Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muuten suomen olosuhteissa nelivedon "hyödyt" taitaa jäädä siihen että "kepittelee" ydintalvella jääkelillä etuvetoautoja valoissa.
Kyllä tuosta lumikeleillä on hyötyä. Olen kaksivetoisen auton kanssa ollut useampaankin kertaan lapiohommissa, mutta nelivedon kanssa en kertaakaan. Etenemiskyky & käyttäytyminen lumipöperöisillä teillä on yleisesti ottaen ihan toista luokkaa.
Model 3:n kanssa ongelmaksi tulee lumipöperöllä maavara. Ei siinä paljon neliveto auta kun auto on pohjasta kiinni (ja se on käynyt itselläni useamman kerran, takaveto on kyllä mennyt mutta kun ne takarenkaat on ilmassa niin meno muuttui hieman heikommaksi).
Olen itsekin todennut että ne muutamat kerrat vuodessa kun sitä nelivetoa tarvitsisi eivät ole sen arvoisia, koska kertaakaan matka ei ole jäänyt sen takia tekemättä. Sen sijaan nastat oisivat kyllä auttaneet useammankin kerran..
Ei se ihan niin helposti kaiva itseään pohjasta kiinni, jos edes jossain nurkassa on pitoa viedä pulkkaa eteenpäin. Tokihan siitä ei mitään maasturia tule tuolla maavaralla, mutta kyllä mä olen sillä suorittanut kunnialla tienpätkiä, joissa vanhalla takavetosedanilla oltaisin oltu lapparihommissa riippumatta siitä onko nastaa vai kitkaa olla. Nastat nyt toki varmaan pohjoisessa paljon ajeleville muutenkin se vaihtoehto joka valitaan 100/100.Ei siinä paljon neliveto auta kun auto on pohjasta kiinni (ja se on käynyt itselläni useamman kerran, takaveto on kyllä mennyt mutta kun ne takarenkaat on ilmassa niin meno muuttui hieman heikommaksi).
Ei se ihan niin helposti kaiva itseään pohjasta kiinni, jos edes jossain nurkassa on pitoa viedä pulkkaa eteenpäin.
Tesloissa taitaa olla differentiaali integroituna drive unittiin. Eli takavetoisessa on differentiaali takapyörille ja nelivetoisessa omat differentiaalit taka ja etupyörille.Onko Model 3:ssa tasauspyörästön lukko?
Tesloissa taitaa olla differentiaali integroituna drive unittiin. Eli takavetoisessa on differentiaali takapyörille ja nelivetoisessa omat differentiaalit taka ja etupyörille.
E: Niin lukko. Ei taida tesloissa olla missään lukkoa kuitenkaan. Joku viisas selventäkööt.
Jees. Kyllä se lukko ja luistonesto pois päältä omasta mielestäni parempi on, mutta ei ole tosiaan vielä tullut vastaan tilannetta, jossa olisin nelivedolla jäänyt aamulla auraamattomalle parkkipaikalle/pikkutielle/ylämäkeen, joten rittävän hyvin on pelannut tuollaisenaankin.Ei vaadi, luistonestolla sekin on vuosikausia saatu aikaan henkilöautoissa. Ei toki täydellinen , mutta riittävä.
Huulilasiko niitä joskus testasi, että lähtee yhdellä pyörällä liikkeelle, netissä on useitakin YT kanavia aiheelle pyhitetty. MB/BMW/Audi...
Jotenkin sen ei pitäisi pääväyliltä tipautella pikkuteille ihan pienen eron takia... laskennallisesti tosiaan joku kärrypolku voi olla lyhyempi ja auto hairahtua sinne, mutta harva sitä hyötyä oikeasti haluaa. Parempi jos saa rauhassa ajaa isoa tietä. Mutta selkeä parannuksen paikka kanssa omien kokemusteni pohjalta.Ei ole päällä, jälkikäteen tarkistettiin vielä ettei kyseisessä kohdassa edes ollut tietullipistettä kun sitä itsekin mietittiin. Siitä oon samaa mieltä että niitä on rasittavan paljon, yllättävän paljon niihin saa rahaakin menemään.
Ehkä tuo aikaisempi hinta oli vain ylikallis. Uusi alennettu 40k puntaa on kuitenkin 46k€. Nykyinen suomen hinta on 43k.Englannissa Highland lähtee 3k halvemmalla kuin wanha 3. Hintojen tippumista odotellessa.Tesla Model 3 Highland now available in the UK with lower starting price
A look at Tesla’s order page for the upgraded Model 3 in the UK shows an estimated delivery date of January to February 2024.www.teslarati.com
FSD on lupaus tulevasta, ei siinä kuulu katsoa miten se nyt toimii. Väärin testattu.On tuo FSD aika turha täällä Suomessa.
Sain loanerin missä FSD, niin Summon ei toimi parkkihallissa, ulkona toimii jos toimii. Rampille ajo koittaa yhtä ajattaa Hämeenlinnan väylältä bussipysäkille kun noustaan Kehä 1:lle. Automaattinen kaistanvaihto ehdottaa hyvin usein että vaihda kaistaa mutta kun kiireisempi tulee takaa niin keskeyttää.
Ai? Kuten sen piti toimia 2016?FSD on lupaus tulevasta, ei siinä kuulu katsoa miten se nyt toimii. Väärin testattu.
Tavoitteet on tavotteita, asiakkaan vika muistella menneitä.Ai? Kuten sen piti toimia 2016?
EU:ssa ollaan niin hitaita hyväksymään yhtään mitään. Kuulemma saksalaiset toimivat jarrumiehinä että FSD Betan hyväksyminen EU:n rattaissa venyy ja venyy.
Nyt on kyllä aivan täyttä tuubaa. Mulla oli takavetonen BMW 120d muutamia vuosia sitten ja se jäi jumiin jopa tasamaalle, jos oli jäätä. Tai lunta 10cm. Tai märkä nurmi.Ei vaadi, luistonestolla sekin on vuosikausia saatu aikaan henkilöautoissa. Ei toki täydellinen , mutta riittävä.
Huulilasiko niitä joskus testasi, että lähtee yhdellä pyörällä liikkeelle, netissä on useitakin YT kanavia aiheelle pyhitetty. MB/BMW/Audi...
En halua, mutta FSD Betan voisi EU:n tantat jo pikkuhiljaa hyväksyä. Jännä kun USA:ssa että Kanadassa tuo FSD Beta on hyväksytty. En yhtään ihmettelisi että X:ssä ja myös eri foorumeilla spekuloitu saksalaisten autonvalmistajien lobbaus venyttää fsd betan hyväksymistä olisi totta.Eiköhän se suurin jarru nyt ja vuodesta 2016 asti ole ollut huono softa. Kyllähän se on ikävä jos byrokraatit tarkoituksella tekee työnsä ja estävät hengenvaarallisten lelujen pääsyn markkinoille, mutta kun se nyt vaan on heidän hommansa.
Onneksi land of the freessä saa ampua vaikka kaverin kadulta omalla rynnäkkökiväärillään, jos se vaikka katsoo kohti kun on väärän värinen. Sitäkö sinäkin haluat tänne?
Mitä merkitystä sillä on kuinka huono takaveto on liikkeellelähdössä kun nelivetoisista puhuttiin? Noita rullatestejä / talvitestejä on tehty maailman monet sivut ja yhtään laadukkaampi neliveto sieltä nollakitkatilanteesta saa liikautettua auton pois rullilta liikkeelle kun yksikin rengas saa pitoa; kuten sanoin, ei se täydellinen ole, mutta riittävä henkilöautoon.
Näytä mulle henkilöauto, (mieluusti sähköinen) jonka voi nytkin ostaa kaupasta, jossa on tasauspyörästön lukko.(ja) Niitä ei ole, pl.muutama maasturi ja niissäkin osin lisävarustelistan kautta. Mennyttä maailmaa, kuten Audinkin torsen. (Taisi se vielä parissa isoimmassa mallisarjassa olla isoilla moottoreilla)
En halua, mutta FSD Betan voisi EU:n tantat jo pikkuhiljaa hyväksyä. Jännä kun USA:ssa että Kanadassa tuo FSD Beta on hyväksytty. En yhtään ihmettelisi että X:ssä ja myös eri foorumeilla spekuloitu saksalaisten autonvalmistajien lobbaus venyttää fsd betan hyväksymistä olisi totta.
Kyllähän kai noissa sähköautojen kohdalla voitaisiin softalla mahdollistaa vaikka mikä vetotapa, joten ei se nyt välttämättä varsinaista lukkoa tarvitse. Toki esim. Rivianin kohdalla sieltä tietty löytyy neljä moottoria joten homma helpottuu vielä toki reippaasti.
No sekö tekisi siitä toimivan ?EU:ssa ollaan niin hitaita hyväksymään yhtään mitään. Kuulemma saksalaiset toimivat jarrumiehinä että FSD Betan hyväksyminen EU:n rattaissa venyy ja venyy.
Miksi FSD Betaa ei voisi sitten tuoda eurooppaan jos se on vaan Level 2?USA:ssa "FS(B)D beta" ei vaadi hyväksyntää, kun siellä riittää että autonvalmistaja ilmoittaa vain että "hyvä on". Käsittääkseni myöskään Kanadassa Teslalla ei ole mitään hyväksyntää tarvinnut, koska sehän on vain Level 2 vekotin. Euroopassa standardit ovat tiukemmat, koska täällä myös jonkun toisen on hyväksyttävä nämä avustavat järjestelmät ja Tesla ei kykene sellaista hyväksyntää läpäisemään.
Tiedän, että olisit Teslan vuoksi myös luopumassa muista vastaavista järjestelmistä, jotta sähköturvallisuuskin olisi vähän niin ja näin, riittäisi kun Elon Musk / Elizabeth Holmes ilmoittaisi vekottimen toimivan, ettei kenenkään vahingossa tarvitsisi huomata ettei homma olekaan ihan speksien mukainen. Samoin lääkärit voisivat ilmoittaa vain olevansa lääkäreitä, turha sitä on tarkastaa, niin päästäisiin eroon siitäkin hoitovajeesta.
Mutta niin kauan kuin Tesla julkisella tiellä on, niin toivotaan että sitä myös estetään laittamassa hengenvaarallisia vekottimia liikenteeseen. Ei tarvitse kuin rattijuoppo sentään lapsia tappaa ihan vain sen takia että Markkanen halusi vähän huvituksia kun Muski lupaili niitä, ilman että kykeni tuottamaan turvallista softaa.
Samat säännöt kaikille valmistajille.
Ei se varmaan siitä huonompaakaan tee.No sekö tekisi siitä toimivan ?
Emähirvi pyrki konttoriin. Sai luodista. Ehkä tarinan opetus on, että tää auto on turvallinen noin satasenkin vauhdista hirveen törmätessä. Sinänsä mielenkiintoista, ettei airrbagit lauenneet, mutta syy lienee siinä, ettei tuo keulaosa saanut käytännössä siipeensä yhtään. Kaatui pellille ja siitä lasin kautta jatkoi matkaa. Auto ei myöskään pyrkinyt väistämään, hidasti toki minkä ehti. Korjata meinasivat
FB ryhmästä kopioitu, ei siis oma kokemus.
On tuo FSD aika turha täällä Suomessa.
Sain loanerin missä FSD, niin Summon ei toimi parkkihallissa, ulkona toimii jos toimii. Rampille ajo koittaa yhtä ajattaa Hämeenlinnan väylältä bussipysäkille kun noustaan Kehä 1:lle. Automaattinen kaistanvaihto ehdottaa hyvin usein että vaihda kaistaa mutta kun kiireisempi tulee takaa niin keskeyttää.
Päivitetyn Model 3:n arvosteluita ruvennut putkahtamaan. Ohessa Autotraderin tuore testi:
Kyllä tässä tutkat oli. Kokeilin firman parkkihallissa, ei toiminut koska ei saanut GPS signaalilla tarkkaa sijaintia. Ulkona toimi hetken eteenpäin mutta ei enää vaan ilmoitti että vie kännykkä lähemmäs sen jälkeen. Epäilen sen olevan pre 2020 koska oli vielä hopeiset listat.Oliko kuinka uusi loaneri? Aika monta kertaa ”ajoin” ässäni viime talvena tallista ulos summonilla. Meikäläisellä tosin vielä toimivat parkkitutkat eli johtuisiko kokemuksesi vision virityksistä? Niissähän ei taida toimia oikein mikään automatiikka, kun ei pysty mittaamaan etäisyyksiä seinistä Yms.
Olihan tuossa alussa toimittajalla melkein tietoa teslojen ilmanvastuksistakin kun kehui alhaisina Highlandille vaikka ässässä nykyään 0.208Ja lopussa tulikin että hieno auto mutta softa ei toimi ja on puutteellinen.
Eikös Tesla itsekin tuota mainostanut? Kun julkaisussa se mainittiin monen muunkin toimittajan toimesta.Olihan tuossa alussa toimittajalla melkein tietoa teslojen ilmanvastuksistakin kun kehui alhaisina Highlandille vaikka ässässä nykyään 0.208
Siinä ei ole pienin ilmanvastuskerroin, mutta siinä on pienin ilmanvastus (koska auto on pienempi kuin Model S). Aika epäselvästi tuosta on sanottu tuossakin slidessä.
Koeajo auto ainakin on väärällä ratilla.Juuri näin, mutta siihen vielä lisäksi että tuo koeajo on tehty Briteissä, joissa oikeanpuoleista rattia saa vain Model 3 / Model Y. Eli Model S / Model X ovat täysin kurioseettejä siellä, koska ne kelpaavat lähinnä postiautoksi.
Oliko kuinka uusi loaneri? Aika monta kertaa ”ajoin” ässäni viime talvena tallista ulos summonilla. Meikäläisellä tosin vielä toimivat parkkitutkat eli johtuisiko kokemuksesi vision virityksistä? Niissähän ei taida toimia oikein mikään automatiikka luotettavasti, kun ei pysty mittaamaan etäisyyksiä seinistä, esteistä yms.
Kyllä tässä tutkat oli. Kokeilin firman parkkihallissa, ei toiminut koska ei saanut GPS signaalilla tarkkaa sijaintia. Ulkona toimi hetken eteenpäin mutta ei enää vaan ilmoitti että vie kännykkä lähemmäs sen jälkeen. Epäilen sen olevan pre 2020 koska oli vielä hopeiset listat.
Autoparkkia koitin myös mutta ei. Kerran sain P näkyviin, tämäkin kun lähdin vain ajamaan pois kun jaksanut tuhlata aikaa enää. Mutta en muuten vaikka oli viivoja, ajoin hitaasti autojen ohi ja ulkona kokeilin vielä jos ajaisi edes kadunvarteen.
Eikö sen pitäisi osaa ajaa myös autojen väliin?Niin siis kyllä summon autotallissa toimiikin, kun itse seisot pihalla ja autokin parhaimmillaan saa gepsin siitä oviaukosta. Mut parkkihalleissa ei tosiaan toimi laisinkaan, koska gepsiä ei löydä.
Autoparkki taas vaatii aivan älyttömän hyvät viivat ja sen että ruudussa on kolme viivaa, myös takana.
Ite maalasin autotallin betonilattiaan valkoisen ruudukon et iteki hahmottaa paremmin mihin asti tavaraa voi laittaa ja mihin asemoida auto. Siinä kyllä auto tunnistaa ihan nätisti viivat, mutta tuli tehtyä liian pitkät viivat ni jättää puoliväliin auton
Kyllä ainakin tuo oma -16 facelift S näyttää autonväleihinkin autoparkkia vaikka olisi hiekkaparkkis ilman viivoja, näyttää myös mökkitiellä, että puiden väleissä keskellä metsää olisi parkkiruutuja. Lisäksi ”osaa” ajaa tuohon omaan ruutuunkin, jossa toinen sivu ja perä betoniseinää ja toisella sivustalla betonitolppa etukulmassa sekä viiva tolpan ja seinän välillä, jota ei kyllä pölyn alta edes erota.Eikö sen pitäisi osaa ajaa myös autojen väliin?
Toki en nyt ihmettelisi, jos tässäkin olisi jotain Teslan ”parannuksia” tehty uudempiin versioihin.
Ilmeisesti kyllä koska AP1, mutta ei ole niin syvällisesti tullut perehdyttyä, että osaisin sanoa vaikuttaako se suuremmin autoparkin toimintaan vai ei, tai onko näissäkin jotain Teslan softaa vielä lisänä sotkemassa tms.Eikös tuo -16 auto ole vielä MobileEyen teknologialla?
Mulla ne oli alkukesästä ihan hirveät (3). Pyyhki kuivaa jos oli vähänkin hyttysenraatoja, siitepölyä tms. ikkunassa - eli siihen aikaan vuodesta ihan aina. Ongelma korostui kirkkaalla auringonpaisteella. Nyt on loppukesän ja syksyn toiminut hyvin kun en muista milloin olisi viimeksi noiden toiminta nostanut verenpainetta.Onko toi Teslan pyyhinvika/ominaisuus kaikissa Tesloissa ? En oo kuullu kuin Model 3 ja Y siitä valitettavan.
Kun lasi on kameran kohdalta puhdas (sekä sisältä että ulkopuolelta) ja pyyhkijät hyvät niin mitään ongelmaa ei ole. Liian ronkeli tuo on näistä asioista.