Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei onnistu nykyisillä kameroilla. Mitkään ei näytä alaspäin kuten muilla on tähän dedikoidut. Toki myös patentti.
En ole omasta löytänyt alaspäin suunnattuja kameroita ja 360 toimii että ei se siitä voi olla kiinni. On edessä, perässä ja peileissä.
Jotain helvetin taikuutta siinä on myös mukana kun pystyy pyöritellä näytössä kuvakulmia siten että seisoisi itse muutaman metrin päässä auton ulkopuolella.
 
En ole omasta löytänyt alaspäin suunnattuja kameroita ja 360 toimii että ei se siitä voi olla kiinni. On edessä, perässä ja peileissä.
Jotain helvetin taikuutta siinä on myös mukana kun pystyy pyöritellä näytössä kuvakulmia siten että seisoisi itse muutaman metrin päässä auton ulkopuolella.
Ei ne suoraan alas olekaan mutta tietyllä tapaa laitettu. Teslan kameroilla ei oikeasti saa 360 kuvaa tuotettua kun tulee näitä katvealueita.

Hieno idea mutta ei vaan kamerat taivu.
 
S3XY buttonsien tekijät on vissiin tekemässä viiksiä kolmoseen ja ässään.


Sitten vielä jostain kunnollinen hudi niin alkaisi omasta mielestä tuo facelift kolmonen olemaan aika jees.
Jos vaikka 2-3k saisi nuo viikset ja hudin asennettuna niin alkaisi seuraavaksi autoksi teslakin kiinnostamaan. Tai nojoo, pelkkä tuuletus penkeissä ei riitä jos ovat yhtä helvetin huonot istua ku edellisessä. Tuo facelifti omaan makuun ihan hyvän näköinen, ainoa mikä tökkii että jokatoinen auto liikenteessä olisi identtinen oman kanssa. Toivottavasti tuleva performance on ulkonäöllisesti hieman erilainen. Tyyliin miten vaikka mersun ja bemarin tehomallit eroaa ulkonäöltään perusmalleista.
 
"Aito alcantrana" on polyesteriä ja polyuretaania, eli muovia. Sen voi lienee korvata toisella vastaavalla (muovista valmistetulla) kankaalla, ilman että laatueroa huomaisi.
 
Jotenkin en noista uusista valoista tykkää. Vanhat paremman näköiset. Ilmastoidut penkit hyvä uudistus.
 
Sitten vielä jostain kunnollinen hudi niin alkaisi omasta mielestä tuo facelift kolmonen olemaan aika jees.
Jos vaikka 2-3k saisi nuo viikset ja hudin asennettuna niin alkaisi seuraavaksi autoksi teslakin kiinnostamaan. Tai nojoo, pelkkä tuuletus penkeissä ei riitä jos ovat yhtä helvetin huonot istua ku edellisessä. Tuo facelifti omaan makuun ihan hyvän näköinen, ainoa mikä tökkii että jokatoinen auto liikenteessä olisi identtinen oman kanssa. Toivottavasti tuleva performance on ulkonäöllisesti hieman erilainen. Tyyliin miten vaikka mersun ja bemarin tehomallit eroaa ulkonäöltään perusmalleista.
Takuulla voi sanoa hyvästit 3rd laitteiden kanssa.
 
"Aito alcantrana" on polyesteriä ja polyuretaania, eli muovia. Sen voi lienee korvata toisella vastaavalla (muovista valmistetulla) kankaalla, ilman että laatueroa huomaisi.

Tuskin, vaikka yrittäjiä varmasti on. Alcantaran valmistustapa on kuitenkin patentin alla, joten kukaan ei voi 1:1 tehdä sellaista. Monia hyviä materiaaleja varmasti on, mutta ei niitä kukaan myöskään halvalla myy jos saivat yhtä hyvää tuotettua.
 
"Aito alcantrana" on polyesteriä ja polyuretaania, eli muovia. Sen voi lienee korvata toisella vastaavalla (muovista valmistetulla) kankaalla, ilman että laatueroa huomaisi.
Niin niissä nahoissakin on eroja vaikka olisi ihan samasta lehmästä otettu. Se mitä tapahtuu lehmästä ottamisen jälkeen ratkaisee aika paljon.
 
Kaikille uusille autoille pakollinen EU-nopeudenylitys -kilkutus on tulossa uuteen kolmoseen. Pilputuksen poisto on tehty näköjään lain sallimissa rajoissa mahdollisimman helpoksi ja saa pois yhdellä klikkauksella nopeusrajoitusikonista. Ei tarvi sentään valikoiden syövereistä poistaa.


Screenshot 2023-09-02 at 6.22.14.png
 
Tietäjät kun olleet hereillä niin tais porschella jäädä tälle kesälle rikkomatta tuotanto plaid+ratapaketti asettama virallinen nurburgring kierrosaika? Ilmeisesti taycan:sta on tulossa uusi versio mikä on ns. Nopea(mpi), mutta ei kerenny tälle kesälle?

Ens kesänä jännitellään hintaa per sekunti jos/kun porsche rikkoo teslan ajan. Plaid:in hinta putosi melkein 20k$:lla. Plaid ihan naurettavan halpa per varttimailisekunti.
 
Viimeksi muokattu:
Tietäjät kun olleet hereillä niin tais porschella jäädä tälle kesälle rikkomatta tuotanto plaid+ratapaketti asettama virallinen nurburgring kierrosaika? Ilmeisesti taycan:sta on tulossa uusi versio mikä on ns. Nopea(mpi), mutta ei kerenny tälle kesälle?

Ens kesänä jännitellään hintaa per sekunti jos/kun porsche rikkoo tesan ajan. Plaid:in hinta putosi melkein 20k$:lla. Plaid ihan naurettavan halpa per varttimailisekunti.

Aika harvaa tuntuu kiinnostavan; plaid tuli myyntiin euroopassa vasta tänä vuonna ja nyt jo hintaa laskettu euroopassakin niin, että kaikki sellaisen hankkineet otti takkiin kymmeniä tuhansia; toki pakkohan Teslan oli jotain tehdä kun pelkästään taycania on myyty tuplaten Euroopassa tämän vuoden aikana, vaikka malli ei ihan tuore olekaan.
 
Kaikille uusille autoille pakollinen EU-nopeudenylitys -kilkutus on tulossa uuteen kolmoseen. Pilputuksen poisto on tehty näköjään lain sallimissa rajoissa mahdollisimman helpoksi ja saa pois yhdellä klikkauksella nopeusrajoitusikonista. Ei tarvi sentään valikoiden syövereistä poistaa.


Screenshot 2023-09-02 at 6.22.14.png
Onkohan tuossa joku toleranssi että alkaa x ylityksen jälkeen pimputtamaan? Nimittäin tuohan sitten huutaa päällä ollessa koko ajan koska itse ainakin ajan yleensä noin 10kmh yli rajoituksen.

Ja mikä kauheinta, voiko tuo tulla softapäivityksenä vanhempiin tesloihin?
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni monet Teslan omistajat suosivat myös rajattomia pesusopimuksia, ettei herkänpuoleista maalipintaa tarvitse jyystää koneessa harjoilla. ABC tarjoaa muuten myös, 8 harjatonta kuussa 45€.
En tiiä "suosivatko" mutta ainakin täällä pk-seudulla moni käy gowashilla kun saa sen parhaan jäsenyyden kakkosauton hinnalla (35€/kk).

Itselläkään ei ole kotona kunnollista pesumahdollisuutta niin käyttänyt juurikin gowashin harjatonta. Eihän se täydellinen ole mutta kyllä se paakat poistaa. Loppukuivaus jää sitten itelle.
 
Takuulla voi sanoa hyvästit 3rd laitteiden kanssa.
Ei oo Teslaa buttonit kiinnostanwet vaikka sattui jäämään se komentoyksikkökin kiinni sinne väylään.

Joissain tapauksissa ovat irroittaneet itse mutta ei ol kyllä takuuta ainakaan suomessa hylätty.

Eikä tesla kiellä niiden käyttämistä
 
Onkohan tuossa joku toleranssi että alkaa x ylityksen jälkeen pimputtamaan? Nimittäin tuohan sitten huutaa päällä ollessa koko ajan koska itse ainakin ajan yleensä noin 10kmh yli rajoituksen.

Tuolta varmaan selviää. Äkkiseltään selaillen en löytänyt vastausta tuohon, Puhutaan vaan nopeusmittarin toleransista. Nopeus ilmeisesti vaikuttaa hälyytyksen herkkyyteen,


The cascaded acoustic warning and cascaded haptic warning shall be provided, when any of the following conditions are met, for constant vehicle speeds:

(a) Speedometer speed ≥ 130% perceived speed limit, for 3.0 seconds and longer;

(b) Speedometer speed ≥ 120% perceived speed limit, for 4.0 seconds and longer;

(c) Speedometer speed ≥ 110% perceived speed limit, for 5.0 seconds and longer;

(d) Speedometer speed > 100% perceived speed limit, for 6.0 seconds and longer.



 
Lain mukaan ei saa kilometriäkään ajaa ylinopeutta. Eli käytännössä uusilla autoilla tuo pitää joka kerta ottaa pois päältä kun lähtee ajoon.
 

Tuossa ajomelu vertailua vanhalla ja uudella kolmosella. Kuulostaa edelleen meluisalta, mutta miellyttävämpää kuminaa entisen pistävämmän äänen tilalla.
 
Ihan solidi päivitys. Pitää päästä koeajamaan ja käydä kokeilemassa takapenkkien tilavuutta.

Tämä päivitys lupaa hyvää Model Y -mallille, kun sitten joskus sekin saa päivityksen? Menneekö edes erityisen kauaakaan, kun eikös tapana ole ollut, että Model 3 ja Model y on ns. sama auto?

Ei vissiin ole jenkeissä tai muualal maailmalla sitten kysyntää sukiluukulle, kerta ei keskipenkki kaadu erikseen tai ole suksiluukkua. Toki Model Y:ssä se on. Omaan makuun tuo on melkein jo dealbreikkeri, kun ei pysty sitten "perheautona" käyttämään, kun ei voi suksia tms. ottaa mukaan vaivatta. Toki kait näihin suksiboxeja saa, vai saako?

Numerolla 3 alkavalla hinnalal voisi ehkä harkita, mutta nyt Model Y on liian lähellä.

Sinänsä uskon, että auto tulee myymään, sillä onhan tuossa paljon hyvää. Aika helppo ois valita Tesla 3 vs Toyota Prius uusi.
 
Ei oo Teslaa buttonit kiinnostanwet vaikka sattui jäämään se komentoyksikkökin kiinni sinne väylään.

Joissain tapauksissa ovat irroittaneet itse mutta ei ol kyllä takuuta ainakaan suomessa hylätty.

Eikä tesla kiellä niiden käyttämistä
Varuillaan saa silti olla. Mutta miksi kukaan haluaa sinne viikset tai näitä nappeja? Eikös auto hankita sen takia koska se on paras sellaisenaan? Paras käyttöliittymä ja muokattavuus sitten Applen Carplayn?
 
CT:n frunk kuvassa. Ihan kohtuullinen tila, jos ei halua kauppakasseja lavalle pyörimään tms.

F49vcZCWIAAut1p.jpeg
 
Verrokit kilpailijoilta:

F150 Lightning:

ford-f150-lightning-frunk.jpeg


Rivian:

D3_EEMtWwAAILji
Lightningissa pidempi keula niin toki sinne mahtuu isompi tila konepellin alle. Mallien välillä jos haluaa vertailla tarvii ottaa koko auton ulkomitta, sisätilat ja lavan koko huomioon. Tilan samallekin ulkomitalle voi jakaa monella tavalla lava-autossa.
 
Lain mukaan ei saa kilometriäkään ajaa ylinopeutta. Eli käytännössä uusilla autoilla tuo pitää joka kerta ottaa pois päältä kun lähtee ajoon.
Ei tarvitse. Riittää kun ajaa sen mitä nopeusrajoituskyltti sanoo, ja valmistaja hoitaa mittarivirheen pois / pienemmäksi. Energiansäästö on joka tapauksessa olennaisinta, matka-ajan 2-20min erolla ei ole mitään merkitystä.
 
Kuullostaa järkevältä jutulta , joka vois toimia varsin hyvin ja luotettavasti. Tosin jos ei toimi voi yllätys olla melkoinen kun vauhdilla lähtee :)

Youtube videoita odotellessa...
Tuon lähtösuunnanhan saisi 99% kerroista toimimaan ihan sillä, että auto muistaisi onko ruutuun peruutettu vai ajettu nokka edellä. Poikkeuksena toki "blondiparkki" ja taskuparkki, mutta näissähän voisi kamerakin toimia suunnan valintaan.

Ja voi toki olla että näin tuo on suunniteltu toimivan, mutta en ihmettelisi jos systeemi perustuisi pelkkään kameraan.

Mitä tuohon faceliftiin tulee, niin omasta mielestä ihan kelpo päivitys. Ainoat kysymysmerkit on tosiaan nuo vilkut ja suunnanvalinta, mutt seurataan nyt ensin koeajoja ja tehdään johtopäätökset vasta sen jälkeen..

Onko performancen julkaisusta mitään tietoa annettu?
 
Nyllähän Model S osaa jo itsekin ehdotella/päätellä esim parkissa että kumpaan suuntaan pitäisi olla lähdössä.
 

Fiksumpi kaveri koodaillu hakuagentin noihin varastomalleihin. Saattaa laajeta kattamaan muutkin, alkuvaiheessa vain mY. Ohjelma siis laittaa hälytyksen postiin kun varastoon saapuu vaikkapa elohopea LR.
 

Fiksumpi kaveri koodaillu hakuagentin noihin varastomalleihin. Saattaa laajeta kattamaan muutkin, alkuvaiheessa vain mY. Ohjelma siis laittaa hälytyksen postiin kun varastoon saapuu vaikkapa elohopea LR.
Tosin jos haluaa käyttää kaverin refeä niin kannattaa sivun tekijän linkki poistaa
 
CT:n frunk kuvassa. Ihan kohtuullinen tila, jos ei halua kauppakasseja lavalle pyörimään tms.

F49vcZCWIAAut1p.jpeg

Ehkä helpoiten käytettävä frunk tuon mallisista autoista, kun lastaustila on niin lähellä keulaa, jolloin tilaan yltää kailta osin hyvin.

Jos tämä tulisi Suomeen, niin kai se olisi tilattava. Sisältää autona omalle kohdalle eniten ominaisuuksia, joille olisi tarvis. Toki pieni miinus koosta, kun ruuhkasuomessa sillä suurin osa tulisi ajettua.

Muttei ehkä tarvitsisi enää "miettiä" pysäköintiä niin paljon. Sillä on ärsyttävää uuden auton kanssa yrittää varjella sitä, ettei olisi kädettömien kuskien jäljiltä rutussa. Ja kai tuokin pelti ruttuun saadaan, mutta ei ehkä niin helposti.
 
Saako noita kamoja kiinni mitenkään? Äkkiseltään näyttää siltä, että tavarat kolisee ympäri frunkia kun ei ole mitään koukkuja tmv.
En osaa sanoa. Linkkasin kuvan, kun se on ensimmäinen hyvälaatuinen CT:n frunk:in kaapannut kuva. Kuva on vuotanut eikä teslan virallista pr-materiaalia. Voi olla vielä protoauto, mistä puuttuu jotain. Voisi kuvitella, että tesla ratkoo kamojen paikallaanpysymistä samoilla keinoilla kuin perinteiset autovalmistajat saavat tavarat peräkontissa pysymään paikoillansa.
 
Mitä täällä on ihmiset mieltä onkohan uhka vai mahdollisuus tällä hetkellä ostaa -20vm rwd model 3? Nyt kun näköjään uusi malli tuloillaan.. Olisi omaan budjettiin ja ajotottumuksiin riittävä tuo takavetoinen, mutta lieneeköhän laskevat mallien hinnat julkistuksen myötä?
 


Videolla Carwown ukkeli koeajaa uudistetun kolmosen. Näköjään ratin napeissa on jonkinlainen haptinen palaute, jota videolla kehuu hyväksi (4min kohdalla). Toki muistaa mainita että vilkkuvipu olisi vieläkin parempi.
 
Mitä täällä on ihmiset mieltä onkohan uhka vai mahdollisuus tällä hetkellä ostaa -20vm rwd model 3? Nyt kun näköjään uusi malli tuloillaan.. Olisi omaan budjettiin ja ajotottumuksiin riittävä tuo takavetoinen, mutta lieneeköhän laskevat mallien hinnat julkistuksen myötä?
Riippuu varmaan paljon hinnasta. Uutta vanhaa mallia sai / saa varastoautoista 37K€, joten alle 30K€ pitää 3v vanhan olla ja mieluummin reilusti.
 
Riippuu varmaan paljon hinnasta. Uutta vanhaa mallia sai / saa varastoautoista 37K€, joten alle 30K€ pitää 3v vanhan olla ja mieluummin reilusti.
Ei ole tainnut ihan 37K€ saada suomesta uutta/ajamatonta, tai en ainakaan ole nähnyt vaikka useasti Teslan sivuilta oon katsonnut.
Itse ostin uuden M3 RWD:n 8.7-23 hintaan 39250€ (sis. toimitus) silloin oli muutama varastoauto siihen hintaan, ja viellä 2.99% korko tarjous. Sen halvemmalla en itse ole nähnyt.
Eikä kyllä kaduta nyt yhtään. 5300€ halvempi kun tämä Highland nyt. Mutta Teslan tuntien hinta voi olla puolen vuoden päästä ihan toinen...

Mutta siinä olen samaa mieltä että käytettyjen hinnoissa EI ole mitään tolkkua...
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten tuo Teslan navigointi toimii jos standard connectivity loppuu? Noissa autoissahan on nyt mainittu, että standard on 8v ja sen jälkeisestä ajasta ei ole mainintaa?

Mitä standard connectivity maksaa ja voiko ilman sitä ylipäätään navigoida/esilämmittää akkua talvella jne?

3v ikäisen auton pitäisi minusta olla menettänyt ainakin 25-30% arvostaan, jotta sellaisen ostamisessa olisi järkeä. Jostain syystä nimenomaan Suomessa käytettyjen hinnat suhteessa uusiin tuntuvat todella kalliilta.
 
3v ikäisen auton pitäisi minusta olla menettänyt ainakin 25-30% arvostaan, jotta sellaisen ostamisessa olisi järkeä. Jostain syystä nimenomaan Suomessa käytettyjen hinnat suhteessa uusiin tuntuvat todella kalliilta.
Samaa mieltä, minusta 1/3 hinnasta pitäisi olla sulanut 3v / 50-80 tkm käytetystä.
Suomessa käytetyt kalliimpia, kun härmäläisillä ei ole kyhnyä ostaa uusia. Siihen päälle uusien autojen saatavuushaasteet ja korot.

Edit: Tänään ajellessani sekalaista tiestöä ml. muutaman liikenneympyrän on todettava, että vilkut ratissa ei välttämättä ole huono juttu. Ympyrä on se pahin ja ratin puola osoittaa silloin ~alaspäin, joten poisvilkutus tehtävissä. Itse vierastan enemmän RND - valintaa näytöllä. Se olisi hyvä olla paikassa, jossa käsi on luonnollisesti muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom