Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuosta 4680 sen verran vielä että jos se olisi huono ratkaisu niin varmaan tuo Bemarin neue klassekin vaihtaisi pois tuon formaatin ja käyttäisi vaikka sitten catlin qiriniä pelkästään jos se olisi se ykkösjuttu seuraavat 5-10 vuotta.

Ei BMW käytä Teslan 4680:sta.
 
Tuosta 4680 sen verran vielä että jos se olisi huono ratkaisu niin varmaan tuo Bemarin neue klassekin vaihtaisi pois tuon formaatin ja käyttäisi vaikka sitten catlin qiriniä pelkästään jos se olisi se ykkösjuttu seuraavat 5-10 vuotta.

Siis tuo formaatti on sivuseikka, se kertoo vain mitat eikä mitään muuta. Ja BMW:llä on tuloillaan 4695 tai 46120, ei 4680.

Formaattia paljon tärkempää on materiaalit ja se miten saadaan materiaalit toimimaan, akkujen cellejä voidaan kasvattaa molempiin suuntiin mutta sitten kasvaa lämmöntuotto-ongelmat koska elektronit joutuvat liikkumaan pidemmän matkan mennessään akusta ulos ja tämä luo lämpöä.

Ilmeisesti bemari ja CATL ovat löytäneet jonkun uuden tekniikan tässä suhteessa.
 
Siis tuo formaatti on sivuseikka, se kertoo vain mitat eikä mitään muuta. Ja BMW:llä on tuloillaan 4695 tai 46120, ei 4680.

Formaattia paljon tärkempää on materiaalit ja se miten saadaan materiaalit toimimaan, akkujen cellejä voidaan kasvattaa molempiin suuntiin mutta sitten kasvaa lämmöntuotto-ongelmat koska elektronit joutuvat liikkumaan pidemmän matkan mennessään akusta ulos ja tämä luo lämpöä.

Ilmeisesti bemari ja CATL ovat löytäneet jonkun uuden tekniikan tässä suhteessa.


Niin no tarkoitus oli käyttää tuota 46 sarjaa (kaikilla) Toyota, BMW, Tesla yms. Jokainen sitten valitsee mieleiseen tarpeeseen onko pussimainen, sylinteri ja pituuden. Ei noissa nyt hirveitä eroja taida kellään olla siellä -25/-26 kun noita saavat. Se ero mitä näihin nykyisiin 2nd gen 4680 on lähinnä että nostavat tuota nikkeliä 80-->90% sekä piitä jolloin saavat ne vartissa 0-80% lataukset ja tokihan sitä energiatiheyttä 10% siinä samalla tippuu 10% tuotantokulut.
 
Teslalla käyty eteläruotsin lenkkiä heittämässä. Huomasin että ensinnäkin nopeusrajoitus kyltit auto visualisoi jokaikinen kerta. Myös moottoritiellä. Myös kun oli motareilla tietöitä ja alennettu nopeusrajoitus, auto visualisoi siististi sekä vaihto myös näytölle sen visualisoidun nopeusrajoituksen.

Sanoisin että Ruotsissa Teslassa mikään karttadata ei aja auton kamera datan yli. Autona Model 3 vuosimallia 2022. Ilmeisesti Suomessa tämä ominaisuus ei ole vielä käytössä? Itellä ainakin Suomen moottoriteillä harvemmin edes visualisoi.
 
Tänään tuli vastaan highland model 3, täytyy sanoa että aika tylsän näköinen verrattuna "vanhaan" model 3. Vähän kuin joku perus Mazda.

Toivottavasti auton suunnittelijoilla löytyy uudestaan munat/munasarjat model 2 kohdalla. :p
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli vastaan highland model 3, täytyy sanoa että aika tylsän näköinen verrattuna "vanhaan" model 3. Vähän kuin joku perus Mazda.

Toivottavasti auton suunnittelijoilla löytyy uudestaan munat model 2 kohdalla. :p

Pitää paikkansa koska Teslan designeri tuli Mazdalta!
 
Täällä Pk-seudulla about ensimmäistä kertaa kunnolla liukasta, niin tuli testattua regeniä moottoritiellä ekaa kertaa liukkaalla. Edessä menevä alkoi heittelehtiä hieman puolelta toiselle, niin piti nostaa "kaasu" aika nopsaan. Turvaväli ok, niin ei siinä mitään. Mutta persuksessa ikävä fiilis hetken, kun regen vetää takapyörät 100-vauhdista "lukkoon" eli perä on pidon rajalla ja hieman "irti". Noh, nytpä tuo tietää, mutta ei ole oikein pystynyt harjoittelemaan etukäteen. Pitää vaimoa kyllä varoittaa tuosta.. (tai sitten ei huomaa mitään erikoista).
(talvirenkaat ~parhaat mitä on. ja talvirenkaat valittu valikoista)
TM kuskit taisivat pelästyä, kun auto teki tuon haamujarruna eivätkä itse.
Y long range.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä Pk-seudulla about ensimmäistä kertaa kunnolla liukasta, niin tuli testattua regeniä moottoritiellä ekaa kertaa liukkaalla. Edessä menevä alkoi heittelehtiä hieman puolelta toiselle, niin piti nostaa "kaasu" aika nopsaan. Turvaväli ok, niin ei siinä mitään. Mutta persuksessa ikävä fiilis hetken, kun regen vetää takapyörät 100-vauhdista "lukkoon" eli perä on pidon rajalla ja hieman "irti". Noh, nytpä tuo tietää, mutta ei ole oikein pystynyt harjoittelemaan etukäteen. Pitää vaimoa kyllä varoittaa tuosta.. (tai sitten ei huomaa mitään erikoista).
(talvirenkaat about parhaat mitä on. )
Itellä takaveto ja juurikin tuosta syystä vaihdan asetuksista ”Pito” ryömintään.
 
Oli kyllä makea tapahtuma!


Oli kyllä huikeasti organisoitu ja järjestetty talkoilla tuo homma. Oli upeaa olla mukana ja täytyy ihmetellä miten upea yhteisö tuo on. Monesti esim autojen clubit on sisäänpäinkääntyineitä jne. Ja kärjistetysti vois sanoa et tässä clubissa on keskimääräistä äveriäämpää porukkaa mitä tällänen ”tavis” ei aina oikein ymmärrä keskusteluissa ja on aika ulkopuolinen olo sellasten seurassa. Mut tuossa poppoossa jokainen saa olla just sitä mitä on, jokaista autetaan, jokaisen kanssa tulee juttuun, kaikkia kannustetaan jne. Huikea meininki oli!
 
Oli kyllä huikeasti organisoitu ja järjestetty talkoilla tuo homma. Oli upeaa olla mukana ja täytyy ihmetellä miten upea yhteisö tuo on. Monesti esim autojen clubit on sisäänpäinkääntyineitä jne. Ja kärjistetysti vois sanoa et tässä clubissa on keskimääräistä äveriäämpää porukkaa mitä tällänen ”tavis” ei aina oikein ymmärrä keskusteluissa ja on aika ulkopuolinen olo sellasten seurassa. Mut tuossa poppoossa jokainen saa olla just sitä mitä on, jokaista autetaan, jokaisen kanssa tulee juttuun, kaikkia kannustetaan jne. Huikea meininki oli!
Mahtavaa.

Juuri tämänkaltainen toiminta pitää huolen siitä, että Teslaa ei tule itselle jatkossakaan, vaikka uusitusta 3 ei enää puutukaan oikeastaan kuin CarPlay ja kunnolliset valot sekä 360 kamerat ja tutkat.

Moinen lahkotoiminta monellakin tavalla valuvikaisten autojen ympärillä aiheuttaa niin järkyttävän syvän myötähäpeän tunteen, että ei paremmasta väliä.
 
Oli kyllä huikeasti organisoitu ja järjestetty talkoilla tuo homma. Oli upeaa olla mukana ja täytyy ihmetellä miten upea yhteisö tuo on. Monesti esim autojen clubit on sisäänpäinkääntyineitä jne. Ja kärjistetysti vois sanoa et tässä clubissa on keskimääräistä äveriäämpää porukkaa mitä tällänen ”tavis” ei aina oikein ymmärrä keskusteluissa ja on aika ulkopuolinen olo sellasten seurassa. Mut tuossa poppoossa jokainen saa olla just sitä mitä on, jokaista autetaan, jokaisen kanssa tulee juttuun, kaikkia kannustetaan jne. Huikea meininki oli!
Oma kokemus taas ei ole yhtään tämmöistä. Pelkkää sisäänpäinkääntyneitä joille Tesla on paras vaikka mikään ei toimi ja muut merkit ovat vain kopioita.

Hävettää olla ”kultissa”.
 
Mahtavaa.

Juuri tämänkaltainen toiminta pitää huolen siitä, että Teslaa ei tule itselle jatkossakaan, vaikka uusitusta 3 ei enää puutukaan oikeastaan kuin CarPlay ja kunnolliset valot sekä 360 kamerat ja tutkat.

Moinen lahkotoiminta monellakin tavalla valuvikaisten autojen ympärillä aiheuttaa niin järkyttävän syvän myötähäpeän tunteen, että ei paremmasta väliä.


Oma kokemus taas ei ole yhtään tämmöistä. Pelkkää sisäänpäinkääntyneitä joille Tesla on paras vaikka mikään ei toimi ja muut merkit ovat vain kopioita.

Hävettää olla ”kultissa”.

Ei kyllä äkkiseltään voi ymmärtää tätä. Kyse kuitenkin autosta? Vai meinaatko että kun omistaa Teslan leimautuu jotenkin? Ja mitä helvetin väliä silläkään on?
 
Ei kyllä äkkiseltään voi ymmärtää tätä. Kyse kuitenkin autosta? Vai meinaatko että kun omistaa Teslan leimautuu jotenkin? Ja mitä helvetin väliä silläkään on?

No kyllähän tossa Tesla-skenessä aika vahvaa "Apple-vibaa" on. Eipä siinä, ihan hyviä vehkeitähän nekin tekee ja mikäs jos korpraarioiden fanitus tuntuu omalta jutulta niin antaa palaa vaan.
 
Viimeksi muokattu:
No kyllähän tossa Tesla-skenessä aika vahvaa "Apple-vibaa" on. Eipä siinä, ihan hyviä vehkeitähän nekin tekee ja mikäs jos korpraarioiden ofanitus tuntuu omalta jutulta niin antaa palaa vaan.

Ei tässä mitään faniteta faktahan on vaan että tällä hetkellä parempaa voimalinjaa ei ole tarjolla samassa hintaluokassa. Siitä se auton valinta itsellä lähtee.
 
Mahtavaa.

Juuri tämänkaltainen toiminta pitää huolen siitä, että Teslaa ei tule itselle jatkossakaan, vaikka uusitusta 3 ei enää puutukaan oikeastaan kuin CarPlay ja kunnolliset valot sekä 360 kamerat ja tutkat.

Moinen lahkotoiminta monellakin tavalla valuvikaisten autojen ympärillä aiheuttaa niin järkyttävän syvän myötähäpeän tunteen, että ei paremmasta väliä.


Yllättävän paljon sullakin silti tähän threadiin on ollut asiaa.
 
Yllättävän paljon sullakin silti tähän threadiin on ollut asiaa.
Kyllä, mielellään tuotteista keskustelee. Omanlaisensa ihmiskoe, kun taustalla seurailee myös eri merkkien ja mallien FB-ryhmiä.

Omalla rahalla en Teslaa ostaisi koskaan, nyt se on työsuhdeautoksi mahdollinen joten sikäli valmiudet vaikka seuraavaksi sähköautoksi voisi ollakin.

Itsellä toistaiseksi Teslan vahvuudet eivät ylitä puutteita verrattuna muihin, mutta aina voi miettiä sitten hintojen pudottua edes jollain lailla vastamaan tuotteen laatua ja ominaisuuksia.
 
Voi hellanlettas kun aikuisia ihmisiä taas ärsyttää, kun joku porukka haluaa harrastaa yhteisöllisyyttä. Näin teslakuskina itseäni tämä ei kiinnostanut pahemmin, mutta keneltä se sitten on pois, jos kokoonnutaan ja pidetään hauskaa? Sama tässä moikkailussakin, joka on niin vietävästi saanut ärsytystä aikaan. No nykyään sitä ei enää harrasteta kuin satunnaisesti pienemmillä paikkakunnilla, mutta hommahan on lähtenyt juuri siitä sähköautojen early adopter -yhteisöllisyydestä.

Kiitos IO-techille taas päivän cringe-kontentista :rofl:
 
Moinen lahkotoiminta monellakin tavalla valuvikaisten autojen ympärillä aiheuttaa niin järkyttävän syvän myötähäpeän tunteen, että ei paremmasta väliä.

Vai lahko. Vanha ala-asteen opettajani Seppo sanoi 80-luvulla että auto on miehen pahin epäjumala. En sitä silloin ymmärtänyt. Ja hän ajoi Fordilla!
 
Höpö höpö. En ole osallistunut aiemmin bimmerpartyihin joiden touhu on paljon myötähäpeällisempää btw kuin teslaclubin. En ole myöskään osallistunut volvon tai pösön klubitapaamisiin. Enkä nyt viimeisen 3v aikana teslan. Kulttielämä on ihan teidän korvienne välissä.
In your head, Doloresia lainaten.
 
Nyt en ymmärrä. Ei kai kai kukaan pakota noissa tapahtumissa käymään tai olemaan "kultissa". Myös merkkiin liittyvistä some-kanavista ja keskusteluista kannattaa pysyä pois jos ahdistaa.

Joo vaikeaa tuota on ymmärtää, mutta ei näillä ruikuttajilla ole missään vaiheessa ollut tarkoituskaan ostaa Teslaa. Kunhan vaan öyhöttövät täällä siitä ja tästä. Jos kaikki Teslaan liittyvä olisi noin vasten mielistä, niin jotta tuo ruikutus olisi uskottava, niin nämä henkilöt kertoisivat Tesla vihaansa muualla kuin esim tässä ryhmässä. Esson pöydässä lyötäisi nyrkkiä pöytään jne, koska eihän noin paljon pyhää vihaa sisällään pitävä voi olla sellainen takin kääntäjä, joka tulee vapaaehtoisesti "lahkolaisten" kanssa keskustelemaan.

Nyt tuo tarinointi jää tuollaiselle huvittavalle asteelle, ollaan täällä kauhean vihaisia ja pettyineitä, kun oli tuollainen valoshowkin, eikä enää senkään takia voi autoa ostaa kymmenien muiden jo listattujen asioiden lisäksi. Kuka täysjärkinen hekumoi sillä, että kuinka monella tavalla joku asia on huono ja sitä ei voi omistaa? No fiksaatio sekin.

Jos omistaisin Teslan, niin en usko että osallistuisin tuollaiseen tapahtumaan. Näinä maailman aikoina on kuitenkin hienoa, että toisilleen tuntemattomat ihmiset voivat jostain syystä kerääntyä yhteen ja kokea iloa, yhteisöllisyyttä yms yhdessä.

Joillekin tälläinen käyttäytyminen/öyhöttäminen voi olla tapa purkaa omaa turhautumista Teslaan, elämäänsä, mihin lie? Mutta kai tuonkin turhautumisen voi loppujen lopuksi nähdä positiivisena asiana, sillä tässä tapauksessa turhautunut hakkaa onneksi vain omaa näppistä ja niitäkin saa uusia kaupasta.

Peace and love with Tesla or without it :love:
 
Viimeksi muokattu:
Saabisti klubi on kyllä hyvä ollut :thumbsup: BTCF BMW club on ollut kyllä myötähäpeää aiheuttanut, vaikka itsellänikin oli BMW.
 
Tosiaan kyllä ihmetyttää kuinka moni jaksaa vängätä ja valittaa ja kertoa päivästä toiseen samat syyt miksi hän ei koskaan osta Teslaa. Onko muiden merkkien foorumeilla samaa? Meuhkataanko jossain mersu ryhmissä kuinka ei koskaan ostaisi mersua?

En kerennyt osallistua valoshowhun, olisin varmaan osallistunut jos olisi aikaa. En ole kyllä muihinkaan tapahtumiin osallistunut, mutta varmaan joskus osallistun kun ehdin. Mielestäni ihan hauskaa yhteisöllisyyttä. Mutta eihän noihin tosiaan mikään pakko ole osallistua jos ei kiinnosta, senkun vaan ajelee tyytyväisenä autollaan.
 
Onpa hassua miten joitain oikein harmittaa kun aikuiset leikkivät autojensa valoshowlla. Antaa leikkiä, ei ole keltään pois
 
Saabisti klubi on kyllä hyvä ollut :thumbsup: BTCF BMW club on ollut kyllä myötähäpeää aiheuttanut, vaikka itsellänikin oli BMW.
BTCF:n Kalajoen miittingit ne vasta ovatkin tapahtuma. Ei tullut mieleenikään osallistua eikä tullut myöskään tuohon Tesla-tapahtumaan. Autokerhot eivät ole minun juttuni. Silti sanottava, että näyttäähän tuo drone-video hienolta.

Autokeskustelufoorumeiden hyvä puoli on, että niiltä löytyvien neuvojen avulla saa säästettyä selvää rahaa mm. tyyppivikojen tunnistamisessa ja edullisessa korjauksessa.

Tsemppiä niille Teslan omistajille tai sivusta seuraajille, joita ko. merkki selvästi ahdistaa (ja tarvitsee se sylkeä foorumeille). Suosittelen joko auton myymistä tai siirtymistä muiden asioiden seuraamiseen, elämisen laatu paranee.
 
Ei kyllä äkkiseltään voi ymmärtää tätä. Kyse kuitenkin autosta? Vai meinaatko että kun omistaa Teslan leimautuu jotenkin? Ja mitä helvetin väliä silläkään on?
Ei sillä väliä ole itselle mutta kun kaikki ihmiset on erilaisia.

Monella tapaa on loogisempia tapoja hoitaa asioita mutta ihmisillä on tunteet jotka pilaavat asiat eivätkä aina ajattele järjellä.

Onhan BMWssa vilkut mutta silti luotu mielikuva, että niitä ei kukaan käytä.
 
Tsemppiä niille Teslan omistajille tai sivusta seuraajille, joita ko. merkki selvästi ahdistaa (ja tarvitsee se sylkeä foorumeille). Suosittelen joko auton myymistä tai siirtymistä muiden asioiden seuraamiseen, elämisen laatu paranee.
Tämän saman vastauksen kuulee ”kultissa”. Mitään ei saa kriittisesti sanoa ja heti ekana on että myy auto ja muuta metsään kommentti.

Mitään pahaa ei saa sanoa vaikka Teslan ”avustimet” eivät edes toimi tai edes avusta kuljettajaa.

Autossa on takuu mutta koska valmistajann huolto ei toimi niin ihmiset omalla rahalla korjaa takuunalaisia autoja koska helpompaa. Kertoo kyllä jotain miten valmistaja näkee asiakkaansa. Mutta silti ”kultin” mukaan kaikki on hyvin ja kuinka kätevää auton korjaaminen on.
 
Nää on kyllä ihmeellisiä kun Facebookin muutamassa ryhmässä ja lehtien kommenttikentissä samat naamat kerta toisensa jälkeen päivittäin haukkuu sähköautoja ja hokee miten ne ei kiinnosta yhtään.

Jos nyt omaa elämää miettisin niin en mä jaksais vapaa-aikaani käyttää asiaan mikä ei kiinnosta yhtään. Käyttäisin aikani siihen mikä kiinnostaa.

Tuohan on sama asia kuin se, että 100% jalkapallofani kävisi päivittäin jääkiekkomatsissa. Huutelisi siellä hävyttömyyksiä ja henkilökohtaisuuksia ja kertoisi miten älytön laji sellanen kendojanari touhu on jne.
Luulisi olisi olevan mielekkäämpää mennä sinne futismatsiin. :D
 
Tämän saman vastauksen kuulee ”kultissa”. Mitään ei saa kriittisesti sanoa ja heti ekana on että myy auto ja muuta metsään kommentti.

Mitään pahaa ei saa sanoa vaikka Teslan ”avustimet” eivät edes toimi tai edes avusta kuljettajaa.

Autossa on takuu mutta koska valmistajann huolto ei toimi niin ihmiset omalla rahalla korjaa takuunalaisia autoja koska helpompaa. Kertoo kyllä jotain miten valmistaja näkee asiakkaansa. Mutta silti ”kultin” mukaan kaikki on hyvin ja kuinka kätevää auton korjaaminen on.
Älä nyt Tege viitsi. Vai ei mitään saa kriittisesti sanoa ja heti ekana pitää myydä auto.

Jos viestihistoriaasi Teslan osalta vilkaistaan, niin läheskään kaikkiin kriittisiin kirjoituksiisi ei todeta myymään autoa tai että mitään negatiivista ei saisi sanoa. Sinä kuitenkin pääosin kirjoitat kriittistä tekstiä Teslasta.

Viittasin korjaamisilla bemarin ja vaggilaisten korjauksiin. Niihin on apua saanut btcf ja vagareena -palstoilta. Teslan korjauksista ei minulla ole kokemusta, mutta varmasti sitäkin on jatkossa riittämiin, kun kolmosen ja ässän keskusteluja vilkaisee.

Olet varmaan luokitellut minut nyt kulttilaiseksi, niin vasta-argumentiksi tästäkin keskusteluketjusta löytyy useita kriittisiä näkemyksiäni model Y:n ominaisuuksista. En vain tuo niitä esiin kyynisesti tai ivalliseen sävyyn. Se kun ei keskustelukulttuuria rakenna.
 
Ja tulipa vielä mieleeni, että Vantaalla on eräs Shell-huoltoasema Tuusulanväylän varressa lähellä Kehä-III. Yksi Teslan valoshow jää kauas tapahtumana siitä, kun verrataan kyseisellä huoltoasemalla bensalenkkareiden yms jonnepoikien vinguttaessa milloin mitäkin.

Sinne kokoonnutaan vertailemaan omia ”upeita” laitteita ja kyllä on hienoa! Tämä sentään taitaa tapahtua joka ikinen perjantai?! En tiedä, kun ei voi vähempää se homma kiinnostaa. Enemmänkin naurattaa… En kuitenkaan ole muissa ryhmissä tätä tapahtumaa voivottelemassa jatkuvasti. Tai niitä silloin tällöin nähtyjä Biimereiden letkoja. Ajetaan peräkanaa paikasta toiseen, sitten pysähdytään. Tupakka huuleen ja ihastellaan autoja. ”Onpa sulla hienot valot ja komea spoileri!”. Ja taas mennään…niin ja mitä sitten. No ei yhtään mitään minun miestä.

Ihmisillä on yleensä perustavanlaatuinen tarve kuulua johonkin, tulla hyväksytyksi jossakin yhteisössä tai porukassa. Siis olla osa jotakin. Näin ollen antaa asioiden vain olla näin ja pidetään huolta omista tarpeista/asioista kantamatta liikaa huolta mitä muut kokee tarpeelliseksi.

Ja tämä on vähän off-topic viesti, mutta mielestäni tarpeellinen ottaen huomioon mitä tähän ryhmään kirjoitetaan. Ne ketkä kokevat turhautuvansa näistä kirjoitukista, niin miettikää niitä lähtökohtia miksi olette täällä ja luette tätä ryhmää ja miettikää erityisesti sitä miksi kirjoitatte, mikä kirjoitusten tarkoitus on?

Kuten jo edellä useampikin taisi kirjoittaa, niin on tieteellisesti todistettu, että ihmisten kannattaa kiinnittää huomionsa asioihin, joista tulee hyvä mieli eikä päinvastoin. Se edistää onnellisuutta ja hyvää elämää.
 
Minä en ikinä ole nähnyt tarpeelliseksi keskustella tuotteista, joita en aio ikinä ostaa omalla rahalla.
Et sitten sitä kohtaa viitsinyt lainata, missä sanoin että työsuhdeautoksi olisi mahdollisuus? Ei liene ihan uusinta uutta tässä ketjussa, että Teslan omistamisen riskiä ei olla valmiita ottamaan, ja siksi erilaiset tavat leasingiin käytössä monilla?
 
Et sitten sitä kohtaa viitsinyt lainata, missä sanoin että työsuhdeautoksi olisi mahdollisuus? Ei liene ihan uusinta uutta tässä ketjussa, että Teslan omistamisen riskiä ei olla valmiita ottamaan, ja siksi erilaiset tavat leasingiin käytössä monilla?
Tähän voinen todeta, että liisareita otetaan pääosin muista syistä kuin omistamisen riskin vuoksi. Yleensä syinä kokonaispalkkaus tai halu olla sitoamatta pääomia autoon.

Kieltämättä liisaamalla Teslan jakaa riskiä hinnanalennuksen osalta ja ei se huono juttu ole.
 
Tänään tuli vastaan highland model 3, täytyy sanoa että aika tylsän näköinen verrattuna "vanhaan" model 3. Vähän kuin joku perus Mazda.

Toivottavasti auton suunnittelijoilla löytyy uudestaan munat/munasarjat model 2 kohdalla. :p
Pitää paikkansa koska Teslan designeri tuli Mazdalta!

nooh, makuasioita, mutta mielestäni nykyiset Mazdat ovat erinomaisen tyylikkäitä, varsinkin verrattuna ehkä hieman geneerisen näköisiin Tesloihin :)
Highlandin keula kyllä vähän tylsä, mutta omaan silmään kyllä parannus siihen edelliseen ns. duckfaceen.
Tarvis kyllä varmaan ottaa koeajoon jossain vaiheessa.
 
Älä nyt Tege viitsi. Vai ei mitään saa kriittisesti sanoa ja heti ekana pitää myydä auto.

Jos viestihistoriaasi Teslan osalta vilkaistaan, niin läheskään kaikkiin kriittisiin kirjoituksiisi ei todeta myymään autoa tai että mitään negatiivista ei saisi sanoa. Sinä kuitenkin pääosin kirjoitat kriittistä tekstiä Teslasta.

Viittasin korjaamisilla bemarin ja vaggilaisten korjauksiin. Niihin on apua saanut btcf ja vagareena -palstoilta. Teslan korjauksista ei minulla ole kokemusta, mutta varmasti sitäkin on jatkossa riittämiin, kun kolmosen ja ässän keskusteluja vilkaisee.

Olet varmaan luokitellut minut nyt kulttilaiseksi, niin vasta-argumentiksi tästäkin keskusteluketjusta löytyy useita kriittisiä näkemyksiäni model Y:n ominaisuuksista. En vain tuo niitä esiin kyynisesti tai ivalliseen sävyyn. Se kun ei keskustelukulttuuria rakenna.
Ehkä tämä BBS ei ole niin syvällä ”kultissa” kuten Clubin tai edustuksen soseryhmät. Kyllä siellä aika tarkkaan syynätään ja vapaa keskustelu ongelmista tai muusta on toisinaan rajoitettu.

Mutta siellä kyllä näkyy tätä kommenttia, että myy sitten auto. En ymmärrä sitä kun ei se vain ole niin helppoa. Moni kuitenkin ostaa Teslan puskaradion perusteella tai pienen koeajon jälkeen. Tai influensserin tekemän videon perusteella. Mitä enemmän Tesloja on ”tuulipukukansan” riveissä, sitä enemmän tulee ”raaempaa” kommenttia. Tätä ”viralliset” ryhmät hillitsevät ja moni asia käännetään positiiviseksi vaikka oikeasti se on täysi aivopieru.

Esimerkkinä esim. parkkitutkien poisto. Kun ne poistuivat niin mihin niitä tarvitaan kun autossa on peilit ja kuski voisi opetella vain käyttämään niitä. Tai kun Visin ”tutkat” tuli, niin sama mantra. Se ei nyt ole vain niin mustavalkoista. Miksi sitten Tesla myy edes itseään teknologian edelläkävijänä jossa avustimet eivät ole edes avustimia vaan jotain sinnepäin mihin ei voi luottaa.
 
Ei ollut kulttia iso osa Vermossa eilen. Ihan vaan tesla-kuskeja jotka olivat viestin saaneet ja ajatelleet tulla mukaan "kun jo 400 muutakin on mukana ja tapahtuma lähellä". Itsekin näin. Lapsiperheitä oli paljon ja ihan perus-espoolaisia joilla oli hetimiten kiire pois kun valot oli vilkuteltu. (Savonlinnassa oopperassa opeteltu)
Niin, aamun kiroilin mersun auxiliary battery:n vaihtamisen kanssa lumihangessa. Autossa ihme ongelmaa ja vikana ilmeisesti tuo 2. akku. En edes tiennyt että siellä sellainen on (ei oma auto). Eli kyllä sekin on huono.
 
Ehkä tämä BBS ei ole niin syvällä ”kultissa” kuten Clubin tai edustuksen soseryhmät. Kyllä siellä aika tarkkaan syynätään ja vapaa keskustelu ongelmista tai muusta on toisinaan rajoitettu.

Mutta siellä kyllä näkyy tätä kommenttia, että myy sitten auto. En ymmärrä sitä kun ei se vain ole niin helppoa. Moni kuitenkin ostaa Teslan puskaradion perusteella tai pienen koeajon jälkeen. Tai influensserin tekemän videon perusteella. Mitä enemmän Tesloja on ”tuulipukukansan” riveissä, sitä enemmän tulee ”raaempaa” kommenttia. Tätä ”viralliset” ryhmät hillitsevät ja moni asia käännetään positiiviseksi vaikka oikeasti se on täysi aivopieru.

Esimerkkinä esim. parkkitutkien poisto. Kun ne poistuivat niin mihin niitä tarvitaan kun autossa on peilit ja kuski voisi opetella vain käyttämään niitä. Tai kun Visin ”tutkat” tuli, niin sama mantra. Se ei nyt ole vain niin mustavalkoista. Miksi sitten Tesla myy edes itseään teknologian edelläkävijänä jossa avustimet eivät ole edes avustimia vaan jotain sinnepäin mihin ei voi luottaa.
Luulen että negatiivista palautetta poistetaan lähinnä siksi että samat valitukset tulevat 10 kertaa päivässä. Teslassa on vikansa, mutta ei ne parane sillä että samasta asiasta jauhetaan päivästä toiseen.

Eli osalla on ongelmia pyyhkijöiden kanssa(itselläni ei ole) ja vision parkkitutka on eteenpäin aikalailla turha kun näyttää vähän mitä sattuu. Mutta ei asia muutu vaikka siitä olisi 100 avausta päivässä.

Pyyhkijät voi "korjata" s3xy buttoneilla.

Mutta ikävä kyllä ei kukaan muukaan osaa tehdä täydellistä autoa, joten auton hankinta on aina kompromissi jossa pitää valita mitkä huonot asiat itseä haittaavat vähiten.

Omallakohdallani Model Y LR oli kokonaisuudessa paras valinta vaikka ei lähellekkään täydellinen ole.
 
Esimerkkinä esim. parkkitutkien poisto. Miksi sitten Tesla myy edes itseään teknologian edelläkävijänä jossa avustimet eivät ole edes avustimia vaan jotain sinnepäin mihin ei voi luottaa.
Näistä parkkitutkista on jauhettu ikuisuus. Eivät joo kameroilla toimi, jos ei ole optimiolosuhteet. Sen kanssa nyt vaan täytyy elää - eikä haittaa juurikaan. Ei ne kyllä toimi täydellisesti missään muussakaan.
Edellinen mopo oli ~70ke bemari. Sen parkkitutkat vetivät kilarit (jarrut lukkoon) joka kerta kun yritin peruuttaa pois pihasta ja paikallisen citymarketin parkkiruudun matalaan ääliömäiseen "älä aja meidän seinää päin" vaaka-teräskaiteeseen osuin pari kertaa spoilerilla, kun eipä tutka näytä. Ja ne tutkat toimiessaankin lakkaavat näyttämästä alle 25 cm. Jos etuperin teslan ajaa jotain päin parkittaessa oma vika. Taakkepäin on kamera, niin siihen ei kauheasti tutkaa tarvitse. Jos pää ei käänny ja ajaa "tutkalla" son sitten eri asia.
(teslan "automaattiajoja" käytän kesällä moottoritiellä jos silloinkaan, sen verran on tolkkua päässä että tiedän etteivät ne voi toimia huonolla kelillä)
Joo, ihan turha viesti, kuten ne 200 tästä samasta aiheesta.

Ainiin, unohtui. Tuntuu olevan nykyään enemmän ja enemmän työtöntä juoppoa trollaamassa kaikkia palstoja. Ei tämä ole ainoa. Vielä on töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuosta kritiikistäkin on mielenkiintoista myös lukea, kunhan on vain edes jollain tavalla relevanttia tai perusteltua. Esimerkiksi tuo keskustelu todella takapajuisesta lasinpyyhkijaautomatiikasta on todella relevanttia jopa toistuessaankin näin autoa vasta harkitsevansa, koska Teslan tapauksessa ei oikein voi tietää että onko se päivityksillä viimeaikoina juuri parantunut vai onko kenties Musk päättänyt jotain uutta. Tuntuisi kuitenkin että kun markkinoilla on ollut 15v todella toimivia automatiikoilta, voi ratkaisu tulla nopeastikin.

Sen sijaan ei kyllä kiinnosta aina toistuva hype uuden auton ostajalla joistain jutuista, mitkä eivät sinällään muutu. Esim. sujuva käyttöliittymä. Lisäksi sähköautojen osalla yleensä tuntuu olevan ihme hypeä jopa 5-10v markkinoilla olleista edistyneemmistä polttomoottoriautoissakin olevista ominaisuuksista. Varmaan yleensäkin näkyy korostuneesti se, että nyt on poikkeuksellisen paljon perus tuulipukuja ostamassa ensimmäistä uutta autoaan, joka ei ole edes ihan karvalakki.

Ja tosiaan melko todennäköisesti Tesla lähtee tilaukseen seuraavasta varastoautoalennuksesta. Mukava tietää jo ennakkoon sekä ne heikkoudet että vahvuudet, ja näiden päälle ne omat painotukset huomaa varmasti varsin nopeasti.
 
Korneinta koko pyyhkijäjupakassa on se, että ongelmaa ei esiinny kaikilla. Siksi varmaan Teslalle ei ole tullut riittävästi painetta asian korjaamiseksi.

Itse en ole kauheasti mitään "perusjuttujen" hypetystä kuullut, mutta toisaalta kiinnitän varmaan huomiota eri asioihin.

Toivelista model Y:n parantamisesta on muuten muuttunut käytön myötä. Joskus toiveeni olivat tällaiset:
Kerran Tesla-ketjussa ollaan, niin oma OTA-toiveiden tynnyrini prioriteettijärjestyksessä. Toki osassa niin, että ei ole pakko hyödyntää ko. ominaisuutta.

1. Mahdollisimman toimiva Vision parkkitutka + 360
2. Regeneroinnin voimakkuuden säätö
3. Puheohjaus suomenkielellä ja/tai AA/CP
4. Matriisivalot käyttöön
5. Pyyhkijöiden autoasetuksen toiminta kuntoon
6. Lataus pörssihinnan mukaan
7. Suomi- valoasetukset (takavalot aina päällä)
8. Fonttien suurennus tärkeimmille tiedoille
9. Kontin aukaisu, jos olet aivan sen takana kännykän kanssa 5-10s
10. Puhelun katkaisu ratista

V2L voi olla liikaa toivottu. Tiedä, onko 360 mahdollista nykykameroilla.

S3xy buttonit olisivat melkein rahansa arvoiset pelkän kohdan 2. takia. Pitänee harkita.
Itse maksaisin mielelläni lisää vaikka 5k€, kun autoon saisi hudin, paremman reisituen ja penkkien materiaalin, 360 näkymän, tutkat, matriisivalot ja alustaan parannusta. Minusta vaan tuntuu, että ei sovi Teslan massavalmistuksen filosofiaan ja eivätkä suurin osa asiakkaista ole valmiita maksamaan lisää noista varusteista. Erityisesti hudia ja parempaa pysäköintiavustinta 3 ja Y kyllä huutaa.

Nyt listani on seuraava:
1. Parempi ajonaikainen käyttöliittymä
2. Haamujarrutuksista eroon eli kartan mukaiset nopeusrajoitukset pois käytöstä
3. Suojaan menevä peruutuskamera
4. Paremmat penkit
5. HUD
6. Matriisivalot

Osa toiveista korjaantunut päivityksissä. S3xy-buttonit hoitaisivat niin monta asiaa, että en niitä siksi listaa. Noh, pyyhkijöiden toiminta tulisi fiksata, niin loppuisi siitä keskustelu. Itselläni siis pyyhkijät toimivat, pl. tihkusateella pyyhkii liian hitaasti auto-asennossa.
 
Korneinta koko pyyhkijäjupakassa on se, että ongelmaa ei esiinny kaikilla. Siksi varmaan Teslalle ei ole tullut riittävästi painetta asian korjaamiseksi.

Itse en ole kauheasti mitään "perusjuttujen" hypetystä kuullut, mutta toisaalta kiinnitän varmaan huomiota eri asioihin.

Toivelista model Y:n parantamisesta on muuten muuttunut käytön myötä. Joskus toiveeni olivat tällaiset:



Nyt listani on seuraava:
1. Parempi ajonaikainen käyttöliittymä
2. Haamujarrutuksista eroon eli kartan mukaiset nopeusrajoitukset pois käytöstä
3. Suojaan menevä peruutuskamera
4. Paremmat penkit
5. HUD
6. Matriisivalot

Osa toiveista korjaantunut päivityksissä. S3xy-buttonit hoitaisivat niin monta asiaa, että en niitä siksi listaa. Noh, pyyhkijöiden toiminta tulisi fiksata, niin loppuisi siitä keskustelu. Itselläni siis pyyhkijät toimivat, pl. tihkusateella pyyhkii liian hitaasti auto-asennossa.
Pikkupesuri Taycanin tyyliin kun olisi Teslassakin peruutuskamerassa auttaisi kummasti. Piiloon menevä takakamera ei luonnollisesti voi kuvata joten Sentry tai ajonaikana tapahtuva kuvaus ei olisi sitten mahdollista. Oman kokemukseni mukaan mm. Ruotsissa nopeusrajoitusten luku toimii oikeaoppisesti jo, auto lukee ja visualisoi nopeusrajoituskyltit ja käyttää niitä eikä mitään karttadataa.
 
Pikkupesuri Taycanin tyyliin kun olisi Teslassakin peruutuskamerassa auttaisi kummasti. Piiloon menevä takakamera ei luonnollisesti voi kuvata joten Sentry tai ajonaikana tapahtuva kuvaus ei olisi sitten mahdollista. Oman kokemukseni mukaan mm. Ruotsissa nopeusrajoitusten luku toimii oikeaoppisesti jo, auto lukee ja visualisoi nopeusrajoituskyltit ja käyttää niitä eikä mitään karttadataa.
Kyllä Suomessa nopeusrajoitus luetaan ihan kyltistä kameralla niinkuin kuuluu ja visualisoidaan ruudulle kuten kuuluu.

Ongelma on vain siinä, että tietyissä tilanteissa karttadata ajaa tuon yli ja puskee esim tällä hetkellä satasta tauluun vaikka auto lukee ihan oikein 80 lätkän.

edit: pari viikkoa sitten tästä facen puolella väittelin. Ja koska mulla on tuollainen 40 alueen kyltti itellä ni testasin:
Lukeeko tesla oikeasti nopeusrajoitukset?


Tähänhän nopeasti tuli selitys, että koska on piha-alue niin luetaan. Mutta ihan maantiellä ei lue tais jos lukee niin tälläisen väliaikaisen karttadatan ulottumattomissa olevaa kylttiä ei noudata eikä ap laske nopeutta.
Mitä ei tekisi tieteen eteen, joten vaimo tienviereen liikennemerkiksi:
Tesla nopeusrajoituksen luku
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 332
Viestejä
4 509 782
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom