Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aina ihmetyttänyt mitä tämä dynaaminen ajo on? Pitää saada perse irti ja kumi palamaan? Ja mihin sitä tarvitaan normaalissa liikenteessä?
 
Viimeksi muokattu:
Muuten suomen olosuhteissa nelivedon "hyödyt" taitaa jäädä siihen että "kepittelee" ydintalvella jääkelillä etuvetoautoja valoissa.

Kyllä tuosta lumikeleillä on hyötyä. Olen kaksivetoisen auton kanssa ollut useampaankin kertaan lapiohommissa, mutta nelivedon kanssa en kertaakaan. Etenemiskyky & käyttäytyminen lumipöperöisillä teillä on yleisesti ottaen ihan toista luokkaa. Ei nyt kauhean monena päivänä vuodessa merkitystä esim. Helsingissä, mutta jos sattuu säännöllisemmin vierailemaan haja-asutusalueilla, jossa se aura ei ole ihan jokaisen pienen sateen jälkeen tunnissa paikalla, niin voi olla aika isokin hyöty. Ennemmin mä sanoisin, että jossain lumettomassa maassa ne nelivedon hyödyt liittyvät enemmän tohon tehoilla/tuntumalla fiilistelyyn kun oikeaan hyötyyn.
 
Kyllä tuosta lumikeleillä on hyötyä. Olen kaksivetoisen auton kanssa ollut useampaankin kertaan lapiohommissa, mutta nelivedon kanssa en kertaakaan. Etenemiskyky & käyttäytyminen lumipöperöisillä teillä on yleisesti ottaen ihan toista luokkaa.

Model 3:n kanssa ongelmaksi tulee lumipöperöllä maavara. Ei siinä paljon neliveto auta kun auto on pohjasta kiinni (ja se on käynyt itselläni useamman kerran, takaveto on kyllä mennyt mutta kun ne takarenkaat on ilmassa niin meno muuttui hieman heikommaksi).

Olen itsekin todennut että ne muutamat kerrat vuodessa kun sitä nelivetoa tarvitsisi eivät ole sen arvoisia, koska kertaakaan matka ei ole jäänyt sen takia tekemättä. Sen sijaan nastat oisivat kyllä auttaneet useammankin kerran..
 
Model 3:n kanssa ongelmaksi tulee lumipöperöllä maavara. Ei siinä paljon neliveto auta kun auto on pohjasta kiinni (ja se on käynyt itselläni useamman kerran, takaveto on kyllä mennyt mutta kun ne takarenkaat on ilmassa niin meno muuttui hieman heikommaksi).

Olen itsekin todennut että ne muutamat kerrat vuodessa kun sitä nelivetoa tarvitsisi eivät ole sen arvoisia, koska kertaakaan matka ei ole jäänyt sen takia tekemättä. Sen sijaan nastat oisivat kyllä auttaneet useammankin kerran..

Tämä on kyllä totta. Veikkaan et useimmiten nuo vajaavetoisten ongelmat johtuu maavarasta (ja takavedosta).
 
Ei siinä paljon neliveto auta kun auto on pohjasta kiinni (ja se on käynyt itselläni useamman kerran, takaveto on kyllä mennyt mutta kun ne takarenkaat on ilmassa niin meno muuttui hieman heikommaksi).
Ei se ihan niin helposti kaiva itseään pohjasta kiinni, jos edes jossain nurkassa on pitoa viedä pulkkaa eteenpäin. Tokihan siitä ei mitään maasturia tule tuolla maavaralla, mutta kyllä mä olen sillä suorittanut kunnialla tienpätkiä, joissa vanhalla takavetosedanilla oltaisin oltu lapparihommissa riippumatta siitä onko nastaa vai kitkaa olla. Nastat nyt toki varmaan pohjoisessa paljon ajeleville muutenkin se vaihtoehto joka valitaan 100/100.
 
Onko Model 3:ssa tasauspyörästön lukko?
Tesloissa taitaa olla differentiaali integroituna drive unittiin. Eli takavetoisessa on differentiaali takapyörille ja nelivetoisessa omat differentiaalit taka ja etupyörille.

E: Niin lukko. Ei taida tesloissa olla missään lukkoa kuitenkaan. Joku viisas selventäkööt.
 
On tuo FSD aika turha täällä Suomessa.
Sain loanerin missä FSD, niin Summon ei toimi parkkihallissa, ulkona toimii jos toimii. Rampille ajo koittaa yhtä ajattaa Hämeenlinnan väylältä bussipysäkille kun noustaan Kehä 1:lle. Automaattinen kaistanvaihto ehdottaa hyvin usein että vaihda kaistaa mutta kun kiireisempi tulee takaa niin keskeyttää.
 
Tesloissa taitaa olla differentiaali integroituna drive unittiin. Eli takavetoisessa on differentiaali takapyörille ja nelivetoisessa omat differentiaalit taka ja etupyörille.

E: Niin lukko. Ei taida tesloissa olla missään lukkoa kuitenkaan. Joku viisas selventäkööt.

Joo siksi kysyin kun tuohan vaatisi lukon että riittäisi pito yhdessä nurkassa etenemiseen.
 
Ei vaadi, luistonestolla sekin on vuosikausia saatu aikaan henkilöautoissa. Ei toki täydellinen , mutta riittävä.

Huulilasiko niitä joskus testasi, että lähtee yhdellä pyörällä liikkeelle, netissä on useitakin YT kanavia aiheelle pyhitetty. MB/BMW/Audi...
 
Ei vaadi, luistonestolla sekin on vuosikausia saatu aikaan henkilöautoissa. Ei toki täydellinen , mutta riittävä.

Huulilasiko niitä joskus testasi, että lähtee yhdellä pyörällä liikkeelle, netissä on useitakin YT kanavia aiheelle pyhitetty. MB/BMW/Audi...
Jees. Kyllä se lukko ja luistonesto pois päältä omasta mielestäni parempi on, mutta ei ole tosiaan vielä tullut vastaan tilannetta, jossa olisin nelivedolla jäänyt aamulla auraamattomalle parkkipaikalle/pikkutielle/ylämäkeen, joten rittävän hyvin on pelannut tuollaisenaankin.
 
Ei ole päällä, jälkikäteen tarkistettiin vielä ettei kyseisessä kohdassa edes ollut tietullipistettä kun sitä itsekin mietittiin. Siitä oon samaa mieltä että niitä on rasittavan paljon, yllättävän paljon niihin saa rahaakin menemään.
Jotenkin sen ei pitäisi pääväyliltä tipautella pikkuteille ihan pienen eron takia... laskennallisesti tosiaan joku kärrypolku voi olla lyhyempi ja auto hairahtua sinne, mutta harva sitä hyötyä oikeasti haluaa. Parempi jos saa rauhassa ajaa isoa tietä. Mutta selkeä parannuksen paikka kanssa omien kokemusteni pohjalta.
 
On tuo FSD aika turha täällä Suomessa.
Sain loanerin missä FSD, niin Summon ei toimi parkkihallissa, ulkona toimii jos toimii. Rampille ajo koittaa yhtä ajattaa Hämeenlinnan väylältä bussipysäkille kun noustaan Kehä 1:lle. Automaattinen kaistanvaihto ehdottaa hyvin usein että vaihda kaistaa mutta kun kiireisempi tulee takaa niin keskeyttää.
FSD on lupaus tulevasta, ei siinä kuulu katsoa miten se nyt toimii. Väärin testattu.
 
EU:ssa ollaan niin hitaita hyväksymään yhtään mitään. Kuulemma saksalaiset toimivat jarrumiehinä että FSD Betan hyväksyminen EU:n rattaissa venyy ja venyy.
 
Päivitetyn Model 3:n arvosteluita ruvennut putkahtamaan. Ohessa Autotraderin tuore testi:

 
EU:ssa ollaan niin hitaita hyväksymään yhtään mitään. Kuulemma saksalaiset toimivat jarrumiehinä että FSD Betan hyväksyminen EU:n rattaissa venyy ja venyy.

Eiköhän se suurin jarru nyt ja vuodesta 2016 asti ole ollut huono softa. Kyllähän se on ikävä jos byrokraatit tarkoituksella tekee työnsä ja estävät hengenvaarallisten lelujen pääsyn markkinoille, mutta kun se nyt vaan on heidän hommansa.

Onneksi land of the freessä saa ampua vaikka kaverin kadulta omalla rynnäkkökiväärillään, jos se vaikka katsoo kohti kun on väärän värinen. Sitäkö sinäkin haluat tänne?
 
Ei vaadi, luistonestolla sekin on vuosikausia saatu aikaan henkilöautoissa. Ei toki täydellinen , mutta riittävä.

Huulilasiko niitä joskus testasi, että lähtee yhdellä pyörällä liikkeelle, netissä on useitakin YT kanavia aiheelle pyhitetty. MB/BMW/Audi...
Nyt on kyllä aivan täyttä tuubaa. Mulla oli takavetonen BMW 120d muutamia vuosia sitten ja se jäi jumiin jopa tasamaalle, jos oli jäätä. Tai lunta 10cm. Tai märkä nurmi.
Siinä se vaan nytkytteli paikoillaan, kun yritti jarrulla/ESP:llä saada tasauspyörästöä siirtämään voimaa toisellekin pyörälle. Alla oli ihan hyvät nastarenkaat, en nyt muista oliko Nokian, Conti vai Michelin..
Tuo ei ollut mikään kerta tai muutama, vaan ihan peruskauraa liukkailla keleillä. Enpä tota pitänytkään kun alle 2v. Muuten oli kyllä hyvä auto.

Aivan turha edes puhua samassa lauseessa "oikeasta" lukosta (edes torsen tai visko) ja näistä "aktiivisista" räpellyksistä. "Riittävä" ei todellakaan ole mun kokemuksien mukaan oikea adjektiivi näistä, paitsi ehkä korkeintaan markkinointiväen mielestä..
 
Eiköhän se suurin jarru nyt ja vuodesta 2016 asti ole ollut huono softa. Kyllähän se on ikävä jos byrokraatit tarkoituksella tekee työnsä ja estävät hengenvaarallisten lelujen pääsyn markkinoille, mutta kun se nyt vaan on heidän hommansa.

Onneksi land of the freessä saa ampua vaikka kaverin kadulta omalla rynnäkkökiväärillään, jos se vaikka katsoo kohti kun on väärän värinen. Sitäkö sinäkin haluat tänne?
En halua, mutta FSD Betan voisi EU:n tantat jo pikkuhiljaa hyväksyä. Jännä kun USA:ssa että Kanadassa tuo FSD Beta on hyväksytty. En yhtään ihmettelisi että X:ssä ja myös eri foorumeilla spekuloitu saksalaisten autonvalmistajien lobbaus venyttää fsd betan hyväksymistä olisi totta.
 
Mitä merkitystä sillä on kuinka huono takaveto on liikkeellelähdössä kun nelivetoisista puhuttiin? Noita rullatestejä / talvitestejä on tehty maailman monet sivut ja yhtään laadukkaampi neliveto sieltä nollakitkatilanteesta saa liikautettua auton pois rullilta liikkeelle kun yksikin rengas saa pitoa; kuten sanoin, ei se täydellinen ole, mutta riittävä henkilöautoon.

Näytä mulle henkilöauto, (mieluusti sähköinen) jonka voi nytkin ostaa kaupasta, jossa on tasauspyörästön lukko.(ja) Niitä ei ole, pl.muutama maasturi ja niissäkin osin lisävarustelistan kautta. Mennyttä maailmaa, kuten Audinkin torsen. (Taisi se vielä parissa isoimmassa mallisarjassa olla isoilla moottoreilla)
 
Mitä merkitystä sillä on kuinka huono takaveto on liikkeellelähdössä kun nelivetoisista puhuttiin? Noita rullatestejä / talvitestejä on tehty maailman monet sivut ja yhtään laadukkaampi neliveto sieltä nollakitkatilanteesta saa liikautettua auton pois rullilta liikkeelle kun yksikin rengas saa pitoa; kuten sanoin, ei se täydellinen ole, mutta riittävä henkilöautoon.

Näytä mulle henkilöauto, (mieluusti sähköinen) jonka voi nytkin ostaa kaupasta, jossa on tasauspyörästön lukko.(ja) Niitä ei ole, pl.muutama maasturi ja niissäkin osin lisävarustelistan kautta. Mennyttä maailmaa, kuten Audinkin torsen. (Taisi se vielä parissa isoimmassa mallisarjassa olla isoilla moottoreilla)


Jos jotain "huonoa" tuossa testissä niin ModelY ei päässyt liikkeelle normaalissa drive modessa kun pitoa oli tarjolla vain vasemmalle eturenkaalle. Kuski "joutui" enabloidaan slip-start moodin että auto lähti liikkeelle. Muissa skenaarioissa liikahti pois rullilta ilman mitään sutimisia ihan vain kun pisti "vaihteen silmään" ja painoi tätimäisesti kaasua.

Aika helkkarin hyvältä vaikuttaa minusta tuo.
 
Kyllähän kai noissa sähköautojen kohdalla voitaisiin softalla mahdollistaa vaikka mikä vetotapa, joten ei se nyt välttämättä varsinaista lukkoa tarvitse. Toki esim. Rivianin kohdalla sieltä tietty löytyy neljä moottoria joten homma helpottuu vielä toki reippaasti.

Norjassa (elbil24) on tehty näillä myös mielestäni kiihdytys ja pysähtymistestejä talviajossa identtisillä renkailla ja siellä bz4x taisi viedä aika selvän voiton. Muut xc40, id4 GTX ja model y.
 
Viimeksi muokattu:
En halua, mutta FSD Betan voisi EU:n tantat jo pikkuhiljaa hyväksyä. Jännä kun USA:ssa että Kanadassa tuo FSD Beta on hyväksytty. En yhtään ihmettelisi että X:ssä ja myös eri foorumeilla spekuloitu saksalaisten autonvalmistajien lobbaus venyttää fsd betan hyväksymistä olisi totta.

USA:ssa "FS(B)D beta" ei vaadi hyväksyntää, kun siellä riittää että autonvalmistaja ilmoittaa vain että "hyvä on". Käsittääkseni myöskään Kanadassa Teslalla ei ole mitään hyväksyntää tarvinnut, koska sehän on vain Level 2 vekotin. Euroopassa standardit ovat tiukemmat, koska täällä myös jonkun toisen on hyväksyttävä nämä avustavat järjestelmät ja Tesla ei kykene sellaista hyväksyntää läpäisemään.

Tiedän, että olisit Teslan vuoksi myös luopumassa muista vastaavista järjestelmistä, jotta sähköturvallisuuskin olisi vähän niin ja näin, riittäisi kun Elon Musk / Elizabeth Holmes ilmoittaisi vekottimen toimivan, ettei kenenkään vahingossa tarvitsisi huomata ettei homma olekaan ihan speksien mukainen. Samoin lääkärit voisivat ilmoittaa vain olevansa lääkäreitä, turha sitä on tarkastaa, niin päästäisiin eroon siitäkin hoitovajeesta.

Mutta niin kauan kuin Tesla julkisella tiellä on, niin toivotaan että sitä myös estetään laittamassa hengenvaarallisia vekottimia liikenteeseen. Ei tarvitse kuin rattijuoppo sentään lapsia tappaa ihan vain sen takia että Markkanen halusi vähän huvituksia kun Muski lupaili niitä, ilman että kykeni tuottamaan turvallista softaa.

Samat säännöt kaikille valmistajille.

Kyllähän kai noissa sähköautojen kohdalla voitaisiin softalla mahdollistaa vaikka mikä vetotapa, joten ei se nyt välttämättä varsinaista lukkoa tarvitse. Toki esim. Rivianin kohdalla sieltä tietty löytyy neljä moottoria joten homma helpottuu vielä toki reippaasti.

Ei voida sen enempää kuin polttomoottoriautossa yhden akselin osalta, jos toisellä pyörällä ei ole pitoa, niin toinenkaan ei voi voimaa sinne välittää. Senhän takia niiden pitäisi jarruttaa toista pyörää, jotta sinne tulee vastusta. Eli kyllä se lukko olisi edelleen tarpeellinen.
 
USA:ssa "FS(B)D beta" ei vaadi hyväksyntää, kun siellä riittää että autonvalmistaja ilmoittaa vain että "hyvä on". Käsittääkseni myöskään Kanadassa Teslalla ei ole mitään hyväksyntää tarvinnut, koska sehän on vain Level 2 vekotin. Euroopassa standardit ovat tiukemmat, koska täällä myös jonkun toisen on hyväksyttävä nämä avustavat järjestelmät ja Tesla ei kykene sellaista hyväksyntää läpäisemään.

Tiedän, että olisit Teslan vuoksi myös luopumassa muista vastaavista järjestelmistä, jotta sähköturvallisuuskin olisi vähän niin ja näin, riittäisi kun Elon Musk / Elizabeth Holmes ilmoittaisi vekottimen toimivan, ettei kenenkään vahingossa tarvitsisi huomata ettei homma olekaan ihan speksien mukainen. Samoin lääkärit voisivat ilmoittaa vain olevansa lääkäreitä, turha sitä on tarkastaa, niin päästäisiin eroon siitäkin hoitovajeesta.

Mutta niin kauan kuin Tesla julkisella tiellä on, niin toivotaan että sitä myös estetään laittamassa hengenvaarallisia vekottimia liikenteeseen. Ei tarvitse kuin rattijuoppo sentään lapsia tappaa ihan vain sen takia että Markkanen halusi vähän huvituksia kun Muski lupaili niitä, ilman että kykeni tuottamaan turvallista softaa.

Samat säännöt kaikille valmistajille.
Miksi FSD Betaa ei voisi sitten tuoda eurooppaan jos se on vaan Level 2?
 
Emähirvi pyrki konttoriin. Sai luodista. Ehkä tarinan opetus on, että tää auto on turvallinen noin satasenkin vauhdista hirveen törmätessä. Sinänsä mielenkiintoista, ettei airrbagit lauenneet, mutta syy lienee siinä, ettei tuo keulaosa saanut käytännössä siipeensä yhtään. Kaatui pellille ja siitä lasin kautta jatkoi matkaa. Auto ei myöskään pyrkinyt väistämään, hidasti toki minkä ehti. Korjata meinasivat
FB_IMG_1697563171526.jpg

FB ryhmästä kopioitu, ei siis oma kokemus.
 
Emähirvi pyrki konttoriin. Sai luodista. Ehkä tarinan opetus on, että tää auto on turvallinen noin satasenkin vauhdista hirveen törmätessä. Sinänsä mielenkiintoista, ettei airrbagit lauenneet, mutta syy lienee siinä, ettei tuo keulaosa saanut käytännössä siipeensä yhtään. Kaatui pellille ja siitä lasin kautta jatkoi matkaa. Auto ei myöskään pyrkinyt väistämään, hidasti toki minkä ehti. Korjata meinasivat
FB_IMG_1697563171526.jpg

FB ryhmästä kopioitu, ei siis oma kokemus.

Onni onnettomuudessa, että pieni naaras ollut kohdalla.
 
On tuo FSD aika turha täällä Suomessa.
Sain loanerin missä FSD, niin Summon ei toimi parkkihallissa, ulkona toimii jos toimii. Rampille ajo koittaa yhtä ajattaa Hämeenlinnan väylältä bussipysäkille kun noustaan Kehä 1:lle. Automaattinen kaistanvaihto ehdottaa hyvin usein että vaihda kaistaa mutta kun kiireisempi tulee takaa niin keskeyttää.

Oliko kuinka uusi loaneri? Aika monta kertaa ”ajoin” ässäni viime talvena tallista ulos summonilla. Meikäläisellä tosin vielä toimivat parkkitutkat eli johtuisiko kokemuksesi vision virityksistä? Niissähän ei taida toimia oikein mikään automatiikka luotettavasti, kun ei pysty mittaamaan etäisyyksiä seinistä, esteistä yms.
 
Oliko kuinka uusi loaneri? Aika monta kertaa ”ajoin” ässäni viime talvena tallista ulos summonilla. Meikäläisellä tosin vielä toimivat parkkitutkat eli johtuisiko kokemuksesi vision virityksistä? Niissähän ei taida toimia oikein mikään automatiikka, kun ei pysty mittaamaan etäisyyksiä seinistä Yms.
Kyllä tässä tutkat oli. Kokeilin firman parkkihallissa, ei toiminut koska ei saanut GPS signaalilla tarkkaa sijaintia. Ulkona toimi hetken eteenpäin mutta ei enää vaan ilmoitti että vie kännykkä lähemmäs sen jälkeen. Epäilen sen olevan pre 2020 koska oli vielä hopeiset listat.

Autoparkkia koitin myös mutta ei. Kerran sain P näkyviin, tämäkin kun lähdin vain ajamaan pois kun jaksanut tuhlata aikaa enää. Mutta en muuten vaikka oli viivoja, ajoin hitaasti autojen ohi ja ulkona kokeilin vielä jos ajaisi edes kadunvarteen.
 
Olihan tuossa alussa toimittajalla melkein tietoa teslojen ilmanvastuksistakin kun kehui alhaisina Highlandille vaikka ässässä nykyään 0.208
Eikös Tesla itsekin tuota mainostanut? Kun julkaisussa se mainittiin monen muunkin toimittajan toimesta.
 
Siinä ei ole pienin ilmanvastuskerroin, mutta siinä on pienin ilmanvastus (koska auto on pienempi kuin Model S). Aika epäselvästi tuosta on sanottu tuossakin slidessä.

F461DMNXAAAcRv7
 
Siinä ei ole pienin ilmanvastuskerroin, mutta siinä on pienin ilmanvastus (koska auto on pienempi kuin Model S). Aika epäselvästi tuosta on sanottu tuossakin slidessä.

Juuri näin, mutta siihen vielä lisäksi että tuo koeajo on tehty Briteissä, joissa oikeanpuoleista rattia saa vain Model 3 / Model Y. Eli Model S / Model X ovat täysin kurioseettejä siellä, koska ne kelpaavat lähinnä postiautoksi.
 
Juuri näin, mutta siihen vielä lisäksi että tuo koeajo on tehty Briteissä, joissa oikeanpuoleista rattia saa vain Model 3 / Model Y. Eli Model S / Model X ovat täysin kurioseettejä siellä, koska ne kelpaavat lähinnä postiautoksi.
Koeajo auto ainakin on väärällä ratilla.
 
Oliko kuinka uusi loaneri? Aika monta kertaa ”ajoin” ässäni viime talvena tallista ulos summonilla. Meikäläisellä tosin vielä toimivat parkkitutkat eli johtuisiko kokemuksesi vision virityksistä? Niissähän ei taida toimia oikein mikään automatiikka luotettavasti, kun ei pysty mittaamaan etäisyyksiä seinistä, esteistä yms.
Kyllä tässä tutkat oli. Kokeilin firman parkkihallissa, ei toiminut koska ei saanut GPS signaalilla tarkkaa sijaintia. Ulkona toimi hetken eteenpäin mutta ei enää vaan ilmoitti että vie kännykkä lähemmäs sen jälkeen. Epäilen sen olevan pre 2020 koska oli vielä hopeiset listat.

Autoparkkia koitin myös mutta ei. Kerran sain P näkyviin, tämäkin kun lähdin vain ajamaan pois kun jaksanut tuhlata aikaa enää. Mutta en muuten vaikka oli viivoja, ajoin hitaasti autojen ohi ja ulkona kokeilin vielä jos ajaisi edes kadunvarteen.

Niin siis kyllä summon autotallissa toimiikin, kun itse seisot pihalla ja autokin parhaimmillaan saa gepsin siitä oviaukosta. Mut parkkihalleissa ei tosiaan toimi laisinkaan, koska gepsiä ei löydä.

Autoparkki taas vaatii aivan älyttömän hyvät viivat ja sen että ruudussa on kolme viivaa, myös takana.

Ite maalasin autotallin betonilattiaan valkoisen ruudukon et iteki hahmottaa paremmin mihin asti tavaraa voi laittaa ja mihin asemoida auto. Siinä kyllä auto tunnistaa ihan nätisti viivat, mutta tuli tehtyä liian pitkät viivat ni jättää puoliväliin auton
 
Niin siis kyllä summon autotallissa toimiikin, kun itse seisot pihalla ja autokin parhaimmillaan saa gepsin siitä oviaukosta. Mut parkkihalleissa ei tosiaan toimi laisinkaan, koska gepsiä ei löydä.

Autoparkki taas vaatii aivan älyttömän hyvät viivat ja sen että ruudussa on kolme viivaa, myös takana.

Ite maalasin autotallin betonilattiaan valkoisen ruudukon et iteki hahmottaa paremmin mihin asti tavaraa voi laittaa ja mihin asemoida auto. Siinä kyllä auto tunnistaa ihan nätisti viivat, mutta tuli tehtyä liian pitkät viivat ni jättää puoliväliin auton
Eikö sen pitäisi osaa ajaa myös autojen väliin?
 
Eikö sen pitäisi osaa ajaa myös autojen väliin?
Kyllä ainakin tuo oma -16 facelift S näyttää autonväleihinkin autoparkkia vaikka olisi hiekkaparkkis ilman viivoja, näyttää myös mökkitiellä, että puiden väleissä keskellä metsää olisi parkkiruutuja. Lisäksi ”osaa” ajaa tuohon omaan ruutuunkin, jossa toinen sivu ja perä betoniseinää ja toisella sivustalla betonitolppa etukulmassa sekä viiva tolpan ja seinän välillä, jota ei kyllä pölyn alta edes erota.
Eli ei ainakaan tässä tarvita viivoja, vaan jotkut esteet riittävät, että auto ymmärtää siinä olevan mahdollinen ruutu.

Mutta tuntuu olevan aika tarkka mihin positioit auton, että näyttää mahdollisuutta autoparkkiin, lisäksi siitä mistä itse ajaa yhdellä ratin kääntämisellä ruutuun, niin autoparkki ajelee edes takaisin, että saa auton ruutuun.

Toki en nyt ihmettelisi, jos tässäkin olisi jotain Teslan ”parannuksia” tehty uudempiin versioihin.
 
Mielenkiintoista kyllä nähdä miten ja milloin Tesla palauttaa summonit ja muut toiminnot autoihin joissa ei ole pysäköintiantureita.
 
Eikös tuo -16 auto ole vielä MobileEyen teknologialla?
Ilmeisesti kyllä koska AP1, mutta ei ole niin syvällisesti tullut perehdyttyä, että osaisin sanoa vaikuttaako se suuremmin autoparkin toimintaan vai ei, tai onko näissäkin jotain Teslan softaa vielä lisänä sotkemassa tms.
 
Noi vanhemmat tosiaan ovat parkkeerauksessa parempia kuin nämä uudet:


Eli joo, ovathan ne uudet aika huonoja (pahoittelut, kun ko. video on ollut tässäkin ketjussa varmaan ainakin sen pari kertaa).
 
Onko toi Teslan pyyhinvika/ominaisuus kaikissa Tesloissa ? En oo kuullu kuin Model 3 ja Y siitä valitettavan.
 
Onko toi Teslan pyyhinvika/ominaisuus kaikissa Tesloissa ? En oo kuullu kuin Model 3 ja Y siitä valitettavan.
Mulla ne oli alkukesästä ihan hirveät (3). Pyyhki kuivaa jos oli vähänkin hyttysenraatoja, siitepölyä tms. ikkunassa - eli siihen aikaan vuodesta ihan aina. Ongelma korostui kirkkaalla auringonpaisteella. Nyt on loppukesän ja syksyn toiminut hyvin kun en muista milloin olisi viimeksi noiden toiminta nostanut verenpainetta.
 
Kun lasi on kameran kohdalta puhdas (sekä sisältä että ulkopuolelta) ja pyyhkijät hyvät niin mitään ongelmaa ei ole. Liian ronkeli tuo on näistä asioista.

Tosin eipä se sateentunnistus kovin hyvä ole siltikään, eli voi pyyhkiä liian harvoin/usein. Tuohan perustuu kai yhä yhden kameran yhteen frameen, kesällä piti tulla päivitys tuohon mutta eipä ole tainnut kuulua. Elon Musk apologizes for Tesla's quirky auto wipers, hints at improvements
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom