Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En todellakaan odottele mitään, pumpuista tulee bensaa vielä kymmeniä vuosia aion käyttää fossiiliset loppuun.
Sähköspedet saa mun puolesta rauhassa odotella akkujensa latautumista.
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan odottele mitään, pumpuista tulee bensaa vielä kymmeniä vuosia aion käyttää fossiiliset loppuun.
Sähköspedet saa mun puolesta rauhassa odotella akkujensa latautumista.

Kerro minulle minkä merkkistä lippistä käytät kertomatta minulle minkä merkkistä lippistä käytät. :smoke:

karjala-lippis-amis.gif

Ensimmäinen sähköautoilun talvi alkanut täällä Model S:llä ilman suurempia ongelmia. Kääntyvät peilit otin käytöstä sen jälkeen kun kerran jumittuivat ja piti käsin löysytellä jäät välistä. Täysin samaa oli pari kertaa XC90:llä. Volvossa myös ovet olivat yksi tyyppivika talvella ja pari kertaa oikea takaovi ei suostunut pysymään kiinni.
 
Cybertruckilla pääsee 547 kilometriä, alun perin luvatun yli 800 kilometrin sijasta.
Mikähän vielä kutistuu noin reilusti.
IMG_20231202_142941.jpg
 
En todellakaan odottele mitään, pumpuista tulee bensaa vielä kymmeniä vuosia aion käyttää fossiiliset loppuun.
Sähköspedet saa mun puolesta rauhassa odotella akkujensa latautumista.

Otahan suusi kautta vielä syvä henkäys ja lähde vaikka ulos reippailemaan. Ei harmittaisi niin paljoa :).
 
Ne on niitä jotka ei osaa ajaa ja eivät opi sitä yhden pedaalin ajoa. Kyllä sen varmana saa heittämään ku oikeissa paikoissa liukkaalla ottaa kokonaan irti kaasun. Itsellä eikä vaimolla ole ollut mitään ongelmaa uuden Y:n kanssa. Nytki on ollu todella liukasta mutta ei ole ollut haitaksi. Ja meillä on vielä kitkat. Kyllä oikein liukkailla saa motarinrampeilla olla varovainen ettei heitä perää kun kiihyttää, mutta regeni ei kyllä tule mieleenkään listassa haastavia tilanteita talvella.
Näin ajattelen itsekin. Siksi ihmetyttää miten joku saa auton suoralla poikittain ja ajattelin josko Y on jotenkin erilainen. Tuon yhden polkimen ajon luulisi oppivan sekunnissa jo siksi, että jos ei sitä opettele niin ajaminen on aika nykivää.. Ja jokainen jotain autoa joskus ajanut tietää, että esim kaasun nostaminen vaikkapa kaistaa vaihtaesss ei välttämättä ole paras idea kun ajetaan jäisellä tiellä. Regenillä tai ilman.
 
On myös polttiksia millä ajaa yli miljoonan kepeästi samalla moottorilla ja laatikolla.
Jeps. Jos niitä on huollettu siinä sivussa kymppitonnilla tai parilla. Laatikko kyllä antautuu mersuissakin yleensä ainakin sen kerran ennen kun milliin päästään. Ehkä Volvossakin. Lopuillahan tuo milli on keskimäärin utopiaa muutenkin.
 
Onko jollain kokemusta sekä Y:stä, että 3:sta talvikeleillä?

Oon fabossa nähnyt Y:n omistajien kertovan kuinka Regen irroittaa takapään tiestä, mutta en kyllä omalla kolmosellani saa tuota tapahtumaan, vaikka kitkat alla ja liukasta on tässä välillä ollut. Ehkä jos yrittämällä yrittäisi nostaa jalan kaasulta kerralla kokonaan pois, mutta vaikeaa keksiä mitään muuta kun äkkijarrutustilanne (jossa jalka olisi sitten jarrupolkimella välittömästi), missa noin tapahtuisi. Onko nuo autot aerodynaamisesti niin erilaisia, että Y irtoaa paljon helpommin ns. huonolla tavalla tiestä, vai onko todettava, että sähköautot ovat totuttaneet jotkut kuskit siihen, että auto hoitaa kaiken eikä niillä kahdella sitä tiehen sitovalla polkimella ole mitään muuta funktiota kun nopeuden säätely (tai ilmeisesti yhdellä, jos kaasua käytetään ns. on-off mallisesti).
Kyllä Y LR takapää irtoaa tiestä jos on kovin liukasta ja nostaa jalan nopeasti kaasulta, mutta hyvin lyhyeksi aikaa ja sitten kyllä korjaa itse tilanteen. Alkuun säikäytti, mutta testailin sitten tuota ihan tarkoituksella niin ei siinä ole mitään oikeaa ongelmaa, niin pienen hetken kestää tuo. Continental viking contact 7 kitkat minulla alla.
 
Itse asensin kanssa tänään oikealle eteen. Lidlin lämmin parkkihalli oli oiva paikka tähän niin sai lumet ja jäät samalla pois auton päältä.

Varsin helppo asennus. Heti tuli tosiaan joku firmis päivitys joka itselläni keskytyi ainakin 2 ellei 3 kertaa ja softa väitti että commanderi sammutettu tms. Lopulta meni kuitenkin läpi. Samalla nappien lisääminen ei näyttänyt koskaan menevän loppuun, mutta napit kuitenkin toimivat. Varmaan liittyi tuohon firmis hommaan.

Loput napit meni sitten ok.

Ratin taakse laitoin autopilotin yhdellä painalluksella ja softasta pyyhkijät pois kun autopilot kytketään.

Softasta kanssa takavalot päälle ja etukahvasta frunkin avaus. Tosin en saanut kahvan puoliväliin painamista toimimaan? Pitää olla se veto kokonaan auki että toimi, täytyy joskus paremmalla ajalla testata lisää.

Lisäksi takakahvasta latausluukun avaus.

Muille napeille en vielä keksinyt käyttöä, täytyy selailla vaihtoehtoja kun ehtii.

Samaa bugia oli minullakin, mutta eipä tuo suuremmin haitannut kun napit kuitenkin toimi heti. Taisi tosiaan katkoa yhteyttä commanderiin ennen fw päivitystä.

Nyt on napit:
- ratin takana vasemmalla ja oikealla regen säädöt -25 ja +25%.
- näytön takana vasemmassa alareunassa peilien kääntö ja tuplaklikillä maasto-mode
- näytön takana oikeassa alareunassa hanskalokeron aukaisu ja pitkä painallaus = akun esilämmitys.
Lisään varmaankin noihin ratin nappeihin pyyhkimien säädön toiseksi toiminnoksi. Voi kyllä muuttua nuo säädöt kun tulee enemmän kokemusta noista.
Nuo ovien kahvojen asetukset vaikuttaa hyviltä, pitänee nekin säätää jossain kohtaa.

Maasto-vetotilaa kokeilin pikaisesti ja sepä lisäsi tympeän viiveen voimapolkimeen, vähän kuten Chill-mode. Pitänee testailla enemmän ajossa että onko tuosta loppusessaan käytännön hyötyä omassa ajossa...
 
Samaa bugia oli minullakin, mutta eipä tuo suuremmin haitannut kun napit kuitenkin toimi heti. Taisi tosiaan katkoa yhteyttä commanderiin ennen fw päivitystä.

Nyt on napit:
- ratin takana vasemmalla ja oikealla regen säädöt -25 ja +25%.
- näytön takana vasemmassa alareunassa peilien kääntö ja tuplaklikillä maasto-mode
- näytön takana oikeassa alareunassa hanskalokeron aukaisu ja pitkä painallaus = akun esilämmitys.
Lisään varmaankin noihin ratin nappeihin pyyhkimien säädön toiseksi toiminnoksi. Voi kyllä muuttua nuo säädöt kun tulee enemmän kokemusta noista.
Nuo ovien kahvojen asetukset vaikuttaa hyviltä, pitänee nekin säätää jossain kohtaa.

Maasto-vetotilaa kokeilin pikaisesti ja sepä lisäsi tympeän viiveen voimapolkimeen, vähän kuten Chill-mode. Pitänee testailla enemmän ajossa että onko tuosta loppusessaan käytännön hyötyä omassa ajossa...
Kahva homma on kyllä nappärä. Töissä lataan tuolla type2 johdolla ja jotenkin typerää että kun klikkaan näytöltä frunkin ja latausportin auki niin sitten kun saan kaapelin esiin niin latausportti on mennyt jo kiinni. Olen sitten jättänyt kuskin oven auki niin ei mene kiinni.

Ja sitten toisaalta jos unohtaa avata frunkin ennenkuin nousee autosta pois niin kauhea kurottelu näytölle/tai pitää kaivaa puhelin.

Saahan tuosta latausportista painamallakin sen auki, mutta tuntuu aika heppoiselta niin pelottaa että joskus hajoaa jos paljon noin tekee. Mutta ehkä sitten takakahvaa kätrvämpi käyttää latausportin aukaisuun. Aika näyttää.
 
Jeps. Jos niitä on huollettu siinä sivussa kymppitonnilla tai parilla. Laatikko kyllä antautuu mersuissakin yleensä ainakin sen kerran ennen kun milliin päästään. Ehkä Volvossakin. Lopuillahan tuo milli on keskimäärin utopiaa muutenkin.
Joka tapauksessa uudet polttomoottoriautot on luotettavampia kuin sähköautot, eli silloin on tiedossa kummalla tulee huollot/korjaukset kalliimmaksi.
 
Joka tapauksessa uudet polttomoottoriautot on luotettavampia kuin sähköautot, eli silloin on tiedossa kummalla tulee huollot/korjaukset kalliimmaksi.

Linkattu artikkeli ei kylläkään ottanut mitään kantaa siihen kumpi tulee kalliimmaksi. Ikään kuin kaikki huollot tai korjaukset olisivat samanhintaisia.
 
Joka tapauksessa uudet polttomoottoriautot on luotettavampia kuin sähköautot, eli silloin on tiedossa kummalla tulee huollot/korjaukset kalliimmaksi.
Ei niitä olemassa olevia polttiksia tulla hakemaan sulta pois eikä bensan myyntiä tulla kieltämään. Ei hevoskärryjäkään kielletty kun autoihin siirryttiin. Ihmiset kyllä siirtyy omatoimisesti parempiin ratkaisuihin, kuten nyt ollaan siirtymässä öljypolttimista sähköautoihin.
 
Ei niitä olemassa olevia polttiksia tulla hakemaan sulta pois eikä bensan myyntiä tulla kieltämään. Ei hevoskärryjäkään kielletty kun autoihin siirryttiin. Ihmiset kyllä siirtyy omatoimisesti parempiin ratkaisuihin, kuten nyt ollaan siirtymässä öljypolttimista sähköautoihin.
Vain ne hätähousut on siirtymässä, vai onko vauhti sinusta päätähuimaava.
 
Vain ne hätähousut on siirtymässä, vai onko vauhti sinusta päätähuimaava.
Miksi normaalia autoilijaa pitäisi kiinnostaa siirtymän nopeus? Jos kokee tarvitsevansa sähköauton niin senkus hankkii, ei kaikki tarvitse muiden validaatiota tehdäkseen hankintoja.

Hidas siirtymä voi olla early adoptereille jopa hyväksi kun hallitus ei keksi mitään verohimmeleitä niin herkästi.
 
Ehkä sen takia koska ei näitä himmeleitä edes ole, kun niitä pitää noin vuosi monesti jonottaa.
 
Cybertruck näyttää siltä kun Pojois-Korea olisi alkanut tekemään autoja, miten helv.... auto voi olla noin ruma, vain Marcos Mantis M70 pääsee lähelle.
Miten niin alkanut tekemään? Tosin CT olisi jäänyt tekemättä kun ei ole ollut valmista kopioitavaa mallia.
 
Mat tilasi itselleen tuollaisen toisessa videossa. Tai no maksoi ainakin varausmaksun kuvaajan kännykällä :) 250 dollaria.
 
On kans moottorilla ollut pikanen kirjoittaja, kun ei lukenut tuosta Cybertruckin long range/extended battery lisästä, mikä oli noissa kahdessa kalliimmassa mallissa mahdollinen. Silloin toimintamatka n. 700-750km
 
Taitaa poijjaat olla jo pikkasen väärä ketju...

Joo täällä käy monenlaiset kakkapekat jauhamassa yhtä ja toista. Ovatko sitten oikeasti em vai muuten vain huomionkipeitä? Omalla sähköautolla on ollut viimeiseen 8 vuoteen korjaus ja huoltokustannukset yhteensä 1500-2000€ (ei Tesla). Ja en tiedä kuka on hätäilijä tai ei. Mutta en pitäisi nykyistä, osin myös tuulipukukansaa, hätäilijöinä ostaessaan sähköautoja näinä päivinä. Enimmäkseen häitäilyn makua tuntuu olevan jonkun ketjussa uuden henkilön tarinoiden osalta. Hänkin on todennäköisesti nykytiedon valossa tuleva sähköautoilija.

Nim. tyytyväisenä since 2015.
 
Tuohon perän heittelyyn.. jos slip start on valittuna niin esp puuttuu vähän myöhemmin peliin ja toimii näin vielä n. 50km/h nopeudessa. Vaikuttaa siis kiihdytykseen ja regeniin. Eli tuolla saa perän heittelemään tuntuvasti, sen sijaan normaalitilassa esp nappaa tilanteen heti haltuun ja eikä tunnu kuin pieni nykäys..

testattu model 3 ja paskat talvirenkaat
 
Kenellä on Tommy Gun? Tuon aseen teho on todella heikko vrt nykyiaikaiseen aseeseen mikä todennäköisesti menee läpi heittämällä.
Ei ole tarkoitus olla panssaroitu auto. Muskimainen tapa vaan näyttää, että pelti on varsin kestävää. Ammu samalla pyssyllä normaaliin auton peltiin ja katso miltä näyttää.
 
Ei ole tarkoitus olla panssaroitu auto. Muskimainen tapa vaan näyttää, että pelti on varsin kestävää. Ammu samalla pyssyllä normaaliin auton peltiin ja katso miltä näyttää.
Miten se liittyy siihen, että ammutaan tehottomalla aseella CT:ta?
 
Miten se liittyy siihen, että ammutaan tehottomalla aseella CT:ta?

Voitko sitten kertoa mikä on riittävän tehokas ase?

Ja koska olet itse viimeksi ampunut .45 ACP kaliiperin aseella? Itse olen 1911 pistooleilla jonkin verran ampunut tuossakin kaliiperissa, ja tyypillinen lataus 230 grainisella luodilla potkaisee reilusti enemmän kuin tyypillinen ysimillinen, johtuen tuplasti painavammasti luodista (230gr vs. 115gr).

Ja, BTW, jos olisit katsonut tuon videon, niin tietäisit että siinä ammuttiin useammalla aseella/kaliiperilla.
 
Voitko sitten kertoa mikä on riittävän tehokas ase?

Ja koska olet itse viimeksi ampunut .45 ACP kaliiperin aseella? Itse olen 1911 pistooleilla jonkin verran ampunut tuossakin kaliiperissa, ja tyypillinen lataus 230 grainisella luodilla potkaisee reilusti enemmän kuin tyypillinen ysimillinen, johtuen tuplasti painavammasti luodista (230gr vs. 115gr).

Ja, BTW, jos olisit katsonut tuon videon, niin tietäisit että siinä ammuttiin useammalla aseella/kaliiperilla.
Katsoin kyllä videon. Ei tuo autosta tee parempaa kun sitä ammutaan. AK-47 se mikä kiinnostaa koska siinä lähtönopeus ja luodin koko on suurempi.
 
En nyt tiedä mitä millään ampumisella on mihinkään merkitystä, mutta AR-15 on ollut se yleisyyttä nostava ampumisväline jenkeissä joten loogisesti se olisi ollut ko. asevalinta.

Mutta siis ihan puhtaasti markkinointitemppujahan nämä ovat ja sellaisina ne pitää ottaakin.
 
Onko jollain kokemusta sekä Y:stä, että 3:sta talvikeleillä?

Oon fabossa nähnyt Y:n omistajien kertovan kuinka Regen irroittaa takapään tiestä, mutta en kyllä omalla kolmosellani saa tuota tapahtumaan, vaikka kitkat alla ja liukasta on tässä välillä ollut. Ehkä jos yrittämällä yrittäisi nostaa jalan kaasulta kerralla kokonaan pois, mutta vaikeaa keksiä mitään muuta kun äkkijarrutustilanne (jossa jalka olisi sitten jarrupolkimella välittömästi), missa noin tapahtuisi. Onko nuo autot aerodynaamisesti niin erilaisia, että Y irtoaa paljon helpommin ns. huonolla tavalla tiestä, vai onko todettava, että sähköautot ovat totuttaneet jotkut kuskit siihen, että auto hoitaa kaiken eikä niillä kahdella sitä tiehen sitovalla polkimella ole mitään muuta funktiota kun nopeuden säätely (tai ilmeisesti yhdellä, jos kaasua käytetään ns. on-off mallisesti).
Johtuu ihan siitä, että kolmosessa on Snow mode. Kun mitään liukkautta havaitaan, niin Snow mode menee oäälle. Käyttäjä ei sitä mistään näe.
Etu regen rulee voimakkaammaksi, auto myös on jatkuvasti nelivetoinen, regenin voima pienenee jne. Tämän takia kolmonen menee kuin kiskoilla siinä missä y:ssä lähtee perä alta.

Y:n offroad moodi on vähän vastaava, mut sen joutuu ite laittaa päälle ja ei voi vakkaria käyttää jne.
itse en ymmärrä miksi y:ssä tuota ei ole kun teknisesti samat laitteet.
 
En todellakaan odottele mitään, pumpuista tulee bensaa vielä kymmeniä vuosia aion käyttää fossiiliset loppuun.
Sähköspedet saa mun puolesta rauhassa odotella akkujensa latautumista.

On se varmasti mukava pumpata hieman enemmän rahaa öljypohattojen taskuun. Mä tankkaan mielelläni sähköä halvemmalla ja nautin hyvästä kyydistä. :)
 
Onhan sähkö vielä halpaa mutta kun se saavuttaa suosion iskee verottaja. Tilanne vielä muuttuu ja voi muuttua nopeasti. Kannattaa nyt nauttia.
 
Onhan sähkö vielä halpaa mutta kun se saavuttaa suosion iskee verottaja. Tilanne vielä muuttuu ja voi muuttua nopeasti. Kannattaa nyt nauttia.
Eiköhän ne vielä hilaa vuotuista ajoneuvoveroa ylös sähköautoilta, muutenhan tuota verotusta on hankala kohdentaa juuri sähköautoiluun.
 
Onhan sähkö vielä halpaa mutta kun se saavuttaa suosion iskee verottaja. Tilanne vielä muuttuu ja voi muuttua nopeasti. Kannattaa nyt nauttia.
Sähkö on kyllä varmasti viimeisiä asioita joita lähdetään rankasti verottamaan, se kun iskee kaikkien lompakolle.

Ehkä julkisille latureille joku lisävero, mutta on aika vaikea nähdä että yleisesti sähköä aletaan verottamaan kuten polttoaineita.
 
Kyllä ne jotain keksii. Joko se ajoneuvovero ylös tai km hinta. Yhtenäinen tapa se on joka koskee koko sähköauto kantaa eikä pelkästään latauksia.
 
Sähkö on kyllä varmasti viimeisiä asioita joita lähdetään rankasti verottamaan, se kun iskee kaikkien lompakolle.

Ehkä julkisille latureille joku lisävero, mutta on aika vaikea nähdä että yleisesti sähköä aletaan verottamaan kuten polttoaineita.
Jep, sähköä ei voi kovin paljoa lisää verottaa. Sitä kuluu niin paljon muuallakin eikä sitä voida järkevillä kustannuksilla eritellä mikä meni autoon ja mikä taloon.
Todennäköisesti tulee vaan lisää ajoneuvoveroa myös sähkiksille...
 
On se varmasti mukava pumpata hieman enemmän rahaa öljypohattojen taskuun. Mä tankkaan mielelläni sähköä halvemmalla ja nautin hyvästä kyydistä. :)
Totta. Tosin sen pohattojen rahahanan sulkeminen vaatii myös asfaltin käytön lopettamisen. Sitä levitetäänkin holtittomasti joka paikkaan ja sitten ihmetellään hulevesiä rankkasateella sun muuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 017
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom