• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kun lasi on kameran kohdalta puhdas (sekä sisältä että ulkopuolelta) ja pyyhkijät hyvät niin mitään ongelmaa ei ole. Liian ronkeli tuo on näistä asioista.

Ei se ole siitä pelkästään, vaan myös sen tunnistus mikä on puhdas on väärin. Se voi olla pyyhkimättä kuivaa ikkunaa pitkän aikaa vaikka se olisi kuinka likainen, mutta auta armias jos käytät lasinpesunestettä, sen jälkeen se pyyhkii loputtomiin. Odottelee taas hetken ilman vakkaria ja hetken päästä se taas unohtaa ettei ikkunaa pyyhitäkään.

Se ei siis tiedä luotettavasti mikä on se perus taso johon pitäisi päästä. Sitä voi toki hinkata ja kiillottaa kuin kuuluisaa kananmunaa, mutta sillä voi saada tilanteen myös vain pahemmaksi.
 
Onko toi Teslan pyyhinvika/ominaisuus kaikissa Tesloissa ? En oo kuullu kuin Model 3 ja Y siitä valitettavan.
Mulla ei oo M3P pyyhkinyt kertaakaan kuivaa lasia ja sateelki pelaa ihan normisti. Manuaalisesti pyyhin kasteet esim. kun painaa lyhyesti pissapoikaa niin pyyhkimet liikkuu mut ei tuu nestettä. Kameraa en ole putsannu kertaakaan.

Nii ja kaverin M3LR sama ei ongelmia pyyhkimissä.
 
Onkohan sitten ihan siinä sensorissa vaihtelua tai sitten asennuksessa joku menee lääppimään rasvasella sormenpäällä.

Highlandissa täytyy tyytyä 200 maksimivauhtiin, kun huippunopeutta on alennettu (145mph vs 125mph). Merkityksetön seikka sinällään, mutta varmaan vaikuttaa jos rata-ajoa tms. testataan. Toisaalta performance tulee sitten joskus.
 
Onkohan sitten ihan siinä sensorissa vaihtelua tai sitten asennuksessa joku menee lääppimään rasvasella sormenpäällä.

Highlandissa täytyy tyytyä 200 maksimivauhtiin, kun huippunopeutta on alennettu (145mph vs 125mph). Merkityksetön seikka sinällään, mutta varmaan vaikuttaa jos rata-ajoa tms. testataan. Toisaalta performance tulee sitten joskus.

Ainakin yhden videon perusteella tämä johtui siitä, että saatiin mukavammat alemman nopeusluokan renkaat ensiasennusrenkaiksi.
 
Tarkoitat siis halvemmat?

Sekin voi olla, mutta myös hiljaisemmat, koska ne on pehmeämmät. Näin voitiin mainostaa että rengasmelu on tippunut 20%, kun ainoa muutos on mahdollisesti vain hiljaisemmat ensiasennusrenkaat.

Ei tuolla nopeudella sinäänsä väliä ole, mutta ei se ainakaan auta vertailua tehtiinkö jotain oikeasti, vai onko vanhassa ihan yhtä hyvä äänieristys jos vaan vaihtaa renkaat heikompiin.
 
Onko tuo pitkien logiikka muuten taas vaihtunut? Ennenhän automaatikan ja manuaalisen välillä sai vaihdettua viikseä taaksepäin työntämällä, mutta enää ei tunnu onnistuvan. Se vaan kytki automaatiikan pois päältä ja päälle, mutta ei koskaan pitkiä.

Oli nimittäin kohtuu orpo olo tuolla pimeällä hiekkätiellä kun auto päätti etten ilmeisesti tarvitse pitkiä valoja. Piti mennä sinne hemmetin ruutuun leikkimään ja lukemaan mistä napista se automatiikka nyt lopulta lähtee pois päältä, jonka jälkeen sain vihdoin pitkätkin päälle. Ei kovin kiva.

Onko tämä taas näitä parannuksia "eihän sitä nyt itse tarvitse valojakaan hallita, kun me Teslalla keksimme ratkaisun joka toimii joka kolmas kerta oikein" ?
 
Model Y, onko teillä vilkkuviiksi ja vaihdeviiksi samalla korkeudella? Minulla vaihdeviiksi alempana.

Lähinnä kun jostain luin ratin suoristamisesta ja että joku katsonut ratin suoraan viiksien mukaan, mutta itselläni ainakin vaihdeviiksi alempana.
 
Aah. Ihanuuteni talvi tulee ja lämmöt taas brakaa. Mutta paras talviauto.
 
Onko toi Teslan pyyhinvika/ominaisuus kaikissa Tesloissa ? En oo kuullu kuin Model 3 ja Y siitä valitettavan.
No ainakaan mun S:ssä ei ole ollut pyyhkimien kanssa mitään ongelmia. Mutta S:n pyyhkimet sadetunnistimineen ohjainlaitteineen on W212-213 Mersusta kuten paljon muutakin. 3/Y on pääasiassa Teslan "omaa" tekelettä.
 
Teitkö jo tiketin?
En vielä mutta kohta, kyselen että tuleeko tänä vuonna se softapäivitys mitä on luvattu jo viime kerralla.
Normaalisti kabiini pysy lämpimänä kun on se 22-23 mutta nyt saa vetää 27 tai HI, että saa lämpöä. Muuten viilenee hiljalleen. Tämä vain motarilla, sitten kun mennään taajamanopeuksiin kyllä sitä lämpöä tulee.
 
Aah. Ihanuuteni talvi tulee ja lämmöt taas brakaa. Mutta paras talviauto.
Mä bongasin tän viime talvena fb:stä ja nyt on näkynyt taas. Onko noi ongelmavehkeet ilpittömiä kun omalle kohdalleni/tuttavapiiriin ei ole osunut.

Ilpin kanssa talven tulon huomaa siitä, että auto huutaa aamulla pari ekaa minuuttia kuin hinaaja. Lämpöä kyllä pukkaa nopeasti. Joskus jos muistais laittaa ne lämmöt päälle luurilla niin ei tarttis kuunnella ääntäkään..
 
Mulla on toiminu kohta vuoden.
Mä bongasin tän viime talvena fb:stä ja nyt on näkynyt taas. Onko noi ongelmavehkeet ilpittömiä kun omalle kohdalleni/tuttavapiiriin ei ole osunut.

Ilpin kanssa talven tulon huomaa siitä, että auto huutaa aamulla pari ekaa minuuttia kuin hinaaja. Lämpöä kyllä pukkaa nopeasti. Joskus jos muistais laittaa ne lämmöt päälle luurilla niin ei tarttis kuunnella ääntäkään..
Outoa ettei sitten kaikissa. Ei kai noissa mitään eroja ole.
Kyllä se paikallaan lämpöä antaa mutta kun mennään motarille ja ajetaan 100-120 siellä rajoitusten mukaan, niin ei vaan jaksa tuottaa lämpöä. Taajamassa kyllä tuottaa ja silloin saakin niin paljon, että hiki virtaa.
Siellä on kahta eri vikaa ollut, aikoinaan Teslalla oli huonoa pumppu erää mikä hajotti pumput, sitten heidän softa myös hajotti pumput ja sitten taas viime talvena oli huonoa pumppu erää ja niitä vaihdettiin jo ennen toimituksia.
Ekana 2021 talvena pumppuja meni kun huonoa erää ja softavika, toisilla korjattiin softalla mutta tällöin pumppu oli jo tehnyt moskaa sinne kiertoon ja lämmitysteho heikenty. Osalle ovat vaihtaneet pumpun ja nesteet mutta eivät kaikille suostu tätä tekemään.

Nyt alkaa se kolmas talvi, niin katsotaan hajoaako pumppuja tänä vuonna vai ei. Jos hajoilee jne. se kertoo, että jotain on suunnittelussa mennyt pieleen.
 
Kyllä ne ilpillisetkin tulee kuntoon, kun vaihtaa vialliset osat. Tesla ei yllättäen ainakaan heti ole valmis vaihtamaan koko paskaa uuteen vaan vaihtelee osa kerrallaan.
Niin näissä oli myös se super manifold mikä myös meni rikki/tukkoon, sen vaihtavat kyllä helposti. Mutta eivät itse pumppua kun kallis osa tai letkuja.
 
En vielä mutta kohta, kyselen että tuleeko tänä vuonna se softapäivitys mitä on luvattu jo viime kerralla.
Normaalisti kabiini pysy lämpimänä kun on se 22-23 mutta nyt saa vetää 27 tai HI, että saa lämpöä. Muuten viilenee hiljalleen. Tämä vain motarilla, sitten kun mennään taajamanopeuksiin kyllä sitä lämpöä tulee.
Tuskin sulla eri softaa on kun monilla muilla joilla toimii, varsinkin näillä keleillä kun ei ole vielä edes niin kylmä. Eiköhän sielä jotain rikki ole. Ite ajelen ilpillisellä motaria pitkin töihin joka aamu ja riittää se "Auto 21" asetus. Edellisessä vuotta vanhemmassa ilpillisessä kolmosessa mulla oli kyllä noita samoja, että motarilla viileni, varsinkin jos navigoi kohti superchargeria. Onkohan vuoden 21 ja 22 välissä tullut jotain fyysisiä muutoksia?
 
Tuskin sulla eri softaa on kun monilla muilla joilla toimii, varsinkin näillä keleillä kun ei ole vielä edes niin kylmä. Eiköhän sielä jotain rikki ole. Ite ajelen ilpillisellä motaria pitkin töihin joka aamu ja riittää se "Auto 21" asetus. Edellisessä vuotta vanhemmassa ilpillisessä kolmosessa mulla oli kyllä noita samoja, että motarilla viileni, varsinkin jos navigoi kohti superchargeria. Onkohan vuoden 21 ja 22 välissä tullut jotain fyysisiä muutoksia?
En ole sanonut että olisi eri softa. Vaan Tesla luvannut pari vuotta että tulee korjaus softassa. Mutta ei näy eikä kuulu. 21 ei riitä, eikä 23 vaan pitää nostaa sinne 27 tai HI että riittää.

Teslahan muuttaa jatkuvasti osia ilman että asiakas siitä mitään tietää.
 
Nyt kun TWC:stä itsestään näkee kuinka suurella teholla siirtyy sähköä niin aika mukavasti tuo esilämmitys ottaa. Noin 9KW kabiinin + akun. Kun hytti lämpes tavotelämpöön niin tipahti noin 4KW.
IMG_4161.pngIMG_4160.jpegIMG_4159.png
 
Odotetun heikko tulos teslalta. Ei oikein mitään valonpilkkuja edes Q&A osiossa. CT:n tuotannon ylösajon ja voitolliseksi saamisen sanottiin olevan erittäin haasteellista. Marraskuulle luvattiin ensimmäiset CT toimitukset. 4680 tuotanto skaalaa ylöspäin, mutta sielläkin paljon työtä jäljellä.


Tehtien ja eri autojen tilannepäivitys kuvassa. Laittoi silmään tuo next gen platform, että sijainti ei ole vain meksiko. Ehkä meksiko ei ole niin kriittisellä polulla kuin olen kuvitellut?

1697715141255.png


Kustannusten polkeminen on premium pelin nimi
Our main objectives remained unchanged in Q3-2023: reducing cost per vehicle, free cash flow generation while maximizing delivery volumes and continued investment in AI and other growth projects.
 
Odotetun heikko tulos teslalta. Ei oikein mitään valonpilkkuja edes Q&A osiossa. CT:n tuotannon ylösajon ja voitolliseksi saamisen sanottiin olevan erittäin haasteellista. Marraskuulle luvattiin ensimmäiset CT toimitukset. 4680 tuotanto skaalaa ylöspäin, mutta sielläkin paljon työtä jäljellä.


Tehtien ja eri autojen tilannepäivitys kuvassa. Laittoi silmään tuo next gen platform, että sijainti ei ole vain meksiko. Ehkä meksiko ei ole niin kriittisellä polulla kuin olen kuvitellut?

1697715141255.png


Kustannusten polkeminen on premium pelin nimi


"Odotetun heikko" on kyllä hieman kaunistelua; kyllähän tämä oli odotettuakin heikompi.
 
"Odotetun heikko" on kyllä hieman kaunistelua; kyllähän tämä oli odotettuakin heikompi.
Millä tavalla konkreettisesti tulos oli odotettua heikompi? Mun näkemyksen pohjalta tulos vastasi myytyjen autojen määrää. Myytyjen autojen määrä sakkasi kuten Q2 raportin yhteydessä kerrottiin, koska tehtaita suljettiin Q3:en aikana linjastojen päivitysten vuoksi. Edelleen ollaan 1.8 miljoonan auton vauhdissa kuten pitikin. Sokea uunokin on nähnyt, että autoja on myös myyty eri tavalla alennuksilla mukaanlukien korkokampanjat ja model S rajut hinnanalennukset. Alet ei voi olla vaikuttamatta marginaaliin. Ei ainakaan minulle tullut marginaalinen huonontuminen yllätyksenä.
 
Millä tavalla konkreettisesti tulos oli odotettua heikompi? Mun näkemyksen pohjalta tulos vastasi myytyjen autojen määrää. Myytyjen autojen määrä sakkasi kuten Q2 raportin yhteydessä kerrottiin, koska tehtaita suljettiin Q3:en aikana linjastojen päivitysten vuoksi. Edelleen ollaan 1.8 miljoonan auton vauhdissa kuten pitikin.
Ei ne myytyjen autojen määrä, vaan ne muut numerot eli dollarit ja katteet.
 
Millä tavalla konkreettisesti tulos oli odotettua heikompi? Mun näkemyksen pohjalta tulos vastasi myytyjen autojen määrää. Myytyjen autojen määrä sakkasi kuten Q2 raportin yhteydessä kerrottiin, koska tehtaita suljettiin Q3:en aikana linjastojen päivitysten vuoksi. Edelleen ollaan 1.8 miljoonan auton vauhdissa kuten pitikin.

Siis jos puhuit vain henkilökohtaisista odotuksistasi niin sitten kommenttini oli toki väärin, mutta yleisten odotuksien osalta autojen myyntihinta ja katteet tippui odotuksia enemmän ja kustannusten lasku oli odotettua hitaampaa. Ainoa valopilkku taisi olla energiavarastoinnin kate.
 
Ei ne myytyjen autojen määrä, vaan ne muut numerot eli dollarit ja katteet.
Hitti katteisiin oli ihan imho. odotettu. Nähtiin model S iso hinnanalennus, 3 ja y alet esim. korkokampanjoiden muodossa. model 3 ja y hintojakin ainakin joillain markkinoilla pudotettu? Pienempi volyymi vaikuttaa myös marginaaliin, kun tehtaiden & r&d jne. kulut jaetaan pienemmän myydyn automäärän kesken. Ostivat myös nvidialta ison h100 klusterin q3:lla mikä lienee maksanut satoja miljoonia.

Ei kai tässä tilanteessa ole voinut odottaa muuta kuin hittiä marginaaliin?
 
Hitti katteisiin oli ihan imho. odotettu. Nähtiin model S iso hinnanalennus, 3 ja y alet esim. korkokampanjoiden muodossa. Pienempi volyymi vaikuttaa myös marginaaliin, kun tehtaiden & r&d jne. kulut jaetaan pienemmän automäärän kesken. Ostivat myös nvidialta ison h100 klusterin q3:lla mikä lienee maksanut satoja miljoonia.

Ei kai tässä tilanteessa ole voinut odottaa muuta kuin hittiä marginaaliin?

Kaikki tosiaan odotti hittiä marginaaliin. Se oli vain merkittävästi isompi kuin odotettiin.
 
Sitten odotellaan mitä seuraavaksi perkaavat autosta. Kunhan muski nyt pössyttelee ensin riittävästi, ei eiköhän se perkausuunnitelma sieltä X:ään ilmesty joku yö. Jos ei sitä ennen ehdi pössypäissään sulkea koko X:ää.
 
Kaikki tosiaan odotti hittiä marginaaliin. Se oli vain merkittävästi isompi kuin odotettiin.

Tosta voisi suoraviivaistamalla päätellä, että myydyimpien mallien osalta (3, Y) aletaan hinnoissa olemaan tasolla, jossa ei varmaan enää mitään kauhean merkittäviä droppeja tulla näkemään oletuksella, että valmistuskustannuksissa ei yhtäkkiä tapahdu dramaattista pudotusta, tai markkinaosuuksia ei lähdetä nostamaan nolla/miinuskatteilla.
 
Sitten odotellaan mitä seuraavaksi perkaavat autosta. Kunhan muski nyt pössyttelee ensin riittävästi, ei eiköhän se perkausuunnitelma sieltä X:ään ilmesty joku yö. Jos ei sitä ennen ehdi pössypäissään sulkea koko X:ää.
Yksi iso halpuutus on, next gen platform ja ajan kanssa harmonisoida kaikki tehtaat samanlaisiksi. Tällä hetkellä eri tehtaissa hieman erilaiset tavat tehdä "samaakin" autoa mikä monimutkaistaa asioita ja nostaa hintaa. Kai sitä halpuutusta saa tehtyä optimoimalla valmistusta myös, ei ole pakko aina ottaa jotain pois. Q2 raportin yhteydessä puhuttiin tuosta tehtaiden erilaisuudesta ja sen tuomasta haasteesta.

Osaltaan Q3 raportin pohjalta q3 linjastojen päivitykset vaikuttivat valmistuskustannuksia alentavasti.
 
Tosta voisi suoraviivaistamalla päätellä, että myydyimpien mallien osalta (3, Y) aletaan hinnoissa olemaan tasolla, jossa ei varmaan enää mitään kauhean merkittäviä droppeja tulla näkemään oletuksella, että valmistuskustannuksissa ei yhtäkkiä tapahdu dramaattista pudotusta, tai markkinaosuuksia ei lähdetä nostamaan nolla/miinuskatteilla.

Tosi vaikea arvioida; mut en silti alkukvartaalista autoa tilaisi kun tietää, että tuohon 1,8m tavoitteeseen vaaditaan kuitenkin vielä yli 10% kasvua myyntiin Q3:een verrattuna. Highland auttanee jonkin verran, mutta pelkästään shanghain model 3 tuotanto ei taida riittää tuohon nousuun.
 
Odotetun heikko tulos teslalta. Ei oikein mitään valonpilkkuja edes Q&A osiossa. CT:n tuotannon ylösajon ja voitolliseksi saamisen sanottiin olevan erittäin haasteellista. Marraskuulle luvattiin ensimmäiset CT toimitukset. 4680 tuotanto skaalaa ylöspäin, mutta sielläkin paljon työtä jäljellä.


Tehtien ja eri autojen tilannepäivitys kuvassa. Laittoi silmään tuo next gen platform, että sijainti ei ole vain meksiko. Ehkä meksiko ei ole niin kriittisellä polulla kuin olen kuvitellut?

1697715141255.png


Kustannusten polkeminen on premium pelin nimi

Meksiko myöhästyi ja alkoivat rakentaa samaa linjastoa jo Texasiin.

CT myöhästyi yllättäen.
 
Yksi iso halpuutus on, next gen platform ja ajan kanssa harmonisoida kaikki tehtaat samanlaisiksi.
Toivottavasti näin. Onhan tuo varmaan aika hirvitys hallita kun joka tehdas puskee erinlaista samanlaista autoa.
Siis askel kohti perinteistä autonvalmistusta. Mikä on luonnollista kun volyymit kasvaa.
 
Muskin kommentti tutkasta. Kokeilevat s/x:lla, että onko tutkasta hyötyä. y:ssa ei ole tutkaa. Muskin mukaan, jotta tutka olisi hyödyllinen, pitäisi pelkän tutkan varassa pystyä tekemään operaatiota kuten jarrutus. Teslan aikaisemmin käyttämä tutkan signaali ei riittänyt tähän, Uusi teslan suunnittelema tutka saattaa olla riittävän hyvä, että auto voisi toimia esteen tunnistuksen ja jarrutuksen suhteen pelkän tutkan varassa


“We’ve not included radar. We have radar — a Tesla-designed radar as an experiment in Model S and X. That’s it. We’ll see whether that experiment is worth it, but there are no plans to integrate radar into 3 or Y,” Musk said.

The CEO noted that radar only really makes sense if it could pave the way for actions that are only based on radar data, such as radar-only braking. Otherwise, Musk noted that a disambiguation problem would usually emerge between vision and radar. Thus, Musk noted that Tesla is still evaluating if its custom-designed radar could indeed be useful.

“In order for the radar to be effective, you have to be able to do radar-only braking. You have to do actions that are radar-only. Otherwise, you get this disambiguation problem between vision and radar. That’s why we actually turned off the radar in cars historically that we had. All (Model) 3 and Y used to have radar, but we turned it off because the radar actually generated more noise than signal. Now, the Tesla-designed radar is a high-resolution radar that has some potential to be useful, but the jury is still very much out on whether that is in fact the case,” Musk said.

 
Viimeksi muokattu:
Hmm.. onko korealaisilla ja muilla jotain hifitutkia kun jo tuo pari vuotta vanha Kian plugari antaa törmäysvaroituksen ja myös rupeaa jarruttamaan jos etäisyys pienenee liian nopeasti. Se kun ei ole mitään kameraa nähnytkään kuin peruuttaessa.

Äkkiä voisi veikata, että joko Musk valehtelee tai sitten Tesla tekee omaa koska pitää säästää rahaa ja muilta ei ruveta ostamaan toimivaa systeemiä.
 
Asensin talvirenkaiden vaihdon yhteydessä roiskeläppien tilalle @Tege :n suosittelemat läpät. Oikein hyvät, tulevat enempi ulos ja oli edulliset.
Kiinnitysnastojen kampeamis työkalukin tuli mukana. Myös nämä uudet ei kerää paskaa koska eivät kiinnity alhaalta kiinni.

OEM etuläppä:

IMG_4184.jpeg

Uusi:

IMG_4185.jpeg
 
Hmm.. onko korealaisilla ja muilla jotain hifitutkia kun jo tuo pari vuotta vanha Kian plugari antaa törmäysvaroituksen ja myös rupeaa jarruttamaan jos etäisyys pienenee liian nopeasti. Se kun ei ole mitään kameraa nähnytkään kuin peruuttaessa.

Äkkiä voisi veikata, että joko Musk valehtelee tai sitten Tesla tekee omaa koska pitää säästää rahaa ja muilta ei ruveta ostamaan toimivaa systeemiä.
Ihmettelin samaa, edellinen auto -17 kyllä ihan tutkan avulla jarrutteli ja teki juttujaan. Tosin sen aikaisessa ei ollut lämmitettynä se niin loskapaskakelillä kytkeytyi aina pois.
 
Asensin talvirenkaiden vaihdon yhteydessä roiskeläppien tilalle @Tege :n suosittelemat läpät. Oikein hyvät, tulevat enempi ulos ja oli edulliset.
Kiinnitysnastojen kampeamis työkalukin tuli mukana. Myös nämä uudet ei kerää paskaa koska eivät kiinnity alhaalta kiinni.
Vaihdoin myös renkaiden vaihdon yhteydessä alle nämä kuraläpät niiden aiemmin "suositeltujen" kuraläppien (joita Vempelekin myy) tilalle. Vaikuttaa selvästi paremmilta kuin ne edelliset.

 
Onko tuo pitkien logiikka muuten taas vaihtunut? Ennenhän automaatikan ja manuaalisen välillä sai vaihdettua viikseä taaksepäin työntämällä, mutta enää ei tunnu onnistuvan. Se vaan kytki automaatiikan pois päältä ja päälle, mutta ei koskaan pitkiä.

Oli nimittäin kohtuu orpo olo tuolla pimeällä hiekkätiellä kun auto päätti etten ilmeisesti tarvitse pitkiä valoja. Piti mennä sinne hemmetin ruutuun leikkimään ja lukemaan mistä napista se automatiikka nyt lopulta lähtee pois päältä, jonka jälkeen sain vihdoin pitkätkin päälle. Ei kovin kiva.

Onko tämä taas näitä parannuksia "eihän sitä nyt itse tarvitse valojakaan hallita, kun me Teslalla keksimme ratkaisun joka toimii joka kolmas kerta oikein" ?

Saman pistin itsekkin merkille kun pimeästä starttasin, automatiikallahan nuo on aina ollut, mutta nyt ei valot menneet päälle millään eikä viiksestäkään tapahdu mitään. Aika reilun matkaa sain hissukseen körötellä niin yhtäkkiä pitkät sitten päättivät kytkeytyä, mutta hieman hazardi fiilis jäi tästäkin...
 
Muskin kommentti tutkasta. Kokeilevat s/x:lla, että onko tutkasta hyötyä. y:ssa ei ole tutkaa. Muskin mukaan, jotta tutka olisi hyödyllinen, pitäisi pelkän tutkan varassa pystyä tekemään operaatiota kuten jarrutus. Teslan aikaisemmin käyttämä tutkan signaali ei riittänyt tähän, Uusi teslan suunnittelema tutka saattaa olla riittävän hyvä, että auto voisi toimia esteen tunnistuksen ja jarrutuksen suhteen pelkän tutkan varassa
Hmm.. onko korealaisilla ja muilla jotain hifitutkia kun jo tuo pari vuotta vanha Kian plugari antaa törmäysvaroituksen ja myös rupeaa jarruttamaan jos etäisyys pienenee liian nopeasti. Se kun ei ole mitään kameraa nähnytkään kuin peruuttaessa.

Äkkiä voisi veikata, että joko Musk valehtelee tai sitten Tesla tekee omaa koska pitää säästää rahaa ja muilta ei ruveta ostamaan toimivaa systeemiä.
Musk on sanonut, että HD tutka vaaditaan, nyt ovat sellaisen tehneet yhteityössä jonkun firman kanssa. Eivät itse kyllä ole tehneet.
Jos tutka antoi väärää signaalia niin antaa kamerakin koska haamut ovat vain lisääntyneet kun Visioniin on siirrytty.

Tutka tulee HW4:n myötä kaikkiin mutta Kiinan osalta ehkä se huolestuttavin asia on, että miksi niissä autoissa jopa uusissa näkyy myös ne USS sensorit.

Musk ei valehtele, hänellä on visio, että kamerat vain riittää mutta toistaiseksi kaikki missä kameraa on käytetty ei ole riittänyt tuottamaan tulosta vaan kaikki menneet huonompaan suuntaan. Suurin syy tähän on kustannuksien alentaminen ja oman vision pakotus.
 
Vaihdoin myös renkaiden vaihdon yhteydessä alle nämä kuraläpät niiden aiemmin "suositeltujen" kuraläppien (joita Vempelekin myy) tilalle. Vaikuttaa selvästi paremmilta kuin ne edelliset.


Juuri nämä tuli itellekkin.

Eroaako Model 3 ja Model Yn OEM-läpät toisistaan?

Vugossonin vastaavien Model Y läppien (https://www.amazon.de/Flaps-Tesla-Model-Drilling-Accessories/dp/B0BZCKBDS6) kommenteissa nimittäin joku nimittäin sanoo, että merkittävää parannusta OEMiin ei juuri olisi. Ota näistä nyt selvää...
 
Eroaako Model 3 ja Model Yn OEM-läpät toisistaan?

Vugossonin vastaavien Model Y läppien (https://www.amazon.de/Flaps-Tesla-Model-Drilling-Accessories/dp/B0BZCKBDS6) kommenteissa nimittäin joku nimittäin sanoo, että merkittävää parannusta OEMiin ei juuri olisi. Ota näistä nyt selvää...
On niissä isot erot. Y:n läpät ovat "pehmeämpiä" eli joustavat myös paremmin jos sattuu kanttariin tai töyssyyn osumaan ja lisäksi ovat myös hieman isommat.
 
Eroaako Model 3 ja Model Yn OEM-läpät toisistaan?

Vugossonin vastaavien Model Y läppien (https://www.amazon.de/Flaps-Tesla-Model-Drilling-Accessories/dp/B0BZCKBDS6) kommenteissa nimittäin joku nimittäin sanoo, että merkittävää parannusta OEMiin ei juuri olisi. Ota näistä nyt selvää...

Tilasin ite nämä Y:hyn ja etuläpät oli ainakin muuten aivan täysin saman malliset mitä vakiot, mutta vakiot meni vähän alemmas. Eli vakiot on paremmat. Takaläppiä käytin paikallaan, mutta ajattelin, että pärjään ilmankin ja ei tule sitten varmasti rangehäviötä sen takia. Jos joku haluaa tommoset käyttämättömät niin voin myydä.
 
Tilasin nää Vugossonnit, täsmälleen saman kokoiset oli eteen kuin orkkikset 9/2023.

Mistäs muuten selviää miltä tehtaalta oma autoni on?

Okei, kiitos tiedosta! Mitäköhän tässä sitten kannattais katsella, jos haluaisi vähän lisäsuojausta helmoihin vai pitääkö se vaan a) antaa tiesuolan ja hiekkatieden rei'ittää b) kaivaa kuvetta ja laittaa ppf-soirot.

VIN-debuggerit osaa sanoa ainakin mistä tehtaalta auto on.
 
Tilasin nää Vugossonnit, täsmälleen saman kokoiset oli eteen kuin orkkikset 9/2023.

Mistäs muuten selviää miltä tehtaalta oma autoni on?
LRW alkunen vini meinaa Made in China, Shanghain tehdas.
5YJ alkuinen VIN Made in USA California, Fremont
Ja
XP7 alkuinen VIN Made in Germany, Berlin-Brandenburg.
 
Sekin voi olla, mutta myös hiljaisemmat, koska ne on pehmeämmät. Näin voitiin mainostaa että rengasmelu on tippunut 20%, kun ainoa muutos on mahdollisesti vain hiljaisemmat ensiasennusrenkaat.

Ei tuolla nopeudella sinäänsä väliä ole, mutta ei se ainakaan auta vertailua tehtiinkö jotain oikeasti, vai onko vanhassa ihan yhtä hyvä äänieristys jos vaan vaihtaa renkaat heikompiin.
Ei ole pelkästään ensiasennusrenkaiden vuoksi hiljaisempi Highland
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 449
Viestejä
4 556 917
Jäsenet
74 966
Uusin jäsen
Hautamagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom