Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

EI tuo jälleenmyyntikielto muille kuin teslalle eka vuoden ajaksi ole huono idea. Jengi ostaa muuten kärryt ja myy jossain nettipalvelussa 10x hinnalla. Trokarit veks.

Yep tai miksei vaikka kymmeneksi vuodeksi? Ei ole yhtään huono idea, sit kaikki voi ostaa uuden Teslan eikä tarvi miettiä ostiko naapuri käytettynä.
 
Aika turhaa pohdintaa tänne kyllä. Eihän tuon muotoinen möykky saa mitenkään hyväksyntää EU-alueelle. Vai rekkanako ne meinaa ujuttaa?
 
Aika turhaa pohdintaa tänne kyllä. Eihän tuon muotoinen möykky saa mitenkään hyväksyntää EU-alueelle. Vai rekkanako ne meinaa ujuttaa?
Kuorma-autoksihan se varmastikin rekisteröidään. En tiedä pykäliä mutta onhan noita rameja ja äffä fordejakin uitettu eurooppaan vaikka kuinka eikä niissä mitään huväksyntiä taida olla.
 
Riippuu mistä roikkuu. Eihän noita täyskokoisia pick-uppeja ole tänne taidettu tyypittää, mutta nykyään voit kyllä (käsittääkseni) ostaa vaikka uuden F-250HD Fordin sieltä ja tuoda sen suoraan uutena maahan ja rekisteröidä, ei ole enää sellaista piirileikkiä kuin muuttoautoilla aikanaan.

Yhdysvallat, Japani ja EU ymmärtääkseni virtaviivaisti hyväksymisiään ettei jenkkivehkeiden DOT hyväksynnät enää ole punainen vaate täällä vaan se käy tieliikenteeseen suoraan.
 
Loppuiko korkokampanja, kun nyt tulee 599€ leasing tarjous:

NF Fleet tarjoaa Model Y Long Rangen yksityisleasingillä alkaen 599 € kuukaudessa.

Yksityisleasinghinta esimerkki tasaerin 599 € / kk, 2000 € käsiraha, sopimuskausi 48 kk / 40.000 km, kokonaishinta sopimuskaudelta 28.752 €.
Tai ilman käsirahaa - Yksityisleasinghinta esimerkki tasaerin 640,66 € / kk, ilman käsirahaa, sopimuskausi 48 kk / 40.000 km, kokonaishinta sopimuskaudelta 30.751,68 €.


Ei mitään hajua näistä onko hyvä hinta?
 
Loppuiko korkokampanja, kun nyt tulee 599€ leasing tarjous:

NF Fleet tarjoaa Model Y Long Rangen yksityisleasingillä alkaen 599 € kuukaudessa.

Yksityisleasinghinta esimerkki tasaerin 599 € / kk, 2000 € käsiraha, sopimuskausi 48 kk / 40.000 km, kokonaishinta sopimuskaudelta 28.752 €.
Tai ilman käsirahaa - Yksityisleasinghinta esimerkki tasaerin 640,66 € / kk, ilman käsirahaa, sopimuskausi 48 kk / 40.000 km, kokonaishinta sopimuskaudelta 30.751,68 €.


Ei mitään hajua näistä onko hyvä hinta?

Jos leasingtarjouksen hyvyys pitäisi laskea tarjouksessa olevan esimerkin mukaan (~54k) niin n.17% extraa kuukausierissä et olisi "hyvä tarjous".
 
Silläkään ei varsinaisesti ole merkitystä, koska sopimusyhteiskunnissa sopimusta pidetään oikeudellisesti sitovana ellei se ole lainvastainen, siinäkin on eronsa onko kyse yritys-kuluttaja vai yritys-yritys sopimussuhteesta.

Ehto sitoutua omistamaan auto vuodeksi tai myymään sen takaisin valmistajalle ei sitä ole, sopimusvapaus on laaja.

Trikkitemppuhan se Teslalta on; "Ei väliä mitä puhutaan, pääasia on, että puhutaan." Lehdet kirjoittaa, some kuohuu ja ihmiset möyhää huoltoasemien kahviloissa. :smile:

Nyt et tiedä mistä puhut. Kun kyse on omaisuuden suojasta, niin sinä voit tehdä omistamallasi tuotteella ihan mitä haluat, sillä jos olet tehnyt sen rajoittamisen suhteen jotain sopimuksia, niin ne sopimukset ovat mitättömiä. Näitä on jo Suomessa koeponnistettu, kun jotkut ohjelmistojen valmistajat yrittivät kieltää, ettei ohjelmistoa saa myydä edelleen.
 
Tesla laittanut Cybertruckin tilausehtoihin, että autoa ei saa jälleenmyydä vuoden sisään toimituksesta. Eikös tuollaisilla pykälillä voi Suomessa pyyhkiä perseensä, vaikka olisi sellaisen sopimuksen tehnytkin?
Ja tämä peruttu. Elon perääntyi tästä eli saa taas myydä.


Tuuliviiri.
 
Ja tämä peruttu. Elon perääntyi tästä eli saa taas myydä.


Tuuliviiri.
Periaatteessa jos se myyntikielto olisi kerrottu jo silloin vuosia sitten, kun "romu" tuli myyntiin, niin olisi ollut reilumpaa?

Porukka odottanut autoa kauan ja sitten olisikin tullut tuollainen myyntikielto haittaamaan ostajaa. Ei olisi ollut ostajan kannalta ainakaan reilua.
 
Periaatteessa jos se myyntikielto olisi kerrottu jo silloin vuosia sitten, kun "romu" tuli myyntiin, niin olisi ollut reilumpaa?

Porukka odottanut autoa kauan ja sitten olisikin tullut tuollainen myyntikielto haittaamaan ostajaa. Ei olisi ollut ostajan kannalta ainakaan reilua.
Halutaan vaan kitkeä trokarit.
 
Halutaan vaan kitkeä trokarit.
Ikävää silti, jos ei pidäkään autosta ja myyminen olisi ollut kiellettyä ensimmäiset 12kk.

Suomen sähköautotukikin oli vain 2000€, eli menetti tuen, jos myi auton ennen 12kk ikää. Tuohonkin verrattuna Teslan täyskielto olisi ollut raju "heikennys" autoon.
 
S3xy buttonien omistajat, kannattaako hankkia? Ajattelin itseasiassa S3xy knobin tilata kun nyt saisi black friday tarjouksella noin 240€ tuon. Eli BF23 koodilla vielä extra ale tuohon normaaliin 20% aleen lisää.

Lähinnä houkuttaisi oikeastaan tuo etuovenkahvasta frunkin avaus ja takakahvasta latausluukun avaus.

Lisäksi tietysti varmuuden varalle pyyhkijät pois autopilotilla mahdollisuus jos tuo pyyhinongelma joskus tulee minunkin autooni.

Ja kovin liukkaille keleille sitten regen 75% voisi olla kiva.

Noin periaatteessa tykkään siitä ettei ole nappeja autossa, mutta kun näitä juttuja ei tietysti muuten saa.

Ja saako tuolla commanderilla myös vakiona jotain infoa auton can väylästä? Eli saanko sitten jotenkin näkyviin infoa akusta/kulutuksesta jne.?

En nyt ole ihan varma tarvitsenko tätä, ja en siis varmaan tarvitse, mutta olisi kiva lelu ehkä kun olen tällainen nörtti.
 
Lisäkysymys S3XY-buttonseihin vielä. Toimiiko nykyään tuo nappien akun esilämmitys-toiminto, jos navigoi jonnekin ja painaa esilämmitysnappia? Muistaakseni jossain vaiheessa oli rajoitteena, että jos halusi napeilla käynnistää esilämmityksen, niin ei saanut navigoida minnekään.
 
S3xy buttonien omistajat, kannattaako hankkia? Ajattelin itseasiassa S3xy knobin tilata kun nyt saisi black friday tarjouksella noin 240€ tuon. Eli BF23 koodilla vielä extra ale tuohon normaaliin 20% aleen lisää.

Lähinnä houkuttaisi oikeastaan tuo etuovenkahvasta frunkin avaus ja takakahvasta latausluukun avaus.

Lisäksi tietysti varmuuden varalle pyyhkijät pois autopilotilla mahdollisuus jos tuo pyyhinongelma joskus tulee minunkin autooni.

Ja kovin liukkaille keleille sitten regen 75% voisi olla kiva.

Noin periaatteessa tykkään siitä ettei ole nappeja autossa, mutta kun näitä juttuja ei tietysti muuten saa.

Ja saako tuolla commanderilla myös vakiona jotain infoa auton can väylästä? Eli saanko sitten jotenkin näkyviin infoa akusta/kulutuksesta jne.?

En nyt ole ihan varma tarvitsenko tätä, ja en siis varmaan tarvitse, mutta olisi kiva lelu ehkä kun olen tällainen nörtti.
Kyllä nuo ainakin itselle ollut ihan kätevät, knobista tietysti vaikea sanoa kun pitäisi tulla vasta ensi kuussa, tilasin sillo heti alussa kun hinta oli sen joku 190e.

tuossa sovelluksessa on oma "dashboardi" johon saa lisättyä myös infoa itse auton laitteista, löytyy akun lämpötilat, akkustatistiikat jne
Lisäkysymys S3XY-buttonseihin vielä. Toimiiko nykyään tuo nappien akun esilämmitys-toiminto, jos navigoi jonnekin ja painaa esilämmitysnappia? Muistaakseni jossain vaiheessa oli rajoitteena, että jos halusi napeilla käynnistää esilämmityksen, niin ei saanut navigoida minnekään.
Kesällä tuota testailin ja kyllä se vaikutti toimivan kun piti ABC:lle saada akku lämpimäksi.
 
Buttonin omistajat on kyllä aika rohkeita. Ite en ainakana odottaisi minkäänlaista takuuta akulle tai moottoreille sen jälkeen kun niitä jollain toisen osapuolen softilla lämmitellään pakolla.
 
Buttonin omistajat on kyllä aika rohkeita. Ite en ainakana odottaisi minkäänlaista takuuta akulle tai moottoreille sen jälkeen kun niitä jollain toisen osapuolen softilla lämmitellään pakolla.
Meinaat että se napin painaminen lähettäisi CAN väylään jotenkin erilaisen signaalin kuin että se signaali tulee sieltä navigaattorista?
 
Itse olen kokenut hyödyllisimpänä: latauslukituksen avaus takaoven kahvasta, regen roll/max toggle, vakkarin nopeuden asetus max (sama kuin viiksestä se 3s alaspäin), pyyhkijät auto/off toggle. Lisäksi tuo sovellus on kyllä kiva kun näkee kätevästi moottorien ja akun lämmöt.
 
Meinaat että se napin painaminen lähettäisi CAN väylään jotenkin erilaisen signaalin kuin että se signaali tulee sieltä navigaattorista?
Tiedätkö sinä 100%, että se on samanlainen se signaali? Tai että lämmittääkö se akkua samalla tavalla kuin Teslan softa? Eli käyttääkö samoja lämpötila-antureita tai jotain muuta dataa ja laskennallisia arvoja riippuen akkuteknologiasta, mistä Tesla ei varmaan anna mitään tarkkoja ohjeita nappien tekijöille.
 
Tiedätkö sinä 100%, että se on samanlainen se signaali? Tai että lämmittääkö se akkua samalla tavalla kuin Teslan softa? Eli käyttääkö samoja lämpötila-antureita tai jotain muuta dataa ja laskennallisia arvoja riippuen akkuteknologiasta, mistä Tesla ei varmaan anna mitään tarkkoja ohjeita nappien tekijöille.
Eihän tuo commanderi joka sinne porttiin asennetaan tee mitään muuta kuin lähettää ne komennot sinne auton CAN-väylään. Siihenhän tuo perustuu, että sieltä autosta on ensin tutkittu ne viestit mitä siellä liikkuu kun näitä toimintoja käytetään. Siitä en osaa sanoa millaisia data sheetejä Teslasta on saatavilla esim service-sivuston kautta.

Vai siis meinaatko että siellä on tekijät kehitelly jotain omia signaaleja joita commanderi sitten välittää autolle ja auto ne jotenkin osaisi tunnistaa? Ja että sieltä sitten käytettäisiin jotain "omia" antureita? Commander on siis lähinnä "ODB-palikka" ja tälläisiähän on löytynyt autoihin jo ties kuiinka pitkään, osalla palikoista on voinut koodata autoihin ominaisuuksia jotka on esim poistettu tehtaalta käytöstä ja jätetty parempiin varustelutasoihin jne.
 
Eihän tuo commanderi joka sinne porttiin asennetaan tee mitään muuta kuin lähettää ne komennot sinne auton CAN-väylään. Siihenhän tuo perustuu, että sieltä autosta on ensin tutkittu ne viestit mitä siellä liikkuu kun näitä toimintoja käytetään. Siitä en osaa sanoa millaisia data sheetejä Teslasta on saatavilla esim service-sivuston kautta.

Vai siis meinaatko että siellä on tekijät kehitelly jotain omia signaaleja joita commanderi sitten välittää autolle ja auto ne jotenkin osaisi tunnistaa? Ja että sieltä sitten käytettäisiin jotain "omia" antureita? Commander on siis lähinnä "ODB-palikka" ja tälläisiähän on löytynyt autoihin jo ties kuiinka pitkään, osalla palikoista on voinut koodata autoihin ominaisuuksia jotka on esim poistettu tehtaalta käytöstä ja jätetty parempiin varustelutasoihin jne.

En minä tiedä mitään tuosta boksista. Mutta toivon että ne jotka laittavat sen tietävät, eivätkä sitten joskus tule tänne kertomaan, kuinka paha Tesla eväsi akkutakuun sen takia, että sitä on lämmitelty eri kamppeella.
 
En minä tiedä mitään tuosta boksista. Mutta toivon että ne jotka laittavat sen tietävät, eivätkä sitten joskus tule tänne kertomaan, kuinka paha Tesla eväsi akkutakuun sen takia, että sitä on lämmitelty eri kamppeella.
Niin siis kommanderihan ei tee muuta kun lähettää tiedon can väylään että pitää lämmittää, täysin saman tiedon kun jos olet navigoimassa laturille niin navi lähettää tuon tiedon.
 
Niin siis kommanderihan ei tee muuta kun lähettää tiedon can väylään että pitää lämmittää, täysin saman tiedon kun jos olet navigoimassa laturille niin navi lähettää tuon tiedon.

Okei. Pitääkö se taukoja niinkuin Teslan lämmitysrutiini vai lämmittääkö se täyzillä niin kauan kun nappi käskee? Lopettaako automaattisesti jossain lämmössä?
 
Kyllä nuo ainakin itselle ollut ihan kätevät, knobista tietysti vaikea sanoa kun pitäisi tulla vasta ensi kuussa, tilasin sillo heti alussa kun hinta oli sen joku 190e.

tuossa sovelluksessa on oma "dashboardi" johon saa lisättyä myös infoa itse auton laitteista, löytyy akun lämpötilat, akkustatistiikat jne
Ai tuo oli noin halpa alkuun. Olisi sitten silloin pitänyt tilata. No 50€ lisää nyt. Se mikä mietityttää niin tuossa knobissa nuo napit on tavallaan huonossa paikassa, jossain ratin takana voisi joku juttu olla näppärämpi.

Toisaalta sitten taas en haluaisi liimailla autoon nappeja(vai lähteekö nuo helposti irti ilman että jää mitään jälkiä?)

Knobissa etuna se, että se ei ole missään kiinni tms. Niin sen poistaminen on 10 sekunnin homma jos niin haluaa eikä jää jälkiä(commanderin poisto tietysti isompi homma).
 
Ai tuo oli noin halpa alkuun. Olisi sitten silloin pitänyt tilata. No 50€ lisää nyt. Se mikä mietityttää niin tuossa knobissa nuo napit on tavallaan huonossa paikassa, jossain ratin takana voisi joku juttu olla näppärämpi.

Toisaalta sitten taas en haluaisi liimailla autoon nappeja(vai lähteekö nuo helposti irti ilman että jää mitään jälkiä?)

Knobissa etuna se, että se ei ole missään kiinni tms. Niin sen poistaminen on 10 sekunnin homma jos niin haluaa eikä jää jälkiä(commanderin poisto tietysti isompi homma).
Napit tulee kiinni sellaisilla tarroilla/teipeillä ja lähtevät kyllä irti helposti ilman että jää jälkiä.
 
Kun laittaa ratin ja näytön alalaidan taakse, niin ei näy jäljet. Jarmon EV-kanavalta bongasin.
Ok, hankala valinta tuntuu olevan. Joko 4 nappia tai knob menee tilaukseen tässä vielä kun black friday tarjous on voimassa.

Napit saisi tosiaan näppärästi ratin taakse. Eikö näissä saanut määriteltyä lyhyen ja pitkän painalluksen? Eli yksi nappi vaikka autopilot päälle lyhyellä painalluksella ja pyyhkijät pois pitkällä. Toinen nappi ratin taakse vaikka pitkille valoille (saako on off tyylisesti laitettua painalluksia, eli pitkät päälle jos ne eivät jo ole ja sitten pitkät pois jo jo olivat päällä?) ja pitkä painallus vaikka regenin pienentämiselle.

Sitten näytön taakse akunlämmitys vaikkapa.

Knobissa saisi neljään nappiin monia toimintoja, mutta pitäisi irroittaa kädet ratista. Toisaalta voisihan sitä ostaa knobin ja 2 nappia erikseenkin. Hintaa vaan tulee aika paljon lisää.
 
Nappeihin saa määritetty 2 toimintoa, eli normaali yksi painallus ja sen lisäksi joko pitkä painallus tai tuplapainallus.
 
Tuli laitettua 4 nappia tilaukseen, eiköhän nuo ihan hyvä lisä ole vaikka mikään iso tarve olekkaan. Menköön BF teknohörhöilyn piikkiin kun jotakin pitää hankkia :). Toimitusarvio näytti olevan joulukuun loppupuolella aikasintaan, omilla sivuilla ei tuosta mainintaa ollenkaan.
 
Ok, hankala valinta tuntuu olevan. Joko 4 nappia tai knob menee tilaukseen tässä vielä kun black friday tarjous on voimassa.
Vaikka knob toisikin lisäarvoa näytön myötä, en itse sille oikein lämpene. Syitä on kaksi:
1) Se on hankalassa paikassa vilkuilua varten.
2) Loppujen lopuksi näen vain muutamille toiminnoille tarvetta.

S3xy-nappien toiminnoista näen hyödyllisiksi 1) akun lämmityksen, 2) regenin säädön talviaikaan (esim. 50/100%), 3) vakkarin/AP:n laiton päälle ratin takana olevalla napilla ja 4) maasto-ajo-asetuksen. Joku saattaa haluta vielä hansikaslokeron aukaisun ja takapenkin istuinlämmitykset. Ratin rullasta voi säätää esim. tuuletuksen nopeutta tai chill/sport asetusta, niin nille ei nappia lähtökohtaisesti tarvitse.

Neljällä napilla pärjännee siis vallan mainiosti. Kesäaikaan regenin säätöä, istuinlämmittimiä tai maastoajoa ei tarvita, niin laittaa vaikka silloin chill/sport- ja hansikaslokeroasetukset käyttöön.

Sitten, jos ongelmana on hullut pyyhkijät tai sekoilevat pitkät autopilotilla/vakkarilla ajaessa, voi sille on/off napin laittaa, vaikka sovelluksesta taitaa löytyä myös vakioasetus off-tilalle.

Toki softasta sitten pysyvästi käyttöön takaparkkien päälläolo, etuovesta frunkin aukaisu ja takaovesta latausjohdon irrotus.
 
Vaikka knob toisikin lisäarvoa näytön myötä, en itse sille oikein lämpene. Syitä on kaksi:
1) Se on hankalassa paikassa vilkuilua varten.
2) Loppujen lopuksi näen vain muutamille toiminnoille tarvetta.

S3xy-nappien toiminnoista näen hyödyllisiksi 1) akun lämmityksen, 2) regenin säädön talviaikaan (esim. 50/100%), 3) vakkarin/AP:n laiton päälle ratin takana olevalla napilla ja 4) maasto-ajo-asetuksen. Joku saattaa haluta vielä hansikaslokeron aukaisun ja takapenkin istuinlämmitykset. Ratin rullasta voi säätää esim. tuuletuksen nopeutta tai chill/sport asetusta, niin nille ei nappia lähtökohtaisesti tarvitse.

Neljällä napilla pärjännee siis vallan mainiosti. Kesäaikaan regenin säätöä, istuinlämmittimiä tai maastoajoa ei tarvita, niin laittaa vaikka silloin chill/sport- ja hansikaslokeroasetukset käyttöön.

Sitten, jos ongelmana on hullut pyyhkijät tai sekoilevat pitkät autopilotilla/vakkarilla ajaessa, voi sille on/off napin laittaa, vaikka sovelluksesta taitaa löytyä myös vakioasetus off-tilalle.

Toki softasta sitten pysyvästi käyttöön takaparkkien päälläolo, etuovesta frunkin aukaisu ja takaovesta latausjohdon irrotus.
Nämä on kyllä totta, hankalassa paikassa tuo ja parempi että napit on piilossa, mutta paremmin käden ulottuvilla. Ei tuo Knob taida tuoda oikein lisäarvoa tarpeeksi. 180 € olisi 4 nappia ja ~280 € olisi knob ja 2 nappia, mutta ei ehkä 100 eurolla ole hyötyä tuosta knobista kuitenkaan minulle kun se lisäksi haittaa tuon etulokeron käyttöäkin ja on kokoajan näkyvillä kun tykkään minimalistisesta lookista.

Eli varmaankin 4 nappia menee tilaukseen.
 
Jos laittaa autopilotin päälle buttonilla niin mitä käy kun vaihtaa kaistaa? Jääkö vakkari päälle vai tippuuko sekin pois? Ilmeisesti siis uusimmassa softassa jos valitsee että autopilotti menee päälle yhdellä viiksen napsauksella niin vakkaria ei enää voi käyttää ollenkaan ja jos autopilotti tippuu pois niin ei jää vakkarikaan päälle kuten ennen. Mutta miten tämä siis käyttäytyy jos autopilotin on laittanut buttonilla päälle?
 
Ainakin tällä hetkellä jos APn otat pois kääntämällä rattia niin tippuu vakkarille. Tiedä sit miten tuolla .8 versiolla menee (itellä nyt .6 versio autossa).
 
Kehä 1:sta kun ajeli päästä päähän niin vaihtelee 40-50 välillä nopeutta. Uusi karttadata ihan syöpä.
 
Saksan Model Y takaveto lataa 10-80% välin yhtä nopeasti kuin Ioniq 6 800V laturilla ja välin 10-90% nopeammin kuin Ioniq.

 
Loppuiko korkokampanja, kun nyt tulee 599€ leasing tarjous:

NF Fleet tarjoaa Model Y Long Rangen yksityisleasingillä alkaen 599 € kuukaudessa.

Yksityisleasinghinta esimerkki tasaerin 599 € / kk, 2000 € käsiraha, sopimuskausi 48 kk / 40.000 km, kokonaishinta sopimuskaudelta 28.752 €.
Tai ilman käsirahaa - Yksityisleasinghinta esimerkki tasaerin 640,66 € / kk, ilman käsirahaa, sopimuskausi 48 kk / 40.000 km, kokonaishinta sopimuskaudelta 30.751,68 €.


Ei mitään hajua näistä onko hyvä hinta?
Onko hyvä hinta? No ei ole.
4 vuoden aikana 40tkm maksaa "vain" n.30000€. Jos auton tarve on noin vähäinen niin ota taksi, hintakin on lähes sama...
 
Eikö tämä vain kerro että Teslan omat akut on huonoja vrt kilpailijoiden tuotteet?
 
Eikö tämä vain kerro että Teslan omat akut on huonoja vrt kilpailijoiden tuotteet?
Kuinka niin?

Eli jos Teslan 400v akustoon saa energiaa lähes samalla vauhdilla kuin kilpailijan 800v akustoon, niin eikös se Teslan akku ole silloin parempi ja Teslan siirtyessä 800v akkuihin nopeudet kasvaa tuosta selvästi.
 
Kuinka niin?

Eli jos Teslan 400v akustoon saa energiaa lähes samalla vauhdilla kuin kilpailijan 800v akustoon, niin eikös se Teslan akku ole silloin parempi ja Teslan siirtyessä 800v akkuihin nopeudet kasvaa tuosta selvästi.
Vai tarkottiko tege tässä nyt kun tuo on bydin akku eikä teslan. Mutta eihän ne kiina Yyn tai kolmosten lfp akut ole teslan vaan catlin :hmm:
 
Lasten kengissä vielä nuo lastaus nopeudet kaikilla. 2-3v sisällä Suomessa saatavilla 3x nopeammin latautuvia sähköautoja eli 10-15min saa akun 80% ja todennäköisesti ranget kasvaa niin se on vartissa rangea 500-650km.

Toki jos riittävästi olisi nyt rangea niin sama mikä nopeus kun riittäisi take away kahvin jälkeen jatkaa matkaa kusematta Lappiin. Parin vuoden päästä se take away kahvin ottaminen riittää vaikka range olisi 400 wltp kun akku lähes täynnä kun saavut kahvin kanssa autolle.
 
Eli jos Teslan 400v akustoon saa energiaa lähes samalla vauhdilla kuin kilpailijan 800v akustoon, niin eikös se Teslan akku ole silloin parempi ja Teslan siirtyessä 800v akkuihin nopeudet kasvaa tuosta selvästi.
Jos nyt jättää huomiotta akun valmistajan, niin eihän tuo absoluuttinen nopeus nyt ole lähelläkään 800 V laitetta. Siinä vaiheessa kun Tesla on saanut ekan 800 V ulos, niin moneskohan 800 V gen mahtaa korealaisilla jo siinä kohtaa olla menossa.
 
Suhtaudun varauksella noihin "täynnä viidessä minuutissa" latausjuttuihin, harvemmin mainitaan millaisia tehoja ja latausvirtaa se vaatis.

Mistäs ne valtavat syöttötehot saadaan toimitettua jakelupaikoille, nostettua ja syötettyä autoihin; vesijäähykaapelit on heti minimiä, että voitaisiin edes haaveilla hieman sinnepäin.
 
Lasten kengissä vielä nuo lastaus nopeudet kaikilla. 2-3v sisällä Suomessa saatavilla 3x nopeammin latautuvia sähköautoja eli 10-15min saa akun 80% ja todennäköisesti ranget kasvaa niin se on vartissa rangea 500-650km.

Toki jos riittävästi olisi nyt rangea niin sama mikä nopeus kun riittäisi take away kahvin jälkeen jatkaa matkaa kusematta Lappiin. Parin vuoden päästä se take away kahvin ottaminen riittää vaikka range olisi 400 wltp kun akku lähes täynnä kun saavut kahvin kanssa autolle.
Autoja voi toki olla 2-3v päästä jotka voisivat ottaa 3x nopeudella latausta sisään, mutta latureita tuskin kuitenkaan? Nyt on investoitu isosti latureihin ja infra on jo varsin kattavaa, joten vaikea uskoa että ihan parissa vuodessa nämä menisivät uusiksi ja tarjolla olisi jotain 600kW+ latureita. Varsinkin kun suurin ongelma taitaa olla sähköliittymän koko nytkin näissä asennuksissa.

Toki toivon että näin olisi, mutta jotenkin luulen että latureiden nopeudet eivät ihan lähivuosina kasva kauheasti.
 
Kuinka niin?

Eli jos Teslan 400v akustoon saa energiaa lähes samalla vauhdilla kuin kilpailijan 800v akustoon, niin eikös se Teslan akku ole silloin parempi ja Teslan siirtyessä 800v akkuihin nopeudet kasvaa tuosta selvästi.
Vai tarkottiko tege tässä nyt kun tuo on bydin akku eikä teslan. Mutta eihän ne kiina Yyn tai kolmosten lfp akut ole teslan vaan catlin :hmm:
Niin juuri. Teslan omat akut loistaa poissa olollaan vaikka heidän pitäisi olla edelläkävijä.
 
Laitoin nyt 4 buttonin setin tilaukseen, tuolla eteen tulevalla asennuskaapelilla kun katselin, että voi olla hankala saada tuo commander mahtumaan tuonne keskikonsolin alle ja ulkopuolella menisi varmasti rikki.

Knob kyllä tavallaan houkutteli, mutta lienee kuitenkin liian hankalassa paikassa tuossa keskellä ja haluan ratin taakse parit napit kuitenkin.

Saa nähdä onko tuosta lopulta mitään hyötyä/onko sille käyttöä, mutta aina jotain tekniikka krääsää pitää saada ostettua kun on black friday.
 
Tesla kun sais pyyhkimet kuntoon ja laturit karttaan, niin ei noilla lisänapeilla tekisi juuri mitään. Pitää vähän pohtia, että tilatako vaiko eikö. Toimitusaikakin vissiin vähän pitkä tällä hetkellä sekä napeilla, että rullalla. Rulla jotenkin omaan makuun fiksumpi, mutta tulisi vasta joskus helmikuussa.
 
Tesla kun sais pyyhkimet kuntoon ja laturit karttaan, niin ei noilla lisänapeilla tekisi juuri mitään. Pitää vähän pohtia, että tilatako vaiko eikö. Toimitusaikakin vissiin vähän pitkä tällä hetkellä sekä napeilla, että rullalla. Rulla jotenkin omaan makuun fiksumpi, mutta tulisi vasta joskus helmikuussa.
Talviaikaista käyttöä ajatellen regenin säätö ja akun latauksen manuaalinen päällelaitto (kun kaikki laturit eivät kuitenkaan ole navissa) ovat perusteltuja ominaisuuksia, jotka Tesla saisi kyllä softaan, jos haluaisivat.

Karttadataan pohjautuvat typerät jarruttelut vielä pois, niin aika vähän on minulla mutinan aiheita perusajoon liittyen. Käyttöliittymän tosin räjäyttäisin täysin, ajon aikana sen tulisi olla erilainen kuin parkissa. Esimerkkinä vaikka henkilön hakemisen puhelinluettelosta ja soittaminen ajon aikana. Kahdeksan vuotta vanhassa Passat GTE:ssä on ko. toiminto toteutettu paremmin. Ei vaan voi olla niin, että komentopainikkeet ovat sormenpään kokoiset ajaessa, kun näytöllä on kuitenkin kokoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 310
Viestejä
4 508 898
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom