• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Taisi jatkua vaan viidellä päivällä nyt. Ja mihin se maku siitä menee? Tilaat auton, saat koron, mitä merkitystä sillä sitten enää on?

Eikös tuo kerran jo aiemminkin pidennetty? Ei kait siinä muuta kuin se, että tuollaisista pysyvistä "alennuksista" tulee ainakin itselle hyvin vahvasti ns. sohvakauppameininki mieleen, eikä mitenkään hyvässä mielessä.
 
Eikös tuo kerran jo aiemminkin pidennetty? Ei kait siinä muuta kuin se, että tuollaisista pysyvistä "alennuksista" tulee ainakin itselle hyvin vahvasti ns. sohvakauppameininki mieleen, eikä mitenkään hyvässä mielessä.
Joo näin on, mutta vain kerran kuukaudella. Mikä oli mielestäni ihan hyvä veto, koska se alkuperäinen aika oli kuitenkin kohtuu lyhyt siihen, että tilaat sen "tehtaalta" ja se pitäisi kuitenkin saada käsiin ennen sen kamppiksen päättymistä.

Eri asia olisikin jos tuo korkotarjous koskisi kaikkia tilauksia viimeiseen päivään asti, eikä vain luovutettuja autoja.

Edit: Jaa sori, en huomannut tuota, että se on nyt muuttunut "lokakuun loppuun toimitettuihin".
 
Hieman menee kyllä maku tähän Teslan korkotarjoukseen. Koko ajan jatkuu kuukaudella. Jatkuukohan tuo nyt sitten viikon välein aina eteenpäin.
Eikös tuo kerran jo aiemminkin pidennetty? Ei kait siinä muuta kuin se, että tuollaisista pysyvistä "alennuksista" tulee ainakin itselle hyvin vahvasti ns. sohvakauppameininki mieleen, eikä mitenkään hyvässä mielessä.

Miten kuluttajan näkökulmasta 5 päivän pidennetty korkotarjous ja uuden Model Y:n tapauksessa yli 5000€ säästö rahoituksella voi olla negatiivinen asia? Ihan millä tahansa automerkillä nämä korkotarjoukset ovat hyvä juttu, kun markkinahinnan mukaiset korot pyörii vajaassa 10 % :hmm:
 
Miten kuluttajan näkökulmasta 5 päivän pidennetty korkotarjous ja uuden Model Y:n tapauksessa yli 5000€ säästö rahoituksella voi olla negatiivinen asia? Ihan millä tahansa automerkillä nämä korkotarjoukset ovat hyvä juttu, kun markkinahinnan mukaiset korot pyörii vajaassa 10 % :hmm:

Just tuo ylempänä mainittu sohvakauppameininki. Tilaa Tesla tämän kuun loppuun, tarjous ainoastaan tämän kuun! No itseasiassa on myös ensi kuun! Eikun nyt vielä vähän aikaa, nyt oikeasti loppuu tarjous! Eikun jatketaan sittenkin vielä vähän!
 
Miten kuluttajan näkökulmasta 5 päivän pidennetty korkotarjous ja uuden Model Y:n tapauksessa yli 5000€ säästö rahoituksella voi olla negatiivinen asia? Ihan millä tahansa automerkillä nämä korkotarjoukset ovat hyvä juttu, kun markkinahinnan mukaiset korot pyörii vajaassa 10 % :hmm:

Niin siis olisi varmaan pitänyt tarkentaa, että itse en vielä olisi Teslan touhuja sohvakaupaksi laskemassa. Lähinnä noin yleisellä tasolla ajattelin valottaa, minkä takia "poukkoilevat" tarjousjatkot saattavat joidenkin kuluttajien mielestä olla negatiivinen juttu.
 
Tesla käyttää etua hyväkseen. Kun valmistaja myy itse autot voi vapaammin hinnoitella ja säätää korkoja lainoihin. Muut merkit kun myyvät merkkiliikkeiden kautta niin säätely on vaikeampaa ja jää itsenäisille myyjille. Toinen puoli samaa tarinaa, että muut merkit joutuvat jotain marginaalia antamaan myyjille toisin kuin tesla.

Vaikea kokea (dynaamisia) tapoja alentaa ostohintaa huonona asiana ellei sitten ajattele niin, että se mitä naapurikin saa on itseltä pois. Toki tuottaa extra päänvaivaa ostaessa, kun joutuu miettimään oston ajoitusta. Onko tuo sitten huono asia, tuskin? Ajattelisin niin, että ajoituksella voi säästää enkä niin päin, että huonolla ajoituksella maksaa extraa. Viime kädessä auto on about aina huono sijoitus jos ei muuten niin arvonaleneman kautta. Ei ne käytetyt teslatkaan tule maailmanloppuun asti pitämään arvoansa.
 
Tesla käyttää etua hyväkseen. Kun valmistaja myy itse autot voi vapaammin hinnoitella ja säätää korkoja lainoihin. Muut merkit kun myyvät merkkiliikkeiden kautta niin säätely on vaikeampaa ja jää itsenäisille myyjille. Toinen puoli samaa tarinaa, että muut merkit joutuvat jotain marginaalia antamaan myyjille toisin kuin tesla.

Vaikea kokea (dynaamisia) tapoja alentaa ostohintaa huonona asiana ellei sitten ajattele niin, että se mitä naapurikin saa on itseltä pois. Toki tuottaa extra päänvaivaa ostaessa, kun joutuu miettimään oston ajoitusta. Onko tuo sitten huono asia, tuskin? Ajattelisin niin, että ajoituksella voi säästää enkä niin päin, että huonolla ajoituksella maksaa extraa. Viime kädessä auto on about aina huono sijoitus jos ei muuten niin arvonaleneman kautta. Ei ne käytetyt teslatkaan tule maailmanloppuun asti pitämään arvoansa.

Henkilökohtaisesti en näe, että nämä tarjoukset tulisivat päättymään (pysyvästi, toki hetkellisesti voivat hävitä) niin kauan kun korot on korkealla ja Tesla tavoittelee kasvua... jolloin auton harkintaa miettivänä jäisin vain odottamaan sitä parempaa tarjousta, jollei ole pakko ostaa nyt. Kuten itse siis tällä hetkellä teenkin.

[EDIT] Ja tämä lupailee samaa: Tesla Vehicle Production & Deliveries and Date for Financial Results & Webcast for Third Quarter 2023
 
Viimeksi muokattu:
Henkilökohtaisesti en näe, että nämä tarjoukset tulisivat päättymään (pysyvästi, toki hetkellisesti voivat hävitä) niin kauan kun korot on korkealla ja Tesla tavoittelee kasvua... jolloin auton harkintaa miettivänä jäisin vain odottamaan sitä parempaa tarjousta, jollei ole pakko ostaa nyt. Kuten itse siis tällä hetkellä teenkin.
Samaa mieltä asiasta. En vain ymmärrä miksi joku pitäisi huonona asiana, jos tesla jatkaa korkotarjouksia. Ellei sitten ajattele niin, että minä olin noheva ja sain alennuksella, naapuripa ei saanut kun alennus loppui.

----------

Varsinaiset alennusmyynnit kai on säännelty. Ei voi olla koko ajan joku 60% ale. Ei kai korkotarjouksia samalla tapaa säännöstellä kuin "oikeata" alennusmyyntiä?
 
Eihän korkotarjous ole tuotteen alennus. Se on rahoitusvaihtoehto. Varman eri pelisäännöt näillä.

Ihme poru tästäkin syntyi. Eikö ole hyvä juttu että tarjoukset jatkuu vaikka viikon pätkissä ikuisesti. Mitä se on keneltäkään pois tai mitä haittaa siitä on ?

Kuka muuten on rahoituksen antaja näissä Teslan myyntikinkereissä?
 
Tesla toimitti 5000 autoa enemmän kuin valmisti q3:lla. Tehtaiden kiinniolot näkyivät tuotantomäärissä kuten q2 raportin yhteydessä ennustettiin. Edelleen tesla 1.8miljoonaa autoa vauhdissa mikä on virallinen tavoite 2023 vuodelle.

1696253023040.png

 
Tesla toimitti 5000 autoa enemmän kuin valmisti q3:lla. Tehtaiden kiinniolot näkyivät tuotantomäärissä kuten q2 raportin yhteydessä ennustettiin. Edelleen tesla 1.8miljoonaa autoa vauhdissa mikä on virallinen tavoite 2023 vuodelle.

Peräti yli puolet (2297/4571) varaston pienenemisestä oli model S/X.... ja kun tuossa sanotaan, että heikommat luvut johtuu tehdaspäivityksistä, niin mitäköhän "päivityksiä" näiden linjastoille tehtiin? Ja "days of inventory" pysyi täysin samana (ja jopa kasvoi 3/Y osalta kun ottaa huomioon S/X varastolaskun) myyntimäärien laskiessa. Selitys vähintäänkin ontuu.
 
Peräti yli puolet (2297/4571) varaston pienenemisestä oli model S/X.... ja kun tuossa sanotaan, että heikommat luvut johtuu tehdaspäivityksistä, niin mitäköhän "päivityksiä" näiden linjastoille tehtiin? Ja "days of inventory" pysyi täysin samana (ja jopa kasvoi 3/Y osalta kun ottaa huomioon S/X varastolaskun) myyntimäärien laskiessa. Selitys vähintäänkin ontuu.
Uusi Model 3 ainakin pysäytti Kiinan. Muiden osalta ei varmaan juurikaan.
 
Uusi Model 3 ainakin pysäytti Kiinan. Muiden osalta ei varmaan juurikaan.
texas pysäkkiä ct:n ja model y:n takia

Berliinissä tuotanto vähentynyt, syytä voi vain arvailla
 
Korkotarjous on huono, jos haluaa ostaa auton kylmällä käteisellä. Mieluummin itse hinnasta enemmän pois, mutta katsotaan nyt mitä Q4 tuo tullessaan.
 
Korkotarjous on huono, jos haluaa ostaa auton kylmällä käteisellä. Mieluummin itse hinnasta enemmän pois, mutta katsotaan nyt mitä Q4 tuo tullessaan.
Korkotarjous on tilapäinen toisin kuin alennettu hinta. Syntyy järjetön meteli ja efekti hintojennostosta. Eri vivut, erilainen lopputulos teslan tulokseen pitkällä aikavälillä. Korot oletettavasti tulee reilusti alaspäin 2v sisällä.
 
Tesla käyttää etua hyväkseen. Kun valmistaja myy itse autot voi vapaammin hinnoitella ja säätää korkoja lainoihin. Muut merkit kun myyvät merkkiliikkeiden kautta niin säätely on vaikeampaa ja jää itsenäisille myyjille. Toinen puoli samaa tarinaa, että muut merkit joutuvat jotain marginaalia antamaan myyjille toisin kuin tesla.
Mitä vaikeaa siinä muka on, että maahantuoja ilmoittaa malliin x olevan alen nyt y € ja sponssaavat korkoa z% verran? Jatkuvastihan noita samanlaisia kampanjoita on. Marginaali myyjille vs. oman palveluverkoston ylläpito. Ei se nyt kovin eri asia ole sekään, paitsi tietysti jos karsii palvelusta. Teslalla on erilainen tapa toimia, mutta ei se automaattisesti tarkoita mullistavaa ja hyödyllistä. Onko Tesla koskaan esittänyt lukuja sen tueksi, että heidän tapansa olisi tehokkaampi? Tai edes väittäneen niin?
 
Korkotarjous on huono, jos haluaa ostaa auton kylmällä käteisellä. Mieluummin itse hinnasta enemmän pois, mutta katsotaan nyt mitä Q4 tuo tullessaan.

Uusia autoja ostetaan käteisellä alle 10%(?), joten tuossa ei ole mitään järkeä.
 
Uusia autoja ostetaan käteisellä alle 10%(?), joten tuossa ei ole mitään järkeä.

Tämän takia myyjät, joiden kanssa sen käteishinnan voi neuvotella, on hyödyllisiä. Nythän käteisostajat kokee saavansa huonon diilin Teslalta kun tähän taitaa olla hyvin rajalliset mahdollisuudet.

Taisi nollakorkojen aika nostaa rahoituksien suosion hyvin korkealle, kun osittain tähän vaikutti sekin, että jopa ne, joilla käteisostoon varaa oli, otti rahoituksen.
 
Viimeksi muokattu:
texas pysäkkiä ct:n ja model y:n takia

Berliinissä tuotanto vähentynyt, syytä voi vain arvailla
Huhu kertoi, että Berliini ei ole koskaan tuottanut kuin kerran tuon määrän viikossa.
 
Korot oletettavasti tulee reilusti alaspäin 2v sisällä.

Kuulostaa ihan yhtä todelta kuin nollakorkoaikana pitkään hoettiin että euroalueella korot eivät tule koskaan nousemaan, yeah right. Omasta mielestäni nyt ollaan ns. normaalien korkojen tasolla.

Hyvin muistan kun ostin vuosituhannen vaihteessa Avensiksen 8-10% korolla ja silloin se tuntui halvalta…ja silloin piti vielä maksaa kunnon käsiraha tai olla arvokas vaihdokki.

Käteisostajat eivät ole enää vuosiin olleet kingejä mutta kyllähän toi Teslankin korko kuluttajalle tonneja maksaa loppupeleissä vaikka on alle markkinahintojen.

Kampanjan loppumisen mainostaminen on perinteistä fomo-markkinointia.
 
Berliiniinhän on laajennus vireillä. 500k autoa per vuosi lisää jos/kun luvat heltiää ja laajennus tehty. Onkohan tuosta tietoa mitä mallia lisäkapasiteettilla tehtäisiin?

Ei, mutta ei tarvitse suurta mielikuvitusta siihen että veikkaa "Model 2" mallin tulevan siellä useiden muiden tehtaiden ohella tuotantoon.
 
Ei, mutta ei tarvitse suurta mielikuvitusta siihen että veikkaa "Model 2" mallin tulevan siellä useiden muiden tehtaiden ohella tuotantoon.
Tuntuu model2 vähän aikaiselta berliinin ajoituksen suhteen. Luulis, että "model 2" tai "next gen vehicle platform" tunkattaisiin ensin meksikon tehtaassa viimeisen päälle ja vasta sitten muihin maihin kopioitaisiin uutta linjastoa/tehdasta. Meksiko alkaa tuottamaan autoa myyntiin ehkä 2025, muista tehtaista myöhemmin, ehkä 2026?
 
Viimeksi muokattu:
Miten kuluttajan näkökulmasta 5 päivän pidennetty korkotarjous ja uuden Model Y:n tapauksessa yli 5000€ säästö rahoituksella voi olla negatiivinen asia?
Ei se huono asia ole, mutta ei tuo Teslan tarjous mikään maata mullistava kuitenkaan ole. Alle kuukausi sitten itse nostin 50k€ autorahoituksen 72kk maksuajalla ilman käsirahaa. Kaikki korko- ja maksukulut noin 1900 euroa yhteensä.
 
Ei se huono asia ole, mutta ei tuo Teslan tarjous mikään maata mullistava kuitenkaan ole. Alle kuukausi sitten itse nostin 50k€ autorahoituksen 72kk maksuajalla ilman käsirahaa. Kaikki korko- ja maksukulut noin 1900 euroa yhteensä.

Eikai tässä kukaan maatamullistavasta ole puhunut, koko Mazda-mallisto esim. tällä hetkellä 0% ja Polestar 0,99 %, mutta tämä ketju tosiaan käsittelee Teslaa. Muiden autojen rahoituksesta voi keskustella täällä:

 
Eikai tässä kukaan maatamullistavasta ole puhunut, koko Mazda-mallisto esim. tällä hetkellä 0% ja Polestar 0,99 %, mutta tämä ketju tosiaan käsittelee Teslaa. Muiden autojen rahoituksesta voi keskustella täällä:

Kaippa se Teslankin rahoituskeskustelu kuuluisi tuonne ketjuun?
 
En ole ennen huomannut mutta voi olla, että ominaisuus on ollut pidempäänkin.
Kun navigoinnilla ajaa AP päällä ja haluaisi mennä risteyksen ohi alkaa AP jarruttamaan, että nyt pitäisi kääntyä. Eikä tätä saa pois päältä.
 
En ole ennen huomannut mutta voi olla, että ominaisuus on ollut pidempäänkin.
Kun navigoinnilla ajaa AP päällä ja haluaisi mennä risteyksen ohi alkaa AP jarruttamaan, että nyt pitäisi kääntyä. Eikä tätä saa pois päältä.
Ymmärsinkö oikein että vakionopeudensäädin hidastelee itsekseen jos navigointi olisi sitä mieltä että tästä käännytään?
 
Minusta nuo AP:n hidastelut on tullut vasta viimeisimmässä päivityksessä, en muista että oli koskaan ennen hidastellut mutkiin tai risteyksiin... esimerkiksi viikko sitten oli pidempi roadtrip pohjoiseen eikä siellä hidastellut muuten kuin muutamat haamujarrutukset, aika ison osan matkasta ajoin AP:lla. Softa päivittyi 2023.32.6 versioon 27. pvä eli keskiviikkona ja sen jälkeen etelässä n. 1000 kilsaa viikonlopun aikana ja siellä huomasi tuota hidastelua ainakin tiukemmissa mutkissa, navista en osaa sanoa.
 
Nämä jatkuvat päivitykset on kyllä kaksiteräinen miekka näiden teslojen kanssa. Koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee ja saattavat rikkoa/ muuttaa hyvin toimineen ominaisuuden ilman mahdollisuutta palauttaa sitä ennalleen. Auton kanssa ei myöskään jaksaisi jatkuvasti olla pohtimassa miten se tällä kertaa toimii kun se on kuitenkin ensisijaisesti kulkuväline eikä viihdelaite.
 
Nämä jatkuvat päivitykset on kyllä kaksiteräinen miekka näiden teslojen kanssa. Koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee ja saattavat rikkoa/ muuttaa hyvin toimineen ominaisuuden ilman mahdollisuutta palauttaa sitä ennalleen. Auton kanssa ei myöskään jaksaisi jatkuvasti olla pohtimassa miten se tällä kertaa toimii kun se on kuitenkin ensisijaisesti kulkuväline eikä viihdelaite.
Jos tällaiset huolestuttaa, niin yleensä riittää kun pari viikkoa odottaa siitä kun päivitys on lähtenyt laajaan jakeluun. Parin viikon aikana on jo tullut esiin kaikki oleelliset ongelmat jos sellaisia on tullut. Sitten itse voi miettiä asentaako vai ei muiden kokemusten perusteella.
 
Jos tällaiset huolestuttaa, niin yleensä riittää kun pari viikkoa odottaa siitä kun päivitys on lähtenyt laajaan jakeluun. Parin viikon aikana on jo tullut esiin kaikki oleelliset ongelmat jos sellaisia on tullut. Sitten itse voi miettiä asentaako vai ei muiden kokemusten perusteella.

Jep, ei näissä "liitetyissä" ajoneuvoissa voi alkaa poimimaan rusinoita pullasta, se on kaikki päivitykset tai ei autoa ollenkaan. Mutta tuollainen viivästyttäminen toimii ja on ihan normi käytäntö myös IT-maailmassa, antaa muiden toimia testaajina jos nyt ei mistään 0-päivä haavoittuvuudesta ole kyse.

VAG-maailmassa missä päivityksiä tulee harvoin, ne ovat isoja ja mahdollisesti rikkoviakin on kuulunut samaa, onko pakko päivittää kun auto toimii näinkin hyvin.. No on se.
 
Jos tällaiset huolestuttaa, niin yleensä riittää kun pari viikkoa odottaa siitä kun päivitys on lähtenyt laajaan jakeluun. Parin viikon aikana on jo tullut esiin kaikki oleelliset ongelmat jos sellaisia on tullut. Sitten itse voi miettiä asentaako vai ei muiden kokemusten perusteella.
Onko autossa optio jossa päivitykset asennetaan vasta kun ne on "laajassa-jakelussa" eikä silloin heti kun se tulee "ei-laajaan-jakeluun"?
 
Nämä jatkuvat päivitykset on kyllä kaksiteräinen miekka näiden teslojen kanssa. Koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee ja saattavat rikkoa/ muuttaa hyvin toimineen ominaisuuden ilman mahdollisuutta palauttaa sitä ennalleen. Auton kanssa ei myöskään jaksaisi jatkuvasti olla pohtimassa miten se tällä kertaa toimii kun se on kuitenkin ensisijaisesti kulkuväline eikä viihdelaite.

Ja vastaavasti jos softassa on jokin ärsyttävä bugi, korjaantuu se nopeammin. Tästä on ihan suoraa kokemusta, kun Model 3 LFP-versioissa oli alkuvaiheessa ongelmia akun varausindikaattorin vs todellisen varauksen paikkaansa pitävyyden kanssa. Meni muutama kuukausi korjaukseen, mikä olisi jollain vuosittaisella päivityssyklillä aiheuttanut aika reippaasti enemmän harmitusta. Autojen softapuoli muuttuu koko ajan kompleksisemmaksi, jolloin myös kehityksen pitäisi siihen vastata. Eli kyse ei ole vain "viihdelaitteen" ominaisuuksista, vaan kaikesta aina BMS:n, ajoavustimien ja infotainmentin (auton hallintatoiminnot + etähallinta) toimivuuteen. Ja jos peilaa nyt kohta kolmen vuoden käyttökokemusta Model 3:sta, niin eipä tänä aikana ole mitään sen kummemmin rikottu päivityksissä. Yksi UI-muutos on ollut sellainen, minkä itse olisin jättänyt tekemättä, mutta loppupeleissä aika pieni juttu. Käytän siis sitä viivästettyä päivitystahtia, mutta jos haluaa olla etunenässä, niin siihenkin on mahdollisuus.
 
Ja vastaavasti jos softassa on jokin ärsyttävä bugi, korjaantuu se nopeammin. Tästä on ihan suoraa kokemusta, kun Model 3 LFP-versioissa oli alkuvaiheessa ongelmia akun varausindikaattorin vs todellisen varauksen paikkaansa pitävyyden kanssa. Meni muutama kuukausi korjaukseen, mikä olisi jollain vuosittaisella päivityssyklillä aiheuttanut aika reippaasti enemmän harmitusta. Autojen softapuoli muuttuu koko ajan kompleksisemmaksi, jolloin myös kehityksen pitäisi siihen vastata. Eli kyse ei ole vain "viihdelaitteen" ominaisuuksista, vaan kaikesta aina BMS:n, ajoavustimien ja infotainmentin (auton hallintatoiminnot + etähallinta) toimivuuteen. Ja jos peilaa nyt kohta kolmen vuoden käyttökokemusta Model 3:sta, niin eipä tänä aikana ole mitään sen kummemmin rikottu päivityksissä. Yksi UI-muutos on ollut sellainen, minkä itse olisin jättänyt tekemättä, mutta loppupeleissä aika pieni juttu. Käytän siis sitä viivästettyä päivitystahtia, mutta jos haluaa olla etunenässä, niin siihenkin on mahdollisuus.

En nyt uskokaan että mitään isompaa on oikeasti rikottu, mutta esim tämä automaattinen jarrutus navin mukaan autopilotilla tekee esim akun esilämmityksen kiertämisestä vaarallisempaa kun uudelleenreitittää jatkuvasti ja mahdollisesti hidastaa risteyksiin. Pieneltä tuntuva asia voi vaikuttaa yllättävissä paikoissa kun softa ei taivu kuin yhteen käyttötapaan.
 
En nyt uskokaan että mitään isompaa on oikeasti rikottu, mutta esim tämä automaattinen jarrutus navin mukaan autopilotilla tekee esim akun esilämmityksen kiertämisestä vaarallisempaa kun uudelleenreitittää jatkuvasti ja mahdollisesti hidastaa risteyksiin. Pieneltä tuntuva asia voi vaikuttaa yllättävissä paikoissa kun softa ei taivu kuin yhteen käyttötapaan.
Vai että oikein vaarallisempaa jos auto alkaa rauhallisesti hidastamaan kun käytössä on SAE Level 2 ajoavustimet? Toki olisi hyvin suotavaa, että päivitysten yhteydessä tällaiset muutokset ilmoitettaisiin ja auto myös ilmottaisi syyn kun tällainen hidastaminen tapahtuu. En tiedä tapahtuuko jälkimmäistä kun en ole vielä ehtinyt tätä uutta ominaisuutta kokeilla, mutta varmaan tänään tulee havainnoitua.

2 vuoden aikana Teslan päivitykset ovat omakohtaisesti käytännöllisesti katsoen pelkästään ilahduttaneet ja tuoneet selvää lisäarvoa omistajalle. Jos tämä autonvalmistajan lähestymistapa ei miellytä, niin onneksi edelleen on vielä aika paljon tarjolla automalleja, joihin softapäivityksiä on turha odottaa auton oston jälkeen.
 
Vai että oikein vaarallisempaa jos auto alkaa rauhallisesti hidastamaan kun käytössä on SAE Level 2 ajoavustimet? Toki olisi hyvin suotavaa, että päivitysten yhteydessä tällaiset muutokset ilmoitettaisiin ja auto myös ilmottaisi syyn kun tällainen hidastaminen tapahtuu. En tiedä tapahtuuko jälkimmäistä kun en ole vielä ehtinyt tätä uutta ominaisuutta kokeilla, mutta varmaan tänään tulee havainnoitua.

Kyllä, esim ajelen tällä hetkellä belgiassa jossa turvavälit on täysin tuntematon käsite niin äkkinäiset jarruttelut suoralla tiellä ilman vilkkua sisältävät aina potentiaalisen vaaratilanteen. Vaikka ei kolaria tai läheltäpititilannetta tulisi, niin kuljettajana minulta menee luotto autoon kun en tiedä miten ja miksi se käyttäytyy missäkin tilanteessa. Oman risteyksen ohi ajaminen on minun kirjoissa pienempi paha. Ja kyllä olen tämän päivityksen asentanut ja päässyt testaamaan ihan käytännössä yhdessä liikennetilanteessa. Joka tapauksessa oli päivitystahti kumpi tahansa en näe todennäköisenä että näille ominaisuuksille tehdään rollbackiä. Nyt on vielä kyseessä tuore hankinta niin tulee ihmiteltyä mitä tapahtuu, mutta en usko että esim vuoden päästä jaksaa seurata kovin aktiivisesti mitä mahdollista softakehitystä autoon on tullut.

Vaikka oikein toimiva auto onkin suurimmilta osin ja toistaiseksi vielä plussan puolella niin tulevia pävityksiä katsellen (vilkkuviiksien & tutkien poisto) en usko että tämän kokeilun perusteella seuraava auto olisi tesla. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta teslan yksi myyntipuhe on kovasti uudet ominaisuudet, joita ei voi hankintapäätöstä tehdessä mitenkään testata eikä ole tiedossa milloin toimii.
 
2 vuoden aikana Teslan päivitykset ovat omakohtaisesti käytännöllisesti katsoen pelkästään ilahduttaneet ja tuoneet selvää lisäarvoa omistajalle.

Ehdottomasti. Mainitsemisen arvoisia ihania päivityksiä on mm. pakotetut pyyhkimet kuivaan lasiin, FSD visualisointi viemässä valtaosan ruudusta ja kertomalla että 50cm tilaan mahtuu rekka joka kerta kun lähden kotoa, tutkien poisto käytöstä jotta saatiin lisää virhejarrutuksia ja muita mairittelevia päivityksiä. Niin ja tietysti auto-defogging joka puhaltaa naamalle 24/7 talvisin ja muuten pitää auton kylmänä. Onneksi sumuisina ja kosteina päivinä se auto-defogging ei enää tee mitään, jotta voi manuaalisesti silloin laittaa sen puhalluksen päälle, koska eihän sen nyt kuulu tehdä mitä sen pitäisi.

On tässä matkan varrella muistaakseni ollut muitakin aivan ihania asioita, mutta ne on lopulta useimmat korjattu. Toivottavasti myöskään auto-defoggia ei enää ikinä mene automaattisesti päällä, koska sitä ei saa pois päältä säädettyä. Eikä +16C ole vieläkään se lämpötila missä persegrilliä ihan oikeasti tarvitsee pitää päällä auto-moodissa.

Ihmiset tuntuvat kovin unohtavan, että moni Teslan päivityksistä on aivan testaamatonta roskaa ja jonka korjauksissa kestää todella pitkään, jos niitä ikinä korjataan. Muistetaan vain lämmöllä tilanteita, joissa Tesla korjasi jotain mitä ei olisi ikinä pitänyt päästää sellaisessa muodossa markkinoille, kuten nämä LFP-autojen firmware aikoinaan. Tuokin olisi ilman päivitystä toiminut aivan mainiosti, jos joku olisi viitsinyt ensin edes tutkia mitä tuli autoihin laitettua - mutta nyt saadaan sitä "Tesla on niin huippu kun ne korjasivat jotain minkä ei pitäisi olla edes rikki". Kiva, että korjasivat LFP:t akullisten käyttäytymisen (itse OTA-han on hyvä asia, mutta autoja ei pitäisi kohdella kuin Twitterin tykkää nappia), mutta ei sitä voi hienoksi asiaksi kyllä kutsua objektiivisesti että se pääsi myyntiin tällaisenaan.

Valitettavasti softan kehityksessä Teslalla tuntuu olevan aika heikko meininki, laatu ja osaaminen on pirun heikkoa. En tiedä mitä junioreita ovat sinne palkanneet vai eikö kukaan osaava tahdo sinne töihin (noh, tämä nyt lienee tunnettu fakta Teslasta työnantajana). Eiköhän saada vielä Linda Yaccarino johtamaan Teslalla softakehitystä, on sen verran osaava tapaus..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom