Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liitto yritti viime viikolla lakkoa teslaa kohtaan ruotsissa. Teslan työntekijät meni normisti töihin, lakko ei tapahtunut. Satamassa ahtaajat tosin menivät tukilakkoon ja tesloja ei purettu laivoista ulos. Liittoa ja ahtaajia nolottaa? Tesla ei olekaan niin paska työnantaja että työntekijät alkaisivat lakkoilemaan? Sama kuin netissä, ei teslalaiset hirnuu enemmän kuin asiakkaat ja työntekijät?

Liittoon kuuluvat, jotka eivät lähteneet lakkoilemaan puhuivat asiasta medialle anonyymisti. Pelkäsivät kostotoimenpiteitä ei teslalta vaan liitolta.

Overall, only a few people who were union members opted to go on strike across the country. The majority of union members at Tesla Sweden opted to stay at work. Interestingly enough, the employees who opted to share their thoughts on the matter decided to keep their anonymity over fear of reprisal — not from Tesla but from the union itself.

 
Viimeksi muokattu:
Tesla kerää jollakin tapaa tuota ajodataa ja AP soveltaa sitä sitten käytännössä. Erityisesti paikoissa joissa on ollut esim. tietöitä, kiertoteitä, rakennettu liittymiä/siltoja yms. niin tuppaa niissä hidastelemaan, koska "tässä on ennenkin ajettu hiljempaa".
Turun ohitustien vuosia kestäneet tietyöt valmistuivat jo, mutta edelleen AP himmailee mm. niissä kohdissa missä oli väliaikaisia kiertoteitä esim. siltatyömaiden takia.
Kehä 3:lla on myös hiljattain ollut paljon tietöitä jotka valmistuivat loppukesästä.
8-tiellä Nousiaisissa on edelleen kohta, jossa on nykyään 100km/h rajoitus, ohituskaista Turun suunnasta ja yksi kaista Raumalta päin, sekä välikaide. Edelleen AP himmailee tuossa kohtaa Rauman suunnalta ajellessa, vaikka tietyöstä lienee varmaan jotain 5v aikaa.
Tämä paikka näkyy muuten vielä Mapsissa; Tuossa näyttää että Kasitie olisi kaksikaistainen ja Laihoistentiestä liittymät molemmin puolin, vaikka liittymiä ei tosiaan enää ole.

1698607359208.png
Samat huomiot. Noissa kohdissa myös nopeusrajoitustiedot ovat aivan päin sitä itseään. Kehä 1, Kehä 3 paikkapaikoin, Mikkeli-Juva -moottoritie kokonaisuudessaan. Lahden motari loppuneiden siltatyömaiden kohdalla (tämä oli saattanut korjaantua syksyllä).

Edit. Lisättäköön vielä, että ongelma korostuu nimenomaan teillä, jossa on vähintään se kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa, jolloin arpoo rajoituksia karttadatasta eikä kameroista.
 
Liittoon kuuluvat, jotka eivät lähteneet lakkoilemaan puhuivat asiasta medialle anonyymisti. Pelkäsivät kostotoimenpiteitä ei teslalta vaan liitolta.

No siis liittoon kuuluvien tietty loogisesti oletetaan toimivan kuten yhteisesti on sovittu. En muista mitä lainsäädäntö sanoo, mutta ainakin liitosta erottaminen on mahdollista.

Mitä lakkoiluun tulee, niin perinteisesti mitä huonommin palkattua työtä tehdään niin sen vaikeampi on lähteä lakkoilemaan koska tulot pienenevät. Täten juuri liittojen hyötykin on suurimmillaan kun sieltä suunnalta voidaan työnantajaa painostaa ihan toisella tavalla.

Teslan työntekijät muutenkin ovat oletettavasti nuorempia (ihan sillä perusteella että firman huoltoverkosto on nuorempi), jotka muutenkin suhtautuvat liittoihin monesti nihkeämmin (yleensä omaa etua vastaan pitkässä juoksussa).
 
Liitto yritti viime viikolla lakkoa teslaa kohtaan ruotsissa. Teslan työntekijät meni normisti töihin, lakko ei tapahtunut. Satamassa ahtaajat tosin menivät tukilakkoon ja tesloja ei purettu laivoista ulos. Liittoa ja ahtaajia nolottaa? Tesla ei olekaan niin paska työnantaja että työntekijät alkaisivat lakkoilemaan? Sama kuin netissä, ei teslalaiset hirnuu enemmän kuin asiakkaat ja työntekijät?

Liittoon kuuluvat, jotka eivät lähteneet lakkoilemaan puhuivat asiasta medialle anonyymisti. Pelkäsivät kostotoimenpiteitä ei teslalta vaan liitolta.

Tai sitten asiat menikin vähän eri tavalla?
 
Tähän voisi sitten tiivistää maksumuurin takana olevan artikkelin.
Jaa, kyllä minulla google translaten avulla avasi nätisti. Toisella kerralla heitti cookie-looppiin. Teslaratin kommenteissa oli 10-15 linkkiä SVT yms. Ruotsin median uutisiin.

Tuossa jutussa sanottiin, että Tesla oli todennut tuovansa muualta maasta lakkopaikoille porukkaa töihin. Jos näin kävi, niin ei ihmekään, että fan club sai sen kuvan minkä sai. Taisi tuossa olla videolla joku haastattelukin Teslan toimitilojen edessä (liiton edustaja). Lisää lakkoja ja laajennuksia luvassa. Muissakin jutuissa oli sen verran parran pärinää yhteiskuntarauhan ja lakkomenettelyjen poikkeuksellisesta rikkomisesta, että saattaa vielä osua Teslaa kunnolla leukaan. Mitä kouluruotsin ja translaten avulla ymmärsin, niin kyse on viimeistään tämän perseilyn jälkeen enemmän periaattellisesta "näin yhteiskunta toimii" tyylisesti rähinästä kuin yksittäisen työntekijän asemasta.

e: Saa toki korjata, jos länsimurre taipuu paremmin ja jaksaa kahlata läpi SVT ym. lähteet.
 
Jaa, kyllä minulla google translaten avulla avasi nätisti. Toisella kerralla heitti cookie-looppiin. Teslaratin kommenteissa oli 10-15 linkkiä SVT yms. Ruotsin median uutisiin.

Tuossa jutussa sanottiin, että Tesla oli todennut tuovansa muualta maasta lakkopaikoille porukkaa töihin. Jos näin kävi, niin ei ihmekään, että fan club sai sen kuvan minkä sai. Taisi tuossa olla videolla joku haastattelukin Teslan toimitilojen edessä (liiton edustaja). Lisää lakkoja ja laajennuksia luvassa. Muissakin jutuissa oli sen verran parran pärinää yhteiskuntarauhan ja lakkomenettelyjen poikkeuksellisesta rikkomisesta, että saattaa vielä osua Teslaa kunnolla leukaan. Mitä kouluruotsin ja translaten avulla ymmärsin, niin kyse on viimeistään tämän perseilyn jälkeen enemmän periaattellisesta "näin yhteiskunta toimii" tyylisesti rähinästä kuin yksittäisen työntekijän asemasta.

e: Saa toki korjata, jos länsimurre taipuu paremmin ja jaksaa kahlata läpi SVT ym. lähteet.
No menikö ne teslan työntekijät lakkoon vai ei? Siitähän mun postauksessa ainakin oli kyse. Ei tainneet mennä. Sun artikkelin synopsis oli ainoa mikä aukesi ja siinä taidettiin todeta jotain liittojen toiminnan kritisoimisesta.
 
Joko tuon linkin artikkeli on muuttunut tai sitten on luettu jotain muuta artikkelia koska ei tuossa ollut muuta inffoa kuin se että kritisoitiin työnantajapuolen osalta liiton toimintaa tuon ensi perjantain lakonlaajennuksen ja satamablokin osalta.

Tämä siis Google Translatella:
"However, she is critical of IF Metall's new notice, which is set for next Friday and also involves workshops other than Tesla's own:

"It is remarkable that notices are given against companies that already have collective agreements. It hurts companies that make an effort to do the right thing and that run their business in tough competition on the market," she writes.


The employer organization Sveriges Hamnar has the same attitude when it comes to Transport's sympathy blockade:

"The Swedish model is based on the social partners reaching solutions through collective agreements. We see that the warnings in this case risk hitting the companies that actually stand up for this model the hardest," writes head of negotiations Johan Grauers in a text message to DN.

EDIT: Vähän ihmetyttää, jos tuo artikkeli pitää paikkansa, että tuo perjantain huoltosulku koskisi myös muitakin kuin Teslan korjaamoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa ihan siltä, että jatkossa niitä lakkoja tulee lisää. Sinänsä ainakin Suomen lainsäädännössä työntekijä ei pääsääntöisesti voi mennä lakkoon, vaan siihen tarvitaan liiton lakkoilmoitus (jolloin liittoon kuulumattomat voivat lakkoon osallistua). En tiedä mikä Ruotsissa on tilanne, mutta pääsääntöisesti liitot menevät lakkoon kun katsovat että joku työnantaja kohtelee työntekijöitään heikommin kuin yleinen taso on ko. alalla.

Teslaan tämä liittyy siten, että mikäli yrityksen lähtökohta on olla sopimatta mistään liittojen kanssa, niin loogisesti tässä kohtaa sitten liitot voivat käyttää lainsäädännön mukaisia keinoja tilanteen korjaamiseen.
 
Härdelli oli, että liitto yritti teslan työntekijöitä saada lakkoon. Lopputulos oli että hyvin harva työntekijä meni oikeasti lakkoon. Tukilakko satamassa taas sitten toimi oikeinkin hyvin siitä huolimatta, että teslan omat työntekijät eivät lakkoilleet. Liiton nenä meni verille.
Niin siis tuo satamien sympatia/tukilakko on alkamassa vasta 7.11
 
Oliko tälle lähdettä vai omaa tulkintaasi? Siis en tarkoita että kirjaimellisesti olisi nenä verillä mutta että olisi jotenkin hävinnyt tämän kiistan?
Mun aikaisempi linkki ketjussa mistä koko keskustelu lähti liikkeelle. Postauksessa myös oleellinen osa lainattuna.
 
Mun aikaisempi linkki ketjussa mistä koko keskustelu lähti liikkeelle. Postauksessa myös oleellinen osa lainattuna.

Niin tarkoitin lähinnä sitä että tuskinpa tämä tässä oli vielä vaan liitto varmaan jatkaa painostustaan?

Ja noista lähteistä vielä, Teslarati on se kaikkein puusilmäisin Tesla-fanisivusto jonka uutisiin en luottaisi sekuntiakaan, ainoa lähde koko jutulle on Ruotsin Tesla-clubin jäsen joka käsittääkseni vieraili vain yhdellä pajalla?
 
Ruotsissa työehtosopimukset eivät ole yleissitovia, kuten suomessa. Sielä liitto neuvottelee sopimuksen kaikkien isojen tahojen kanssa, ja Tesla on nyt ainoana vastustamassa sopimuksen tekemistä kokonaan. Siksi tämä on tärkeä kiista ruotsissa ihan työehtosopimusjärjestelmän kannalta, ja liitot ovat valmiita laittamaan all in. Voi olla ettei tesloja hetkeen tule satamasta läpi.
 
Ostin ja asensin S3XY-napit Teslaan:



Omien kokemuksien mukaan toimivat hyvin, eli käyttöön saa ominaisuuksia joita ei Teslan käyttöliittymän kautta pysty kontrolloimaan. Tärkeimpänä pyyhkijät pois päältä, kun vakkari tai autopilot on käytössä, myös Autopilot päälle/pois toisessa napissa itsellä käytössä. Muita hyviä ominaisuuksia regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden säätö ja akun esilämmitys. Huonona puolena useat toiminnot eivät päivity auton näytön valikoihin, vaikka ovat aktiivisia.

Pakko antaa valmistajalle pisteet. Tuote tuli parissa päivässä postissa, softa toimii hyvin ja kehitys tuntuu olevan aktiivista. Made in EU lukee laatikossa.
 
No menikö ne teslan työntekijät lakkoon vai ei? Siitähän mun postauksessa ainakin oli kyse. Ei tainneet mennä. Sun artikkelin synopsis oli ainoa mikä aukesi ja siinä taidettiin todeta jotain liittojen toiminnan kritisoimisesta.
No jos Tesla on ennalta uhannut tuoda äijät töihin toisesta pisteestä lakon ajaksi, niin mikä todistusarvo tuolla sun lainaamalla jutulla on? Paitsi, että työntekijöiden kommentit kyllä minusta kuulosti enemmän maksetulta mainokselta. Joltain sellaiselta, mitä toisesta paikasta rahalla paikalle hommattu kaveri voisi hyvinkin suuustaan päästää. Ainoa totuus tässä on, että Tesla onnistui tallaamaan ay-liikkeen varpaalle kunnolla ja diskuteeraus ottaa kunnolla kierroksia. Siinä Teslaratin jutun kommenttilinkeissä oli useampaa päivittelyä miten yhteiskuntajärjestystä on nyt törkeästi menty sörkkimään. Ei varmaan yhtään myöskään haittaa, että on Volvon kilpailija.
 
En tiedä tuliko vaan sellainen olo, että sexynapin painamisen jälkeen oli jonkin verran viivettä että komento meni läpi. Sinänsä tuolla toki tuskin käytännössä on mitään väliä vaikka ei "Teslanopeuksiin" päästäkään., kun ei sillä nyt jarrua tallota tms. muuta todella aikakriittistä. Muutamia kymmeniä millisekunteja sinne tänne aivan merkityksetön viive..

Onko tuo äly siellä napissa, sovelluksessa vai siinä donglessa? Lähinnä mietin pysyvätkö noi toiminnot kuinka pysyvästi noissa nappuloissa eli lopettavatko toiminnan jos virta loppuu ja/tai toimivatko riippumatta missä vaikka puhelin luuraa (eli toimivat kaikilla auton käyttäjillä, myös sellaisilla joilla vain avainkortti tms.).

Mielestäni se on on ihan jees että noita optioita löytyy. Vähän vaan mietityttää tuleeko jostain vilkuista tms. joskus jotain sanomista kun mennään puuttumaan hyväksyttyihin kontrolleihin. Sinänsä tuskin tuolla on käytännössä juurikaan mitään väliä, mutta jos käyttäjä törmäileekin ja siellä onkin viiksiä veivattu ja/tai muita kontrolleja säädetty kolmannen osapuolien palikoilla vaikka parkissa, niin tuleeko sieltä esim. Teslalta (tai vakuutusyhtiöltä tai ketä noita korvauksia mahdollisesti olisi maksamassa) jotain kieltäytymistä korjauksista törmäyksessä kun ei ole heidän/tyyppihyväksyttyjä kontrolleja käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä tuliko vaan sellainen olo, että sexynapin painamisen jälkeen oli jonkin verran viivettä että komento meni läpi. Sinänsä tuolla toki tuskin käytännössä on mitään väliä vaikka ei "Teslanopeuksiin" päästäkään., kun ei sillä nyt jarrua tallota tms. muuta todella aikakriittistä. Muutamia kymmeniä millisekunteja sinne tänne aivan merkityksetön viive..

Onko tuo äly siellä napissa, sovelluksessa vai siinä donglessa? Lähinnä mietin pysyvätkö noi toiminnot kuinka pysyvästi noissa nappuloissa eli lopettavatko toiminnan jos virta loppuu ja/tai toimivatko riippumatta missä vaikka puhelin luuraa (eli toimivat kaikilla auton käyttäjillä, myös sellaisilla joilla vain avainkortti tms.).

Mielestäni se on on ihan jees että noita optioita löytyy. Vähän vaan mietityttää tuleeko jostain vilkuista tms. joskus jotain sanomista kun mennään puuttumaan hyväksyttyihin kontrolleihin. Sinänsä tuskin tuolla on käytännössä juurikaan mitään väliä, mutta jos käyttäjä törmäileekin ja siellä onkin viiksiä veivattu ja/tai muita kontrolleja säädetty kolmannen osapuolien palikoilla vaikka parkissa, niin tuleeko sieltä esim. Teslalta (tai vakuutusyhtiöltä tai ketä noita korvauksia mahdollisesti olisi maksamassa) jotain kieltäytymistä korjauksista törmäyksessä kun ei ole heidän/tyyppihyväksyttyjä kontrolleja käytetty.
Tota mäkin rupesin miettimään, että onko napit suoraan yhteydessä dongleen (veikkaisin että BLE:llä), vai tarviiko se tuon puhelimen+sovelluksen autoon myös? Varsinkin jos tuo napin painallustieto menee ensin BT:lla puhelimen appiin käsiteltäväksi, sitten lähtee BT:n yli donglelle, joka puolestaan syöttää viestejä auton CAN-väylille sen mukaan mitä toimintoja niihin nappeihin on laitettu, niin olisi ennemminkin ihme jos toiminnoissa ei olisi havaittavissa pientä viivettä..
Koska itse dongle joka tapauksessa syöttää viestejä CANiin, näiden nappien käyttö ei välttämättä näy auton omassa käyttöliittymässä jos se ei tarkoituksella lue (ja miksi lukisi?) väylältä viestejä joita se normaalisti itse lähettää.

Jos nyt oikein ymmärsin Sampsan videosta, niin jenkkilässä vissiin tulkitaan fyysisesti ratissa olevien nappien yms. käyttö "käsien pitämiseksi ratissa" ja AP:n valitus kuittaantuisi siellä myös nappeja käyttämällä, kun taas "eurosofta" seuraa tietääkseni rattiakselin vääntömomenttia.
Mitä olen oman autoni väyläliikennettä tutkinut, niin sieltä löytyy viestit joissa on rattiakselin momentti sekä ratin asento/kääntökulma. Tekisi mieli kokeilla (suljetulla alueella), saako autopilotin olemaan valittamatta/menemään "kädet irti ratista", jos väylälle syöttäisi sopivassa syklissä muuttuvaa momentti- tai asentotietoa.. :D

Mitä tulee takuuasioihin, niin jos valmistaja/myyjä meinaa evätä takuukorjauksen sen perusteella että autoon on asennettu joku lisävaruste, niin kyllä se on aivan sen ko. tahon vastuulla näyttää toteen, että käyttäjän toiminta/lisälaite on rikkonut takuunalaisen tuotteen/komponentin.
On tullut vastaan tapauksia, että esim. polttomoottorista on löytynyt virityssofta, jonka vuoksi on maahantuoja on evännyt takuun rikkoutuneelta vaihteistolta, kaksoismassavauhtipyörältä, sulaneelta katalysaattorilta yms. mutta eihän se poista takuuta vaikka keskuslukitukselta, valoilta tai mittaristolta..
Vakuutusyhtiö voinee evätä korvauksia, jos käyttäjä on tehnyt autoon muutoksia jotka aiheuttavat esim. onnettomuuteen johtavia toimintahäiriöitä, mutta jotain näyttöä pitäisi silti moisesta olla.
Se, että autoon on asennettu kolmannen osapuolen valmistama lisävaruste ei itsessään riitä eväämään yhtään mitään, syy-yhteys pitää löytyä.
 
Napit keskustelee sen obd palikan kanssa ble:llä ja siinä on ihan pieni viive napin painalluksella aktivoitumiseen. Puhelin ja appi tarvitaan vain konfigurointiin ja muutoksiin.

Ja se syy miksi ne ei näy Teslan näytöllä johtuu siitä ettei tuolla palikalla ole tarvittavaa väylää (Tesla ei sitä ilmeisesti tarjoa) kaikille komennoille. Näin nuo kehittäjät asiaa yhdellä videolla kommentoi.
 
Moro, viime torstaina noudin oman RWD Model Y. Kotona huomasin, että apukuskin puolen etu ja takaovi eivät aukea samanlailla kun kuskin puolella.

Eli kun painan kahvaa ulkopuolelta, sen pitäisi sähköisesti työntää ovi niin auki, että sen saisi sormin avattua oven reunasta, ilman että joutuisi avaamaan kahvalla. Toisella puolella näin on ja toisella ei. Eli avaa ovea kyllä hieman sähköisesti, mutta ilman kahvaa sitä ei saa auki ulkopuolelta. Sisäpuolelta taas samanpuolen ovet aukeavat sähköisestä napista jos oven työntää auki tismalleen samaan aikaan kun öainaa nappia. Jos odottaa esim 5sek, niin ei saa työnnettyä auki. Toisella puolella toimii normaalisti tämäkin.

Kävi Roadsteri tänään noutamassa huollon kaukosäätimen kun oli unohtunut meidän autoon ja hieman tutkaili ja sääti vastakappaletta, mutta ei auttanut tilanteeseen ja sanoi, ettei pysty tässä enempää tekemään ja lupasi tehdä tästä tiketin, mutta ei ole tehnyt vielä. Tein itse tiketin heti Perjantaina videon kera, mutta sieötä vastattiin, että ovi toimii normaalisti ja sulkivat tiketin. Ideoita mikä mättää ja miten sais teslan poppoon ton laittamaan kuntoon.
 
Moro, viime torstaina noudin oman RWD Model Y. Kotona huomasin, että apukuskin puolen etu ja takaovi eivät aukea samanlailla kun kuskin puolella.

Eli kun painan kahvaa ulkopuolelta, sen pitäisi sähköisesti työntää ovi niin auki, että sen saisi sormin avattua oven reunasta, ilman että joutuisi avaamaan kahvalla. Toisella puolella näin on ja toisella ei. Eli avaa ovea kyllä hieman sähköisesti, mutta ilman kahvaa sitä ei saa auki ulkopuolelta. Sisäpuolelta taas samanpuolen ovet aukeavat sähköisestä napista jos oven työntää auki tismalleen samaan aikaan kun öainaa nappia. Jos odottaa esim 5sek, niin ei saa työnnettyä auki. Toisella puolella toimii normaalisti tämäkin.

Kävi Roadsteri tänään noutamassa huollon kaukosäätimen kun oli unohtunut meidän autoon ja hieman tutkaili ja sääti vastakappaletta, mutta ei auttanut tilanteeseen ja sanoi, ettei pysty tässä enempää tekemään ja lupasi tehdä tästä tiketin, mutta ei ole tehnyt vielä. Tein itse tiketin heti Perjantaina videon kera, mutta sieötä vastattiin, että ovi toimii normaalisti ja sulkivat tiketin. Ideoita mikä mättää ja miten sais teslan poppoon ton laittamaan kuntoon.
Mulla oli edellisessä M3:ssa vasen takaovi tuollainen, kävi Oulussa huollossa jossa oli muutakin (takamoottorin öljypumppu) ja kommentti tuohon oveen liittyen oli Teslan vakio "within spec" eli eivät tehneet mitään. En alkanut urputtamaan, päättelin että ne muut ovet on sitten extrahyvät :thumbsup:
 
Moro, viime torstaina noudin oman RWD Model Y. Kotona huomasin, että apukuskin puolen etu ja takaovi eivät aukea samanlailla kun kuskin puolella.

Eli kun painan kahvaa ulkopuolelta, sen pitäisi sähköisesti työntää ovi niin auki, että sen saisi sormin avattua oven reunasta, ilman että joutuisi avaamaan kahvalla. Toisella puolella näin on ja toisella ei. Eli avaa ovea kyllä hieman sähköisesti, mutta ilman kahvaa sitä ei saa auki ulkopuolelta. Sisäpuolelta taas samanpuolen ovet aukeavat sähköisestä napista jos oven työntää auki tismalleen samaan aikaan kun öainaa nappia. Jos odottaa esim 5sek, niin ei saa työnnettyä auki. Toisella puolella toimii normaalisti tämäkin.

Kävi Roadsteri tänään noutamassa huollon kaukosäätimen kun oli unohtunut meidän autoon ja hieman tutkaili ja sääti vastakappaletta, mutta ei auttanut tilanteeseen ja sanoi, ettei pysty tässä enempää tekemään ja lupasi tehdä tästä tiketin, mutta ei ole tehnyt vielä. Tein itse tiketin heti Perjantaina videon kera, mutta sieötä vastattiin, että ovi toimii normaalisti ja sulkivat tiketin. Ideoita mikä mättää ja miten sais teslan poppoon ton laittamaan kuntoon.
Etuovet kyllä joo pomppaa mutta en ole huomannut, että takaovet näin tekisi. Niitä on aina pitänyt vetää kahvasta tai sisältä pitää nappia pohjassa ja työntää.
 
Teslan työväki on varmaan niin nuorta ja koulutettua, että tuollainen liittojen vastustus onnistuu paremmin. Mitä nuorempaa väki on sitä huonommin uskonnot ja ammattiliitot sun muut viritykset saa jalansijaa.

Ammattiliitothan on hiukan uskontoja vastaavia organisaatioita ja niissä on paljon samaa
- toiminta perustuu uskoon yhteisestä hyvästä ja sen uskon voimalla saatetaan painaa vaikka koko työura, että kun tarpeeksi otetaan kuivana kakkoseen niin kohta se taivaspaikka irtoaa (lakkoillaan, otetaan pieniä yleiskorotuksia heikoimpien lenkkien ehdoilla eikä tehdä paikallisia diilejä).
- Sama homma kaiken suhmuroinnin ja hähmäisyyden kanssa, niin kirkoilta kuin ammattiliitoiltakin sallitaan kaikkea typerää paskaa paljon enemmän kuin miltään muulta organisaatioilta ikinä (vrt. vaikka Gigantin mummon huijaus, vs vanhusten ja vammaisten perintöjen metsästys).
- Historian ja menneisyyden valkopesu. Kaikki menneisyydessä tapahtunut hyvä kehitys on kirkon / ammattiliiton mielestä niiden ansiota ja kaikki huono kehitys on niiden pimeiden vastavoimien syytä joita vastaan taisteltiin.
- Asiat on mukavan mustavalkoisia, liiton ylipainoiset sankarilliset kampaviineriritarit taistelee pahaa työnantajaa vastaan joka aina ennen lakkoa on kuulemma meinannut puolittaa kaikkien palkat, poistaa edut ja tehdä kaikkea pahaa. Mutta kun kovasti lakkoillaan niin sitten ne viinerisotien ritarit saa neuvoteltua 1.5% indeksikorotuksen joka vain sattumalta on sama kuin sovintoesitys ennen lakkoilua.
- Uskonnon ja ammattiliiton markkinointi perustuu monesti epätoivoisten ja heikossa asemassa olevien metsästämiseen. Uskonnoille hyvä uhri on joku menetyksen kokenut ihminen ja ammattiliitolle jokin vääryyttä kokeva duunari. Näille sitten lopulta uhrit maksaa suojelurahaa. Esim. hoitoalan pätkätöiden ketjuttaminen joka on millä tahansa mittarilla väärin, mutta liitoille se on markkinointia ("ei kannata hoitsu nyt keikuttaa venettä kun on kuntayhtymällä vaikeaa, mutta jos liityt meidän liiton paikallisyhdistykseen ja maksat monta sataa vuodessa niin kun vakivirkoja tulee jakoon niin me pidetään laitoksen johtokunnassa sun puolia ja muista että lehdille ei sitten puhuta,"). Ei kirkot metsästä hyvässä asemassa olevia, eikä varsinkaan koulutettuja. Sama koskee ammattiyhdistystä, ei korkeakoulutetuissa työpaikoissa limaset pääluottamusmiehet uusia jäseniä kuola valuen metsästä, mutta jossain kuntayhtymän perämetsien hoitolaitoksissa kyllä lähes kaikki pienipalkkaset lähihoitajat kuuluu liittoon.
- Aina on joku suurempi ja tärkeämpi asia jonka takia uskollinen liiton/kirkon seuraaja ei saisi keikuttaa venettä. Onhan se leikkurin ammattitaitoinen vuosia marinoitunut hoitaja tärkeä, mutta nyt pitää vaan purra hammasta ja olla mukana liiton taistelussa jossa saadaan taas kaikille tasapalkka ja samat korotukset ja vuorolisät on ainoa mikä tuo tuloja. Niitä vastavalmistuneita tai muuten vaan osastoille ja päivystykseen jämähtäneitä hoitajia kun kuitenkin on enemmän maksamassa liiton jäsenmaksuja ja kukaanhan ei estä leikkaussalihoitajaa vaihtamasta päivystyksen vuorotöihin jos kerran pitää palkkaa saada.

Ja molempien (liitot ja uskonnot) olemassaoloon auttaa se, ettei kumpaankaan varsinaisesti kuulu logiikka, vaan seuraajien pitää varata aivoista pieni lohko sitä uskontoa ja ammattiliittoa varten johon ei noudateta samaa tarkkuutta tai käytännön logiikkaa kuin muihin asioihin elämässä. Vaikka jossain asiassa olisi hälytysmerkit nähtävissä niin se pitää vaan ravistaa pois olkapäältä, koska ay-liitto ja kirkko ajaa kuitenkin sun asiaa ja niillä on suuri suunnitelma pelastaa kaikki tässä pahassa maailmassa. Leuka rintaan ja jäsenmaksuja/kirkollisveroa maksamaan siitä.
 
Vaikuttaa kyllä siltä, että varsinaiset teslan työntekijät ei lakkoile. Ympärillä olevat firmat kuten satamat on millä liitto nyt yrittää painostaa teslaa. imho. säälittävää toimintaa liitolta. Painostamisen ymmärtäisi, jos teslan työntekijät olisivat barrikadeilla.

Perjantain lakko tuli ja meni. Työntekijät kokee, että tesla maksaa paremmin kuin aikaisemmat duunit(oletettavasti liittoduneja)
Response to inquiries about their absence from IF Metall's intended strike, Tesla employees allegedly pointed out that they saw no reason to participate as they believed their current working conditions and wages surpassed those of their previous employment.

However, Friday passed without any noticeable participation from Tesla's Sweden workforce. Industry observers noted that the planned walkout was virtually unattended.

As noted in local media reports, vehicles were being repaired, customers were dropping off and picking up their vehicles as usual, and no bookings had to be rescheduled.
 
Etuovet kyllä joo pomppaa mutta en ole huomannut, että takaovet näin tekisi. Niitä on aina pitänyt vetää kahvasta tai sisältä pitää nappia pohjassa ja työntää.

Joo, mulla taas pomppaa yksi etu ja takaovi. periks en aatellu antaa, vaikkei tuo ny mikään maailmaa kaatava asia ole.
 
Vaikuttaa kyllä siltä, että varsinaiset teslan työntekijät ei lakkoile. Ympärillä olevat firmat kuten satamat on millä liitto nyt yrittää painostaa teslaa. imho. säälittävää toimintaa liitolta. Painostamisen ymmärtäisi, jos teslan työntekijät olisivat barrikadeilla.

Perjantain lakko tuli ja meni. Työntekijät kokee, että tesla maksaa paremmin kuin aikaisemmat duunit(oletettavasti liittoduneja)

We know that we have places where no one works, and that we have places where people work. That it is a partial strike. That's how it looks, says IF Metall's contract secretary Veli-Pekka Säikkälä.

Ristiriitaista tietoa. Mutta ehkä tämä menee jo enemmän Elon Musk triidin alle kuin autoihin.
 
Ketä kiinnostaa joku hemmetin lakko Ruotsissa? Kiinnostaisiko jotain jos jollain Unileverillä ois päivän lakko Norjassa?
Onhan tuo kiinnostava, kun liitto yrittää ruotsissa laittaa teslaa polvilleen. Jos ei olisi tesla spesifinen voimaponnistus niin ei kuuluisi tähän ketjuun.
 
Pystyykö 2013 Model S:ssä vaikuttamaan jotenkin siihen missä lämpötilassa regeneroiva jarrutus menee pois päältä? Omassa jo muutaman plus-asteen lämpötila aiheuttaa sen että tuo on kokonaan pois ja pitää ajaa akkua lämpimäksi jotta se lähtee taas pelittämään.
 
Pystyykö 2013 Model S:ssä vaikuttamaan jotenkin siihen missä lämpötilassa regeneroiva jarrutus menee pois päältä? Omassa jo muutaman plus-asteen lämpötila aiheuttaa sen että tuo on kokonaan pois ja pitää ajaa akkua lämpimäksi jotta se lähtee taas pelittämään.
Ei voi. Regeniä vähennetään sen takia että akku on kylmä ja ei voi ottaa vastaan niin suuria virtoja mitä regen sitä lataisi.
 
Kokoonpanovirhe? Sinänsä tuolla lipan suunnalla ei ole juuri mitään merkitystä, jarrulevyn suojaus vettä ja likaa vastaan toimii kyllä väärinkin asennettuna. Useimmiten noista on vaan haittaa kun ne ruostuu puhki meidän ilmastossa ja kerää kiviä sorateiltä.

Ehkä tässä pitäisi yksittäisen komponentin merkittävyyden sijaan miettiä, että mitä jarrukilpien väärin päin asentaminen kertoo laadunvalvonnasta ja prosesseista.

Tuossa kohtaa pitäisi jo herätä kysymys, että onko jotakin muuta kriittisempää asennettu väärin?
 
Ehkä tässä pitäisi yksittäisen komponentin merkittävyyden sijaan miettiä, että mitä jarrukilpien väärin päin asentaminen kertoo laadunvalvonnasta ja prosesseista.

Tuossa kohtaa pitäisi jo herätä kysymys, että onko jotakin muuta kriittisempää asennettu väärin?

Hauska juttu, mutta ei niitä voi väärin päin asentaa. Ilmeisesti parannettu vaan toimintaa, kun vanhassa lipallisessa kilvessä ilmeisesti ollut ongelmia että kivet etsiytyy sinne väliin: Model 3 Do It Yourself | Tesla
 
Mitenhän tässä on päädytty päättelemään, että ne olisi asennettu väärin päin? Näyttää enemmänkin designmuutokselta, ja on erilaiset kuin ennen. Yleensä jarrukilpiin on prässätty R tai L, mikäli ne ei ole symmetriset. Tuosta taas ei kuvaa artikkelissa ole.
Zoomatessa huomaa että oikeinpäin on. Uus design ja toimittaja tiedä asiasta vittuakaan. Case closed.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-10-31-15-16-48-040_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
    Screenshot_2023-10-31-15-16-48-040_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
    108,6 KB · Luettu: 172
Zoomatessa huomaa että oikeinpäin on. Uus design ja toimittaja tiedä asiasta vittuakaan. Case closed.

Ottamatta muuten kantaa mutta suurimmassa osassa autoista tuo shieldi on huuli renkaaseen päin, ilmeisesti Highlandissa huuli on päinvastaiseen suuntaan - jos siis ei ole asennettu väärin.
 
Tuolta löytyy uusimman Highlandin osaluettelo ja räjäytyskuvien perusteella ei ole väärin asennettu.
IMG_20231031_170237.jpg
Ovat käyttäneet vanhat osat uusiksi asentamalla nurinperin? Sinällään en kyllä ymmärrä Teslan logiikkaa, luulis jo osan nimi "brake shield" kertovan mitä sillä olisi tarkoitus tehdä. Väärinpäin asentamalla kivet ja muu paska pääsee vaan syvemmälle. Ymmärrän kyllä hyvin toimittajan tulkinnan, että ovat väärinpäin. Niin älyvapaalta näyttää.

e: Teknisesti ottaen toimittaja ei väitä niiden olevan väärin asennettu.
 
Eiköhän kyseessä ole design muutos syystä X. Suojauksen toiminnassa ei taida olla merkitystä onko huuli kumminpäin vaan taivutettu.

IMG_4307.jpeg
 
Elon Musk vieraana Joe Roganin podcastissa.

Elon sanoi podcastissa, että CT:n lasit eivät ole luodinkestävät. "optionally bulletproof". Ilmeisesti jollain tapaa kuitenkin voi ostaa/jälkiasentaa tms. luodinkestävät lasit.

Podcastissa sanoo CT:n painon riippuvan konfiguraatiosta. 6000-7000 paunaa.

Tommy gun, 9mm ja shotgun demovat julkistuksessa ja yksikään ei läpäissyt CT:n pintaa. Rogan haluaa testata miten käy hänen metsästysjousiaseella, linkin päässä siitä kuva. Podcastissa on videokuvaa, kun rogan ampuu CT:ta.

 
Viimeksi muokattu:
Hyvin on kuulemma MYP kyntänyt talvessa, lämmin auto ja hyvät valot. Yllättävän hyvin olen saanut lähes 80v ihmisen oppimaan jopa ne pyyhkimet Teslailussa.
 
Onko täällä joku facen teslapalstoilla? Miten on ilpit ja vastukset pelanneet nyt ensipakkasilla?
 
Ihan päästä tempaistuna myydyistä 49 toimii, viideskymmenes rikkunut.

Eli suurimmalla osalla toimii, mutta seassa on välillä rikkoutumisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom