• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

"Varaamasi Mobile Service- huoltoaika on vahvistettu. Ajankohta on 28. syyskuuta 2023 klo 8:00–12:00 sijainnissa"

Nyt ei kuulunut mitään niin kävin katsomassa applikaatiossa ja aika on muuttunut 12:00-16:00 itsestään ilman erillistä ilmoitusta. Eihän tän näin pitäisi toimia jos itse varasin ajan ajalle x, että vaihtavat omin päin ajalle y.

Onko tämä muille ollut näin "operaatio"?
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan. Mulle rangeri on kuitenkin aina soittanut tai laittanut tekstarin jos siirtynyt tai tarvinnut tarkentaa aikaa.
 
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan.

Yleensä jos päivää pitää suunnitella ja vaikka klo 13 ajaa autoa, niin onhan se ikävämpää jos autolla ei yhtäkkiä voisi ajaa kun joku ilman lupaa ronkkii sitä.
 
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan. Mulle rangeri on kuitenkin aina soittanut tai laittanut tekstarin jos siirtynyt tai tarvinnut tarkentaa aikaa.

Enemmän tässä rasittaa se, ettei tosiaan mitään viestiä tai soittoa ajan siirrosta tullut.
 
Noniin, muuttuneen ajan ilmoittamisen (tai ilmoittamattomuuden) sivuttaen tällä kertaa homma hoidettu mallikkaasti. Kiinnikkeet vaihdettu nyt uusiin ja muovit paikoillaan rämisemättä.


Ns. rivien välistä ymmärsin, että ensimmäisellä kierroksella kiinnikkeitä ei vaihdettu uusiin, kuten täällä joku jo arvelikin, vaan mentiin aiemmilla kun vaikuttivat ehjiltä.
 

Mielenkiintoinen jousituspäivitys (FSD). Kohtahan noita Highlandejä pääsee testaamaan koeajolla ilmeisesti loka/marraskuun vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?

Facessa oli muuten että alkupään S ja X mallien pyrofuset meneekin akkutakuun piikkiin. Liekkö vaan ekoissa jo loppunut :hmm:
Oli noita menny kohtuu uusistakin Ässistä oliko peräti 2017 vai 2016 vuosimallin. No pyrofusen patteri nykyisissä s3xy autoissa lataa auton akusta nii ei herjaa 6-9 vuotiaana vaihtoa.
 
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
 
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän

Lienee aika heikkoa nykyään vielä, mutta soveltamalla onnistunee.. Tässä pajamiehen video aiheesta. Tesla taitaa pihdata vähän tiettyjen puslien/nivelien kanssa, mutta
ei kai tuossa kauaa luulisi menevän että aftermarket myyjät saavat omat versionsa markkinoille.

 
Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?
Tuli joo. Se on pitkästä aikaa joku mutta oleelliset kuten paremmat jouset jne. ei ole saatavilla Ryzenistä tai tutkista puhumatta.
Lienee aika heikkoa nykyään vielä, mutta soveltamalla onnistunee.. Tässä pajamiehen video aiheesta. Tesla taitaa pihdata vähän tiettyjen puslien/nivelien kanssa, mutta
ei kai tuossa kauaa luulisi menevän että aftermarket myyjät saavat omat versionsa markkinoille.


Ymmärtääkseni auto painaa ja paljon tehoja, niin ei vaan alusta kestä on normaalia.
 
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Teslalta löytyy ne osakoodit kyllä sieltä huoltopalvelusta ja sähköpostilla voi sit tilata noudettavaksi.

varmaan osasta riippuen sitten saatavuus.
 
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Näyttää noita saavan tarvikkeenakin suurinta osaa alustaan.
Model 3 Performance Aeromotorsilla:
Model S P85 AWD:
Varmaan kotimaastakin saa jos kyselee.
 
Mikäli alustaa ei osata suunnitella autoon sopivaksi tai suunnitellaan tarkoituksella alimittaiseksi niin osat ei kestä.

Jostain se on varmaan tingittävä, kun hinta on vähän kalliimpi kun uuden Corollan ja kiihtyvyys Huracanin luokkaa... Ja kuten jo aikaisemmin todettua ei oo mitenkään tavatonta että esim. BMW:hen vaihdetaan tukivarret alle 100tkm. Että kyllä sitä ongelmaa on muillakin enemmän "laadukkailla" merkeillä.
 
Scaniaan tarvikeraidetangonpaan saa 20 eurolla. Tykaan ettei kyse ole halpuuttamisesta vaa siita ettei ole testattu kunnolla.
 
Mitä tuo sähkökontin retrofit toimii ? Tuolle olisi tosiaan omassa Model 3 käyttöä. Vai oliko johonkin muuhun malliin ?
 
Oletteko tilanneet Tesla-sälää ulkomailta? Itse en tilaisi kovin mielellään Kiinasta mitään, ja Vempele myy tänä päivänä paljolti ei-oota.
 
Oletteko tilanneet Tesla-sälää ulkomailta? Itse en tilaisi kovin mielellään Kiinasta mitään, ja Vempele myy tänä päivänä paljolti ei-oota.
Teslify on ihan hyvä valikoima, tosin sielläkin välillä ei-oo tavaraa myynnissä. Amazon:sta löytyy myös paljon, riippuen vähän mitä hakemassa.
 
Ai niin unohdin aiemmin kirjoittaa asiasta, mutta Teslan omat kuraläpät eteen asennettu tuossa joku tovi sitten. 2019 M3:ssa niitä ei ole valmiina tehtaalta.

Aikaa meni noin 10-15min per puoli eli suht helppo homma kyseessä. 10mm hylsy ja talttapääruuvari riitti operaatioon. Pakkauksessa oli mukana kaksiosaiset kuraläpät eteen ja uudet kiinnikkeet & pultit.

Pohjasta pultin suojaluukku auki, pultti irti spacerinsa kera. Rengaskotelosta kaksi muovikiinnikettä irti talttapäällä hivuttaen. Mitään maalipintaa tms. tuossa ei ole joten en jaksanut hakea muovista kiinnikkeenirroitustyökalua. Tämän jälkeen putsasin pahimmat hiekat sun muut ja laitoin nuo kuraläpät kohdalleen, pultti löysästi kiinni ja muovikiinnikkeet kohdilleen, kiristys ja kiinnikkeet pohjaan asti.

Model 3:lle nuo kaksiosaisten läppien jatkopalat tuntuvat kyllä menevän aivan liian lähelle maata ja varmaan raapii jokaisen kynnyskiven jne jonka yli joutuu ajamaan, joten jätin pois. Mennään noilla "puolikkailla".

Näiden myötä voin todeta, että menisin ehkä ennemmin jollain aftermarket-palikoilla jotka A) olisivat jotain noiden kaksiosaisten mittojen väliltä ja B) jossa on mukana myös lähinnä esteettisistä syistä takapään roiskeläpät. Katsotaan jos jaksan tilata moiset ja vaihtaa niihin ennen talvea.

Sivuhuomiona Teslan virallisen ohjeen mukaan nuo pulttien luukut kuuluu leikata irti saksilla jos kuraläpät asentaa, mutta jätin sinne. Ei ne mihinkään kiinni ota jos ei alustaa muuten pahoinpitele kanttareissa tms.
 
Ai niin unohdin aiemmin kirjoittaa asiasta, mutta Teslan omat kuraläpät eteen asennettu tuossa joku tovi sitten. 2019 M3:ssa niitä ei ole valmiina tehtaalta.

Aikaa meni noin 10-15min per puoli eli suht helppo homma kyseessä. 10mm hylsy ja talttapääruuvari riitti operaatioon. Pakkauksessa oli mukana kaksiosaiset kuraläpät eteen ja uudet kiinnikkeet & pultit.

Pohjasta pultin suojaluukku auki, pultti irti spacerinsa kera. Rengaskotelosta kaksi muovikiinnikettä irti talttapäällä hivuttaen. Mitään maalipintaa tms. tuossa ei ole joten en jaksanut hakea muovista kiinnikkeenirroitustyökalua. Tämän jälkeen putsasin pahimmat hiekat sun muut ja laitoin nuo kuraläpät kohdalleen, pultti löysästi kiinni ja muovikiinnikkeet kohdilleen, kiristys ja kiinnikkeet pohjaan asti.

Model 3:lle nuo kaksiosaisten läppien jatkopalat tuntuvat kyllä menevän aivan liian lähelle maata ja varmaan raapii jokaisen kynnyskiven jne jonka yli joutuu ajamaan, joten jätin pois. Mennään noilla "puolikkailla".

Näiden myötä voin todeta, että menisin ehkä ennemmin jollain aftermarket-palikoilla jotka A) olisivat jotain noiden kaksiosaisten mittojen väliltä ja B) jossa on mukana myös lähinnä esteettisistä syistä takapään roiskeläpät. Katsotaan jos jaksan tilata moiset ja vaihtaa niihin ennen talvea.

Sivuhuomiona Teslan virallisen ohjeen mukaan nuo pulttien luukut kuuluu leikata irti saksilla jos kuraläpät asentaa, mutta jätin sinne. Ei ne mihinkään kiinni ota jos ei alustaa muuten pahoinpitele kanttareissa tms.
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.
 
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.

Mieluummin nämä. Niin ei hankaa maalia.
 
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.
40-60k uusi auto ja täällä viritellään jotain kalvoja ja Kiinasta tilattuja kuraläppiä :facepalm: En vaan ymmärrä. Ei kait mun tarvitsekkaan.
 
2023.32.6 päivitys tuli juuri asennettua ja sivukameroihin valtava parannus:

20230929_182756_copy_2000x1500.jpg


20230929_190450_copy_2000x1500.jpg
 
40-60k uusi auto ja täällä viritellään jotain kalvoja ja Kiinasta tilattuja kuraläppiä :facepalm: En vaan ymmärrä. Ei kait mun tarvitsekkaan.

Siinähän se just on. Monelle (itsellekin) arvokas hankinta jonka haluaa pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa. Tasan tarkkaan suojaisin myös Taycanin tai EQS:n mahdollisimman hyvin, sikäli mikäli sellaisen hankkisin.
 
40-60k uusi auto ja täällä viritellään jotain kalvoja ja Kiinasta tilattuja kuraläppiä :facepalm: En vaan ymmärrä. Ei kait mun tarvitsekkaan.
Mieti, jos Teslan 3/Y:ssa olisi:
- parkkitutkat
- sadetunnistinsensori
- karttaan pohjautuvat jarrutukset eivät olisi päällä
- hyvä kalvotus
- toimivat kuraläpät
- matriisivalosofta
- hudi
- säädettävä reisituki
- penkkien tuuletus myös Y:ssä
- carplay / androidauto
- kerran vuodessa vaihtuva ilmainen perusväri
- toimiva hattuhylly Y:ssä
- kestävämmät alustan osat

Olisi aika kova, vaikka hintaa olisi muutama tonni enemmän.

Sitten whataboutismia: Onneksi uusihankintahinnaltaan pitkälti yli satkun bemareissa ei tarvinnut muutaman vuoden vanhana olla huolissaan kuin ilmajousista, etuvetareista, egr:stä, takaluukun johtosarjoista, termostaateista, imusarjan läpistä, istuinlämmityksistä, adaptiivisista iskareista ja kattoluukun vedenpoistosta. Helpolla pääsi.
 
Hyvin auennut syyskuussa uusia supereita, ennätystahtia
 

Liitteet

  • Screenshot 2023-09-29 193031.png
    Screenshot 2023-09-29 193031.png
    36,2 KB · Luettu: 180
40-60k uusi auto ja täällä viritellään jotain kalvoja ja Kiinasta tilattuja kuraläppiä :facepalm: En vaan ymmärrä. Ei kait mun tarvitsekkaan.
Siis et ymmärrä kuraläppiä, valmistusmaata vai niiden laittamista? En tiedä oletko huomannut, mutta ei niitä "vakiona" saa ihan kaikissa muissakaan automerkeissä.
 
Siis et ymmärrä kuraläppiä, valmistusmaata vai niiden laittamista? En tiedä oletko huomannut, mutta ei niitä "vakiona" saa ihan kaikissa muissakaan automerkeissä.
Minä en ymmärrä sitä että pakasta vedettyä autoa ruvetaan virittelemään jollain kolmannen osapuolen kalvoilla ja kuraläpillä. Ymmärrän kyllä miksi, sitä en ymmärrä miksi valmistaja ei tarjoa kohtuullista korvausta vastaan niitä valmiiksi asennettuina.

Olisi omasta Volvosta saattanut jäädä tilaus tekemättä, jos olisin joutunut pihalla ruuvarin kanssa vääntämään kuraläppiä paikalleen.

edit. Edelleenkin kyse on keskituloisen näkökulmasta pirun arvokkaasta hankinnasta. Emt, jaksa sen enempää vääntää tästä. Sen sanon että 50k uuden auton kanssa kuulostaa vähän omituiselta, että jengi vapaaehtoisesti ja iloiten rupeaa heti korjaamaan innoissaan ruuvari kädessä sitä uutta autoa. Tätä minä en ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ymmärrä sitä että pakasta vedettyä autoa ruvetaan virittelemään jollain kolmannen osapuolen kalvoilla ja kuraläpillä. Ymmärrän kyllä miksi, sitä en ymmärrä miksi valmistaja ei tarjoa kohtuullista korvausta vastaan niitä valmiiksi asennettuina.

Olisi omasta Volvosta saattanut jäädä tilaus tekemättä, jos olisin joutunut pihalla ruuvarin kanssa vääntämään kuraläppiä paikalleen.
Se olsiki hienoa että joku automyyjä alkais vääntää jotain ppf-kalvoja autoon. Varmaan tulis laadukasta jälkeä. Sitten kun kysyy ”onko myllytetty ensin” niin kysytään varmaan ”mitä se on”.
 
Tarvittaisiin varmaan uusi ketju, jossa voi käydä kertomassa omat syyt, miksi ei osta Teslaa ja tässä ketjussa voitaisiin jatkaa Tesla-aiheista keskustelua.
Kannatan lämpimästi. Tämä sama meno on jatkunut ainakin kolme vuotta mitä itse olen kausittain tätä keskustelua seurannut.
 
Minä en ymmärrä sitä että pakasta vedettyä autoa ruvetaan virittelemään jollain kolmannen osapuolen kalvoilla ja kuraläpillä. Ymmärrän kyllä miksi, sitä en ymmärrä miksi valmistaja ei tarjoa kohtuullista korvausta vastaan niitä valmiiksi asennettuina.

Olisi omasta Volvosta saattanut jäädä tilaus tekemättä, jos olisin joutunut pihalla ruuvarin kanssa vääntämään kuraläppiä paikalleen.
En katsonut saako malliston kaikkiin autoihin, mutta Y ja 3 saa ihan viralliset ja aidot kuraläpät. Siis ne kiinaläpät olivat vaihtoehtoja, jos joku ei pidä teslan omista, kuten yllä oli huomautettu.
Onhan se ikävää ettei tule valmiiksi asennettuna, mutta kai lisämaksusta ne jossain teslan pajalla pistävät sellaiset paikalleen jos pyytää? Uutta corollaa tilatessa pienet kuraläpät näyttää kuuluvan hintaan, mutta se kalvoista joutuu maksamaan.
 
Teslan kotilaturi asennettu:

20230929_112640_copy_2000x1500.jpg


Ilmeisesti kohtuu uutena päivityksenä(?) sen saa näkyviin Tesla-sovellukseen ja säädettyä aikavälin jolloin ladataan:

Screenshot_20230929_193730_Tesla.jpg
Tämä ominaisuus sangen kätevä jos taloudessa on toinenkin sähkäri missä latauksen ajastus toimii auton omalla softalla heikosti.
 
Puhtaasta mielenkiinnosta kysäsen kun tänään juttelin isäni kanssa(kohta eläkkeellä ja toukokuusta lähtien on Tesla toimittanu auton virkaa) niin puhutteko te autosta vai Teslasta kun kerrotte menevänne autolla jonnekkin?

Esimerkkinä siis mikä vaan särähti korvaani kun isäni kanssa juttelin ja oli puhe ns. "hupiajelusta". Hän siis sanoi about näin "Kyllä sitä tulee käytyä Teslalla lähikaupassa vaikka sama aika menis kävellen". Nyt kun mietin tarkemmin niin tuon Teslan hommattuaan en ole kertaakaan hänen kuullut hänen puhuvan autosta, vaan se on aina Tesla. Eikä se koskaan aiemmin kun oli vielä polttis puhunu, että menen käymään Volkswagenilla paikassa X. Eikä tuossa kyllä ikinä paista läpi myöskään mikään "ylpeily" kun puhuu Teslasta.

Ps. En kyllä keksiny parempaakaan paikkaa asiaa kysyä, pahoittelut OT ja vielä tässä kohtaa kun @Sampsa jo vähän ojenteli keskustelua :beye:
 
Käsitin, että noilla tarvikeläpillä haetaan isompaa kokoa jolloin suojaa paremmin kuin alkuperäiset edessä ja taakse ylipäätään paikoilleen.
 
Havaintoja näin uutena Teslan omistajana:

- Tesla kuskit morjestavat toisiaan

Hieno tapa ja tuli ehkä vähän yllätyksenä itselle, mutta ihan hauskaa morotella toisille kuskeille. Tulee yhteen kuuluvuudesta tunnetta ja aiemmissa autoissa on ei ole morjesteltu, korkeintaan keskisormea tullut lähinnä palautteena muilta kuskeilta.

- Tunteet joita Teslan omistaminen muissa aiheuttaa

On ollut todella paljon kiinnostusta luonnollisesti sähköautoilua ja Tesla merkkiä kohtaan, on ihan mukavaa, kun saa uutta keskustelun aihetta ja jakaa kokemuksia sekä vertailla muihin sähköautoihin. Sitten jopa yllättävästi nimenomaan Tesla on aiheuttanut silminnähtävää kateutta muissa ihmisissä. On kaivettu uutisartikkeleita joissa kerrotaan, että Teslan akkuun pääsee vesi sisään ja kaiken näköisiä selityksiä ja reaktioita. On kyllä kaiken rahan arvoista nämä reaktiot ihmisissä. Yksikään muu automerkki joita olen aiemmin omistanut ei ole aiheuttanut vastaavaa. Viimeksi tänään työpaikan ruokalan keskustelussa viitattiin hauskasti ettei Tesla ole auto, muut merkit ovat mutta Tesla ei.
 
En katsonut saako malliston kaikkiin autoihin, mutta Y ja 3 saa ihan viralliset ja aidot kuraläpät. Siis ne kiinaläpät olivat vaihtoehtoja, jos joku ei pidä teslan omista, kuten yllä oli huomautettu.
Onhan se ikävää ettei tule valmiiksi asennettuna, mutta kai lisämaksusta ne jossain teslan pajalla pistävät sellaiset paikalleen jos pyytää? Uutta corollaa tilatessa pienet kuraläpät näyttää kuuluvan hintaan, mutta se kalvoista joutuu maksamaan.
No tämähän on parasta. En minä ymmärrä miksi niitä itse pitää asennella uuteen autoon. Jos niitä tarvii, niin maksaa vähän ekstraa ja ne on siinä.
 
Onko tegellä tai jollain kokemusta näistä? Onko helppo asentaa oem läppien tilalle? Ei tarvi uusia reikiä tehä? Itellä orkkisläpät ollunna ja täytyy nyt varmaan laittaa tuollaiset enempi suojaavat.
Ei ole vielä omaa kokemusta. Näiden etu noihin muihin on, että joustavammat ja helpompi asennus. Lisäksi muovi ei hinkkaa etuosan maalia pois kuten vempeleen kova muovi tekee. Fabossa suosittelevat näitä ”uudempia”.
 
Tarvittaisiin varmaan uusi ketju, jossa voi käydä kertomassa omat syyt, miksi ei osta Teslaa ja tässä ketjussa voitaisiin jatkaa Tesla-aiheista keskustelua.
Johan täällä on omat autot käyttökokemukset ja y-sarjan ketjua, jotka on perustettu, kun tässä yleisketjussa ei osa porukasta kestä pienintäkään poikkipuolista sanaa Teslasta. Meininki kuin Ben&Jerry mielipaha tarjousketjussa konsanaan.
 
Onko tämä ketju nyt varattu Teslan kehumiselle kun sysop osti oman?

No jos vertaa vaikka tuohon sähköpolkupyörä-keskusteluun niin sopiva vertaus lienee, että joku fanaattinen autoilija tulisi jatkuvasti kertomaan sinne kuinka ei aio ostaa sähköpyörää koska syyt^tm , eikä aio pyöräillä muutenkaan koska syyt^tm

Nollapostaus lienee virallinen termi, ei tuo ketjuun mitään sisältöä.

Tesla herättää varmaan eniten tunteita ihmisissä kymmeniin vuosiin automaailmassa, ei ainakaan heti tule mieleen mitään vastaavaa. Tähän yhdistettynä hieman friikki omistaja, valmistajan omaleimaiset suunnitteluratkaisut ja myös osittain tekninen edelläkävijyys niin soppa on kasassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom