Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Näinkin voi käydä kun ikkuna ei olekaan laskeutunut ovea avatessa ja laitat oven kiinni. Nyt on karmissa pieni vekki ja takaoven lasi hajalla. Onneksi korjaus tulossa takuun piikkiin.

Onhan tämä pääsääntöisesti oikein toimiva auto. Pyyhkijät ja autopilotin toiminta aiheuttanut täälläkin harmaita hiuksia. Itse käytän vakkarissa current speed moodia, ainakin täällä belgiassa näytön nopeusrajoitukset heittää aivan häränpyllyä kun parhaimmillaan 70 alueella autopilot oli kiihdyttämässä 120 vauhtiin.
 

Liitteet

  • 20230921_224120.jpg
    20230921_224120.jpg
    108,3 KB · Luettu: 351
Näinkin voi käydä kun ikkuna ei olekaan laskeutunut ovea avatessa ja laitat oven kiinni. Nyt on karmissa pieni vekki ja takaoven lasi hajalla. Onneksi korjaus tulossa takuun piikkiin.

Onhan tämä pääsääntöisesti oikein toimiva auto. Pyyhkijät ja autopilotin toiminta aiheuttanut täälläkin harmaita hiuksia. Itse käytän vakkarissa current speed moodia, ainakin täällä belgiassa näytön nopeusrajoitukset heittää aivan häränpyllyä kun parhaimmillaan 70 alueella autopilot oli kiihdyttämässä 120 vauhtiin.

Onneksi teslassa on tuplalasi, normilasin kanssa tuo olisi tullut jo silmille...
 
Onneksi teslassa on tuplalasi, normilasin kanssa tuo olisi tullut jo silmille...
Tosin järkevässä autossa olisi karmit eikä noita umpisurkeita karmittomia. Omassakin karmittomat ja ei voi käsittää mikä helvetin aivopieru on laittaa sellaiset, ei ainuttakaan positiivista puolta niissä. Avoauto on ainoa missä ymmärrän.
Bemarin tapauksessa en usko syyn olevan edes ne säästetyt pari metriä peltiä kun halvemmissa malleissa on karmit.
 
Olisko noilla karmittomilla ikkunoilla etuna vähän pienempi ilmanvastus kun ikkunalinjan saa sileäksi. Ja tosiaan pieni etu painossa. Mutta oikeastaan kaikilla muilla tavoin lienevät huonommat.
 
Mutta oikeastaan kaikilla muilla tavoin lienevät huonommat.
Meillä täällä pohjoisessa, mutta onko kaliforniahattu ollut tiiviisti päässä näitä suunniteltaessa, jolloin huonoja puolia ei tullut edes mieleen ?
Onko niitä huonoja puolia etelän ihmisille ?
 
Ovihan ei aukea jos lasi ei laskeudu. En oikein ymmärrä miten tuo on edes mahdollista? Jonkun bugin vuoksi lasi nousi ylöspäin oven ollessa auki?
En ollut itse ovenkahvassa kiinni niin en osaa täysin varmaksi sanoa. Todennäköisesti juuri näin että virheellisesti noussut ylös. Käyttäjänä se ja sama eihän tuota väärässä asennossa olevaa ikkunaa edes huomaisi mitenkään oven ollessa auki. Toisaalta kyllä hätäkahvoilla saa oven auki eikä se välttämättä riko lasia vaikka ei laskekaan ikkunaa.

Onneksi teslassa on tuplalasi, normilasin kanssa tuo olisi tullut jo silmille...
Onneksi ei tosiaan hajonnut, itsellä 75% ajoista lapset takapenkillä turvaistuimissa niin tuo tulisi syliin ja silmille.


Yksi mikä vähän huvittaa on kun täälläkin ostellaan acceleration boosteja crediiteillä, itse ajanut paria testiä lukuunottamatta chill mode päällä ja sekin kiihtyy liikaa siihen ettei lasten päät retkahtele takapenkillä. Minkä olen parin kaverin kyydissä olleena huomannut on se että he eivät ole olleet yhtä tehokkaan auton kyydissä muuten kuin kuskin penkillä. Todella epämukavaa etenkin takapenkillä istuessa kun näin tehokkaasta autosta käytetää koko tehorepertuaaria jatkuvasti.
 
Onko teillä Teslassa ohjelmistopäivitykset edistynyt vai normaali tilassa? Kumpi kannattaa valita?
 
Onko teillä Teslassa ohjelmistopäivitykset edistynyt vai normaali tilassa? Kumpi kannattaa valita?
Edistynyt tilassa pidän. Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia. Tosin eihän sitä tiedä jos joskus tulee ongelmallinen softa.
 
20230922_175616_copy_2000x1500.jpg


Osaako joku kertoa logiikan tuon autopilotin Max nopeuden käytökseen? Ruutuun päivittyy nopeusrajoitus, mutta max nopeus ei päivity. Tätä tapahtuu jatkuvasti niin ylös kuin alaspäin. Välillä mennään 80-alueella 108 kmh ja välillä 100-alueella 87 kmh. Kun sormella painaa tuota nopeusrajoitusta niin Max nopeus päivittyy oikeaksi. Miten helvetissä tuo max nopeus ei päivity, vaikka nopeusrajoitus päivittyy? Kiitos.
 
20230922_175616_copy_2000x1500.jpg


Osaako joku kertoa logiikan tuon autopilotin Max nopeuden käytökseen? Ruutuun päivittyy nopeusrajoitus, mutta max nopeus ei päivity. Tätä tapahtuu jatkuvasti niin ylös kuin alaspäin. Välillä mennään 80-alueella 108 kmh ja välillä 100-alueella 87 kmh. Kun sormella painaa tuota nopeusrajoitusta niin Max nopeus päivittyy oikeaksi. Miten helvetissä tuo max nopeus ei päivity, vaikka nopeusrajoitus päivittyy? Kiitos.
En tiedä täysin logiikkaa sen takana, mutta kätevin tapa päivittää autopilotin nopeus oikeaan nopeusrajoitukseen on painaa hellästi muutama sekunti vaihdevipua alaspäin (ei naksaukseen asti).

Välillä ainakin itselläni päivitykset tapahtuvat automaattisesti nopeusrajoituksen vaihtuessa sekä ylös, että alaspäin. Välillä taas joudun käyttää vaihdevipua apuna.
 
En tiedä täysin logiikkaa sen takana, mutta kätevin tapa päivittää autopilotin nopeus oikeaan nopeusrajoitukseen on painaa hellästi muutama sekunti vaihdevipua alaspäin (ei naksaukseen asti).

Välillä ainakin itselläni päivitykset tapahtuvat automaattisesti nopeusrajoituksen vaihtuessa sekä ylös, että alaspäin. Välillä taas joudun käyttää vaihdevipua apuna.
Jos ajaa tiellä missä menee monta kaistaa samaan suuntaan ei nopeusrajoitus päivity itsestään, mutta jos auto havaitsee että yksi kaista suuntaansa (ilman välinurtsia tms) niin autosteerin kanssa vaihtaa nopeutta. Tämän takia maantiellä jos tulee erkanemiskaista niin monesti kiihdyttää johonkin ihme nopeuksiin ja muuta. Toki myös välillä keksii nopeusrajoituksen jostain /dev/randomista :D
 
Meneekös nämä takuuseen alle 80tkm ajettuna vai "normaaliin kulumaan"?
Menee takuuseen. Pistin muitakin asioita ison listan.
Jos ajaa tiellä missä menee monta kaistaa samaan suuntaan ei nopeusrajoitus päivity itsestään, mutta jos auto havaitsee että yksi kaista suuntaansa (ilman välinurtsia tms) niin autosteerin kanssa vaihtaa nopeutta. Tämän takia maantiellä jos tulee erkanemiskaista niin monesti kiihdyttää johonkin ihme nopeuksiin ja muuta. Toki myös välillä keksii nopeusrajoituksen jostain /dev/randomista :D
Se myös että jos aktivoi 80km alueella niin se laskee alaspäin ja nostaa myös 80 jos ajaa normaalilla yksikaistaisella. Mutta ei nosta 100 koska AP aktivoitu 80 alueella.
 
Menee takuuseen. Pistin muitakin asioita ison listan.

Se myös että jos aktivoi 80km alueella niin se laskee alaspäin ja nostaa myös 80 jos ajaa normaalilla yksikaistaisella. Mutta ei nosta 100 koska AP aktivoitu 80 alueella.
kannattaako nyt katsastaa vai vuoden päästä jos on sellainen auto ? kohta mittarissa vaihtokuntoinen 80.000 +++ eli vaihdanko nyt vai katsastanko ? onko merkitys ? eli 2024 vai 2023? vm on 2020
 
kannattaako nyt katsastaa vai vuoden päästä jos on sellainen auto ? kohta mittarissa vaihtokuntoinen 80.000 +++ eli vaihdanko nyt vai katsastanko ? onko merkitys ? eli 2024 vai 2023? vm on 2020
Mikäs juttu tämä on? Ei kai sitä ennen määräaikaa tarvitse katsastaa?
 
kannattaako nyt katsastaa vai vuoden päästä jos on sellainen auto ? kohta mittarissa vaihtokuntoinen 80.000 +++ eli vaihdanko nyt vai katsastanko ? onko merkitys ? eli 2024 vai 2023? vm on 2020
Jos vaihdat, niin mitä sitä turhaan katsastaa. Toistaiseksi korot on aika korkeat, niin ajattelin tässä katsastaa kun takuuta vielä ja katsotaan jos ensi kesänä vaihtaisi.
 
Kuulostaa erikoiselta. Hajoaako tuo alusta ihan yleensä vai miksi sitä viedään leimalle?

Ei ole oman käden tietoa, mutta ilmeisesti teslalle ei riitä takuukeissiin omistajan ilmoitus "takapäästä kuuluu jotain kolinaa" vaan asiasta pitää olla konttorilta mustaa valkoisella niin homma menee takuuseen.

Eikä tuossa välttämättä mitään erikoista ole. Takuuehdothan yritys saa määritellä niin kuin haluaa, toki virhevastuu yms on edelleen voimassa.
 
Kuulostaa erikoiselta. Hajoaako tuo alusta ihan yleensä vai miksi sitä viedään leimalle?
Joidenkin mielestä painava auto ja tehot tekevät tästä tämmöisen. Omasta mielestäni on vain säästetty ja menty siitä mistä aita on matalin eli alustaa ei ole rakennettu kunnossa kestämään.
Eihän tuo Model 3 paina kuin vajaa 2 tonnia.
 
Ei ole oman käden tietoa, mutta ilmeisesti teslalle ei riitä takuukeissiin omistajan ilmoitus "takapäästä kuuluu jotain kolinaa" vaan asiasta pitää olla konttorilta mustaa valkoisella niin homma menee takuuseen.

Eikä tuossa välttämättä mitään erikoista ole. Takuuehdothan yritys saa määritellä niin kuin haluaa, toki virhevastuu yms on edelleen voimassa.
Tai huollon tulee pystyä todentamaan/kuulemaan tämä "kolina". Esim. etutukivarret/koiranluut, niin jos ei narinaa kuulu huollossa vaikka itse kuullut sen niin eivät tee mitään.
 
Minulla narisi etutukivarsi niin takuuseen tuli ilman mutinoita molemmille puolille uudet tukivarret. Ajettu siinä vaiheessa 75 tkm.
 
Onko muuten tietoa missä hinnoissa noiden vaihtaminen Teslalla liikkuu takuuttomiin autoihin?

Tuli tässä myös tarkasteltua hiukan akun tilannetta lataamalla täyteen -> Ajelua 50 % -> uudelleen täyteen ja näyttäisi, että tuon Model S 90D:n akku kohta 7v vanhana, 150tkm ajettuna ja pääsääntöisesti 50kW+ latureilla ladattuna viimeisen 1,5 vuotta on nyt noin 89 % alkuperäisestä 84,4 kWh:n kapasiteetista, eli ilman merkittävää romahdusta ei liene ensi vuonna päättyvälle akkutakuulle käyttöä.
 
Jos et usko tutustu katsastustilastoon. Sieltä näkee hylkäyksen syyt ja prosentit. Etuakseliston viat taitaa olla yleisin syy hylkäykseen ensimmäisessä leimassa.
Näinhän se on. Monissa katsastustilastoissa muunmuassa ranskalaiset ja niiden johdannaiset edustaa vikatilastoissa nimenomaan tuennan suhteen. Halpoja autoja missä käytetään niitä samoja vähän alimitoitettuja niveliä, tottakai ne väljistyy eivätkä kestä miljoonaa kilometriä ja isältä pojanpojalle. Ilmeisesti tämäkin on yllätys joillekin.
Ei itseäni yllätä lainkaan että M3ssa menee "jo nyt" alustan osaa vaihtoon. Sehän on teslan kansanmalli ja tottakai siellä on oijottu mutkia mistä on voitu, yksi on alustan osat.
 
Jos et usko tutustu katsastustilastoon. Sieltä näkee hylkäyksen syyt ja prosentit. Etuakseliston viat taitaa olla yleisin syy hylkäykseen ensimmäisessä leimassa.
Johtuu myös pitkälti siitä että ensimmäisen katsastuksen määräaikaa on venytetty koko ajan pidemmäksi. Aikoinaan se oli kahden vuoden iässä.
Btw. muutenkin maailman meno teollisuusmaissa rupeaa näyttämään yhä enemmän suunnitelmataloudelta. "paperilla" kaikki on hyvin+edistyksellistä ja todellisuus ihan muuta aika monessa asiassa. Ja autojen sääntely on yhä tiukempaa ja autot monimutkaisempia ja samaan aikaan tiet yhä huonommassa kunnossa.
 
Kyllä tuo yllättää. Ei ole koskaan tarvinnut alustan osia vaihdella tuollaisilla kilometreillä. Enkä usko että on ollut pelkkää hyvää säkää.
Tuo on ainakin oman kokemuksen perusteella ihan arpapeliä jopa mallin sisällä.

Vanhassa BMW F10 ei tarvinnut ikinä vaihtaa kun etuvetareita (tyyppivika noissa kaikissa F10 korisissa nelivedoissa) ja kuitenkin oli melkeen 300tkm mittarissa. Siis ainakaan leiman takia. Ajettavuus on sitten toinen asia...
Sitten taas työkaverin 5 vuotta uudempi F10 ei kestänyt edes 80tkm ja kummatkin etutukivarret ja renkaat samalla vaihtoon. Ajosuoritteet pääasiassa pitkää matkaa kummallakin autolla.

Edellisessä E60 korisessa oli myös sitten enemmän alustaremppaa tosin sillä oli jo vähän enemmän ajettu kun minulle tuli. Siis yli 150tkm. Että kyllä näitä saa vaihtaa joka merkillä ja eihän siinä mitään parempihan se on ajaa kun kaikki tikissä!
 
Näinhän se on. Monissa katsastustilastoissa muunmuassa ranskalaiset ja niiden johdannaiset edustaa vikatilastoissa nimenomaan tuennan suhteen. Halpoja autoja missä käytetään niitä samoja vähän alimitoitettuja niveliä, tottakai ne väljistyy eivätkä kestä miljoonaa kilometriä ja isältä pojanpojalle. Ilmeisesti tämäkin on yllätys joillekin.
Ei itseäni yllätä lainkaan että M3ssa menee "jo nyt" alustan osaa vaihtoon. Sehän on teslan kansanmalli ja tottakai siellä on oijottu mutkia mistä on voitu, yksi on alustan osat.
En kyllä lähtis ranskiksia sanomaan suoraan alimitoitetuiksi, kun tunnetusti suunnittelufilosofia on rakentaa ”pehmeä” alusta, joka sallii mukavan kyydin ja sivuvaikutuksena alusta kuluu enemmän. Joku japsi on sitten toinen pää, kun osat kestää isältä pojalle ja kyyti on kovaa. Teslassa todennäköisesti näkyy suunnittelukokemuksen puute vanhemmissa, kun on sekä kova että kuluva. Alustaahan ne ovat ajan mittaan korjailleet…
 
Kuulostaa erikoiselta. Hajoaako tuo alusta ihan yleensä vai miksi sitä viedään leimalle?
65 ajetussa Model 3:ssa vaihdettu nyt alustaan:
- Etupäähän ylätukivarret ja alaetutukivarret
- Takapäähän olka-akselit, pyöränlaakerit ja 2 tukivartta. Pyöränlaakerit varmaan vaan siksi, ettei tarvitse vaihtaa vanhoja uusiin olka-akseleihin.

Kaikki takuuseen narinoiden takia ja Vetokuja itse päätellyt mitä tarvitsee vaihtaa. Ajattelin silti viedä vielä katsastukseen hieman ennen takuun loppumista, jotta mahdolliset muutkin väljät löytyy ja saa korjattua vielä takuuseen.
 
Voi tulla joillekkin yllätyksenä, mutta nykyautoissa ei ole mitenkään poikkeuksellista jos autossa menee alustan osia vaihtoon alle sata tuhatta ajettuna. Todennäköisesti olet oikeassa, että kyseessä on tietoinen päätös säästää materiaalivahvuuksista kustannusten ja painon eduksi.
Kyllä sitä itse vähän yllättyy. Tottunut, että alusta kestää sen 5v ongelmitta.
 
Mites tuo spotify nyt toimii jos ei jaksakaan jatkaa trialin päälle premium connectivityä, jos itsellä on jo muutenkin spotify premium? Pitää jakaa wifi luurista joka kerta vai meneekö pelkällä bluetoothilla?
 
Mites tuo spotify nyt toimii jos ei jaksakaan jatkaa trialin päälle premium connectivityä, jos itsellä on jo muutenkin spotify premium? Pitää jakaa wifi luurista joka kerta vai meneekö pelkällä bluetoothilla?
Jakaa Wi-Fi tai soitat BTn yli.
 
Mites tuo spotify nyt toimii jos ei jaksakaan jatkaa trialin päälle premium connectivityä, jos itsellä on jo muutenkin spotify premium? Pitää jakaa wifi luurista joka kerta vai meneekö pelkällä bluetoothilla?
Jos jaat wifin niin voit ehkä käyttää sitä teslan spotify appia? Jos soitat puhelimesta niin siitä voinee jakaa bluetootoothilla autoon?
 
Jakaa Wi-Fi tai soitat BTn yli.
Jos jaat wifin niin voit ehkä käyttää sitä teslan spotify appia? Jos soitat puhelimesta niin siitä voinee jakaa bluetootoothilla autoon?
Bluetooth nyt on oletuksena jo yhdistetty autoon, niin toimiiko yhtä sujuvasti sitten jatkossa kuin nyt premium connectivityn kanssa. Eli autoon astuessa popit lähtee pauhaamaan automaagisesti. Onko kellään kokemusta tästä bluetooth käytöstä? Jos menee yhtään kikkailuksi niin maksan ilomielin tuon nimellisen summan tuosta helppoudesta ja toimivuudesta.
 
Bluetooth nyt on oletuksena jo yhdistetty autoon, niin toimiiko yhtä sujuvasti sitten jatkossa kuin nyt premium connectivityn kanssa. Eli autoon astuessa popit lähtee pauhaamaan automaagisesti. Onko kellään kokemusta tästä bluetooth käytöstä? Jos menee yhtään kikkailuksi niin maksan ilomielin tuon nimellisen summan tuosta helppoudesta ja toimivuudesta.
Minulla ei ole muuten spotify tiliä kun kuuntelen vain autossa, joten siksi maksan premiumista että saan sen autoon.

Ei ole mitään kokemusta miten puhelimesta saa soitettua teslassa musiikkia. Mutta toisaalta todella helppo kokeilla. Eli anna premiumin mennä pois ja kokeile sitten miten toimii omalla kohdalla ja onko liian hankalaa. Sen saa kuitenkin helposti ja nopeasti ostettua sitten jos tarvitsee.

Itselläni ainakin sellainen tuntuma että jos ei vaan suoraan toimisi auton näytöltä niin kuuntelisin vain radiota kun en jaksaisi säätää puhelimen kanssa.
 
Bluetooth nyt on oletuksena jo yhdistetty autoon, niin toimiiko yhtä sujuvasti sitten jatkossa kuin nyt premium connectivityn kanssa. Eli autoon astuessa popit lähtee pauhaamaan automaagisesti. Onko kellään kokemusta tästä bluetooth käytöstä? Jos menee yhtään kikkailuksi niin maksan ilomielin tuon nimellisen summan tuosta helppoudesta ja toimivuudesta.
Ei soita automaattisesti ellei puhelin soita. Kyllä ilman premiumiakin pärjää. Riippuu itsestään.
 
Reissu vanhempien luo heidän omakotitaloon. Voiko ladata autoa normaalista omakotitalon ulkopistorasiasta "kotilatausjohdolla"(se perus jossa muuntaja välissä) yön ylitse?
 
Reissu vanhempien luo heidän omakotitaloon. Voiko ladata autoa normaalista omakotitalon ulkopistorasiasta "kotilatausjohdolla"(se perus jossa muuntaja välissä) yön ylitse?
Kyllä voi. Varman päälle jos haluat pelata niin säädä auto lataamaan max. 8A virralla.
 
Pyyhkijät ovat kyllä nyt parilla pidemmällä matkalla eläneet melko mielenkiintoista elämää. Vakkari tai auto pilot päällä pyyhkii kuivaa tuulilasia. Tänään tuntui, että ne meni täydelliseen tilttiin, kun ensin ripautti ihan vähän ja kun sade loppui niin pyyhkijät jäi päälle. Piti laittaa vakkari/auto pilot pois ja paluumatkalla pyyhki varmaan 20 kertaa, kunnes sitten rauhottui ja loppui pyyhkiminen ja sen jälkeen toiminut ok (eli ei pyyhkinyt). Kaipaisi ehdottomasti mahdollisuuden kytkeä pyyhkiminen pois päältä manuaalisesti tai täytyy nyt ainakin koittaa selvittää joku noiden pyyhkimien sielunelämä miten ne saa pois jos pyyhkivät turhaan :beye:
 
Pyyhkijät ovat kyllä nyt parilla pidemmällä matkalla eläneet melko mielenkiintoista elämää. Vakkari tai auto pilot päällä pyyhkii kuivaa tuulilasia. Tänään tuntui, että ne meni täydelliseen tilttiin, kun ensin ripautti ihan vähän ja kun sade loppui niin pyyhkijät jäi päälle. Piti laittaa vakkari/auto pilot pois ja paluumatkalla pyyhki varmaan 20 kertaa, kunnes sitten rauhottui ja loppui pyyhkiminen ja sen jälkeen toiminut ok (eli ei pyyhkinyt). Kaipaisi ehdottomasti mahdollisuuden kytkeä pyyhkiminen pois päältä manuaalisesti tai täytyy nyt ainakin koittaa selvittää joku noiden pyyhkimien sielunelämä miten ne saa pois jos pyyhkivät turhaan :beye:
Itselläni ne ovat (kop kop) lopettaneet sekoilun ajan kanssa. Alussa sekoili jatkuvasti, mutta nyt ei enää juuri ikinä. Välillä kun muistaa hyttyset pestä tuulilasikameran edestä niin loppuu turha pyyhkiminen. Voiko olla, että auto on oppinut itsekseen paremmaksi yksilöksi tässä suhteessa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom