Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Highlandissa kun viikset ovat vilkuilla niin tuossa pitäisi kyllä olla pakollisena jonkinlainen opastus autoa hakiessa, mutta kait sekin jotain sitten häiritsisi kuitenkin. Ajoasento on yksi, mutta se toivottavasti on ennen auton ostoa jo katsottu läpi. En puhuisi sähköautoista sinällään mitenkään erilaisena, ihan suht samanlaisia autoja ne ovat kuin polttisversiotkin. Ainoat erot ovat lähinnä joku regenerointisäädöt ja noi mahdolliset omat viritelmät kuten viiksien poisto. Sinänsä eivät ole suoraan sähköautospesifisiä kun noitakin voi toteuttaa monella eri tavalla.

Teslan hyväksi puoleksi voisi laskea tuon profiilin säädön, kun oletan että kun se kerran on säädetty etukäteen tuo käyttöönotto on aika paljon jouhevampaa kuin esim. Googlea käyttävillä autoilla joissa joutuu mahdollisesti hivenen säätämään. Sinänsä vähän ihme ettei tuota valojen säätämistä opeteta mitenkään, kun siinä tuntuu olevan eniten ongelmia niin kerrottaisiin ainakin että kannattaa tarkistuttaa ja mistä se säätö löytyy jos tuntuu että niiden kanssa on ongelmia. Toki periaatteessa tuo pitäisi säätää jo siellä myyjän puolesta kuntoon, mutta ilmeisesti tuo ei tarkastuslistaan kuulu kun sen verran usein noissa on ongelmaa. Tai sitten ne menevät huonolle suuntaukselle jostain syystä todella nopeasti käyttöönoton jälkeen mutta tätä on aika vaikea uskoa kun sitten noita pitäisi olla säätämässä jatkuvasti
 
M3 luovutus Lempäälässä meni ihan mallikkaasti tovi sitten (olisivat kyllä voineet henkkarit tarkastaa). Tuntia ennen taidettiin olla paikalla ja auton sai heti, myös avustusta olisi saanut tarvittaessa. Askeettisista sisätiloista sai kaffet ottaa, tosin piti saada kapselikone toimimaan sitä ennen. Akku oli ladattu 100% ja kaikin puolin hyvässä kunnossa, eikä within specs gappeja ollut missään. Mailiin tuli myös ilmoitus, että saa superiin krediittejä parin viikon päästä, niitä ei tosin ole vielä näkynyt. Oston jälkeen kukaan ei vastannut puhelimeen ja kommunikaatio tapahtui pääosin tekstiviesteillä päivän lagilla. Sinäänsä ärsyttävää, kun asiat olisi saanut selvitettyä puhelimella parissa minuutissa. Tämä on kyllä perinteisillä autokauppialla etu, että aina pääsee juttelemaan, ainakin itse arvosta.
 
Highlandissa kun viikset ovat vilkuilla niin tuossa pitäisi kyllä olla pakollisena jonkinlainen opastus autoa hakiessa, mutta kait sekin jotain sitten häiritsisi kuitenkin. Ajoasento on yksi, mutta se toivottavasti on ennen auton ostoa jo katsottu läpi. En puhuisi sähköautoista sinällään mitenkään erilaisena, ihan suht samanlaisia autoja ne ovat kuin polttisversiotkin. Ainoat erot ovat lähinnä joku regenerointisäädöt ja noi mahdolliset omat viritelmät kuten viiksien poisto. Sinänsä eivät ole suoraan sähköautospesifisiä kun noitakin voi toteuttaa monella eri tavalla.

Teslan hyväksi puoleksi voisi laskea tuon profiilin säädön, kun oletan että kun se kerran on säädetty etukäteen tuo käyttöönotto on aika paljon jouhevampaa kuin esim. Googlea käyttävillä autoilla joissa joutuu mahdollisesti hivenen säätämään. Sinänsä vähän ihme ettei tuota valojen säätämistä opeteta mitenkään, kun siinä tuntuu olevan eniten ongelmia niin kerrottaisiin ainakin että kannattaa tarkistuttaa ja mistä se säätö löytyy jos tuntuu että niiden kanssa on ongelmia. Toki periaatteessa tuo pitäisi säätää jo siellä myyjän puolesta kuntoon, mutta ilmeisesti tuo ei tarkastuslistaan kuulu kun sen verran usein noissa on ongelmaa. Tai sitten ne menevät huonolle suuntaukselle jostain syystä todella nopeasti käyttöönoton jälkeen mutta tätä on aika vaikea uskoa kun sitten noita pitäisi olla säätämässä jatkuvasti
Olisihan se kiva mutta kaikkea ei saa. Monella on ne valot miten sattuu kuten ohjauskulmat.


Toimi huolellisesti, kun säädät ajovaloja. Tesla on kalibroinut ajovalojen asennon huolellisesti, jotta niiden suuntaus olisi paras mahdollinen useimmissa ajotilanteissa. Tesla suosittelee, ettet säädä ajovalojen asentoa, ellet ole täysin varma siitä, miten ajovaloja tulisi säätää. Ajovalojen säätämisen jälkeen niitä ei voida enää automaattisesti palauttaa alkuperäiseen, kalibroituun asentoon. Lisätietoja ajovalojen asennon säätämisestä saat ottamalla yhteyttä Teslaan.

Edit. Lueskelin ohjetta niin kyllä käyttökokemus laskee vain alas kun pitää rullaa painamalla aktivoida AP. Viiksellä se oli paljon kevyempi kuin rulla.

 
Koeajolle menossa. Mitenkäs se kaistavahdin toiminta, onko syynä vaan "yksi säädin" (muistaakseni viiksestä päälle) ja toimiiko tuo siis vaan motarilla/maantiellä, vaiko ihan liikennevalo-katumaailmassakin?

Iso ostopäätöksen vaikutin, että miten se kaistavahti pelaa ja miten se on toteutettu. Nykyään omassa toimii mielestäni "riittävän hyvin", mutta ei ollenkaan katukäytössä (ts. ei tunnista kanttaria/tien reunaa reunaksi), vaan tarvitsee molemmat valkoiset viivat.

Ja tartteeko lastenistuinten testaamiseen mitään jippoja, ja kaatuiko keskipenkki ihan vaan vivusta? Testattava, että keskipenkki alhaalla ja lastensistuimet sivussa..

Mitähän muuta... Peruutustutkaa tai visiota olisi mukava testata, miten lie sitä helpoiten voi simuloida (nykyään omassa piipparit).
 
Kaistavahti on aina päällä mutta ei ole mitenkään luotettava. Motarilla ehkä helpoin testata mutta vaatii valkoiset viivat.

Edit. Kaistavahti ja Autopilot ovat kaksi eri toimintoa.
 
Koeajolle menossa. Mitenkäs se kaistavahdin toiminta, onko syynä vaan "yksi säädin" (muistaakseni viiksestä päälle) ja toimiiko tuo siis vaan motarilla/maantiellä, vaiko ihan liikennevalo-katumaailmassakin?

Iso ostopäätöksen vaikutin, että miten se kaistavahti pelaa ja miten se on toteutettu. Nykyään omassa toimii mielestäni "riittävän hyvin", mutta ei ollenkaan katukäytössä (ts. ei tunnista kanttaria/tien reunaa reunaksi), vaan tarvitsee molemmat valkoiset viivat.

Ja tartteeko lastenistuinten testaamiseen mitään jippoja, ja kaatuiko keskipenkki ihan vaan vivusta? Testattava, että keskipenkki alhaalla ja lastensistuimet sivussa..

Mitähän muuta... Peruutustutkaa tai visiota olisi mukava testata, miten lie sitä helpoiten voi simuloida (nykyään omassa piipparit).
Adaptiivinen vakkari kerran viiksi alaspäin (varoittaa kaistalta poistumisesta) , itsestään korjaava kaistavahti eli auto pilot kaksi kertaa (tulee siniset viivat kaistaan).
 
Kaistavahti on aina päällä mutta ei ole mitenkään luotettava. Motarilla ehkä helpoin testata mutta vaatii valkoiset viivat.

Edit. Kaistavahti ja Autopilot ovat kaksi eri toimintoa.
Etkös ole juuri sanonut monta kertaa että Teslan autopilotti on kaistavahti eikä mitään muuta? Mitä tässä nyt pitää uskoa? :confused:
 
Etkös ole juuri sanonut monta kertaa että Teslan autopilotti on kaistavahti eikä mitään muuta? Mitä tässä nyt pitää uskoa? :confused:
Kaistallapito on eri asia kuin kaistavahti.
 
Koeajolle menossa. Mitenkäs se kaistavahdin toiminta, onko syynä vaan "yksi säädin" (muistaakseni viiksestä päälle) ja toimiiko tuo siis vaan motarilla/maantiellä, vaiko ihan liikennevalo-katumaailmassakin?

Iso ostopäätöksen vaikutin, että miten se kaistavahti pelaa ja miten se on toteutettu. Nykyään omassa toimii mielestäni "riittävän hyvin", mutta ei ollenkaan katukäytössä (ts. ei tunnista kanttaria/tien reunaa reunaksi), vaan tarvitsee molemmat valkoiset viivat.

Ja tartteeko lastenistuinten testaamiseen mitään jippoja, ja kaatuiko keskipenkki ihan vaan vivusta? Testattava, että keskipenkki alhaalla ja lastensistuimet sivussa..

Mitähän muuta... Peruutustutkaa tai visiota olisi mukava testata, miten lie sitä helpoiten voi simuloida (nykyään omassa piipparit).

Yyssä mahtuu ainakin be safe stretch turvaistuin kaadetun keskipenkin viereen. Melko isokokoisesta päästä tuo turvaistuin.

Parin viikon kokemuksella vision pysäköinti”tutkalle” haaste on soratie ja viistetyt maat, jonka lähelle pysäköi. Kanttarit, seinät ja muut suorakulmaiset esineet ja aidat tunnistuu vesisateesta huolimatta ihan hyvin.
 
Meillä on Y:ssä molemmissa takapenkin sivuistuimissa lastenturvaistuimet ja saa edelleen ihan käännettyä keskipenkin alas.
 
Joo testiin menee tässä näin. Ton kaistavahdin toiminta tai mikä lie autopilot onkaan, niin sen toiminta toki myös oleellista.

Adaptiivinen vakkari kerran viiksi alaspäin (varoittaa kaistalta poistumisesta) , itsestään korjaava kaistavahti eli auto pilot kaksi kertaa (tulee siniset viivat kaistaan).

Niin siis varoittaa vaan kaistalta poistumisesta, ei käännätä rattia ollenkaan?

Ja kaks kertaa alas, niin ohjaa apuna? Oliko kaikissa tämä "ohjaa apuna" toiminto.

Etten vaan koeajolla sekoita sitten, että mikä kuuluu malliin ja mikä ei.. Se ihan pelkkä "travel assist" vakkari riittäisi, eli että adaptiivinen ja ohjailee kaistojen keskellä maltillsiesti avustaen tai rattiin välillä koskien. Mutta se ei riitä, että jos vaan varoittaa, vaan pitää osata myös ohjata.
 
Joo testiin menee tässä näin. Ton kaistavahdin toiminta tai mikä lie autopilot onkaan, niin sen toiminta toki myös oleellista.



Niin siis varoittaa vaan kaistalta poistumisesta, ei käännätä rattia ollenkaan?

Ja kaks kertaa alas, niin ohjaa apuna? Oliko kaikissa tämä "ohjaa apuna" toiminto.

Etten vaan koeajolla sekoita sitten, että mikä kuuluu malliin ja mikä ei.. Se ihan pelkkä "travel assist" vakkari riittäisi, eli että adaptiivinen ja ohjailee kaistojen keskellä maltillsiesti avustaen tai rattiin välillä koskien. Mutta se ei riitä, että jos vaan varoittaa, vaan pitää osata myös ohjata.
Autopilot, eli kaksi kertaa viikesestä alas niin ohjaa ja pitää auton kaistallaan. Osaa myös pysähtyä ja lähteä liiikkeelle jos edessä on auto.
Kerran vaihdevipua alas tulee adaptiivinen vakkari joka osaa pitää etäisyyttä ja hiljentää vauhtia edellä ajavan mukaan.
Kaistavahti piippaa oli adaptiivinen vakkari päällä tai ei jos meinaat ohjautua pois kaistalta.

edit. ja vielä lisäyksenä kaistavahti piippaa että korjaa takaisin kaistalle päin oli adaptiivinen vakkari päällä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis varoittaa vaan kaistalta poistumisesta, ei käännätä rattia ollenkaan?

Tämän pystyy kait säätämään että varottaako vaiko kääntää rattia.

Ja kaks kertaa alas, niin ohjaa apuna? Oliko kaikissa tämä "ohjaa apuna" toiminto.

Etten vaan koeajolla sekoita sitten, että mikä kuuluu malliin ja mikä ei.. Se ihan pelkkä "travel assist" vakkari riittäisi, eli että adaptiivinen ja ohjailee kaistojen keskellä maltillsiesti avustaen tai rattiin välillä koskien. Mutta se ei riitä, että jos vaan varoittaa, vaan pitää osata myös ohjata.

Autopilot ohjaa autoa täysin eli et voi itse vaikuttaa ohjaukseen. Liika ratin vääntäminen kytkee autopilotin pois. Tuollaista travel assis tms ei ole.
 
Olenko todella ymmärtänyt väärin?

Olen ollut käsityksessä, että jokaisessa "hinnat alkaen Teslassa" on adaptiivinen vakkari sillä tavoin, että se pitää sen auton myös kaistalla? Eikö todella ole? Ja jos sellaisen haluaa, niin pitää 7,5k maksaa?

Vai onko siis niin, että saa säädettyä (mistä?), että kääntää rattia? Todella tärkeä ominaisuus tuo adaptiivinen vakkari ja ns. kaistavahti/travell assist tms., että matkanteko on leppoisaa ja rattia tarvitsee vain hivoitella/silitellä/kosketella.. Eikö muka ole kaikissa sitä? Koeajolle huomenna, ehkä ne asiat selviää. Ja tilat.. Mutta ei kyllä voi missään nimessä ostaa, jos ei matkantekoa saa stressittömäksi "hinnat alkaen Tesloissa", vaan pitää itse vaivautua ohjaamaan selkeissäkin kaistamerkinnöissä..
 
Olenko todella ymmärtänyt väärin?

Olen ollut käsityksessä, että jokaisessa "hinnat alkaen Teslassa" on adaptiivinen vakkari sillä tavoin, että se pitää sen auton myös kaistalla? Eikö todella ole? Ja jos sellaisen haluaa, niin pitää 7,5k maksaa?

Vai onko siis niin, että saa säädettyä (mistä?), että kääntää rattia? Todella tärkeä ominaisuus tuo adaptiivinen vakkari ja ns. kaistavahti/travell assist tms., että matkanteko on leppoisaa ja rattia tarvitsee vain hivoitella/silitellä/kosketella.. Eikö muka ole kaikissa sitä? Koeajolle huomenna, ehkä ne asiat selviää. Ja tilat.. Mutta ei kyllä voi missään nimessä ostaa, jos ei matkantekoa saa stressittömäksi "hinnat alkaen Tesloissa", vaan pitää itse vaivautua ohjaamaan selkeissäkin kaistamerkinnöissä..
Jokaisessa teslassa on adaptiivinen vakkari ja autopilot. Jälkimmäinen hoitaa myös auton ohjauksen, eli pitää auton kaistan keskellä - silloin et itse käyttele rattia (ap kytkeytyy pois päältä jos käännät itse rattia, mutta se vaatii aina välillä varovaisen rattiliikkeen että kuljettaja on hereillä).

Tämän lisäksi näissä on ns kaistavahti joka hälyyttää jos valut liian lähelle reunaviivoja. Asetuksissa sitten voi vielä kytkeä päälle avustimen joka tekee pienen korjausliikkeen.
 
Jokaisessa teslassa on adaptiivinen vakkari ja autopilot. Jälkimmäinen hoitaa myös auton ohjauksen, eli pitää auton kaistan keskellä - silloin et itse käyttele rattia (ap kytkeytyy pois päältä jos käännät itse rattia, mutta se vaatii aina välillä varovaisen rattiliikkeen että kuljettaja on hereillä).

Tämän lisäksi näissä on ns kaistavahti joka hälyyttää jos valut liian lähelle reunaviivoja. Asetuksissa sitten voi vielä kytkeä päälle avustimen joka tekee pienen korjausliikkeen.

Joo, jotenkin jo kerkesin hämmentyä että on maksullisuuden takana tuo "autopilot".
Mut ei siis, hyvä niin.

Tilat kiinnostaa. Pari lastenistuinta ja keskipenkki kaadetaan tulee testiin, varmaan vähä frunkkiakin.. Pitänee mitta ottaa matkaan, niin sais verrokkia nykyiseen...
 
Olenko todella ymmärtänyt väärin?

Olen ollut käsityksessä, että jokaisessa "hinnat alkaen Teslassa" on adaptiivinen vakkari sillä tavoin, että se pitää sen auton myös kaistalla? Eikö todella ole? Ja jos sellaisen haluaa, niin pitää 7,5k maksaa?

Vai onko siis niin, että saa säädettyä (mistä?), että kääntää rattia? Todella tärkeä ominaisuus tuo adaptiivinen vakkari ja ns. kaistavahti/travell assist tms., että matkanteko on leppoisaa ja rattia tarvitsee vain hivoitella/silitellä/kosketella.. Eikö muka ole kaikissa sitä? Koeajolle huomenna, ehkä ne asiat selviää. Ja tilat.. Mutta ei kyllä voi missään nimessä ostaa, jos ei matkantekoa saa stressittömäksi "hinnat alkaen Tesloissa", vaan pitää itse vaivautua ohjaamaan selkeissäkin kaistamerkinnöissä..
Jokaisessa autossa on Autopilot:

  • Liikennettä havainnoiva vakionopeudensäädin: sovittaa auton nopeuden ympäröivän liikenteen mukaan
  • Automaattiohjaus: avustaa ohjauksessa selvästi merkityllä kaistalla ajettaessa ja käyttää liikennettä havainnoivaa vakionopeudensäädintä
Maksullisena:

Parannettu Autopilot
  • Automaattinen kaistanvaihto: auttaa siirtymään viereiselle kaistalle moottoritiellä, kun kuljettaja kytkee suuntavilkun päälle
  • Navigointi Autopilot-järjestelmällä (beeta): täydentää automaattista kaistanvaihtoa opastamalla kuljettajaa siirtymään moottoriteiden rampeille ja pois rampeilta sekä ehdottamalla kaistanvaihtoja ja navigoimalla risteyksien läpi
  • Autopark: auttaa pysäköimään auton taskuparkkiin tai kohtisuoraan yhdellä kosketuksella
  • Summon-toiminto: siirtää autosi ahtaaseen tilaan ja pois siitä mobiilisovellusta käyttämällä
  • Smart Summon: autosi pystyy lähellä ollessasi liikkumaan tavallista mutkikkaammissa ympäristöissä ja hankalammilla pysäköintialueilla ja kiertämään tarvittaessa esteet tullessaan luoksesi parkkipaikalla.
Täysin itsestään ajava -ominaisuus
  • Kaikki perustason Autopilotin ja parannetun Autopilotin toiminnot
  • Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistustoiminto (beeta): tunnistaa stop-merkit ja liikennevalot ja hidastaa auton pysähdyksiin kuljettajan valvonnassa.
  • Tulossa:
    • Automaattiohjaus kaupungin kaduilla

 
Jokaisessa autossa on Autopilot:

  • Liikennettä havainnoiva vakionopeudensäädin: sovittaa auton nopeuden ympäröivän liikenteen mukaan
  • Automaattiohjaus: avustaa ohjauksessa selvästi merkityllä kaistalla ajettaessa ja käyttää liikennettä havainnoivaa vakionopeudensäädintä
Maksullisena:

Parannettu Autopilot
  • Automaattinen kaistanvaihto: auttaa siirtymään viereiselle kaistalle moottoritiellä, kun kuljettaja kytkee suuntavilkun päälle
  • Navigointi Autopilot-järjestelmällä (beeta): täydentää automaattista kaistanvaihtoa opastamalla kuljettajaa siirtymään moottoriteiden rampeille ja pois rampeilta sekä ehdottamalla kaistanvaihtoja ja navigoimalla risteyksien läpi
  • Autopark: auttaa pysäköimään auton taskuparkkiin tai kohtisuoraan yhdellä kosketuksella
  • Summon-toiminto: siirtää autosi ahtaaseen tilaan ja pois siitä mobiilisovellusta käyttämällä
  • Smart Summon: autosi pystyy lähellä ollessasi liikkumaan tavallista mutkikkaammissa ympäristöissä ja hankalammilla pysäköintialueilla ja kiertämään tarvittaessa esteet tullessaan luoksesi parkkipaikalla.
Täysin itsestään ajava -ominaisuus
  • Kaikki perustason Autopilotin ja parannetun Autopilotin toiminnot
  • Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistustoiminto (beeta): tunnistaa stop-merkit ja liikennevalot ja hidastaa auton pysähdyksiin kuljettajan valvonnassa.
  • Tulossa:
    • Automaattiohjaus kaupungin kaduilla

Parannetun osalta seuraavat eivät ole saatavilla.
  1. Autopark
  2. Summon-toiminto
  3. Smart Summon
 
Onko tuo Summon -toiminto jotain jenkkiversiosta löytyvää vai miksei sitä ole täällä? Huyndaissahan (ja varmaan Kiassa myös) on tuo myös (siis voidaan ohjata autoa eteen ja taakse, onko se sitten täsmälleen sama ei hajua) ja tuolle voisin kuvitella olevan jopa käyttöä jos pitää ahtaaseen väliin parkkeerata kun voi nousta autosta pois ja pakittaa auton sen ulkopuolelta paikkaansa.
 
Onko tuo Summon -toiminto jotain jenkkiversiosta löytyvää vai miksei sitä ole täällä? Huyndaissahan (ja varmaan Kiassa myös) on tuo myös (siis voidaan ohjata autoa eteen ja taakse, onko se sitten täsmälleen sama ei hajua) ja tuolle voisin kuvitella olevan jopa käyttöä jos pitää ahtaaseen väliin parkkeerata kun voi nousta autosta pois ja pakittaa auton sen ulkopuolelta paikkaansa.
Ei Summon toimi USAssakaan koska Tesla poisti tutkat viime vuonna ja sen jälkeen eivät ole saaneet softalla vielä näitä toteutettu.
 
Joo, jotenkin jo kerkesin hämmentyä että on maksullisuuden takana tuo "autopilot".
Mut ei siis, hyvä niin.

Tilat kiinnostaa. Pari lastenistuinta ja keskipenkki kaadetaan tulee testiin, varmaan vähä frunkkiakin.. Pitänee mitta ottaa matkaan, niin sais verrokkia nykyiseen...
Meillä näin

IMG_0258.jpeg

Keskipenkin saa tuosta kaadettua kun istuimen nuo sivu”väkäset” joustaa sen verran.
 
Joku ne silti laivasta ajoi ulos? Teslahan olisi voinut silti kuljettaa autot kuten ennen toimipisteilleen. Kyllähän siitä paistaa suoraan että autot on saatava asiakkaille tavalla tai toisella.
Minä kävin tosiaan keväällä hakemassa Teslan samasta, joten voin kyllä korjata mitä on tapahtunut. Ensin kokoonnuttiin vetokujalle josta mentiin bussilla Hangon satamaan. Siellä oli kaikki Teslat siistissä paririvissä odottamassa valmiina noutajia. Taisi olla noin 40 autoa odottamassa, en muista ihan tarkkaan. Ei revitty laivasta eikä rekasta, eikä muutakaan hämärää. Autot olivat siistissä kunnossa puunattuina ja talvirenkaat oli alla kuka sellaiset oli tilannut. Loppujenlopuksi ihan positiivinen kokemus, vaikka hakupaikka lisäsikin kotimatkaa.

Ainut mitä tuossa Teslalla meni vähän pieleen oli tiedottaminen, sitä olisi voinut tulla enemmin ja useammin. Omaa harmistusta nosti aluksi se että noutopäivää satamasta ei ilmoitettu ajoissa ja se siirtyi kuun loppupuolelle, kun perinteisen noudon valitsijat saivat autoja normaaliin tahtiin. Kun kyselin asiaa niin syyksi löytyi se että nokia ei ollut pystynyt toimittamaan talvirenkaita tilattua määrää johtuen ahtaajien lakosta. Hattua pitää nostaa Teslalle että pystyivät heidän henkilökuntamäärällä toimittamaan nuo kaikki autot silloin, ei varmasti ollut ihan helppoa.

Välillä ei voi kun ihmetellä miten joillakin kirjoittajilla tässä ketjussa 90% ulostulosta on pelkkää negatiivisuutta.
Tämä. Ja tuntuu jatkuvan kuukaudesta toiseen.
 
Jos negatiivisuuus on edes yhtään rakentavasti kerrottu ja liioittelematta, niin se saattaa olla ihan mielenkiintoista ja hyödyllistä luettava, varsinkin niille jotka autoa vasta harkitsevat. Pelkät hyvin menee , yes yes, taputapu-viestit kun eivät aina anna ihan koko kuvaa asiasta.

Toki jos samasta asiasta jankataan päivästä toiseen ja tarkoitus on vain haukkua, niin silloin se on hieman raskasta luettavaa j akääntyy itseään vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hankala sanoa negatiivisesta mitään negatiivista sanottavaa, jos itse asia pitää paikkansa. Kyllähän jossain vag -foorumilla suurin osa keskustelua pyörii ongelmien ja vikojen ympärillä, mutta ei siitä hernettä nenään sen kummemmin vedetä.

Teslan tapauksessa moni asia on sen verran eri lailla autosta ja luovutuksesta lähtien, että niitä kokemuksia tulee laidasta laitaan. Lisää tulee vielä siitä että auton ominaisuudet ja laatu vaihtelee vuoden ja valmistuspaikan mukaan. Vielä kun tuntuu osa ominaisuuksista puuttuvan siitä mitä Tesla itse ominaisuuksina listaa joka ei nyt varsinaisesti paranna tilannetta.

Ja siis nämä ovat osa juuri niitä ominaisuuksia josta toinen puoli sitten tykkää (ominaisuuksia ja toimintoja lisätään silloin tällöin), mutta jollekin toiselle ne taas ovat negatiivisia seikkoja (ominaisuuksia ja varusteita poistetaan ja/tai niitä korvataan jollain jonka toimivuus ei ole yhtä hyvää).
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tästä ollut täällä jo puhetta, että tämä olisi ollut jollain tapaa jo käytössä, vai olenko ymmärätänyt väärin ?

Tesla on lähellä ”hiljaista läpimurtoa”, joka voi mullistaa autonvalmistusta ja laskea hintoja


Tuo korjaamine on kyllä aikamoinen mörkö jos pahemmin sattuu kolhimaan autoa. Mitä tapahtuu vakuutusmaksuille jos lunastus heiluu entistä herkemmin.
 
Eikös tästä ollut täällä jo puhetta, että tämä olisi ollut jollain tapaa jo käytössä, vai olenko ymmärätänyt väärin ?

Tesla on lähellä ”hiljaista läpimurtoa”, joka voi mullistaa autonvalmistusta ja laskea hintoja


Tuo korjaamine on kyllä aikamoinen mörkö jos pahemmin sattuu kolhimaan autoa. Mitä tapahtuu vakuutusmaksuille jos lunastus heiluu entistä herkemmin.

Tais olla sandy munroe video missä kolautti lekalla gigacastingiä vs peltistamping osaa. Lopputulos, peltiin lommoja ja gigacastingiin ei näkyviä jälkiä. Valu kestää enemmän pieniä pusuja muuttamatta muotoaan, mutta tietyn pisteen jälkeen toki murtuu suunnitellusti. Voi siis olla että valuautot on helpompia korjata pikkukolareista. Isommat mällit vie sitten lunariin joka tapauksessa.
 
Tais olla sandy munroe video missä kolautti lekalla gigacastingiä vs peltistamping osaa. Lopputulos, peltiin lommoja ja gigacastingiin ei näkyviä jälkiä. Valu kestää enemmän pieniä pusuja muuttamatta muotoaan, mutta tietyn pisteen jälkeen toki murtuu suunnitellusti. Voi siis olla että valuautot on helpompia korjata pikkukolareista. Isommat mällit vie sitten lunariin joka tapauksessa.

Minun käsitykseni on että jos gigacastattu osa murtuu/halkeaa niin sitä ei enään korjata vaan se on lunarissa sen jälkeen.
 
Mitenhän nämä auton törmäysvyöhykkeet on toteutettu tuollaisessa ? Nythän erinlaisia teräslaatuja yhdistelemällä saadaan "hallittu" törmäysvoiman absorbointi. Tietyt rakenteet antavat periksi (taipuvat ). Valetussa rakenteessa ne pamahtaa laakista poikki ?

No eiköhön näitäkin asioita ole jotenkin ratkottu tai mietitty....
 
Mitenhän nämä auton törmäysvyöhykkeet on toteutettu tuollaisessa ? Nythän erinlaisia teräslaatuja yhdistelemällä saadaan "hallittu" törmäysvoiman absorbointi. Tietyt rakenteet antavat periksi (taipuvat ). Valetussa rakenteessa ne pamahtaa laakista poikki ?

No eiköhön näitäkin asioita ole jotenkin ratkottu tai mietitty....

Onhan siellä edelleen ne suurlujuusteräksestä valmistetut palkit jotka taipuu/murtuu suunnitellusti, käsittääkseni nuo castatut osat eivät ole osa turvallisuusrakennetta.
 
Minun käsitykseni on että jos gigacastattu osa murtuu/halkeaa niin sitä ei enään korjata vaan se on lunarissa sen jälkeen.
Yleisesti ottaen alumiinivalut ovat hitsattavia. Tassa taytyisi olla varmaan se Teslan mielipide etta saako hitsata etta menee katsastuksesta lavitse. Tai taytyisi olla se tieto etta on sellaista seosta mita ei voi hitsata.
 
Yleisesti ottaen alumiinivalut ovat hitsattavia. Tassa taytyisi olla varmaan se Teslan mielipide etta saako hitsata etta menee katsastuksesta lavitse. Tai taytyisi olla se tieto etta on sellaista seosta mita ei voi hitsata.


GUID-BD32DC0B-6D85-42D3-B0E2-4B49E75FE378-online-en-US.jpg


Y-etupää, 1-osainen valu: Punaisella olevat alueet eivät ole hitsattavissa, siniset voi korjata miten lystää, muut siinä välissä korjaushitsattavissa tietyn ehdoin. Myös suoristusta ilman lämmitystä voidaan käyttää ja tukilevyn kiinnittämistä (liimalla). Näitä voi enempi ihmetellä Teslan huoltomanuualista, joka siis on ilmainen.

EDIT: vaihdettu havainnollisempaan etupään kuvaan. Takapäässä oli aika paljon punaista, eli peräänajossa menee herkemmin lunariin. Toki koko valurakenne on vaihdettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Y-takapää, 1-osainen valu: Punaisella olevat alueet eivät ole hitsattavissa, siniset voi korjata miten lystää, muut siinä välissä korjaushitsattavissa tietyn ehdoin. Myös suoristusta ilman lämmitystä voidaan käyttää ja tukilevyn kiinnittämistä (liimalla). Näitä voi enempi ihmetellä Teslan huoltomanuualista, joka siis on ilmainen.

Kumminpäin tuo on, ilmeisesti nuo kaksi punaista palkkia ovat taaksepäin eli puskurit tulevat niihin kiinni?
 
Vaihdoin parempaan kuvaan etupäästä. Mutta takapäässä tilanne oli se että punaiset osat on heti puskurin takana.

Etupää näyttää vähän paremmalta, tosin nuo tolppien ympärystö sellanen että jos etukulmaan renkaan kohdalle tulee isompi pipi tai ajaa vaikka vauhdilla kanttarin yli niin saattaapi olla lunari lähellä.
 
GUID-BD32DC0B-6D85-42D3-B0E2-4B49E75FE378-online-en-US.jpg


Y-etupää, 1-osainen valu: Punaisella olevat alueet eivät ole hitsattavissa, siniset voi korjata miten lystää, muut siinä välissä korjaushitsattavissa tietyn ehdoin. Myös suoristusta ilman lämmitystä voidaan käyttää ja tukilevyn kiinnittämistä (liimalla). Näitä voi enempi ihmetellä Teslan huoltomanuualista, joka siis on ilmainen.

EDIT: vaihdettu havainnollisempaan etupään kuvaan. Takapäässä oli aika paljon punaista, eli peräänajossa menee herkemmin lunariin. Toki koko valurakenne on vaihdettavissa.
Olenko värisokea, vai miksen näe tässä kuvassa sinistä?
 
GUID-BD32DC0B-6D85-42D3-B0E2-4B49E75FE378-online-en-US.jpg


Y-etupää, 1-osainen valu: Punaisella olevat alueet eivät ole hitsattavissa, siniset voi korjata miten lystää, muut siinä välissä korjaushitsattavissa tietyn ehdoin. Myös suoristusta ilman lämmitystä voidaan käyttää ja tukilevyn kiinnittämistä (liimalla). Näitä voi enempi ihmetellä Teslan huoltomanuualista, joka siis on ilmainen.

EDIT: vaihdettu havainnollisempaan etupään kuvaan. Takapäässä oli aika paljon punaista, eli peräänajossa menee herkemmin lunariin. Toki koko valurakenne on vaihdettavissa.
Tämän kuva perusteella tämä auto menisi hylkyyn koska etuiskarin kohta haljennut. Tosi Teslan mukaan with specs.

 
Kontti 110cm syvä vs. 115cm nykyisessä, leveys 95cm, nykyisessä 115cm. Syvyys on ihan ok, leveys ei niinkään. Monikäyttöisyyttä lisää syvä kotelo, jonne mahtuu jotakin takakontissa ja sitten vielä frunkki + keskipenkki kaatuu, ja lastenistuinten kanssa myös takajalkatilat on paremmin käytettävissä tavaralle vs. normiauto.
Juuri ja juuri riittävät tilat. Penkki joutuu vähän edemmässä olemaan (edessä), kuin jos ei tarvitsi istuimia huomioida. Tulee kuitenkin toimeen. Mutta mikään "valtava kontti" Y-malli ei ole, kuten jossain revikoissa hehkutetaan.
Jousitus oli hyvän oloinen. Riittävän hiljainen.
Taka taustapeili rasittava, tai en uskaltanut manuaalisesti sitä säätää kun tuntui että ei liiku, ja on varmaan valikkojen takana. En joutanut perehtymään.
Kääntyvyys heikompi kuin muistin, voisi olla ketterämpi.
Voimalinja perushyvä. Edelleenkään hyvien automaattivaihteistojen jälkeen ei mitään "wow-fiilistä" tule kuitenkaan. Yhden jalan poljin ajo ok.
Kaistavahti/autopilot minusta herjaa nopeammin, kuin nykyinen auto (huono, jos näin on), mut luulis olevan standardoitu. Rattia piti myös mielestäni "koskettaa kovemmin", kuin nykyisessä että tietää että olet paikalla. En kerennyt testaamaan sen toimintaa.
Penkit ok äkkiseltään.
Tilat olivat pienemmät kuin luulin, ollen kuitenkin riittävät.
Iha ok. Odotellaan Juniper ja ilmastoidut penkit.
 
Eikös tästä ollut täällä jo puhetta, että tämä olisi ollut jollain tapaa jo käytössä, vai olenko ymmärätänyt väärin ?

Tesla on lähellä ”hiljaista läpimurtoa”, joka voi mullistaa autonvalmistusta ja laskea hintoja

Tesla on tehnyt etu ja takapään valut tiettyihin malleihin, mutta kuningasajatus tietysti olisi korvata nuo yhdellä valulla jolloin taas vähennetään työvaiheita.

Se että tuleeko tuo protoilusta tuotantoon vai ei, jää nähtäväksi.

Tässä kuva nykytilanteen eduista.

Screen-Shot-2022-06-03-at-9.12.48-AM.png
 
Mitenhän nämä auton törmäysvyöhykkeet on toteutettu tuollaisessa ? Nythän erinlaisia teräslaatuja yhdistelemällä saadaan "hallittu" törmäysvoiman absorbointi. Tietyt rakenteet antavat periksi (taipuvat ). Valetussa rakenteessa ne pamahtaa laakista poikki ?

No eiköhön näitäkin asioita ole jotenkin ratkottu tai mietitty....

Tuntuu toimivan, Model Y taitaa olla turvallisin koskaan testattu auto? Ellei sitten Model S ollut ykkönen ja Model Y kakkonen...

 
Reflektoin muutaman viikon käyttökokemuksella näihin:

Kontti 110cm syvä vs. 115cm nykyisessä, leveys 95cm, nykyisessä 115cm. Syvyys on ihan ok, leveys ei niinkään. Monikäyttöisyyttä lisää syvä kotelo, jonne mahtuu jotakin takakontissa ja sitten vielä frunkki.

Sellainen huomio omasta kokemuksesta, että autossa on kyllä kuljetukseen litroja, mutta ne on vähän siellä sun täällä. Varmaan toimii ihan hyvin perheen kanssa reissukäytössä, kun reppuja ja muita pienempiä nyssäköitä voi piilotella sinne tänne, mutta jos tarvii jotain isompaa yksittäistä kuljettaa niin perinteiset polttomoottorifarkut pärjää siinä paremmin. Erityisesti peräkoppi ei ole kovin korkea vaan perän viiste vie kuljetustilaa.

Penkki joutuu vähän edemmässä olemaan (edessä), kuin jos ei tarvitsi istuimia huomioida. Tulee kuitenkin toimeen.

Vaimon ensimmäinen kommentti vänkärin puolelta oli, että eikö penkkiä saa taaemmas, kun takapenkillä on 360-pyörivä telakallinen turvaistuin. Eli jalkatilaa vähän vähemmän kun saksalaisissa E-segmentin farmareissa.


Taka taustapeili rasittava, tai en uskaltanut manuaalisesti sitä säätää kun tuntui että ei liiku, ja on varmaan valikkojen takana. En joutanut perehtymään.

Ihan manuaalisesti säätyy, liekkö ollut jotenkin jumissa.

Penkit ok äkkiseltään.

Itsekin olen yllättänyt miten ok penkit ovat olleet kaikesta dissauksesta huolimatta. Edellisessä autossa oli kunnon nappanahkapenkit, joo eihän ne ole ihan samaa tasoa, mutta kyllä noi nyt nuhjuiset kangaspenkit pieksee aina. Ilmastointi olisi hyvä lisä kuumimpina kesäpäivinä.
 
Tuntuu toimivan, Model Y taitaa olla turvallisin koskaan testattu auto? Ellei sitten Model S ollut ykkönen ja Model Y kakkonen...


Nii jenkeissä tais loppua asteikko kesken aikanaan. Nythän tuo Highland on turvallisin uusimmilla sivuturvahärpäkkeillä ovissa ja aktiivisella konepellillä jalankulkijoita varten. Euro ncappin tuloksia odotellessa.
 
Ja teslan mukaan within specs !! Aika hurjaa. No ei se halkeama tosta ainakaan pienene, jos se yhtään lohduttaa.

austin-made-model-y-unit-presents-cracked-front-casting-tesla-says-it-is-within-specs-220137-7.jpg.webp
Tuo on valun jäähtymisen aikana tullu halkeama ei kriittiselle alueelle ja vielä vaakatason valussa (joka lienee vaan kuran takia tuossa) eikä pystyvahvikkeessa. Halkeama on kohti ulkopintaa ja ulkopellin kiinnityspistettä eikä iskarikiinnikkeitä. Ei tässä mitään hurjaa ole kyseessä.
Ei se tuosta minnekkään leviä kun ei ole "repeytynyt" ja on kiinteän valun sisällä. Uskon Teslan analyysiä kyllä että ei aiheuta mitään. Koko uutinen menee luokkaan "WOW TESLA PAHA KATTOKAA TÄTÄ!!!" ja siitä suoraan roskiin.

1695043090761.png



Eli yläosan puikulareiästä kohti keulaa.
1695043045352.png
 
Ei se tuosta minnekkään leviä kun ei ole "repeytynyt" ja on kiinteän valun sisällä. Uskon Teslan analyysiä kyllä että ei aiheuta mitään. Koko uutinen menee luokkaan "WOW TESLA PAHA KATTOKAA TÄTÄ!!!" ja siitä suoraan roskiin.

No, ei se ole ainakaan sunnitellut lujuinen kappale jos siinä tuollainen halkeama on.
Toki uskon sen, että ei tässä Tesla mitään turvallisuusriskiä ota, antaessaan tuollaisen lausunnon.

Oli miten oli, ikävä tilanne omistajalle, kun siellä on virhe.

Ted Lasson sanoin tapauksen omistajalle, Ole kultakala ja eteenpäin.
 
Tuntuu toimivan, Model Y taitaa olla turvallisin koskaan testattu auto? Ellei sitten Model S ollut ykkönen ja Model Y kakkonen...


Joo, tosin törmäystestit ajetaan vakionopeudella. Tilanne saattaa muuttua dramaattisesti kun vauhtia nostetaan 20-30 km/h.
Mikä valmistaja sitten testaa autonsa parhaiten kaikenlaisissa tilanteissa on toinen kysymys. Joka suunnasta törmäys, pyörähdykset, tolppaan ajot ym. Kiusaus tehdä autot juuri ainoastaan testiparametreilla on varmaan suuri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom