Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Pyyhkijät ovat kyllä nyt parilla pidemmällä matkalla eläneet melko mielenkiintoista elämää. Vakkari tai auto pilot päällä pyyhkii kuivaa tuulilasia. Tänään tuntui, että ne meni täydelliseen tilttiin, kun ensin ripautti ihan vähän ja kun sade loppui niin pyyhkijät jäi päälle. Piti laittaa vakkari/auto pilot pois ja paluumatkalla pyyhki varmaan 20 kertaa, kunnes sitten rauhottui ja loppui pyyhkiminen ja sen jälkeen toiminut ok (eli ei pyyhkinyt). Kaipaisi ehdottomasti mahdollisuuden kytkeä pyyhkiminen pois päältä manuaalisesti tai täytyy nyt ainakin koittaa selvittää joku noiden pyyhkimien sielunelämä miten ne saa pois jos pyyhkivät turhaan :beye:

Autopilot päällä pyyhkijät on aina auto moodissa, ei saa edes manuaalisesti offille. Kyllä se aurinkoisena päivänä motarilla vähän ihmetyttää kun pyyhkijät raapii kuivaa lasia kuin viimeistä päivää. Jos ei lopu niin ainoa vaihtoehto on ajella ilman vakkaria/autopilotia.
 
Pyyhkijät ovat kyllä nyt parilla pidemmällä matkalla eläneet melko mielenkiintoista elämää. Vakkari tai auto pilot päällä pyyhkii kuivaa tuulilasia. Tänään tuntui, että ne meni täydelliseen tilttiin, kun ensin ripautti ihan vähän ja kun sade loppui niin pyyhkijät jäi päälle. Piti laittaa vakkari/auto pilot pois ja paluumatkalla pyyhki varmaan 20 kertaa, kunnes sitten rauhottui ja loppui pyyhkiminen ja sen jälkeen toiminut ok (eli ei pyyhkinyt). Kaipaisi ehdottomasti mahdollisuuden kytkeä pyyhkiminen pois päältä manuaalisesti tai täytyy nyt ainakin koittaa selvittää joku noiden pyyhkimien sielunelämä miten ne saa pois jos pyyhkivät turhaan :beye:

Joko S3xy button tilattu?
Tuntuu että tämä on pakollinen varuste joten tilasin tuon itselleni jo ennenkuin autoa olin saanut.
 
Mites tuo spotify nyt toimii jos ei jaksakaan jatkaa trialin päälle premium connectivityä, jos itsellä on jo muutenkin spotify premium? Pitää jakaa wifi luurista joka kerta vai meneekö pelkällä bluetoothilla?

Olen pihi joten en maksa turhasta. Puhelimessa kun on netti niin käytän sitä.

Minulla on näin:
Samsung puhelimessa on "Tilat" tms. toiminne jolla olen määritellyt että kun puhelin haistaa auton bluetoothin, niin laittaa päälle Mobile Hotspotin ja Wazen. Autoon on määritetty puhelimeni hot spotti. Joten lähes aina autoon mennessäni Spotify toimii auton ruudulta heittämällä. Joskus pitää autosta laittaa valikosta wifi päälle kun se jostain syystä on mennyt pois päältä.

Voit myös soittaa bluetoothin yli painamalla näytöstä bluetoothin kuvaa ja valitsemalla puhelimen. Silloin joutuu ainakin oman kokemukseni mukaan hoitamaan soittolistojen jne. ohjaamisen puhelimesta. Siksi tuo ylempi tapa parempi, että voi käyttää Teslan ruutua ja siinä olevaa Spotifyä.
 
Ja ykköasia, johon pitäisi saada selkeä parannus.
 
Muskihan lupaili kesäkuun lopussa, että parannusta tulossa pyyhkijöihin "kolmen viikon päästä". Sen jälkeen ei ole asiasta kuulunut mitään.

Itelle ei toi turhaan pyyhkiminen ole ollut ongelma kun pidän lasin puhtaana, eihän Sampsalla ole itikoita kameran kohdalla tuulilasissa? Pyyhkijät ei tykkää yhtään, että kameroiden edessä on likaa.
 
Kuulemma sinne kotelon väliin voi kans mennä paskaa ja sen saa irrotettua; saa paremmin pestyä kameramodulin edestä.

#Enoletehnyt
 
Miksi tuo Teslan SUKO laturi näyttää 8A/13A vaikka olen asettanut latausvirran 8A niin mikä on tuo 13A? No niin ja vastaan itse itselleni, että se on maksimivirta jota laturi tukee.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tuo Teslan SUKO laturi näyttää 8A/13A vaikka olen asettanut latausvirran 8A niin mikä on tuo 13A?
Se on maksimi mitä voisit laturin puolesta ladata. Eli 13A voisit ladata tuolla laturilla, mutta riippuu toki pistorasiasta/sulakkeesta/johdoista että kannattaako ja voiko näin tehdä ilman vahinkoa.

Itse olen lataillut 10A ja kokeillut välillä myös 13A samalla seuraillen pistorasian lämpötilaa. Todella vähän on lämmennyt käyttämäni 16A sulakkeella olevan lämmitystolpan pistorasia vaikka testimielessä ollut useamman tunnin 13A lataus päällä.
 
Se on maksimi mitä voisit laturin puolesta ladata. Eli 13A voisit ladata tuolla laturilla, mutta riippuu toki pistorasiasta että kannattaako ja voiko näin tehdä ilman vahinkoa.
Heh, tajusin itsekin sen melkein heti perään kun asiaa kysyin. Vähän on taas vauhtia kun kaikkea uutta pitää kokeilla niin ei ehdi pysähtyä miettimään asioita
 
Voi tulla joillekkin yllätyksenä, mutta nykyautoissa ei ole mitenkään poikkeuksellista jos autossa menee alustan osia vaihtoon alle sata tuhatta ajettuna. Todennäköisesti olet oikeassa, että kyseessä on tietoinen päätös säästää materiaalivahvuuksista kustannusten ja painon eduksi.
Kyllähän se yllätyksenä tulee kun ajelee 14v ja 200tkm ajetulla sekä painavalla autolla jossa kaikki alustan osat, ilmajousitus mukaanlukien on alkuperäistä.

Eihän tuollaisessa ole kyse muusta kuin että tehdään mahdollisimman halvalla kuten teslassa oikeastaan kaikki on tehty vähän juosten kustu sinne päin...
 
Samsung puhelimessa on "Tilat" tms. toiminne jolla olen määritellyt että kun puhelin haistaa auton bluetoothin, niin laittaa päälle Mobile Hotspotin ja Wazen. Autoon on määritetty puhelimeni hot spotti. Joten lähes aina autoon mennessäni Spotify toimii auton ruudulta heittämällä. Joskus pitää autosta laittaa valikosta wifi päälle kun se jostain syystä on mennyt pois päältä.
Tämä tapahtuu silloin, jos lähdet liikkeelle ennen hotspotin yhdistymistä. Auton liikkuessa (vai oliko vaihde valittuna) wlan menee pois päältä, jos se ei ole liittyneenä mihinkään verkkoon.
 
Tämä tapahtuu silloin, jos lähdet liikkeelle ennen hotspotin yhdistymistä. Auton liikkuessa (vai oliko vaihde valittuna) wlan menee pois päältä, jos se ei ole liittyneenä mihinkään verkkoon.
Lisäksi auton wifi asetuksissa pitää ollla päälle se "pidä käytössä ajaessa" täppä kyseiselle wifi-yhteydelle
 
Onko jollain muulla samaa "ongelmaa" kuin itselläni.

Löytyy jo Spotify Premium mutta haluaisin napata tuon Teslan Premium Connectiven.

Tosin kuuntelen älyttömästi kotona musiikkia ettei tuo Teslan auton Spotify auta tähän asiaa.

Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin maksaa kahdesta Spotifysta.
 
Ne pyyhkijät on autolla ihan syystäkin APn kanssa.

Kerrotko vielä mikä?

Onko jollain muulla samaa "ongelmaa" kuin itselläni.

Löytyy jo Spotify Premium mutta haluaisin napata tuon Teslan Premium Connectiven.

Tosin kuuntelen älyttömästi kotona musiikkia ettei tuo Teslan auton Spotify auta tähän asiaa.

Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin maksaa kahdesta Spotifysta.
Premiumilla ja spotifyllä ei ole sinäänsä mitään tekemistä, premium tarvitaan että spotify toimii mutta voit kirjautua omilla tunnareilla spotifyhyn eli et maksa kahdesta spotifystä. Premiumin mukana ei siis tule automaattisesti mitään spotify tiliä.
 
Kyllähän se yllätyksenä tulee kun ajelee 14v ja 200tkm ajetulla sekä painavalla autolla jossa kaikki alustan osat, ilmajousitus mukaanlukien on alkuperäistä.

Eihän tuollaisessa ole kyse muusta kuin että tehdään mahdollisimman halvalla kuten teslassa oikeastaan kaikki on tehty vähän juosten kustu sinne päin...
Bemareissani meni etuvetareita ja ilmajousia jättäen jopa tien varteen, halvalla tehty siis.

Teslassa ei ole kaikki tehty mahdollisimman halvalla, esim. audiojärjestelmä tai lämmönkeräys energiatehokkuutta varten. Softaan ja sitä pyörittävään rautaan on minusta panostettu vs. kilpailijat.

Alustan osissa, oven kahvoissa ja antureiden sekä nappuloiden määrässä on säästelty.

Onko jollain muulla samaa "ongelmaa" kuin itselläni.

Löytyy jo Spotify Premium mutta haluaisin napata tuon Teslan Premium Connectiven.

Tosin kuuntelen älyttömästi kotona musiikkia ettei tuo Teslan auton Spotify auta tähän asiaa.

Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin maksaa kahdesta Spotifysta.
Jos käytät puhelinta hotspottina, niin et menetä kuin ruuhkanäkymät ja satelliittikartat. En hommaisi Premium Connectivea kuin lomamatkakuukausille, jos Spotify Premium löytyy valmiiksi.
 
Kerrotko vielä mikä?


Premiumilla ja spotifyllä ei ole sinäänsä mitään tekemistä, premium tarvitaan että spotify toimii mutta voit kirjautua omilla tunnareilla spotifyhyn eli et maksa kahdesta spotifystä. Premiumin mukana ei siis tule automaattisesti mitään spotify tiliä.
Eihän auto näe esteitä edessään ilman kameraa. Siksi kameran tulee olla käytettävissä (eli näkymän sateesta puhdas), kun AP tai vakkari on päällä.

Spotify toimii ilman Premium yhteyttä, jos netti on jaettu hotspotin avulla auton wlanille. Premium yhteyden mukana tulee Spotify-tili autolle.
 
Eihän auto näe esteitä edessään ilman kameraa. Siksi kameran tulee olla käytettävissä (eli näkymän sateesta puhdas), kun AP tai vakkari on päällä.

Spotify toimii ilman Premium yhteyttä, jos netti on jaettu hotspotin avulla auton wlanille. Premium yhteyden mukana tulee Spotify-tili autolle.
Miten näitä adaptiivisia vakkareita (sehän tuo käytännössä on) on kuitenkin onnistuttu tekemään ennen ilman auto wipereita jotka toimii huonosti. Kyllä tässä teslalla peiliin katsomisen paikka kun 1. Ei saa ongelmaa korjattua 2. Ei tarjoa käyttäjille mahdollisuutta yliajaa huonosti toimivaa automatiikkaa.

Siitä autotilin spotify premiumista pitää maksaa ihan normaalin spotify tilin verran siihen premium connectivityn päälle, ei se mitenkään automaattisesti/ilmaisena ole käytössä. Lähinnä vaan kun tästä on paljon muuallakin epäselvyyksiä.
 
Miten näitä adaptiivisia vakkareita (sehän tuo käytännössä on) on kuitenkin onnistuttu tekemään ennen ilman auto wipereita jotka toimii huonosti. Kyllä tässä teslalla peiliin katsomisen paikka kun 1. Ei saa ongelmaa korjattua 2. Ei tarjoa käyttäjille mahdollisuutta yliajaa huonosti toimivaa automatiikkaa.

Siitä autotilin spotify premiumista pitää maksaa ihan normaalin spotify tilin verran siihen premium connectivityn päälle, ei se mitenkään automaattisesti/ilmaisena ole käytössä. Lähinnä vaan kun tästä on paljon muuallakin epäselvyyksiä.
Muissa autoissa etäisyyden ja esteiden tunnistus tapahtuu (yleensä puskurissa olevalla) tutkalla, Teslassa tuulilasissa olevalla kameralla.

Jaa, onko homma muuttunut niin, että Premium Connectivityyn ei enää auton tiliin sidottua Spotify Premiumia kuulu? Minulla oli vielä alkuvuodesta.
 
Kyllä ihmettelen näitä pyyhkijäjuttuja. Ite ajellu nyt 1500km pyyhkijät automoodissa ja ei ole ollut kertaakaan ongelmaa niiden kanssa. Täydellisesti toimineet kaikissa sateissa ja kuivalla. Sama homma autopilotin kanssa. Luultavasti suurimalla osalla ei ole ongelmia, netissä näkyy aina eniten niitä joilla on ongelmia. Tai tuulilasin puhtaanapito-ongelmia. :) Kannattaa pitää jotain spraypulloa ja paperia jolla voi puhdistaa hyttysistä ym. kameran edustaa jos ajelee pitempää matkaa ja arkiajossa välillä pyyhkästä, etteik kuivuneet vedet aiheuta häiriöitä.
 
Premiumilla ja spotifyllä ei ole sinäänsä mitään tekemistä, premium tarvitaan että spotify toimii mutta voit kirjautua omilla tunnareilla spotifyhyn eli et maksa kahdesta spotifystä. Premiumin mukana ei siis tule automaattisesti mitään spotify tiliä.
Kyllä Teslan premium connectivityyn kuuluu Teslassa toimiva spotify. Eli jos tuosta maksaa sen 10€/kk niin autossa voi kuunnella rajattomasti spotifyta ilman että olisi mitään muuta spotify tiliä.

Tuo ei vain ole mikään perinteinen tili, eli ei ole tunnuksia, autossa vaan klikataan kuuntele auton tilillä tms.

Tämä oli itselleni varsin epäselvää kun Teslaa olin ostamassa kun jotkut sanoi että spotify ei kuulu ja jotkut sanoi että kuuluu.
 
Okei jos näin tosiaan on niin seison korjattuna, tuo on kyllä käyttöohjeissa kerrottu eri tavalla. En sitten yhtään ihmettele tätä epätietoisuutta asian ympärillä. Onkohan tuossa jotain maanosarajoituksia sitten? Pitää tänään testata kun hyppää autoon.


** Musiikin ja median suoratoistoon vaaditaan maksullinen suoratoistopalvelujen tilaus.
 
Myyjä sanoi kanssa Vantaalla, että jos on Premium niin Spotify kuuluu siihen. Jos ei ole Premiumia, niin voi käyttää omaa tiliä kännykän kautta.
 
Myyjä sanoi kanssa Vantaalla, että jos on Premium niin Spotify kuuluu siihen. Jos ei ole Premiumia, niin voi käyttää omaa tiliä kännykän kautta.

Se tässä varmaan vähän sekottaa että mitä tarkoittaa kun sanotaan Spotifyn kuuluvan siihen.

Joku ymmärtää että sitten voi Spotifyta käyttää ihan normaalisti mistä tahansa laitteesta mutta oikeastihan se on Premiumin kanssa käytettävissä auton infotainmentista ilman erillistä nettiyhteyttä joko omalla Spotify tilillä tai sitten ilman.

Jos Premiumia ei ole, niin ulkoisella nettiyhteydellä voi sitten käyttää auton infotainmentista Spotifyta omalla maksullisella Spotify tilillä.

Ja sitten aina tietysti voi käyttää puhelimesta Spotifyta Bluetoothin kautta.
 
Okei jos näin tosiaan on niin seison korjattuna, tuo on kyllä käyttöohjeissa kerrottu eri tavalla. En sitten yhtään ihmettele tätä epätietoisuutta asian ympärillä. Onkohan tuossa jotain maanosarajoituksia sitten? Pitää tänään testata kun hyppää autoon.


** Musiikin ja median suoratoistoon vaaditaan maksullinen suoratoistopalvelujen tilaus.
Kyllä, varsin epäselvästi on kerrottu asia joka paikassa. Mutta tosiaan maksamalla premiumista 10€/kk saa spotifyn jota voi kuunnella autossa. Itse en muualla kuuntele joten ei ole muuten tiliä. Joten tuo on todella hyvä tuo premium connectivity omalla kohdallani. Jos spotify ei tuohon kuuluisi, en maksaisi tuosta, koska silloin ainoa hyöty olisi sateliittikartat ja ruuhkatiedot, mutta 10€/kk olisi liikaa vain noista, mutta sopiva hinta spotifyn kanssa.
 
Onhan tuokin vielä vähän epäselvä. Toki johtuu osittain spotifystä, koska kyllähän (Spotifyn) ilmaisversiollakin voi kuunnella spotifyä mobiilin kautta. Itsekin joskus käyttelen Android auton kautta jos ei ole tarvetta kuin soittaa muiden valmiita soittolistoja (kun ei ole maksullista Spotify tiliä, kun musiikki on lähinnä taustalla joskus). Android auton kautta musiikki myös lähtee ilmaisella spotifyllä soimaan suoraan ja Android auton saa käsittääkseni noilla kolmannen osapuolen lisäpalikoilla ostettua käytettäväksi myös Teslassa (tosin näytti aika tahmealta mitä katsoin jotain testiä).
 
Onhan tuokin vielä vähän epäselvä. Toki johtuu osittain spotifystä, koska kyllähän (Spotifyn) ilmaisversiollakin voi kuunnella spotifyä mobiilin kautta. Itsekin joskus käyttelen Android auton kautta jos ei ole tarvetta kuin soittaa muiden valmiita soittolistoja (kun ei ole maksullista Spotify tiliä, kun musiikki on lähinnä taustalla joskus). Android auton kautta musiikki myös lähtee ilmaisella spotifyllä soimaan suoraan ja Android auton saa käsittääkseni noilla kolmannen osapuolen lisäpalikoilla ostettua käytettäväksi myös Teslassa (tosin näytti aika tahmealta mitä katsoin jotain testiä).
Voi toki kuunnella ilmaisella spotifyilla autossakin vaikka bluetoothin kautta puhelimesta, mutta auton spotify tuolla premium connectivityllä on kuitenkin ihan kunnollinen versio, ei mainoksia ja saat kuunnella miten vaan haluat mitä vain.
 
Bemareissani meni etuvetareita ja ilmajousia jättäen jopa tien varteen, halvalla tehty siis.

Teslassa ei ole kaikki tehty mahdollisimman halvalla, esim. audiojärjestelmä tai lämmönkeräys energiatehokkuutta varten. Softaan ja sitä pyörittävään rautaan on minusta panostettu vs. kilpailijat.

Alustan osissa, oven kahvoissa ja antureiden sekä nappuloiden määrässä on säästelty.
Miten sen nyt ottaa kun lämpöä auto ei tuotakaan tarpeeksi niin pitää ajaa Chill monessa että pysyy kabiinissa lämpö.
 
Kannattaa pitää jotain spraypulloa ja paperia jolla voi puhdistaa hyttysistä ym. kameran edustaa jos ajelee pitempää matkaa ja arkiajossa välillä pyyhkästä, etteik kuivuneet vedet aiheuta häiriöitä.
Jonkun ison täsmäosuma hyttysmällin vielä ymmärtää, mutta muilla homma toimii enemmän tai vähemmän kunnolla ilman mitään lisäpuuhastelua. Kyllä se Teslan toteutus on rikki, johan sen Elonkin itse totesi. Kuvaamasi toimet ovat toki hyödyllisiä, jos auttavat, mutta perusongelmaa eivät poista. Jonkun kuivuneen veden pyyhintä on aika wtf tason puuhastelua, kun auto kuitenkin on tarkoitettu ulkokäyttöön.
 
Kyllä, varsin epäselvästi on kerrottu asia joka paikassa. Mutta tosiaan maksamalla premiumista 10€/kk saa spotifyn jota voi kuunnella autossa. Itse en muualla kuuntele joten ei ole muuten tiliä. Joten tuo on todella hyvä tuo premium connectivity omalla kohdallani. Jos spotify ei tuohon kuuluisi, en maksaisi tuosta, koska silloin ainoa hyöty olisi sateliittikartat ja ruuhkatiedot, mutta 10€/kk olisi liikaa vain noista, mutta sopiva hinta spotifyn kanssa.

Ja vielä vähän halvemmalla pääsee jos maksaa dollareissa. Mun tesla tili on jostain syystä USD-veloituksella, loin sen ennen auton ostoa lukeakseni service manualit, jostain syystä veloittaa dollareissa.
 
Superien taksat näköjään noussut. Minkähän takia.
Erikoista. Ja aika paljonkin. Rasittavaa vaihtelua hinnoissa. Juuri kun olivat todella kilpailukykyisissä hinnoissa, niin nyt ovat kalliimpia kuin abc ja k-lataus. Toki ovat lähtökohtaisesti paremmin sijoiteltuja.
 
Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.

Varasin ajan applikaatiosta viime viikolla tälle päivälle ja Teslan service soitti ~20min ennen saapumistaan, karautti pihalle MYPillä ja huomentenvaihdon myötä alkoi vaihtamaan johtoja.

Reilut 30 minuuttia ja puhelimeen kilahti viesti pihalta, että huolto hoidettu ja auto käytettävissä. Toivotteli mukavaa viikon alkua ja poistui paikalta.

Olihan tää aika paljon kivempaa kuin ajella ennen töitä jonnekin hallille puoliunessa ja sieltä kiireellä toimistolle

edit. pahimmat typot pois
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista. Ja aika paljonkin. Rasittavaa vaihtelua hinnoissa. Juuri kun olivat todella kilpailukykyisissä hinnoissa, niin nyt ovat kalliimpia kuin abc ja k-lataus. Toki ovat lähtökohtaisesti paremmin sijoiteltuja.
Paremmin sijoiteltuja missä mielessä, riippunee vahvasti omista reiteistä? Juurihan noita Teslan pömpeleitä vasta ilmestyy optimipaikoille ABC:n kenttien viereen, esim, Lohjan ja Salon kohdille. Tätä ennen 1-tiellä oli Paimiossa suljetun ABC:n pihalla… Sais kyllä hinnat olla suht samat molemmissa, että Teslat ei olisi tukkimassa 800 V latureita ABC:llä.

e: Piihovissa aika aivopieru sijoittaa ABC:n omat ja superit samaan kapeahkoon parkkialueväliin vastakkain. Pari arkaa ruutuun peruttajaa keula aavistuksen pitkänä, niin ajoväylä oli sitten siinä.
 
Paremmin sijoiteltuja missä mielessä, riippunee vahvasti omista reiteistä? Juurihan noita Teslan pömpeleitä vasta ilmestyy optimipaikoille ABC:n kenttien viereen, esim, Lohjan ja Salon kohdille. Tätä ennen 1-tiellä oli Paimiossa suljetun ABC:n pihalla… Sais kyllä hinnat olla suht samat molemmissa, että Teslat ei olisi tukkimassa 800 V latureita ABC:llä.

Tuli lohjalla käytyä lataamassa kahvitauon ajan, ja huomiota oli ABC laturit lohjalla oli 0% käyttöasteella ja superit 50%. Eli ilmeisesti vaikka vähän halvemmalla saisi sähköä nurkan takana, niin ketään ei kiinnosta alkaa tappelemaan appien kanssa kun voi vaan nakata johdon kiinni ja painua kahville..
 
Tuli lohjalla käytyä lataamassa kahvitauon ajan, ja huomiota oli ABC laturit lohjalla oli 0% käyttöasteella ja superit 50%. Eli ilmeisesti vaikka vähän halvemmalla saisi sähköä nurkan takana, niin ketään ei kiinnosta alkaa tappelemaan appien kanssa kun voi vaan nakata johdon kiinni ja painua kahville..

Minua ainakin kiinnostaa. ABC:n eli Kempowerin laturit toimivat pääsääntöisesti moitteettomasti eikä apin kanssa tarvitse sen enempää "tapella"
 
Paremmin sijoiteltuja missä mielessä, riippunee vahvasti omista reiteistä? Juurihan noita Teslan pömpeleitä vasta ilmestyy optimipaikoille ABC:n kenttien viereen, esim, Lohjan ja Salon kohdille. Tätä ennen 1-tiellä oli Paimiossa suljetun ABC:n pihalla… Sais kyllä hinnat olla suht samat molemmissa, että Teslat ei olisi tukkimassa 800 V latureita ABC:llä.
Omilla reiteillä on ainakin hyvillä paikoilla esimerkiksi Juustoporteilla. Abc:lla taas lataan ainoastaan hätätilanteessa, hitaiden latausnopeuksien takia (olemattomat kenttien tehot).
 
Tuli lohjalla käytyä lataamassa kahvitauon ajan, ja huomiota oli ABC laturit lohjalla oli 0% käyttöasteella ja superit 50%. Eli ilmeisesti vaikka vähän halvemmalla saisi sähköä nurkan takana, niin ketään ei kiinnosta alkaa tappelemaan appien kanssa kun voi vaan nakata johdon kiinni ja painua kahville..
Viimeksi kun kävin, niin 3 Teslaa latauksessa ja kaikki ABC:n letkussa. Mahtuihan siihen vielä itselin, mutta pisti silmään.
 
Lauantaina ajelin pk-seudulta Joensuun seudulle ja lähdin Model S Long Rangella n. 250km rangella liikenteeseen. Ajotietokone suunnitteli 40min latauksen Vierumäelle. Tämä taisi olla V2 vanhempi laturi, antoi maksimissaan 115 kwh ja jonnekin 500km rangelle pääsi tuolla latauksella. Seuraavaksi suunnitteli 5min latauksen Mikkeliin ja 5min latauksen Joensuuhun. En oikein tätä logiikkaa ymmärtänyt miksi Mikkelissä ei olisi ladannut hetken pidempään ja Joensuussa ei ollenkaan, mutta kaipa se ajatteli latausnopeuden olevan Mikkelissä täydemmällä akulla sen verran pienempi, niin kuin olikin vain jotain 80kwh V3 laturilla. Tuo laturi oli hieman typerästi ilman mitään huoltoasemaa mikäli pysähdys olisi joutunut olemaan pitempi. Jotenkin olin ajatellut mielessäni Mikkelin ABC:tä, että siitä saa sitten kahvin haettua samalla. Ehkä ABC:n pikalaturilla olisi saanut 15min ajassa saman verran. Harmi kun navigointi ottaa huomioon vain Teslan laturit, eli reissut vaatii edelleen muiden latureiden itse selailua jos haluaa suunnitella paremmin, vaikkapa vessa- ja syöntireissut. Olettaen siis, että ajaa reittiä/reissua ekaa kertaa eikä ole jo oppinut missä kannattaa pysähtyä.

Kyllähän tuossa Vierumäellä istuskellessa mietti kuinka paljon tuo pidensi matka-aikaa verrattuna jos olisi 3min tankannut bensiiniä autoon. Ei kuitenkaan tuntunut hankalalta, aika meni suhkot nopeasti. Fiksumpaa olisi ollut tietenkin lähteä täydellä akulla matkaan, mutta se oli nyt tällä kertaa mahdotonta kun koko lauantai oli ajelua pk-seudulla.

Autopilotti toimi matkan melko hyvin, mutta muutaman kerran jarrutti nopeuden pienempään nopeusrajoitukseen, vaikka nopeusrajoitus ei oikeasti edes muuttunut.

Tuohon tuulilasinpyyhkijä keskusteluun, niin tässä meikäläisen ässässä on vielä tuo pyyhkimienviiksi, onko sitä Model 3/Y? Tuosta saa säädettyä nopeutta, mutta se tuntuu kyllä välillä toimivan aivan sekalaisesti. Tietokoneesta mulla on päällä myös tuo automaattinen (beta), niin en tiedä sekoittaako se tuota toimintaa. Välillä kun viiksestä laittaa pyyhkijät hitaammalle, niin ne meneekin nopeammalle. Joskus vesitihku saa nuo pyyhkijät hullaantumaan, niin säätimen säätö jompaan kumpaan suuntaan saa ne rauhoittumaan, mutta vieläkään en ole keksinyt logiikkaa.
 
Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.

...

Eipä mennytkään täysin nappiin. Huomasin nyt lounastauolla, että jotain rämisee auton takapäässä. Takaluukun sisäkansi / kaunistelumuovi oli irti toisesta laidasta. Muovinen korikiinnike näyttäisi olevan irti paikoiltaan kun kurkin raosta. Ei muuta kuin viestiä servicelle ja odotellaan vastausta.

Voishan sen itsekin sieltä taiteilla paikoilleen, mutta periaatekysymys.
 
Lauantaina ajelin pk-seudulta Joensuun seudulle ja lähdin Model S Long Rangella n. 250km rangella liikenteeseen. Ajotietokone suunnitteli 40min latauksen Vierumäelle. Tämä taisi olla V2 vanhempi laturi, antoi maksimissaan 115 kwh ja jonnekin 500km rangelle pääsi tuolla latauksella. Seuraavaksi suunnitteli 5min latauksen Mikkeliin ja 5min latauksen Joensuuhun. En oikein tätä logiikkaa ymmärtänyt miksi Mikkelissä ei olisi ladannut hetken pidempään ja Joensuussa ei ollenkaan, mutta kaipa se ajatteli latausnopeuden olevan Mikkelissä täydemmällä akulla sen verran pienempi, niin kuin olikin vain jotain 80kwh V3 laturilla. Tuo laturi oli hieman typerästi ilman mitään huoltoasemaa mikäli pysähdys olisi joutunut olemaan pitempi. Jotenkin olin ajatellut mielessäni Mikkelin ABC:tä, että siitä saa sitten kahvin haettua samalla. Ehkä ABC:n pikalaturilla olisi saanut 15min ajassa saman verran. Harmi kun navigointi ottaa huomioon vain Teslan laturit, eli reissut vaatii edelleen muiden latureiden itse selailua jos haluaa suunnitella paremmin, vaikkapa vessa- ja syöntireissut. Olettaen siis, että ajaa reittiä/reissua ekaa kertaa eikä ole jo oppinut missä kannattaa pysähtyä.

Kyllähän tuossa Vierumäellä istuskellessa mietti kuinka paljon tuo pidensi matka-aikaa verrattuna jos olisi 3min tankannut bensiiniä autoon. Ei kuitenkaan tuntunut hankalalta, aika meni suhkot nopeasti. Fiksumpaa olisi ollut tietenkin lähteä täydellä akulla matkaan, mutta se oli nyt tällä kertaa mahdotonta kun koko lauantai oli ajelua pk-seudulla.

Autopilotti toimi matkan melko hyvin, mutta muutaman kerran jarrutti nopeuden pienempään nopeusrajoitukseen, vaikka nopeusrajoitus ei oikeasti edes muuttunut.

Tuohon tuulilasinpyyhkijä keskusteluun, niin tässä meikäläisen ässässä on vielä tuo pyyhkimienviiksi, onko sitä Model 3/Y? Tuosta saa säädettyä nopeutta, mutta se tuntuu kyllä välillä toimivan aivan sekalaisesti. Tietokoneesta mulla on päällä myös tuo automaattinen (beta), niin en tiedä sekoittaako se tuota toimintaa. Välillä kun viiksestä laittaa pyyhkijät hitaammalle, niin ne meneekin nopeammalle. Joskus vesitihku saa nuo pyyhkijät hullaantumaan, niin säätimen säätö jompaan kumpaan suuntaan saa ne rauhoittumaan, mutta vieläkään en ole keksinyt logiikkaa.

Mä ajelin myös viikonloppuna ensimmäisen pidemmän roadtripin, hieman yli 1300km tuli mittariin lisää. Aikalailla samaa reittiä, Lohjan kautta Joensuun hoodeille. Tuli testattua vissiin kaikki asemat matkan varrella (?), eli Lohjan lisäksi Vierumäki, Mikkeli, Joensuu.. kaikki toimi hyvin ja lähellä aina joku kahvila, Neste tai Hesburger. Sijainnit siis ihan okei ja riittävän hyvät fasiliteetit mielestäni.

Mikkelin seudulla tuli tosiaan paljon haamujarrutuksia. Havaintojeni mukaan se johtuu lähes aina jostain vanhasta karttadatasta. Jos on silmä tarkkana, niin niitä haamujarrutuksia voi ennakoida jos sattuu huomaamaan että Tesla kuvitteleekin rajoituksen olevan 60/80/100 vaikka normaalia 100/120:iä ajetaan menemään. Ennemmin tai myöhemmin se haluaa pudottaa nopeuteen kuvittelemaansa maksimiin. Yhden kerran teki koko matkan aikana sellaisen jarrutuksen joka ilmeisesti johtui väärintulkitusta kamerakuvasta eikä karttadatasta. Onhan noi kieltämättä ärsyttäviä, mutta kyllä tuon kanssa pystyn elämään. Näkyipä matkan varrella muidenkin merkkien autoja joilla vilkkui jarruvalot motarilla/maantiellä ilman ilmeistä syytä. :hmm:

Itellä kanssa hieman villit pyyhkijät. Osasyyksi epäilen omalla kohdalla laittamaani tuulilasin pinnoitetta joka jää lyhyeksi aikaa hieman "utuiseksi" kun pyyhkijät pyyhkii yli. Tuntuu auttavan kun ajaa hetken manuaalisesti ja pakottaa pyyhkijät offille, ja sen jälkeen kytkee taas AP:n päälle.

Kaikesta huolimatta MYLR oli oikein mukava matkavaunu, kulutus kovahko (?) 17,3kwh koko matkalta. Välillä tuli toki vettä taivaalta, eikä muutenkaan himmailtu.
 
Harmi kun en aiemmin tilannut kuin vain 1 wallconnectorin kun ajattelin säästää pisteitä jos tulisi jotain muuta tarjolle. Nyt nousi sen hinta 5500->9000 krediittiä niin en tiedä kannattaako enempää tilata. Tarkoitus oli siis vain myydä nuo pois. Aika moni taisi tehdä näin niin Tesla nosti hintaa?

Vielä olisi 15000 krediittiä käyttämättä, latausta ehkä järkevämpi ottaa, mutta jäänee helposti käyttämättä kun on aikarajoitus sen käytössä.

Vai mitä tuolta kannattaisi krediiteillä nyt ostaa suurimman hyödyn saadakseen? Acceleration boostin ostin toki heti kun oli krediitit kasassa.

Tai sitten vaan odottelen jos tulee jotain järkevämpää tarjolle.
 
Harmi kun en aiemmin tilannut kuin vain 1 wallconnectorin kun ajattelin säästää pisteitä jos tulisi jotain muuta tarjolle. Nyt nousi sen hinta 5500->9000 krediittiä niin en tiedä kannattaako enempää tilata. Tarkoitus oli siis vain myydä nuo pois. Aika moni taisi tehdä näin niin Tesla nosti hintaa?

Vielä olisi 15000 krediittiä käyttämättä, latausta ehkä järkevämpi ottaa, mutta jäänee helposti käyttämättä kun on aikarajoitus sen käytössä.

Vai mitä tuolta kannattaisi krediiteillä nyt ostaa suurimman hyödyn saadakseen? Acceleration boostin ostin toki heti kun oli krediitit kasassa.
Premium vuodeksi? Eipä siellä oikein muuta ns ole kun TWC nostivat. Toki kaikkea pientä krääsää on.
 
Premium vuodeksi? Eipä siellä oikein muuta ns ole kun TWC nostivat. Toki kaikkea pientä krääsää on.
Senkin arvo on vaan 120€ ja pisteitä menee 2500. Latauksen arvo olisi ehkä 25kWh/100km * 5000km * 0,35 €/kWh eli 437,5€. Eli tuossa hyöty suurempi jos saa kaiken käytettyä kun pisteitä tuohon menee 5000. Muistaakseni tuossa tosiaan oli laskettu niin että 100km on suunnilleen 25kWh.

Sitten oli toki tullut tehdasvierailu optioksi, mutta lennot ja hotellit pitää maksaa itse, joten ei kyllä niin paljon kiinnosta että tohon laittaisin 15000 krediittiä ja maksaisin vielä matkatkin.

Olisi vaan heti pitänyt tilata 2 wallconnectoria lisää. Pisteetkin vanhenee vuodessa, mutta onhan tässä aikaa keksiä mitä tekisi ja toisaalta voihan hinta vielä laskeakkin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom