Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eipä niistä ole juurikaan apua missään, takasumari ja nopeudenlasku taajamanopeuksiin kun lyhyillä ajetaan on oikeastaan ainoat toimivat toimintamallit riippuen paksuudesta, takasumari siksi ettei kukaan ryskäyttäisi perään etusumarit loistaen hernerokasta +100km/h koska "mulla on etusumarit päällä."

Mut sais niitä varusteita siltikin olla.
 
Tietäjien kanssa turha väitellä. Tolpat siirtyy useammin kuin tavis vaihtaa sukkia.

Jahas, ei tästä sen enempää siinä tapauksessa, keskustelu on varmasti helppoa kun keksii itse väitteet johon sitten vastaa.

En ole tässä ketjussa ainakaan viimeiseen 3kk nähnyt kenenkään väittävän mitään tuollaista mitä sanoit enkä myöskään muussa mediassa mutta ehkä sinulla on sitten paremmat lähteet.
 
Minne ihmeeseen se etukamera on piilotettu tuossa nokassa? Luulisi sojottavan aika selvästi edessä, mutta itse en huomaa mitään. Se jää nähtäväksi miten hyvin se pysäköinnissä auttaa kun ainakin Suomen talvioloissa se tulee olemaan niin paskainen kokoajan, että siitä tuskin näkee mitään?
 
Vilkku- ja vaihdevipujen poisto kyllä iso miinus. Muuten ihan hyviä uudistuksia.

Mä olen luullut että jossain premium autoissa se on ollut jo kauan pois kun ei vilkuteta!

Eiköhän tuohonkin totu viidessä minuutissa. Paras olisi jos auto itse tietäisi koska pitää vilkuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Minne ihmeeseen se etukamera on piilotettu tuossa nokassa? Luulisi sojottavan aika selvästi edessä, mutta itse en huomaa mitään. Se jää nähtäväksi miten hyvin se pysäköinnissä auttaa kun ainakin Suomen talvioloissa se tulee olemaan niin paskainen kokoajan, että siitä tuskin näkee mitään?

Näyttökuva 2023-9-1 kello 10.26.00.png


Joku on näkevinään 629km tekstin vieressä jotain, joka saattaa olla kamera tai sitten saattaa olla olematta.
 
Ainakaan itse en peruutuskamerallisissa autoissa koe tarvitsevani parkkitutkia oikeastaan ollenkaan peruuttaessa, joten siinä mielessä tuo keulakamera potentiaalisesti parantaa parkkeerauskokemusta merkittävästi, koska silloin voit käyttää vain silmiäsi parkkeeratessasi, etkä ole riippuvainen Teslan paskasta koneälykikkareesta. Toki varsinkin Suomen oloissa tuo puskurikamera tulee olemaan ison osan vuodesta jonkun skeidan peitossa, mikä ei ole parkkitutkien kanssa juurikaan ongelma.

Edelleen ei voi kuin pudistella päätään näille Teslan idioottimaisuuksille. Ei siinä mitään, jos tuntuu että on pakko keksiä pyörä uudestaan ja korjata asioita, jotka eivät varsinaisesti kaivanneet korjaamista, niin silloin kannattaisi kuitenkin yrittää päästää edes tasoihin sen edeltäjän kanssa, eikä keksiä pyörän tilalle kuutioita ja kutsua sitä edistykseksi. Nämä nappulavilkut menee samaan kategoriaan.

Itse taas ajattelisin, että peruutettaessa kamera ja tutka jeesaavat ja vähentävät tarvetta pään pyörittelylle / mahdollistavat parkkeerauksen paskalle peruuttajalle, mutta en näe kyllä keulakamerassa sitten yhtään mitään lisäarvoa mihinkään. Sama juttu noiden viiksien kanssa. Se on nyt on ihan yksi ja sama missä se vaihteenvalitsin sijaitsee ja homman oppii sekunnissa, mutta vilkkujen ja pissapojan/tihkun hävittäminen viiksestä on juurikin idioottimaista. Elonilla on jäänyt ufoleikkivaihde päälle.
 
Ainakaan itse en peruutuskamerallisissa autoissa koe tarvitsevani parkkitutkia oikeastaan ollenkaan peruuttaessa, joten siinä mielessä tuo keulakamera potentiaalisesti parantaa parkkeerauskokemusta merkittävästi, koska silloin voit käyttää vain silmiäsi parkkeeratessasi,
Eikös perskamerat ole tukossa aika usein talvella ja kurakelillä ? Ainakin oma peruustuskamera on. Silloin tutka on valttia. Eikä keulassa sen helpommat olosuhteet ole ? Vai miten Tesla on ratkaissut tämän ongelman ?
 
Kiitämme (tärkeysjärjestyksessä):
- Alustan parantamista
- Ilmastoidut penkit
- Äänieristyksen parantamista
- Parempi ulkonäkö ja erityisesti etuvalot
- Toimintamatkan parantamista
- Äänentoiston parantamista
- Ympäristöystävällisempiä materiaaleja
- Kattoikkunaa
- Mukavampia takapenkkejä

Ihan sama (sekalaisessa järjestyksessä):
- Päänäytön päivitystä
- Ambient valaistusta
- Takapenkin kosketusnäyttöä
- Sisäpintojen materiaalien päivitystä

Moitimme (sekalaisessa järjestyksessä):
- Värivalikoiman kapeutta
- D/R- ja vakionopeussäädin -viiksen poistoa
- Neliveto olisi pitänyt painua alle 50 k€
- Takakontin luukun kokoa

Todennäköisesti moitimme:
- Vilkku- ja pyyhkijäviiksen poistoa
- Matriisivaloja, jos toiminnallisuus puuttuu
- Etukameraa, jos siis on, mutta siitä puuttuu pesuri

Isoin moite: HUD puuttuu.

EDIT: korjattu etukameraa koskeva teksti
 
Viimeksi muokattu:
Kiitämme (tärkeysjärjestyksessä):
- Alustan parantamista
- Ilmastoidut penkit
- Äänieristyksen parantamista
- Parempi ulkonäkö ja erityisesti etuvalot
- Toimintamatkan parantamista
- Äänentoiston parantamista
- Ympäristöystävällisempiä materiaaleja
- Kattoikkunaa
- Mukavampia takapenkkejä

Ihan sama (sekalaisessa järjestyksessä):
- Päänäytön päivitystä
- Ambient valaistusta
- Takapenkin kosketusnäyttöä
- Sisäpintojen materiaalien päivitystä

Moitimme (sekalaisessa järjestyksessä):
- Värivalikoiman kapeutta
- D/R- ja vakionopeussäädin -viiksen poistoa
- Neliveto olisi pitänyt painua alle 50 k€
- Takakontin luukun kokoa

Todennäköisesti moitimme:
- Vilkku- ja pyyhkijäviiksen poistoa
- Matriisivaloja, jos toiminnallisuus puuttuu
- Etukameraa, jos siis on, mutta siitä puuttuu pesuri

Isoin moite: HUD puuttuu.

EDIT: korjattu etukameraa koskeva teksti

Hyvä lista ja moni voi samaistua. Vaihdevipu ei ole niin kriittinen mutta vilkku on kyllä ratista tympeä laitella etenkin liikenneympyrässä. Hudia en kaipaa ja epäilen että en ole tämän kanssa yksin. Yleisesti kyllä pidän onnistuneena tätä faceliftiä. Ulkonäkökin freesautunut siten että useimpia miellyttää. Uskon että myy kuin häkä. Jos saisi rahoitustarjouksen niin voisi harkitakkin. MIkäs muuten Suomessa on FSD siirtämisen tilanne? (ei taida toimitus ehtiä tosin syyskuun loppuun mennessä).
 
Kiitämme (tärkeysjärjestyksessä):
- Alustan parantamista

- Äänieristyksen parantamista
- Parempi ulkonäkö ja erityisesti etuvalot

- Äänentoiston parantamista
- Ympäristöystävällisempiä materiaaleja

- Mukavampia takapenkkejä

Tämäntyyppiset parannukset ( valmistajasta riippumatta ) voivat olla siten mitä tahansa.

Tuliko kattoluukku vakioksi kaikkin,? Miksi ihmessä ? Tämänhän on kallis lisuke ei ole linjassa halventamisen kanssa? ( ja eikös tämä varuste ole aika turhake muutenkin ja tuulahdus ajalta joilloin ei autoissa ollut ilmastointia ) Samoin tuuletetut penkit, vai onko muovipenkit niin hiostavat että pitää olla tuuletus ?

En oikein ymmärrä, että toisaalta halpuutetaan perusasioissa liikaa ja sitten samalla fiilsitellään (tuhlataan). Ota tuosta nyt selvää mihin tähtäävät.
 
Tämäntyyppiset parannukset ( valmistajasta riippumatta ) voivat olla siten mitä tahansa.

Tuliko kattoluukku vakioksi kaikkin,? Miksi ihmessä ? Tämänhän on kallis lisuke ei ole linjassa halventamisen kanssa? ( ja eikös tämä varuste ole aika turhake muutenkin ja tuulahdus ajalta joilloin ei autoissa ollut ilmastointia ) Samoin tuuletetut penkit, vai onko muovipenkit niin hiostavat että pitää olla tuuletus ?

En oikein ymmärrä, että toisaalta halpuutetaan perusasioissa liikaa ja sitten samalla fiilsitellään (tuhlataan). Ota tuosta nyt selvää mihin tähtäävät.
Kattoikkunasta puhutaan eli lasikatto. EI luukku.
Itse olen suht hoikka kaveri ja en ole kokenut teslan penkkejä hiostavaksi enkä ilmastointia kaipaa. Varmasti hyvä lisä jos on hikoilevaa sorttia.
 
Minäkin vähän ihmettelin noita tuuletettuja penkkejä. Laadukkailla kangas/villasekoituksilla varmaan pysyy pylly ihan kuivana. Johtuisko tuo siitä sitten, että jatketaan noilla muovipenkeillä ja halvempaa laittaa niihin tuuletus.
 
Minäkin vähän ihmettelin noita tuuletettuja penkkejä. Laadukkailla kangas/villasekoituksilla varmaan pysyy pylly ihan kuivana. Johtuisko tuo siitä sitten, että jatketaan noilla muovipenkeillä ja halvempaa laittaa niihin tuuletus.
Mutta mietippä sitä itkua laadusta ja halvoista materiaaleista jos olis corollan kangaspenkit
 
En oikein ymmärrä, että toisaalta halpuutetaan perusasioissa liikaa ja sitten samalla fiilsitellään (tuhlataan). Ota tuosta nyt selvää mihin tähtäävät.
Sama kävi mielessä, kun kaiuttimien määrästä puhuttiin. Vaikea uskoa etteikö vähemmälläkin määrällä halpuutuksen nimissä olisi pärjätty. Kai nämä kaikki kumpuaa Muskin visiosta mikä on turhaa ja mikä ei.

Kiva juttu, että Teslakin liittyy perinnevalmistajiin facelift-perinteessä. Onhan tuo edeltäjäänsä parannus, mutta omiin silmiin edelleen liikaa ”Tesla”. Tekniset parannukset hyvään suuntaan pl. sisustan ja käyttöliittymän karsiminen. Carwowin videon mainitut parannusten prosenttiluvut huvitti. Enemmän Applea kuin nykyään Applella itsellään.
 
Tuliko kattoluukku vakioksi kaikkin,? Miksi ihmessä ? Tämänhän on kallis lisuke ei ole linjassa halventamisen kanssa? ( ja eikös tämä varuste ole aika turhake muutenkin ja tuulahdus ajalta joilloin ei autoissa ollut ilmastointia ) Samoin tuuletetut penkit, vai onko muovipenkit niin hiostavat että pitää olla tuuletus ?

Tuuletetut penkit on ihan must, koska Teslan muovipenkit on ihan paskat. Mielestäni tämä on todella hyvä uudistus.
 
Tässä vielä listan muodossa muutokset. Itse pidän mieleisimpinä melun vähenemistä ja ilmastoituja tuoleja.

• Range has increases ~12%
• 50% of the parts in the car are new
• Redesigned interior with new door cards
• More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture
• Two new colors: Ultra Red & Stealth Gray
• No more stalks. New steering wheel contains the turns signals, light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control
• New dash design with textured/woven material
• Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
• Updated center console with real metal handles, giving a more premium feel.
• 30% decrease in wind and ambient noise, 25% improvement in impact noise and 20% improvement in road noise
• Acoustic glass on rear windows and back window (was only on front windows before). "360º acoustic glass"
• More sound insulation for a quieter ride
• Uptick in hood to let wind go over more quietly
• Upgraded suspension for a more premium ride. New springs & dampers. New geometry on front suspension. New bushings. New way they mount the sub frame to the chassis
• Stiffer body
• More premium sounding door "thunk"
• Two motors close the trunk now vs one before, resulting in a quieter automatic close
• Tires have more cushioning for improved ride
• Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive
• More comfortable rear seats
• Redesigned lower rear bumper
• All seats are now perforated
• No fog lights anymore
• Front seats are now ventilated, in additional to heated
• 8 " touch screen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time. •
New Model 3 is the most aerodynamic Tesla ever. Drag coefficient is 0.219 Cd
• Upgraded 2.0 ventilation system. You can now separately turn off the passenger side air
• Slimmer and sleeker headlight and taillight design
• New speaker bar in the roof
• New 17 speaker sound system (up from 14 before). It now includes 2 subwoofers, and 2 amplifiers. More punchy.
• 65W USB-C charger in center console so you can charge a laptop.
• Improved bluetooth
• Upgraded microphones. Now one on each passenger side. New mics make phone calls clearer and "smooth"
• Improved Wifi connectivity
• Improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that optimize battery life
• Front bumper camera (maybe?)
• New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
• Car is 8% more efficient thanks to better aerodynamics
• Car is lighter than before
• Working on new Performance Model 3
 
Ei yllättävää, mutta tesla jätti hw4:en+uudet sensorit "julkaisematta" m3:en faceliftin yhteydessä. Pantannevat hw4 julkaisua CT tilaisuuteen.

Yllättävän paljon on m3 faceliftissä tavaraa etenkin kun ottaa hw4:en ja uudet sensorit mukaan yhtälöön.

Model S myynee kuin piparkakut uudella jenkkihinnalla. On nyt myös riittävän halpa, että muiden vaatimusten täyttyessä siihen olisi ostajan mahdollista saada 7500$ federal credit. Nykyiset autot eivät taida täyttää alennuksen vaatimuksia. Jossain kohtaa päivitetty model s ja 7500$ ale veronmaksajien piikkiin.
 
Tuo olikin yllättävää, että on äänilasit myös takana. Tämä varmasti tuo enemmän matkustusmukavuutta. Kaikkiaan hienoja iterointeja, pisteet Teslalle.
 
Back to basics.

Onko nykyisessä autossa 1 ,2 vai 3 alue ilmastointi ? Tuohonko tämä viittää ?
Etuosa on yhtä pötköä eli ehkä siis 2?
Tuo olikin yllättävää, että on äänilasit myös takana. Tämä varmasti tuo enemmän matkustusmukavuutta. Kaikkiaan hienoja iterointeja, pisteet Teslalle.
Yssa on jo ja 3:n odotettiin 2021 refreshissa jo.
 
Montako nelivetoa samoilla spekseillä löytyy alle 50 tonnin?
Ei sillä ole väliä, vaikka ymmärränkin näkökulmasi. Eli voiko vaatia ja moittia, jos ei muillakaan ole. Odotan silti Teslan haastavan sähköautosegmenttiä hinnalla tulevaisuudessakin. Lisäksi aika monta polttomoottorinelivetoa löytyy alle viidenkympin.
 
Kuoppainen tie ja rengas metelöi montusta toiseen? Hiljaisempi paskalla tiellä nyt?
Varmaan riippuu siitä miten ne nämä %-luvut ovat nykäisseet. Tuollaiset muutokset koetussa äänenvoimakkuudessa ovat yhtä tyhjän kanssa, paljon enemmän merkkaa jos ovat saaneet natinoita ja muita häiriöääniä pois. Jos eivät, uusi voi tuntua melultaan jopa häiritsevältä kuin ennen, kun häiriöäänet korostuvat taustan puuttuessa. Niin tai näin, ei tähtäys hiljaisempaan autoon ole huono suuntaus. Jos häiriöäänet nousevat enemmän esille, niin tuotannonkin on pakko tehdä asialle jotain.
 
Uuden M3 Hintoihin jätettiin ymmärrettävästi reippaasti laskuvaraa. Ensin kaavitaan kermat päältä.
Ja tämän "tiedät", koska...? Teslahan on markkinat pohjustanut jo edellisissä osareissa siihen, että vaikka persnetolla menisi, niin tuotantomäärät ajetaan ylös ja kate tulee myöhemmin softalla (ken Elonin visioon uskoo).
 
Ja tämän "tiedät", koska...? Teslahan on markkinat pohjustanut jo edellisissä osareissa siihen, että vaikka persnetolla menisi, niin tuotantomäärät ajetaan ylös ja kate tulee myöhemmin softalla (ken Elonin visioon uskoo).
Voin syödä hatullisen paskaa jos ei 3 hinnat ens vuonna tipu nykyisistä lanseeraus hinnoista. Selkeä kermojen kuovinta tämä nykyinen hintapolitiikka on.

Hyvänä puolena pidän Highlandissä että on selkeytetty karvalakin ja longrangen eroja varusteissa ja range tosiaan kasvoi entisestään pitkänmatkan versiossa standard rangeen nähden. Näillä setupeilla voi jo tilata juniper y longrangen, tosin se varmaan kerkeää jo jalostua lisää sitten kun aikanaan saapuu markkinoille.
 
Voin syödä hatullisen paskaa jos ei 3 hinnat ens vuonna tipu nykyisistä lanseeraus hinnoista. Selkeä kermojen kuovinta tämä nykyinen hintapolitiikka on.
Kermaa on paha kerätä siitä päältä, jos sitä ei ole. Se se mun viesti oli. Ei tuossa autossa nyt sellaista uutta ole, että valmistus olisi yht'äkkiä valtavasti halvempaa. Meneekö teiltä "next gen" kululupaukset nyt sekaisin tämän pikku faceliftin kanssa? Hinnat varmasti tippuvat, koska Elon on päättänyt tunkea autoja määrän x markkinoille hinnasta välittämättä ja markkinat suli alta ennen kuin massamalli model 2 on myynnissä.
 
Voin syödä hatullisen paskaa jos ei 3 hinnat ens vuonna tipu nykyisistä lanseeraus hinnoista. Selkeä kermojen kuovinta tämä nykyinen hintapolitiikka on.

Veikkaat kysynnän sakkaavan niin paljon?

Hyvänä puolena pidän Highlandissä että on selkeytetty karvalakin ja longrangen eroja varusteissa ja range tosiaan kasvoi entisestään pitkänmatkan versiossa standard rangeen nähden. Näillä setupeilla voi jo tilata juniper y longrangen, tosin se varmaan kerkeää jo jalostua lisää sitten kun aikanaan saapuu markkinoille.

Miten nuo varuste-erot muuttuivat? En löytänyt näistä uutisista kyllä mitään muuta mainintaa kuin audio puolen, mutta sehän oli sama jo ennen. Rangen puolestahan prosentuaalinen ero ei muuttunut myöskään, sama 11-12% parannus kumpaankin.

Kaikki huhutut akkumuutokset ja vastaavat jäivät kyllä puuttumaan.
 
En ole ajanut viiksettömällä Teslalla. Näin kokemattomana ihmettelen kritisointia vilkuista ja erityisesti vähäisempää mölinää ajosuunnan valinnan osalta.

Vilkku. Aika harvoin on sellainen tilanne, että ratti on todella jyrkässä kulmassa vilkkua käyttäessä. Ei edes kaikissa liikenneympyröissä, joka lienee worst-case-scenario. En siis koe vilkkunappeja tosi sysisurkeana asiana, kokeilemalla asia voi tosin muuttua.

Suunnan vaihtaminen. Parkkipaikalla junnatessa viiksi on tosi nopea ajosuunnan valintaan. Aiemmin tämä hoitui yhden käden ajolla, kun toinen käsi oli kepillä. FL Model 3:n näytöltä vaihtaminen vaatii katsomista näyttöön ja tekee vaihtotapahtuman hitaammaksi sekä jopa asennon muuttamisen. Pidän surkeana.

Vakionopeudensäädin voi olla hyvinkin olla napeissa, se ei ole ongelma.
 
En ole ajanut viiksettömällä Teslalla. Näin kokemattomana ihmettelen kritisointia vilkuista ja erityisesti vähäisempää mölinää ajosuunnan valinnan osalta.

Toisaalta täällä on samat henkilöt ulisseet että VW:n haptiset näppäimet on huonoja. Nämä Teslan ainakin Model S:ssä ovat vielä kertaluokkaa huonommat. Haluatko vilkun, jota joudut katsomaan että tuliko sitä painettua? Minä en haluaisi ainakaan miettiä autolla ajaessa toimiiko perusvarusteet. Seuraavaksi haptinen jarrupoljin, samalla tyylillä yksi lautanen siellä lattiatasossa jossa vain kengän paikka vaikuttaa siihen mitä teet.

Kaikkia asioita ei tarvitse keksiä uudestaan voisi pikkuhiljaa mennä jakeluun, mutta ei. Tehdään asioista huonompia keksimällä niitä uudestaan kun ei voida myöntää edellisen ratkaisun olleen parempi. Töötin sentään palauttivat normaaliksi, sehän oli haptinen myös.

Vakionopeudensäädin voi olla hyvinkin olla napeissa, se ei ole ongelma.

Se ei ole ongelma, siihen vaan saisi tulla enemmän säätöjä. Refresh edelliseen asetukseen olisi näppärä.
 
Miten nuo varuste-erot muuttuivat?
Ainoa uusi ero taisi olla, että ovien sisäverhoilun kangasmateriaali ilmeisesti on hieman erilainen. Sumuvalot taasen ei enää ole erona entiseen verrattuna kun molemmista puuttuu. Eli oikeastaan eroja ei ole sen enempää kuin ennenkään.
 
Ei kuulu varsinaisesti keskusteluun, mutta perinteinen, vuosikymmeniä vanha auton käyttöliittymämalli on toimiva ja sellainen valtava etu siitä on, että oikeastaan kuka hyvänsä, joka osaa ajaa jollain autolla, osaa ajaa automaattisesti kaikilla autoilla. Tämä ei taida olla enää tulevaisuudessa mahdollista.
 
Vilkku. Aika harvoin on sellainen tilanne, että ratti on todella jyrkässä kulmassa vilkkua käyttäessä. Ei edes kaikissa liikenneympyröissä, joka lienee worst-case-scenario. En siis koe vilkkunappeja tosi sysisurkeana asiana, kokeilemalla asia voi tosin muuttua.
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tuossa voi tulla ongelma, että painaa vasemman vilkun kun piti mennä oikealle. Ja päinvastoin. Kun ovat molemmat samalla puolen rattia. Jos ratti sattuisi jostain syystä olemaan jyrkässä kulmassa, niin siinä voi joutua myös vähän pohtimaan mihin suuntaan vilkkua pistää. Toki noin jyrkissä ohjauskulmissa pitäisi olla aikaa miettiä, mutta voin kuvitella sekaannuksen parkkiruudustu lähtemisessä, kun vilkku on kadun reunaan päin ja kuski kuvittelee tunkevansa kadulle. Viiksellä se vilkku menee aina kääntösuuntaan, toki sillä seurauksella, että vasta käännettäessä se vilkku pistetään päälle ainakin bemareissa.
 
Tänä on mennyt ohi. Mitä sille kattoikkunalle on highlanderissa tehty?
Ei ole revitty pois halpuutusmielessä. Ymmärsinkö oikein, että se on äänieristävämpi vai koskiko se vain takaikkunoita?
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tuossa voi tulla ongelma, että painaa vasemman vilkun kun piti mennä oikealle. Ja päinvastoin. Kun ovat molemmat samalla puolen rattia. Jos ratti sattuisi jostain syystä olemaan jyrkässä kulmassa, niin siinä voi joutua myös vähän pohtimaan mihin suuntaan vilkkua pistää. Toki noin jyrkissä ohjauskulmissa pitäisi olla aikaa miettiä, mutta voin kuvitella sekaannuksen parkkiruudustu lähtemisessä, kun vilkku on kadun reunaan päin ja kuski kuvittelee tunkevansa kadulle. Viiksellä se vilkku menee aina kääntösuuntaan, toki sillä seurauksella, että vasta käännettäessä se vilkku pistetään päälle ainakin bemareissa.
Perusteltuja huomioita. Lienee aika oleellista, miltä vilkkunapit tuntuvat. Kuvien perusteella ei varmaan kannata odottaa liikoja.
 
Perusteltuja huomioita. Lienee aika oleellista, miltä vilkkunapit tuntuvat. Kuvien perusteella ei varmaan kannata odottaa liikoja.
Sinällään outoa, että eivät ole edes mitään erilaista pintaa laittaneet toiseen napeista. Perusnäppiksissäkin on aina ollut f, j ja 5 napeissa "kohdistus"merkki. Erilainen pinta vasempaan vilkkuun kuin oikeaan ja selkärankamuisti toimisi paljon paremmin. Varsinkin siinä kohtaa, kun miettii ratti kierossa kumpaan nuolen suuntaan tässä nyt pitäis painaa. Voihan se toki olla, että painalluksen palautesuristin reagoi eri tavalla nappeihin. Noh, samaa perse edellä puuhun menoa (käytettävyydessä) tämä vähän on kuin kaiken tiedon ja nappien siirtäminen keskinäyttöön.
 
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tuossa voi tulla ongelma, että painaa vasemman vilkun kun piti mennä oikealle. Ja päinvastoin. Kun ovat molemmat samalla puolen rattia. Jos ratti sattuisi jostain syystä olemaan jyrkässä kulmassa, niin siinä voi joutua myös vähän pohtimaan mihin suuntaan vilkkua pistää. Toki noin jyrkissä ohjauskulmissa pitäisi olla aikaa miettiä, mutta voin kuvitella sekaannuksen parkkiruudustu lähtemisessä, kun vilkku on kadun reunaan päin ja kuski kuvittelee tunkevansa kadulle. Viiksellä se vilkku menee aina kääntösuuntaan, toki sillä seurauksella, että vasta käännettäessä se vilkku pistetään päälle ainakin bemareissa.

Lisäksi jos ratti on jossain ihme kulmassa ja pitää laittaa vilkku päälle niin joutuu ensin irrottamaan katseen tiestä ja etsimään se nappi sieltä ratilta. Tosin esim. liikenneympyröissä ehkä 50% ihmisistä käyttää vilkkua joten tiedä sitten miten paljon sillä nyt lopulta on vaikutusta, sakkoja tuosta ei varmaan koskaan ole jaettu.
 
Ei yllättänyt, että täällä taas samat nimimerkit on teilaamassa ominaisuutta/toteutusta x vaikka eivät vielä ole päässeet kokeilamaankaan. Käykää nyt ihmeessä eka kokeilemassa tuo vilkkujen toteutus, ja arvioikaa sitten vasta onko se täyspaska. Voisi kuvitella että ihan semi miellyttävä noita vilkkuja on operoida peukalolla.

Toki hetki tuossa menee opetellessa.
 
Lisäksi jos ratti on jossain ihme kulmassa ja pitää laittaa vilkku päälle niin joutuu ensin irrottamaan katseen tiestä ja etsimään se nappi sieltä ratilta. Tosin esim. liikenneympyröissä ehkä 50% ihmisistä käyttää vilkkua joten tiedä sitten miten paljon sillä nyt lopulta on vaikutusta, sakkoja tuosta ei varmaan koskaan ole jaettu.
Toki kolmosessa on tilanne parempi kuin S jossa ratin välitys on hitaampi ja rattia joutuu kääntämään enemmän. Pitääkin tsekkailla nyt kun ajelee että miten paljon kolmosella oikeasti joutuu rattia kääntämään liikenneympyrässä. Voi olla ihan turhaakin itkua.
 
Tämä voi jopa auttaa siihen perusvaivaan että laitetaan vilkku päälle vasta samalla kun käännetään rattia. Helppo suoristaa sormi ja ratin kääntöliike kytkee vilkun.
Mutta, muodostan oman mielipiteeni sitten kun käyn kokeilemassa. Toki oma Y menee vaihtoon arviolta 3 vuoden päästä joten ei tässä itsellä kiire ole.

edit: poistettu turhaa höpinää
 
Ei yllättänyt, että täällä taas samat nimimerkit on teilaamassa ominaisuutta/toteutusta x vaikka eivät vielä ole päässeet kokeilamaankaan. Käykää nyt ihmeessä eka kokeilemassa tuo vilkkujen toteutus, ja arvioikaa sitten vasta onko se täyspaska. Voisi kuvitella että ihan semi miellyttävä noita vilkkuja on operoida peukalolla.

Toki hetki tuossa menee opetellessa.

Yhtälailla voisi sanoa, että taas on samat kool-aidinsa juoneet nimimerkit sokeasti puolustelemassa Teslaa, vaikka he innovativiisuuden nimissä korvaisivat autoistaan penkit ryhmydildoilla. Säästöä ja nautintoa!

En tiedä sinusta, mutta minusta tässä videossa (n. 2:00 kohdalla jos linkki porsii) tiivistyy kaikki oleellinen siitä, miten saatanan tyhmä idea nappulavilkku on. Puhumattakaan siitä, että vaihteiden vaihtokin vaatii nyt kosketusnäytön lähmintää. Eri kliffaa tehdä jotain tuhannen pisteen käännöstä ahtaassa kolossa (jotka on Teslan surkean kääntyvyyden/ison akselivälin takia kohtuullisen yleinen skenaario) kun saa koko ajan tumputtaa näyttöä. Tai siitä, että talviliikenteessä vaikka lentää ohiajavan rekan loskat tuulilasiin, Teslan automagiikan mielestä homma on ihan ok ja sitten saat alkaa daivailemaan johonkin kosketusnäyttömenuihin, että saat pyyhkijät päälle. Itseasiassa ihmettelen suuresti, että lähes vainoharhaiset turvallisuusviranomaiset ympäri Euroopan eivät ole jo puuttuneet tähän Teslan jatkuvaan perseilyyn.

(ps. En ole ikinä tykännyt tavallisistakaan rattinapeista sen takia, että ne liikkuvat ratin mukana, joten senkin puolesta on erittäin vaikea uskoa että tykkäisin tuosta vilkustakaan. Toisaalta omassa autossani on ranskalaisen nerouden/hulluuden seurauksena paikallaan pysyvä keskiosa, joka on oikeasti aika helvetin näpppärä kun kaikki napit on aina samassa paikassa riippumatta ratin asennosta.)
 
En tiedä sinusta, mutta minusta tässä videossa (n. 2:00 kohdalla jos linkki porsii) tiivistyy kaikki oleellinen siitä, miten saatanan tyhmä idea nappulavilkku on.
Miten helvetissä tossa osaa laittaa edes oikean vilkun päälle kun haluaa ympyrästä pois ? Sen takia pitääkin varmaan ajaa pari kierrosta, että on aikaa miettiä että mitä nappia tässä nyt pitääkään painaa. Sitten vielä päälle Yoken tuoma ergonomiariemu.
 
Viimeksi muokattu:
Miten helvetissä tossa osaa laittaa edes oikean vilkun päälle kun haluaa ympyrästä pois ? Sen takia pitääkin varman ajaa pari kierrosta että on aikaa miettiä että mitä nappia tässä nyt pitääkään painaa. Sitten vielä päälle Yoken tuoma ergonomiariemu.
Jep, ihan katastrofi S:n ratinvälitys + joke + vilkkunapit. Kolmosessa toki ei noin paha tule olemaan koska pyöreä ratti ja nopeampi välitys että rattia tarvitsee kääntää vähemmän.
 
Jotakin Suzukia sai vielä pari vuotta sitten nelivetona alle 17 000 euron. Mutta tämä ei ole mielestäni mikään vertailukohta. Uuden M3 Hintoihin jätettiin ymmärrettävästi reippaasti laskuvaraa. Ensin kaavitaan kermat päältä. Tavoite ei liene olla halvin, mutta best bang for the buck.
Ja varsinkin valmistuksen alkuvaiheessa ramp-up ottaa hetken ja odottavat varmasti olevansa tuotantorajoitteisia -> turha olla laskuttamatta hätäisimmiltä muutamaa tonnia extraa. Hintoja voi laskea sitten kun tuotantolinjalla on släckiä mitä voi täytellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 582
Viestejä
4 509 508
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom