Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ok, eivät sentään mene päälle automaattisesti :)
Onko muuten Teslassa "kaistainvaihtovilkkua" erikseen ? ( siis semmoinen toiminnallisuus että napauttamalla sen päälle se vilkkuu muutaman kerran ja sitten menee pois päältä ) Vähän samaa asiaa siis kuin tuo automaattivilkku.
On, sitä aiemmin käyttänyt paljon, mutta koitin nyt tuota automatiikkaa. Välillä tuo kaistanvaihtovilkku kytkeytyy pois vähän liian aikaisin niin tuo automatiikka sen osalta toimii paremmin.
 
Kaistanvaihdoissa tuntuu toimivan hyvin, mutta nuo liikenneympyrät... pitäisiköhän noissa kaartaa sillain kunnolla eikä 'oikaista' kuten normaalisti tulee tehtyä.
Pitäisi varmaan mutta itse vaan manuaalisesti otan vilkun pois noissa sitten jos ei ole tarpeeksi "jyrkkä" käännös pois.
 
Pitäisi varmaan mutta itse vaan manuaalisesti otan vilkun pois noissa sitten jos ei ole tarpeeksi "jyrkkä" käännös pois.

Itse pidin alussa päällä tuota, mutta otin pois juuri liikenneympyröiden takia. Minusta tuo vakio perus vilkkutoiminto toimii hyvin enkä koe tarvitsevani tuohon automatiikan apua.
 
Pitäisi varmaan mutta itse vaan manuaalisesti otan vilkun pois noissa sitten jos ei ole tarpeeksi "jyrkkä" käännös pois.
Juu alkaahan tuohon jo tottua. Hieman kyllä ärsyttää jälkikäteen tarkistella että jäikö se päälle vai ei kun ei ennen ole tuota tarvinnut tehdä. Aika näyttää ärsyttääkö liikaa...
 
Tullut käytettyä tuota automaattista vilkkua sen lanseeraamisesta lähtien. Aluksi toiminta oli vähän sekoilevaa, mutta nyt toimii lähes aina oikein seuraavissa tilanteissa:
  • Tavallinen kaistanvaihto
  • Kaistanvaihto usean kaistan yli rattia suoristamatta (menee vaikka 3 kaistaa rauhallisesti kerralla ja vilkku sammuu viimeisen kohdalla)
  • Normaalit käännökset risteyksessä
Ainoastaan liikenneympyrä ei toimi, mikä on harmi. Plussa tuossa on myös se, että vilkkua ei koskaan tarvitse painaa jälkimmäiseen pykälään asti, vaan pikku näpäytys riittää.

Tähän kun on tullut oikeasti totuttua, niin normaalin vilkkulogiikan käyttö tuntuu huomattavasti huonommalta ratkaisulta.
 
Hmm.. lähinnä mietin miten tuo eroaa normaalista. Näpäytyksellä itsellä (Kia plugari) vilkuttaa sen kolme kertaa (yhden kaistan tapauksessa) mutta eipä se auto sitä vilkkua sammuta ennen suoristamista jos normaalilla vilkulla vaihtaa useamman kaistan. Vastaavasti kun kääntää kaksi mutkaa johonkin suuntaan (tai ympyrän) riittävän loivasti niin vilkku pysyy päällä. Onko tässä nyt erona että vilkkua voi aina näpäyttää sen sijaan että vilkun painaisi toiseen pykälään?

Vai onko tässä nyt jotain magiikkaa jota en ymmärrä? Ajattelin ensin että tässä olisi jotain oikeaa automatiikkaa (esim. navigoinnin mukaan) mutta näpäytys kertoo että näin ei kuitenkaan olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.. lähinnä mietin miten tuo eroaa normaalista. Näpäytyksellä itsellä (Kia plugari) vilkuttaa sen kolme kertaa (yhden kaistan tapauksessa) mutta eipä se auto sitä vilkkua sammuta ennen suoristamista jos normaalilla vilkulla vaihtaa useamman kaistan. Vastaavasti kun kääntää kaksi mutkaa johonkin suuntaan (tai ympyrän) riittävän loivasti niin vilkku pysyy päällä. Onko tässä nyt erona että vilkkua voi aina näpäyttää sen sijaan että vilkun painaisi toiseen pykälään?

Vai onko tässä nyt jotain magiikkaa jota en ymmärrä? Ajattelin ensin että tässä olisi jotain oikeaa automatiikkaa (esim. navigoinnin mukaan) mutta näpäytys kertoo että näin ei kuitenkaan olisi.
Kukaan ei varmaan kaipaa vilkkuihinkin mitään sekoilevaa automatiikkaa. Pyyhkimetkin ovat vähän siinä ja siinä, ja kaistavahditkin että onko niistä enemmän haittaa kun hyötyä. Ainoastaan adaptiivinen vakionopeudensäädin on oikeasti hyvä.
 
Hmm.. lähinnä mietin miten tuo eroaa normaalista. Näpäytyksellä itsellä (Kia plugari) vilkuttaa sen kolme kertaa (yhden kaistan tapauksessa) mutta eipä se auto sitä vilkkua sammuta ennen suoristamista jos normaalilla vilkulla vaihtaa useamman kaistan. Vastaavasti kun kääntää kaksi mutkaa johonkin suuntaan (tai ympyrän) riittävän loivasti niin vilkku pysyy päällä. Onko tässä nyt erona että vilkkua voi aina näpäyttää sen sijaan että vilkun painaisi toiseen pykälään?

Vai onko tässä nyt jotain magiikkaa jota en ymmärrä? Ajattelin ensin että tässä olisi jotain oikeaa automatiikkaa (esim. navigoinnin mukaan) mutta näpäytys kertoo että näin ei kuitenkaan olisi.
Toimii siis niin, että jos vaihdat vain kaistaa, se vilkku pysyy niin kauan päällä kunnes olet kaistan vaihtanut. Eli jos vaihdat hitaasti niin menee yli sen 3 vilkautusta, tai nopeammin niin vähemmän jne.

tai jos vaihdat useamman kaistan, niin sammuttaa kun olet haluamallasi kaistalla.

Mutta jos meneekin kääntyvien kaistalle, niin ei sammuta koska olet kääntymässä. Tällöin lopettaa vasta kääntymisen jälkeen.

Meilläkin käytössä vain tuo automaattinen ja toiminut todella hyvin, ei enää halua normaaliin palata.
 
Toimii siis niin, että jos vaihdat vain kaistaa, se vilkku pysyy niin kauan päällä kunnes olet kaistan vaihtanut. Eli jos vaihdat hitaasti niin menee yli sen 3 vilkautusta, tai nopeammin niin vähemmän jne.

tai jos vaihdat useamman kaistan, niin sammuttaa kun olet haluamallasi kaistalla.

Mutta jos meneekin kääntyvien kaistalle, niin ei sammuta koska olet kääntymässä. Tällöin lopettaa vasta kääntymisen jälkeen.

Meilläkin käytössä vain tuo automaattinen ja toiminut todella hyvin, ei enää halua normaaliin palata.


Olette varmasti väärässä, ei se noin voi olla ;)

Ja mitä tulee noihin kaistavahteihin, niin ajelen niillä 90% kaikista ajoista. Käytän taajamassakin jonkin verran, eikä auton merkillä ole väliä, sen verran hyvin ne toimii.

Teslan kaistavahdista ei ole kokemusta.
 
Toimii siis niin, että jos vaihdat vain kaistaa, se vilkku pysyy niin kauan päällä kunnes olet kaistan vaihtanut. Eli jos vaihdat hitaasti niin menee yli sen 3 vilkautusta, tai nopeammin niin vähemmän jne.

tai jos vaihdat useamman kaistan, niin sammuttaa kun olet haluamallasi kaistalla.

Mutta jos meneekin kääntyvien kaistalle, niin ei sammuta koska olet kääntymässä. Tällöin lopettaa vasta kääntymisen jälkeen.

Meilläkin käytössä vain tuo automaattinen ja toiminut todella hyvin, ei enää halua normaaliin palata.

Eihän tuossa ole normaaliin vilkkuun käytännössä mitään eroa. Jos painat kunnolla niin vilkku palautuu kun ratti suoritustuu kääntymisen jälkeen ja jos näpäyttää niin kolme kertaa vilkauttaa.

Siksi yritän hahmottaa että mikä tässä on se "automatiikka" osuus? Auto ei päättele vilkutuksen aloitusta/lopetusta ratin asennosta vaan kartasta? Vai vilkuttaako se itsekseen kun vaihdat kaistaa (jolloin kaistavahti laittaa varmaan vähän vastaan)?

Vai eroaako Teslan vilkku jotenkin tavanomaisesta toiminnasta?

Taidan olla vähän tyhmä kun en hahmota mikä tässä on se pihvi :).
 
Viimeksi muokattu:
Tuli käytyä ajamassa lyhyt lenkki uudella kolmosella. Suorastaan yllätyin miten nopeasti tuohon uuteen rattivilkkuun tottui. Testailin liikenteessä ajamisen ohessa myös pysäköintialueella venkslailemalla autoa ees taas parkkiin ja pois kun samalla vilkutin. En kokenut rattivilkkua ja suunnansäädintä kosketusnäytössä ongelmaksi. Toki vielä perinteinen vilkku ja suunnanvalitsin olisi parempi, mutta tämä uusikaan systeemi ei yllättäen ollut mitenkään deal braker. Jopa liikenneympyrä meni nätisti rattivilkulla, tässä auttanee toki myös Teslan ohjauspyörän tiukka välitys.

Oven sulkeutuminen ei yhä kuulosta erityisen laadukkaalta, mutta sisätiloissa tulee kyllä jo ihan premium fiilis. Varsinkin kun ottaa huomioon, että kyse on 44t€ hinnat alkaen autosta, eli vaikka ID3:sta selvästi halvemmasta. Auto oli myös hiljainen, mutta sateella kaikki autot tuntuvat hiljaisemmilta kuin talven kovalla rosoisella asfaltilla, joten vaikea sanoa perusteellisemmin.

Todella lyhyellä koeajolla löysin myös hiekkatiellä olevan parkkipaikan jossa oli sateen luomia kuoppia. Alusta oli todella mukava ja hyväntuntuinen, ei mitään valittamista. Myös pysäköintipaikan hidastetöyssyt eivät tuntuneet yhtään pahoilta.

TeslaVision sadetunnistin ja pysäköintitutkat on yhä roskaa ja isoin puute koko autossa.
 
Miten automaattivilkut toimii noin ylipäätään tai miten niitä käytettään / on tarkoitettu käytettäväksi ?
Siis mikä niiden idea on ?
Aivan päin persettä. Meinasin tulla alussa hulluksi niiden takia kunnes huomasin, että sen automatiikan saa pois päältä.
 
Aivan päin persettä. Meinasin tulla alussa hulluksi niiden takia kunnes huomasin, että sen automatiikan saa pois päältä.
Jäi hieman itselleni epäselväksi miten normaali vilkun palautus ratin suoristuessa (eli poismeno ) eroaa tästä automaativilkusta ?
 
Kauan teillä kesti tehtaan Michelinit alla kolmosessa? Vaihdoin eilen talvirenkaat ja totesin samalla, että nuo voi heittää suoraan kierrätykseen. Karvan yli 30k kestivät. En muista aiemmin kuin yhdet renkaat, Marangoni jotakin, jotka ajanut noin nopeasti loppuun. Ne tiesin tosin pehmoisiksi jo entuudestaan ja siksi ne hankinkin, koska Avensiksessa joutui muuten pitämään kuulosuojaimia rengasmetelin takia. Nuo eivät olleet edes mielestäni pehmoiset. Mitä tilalle?

Täällä näyttäisi kestävän sen 40tkm, ensi kesän vielä niillä ajan, mutta sitten lähtevät kyllä vaihtoon vaikka urasyvyyttä olisikin ihan ok jäljellä. Ei vaan itseä miellytä nuo renkaat.

Minkälaisia kokemuksia porukalla e-primacystä?
Pilot sportteja ei kyllä enää alle tule..
 
Eihän tuossa ole normaaliin vilkkuun käytännössä mitään eroa. Jos painat kunnolla niin vilkku palautuu kun ratti suoritustuu kääntymisen jälkeen ja jos näpäyttää niin kolme kertaa vilkauttaa.

Siksi yritän hahmottaa että mikä tässä on se "automatiikka" osuus? Auto ei päättele vilkutuksen aloitusta/lopetusta ratin asennosta vaan kartasta? Vai vilkuttaako se itsekseen kun vaihdat kaistaa (jolloin kaistavahti laittaa varmaan vähän vastaan)?

Vai eroaako Teslan vilkku jotenkin tavanomaisesta toiminnasta?

Taidan olla vähän tyhmä kun en hahmota mikä tässä on se pihvi :).
Kaippa se riippuu autosta, ei ainakaan itselläni aikaisempi Skeida kyllä vilkkua ottanut pois päältä jos tein kaistanvaihdon ja olin laittanut vilkun ns pykälään, enkä käyttänyt sitä pelkkää painallusta jolla vilkuttaa sen 3 kertaa ja sitten lopettaa.

Kartta ei tähän liity millään tavalla, miten se nyt ees voisi ees liittyä. Kaistojen perusteella se sen tekee, eli kun auto on toisella kaistalla niin vilkku kytkeytyy pois

No mun mielestä silleen, että automaattivilkuilla se auto vilkuttaa noin 24/7 ja näytät idiootilta autossasi
En tiedä mitä olet tehnyt mutta ei ole kyllä tuollaisia ongelmia ollut kertaakaan, ellei nyt satu ajamaan teillä jossa ei ole kaistaviivoja. Ongelmat lähinnä noissa liikenneympyröissä, etenkin pienemmissä missä rattia ei joudu kääntämään tarpeeksi että vilkku lopettaisi sen käännön johdosta.
 

Tesla alkanut mainostamaan autojaan kolmannen osapuolen verkkosivulla. Elon ei tietojensa mukaan ole asiasta kuullut.

Onko autoja liikaa varastossa vaiko eikö kysyntä riitä?
Vai onko sitä mainostamista mitä sijoittajat ovat itkeneet että teslan tulisi tehdä.
 

Tesla alkanut mainostamaan autojaan kolmannen osapuolen verkkosivulla. Elon ei tietojensa mukaan ole asiasta kuullut.

Onko autoja liikaa varastossa vaiko eikö kysyntä riitä?
Kyllähän tuota Suomessakin ollut pitkään
 

Aiemmin valittelin ajovalojen suuntauksesta. No nyt ennätin ottaa kuvan, niin että on kaksi autoa rinnakkain.
Kohtuu helppo tunnistaa Y malli taustapeilistä.
Eikä sillä ole edes pitkät päällä. Tää kuva nyt esimerkkinä Y ja 3 kuskeille, jotta miltä se ajoneuvo näyttää huonoimmillaan muille. Maistuisko itse seurata tällaista taustapeileistä? Ehdotus: Jos valaistus muuten on riittävä, voisko ajaa ihan vaan ”DRL” viivat päällä? Eli jos kuski ihan itse kääntäisi sen valon jostain ohjauspaneelista ”viivat päällä” asentoon. Auttais aika paljon.
 

Aiemmin valittelin ajovalojen suuntauksesta. No nyt ennätin ottaa kuvan, niin että on kaksi autoa rinnakkain.
Kohtuu helppo tunnistaa Y malli taustapeilistä.
Eikä sillä ole edes pitkät päällä. Tää kuva nyt esimerkkinä Y ja 3 kuskeille, jotta miltä se ajoneuvo näyttää huonoimmillaan muille. Maistuisko itse seurata tällaista taustapeileistä? Ehdotus: Jos valaistus muuten on riittävä, voisko ajaa ihan vaan ”DRL” viivat päällä? Eli jos kuski ihan itse kääntäisi sen valon jostain ohjauspaneelista ”viivat päällä” asentoon. Auttais aika paljon.
Vaikea sanoa, yleensä se on vain toinen mikä sojottaa suoraan, ihan kuin olisi pitkät päällä.
 
@Tege, tällä oli molemmissa valoissa äärilaidan ledit ylöspäin. Ylivalotti kuvan puhki, ei riitä erottelukyky Iphone 14Pro:n kanssa tuon paremmaksi. Vilautin tälle sumuvaloja, ja silloin tämä räpsytti pitkiä valoja. Ne erotti tästä, koska _suuntauksen_ osalta tilanne pysyi samana, valoteho tuplaantui. Selkeästi oli eroa minulle. Siksi mainitsin ett yllä on ajovalojen suuntauksen pielessä olosta esimerkki perusajovalojen kanssa, koska tämä kuski esitteli molemmat ajovalotilat ystävällisesti allekirjoittaneelle.
 
@Tege, tällä oli molemmissa valoissa äärilaidan ledit ylöspäin. Ylivalotti kuvan puhki, ei riitä erottelukyky Iphone 14Pro:n kanssa tuon paremmaksi. Vilautin tälle sumuvaloja, ja silloin tämä räpsytti pitkiä valoja. Ne erotti tästä, koska _suuntauksen_ osalta tilanne pysyi samana, valoteho tuplaantui. Selkeästi oli eroa minulle. Siksi mainitsin ett yllä on ajovalojen suuntauksen pielessä olosta esimerkki perusajovalojen kanssa, koska tämä kuski esitteli molemmat ajovalotilat ystävällisesti allekirjoittaneelle.
Jajaa, joo tuo kuva on epäselvä, mutta harva valoja osaa tai edes tietää mistä säätää.
Olisihan se kiva nähdä tuolla kun ajelee, enää vain 6kk ja helpottaa.
 
Y:ssä valokuvio on "lyhyillä" sellainen että keskellä on kapea mutta korkea alue (laatikko koska joku matrix). Jos olisi suuntaus pielessä, niin tuo korkea alue varmaan juurikin näyttäisi edessä ajaville pitkiltä valoilta. Y-kuski itse ei taasen välttämättä huomaa mitään erikoista.
Pitkillä sitten nostaa (valokuvion) tuolle korkeudelle valot koko leveydeltä ja tietty ylikin sitten pakosti.
Pöllin kuvan jostain, siis jotain tällaista:
kuva.png

Ei taida olla edes Y:stä kuva (kolmosesta?) mutta idea sama.

Jos oli ei-matrix LED-valoista puhe, niin unohtakaa tämä ..
 
Viimeksi muokattu:
Kävin kokeilemassa uutta Model 3sta.
Oli mielestäni selkeästi hiljaisempi auto ja mukavampi jousitus kuin Yssä. Penkit tuntui myös paremmilta. Varsinkin takapenkin tilojen osalta auttamatta liian pieni itselle joten ei mennyt sen perusteella jatkoon. Takapenkkiläisen jalat ei mm. mahdu etupenkin alle. Vanhaa Model 3sta en ikinä ehtinyt kokeilemaan, kun vanhat koeajomallit oli myyty pois pari kuukautta sitten.

Vilkkujen "napit" voisivat olla isommat ja liikenneympyrässä vilkutin väärään suuntaan. Muuten kyllä haptinen feedback oli sen verran hyvä, että tuntui oikealta napilta. Pyyhkijät hakkasi pienessä tihkusateessa pääasiassa täysillä tai ainakin turhan nopeasti. Automaattipitkät menee päälle vaikka ajaa katuvalaistulla alueella, esimerkiksi kurvatessa kauppakeskuksen parkkipaikalle on pitkät vieläkin päällä. Vaihdevivusta luopuminen ja sen siirtäminen näyttöön, myös selkeästi huonompi ratkaisu. Parkkitutkat, varsinkin edessä, näyttää ihan mitä sattuu. Nämä ongelmat tulee tässäkin threadissa jatkuvasti ilmi, että ei tullut yllätyksenä. Kaikkien näiden kanssa voi elää, mutta ei näitä huonoja ratkaisuja voi eikä kannatakkaan puolustella.

Muuten olen käynyt koeajamassa Model Y, Enyaq, Ioniq 5 ja ID.5. Olisin valinnut Ioniq 5, mutta hintaa sopivalle neliveto mallille tulee lähemmäksi 65k€ joten ei mahdu leasing budjettiin. Sanoisin myös, että Enyaq ja ID.4/ID.5 on parempia kuin Teslat paitsi rangen, suorituskyvyn ja hinnan osalta.
Nyt on varattuna MYLR 1650€ varastoalella ja nouto todennäköisesti ensi viikolla. Nyt oli näköjään taas nuo varastoalet kadonnut. Ei paras auto, kiitos sen kun Teslan on pitänyt keksiä pyörä uudestaan noiden varusteiden kanssa (pyyhkijät, parkki"tutkat", automaattipitkät, adaptiivinen vakkari), mutta ehdottomasti paras neliveto tällä varustetasolla mikä menee omaan budjettiin.
 
Olen havainnut tuota häikäisyä myös joidenkin autojen osalta. Mallit ja merkit ei ole niinkään jääneet mieleen, mutta useimmissa on sama yhdistävä tekijä, autot ovat tavallista henkilöautoa korkeampia. Osa on ollut pakettiautoja, joissa kuormalla on voinut olla osuutta asiaan.

Kävin kokeilemassa uutta Model 3sta.

Ei paras auto, kiitos sen kun Teslan on pitänyt keksiä pyörä uudestaan noiden varusteiden kanssa (pyyhkijät, parkki"tutkat", automaattipitkät, adaptiivinen vakkari), mutta ehdottomasti paras neliveto tällä varustetasolla mikä menee omaan budjettiin.

Tämä se on monella autoa hankkiessa mielessä, että miten auto palvelee kokonaisuudessa, vikoineen ja puutteineen. Harvalle löytyy täysin unelma autoa ellei käytössä ole rajaton budjetti. Monenlaisia kompromisseja joutuu tai tulee tehneeksi. Toisaalta monelle 10k€ hyvä käytetty on unelma auto ilman kompromisseja.
 
Olen havainnut tuota häikäisyä myös joidenkin autojen osalta. Mallit ja merkit ei ole niinkään jääneet mieleen, mutta useimmissa on sama yhdistävä tekijä, autot ovat tavallista henkilöautoa korkeampia. Osa on ollut pakettiautoja, joissa kuormalla on voinut olla osuutta asiaan.
Muiden merkkien matrix toiminto tuntuu sekoilevan aina lumisateessa ja valot häikäisevät vastaantulijat vaikka hyvässä kelissä toimivat ongelmitta. Näin esim volvon c40 sähkössä.

Tämä se on monella autoa hankkiessa mielessä, että miten auto palvelee kokonaisuudessa, vikoineen ja puutteineen. Harvalle löytyy täysin unelma autoa ellei käytössä ole rajaton budjetti. Monenlaisia kompromisseja joutuu tai tulee tehneeksi. Toisaalta monelle 10k€ hyvä käytetty on unelma auto ilman kompromisseja.

Juuri näin!
 
Eihän tuossa ole normaaliin vilkkuun käytännössä mitään eroa. Jos painat kunnolla niin vilkku palautuu kun ratti suoritustuu kääntymisen jälkeen ja jos näpäyttää niin kolme kertaa vilkauttaa.

Siksi yritän hahmottaa että mikä tässä on se "automatiikka" osuus? Auto ei päättele vilkutuksen aloitusta/lopetusta ratin asennosta vaan kartasta? Vai vilkuttaako se itsekseen kun vaihdat kaistaa (jolloin kaistavahti laittaa varmaan vähän vastaan)?

Vai eroaako Teslan vilkku jotenkin tavanomaisesta toiminnasta?

Taidan olla vähän tyhmä kun en hahmota mikä tässä on se pihvi :).
Siinä on se ero, että esim ruuhkassa voit joutua välillä pitämään pidemmän aikaa vilkkua päällä, jotta sopiva rako löytyy. Mutta kaistanvaihto ei riitä palauttamaan normi vilkkua. Tuo lopettaa kun kaista on vaihdettu.

Perustuu kameroihin ja kaistoihin, mutta tuo osaa silti toteuttaa tuon myös silloin kun ei ole keskikaistaa ja ohitat vaikka traktorin tms.

Monessa tilanteessa kaistanvaihto on hidasta ja loivaa, jolloin vilkku pysyy päällä tarpeeksi kauan, mutta myös poistuu päältä.

Se myös tosiaan osaa silti tunnistaa että on kääntyvien kaista, jolloin vilkku ei poistu ennen kuin on käännetty.

Ja ei oo kyllä ikinä ollu ongelmaa et vilkku ois jotenkin 24/7 päällä. Ainut missä ei toimi on liikenneympyrä ja siinä ainakin ite pidän sormen viiksellä ja kuittaan samantien tien pois.
 
Onko Tesla 3 omistajilla täällä kellään "rear facing child seat"? Toimiiko? Tekis edelleen mieli sähköautoa, mutta jotenkin en voi Model Y:tä perustella ennen faceliftiä, kun koska ei olla rikkaita pidettäisiin autoa tosi pitkään... Ja jos pitää pitkään, ei viitsi tietoisesti "kohta vanhaa" mallia ostaa.

Niin pohdinnassa edelleen, että mahtuuko tohon Model 3:een lastenistuimet selkä menosuuntaan.

Teoriassa ostaisin mielellään ykkösautoksi sähköauton, mutta toisaalta kyllä sekin riittäisi että se olisi se auto millä ajetaan eniten. Ja sitten ns. perhematkat "kakkosautolla" ts. diesel-farkulla.

Mua ei noi vilkut nappeina haittaa (vaikka ei ne parannuksia ole), ehkä enemmänkin haittaa on esim. suksiluukun puuttumisesta kun joutuu sit oudosti hiihtämään menossa tms. sukset pakata jne.. Ja niitä penkkejä ei niin vaan kaadella, jos lastenistuimet on paikallaan.
Haittais ehkä myös nuo ajovalot mitkä ei sammu katuosuuksilla. Ja tollaset.
Vähän oon tollasta EQB-mersuakin katellu vaihtoehtona.
 
Onko Tesla 3 omistajilla täällä kellään "rear facing child seat"? Toimiiko? Tekis edelleen mieli sähköautoa, mutta jotenkin en voi Model Y:tä perustella ennen faceliftiä, kun koska ei olla rikkaita pidettäisiin autoa tosi pitkään... Ja jos pitää pitkään, ei viitsi tietoisesti "kohta vanhaa" mallia ostaa.

Niin pohdinnassa edelleen, että mahtuuko tohon Model 3:een lastenistuimet selkä menosuuntaan.

Teoriassa ostaisin mielellään ykkösautoksi sähköauton, mutta toisaalta kyllä sekin riittäisi että se olisi se auto millä ajetaan eniten. Ja sitten ns. perhematkat "kakkosautolla" ts. diesel-farkulla.

Mua ei noi vilkut nappeina haittaa (vaikka ei ne parannuksia ole), ehkä enemmänkin haittaa on esim. suksiluukun puuttumisesta kun joutuu sit oudosti hiihtämään menossa tms. sukset pakata jne.. Ja niitä penkkejä ei niin vaan kaadella, jos lastenistuimet on paikallaan.
Haittais ehkä myös nuo ajovalot mitkä ei sammu katuosuuksilla. Ja tollaset.
Vähän oon tollasta EQB-mersuakin katellu vaihtoehtona.

MB:n kontti on aika pieni, joten se kannattaa tsekata ensimmäisenä ennen suurempia miettimisiä. Sitä ei voi verrata mitenkään esim Y:n konttiin, joka tarjoaa kokoluokassaan huipputilat.
 
Y:ssä valokuvio on "lyhyillä" sellainen että keskellä on kapea mutta korkea alue (laatikko koska joku matrix). Jos olisi suuntaus pielessä, niin tuo korkea alue varmaan juurikin näyttäisi edessä ajaville pitkiltä valoilta. Y-kuski itse ei taasen välttämättä huomaa mitään erikoista.
Pitkillä sitten nostaa (valokuvion) tuolle korkeudelle valot koko leveydeltä ja tietty ylikin sitten pakosti.
Pöllin kuvan jostain, siis jotain tällaista:
kuva.png

Ei taida olla edes Y:stä kuva (kolmosesta?) mutta idea sama.

Jos oli ei-matrix LED-valoista puhe, niin unohtakaa tämä ..

Väitän että nämä kuvan matriisit on juurikin suunnattu ihan päin metiköä.

Itsellä on ollut 5 vuotta matriisiledillinen auto, valokuvio leikkautuu täysin tasaisesti. Xenoneissa on ollut se ojanpuolen nosto, mutta ledeissä sitä on madallettu.
Eikä vastaantulevat välkyttele valojaan.
 
Ajattelitko pitää missä sitä istuinta Maustevoi, etumatkustajan paikalla vai takapenkillä ja montako ihmistä olis tarkoitus mahtua?

Jos etupenkille laittaa ja toinen aikuinen taakse niin tuskin on ongelma, takapenkille asennettuna kannattaa käydä sovittelemassa joutuuko tinkimään etupenkkiläiset kuinka paljon.
 
Onko Tesla 3 omistajilla täällä kellään "rear facing child seat"? Toimiiko? Tekis edelleen mieli sähköautoa, mutta jotenkin en voi Model Y:tä perustella ennen faceliftiä, kun koska ei olla rikkaita pidettäisiin autoa tosi pitkään... Ja jos pitää pitkään, ei viitsi tietoisesti "kohta vanhaa" mallia ostaa.

Niin pohdinnassa edelleen, että mahtuuko tohon Model 3:een lastenistuimet selkä menosuuntaan.

Mahtuu ihan hyvin. Joku perus Cybex Sirona, ei erityisen pieni on meillä takapenkillä perffi kolmosessa. Siinä on penkki irrotettava ja/tai käännettävissä niiku kaikissa järkevissä malleissa. Ensipenkki eli myös kantokoppa oli selkä taakse päin. Nyt siinä on jo se isompi penkki.

Mutta yksi ongelma ilmaantui, ei mitenkään Tesla spesifinen kylläkään. Tyyppi potkinu etupenkin takaosan pahasti naarmuille, eikä sitä muovia niin vaan vaihdeta. Kunhan tuo rauhottuu niin mulla on nämä ostettuna valmiiks niin saa taas kuntoon: Model S3XY Seat Back Anti-Kick Pads With Pocket (1 Pair)

Tämä potkiminen kannattaa ennakoida, toisin kun meillä kun ei älytty ajoissa.

Etupenkille muuten mahtus tuo Cybex vielä paremmin, mutta en digannu ajatuksesta. Se on jotenkin tilan haaskausta.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtuu ihan hyvin. Joku perus Cybex Sirona, ei erityisen pieni on meillä takapenkillä perffi kolmosessa. Siinä on penkki irrotettava ja/tai käännettävissä niiku kaikissa järkevissä malleissa. Ensipenkki eli myös kantokoppa oli selkä taakse päin. Nyt siinä on jo se isompi penkki.

Mutta yksi ongelma ilmaantui, ei mitenkään Tesla spesifinen kylläkään. Tyyppi potkinu etupenkin takaosan pahasti naarmuille, eikä sitä muovia niin vaan vaihdeta. Kunhan tuo rauhottuu niin mulla on nämä ostettuna valmiiks niin saa taas kuntoon: Model S3XY Seat Back Anti-Kick Pads With Pocket (1 Pair)

Tämä potkiminen kannattaa ennakoida, toisin kun meillä kun ei älytty ajoissa.
Ite ostin kans heti alkuun suojat. On todella hyvät kun suojaa penkin altakin.
IMG_0395.jpeg
 
Ite ostin kans heti alkuun suojat. On todella hyvät kun suojaa penkin altakin.
IMG_0395.jpeg

Aika rutussa on, niiku on odotettavissa itelläkin kun avaa sieltä taitellusta pakkauksesta sit joskus. Näin saman kans asennusvideosta. Sillon jo tuli mieleen et koitan jollain silitysraudalla tms. matalalla lämmöllä suoristaa ennen kun asennan. Jos ei suoristu niin eipä ainakaan ollu kalliit.
 
Väitän että nämä kuvan matriisit on juurikin suunnattu ihan päin metiköä.

Itsellä on ollut 5 vuotta matriisiledillinen auto, valokuvio leikkautuu täysin tasaisesti. Xenoneissa on ollut se ojanpuolen nosto, mutta ledeissä sitä on madallettu.
Eikä vastaantulevat välkyttele valojaan.
Sattui tuossa hiljattain ensimmäinen ”3 raitaa valojen alaosassa” Tesla, jossa valokuvio oli tasainen ja miellyttävä. Yllätyin, että ne on mahdollista siis saada kunnolla säädettyä. Sitä ennen oli pari muuta, toisessa vasemman lampun uloin pykälä sojotti ylös kuin pitkissä, toisessa sama oikeassa. Järjestäen tuntuu olevan ongelmaa jommassa kummassa, juuri nämä kolmen palkin versiot. Toki ajan aina samoihin aikoihin 1-tietä, että voi osin osua samat autot. Selkeää systemaattista ongelmaa suuntauksissa on kyllä havaittavissa.

e: Tärinät tiessä aiheuttava myös voimakasta ”stroboa” takapeiliin, jos valot ovat alkujaankin pielessä. -6/5 kokemus.
 
Aika rutussa on, niiku on odotettavissa itelläkin kun avaa sieltä taitellusta pakkauksesta sit joskus. Näin saman kans asennusvideosta. Sillon jo tuli mieleen et koitan jollain silitysraudalla tms. matalalla lämmöllä suoristaa ennen kun asennan. Jos ei suoristu niin eipä ainakaan ollu kalliit.
Oli joo, kuva siis asennushetkestä. Mut ne on itelleen suoristunut ihan täysin tässä ajan kuluessa
 
Ajattelitko pitää missä sitä istuinta Maustevoi, etumatkustajan paikalla vai takapenkillä ja montako ihmistä olis tarkoitus mahtua?

Jos etupenkille laittaa ja toinen aikuinen taakse niin tuskin on ongelma, takapenkille asennettuna kannattaa käydä sovittelemassa joutuuko tinkimään etupenkkiläiset kuinka paljon.

Jos jättäisin farkku-dieselin ns. "ykkösperheautoksi" (koska siinä enemmän tilaa), niin sitten käytännössä 1+2 lasta välillä, ja pääosa kilsoista siis yksin, mutta kuitenkin sillä tavoin että mahdollinen lasten istuin ei saisi millään tavoin häiritä optimaalista ajoasentoa, joka ainakin itellä on melko "takana".

Hetkinen, onko siis isofix paikat myös edessä lastenistuimille ja voiko tässä Tesla 3:ssa lastenistuimen laittaa etupenkille näppärästi selkä menosuuntaan? Ei mua haittais, jos vieressä vaikka oiskin lastenistuin, kun auto olis pääosin nk. työmatka-auto ja pikkumatkat voi ajaa vaikka aikuinen takanakin.
 
Ei ole googlettelun perusteella, ainoastaan takana reunapaikoilla. Vöillä voi laittaa eteen.
 
Testailin eilen valoshowta tikulta ja sellanen huomio että USB-C tikku eikä OpePlus 9 omalla USB-C kaapelillaan toiminut noissa keskikonsolin USB-C porteissa. Tikku on uusi Kingstonin 64GB ja toimii kyllä läppärin SB-C postissa.
Lataus toimi noissa sekä takana olevissa porteissa. Data pitäisi manuaalin mukaan toimia noissa etummaisissa porteissa.
Hansikaslokeron USB-A portti toimii kyllä ja sainkin custom valoshown vedettyä läpi.
 
Keskikonsolin usb-porteista on otettu data-ominaisuus pois jossain vaiheessa komponenttipulan(?) vuoksi. Uudemmissa autoissa (ainakin omassa Y:ssä) data kulkee vain hansikaslokeron usb-a:n kautta.
 
Keskikonsolin usb-porteista on otettu data-ominaisuus pois jossain vaiheessa komponenttipulan(?) vuoksi. Uudemmissa autoissa (ainakin omassa Y:ssä) data kulkee vain hansikaslokeron usb-a:n kautta.
Tuosta olikin maininta manuaalissa, ilmeisesti vielä -23 autossa on tuo sitten juttu. Ei suuri ongelma sinänsä kun en noita ole vielä mihinkään tarvinnut, nyt tietää jatkossakin tuon rajotteen
 
Testailin eilen valoshowta tikulta ja sellanen huomio että USB-C tikku eikä OpePlus 9 omalla USB-C kaapelillaan toiminut noissa keskikonsolin USB-C porteissa. Tikku on uusi Kingstonin 64GB ja toimii kyllä läppärin SB-C postissa.
Lataus toimi noissa sekä takana olevissa porteissa. Data pitäisi manuaalin mukaan toimia noissa etummaisissa porteissa.
Hansikaslokeron USB-A portti toimii kyllä ja sainkin custom valoshown vedettyä läpi.
Riippuu auton iästä. Datatuki poistui 2021 kesällä/syksyllä autoista.
 
Highland LR:llä 30 minuutin testilenkki ja monella osa-alueella on menty eteenpäin. Varsinkin parantunut äänieristys ja jousitus yllätti, ja ohjaamossa oli aika erilainen fiilis sisätilojen ja penkkien osalta kuin nykyisessä 2020 SR+:ssa. Vilkkunapit oli tietty se eka ihmetys, mutta heti ekasta risteyksestä lähtien homma hoitui ilman viiksen hakemista. Liikenneympyrä on se missä joutuu soveltamaan valitettavasti ja vaatii toistoa, jotta sujuu selkärangasta. Ei se silti kovin luontevaa ole. Kokonaisuutena kyllä herätti ostohaluja, vaikka viiksien lisäksi tarkat parkkisensorit on yksi ominaisuus, mistä olen pitänyt.
 
32 kpl erilaista ja erinäisiä konfiguraatioita MY:stä Suomen listoilla tilattavissa ns. varastoautoina. Aika huima määrä. Tai itse en ainakaan muista nähneeni tällaista määrää ennen.

Jossain oli juttua että varastot päässeet kasvamaan globaalisti - yskiikö menekki vai onko kausiluonteista?
 
Liikenneympyrä on se missä joutuu soveltamaan valitettavasti ja vaatii toistoa, jotta sujuu selkärangasta. Ei se silti kovin luontevaa ole.
Kuinka kaupunkipyörittely sujuu napeilla ? Esim tilanne jossa ollaan kadunvaressa parkissa ja ratti ääriasennossa ja kytätään sopivaa rakoa, että pääsee liikenteen sekaan. Rattihan tuossa voi olla aika lailla ylösalaisin / missä asennossa tahansa ? Kenties hetken joutuu miettimään, että mitä nappia pitää painaa ?
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on kunnon lakkotuet naapurissa tässä Tesla taistossa, 130 % palkasta !


Kyllähän se lakkoilu noilla ehdoilla varmasti houkuttaa .
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 472
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom