Lauantaina ajelin pk-seudulta Joensuun seudulle ja lähdin Model S Long Rangella n. 250km rangella liikenteeseen. Ajotietokone suunnitteli 40min latauksen Vierumäelle. Tämä taisi olla V2 vanhempi laturi, antoi maksimissaan 115 kwh ja jonnekin 500km rangelle pääsi tuolla latauksella. Seuraavaksi suunnitteli 5min latauksen Mikkeliin ja 5min latauksen Joensuuhun. En oikein tätä logiikkaa ymmärtänyt miksi Mikkelissä ei olisi ladannut hetken pidempään ja Joensuussa ei ollenkaan, mutta kaipa se ajatteli latausnopeuden olevan Mikkelissä täydemmällä akulla sen verran pienempi, niin kuin olikin vain jotain 80kwh V3 laturilla. Tuo laturi oli hieman typerästi ilman mitään huoltoasemaa mikäli pysähdys olisi joutunut olemaan pitempi. Jotenkin olin ajatellut mielessäni Mikkelin ABC:tä, että siitä saa sitten kahvin haettua samalla. Ehkä ABC:n pikalaturilla olisi saanut 15min ajassa saman verran. Harmi kun navigointi ottaa huomioon vain Teslan laturit, eli reissut vaatii edelleen muiden latureiden itse selailua jos haluaa suunnitella paremmin, vaikkapa vessa- ja syöntireissut. Olettaen siis, että ajaa reittiä/reissua ekaa kertaa eikä ole jo oppinut missä kannattaa pysähtyä.
Kyllähän tuossa Vierumäellä istuskellessa mietti kuinka paljon tuo pidensi matka-aikaa verrattuna jos olisi 3min tankannut bensiiniä autoon. Ei kuitenkaan tuntunut hankalalta, aika meni suhkot nopeasti. Fiksumpaa olisi ollut tietenkin lähteä täydellä akulla matkaan, mutta se oli nyt tällä kertaa mahdotonta kun koko lauantai oli ajelua pk-seudulla.
Autopilotti toimi matkan melko hyvin, mutta muutaman kerran jarrutti nopeuden pienempään nopeusrajoitukseen, vaikka nopeusrajoitus ei oikeasti edes muuttunut.
Tuohon tuulilasinpyyhkijä keskusteluun, niin tässä meikäläisen ässässä on vielä tuo pyyhkimienviiksi, onko sitä Model 3/Y? Tuosta saa säädettyä nopeutta, mutta se tuntuu kyllä välillä toimivan aivan sekalaisesti. Tietokoneesta mulla on päällä myös tuo automaattinen (beta), niin en tiedä sekoittaako se tuota toimintaa. Välillä kun viiksestä laittaa pyyhkijät hitaammalle, niin ne meneekin nopeammalle. Joskus vesitihku saa nuo pyyhkijät hullaantumaan, niin säätimen säätö jompaan kumpaan suuntaan saa ne rauhoittumaan, mutta vieläkään en ole keksinyt logiikkaa.