Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä


Näyttäisi, että kamera etupuskurin olisi tulossa CTssa toki eka mutta sitten S ja X. Myöhemmin ilmeisesti 3/Y.
Hyvä että tulee, hillitsee hiukan halua vaihtaa ussillinen 2022 model 3 nyt uuteen highlandiin.
 
Mistäs karttadatasta noi Teslan kartan nopeusrajoitukset tulevat? Tuli alla oleva uutinen eteen, niin onkohan vaikutusta siihen, että Teslan kartassa olisi jatkossa paremmin ajantasalla olevat nopeustiedot:

Tesla päivittää kerran pari vuodessa karttadatan.
 
Mutta korjaajo se puutteet? Kuten parkkiavustimen? Jos tuo tulee osaksi FSDta myös niin kaikkia tähän asti hankkineita on huijattu.
Vaikee lähtee arvailee. Ainakin youtube videoiden perusteella ussiton park assist toimii ihan ok takaata, mutta edestä ei, koska etukamera ei yksinkertaisesta nää sijaintinsa vuoksi sinne kunnolla.
Mielenkiintoista on kyllä nähdä tuoko tesla ikinä nykyisiin ussittomiin summonit ja smart summonit. Voi hyvin olla että ei.
Parkkitutkista luopumisen voi laittaa samaan mappiin yoke ratin sekoilujen kanssa.
 
Vaikee lähtee arvailee. Ainakin youtube videoiden perusteella ussiton park assist toimii ihan ok takaata, mutta edestä ei, koska etukamera ei yksinkertaisesta nää sijaintinsa vuoksi sinne kunnolla.
Mielenkiintoista on kyllä nähdä tuoko tesla ikinä nykyisiin ussittomiin summonit ja smart summonit. Voi hyvin olla että ei.
Parkkitutkista luopumisen voi laittaa samaan mappiin yoke ratin sekoilujen kanssa.
Ei se aina taaksepäinkään toimi aina tai edes luotettavasti. Vuosipäivä on vietetty kun kohta nuo ominaisuudet piti tulla.
 
Nyt kun on siirrytty talvirajotuksiin niin hienosti maantiellä jossa oli eilen 100 rajotus, auto visualisoi 100 nopeusrajotuskyltin ja myös jätti näytölle että 100 nopeusrajoitus. Nyt tänään oli tullut 80 nopeusrajoitus, auto visualisoi 80 kyltin ja jätti ruudulle nopeusrajoitukseksi 80.

Miten tämä voisi toimia pelkän karttadatan avulla? Vai onko karttadataan syötetty 80 ja 100 ja sitten kameran avustuksella tehään päätös jommastakummasta? Jos tässä olisi vaikka tietyö ja 50rajotus niin silloin kameradataa ei huomioitais ollenkaan?
 
Nyt kun on siirrytty talvirajotuksiin niin hienosti maantiellä jossa oli eilen 100 rajotus, auto visualisoi 100 nopeusrajotuskyltin ja myös jätti näytölle että 100 nopeusrajoitus. Nyt tänään oli tullut 80 nopeusrajoitus, auto visualisoi 80 kyltin ja jätti ruudulle nopeusrajoitukseksi 80.

Miten tämä voisi toimia pelkän karttadatan avulla? Vai onko karttadataan syötetty 80 ja 100 ja sitten kameran avustuksella tehään päätös jommastakummasta? Jos tässä olisi vaikka tietyö ja 50rajotus niin silloin kameradataa ei huomioitais ollenkaan?
Eikö tuo nyt puhtaasti perustu kameraan, kun ei noita motarin led-näyttöjä edes tunnista. Tosin eilen yöllä kun ajelin kotiin niin välillä ruudussa oli kaksi nopeusrajoitusta, normaalin alapuolella rajoitus jossa lumihiutaleen kuva. Olisko se tieto kartasta?
 

Tuosta viimeistään selvisi että kuolleenkulman varoitusvalot löytyy molemmilta puolilta.

Kyllä tuo highland näyttää pääosin olevan tosi hyväksi noissa arvosteluissa kehuttu. Jännä nähdä ensiviikolla mitä suomalaiset on tuosta mieltä, kun ensi viikolla ensimmäiset pääsee koeajolle. Ite oon kolmosta hommaamassa ja kyllä highlandin tilaus todella houkuttaa. Tuoreehko refresh malli käytettynä kävisi myös, mutta niissä pitäisi kyllä näkyä enemmän tuo hihglandin julkistus hinnoissa.
 
Omaan silmään taas aika kauhean näköistä taas tuo pyörittely oli. Etupenkit, ledisisävalot ja takapenkin ilmastointisäätö vihdoinkin olivat hyviä. Tuo jäi vähän epäselväksi onko etupenkkiä vaan jatkettu vähän, vai oliko pelkkä ilmastointi. Tuplalasit ehkä, mutta kattoikkuna ropisi siihen malliin että vaikea sanoa ja motarilla jotain nitkutuksia/natkutuksia tuli autosta mutta vaikea sanoa tuliko tuo jostain kameratelineestä, mutta ei vaikuttanut siltä.

Ratti näyttää kääntyvän liikaa, eli ympyröissä sitä saa kääntää ympäri turhankin paljon ja ainoa vilkkukohta kun oli niin ko. kuskikin haki aika pitkää että mikä nappula se nyt olikaan. Pelkkä näyttö ja nopeus siinä pienellä yläkulmassa ja vilkkuviiksien poisto. Eikä tuo suunnan valinta automaattikaan vaikuttanut toimivan kuin täydellisessä tilanteessa ja vision näytti mitä sattuu.

Joo. Parempaan suuntaan osittain ja todella surkeaan suuntaan osittain. Itse odotin että parkkihallissa olisi käyttänyt vilkkua niin olisi esitellyt sen toimintaa enemmän, mutta ei tällä kertaa (sinänsä siis tarvetta ei hirveästi ollutkaan, että ei sillä).
 
Nyt kun on siirrytty talvirajotuksiin niin hienosti maantiellä jossa oli eilen 100 rajotus, auto visualisoi 100 nopeusrajotuskyltin ja myös jätti näytölle että 100 nopeusrajoitus. Nyt tänään oli tullut 80 nopeusrajoitus, auto visualisoi 80 kyltin ja jätti ruudulle nopeusrajoitukseksi 80.

Miten tämä voisi toimia pelkän karttadatan avulla? Vai onko karttadataan syötetty 80 ja 100 ja sitten kameran avustuksella tehään päätös jommastakummasta? Jos tässä olisi vaikka tietyö ja 50rajotus niin silloin kameradataa ei huomioitais ollenkaan?
Ei toimi motarilla. Siellä kaikki on 120 ellei ole tarpeeksi kylmää että kertoo ainiin täällä voi myös olla 100 nopeus.

Ainahan auto on visualisoinut nuo kyltit mutta karttadata ajaa yli.
Eikö tuo nyt puhtaasti perustu kameraan, kun ei noita motarin led-näyttöjä edes tunnista. Tosin eilen yöllä kun ajelin kotiin niin välillä ruudussa oli kaksi nopeusrajoitusta, normaalin alapuolella rajoitus jossa lumihiutaleen kuva. Olisko se tieto kartasta?
Perustuu lämpötilaan, jos tarpeeksi kylmä niin annetaan tietoa että saattaa olla alempi rajoitus. Teslassa on paljon fiksattuja asioita mitkä toisinaan osuu ja ei osu kohdalle.
 
Perustuu lämpötilaan, jos tarpeeksi kylmä niin annetaan tietoa että saattaa olla alempi rajoitus. Teslassa on paljon fiksattuja asioita mitkä toisinaan osuu ja ei osu kohdalle.

Himmenevät peilit on kyllä yksi surkeimmista esimerkeistä tässä asiassa, ihme ettei pyyhkimetkin katso vain kalenteria "nyt on lokakuu, tänään pitää pyyhkiä". Tai ehkä ne katsoo, mistä sitä erottaisi nykytoiminnasta.

Ei vaan taida kukaan Teslalla saada ylennyksiä siitä että tekee nuo kunnolla, koska Elon ei innostu.
 
Himmenevät peilit on kyllä yksi surkeimmista esimerkeistä tässä asiassa, ihme ettei pyyhkimetkin katso vain kalenteria "nyt on lokakuu, tänään pitää pyyhkiä". Tai ehkä ne katsoo, mistä sitä erottaisi nykytoiminnasta.

Ei vaan taida kukaan Teslalla saada ylennyksiä siitä että tekee nuo kunnolla, koska Elon ei innostu.
Kun ei ole sensoreita niin pitää fiksaa asiat. Vähän sama kuin pitkät valot, vaikka sensori on olemassa sitä ei hyödynnetä valoisissa asioissa, että pitkät ei olisi katulyhtyalueella päällä. Vain jos näkyy auto laitetaan lyhyet.
 
Parin viime päivityksen myötä tuntunut haamuhidastelut vaan lisääntyvän vakkari päällä. 83km työmatkalla neljässä eri kohtaa hidastaa ilman syytä. Käytännössä 80km-rajoitettua tietä koko pätkä. Pitänee ottaa "edistynyt" vaihtoehto pois jatkossa, jos päivityksillä asiat huononevat.
 
Tesla myy 100 miljoonalla latauskenttäkalustoa BP:lle.


bp-tesla-supercharger-deal.jpg
 
Eikö tuo nyt puhtaasti perustu kameraan, kun ei noita motarin led-näyttöjä edes tunnista. Tosin eilen yöllä kun ajelin kotiin niin välillä ruudussa oli kaksi nopeusrajoitusta, normaalin alapuolella rajoitus jossa lumihiutaleen kuva. Olisko se tieto kartasta?
S/x/cybertruckissa löytyy Sonyn IMX490 kamera etupuskurista, mikä tunnistaa nuo ledikyltit. Tiedä sitten milloin Highland/juniperiin saapuvat.
 
Parin viime päivityksen myötä tuntunut haamuhidastelut vaan lisääntyvän vakkari päällä. 83km työmatkalla neljässä eri kohtaa hidastaa ilman syytä. Käytännössä 80km-rajoitettua tietä koko pätkä. Pitänee ottaa "edistynyt" vaihtoehto pois jatkossa, jos päivityksillä asiat huononevat.
Huomasin että kehä 3:lla ja pimeällä noita hidasteluita tuli 20 km matkalla useammin kuin 3000 km aikana kehä 3 ulkopuolella. Olisko ollut noi ylikulkusillat jotka aiheuttaa? 2-tien autopilot ajaa aika hyvin koko matkan turun motarilta Poriin, miellyttävä käyttää ja yöllä lähinnä piti peuroja päivystää.
 
S/x/cybertruckissa löytyy Sonyn IMX490 kamera etupuskurista, mikä tunnistaa nuo ledikyltit. Tiedä sitten milloin Highland/juniperiin saapuvat.
Tämä jo yksinään estää FSDn käytön Euroopassa ja sen että nykyiset autot eivät saa koskaan tätä parempaa mitä nyt on.
Huomasin että kehä 3:lla ja pimeällä noita hidasteluita tuli 20 km matkalla useammin kuin 3000 km aikana kehä 3 ulkopuolella. Olisko ollut noi ylikulkusillat jotka aiheuttaa? 2-tien autopilot ajaa aika hyvin koko matkan turun motarilta Poriin, miellyttävä käyttää ja yöllä lähinnä piti peuroja päivystää.
Aika outoa. Teslahan poisti tutkan sen takia, että se antoi väärää informaatiota ja kamera on luotettavampi.
 
Huomasin että kehä 3:lla ja pimeällä noita hidasteluita tuli 20 km matkalla useammin kuin 3000 km aikana kehä 3 ulkopuolella. Olisko ollut noi ylikulkusillat jotka aiheuttaa? 2-tien autopilot ajaa aika hyvin koko matkan turun motarilta Poriin, miellyttävä käyttää ja yöllä lähinnä piti peuroja päivystää.

Ainakin itse huomannut, että ylikulkusiltojen kohdalla saattaa toisinaan luulla olevansa sillan päällä ja päättää rajoituksen muuttuneen 80-100km/h -> 50-60km/h, jolloin jarruttelee. Tekee tätä aina tiettyjen siltojen kohdalla, muttei kaikkien, eli tiedä sitten mikä tarkka logiikka on.
 
Aika outoa. Teslahan poisti tutkan sen takia, että se antoi väärää informaatiota ja kamera on luotettavampi.

Tutkalla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Ymmärrän kyllä, että tietyt aspektit autossa vituttaa, mutta tarviiko niitä joka välissä pakottaa?

Karttadatasta se nopeudet ottaa tuon ongelman tapauksessa.
 
Tutkalla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Ymmärrän kyllä, että tietyt aspektit autossa vituttaa, mutta tarviiko niitä joka välissä pakottaa?

Karttadatasta se nopeudet ottaa tuon ongelman tapauksessa.
Ei kai kukaan mitään pakota vaan tuodaan esiin valmistajan itsensä esittämä asia, että tutka paha ja kamera hyvä. Hyvä niitä on tuoda esiin, että uudetkin omistajat tietävät miksi asia on näin ja voivat vaikuttaa palautteellaan asian kehittymiseen.
 
Tämä jo yksinään estää FSDn käytön Euroopassa ja sen että nykyiset autot eivät saa koskaan tätä parempaa mitä nyt on.

Aika outoa. Teslahan poisti tutkan sen takia, että se antoi väärää informaatiota ja kamera on luotettavampi.
Tiedä häntä. Nyt valmisteilla oleva EU regulaatio ilmeisesti sallinee lvl4/5 automaation kuitenkin että kuski viime tipassa vastuussa vaikka alunperin piti juurikin idea olla toisinpäin. Katsellaan rauhassa mitä päättävät vuodelle -25.

Tokihan hieman epäilyttää että uudemmilla raudoilla jos ja kun saadaan lvl4/5 toimimaan että miten nämä vanhat raudat saadaan toimimaan. Ei varmaan yhtä sulavasti, mutta riippuen varmaan teslafleetistä mitenkä paljon nämä kommunikoi toisilleen voi edesauttaa vanhaakin rautaa suoriutumaan samoista tieosuuksista uusien rinnalla. Esim. Euroncap 2026 eteenpäin ottaa huomioon juurikin autojen keskenään kommunikoinnin toisillensa.
 
Tiedä häntä. Nyt valmisteilla oleva EU regulaatio ilmeisesti sallinee lvl4/5 automaation kuitenkin että kuski viime tipassa vastuussa vaikka alunperin piti juurikin idea olla toisinpäin. Katsellaan rauhassa mitä päättävät vuodelle -25.

Tokihan hieman epäilyttää että uudemmilla raudoilla jos ja kun saadaan lvl4/5 toimimaan että miten nämä vanhat raudat saadaan toimimaan. Ei varmaan yhtä sulavasti, mutta riippuen varmaan teslafleetistä mitenkä paljon nämä kommunikoi toisilleen voi edesauttaa vanhaakin rautaa suoriutumaan samoista tieosuuksista uusien rinnalla. Esim. Euroncap 2026 eteenpäin ottaa huomioon juurikin autojen keskenään kommunikoinnin toisillensa.
Teslallahan ei ole vielä mitään kommunikointia keskenään. Toki jos tämä olisi standardi niin autojen kommunikointi olisi rajaton.
 
Ei kai kukaan mitään pakota vaan tuodaan esiin valmistajan itsensä esittämä asia, että tutka paha ja kamera hyvä. Hyvä niitä on tuoda esiin, että uudetkin omistajat tietävät miksi asia on näin ja voivat vaikuttaa palautteellaan asian kehittymiseen.

Mitenpä se tutka vaikuttaa nopeuskylttien tai karttadatan lukemiseen? Ehkä olen tyhmä, joten valista toki.

edit. lisäyksenä, omassani tutkat vielä löytyy kun on vanhempaa mallia oleva kolmonen. Sama ongelma siinä silti on
 
Teslallahan ei ole vielä mitään kommunikointia keskenään. Toki jos tämä olisi standardi niin autojen kommunikointi olisi rajaton.
Niinhän tuo on voinut melskata omalla tyylillään Amerikassa, onneksi tulee pyyhettä kehään ja sääntöjä vanhalle mantereelle astuessa. Euroncap muutenkin alkaa antamaan miinuspisteitä mm. haamujarrutteluista -26 alkaen, joten luulisi tuovan autopilottiinkin vauhtia kehitykseen.
 
S/x/cybertruckissa löytyy Sonyn IMX490 kamera etupuskurista, mikä tunnistaa nuo ledikyltit. Tiedä sitten milloin Highland/juniperiin saapuvat.

Kyllä nuo HW3 kameratkin LED-nopeusrajoitukset tunnistaa, se vaan ei ole vielä kaikkialla käytössä.

Video aiheesta (UK, softa 2022.20.5)

Ja todellakin, tutkat nyt eivät tähän(kään) liity millään tavalla.
 
Mitenpä se tutka vaikuttaa nopeuskylttien tai karttadatan lukemiseen? Ehkä olen tyhmä, joten valista toki.

edit. lisäyksenä, omassani tutkat vielä löytyy kun on vanhempaa mallia oleva kolmonen. Sama ongelma siinä silti on
Sinulla parkkisensorit. Tesla on poistanut tutkan kaikista autoista softalla. Uusissa ei tätä tule edes asennettuna. Tutka piti etäisyyttä ja muuta. Mutta Teslan mukaan se oli huono ja aiheutti haamuja kun näki sillan tai vastaavaa. Mutta sama tilanne jatkuu Visionilla niin silloin se on täysin softa mikä aiheutti ongelmia eikä itse rauta.

Sanoit että tuon asiaa liikaa esiin mutta kuitenkin sinulla ei ollut asiasta tietoa mikä asian oikea laita on.

Lisää tietoa saat täältä

Nyt ovat tuomassa tutkaa takaisin HW4:n myötä mikä kertoo että kamera ei ollutkaan riittävä.
 
Sinulla parkkisensorit. Tesla on poistanut tutkan kaikista autoista softalla. Uusissa ei tätä tule edes asennettuna. Tutka piti etäisyyttä ja muuta. Mutta Teslan mukaan se oli huono ja aiheutti haamuja kun näki sillan tai vastaavaa. Mutta sama tilanne jatkuu Visionilla niin silloin se on täysin softa mikä aiheutti ongelmia eikä itse rauta.

Sanoit että tuon asiaa liikaa esiin mutta kuitenkin sinulla ei ollut asiasta tietoa mikä asian oikea laita on.

Lisää tietoa saat täältä

Nyt ovat tuomassa tutkaa takaisin HW4:n myötä mikä kertoo että kamera ei ollutkaan riittävä.


Kuten totesin, saatan olla tyhmä ja tietämättömyyshän se siis oli, kiitos kun avasit.
 
Sinulla parkkisensorit. Tesla on poistanut tutkan kaikista autoista softalla. Uusissa ei tätä tule edes asennettuna. Tutka piti etäisyyttä ja muuta. Mutta Teslan mukaan se oli huono ja aiheutti haamuja kun näki sillan tai vastaavaa. Mutta sama tilanne jatkuu Visionilla niin silloin se on täysin softa mikä aiheutti ongelmia eikä itse rauta.

Sanoit että tuon asiaa liikaa esiin mutta kuitenkin sinulla ei ollut asiasta tietoa mikä asian oikea laita on.

Nyt ovat tuomassa tutkaa takaisin HW4:n myötä mikä kertoo että kamera ei ollutkaan riittävä.

Tuossahan nyt on ihan bullshittiä kaikki.

Tutka piti nimenomaan etäisyyttä edelläajavaan, eli kyseessä oli adaptiivisen vakkarin sensori. Tuon korvaaminen kameralla on ollut hyvä muutos. Ei ongelmia.

Tutka ei liity millään tavalla nopeusrajoituksiin, kylttien havaitsemiseen tai parkkisensoreihin. Eikä ns. "haamuihin".
 
Tuossahan nyt on ihan bullshittiä kaikki.

Tutka piti nimenomaan etäisyyttä edelläajavaan, eli kyseessä oli adaptiivisen vakkarin sensori. Tuon korvaaminen kameralla on ollut hyvä muutos. Ei ongelmia.

Tutka ei liity millään tavalla nopeusrajoituksiin, kylttien havaitsemiseen tai parkkisensoreihin. Eikä ns. "haamuihin".
Ihan miten haluat uskoa.
Miten se on ollut hyvä muutos jos valmistaja on tuomassa tutkaa takaisin?

Puhuimme haamuista ja ylikulkusilloista. Teslan AI dayn mukaan tutka luki näiden seiniä ja aiheutti haamuja. Mutta kameralla silti tapahtuu samoja ja jopa tyhjällä tiellä mitä tutkalla ei taas tapahtunut.
 
Ehkä kannattaisi näiden väärinymmärrysten takia puhua selkeästi eri nimillä noista tästä lähtien.

USS = parkkisensorit(a.ka parkki"tutka") olisi vain uss/sensorit.

Tutka = adaptiiviseen vakionopeudensäätimen yms turvajärjestelmien toimivuuteen liittyvä tutka eli radar
 
Mielenkiintoista oisi tietää tapahtuuko fsd betalla haamujarrutuksia. Jos ei, sittenhän se olisi selvää että että perus AP:n parantelu ei ole teslan prioriteettilistan kärjessä.
 
Ihan miten haluat uskoa.
Miten se on ollut hyvä muutos jos valmistaja on tuomassa tutkaa takaisin?

Ensinnäkään, ei ole varmuutta että uusi "tutka" tulee koskaan osaksi HW4 setuppia. Teslan Q3 Q&A sessiosta tuosta puhuttiin:



Ja joka tapauksessa Teslan HD tutka on ihan erilainen ja paljon kehittyneempi kuin muiden valmistajien tänä päivänä käyttämät tutkat. Jos se siis tulisi käyttöönkin asti.
 
Sinulla parkkisensorit. Tesla on poistanut tutkan kaikista autoista softalla. Uusissa ei tätä tule edes asennettuna. Tutka piti etäisyyttä ja muuta. Mutta Teslan mukaan se oli huono ja aiheutti haamuja kun näki sillan tai vastaavaa. Mutta sama tilanne jatkuu Visionilla niin silloin se on täysin softa mikä aiheutti ongelmia eikä itse rauta.

Sanoit että tuon asiaa liikaa esiin mutta kuitenkin sinulla ei ollut asiasta tietoa mikä asian oikea laita on.

Lisää tietoa saat täältä

Nyt ovat tuomassa tutkaa takaisin HW4:n myötä mikä kertoo että kamera ei ollutkaan riittävä.
Niin tässähän tais olla kyse siitä että vanha radar antoi liikaa kohinaa ja tiputtivat mieluummin suoraan kamerapohjaiselle vision onlylle kun ei tullut valmista. Suoraan musk myönsi että 4d HD tutka sitten peittoaa molemmat räpellykset mennen tullen ja sitä sitten odotellaan saapuvan nyt myöskin 3/y.
 
Model Y Long Range 3000 km jälkeen:

- Hiljaisempaa ja miellyttävämpää kyytiä varsikin kaupungissa kuin Diesel-X3:lla, isossa vauhdissa reagoi tuuleen herkemmin ja alusta oli X3:ssa ehkä parempi ja ohjaus jämäkämpi matka-ajossa.

- Tilat erittäin hyvät ja riittoisat, erityisesti takapenkillä. Istuimet ok.

- Pyyhkijöiden toiminta on parantunut alun jälkeen, nyt ei ole pyyhkinyt Autopilot päällä kuivaa lasia turhaan pitkään aikaan, kuten aluksi teki tosi usein.

- Sexy-buttons silti ihan kiva lisä, saa heti pyyhkijät pois jos tulee turhaa pyhkimistä ja mulla on ratin takana oikealla siinä Autopilot päälle ja pois, jota käytän koko ajan vs viiksen tuplarenkutus.

- Autopilot toimii hyvin ja lisää ajomukavuutta, käytän sitä jatkuvasti vähänkään isommilla teillä. Vaatii kuitenkin valppautta, varsinkin jos ajaa ennalta tuntemattomissa maisemissa, mutta niinhän se on suunniteltukin. Pimeällä kamerat välillä "sokaistuneet" eikä Autopilotia saa aktivoitua esim. ohituksen jälkeen, mutta katuvalojen kohdalla palautuu.

- Puhelin avaimena toimii hyvin, kunhan on varmistanut ettei ole mitään virransäästötiloja päällä.

- Tesla-sovellus toimii erinomaisesti niin auton kuin seinälaturin kanssa.

- Parkki"tutkia" en juuri huomioi, peruutuksiin käytän peilejä ja kameroita, edessä tietää kun lukee ruudussa seis niin 20-30 cm lisää niin on hyvä.

- Kotilataus ja matkan päällä lataus jo täysin rutiinia, ei mitään ihmeellistä. Vaatii ennakkoon lähinnä pitkällä matkalla tsekata missä on nopeat laturit ja missä pysähtyy, mieluiten Superchargerilla mutta ABC:n 150kw laturit toimineet hyvin ja sovellus helppo.

- Ovenkahvat ja latausportti kaipaisi valaistusta, pimeällä niitä joutuu hapuilemaan.

- Talvirenkaat nastoilla, eivät hirveästi lisänneet rengasmelua mutta tuntumasta tuli ehkä vähän aiempaa pehmeämpi ja löysempi.
 
Ensinnäkään, ei ole varmuutta että uusi "tutka" tulee koskaan osaksi HW4 setuppia. Teslan Q3 Q&A sessiosta tuosta puhuttiin:



Ja joka tapauksessa Teslan HD tutka on ihan erilainen ja paljon kehittyneempi kuin muiden valmistajien tänä päivänä käyttämät tutkat. Jos se siis tulisi käyttöönkin asti.

Teslan HD tutka on sama 76-77GHz alueella toimiva kuin muutkin HD tutkat. Ei se mitenkään erikoinen ole teknisellä tasolla.
 
Teslan HD tutka on sama 76-77GHz alueella toimiva kuin muutkin HD tutkat. Ei se mitenkään erikoinen ole teknisellä tasolla.

Missäs muissa automalleissa on tuollainen HD/Imaging tutka ylipäätään? Siis tuotannossa olevissa autoissa S:n ja X:n lisäksi?
 
Eikö nuo haamut johdu ihan pääosin virheellisestä karttadatasta eikä varsinaisesti ole Teslan ongelma, vaan monissa muissakin ennakoivissa vakionopeudensäätimissä. Ainakin mersu ja vag käyttää Heren karttadataa, ja mitä itse olen vastaantulleita ongelmakohtia katsonut Heren map creatorista, niin joka kerta nopeusrajoitusviivoissa on ollut pieniä virheitä. Joku sivutien viiva on saattanut ylettyä päätien päälle tai sitten joku pieni metrin katkos viivassa eri nopeudella keskellä suoraa tietä. Teslasta ei kokemusta, että mitä dataa käyttää.

Kokeilin ajaa ilman tuota ennakoivaa säädintä eli auto ei käyttänyt karttadataa, niin virhetunnistuksia ei kameran kanssa tullut yhtään. Tykkään kuitenkin tuosta ennakoinnista, että auto hiljentää jo etukäteen ennen pienempää nopeusrajoitusaluetta.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs muissa automalleissa on tuollainen HD/Imaging tutka ylipäätään? Siis tuotannossa olevissa autoissa S:n ja X:n lisäksi?
Ainakin GM, Hyundai, saic yms autoissa arberoboticsin Phoenix tutka toimii 76-81ghz taajuudella.
 
Kv foorumeilla puhuvat että haamujarruja tulee keskellä autiomaatakin suoralla tiellä kun kamerasofta paskoo housuunsa ja näkee "haamuja"
 
Ainakin GM, Hyundai, saic yms autoissa arberoboticsin Phoenix tutka toimii 76-81ghz taajuudella.

Ei ole. Ainakaan siis GM:n tai Hyundain autoissa. Noista kiinalaisista en tiedä. Joskus voi toki olla, mutta ei tällä hetkellä.

Vai missä Hyundain tai GM:n tuotantomallissa tuollainen muka on?
 
Google ei osaa kertoa muuta kuin Volvon V40 jossa se on tyyppihyväksytty euroopassa.

Sinänsä käsittääkseni 77GHz tutka toimii 100m asti ja jos halutaan 250m asti niin pitäisi mennä 79GHz.
 
Huomasin että kehä 3:lla ja pimeällä noita hidasteluita tuli 20 km matkalla useammin kuin 3000 km aikana kehä 3 ulkopuolella. Olisko ollut noi ylikulkusillat jotka aiheuttaa? 2-tien autopilot ajaa aika hyvin koko matkan turun motarilta Poriin, miellyttävä käyttää ja yöllä lähinnä piti peuroja päivystää.
Tesla kerää jollakin tapaa tuota ajodataa ja AP soveltaa sitä sitten käytännössä. Erityisesti paikoissa joissa on ollut esim. tietöitä, kiertoteitä, rakennettu liittymiä/siltoja yms. niin tuppaa niissä hidastelemaan, koska "tässä on ennenkin ajettu hiljempaa".
Turun ohitustien vuosia kestäneet tietyöt valmistuivat jo, mutta edelleen AP himmailee mm. niissä kohdissa missä oli väliaikaisia kiertoteitä esim. siltatyömaiden takia.
Kehä 3:lla on myös hiljattain ollut paljon tietöitä jotka valmistuivat loppukesästä.
8-tiellä Nousiaisissa on edelleen kohta, jossa on nykyään 100km/h rajoitus, ohituskaista Turun suunnasta ja yksi kaista Raumalta päin, sekä välikaide. Edelleen AP himmailee tuossa kohtaa Rauman suunnalta ajellessa, vaikka tietyöstä lienee varmaan jotain 5v aikaa.
Tämä paikka näkyy muuten vielä Mapsissa; Tuossa näyttää että Kasitie olisi kaksikaistainen ja Laihoistentiestä liittymät molemmin puolin, vaikka liittymiä ei tosiaan enää ole.

1698607359208.png
 
Tesla kerää jollakin tapaa tuota ajodataa ja AP soveltaa sitä sitten käytännössä. Erityisesti paikoissa joissa on ollut esim. tietöitä, kiertoteitä, rakennettu liittymiä/siltoja yms. niin tuppaa niissä hidastelemaan, koska "tässä on ennenkin ajettu hiljempaa".
Turun ohitustien vuosia kestäneet tietyöt valmistuivat jo, mutta edelleen AP himmailee mm. niissä kohdissa missä oli väliaikaisia kiertoteitä esim. siltatyömaiden takia.
Kehä 3:lla on myös hiljattain ollut paljon tietöitä jotka valmistuivat loppukesästä.
8-tiellä Nousiaisissa on edelleen kohta, jossa on nykyään 100km/h rajoitus, ohituskaista Turun suunnasta ja yksi kaista Raumalta päin, sekä välikaide. Edelleen AP himmailee tuossa kohtaa Rauman suunnalta ajellessa, vaikka tietyöstä lienee varmaan jotain 5v aikaa.
Tämä paikka näkyy muuten vielä Mapsissa; Tuossa näyttää että Kasitie olisi kaksikaistainen ja Laihoistentiestä liittymät molemmin puolin, vaikka liittymiä ei tosiaan enää ole.

1698607359208.png
Onko tämä omaa spekulaatiotasi vai onko tästä jotain kerrottu valmistajan toimesta?
 
Tesla kerää jollakin tapaa tuota ajodataa ja AP soveltaa sitä sitten käytännössä. Erityisesti paikoissa joissa on ollut esim. tietöitä, kiertoteitä, rakennettu liittymiä/siltoja yms. niin tuppaa niissä hidastelemaan, koska "tässä on ennenkin ajettu hiljempaa".
Turun ohitustien vuosia kestäneet tietyöt valmistuivat jo, mutta edelleen AP himmailee mm. niissä kohdissa missä oli väliaikaisia kiertoteitä esim. siltatyömaiden takia.
Kehä 3:lla on myös hiljattain ollut paljon tietöitä jotka valmistuivat loppukesästä.
8-tiellä Nousiaisissa on edelleen kohta, jossa on nykyään 100km/h rajoitus, ohituskaista Turun suunnasta ja yksi kaista Raumalta päin, sekä välikaide. Edelleen AP himmailee tuossa kohtaa Rauman suunnalta ajellessa, vaikka tietyöstä lienee varmaan jotain 5v aikaa.
Tämä paikka näkyy muuten vielä Mapsissa; Tuossa näyttää että Kasitie olisi kaksikaistainen ja Laihoistentiestä liittymät molemmin puolin, vaikka liittymiä ei tosiaan enää ole.

1698607359208.png
Kuten tuossa yllä mainitsin, niin karttadatasta se nappaa ne haamunopeudet. Tuossa Nousiaisissa mersut ja volkkarit tekevät aivan samaa. Heren data on käyttäjien itse muokattavissa. Se kuinka nopeasti data päivittyy auton navigaattoriin taitaa riippua sitten autovalmistajasta.
 
Kuten tuossa yllä mainitsin, niin karttadatasta se nappaa ne haamunopeudet. Tuossa Nousiaisissa mersut ja volkkarit tekevät aivan samaa. Heren data on käyttäjien itse muokattavissa. Se kuinka nopeasti data päivittyy auton navigaattoriin taitaa riippua sitten autovalmistajasta.
Googlen kartat Teslassa. Tossa muuten on sellanen ero, että esim. tuossa Nousiaisissa AP vain alkaa hiljentämään nopeutta, mutta näyttää edelleen rajoituksena 100. Tokenee tuosta, kun tökkäsee hieman kaasupedaalia. Tällästä tekee joissain muissakin paikoissa, mut ei ole jäänyt paikat niin mieleen. Kutostiellä ainakin oli joku kohta.
Ohitustiellä puolestaan lätkäsee suoraan 70 rajoituksenkin mittaristonäyttöön, parissa kohtaa missä niitä siltatyömaitakin oli silloin 70 rajoituksella.
En jaksa muistaa miten se Kehä3:lla käyttäytyi, olisikohan muuttanut rajoitusta myös.
 
Googlen kartat Teslassa. Tossa muuten on sellanen ero, että esim. tuossa Nousiaisissa AP vain alkaa hiljentämään nopeutta, mutta näyttää edelleen rajoituksena 100. Tokenee tuosta, kun tökkäsee hieman kaasupedaalia. Tällästä tekee joissain muissakin paikoissa, mut ei ole jäänyt paikat niin mieleen. Kutostiellä ainakin oli joku kohta.
Ohitustiellä puolestaan lätkäsee suoraan 70 rajoituksenkin mittaristonäyttöön, parissa kohtaa missä niitä siltatyömaitakin oli silloin 70 rajoituksella.
En jaksa muistaa miten se Kehä3:lla käyttäytyi, olisikohan muuttanut rajoitusta myös.
Tuo on se haamu jos nopeus on sata mutta auto alkaa arpomaan sitä.

Tesla käyttää Googlen karttapohjia mutta itse data koostetaan monesta eri lokaatiosta. Mutta kukaan ei oikein tiedä mikä on se ensisijainen data.
 
Tuo on se haamu jos nopeus on sata mutta auto alkaa arpomaan sitä.

Tesla käyttää Googlen karttapohjia mutta itse data koostetaan monesta eri lokaatiosta. Mutta kukaan ei oikein tiedä mikä on se ensisijainen data.
Tuossa ainakin jotain vanhaa juttua aiheesta: Tesla has opened the floodgates of Autopilot data gathering
"Big data". "Deep Learning". "Neural Networks". Ei välttämättä ole aivan simppeli vastaus, että "mikä se ensisijainen data on".

"Tesla can detect when drivers intervene during Autopilot operations and send back data to the mothership in order to help the neural networks improve. " (Tesla is collecting insane amount of data from its Full Self-Driving test fleet)
Lieneekö osittain tästä kyse, jos auto hidastaa paikoissa, joissa on aiemmin ollut jotain poikkeavaa tms.? Laitoin tuosta tikettiäkin Teslalle aikanaan kun olin auton ostanut kun ihmettelin käytöstä sekä keskustelin tästä rangerin kanssa, jotain sen suuntaista sekin vastasi että AP loggaa paljon dataa ja "oppii" siitä.
Muistelen jostain lukeneeni jokunen vuosi sitten, että nämä keräisivät jopa ajolinjoja GPS:llä, samaan tyyliin kuin joskus kilpahommissa logattiin VBoxilla ajolinjoja yms. radoilla.

Mulla on käynyt useampaan kertaan myös niin, että esim. todella paskassa kelissä, mm. ajanut lumituiskuun tai rankkaan saderintamaan AP päällä, auto on hukannut kaikki kaistamerkit yms. "näkyvistä" jne. mutta silti AP on jatkanut ja pitänyt auton kaistalla, ei ehkä niin "varman tuntuisesti" mutta kaistaviivojen välissä kuitenkin.
Jännä juttu.
 
Tuossa ainakin jotain vanhaa juttua aiheesta: Tesla has opened the floodgates of Autopilot data gathering
"Big data". "Deep Learning". "Neural Networks". Ei välttämättä ole aivan simppeli vastaus, että "mikä se ensisijainen data on".

"Tesla can detect when drivers intervene during Autopilot operations and send back data to the mothership in order to help the neural networks improve. " (Tesla is collecting insane amount of data from its Full Self-Driving test fleet)
Lieneekö osittain tästä kyse, jos auto hidastaa paikoissa, joissa on aiemmin ollut jotain poikkeavaa tms.? Laitoin tuosta tikettiäkin Teslalle aikanaan kun olin auton ostanut kun ihmettelin käytöstä sekä keskustelin tästä rangerin kanssa, jotain sen suuntaista sekin vastasi että AP loggaa paljon dataa ja "oppii" siitä.
Muistelen jostain lukeneeni jokunen vuosi sitten, että nämä keräisivät jopa ajolinjoja GPS:llä, samaan tyyliin kuin joskus kilpahommissa logattiin VBoxilla ajolinjoja yms. radoilla.

Mulla on käynyt useampaan kertaan myös niin, että esim. todella paskassa kelissä, mm. ajanut lumituiskuun tai rankkaan saderintamaan AP päällä, auto on hukannut kaikki kaistamerkit yms. "näkyvistä" jne. mutta silti AP on jatkanut ja pitänyt auton kaistalla, ei ehkä niin "varman tuntuisesti" mutta kaistaviivojen välissä kuitenkin.
Jännä juttu.
AP aktivointi vaatii että näkyy kaistaviivat mutta sen jälkeen kyllä koittaa pysyä niiden sisällä vaikka ne katoaisi. Toisinaan onnistuu ja toisinaan ei.

Uutinen näyttäisi koskevan FSD Betaa eikä suoraan APta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 480
Viestejä
4 558 199
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom