Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kyllä ihmettelen näitä pyyhkijäjuttuja. Ite ajellu nyt 1500km pyyhkijät automoodissa ja ei ole ollut kertaakaan ongelmaa niiden kanssa. Täydellisesti toimineet kaikissa sateissa ja kuivalla. Sama homma autopilotin kanssa. Luultavasti suurimalla osalla ei ole ongelmia, netissä näkyy aina eniten niitä joilla on ongelmia. Tai tuulilasin puhtaanapito-ongelmia. :) Kannattaa pitää jotain spraypulloa ja paperia jolla voi puhdistaa hyttysistä ym. kameran edustaa jos ajelee pitempää matkaa ja arkiajossa välillä pyyhkästä, etteik kuivuneet vedet aiheuta häiriöitä.
Pyyhkijöiden kanssa ei täälläkään ole juuri ollut ongelmia, mitä nyt joskus tuntuu pyyhkäisevän lopuksi kerran tai kaksi ylimääräistä vaikka omaan silmään ruutu on jo puhdas. Autopilotin kanssa taasen on vähän enemmän epämääräistä käytöstä, tosin en kyllä ennakkotietojen perusteella hirveästi muuta odottanutkaan ja aika vähällä käytöllä tuo on itsellä. Liikennemerkkien tunnistuksen ja nopeuden automaattisäädön toiminta ehkä ärsyttää eniten, ei voi kyllä luottaa yhtään että säätä automaattisesti oikein edes puolta kerroista :hmm:

Autopilot päällä pyyhkijät on aina auto moodissa, ei saa edes manuaalisesti offille. Kyllä se aurinkoisena päivänä motarilla vähän ihmetyttää kun pyyhkijät raapii kuivaa lasia kuin viimeistä päivää. Jos ei lopu niin ainoa vaihtoehto on ajella ilman vakkaria/autopilotia.
Tuo beta-autopilotti + beta-automaattipyykijät on ihan looginen kombo kun molemmat on vielä kehitysvaiheessa, mutta tuo on tavallaan aika epälooginen toteutus, että perus vakkarin kanssa on myös pakko käyttää beta-vaiheessa olevia automaattipyyhkimiä :darra: Omien kolmen viikon kamerasysteemikokemusten perusteella en jaksa kyllä hetkeäkään uskoa, että Tesla saa laajempaa itsenäistä ajoa koskaan kunnolla toimimaan pelkillä kameroilla ilman tutkia tai muuta tukevaa tekniikkaa.

Tesla nosti TWC refepisteitä 9000:n entisen 5500 sijasta.
Huomasin saman, mikäköhän syynä. Onkohan alkanut latureita liikkua pisteillä sen verran paljon, tai sitten porukka ostanut noita trokattavaksi tuolla yhden auton suosittelusta saatavilla pisteillä :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tuossa vähän pidempää lenkkiä Y:llä pohjosen suuntaan ja autopilotilla mentiin pääosin niinkuin yleensäkin. Muutamia haamujarrutuksia oli ja satunnaista sekoilua nopeusrajotuksien kanssa, mutta paljon helpompi tuollanen yli 1000 km päivässä ajaa ap:lla kun ilman. Kerran heitti näytöllä punaisen ratin ja jotain että AP kytketään pois järjestelmävian takia, mutta antoi kyllä kytkeä sen päälle melkein heti uudestaan. Mitäs pienistä...
Paluumatkalla sitten satoikin vettä ja näin syyspimeällä olikin varsin ihana keli ajella about 300km, mutta yllättäen AP tuntuu toimivan tuossa kelissä varsin hyvin. Pari kertaa heitti että nopeutta laskettu huonon näkyvyyden takia, mutta pääosin toimi kuten pitääkin. Ei kylläkään riittänyt luotto antaa sen paahtaa 110 rajotuksella kun itte uskaltanut aja edes 100 :D. Satunnaisesti kyllä ratin liikkeistä huomasi että tekee hieman isompia korjausliikkeitä. Ja kyllähän tuossa kelissä seurasi tuon tekosia aika tarkkaan.
Pyyhkimet toiminut omassa autossa pääosin hyvin, mutta välillä jättää pyyhkimisen tosi myöhään sopivassa vesisuihkussa, ilmeisesti ei vaikuta kameran kuvaan tarpeeksi tms. Noh AP:lla ajaessa eipä kuskin tarvikkaan nähdä mitään... köh.
Niin oli porojakin, en testannut mitä AP niistä tykkää...
 
Mistä saisin nähdä paljonko autoa on oikeasti ladattu kokonaisuudessaan?

Lataushäviö kiinnostaisi saada selville. Yleensä lataan vaan kotona, mutta onko jotain sovellusta josta saisi lisäinffoa?

Kiinnostaisi tätä kautta katsoa paljonko se vuosittainen kWh/100km on.
 
Applen shortcuts löytyy kätevästi Teslan komennot etäohjaukselle, mutta eikö noita pikakomentoja saa toimimaan Apple Watchin kautta Sirillä?
 
Mistä saisin nähdä paljonko autoa on oikeasti ladattu kokonaisuudessaan?

Lataushäviö kiinnostaisi saada selville. Yleensä lataan vaan kotona, mutta onko jotain sovellusta josta saisi lisäinffoa?

Kiinnostaisi tätä kautta katsoa paljonko se vuosittainen kWh/100km on.
Kolmannen osapuolen appilla kuten Tessie saa jotain tietoa. Refekoodilla saat 1kk testiin. Voin jakaa jos haluat.

Muuten Teslan omaa appia käyttämällä saa aika 30 päivän datat, ainakin suuntaa antavasti.

Tai dedikoit auton toisen trippimittarin vuosittaiseen.
 
Ihan kohtuullisen hirveän näköinen laitos.
zlfrH4a.png
ZsrHag2.jpeg
 
Eilen valui 2023.32.6 versio autoon. Ilmeisesti tässä tulee nyt tuo Autopilot muutos sitten että "nykyinen nopeus" vaihtoehto ei enää salli asettaa tuota nopeuden ylitystä.
 
Ilmeisesti tässä tulee nyt tuo Autopilot muutos sitten että "nykyinen nopeus" vaihtoehto ei enää salli asettaa tuota nopeuden ylitystä.
Niin miten tuo toimii, eli mitä ei salli? En ole koskaan käyttänyt "nykyinen nopeus" asetusta, vaan nopeusrajoitus-asetusta.
 
CT on kaikessa rumuudessaan hieno. Näyttää, että puskurit ovat irti, saumat eivät istu ovia lukuun ottamatta ja yhden hiekkatieajon jälkeen hiusnaarmuja koko auto täynnä. Silti @BongisKhan kanssa samaa mieltä, erilainen ja siksi diggaan. En itse ostaisi, mutta yläpeukkua näytän.

Fiat Multipla ei ole riittävän erilainen ollakseen hieno, se on yksinkertaisesti rumin auto koskaan ja näyttää 60-luvulla visioidulle ufolle.
 
Noi Toyota -kulmat eivät kyllä paranna autoa yhtään ja omaan silmään näyttää niitä reilusti rumemmalta. Tuo kiila sinällään toimii, mutta kokonaisuus sitten ei yhtään ja takapää on vaan ruma. Mutta varmasti muotoilusta myös joku pitää, niin ei kait siinä.

Tesla Vision testissä 9kk kehityksen jälkeen. Takana tuntuu toimivan, mutta edessä homma ei edelleenkään toimi pätkääkään.

 
Tuttu pisti heti F5 rämpytyksellä oliko se 100€ varauksen CT:stä, kun tuli tarjolle joskus 4v sitten. Veikkaisin, että toiset 4v menee ennen kuin on auto pihassa.
 
Mun mielestä toi on kyllä edelleen hiton hieno. Noin 120% autoista on kohtuullisen identtisen näköisiä rumia sämpylöitä, joten diggailen avoimesti siitä, että joku uskaltaa olla erilainen tässä konformistisessa maailmassa.
Se mitä odotellaan on CyberCar, koska jos huhut pitää paikkaansa niin Tesla2/robotaxi tulee cybertruck pelleillä. Toivottavasti se ei tarkoita isoa punaista nenää.
 
Sitten yksi erittäin pitkä miinus:
--- Regen säädön puutte. Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.

Ei kyllä ole mikään ajomiehen auto vaikka tehoja onkin. Track mode oli disabloitu joten ei päässyt kokeilemaan siellä regen säätöä miten vaikuttaa.

Normiajossa siihen tottui kyllä melko äkkiä että jalka pitää pitää kokoajan hennosti kaasulla, mutta tuo teki ajamisesta melko tylsää. Tähän toivoisi kyllä muutosta, muuten ihan hyvä kokonaisuus ja yllätti positiivisesti, mutta tuo regen säädön puute ei välttämättä heti saa vetämään ostohousuja jalkaan.

Onko Model 3 vanhassa tai faceliftissä sama homma, eli ei regen säätömahdollisuutta?
Joissain (ainakin vanhat Model 3:t) on regen-säätö, mutta vain kaksi asentoa eli normaali ja kevyt. Kevyt regen vastaa karkeasti voimakasta polttiksen moottorijarrutusta.

Myös chill-ajotila pehmentää tuota regenistä tulevaa hyökkäilevää fiilistä, koska auto ei heti hyökää max-regenille kun kaasusta päästää. Kun on tottunut ajamaan polttiksella jossa kaasua saa heilutella miten sattuu, niin kyllähän tuo herkästi reagoiva Teslan poljin vaatii erilaista herkempää otetta kuljettajalta.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tuo on tottumiskysymys. Ajoin itsekin Model 3:lla ensimmäiset viikot kevyellä regenillä kun kaasu tuntui turhan herkältä, mutta nykyisin lähinnä ärsyttää jos joutuu ajamaan autolla, jossa pitää käyttää erikseen jarrupoljinta hidastamiseen, pysäyttämiseen tai varsinkin auton paikallaan pitämiseen. Yhden painalluksen takaa löytyvää vapaata rullausta kyllä joskus kaipaisin, mutta aika helposti sen vapaan saa vaihdeviiksestäkin jos haluaa vaikka jarruja vähän herätellä.
 
Noi Toyota -kulmat eivät kyllä paranna autoa yhtään ja omaan silmään näyttää niitä reilusti rumemmalta. Tuo kiila sinällään toimii, mutta kokonaisuus sitten ei yhtään ja takapää on vaan ruma. Mutta varmasti muotoilusta myös joku pitää, niin ei kait siinä.

Tesla Vision testissä 9kk kehityksen jälkeen. Takana tuntuu toimivan, mutta edessä homma ei edelleenkään toimi pätkääkään.


Kertoo vain että säästö meni väärään paikkaan. Ehkä uusi etukamera korjaa tilanteen.
 
Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.
En nyt yhtäkkiä keksi miten tämä regen mutkatien ajamista hirveästi hankaloittaa tai että ei pysty hallitsemaan jarrutusta. Ja regeninhän saa tarvittaessa kokonaan pois S3XY-napeilla, jos sellaista kaipaa.

Itse itseasiassa tykkään ajaa mutkateitä nimenomaan yhdellä polkimella.
 
Tuli koeajettua 2023 Model Y Performance-mallia. Ei aikaisempaa kokemusta Teslasta. Muutama kommentti mitä nyt tulee mieleen muille luettavaksi:

+ Jos on tottunut isompiin renkaisiin ja ns. sporttisempaan alustaan niin MYP on oikeasti pehmeämmästä päästä. Eli ei yhtään liian kova tai nypyttävä, melko normaali alusta oikeastaan.
+ Ohjausvaste hyvä, tie välittyy melko hyvin rattiin, odotin huonompaa
+ Näkyvyys hyvä vrt. esim. ID.4/5
+ Näyttö ja käyttöliittymä ainakin ilman hanskoja käytettäessä erittäin hyvä
- Ratin rullien käyttö talvella hanskat kädessä mietityttää, sivullepainallukset ei niin sujuvia, vilkkuviiksestä plussaa kuitenkin
- Nitinää ja natinaa siellä täällä. Pahimpana näytön kohdalta tuleva ritinä.
+ Sisutan laatuvaikutelma yllättävän hyvä, mielikuva oli eri kun on lukenut kommentteja netistä
+ Kiihtyvyys sen verran kova, että kun tiedostaa auton vetävän noin kovaa niin jotenkin ei ole edes tarvetta kiihdytellä ja polkea samalla lailla kuin polttista
- Pyyhkimien pyyhintä ja pesunesteen suihkutus eivät vakuuttaneet, olivat jotenkin köykäisen oloisia

Sitten yksi erittäin pitkä miinus:
--- Regen säädön puutte. Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.

Ei kyllä ole mikään ajomiehen auto vaikka tehoja onkin. Track mode oli disabloitu joten ei päässyt kokeilemaan siellä regen säätöä miten vaikuttaa.

Normiajossa siihen tottui kyllä melko äkkiä että jalka pitää pitää kokoajan hennosti kaasulla, mutta tuo teki ajamisesta melko tylsää. Tähän toivoisi kyllä muutosta, muuten ihan hyvä kokonaisuus ja yllätti positiivisesti, mutta tuo regen säädön puute ei välttämättä heti saa vetämään ostohousuja jalkaan.

Onko Model 3 vanhassa tai faceliftissä sama homma, eli ei regen säätömahdollisuutta?

Ei teslaa tarvitse hanskat kädessä ajaa. Muutaman minuutin esilämmitys ja menoksi lämpimällä autolla.
 
Noi Toyota -kulmat eivät kyllä paranna autoa yhtään ja omaan silmään näyttää niitä reilusti rumemmalta. Tuo kiila sinällään toimii, mutta kokonaisuus sitten ei yhtään ja takapää on vaan ruma. Mutta varmasti muotoilusta myös joku pitää, niin ei kait siinä.

Tesla Vision testissä 9kk kehityksen jälkeen. Takana tuntuu toimivan, mutta edessä homma ei edelleenkään toimi pätkääkään.



On kyllä oikeasti niin surkuhupaisaa, miten tarpeeton ja täysin itseaiheutettu ongelma tästä on luotu.
 
On kyllä oikeasti niin surkuhupaisaa, miten tarpeeton ja täysin itseaiheutettu ongelma tästä on luotu.
Ei tuota voi järjellä perustella. Kustannussäästöjä joo varmasti, mutta eihän tuo voi toimia nykyisillä kameroilla yhtä hyvin kuin ultraääniantureilla. Tuli hyvin esille videossa. Etukamera varmasti parantaa tilannetta koska peruutus toimi ihan hyvin.
 
Ei tuota voi järjellä perustella. Kustannussäästöjä joo varmasti, mutta eihän tuo voi toimia nykyisillä kameroilla yhtä hyvin kuin ultraääniantureilla. Tuli hyvin esille videossa. Etukamera varmasti parantaa tilannetta koska peruutus toimi ihan hyvin.

No sehän se. Omassa autossahan (Kia Optima phev) on molemmat, kamerat joka suuntaan ja tutkat vielä siihen päälle. On muuten oikeasti mukava parkkeerata isohkoa autoa ja varsinkin 360-näkymä on ruutuun mallatessa mukava. Samoin mukautuva vakkari toimii täydellisesti tutkan ansiosta, eikä mitään haamujarrutuksia tule ikinä. Oikeasti naurattaa se miten Teslalla näin simppelit ja vuosikausia sitten ratkaistut perusjutut on ihan omalla toiminnalla onnistuttu paskomaan. Oikeasti vaikutti osaltaan siihen, että jäi mY vielä kauppaan ja alle tuli tämä nykyinen kosla. Nyt sitten odotellaan, että Tesla/Elon saa kaivettua päänsä perseestään ja fiksattua nämä asiat, tai että kilpailijat menevät ohi ja sieltä löytyy sitten se täyssähköinen kulkine vuoden-parin päästä alle.
 
Joissain (ainakin vanhat Model 3:t) on regen-säätö, mutta vain kaksi asentoa eli normaali ja kevyt. Kevyt regen vastaa karkeasti voimakasta polttiksen moottorijarrutusta.

Myös chill-ajotila pehmentää tuota regenistä tulevaa hyökkäilevää fiilistä, koska auto ei heti hyökää max-regenille kun kaasusta päästää. Kun on tottunut ajamaan polttiksella jossa kaasua saa heilutella miten sattuu, niin kyllähän tuo herkästi reagoiva Teslan poljin vaatii erilaista herkempää otetta kuljettajalta.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tuo on tottumiskysymys. Ajoin itsekin Model 3:lla ensimmäiset viikot kevyellä regenillä kun kaasu tuntui turhan herkältä, mutta nykyisin lähinnä ärsyttää jos joutuu ajamaan autolla, jossa pitää käyttää erikseen jarrupoljinta hidastamiseen, pysäyttämiseen tai varsinkin auton paikallaan pitämiseen. Yhden painalluksen takaa löytyvää vapaata rullausta kyllä joskus kaipaisin, mutta aika helposti sen vapaan saa vaihdeviiksestäkin jos haluaa vaikka jarruja vähän herätellä.
Tämäkin on aika henkilökohtainen miten tykkää, itse ajelin puolivuotta maks regenillä, sitten laitoin sen lowille niin paljon miellyttävämpi ajella ja rullailla menemään, eikä tarvitse kikkailla sillä yhdellä polkimella niin tarkasti kuinka paljon jarruttelee. Bonuksena näyttää kulutuskin laskeneen 1-2kWh. Paikallaan tuo nyt pysyy muutenkin autoholdilla oikein hyvin, vai onko tämäkin poistettu taas uudemmista?
 
Tämäkin on aika henkilökohtainen miten tykkää, itse ajelin puolivuotta maks regenillä, sitten laitoin sen lowille niin paljon miellyttävämpi ajella ja rullailla menemään, eikä tarvitse kikkailla sillä yhdellä polkimella niin tarkasti kuinka paljon jarruttelee. Bonuksena näyttää kulutuskin laskeneen 1-2kWh. Paikallaan tuo nyt pysyy muutenkin autoholdilla oikein hyvin, vai onko tämäkin poistettu taas uudemmista?
Pysyy tietysti uusissakin paikallaan - tuo yhden polkimen ajohan on se Teslan "juttu". Viittasin viimeisellä lauseellani muihin automerkkeihin, joista varsinkaan polttiksista ei auto holdia läheskään aina löydy (ja niissäkin pitää aina jarrulla viedä pysähdyksiin).

Tuo kulutuksen lasku nyt tuskin regen-asetuksesta johtuu.
 
Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
 
Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
Miksi olisi. Ei sen regenin koko ajan täysillä tarvi olla vaan yhden polkimen ajollakin voi rullailla, kun nostaa poljinta vain sen verran, että regen ja voima-palkki on nollilla tai lähellä nollaa. Itsekin usein rullailen sopivissa paikoissa sillä tavalla.
 
Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
Näinhän se on, kun kuljettaja pystyy pääosin ennakoimaan eli rullailemaan ajon aikana. Jos taas ennakointia ei voi tehdä esim. runsaan liikenteen takia, Teslan tiukka regen lienee hyvä, koska jarrupoljinta käyttäessä regeniä ei ymmärtääkseni ole.
 
Olen aikaisemminkin kuullut tuon väitteen että ilman regeniä kulutus olisi alhaisempi, mutta en sitten ole jaksanut perehtyä tuohon tarkemmin. Eikös tuo regen ole olemassa juurikin sitä varten että otetaan energiaa talteen jarruttaessa? Miten tuon pois kytkeminen voi säästää energiaa? Vai onko tässä taas joku terminologiajuttu eli miten tässä kontekstissa tuo rullaus oikein siis toimii?
Voipi kyllä olla että olen vain missanut jotain oleellista tästäkin keskustelusta...
 
Olen aikaisemminkin kuullut tuon väitteen että ilman regeniä kulutus olisi alhaisempi, mutta en sitten ole jaksanut perehtyä tuohon tarkemmin. Eikös tuo regen ole olemassa juurikin sitä varten että otetaan energiaa talteen jarruttaessa? Miten tuon pois kytkeminen voi säästää energiaa? Vai onko tässä taas joku terminologiajuttu eli miten tässä kontekstissa tuo rullaus oikein siis toimii?
Voipi kyllä olla että olen vain missanut jotain oleellista tästäkin keskustelusta...
Oletetaan, että rullailemalla on auton hidastaminen aloitettu regenerointia aiemmin. Tällöin myös liike-energian tuottaminen vauhtipolkimella on lopetettu aiemmin. On selvää, että kaikkea vauhtipolkimella tuotettua energiaa ei saada takaisin akkuun regeneroimalla.

Kyse on siitä, onnistuuko rullailu kuinka hyvin. Jos ei (ja regen on mieto), niin kuljettaja joutuu käyttämään jarrupoljinta. Teslassa jarrupolkimen käyttö ei lataa akkua.
 
Oletetaan, että rullailemalla on auton hidastaminen aloitettu regenerointia aiemmin. Tällöin myös liike-energian tuottaminen vauhtipolkimella on lopetettu aiemmin. On selvää, että kaikkea vauhtipolkimella tuotettua energiaa ei saada takaisin akkuun regeneroimalla.

Kyse on siitä, onnistuuko rullailu kuinka hyvin. Jos ei (ja regen on mieto), niin kuljettaja joutuu käyttämään jarrupoljinta. Teslassa jarrupolkimen käyttö ei lataa akkua.

No niin tuohan on ihan järkeenkäypä selitys, en ollutkaan ajatellut tuota noin. Tottahan tuo että regenin hyötysuhde ei kovin iso ole loppupeleissään, ehkä joku pitkä alamäki missä hyötyä enemmän kuin rullauksella...
Tuo Teslan jarrupolkimen 'regennittömyys' tulikin jossain työpaikan keskusteluissa vastaan, lieneekö taas yksi säästökohde. No omalla kohdalla tuolla jarrupolkimella hyvin harvoin tarvetta niin sen osalta ei kait väliä vaikka onkin ns. perinteinen jarru.
 
Model Y Long Rangeen Acceleration Boost lunastettu suosittelupisteillä. 0-100 km/h kiihtyvyys paranee juuri sen verran, että muuttuu nopeasta, mutta pehmeestä sen verran rajummaksi että sisuskaluissa tuntuu ja auto niiaa selkeämmin. Päivitys tapahtuu Tesla-sovelluksesta ja mulla ilmestyi käyttöliittymään kun poistuin autosta ja menin takaisin. Videolla ensituntumat:

 
Niin siis ei se regen mitenkään kokonaan pois päältä mene, vaan auto rajoittaa sen johonkin 25kW paikkeille low asennossa, mutta jarrupoljin tosiaan ei tuota enempää nosta, mikä on vähän typerää, voisi hyvin nostaa tuosta välistä ensin maksimiin saakka ja sitten vasta normaalia käyttää.

Ja ei se kulutuksen lasku siis tietenkään tuon asetuksen vaihtamisesta suoraan tule, vaan lähinnä siitä, että toinen asetus sopii paremmin jonkun ajotyyliin kuin toinen asetus. Molemmilla asetuksilla varmasti pääsee samaan lopputulokseen jos niin haluaa.
 
Hyvä pätkä sampsalta boostista. LR Kolmosessa boosti auto ei paljoa eroa perffistä ja on kyllä buustattuna raju peli.
 
Jep komppaan Sampsaa, boostin huomaa ja muutenkin erot ennen ja jälkeen. Auto oli tosin M3, mutta erot ei tältä osin liene isot.
Yksi mitä on muutkin kommentoineet on tuo että ajotilassa Normal muuttuu Sportiksi eli Normal-mode häviää kokonaan. Sen olisi kyllä voinut jättää vaihtoehdoksi jos haluaa hivenen rauhallisempaa menoa, Chilliähän nyt kukaan käytä... ;)
 
Ei ole ollut aleja Q2 eikä näytä olevan Q3. Luultavasti alet menevät tuohon korkotarjoukseen ja mahdollisesti Q4 tulee sitten jotain muuta porkkanaa.

Y long range alin hinta on 49940€ ref-koodilla ja siihen 1500€ vetokoukku ja 20" vanteet 2300€.
 
Eikös nuo nykyiset valmiiden varastoautojen ~4k€ alennukset ole varsinaisia alennuksia vai? Onko normaalisti ollut jotain muitakin aletarjouksia uuden auton hinnasta siis? Eli jos ei ota valmista varastoautoa.
Toki ovat varsinaisia alennuksia ja muita alennuksia ei ole, mutta kun samat alehinnat ovat olleet jo kuukausia niin voi pitää oletushintana. En tiedä kuinka moni nämä varastoautot edes tajuaa ja tilaa kalliimmalla saman auton konfiguraattorista ja odottaa kauemmin.
 
Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.

...


Eipä mennytkään täysin nappiin. Huomasin nyt lounastauolla, että jotain rämisee auton takapäässä. Takaluukun sisäkansi / kaunistelumuovi oli irti toisesta laidasta. Muovinen korikiinnike näyttäisi olevan irti paikoiltaan kun kurkin raosta. Ei muuta kuin viestiä servicelle ja odotellaan vastausta.

Voishan sen itsekin sieltä taiteilla paikoilleen, mutta periaatekysymys.

Huomisaamulle uusi mobile service -aika, jolloin fiksaavat tuon sisäkannen kiinnityksen. Sinänsä pieni vaiva itselle kirjoitella valitukset applikaatioon ja varata aika toiselle kierrokselle, mutta kyllä tuo silti ärsyttää ettei mennyt kerralla kunnolla.
 
Otin krediiteillä 5000km latausta. Tuolla suosittelupaikassa softassa lukee että on 5000km jäljellä ja nyt tässä superilla olen niin silti näyttää että maksaa rahaa tämä lataus? Mitenkä noita ilmaisia kilometrejä voi käyttää? Tarvitseeko erikseen jotain tehdä?

Edit: latauksen jälkeen muuttui 0€. Kokeilin uudestaan ja oli heti 0€ uusi lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Teslan oston jälkeen kävin lataamassa ilmaisia 150 kilometrin kredittejä. Lataushinta juoksi auton näytöllä, mutta latauksen jälkeen hinta tasattiin.
 
Onko kellään kokemusta/tietoa Oulun Tesla kaupasta että onnistuukohan ModelY koeajo aikaa varaamatta? Vähän tiukat on aikataulut aina ipanoiden kanssa, mutta voisi koittaa käydä esim viikonloppuna tuolla. Nettisivu tosin sanoo että varaa aika koeajolle lomakkeen kautta ja sieltä otettaisiin yhteyttä kun vapaata slottia olisi saatavilla.
 
Päivitän ohjelmistoa ja 80% valmis. Nyt autossa ilmastointi päällä ja app näyttää, että autossa sisällä 164 C astetta lämmintä. Taidan sammuttaa saunan ja mennä autoon lauteille
 

Liitteet

  • IMG_1300.jpeg
    IMG_1300.jpeg
    105,7 KB · Luettu: 188
Olet näköjään saanut päivityksessä vahingossa Beta testissä olevan Sauna moden.

Nyt ymmärrän myös tuuletetut penkit. Voi olla lauteet muuten liian kuumat.....
 
Huomisaamulle uusi mobile service -aika, jolloin fiksaavat tuon sisäkannen kiinnityksen. Sinänsä pieni vaiva itselle kirjoitella valitukset applikaatioon ja varata aika toiselle kierrokselle, mutta kyllä tuo silti ärsyttää ettei mennyt kerralla kunnolla.

"Varaamasi Mobile Service- huoltoaika on vahvistettu. Ajankohta on 28. syyskuuta 2023 klo 8:00–12:00 sijainnissa"

Nyt ei kuulunut mitään niin kävin katsomassa applikaatiossa ja aika on muuttunut 12:00-16:00 itsestään ilman erillistä ilmoitusta. Eihän tän näin pitäisi toimia jos itse varasin ajan ajalle x, että vaihtavat omin päin ajalle y.

Onko tämä muille ollut näin "operaatio"?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 229
Viestejä
4 549 088
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom