Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tesla kun sais pyyhkimet kuntoon ja laturit karttaan, niin ei noilla lisänapeilla tekisi juuri mitään. Pitää vähän pohtia, että tilatako vaiko eikö. Toimitusaikakin vissiin vähän pitkä tällä hetkellä sekä napeilla, että rullalla. Rulla jotenkin omaan makuun fiksumpi, mutta tulisi vasta joskus helmikuussa.

Auto defogging disable pitäisi saada kyllä nappeihin.. ai että olisi mannaa kun ei tarvi katsoa defoggingia -4C lämpötiloissa puolta tuntia. Ei puutu kuin että pyyhkimet vielä pyyhkisi sitä samaa "sumua" siitä lasista.
 
Ei niin mairittelevaa tilastoa saksasta. Jännä nähdä miten suomalaisissa tilastoissa tämä näkyy vai näkyykö ollenkaan ?

TESLA Model 3 on Saksan uusimpien TÜV-katsastustilastojen ongelmallisin uudehko eli 2-3 vuotta vanha automalli. Tilasto pitää sisällään kaikkiaan yli 10 miljoonaa tänä vuonna tehtyä vuosikatsastusta.

 
Ei niin mairittelevaa tilastoa saksasta. Jännä nähdä miten suomalaisissa tilastoissa tämä näkyy vai näkyykö ollenkaan ?



Varmaan ihan samalla tavalla näkyy. Ei määräaikashuoltoja ja varsin hyvin tunnetut viat.

Uutisesta: " Yleisimmin ongelmia on ollut akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja on esiintynyt poikkeuksellisen tiheästi. "

-> Pyöräntuennan heikkoudet edessä ja takana ovat tunnettu Model 3:n ongelma. Itselläkin on jo eteen ja taakse vaihdettu repullinen osia, vaikka autolla ajettu vasta alle 70 tkm.
-> Jarruissa varmasti ongelma vähäisen käytön ja huollon puutteen takia. Jarrut itsessään ovat ihan hyvät, mutta tehokas regen ja siitä johtuva jarrujen käytön puute saa ne kyllä ruosteeseen ja jumiin. Itse tulee säännöllisesti kytkettyä motarin rampilla vapaalle ja jarrutettua käyttöjarruilla.
-> Valoissa kyse varmaan suuntauksesta, joka tuntuu olevan tosi usein pielessä suuntaan tai toiseen.

Omakin auto olisi pompannut katsastuksessa jo 3 vuoden iässä, jos olisin sen sellaisessa käyttänyt enkä reklamoinut suoraan Teslalle väljistä nivelistä kieliviä ongelmia.
 
Näin kanssa-autoilijana tuo valojen suuntaus olisi kyllä upea asia saada kuntoon jollain kampanjalla. Oikein suunnattuna kolmosen valot eivät ole ikävät silmille. Taas eilen ilahduin yksittäistapauksesta, jossa valot oli oikein suunnattu.
 
Näin kanssa-autoilijana tuo valojen suuntaus olisi kyllä upea asia saada kuntoon jollain kampanjalla. Oikein suunnattuna kolmosen valot eivät ole ikävät silmille. Taas eilen ilahduin yksittäistapauksesta, jossa valot oli oikein suunnattu.
Ihmettelin kun omassa autossani valot näyttivät yhtäkkiä taivaaseen. En tiedä oliko tehnyt näin koko kesän, mutta syksyn hämärällä asia tuli heti ilmi. Menin valojen suuntausvalikkoon ja kas vain, valot suuntautuivat itsestään takaisin oikealle tasolle.
 
Suhtaudun varauksella noihin "täynnä viidessä minuutissa" latausjuttuihin, harvemmin mainitaan millaisia tehoja ja latausvirtaa se vaatis.

Mistäs ne valtavat syöttötehot saadaan toimitettua jakelupaikoille, nostettua ja syötettyä autoihin; vesijäähykaapelit on heti minimiä, että voitaisiin edes haaveilla hieman sinnepäin.

Onhan noihin 5min akkuihin pitkä matka, mutta puhuin tässä aluksi noista 80% vartissa akuista mitä jo myynnissä sekä tulossa monelta valmistajalta Tesla mukaan lukien -25/-26 myyntiin Suomessa.
 
Autoja voi toki olla 2-3v päästä jotka voisivat ottaa 3x nopeudella latausta sisään, mutta latureita tuskin kuitenkaan? Nyt on investoitu isosti latureihin ja infra on jo varsin kattavaa, joten vaikea uskoa että ihan parissa vuodessa nämä menisivät uusiksi ja tarjolla olisi jotain 600kW+ latureita. Varsinkin kun suurin ongelma taitaa olla sähköliittymän koko nytkin näissä asennuksissa.

Toki toivon että näin olisi, mutta jotenkin luulen että latureiden nopeudet eivät ihan lähivuosina kasva kauheasti.
Kempower, Tesla V4 sekä (xpengin S4) nyt lähinnä tulee mieleen, mitkä jo nyt mahdollistaa nopeat lataukset kunhan tulee myyntiin näitä nopeita akkuja Suomeen. Xpengin otin lähinnä siksi mukaan kun ajatuksena tuoda Suomeen g6/g9 mallistoa -25/-26 paikkeilla ja aikovat myös laajentaa latausinfraa.
 
Varmaan ihan samalla tavalla näkyy. Ei määräaikashuoltoja ja varsin hyvin tunnetut viat.

Uutisesta: " Yleisimmin ongelmia on ollut akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja on esiintynyt poikkeuksellisen tiheästi. "

-> Pyöräntuennan heikkoudet edessä ja takana ovat tunnettu Model 3:n ongelma. Itselläkin on jo eteen ja taakse vaihdettu repullinen osia, vaikka autolla ajettu vasta alle 70 tkm.
-> Jarruissa varmasti ongelma vähäisen käytön ja huollon puutteen takia. Jarrut itsessään ovat ihan hyvät, mutta tehokas regen ja siitä johtuva jarrujen käytön puute saa ne kyllä ruosteeseen ja jumiin. Itse tulee säännöllisesti kytkettyä motarin rampilla vapaalle ja jarrutettua käyttöjarruilla.
-> Valoissa kyse varmaan suuntauksesta, joka tuntuu olevan tosi usein pielessä suuntaan tai toiseen.

Omakin auto olisi pompannut katsastuksessa jo 3 vuoden iässä, jos olisin sen sellaisessa käyttänyt enkä reklamoinut suoraan Teslalle väljistä nivelistä kieliviä ongelmia.
Huoltovalikossa on Brake burnishing mode jossa regenin saa nollille. Tarkoitettu kai lähinnä uusille levyille&paloille mutta kaippa tuota voi käyttää jarrujen herkistelyynkin.
 
Ihmettelin kun omassa autossani valot näyttivät yhtäkkiä taivaaseen. En tiedä oliko tehnyt näin koko kesän, mutta syksyn hämärällä asia tuli heti ilmi. Menin valojen suuntausvalikkoon ja kas vain, valot suuntautuivat itsestään takaisin oikealle tasolle.
Oliskohan tuossa joku bugi, kun haittaa aiheuttavissa yksilöissä on yleensä vain osa valoista taivaaseen. Pahimmissa strobottaa kevyesti ylös-alas, voi johtua myös tärinästä. Ehjän yksilön kun kerran onnistuu bongaamaan, niin ei ole hankala sen jälkeen arvioida onko ok vai ei.
 
Jos nyt jättää huomiotta akun valmistajan, niin eihän tuo absoluuttinen nopeus nyt ole lähelläkään 800 V laitetta. Siinä vaiheessa kun Tesla on saanut ekan 800 V ulos, niin moneskohan 800 V gen mahtaa korealaisilla jo siinä kohtaa olla menossa.
Onhan noita 800v järjestelmiä jo tesloissa semi/cybertruck. Tiedä tuleeko 2/3/y pitkilleen, mutta potentiaalisesti s/x/roadsteriin tulee ensi vuodesta lähtien aikaisintaan ja 2026 viimeistään mututuntumalta.
 
Talviaikaista käyttöä ajatellen regenin säätö
pikemminkin Y kaipaa Snow modea sen regenin säädön sijasta. Mulla saa kolmosessa regenin säädettyä valikoista, mutta aina saa olla täysillä ku Snow mode toimii niin upeasti. Ei oo pelkoa et lähtis perä irti tms.
 
Oliskohan tuossa joku bugi, kun haittaa aiheuttavissa yksilöissä on yleensä vain osa valoista taivaaseen. Pahimmissa strobottaa kevyesti ylös-alas, voi johtua myös tärinästä. Ehjän yksilön kun kerran onnistuu bongaamaan, niin ei ole hankala sen jälkeen arvioida onko ok vai ei.

Ainakin Model 3:ssa kun ne sääti kohdalleen, ne joskus "resetoitui" ja jälleen näytti pisin maailmaa. Lienee sama bugi edelleen olemassa 3/Y akselilla. Itsehän väläytän aina pitkiä noille hermanneille, josko se saisi teslajonnet tekemään asialle jotain. Varmaankin 90% ei edes tiedä, että niitä voi säätää.
 
Huoltovalikossa on Brake burnishing mode jossa regenin saa nollille. Tarkoitettu kai lähinnä uusille levyille&paloille mutta kaippa tuota voi käyttää jarrujen herkistelyynkin.
Joo niin on, mutta on huomattavasti helpompaa vain kytkeä vaihde vapaalle silloin tällöin motarin exit-rampilla ja jarrutella käyttöjarruilla. Jos jarrut pääsee pahaan kuntoon, niin tuolla brake burnishing modella voi sitten yrittää korjata vähän pahemmaksi päässyttä tilannetta hieman helpommin.
 
Älä hättäile istu mättäille. Ens vuonna on merkittävää 4680 ramp uppia sekä kumulatiivista kasvua seuraavillekin vuosille.

Niin, Teslan kanssa pitää aina luottaa tuohon "ens vuonna". Tai sitten voisi vaan sanoa, ettei ole. Vaporwarea on kiva aina mainostaa (kaikki akkuyritykset tekevät tätä), mutta todellisuus on se mitä saadaan myytyä.
 
Cyber voisi kohta tulla. Kantama noissa vuotokuvissa vaan vähän kehno, mutta odotan mielenkiinnolla millainen ajoneuvo sieltä vihdoin saadaan puskettua pihalle.
 
Onhan noita 800v järjestelmiä jo tesloissa semi/cybertruck. Tiedä tuleeko 2/3/y pitkilleen, mutta potentiaalisesti s/x/roadsteriin tulee ensi vuodesta lähtien aikaisintaan ja 2026 viimeistään mututuntumalta.
Montako 800 V järjestelmää Tesla on oikeasti toimittanut ;) Kyllä heillä on vielä todella pitkä matka kuljettavana sitä polkua, latureissakin on paljon vanhaa kantaa riippana. Itse uutinenhan sinällään oli ihan positiivinen, että 400 V lataa hyvin. Ko. vertailu oli vain hölmö, olisi edes latausnopeus/km ottanut perusteeksi, niin hommassa olisi ollut jotain järkeä.
 
Mistäs ne valtavat syöttötehot saadaan toimitettua jakelupaikoille, nostettua ja syötettyä autoihin; vesijäähykaapelit on heti minimiä, että voitaisiin edes haaveilla hieman sinnepäin.
Onhan noissa jo vesijäähyjä. Esim. Ionityissä.
 
Itsestani tuo 800V ei miltaan kauhealta highteckilta kuulosta. Jarjestelma muodostuu kahdesta 400V akkusta jotka kytketaan rinnan tai sarjaan riippuen siita ovatko 400V vai 800V latauksessa.
 
Mitäs miinuspuolia tulee isosta jännitteestä akuissa ja autossa ylipäätään? Miksi ei olisi suoraan vielä isompaa jännitettä niin riittäisi pienemmät virrat ja voisi olla ohuemmat kaapelit ym.
 
Screenshot_2023-11-17-14-57-26-000_com.brave.browser.jpg
Korkokampanja näköjään jatkuu 15.12 asti y mallissa
 
Niin, Teslan kanssa pitää aina luottaa tuohon "ens vuonna". Tai sitten voisi vaan sanoa, ettei ole. Vaporwarea on kiva aina mainostaa (kaikki akkuyritykset tekevät tätä), mutta todellisuus on se mitä saadaan myytyä.
Totta. Kaikkihan on heti just tulossa. Tässä tapauksessa siinä mielessä poikkeus että 2nd gen 4680 valmis ja 4 linjastoa valmiina ylösajoon ja 4 lisää tulossa vuoden sisällä niin ei mikään ihme että noita tulee yli 50gwh ens vuonna pihalle.
 
Totta. Kaikkihan on heti just tulossa. Tässä tapauksessa siinä mielessä poikkeus että 2nd gen 4680 valmis ja 4 linjastoa valmiina ylösajoon ja 4 lisää tulossa vuoden sisällä niin ei mikään ihme että noita tulee yli 50gwh ens vuonna pihalle.

Vaikka tulisi se 50GWh, niin ovatko ne heikompia vai parempia kuin kilpailijat jää nähtäväksi.
 
Saksalaiset tulevat olemaan ihmeissään, kun ruotsalaiset yrittävät pysäyttää berliinin tehdasta. Voi olla, että kun sopimuksista neuvotellaan uusiksi niin ruotsalaisilta ei enää osteta ja sitten vingutaan miten on epäreilua.

As noted in a CarUp report, Hydro Extrusions Vetlanda produces aluminum profiles that are used in Tesla’s vehicles that are produced in Giga Berlin. The profiles are key components for the crash safety of the Model Y, so without them, the production of the all-electric crossover would most likely be halted. Incidentally, the Tesla Model Y also became Sweden’s best-selling car model this year.

 
Saksalaiset tulevat olemaan ihmeissään, kun ruotsalaiset yrittävät pysäyttää berliinin tehdasta. Voi olla, että kun sopimuksista neuvotellaan uusiksi niin ruotsalaisilta ei enää osteta ja sitten vingutaan miten on epäreilua.

Eivät ole, saksalaiset ovat hyvin tottuneita IG Metallin vastaaviin temppuihin. IG Metall on reippaasti vahvempi Saksassa kuin IF Metall on Ruotsissa, ja Teslan työntekijät kuuluvat entistä enemmän IG Metalliin.
 
Vaikka tulisi se 50GWh, niin ovatko ne heikompia vai parempia kuin kilpailijat jää nähtäväksi.
Varmaan pitkälti kompromissi ja mihin vertaa? 2170 ja lfp väliin menee nuo lataussyklit, mutta parempi taas energiatiheydeltään ja halvempia IRA tuen myötä valmistaa kuin lfp sekä nopein valmistus linjastolta ulos muu sitten vielä ei niin tiedossa esim latausnopeus ja kylmänkesto verrattuna ncm.
 
Varmaan pitkälti kompromissi ja mihin vertaa? 2170 ja lfp väliin menee nuo lataussyklit, mutta parempi taas energiatiheydeltään ja halvempia IRA tuen myötä valmistaa kuin lfp sekä nopein valmistus linjastolta ulos muu sitten vielä ei niin tiedossa esim latausnopeus ja kylmänkesto verrattuna ncm.

Kyllä, tukirahoilla voi saada surkeankin teknologian halvemmaksi. Ei varsinaisesti mikään tekninen läpimurto, menee luokkaan 600k€ ulkohuussi Vantaalla on halvempi kuin 500€ huussi, koska ensimmäinen on tukirahoilla rakennettu. Se ei tarkoita, että pitkässä juoksussa siitä jäisi käteen mitään, kun tuet loppuvat. LFP-tehtaita on tulossa toki jenkkeihin myös, jolloin ne IRA tuella ovat taas halvempia kuin 4680, mutta kumpikin koskee vain USA:n markkinoita.

"Nopein valmistus" ei kyllä nyt avaudu, se että se on samassa rakennuksessa ei tee prosessista välttämättä nopeampaa, jos se on pullonkaulana itse tuotteelle (Semihän on käytännössä kuopattu jo nykymuodossaan, ehkä siitä olisi tullut jotain jos 4680 olisi unohdettu heti alkuun). Niitä kun pitää pystyä valmistamaan.
 
Kyllä, tukirahoilla voi saada surkeankin teknologian halvemmaksi. Ei varsinaisesti mikään tekninen läpimurto, menee luokkaan 600k€ ulkohuussi Vantaalla on halvempi kuin 500€ huussi, koska ensimmäinen on tukirahoilla rakennettu. Se ei tarkoita, että pitkässä juoksussa siitä jäisi käteen mitään, kun tuet loppuvat. LFP-tehtaita on tulossa toki jenkkeihin myös, jolloin ne IRA tuella ovat taas halvempia kuin 4680, mutta kumpikin koskee vain USA:n markkinoita.

"Nopein valmistus" ei kyllä nyt avaudu, se että se on samassa rakennuksessa ei tee prosessista välttämättä nopeampaa, jos se on pullonkaulana itse tuotteelle (Semihän on käytännössä kuopattu jo nykymuodossaan, ehkä siitä olisi tullut jotain jos 4680 olisi unohdettu heti alkuun). Niitä kun pitää pystyä valmistamaan.
Tämä vuosikymmen menee noilla IRA tuilla ja en pidä ihmeenä että EU tekee saman tyylistä tukeakseen vanhan mantereen tuotantoa lähivuosina. Tukia ollut myös pitkään Kiinassa. Akkudemossa Tesla mainitsi jo että ilman tukiakin päästään alle 70 dollariin/kWh eli halpahan tuo on verrattuna 2170.

Teslan batteryday presentaatiossa 4680 valmistusprosessia valmiiseen akkupakettiin julkistettiin nopeimmaksi verrattuna nykyisiin märkäakkuteknologiohin tämähän varmasti muuttuu solidstate akkujen myötä 2030 jälkeen. Tokihan tuo kiinnostaisi tietää mikä ero muihin on ajallisesti vähän samaan kuin verrattiin y mallin tahtia per tunti vs VW golf yms.
Tuossa oli 7 päivää vs 10-12 päivää valmistusprosessi lyhenisi siis muutaman päivän uudella 4680 akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tota samaa se Björn kuulutti mutta ei kertonut/avannut maallikoille tästä mitään. LOL kommenttia tuli vaan.
Se on varmaan sitä korkeampaa matematiikkaa, jolla saadaan muutettua omassa mielessä 60 >> 77. Tiedä sitten oliko kaverilla kieli poskella vai nestettä päässä tuota tehdessä.
 
Se on varmaan sitä korkeampaa matematiikkaa, jolla saadaan muutettua omassa mielessä 60 >> 77. Tiedä sitten oliko kaverilla kieli poskella vai nestettä päässä tuota tehdessä.
En tiedä mutta ainakin sen kommentit mitä laittoi kun porukka ihmetteli tätä nopeutta, että Tesla parempi olivat ala-arvoisia. Vähän menetti pisteitä omissa silmissä.
 
Se on varmaan sitä korkeampaa matematiikkaa, jolla saadaan muutettua omassa mielessä 60 >> 77. Tiedä sitten oliko kaverilla kieli poskella vai nestettä päässä tuota tehdessä.

No, ei tarvitse olla mikään Einstein ymmärtääkseen, että jos tuossa Teslassa olisi ollut 77 kWh akku samalla tekniikalla kuin tuo 60 kWh akku, se olisi ladannut tyhjästä täyteen samassa ajassa. Ainoastaan latausteho olisi ollut korkeampi. Se kun on akkujen ominaisuus (jota toki voi rajoittaa elektroniikka, latausinfra jne.).

Ts. samalla tekniikalla oleva 100 kWh akku lataa samassa ajassa täyteen kun 50 kWh akku, mutta kaksi kertaa kovemmalla teholla (esim. 300 kW vs. 150 kW). Niillä on sama C-rate.

Siksi tuo Björnin testi on itseasiassa hyvä, se kertoo mahdollisista eroista akkutekniikassa.
 
Youtuben pikkukuvassakin "400 V beats 800 V" :D

Eli väität että Björnin mielestä tuolla oli jotain tekemistä C-raten kanssa? En usko, enkä sellaista tuolla videolla havainnut.

Eiköhän tuo ollut pelkästään vinoilua niille jotka kuvittelevat että 800V lataa nopeammin kuin 400V järjestelmä. Näinhän ei tietenkään ole. 800V järjestelmällä voidaan ladata pienemmillä virroilla, joilla on etunsa lämmönhallinnan ja johtojen/kaapeleiden koon suhteen.
 
No, ei tarvitse olla mikään Einstein ymmärtääkseen, että jos tuossa Teslassa olisi ollut 77 kWh akku samalla tekniikalla kuin tuo 60 kWh akku, se olisi ladannut tyhjästä täyteen samassa ajassa. Ainoastaan latausteho olisi ollut korkeampi. Se kun on akkujen ominaisuus (jota toki voi rajoittaa elektroniikka, latausinfra jne.).

Ts. samalla tekniikalla oleva 100 kWh akku lataa samassa ajassa täyteen kun 50 kWh akku, mutta kaksi kertaa kovemmalla teholla (esim. 300 kW vs. 150 kW). Niillä on sama C-rate.

Siksi tuo Björnin testi on itseasiassa hyvä, se kertoo mahdollisista eroista akkutekniikassa.
Eihän tuo testi kerro mistään muusta kuin siitä, että Tesla ottaa enemmän irti samasta akusta kuin toinen. Ehkä kiva, ehkä ei. Varmaan joku syy pienempiin virtoihin toisella samaaa akkua käyttävällä valmistajalla oli. Joku toinen saattaa myös tykätä enemmän, että saa samassa ajassa enemmän kWh akkuun puolella virralla 800 V:lla. Minusta videon suurin synti oli tehdä siitä sellainen, että näyttää Tesla vs. muut kusemiskilpailulta. Jos siis tarkoitus oli tehdä vakavasti otettava akkuvertailu jonkun kieliposkessa rallatuksen sijaan.

Eli väität että Björnin mielestä tuolla oli jotain tekemistä C-raten kanssa? En usko, enkä sellaista tuolla videolla havainnut.

Eiköhän tuo ollut pelkästään vinoilua niille jotka kuvittelevat että 800V lataa nopeammin kuin 400V järjestelmä. Näinhän ei tietenkään ole. 800V järjestelmällä voidaan ladata pienemmillä virroilla, joilla on etunsa lämmönhallinnan ja johtojen/kaapeleiden koon suhteen.
Huuteli se siellä videollakin jotain 800 V tekniikasta. C-ratesta ei tainnut sanoa videolla suoraan mitään, vasta kommentissa. Vastaus, joka kuten jo tuli tuossa todettua, oli täysin ala-arvoinen. Kysyjä/ihmettelijä kuitenkin oli kommentissaan ihan asiallinen ja edusti taatusti hyvin yleistä kuluttajanäkökohtaa. Loppukädessä kuluttajaa kiinnostaa vain kuinka pitkälle pääsee, kun lataa x min. Tässä luontaisessa kriteerissä Björnin video oli ihan päätön. Noh, pienin piirin ringissä harrastamisen tueksihan tuo taisi olla tehty. Ehkä se 800 V dissaus loppuu sitten, kun Tesla saa itse järjestelmät ulos. 800 V kun olisi aika mielenkiintoinen Teslan 400 V virroilla.
 
En tiedä mutta ainakin sen kommentit mitä laittoi kun porukka ihmetteli tätä nopeutta, että Tesla parempi olivat ala-arvoisia. Vähän menetti pisteitä omissa silmissä.
Björn ollut kauan lähinnä huvittavaa katsella, eikä niinkään kovin faktapohjainen. Onhan sillä tuommoisia testejä mitä ei tehdä samoilla spekseillä pelkästään suuntaa antavia. Paljon testejä tekee joo mutta se kriittisyys puuttuu. Noita valotestejäkin saa välillä ihmetellä esim xpeng g9 oli aika skeidaa ja mainosti hyväksi.
 
Ehkä se 800 V dissaus loppuu sitten, kun Tesla saa itse järjestelmät ulos. 800 V kun olisi aika mielenkiintoinen Teslan 400 V virroilla.

Ei Teslalle ole tulossa 800V järjestelmää, vaan 1000V järjestelmä. Alkaen Semi / Cybertruck.

Mutta akku silti rajoittaa lataustehoa, määräänsä suuremmalla teholla ei voi akkua ladata, ellei halua sen kuumenevan ja menettävän kapasiteettiaan ennen aikojaan. Mikäli Cybertruckissa on luokkaa 200 kWh akku pisimmän kantaman versiossa, niin max. lataustehot toki voivat olla huimat (700+ kW?).
 
Ei Teslalle ole tulossa 800V järjestelmää, vaan 1000V järjestelmä. Alkaen Semi / Cybertruck.
No Kemppari puhui 800 V, mutta ihan sama. Samat hyödyt ne pätee kaikkiin > 400 V järjestelmiin.
Mutta akku silti rajoittaa lataustehoa, määräänsä suuremmalla teholla ei voi akkua ladata, ellei halua sen kuumenevan ja menettävän kapasiteettiaan ennen aikojaan. Mikäli Cybertruckissa on luokkaa 200 kWh akku pisimmän kantaman versiossa, niin max. lataustehot toki voivat olla huimat (700+ kW?).
Tässähän se pointti on. Kriittinen piste on se syöttö, siitä täytyy saada sähkö läpi ja 800 V tuo etuja siihen kohtaan. Itse akustohan voi olla heikompi, jos sopivasti kytkee osakokonaisuudet. Oma keskustelunsa sitten on se, että minkälaiset turvamarginaalit kullakin valmistajalla on akkujen käyttötavassa. Toyota meni tietysti toiseen ääripäähän, Testa taitaa olla toisessa päässä?
 
Jos akut menevat kuin tietoliikenne niin tuplaantuvat 10 vuodessa. 2035 olisi perus lataus 300 kw. 800 - 1000 V pitaisi siihen asti piisata mutta erikoismallit vaativat sitten jo 2000V.
 
Tämä vuosikymmen menee noilla IRA tuilla

Jos ensi vuonna vaalit voittaa tuittupäinen punatukka, niin tämä tuki päättyy luultavasti siihen.

Akkudemossa Tesla mainitsi jo että ilman tukiakin päästään alle 70 dollariin/kWh eli halpahan tuo on verrattuna 2170.
Teslan batteryday presentaatiossa 4680 valmistusprosessia valmiiseen akkupakettiin julkistettiin nopeimmaksi verrattuna nykyisiin märkäakkuteknologiohin tämähän varmasti muuttuu solidstate akkujen myötä 2030 jälkeen.

Battery dayssa ja muissa demoissa Tesla on sanonut vaikka mitä, mutta missään valmiissa tuotteessa mikään hehkutettu asia ei näy. Menee aivan samaan kuin kaikki muutkin akkulupaukset, näyttävät hyvältä paperilla, mutta kun myydä pitäisi niin lupaukset muuttuvat. Jos battery dayssa luvattu nopeampi tuotanto ja kaikki muut hehkutukset olisivat totta, niin Teslan kaikki mallit olisivat jo 4680 saatavilla, mutta tähän mennessä vain yksi rampautettu malli on saatu ulos. Sen jälkeen alettiin keksimään "mutta kun Gen1" ja kohta voidaan jo sanoa "Gen 3 varmasti on nopeampi".

Mutta kai kuulit jo Toyotan lupailevan maata mullistavia solid state akkuja? Ne on yhtä todellisia kuin nuo 4680 lupaukset.
 
Jos ensi vuonna vaalit voittaa tuittupäinen punatukka, niin tämä tuki päättyy luultavasti siihen.



Battery dayssa ja muissa demoissa Tesla on sanonut vaikka mitä, mutta missään valmiissa tuotteessa mikään hehkutettu asia ei näy. Menee aivan samaan kuin kaikki muutkin akkulupaukset, näyttävät hyvältä paperilla, mutta kun myydä pitäisi niin lupaukset muuttuvat. Jos battery dayssa luvattu nopeampi tuotanto ja kaikki muut hehkutukset olisivat totta, niin Teslan kaikki mallit olisivat jo 4680 saatavilla, mutta tähän mennessä vain yksi rampautettu malli on saatu ulos. Sen jälkeen alettiin keksimään "mutta kun Gen1" ja kohta voidaan jo sanoa "Gen 3 varmasti on nopeampi".

Mutta kai kuulit jo Toyotan lupailevan maata mullistavia solid state akkuja? Ne on yhtä todellisia kuin nuo 4680 lupaukset.
Pessimisti ei pety. Itse en ole kummoinen visionääri muskin rinnalla, mutta kyllä noita asioita jonkun verran tulee pohdittua ja tekniikkaa seurattua että totuuden perää noissa teslavisioissa on. Uskoo ken tahtoo ja toiset sitten hankaa vastaan vuosia ennenkuin hiljenee kun näin vaan käy. Ei toki kaikki käy kuin strömsöössä, mutta hieman kyllä hilpeyttä luo kun Teslaa tullut seurattua yli 10v ja kummasti se edelleenkin on se number1 sähköautoissa kun moni täälläkin foorumilla sanoo kohta muut tulee ohi tai on jo. Offtopickia toki tämä. Jotkut/monet täälläkin varmaan luuli että tuo 4680 on heti vuodesta 2021 maailman ykköspatteri, mutta tuohan oli tosiaan demonstraatio mitä tuleman pitää.

Anyway 2nd gen on tosiasia etkä sitä voi kieltää? Se, että onko tuo 4680 missä generaatiossa parempi kuin 2170 on loppupeleissä se ja sama kun 2170 alkaa olla loppusuoralla kehityskaaren myötä. Sehän se pointti oli 18650 jälkeen kehitellä 2170 ja nyt tulee rinnalla tämä 4680. Kaikkia tarvitaan kun ei ikinä tule olemaan unelma akkua oli se solidstate sitten hieman taas parempi kuin 4680 sitten 5v päästä. Parempia akkuja odotellessa ja Tesla kyllä kaipaa näiden kolmen lisäksi myös lfp ja lmfp eri hintaluokan autoihin.
 
Ainakin Musk myi että se 4680 on the ykköspatteri. Tesla myy autojaan halvalla hinnalla ja hypellä. Moni ei välitä mitä puuttuu kun edellinen auto on ollut muutenkin hiukan vain peruskärry niin Teslan ”tekniikka” antaa hymyn huulille. Kauanko se kestää? Ken tietää.
 
Ainakin Musk myi että se 4680 on the ykköspatteri. Tesla myy autojaan halvalla hinnalla ja hypellä. Moni ei välitä mitä puuttuu kun edellinen auto on ollut muutenkin hiukan vain peruskärry niin Teslan ”tekniikka” antaa hymyn huulille. Kauanko se kestää? Ken tietää.
Kyllä, onhan nuo 18650 ja 2170 ollut tähän mennessä teslalla se ykkösakku ja tuleva 4680 jatkaa samaa rataa. Myyhän nuo byd ja catlikin samalla idealla mainostaen että tässä kategoriassa ykkönen ja menee julkaisusta vuosia ennen kuin konkretisoituu. Sama leikki eri paketissa. Tuosta 4680 sen verran vielä että jos se olisi huono ratkaisu niin varmaan tuo Bemarin neue klassekin vaihtaisi pois tuon formaatin ja käyttäisi vaikka sitten catlin qiriniä pelkästään jos se olisi se ykkösjuttu seuraavat 5-10 vuotta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 329
Viestejä
4 509 707
Jäsenet
74 354
Uusin jäsen
Rutkule

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom