Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Arvasin että tästä tulee keskustelua. En ala tähän CV:täni tms. pastettamaan, mutta voitte olla varmoja että mulla on niin lupa- kuin tietotaitoasiat vähintäänkin ns. kunnossa.
Auto on Model S 2016.
 
Eikai hinausturvasta mitään sijaisautoja saa arkikäyttöön? Kuulostaisi ihan älyttömältä vakuutustuotteelta. Ostat jonkun tonnin pommin ja siihen hinausturvan ja ajelet sijaisautoilla vähän väliä kun se pommi jättää tielle?

Eivätkö nuo ole yleensä mallia ”matkankeskeytysturva” joka auttaa jos auto leviää lomamatkalla jossain reissun päällä ja koko loma uhkaa mennä pilalle? Tai ainakin ne ovat olleet mistä olen itse jaksanut ehdot lukea. Kotona saa tyyliin valita, että hinataanko kotiin vai pajalle ja siinä se.
Keskeytysturvasta saa auton alle oli sitten kolari tai tekninen vika. Muistaakseni teknisessä viassa vaan max viikoksi kerrallaan ja kolarissa sitten pidemmäksi. Ei
Ei tuossa sen kummempia rajoituksia näytä olevan joten jos sille tonnin pommille haluat ottaa kalleimman kaskon ja siihen kohtuu arvokkaan keskeytysturvan niin siitä vaan.
 
Eikai hinausturvasta mitään sijaisautoja saa arkikäyttöön? Kuulostaisi ihan älyttömältä vakuutustuotteelta. Ostat jonkun tonnin pommin ja siihen hinausturvan ja ajelet sijaisautoilla vähän väliä kun se pommi jättää tielle?

Eivätkö nuo ole yleensä mallia ”matkankeskeytysturva” joka auttaa jos auto leviää lomamatkalla jossain reissun päällä ja koko loma uhkaa mennä pilalle? Tai ainakin ne ovat olleet mistä olen itse jaksanut ehdot lukea. Kotona saa tyyliin valita, että hinataanko kotiin vai pajalle ja siinä se.
En nyt ihan ymmärrä mitä koitat sanoa, mistä hinausturvasta pitäisi saada sijaisauto tai missä tällainen väite on esitetty?

Lainaamassani viestissä puhuttiin sijausautovakuutuksesta (tai millä nimellä kukin vakuutuslaitos tätä kutsuukin) ja ettei sitä suostuttu myymään Teslaan, mikä ihmetyttää, koska itse kyllä olisin sen halutessani saanut omaani lähes identtiseen autoon.
 
Arvasin että tästä tulee keskustelua. En ala tähän CV:täni tms. pastettamaan, mutta voitte olla varmoja että mulla on niin lupa- kuin tietotaitoasiat vähintäänkin ns. kunnossa.
Auto on Model S 2016.
Tämä on hyvä tarkentaa keskustelussa. Teslojen ympärillä kun on oikeasti hämmentävä TSI-kulttuuri, ja kuten tiedät niin vahvasähkön kanssa se tarkoittaa sitä että ennemmin tai myöhemmin joku vammautuu vakavasti / kuolee.
 
Lainaamassani viestissä puhuttiin sijausautovakuutuksesta (tai millä nimellä kukin vakuutuslaitos tätä kutsuukin) ja ettei sitä suostuttu myymään Teslaan, mikä ihmetyttää, koska itse kyllä olisin sen halutessani saanut omaani lähes identtiseen autoon.
Tuossa oli silloin (taisi olla vielä korona-aikaa) kyse siitä, että Teslalla oli kaikki korjausjonot luokkaa kuukausia ja osien saaminen oli aika samanlaista tietotekniikan kanssa.
Sikäli ymmärrän vakuutusyhtiöiden näkökulmaa, että jos joutuvat kustantamaan jostain peurakolarista vuokra-auton vaikka reilu puoleksi vuodeksi, niin kalliiksihan sekin tulee. Mutta toisaalta itekin maksanut monia vakuutuksia vuosikymmeniä ilman kummempia vahinkoja, niin väärinhän tuokin on ettei sitten jotain vakuutusta suostuta myymään.
Täytyykin tarkistaa vakuutusyhtiöltä, mikä on tilanne tuon kanssa nykyään.
 
Eikös sijaisautovakuutuksissa ( kasko ) ole defaulltina jokin aikaraja sijaisautolle? Muistelen oman tapauksen jossa muutama vuosi sitten tuli hiemaa kiistaa vakuutusyhtiön kanssa siitä, että kuinka kauan sijaisauto olisi ollut käytössä vakuutusyhtiön piikkiin. Jos muistelen oiken, olisivat korvanneet vain viikon, vaikka auto oli pajalla kolmisen viikkoa.

Tämä kyseinen tapaus kuitenkin sovittiin omaksi edukseni, koska olin heti vahingon satuessa ilmoittanut, että autoa ei saada nopeasti kuntoon, ja puhelimessa vakuutusyhtiön setä oli luvannut että sijaisauto käytössä niin kauan kuin korjaus kestää. Jälkikäteen kuitenkin olivat eri mieltä, mutta peruivat kuitenkin puheensa, koska ilmeisesti puhelinkeskustelu oli nauhoitettu ja tarkistivat mitä minulle oli luvattu.

Varmaan vakuutusyhtiö- tai vakuutuskohtaisia nuo rajoitukset. Kannattaa katsastaa omat ehdot.
 
Onhan niissä aina jonkinlainen raja mikä sopimuksessa lukee, riippunee vähän yhtiöstä ja loppu on sitten neuvottelua.
 
Jostain vakuutusyhtiöstä sai rahallisia korvauksia joka päivältä kun auto oli pajalla. Maksullinen lisäpalvelu toki mutta varmaan hyvä vikaherkän merkin kanssa.
 
...loppu on sitten neuvottelua.
En niistä vakuutusehdoista paljoa neuvotella. Olet hyväksynyt ne vakuutusta ottaessa ja niillä sitten mennään.
Vai onko joku pystynyt neuvottelaman vahingon sattuessa itselleen parempia korvauksia kuin ehdoissa on ?
 
Tässä oikea alue.
 
Mielenkiinnolla odottelen, tuleeko varastoautojen määriin lisäyksiä kun ihmiset alkavat ottaa autoja vastaan ilman viiksiä. Tarkkaa rajaa kun on haastava tietää milloin noita alkaa saada, joten variaatiota varmaan on vastaanotettavissa autoissa jonkin aikaakin.
 
Poriin tulee seuraava Supercharger
 

Liitteet

  • Screenshot 2023-10-24 at 11.16.27.png
    Screenshot 2023-10-24 at 11.16.27.png
    32,3 KB · Luettu: 98
Jos se on se Puuvillan parkkis niin nähdäkseni kohtuu ärsyttävä pussinperä. Joutuu isolta tieltä poikkeamaan aika lenkin ja ajamaan koulujen ja lähiöiden ohitse. Olisi ollut paljon parempiakin paikkoja Musan/Kespan korvilla. No toisaalta Puuvillassa on palvelut kohdallaan ja ehkä tämä mielessä tehty.
 
Jos se on se Puuvillan parkkis niin nähdäkseni kohtuu ärsyttävä pussinperä. Joutuu isolta tieltä poikkeamaan aika lenkin ja ajamaan koulujen ja lähiöiden ohitse. Olisi ollut paljon parempiakin paikkoja Musan/Kespan korvilla. No toisaalta Puuvillassa on palvelut kohdallaan ja ehkä tämä mielessä tehty.
Puuvillaan on tulossa, 8 laturia. Täytyypä käydä ensi viikolla ihmettelemässä:



Logistiikan kannalta optimi olisi varmaan ollut Tikkulan ABC.
 
Ehkäpä Kespalle tulee Nesteen Kempowerit aikanaan, takakaarteeseen. ;)
 
Niin siis kyllä summon autotallissa toimiikin, kun itse seisot pihalla ja autokin parhaimmillaan saa gepsin siitä oviaukosta. Mut parkkihalleissa ei tosiaan toimi laisinkaan, koska gepsiä ei löydä.

Autoparkki taas vaatii aivan älyttömän hyvät viivat ja sen että ruudussa on kolme viivaa, myös takana.

Ite maalasin autotallin betonilattiaan valkoisen ruudukon et iteki hahmottaa paremmin mihin asti tavaraa voi laittaa ja mihin asemoida auto. Siinä kyllä auto tunnistaa ihan nätisti viivat, mutta tuli tehtyä liian pitkät viivat ni jättää puoliväliin auton

Hmmm... onkohan noin? Tesla apin normi Summonilla kuitenkin ajetaan autoa vain suoraan eteen tai taaksepäin. Tuskin tähän GPS signaalia tarvitaan. Tutkilla auto varmistaa, että ympärillä on tarpeeksi tilaa. Tätä pääasiassa olen käyttänyt kotosalla.

Sen sijaan Smart Summon tietenkin vaatiin GPS signaalin, koska apilla valitaan kartalta sijainti johon auto ajetaan, esim. autotallista kotioven eteen. Kartalta myös näkee "rangen" sinisenä ympyränä jonka sisällä auto voidaan kutsua eri paikkoihin.

En ole myöskään huomannut, että HW3.0 ässä vaatisi ruudukkoa tai muita parkkipaikka merkintöjä, että autoparkki toimisi, kunhan autojen välissä vain on sopiva tila. Toki voi olla, että toimisi paremmin, jos viivat löytyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Toiselta foorumilta luin, että highland kolmonen ei sisällä lämpötilamittaria. Se on selvä huononnus Suomen olosuhteissa. Vaikka Tesla on mukavasti karsinut joutavanpäiväisiä nippeleitä ja nappeleita autosta pois, niin lämpötilamittari, tihkukytkin, sadeanturi ja parkkitutkat eivät ole niitä. Vilkut ratissa pystyn vielä hyväksymään, mutta ei ny ihan kaikkia kuljettajaa avustavia antureita tarvitsisi nyysiä veke.

Noh, ajellaan tyytyväisenä nykyisellä muutama vuosi ja katsotaan, mitä tarjonta on sitten.
 
Toiselta foorumilta luin, että highland kolmonen ei sisällä lämpötilamittaria. Se on selvä huononnus Suomen olosuhteissa. Vaikka Tesla on mukavasti karsinut joutavanpäiväisiä nippeleitä ja nappeleita autosta pois, niin lämpötilamittari, tihkukytkin, sadeanturi ja parkkitutkat eivät ole niitä. Vilkut ratissa pystyn vielä hyväksymään, mutta ei ny ihan kaikkia kuljettajaa avustavia antureita tarvitsisi nyysiä veke.

Noh, ajellaan tyytyväisenä nykyisellä muutama vuosi ja katsotaan, mitä tarjonta on sitten.
Green taisi tuon kertoa jo puol vuotta sitten. Perustuu sääasemien antamaan tietoon lämpötila.
 
Tuossa oli silloin (taisi olla vielä korona-aikaa) kyse siitä, että Teslalla oli kaikki korjausjonot luokkaa kuukausia ja osien saaminen oli aika samanlaista tietotekniikan kanssa.
Sikäli ymmärrän vakuutusyhtiöiden näkökulmaa, että jos joutuvat kustantamaan jostain peurakolarista vuokra-auton vaikka reilu puoleksi vuodeksi, niin kalliiksihan sekin tulee. Mutta toisaalta itekin maksanut monia vakuutuksia vuosikymmeniä ilman kummempia vahinkoja, niin väärinhän tuokin on ettei sitten jotain vakuutusta suostuta myymään.
Täytyykin tarkistaa vakuutusyhtiöltä, mikä on tilanne tuon kanssa nykyään.

Kaksi kuukautta sitten kuin kilpailutin Model S vakuutukset, niin yhdestä vakuutusyhtiöstä sanoivat Teslojen sijausautovakuutuksien (tais olla pysähtymisturva nimellä) olevan poskettoman kalliita (oiskohan ollu 700e), koska Teslat menevät korjaukseen Ruotsiin ja tämän vuoksi vakuutusyhtiöille ei ole kannattavaa kuukausikaupalla kustantaa asiakkaalle sijaisautoa Teslan hidasta huoltoa odotellessa.

Tämä ei nyt liene pitävän paikkaansa, mutta tuo oli heidän linja.

(Viesti liittyen nimenomaan Teslan vakuuttamiseen, niin mielestäni kuuluu tähän threadiin.)

Ja ohimennen myös Tesla kuskeille kalliisiin vakuutuksiin vinkkinä, että kannattaa tsekata tuo foorumin Hyvät tarjoukset -puolen Pop-vakuutuksen tarjous. Ainakin oma halpenee hieman. Tosin pitänee vielä tutkia korvaako heidän lasivakuutus lasikattoa.
 
Hmmm... onkohan noin? Tesla apin normi Summonilla kuitenkin ajetaan autoa vain suoraan eteen tai taaksepäin. Tuskin tähän GPS signaalia tarvitaan. Tutkilla auto varmistaa, että ympärillä on tarpeeksi tilaa. Tätä pääasiassa olen käyttänyt kotosalla.

Sen sijaan Smart Summon tietenkin vaatiin GPS signaalin, koska apilla valitaan kartalta sijainti johon auto ajetaan, esim. autotallista kotioven eteen. Kartalta myös näkee "rangen" sinisenä ympyränä jonka sisällä auto voidaan kutsua eri paikkoihin.

En ole myöskään huomannut, että HW3.0 ässä vaatisi ruudukkoa tai muita parkkipaikka merkintöjä, että autoparkki toimisi, kunhan autojen välissä vain on sopiva tila. Toki voi olla, että toimisi paremmin, jos viivat löytyisi.
Ei ainakaan itellä anna tuota käyttää parkkihalleissa, koska ei pysty varmistamaan et puhelin on tarpeeksi lähellä autoa. Jostain syystä BT ei riitä.
 
Green taisi tuon kertoa jo puol vuotta sitten. Perustuu sääasemien antamaan tietoon lämpötila.

Tämä on ainakin täkäläisesti aika pahasti sinnepäin. Huomaa hyvin kun nyky Kia näyttää keskinäytössä pienellä sääaseman mukaisen lukeman ja sitten auto omassa mittaristossaan oikean auton tekemän mittauksen.
 
Etuläppä on täysin sama ku orkkis mutta lyhyempi. Taka oli ihan ok. Samaa laatua ku orkkis. En ymmärrä miks vaihtais eessä tuohon, omat just nuo on kaapissa ku en lopulta halunnu takaläppää.
"Läppää" saa irtopalana kahdella kympillä, niin meinasin DIY henkisesti jos olisi laittanut pienen lisäpalan eteen alkuperäisten levennykseksi ja jatkoksi. Kun soratietä ajellaan ja on jo ~10 kiveniskemää takaoven alareunassa (niin ja alahelman mutka on aika karheaksi hakattu) . Pitäisi vaan saada jotenkin siististi tehtyä kuraläpän "jatko". Tietääkö joku, onko olemassa jotain mustia muoviklipsejä joita voisi käyttää, jos poraisi muutaman reiän alkup. kumiosaan kiinnitystä varten.
(heh, tästäkin varmaan joku hermostuu)
 
Viimeksi muokattu:
Toiselta foorumilta luin, että highland kolmonen ei sisällä lämpötilamittaria. Se on selvä huononnus Suomen olosuhteissa. Vaikka Tesla on mukavasti karsinut joutavanpäiväisiä nippeleitä ja nappeleita autosta pois, niin lämpötilamittari, tihkukytkin, sadeanturi ja parkkitutkat eivät ole niitä. Vilkut ratissa pystyn vielä hyväksymään, mutta ei ny ihan kaikkia kuljettajaa avustavia antureita tarvitsisi nyysiä veke.

Noh, ajellaan tyytyväisenä nykyisellä muutama vuosi ja katsotaan, mitä tarjonta on sitten.
Erikoista nähdä miten lämpöpumppu voi toimia ilman anturia joka kertoo sisääntulevan ilman lämpötilan.
 
Erikoista nähdä miten lämpöpumppu voi toimia ilman anturia joka kertoo sisääntulevan ilman lämpötilan.
Niinpä. Itse ymmärsin kyseisen anturin riisunnan tulevan myöhempiin malleihin tai Teslan tutkivan ko. mahdollisuutta. En sisäistänyt sen olevan totta highlandissa.
 
Etuläppä on täysin sama ku orkkis mutta lyhyempi. Taka oli ihan ok. Samaa laatua ku orkkis. En ymmärrä miks vaihtais eessä tuohon, omat just nuo on kaapissa ku en lopulta halunnu takaläppää.
Taakse tarkoitus asentaa mutta eipä noita pelkästään taakse myydä.
 
Onkohan tuota ulkoilman anturin tietoa käytetty mihinkään? Tai siis apissa ja auton näytöllä toki näkyy ulkolämpötila, mutta käyttääkö auto sitä mihinkään?
 
Taakse tarkoitus asentaa mutta eipä noita pelkästään taakse myydä.

Googletappa noitten takaruuvien kiinnikkeiden katkeamisesta. Löytyy Youtubestakin. Noihin läppiin pitää irrottaa ne ruuvit takaa. Itellä oli onni ettei katkennu kun kokeilin. En kokeilis onneani uudelleen. Jos kuitenkin haluat varmasti ne läpät ison korjaustyön riskillä, niin ota tosi varovaisesti ne ruuvit irti ja kato joku video noista ruuveista. En oo varma että onko tuo ongelma Saksan autoissa tai onko sitä jo korjattu. Mutta tiedoksi.
 
Pari kertaa paikallaan autoon istuessa (2023 MY Rwd) on nyt kuulunut kauhea rutina edestä kun ilmastointi lähtenyt käyntiin. Ei siis normaali kovaääninen hurina vaan ennemminkin sellainen rutiseva ääni, mikä loppuu muutamassa sekunnissa. Ilmalämpöpumppu menossa? Jos näin on, niin kyllähän se kestikin yli puoli vuotta.
Minulla M3 2023 RWD kuuluu rutinaa ja lonkaahtelua. Kuulostaa juurikin joltain läppien aukaisu/sulkemiselta hiekalla tehostettuna. Kylmänä autolla lähtiessä huutaa ILP muutenkin monta minuuttia kovempaa kuin äänekäs polttomoottoriauto ilmastointi päällä.
 
Nyt on takana vähän päälle 1kk ja 3300km sähköautoilua uudella Model Y LR:llä. Edelliset viisi vuotta tuli ajettua Skoda Octavia Scoutilla (vm. 15). Tässä vähän omia kokemuksia:

Tilaaminen ja vastaanotto
Tilasin auton 31.8. Olin kytännyt varastoautoja muutaman päivän ja lopulta nappasin varastoauton ns. vakiokokoonpanolla: valkoinen, 19", musta sisus, autopilot, vetokoukku. Ostin lisäksi 19" Nokian nastarengas / Sport-vanteet. Hintaa paketille jäi 54 240€ "varastoalen" ja refukoodin käytön jälkeen.

Tilaaminen ei olisi voinut olla helpompaa. Tykkään Teslan filosofiasta näiden lisävarusteiden suhteen. Eli niitä ei juuri valittavissa ole.

Auton nouto tapahtui Oulusta 22.9. Tässä kävikin hyvä tuuri siinä mielessä, että möin edellisen auton Autovexissä pari viikkoa aikaisemmin ja parhaan tarjouksen teki autoliike Oulusta. Sain siis samalla reissulla vietyä vanhan auton ja haettua uuden.

Noutotapahtuma itsessään on varsin koruton. Puolenkymmentä Y:tä pihalla ja jengi kilpaa syynäämässä miten saumat osuu kohdilleen, onko naarmuja, jne. Omastani tein huomautuksen pelkääjän puolen etuikkunan ylänurkasta löytyneestä kosteudesta, mutta luovutuksessa mukana ollut Teslan edustaja epäili, että sinen on jäänyt kosteutta pesussa. Eikä sitä tuon jälkeen ole esiintynytkään. Vastaanotin auton ja lähdin kotiin Kuopioon.

Käyttökokemukset

Plussat:

+ Tällähän on kiva ajaa. Varsinkin tehot saavat aina hymyn huulille. Ei tämä missään nimessä mikään "ajonautinto" ole siinä mielessä kuin ajaisi jotain sporttista premiumia, mutta hyvä silti.
+ Nopea lämmitys. Vasta muutamassa pakkasasteessa kokeiltu, mutta tykkään siitä, että kun auton laittaa lämpenemään, on se lämmin muutamassa minuutissa.
+ Tilat. Perheessä vaimo ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Sisältä auto tuntuu tilavalta. Ja frunkin, trunkin, sub-trunkin tilat riittävät hyvin meidän tarpeisiin. Frunkissa on ollut kiva kuljettaa saunakaljat kaverin luo saunomaan lähtiessä.
+ Yhden polkimien ajo. Teslan toteutus tästä tuntuu todella luontevalta ja käyttöön tottui nopeasti. Mielestäni se, että jarrupoljinta ei lähtökohtaisesti tule käytettyä, on hyväksi liikenneturvallisuudelle. Koen, että yhden polkimen ajo pakottaa kuskin ennakointiin.
+ Latausverkosto. Käytettävissä ne latausasemat, mitkä kaikille muillekin merkeille ja lisäksi alati kasvava Supercharger-verkosto. Olkoonkin, että Tesla on pikkuhiljaa avaamassa Superchargereita muillekin.
+ Infortainment. Toimii todella sulavasti ja käyttöliittymä on mielestäni looginen. En osaa kaivata Android Autoa tai Apple CarPlayta, mutta toisaalta, empä ole niitä koskaan käyttänytkään.
+ App. Sekä itsellä että vaimolla käytössä Android-luurit. App on toiminut loistavasti ja olen rakastunut tuohon avaimettomaan käyttöön. Nimenomaan siihen, että avainta ei tarvitse olla edes mukana, koska puhelin on avain. Hommasin myös älylukon kotioveen ja maksukortit ovat Google (ja Samsung) Walletissa. Ei tarvitse kantaa enää mukanaan lompakkoa tai mitään avaimia.

Miinukset:
- Sadetunnistin. Tai oikeastaan sen puute. Toteutus on täysin luokaton. Aika usein on jäänyt vakkari (tai autopilot) käyttämättä, koska ne pakottavat pyyhkimet Auto-asennolle ja pyyhkijät hankaavat puhdasta lasia. Ei auttanut kuin nöyrtyä ja tilata S3XY buttonit.
- Tesla Vision (nimenomaan pysäköintikäytössä). Ei vakuuta. Parkkitutkista luopuminen on mielestäni silkkaa typeryyttä. Aiemmilla autoilla on pysäköinnin voinut hoitaa korvia ja peilejä käyttäen siten, että auton kaiuttimet ilmoittavat lähestyvästä esteestä siitä suunnasta, missä este on. Tähän Teslan toteutukseen en luota yhtään, koska varoitusääni ei tule oikealta suunnalta ja Vision huutelee välillä ihan omiaan.
- Ihmisten suhtautuminen Teslaan brändinä - molemmista laidoista. Auto aiheuttaa ihmeellisen paljon mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan. Ymmärsin ostavani auton, mutta välillä tuntuu kuin olisin tullut liittyneeksi johonkin uskonlahkoon samalla.

Parannettavaa:
* Vaikka navigaattori onkin tarkka ja toimii sulavasti, ei se pärjää Google Mapsin käytettävyydelle. Kaipaisin valintaa useammasta reitistä ja erityisesti sitä, että voit etsiä latauspistettä/taukopaikkaa/ravintolaa reitin varrelta. Tuo nykyinen toteutus, jossa näytetään esim. lähimmät latauspisteet missä suunnassa tahansa, on aika typerä.
* Karttaan pitäisi pystyä lisäämään latauspisteitä itse. Itseasiassa unelmatoiminnallisuus olisi se, että voisit valita haluamasi latauspisteet samoin kuin valitset filtterit adblockeriin.
* Koska sadetunnistin on niin surkea, toivoisin, että autossa olisi vakiona myös mahdollisuus käyttää vakionopeudensäädintä ilman adaptiivisuutta jolloin pyyhkijöitä ei olisi pakko pakottaa auto-tilaan.
* Mobile Connectorin adapterin pidemmäksi ja/tai kulmaliitin suoran sukokoliittimen sijaan. Tuo on niin lyhyt ja jäykkä, että laite jää lähes aina roikkumaan schukopistorasian varaan.
* Akun manuaalinen esilämmitys mikäli halumiaan latureita ei karttaan saa.
* Laatu. Omassa takakontti vuotaa, menossa ensi viikolla takuukorjattavaksi. Frunkin avaaminen ja sulkeminen huvittaa joka kerta. Se peltiläpyskä vaan tuntuu niin helkkarin heppoiselle ja halvalle.

Sähköautoilu yleisesti ja kotilataus
Takana kolme pidempää reissua. Oulu-Kuopio, Kuopio-Ruokolahti-Kuopio, Kuopio-Naantali-Kuopio. Yhdelläkään reissulla lataaminen ei ole osoittautunut ongelmaksi tai edes pidentänyt matka-aikaa eikä ole esiintynyt mitään "rangeahdistusta".

Asumme rivitalossa ja asennutin Satmaticin
8MMO466S lataus/lämmitysrasian, jossa toisella puolella 2h kello ja toisella jatkuva 16A lataus supersukokoliittimellä. Ns. hidaslataus riittää tarpeisiimme oikein hyvin. Mutta johtuen Mobile Connectorin sukoadapterin pituudesta, rasiaa ei saanut kiinni laturin ollessa kytkettynä. Ratkaisin tämän siten, että ostin Airamin Suko-CEE adapterin sekä CEE-adapterin (ns. Blue Adapter) Mobile Connectoriin Teslalta. Tuolla Suko-CEE adapterilla saan sekä 16A latauksen 13A sijaan ja asennuksesta paljon siistimmän. Tiedän, että ei ole suositeltavaa käyttää välissä mitään adaptereita tai jatkojohtoja, mutta järkeilin tämän niin, että ei ole myöskään hyväksi olla päivittäin irroittamassa ja kiinnittämässä laturia sukorasiaan.

Miksi Tesla Model Y LR?
Olimme miettineet auton vaihtoa jo pidemmän aikaa. Kilometrejä vuodessa kertyy n. 20tkm ja kun laskin kaikki edellisen auton kustannukset (verot, vakuutukset, huollot/korjaukset, polttoaineet, renkaat, jne) ja vertasin niitä uuden sähköauton kustannuksiin, alkoi vaihto tuntumaan meistä järkevältä ja perustellulta. Se mikä on "järkevää", "perusteltua" ja "kannattavaa" on täysin subjektiivista enkä todellakaan käy tästä kinaamaan tässä threadissa, mutta omassa vaakakupissa painoi lähinnä huolettomuus (takuu), fiilis uudesta autosta vs. jonkin verran nousseet kustannukset.

Halusimme tilavan ja turvallisen täyssähköauton, jossa on neliveto ja vähintään 1000kg vetokyky. Harkinnassa oli myös Skoda Enyaq, koska se on mielestäni hienompi, merkki on tuttu ja se on enemmän "normaali henkilöauto". Mutta akun esilämmityksen puuttuminen sekä hinta käänsivät päätöksen Teslan eduksi. Erityisesti tuo 2.99% rahoitustarjous lisäsi Teslan houkuttelevuutta.

Voidaankin sanoa, että päädyimme ostamaan Teslan, koska meillä ei ollut vara ostaa Skodaa :) Vm. 2024 Enyaqista tuo esilämmitys löytyy, mutta hintaa nelivetoiselle mallille tulee 10k€ enemmän vs. MY LR.

Puutteistaan huolimatta, voin suositella autoa ja sähköautoilua yleisesti. Jos MY:tä pitäisi kuvailla yhdellä lauseella niin sanoisin, että huikean hyvän voimalinjan ja softan ympärille rakennettu varsin keskinkertainen perheauto, jonka suunnitteluvalinnat sekä ihastuttavat että vihastuttavat.
 
Viimeksi muokattu:
ilometrejä vuodessa kertyy n. 20tkm ja kun laskin kaikki edellisen auton kustannukset (verot, vakuutukset, huollot/korjaukset, polttoaineet, renkaat, jne) ja vertasin niitä uuden sähköauton kustannuksiin, alkoi vaihto tuntumaan meistä järkevältä ja perustellulta. Se mikä on "järkevää", "perusteltua" ja "kannattavaa" on täysin subjektiivista enkä todellakaan käy tästä kinaamaan tässä threadissa,
Ei varmasti olekkaan tarve kinata koska 20tkm on ihan järkevää sijoittaa sähköautoon.
 
Kaksi kuukautta sitten kuin kilpailutin Model S vakuutukset, niin yhdestä vakuutusyhtiöstä sanoivat Teslojen sijausautovakuutuksien (tais olla pysähtymisturva nimellä) olevan poskettoman kalliita (oiskohan ollu 700e), koska Teslat menevät korjaukseen Ruotsiin ja tämän vuoksi vakuutusyhtiöille ei ole kannattavaa kuukausikaupalla kustantaa asiakkaalle sijaisautoa Teslan hidasta huoltoa odotellessa.

Tämä ei nyt liene pitävän paikkaansa, mutta tuo oli heidän linja.

(Viesti liittyen nimenomaan Teslan vakuuttamiseen, niin mielestäni kuuluu tähän threadiin.)

Ja ohimennen myös Tesla kuskeille kalliisiin vakuutuksiin vinkkinä, että kannattaa tsekata tuo foorumin Hyvät tarjoukset -puolen Pop-vakuutuksen tarjous. Ainakin oma halpenee hieman. Tosin pitänee vielä tutkia korvaako heidän lasivakuutus lasikattoa.
Viime viikolla kun kilpailutin, niin ei tuo sijaisautopalvelu olisi maksanut minulle kuin 198,87 €/vuosi If:llä. En ottanut, kun pärjään ilmankin.
 
Kylmänä autolla lähtiessä huutaa ILP muutenkin monta minuuttia kovempaa kuin äänekäs polttomoottoriauto ilmastointi päällä.
Olikohan tästä kyse, kun 1-tiellä Salon kohdalla meni yksi ohi, joka kuulosti pakoputkivikaiselta pikkuautolta. Äänen täytyi olla melkoinen, kun kuuli jo hyvän matkan päästä oman auton sisälle vaikka molemmilla vauhtia 120+ km/h.
 
Jos volkkari aikoinaan osasi totuuden vääntelyn diiseleillään, niin kyllä atlannin toisella puolellakin näköjään on osattu väännellä totuutta.


Ja en epäile yhtään että kaikki taiteilevat tämän kanssa. Toiset vääntelevät enemmän ja toiset on vain taitavempia vääntelyssä.
 
Jos volkkari aikoinaan osasi totuuden vääntelyn diiseleillään, niin kyllä atlannin toisella puolellakin näköjään on osattu väännellä totuutta.


Ja en epäile yhtään että kaikki taiteilevat tämän kanssa. Toiset vääntelevät enemmän ja toiset on vain taitavempia vääntelyssä.
Joo tämä oli aikaisemmin kesällä vissiin tapetilla ja nyt uudelleen kun siitä on tutkinta menossa.

Lienee parempi kohta heittää Musk pois kuin antaa sen kikkailla.
 
Viime viikolla kun kilpailutin, niin ei tuo sijaisautopalvelu olisi maksanut minulle kuin 198,87 €/vuosi If:llä. En ottanut, kun pärjään ilmankin.
Mulla on sijaisautoineen kattolasiturvineen ja kaikkien lisäherkkujen kanssa mitä vaan voi olla, niin m3p noin tonnin vuodessa.
Ei tuon sijaisauton osuus ollu ku muistaakseni 40e/v.
Oli edellisessä autossa jo se ja oli kätevä aina.
 
Onko kaikilla myös lasikatto vakuutettuna? Sain Popilta halvemman vakuutukseen ässään sisältäen kaiken muun, myös sen sijaisautoturvan mitä nykyiseltä ei ole (Popissa tais olla myös ainakin rengasturva lisukkeena), paitsi lasivakuutus ei heillä sisällä lasikattoa. Lähivakuutukselta on pari sataa kalliimpi vuoteen, mutta lasiturva sisältää katon.

Kuinka yleisiä nuo on hajoamaan? Varmaankin rikkoutuu lähinnä siitä jos vaikka kivi napsahtaa pahasti?
 
En luottaisi noiden kestävyyteen kyllä yhtään. Sopivasti vettä joka jäätyy ja runko vähän vääntyilee niin paskaksihan noita aiemmin on mennyt. Toki kiviäkin voi osua ja laatu on varmaan parantunut mutta ilman lasivakuutusta en uskaltaisi ajella. Pari sataa on halpaa lystiä vuodessa siinä kohtaa jos se menee rikki ilman vakuutuksia.

Sinänsä toki kannattaa kyseistä sellaista versiota missä se lasikatto sisältyy vakuutukseen. Luulisi sellaisen rahalla ainakin saavan, vaikka ei lasivakuutukseen sisältyisikään (hinta sitten tietty vielä asia erikseen).
 
If ja Pohjola, jotka taitavat olla Y:llä yleisimpiä vakuuttajia, lasikatto sisältyy mukaan.

En jättäisi vakuuttamatta myöskään.
 
En luottaisi noiden kestävyyteen kyllä yhtään. Sopivasti vettä joka jäätyy ja runko vähän vääntyilee niin paskaksihan noita aiemmin on mennyt. Toki kiviäkin voi osua ja laatu on varmaan parantunut mutta ilman lasivakuutusta en uskaltaisi ajella. Pari sataa on halpaa lystiä vuodessa siinä kohtaa jos se menee rikki ilman vakuutuksia.

Sinänsä toki kannattaa kyseistä sellaista versiota missä se lasikatto sisältyy vakuutukseen. Luulisi sellaisen rahalla ainakin saavan, vaikka ei lasivakuutukseen sisältyisikään (hinta sitten tietty vielä asia erikseen).

Laitoin kyselyä POP:lle, että onko mahdollista lisätä M3:sen lasikatto lasivakuutukseen ja jos on, niin millä hinnalla.
Veikkaanpa, että lyövät suolaisen hinnan tuolle, koska edukas ja kattava vakuutustarjous syntyi järjestelmävirheestä, kun kaksi alennusta pystyi virheellisesti kombottamaan.
Mikäli ei onnaa, niin tieni jatkuu IF:n vakuutuksen piiriin :tup:
 
Laitoin kyselyä POP:lle, että onko mahdollista lisätä M3:sen lasikatto lasivakuutukseen ja jos on, niin millä hinnalla.
Veikkaanpa, että lyövät suolaisen hinnan tuolle, koska edukas ja kattava vakuutustarjous syntyi järjestelmävirheestä, kun kaksi alennusta pystyi virheellisesti kombottamaan.
Mikäli ei onnaa, niin tieni jatkuu IF:n vakuutuksen piiriin :tup:
Muistelen kun omia kilpailituksia tein niin POP:lla ei lasivakuutukseen saanut kattolasia vaan se kuului sitten osaksi kaskon törmäysturvaa.
 
Mulle sanottiin aamulla Popin asiakaspalvelusta, että lasiturva ei korvaa lasikattoa.

Seuraavaksi kysyin edustajalta, johon olin aiemmin yhteydessä vakuutuksen kilpailutuksen suhteen. Hän sanoi, että ei huolta, koska kolariturvasta se korvataan, tietysti omavastuulla ja bonukset menettämällä. Aloin vielä varmistamaan edustajalta, että korvaako se kolariturva nyt sitten Teslan lasikaton myös kiveniskemästä (että olisi mustaa valkoisella), niin vastaus oli ympäripyöreä:

"Kyllä kolarivakuutuksen olisi määrä korvata kivenisku lasikattoon, mutta vahingot ovat aina tapauskohtaista ja korvauspuolen ammattilaiset tekevät lopullisen korvauspäätöksen."

Eli Suomeksi sanottuna vakuutusyhtiö sen kiven lennettyä lasikattoon pesee kätensä koko hommasta kun selkeää linjaa ei ole. Kannattaa varmistaa kiveniskemän jälkeen ajamalla auto seinään (en kehota vakuutuspetokseen).

Laitoin vielä chatin kautta viestiä ja asiakaspalvelija lupasi selvittävän asian linjaa.
 
Eli Suomeksi sanottuna vakuutusyhtiö sen kiven lennettyä lasikattoon pesee kätensä koko hommasta kun selkeää linjaa ei ole. Kannattaa varmistaa kiveniskemän jälkeen ajamalla auto seinään (en kehota vakuutuspetokseen).

Kait näissä jotain vandalisointiturvaa sentään saa myös (jos joku käy pistämällä pesäpallomailalla n. 20 auton takalasin paskaksi kuten vuosia sitten Turussa kävi) että jos se lasikatto saakin muuta osumaa jostain syystä. En sitten tiedä kuinka selkeä se on tuokin sitten näyttää että onko se nyt jäätynyt vesi, vasara, kiveniskemä vai jotain muuta.

Noi lasit ovat niin tolkuttoman kalliita, että ilman vakuutusta menee vähän nihkeäksi. Toki suuntaus ollut jo vuosia kun ikkunoihin on tullut kaikennäköistä lämmityksestä erilaisiin sensoreihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom