Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tulee mieleen kyllä kysymys - onko nähty edes autoja? Miten kolmonen / Y voi saada ergonomiasta täydet pisteet, kun edes reisien tukea ei voi säätää istuimessa?
Taisivat kaksi testipäivää ajella autoja ristiin ja rastiin, eli kyllä siinä varmaan autot on nähty ja kokeiltu. Raati koostui viidestä toimittajasta ja yhdestä maallikosta. Ei kai se nyt voi näin kauhea asia olla jos joku/jotkut toimittajat ja peräti joku taviskin vahingossa antaa teslalle positiivista palautetta?

Oman kokemuksen mukaan y:n (ja kolmosen) penkki on ergonomialtaan hyvä ja kuumuuskaan ei häiritse. Ongelma on se, että perse alkaa puutua jo tunnin ajamisen jälkeen. Tietty tämä ongelma on melkein jokaisen auton ongelma, minkä kyydissä olen istunut.
 
Ensi viikolla Yyn nouto. Logistiikassa meinaa tulla haasteista. Mites mahtuuko talvirenkaat takaluukkuun ilman penkkien kaatamista? Jos ei, niin riittääkö edes kahden penkin kaato?
Jos uuden Teslan ostit renkaineen, niin talvirenkaat ilmaantuu Vianorille joskus lokakuussa tai marraskuussa. Ja Tesla tarjoaa ensimmäisen vaihdon, näin ainakin siis 2v sitten
 
Jep, ei ole kuulunut 11.8 noudetun kolmosen talvipyöristä ainakaan toistaiseksi. Teslan tuntien veikkaisin itse joutuvan kyselemään perästä.
Itselle tuli muistaakseni vianorilta viestiä renkaiden saavuttua sinne, mutta tosiaan taisi olla jotain lokakuun loppua.
 
Nyt on puskurikamera hävinnyt Teslan sivuilta uuden kolmosen kuvista. Eli "vahvistaa" sen, että puskurikameraa ei ole tulossa ainakaan tässä vaiheessa.
Tai tulee myöhemmässä vaiheessa kun CT julkaistaan koska tuo kamera piti olla truck only. Mutta kuka nyt haluaa ostaa auton johon se on tulossa mutta myöhemmin?
 
Tai tulee myöhemmässä vaiheessa kun CT julkaistaan koska tuo kamera piti olla truck only. Mutta kuka nyt haluaa ostaa auton johon se on tulossa mutta myöhemmin?
Mietin samaa, jos olisin uutta ostamassa niin saattaisin odottaa kameraa. Se sallisi luultavasti sen 360 kameran teon myöhemmin softapäivityksellä, mitä nykyisiin ei oikein voi saada. Tämä 360 kamera taas olisi aika kiva varuste kun parkkitutkia ei ole.
 

Ensimmäiset Highlandit jo kuljetuksessa Kiinassa. Saa nähdä miten pitkä pullonkaula että eka erä lähtee Eurooppaan kun tilauksia oli ilmeisesti ensimmäisenä päivänä pelkästään Kiinassa 30k. Liekö ensimmäiset 6 viikkoa menee suoraan sinne ja lokakuun lopussa valmistetut Eurooppaan?
 
Mietin samaa, jos olisin uutta ostamassa niin saattaisin odottaa kameraa. Se sallisi luultavasti sen 360 kameran teon myöhemmin softapäivityksellä, mitä nykyisiin ei oikein voi saada. Tämä 360 kamera taas olisi aika kiva varuste kun parkkitutkia ei ole.
Ennen vanhaan kun asennettiin USS itse niin nyt joutuu niiden lisäksi ite asentamaan etukamerankin :)
 
Mietin samaa, jos olisin uutta ostamassa niin saattaisin odottaa kameraa. Se sallisi luultavasti sen 360 kameran teon myöhemmin softapäivityksellä, mitä nykyisiin ei oikein voi saada. Tämä 360 kamera taas olisi aika kiva varuste kun parkkitutkia ei ole.
360 kameraa kun Tesla ei saa tehtyä. Patentti ja Teslan kameroilla on katvealueet.
 
Itselle tuli muistaakseni vianorilta viestiä renkaiden saavuttua sinne, mutta tosiaan taisi olla jotain lokakuun loppua.
Toivottavasti lähettävät Itä-Suomeen lähimpään Vianor-liikkeeseen. Voi alkaa jo ahdistamaan, jos menee marraskuun puolelle :hmm:
 
Taisivat kaksi testipäivää ajella autoja ristiin ja rastiin, eli kyllä siinä varmaan autot on nähty ja kokeiltu. Raati koostui viidestä toimittajasta ja yhdestä maallikosta. Ei kai se nyt voi näin kauhea asia olla jos joku/jotkut toimittajat ja peräti joku taviskin vahingossa antaa teslalle positiivista palautetta?

Ei, vaan voiko mielestäsi olla täydellinen jos puuttuu merkittäviä asioita? Mikä silloin on kriteeri testissä? "No, löytyy tästä ainakin pelkääjän penkki, ergonomiasta 100%" ?

Oman kokemuksen mukaan y:n (ja kolmosen) penkki on ergonomialtaan hyvä ja kuumuuskaan ei häiritse. Ongelma on se, että perse alkaa puutua jo tunnin ajamisen jälkeen. Tietty tämä ongelma on melkein jokaisen auton ongelma, minkä kyydissä olen istunut.

Jos perse puutuu, niin penkkihän ei ole silloin mikään hyvä (tai et osaa säätää sitä). Siinähän on selvästi puutteita ergonomiassa, koska tuet kroppaasi väärin kun et ole saanut oikeaa istuma-asentoa. Itselläni on kyllä selkä märkänä ainakin monen tunnin ajamisen jälkeen, enkä ole tässäkään ketjussa ainoa jolla näin on.
 
Tai tulee myöhemmässä vaiheessa kun CT julkaistaan koska tuo kamera piti olla truck only. Mutta kuka nyt haluaa ostaa auton johon se on tulossa mutta myöhemmin?

Tesla lisäilee muitakin ominaisuuksia pitkin mallin elinkaaren ajan sekä pudottelee ominaisuuksia pois ilman että juuri ilmoittelee asiasta. Esim Ryzenit Atomien tilalle. Uss pois, matkustajan ristiselän säätö pois. Matriisivalot tilalle.

Vanhan viisauden mukaan autovalmistajan uuden sukupolven ensimmäisiä malleja kannattaa vältellä. Mielestäni tämä pitää erityisen hyvin paikkansa teslan kohdalla.
 
Oman kokemuksen mukaan y:n (ja kolmosen) penkki on ergonomialtaan hyvä ja kuumuuskaan ei häiritse. Ongelma on se, että perse alkaa puutua jo tunnin ajamisen jälkeen.
Tässähän on kahdessa peräkkäisessä lauseessa jotakuinkin päinvastaiset kuvaukset samasta penkistä.

Itse kutsun perseen tunnissa puuduttavaa penkkiä paskaksi… No offence.
 
Oman kokemuksen mukaan y:n (ja kolmosen) penkki on ergonomialtaan hyvä ja kuumuuskaan ei häiritse. Ongelma on se, että perse alkaa puutua jo tunnin ajamisen jälkeen. Tietty tämä ongelma on melkein jokaisen auton ongelma, minkä kyydissä olen istunut.
En pysty hyvällä tahdollakaan kehumaan Y:n penkkiä hyväksi. Ihan mukava se on istua eli aika pehmeä ja siten kuppimainen. Olen ajellut neljäkin tuntia putkeen ilman puutumista. Silti siitä puuttuu kunnollinen reisi- ja sivuttaistuki, päätuki ei ole säädettävä, keinonahkamateriaali ei tunnu kovin miellyttävälle ja se on hiostava. Parempi penkki se on kuin jonkin perusjapsin kangaspenkki, mutta huomattavasti takamatkalla vaikkapa bemarin comfort-penkkiin tai edes VW:n ergocomfort-penkkiin nähden.

En silti surkuttelee nykyistä penkkiä. Kyllä sillä pärjää, vaikka ei pistäkään suuta hymyyn.
 
Tesla lisäilee muitakin ominaisuuksia pitkin mallin elinkaaren ajan sekä pudottelee ominaisuuksia pois ilman että juuri ilmoittelee asiasta. Esim Ryzenit Atomien tilalle. Uss pois, matkustajan ristiselän säätö pois. Matriisivalot tilalle.

Vanhan viisauden mukaan autovalmistajan uuden sukupolven ensimmäisiä malleja kannattaa vältellä. Mielestäni tämä pitää erityisen hyvin paikkansa teslan kohdalla.
Teslallakin ei ole normaalia sykliä. Kuten itsekin tuossa kirjoitit että lisätään ja poistetaan ominaisuuksia.
 
En pysty hyvällä tahdollakaan kehumaan Y:n penkkiä hyväksi. Ihan mukava se on istua eli aika pehmeä ja siten kuppimainen. Olen ajellut neljäkin tuntia putkeen ilman puutumista. Silti siitä puuttuu kunnollinen reisi- ja sivuttaistuki, päätuki ei ole säädettävä, keinonahkamateriaali ei tunnu kovin miellyttävälle ja se on hiostava. Parempi penkki se on kuin jonkin perusjapsin kangaspenkki, mutta huomattavasti takamatkalla vaikkapa bemarin comfort-penkkiin tai edes VW:n ergocomfort-penkkiin nähden.

En silti surkuttelee nykyistä penkkiä. Kyllä sillä pärjää, vaikka ei pistäkään suuta hymyyn.

Tietenkin pitää muistaa, että tässä puhutaan 40k tai alle autosta niin ei siinä hintaluokassa muissakaan mitää kummoisia penkkejä ole. Johonkin corollan penkkeihin verrattuna ihan ok ovat mielestäni, tosin corollassa materiaali paljon miellyttävämpää.
Joo bemarin sportit tai m-sportit saati sitten comfortit on jotain aivan muuta mutta niin on auton hintalappukin.
 
En pysty hyvällä tahdollakaan kehumaan Y:n penkkiä hyväksi. Ihan mukava se on istua eli aika pehmeä ja siten kuppimainen. Olen ajellut neljäkin tuntia putkeen ilman puutumista. Silti siitä puuttuu kunnollinen reisi- ja sivuttaistuki, päätuki ei ole säädettävä, keinonahkamateriaali ei tunnu kovin miellyttävälle ja se on hiostava. Parempi penkki se on kuin jonkin perusjapsin kangaspenkki, mutta huomattavasti takamatkalla vaikkapa bemarin comfort-penkkiin tai edes VW:n ergocomfort-penkkiin nähden.

En silti surkuttelee nykyistä penkkiä. Kyllä sillä pärjää, vaikka ei pistäkään suuta hymyyn.

Puhutko sinä Kiinapenkistä vai Saksapenkistä? Ovat erilaiset.
 
Varastoautoa kun tilaa niin voi valita tehtaan.
Joo, kun laitat satunnaisen auton ostajan tilaamaan auton, niin tämä decipheröi vin-koodista tehtaan ja snipettää juuri oikean mallin halutuilla ominaisuuksilla jonosta jossa autot viipyvät joitakin tunteja? Ja ensin se random-ostaja osaa googlata että XYZ-koodillisessa autossa on paremmat penkit ja sellainen pitäisi tilata jos haluaa että perse ei puudu?

Teslan tilausprosessia on kehuttu hyväksi ja helpoksi, oikeasti se on lähinnä salapoliisityötä ja vaatii random-facebook/forum postien lukemista jotta 50k ostos ei ole rampautettu…

Niin kauan kuin teslan sivulla ei edes lue että tässä on paremmat penkit kuin tuossa ja pitää valita tällä vinillä jos haluaa nämä, niin normaaliostajan näkökulmasta niitä parempia penkkejä ei voi saada kuin tuurilla.
 
Tesla S ja X USA hintakehitys on tänä vuonna ollut aika kuluttajaystävällinen.

1693736687311.png
 
Joo, kun laitat satunnaisen auton ostajan tilaamaan auton, niin tämä decipheröi vin-koodista tehtaan ja snipettää juuri oikean mallin halutuilla ominaisuuksilla jonosta jossa autot viipyvät joitakin tunteja? Ja ensin se random-ostaja osaa googlata että XYZ-koodillisessa autossa on paremmat penkit ja sellainen pitäisi tilata jos haluaa että perse ei puudu?

Teslan tilausprosessia on kehuttu hyväksi ja helpoksi, oikeasti se on lähinnä salapoliisityötä ja vaatii random-facebook/forum postien lukemista jotta 50k ostos ei ole rampautettu…

Niin kauan kuin teslan sivulla ei edes lue että tässä on paremmat penkit kuin tuossa ja pitää valita tällä vinillä jos haluaa nämä, niin normaaliostajan näkökulmasta niitä parempia penkkejä ei voi saada kuin tuurilla.
Siis mitä ! Jos kaksi ostajaa ostaa saman auton vaikka samana päivänä, niin ne voi olla erinlaiset ja erinlaisilla ominaisuuksislla. Mitä vittua. Toinen voi saada auton paremmilla varusteilla vai ?

Tesla S ja X USA hintakehitys on tänä vuonna ollut aika kuluttajaystävällinen.
Varmaan riippuu keneltä kysyy. Auton ostoa harkitsevilta tai sen jo ostaneilta.
 
Varmaan riippuu keneltä kysyy. Auton ostoa harkitsevilta tai sen jo ostaneilta.
Itsekin jossain välissä harkitsin ässää mutta onneksi oli silloin niin kallis ettei siihen tullut lähdettyä, onneksi.
Ei missään autoissa ole niin sadistiset arvonalenemat kuin näissä. 30k puolessa vuodessa + normaali arvonalenema niin ei ainakaan itsellä perse kestä sellaista.
 
Eikai sillä uuen hinnan tippumisella oo väliä kuha ostaa Teslan seuraavaksikki. ;)
 
Siis mitä ! Jos kaksi ostajaa ostaa saman auton vaikka samana päivänä, niin ne voi olla erinlaiset ja erinlaisilla ominaisuuksislla. Mitä vittua. Toinen voi saada auton paremmilla varusteilla vai ?
Kyllä. Eikai tämä enää ole yllätys?
 
Kyllä. Eikai tämä enää ole yllätys?
No olihan se kun en ole niin perillä teslan toimintatavoista. Mutta omituinen juttu. Tosin moni on autuaan tietämätän asiasta , niin kaikki on hyvin , vaikka olisi mustan pekan saannutkin teslapelissä käteensä.
 
Mites toi Teslan autopilotti Suomessa? Toimiiko tai tartteeko tuota?

Saako auton ajamaan esim. nyt maantiepätkää autonomisesti tuolla kesäisin (talvella varmaan no go)?
 
Noh, toisaalta on ihmisiä joilla puutuu perse missä tahansa penkissä ja sitten ihmisiä on, joilla ei puudu perse missään penkissä. Itse kuulun jälkimmäisiin.

Minä olen kuulunut kumpaankin ryhmään. Joskus 10-15 vuotta sitten perse puutui ja jomotti aina, kun jouduin istumaan vähänkään pitempään. Eri autojen penkit, kovapintaiset penkit, toimistotuolit, sohvat; mikään ei tuntunut "ergonomiselta". Nykyisin taas voin istua osapuilleen missä tahansa tuntematta oloani epämukavaksi (näihin ergonomiakeskusteluihin on aika vaikea ottaa kantaa, kun kaikki kelpaa).

 
Tulis vaan Suomeenkin takas se 80k ässä mitä oli hetken myynnissä muutama vuosi sitten.

On kyllä riskialtista tämä Teslojen ostaminen kun hinnat pomppii miten sattuu. Varsinkin kalliimpien eli X ja S ostaminen. Niin jossain vaiheessa olivat noin "halpoja" ja sitten nostivat hintoja? Sääliksi käy heitä, jotka ovat ostaneet uutena tänä vuonna ja yhdessä yössä palaa kakskymmentä tonnia rahaa. Tähän varmaan joku sanoo, että semmosta se kalliiden autojen osto on, mutta moni tuolla on jo sanonut ostavansa seuraavaksi muuta kuin Teslaa. Onko muilla automerkeillä ollut vastaavia pudotuksia?

Oman muutaman vuotta vanhan käytetyn ässän hintaan tuo ei onneksi taida juurikaan vaikuttaa. Suomessa muutenkin nuo käytettyjen hinnat, varsinkin näissä Y ja 3 malleissa ovat outoja, kuten jo monesti täällä todettu. S ja X taas ovat olleet kokoajan paljon halvempia jenkeissä. Viimeksi kun katoin Model S tarjontaa käytettynä, niin 2021 ylöspäin malleja tais olla 7 kappaletta, joista 5 oli refresh malleja 90-130k hintaluokassa. Ne kyllä otti tuossa turpiinsa kunnolla.
 
On kyllä riskialtista tämä Teslojen ostaminen kun hinnat pomppii miten sattuu. Varsinkin kalliimpien eli X ja S ostaminen. Niin jossain vaiheessa olivat noin "halpoja" ja sitten nostivat hintoja? Sääliksi käy heitä, jotka ovat ostaneet uutena tänä vuonna ja yhdessä yössä palaa kakskymmentä tonnia rahaa. Tähän varmaan joku sanoo, että semmosta se kalliiden autojen osto on, mutta moni tuolla on jo sanonut ostavansa seuraavaksi muuta kuin Teslaa. Onko muilla automerkeillä ollut vastaavia pudotuksia?

Jos päivittää teslan toiseen teslaan niin sen minkä menetti nykyisen hinnassa saa takaisin ostaessaan halvemman uuden. Toki tappio jää käteen, jos vaihtaa teslasta pois.

Eniten sähkiksen ostamisessa arveluttaa teknologian nopea kehitys ja hintojen mahdollinen lasku. Ostaako nyt model s/y vai tuleeko merkittävä facelift pian? Toisaalla mitä mersun ja nvidian yhteistyöstä syntyy 2024, kiinalaisten valmistajien autot kehittyy nopealla tahdilla jne.
 
Teslojen ympärillä pyörivän hypehössötyksen lisäksi on hyvä välillä tuoda esille näitä ideologiapohjaisen suunnittelun omituisuuksia, joita mm. juuri Tesloissa tuntuu kyllä olevan aika lailla:



Videon kuvauksesta:
Tesla Model Y:stä ei tahdo löytyä kovinkaan montaa negatiivista arvostelua, joten tällä videolla käyn läpi auton huonoja puolia, suunnitteluvirheitä ja muita puutteita. Kyseessä on vapaamuotoinen roastaus eikä niinkään arvostelu, joten jokaisen ostajan kannattaa miettiä mitkä mainituista asioista itseä häiritsevät ja mitkä eivät. Kaikki näistä eivät minuakaan häiritse vaikka niitä moitinkin. Videossa on myös unohtunut mainita ainakin seuraavat puutteet:

- Navigaattorin käyttöliittymä on suomeksi, mutta puheopastusta ei ainakaan tällä hetkellä saa suomeksi.
- Akun lämmitys onnistuu vain navigoimalla laturille, mutta kaikkia latureita ei löydy navigaattorin tiedoista.
- Myös ovien avaus sisäpuolelta on jostain syystä toteutettu nappulalla ja mekaanista kahvaa ohjeistetaan käyttämään vain hätätilanteissa, tätäkin moni matkustaja ihmetellyt.
- Regen-jarrutuksen voimakkuutta ei voi säätää, itse pidän voimakkaasta jarrutuksesta kaasu nostettaessa, mutta jos joku muu ei pidä, ei sitä voi säätää.
- Takakontista puuttuu myös sidontalenkit kokonaan.

Kannattaa myös huomata, että auton ohjelmistoa päivitetään koko ajan ja moni mainituista asioista saattaa muuttua. Ainakin seuraavat asiat ovat jo korjattavissa tai muutettavissa:
- Videolla mainittu auton tahto nostaa nopeutta vallitsevan rajoituksen mukaan vakionopeudensäätimen kytkennän mukana, voidaan poistaa käytöstä auton valikosta.
- Ovien automaattisen lukituksen puhelimen poistuessa autosta voi kytkeä pois päältä, tällöin toki joutuu ovet lukitsemaan itse.

0:00 Intro
0:24 Rengaskoko
2:20 Ovenkahvat
3:57 Hattuhylly
7:10 Puhelinavain
10:07 Langaton kännykän laturi
11:46 Hansikaslokero
13:00 Liikenneympäristön havainnekuva näytöllä
14:13 Autopilon toiminta
19:46 Navigaattori
22:00 FSD?
23:57 GOM
24:53 Ajovalojen päälle kytkentä
26:21 Takavalot vetotilassa
27:43 Kosketusnäytön pinta-alan hyödyntäminen
29:21 Keskikonsolin lokerot
30:34 Etupenkkien alapuolen onkalo
32:07 Kosketuskäyttöliittymä
33:20 Pyyhkijöiden automaattinen nopeudensäätö
34:57 Virheiden korjaus lisävarusteilla
35:52 Pysäköintiavustin
39:32 Alustan kovuus / muutosten tekeminen kesken tuotannon
41:40 Istuimien materiaali
43:10 Lasikatto
44:12 Laatuongelmat
46:29 Kylkien muotoilu haalii kiveniskemiä
47:27 Roiskeläpät
48:30 Karmittomat ovet
50:32 Kaistavahdin neuroottisuus
52:20 Outro
 
On kyllä riskialtista tämä Teslojen ostaminen kun hinnat pomppii miten sattuu. Varsinkin kalliimpien eli X ja S ostaminen. Niin jossain vaiheessa olivat noin "halpoja" ja sitten nostivat hintoja? Sääliksi käy heitä, jotka ovat ostaneet uutena tänä vuonna ja yhdessä yössä palaa kakskymmentä tonnia rahaa. Tähän varmaan joku sanoo, että semmosta se kalliiden autojen osto on, mutta moni tuolla on jo sanonut ostavansa seuraavaksi muuta kuin Teslaa. Onko muilla automerkeillä ollut vastaavia pudotuksia?

Oman muutaman vuotta vanhan käytetyn ässän hintaan tuo ei onneksi taida juurikaan vaikuttaa. Suomessa muutenkin nuo käytettyjen hinnat, varsinkin näissä Y ja 3 malleissa ovat outoja, kuten jo monesti täällä todettu. S ja X taas ovat olleet kokoajan paljon halvempia jenkeissä. Viimeksi kun katoin Model S tarjontaa käytettynä, niin 2021 ylöspäin malleja tais olla 7 kappaletta, joista 5 oli refresh malleja 90-130k hintaluokassa. Ne kyllä otti tuossa turpiinsa kunnolla.
Semmoistahan se on kun sähköautoja runnotaan markkinoille vihreässä siirtymässä, merkkejä ja malleja putkahtelee ja ne käyvät veristä taistelua markkinaosuuksista. Hinnat pomppivat minne sattuu jne. Teslalla vielä impulsiivinen adhd Musk heittelee omia juttujaan ja nostaa ja laskee hintoja fiiliksen mukaan.
 
Jos päivittää teslan toiseen teslaan niin sen minkä menetti nykyisen hinnassa saa takaisin ostaessaan halvemman uuden. Toki tappio jää käteen, jos vaihtaa teslasta pois.
Voi tietysti olla vähän ikävää, kun vaihdokin jälkeen lainassa on vielä joku 20 k€ vajaus nollatulokseen nähden. Aikamoista copiumia väittää, että kymppitonnien persnetto olis nollasummapeliä.
 
Teslojen ympärillä pyörivän hypehössötyksen lisäksi on hyvä välillä tuoda esille näitä ideologiapohjaisen suunnittelun omituisuuksia, joita mm. juuri Tesloissa tuntuu kyllä olevan aika lailla:



Videon kuvauksesta:

Tässä videossa paras kohta on se, kun tuo kaveri näyttää kuinka hankalaa tuon takaluukun kannen käyttö on. Saman näköstä hommaa ku ne mainoskanavien "onko elämäsi näin hankalaa". :D Oikeasti tuota on todella helppo käyttää ihan yhdelläkin kädellä. Reunasta vähän kääntämällä tuo kääntyy ihan helposti, ei tartte työntää kättä sinne sisälle. Ihan vaan tuon takia epäilen noita hänen muitakin hankaluuksia, Youtube-raha tunnettuus kiinnostaa varmaan.
 
Tekniikan Maailmalla ollut pari päivää linjoilla uutinen, että Model 3 ja Model Y uudistuivat. Vaikea hahmottaa, miten tälläinen uutinen on ylipäätään voitu julkaista :hmm:

Teslan Model 3 ja Model Y uudistuvat, ja ”pikku-Tesloillakin” pääsee nyt yli 600 kilometriä

 
"Suomalainen automedia."

Itku tulee kun vertailee kirjastossa markka-ajan teknareita ja Tuulilasia nykypäivään.
 
Minusta TM:n artikkelit on ihan hyvin kirjoitettuja, tuo mukaanlukien. Se on tietty hieman huolestuttavaa jos ne artikkelit ovat täyttä puuta heinää.

Vähän houkuttelisi päivitys uuteen kolmoseen, mutta toisaalta nyt alla oleva -20 malli toimii ihan hyvin sekin vielä..
 
Eikös tesloissa ollut auton näytöllä oleva ladattu kwh määrä se mikä on akkuun mennyt eli ei sisällä häviöitä? Jos näin niin latailin äsken 4%->94% superilla ja tuosta skaalaamalla 100% ja lisäämällä 3kwh sain akun kuluneisuudeksi 4,5% mikä tuntuu käsittämättömän pieneltä. Auto m3 2019LR. Aina pidetty 70% ja vain muutaman kerran 100% reissuun lähtiessä. 80% kaikesta latauksesta AC latausta. Ajettu 68t km.
Aika samoja lukuja itsellänikin, ks. ao. lainaus muutaman sivun takaa.

Akkutakuu on varmasti olennainen seikka autojen haluttavuudessa, mutta jos auton X akuissa ei ilmene mitään massiivista luotettavuusongelmaa niin tuskin kysyntä akkutakuun loppumiseen romahtaa. Luotettavuusongelmiin taas löytyy helpommin nyrkkipajojen korjauksia, jolloin akkuvian hintariski laskee. Sen sijaan merkitystään tulevat varmaan nostamaan kaikki 3. osapuolen akunkuntotestit, joilla saadaan riippumaton arvio akun jäljellä olevasta kapasiteetista.

Oman Model 3 kapasiteetin kehitys näyttää tältä. Kapasiteetti tässä pitäisi kai olla uutena 74,5 kWh, eli nyt 65 tkm kohdalla degradaatio olisi noin 4%. Jos jatkan Excelissä tuota power-trendiviivaa 300 tkm asti, niin se ennakoi kapasiteetin olevan tuolloin 69 kWh, eli 7% degradaatio. Lineaarisella trendiviivalla ennuste on 62 kWh eli 16% degradaatio. Tarkoitukseni on pitää autoa pitkään, joten on mielenkiintoista nähdä mihin tuo kehittyy kun mittarissa on vaikka tuplamäärä kilometrejä.

1692870074432.png
 
Tässä videossa paras kohta on se, kun tuo kaveri näyttää kuinka hankalaa tuon takaluukun kannen käyttö on. Saman näköstä hommaa ku ne mainoskanavien "onko elämäsi näin hankalaa". :D Oikeasti tuota on todella helppo käyttää ihan yhdelläkin kädellä. Reunasta vähän kääntämällä tuo kääntyy ihan helposti, ei tartte työntää kättä sinne sisälle. Ihan vaan tuon takia epäilen noita hänen muitakin hankaluuksia, Youtube-raha tunnettuus kiinnostaa varmaan.
Huono se itse kansi on silti.
 
Model Y refresh Juniper renderöintejä samoilla päivityksillä kuin Model 3:ssa:

 
Olisi kyllä Teslalta aikamoinen veto jos kaikessa hiljaisuudessa olisivat devanneet Juniperia rinnan Highlandin kanssa ja Y:n referesh tulisi myös about heti perään. Tämä olisi sinänsä ollut ihan järkevääkin, koska ainakin itseltä tosiaan katosi ostohimot Y:tä kohtaan ihan kokonaan tämän kolmosen faceliftin myötä (enkä usko olevani ainoa), koska kuitenkin niin paljon juttuja tuossa, jotka haluaisin nähdä Y:ssäkin ja jotka aika varmasti siihen myös faceliftin myötä tulevat. Tuntuisi siis vieläkin vähemmän järkevältä ostaa ihan kohtapuoliin EOL - tuotetta. Ellei sitten tule jotain todella merkittäviä (mallia kymppi pois) aleja.

Itseasiassa vähän mietin, että riitäisikö tuo kolmonen sittenkin meidän perheen käyttöön kun lapset on kuitenkin jo vähän isompia, että täyskokoisia rattaita ei tarvitse enää roudata kuin harvakseltaan...
 
Mites toi Teslan autopilotti Suomessa? Toimiiko tai tartteeko tuota?

Saako auton ajamaan esim. nyt maantiepätkää autonomisesti tuolla kesäisin (talvella varmaan no go)?
Teslan Autopilot on vain kaistallapito ja ohjaus. Kuten mikä kaikilla muillakin on. Ajaa suoraan niin kauan kun on aktiivinen ja annat ratille vastusta että olet paikalla.

VWssa Travel Assistant ihan samanlainen, siinä toki saa valita missä kohtaa kaistaa ajaa eikä aina keskellä kuten Teslassa.
 
Noh, toisaalta on ihmisiä joilla puutuu perse missä tahansa penkissä ja sitten ihmisiä on, joilla ei puudu perse missään penkissä.
Itse kuulun tuohon ensimmäiseen, eli perse puutuu kyllä siinä 100k€ bemarinkin penkissä ja e-sarjan mersun ortopedi penkissä (kokemusta on). En mä koe, että teslassa mitenkään olennaisesti huonompi penkki olisi. Ehkä en osaa vain arvostella? Vai onko aina lähtökohtaisesti väärin arvosteltu jos ei anna kuraa teslalle.
 
Itse en oikein ymmärrä tuota uusitun kolmosen takanäyttöä. Nykyisin kun kaikilla on kuitenkin puhelimet käytössä, niin kuka jaksaa katsoa joitakin Youtube-videoita tuollaisesta pikkunäytöstä, joka on lähellä lattiaa. Toki siitä voi säätää ilmastointia, mutta olisin kyllä jättänyt mieluummin tuon näytön pois, ja ottanut hudin tilalle. Muilta osin Model 3 kiinnostaisi kyllä. Saa nyt kuitenkin nähdä, mitä tapahtuu vanhojen hinnoille.
 
En mä koe, että teslassa mitenkään olennaisesti huonompi penkki olisi. Ehkä en osaa vain arvostella? Vai onko aina lähtökohtaisesti väärin arvosteltu jos ei anna kuraa teslalle.
Kummeli kultakuume: "Kai se on siks, että sillä on niin erikoinen perse".

Jokainen tavallaan ja joillekin sopii mikä vaan ja toiselle ei. En siis pitäisi väärin arvosteltuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom