Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuinka kaupunkipyörittely sujuu napiella ? Esim tilanne jossa ollaan kadunvaressa parkissa ja ratti ääriasennossa ja käytätään sopivaa rakoa, että pääsee liikenteen sekaan. Rattihan tuossa voi olla aika lailla ylösalaisin / missä asennossa tahansa ? Kenties hetken joutuu miettimään, että mitä nappia pitää painaa ?

Joo, voisin kuvitella että tossakin pitää miettiä hetki. Liikenneympyrä on siinä mielessä hankalampi, että siinä pitää homma hoitua ajaessa, kun parkissa voi ottaa iisimmin. Onneksi liikenneympyrässä käytetään ainoastaan yhden suunnan vilkkua aina, joten ei tarvitse sentään useamman välillä arpoa. Onneksi noissa napeissa oli hyvä haptinen tuntuma, vaikka ovatkin kapasitiiviset.
 
No nyt on kunnon lakkotuet naapurissa tässä Tesla taistossa, 130 % palkasta !


Kyllähän se lakkoilu noilla ehdoilla varmasti houkuttaa .
Vois hakea ruotsiin töihin korjaamolle rikkuriksi ja sitten mennäkkin heti lakkoon :think:
 
Meillä ei oo nyt ainakaan viikkoon tuo itse kaistavahti toiminut milläänlailla, eikä kyllä myöskään törmäysvaroitin herkästi piippaa, vaikka olen vähän testaillutkin. Kaistavahti ei kaupunki/maantie ajossa välitä tuon taivaallista vaikka ajelisin edes takas kaistoilta ja törmäysvaroitin ei reagoi mitrnkään vaikka ohjaisin tolppaa päin. 2vkoa vanha model y. Missäköhän vika? Ei vikakoodeja.
 
32 kpl erilaista ja erinäisiä konfiguraatioita MY:stä Suomen listoilla tilattavissa ns. varastoautoina. Aika huima määrä. Tai itse en ainakaan muista nähneeni tällaista määrää ennen.

Jossain oli juttua että varastot päässeet kasvamaan globaalisti - yskiikö menekki vai onko kausiluonteista?
Kyllä se yskii. Ei kaikki voi vaan ostaa Teslaa.
Meillä ei oo nyt ainakaan viikkoon tuo itse kaistavahti toiminut milläänlailla, eikä kyllä myöskään törmäysvaroitin herkästi piippaa, vaikka olen vähän testaillutkin. Kaistavahti ei kaupunki/maantie ajossa välitä tuon taivaallista vaikka ajelisin edes takas kaistoilta ja törmäysvaroitin ei reagoi mitrnkään vaikka ohjaisin tolppaa päin. 2vkoa vanha model y. Missäköhän vika? Ei vikakoodeja.
Vähän huonosti on toiminut. Lisäksi extrana tullut että vaikka vilkku päällä niin näyttää punaista viivaa kaistan ylittäessä. Toisenaan myös kun ajaa niin näyttää punaista viivaa.

Oli 32 versiossa ja sama jatkuu nyt 38 versiossa. Jotain bugia päässyt mukaan.
 
Y:ssä valokuvio on "lyhyillä" sellainen että keskellä on kapea mutta korkea alue (laatikko koska joku matrix). Jos olisi suuntaus pielessä, niin tuo korkea alue varmaan juurikin näyttäisi edessä ajaville pitkiltä valoilta. Y-kuski itse ei taasen välttämättä huomaa mitään erikoista.
Pitkillä sitten nostaa (valokuvion) tuolle korkeudelle valot koko leveydeltä ja tietty ylikin sitten pakosti.
Pöllin kuvan jostain, siis jotain tällaista:
kuva.png
Tuo valokuvio käytössä vain suuntaustilassa.

Normaalisti tälläinen kuvio
1699834081628.jpeg
 
Kertokaas uskaltaako tuota valkoista Model Y viedä konepesuun? Lukenut niin paljon kokemuksia, että osalla ei ongelmaa, osalla menneet ikkunalistat ihan eriväriseksi kemikaaleista johtuen tai maalipinta naarmuille. Tuo helppous vain kiinnostaisi. Vai maksaako itsensä kipeäksi jostain pinnoituksesta?
 
Tuo valokuvio käytössä vain suuntaustilassa.

Normaalisti tälläinen kuvio
1699834081628.jpeg

Onko muuten jossain hyvää ohjeistusta miten tuo valojen säätäminen kannattaa tehdä? Jotenkin kökön oloinen se säätövalikko, kun ei ole mitään asteikkoa tai "tehdasasetuksiin palautusta".
 
Tuo helppous vain kiinnostaisi. Vai maksaako itsensä kipeäksi jostain pinnoituksesta?

Pistä siihen Fusso Coat White pintaan. Purkki maksaa 40 eur ja tuntuu pysyvän ainakin puoli vuotta. Yhdestä purkista saa 4-5 vahausta. Ainakin Motonet myy.

Kai niistä harjoista silti pienet hiusnaarmut jää mutta sillä nyt ei ole mitään väliä.
 
Vaatiiko service.tesla.com tilauksen? Ei ainakaan mulla avaudu (onko tuolla parempi ohjeistus kuin Teslan sovelluksessa)?
 
Onko muuten jossain hyvää ohjeistusta miten tuo valojen säätäminen kannattaa tehdä? Jotenkin kökön oloinen se säätövalikko, kun ei ole mitään asteikkoa tai "tehdasasetuksiin palautusta".
Ajovalojen kallistus on ainakin helppo nopeasti tarkistaa jossain missä on tasainen parkkipaikka ja suora seinä edessä. Esim. joku kauppakeskuksen seinä tai varastohalli.

Aja auto seinän eteen ja lähde peruuttamaan: jos valokuvio lähtee peruuttaessa nousemaan ylöspäin niin ajovalot osoittaa ylöspäin ja häikäisevät vastaantulijoita ja edessä ajavia. Valokuvion pitäisi pudota 10-15cm per 10m peruutus.
 
Kertokaas uskaltaako tuota valkoista Model Y viedä konepesuun? Lukenut niin paljon kokemuksia, että osalla ei ongelmaa, osalla menneet ikkunalistat ihan eriväriseksi kemikaaleista johtuen tai maalipinta naarmuille. Tuo helppous vain kiinnostaisi. Vai maksaako itsensä kipeäksi jostain pinnoituksesta?
Tuskin noissa väreissä mitään eroa sen suhteen on. Mä oon mustaa pessyt kokoajan konepesuissa (n. 4/5 kerroista harjoilla) huomaamatta mitään erikoista. Varmaan joku fiksari löytää niitä hiusnaarmuja mistä pinnasta tahansa, mutta sillähän ne elää, että porukka kävisi lyömässä kaiken maailman kelmut ja pinnoitteet autoihinsa säännöllisin väliajoin. Jos ei näyttelyvehje tai perheaarre kysymyksessä, niin koneeseen vaan.
 
Kirjaudu tesla tilille ja manuskat on tässä: Tesla Service Tabeista voi vaihtaa automallia. Tuolla on hyvä selitys miten valot säädetään. Teippi seinään jne.

Jep, tuolta kirjautuneena yritän availla service manualia, mutta antaa unable to access -erroria ja ohjaa maksulliseen tilaukseen. Onkohan mun tilissä siis ongelmaa, jos muilla Service manual avautuu ilmaiseksi?
 
Jep, tuolta kirjautuneena yritän availla service manualia, mutta antaa unable to access -erroria ja ohjaa maksulliseen tilaukseen. Onkohan mun tilissä siis ongelmaa, jos muilla Service manual avautuu ilmaiseksi?
Kokeilkaas joku muu vielä joka ei sillon vuosi pari sitten ottanut sitä ilmaista vuoden manuaalitilausta. Toimiiko teillä.

Tässä copypaste.

Headlights - Adjust - Global (Wall Method)
Correction code 174001600.10NOTE: Unless otherwise explicitly stated in the procedure, the above correction code and FRT reflect all of the work required to perform this procedure, including the linked procedures. Do not stack correction codes unless explicitly told to do so.NOTE: See Flat Rate Times to learn more about FRTs and how they are created. To provide feedback on FRT values, email LaborTimeFeedback@tesla.com. NOTE: See Personal Protection to make sure wearing proper PPE when performing the below procedure.

Identify Headlight Type
This procedure is applicable only to the "Global" style headlight. The global headlight (2) has a different reflector and lens design compared to the SAE/ECE headlight (1). The differences are illustrated below.
1699865745566.png

Inclination angle in Adjustment Mode versus under normal driving conditions
Note that in adjustment mode, the global headlights are adjusted to a 0% inclination. This means that in adjustment mode, the headlight beam projects on the wall at the same height as the height of the center of the headlight (32 in (81 cm)).Under normal driving conditions (i.e. when the vehicle is not in adjustment mode), the headlights automatically level to a region specific vertical (downward) and horizontal (left/right depending on the vehicle being RHD/LHD) angle. This means that when you check the headlight adjustment while not in adjustment mode, the headlight beam will project lower than the tape marks on the wall.For example: for Europe, the headlight beam vertical inclination angle is -1%. This means that, with the vehicle at a distance of 25 ft (7.62 m) from the wall, the beam will project 3 inch (7.62 cm) under the tape mark on the wall.
Adjust Headlights Using a Wall
  1. Enter headlight adjustment mode:
    1. On the vehicle touchscreen, touch Controls > Service > Adjust Headlights.
    2. If prompted to calibrate the headlights (Figure A), continue to substep c. If prompted to adjust the headlights (Figure B), skip to step 2.
      Figure 1. Figure A
      1699868349637.png
      Figure 2. Figure B
      1699868480366.png
    3. Follow the prompts on the touchscreen to calibrate the headlights. Calibration is complete when all 4 checks have transitioned from "red" to "green".
      Note
      The calibration drive can take up to 2 km.
      Note
      To ensure an accurate calibration:
      • After turning on the drive rails, wait for at least 1 second before switching to Drive.
      • Close all vehicle doors and do not open the doors while performing the calibration drive.
      • After stopping the vehicle, wait at least 1 second before opening the doors.
      • Do not drive the vehicle in reverse for more than 10 meters. If this is unavoidable due to garage logistics, start the headlight calibration after the vehicle has exited the garage.
    4. After headlight calibration is complete, the headlights can be adjusted. Continue to the next step.
  2. Position the vehicle for adjusting the headlights. The vehicle should be:
    • Located in a darker work area with low ambient lighting.
    • Parked on a level surface.
    • Perpendicular to a wall that has a matte surface. The wall must be at least 1.8 m (6 ft) high and 3.7 m (12 ft) wide.
  3. Make sure that all 4 tires are inflated to specification.
  4. Put a piece of tape on the wall 32 in (81 cm) from the ground.
  5. Measure 25 ft (7.62 m) away from the wall and put a piece of tape on the ground to indicate where the vehicle should be parked.
  6. Park the vehicle perpendicular to the wall so that the front fascia is flush with the tape that was placed on the ground in the previous step.
    Figure 3. Model 3 shown, Model Y similar
    1699868543926.png
  7. Confirm that the vehicle is perpendicular to the wall by measuring the distance from the center of each front wheel to the wall. If necessary, reposition the vehicle until the distance between each front wheel to the wall is equal.
  8. Holding a laser pointer against the tape on the wall, project a laser beam onto the center point of the vehicle. When the laser beam is aligned with the center of the vehicle, mark the wall at the laser pointer with a piece of tape, adjacent to the tape applied during step 4. This is the center reference point.
    Tip: Aim the laser beam at the flat part of the front fascia cover, directly below the bottom tip of the Tesla "T" badge.
    Figure 4. Model 3 shown, Model Y similar
    1699868571761.png
  9. Put tape on the wall 31 in (79 cm) to the left and to the right of the center reference point. These are the left and right reference points.
    1699865614352.png
  10. If not already activated, enter headlight adjustment mode. On the vehicle touchscreen, touch Controls > Service > Adjust Headlamps to enable Headlight Adjustment Mode.
  11. Cover the RH headlight with a clean shop towel; make sure that all light from the right headlight is blocked.
  12. On the vehicle touchscreen, select Left, then use the left scroll wheel on the steering wheel to adjust the beam level.
    Note
    The top of the rectangular beam aligns with the horizontal tape mark on the wall, and the left edge of the L-shaped beam aligns with left reference point.
    CAUTION
    Do not sit in the vehicle, as this will affect headlight alignment.
    1699865638868.png
  13. Remove the cover from the RH headlight.
  14. Repeat steps 10 through 12, covering the LH headlight and adjusting the RH headlight.
  15. Exit the headlight adjustment mode on the center display.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin omalla tunnarilla Model Y:n manuska aukeaa ihan normaalisti, ei ole mitään tilausta tms ollut aikaisemmin.
 
Kokeilkaas joku muu vielä joka ei sillon vuosi pari sitten ottanut sitä ilmaista vuoden manuaalitilausta. Toimiiko teillä.

Tässä copypaste.

Headlights - Adjust - Global (Wall Method)
Correction code 174001600.10NOTE: Unless otherwise explicitly stated in the procedure, the above correction code and FRT reflect all of the work required to perform this procedure, including the linked procedures. Do not stack correction codes unless explicitly told to do so.NOTE: See Flat Rate Times to learn more about FRTs and how they are created. To provide feedback on FRT values, email LaborTimeFeedback@tesla.com. NOTE: See Personal Protection to make sure wearing proper PPE when performing the below procedure.

Identify Headlight Type
This procedure is applicable only to the "Global" style headlight. The global headlight (2) has a different reflector and lens design compared to the SAE/ECE headlight (1). The differences are illustrated below.
1699865745566.png

Inclination angle in Adjustment Mode versus under normal driving conditions
Note that in adjustment mode, the global headlights are adjusted to a 0% inclination. This means that in adjustment mode, the headlight beam projects on the wall at the same height as the height of the center of the headlight (32 in (81 cm)).Under normal driving conditions (i.e. when the vehicle is not in adjustment mode), the headlights automatically level to a region specific vertical (downward) and horizontal (left/right depending on the vehicle being RHD/LHD) angle. This means that when you check the headlight adjustment while not in adjustment mode, the headlight beam will project lower than the tape marks on the wall.For example: for Europe, the headlight beam vertical inclination angle is -1%. This means that, with the vehicle at a distance of 25 ft (7.62 m) from the wall, the beam will project 3 inch (7.62 cm) under the tape mark on the wall.
Adjust Headlights Using a Wall
  1. Enter headlight adjustment mode:
    1. On the vehicle touchscreen, touch Controls > Service > Adjust Headlights.
    2. If prompted to calibrate the headlights (Figure A), continue to substep c. If prompted to adjust the headlights (Figure B), skip to step 2.
      Figure 1. Figure A
      Figure 2. Figure B
    3. Follow the prompts on the touchscreen to calibrate the headlights. Calibration is complete when all 4 checks have transitioned from "red" to "green".
      Note
      The calibration drive can take up to 2 km.
      Note
      To ensure an accurate calibration:
      • After turning on the drive rails, wait for at least 1 second before switching to Drive.
      • Close all vehicle doors and do not open the doors while performing the calibration drive.
      • After stopping the vehicle, wait at least 1 second before opening the doors.
      • Do not drive the vehicle in reverse for more than 10 meters. If this is unavoidable due to garage logistics, start the headlight calibration after the vehicle has exited the garage.
    4. After headlight calibration is complete, the headlights can be adjusted. Continue to the next step.
  2. Position the vehicle for adjusting the headlights. The vehicle should be:
    • Located in a darker work area with low ambient lighting.
    • Parked on a level surface.
    • Perpendicular to a wall that has a matte surface. The wall must be at least 1.8 m (6 ft) high and 3.7 m (12 ft) wide.
  3. Make sure that all 4 tires are inflated to specification.
  4. Put a piece of tape on the wall 32 in (81 cm) from the ground.
  5. Measure 25 ft (7.62 m) away from the wall and put a piece of tape on the ground to indicate where the vehicle should be parked.
  6. Park the vehicle perpendicular to the wall so that the front fascia is flush with the tape that was placed on the ground in the previous step.
    Figure 3. Model 3 shown, Model Y similar
  7. Confirm that the vehicle is perpendicular to the wall by measuring the distance from the center of each front wheel to the wall. If necessary, reposition the vehicle until the distance between each front wheel to the wall is equal.
  8. Holding a laser pointer against the tape on the wall, project a laser beam onto the center point of the vehicle. When the laser beam is aligned with the center of the vehicle, mark the wall at the laser pointer with a piece of tape, adjacent to the tape applied during step 4. This is the center reference point.
    Tip: Aim the laser beam at the flat part of the front fascia cover, directly below the bottom tip of the Tesla "T" badge.
    Figure 4. Model 3 shown, Model Y similar
  9. Put tape on the wall 31 in (79 cm) to the left and to the right of the center reference point. These are the left and right reference points.
    1699865614352.png
  10. If not already activated, enter headlight adjustment mode. On the vehicle touchscreen, touch Controls > Service > Adjust Headlamps to enable Headlight Adjustment Mode.
  11. Cover the RH headlight with a clean shop towel; make sure that all light from the right headlight is blocked.
  12. On the vehicle touchscreen, select Left, then use the left scroll wheel on the steering wheel to adjust the beam level.
    Note
    The top of the rectangular beam aligns with the horizontal tape mark on the wall, and the left edge of the L-shaped beam aligns with left reference point.
    CAUTION
    Do not sit in the vehicle, as this will affect headlight alignment.
    1699865638868.png
  13. Remove the cover from the RH headlight.
  14. Repeat steps 10 through 12, covering the LH headlight and adjusting the RH headlight.
  15. Exit the headlight adjustment mode on the center display.

Kiitos tästä! Pitääkin kokeilla onnistuisko näillä ohjeilla. Helpoksi tuota valojen säätämistä ei ole kyllä tehty. :)

EDIT: Hmm, tuossa spoilerissa ei näy kaikki kuvat. Olisko tota ohjetta mahdollista saada esim. pdf:nä yksityisviestillä? Kiitos paljon jos onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tästä! Pitääkin kokeilla onnistuisko näillä ohjeilla. Helpoksi tuota valojen säätämistä ei ole kyllä tehty. :)

EDIT: Hmm, tuossa spoilerissa ei näy kaikki kuvat. Olisko tota ohjetta mahdollista saada esim. pdf:nä yksityisviestillä? Kiitos paljon jos onnistuu.
Otin vaan nuo tärkeimmät kuvat siihen, loput oli mielestäni turhia eli selviää tekstin lukemalla. Tyyliin kuvia siitä näytöltä et paina vasen ja säädä rullasta korkeutta jne.

Edit: Lisäsin puuttuvat kuvat. Ei ollut iso vaiva.
 
Viimeksi muokattu:
Normaalisti tälläinen kuvio
1699834081628.jpeg
Ok, tuo selventää.. näyttikin vähän erikoiselta. Olisin käynyt testaamassa itse, mutta auto on toisaalla (kuskille iski korona, niin auto jäi parkkiin..).
edit: Nyt kun sain auton takaisin, äkkiä katsottuna näytti että kuskin puolen valo sojottaisi vähän ylös. Mutta pitää jossain tasaisella katsoa tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Pistä siihen Fusso Coat White pintaan. Purkki maksaa 40 eur ja tuntuu pysyvän ainakin puoli vuotta. Yhdestä purkista saa 4-5 vahausta. Ainakin Motonet myy.

Kai niistä harjoista silti pienet hiusnaarmut jää mutta sillä nyt ei ole mitään väliä.
Fusso Coatin laitoin itsekin syksyllä pintaan ja talvella lähtee kurat jo harjattomalla pesulla. Fussoa olen käyttänyt jo pitkään, luvataan 12kk kesto mutta kyllä meillä on kovat kelit täällä talvisin joten keväällä olen aina pessyt liuotinpesulla sekä tehnyt pien ja raudan poiston ja uusi Fusso pintaan, syksyllä vielä juuri ennen talvea uusi Fusso pintaan.
 
Tesla myy nyt myös euroopassa omia latureitaan muille latausverkostoille. Aiemmin BP ostin jenkkimarkkinoille Teslan latureita, mutta nyt EG Group eurooppaan. Boldasin tuolta myös mielenkiintoisen pointin:

The chargers will be branded ‘evpoint’ and will leverage Tesla’s industry-leading technology. The value of the transaction is undisclosed.

The hardware will operate on an open network basis, meaning that all drivers will be able to access evpoint chargers regardless of the brand of vehicle they drive.

The chargers will also support the Plug and Charge protocol, which simplifies and automates payments. The first of the new charger units are expected to be rolling out before the end of the year.


 
Juu, kyllähän noita joissakin latureissa on käytössä. Ionitylläkin toimii jo käsittääkseni aika hyvin, mutta ilmeisesti jotain pientä häikkää ollut paikoitellen vielä.
 
Onko Tesla 3 omistajilla täällä kellään "rear facing child seat"? Toimiiko? Tekis edelleen mieli sähköautoa, mutta jotenkin en voi Model Y:tä perustella ennen faceliftiä, kun koska ei olla rikkaita pidettäisiin autoa tosi pitkään... Ja jos pitää pitkään, ei viitsi tietoisesti "kohta vanhaa" mallia ostaa.

Niin pohdinnassa edelleen, että mahtuuko tohon Model 3:een lastenistuimet selkä menosuuntaan.

Teoriassa ostaisin mielellään ykkösautoksi sähköauton, mutta toisaalta kyllä sekin riittäisi että se olisi se auto millä ajetaan eniten. Ja sitten ns. perhematkat "kakkosautolla" ts. diesel-farkulla.

Mua ei noi vilkut nappeina haittaa (vaikka ei ne parannuksia ole), ehkä enemmänkin haittaa on esim. suksiluukun puuttumisesta kun joutuu sit oudosti hiihtämään menossa tms. sukset pakata jne.. Ja niitä penkkejä ei niin vaan kaadella, jos lastenistuimet on paikallaan.
Haittais ehkä myös nuo ajovalot mitkä ei sammu katuosuuksilla. Ja tollaset.
Vähän oon tollasta EQB-mersuakin katellu vaihtoehtona.
Mulla on lastenistuin selkä menosuuntaan päin 2019 M3P:ssä, hyvin toimii. Asennus oli työläämpää, kuin edellisessä Volvo v60:ssä.
 
Onko Tesla 3 omistajilla täällä kellään "rear facing child seat"? Toimiiko? Tekis edelleen mieli sähköautoa, mutta jotenkin en voi Model Y:tä perustella ennen faceliftiä, kun koska ei olla rikkaita pidettäisiin autoa tosi pitkään... Ja jos pitää pitkään, ei viitsi tietoisesti "kohta vanhaa" mallia ostaa.

Britaxin i-Size kääntyvä malli löytyy. Meni aikaisemmin reilusti pienempää autoon ja erittäin hyvin M3:seen. Etupenkillekin mahtuu hyvin isompikin kaveri istumaan samaan aikaan. Takapenkille ei kylläkään mahdu kahta aikuista enää istumaan, kun istuin paikallaan.
 
Ilmeisesti teslan ruotsin työntekijät eivät ole lähteneet lakkoilemaan merkittävissä määrin. Liitto korottaa panoksia lupaamalla teslan työntekijöille lakkokorvauksena 130% palkasta.

Vähän tämä tuntuu teslan kannalta keljulta, kun lakon syy on "tesla ei suostu allekirjoittamaan sopimusta". Parempi syy lakolle olisi "työntekijät saavat X-määrän rahaa, edut Y. Vaadimme A määrän palkankorotusta ja etuihin lisää B". Sivusta asiaa seuraavana syntyy mielikuva, että tässä ollaan liiton asialla eikä työntekijän asialla.

Jännä nähdä miten lakkohomma päättyy.
it has not yet gained substantial support from the individuals most impacted: Tesla employees.
IF Metall's proposition involves compensating Tesla Sweden employees to join its strike against the Texas-based corporation. The union is offering the auto workers more than 130% of their salary to join.
The strike at Tesla Sweden began when IF Metall issued a strike notice due to the company's refusal to sign a collective agreement
 
Ja ihanko ensimmäinen kerta maailmassa, kun liitot olisi hiljentämässä paikallisia sopijoita yhteisen, ja mahdollisesti juuri heidän kannalta heikomman linjan alle?
Täällä kun kiina-viitteistä ollaan heti potkimassa politiikka-osastolle, niin josko nämäkin messias tesla vs kätyri liitot heivaa sinne?
 
Saisipa auton käyttämään talvinopeusrajoitusta motarilla. Eilen sen näin ekaa kertaa sitten yli kuukauteen. Nyt aamullla ei tietoakaan että sellainen rajoitus on.

Tuli vielä uusi 2023.32 karttapäivitys.
 
Ja ihanko ensimmäinen kerta maailmassa, kun liitot olisi hiljentämässä paikallisia sopijoita yhteisen, ja mahdollisesti juuri heidän kannalta heikomman linjan alle?
Täällä kun kiina-viitteistä ollaan heti potkimassa politiikka-osastolle, niin josko nämäkin messias tesla vs kätyri liitot heivaa sinne?
Eihän liittojen yleissopimukset sisällä kuin minimitason. Työpaikkakohtaisesti on sitten täysi vapaus tehdä työsopimuksia paremmilla ehdoilla.
 
En itse kyllä laita, ajan vakkarilla mieluummin. Niillä harvoilla kerroilla kun pääsee moottoriteille niin niissä se AP tuntuu pelittävän hyvin ja käytän, mutta muuten vakkaria.
 
Ihan toivottu uudistus, toivottavasti tulee Eurooppaankin. Aika vähän tästä löytyy vielä tietoa.
Saako sitten mitenkään perus vakkaria? Minulle kelpaisi se että 1 napsu on autopilotti ja 2 napsua perus vakkari. Enemmän käytän autopilottia.
 
Saako muuten mitenkään pois esilämmityksen aikana automaattisesti lämpiävää pelkääjän puolen penkkiä? Ajan yleensä yksin niin ihan turhaan tuo lämpeää ja joutuu aina klikkaamaan monta kertaa penkin kuvasta että saa tuon lämmityksen pois. No ei tähän nyt elämä kaadu tietenkään, mutta helpottaisi jos tuon saisi niin, että lämmittää vain kuskin penkin vakiona.
 
Nappaa ilmanvaihtovalikosta siltä puolelta täppä pois automatiikasta? :hmm:
 
Saako sitten mitenkään perus vakkaria? Minulle kelpaisi se että 1 napsu on autopilotti ja 2 napsua perus vakkari. Enemmän käytän autopilottia.
Highlandissa vakkari-vaihtoehtoa ei ole, jos autopilotin asettaa käynnistymään yhdellä rullanpainalluksella. Varmaan viiksien kanssa olisi sama systeemi.
 
Tesla laittanut Cybertruckin tilausehtoihin, että autoa ei saa jälleenmyydä vuoden sisään toimituksesta. Eikös tuollaisilla pykälillä voi Suomessa pyyhkiä perseensä, vaikka olisi sellaisen sopimuksen tehnytkin?
 
Saa varmasti, mutta eihän Teslan tarvitse kuin kiinnittää netin yli tapahtuva toiminnallisuus alkuperäiseen Tesla tiliin niin saattaa mennä seuraavan omistajan löytäminen hankalaksi.
 
Saa varmasti, mutta eihän Teslan tarvitse kuin kiinnittää netin yli tapahtuva toiminnallisuus alkuperäiseen Tesla tiliin niin saattaa mennä seuraavan omistajan löytäminen hankalaksi.
Tarkoittanet varmaan haltijaa eikä omistajaa? Tai muuten menee uuden ostaminenkin vaikeaksi.
 
Kyllä se on lapset sopimusyhteiskunnissa ja lainsäädönnöissä 'sopimus = sopimus' täälläkin eikä siinä ole mitään lakien vastaista, sun ei ole pakko ostaa moista värkkiä jos et kykene ymmärtämään/noudattamaan sopimusta jonka hyväksyit.

Fefe, Porsche ja Ford on jossain erikoismalleissaan tuota käyttäneet jo aiemmin.
 
Kyllä se on lapset sopimusyhteiskunnissa ja lainsäädönnöissä 'sopimus = sopimus' täälläkin eikä siinä ole mitään lakien vastaista, sun ei ole pakko ostaa moista värkkiä jos et kykene ymmärtämään/noudattamaan sopimusta jonka hyväksyit.

Fefe, Porsche ja Ford on jossain erikoismalleissaan tuota käyttäneet jo aiemmin.
Joo mutta noita on kai tarkoitus myydä tavallisille kuolevaisillekin jotka joutuvat jopa kysymään hintaa. Noiden mainitsemiesi merkkien erikoiserät on olleet tyypillisesti max. joitain kymmeniä/satoja joiden ostamiseen on tarvinnut lähettää anomus joista valmistaja on valinnut ostajat.
 
Silläkään ei varsinaisesti ole merkitystä, koska sopimusyhteiskunnissa sopimusta pidetään oikeudellisesti sitovana ellei se ole lainvastainen, siinäkin on eronsa onko kyse yritys-kuluttaja vai yritys-yritys sopimussuhteesta.

Ehto sitoutua omistamaan auto vuodeksi tai myymään sen takaisin valmistajalle ei sitä ole, sopimusvapaus on laaja.

Trikkitemppuhan se Teslalta on; "Ei väliä mitä puhutaan, pääasia on, että puhutaan." Lehdet kirjoittaa, some kuohuu ja ihmiset möyhää huoltoasemien kahviloissa. :smile:
 
Silläkään ei varsinaisesti ole merkitystä, koska sopimusyhteiskunnissa sopimusta pidetään oikeudellisesti sitovana ellei se ole lainvastainen, siinäkin on eronsa onko kyse yritys-kuluttaja vai yritys-yritys sopimussuhteesta.

Ehto sitoutua omistamaan auto vuodeksi tai myymään sen takaisin valmistajalle ei sitä ole, sopimusvapaus on laaja.

Trikkitemppuhan se Teslalta on; "Ei väliä mitä puhutaan, pääasia on, että puhutaan." Lehdet kirjoittaa, some kuohuu ja ihmiset möyhää huoltoasemien kahviloissa. :smile:
Ja tuskin tulee koskaan edes EU-alueella myyntiin. Ynnä jenkkien sopimuslainsäädännöstä mitään hajua kuluttajakaupassa.
 
Seurailen suomalaissukuista jenkkilakimiestä YT:ssa (Steve Lehto) ja siinä juuri käsiteltiin myös asiaa, ihmiset lähettää hälle juttuja ja hän kommentoi tapausta.

Sielläkin tuli TL;DR "Ymmärtäkää rakkaat, aikuiset ihmiset tekojenne seuraukset ja mihin sitoudutte allekirjoittamalla sopimuspaperit."
 
Viimeksi muokattu:
No siis jos Tesla tuo Cyberiä EUn alueelle niin esim. sen jälleenmyynnin kieltäminen ostajalta uutena on yksiselitteisesti laitonta. Jakeluporrasta voidaan rajoittaa, mutta siinä hetkessä kun kuluttaja ostaa tuotteen (yhteismarkkina-alueella) niin sen tasan tarkkaan saa uutena myydä eteenpäin tehden esim. voittoa.

Niin kauan kun ko. kärryä ei tuoda EUn alueelle, sen jälkeenmyyntiä voidaan täkäläisesti rajoittaa.
 
EI tuo jälleenmyyntikielto muille kuin teslalle eka vuoden ajaksi ole huono idea. Jengi ostaa muuten kärryt ja myy jossain nettipalvelussa 10x hinnalla. Trokarit veks.

Nilkki yritys myisi tuotantorajotteiset tuotteet huutokaupalla. Maksimoi hinnan alussa ja samalla maksimoi myös mainehaitan. Tän tyyppisen tilanteen takia en saa broncoa ostettua. Kärryt viedään käsistä niin nimellisesti msrp hinnalla liikkeistä löytyvät kallistuu "dealership markupin" verran, jos yrittää ostaa. Tulee kymppitonneja extraa hintaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom