• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Näin tuo eräs tuolla toisaalla asiaa perusteli että tesla ilmoittaa koko kvartaalin lopussa koko luvut. Tuo vaan ontuu että nämä tilastot tulee kuitenkin Trafilta ja ei niitä rekisteröintejä oikein voi siellä hidastaa.
Ei kai tuo voi mitenkään olla mahdollista, kun autot rekisteröidään ja luovutetaan asiakkaille pitkin kvartaalia? Huomenna maanantaina Tesla ilmoittaa sijoittajille ja analyytikoille koko Q3 toimitusmäärän, jonka odotetaan olevan 460 000.
 
Ei nyt aleta mitään Tesla Clubeilemaan ja lakaisemaan asioita maton alle. Jos tälle linjalle lähdetään on parempi vaan liittää Tesla osaksi yleistä sähköautokeskustelua kuin pitää erillistä kahta ketjua Teslalle.

No sanotaan näin, että jos en pitäisi kahvista lainkaan, niin en itse keksisi mitään järjellistä syytä roikkua jatkuvasti kahvilangassa trollaamassa kuinka paskaa kuraa kahvi on. Jos ei päivittäin, niin joka viikko kuitenkin milloin milläkin aiheella.

Ja kun sellaisten nollapostausten määrä lähentelee 50-79% kaikista postauksista tietyillä henkilöillä, niin ei sellainen kauheasti nosta langan arvoa. Toki kaikille tulee selväksi mitä joku/jotkut asioista ajattelee. Jos Tesla on paska jonkun mielestä ja tämä henkilö aina uuden asian kautta kertoo sen saman asian tuhannella eri tavalla, niin paljonko lisäarvoa haukkumisella on enää sadannen kommentin jälkeen? Osalle Tesla on paska ja tyhmempikin sen on jo ymmärtänyt aika päiviä sitten.

Sitten on vielä ne, jotka tuohon trollaukseen lähtevät mukaan. Tavalla tai toisella. Saadaan sivu tolkulla oikeasti kallisarvoista aikaa kuluttavaa ryönää. En viitsi kaikkia laittaa mutelle, kun silloin tällöin uunoimmatkin saattavat olla asian ytimessä. Kaikki vain tuntuu sitä ennen hukkuvan lantakasaan...
 
Onkohan mitään tapaa ihan lopullisesti kytkeä pois päältä tuo autopilotin automaattinen kaistalta poistumis turva toiminto. Siis se joka vahtii ettei vahingossa mene rajojen yli. Neljänkään vuoden jälkeen se ei ole vielä kertaakaan toiminut oikein, ja ihan pelkästään säikyttelee ja sotkee ajamista. Nythän kun sen ottaa pois niin seuraavassa ajossa taas menee itestään päälle. Pitäs kieltää koko feature hengenvaarallisena koska se voi säikäyttää pahan kerran jonkun kokemattomamman ja siten aiheuttaa todella vakavia tilanteita...
 
Onkohan mitään tapaa ihan lopullisesti kytkeä pois päältä tuo autopilotin automaattinen kaistalta poistumis turva toiminto. Siis se joka vahtii ettei vahingossa mene rajojen yli. Neljänkään vuoden jälkeen se ei ole vielä kertaakaan toiminut oikein, ja ihan pelkästään säikyttelee ja sotkee ajamista. Nythän kun sen ottaa pois niin seuraavassa ajossa taas menee itestään päälle. Pitäs kieltää koko feature hengenvaarallisena koska se voi säikäyttää pahan kerran jonkun kokemattomamman ja siten aiheuttaa todella vakavia tilanteita...
Taisi olla EU lain mukaan pakollinen varuste, joten ei saa pysyvästi pois.

Noin yleisesti ihmetyttää tällaiset kysymykset. Jos autoa osaa pitää kaistalla ja tekee kaistanvaihdot vilkulla, niin en näe mitä ongelmaa tuosta varusteesta voi olla. Semmoista seilaamista näkee välillä liikenteessä, että hyvä vaan ettei tuota saa pysyvästi pois (en nyt viittaa sinuun tässä, vaan yleisesti).
Toki on joitain tilanteita missä tuo huutaa, mutta ne kun on tiedossa niin eipä se sireeni edes yllätä. Esimerkiksi yksikaistaisella kääntyvän ohittaminen oikealta niin että kaistaviiva ylittyy.
 
Taisi olla EU lain mukaan pakollinen varuste, joten ei saa pysyvästi pois.

Ja mikähän taho vahtii, että se toiminto kanssa sitten toimii? Käsittämätön laki.

Taisi olla EU lain mukaan pakollinen varuste, joten ei saa pysyvästi pois.

Noin yleisesti ihmetyttää tällaiset kysymykset. Jos autoa osaa pitää kaistalla ja tekee kaistanvaihdot vilkulla, niin en näe mitä ongelmaa tuosta varusteesta voi olla. Semmoista seilaamista näkee välillä liikenteessä, että hyvä vaan ettei tuota saa pysyvästi pois (en nyt viittaa sinuun tässä, vaan yleisesti).
Toki on joitain tilanteita missä tuo huutaa, mutta ne kun on tiedossa niin eipä se sireeni edes yllätä. Esimerkiksi yksikaistaisella kääntyvän ohittaminen oikealta niin että kaistaviiva ylittyy.

Voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänella, että se ei ole toiminut oikein koskaan. Auton hallinta ja softan tuntemus on kunnossa todellakin vuosien kokemuksella ja käytän vilkkua todella säntillisesti. Se feature siis huutaa esim. ryhmittäytymistilanteissa vilkusta huolimatta, liikenneympyröissä, tietyötilanteissa, haalistuneissa kaistamerkinnöissä, tietyypin muutoksissa. Ja ihan yleisesti puuttuvissa tien rajamerkinnöissä. Tämä tapahtuu sen verran epäsäännöllisesti, että joka kerta se säikäyttää. Kaiken piipityksen päälle vielä ratti tekee korjausliikkeen. Siinäpä sitten taistelet rikkonaisen softan kanssa - joka on kategorisesti väärässä - että mihin suuntaan on turvallista ajaa.
 
Ja kukahan taho vahtii, että se toiminto kanssa sitten toimii? Käsittämätön laki.



Voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänella, että se ei ole yksinkertaisesti toiminut oikein koskaan. Auton hallinta ja softan tuntemus on kunnossa todellakin vuosien kokemuksella ja käytän vilkkua todella säntillisesti. Se feature siis huutaa esim. ryhmittäytymistilanteissa vilkusta huolimatta, liikenneympyröissä, tietyötilanteissa, haalistuneissa kaistamerkinnöissä, tietyypin muutoksissa. Ja ihan yleisesti puuttuvissa tien rajamerkinnöissä. Tämä tapahtuu sen verran epäsäännöllisesti, että joka kerta se säikäyttää. Kaiken piipityksen päälle vielä ratti tekee korjausliikkeen. Siinäpä sitten taistelen tietokoneen kanssa - joka on kategorisesti väärässä - että mihin suuntaan on turvallista ajaa.
Sen korjausliikkeen voi ottaa pois että ei tee sitä. Vain varoittaa. EU ei sille mitään voi jos valmistajan tekele on heikohko.
 
Tarkistin nyt, eli perus "Lane Departure Avoidance" on pois päältä, ja ollut niin kauan kun muistan. Mutta tämä säikyttelevä taho on siis tuo erillinen "Emergency Lane Departure Avoidance" jonka saa pois päältä vain yhden ajon ajaksi kerrallaan.

Siinä on assist mukana, halusi tai ei.

Tuosta autopilotista ihan yleisesti: se on ollut minulle hyvin opettavainen, ja jossain vaiheessa kun oli testissä niin se premium autopilot kanssa opetti kohteliaampaa vilkun käyttöä. Se opettaa huomattavan rauhallista ajotyyliä ja pitkää turvaväliä, ja poistaa turhan poukkoilun ja nopeuden kanssa vatkaamiset. Sen päällä ajaessa kiinnittää todella paljon huomiota kuinka paljon manuaalikuskit ympärillä ajelee ihan miten sattuu. Näin vielä vuosienkin jälkeen. On helppo johtaa tästä suurempi mittakaava, joka pystyy pysäyttämään kokonaisia kehäteitä kun 1000 autoa ajelee peräkanaa inhimillisen epätäydellisesti. Autopilotin yleistymistä odotellessa - joskus tuo alue on kokonaan softan ratkaisema muillakin merkeillä.

Kunhan nyt saisi tuon "Emergency Lane Departure Avoidance" toiminnon kuriin.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkistin nyt, eli perus "Lane Departure Avoidance" on pois päältä, ja ollut niin kauan kun muistan. Mutta tämä säikyttelevä taho on siis tuo erillinen "Emergency Lane Departure Avoidance" jonka saa pois päältä vain yhden ajon ajaksi kerrallaan.

Siinä on assist mukana, halusi tai ei.
Pitää tarkistaa itsekin. Muistaakseni sai pelkän äänen valittua.
 
Ei saa tosiaan pois päältä pysyvästi, vaan palutuu aina päälle uudella ajokerralla. Itsekin olen melkein aina sen kytkenyt pois päältä kun ekan kerran hälyttää.

Tässä EU:n sääntö:

5.3 Jos ajoneuvossa on toiminne, jolla kaistavahtijärjestelmä voidaan kytkeä pois käytöstä, sovelletaan tapauksen mukaan seuraavia vaatimuksia:

5.3.1Kaistavahtijärjestelmän on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön aina, kun virta kytketään uudestaan päälle (virtalukko auki

 
Onko tuo kaistavahti tms. avustin kaikissa nopeuksissa Teslassa päällä?

Omassa autossa (Kia ladattava CEED) tuon kanssa ei varsinaisesti ole isompaa ongelmaa, koska se ei ole päällä alle 60kmh nopeuksissa (jolloin tietyömailla yms. saa kaistaa rikkoa vapaasti). Tuon nopeuden yläpuolella se on aina vakiona päällä (ellei kytke pois), mutta lähinnä tarpeen tulee kytkeä tuo pois päältä jollain pienemmällä mutkatiellä kun viivan päälle ajoa varoitellaan. Ohjausliikkeiden kohdalla sitä pitää vähän valvoa lähinnä jos on esim. vasemmalle kääntyville oma kaista ilman kaistaviivoja jolloin se seuraa oikeaa viivaa.

Muutaman kerran on etutörmäysvaroitin varoitellut jo äänimerkillä, mutta kaistanvaihdon kohdalla oma auto ei sen kummemmin ohjaile jolloin pelkkä vilkun käyttö huolehtii noista piippauksista. Sinänsä vaikka äänivaroitus hivenen mutkatiellä häiritsee niin sellainenkin versio olisi itselleni ihan validi jossa äänivaroitusta ei voisi kytkeä pois päältä jos se johtaisi sen vilkun aktiivisempaan ja aikaisempaan käyttöön. Kyllähän auto siis pyrkii viivan kohdalla takaisin ohjaamaan, mutta ei viivan ylittämisen kohdalla mitenkään yliagressiivisesti (nimimerkillä hirveä pientareelle väistänyt kaikkien varoitusäänien huutaessa).
 
Onko tuo kaistavahti tms. avustin kaikissa nopeuksissa Teslassa päällä?

Omassa autossa (Kia ladattava CEED) tuon kanssa ei varsinaisesti ole isompaa ongelmaa, koska se ei ole päällä alle 60kmh nopeuksissa (jolloin tietyömailla yms. saa kaistaa rikkoa vapaasti). Tuon nopeuden yläpuolella se on aina vakiona päällä (ellei kytke pois), mutta lähinnä tarpeen tulee kytkeä tuo pois päältä jollain pienemmällä mutkatiellä kun viivan päälle ajoa varoitellaan. Ohjausliikkeiden kohdalla sitä pitää vähän valvoa lähinnä jos on esim. vasemmalle kääntyville oma kaista ilman kaistaviivoja jolloin se seuraa oikeaa viivaa.

Muutaman kerran on etutörmäysvaroitin varoitellut jo äänimerkillä, mutta kaistanvaihdon kohdalla oma auto ei sen kummemmin ohjaile jolloin pelkkä vilkun käyttö huolehtii noista piippauksista. Sinänsä vaikka äänivaroitus hivenen mutkatiellä häiritsee niin sellainenkin versio olisi itselleni ihan validi jossa äänivaroitusta ei voisi kytkeä pois päältä jos se johtaisi sen vilkun aktiivisempaan ja aikaisempaan käyttöön. Kyllähän auto siis pyrkii viivan kohdalla takaisin ohjaamaan, mutta ei viivan ylittämisen kohdalla mitenkään yliagressiivisesti (nimimerkillä hirveä pientareelle väistänyt kaikkien varoitusäänien huutaessa).

Kaistaltapoistumisen hätävälttämistoiminto on toiminnassa, kun auton nopeus on 64–145 km/h ajettaessa teillä, joissa on selkeät kaistamerkinnät.

Eiköhän nuo kaikki autot noudata samoja EU:n sääntöjä.
 
Eipä tuo sitten kovin isolta ongelmalta kuulosta, kun en ainakaan itse ole ko. toteutuksessa varsinaisesti nähnyt mitään isompaa heikkoutta. Tietty jos se ohjailee vakiona ja aina miten sattuu (ja suht agressiivisesti) niin kuulostaa ennemmin vialta joka pitää valmistajan korjata vaarallisuuden takia.
 
Eipä tuo sitten kovin isolta ongelmalta kuulosta, kun en ainakaan itse ole ko. toteutuksessa varsinaisesti nähnyt mitään isompaa heikkoutta. Tietty jos se ohjailee vakiona ja aina miten sattuu (ja suht agressiivisesti) niin kuulostaa ennemmin vialta joka pitää valmistajan korjata vaarallisuuden takia.
Enemmän se yhtäkkinen piippaushälytys itseäni ja matkustajia säikäyttää/ihmetyttää
 
Kannattaa mielestäni pitää se valinta 'avustin' tilassa kuin pelkkä varoitus, tällöin useimmiten akustinen äänimerkki korvaantuu sinisellä kaistaviivan vilkuttelulla ja pehmeämmällä tuuttausäänellä. Jos tätä edelleen rikkoo tulee se punaviiva ja ikävä rääkäisy.

Itsellä oli vaan pelkkä varoitus ja se oli paljon hanakampi huutelemaan silloin.
 
Jotenkin tuntui oudolta tuo Vision AP kun uuden karhealla Ylla ajeli. Uusin 2023.32.6 sisällä.

Ei ole omalla tullut vastaan missä vielä ultraäänisensorit, vaikka samaa tietä tullut ajettua.

Ajelin tuossa 54:sta mikä on normaali kaksikaistainen niin pari kertaa luki normaalin tietolpan, että se olisi tiellä ja teki voimakkaan väistöliikkeen. Muutaman kerran vaan alkoi pysähtymään ilman syytä. Kerran teki selkeän haamun.

Sellaisen myös huomasin, että kun oli ajamassa navin kanssa niin kun oli ajamassa risteyksen ohi, niin tämä alkoi hidastamaan melkein pysähdyksiin asti. Aika vaarallinen tuo ominaisuus kun autoa on perässä ja auto alkaa hiljentämään 80 -> 50 ja sitten saa painaa itse kaasua. En muista nähneeni mitään asetusta tälle navissa. Teki tämän joka kerta kun ajoi risteyksen ohi, mistä olisi pitänyt kääntyä.

Pysäköintihallissa Vision oli aikalailla turha. Varoitteli mistä sattui ja eikä aina edes toiminut.

Harmi että Elon lähti halpuutukseen. Pitää vaan toivoa, että tapahtuisi oikeasti kehitystä. Nyt kohta Smart jutut olleet vuoden poissa pelistä kun poistivat sensorit.
 
Kaistaltapoistumisen hätävälttämistoiminto on toiminnassa, kun auton nopeus on 64–145 km/h ajettaessa teillä, joissa on selkeät kaistamerkinnät.

Eiköhän nuo kaikki autot noudata samoja EU:n sääntöjä.

Erikoista. Tyypillisin säikäytys on lähellä oleva nukkumalähiön liikenneympyrä. Ei ole tapana siihen kuuttakymppiä suhauttaa - ikinä. Eli lainsäädäntö tai ohjekirja on tuo, mutta softa on tämä. :poop:
 
Ei sen kaistavahdin (siis kun ei ole mikään pilotti tms päällä) pitäisi missään liikenneympyrässä alkaa huutaa? Kuulosti erikoiselta tuo aiemmin kuvattu.
Sen sijaan erikoiselta vaikutti uusimman päivityksen jälkeen (tai en vaan ole huomannut aiemmin) että trailer mode päällä auto näyttää (tuo teslan kaistakuva), että perässä tulee auto 0,5m turvavälillä.
 
Voin kans konfirmoida ton edellisellä sivulla olevan korjauksen:
2023.32.6 päivitys tuli juuri asennettua ja sivukameroihin valtava parannus:

20230929_182756_copy_2000x1500.jpg


20230929_190450_copy_2000x1500.jpg

Pari vuotta kesti. Se oli vuosia ihan ok, kunnes joku päivitys muutti sen tollaseks ruskeeks. Piti ihan itekkin käydä tarkistamassa ja tosiaan korjattu on.
 
Tämä ei ole mikään provo, vaan puhtaasta uteliaisuudensa kyselen. Mikä Teslassa oli niin hyvää että kuppi kääntyi sen puoleen ? Esim . Oliko se paras hinta-laatu suhde ? Tehot ? Edelläkävijän status ? yms.
Mikä sai ostaman Teslan ? Ja halutessaan voi sanoa myös mistä kulkineesta siirryttiin Teslaan ?

Itse olen vuoden päivät katsellut seuraavaa kulkinetta, ja kyllä on pakko sanoa että Tesla tarjoa parasta vastinetta rahalle. Teho-ulkonäkö-ominaisuudet-desin ( pl. sisusta ) ( pikku hiljaa silmä tottunut myös saippuarasia / Cars designiin ).

Isoja no-go tekijöitä itselläni vielä edessä Teslan suhteen, mutta aika huonoja ovat muut vaihtoehdot . ID7 nyt sai jotain tunteita aikaan ja hieno. Audin evalikoima olematon, Q4 ok, mutta ruma. MB EQC sarja vielä saipppurasiamaisempi kuin Tesla. i4 M40 hieno, mutta kallis. Perus i4 ei sytytä, ja itse asiassa aika ruma.
Kia Ev6 tosi ruma.

On vaikeeta.
 
Ominaisuudet, tilat, hinta, voima, kulutus ja saatavuus tasapainossa. Ohjelmisto + kännykkäapp ylivoimaisesti parhaiten toteutettuja.
 
Tämä ei ole mikään provo, vaan puhtaasta uteliaisuudensa kyselen. Mikä Teslassa oli niin hyvää että kuppi kääntyi sen puoleen ? Esim . Oliko se paras hinta-laatu suhde ? Tehot ? Edelläkävijän status ? yms.
Mikä sai ostaman Teslan ? Ja halutessaan voi sanoa myös mistä kulkineesta siirryttiin Teslaan ?

Itse olen vuoden päivät katsellut seuraavaa kulkinetta, ja kyllä on pakko sanoa että Tesla tarjoa parasta vastinetta rahalle. Teho-ulkonäkö-ominaisuudet-desin ( pl. sisusta ) ( pikku hiljaa silmä tottunut myös saippuarasia / Cars designiin ).

Isoja no-go tekijöitä itselläni vielä edessä Teslan suhteen, mutta aika huonoja ovat muut vaihtoehdot . ID7 nyt sai jotain tunteita aikaan ja hieno. Audin evalikoima olematon, Q4 ok, mutta ruma. MB EQC sarja vielä saipppurasiamaisempi kuin Tesla. i4 M40 hieno, mutta kallis. Perus i4 ei sytytä, ja itse asiassa aika ruma.
Kia Ev6 tosi ruma.

On vaikeeta.
Ajoin ennen diesel autolla ja halusin sähköauton monestakin syystä joista yksi oli kova dieselin hinta.

Tesla oli ajatuksissa jo aiemmin ja olen sellaisen halunnut jo varmaan 10 vuotta kun S on ollut saatavilla, mutta toki 10v sitten tuo S oli itselleni aivan liian kallis ja vertasin sitä johonkin Ferrariin tms joka olisi kiva, mutta mihin minulla ei olisi koskaan varaa.

Sitten kävin kokeilemassa Y mallia reilu vuosi sitten kun Tesla kiinnosti niin paljon, mutta hinta oli edelleen liian kova. Sitten tulikin tammikuun hinnan tiputus ja YLR meni tilaukseen. Tässä välissä luin ihan kaikki Tesla jutut facebookin ryhmistä jne ja tämä Teslan yhteisöllisyys on mielestäni ihan hauskaa, vaikka en olekkaan mihinkään clubin tapaamiseen osallistunut vielä, mutta ehkä joskus.

Hinta laatusuhde on ihan ylivoimainen. Jonkun pikkukopin saisi ehkä halvemmalla, mutta että kaikki lastenistuin hässäkät, rattaat ym mahtuvat mukaan niin en pienemmällä autolla oikein voisi ajaa.

Tykkään myös siitä että tulee ohjelmistopäivityksiä ja uusia ominaisuuksia ja koko käyttis toimii todella hyvin. Puhelinsofta on myös todella hyvä.

En varsinaisesti tosissaan edes miettinyt mitään muuta merkkiä, toki katsoin mitä oli saatavilla, mutta ei mikään muu ole lähelläkään.

Ja tietysti sekin että Teslan ihan oikeasti voi saada, toisin kun vaikka joku korealainen jonka ehkä saa vuoden tai parin päästä tilauksesta.
 
Tämä ei ole mikään provo, vaan puhtaasta uteliaisuudensa kyselen. Mikä Teslassa oli niin hyvää että kuppi kääntyi sen puoleen ? Esim . Oliko se paras hinta-laatu suhde ? Tehot ? Edelläkävijän status ? yms.
Mikä sai ostaman Teslan ? Ja halutessaan voi sanoa myös mistä kulkineesta siirryttiin Teslaan ?

Itse olen vuoden päivät katsellut seuraavaa kulkinetta, ja kyllä on pakko sanoa että Tesla tarjoa parasta vastinetta rahalle. Teho-ulkonäkö-ominaisuudet-desin ( pl. sisusta ) ( pikku hiljaa silmä tottunut myös saippuarasia / Cars designiin ).

Isoja no-go tekijöitä itselläni vielä edessä Teslan suhteen, mutta aika huonoja ovat muut vaihtoehdot . ID7 nyt sai jotain tunteita aikaan ja hieno. Audin evalikoima olematon, Q4 ok, mutta ruma. MB EQC sarja vielä saipppurasiamaisempi kuin Tesla. i4 M40 hieno, mutta kallis. Perus i4 ei sytytä, ja itse asiassa aika ruma.
Kia Ev6 tosi ruma.

On vaikeeta.

Hinta/ominaisuudet/tilat/saatavuus yhdistettynä korkotarjoukseen oli se mikä itsellä sai melkein vetämään lipaisimesta. Nyt kun lukee täällä miten helvetin vaikeaa Teslalla tuntuu olevan aivan palikkatason jo kymmenen vuotta sitten muissa automerkeissä ratkaistujen "ongelmien" kanssa, niin ihan tyytyväisenä ajelen nyt neljä vuotta vanhaa plugaria jossa kaikki nuo toimii ilman mitään ihmeellisyyksiä. Kaistamöykätkin saa yhdestä napista pois päältä. Parin vuoden päästä sitten katsotaan onko Tesla saanut pakkansa kuntoon vai lähteekö joku muu sähkäri alle.
 
Onko tuolla kulutuksella loppujen lopuksi mitään merkitystä ? Kaikki sähköautot ovat taloudellisia verrattuna polttikseen? Itselläni tuo ei ole mikään kriteeri.

Paras ohjelmisto on se kun sitä ei tarvitse käyttää / räplätä. Ja sitten kun tarvitsee,se on yhden painalluksen takana.

Btw. Olisikohan tässä vaiheessa parasta mitä Teslalle voisi käydä, olisi se, että Muski-setä astuisi syrjään ja tilalle tulisi joku järki-ihminen. Vai olisko se Teslan turmioksi ?

Tykkään myös siitä että tulee ohjelmistopäivityksiä ja uusia ominaisuuksia ja koko käyttis toimii todella hyvin. Puhelinsofta on myös todella hyvä.
Onko tämä joku "tietokonesukupolven" märkä päiväuni ? Auto saa päivityksia tietokoneen tavoin. Aina kun päivitys tarjolla, housut kastuu, vaikka mitään merkittävää ei edes tulisi käytännössä.

Toki helvetin turhauttavaa kun nykyisessä autossa on päivitys mahdollisuus, mutta mitään ei tule koskaan. Tai jos tulee, niin mikään ei muutu.

Nyt kun lukee täällä miten helvetin vaikeaa Teslallat untuu olevan aivan palikkatason jo kymmenen vuotta sitten muissa automerkeissä ratkaistujen "ongelmien" kanssa,
Tämä on iso haaste nielaista Teslä syötti.
 
Mikä sai ostaman Teslan ? Ja halutessaan voi sanoa myös mistä kulkineesta siirryttiin Teslaan ?
Lataushybridi-bemari vaihtui teslaan. Auton sai about heti verrattuna muihin. Hinta 20k vähemmän kuin "vastaavassa" skodassa. Kulkee edullisesti ja on monikäyttöinen kulkuväline päivittäiseen ajoon välillä A-B-X. Mahdollisesti pidän tuon pitkään jos ei räjähdä, niin on hyvä että auto on yleinen ts. osia/palikoita/korjausta on tarjolla jatkossa.
fan-boi 0.
kyllä siinä bemarissakin oli omat ongelmansa. Sillä ei voinut meidän pihasta peruuttaa pois ilman että se teki pakkojarrutuksen (alamäki, niin tutka luuli että törmätään "maahan") ja alkoi huutaa. piti renkata jarrua/vaihdetta että pääsi liikkeelle. teslassa ei tuota ongelmaa.. ja bemarin etäkäyttö esim ei toiminut kovinkaan hyvin. auto oli kylmä vaikka lämmitys oli ajastettu tai etälämmitys vaan ilmoitti että "toiminto epäonnistui" jne.
ja jos koira oli autossa, piti 5 min välein tarkistaa app:stä että ilmastointi on pysynyt päällä, kun se etäohjaus oli epäluotettava.
edit: ja tuollaista hybridiä huonolla bemarin takuulla en omana uskaltaisi pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei ole mikään provo, vaan puhtaasta uteliaisuudensa kyselen. Mikä Teslassa oli niin hyvää että kuppi kääntyi sen puoleen ? Esim . Oliko se paras hinta-laatu suhde ? Tehot ? Edelläkävijän status ? yms.
Mikä sai ostaman Teslan ? Ja halutessaan voi sanoa myös mistä kulkineesta siirryttiin Teslaan ?

Itse olen vuoden päivät katsellut seuraavaa kulkinetta, ja kyllä on pakko sanoa että Tesla tarjoa parasta vastinetta rahalle. Teho-ulkonäkö-ominaisuudet-desin ( pl. sisusta ) ( pikku hiljaa silmä tottunut myös saippuarasia / Cars designiin ).

Isoja no-go tekijöitä itselläni vielä edessä Teslan suhteen, mutta aika huonoja ovat muut vaihtoehdot . ID7 nyt sai jotain tunteita aikaan ja hieno. Audin evalikoima olematon, Q4 ok, mutta ruma. MB EQC sarja vielä saipppurasiamaisempi kuin Tesla. i4 M40 hieno, mutta kallis. Perus i4 ei sytytä, ja itse asiassa aika ruma.
Kia Ev6 tosi ruma.

On vaikeeta.
Vaikka auto maksoi enemmän mutta kustannukset ajamiseen pienemmät ja huollot. Auton myös sai kohtalaisen nopeasti. Cupraa teki mieli mutta se vaan siirtyi, niin piti siirtyä sitten Teslaan dieselistä. Voin toki myöntää, että hype vei mukanaan.

Nykyään Tesla on vain auto jolla ajetaan. Harmillisesti vaikka tuleekin uusia ominaisuuksia, niin vanhoja myös poistuu tai ne muuttuvat heikommiksi.

Päivitykset on kiva lisä mutta eivät ne aina myöskään korjaa tilannetta vaan vievät huonompaan suuntaan.

Toistaiseksi miksi voin suositella Teslaa on hintataso mutta myös pitää sisäistää/omaksua puutteet. Pidemmän päälle puutteet eivät enää katoa vaikka Tesla on ”hauska” ajaa, vaan katse ohjaantuu muualle. Jos kaipaa huoltoverkostoa tai asiakaspalvelua, sitä ei saa. Turhauttaa tuhlata ”päiviä” vartin asiaan minkä saisi puhelinsoitolla hoidettua.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun lukee täällä miten helvetin vaikeaa Teslalla tuntuu olevan aivan palikkatason jo kymmenen vuotta sitten muissa automerkeissä ratkaistujen "ongelmien" kanssa, niin ihan tyytyväisenä ajelen nyt neljä vuotta vanhaa plugaria jossa kaikki nuo toimii ilman mitään ihmeellisyyksiä.
Minä olen taas tyytyväinen, että pääsin hybridistä eroon. Aika monta yllättävän vammasta ratkaisua 2010-luvun autoissa näköjään oli. On niitä toki Teslassakin.

Syyt Teslaan päätymiselle:
Ykköskori: Hinta - saatavuus - tilat - range - softa.

Kakkoskori: Tehot - sovellus - audio - kännykkäavain - energiatehokkuus - askeettisuus.

Jos Enyaqia olisi saanut melkein samalla hintalapulla ja vastaavalla toimitusajalla, olisi valinta voinut mennä toisin. Toisaalta vagin touhuiluja softan kanssa vierestä seuraavana olen Teslan ota-päivityksiin tyytyväinen.
 
Vierestä seuranneena Teslan softa on pääasiassa ihan hyvää ja päivitykset kivoja. Mutta vaikea perustella itselle ostoa kun Android auto vaan hoitaa asiat erinomaisesti (ja tietyt asiat paremmin kuin Tesla) jo nykyisellä. Korealaiset saavat myös päivityksiä (jopa oma plugari, tosin vain tikulla päivitettävä kun uudemmat otana) ja käsittääkseni alkaa olla peruskauraa muissakin valmistajissa uusissa malleissa.

Noita ohjainlaitteiden karsimisia en sitten henkilökohtaisesti ymmärrä yhtään.

Sinänsä Tesla on hienosti puskenut muidenkin valmistajien toimintaa eteenpäin ja onhan tuo tekniikka muillakin jo nykyään ihan eri tasolla mitä se oli vaikkapa kolme vuotta sitten.
 
Teslan audio. Onko se ihan ok, vai vain paperilla lupaava ?
Tärkeä juttu itselleni, kun valinnan varaa ei ole Teslalla. Aina vakiomankka.

hirmu hankalaa kuin ei ole valinnanvaraa,
 
Teslan audio. Onko se ihan ok, vai vain paperilla lupaava ?
Tärkeä juttu itselleni, kun valinnan varaa ei ole Teslalla. Aina vakiomankka.
Ainoa vaihtoehto käydä koekuuntelemassa. Ollut edellisissä autoissa volvo/bmw premium/hifi/jne audiot, ei tuo tesla mitenkään erikoinen ole (niihin verrattuna) - ei huono - mutta ehkä erilainen. toisille hyvä on yhtä kuin "basso", toisille jotain muuta.
Jostain syystä tulee nykyään ajettua enemmän mankka pois päältä.
ja kuten alla mainittu, ajomelu syö audiota suuremmissa nopeuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan audio. Onko se ihan ok, vai vain paperilla lupaava ?
Tärkeä juttu itselleni, kun valinnan varaa ei ole Teslalla. Aina vakiomankka.

hirmu hankalaa kuin ei ole valinnanvaraa,
Muutamat bemarin Logic7/Prohifi - sarjat olleet autoissa eikä Tesla niille jää jälkeen. Teslan vakioaudio on minusta hyvä, mutta motarivauhdeissa osa audion hyvyydestä hukkuu rengasmeluun, mitä bemarilla ei tapahtunut.
 
Teslan audio. Onko se ihan ok, vai vain paperilla lupaava ?
Tärkeä juttu itselleni, kun valinnan varaa ei ole Teslalla. Aina vakiomankka.

hirmu hankalaa kuin ei ole valinnanvaraa,
Ihan hyvä ja riittävä. Bassoa saa mutta se ei ole tarkka vaan aika löysä. Jää mielestäni humisemaan liiakseen. Burmastereille ei pärjää.
 
Tämä ei ole mikään provo, vaan puhtaasta uteliaisuudensa kyselen. Mikä Teslassa oli niin hyvää että kuppi kääntyi sen puoleen ? Esim . Oliko se paras hinta-laatu suhde ? Tehot ? Edelläkävijän status ? yms.
Mikä sai ostaman Teslan ? Ja halutessaan voi sanoa myös mistä kulkineesta siirryttiin Teslaan ?

Itse olen vuoden päivät katsellut seuraavaa kulkinetta, ja kyllä on pakko sanoa että Tesla tarjoa parasta vastinetta rahalle. Teho-ulkonäkö-ominaisuudet-desin ( pl. sisusta ) ( pikku hiljaa silmä tottunut myös saippuarasia / Cars designiin ).

Isoja no-go tekijöitä itselläni vielä edessä Teslan suhteen, mutta aika huonoja ovat muut vaihtoehdot . ID7 nyt sai jotain tunteita aikaan ja hieno. Audin evalikoima olematon, Q4 ok, mutta ruma. MB EQC sarja vielä saipppurasiamaisempi kuin Tesla. i4 M40 hieno, mutta kallis. Perus i4 ei sytytä, ja itse asiassa aika ruma.
Kia Ev6 tosi ruma.

On vaikeeta.
Itsellä auto vaihtuu keskimäärin 8-10 vuoden välein. Kyllästyin odottamaan aiemman merkin (johon olin tyytyväinen) kunnollista sähköautoa. Pari vuotta tässä seurailin sähköauto sceneä ja otin asioista ensin selvää. Pari vaihtoehtoa oli, mutta käytetty 3 sitten tuli hankittua kun osui kohdalle oikealla hinnalla, vähän ajettuna, LR, koukulla, premium audio + sama väri kuin edellisessä autossa ja takuukin voimassa. Uskon saaneeni rahalle vastinetta, tiedostaen sekä Tesla 3 heikkoudet sekä vahvuudet. Olkaa eri mieltä jos haluatte, mutta itsestäni järkiostos sopivaan hintaan omalle kukkarolle. 5 vuotta jos tuolla ainakin ajelee ja sitten katson uudemman kerran mitä uutta automarkkinoilta löytyy.
 
Onko kokemuksia MYP:stä talviautona, miten noiden 21" pyörien kanssa tulee toimeen? Täällä etelä-Suomessa kun pääasiassa ajelee, ei tarvitse pohjoisen pahimpiin lumitilanteisiin varautua... mutta kyllä täälläkin joutuu jonkun verran auraamattomien teiden kanssa selviämään.
 
käytetty 3 sitten tuli hankittua kun osui kohdalle oikealla hinnalla, vähän ajettuna, LR, koukulla, premium audio + sama väri kuin edellisessä autossa ja takuukin voimassa
Miten meni hinnan puolesta, jos saa kysyä? Käytetyillä on aika kovat pyynnit vieläkin kun vertaa uusien hintoihin ja kiinnostelisi tietää vaihtavatko ne oikeasti omistajaa maltillisemmin hinnoin.
 
Miten meni hinnan puolesta, jos saa kysyä? Käytetyillä on aika kovat pyynnit vieläkin kun vertaa uusien hintoihin ja kiinnostelisi tietää vaihtavatko ne oikeasti omistajaa maltillisemmin hinnoin.
40k€, 38tkm, vanhasta sain 12k€.
Konfiguraattorilla 52k€ , samanlainen uusi.
 
Model Y saanut Kiinassa uusia pienempiä päivityksiä:
  • Sisällä ambient-valaistus ja puulistat poistunut
  • jne
jaapa- olisikohan noin, että jos on samaa osaa putkessa 3 ja Y niin on pakko heittää niitä uudemman kolmosen myötä myös Y:hyn kun muuta ei ole.
teslan ympärillä pyörivä höpö-homma työllistää maailmalla yllättävän paljon "vaikuttajia" (karmea sana). Eli kuten ennenkin, auto on koottu osista, joita sillä hetkellä sattuu olemaan saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa, että myös tuosta rumasta puupaneelista päästiin vihdoin eroon.
Tuo puupaneeli on ehkä yksi hienoimpia yksityiskohtia koko autossa ja itsekin ihastuin aikanaan siihen ensinäkemällä. Ainakin viisi ihmistä joka on autossani käynyt on heti ensimmäisenä alkanut kehua sitä ja tosi yleinen kommentti on jotain ”wau miten minimalistista ja tuo puupaneeli on upea”.
 
Oliko se muuten oikeaa puuta vai muovia ?
Sinällänsä ei mitään merkitystä, mutta kuhan kysyn.
Millainen tuli siihen tilalle, tämä mennyt kokonaan ohi.
 
Oliko se muuten oikeaa puuta vai muovia ?
Sinällänsä ei mitään merkitystä, mutta kuhan kysyn.
Millainen tuli siihen tilalle, tämä mennyt kokonaan ohi.
Eipä se ollut oikeaa puuta E-mersussakaan :D En äkkiseltään keksi yhtään tavallisen kuolevaisen autoa jossa olisi vielä puupaneelit.

Sivukommenttona mainittakoon, omistin aikanaan Alfa 156 ja moikkailu muille alfisteille sekä kylkien ropina tuli hyvinkin tutuksi. Tämä nykyinen mY ei sentään taida joustaa korin saumoista saatika aiheuta mekaanikossa paniikkikohtausta kun pyydät jakohihnan vaihtoa.
 
Tuo puupaneeli on ehkä yksi hienoimpia yksityiskohtia koko autossa ja itsekin ihastuin aikanaan siihen ensinäkemällä. Ainakin viisi ihmistä joka on autossani käynyt on heti ensimmäisenä alkanut kehua sitä ja tosi yleinen kommentti on jotain ”wau miten minimalistista ja tuo puupaneeli on upea”.
Itsekkin tykkään tuosta puupaneelista. Onko uudessa sitten vain valkoinen kaikissa kuten ennen niissä joissa oli valkoiset penkit?
 
Eipä se ollut oikeaa puuta E-mersussakaan :D En äkkiseltään keksi yhtään tavallisen kuolevaisen autoa jossa olisi vielä puupaneelit.

Sivukommenttona mainittakoon, omistin aikanaan Alfa 156 ja moikkailu muille alfisteille sekä kylkien ropina tuli hyvinkin tutuksi. Tämä nykyinen mY ei sentään taida joustaa korin saumoista saatika aiheuta mekaanikossa paniikkikohtausta kun pyydät jakohihnan vaihtoa.

Oikeaa puuta tuo viilu on Teslassa, kuten myös Mersuissa ainakin oli vielä 2000-luvulle tultaessa. Mersuissa tosin peitetty ison lakkakerroksen alle, niin antaa muovisen vaikutelman.
 
Teslan kotilaturi asennettu:

20230929_112640_copy_2000x1500.jpg


Ilmeisesti kohtuu uutena päivityksenä(?) sen saa näkyviin Tesla-sovellukseen ja säädettyä aikavälin jolloin ladataan:

Screenshot_20230929_193730_Tesla.jpg
Tähän vielä lisänä, jos joku harkitsee ostoa:
Kun auto on kytkettynä asetetun aikataulun ulkopuolella, se toki näkyy äpissä ja saa yhdellä klikkauksella latauksen käyntiin. Ei siis tarvi poikkeustilanteessa ropeltaa aikataulua edestakaisin, varsin kätevä toiminto.
 
Tesla on jatkanut 2,99% korkotarjousta Model Y:hyn 5. lokakuuta mennessä tehtyihin tilauksiin jotka toimitetaan lokakuun aikana. Sen jälkeen nousee 5,41% joka tarkoittaa yli 5000€ korotusta auton kokonaishintaan rahoituksella ja minimikäsirahalla ostaessa.

Screenshot_20231002_143252_Chrome.jpg


Foorumilaisen suosittelukoodia käyttämällä -500€ edelleen Y:n hinnasta pois:

 
Hieman menee kyllä maku tähän Teslan korkotarjoukseen. Koko ajan jatkuu kuukaudella. Jatkuukohan tuo nyt sitten viikon välein aina eteenpäin.
 
Hieman menee kyllä maku tähän Teslan korkotarjoukseen. Koko ajan jatkuu kuukaudella. Jatkuukohan tuo nyt sitten viikon välein aina eteenpäin.
Taisi jatkua vaan viidellä päivällä nyt. Ja mihin se maku siitä menee? Tilaat auton, saat koron, mitä merkitystä sillä sitten enää on?
 
Oulun tesla-myymälässä sanottiin viikonloppuna että 2kk kestää toimitus jos nyt tilaa kun varastoautoja ei Y:lle ole. Eli osin kyseenalainen tuo korkotarjouksen jatko tähän hätään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom