Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saako Model Y:ssä taitettua lasinpyyhkimiä pois lasista mitenkään? Joku huoltotila oli(pyyhkimet tulee noin 1/3 matkasta ylöspäin), mutta ei se nivel juuri tuntunut taittuvan. Meinasin vaan putsata sulat vähän paremmin, mutta hankalaa kun ei niitä saa samanöailla kuin vanhemmissa autoissa taitettua kokonaan ylös. Vai enkö vaan osaa?
Ei saa, mutta ota ne sulkaosat irti ja pese ne irti ollessaan ja sitten sujauttelet takaisin. Laita joku iso liina siksi aikaa lasin suojaksi jonka päälle ne pyyhkimien rungot on
 
No Eikös jarruhuollot kuitenkin.?
Ihan oman turvallisuuden vuoksi. Ja muiden.

Eikö ne Teslalla houkuttele jarruhuoltoon ollenkaan?
Mitenköhän tämä on muilla merkeillä? Volvoa ja Toyotaa olen käyttänyt huollossa ja ei koskaan ole jarruista mainittu, itse pitää tajuta aikaa varatessa ruksia että haluaa jarruhuoltoa ainakin noilla merkeillä.

Ei taida kuulua missään merkissä normaaliin huoltoon vaan on aina lisämaksullista?

Teslaan ajattelin vaihtaa itse tuossa 2v kohdalla nesteet, noin muuten nyt puolenvuoden ja 25tkm jälkeen näyttivät jarrut todella hyviltä ja puhtailta, mutta en tosiaan talvella ole ajanut ollenkaan joten täytyy keväällä katsoa uudestaan että onko aihetta putsailla enemmän.
 
Painele silloin tällöin risteykseen pysähtyessä jarrupoljin pohjaan, opettele siitä tapa.

Eikö nyt suunnilleen jokainen käytä seisontajarrua esim valoristeyksissä? Noinhan se menee päälle. Teslan kylmän ilman huoltosuosituksia noudattaen aika vahvalla yhden polkimen ajolla ei takajarrulevyissä ole havaittavissa yhtään ruostetta, mistä on paljon varoiteltu. Teslassa onneksi jarru on jarru eikä jonkinlainen regenin ja fyysisen jarrutuksen sekoitus, niin tulee niille jarrupaloille ihan oikeaa kontaktia säännöllisesti.
 
Eikö nyt suunnilleen jokainen käytä seisontajarrua esim valoristeyksissä?
Anteeksi mitä? Ai että valoristeyksessä P tila päälle ja vielä pitkään painettuna, että käsijarru aktivoituu? Väittäisin, että kukaan ei tee noin.
 
Anteeksi mitä? Ai että valoristeyksessä P tila päälle ja vielä pitkään painettuna, että käsijarru aktivoituu? Väittäisin, että kukaan ei tee noin.

Öö, seisontajarrun saa päälle painamalla jarrupoljinta D-moodissa reippaammin pohjaan :rofl: . Tai ehkä nyt termistö sekoitti, eli siis meinaan tätä moodia, missä auto pysyy paikallaan jarruilla ja lähtee liikkeelle kun koskee kaasuun.
 
Mitenköhän tämä on muilla merkeillä? Volvoa ja Toyotaa olen käyttänyt huollossa ja ei koskaan ole jarruista mainittu, itse pitää tajuta aikaa varatessa ruksia että haluaa jarruhuoltoa ainakin noilla merkeillä.

Ei taida kuulua missään merkissä normaaliin huoltoon vaan on aina lisämaksullista?

Teslaan ajattelin vaihtaa itse tuossa 2v kohdalla nesteet, noin muuten nyt puolenvuoden ja 25tkm jälkeen näyttivät jarrut todella hyviltä ja puhtailta, mutta en tosiaan talvella ole ajanut ollenkaan joten täytyy keväällä katsoa uudestaan että onko aihetta putsailla enemmän.
Mä en oo Audiini koskaan ruksinu mitään. Ne kattoo kilometrit ja huoltoohjelman mukaan tekee sen minkä pitää kulloinki tehdä. Jarrunesteet ne näköjään 2 vuoden välein vaihtanu, kuten huolto-ohjelma sanoo, vaikka en siite itse oo erikseen pyytäny.
 
Öö, seisontajarrun saa päälle painamalla jarrupoljinta D-moodissa reippaammin pohjaan :rofl: . Tai ehkä nyt termistö sekoitti, eli siis meinaan tätä moodia, missä auto pysyy paikallaan jarruilla ja lähtee liikkeelle kun koskee kaasuun.
Siis autohan pysyy paikoillaan liikennevaloissa ihan ilman mitään jarrun polkemistakaan. En itse ainakaan harrasta.

Tai jos painan, niin teen sen vaistomaisesti. Mutta vaikka painaisinkin, niin eihän siitä nyt jarruille olisi mitään hyötyä? Kai niitä jarruja pitäisi käyttää ihan jarruttamiseen jos haluaa ne kunnossa pitää.
 
Siis autohan pysyy paikoillaan liikennevaloissa ihan ilman mitään jarrun polkemistakaan. En itse ainakaan harrasta.

Joo, jos creep-moodi ei ole päällä. Itse tykkään pitää sen päällä, niin sen takia myös käytän tuota toimintoa koko ajan. Mutta ymmärrän että jotkut tykkää tuosta, että auto pysähtyy täysin itsekseen.
 
On kyllä uskomatonta että valmistajat eivät ole kehittänyt systeemiä mikä ajottain tekisi pysäytyksen pelkillä jarruilla niin vältyttäisiin tuolta jumiutumiselta.
olisi erittäin yksinkertainen toimenpide, tyyliin vaikka joka viideskymmenes jarrutus pelkillä jarruilla.
Onhan tuo phantom brakeing siihen keksitty. :)
 
Olisin laittamassa Model Y:n tilauksen sisään mutta en osaa päättää tilaanko halvan RWD vai Long Ragen. Onko nämä molemmat hinta huomioiden hyviä vaihtoethoja vai onko jompikumpi no brainer?
 
Olisin laittamassa Model Y:n tilauksen sisään mutta en osaa päättää tilaanko halvan RWD vai Long Ragen. Onko nämä molemmat hinta huomioiden hyviä vaihtoethoja vai onko jompikumpi no brainer?
Mitä kukakin arvostaa. LR boostilla on itselläni ja hankalaa olisi ottaa hidas RWD enää tämän jälkeen. Jos ei tehoja kaipaa ja hieman pienempi range ja nelivedon puute ei haittaa, niin säästäähän tuossa kun ottaa halvemman.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuo nelivedon tarve varmaan riippuu siitä että onko kuinka paljon sitä puukuorman vetämistä leville auraamatonta mökkitietä. Muuten suomen olosuhteissa nelivedon "hyödyt" taitaa jäädä siihen että "kepittelee" ydintalvella jääkelillä etuvetoautoja valoissa. Näin kärjistäen. Vaakakupissa painaa varmaan eniten Model Y tapauksessa tuo rangen tarve että ottaako RWD:n vai AWD:n.
 
Mä en oo Audiini koskaan ruksinu mitään. Ne kattoo kilometrit ja huoltoohjelman mukaan tekee sen minkä pitää kulloinki tehdä. Jarrunesteet ne näköjään 2 vuoden välein vaihtanu, kuten huolto-ohjelma sanoo, vaikka en siite itse oo erikseen pyytäny.
Näinhän se menee. Kuuluu huoltohjelmaan. Tehdään joko erikseen tai muun huollon yhteydessä, riippuen siitä miten kilometrit / vuodet menevät yhteen. Jarrunesteiden vaihto 2 vuoden välein. Muu huolto kilometri tai aikaperusteisesti, kumpi ekana tulee vastaan.

Eikö Tesla tööttää ruudulle jollain ilmoituksella kun olisi aika vaihtaa jarrunesteet ?
 
Näinhän se menee. Kuuluu huoltohjelmaan. Tehdään joko erikseen tai muun huollon yhteydessä, riippuen siitä miten kilometrit / vuodet menevät yhteen. Jarrunesteiden vaihto 2 vuoden välein. Muu huolto kilometri tai aikaperusteisesti, kumpi ekana tulee vastaan.

Eikö Tesla tööttää ruudulle jollain ilmoituksella kun olisi aika vaihtaa jarrunesteet ?

Ihme Tesla vihaa.

Jokaisessa autossa on tuo huolto-ohjelma mutta ei sitä siltikään noudateta vailla olisi uusi Märssy.

Asiakkaalle on oikeus sanoa ettei tehdä uuteen autoon.

Nykyisin kun monessa autossa on sähköinen huoltokirjat niin aiheuttaa välillä hauskoja nauruja kun uusia autoja ei ole huolettu oikestaan ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo nelivedon tarve varmaan riippuu siitä että onko kuinka paljon sitä puukuorman vetämistä leville auraamatonta mökkitietä. Muuten suomen olosuhteissa nelivedon "hyödyt" taitaa jäädä siihen että "kepittelee" ydintalvella jääkelillä etuvetoautoja valoissa. Näin kärjistäen. Vaakakupissa painaa varmaan eniten Model Y tapauksessa tuo rangen tarve että ottaako RWD:n vai AWD:n.
Joo taidan päätyä tuohon RWD. Neliveto olisi kiva, kiihtyvyys olisi kiva, ja ragea lisää olisi kiva. Mutta en jotenkin näe että loppuen lopuksi nauttisin noista ominaisuuksista 7000€ edestä.
 
Olisin laittamassa Model Y:n tilauksen sisään mutta en osaa päättää tilaanko halvan RWD vai Long Ragen. Onko nämä molemmat hinta huomioiden hyviä vaihtoethoja vai onko jompikumpi no brainer?
Itsellä nyt 8kk ollu neliveto LR ja jos nyt uudestaan miettisi niin tuo RWD olisi varmasti ollut järkevämpi, ainakin jos löytyy varastoautona ekstra alennuksella.

tuo lr extra range ei näin 8kk jälkeen ole tarpeellinen, mutta hommasin sen kun tiesin että joutuu alkuajan olla ilman kotilatausta.
 
Ihme Tesla vihaa.

Jokaisessa autossa on tuo huolto-ohjelma mutta ei sitä siltikään noudateta vailla olisi uusi Märssy.

Asiakkaalle on oikeus sano ettei tehdä uuteen autoon.

Nykyisin kun monessa autossa on sähköinen huoltokirjat niin aiheuttaa välillä hauskoja nauruja kun uusia autoja ei ole huolettu oikestaan ollenkaan.

En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa tai yrität kertoa. Mitä vihaa tässä on jos kyselee Teslan jarrunesteiden vaihdosta, että kehoitaako auto vaihtamaan niitä vai ei ?
 
Missäköhän mahdoit sen käydä jo koeistumassa ja koeajamassa?
En ole koeajanut Highlandia vielä. Kommenttini perustuu puhtaasti mitä media on tuonut ilmi uudesta Highlandista ja omiin ajokokemuksiini 2023 kolmoseen verrattuna 2020 kolmoseen on edistystä jo tapahtunut parempaan suuntaan.

Tuostapa lähde testaamaan Highland jos on ostohousut jo jalassa.
 
Tullut nyt jokunen hetki ajettua Model Y:llä, ja muutama pidempi reissukin tehtyä julkilatureiden varassa. Oikeastaan kaikkeen muuhun tyytyväinen mutta muutama sekalainen huomio:

  • "Parkkitutkalla" ei tee mitään. Peräkamera kohtalaisen helposti kurautuva.
  • Kamerapohjaiset pyyhkijät ovat käyttökelvottomat, vaikka kameran kohtaa koittaisi kuinka pyyhkiä tai putsata. Eli käytännössä autossa ei ole tällä hetkellä minkäänlaista vakkaria poutaisella säällä ellei sitten ole ok sen kanssa että pyyhkijät sahaavat kuivaa lasia.
  • Latauspisteille navigointi on haastavaa. Navigaattori kyllä helposti visualisoi lähimmät tuetut ja tunnistetut latauspisteet, mutta ainakaan itse en ole osannut komentaa vekotinta suosittelemaan laturia joka on vaikka 350km päässä.
  • Navigaattorin reittiehdotuksiin muutoinkin varauksin. Reitittää välillä sellaisille reiteille joita esim Google Maps tai Apple Maps ei ikinä käytä.
  • Akkun esilämmitys ei tunnu aina saavan akkua haluttuun lämpötilaan. Eilenkin pidemmän motarisiirtymän jälkeen akun lämpötila rajoitti latausnopeutta vaikka navigointi ja tarvittava esilämmitys oli ollut yli tunnin päällä
  • Korkea kottero on kohtalaisen tuuliherkkä, joten motarinopeuksissa aika levoton ajettava. Enemmänkin SUV "ominaisuus", mutta syysmyräköissä tullut hyvin esille.
Sikäli positiivista, että Sexy Buttonseilla näistä kaksi merkittävintä (pyyhkijät ja esilämmitys) voidaan korjata, mutta saisi olla kyllä kunnossa ilman lisävekottimia.
 
En ole koeajanut Highlandia vielä. Kommenttini perustuu puhtaasti mitä media on tuonut ilmi uudesta Highlandista ja omiin ajokokemuksiini 2023 kolmoseen verrattuna 2020 kolmoseen on edistystä jo tapahtunut parempaan suuntaan.

Eli sinulla ei ollut vielä hajuakaan oliko se parempi vai ei, varsinkaan takapenkin reisituen osalta? Itseasiassa takapenkkien reisituesta valitettiin edelleen noissa arvosteluissa jotka minä näin ennakkoautoista, joten ei siellä mitään merkittävää ole asian suhteen tapahtunut.

"2020" mallejakin on muuten erilaisia, itse en tosin ole huomannut mitään suurta edistystä uudemmissa. Eihän Model 3 ihan niin kauhea kuin Model Y (pre-uudistukset) toki ole alustan puolesta ollutkaan.

Tuostapa lähde testaamaan Highland jos on ostohousut jo jalassa.

En keksi mitään syytä miksi lähtisin toiseen maahan katsomaan Teslaa. Seuraavaksiko lentäisin ennakkoesittelylle kun Oreo keksii uuden keksimaun?
 
Tullut nyt jokunen hetki ajettua Model Y:llä, ja muutama pidempi reissukin tehtyä julkilatureiden varassa. Oikeastaan kaikkeen muuhun tyytyväinen mutta muutama sekalainen huomio:

  • "Parkkitutkalla" ei tee mitään. Peräkamera kohtalaisen helposti kurautuva.
  • Kamerapohjaiset pyyhkijät ovat käyttökelvottomat, vaikka kameran kohtaa koittaisi kuinka pyyhkiä tai putsata. Eli käytännössä autossa ei ole tällä hetkellä minkäänlaista vakkaria poutaisella säällä ellei sitten ole ok sen kanssa että pyyhkijät sahaavat kuivaa lasia.
  • Latauspisteille navigointi on haastavaa. Navigaattori kyllä helposti visualisoi lähimmät tuetut ja tunnistetut latauspisteet, mutta ainakaan itse en ole osannut komentaa vekotinta suosittelemaan laturia joka on vaikka 350km päässä.
  • Navigaattorin reittiehdotuksiin muutoinkin varauksin. Reitittää välillä sellaisille reiteille joita esim Google Maps tai Apple Maps ei ikinä käytä.
  • Akkun esilämmitys ei tunnu aina saavan akkua haluttuun lämpötilaan. Eilenkin pidemmän motarisiirtymän jälkeen akun lämpötila rajoitti latausnopeutta vaikka navigointi ja tarvittava esilämmitys oli ollut yli tunnin päällä
  • Korkea kottero on kohtalaisen tuuliherkkä, joten motarinopeuksissa aika levoton ajettava. Enemmänkin SUV "ominaisuus", mutta syysmyräköissä tullut hyvin esille.
Sikäli positiivista, että Sexy Buttonseilla näistä kaksi merkittävintä (pyyhkijät ja esilämmitys) voidaan korjata, mutta saisi olla kyllä kunnossa ilman lisävekottimia.
RWD versio? Takavedossa on vain yksi moottori lämmittämässä ja teho täten puolet vs. LR / Perf mallit, joten lämmitysteho ei ole massiivinen.
 
Mitenköhän tämä on muilla merkeillä? Volvoa ja Toyotaa olen käyttänyt huollossa ja ei koskaan ole jarruista mainittu, itse pitää tajuta aikaa varatessa ruksia että haluaa jarruhuoltoa ainakin noilla merkeillä.

Ei ainakaan itselläni koskaan ole millään merkillä tarvinnut erikseen pyytää, jarrunesteet vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti ja jarrut on aina tarkistettu. LR:llä sai myös aina tarkastuslistan, jossa oli merkitty myös kaikki alustan osat jotka tarkastetaan määräaikaisesti. Jos jotain ongelmia oli ikinä, niin niistähän mainittiin siinä yhteydessä ja kysyttiin mitä tehdään (ainahan osaa ei ollut hyllyssä, niin joutui varaamaan uuden ajan).

Teslan kohdalla jouduin itse käymään vaihdattamassa nuo jarrunesteet, vaikea sanoa moniko ihminen senkin unohtaa. Kyllähän tuollaisten turvallisuusasioiden pitäisi kuulua automaattisesti, eikä tätä samaa vasta katsastuksessa todetaan että jousitus on ollut jo vuosia hengenvaarallinen touhua.
 
Ei vaan Model Y LR, mutta eiköhän RWDssä ole samat "ominaisuudet" ;)
LR:ssä pitäisi olla ~7kW lämmitystehoa moottoreilta, RWD jää 3.5kW kintaille. Ero on varmaan aika iso kylmällä siinä, että kuinka nopeasti akku lämpenee latauslämpöihin.
 
LR:ssä pitäisi olla ~7kW lämmitystehoa moottoreilta, RWD jää 3.5kW kintaille. Ero on varmaan aika iso kylmällä siinä, että kuinka nopeasti akku lämpenee latauslämpöihin.
Minulla ainakin RWD kolmonen otti 8-9 kW seinästä sähköä esilämmitykseen viime talvena.
 
Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että miten auto esilämmittää ajon aikana akkua.
On sillä sen verran, että tuo lämmitysteho otetaan siitä yhdestä takamoottorista eikä siten ole mitään syytä miksei vastaavaa tehoa voitaisi ottaa ajon aikana. Ajon aikaista tehoa en nyt ole vielä voinut tarkistaa kun en ole vielä hankkinut OBD-palikkaa.
 
Kai se on vähän eri olla piuhan päässä paikallaan kuin se, että sillä (yhdellä) moottorilla pitää myös ajaa tehoa voimansiirtoon.
Toki, mutta tuosta moottorista saadaan tehoa lähemmäs 200 kW, niin sillä otetaanko siitä lämmityksen 3.5 kW vai 7 kW ei ole paskankaan väliä ajamisen kannalta maksimikiihdytyksiä lukuunottamatta.
Haluaisin mielelläni nähdä jotain muttausdataa siitä että taiavetoinen lämmittää puolella teholla nelivetoon nähden. Se että katsotaan nelivedon käyttävän 3.5 kW/moottori ei mahdollista johtopäätöstä että takaveto lämmittää puolella teholla.
 
Nyt reilu 40tkm takana model 3:sta ja tuntuu positiivisin asia autossa on voimalinja ja rahoituksen korkokulut.
  • Pyyhkijät, voi jeesus, kuivalla kelillä pyyhkii kuin viimeistä päivää. Vesisumussa ei sitten ollenkaan tai sitten sekoaa täysin.
  • Parkkihalliin ajo, miksi hemmetissä autossa ei ole peilit automaattisesti lämmitettäviä tai erikseen lämmitys kytkettävissä päälle ilman takalasia. Eikös tässä pitänyt olla master of AI ja kun kerta navigoi parkkihalliin niin kytkisi ne itse päälle.
  • Alusta, varmaan surkein auto maantiellä jolla olen ajanut. Jopa kivireki type-r oli maantiellä mukavampi kuin tämä päätä niskatukeen hakkaava pomputtelija, tuntuu että menee motarilla pelkillä jousilla sellaista pituussuuntaista pomputusta, ilman että iskarit olisi mukana.
  • Vakkari, lähes käyttökelvoton. Jos ei tule haamujarrutuksia niin vähintäänkin pakotetaan pyyhkijät päälle. Nopeudet arpoo ties mistä, enemmän sääntö kuin poikkeus arpoa keskelle moottoritietä joku 60/80 rajoitus. Voisin vaikka maksaa että autossa olisi 90-luvun adaptiivinen vakkari ilman noita älyjä.
  • Penkkien materiaali. Varmaan surkein ja halvin joka tullut omissa autoissa vastaan. Samoin puuttuva sivuttaistuki ja penkkikin loppuu liian lyhyeen. Ratinkin materiaali on aika laadutonta ja tuntuu hieman irtoavan jo
  • Radiosta puuttuu liikennetiedotukset, samoin tuntuu puuttuvan netti koko autosta vähintään kerran pari viikossa.
  • UI, miksi hemmetissä 1/3 näytöstä pitää varata jollekkin täysin turhalle visualisaatiolle? Spotify toimii ehkä 2/3 aamuista ja muuten on netti hukassa tai listauksen biiseistä puolet ei toimi.
  • Android Auto/Carplay uupuu, nykyinen käyttöliittymä alkaa jo vaikuttaa aika vanhanaikaiselta kun pakotettu siihen 2/3 ruutuun.
  • "Automaatti"-ilmastointi, ei tunnu olevan mitään logiikkaa pyynnin ja todellisen kabiinilämmön kanssa. Samaten tuo automaattinen huurteenpoisto on lähinnä umpisurkea toteutus.
  • Peilistä uupuu kaistanvaihtovaroitus, onneksi edes kamera tuli näytölle suuntavilkkua käytettäessä.
  • Kassikoukut ja kiinnityspisteet uupuu kontista, tosin niin uupuu suksiluukkukin.
  • kyljet ja kaaret pahemmassa kunnossa kuin 200tkm ajetussa saksalaisessa. Lähtee aika vauhdilla tuo maali autosta.
  • Jos sattuu auto jäämään pakkasilla ilman katosta niin katon nitinä, natina, rätinä ja suhina on taattu kun vesi jäätyy katon koloihin.
  • Himmentyvä taustapeili ja peilit täysin hyödyttömät. Ottaa ilmeisesti kellosta, eikä valaistuksesta joten on oikein käytännölliset pakittaa parkkihallissa mustilla peileillä. Olisi edes nappula tuossa taustapeilissä josta sen kytkisi mutta nappula jossain ui:n syövereissä.
  • äänieristyksen taso on aika karmea tehtaalta puskettuna.
  • Lopuksi vielä niin miksi ovat pilanneet takavedon tuolla luistonestollaan, ei anna yhtään siimaa nauttia talviajosta sillä snow modella. Saksalaisessa oli sentään ihanasti toteutettu talviajo sopivasti antoisalla vapautuksella tai halutessaan kokonaan poiskytkien.
 
  • Navigaattorin reittiehdotuksiin muutoinkin varauksin. Reitittää välillä sellaisille reiteille joita esim Google Maps tai Apple Maps ei ikinä käytä.

Tää on kyllä kumma juttu, itellä Ranskassa ohjas pois motarilta, pieni 10 min koukku maalaiskylän läpi jotain kinttupolkua ja takas samalle motarille seuraavasta liittymästä. Tajusin tämän vasta siinä vaiheessa kun menin samoista rekoista toista kertaa ohi.
 
Tää on kyllä kumma juttu, itellä Ranskassa ohjas pois motarilta, pieni 10 min koukku maalaiskylän läpi jotain kinttupolkua ja takas samalle motarille seuraavasta liittymästä. Tajusin tämän vasta siinä vaiheessa kun menin samoista rekoista toista kertaa ohi.

Ettei olisi joku tietulli-välttely optio päällä? Ranskassa kun motareilla on noita tulleja rasittavan paljon.
 
Ettei olisi joku tietulli-välttely optio päällä? Ranskassa kun motareilla on noita tulleja rasittavan paljon.

Ei ole päällä, jälkikäteen tarkistettiin vielä ettei kyseisessä kohdassa edes ollut tietullipistettä kun sitä itsekin mietittiin. Siitä oon samaa mieltä että niitä on rasittavan paljon, yllättävän paljon niihin saa rahaakin menemään.
 
Ihan hyvä vuodatus. Missä 90-luvun autossa muuten oli S-mersun lisäksi adaptiivinen vakionopeudensäädin?

Googlen perusteella muutamassa japskissa ja Jaguariassa oli tämä ominaisuus mutta käytännössä S-sarja taitaa olla ainoa mikä Suomessa oli myynnissä. 2000-2005 ACC yleistyi sitten nopeasti.
 
Eli sinulla ei ollut vielä hajuakaan oliko se parempi vai ei, varsinkaan takapenkin reisituen osalta? Itseasiassa takapenkkien reisituesta valitettiin edelleen noissa arvosteluissa jotka minä näin ennakkoautoista, joten ei siellä mitään merkittävää ole asian suhteen tapahtunut.

"2020" mallejakin on muuten erilaisia, itse en tosin ole huomannut mitään suurta edistystä uudemmissa. Eihän Model 3 ihan niin kauhea kuin Model Y (pre-uudistukset) toki ole alustan puolesta ollutkaan.



En keksi mitään syytä miksi lähtisin toiseen maahan katsomaan Teslaa. Seuraavaksiko lentäisin ennakkoesittelylle kun Oreo keksii uuden keksimaun?
Kysyjä oletti ettei takapenkkien eroja ole 3 ja y välillä ja niissä kyllä löytyy jo nyt eroja. Suosittelin myöskin testaamaan uusinta tulevaa mallia mahdollisista eroista takapenkkien istuin mukavuudesta. Tiedossahan on jo että takapenkki ilmavampi reikien myötä eikä ehkä niin hiostava kuin 2020 mallissa.
 
90-luvun tekniikasta on siis kohtuullisen harhaanjohtavaa puhua. 2000-luvulla nuo tulivat useammalla merkillä varustelun yläpäähän saataville, mutta yleisiä ne eivät silloinkaan olleet varsinkaan Suomessa. Omassa (Saksan tuonti) A6 3.0TDI oli adaptiivinen cruise ja se oli kyllä vm. 2006 vuoden autoksi jo todella hyvä.

Ehkä näin mutta tuskin kirjoittajan pointti muuttuu sillä puhutaanko 90-luvun vai 00-luvun ACC:stä. Joku voisi sanoa että tämä on ns. lillukanvarsi, pointti on siinä että perinteinen ACC toimii hänen mielestään paremmin kuin nykyinen.
 
Kysyjä oletti ettei takapenkkien eroja ole 3 ja y välillä ja niissä kyllä löytyy jo nyt eroja. Suosittelin myöskin testaamaan uusinta tulevaa mallia mahdollisista eroista takapenkkien istuin mukavuudesta. Tiedossahan on jo että takapenkki ilmavampi reikien myötä eikä ehkä niin hiostava kuin 2020 mallissa.

Yritin googlata mittapiirustusta takapenkistä vertaillakseni mutta hakusanat ei vissiin ole ollut sopivia kun ei ole löytynyt.

Paljon parjattu tekniikanmaailmahan mittaa kaikki sisätilat ja esittää ne poikkileikkauskuvassa koeajoraporteissa.

Ja jos penkin mitat on mitä sattuu niin ei siinä paljoa ilmastoitu penkki lohduta, kun reidet kramppaa polvet suusssa istuen.
 
Kysyjä oletti ettei takapenkkien eroja ole 3 ja y välillä ja niissä kyllä löytyy jo nyt eroja. Suosittelin myöskin testaamaan uusinta tulevaa mallia mahdollisista eroista takapenkkien istuin mukavuudesta. Tiedossahan on jo että takapenkki ilmavampi reikien myötä eikä ehkä niin hiostava kuin 2020 mallissa.

Takapenkin pahin ongelma ei ole ilmastoidut penkit edes ja lateksivillitys, vaan se reisituki. Jalat väsyvät, kun niitä joutuu tukemaan, koska penkki ei tue reisien alta tarpeeksi. Tämä tekee pidemmän päälle istumisesta aika raskasta. Eikä tätä ole korjattu myöskään tulevassa Model 3:ssa. Valitettavasti ongelman kanssa ei tarvitse edes olla kovin pitkä ihminen.

Vaikka Model Y:n penkit olisivat hieman korkeammat, niin se ei korjaa itse ongelmaa niin kauan kuin ne jalat ovat ilmassa (mitä ne ovat edelleen Model Y:ssäkin). On aivan sama jääkö sitä hajurakoa 20cm vai 10cm, jos se hajurako on siellä, me ihmiset kun emme pysty leijumaan siinä ilman päällä. Tällöin jalat olisi joko saatava suoremmiksi penkkien alle (ei onnistu ainakaan Model 3:ssa) tai siihen alle pitäisi laittaa lisää tukea. Jollakin se paino pitäisi saada tuettua, muuten kaikki paino on kankun päällä tai jalkapohjien läpi. Voit demonstroida auton puutteessa asiaa istumalla seinää vasten ilman tuolia, se on hieno harjoite itsessään mutta ei kovin mukavaa pidemmän päälle.

Lapsille tämä ei toki ole yleensä ongelma, heille nuo takapenkit toimivat mainiosti. Mutta aikuiselle matkustajalle (tai teinille) se alkaa olemaan raskaampaa pitkällä matkalla. Siihen kun lisätään kohtuullisen kova rengasmelu (johon tuplalasit ja vastaavat eivät auta), niin se heikentää kyllä kovasti matkustusmukavuutta pidemmillä matkoilla.
 
Takapenkin pahin ongelma ei ole ilmastoidut penkit edes ja lateksivillitys, vaan se reisituki. Jalat väsyvät, kun niitä joutuu tukemaan, koska penkki ei tue reisien alta tarpeeksi. Tämä tekee pidemmän päälle istumisesta aika raskasta. Eikä tätä ole korjattu myöskään tulevassa Model 3:ssa. Valitettavasti ongelman kanssa ei tarvitse edes olla kovin pitkä ihminen.

Vaikka Model Y:n penkit olisivat hieman korkeammat, niin se ei korjaa itse ongelmaa niin kauan kuin ne jalat ovat ilmassa (mitä ne ovat edelleen Model Y:ssäkin). On aivan sama jääkö sitä hajurakoa 20cm vai 10cm, jos se hajurako on siellä, me ihmiset kun emme pysty leijumaan siinä ilman päällä. Tällöin jalat olisi joko saatava suoremmiksi penkkien alle (ei onnistu ainakaan Model 3:ssa) tai siihen alle pitäisi laittaa lisää tukea. Jollakin se paino pitäisi saada tuettua, muuten kaikki paino on kankun päällä tai jalkapohjien läpi. Voit demonstroida auton puutteessa asiaa istumalla seinää vasten ilman tuolia, se on hieno harjoite itsessään mutta ei kovin mukavaa pidemmän päälle.

Lapsille tämä ei toki ole yleensä ongelma, heille nuo takapenkit toimivat mainiosti. Mutta aikuiselle matkustajalle (tai teinille) se alkaa olemaan raskaampaa pitkällä matkalla. Siihen kun lisätään kohtuullisen kova rengasmelu (johon tuplalasit ja vastaavat eivät auta), niin se heikentää kyllä kovasti matkustusmukavuutta pidemmillä matkoilla.
Jep tottahan nuo penkit lähinnä lapsille pitemmällä reissulla. Ehkä teinit menee jo noissa y malleissa pitkiä reissuja ja sitten jos haluaa aikuisen mukavasti mennä niin pitää turvautua aftermarket hommiin.

 
Yritin googlata mittapiirustusta takapenkistä vertaillakseni mutta hakusanat ei vissiin ole ollut sopivia kun ei ole löytynyt.

Paljon parjattu tekniikanmaailmahan mittaa kaikki sisätilat ja esittää ne poikkileikkauskuvassa koeajoraporteissa.

Ja jos penkin mitat on mitä sattuu niin ei siinä paljoa ilmastoitu penkki lohduta, kun reidet kramppaa polvet suusssa istuen.

Tuossa vertailua.

Y malliin tuli reisitukea 3cm vuosi sitten.
 
Lopuksi vielä niin miksi ovat pilanneet takavedon tuolla luistonestollaan, ei anna yhtään siimaa nauttia talviajosta sillä snow modella. Saksalaisessa oli sentään ihanasti toteutettu talviajo sopivasti antoisalla vapautuksella tai halutessaan kokonaan poiskytkien.

Olisit ottanu perffin niin saisit rallatella säädettävillä välityksillä renkaat pilalle kesät ja talvet.
 
Olisit ottanu perffin niin saisit rallatella säädettävillä välityksillä renkaat pilalle kesät ja talvet.
En oikein tilausvaiheessa (autoveron poistouutisen aikaan) osannut tuota hintaeroa perustella itselleni kun ei ne tehot oikein säväyttäneet ratakyykyn päällä istuttujen vuosien jälkeen, varsinkin kun penkit olivat tuossa samat kuin karvalakkimallissa ilman karvoja.

Menin luottamaan tesla uskovaisten vakuutteluun snow moden täydellisestä toiminnasta dynaamiseen ajoon mutta todellisuus iski sitten kasvoille että samaa toteutustahan se oli kuin kaikki muukin teslan tekemä jossa on softa mukana. Kummasti sitä olettaa autosta että sellaiset yksinkertaiset asiat toimivat kun ne toimivat kaikilla muillakin merkeillä, pyyhkijät, himmennetyt peilit, automaatti-ilmastointi, luistonesto yms...
Pointti olikin lähinnä siinä että softan toteutus tuon osalta on umpisurkea eikä tuota kesäkelillä testatessa tullut edes ajateltua että voisi olla toteutukseltaan noin surkea. Tosin tilausvaiheessa tesla oli ainoa jolta sai alle vuoden toimitusaikoja....
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom