Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Näin sitä asiakasta kohdellaan. Asiakkaan auton jousituksessa vikaa. Takuu voimassa. Tesla päätti viedä asian oikeuteen. Kun eivät itse ensin tulleetkaan.


Niille jotka ei jaksa lukea niin tiivistetysti:
Kuluttajan autosta takuu loppumassa kilometrien takia ja ilmoittanut viasta suullisesti/puhelimessa. Ei appiin kuten on ohjeistettu. Varattu aika huoltoon puhelimessa. Korjaukset tehty ja syystä tai toisesta vikojen ilmoitushetkeä ei oltu kirjattu ilmoitushetkellä ja näin huoltokeskus oli todennut ettei takuuta kun kilometriraja yli. Valituksen jälkeen lasku puolitettu goodwillinä jonka Kuluttaja jättänyt maksamatta ja haastanut Teslan oikeuteen. Tesla ei tähän reagoinut -> kuluttajan eduksi. Lopulta maksamattoman laskun takia Tesla haastanut oikeuteen ja hävinnyt -> kuluttaja sai huoltonsa takuuseen kuten kuuluukin. Ihan puhdas kommunikaatiovirhe joka aiheutunut siitä että prosessia ei ole sille että kuluttaja koittaa toimia ilman appia joka seuraa tikettejä ja huoltoja. Koko homman olisi estänyt sillä että alunperäinen asiakaspalvelija olisi ohjannut asiakkaan apsiin kirjaamaan viat ja varaamaan huollon.
 
Koko homman olisi estänyt sillä että alunperäinen asiakaspalvelija olisi ohjannut asiakkaan apsiin kirjaamaan viat ja varaamaan huollon.

Tai että asiakaspalvelu toimisi niinkuin oikea asiakaspalvelu ja kirjaisi asiat ylös sekä varaisi huollon. Appin taakse piiloutuminen on melko naurettavaa ja vaikuttaa ulospäin siltä ettei taustajärjestelmät ole kunnossa.
 
On se aika kumma kun ei voi puhuamalla hoitaa asioita asiakaspalvelijalle.
Seuraavaksi saa varmaan itse korjata, kunhan Tesla antaa luvan korjata.
 
Eilen kävi ensimmäistä kertaa autopilotilla tilanne missä vähän puoliso ainakin apukuskin penkillä säikähti. Kaikessa rauhassa ajeltiin pitkää matkaa autopilotilla, kunnes risteysalueella (missä tosin kääntyi 80-alueella ainoastaan vasemmalle liittymä) tesla päätti kuin salama kirkkaalta taivaalta kääntää auton jyrkästi oikealle ojaa kohti.

Eipä tuossa sinänsä mitään. Kyllä aina pitää tavallaan olla aistit valppaana ja valmistautua kaikkeen tuollaiseen ylimääräiseen jos käyttää tuollaista ajoavustinta, mutta oli se silti vähän erikoinen tilanne, että miksi se nyt noin teki?
 
Eilen kävi ensimmäistä kertaa autopilotilla tilanne missä vähän puoliso ainakin apukuskin penkillä säikähti. Kaikessa rauhassa ajeltiin pitkää matkaa autopilotilla, kunnes risteysalueella (missä tosin kääntyi 80-alueella ainoastaan vasemmalle liittymä) tesla päätti kuin salama kirkkaalta taivaalta kääntää auton jyrkästi oikealle ojaa kohti.

Eipä tuossa sinänsä mitään. Kyllä aina pitää tavallaan olla aistit valppaana ja valmistautua kaikkeen tuollaiseen ylimääräiseen jos käyttää tuollaista ajoavustinta, mutta oli se silti vähän erikoinen tilanne, että miksi se nyt noin teki?
Näitä olisi helpompi kommunikoida jos olisi dashcam video tallessa. Levenikö tie tuossa tuon vasemmalle kääntyvien takia? Yleisimmin autopilot hieman sekoilee jos tie yhtäkkiä levenee, ja saattaa tuolloin tehdä äkkinäisiäkin ohjausliikkeitä. Itselläkin on pari tällaista paikkaa heti mielessä, jossa AP on ehdottomasti kytkettävä pois päältä.
 
On se aika kumma kun ei voi puhuamalla hoitaa asioita asiakaspalvelijalle.
Seuraavaksi saa varmaan itse korjata, kunhan Tesla antaa luvan korjata.
Niin, montaa palvelua ollaan viety ns. itsepalveluun tai vastaavaan (esim. puhelinliittymät). Autopuolella tuohon ei ole menty mm. hankinnan arvokkuuden takia. Tesla yrittää muuttaa käytäntöjä ja on jo muuttanutkin mm. oston suhteen.

Se on sitten oma juttunsa, että onko tuo hyvää palvelua. Auton tarve, vikojen monipuolisuus ja kompleksisuus on kuitenkin sitä luokkaa, että sovelluksen kautta saatava palvelu on varmasti jossain tapauksissa liian hidasta tai riittämätön. Toisaalta on heillä Road Service.

Paras olisi, kun Tesla tekisi selväksi: 1) puhelinpalvelua et saa, 2) ostot vain netistä, 3) ostoon liittyvien asioiden käsittely vain sähköpostilla tai sovelluksella, 4) huollot vain sovelluksella ja 5) within specs mahdollisimman läpinäkyväksi. Olisi ennen ostoa tiedossa, mihin ryhtyy.
 
Näitä olisi helpompi kommunikoida jos olisi dashcam video tallessa. Levenikö tie tuossa tuon vasemmalle kääntyvien takia? Yleisimmin autopilot hieman sekoilee jos tie yhtäkkiä levenee, ja saattaa tuolloin tehdä äkkinäisiäkin ohjausliikkeitä. Itselläkin on pari tällaista paikkaa heti mielessä, jossa AP on ehdottomasti kytkettävä pois päältä.
Mä oon todennu, että ainakin tuo oma S 2016, AP1 Highway Autopilot sekoaa, jos konenäkö sattuu tangentin suunnassa tien pintaan/kaistaviivoihin. Näin tapahtuu, jos tiessä on joku jyrkkä kaareva silta esim. puron tai muun vähän isomman ojan yli. Ainakin 192 (Kustavintie) sekä 26 (Taavetista Haminan suuntaan) sisältää tällaisia. Pelottavaa noissa on, että AP tuppaa nykäsemään vasemmalle ja se ei ole mukava tunne kun on esim. rekka juuri tulossa kohdalle.
 
Paras olisi, kun Tesla tekisi selväksi: 1) puhelinpalvelua et saa, 2) ostot vain netistä, 3) ostoon liittyvien asioiden käsittely vain sähköpostilla tai sovelluksella, 4) huollot vain sovelluksella ja 5) within specs mahdollisimman läpinäkyväksi. Olisi ennen ostoa tiedossa, mihin ryhtyy.

Takuun evääminen ei liene laillista sillä perusteella, että tahtoo tietyllä tavalla kommunikoida asiat. Luuletko ettei Musk vaatisi muuten takuutapahtumien tapahtuvan esperantolla kivitabletteihin hakattuina ja käsin kannettuna Chernobyliin? Mikäli viasta on ilmoitettu yritykselle, niin se on kyllä laillisesti velvoitettu myös asian hoitamaan, eikä voi vedota siihen että pitää ilmoittaa myös appin kautta jotta suostuisi korjaamaan.

Tätä ei EULA:t ja muut hienot viritykset muuta, kuluttajalta ei saa evätä oikeuksia mielipuolisella käytöksellä.
 
Takuun evääminen ei liene laillista sillä perusteella, että tahtoo tietyllä tavalla kommunikoida asiat. Luuletko ettei Musk vaatisi muuten takuutapahtumien tapahtuvan esperantolla kivitabletteihin hakattuina ja käsin kannettuna Chernobyliin? Mikäli viasta on ilmoitettu yritykselle, niin se on kyllä laillisesti velvoitettu myös asian hoitamaan, eikä voi vedota siihen että pitää ilmoittaa myös appin kautta jotta suostuisi korjaamaan.

Tätä ei EULA:t ja muut hienot viritykset muuta, kuluttajalta ei saa evätä oikeuksia mielipuolisella käytöksellä.
Eiköhän tässä ole takana se että kirjausta ei löydy ja yrityksellä ei ole "muistia" jos asiaa ei kirjata. Ja sitten ilman kirjausta ei tietenkään takuuseen laiteta, ainakaan suorilta. Muutenhan kaikki ko loopholea hyödyntäisi. Se on validi kysymys pitääkö yrityksen tarjota palveluita kaikilla tavoilla mitä asiakas voi keksiä vai onko palvelun tarjoamisen tavan rajaaminen sallittua.

Voi miettiä vaikka siten että jos näytönohjain boblahtaa ja asiakas palauttaa kortin ilman RMA formeja suoraan valmistajan postiosoitteeseen taiwaniin ja ihmettelee että uutta korttia ei kuulu? Onko Asrock evännyt takuun? Kyllä kuluttajallakin on jotain velvollisuuksia että takuuehdot ja prosessit toimivat oikein /sujuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävi ensimmäistä kertaa autopilotilla tilanne missä vähän puoliso ainakin apukuskin penkillä säikähti. Kaikessa rauhassa ajeltiin pitkää matkaa autopilotilla, kunnes risteysalueella (missä tosin kääntyi 80-alueella ainoastaan vasemmalle liittymä) tesla päätti kuin salama kirkkaalta taivaalta kääntää auton jyrkästi oikealle ojaa kohti.

Eipä tuossa sinänsä mitään. Kyllä aina pitää tavallaan olla aistit valppaana ja valmistautua kaikkeen tuollaiseen ylimääräiseen jos käyttää tuollaista ajoavustinta, mutta oli se silti vähän erikoinen tilanne, että miksi se nyt noin teki?
Itsellä kanssa käynyt sama. En tiedä miksi vaikka samasta kohtaa ajanut kymmeniä kertoja.
 
Eilen kävi ensimmäistä kertaa autopilotilla tilanne missä vähän puoliso ainakin apukuskin penkillä säikähti. Kaikessa rauhassa ajeltiin pitkää matkaa autopilotilla, kunnes risteysalueella (missä tosin kääntyi 80-alueella ainoastaan vasemmalle liittymä) tesla päätti kuin salama kirkkaalta taivaalta kääntää auton jyrkästi oikealle ojaa kohti.

Eipä tuossa sinänsä mitään. Kyllä aina pitää tavallaan olla aistit valppaana ja valmistautua kaikkeen tuollaiseen ylimääräiseen jos käyttää tuollaista ajoavustinta, mutta oli se silti vähän erikoinen tilanne, että miksi se nyt noin teki?
AP:lla ajolla aina käsi ratilla niin tarvittaessa saa nopeasti haltuun. AP kyllä ajaa pääosin hyvin ja ne missä hakee oppii tuntemaan ennakolta. Kaistalevennykset juurikin esim vasemmalle kääntyvän risteyksen kohdalla aiheuttaa sitä että auto arpoo onko ko kohdalla yksi vai kaksi kaistaa. Joskus keskittää näiden keskelle (yksi kaista) ja joskus sitten valitsee jommankumman (kaksikaistaa) ja se voi olla myös ulompi eli auto nykäsee oikealle. Usein katson näissä mitä tekee ja poikkeuksetta tiellä on pysytty vaikka häijyltä tuntuu. Ainoat missä nykysofta ajaisi ulos on edellä kuvattu tilanne, minkä jälkeen bussipysäkki ja mäennyppylä ettei auto näe kapenevia viivoja. Ylipäätään Vision päivityksen myötä ap parani kyllä selkeästi ja selviää myös mutkaisista teistä hyvin vaikka vastaantulevat rekat joskus jännittääkin (jos ei näe viivaa esim ylämäki).
 
Eiköhän tässä ole takana se että kirjausta ei löydy ja yrityksellä ei ole "muistia" jos asiaa ei kirjata. Ja sitten ilman kirjausta ei tietenkään takuuseen laiteta, ainakaan suorilta.

Joku skeptinen voisi ajatella että tällä yritetään minimoida takuuvalitukset eli tehdään se mahdollisimman hankalaksi. Samaten tuo oikeudenkäynti rumba samaa settiä, ensiksi ei vastatata mitään kuluttajariitalautakunnassa ja sitten yhtäkkiä tulee postia pelottavalta lakifirmalta jonka kanssa kaikki eivät uskalla lähteä vääntämään.

Jenkeissä tuo toimii varmasti, Euroopassa onneksi kuluttajasuoja paremmalla tasolla.
 
Joku skeptinen voisi ajatella että tällä yritetään minimoida takuuvalitukset eli tehdään se mahdollisimman hankalaksi. Samaten tuo oikeudenkäynti rumba samaa settiä, ensiksi ei vastatata mitään kuluttajariitalautakunnassa ja sitten yhtäkkiä tulee postia pelottavalta lakifirmalta jonka kanssa kaikki eivät uskalla lähteä vääntämään.

Jenkeissä tuo toimii varmasti, Euroopassa onneksi kuluttajasuoja paremmalla tasolla.
Tai sitten ei ole prosessia ko tapahtumaan = ei ketään kuka seuraisi tai osallistuisi noihin ja haaste puolella on taas henkilö/ ulkoistettu ko toiminto. En sitä sano että onko tämä ok, tottakai pitäisi myös vastaajan roolissa olla mukana.
Se että huoltopyyntö pitää tehdä apissa on kyllä kuluttajalle helpompi tie eikä "mahdollisimman hankala". Kirjaa + odottaa, ei tarvi jonottaa.
 
Eiköhän tässä ole takana se että kirjausta ei löydy ja yrityksellä ei ole "muistia" jos asiaa ei kirjata. Ja sitten ilman kirjausta ei tietenkään takuuseen laiteta, ainakaan suorilta. Muutenhan kaikki ko loopholea hyödyntäisi. Se on validi kysymys pitääkö yrityksen tarjota palveluita kaikilla tavoilla mitä asiakas voi keksiä vai onko palvelun tarjoamisen tavan rajaaminen sallittua.

Siinä tapauksessa yrityksen, eli Teslan pitäisi pystyä näyttämään myös, ettei yhteydenottoa ole tapahtunut ollenkaan. Tässä tapauksessahan se ei liene edes kiistanalaista, etteikö ilmoitus olisi tapahtunut (puhelintiedot sen viimeistään varmistaisivat todeksi), eli Teslan olisi vain pitänyt kyllä niellä tilanne omana virheenään jos eivät pysty muuta näyttämään.

Yhtälailla muuten tieto voi kadota myös sen appin kautta, eihän siinä tarvitse kuin yksi epäonnistunut tietokanta päivitys. Tai miksei vaikka vain tahallisenakin, mutta se ei voi kelvata syyksi että aletaan eväämään laillisia kuluttajan oikeuksia. Laki ei varsinaisesti listaa mitä tapoja voidaan käyttää, kunhan ne ovat kuluttajalle maksuttomia. Eli jos se vaatisi kuluttajalta uuden älypuhelimen ostamista, niin Teslan pitäisi korvata se. Sama koskee puhelumaksuja, ne pitää hyvittää. Asiakaspalvelun maksullisuus – Kilpailu- ja kuluttajavirasto mainitsee tosin että palvelua on saatava puhelimitse, mutta en tiedä toki onko Norjassa asia näin.

Muuten kyllä yleensä sovelletaan kirjallista ilmoitusta, mutta senhän saa toki tehdä vaikka paperilla.

Voi miettiä vaikka siten että jos näytönohjain boblahtaa ja asiakas palauttaa kortin ilman RMA formeja suoraan valmistajan postiosoitteeseen taiwaniin ja ihmettelee että uutta korttia ei kuulu? Onko Asrock evännyt takuun? Kyllä kuluttajallakin on jotain velvollisuuksia että takuuehdot ja prosessit toimivat oikein /sujuvasti.

Kuluttajalla ei liene Asrockkiin asti Taiwanissa Suomesta kuluttajanoikeuksia, mutta maahantuojalle ja myyjälle kylläkin. Puhelu riittää näissäkin tapauksissa.
 
Tesla tuntuu toimivan juuri sillä tavalla mikä on kustannustehokasta. Jos lakifirmaa käyttämällä katsotaan säästettävän rahaa, niin sitten niin tehdään. Aina kannattaa lähettää lasku ja pistää asiakkaan piikkiin ja sitten käymällä oikeutta (ja sopimalla sopivasti ettei tule mitään päätöksiä johon asiakas voisi vedota jatkossa). Tätähän se on ollut näissä maaliongelmissakin, että vaikka niistä useampi on kärsinyt niin eipä niitä julkisuudessa paljoa ole käsitelty kun ne saadaan kyllä maksamalla hoidettua ilman merkittäviä kokonaisvaikutuksia. Ja siis en tässä tarkoita etteikö tilanne ole parantunut, mutta mitään vastuuta Tesla ei näistä ota koska se maksaa.

Eipä tämmöinen systemaattinen toiminta pitäisi oikeasti tulla enää minään yllätyksenä. Yrityksetkin kun voivat käsitellä asiakasvalituksia monella tavalla ja vaikka varmasti ongelmia on muillakin niin Teslan tapa toimia on ainakin tullut aika selväksi. Toki jos asiakkaat katsovat, että tämä tapa on ihan riittävä niin eipä siinä sitten mitään niin kauan kuin ei lähdetä lakia/kuluttajasuojaa rikkomaan.
 
Näitä olisi helpompi kommunikoida jos olisi dashcam video tallessa. Levenikö tie tuossa tuon vasemmalle kääntyvien takia? Yleisimmin autopilot hieman sekoilee jos tie yhtäkkiä levenee, ja saattaa tuolloin tehdä äkkinäisiäkin ohjausliikkeitä. Itselläkin on pari tällaista paikkaa heti mielessä, jossa AP on ehdottomasti kytkettävä pois päältä.
Ihan perinteinen risteys maantiellä + bussipysäkki saattaa aiheuttaa autopilotilla melko teräviä ohjausliikkeitä. Johtunee siitä että auto haluaa olla keskellä kaistaa ja bussipysäkin kohdalla tulee melko jyrkkä mutka "reunaviivaan".

Satunnainen esimerkki:
 
Jenkeissä tuo toimii varmasti, Euroopassa onneksi kuluttajasuoja paremmalla tasolla.

Jenkeissä on itseasiassa kuluttajansuoja paljon paremmalla tasolla kuin Euroopassa, koska valmistajan oletetaan olevan vastuussa kuluttajan virheistä mikäli he eivät ole virheen mahdollisuutta selkeästi viestineet ja vastuu ei rajoitu ainoastaaan kärsittyyn vahinkoon. Sen takia leivänpaahtimenkin ohjeessakin lukee että ei saa käyttää kylvyssä. Euroopassa oletetaan kuluttajilta vähän enemmän.

Mutta itse asiaan liittyen on tietysti kuluttajan oikeusturvankin kannalta tärkeää että huoltotoimenpiteissiin liittyvät asiat on selkeästi kirjattuna ylös. Tässäkin on se vastuuseen liittyvä elementti että jos kuluttaja itse kirjaa ongelman ylös appiin, on vähemmän erehtymisen mahdollisuuksia matkan varrella. Sen takia Tesla varmaan appia haluaa käyttää.

On tämä nyt ainakin parempi toimintapa kuin esim sähkönmyyntiyhtiöillä, joilla ei välttämättä ole mitään toimivaa asiakaspalvelukanavaa käytettävissä.
 
Eiköhän tässä ole takana se että kirjausta ei löydy ja yrityksellä ei ole "muistia" jos asiaa ei kirjata. Ja sitten ilman kirjausta ei tietenkään takuuseen laiteta, ainakaan suorilta. Muutenhan kaikki ko loopholea hyödyntäisi. Se on validi kysymys pitääkö yrityksen tarjota palveluita kaikilla tavoilla mitä asiakas voi keksiä vai onko palvelun tarjoamisen tavan rajaaminen sallittua.
Tesla on mokannut joko kirjauksen tekemisen tai puhelinneuvonnassa miten heille kirjaus pitäisi tehdä. Ei tästä tapauksesta oikein mitenkään asiakkaan mokaa saa. Jälkimmäinen tapa toki vähääkään asiakasta ajattelevissa yrityksissä hoituu myös sillä, että puhelimessa asiakaspalvelija tekee tiketin lennossa. Sitä kai nytkin yritettiin, mutta ei osunut ns. lankulle.
 
Tesla on mokannut joko kirjauksen tekemisen tai puhelinneuvonnassa miten heille kirjaus pitäisi tehdä. Ei tästä tapauksesta oikein mitenkään asiakkaan mokaa saa. Jälkimmäinen tapa toki vähääkään asiakasta ajattelevissa yrityksissä hoituu myös sillä, että puhelimessa asiakaspalvelija tekee tiketin lennossa. Sitä kai nytkin yritettiin, mutta ei osunut ns. lankulle.
Jep, just näin. Ja siitä lähtenyt sitten pallo vierimään ei kirjausta niin homma vaikeutuu jatkossa.
 
Tuo kirjaumoka tuossa nyt ei ole edes se huolestuttava piirre, vaan lähtökohtainen asenne jättää eurooppalainen kuluttajavirasto eli normaali kiistakanava täysin huomiotta ja lähestyä asiakasta pelkästään uhkailutekniikalla oikeusteitse. Ei siis asiakaspalvelusta tietoakaan.

Tätähän koko jutussa useampaan kertaan korostetaan, Teslalle kyseinen toimintatapa vaikuttaa olevan jossain määrin tyypillistä eikä vain yksittäistapaus.
 
Mikähän Tesloissa on turvavyötunnistuksen ja siihen liittyvän merkkiäänen painoraja? Ajelin äsken taas reppu etupenkillä ja auto piippasi herkeämättä, valitettavasti tuota turvavöiden merkkiääntä ei pysty kytkemään pois (noh tämä toki varmaan joku sääntelyjuttu kun ei missään autossa pysty). Mittasin kotona repun painon ja se oli 6kg. Eli 5kg jälkeen alkaa auto pimputtamaan?
 
Mikähän Tesloissa on turvavyötunnistuksen ja siihen liittyvän merkkiäänen painoraja? Ajelin äsken taas reppu etupenkillä ja auto piippasi herkeämättä, valitettavasti tuota turvavöiden merkkiääntä ei pysty kytkemään pois (noh tämä toki varmaan joku sääntelyjuttu kun ei missään autossa pysty). Mittasin kotona repun painon ja se oli 6kg. Eli 5kg jälkeen alkaa auto pimputtamaan?
Juu todella herkät on. Monesti takapenkille laittanut ajatuksissaa kauppakassin niin pimputushan se alkaa.
 
Mikähän Tesloissa on turvavyötunnistuksen ja siihen liittyvän merkkiäänen painoraja? Ajelin äsken taas reppu etupenkillä ja auto piippasi herkeämättä, valitettavasti tuota turvavöiden merkkiääntä ei pysty kytkemään pois (noh tämä toki varmaan joku sääntelyjuttu kun ei missään autossa pysty). Mittasin kotona repun painon ja se oli 6kg. Eli 5kg jälkeen alkaa auto pimputtamaan?
Sama huomio ainakin Model 3P 2020. Itse jouduin siis laittamaan vyön kiinni, niin sitten hiljenee tietysti.
 
Kylmänä Model 3:lla(2023) liikkeelle lähtiessä ILP on todella kovaääninen kurnuttaja. Jos vertaa aiempaan Ioniq 5 ja Konaan, niin ero on huomattava. Nollakelissä alkanut huutamaan kovempaa. Lienee normaalia möykkää? Lämpöä toki piisaa.
 
Kylmänä Model 3:lla(2023) liikkeelle lähtiessä ILP on todella kovaääninen kurnuttaja. Jos vertaa aiempaan Ioniq 5 ja Konaan, niin ero on huomattava. Nollakelissä alkanut huutamaan kovempaa. Lienee normaalia möykkää? Lämpöä toki piisaa.
Normaalia on
 
Mitäs se tämä aloita painike Tesla apissa tekee?
 

Liitteet

  • IMG_1372.jpeg
    IMG_1372.jpeg
    9,9 KB · Luettu: 11
Mitäs se tämä aloita painike Tesla apissa tekee?

Sillä saa käynnistettyä auton etänä jos haluaa että joku muu pääsee sitä ajamaan. Tai jos on unohtunut kortti kotiin ja appi ei toimi niin joku muu voi käynnistää auton sulle.
 
Tjooh, ei kyllä tule kehuja Teslan asiakaspalvelulle tällä kertaa. Reilu viikko sitten autooni tuli eristysvastusvika, eikä auto suostu liikkumaan yhtään mihinkään.
Tein apista huoltopyynnön toissaviikon perjantaiaamuna, ja kysellyt asian perään muutamia kertoja viimeviikolla. Pari vastausta saanut, jotka ovat olleet tyyliin "asiaa selvitetään, ilmoitellaan sitten" ja "etädiagnostiikassa on hieman ruuhkaa nyt".
Tänään iltapäivällä jonotin puhelimessa rapian tunnin, ilman vastausta.

Täytyy varmaan kokeilla huomena soittaa sillä "hätätilanne"-optiolla..
 
Tjooh, ei kyllä tule kehuja Teslan asiakaspalvelulle tällä kertaa. Reilu viikko sitten autooni tuli eristysvastusvika, eikä auto suostu liikkumaan yhtään mihinkään.
Tein apista huoltopyynnön toissaviikon perjantaiaamuna, ja kysellyt asian perään muutamia kertoja viimeviikolla. Pari vastausta saanut, jotka ovat olleet tyyliin "asiaa selvitetään, ilmoitellaan sitten" ja "etädiagnostiikassa on hieman ruuhkaa nyt".
Tänään iltapäivällä jonotin puhelimessa rapian tunnin, ilman vastausta.

Täytyy varmaan kokeilla huomena soittaa sillä "hätätilanne"-optiolla..
Aika pitkämielinen asiakas kyllä. Auto ei ole liikkunut viikkoon ja sinä vielä pohdit. Itse olisin soittanut vakuutusyhtiön hinauspalveluun välittömästi ja pyytänyt vara-autoa.
 
Aika pitkämielinen asiakas kyllä. Auto ei ole liikkunut viikkoon ja sinä vielä pohdit. Itse olisin soittanut vakuutusyhtiön hinauspalveluun välittömästi ja pyytänyt vara-autoa.
Miksi mielestäsi vakuutusyhtiön ja siten toisten asiakkaiden pitäisi maksaa viulut jos takuunalainen auto ei liiku?
 
Miksi mielestäsi vakuutusyhtiön ja siten toisten asiakkaiden pitäisi maksaa viulut jos takuunalainen auto ei liiku?
Koska jos en saisi autontoimittajalta, merkistä riippumatta, välitöntä vastausta, ottaisin suoraan yhteyttä vakuutusyhtiöön missä oma superkasko on. Minua ei kiinnosta sinun tai muiden asiakkaiden kulut. Jos auto ei liiku niin soitan semmoiseen instanssiin mistä saan hinauksen ja vuokra-auton.
 
Tossa on muutama seikka. Takuuta ei ole enää kuin akulla ja voimansiirrolla ja vika voi olla muuallakin - jos on, niin etsin ja korjaan sen todennäkösesti itse. Poissuljetaan nyt nuo ensin.
Toki olen vakuutusyhtiöön ollut yhteydessä, maksan ihan itse täyttä kaskoa ja siihen sisältyy hinausvakuutus. Ja viimeksi kun asiasta neuvottelin, niin mikään vakuutusyhtiö ei suostunut myymään sijaisautovakuutusta Teslaan. Siitä nyt puhumattakaan, että saisi edes minkäänlaista sähköautoa käyttöönsä.
 
Pari kertaa paikallaan autoon istuessa (2023 MY Rwd) on nyt kuulunut kauhea rutina edestä kun ilmastointi lähtenyt käyntiin. Ei siis normaali kovaääninen hurina vaan ennemminkin sellainen rutiseva ääni, mikä loppuu muutamassa sekunnissa. Ilmalämpöpumppu menossa? Jos näin on, niin kyllähän se kestikin yli puoli vuotta.
 
Tossa on muutama seikka. Takuuta ei ole enää kuin akulla ja voimansiirrolla ja vika voi olla muuallakin - jos on, niin etsin ja korjaan sen todennäkösesti itse. Poissuljetaan nyt nuo ensin.
Toki olen vakuutusyhtiöön ollut yhteydessä, maksan ihan itse täyttä kaskoa ja siihen sisältyy hinausvakuutus. Ja viimeksi kun asiasta neuvottelin, niin mikään vakuutusyhtiö ei suostunut myymään sijaisautovakuutusta Teslaan. Siitä nyt puhumattakaan, että saisi edes minkäänlaista sähköautoa käyttöönsä.
Mahtavaa. Kotipihassa ranetettuja vahvasähköpuolen korjauksia tämä maailma enää kaipasikin.
 
No, tämähän on väistämätön seuraus autokannan sähköistymisestä. Amis Tesla on tulevaisuutta.
Ja aivan varmasti varsin haluttu sellainen.
Täytyy vain toivoa, että katsastusviranomainen on se joka katsoo näiden perään. Toivoa on, sen verran tiukalta onneksi ainakin alkuun ohjeistukset ovat vaikuttaneet. Autojen diagnostiikka onneksi suojelee kohtuullisen hyvin virtavuodoilta myös, mutta rautanaulalla niistä suojistakin tietty pääsee.
 
No, tämähän on väistämätön seuraus autokannan sähköistymisestä. Amis Tesla on tulevaisuutta.
Ja aivan varmasti varsin haluttu sellainen.
CyberTruck:sta moottori,alusta,akut jne. Painavat teräkset helvettiin ja joku keveä kori tilalle. Ton tekee ihan varmasti joku.

Tuubivideon modattu model s plaid on aika kova kulkeen. Nehän parantelee tota pabstin ajamaa teslaa "koko ajan".

 
Ja viimeksi kun asiasta neuvottelin, niin mikään vakuutusyhtiö ei suostunut myymään sijaisautovakuutusta Teslaan. Siitä nyt puhumattakaan, että saisi edes minkäänlaista sähköautoa käyttöönsä.
Miksi ne eivät sitä muka suostuneet myymään, millä ne tuollaisen perusteli? Silläkään tuskin nyt on merkitystä onko se sijaisauto sähkö vai ei jos autolla johonkin täytyy päästä.
Pari kertaa paikallaan autoon istuessa (2023 MY Rwd) on nyt kuulunut kauhea rutina edestä kun ilmastointi lähtenyt käyntiin. Ei siis normaali kovaääninen hurina vaan ennemminkin sellainen rutiseva ääni, mikä loppuu muutamassa sekunnissa. Ilmalämpöpumppu menossa? Jos näin on, niin kyllähän se kestikin yli puoli vuotta.
En MY:tä omista, mutta veikkaisin, että siinäkin on jäähdytysaukkojen läpät jotka siellä vaan aukeaa/sulkeutuu ja pitää tuon äänen.
 
Pari kertaa paikallaan autoon istuessa (2023 MY Rwd) on nyt kuulunut kauhea rutina edestä kun ilmastointi lähtenyt käyntiin. Ei siis normaali kovaääninen hurina vaan ennemminkin sellainen rutiseva ääni, mikä loppuu muutamassa sekunnissa.
Keulan ilmanottoaukon läpän välissä mahdollisesti jotain rutisee kun läppä aukeaa?
 
Miksi ne eivät sitä muka suostuneet myymään, millä ne tuollaisen perusteli? Silläkään tuskin nyt on merkitystä onko se sijaisauto sähkö vai ei jos autolla johonkin täytyy päästä.
Eikai hinausturvasta mitään sijaisautoja saa arkikäyttöön? Kuulostaisi ihan älyttömältä vakuutustuotteelta. Ostat jonkun tonnin pommin ja siihen hinausturvan ja ajelet sijaisautoilla vähän väliä kun se pommi jättää tielle?

Eivätkö nuo ole yleensä mallia ”matkankeskeytysturva” joka auttaa jos auto leviää lomamatkalla jossain reissun päällä ja koko loma uhkaa mennä pilalle? Tai ainakin ne ovat olleet mistä olen itse jaksanut ehdot lukea. Kotona saa tyyliin valita, että hinataanko kotiin vai pajalle ja siinä se.
 
Eikai hinausturvasta mitään sijaisautoja saa arkikäyttöön? Kuulostaisi ihan älyttömältä vakuutustuotteelta. Ostat jonkun tonnin pommin ja siihen hinausturvan ja ajelet sijaisautoilla vähän väliä kun se pommi jättää tielle?

Eivätkö nuo ole yleensä mallia ”matkankeskeytysturva” joka auttaa jos auto leviää lomamatkalla jossain reissun päällä ja koko loma uhkaa mennä pilalle? Tai ainakin ne ovat olleet mistä olen itse jaksanut ehdot lukea. Kotona saa tyyliin valita, että hinataanko kotiin vai pajalle ja siinä se.
@rushi Nyt kun vielä lukaisin tuon läpi ei maininnut vm mitään. Minä oletin että se on uudehko/uusi auto.
 
Yli 120V sähkötyöt vaativat luvat. Eli kaikkien sähköautojen ajoakut.

Jos et ole elinkeinon harjoittaja? Tuttu teki sähköautokonversion ja siinä piti vain sähkömiehen tehdä katsastukseen lappu että sähkötyöt on tehty ”oikein”. No ei sitä kyllä lait muutenkaan kiinnosta..
 
Jos et ole elinkeinon harjoittaja? Tuttu teki sähköautokonversion ja siinä piti vain sähkömiehen tehdä katsastukseen lappu että sähkötyöt on tehty ”oikein”. No ei sitä kyllä lait muutenkaan kiinnosta..
Näköjään sähköturvallisuuslaissa on poikkeus - ajoneuvoihin saa tehdä mitä vaan, kunhan on riittävästi perehtynyt.


Muuten elinkeinoharjoittajuus ei liity asiaan mitenkään. Edes itselle ei saa laillisesti tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom