Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mulle toi kolmosen penkki on muuten ihan passeli, mutta noilla tehoilla haluaisin sen olevan mallia kuppi, jolloin autoa olisi kivempi ajaa myös silloin kun alkaa sillä mutkaisella ja hiljaisella tiellä lapsettamaan. Nää Reino -malliset penkit eivät juuri sivuttaistukea tarjoa eivätkä siten mielestäni ihan istu siihen luonteeseen, joksi itse tuon kolmosen miellän (pikkusportti).
 
Erilaisen saa kyllä, ylivoimaisesta voi sitten olla vähän erimieltäkin. Tuo takanäyttö on jokseenkin lelu. Vaikea mieltää mitä hyötyä siitä on tuollaisenaan. Nämä Bemarin 30 tuumaiset näytöt (vai missä autossa se katosta laskeutuva näyttö nyt olikaan) on sitten ihan toisella tavalla järkeviä vaikkakin toki auto itsessään järjettömän hintainen.
 
Eipä Teslan ”tablettihommaan” totuttuaan kyllä voi enää muuhun vaihtaa, niin ylivoimaisen käyttäjäkokemuksen sillä autoiluun saa.
No mä olen siihen kyllä tottunut, mutta en mä saa siitä kyllä yhtään parempaa käyttökokemusta kun 2000-luvun alun autoista, joissa näyttönä ja navina toimi mun nokialainen. Asiat hoituvat joo, mutta ihan helvetin rumahan se on ja mitään lisäarvoa noista näytöistä ei ole vrt. perinteinen mittaristo + napit.
 
Erilaisen saa kyllä, ylivoimaisesta voi sitten olla vähän erimieltäkin. Tuo takanäyttö on jokseenkin lelu. Vaikea mieltää mitä hyötyä siitä on tuollaisenaan. Nämä Bemarin 30 tuumaiset näytöt (vai missä autossa se katosta laskeutuva näyttö nyt olikaan) on sitten ihan toisella tavalla järkeviä vaikkakin toki auto itsessään järjettömän hintainen.

Itse pistin viime viikolla omaan 19 vuosimallin kolmoseen takanäytön tilaukseen ihan puhtaasti penkinlämmittimien ja ilmastoinnin säädön vuoksi ja siksi että voi apukuskin penkkiä säätää eteenpäin jos tarve. Jo yksin se tuo tarvittavan vastineen rahalle. Ja ainakin meidän muksut tulee taatusti siitä katsomaan ohjelmia ja pelaamaan pelejä pleikkarin ohjaimilla. Todella tervetullut ominaisuus. Hudia sen sijaan itse en ainakaan kaipaa, vaikka hudeja ja näyttöjä siihen eteen saisi muutamilla kympeillä.
 
Kuusamon Superchargerin rakentaminen alkanut ja 8 tolppaa vissiin tulossa.
Hyvä uutinen. Tuleeko ihan Kuusamoon vai Rukalle (..joka olisi vielä parempi). Rukalla on ollut aika surkea laturitilanne. Itse käyn siellä kesällä ja kun on surkea silloinkin, niin voin kuvitella miten huono se on talvella jolloin väkeä moninkertaisesti kesään verrattuna.
 
Itse en oikein ymmärrä tuota uusitun kolmosen takanäyttöä. Nykyisin kun kaikilla on kuitenkin puhelimet käytössä, niin kuka jaksaa katsoa joitakin Youtube-videoita tuollaisesta pikkunäytöstä, joka on lähellä lattiaa. Toki siitä voi säätää ilmastointia, mutta olisin kyllä jättänyt mieluummin tuon näytön pois, ja ottanut hudin tilalle. Muilta osin Model 3 kiinnostaisi kyllä. Saa nyt kuitenkin nähdä, mitä tapahtuu vanhojen hinnoille.
Kustannus luokassa 10€, hyötynä säädöt takapenkille joka tapauksessa.
 
Mites toi Teslan autopilotti Suomessa? Toimiiko tai tartteeko tuota?

Saako auton ajamaan esim. nyt maantiepätkää autonomisesti tuolla kesäisin (talvella varmaan no go)?

Tuo autopilot löytyy kaikista ja on tosiaan vain ”kaistavahti”. Käytännössä sen kanssa auto kyllä ajaa silti täysin itse. Fsd on sitten se täysin itsestäänajava joka motarilla osaa ajaa ramppeihin ja sieltä pois, sekä kaistaa itse. Lisäksi pysähtelee liikennevaloihin ja risteyksiin.

Tässä on muutamakin noin 700-800km reissu ajeltu ja sellaisella matkalla täytyy itse ajella muutamia kilometrejä, muutoin auto hoitaa kyllä kaiken.


Ja mitä noihin penkkeihin tulee, niin itsehän olen tapaturmaeläkkeellä häntäluuvaurion vuoksi ja istuminen sattuu aina. Ja USA kolmosen penkki on eka penkki missä pystyn olemaan noinkin pitkään ja siinä asennon saa hyväksi.
 
Eipä Teslan ”tablettihommaan” totuttuaan kyllä voi enää muuhun vaihtaa, niin ylivoimaisen käyttäjäkokemuksen sillä autoiluun saa.
Ylivoimaisen negatiivisen ainakin omasta mielestä, ei pelkästään teslassa vaan kaikissa nykyautoissa missä linja on tuo.
En oikeasti keksi ainuttakaan positiivista asiaa, että kaikki perusominaisuudetkin on viety sille hemmetin rumalle näytölle halpuutuksen takia.
Toteutus tyyliin Taycan taas olisi aivan upea. Tosin harmillisen kallis auto.
 
Itse pistin viime viikolla omaan 19 vuosimallin kolmoseen takanäytön tilaukseen ihan puhtaasti penkinlämmittimien ja ilmastoinnin säädön vuoksi

Ainiin, unohdin tosiaan että pari vuotta vanhassa Kian plugarissakin tuo on ollut jo hoidossa ja Teslaan nämä ovat lisävarusteita. Tuohon varmaan ihan ok, tosin näyttö -paikkaan johon ei ylety on vähän niin ja näin noiden säätämiseen. Parempaan suuntaan siis kuitenkin. Etupenkin säätökin ihan jees vaikka nappula hoitaisi sen varmasti paremmin kun ovesta tullessa ei tarvitse katsoa mitä tekee (kuten korealaisissa).

Ohjelmien katsomiseen tuo takanäyttö on vain liian pieni ja liian kaukana. Varmasti sitä toki siihenkin voi käyttää ja tyhjää parempi ja jos siihen näyttö pitää noiden muiden säätöjen takia saada niin toki siitä sitten voi jotain halutessaan katsellakin varsinkin kun ollaan paikallaan lataamassa tms.

Toivottavasti tuohon saa ainakin pari Bluetooth kuuloketta kiinni, jolloin takapenkiläiset voivat katsella äänien kanssa ilman että häiritsee etupenkkiläisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän noi autojen audiosoittimetkin olivat vähän toista silloin kun olivat vielä oikeasti soittimia + mahd. päätevahvarit ja kunnon kaiuttimet vs. joku vammainen tabletti spotifyn ja integroitujen pilipalikaiutinten kanssa.
 
Jos VAG-konsernin laginen ”käyttöliittymä” viritys on mielestäsi upea, sen saa kyllä ajoon halvemmallakin kuin ostamalla Porschen.
On upea kuten koko taycan kokonaisuutena. Koeajolla en muista että käyttöliittymästä olisi jotain negatiivista jäänyt mieleen, erittäin hyvän näköinen sisältä ja näytöt upotettu tyylikkäästi kojelautaan. Navi ja spotify toimivat hyvin, mitä sitä näytöltä muuta säätelemään? Erityisen hyvänä pidin osoitteen kirjoittamista kun ei tarvinnut mitään näppistä käyttää vaan katsomatta kirjoitteli omalla käsialallaan käsillä olevaan näyttöön katsomatta, ei mitään hidastettua kirjain kerrallaan vaan niin nopeasti ku sormesta lähtee.

Jos pinkka olisi kunnossa niin en edes harkitsisi mitään muuta sähkistä.
 
Tuleekohan korkotarjousta uuteen Model 3 malliin lokakuussa? Vaikea kuvitella, että muuten kauppa käynnistyy kunnolla ainakaan Suomessa. Hinnan putoamisesta en olisi niin huolissaan kuin muissa malleissa, tuskin Tesla tulee pudottamaan Model 3 hintaa 10k € ainakaan lähivuosina. Teslallahan käynnistyy ensiviikolla Electric Summer koeajo tapahtuma Turussa, tuskin ovat vielä uutta Model 3 saaneet sinne koeajoon. Tosin saa sitten vertailupohjaa jos nyt ensin koeajaa vanhan mallin ja sitten myöhemmin uudemman mallin. Turkuun pitäisi Tesla myymälä huhujen mukaan avautua vuoden 23 loppuun mennessä, vielä en ole Teslan logoja Turussa nähnyt, joten katsotaan pitääkö huhut paikkaansa. Mutta hyvä olisi jos ei Vantaalle asti tarvitsisi koeajolle lähteä.
 
Kyllähän noi autojen audiosoittimetkin olivat vähän toista silloin kun olivat vielä oikeasti soittimia + mahd. päätevahvarit ja kunnon kaiuttimet vs. joku vammainen tabletti spotifyn ja integroitujen pilipalikaiutinten kanssa.
Monesta voi uusi autoja haukkua mutta poppivehkeet ei mielestäni ole se.
Tuossa uudessa kolmosessakin taitaa olla ihan ok laatuisten kajarien lisäksi pari subbaria, ja tottakai on vahvistin niille.
Muilla merkeillä sitten on harmankardonit ja burmeisterit mitkä kanssa saa aikaan vähintään riittävän äänenlaadun normikuluttajalle.

Ei tarvitse kovinkaan kauaksi taaksepäin mennä kun autojen omat kajarit oli kirjaimellisesti sitä itseään ja rahallakaan ei tehtaalta saanut kunnollisia vaan piti viedä jonnekin laitettavaksi tai ite asentaa jos edes kohtalaiset halusi.
 
Toivottavasti lähettävät Itä-Suomeen lähimpään Vianor-liikkeeseen. Voi alkaa jo ahdistamaan, jos menee marraskuun puolelle :hmm:
Minulla viimeviikolla haettu Y ja talvirenkaat oli mukana. Tiedä sitten onko renkaiden toimituksessa olleet vaikeudet kokonaan ohi.
 
Tuleekohan korkotarjousta uuteen Model 3 malliin lokakuussa? Vaikea kuvitella, että muuten kauppa käynnistyy kunnolla ainakaan Suomessa. Hinnan putoamisesta en olisi niin huolissaan kuin muissa malleissa, tuskin Tesla tulee pudottamaan Model 3 hintaa 10k € ainakaan lähivuosina. Teslallahan käynnistyy ensiviikolla Electric Summer koeajo tapahtuma Turussa, tuskin ovat vielä uutta Model 3 saaneet sinne koeajoon. Tosin saa sitten vertailupohjaa jos nyt ensin koeajaa vanhan mallin ja sitten myöhemmin uudemman mallin. Turkuun pitäisi Tesla myymälä huhujen mukaan avautua vuoden 23 loppuun mennessä, vielä en ole Teslan logoja Turussa nähnyt, joten katsotaan pitääkö huhut paikkaansa. Mutta hyvä olisi jos ei Vantaalle asti tarvitsisi koeajolle lähteä.
Varmaan katsovat ensin miten menee kaupaksi ennenkuin mitään korko ym tarjouksia tulee.

Kuten nyt myyntiluvuistakin hyvin näkee niin kolmosen hinta on kyllä liian lähellä Y:n hintaa niin suurin osa valitsee Y mallin. Pitäisi olla selkeästi halvempi tuo kolmonen, toisaalta söisikö se sitten Y:n markkinoita?
 
Jos pinkka olisi kunnossa niin en edes harkitsisi mitään muuta sähkistä.
Etkös sä juuri ostanut lähes samaa hintaluokkaa olevan auton? Mutta tosiaan aika jännä, että haukut Teslan käyttöliittymää ja kehut Porschen. Tulee väkisinkin mieleen kysyä, että kuinka paljon sulla on teslasta ajo/käyttökokemusta?
 
Turkuun pitäisi Tesla myymälä huhujen mukaan avautua vuoden 23 loppuun mennessä, vielä en ole Teslan logoja Turussa nähnyt, joten katsotaan pitääkö huhut paikkaansa.

Kyllä Raisioon tulee piste.
Huoltoneuvojaa hakevat, myymälän johtajaa.

Korjaamopäällikkö on löytynyt jo.

Lukee että 2023 loppuun mennessä pitäisi aueta.
 
Mielenkiintoista muutenkin että kolmosen hintahistoriassa on aika kova volaliteetti verrattuna Y:hyn.

Tosiaan tuo ero on aika pieni, mutta Y ilmeisesti on nyt oikean hintainen kun kauppa käy niin hyvin.

Samassa hintaluokassa on Niro EV, ID4.

Highlandiin oli oletus että hinta laskisi jopa 14%, mutta haaveksi jäi.
 
Taycanin infotainment on aika lailla täydellinen näin vain toisen käden tiedon varassa olevana. Pitkän matkan navigointi on vaikuttanut oleva Teslan kanssa yhtä hyvä (tai osaa navigoida reitin, valita lataukset ja muuttaa latauksia lennossa vaikka ihan vieressä sekä ruuhkan että latureiden varaustilanteen mukaan) mutta auto lataa hivenen nopeampaa ja asiointilataus onnistuu kummaltakin puolelta.

Loput hoitaa sitten Android auto tai vastaavat. En ainakaan kommenteissa huomannut mitään sellaista ominaisuutta joka varsinaisesti häiritsee.

Mutta kuten sanottua, toisen käden tiedon varassa tässä kohtaa, joten en lähde paremmuudesta sanomaan juuta tai jaata.
 
Etkös sä juuri ostanut lähes samaa hintaluokkaa olevan auton? Mutta tosiaan aika jännä, että haukut Teslan käyttöliittymää ja kehut Porschen. Tulee väkisinkin mieleen kysyä, että kuinka paljon sulla on teslasta ajo/käyttökokemusta?
Joo itellä i4 mutta taycanin vastaavaan saa tuplata hinnan, ajaisin paljon mielummin taycanilla. i4 toimii sujuvasti infotainment mutta ärsyttää nämä mistä olen teslaakin arvostellut kun viedään näytölle asioita mitkä kuuluisi olla omalla napilla tai säätimillä ja i4 tapauksessa erityisesti lämmityslaitteen ja penkinlämppärien käyttö. bemmissä siinä vielä olisi näytön alla ihan hyvin tilaakin sille edellisen mallin erittäin hyvälle lämppärinsäätimelle.

Taycania kehun erityisesti todella tyylikkäästä toteutuksesta, ei ole vaan isketty tablettia keskelle ja se siitä.
Onhan se muutenkin kaikinpuolin aivan upea auto ja todella haluaisin sellaisen.

Teslalla ite ajanut eri malleilla yhteensä noin 5tkm.
 
Monesta voi uusi autoja haukkua mutta poppivehkeet ei mielestäni ole se.
Tuossa uudessa kolmosessakin taitaa olla ihan ok laatuisten kajarien lisäksi pari subbaria, ja tottakai on vahvistin niille.
Muilla merkeillä sitten on harmankardonit ja burmeisterit mitkä kanssa saa aikaan vähintään riittävän äänenlaadun normikuluttajalle.

Ei tarvitse kovinkaan kauaksi taaksepäin mennä kun autojen omat kajarit oli kirjaimellisesti sitä itseään ja rahallakaan ei tehtaalta saanut kunnollisia vaan piti viedä jonnekin laitettavaksi tai ite asentaa jos edes kohtalaiset halusi.
Ei noi kovin häävit ole. Väittäisin huonommaksi kuin 2010 e-sarjalaisessa. Ja niihin sai sitten helposti markettivehkeistä parannusta. Tuohon ei laiteta yhtään mitään ihan jo pelkästään siksi, että se telkkari vie kaiken käytössä olevan tilan.
 
On muuten melkoiset määrät S ja X - kaaroja tällä hetkellä varastossa. Onkohan viimeisimmät hinnanpudotukset saaneet aikaan tilausperuutusten aallon?
 
On muuten melkoiset määrät S ja X - kaaroja tällä hetkellä varastossa. Onkohan viimeisimmät hinnanpudotukset saaneet aikaan tilausperuutusten aallon?
Teslahan kunnioittaa hintaa eli jos hinta laskee laskevat kyllä tilauksiin. Jos hinta nousee niin eivät nosta.

Eiköhän se vaan johdu siitä että kallis auto ja ei ole ostajia.
 
Kuusamon Superchargerin rakentaminen alkanut ja 8 tolppaa vissiin tulossa.
Hyvä uutinen. Tuleeko ihan Kuusamoon vai Rukalle (..joka olisi vielä parempi). Rukalla on ollut aika surkea laturitilanne. Itse käyn siellä kesällä ja kun on surkea silloinkin, niin voin kuvitella miten huono se on talvella jolloin väkeä moninkertaisesti kesään verrattuna.

Oliko tästä vahvistusta, tuleeko samaan läjään K ja S latauksien kanssa vai Rukalle asti? Ihan mielenkiinnosta kun Jouluksi tulee mentyä Rukalle
 
Screenshot_2023-09-04-09-07-34-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Riippuen kuinka tarkkoja nämä Teslan sivujen pallurat on, niin Kuusamoon olisi tulossa eikä Rukalle.
 
Screenshot_2023-09-04-09-07-34-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Riippuen kuinka tarkkoja nämä Teslan sivujen pallurat on, niin Kuusamoon olisi tulossa eikä Rukalle.
Hyvä tuokin, vaikka onhan sinne Rukalta jonkin verran matkaa. ABC-latureista huonot kokemukset vähänkin suositummissa lokaatioissa (ajatellen nopeaa matkantekoa..), eikä tuolla noita K-Latauksen pömpeleitäkään liikaa ole. Rukalla tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia, matkailijoita lomakausina ja ainoastaan kourallinen 11kW latureita koko kylässä (..eikä ensimmäistäkään nopeaa).
 
Facebookissa taisi olla juttua että Kuusamon Prismalle tulisi superit. Ovat jo alottaneet työmaan.

Mutta, eikös täällä jotkut todenneet että supereilla ei tee mitään suomessa? Ainoa millä tekee on ABC lataus…?
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tonne pk-seudulle haluis vielä jonkin Superin tonne jonnekin Jumbon tms. lähistölle.. Joo, Vierumäellä on, mutta ärsyttävä ladata pois ajaessa heti 50km jälkeen, kun vois vaikka ajaa suoraan kauemmas.
Näköjään oli myös Inariin tulossa ts. alkaa päästä itärajaa pitkin supereilla Norjaan ja/tai Saariselällekin.

--
Noi Model 3 refresh-jutut on nopeesti ajateltuna melko nopsaan kopsattavissa myös Model Y malliin. Jos veikata pitäis, niin kait sitä luulisi, että 2024 nuo saapuu. Toki varmaan kynnystä pitää linjastoja kiinni, kun mallisto päivittyy ja kauppa käy muutenkin. Muistaakseni Long Range Model Y halvimmillaan tainnut olla noin 52 000e koukulla, ja std. range Model Y joku 44500e koukulla? Muistelisinko suunnilleen oikein.

Model 3:sta tais saada ilman koukkua johonkin 39500e,eli noin 41 000e koukulla - std. rangea siis.

Kiinnostavaa nähdä, tippuu nuo 1gen Model 3:en hinnat pikkuhiljaa alemmas.. On kuitenkin tullut tuplalasia ja vissiin ilmalämpöpumppuakin sen jälkeen jne.

Model Y koeajolle menossa toistamiseen syyskuun puolen välin jälkeen. Lähetin kyllä viestiä, että myös Model 3 kiinnostaa jos ois saatavilal koeajoon sekin.

Tilat kiinnostaa, kun nyt on kunnon verrokit itselläkin - että riittääkö ne mitenkään edes joustamalla jostakin.
 
Jotenkin tonne pk-seudulle haluis vielä jonkin Superin tonne jonnekin Jumbon tms. lähistölle.. Joo, Vierumäellä on, mutta ärsyttävä ladata pois ajaessa heti 50km jälkeen, kun vois vaikka ajaa suoraan kauemmas.
Näköjään oli myös Inariin tulossa ts. alkaa päästä itärajaa pitkin supereilla Norjaan ja/tai Saariselällekin.
Jeps. Itä-Helsinkiin/Vantaalle tarvittaisiin kyllä Superia. Laturi-infra on aika nopeasti muuttunut heikompaan suuntaan kesän aikana. ABC:n pömpeleitä kohtuullisen hyvin saatavilla, mutta käyttäjämäärät lisääntyneet ja latausnopeudet sitä myötä aivan mitä sattuu. Esim. Itäkeskuksessa yleensä ne 80kW pömpelit ovat selkeästi luotettavampi ja nopeampi vaihtoehto kuin suurtehot, joista ei pahimmillaan saa sen puolen tunnin stopin aikana juuri mitään. Takseista ei varmaan eroon pääse, ja sähkärit lisääntyvät muutenkin vauhdilla, niin nurkka-ajoissa lataamisesta alkaa oikeasti tulla päänvaivaa tällä menolla. Reissuilla homma toimii kun siellä ladataan ainoastaan tarpeeseen eikä kukaan seiso asemalla pitkää aikaa, mutta kaupungissa homma menee pian perseilyksi jos ei noita latureita ala olemaan joka nurkalla.
 
Reissuilla homma toimii kun siellä ladataan ainoastaan tarpeeseen eikä kukaan seiso asemalla pitkää aikaa, mutta kaupungissa homma menee pian perseilyksi jos ei noita latureita ala olemaan joka nurkalla.
Eikös latausinfra kuitenkin perustu ainakin tällä hetkellä siihen, että reissun päällä on pikalatureita huoltoasemilla tms ja kaupungeissa sitten kauppojen pihalla asiointilatausta kauppareissujen ajaksi (k-lataus, abc-lataus). Ei kai teslalla ole mitään intressejä rakentaa pikalatureita mihinkään kauppakeskuksiin?
 
Facebookissa taisi olla juttua että Kuusamon Prismalle tulisi superit. Ovat jo alottaneet työmaan.

Mutta, eikös täällä jotkut todenneet että supereilla ei tee mitään suomessa? Ainoa millä tekee on ABC lataus…?
Nykyään superit ovat useimmiten halvempia kuin ABC-lataus, vuosi sitten oli vielä toisin päin.
 
Eikös latausinfra kuitenkin perustu ainakin tällä hetkellä siihen, että reissun päällä on pikalatureita huoltoasemilla tms ja kaupungeissa sitten kauppojen pihalla asiointilatausta kauppareissujen ajaksi (k-lataus, abc-lataus). Ei kai teslalla ole mitään intressejä rakentaa pikalatureita mihinkään kauppakeskuksiin?
Ei kauppakeskuksiin tarvitsisikaan tulla, mutta esim. Hermanni/Kalasatama, Roihupelto, Kivikko olisivat hyviä kohteita. Lähellä isoja väyliä, ei ostoshelvetin yhteydessä jne. Sinänsä sama kuka noihin paikkoihin niitä latureita pystyttäisi, mutta tarvetta on. Kauppareissulataus alkaa tällä yleistymistahdilla olemaan fantasiaa muutoin kun öisin.
 
Mulla on käsitys että samaan rakennukseen jossa Wetteri toimii nyt.

Huolto on toiminut väliaikaisesti jo vuoden päivät Tierankadulla, Turussa.
Eli se uusi pytinki Burger Kingin vieressä, josta purettiin aiemmin autoverkkokaupan tilat vekeen? Vai oliko Wetterillä joku muu paikka, johon Tesla on nyt muuttamassa, kun Wetteri menee uusiin? Uudessa Wetterin logo on ainakin helvetin isolla, että tuntuisi oudolta, jos sinne joku pikkuinen Tesla-logo tungettaisiin rakennuksen nurkkaan.
 
Eli se uusi pytinki Burger Kingin vieressä, josta purettiin aiemmin autoverkkokaupan tilat vekeen? Vai oliko Wetterillä joku muu paikka, johon Tesla on nyt muuttamassa, kun Wetteri menee uusiin? Uudessa Wetterin logo on ainakin helvetin isolla, että tuntuisi oudolta, jos sinne joku pikkuinen Tesla-logo tungettaisiin rakennuksen nurkkaan.

Sinne mun käsittääkseni tulee. Mutta eipä tuo showroom paljoa tilaa vie, kun koko mallistokin mahtuu neljään autoon.
 
Jotenkin tonne pk-seudulle haluis vielä jonkin Superin tonne jonnekin Jumbon tms. lähistölle.. Joo, Vierumäellä on, mutta ärsyttävä ladata pois ajaessa heti 50km jälkeen, kun vois vaikka ajaa suoraan kauemmas.
Näköjään oli myös Inariin tulossa ts. alkaa päästä itärajaa pitkin supereilla Norjaan ja/tai Saariselällekin.

--
Noi Model 3 refresh-jutut on nopeesti ajateltuna melko nopsaan kopsattavissa myös Model Y malliin. Jos veikata pitäis, niin kait sitä luulisi, että 2024 nuo saapuu. Toki varmaan kynnystä pitää linjastoja kiinni, kun mallisto päivittyy ja kauppa käy muutenkin. Muistaakseni Long Range Model Y halvimmillaan tainnut olla noin 52 000e koukulla, ja std. range Model Y joku 44500e koukulla? Muistelisinko suunnilleen oikein.

Model 3:sta tais saada ilman koukkua johonkin 39500e,eli noin 41 000e koukulla - std. rangea siis.

Kiinnostavaa nähdä, tippuu nuo 1gen Model 3:en hinnat pikkuhiljaa alemmas.. On kuitenkin tullut tuplalasia ja vissiin ilmalämpöpumppuakin sen jälkeen jne.

Model Y koeajolle menossa toistamiseen syyskuun puolen välin jälkeen. Lähetin kyllä viestiä, että myös Model 3 kiinnostaa jos ois saatavilal koeajoon sekin.

Tilat kiinnostaa, kun nyt on kunnon verrokit itselläkin - että riittääkö ne mitenkään edes joustamalla jostakin.
50440€ on halvin Y neliveto minkä itse olen nähnyt. Veli sellaisen tilasikin. Jos peräsyöpää kaipaa, niin sitten varmaan lähemmäs 52K€.
 
Ei kai teslalla ole mitään intressejä rakentaa pikalatureita mihinkään kauppakeskuksiin?

Ainakin Rovaniemellä Supercharger oli/on kauppakeskuksen parkkipaikan alakerrassa, Kuopiossakin se on siinä kauppakeskuksen ja Mäkkärin kyljessä. Kyllähän noi yleensä on aika ikävissä paikoissa, en muista että yksikään SC olisi sellaisessa paikassa johon tulisi muuten pysähdyttyä. Joten miksei sitten ostoskeskuksessa, siellä on valmiiksi infra luultavasti.
 
Ainakin Rovaniemellä Supercharger oli/on kauppakeskuksen parkkipaikan alakerrassa, Kuopiossakin se on siinä kauppakeskuksen ja Mäkkärin kyljessä. Kyllähän noi yleensä on aika ikävissä paikoissa, en muista että yksikään SC olisi sellaisessa paikassa johon tulisi muuten pysähdyttyä. Joten miksei sitten ostoskeskuksessa, siellä on valmiiksi infra luultavasti.
Kuopiossa on huoltoaseman/juustoportin yhteydessä. Toki siitä kauppakeskukseen kävellen pääsee, mutta ei onneksi pihassa. Hyvä lokaatio imo. Motarin liittymä heti vieressä, joten ylimääräisiä minuutteja ei kulu yhtään enempää kuin tarvis.

Kyllähän noi yleensä on aika ikävissä paikoissa, en muista että yksikään SC olisi sellaisessa paikassa johon tulisi muuten pysähdyttyä.

Näin ne pitääkin olla reitin varrella. Mitä vähemmän siellä on yhtään aiheeseen liittymättömiä ihmisiä/palveluita sen parempaa ja nopeampaa se lataaminen on vrt. kylmäasema vs. ABC-helvetti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Rovaniemen Superi on ihan loistavalla paikalla. Isolta tieltä pääsee suoraan kauppakeskuksen parkkiin ja laturit on heti sisäänkäynnin vieressä. En tiedä mitään muuta paikkaa missä tarvii poiketa noin vähän reitiltä, jos on jatkamassa matkaa eteenpäin.
 
Näin ne pitääkin olla reitin varrella. Mitä vähemmän siellä on yhtään aiheeseen liittymättömiä ihmisiä/palveluita sen parempaa ja nopeampaa se lataaminen on vrt. kylmäasema vs. ABC-helvetti.

Kyllä mä ainakin kaipaisin palvelua siinä samalla kun auton lataa, sen verran siinä edelleen aikaa menee. Muutenhan käy kuten nyt SC:llä usein, eli ensin istun autossa odottamassa latausta (tästä ei kukaan täysjärkinen voi tykätä) ja sen jälkeen ajan muualle hakemaan sen kahvin/lounaan/etc ja käymään kusella.

Ei se auton lataus kuitenkaan mikään instant ole jos tarvii ottaa vähänkään täydemmäksi. Tai jos kyseessä on joku Vierumäen SC, niin latausnopeudet on kuitenkin ABC tasoa. Onneksi sieltä saa edes joskus jotenkin juotavaa kahvia, mutta eipä ole sinne tultu hirveästi pysähdeltyä enää viime aikoina, on aina liian aikaisin tai liian myöhään pysähdyspaikkana itselleni. Mutta aikanaan ei oikein muita latauspaikkoja ollut sopivasti.
 
Kyllä mä ainakin kaipaisin palvelua siinä samalla kun auton lataa, sen verran siinä edelleen aikaa menee.

Tän verran palveluita itsekin siinä sulatan. Eli esim. toi juustoportti tai vaikka Mikkeli, jossa tulee myös käytyä aika usein, ovat passeleita.
 
Ainakin Rovaniemellä Supercharger oli/on kauppakeskuksen parkkipaikan alakerrassa, Kuopiossakin se on siinä kauppakeskuksen ja Mäkkärin kyljessä. Kyllähän noi yleensä on aika ikävissä paikoissa, en muista että yksikään SC olisi sellaisessa paikassa johon tulisi muuten pysähdyttyä. Joten miksei sitten ostoskeskuksessa, siellä on valmiiksi infra luultavasti.
Niin, mutta nämä mainitsemasi kohteet on ihmisten matkan varrella. Pk-seutu ei ole periaatteessa kenenkään matkaa tekevän varrella. Ihmiset lataa kotona (tai asiointilatauksessa vaikkapa s-marketilla) autonsa ja sitten kun lähdetään tien päälle ja akku on lopussa, niin pysähdytään sinne Kuopion kauppakeskukselle syömään ja kahvittelemaan latauksen ajaksi.
 
Tän verran palveluita itsekin siinä sulatan. Eli esim. toi juustoportti tai vaikka Mikkeli, jossa tulee myös käytyä aika usein, ovat passeleita.
Sehä mikkelin SC on semipyllyssä paikassa talvisin, kun ei ole mitn kahviota siinä lähellä. Se kesäkahvila on kiva siinä tien toisella puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 194
Viestejä
4 423 186
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom