Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mielestäni erittäin hyvä, varsinkin nykyään kun on ABRP, Waze yms sovellukset tarjolla suoraan storesta. Vielä kun Teams appin saisi (en tiedä onko jo tullut) niin tämä olisi itselle lähes perfecto, seuraava sähkis on lähes 100% varmuudella AAutomotiven omaava.
Teamssiä ei taida vielä olla. Kuukausi sitten tuli päivityksessä YouTube.
 
Eipä se Android Auto tai Apple Carplay pelasta käyttäjää niiltä perusasioiden puutteilta liittyen vaikka akun ja latauksen hallintaan tai etäkäyttöön, jotka nyt vaan on aika hyödyllisiä ominaisuuksia Tesloissa ja onneksi myös monissa muissa sähköautoissa. On tullut aika montaa vuokra-autoa ajettua työmatkojen takia Android Auton kanssa enkä silti ole minuuttiakaan kaivannut sitä omaan Teslaani. Enemmän tuntuu, että sillä paikataan huonon auton UI-suunnittelun puutteita.
Mikä pelastaa Teslan perusasioiden eli hallintalaitteiden puutteilta? UI:han on niiltä osin silkkaa katastrofia varsinkin viime aikojen "parannusten" jäljiltä. Siitähän tässä oli kyse, yrität taas kääntää tätä siihen viihdepuoleen AA-kommentein. Ei AA:lla autoa ajeta. Tesla yksinkertaisesti on herkempi softapuolen aivopieruille, kun muissa se auton fyysinen hallinta ei ole sidoksissa siihen yhteen ja samaan paneeliin.
 
Mikä pelastaa Teslan perusasioiden eli hallintalaitteiden puutteilta? UI:han on niiltä osin silkkaa katastrofia varsinkin viime aikojen "parannusten" jäljiltä. Siitähän tässä oli kyse, yrität taas kääntää tätä siihen viihdepuoleen AA-kommentein. Ei AA:lla autoa ajeta. Tesla yksinkertaisesti on herkempi softapuolen aivopieruille, kun muissa se auton fyysinen hallinta ei ole sidoksissa siihen yhteen ja samaan paneeliin.
Omassa -21 Golfissa oli softabugi jonka takia koko auton käyttis käynnisteli uudelleen. Päivitystä odoteltiin vuosi. Piti aina tulla. Sitten tuli, mutta teknikon mukaan tämä ei korjaa vaa pahentaa. Ja päivitys siis vain takuulliseen, ilman takuuta olevaan autoon ois pitäny maksaa. Onneksi mulla oli jatkotakuu. No, en ikinä kerinny tehä sitä päivitystä.

Mä otan ainakin mieluummin useat päivitykset ku kerran vuoteen tai harvemmin. Ja niin että ne tulee ilmaiseksi kotiin, eikä maksullisena tai takuun piiriin korjaamolla. Ois menny kuulemma monta tuntia päivityksessä Golfin osalta.
 
No enpä ole eemelimiesten suusta tuolaista kuullut. Mutta kaikki näköjään mahdollista. Kai puhutaan kuitenkin uusista autoista ? Eka katsastus kuitenkin 4 vuoden jälkeen.....

Itsellä oli jo kymmenen vuotta vanha, mutta ei ne viat ole uudemmissakaan mihinkään hävinneet.

KATSASTUKSESSA HAVAITTUJA VIKOJA
(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Etuakselisto (2017, 2016, 2010-2002), Traficom.

Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2016) Traficom

Jousitus ja iskunvaimennus (2017, 2014, 2012-2002), Traficom.
 
Itsellä oli jo kymmenen vuotta vanha, mutta ei ne viat ole uudemmissakaan mihinkään hävinneet.

KATSASTUKSESSA HAVAITTUJA VIKOJA
(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Etuakselisto (2017, 2016, 2010-2002), Traficom.

Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2016) Traficom

Jousitus ja iskunvaimennus (2017, 2014, 2012-2002), Traficom.

Mut noihan on myös vanhoja autoja ? Mitä tällä on asian kanssa tekemistä. Aluperin oli kyseessä suht tuore Tesla pieneillä kilometreillä. Epäilen että tuollaisissa +6 vuotta vanhoissa Eemeleissä alkaa olemaaan jo kilometrejä reilusti ?
 
Omassa -21 Golfissa oli softabugi jonka takia koko auton käyttis käynnisteli uudelleen. Päivitystä odoteltiin vuosi. Piti aina tulla. Sitten tuli, mutta teknikon mukaan tämä ei korjaa vaa pahentaa. Ja päivitys siis vain takuulliseen, ilman takuuta olevaan autoon ois pitäny maksaa. Onneksi mulla oli jatkotakuu. No, en ikinä kerinny tehä sitä päivitystä.

Mä otan ainakin mieluummin useat päivitykset ku kerran vuoteen tai harvemmin. Ja niin että ne tulee ilmaiseksi kotiin, eikä maksullisena tai takuun piiriin korjaamolla. Ois menny kuulemma monta tuntia päivityksessä Golfin osalta.
Mistä se takuuton auton omaava asiakas sen bugin siihen autoonsa olisi saanut, jos ei toimivaa päivitä? Höpöjuttuja tuollaiset maksulliset viankorjaukset, toki tunnistan kyllä tietyt k-auton pisteet jossa asiakas pistetään eteismaton asemaan, jos ei ymmärrä puoliaan pitää. Tais myös olla aika vähäpätöinen ongelma, kun vuoden jaksoit kysellä ilman kaupan purkua. Olet kyllä siinä mielessä asian ytimessä, että siitähän tämä keskustelu lähti, että autoon ei pyytämättä ja yllättäen "featurea" sisään, josta ei sitten enää pääse eroon. Päivitettävyydessä on hyvät ja huonot puolensa, riippuen ihan siitä toimiiko alkuperäinen ratkaisu vai ei.
 
Mut noihan on myös vanhoja autoja ? Mitä tällä on asian kanssa tekemistä. Aluperin oli kyseessä suht tuore Tesla pieneillä kilometreillä. Epäilen että tuollaisissa +6 vuotta vanhoissa Eemeleissä alkaa olemaaan jo kilometrejä reilusti ?
No onko ne nyt ensikatsastuksessa sitten miten vanhoja. Kilsat ne määräävämmät. Kyllä +50k ajetuissa autoissa alkaa, ajotavasta ja teistäkin toki hieman riippuen, alustan osia menemään vaihtoon on se vuosimalli sitten 2023 tai 2015 - paitsi jos se on Toyota, joihin ei tarvitse vaihtaa kun joskus polttimot.

En siis koita väittää Teslaa vähävikaiseksi, koska en osaa omalla 30k kokemuksella sanoa onko se sellainen, mutta tiedän kokemuksesta, että on autoja joissa noita alustan osia vaihdellaan ihan jatkuvasti ja kaikkia mahdollisia alustan osia vieläpä, joten sikäli nämä pelkät takapään vaivat joita tuntuu näkyvän, eivät kauheasti vielä hetkauta tai ylitä uutiskynnystä.
 
En tiedä olenko sitten ollut onnnekas, mutta aika monta autoa on tullut tahkottua niiden ensimmäiset 100tkm. Ei ole koskaan alusta osia tarvinnyt vaihdella.

Lieneekö Eemeleillä vielä keskimääräistä enemmän kertyviä kilometrejä ? Joten ensikatsastuksessa 4 vuoden iässä voi olla ja ihan reilusti kilometrejä alla ?
 
Lieneekö Eemeleillä vielä keskimääräistä enemmän kertyviä kilometrejä ? Joten ensikatsastuksessa 4 vuoden iässä voi olla ja ihan reilusti kilometrejä alla ?

Ajetaanhan niillä paljon, niin toki Tesloillakin.

Eikä Eemeli tietysti mikään hyvä esimerkki ole kun MB nyt jo lähtökohtaisesti on auto jota korjaillaan usein, joka toki sitten vastapainoksi tarkoittaa sitä, että niissä on tänään ominaisuuksia joita muissa vasta kymmenen vuoden päästä tai ei koskaan. Teslahan nyt on enemmän se Toyota tai Wolkkari.
 
Onko joku keksinyt miten Samsungin luurissa saisi potkittua puhelinavaimen pysymään hereillä? Kaikki virransäästönippelit on väännetty, mutta parkkiin ajaessa ja P-asento päällä herjaa melko nopeasti yhteyden katkenneen. Pitää sitten käytellä sovellusta uusiksi auki, että heräilee. Emännän iPhonessa pysyy kyllä aktiivisena, eikä tarvitse kaivella puhelinta taskusta sovelluksen avausta varten. Google kertoi isojen poikien kokemuksella ominaisuudeksi.
 
Samsung on aina ollut hankala näiden virransäästöjensä kanssa. Onko tesla-applikaatiostakin erikseen otettu kaikki nukkumiset yms pois?
 
Vastaus kysymykseen voi olla "Samsung," mutta ootellaan viisaampia.
 
Ensimmäistä kertaa pääsi hyödyntämään Sentry videoita tänään kun duunista lähtiessä oli Sentrylle tallentunut muutama videoklippi ja yhdessä olikin sitten näkyvissä kuin viereiseen ruutuun parkkeerannut paukautti oman autonsa etuoven pari kertaa suht kovalla voimalla oman Y:ni kylkeen.

Noh säikähdyksellä ilmeisesti selvittiin ja mitään näkyviä lommoja tai jälkiä en autosta kuitenkaan löytänyt. Pitää vielä tutkia paremmassa valossa auton kylki.

Oliko siitä nyt sitten todellisuudessa hyötyä, ts. onko tallennus niin pitkä, että siinä näkyy saapuvan/poistuvan auton rekisterinumero? Randomi naamakuvan perusteella ei oikein tee sinänsä mitään, ellei sitten saa lisäksi kameratallennetta alueen kameroista
 
Löysin asetuksista -> Akun ja laitteen ylläpito -> Akku -> Taustakäytön rajoitukset -> Teslan sovellus oli "Lepotilassa olevat sovellukset" alla -> Poistin, niin lisääntyi "Lepotilaan siirtymättömät sovellukset" -alle. Kokeillaan auttaako.
 
Oliko siitä nyt sitten todellisuudessa hyötyä, ts. onko tallennus niin pitkä, että siinä näkyy saapuvan/poistuvan auton rekisterinumero? Randomi naamakuvan perusteella ei oikein tee sinänsä mitään, ellei sitten saa lisäksi kameratallennetta alueen kameroista
Niin enntiiä sama auto siinä kuitenkin parkissa edelleen oli kun tulin autolle iltapäivästä.

Trafista ja Fonectasta hain omistajan tiedon + numeron ja laitoin tekstarin että tälläinen käynyt ja että tsekkaan auton paremmassa valossa. Omistaja vastasi eikä kieltänyt asiaa ja samalla kertoi mitä oli puuhannut (auton avaimet pudonneet penkin väliin ja oli niitä kaivellut).

Tällä kertaa nyt ei tarvitse vakuutusyhtiötä kaivata kun ei tuossa omassa ovessa näy merkkiäkään että siihen olisi osunut.

edit: en siis tiedä miten vakuutusyhtiöt näihin suhtautuu jos nyt joutuisin tekemään ilmoituksen. Eikö video auttaisi ainakin siinä että löhtisivät kyselemään omistajan vakuutusyhtiöltä joka sitten kysyisi auton omistajalta?
 
Viimeksi muokattu:
- Muutama kamera vaihdettu, joka aiheutti sitten taas sen että saivat tiivisteet väärin asennettua ja vaati uuden huollon. Pilarikamera.

Mulla oli tää kans. Ensin kamera sanoutu irti, josta teknikon raportissa maininta, että kosteuden takia. Tiivisteet oli menny.

Sit meni pari kuukautta kun se uus kamera hajos.

Josta teknikon raportissa maininta, että kosteuden takia. Ei ollu sama teknikko, ja tais kuittailla sille edelliselle tossa raportissa.
 
Olethan huomannut, että voit Mapsista jakaa reitin autoon jos lähdet jonnekin navilla?

Vielä parempi jos oot jakanu autolle kalenterin ja siellä sattuu olee seuraavalle kalenterimerkinnälle lokaatio, niin auto nappaa sen kun istut kyytiin ja alkaa navigoimaan. Tuo kun tuli eka kerran ja tietämättä koko toiminnosta niin aika kuumottava "kun se salakuuntelee". Nykyään vaan lähinnä hiton kätevä.
 
Mulla oli tää kans. Ensin kamera sanoutu irti, josta teknikon raportissa maininta, että kosteuden takia. Tiivisteet oli menny.

Sit meni pari kuukautta kun se uus kamera hajos.

Josta teknikon raportissa maininta, että kosteuden takia. Ei ollu sama teknikko, ja tais kuittailla sille edelliselle tossa raportissa.
Mulla meni siis ne oven tiivisteet kun ne piti irroittaa, niin niitä taidettiin joku 2-3 kertaa fiksailla. Työntelivät jotain nahkan palasia sinne, että painaa enemmän lasia vasten. Lasi oli joo säädetty maksimiin.
 
Autolla 2 käyttäjää/profiilia. Toisessa on kirjauduttu maksullisella spotifyilla ja toisessa sitten käytössä premium connectivityyn kuuluva ilmainen spotify.

Ongelmana on, että jos se kuski on ajanut jolla maksullinen spotify käytössä niin seuraavalla kerralla kun toinen ajaa niin auton spotify ei toimi vaan valittaa kirjautumisesta. Lähtee toimimaan heti kun tekee rattibootin. Saako tätä mitenkään korjattua niin että ei tarvitsisi joka kerta tehdä boottia?
 
No onko ne nyt ensikatsastuksessa sitten miten vanhoja. Kilsat ne määräävämmät. Kyllä +50k ajetuissa autoissa alkaa, ajotavasta ja teistäkin toki hieman riippuen, alustan osia menemään vaihtoon on se vuosimalli sitten 2023 tai 2015 - paitsi jos se on Toyota, joihin ei tarvitse vaihtaa kun joskus polttimot.

En siis koita väittää Teslaa vähävikaiseksi, koska en osaa omalla 30k kokemuksella sanoa onko se sellainen, mutta tiedän kokemuksesta, että on autoja joissa noita alustan osia vaihdellaan ihan jatkuvasti ja kaikkia mahdollisia alustan osia vieläpä, joten sikäli nämä pelkät takapään vaivat joita tuntuu näkyvän, eivät kauheasti vielä hetkauta tai ylitä uutiskynnystä.
Anteeksi mitä? Jos nyt otan huomioon Fiat Punto, Grande Punto, Punto Evo, 500X, Alfa Romeo 159, Cupra Formentor, Mazda 3 jne joita on ollut itsellä, niin missään ei ole kyllä 50k kohdalla mennyt yksikään alustan osa. Ja osa noista eli kaikki Puntot on vieläpä halppiksia. Olepa realistinen väitteiden kanssa.
 
Nyt tuli ensimmäinen vähän reilumpi lenkki vetästyä Model 3 Perffillä eli 2 päivään n.1200 km.

- penkit edelleenkin sopii hyvin ainakin minulle ei mitään puutumista eikä hikoilua
- uudella asfaltilla auto on kyllä hiljainen mielestäni myös noilla 20 tuumaisilla vanteilla -> ollaa maksettu liian vähän veroja kun pääosa teistä kuraa ;)
- kun käyttää pelkkiä pikalatureita energiakulut noin puolet vs polttoaine kulut jos olisi vanha diiseli samalla matkalla
- välillä ei kerkee saamaan ees lounasta pöytään kun voisi jo jatkaa auton puolesta
- ton parempaa navia/matka apuria ei voi kyllä tarvita ja mikä ees olisi parempi? Osaa myös hyvin itse lisätä latauksia matkalle jos näyttää ettei akku riitäkään.
- nopeusrajotukset tuntuu keksivän välillä kartasta varsinkin jos kohdasta huomaa että ollut joku tietyö -> sama vaivasi kyllä Bemariakin en tiedä onko muissa merkeissä? Siinä oli vielä räikeämpää saattoi lukea merkin ja 50 metrin päässä vaihtui aivan vääräksi
- chill modella ei kovin kummoinen vaikutus kulutukseen ainakaan tuossa 5-10 asteessa
 
Autolla 2 käyttäjää/profiilia. Toisessa on kirjauduttu maksullisella spotifyilla ja toisessa sitten käytössä premium connectivityyn kuuluva ilmainen spotify.

Ongelmana on, että jos se kuski on ajanut jolla maksullinen spotify käytössä niin seuraavalla kerralla kun toinen ajaa niin auton spotify ei toimi vaan valittaa kirjautumisesta. Lähtee toimimaan heti kun tekee rattibootin. Saako tätä mitenkään korjattua niin että ei tarvitsisi joka kerta tehdä boottia?

Kirjaat molemmat siihen samaan maksulliseen spotifyhin. Tosin tulee kähinää aika ajoin et kuka saa kuunnella mitä ja missä.
 
Anteeksi mitä? Jos nyt otan huomioon Fiat Punto, Grande Punto, Punto Evo, 500X, Alfa Romeo 159, Cupra Formentor, Mazda 3 jne joita on ollut itsellä, niin missään ei ole kyllä 50k kohdalla mennyt yksikään alustan osa. Ja osa noista eli kaikki Puntot on vieläpä halppiksia. Olepa realistinen väitteiden kanssa.
Ei mullakaan oo menny halpiksissa. Sitten kun mennään näihin kalliimpiin vehkeisiin, niin alkaa veho- ja vetokujareissuja pukkaamaan.
 
Ei mullakaan oo menny halpiksissa. Sitten kun mennään näihin kalliimpiin vehkeisiin, niin alkaa veho- ja vetokujareissuja pukkaamaan.

Mahdollisesti, mutta ei kyllä mun Audeista mennyt koskaan tuossa vaiheessa alustan osia vaihtoon. Laakerit taisi A4:sta kulua jossain 150tkm kohdalla (en ole muita autojani noin pitkälle ajanut), Range Roverissa hajosi kaikenlaista kyllä sähköihin liittyvää (oikein todellinen brittiauto), mutta ei kyllä alustan osia, vaikka sillä ajoin ihan varmasti rankemmalla menolla kuin tätä. Ei edes prätkästä mennyt mitään. Itse en ole siis vielä katsastanut Model 3:sta, mutta kohtapa pitää tarkistuttaa jossain kun 73tkm on alla. Kyllä se alusta ääntä pitää, mutta ei ihan sellaista kuin noi Facebook tarinat, joten vaikea sanoa meneekö ennen takuun loppumista vaihtoon.

Joka tapauksessa, en kyllä omasta omistuksesta ikinä kokisi että tässä vaiheessa mitään kummallista pitäisi alustassa mennä - vaikka ainahan löytyy se joku joka menee jokaiseen hidastetöyssyyn niin että auto lentää tai jousen osa on maanantaikappale. Eniten voisi kuvitella että menisi hylkyyn juuri kortin saaneiden autoja. Enkä nyt laske alustaan mitään jarrupaloja tai jarrulevyjä, ne voi luonnollisesti mennä, yksikin kivi voi pilata sellaisen.
 
Kirjaat molemmat siihen samaan maksulliseen spotifyhin. Tosin tulee kähinää aika ajoin et kuka saa kuunnella mitä ja missä.
En voi kun se tili on käytössä tietysti muualla.

No vaimo kovin harvoin ajaa, joten ehkä pari kertaa kuussa tämä vain käy, mutta harmittava homma silti.

Tosin ehkä poistan vaimon tilin autosta, kuunnelkoon ilmaista versiota, sitten luulisi että molemmilla toimii ilmainen ilman rattiboottia.
 
Nyt tuli ensimmäinen vähän reilumpi lenkki vetästyä Model 3 Perffillä eli 2 päivään n.1200 km.

- penkit edelleenkin sopii hyvin ainakin minulle ei mitään puutumista eikä hikoilua
- uudella asfaltilla auto on kyllä hiljainen mielestäni myös noilla 20 tuumaisilla vanteilla -> ollaa maksettu liian vähän veroja kun pääosa teistä kuraa ;)
- kun käyttää pelkkiä pikalatureita energiakulut noin puolet vs polttoaine kulut jos olisi vanha diiseli samalla matkalla
- välillä ei kerkee saamaan ees lounasta pöytään kun voisi jo jatkaa auton puolesta
- ton parempaa navia/matka apuria ei voi kyllä tarvita ja mikä ees olisi parempi? Osaa myös hyvin itse lisätä latauksia matkalle jos näyttää ettei akku riitäkään.
- nopeusrajotukset tuntuu keksivän välillä kartasta varsinkin jos kohdasta huomaa että ollut joku tietyö -> sama vaivasi kyllä Bemariakin en tiedä onko muissa merkeissä? Siinä oli vielä räikeämpää saattoi lukea merkin ja 50 metrin päässä vaihtui aivan vääräksi
- chill modella ei kovin kummoinen vaikutus kulutukseen ainakaan tuossa 5-10 asteessa
Itselläni Y ja tuli alkuviikosta ajettua 1350km 2 päivässä. Kohtuu normaalia ajoa itselleni, viikossa tulee yleensä se 1000-1500km.

Samat huomiot sinänsä, mutta navi voisi olla parempi. Teslan navi ohjaa aika usein hiekkateille, eikä ole mitään valintaa että ei hiekkateitä.

Lisäksi kaipaisin valintaa että etsi asia x reitin varrelta. Nyt voi toki etsiä vaikka jotain ravintolaa, mutta tuloksena on vaan lista etäisyyden mukaan, mutta etäisyys siis mihin tahansa suuntaan, joten aika hyödytöntä.

Ei nyt mitään valtavia ongelmia ole minulle kun tulee ajettua niin paljon että suunnilleen tiedän kaikkialta suomesta jo ne paikat joissa pysähdyn, mutta tuommoisia asioita luulisi olevan varsin helppo naviin lisätä ja niistä olisi suuri hyöty. Tällaiset systeemit oli jo kauan sitten esim volvon navissa mikä minulla oli viimeksi.

Itsellenikin penkki sopii hyvin, helposti pystyy ajamaan yhdellä istumalla sen 500km, sitten onkin toki pakko ladata, mutta useimmiten vessahätä yllättää jo aikaisemmin.
 
Mikä on ilmainen versio?
Spotifyn ilmainen versio? Siis se joka kuuluu teslan premium connectivityyn.

Tai no onko se sitten ilmainen kun maksaa premium connectivitystä 9,99€/kk, mutta siis tuohon maksuun sisältyvää Teslassa toimivaa spotifyä tarkoitin.
 
Vielä parempi jos oot jakanu autolle kalenterin ja siellä sattuu olee seuraavalle kalenterimerkinnälle lokaatio, niin auto nappaa sen kun istut kyytiin ja alkaa navigoimaan. Tuo kun tuli eka kerran ja tietämättä koko toiminnosta niin aika kuumottava "kun se salakuuntelee". Nykyään vaan lähinnä hiton kätevä.
Muuten ihan kiva, mutta tässä on vaan sellainen pieni juttu, että uudemmissa softissa onnistuivat tämäkin paskomaan täysin, kun poistivat kalenterien valinnan autosta jostain käsittämättömästä syystä. Toki jos on käytössä vain yksi ja oma kalenteri, niin ei ongelmaa. Mutta jos vaikka olet mennyt synkronoimaan työpaikan jaettuja kalentereita tms. puhelimeen, niin seuraavaksi huomaatkin, kun auto päättää navigoida pomon tapaamiseen väärälle puolelle kaupunkia, eikä sinne minne itse olisit menossa, erittäin kätevää, tai koita katsoa autossa kalenteria, kun siellä on kaikkien muidenkin tapahtumat seassa.
 
Autopilotilla ajelu on kyllä mukavaa. Kannattaisiko investoida ja hankkia parannettu autopilot? Aikanaan pelkkä Webasto maksoi sen 3000€, joten siihen verrattuna ominaisuuksia EAP:ssa tulisi enemmän.
 
Autopilotilla ajelu on kyllä mukavaa. Kannattaisiko investoida ja hankkia parannettu autopilot? Aikanaan pelkkä Webasto maksoi sen 3000€, joten siihen verrattuna ominaisuuksia EAP:ssa tulisi enemmän.

Se osaa vain vaihtaa kaistaa itsestään niin että käyttää omin päin vilkkuakin. Ja joskus - ehkä noin puolet ajasta - osaa navigoida motarin rampin loppuun asti. Ja siinä on tosi kivan kuulonen iloinen ping pong poing ääni kun se alottaa, jota ei ole perus autopilotissa. Ne summon ja parkki toiminnot ei joko toimi tai on niin hitaita, ettei mitään hyötyä.

Ilman perus autopilottia en itsekään aja, se hoitaa homman aivan liian hyvin. Mutta tuo premium oli lähinnä tollanen sukulaisten naurattaja päivässä nähty.
 
Summonia pari kertaa käyttänyt kun joku ajanut auton ihan viereen ettei ole sisälle päässyt. Muuten EAP aivan turha ollut
 
Joka tapauksessa, en kyllä omasta omistuksesta ikinä kokisi että tässä vaiheessa mitään kummallista pitäisi alustassa mennä - vaikka ainahan löytyy se joku joka menee jokaiseen hidastetöyssyyn niin että auto lentää tai jousen osa on maanantaikappale. Eniten voisi kuvitella että menisi hylkyyn juuri kortin saaneiden autoja. Enkä nyt laske alustaan mitään jarrupaloja tai jarrulevyjä, ne voi luonnollisesti mennä, yksikin kivi voi pilata sellaisen.

Ajotyyli toki vaikuttaa, mutta paljon lienee vaikutusta myös sillä missä sitä autoa ajaa. MB-huollossa sanoivat pari talvea sitten kun olin menossa tukivarsia vaihtelemaan, että homma kannattaa tehdä vasta keväällä, koska lumiset tiet pahinta paskaa niille ja vanhoilla pystyi kuitenkin kolinasta huolimatta vielä pari kuukautta ajelemaan. Arvaan, että hiekkatiet sama juttu. Noilla puheilla voisi kuvitella, että etelässä vähemmän ongelmia kun pohjoisessa, joskin täällä on vastaavasti paskemmat tiet.

Isoin tekijä tietenkin se rakenne. MB:ssä alusta on hiottu yleensä tappiinsa mukavuuden osalta, joka sitten saattaa ehkä näkyä siinä, että osaa vaihtuu vähän useammin. Japanissa osataan tehdä kaikki niin ettei asiat hajoa, ja Teslalla nämä on varmaan vähän sinnepäin. Bulkkiosaa ja kauhea määrä voimaa. Itsellä ei vielä kolise, mutta en nyt ylläriä pidä jos niin alkaa tekemään. Toivotaan, että mielummin ennen sitä 80k kun sen jälkeen.
 
mutta tiedän kokemuksesta, että on autoja joissa noita alustan osia vaihdellaan ihan jatkuvasti ja kaikkia mahdollisia alustan osia vieläpä,

Yksi mekaanikko väitti kovin että yhtenä syynä on matalaprofiilirenkaat. Samaa autoa myytiin 16 ja 18 tuuman vanteilla, jälkmmäiset söi alustaa. Voi olla Ess…Shell…eiku ST1 baarin juttuja.
 
Mikä sitten on matalaprofiilirengas?
Mutta laitan kuitenkin tuon luokkaan st1 baarin juttuja. Vedoten omiin kokemuksiin myös...
 
Autopilotilla ajelu on kyllä mukavaa. Kannattaisiko investoida ja hankkia parannettu autopilot? Aikanaan pelkkä Webasto maksoi sen 3000€, joten siihen verrattuna ominaisuuksia EAP:ssa tulisi enemmän.
Jos sinulla on tutkaton auto, niin et saa mitään kun ei ole softaa.
 
Ja mahtaako olla konfiguraattorin ovh hinnasta eli ei olisi vaikutusta, jos varastoautojen alehinnat eivät muutu. Alennus ei kuitenkaan mikään älytön 1250/2000$.
 
Ja mahtaako olla konfiguraattorin ovh hinnasta eli ei olisi vaikutusta, jos varastoautojen alehinnat eivät muutu. Alennus ei kuitenkaan mikään älytön 1250/2000$.

Hyvä kysymys tosiaan; varastoautoja on jenkeissä ollut koko ajan hyvin saatavilla (juuri kvartaalin lopulla oli hieman erikoisen näköinen dippi seurantojen mukaan, mutta piikitti heti takaisin, joten vaikuttaa ennemminkin ongelmalta niiden raportoinnissa) ja niissä alet on olleet ihan eri luokkaa. Tavoitteena lienee kuitenkin se myynnin kasvattaminen, eli näkynee myös niissä; joskin todennäköisesti pienellä viiveellä.
 
Montako vuotta Teslalla on softatuki? Vieläkö tulee päivityksiä alkupään autoihin?
 
Suomessa Tesla on ainakin Y:n osalta jatkanut korkotarjousta niin että auto pitää olla toimitettu 17.11 mennessä, että saa halvemman koron.

Tuskin tuohon ihan hirveitä alennuksia laitetaan kun taitaa nuo autot mennä hyvin tuolla korkotarjouksen avittamana.
 
Suomessa Tesla on ainakin Y:n osalta jatkanut korkotarjousta niin että auto pitää olla toimitettu 17.11 mennessä, että saa halvemman koron.

Tuskin tuohon ihan hirveitä alennuksia laitetaan kun taitaa nuo autot mennä hyvin tuolla korkotarjouksen avittamana.
Joo jos korkotarjousta on jatkettu, niin ei ole tulossa hinnanalennuksia. Eli jatketaan odotusta mitä Q4 lopussa tapahtuu :giggle:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom