Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Työpaikan edessä katuparkissa sai joskus audi niskaansa lumet katolta, ja lasihan siinä meni paskaksi. Tosin varmaan kyllä tuo lasikatto halvempi korjata kuin pilalle vääntynyt peltikatto, suurin vaiva lasikatossa taitaa olla sisäpesussa tuossakin tapauksessa.
 
Jos esilämmittää auton lumisateen aikana, niin se satava lumi sulaa ja sitten helposti myös jäätyy. Saattaa nitistä, tai sitten ei?

Eli oma veikkaus, että ei kannata esilämmittää, vaan lähteä ajelemaan, niin lumet lentää auton päältä pois. Eikä vesi pääse jäätymään kattoon kiinni.
Monta vuotta ajelin lasikattoisella polttiksella ja kyllä se katto kerää kerroksensa lämmitti tai ei. Pidemmällä matkalla tietysti "ongelma" toimii toiseen suuntan ja katto putsaantuu lasin lämpenemisen jälkeen. Eipä tuo minusta mitenkään eroa peltikatosta paitsi mahdollisessa kiveniskemässä. Sähköauton tapauksessa lämpövuoto katon läpi saattaa lisätä kulutusta. Ei kyllä ole pienintäkään hajua missä määrin nykyautoissa on katossa lämpöeristystä.
 
Lasikatto pelaa näin kahden model ässän kokemuksella oikein hyvin Kuusamo Kemijärvi akselilla. Ei hönkää kylmää ainakaan mitenkään erikoisesti.
 
Tarkoitin siis sitä, että kun penkit kaatuu, niin kaatuu myös se keskimmäinen erikseen kuten Model Y, BMW 5 sarja, Mercedes e-farkut jne. Ts. suksiluukun tilalla joko kaatuva keskipenkki tai sitten suksiluukku; etä voi kaksi olla reunoilla ja keskellä vaikka sukset, tai jokin pitkä esine.
Teslan sivuilla: Model 3 -autossa on kahdessa osassa eteenpäin taittuva takaistuin.

Tuntuu olevan nykyään hankalaa tehdä 40:20:40 penkki tai suksiluukku.
 
Itseäkin kyllä vähän hirvittää tuo lasikatto. Noh saa nähdä miten se talvesta selviää. Auto siis taivasalla aina.

Kymmeniä vuosia on ollut lasikattoja ja itsellänikin Fiatista Teslaan ja ties mihin muuhun malliin. Teslassa se natisee ja nitisee talvella, mutta ei se sen huonompi ole kuin peltikatto. Hyvä lisävaruste, jos siitä ei tarvitse senttiäkään maksaa ekstraa. Vähän kuin kattoluukku.
 
Sivuhuomiona, kyllähän täälläkin kysellään koko ajan että mistä tehtaasta kannattaa ottaa, millä värillä saa Saksan tehtaalta jne.

Ehkä he eivät sitten olen normaaleja ihmisiä?
Tähän vielä mukaan se että Tesla tuo päivityksiä jatkuvasti autoihin ja riippuen tehtaasta ne joko on autossa tai ei ole tai tulee myöhemmin.

Esim. 2021 alkuvuonna maaliskuusta eteenpäin USA autoihin tuli ratinlämmitin, myöhemmin vasta Kiinan malliin.

Sitten akkupaketti onkin oma show. Nekin ovat vaihdelleet melkein kuukausittain mitä saa.

Vaikka laatu ”paranee” niin heittoa on ja tuuria mitä saa ja missä tilassa. Sen takia Tesla myykin väljällä speksillä niin ostaja ei voi vedota puutteisiin tai muutoksiin.

Edit.
Joitakin harmittaa toki keskustelun taso ja asioiden esiintuonti. Mutta isolla firmalla luulisi palikat alkava olevan kasassa hiljalleen.
 
Kymmeniä vuosia on ollut lasikattoja ja itsellänikin Fiatista Teslaan ja ties mihin muuhun malliin. Teslassa se natisee ja nitisee talvella, mutta ei se sen huonompi ole kuin peltikatto. Hyvä lisävaruste, jos siitä ei tarvitse senttiäkään maksaa ekstraa. Vähän kuin kattoluukku.
Kyllä myö vaimon kanssa tavattiin tarkkaan että vakuutus kattaa jos tuo pamahtaa :D Noh, hyvä tietää. Ei edes täysin offtopic koska Tesloissakin noita on.
 
Kyllä myö vaimon kanssa tavattiin tarkkaan että vakuutus kattaa jos tuo pamahtaa :D Noh, hyvä tietää. Ei edes täysin offtopic koska Tesloissakin noita on.
Vakuutuksiin nuo lasikatot taisi just ihan vähän aikaa sitten vasta siirtyä lasiturvaan, kun aikaisemmin meni kaskosta. Vähän tietysti yhtiöstä riippuen
 
En sitten tiedä onko ranskalaisissa erilaista lasia kuin Teslassa, mutta kyllä se selvästi tuo joko viileyttä tai kuumuutta ellei vedä sitä peittoon. Tietty jos aina menee esilämmitettyyn autoon niin tuskin tuota eroa huomaa kun tilat on jo valmiiksi oikeassa lämpötilassa. Myöskin kesällä ottaisin kyllä ehdottomasti aurinkosuojan.
 
Pari vakionimeä vielä odotellaan paikalle. Montaa ei tarvi enää estää niin alkaa tämäkin palsta olla luettavassa kunnossa :D

Eikö sun kannattaisi mennä jo X:ään? Saat siellä aina kaikupohjaa vain rakkailta luotetuilta, tarkastetuilta kommenteilta by Elon Musk. Ei tuu vääriä viestejä tai mielipiteitä, säästyt pahimmilta traumoilta et Musk tai hänen yhtiönsä tekisivät mitään väärin.
 
En sitten tiedä onko ranskalaisissa erilaista lasia kuin Teslassa, mutta kyllä se selvästi tuo joko viileyttä tai kuumuutta ellei vedä sitä peittoon. Tietty jos aina menee esilämmitettyyn autoon niin tuskin tuota eroa huomaa kun tilat on jo valmiiksi oikeassa lämpötilassa. Myöskin kesällä ottaisin kyllä ehdottomasti aurinkosuojan.
Juuri näin. Jos saisi kovan katon niin ottaisin. Kerran jo osui kivi ja lasi halki. Onneksi meni lasiturvasta.

Kesällä auto on todella kuuma ellet viilennä ajoissa. Tuntuu oudolta että miksi näin kun tuhlaa vain sähköä. Sama sitten talvella lämmityksen ja kylmyyden kanssa.
 
En sitten tiedä onko ranskalaisissa erilaista lasia kuin Teslassa, mutta kyllä se selvästi tuo joko viileyttä tai kuumuutta ellei vedä sitä peittoon. Tietty jos aina menee esilämmitettyyn autoon niin tuskin tuota eroa huomaa kun tilat on jo valmiiksi oikeassa lämpötilassa. Myöskin kesällä ottaisin kyllä ehdottomasti aurinkosuojan.

Kyllä lasikatto kylmää heijastaa tai paistaa silmään / lämmittää, jokaisessa autossa. Siinä pitäisi ehdottomasti olla edes vedettävä suoja, ei tuohon esilämmitys auta, koska lasin eristävyys nyt vain on heikko.
 
En sitten tiedä onko ranskalaisissa erilaista lasia kuin Teslassa, mutta kyllä se selvästi tuo joko viileyttä tai kuumuutta ellei vedä sitä peittoon. Tietty jos aina menee esilämmitettyyn autoon niin tuskin tuota eroa huomaa kun tilat on jo valmiiksi oikeassa lämpötilassa. Myöskin kesällä ottaisin kyllä ehdottomasti aurinkosuojan.

Tämä. En ole koskaan ymmärtänyt lasikattoja, kattoluukut voi ehkä jotenkin vielä ymmärtää köyhän miehen avoautoina.

Pelkkiä haitakkeita.
 
Tässä Volvossa kyllä mitään suojia ole. Eikä kyllä tarjottu. Hiton tumma tuo on, musta auto niin ei tuo eroa autosta ollenkaan, eli ei siis huomaa ulkoa että lasia katto jossei tiedä. Vittu jos tuo nyt talvella on ihan perseestä. Noh, lämppäriä kovemmalle. Se vissiin näissä Volvoissa toimii, ja takaisin ketjuun, toisin kuin Tesloissa.
 
Tesla Y ainakin saa jollain 40€ ainakin suojan lasikatolle talveksi ettei hohkaa kylmää.

Kyllä varmasti erilaisia lisäosia saa kolmansilta osapuolilta (joiden laatu vaihtelee), mutta nuokin ovat "kauniisti liimattuja" rumiluksia, jotka eivät kyllä ihan näytä kuin ne kuuluisivat olla siinä. Menevät samaan kategoriaan kuin lasikaton reunojen teippaaminen, eihän sekään montaa euroa maksa että saa vähennettyä niitä jään muodostuksia.

Kumpikaan nyt ei ehkä premium fiilistä toki tuo, tulee mieleen teipatut puskurit. Lasikattoon voisi toki jo tehtaalla laittaa vaikka silikonia estämään sen veden pääseminen sinne väleihin, mutta jostain syystä Tesla ei sellaista sinne laita.
 
Kumpikaan nyt ei ehkä premium fiilistä toki tuo, tulee mieleen teipatut puskurit. Lasikattoon voisi toki jo tehtaalla laittaa vaikka silikonia estämään sen veden pääseminen sinne väleihin, mutta jostain syystä Tesla ei sellaista sinne laita.

Noh en mä nyt Teslaa laskisi muutenkaan premium autoksi, mutta sama pätee moneen saman hintaiseen sähköautoon.
 
Tämä. En ole koskaan ymmärtänyt lasikattoja, kattoluukut voi ehkä jotenkin vielä ymmärtää köyhän miehen avoautoina.

Pelkkiä haitakkeita.

Lasikatto tuo ihan valtavasti lisää valoa ja tilan tuntua sinne auton sisälle, enkä ole itse ainakaan omassa käytössä vielä keksinyt yhtäkään negatiivista juttua siinä. Lapsetkin tykkää kun voivat bongailla lentokoneita sun muuta. Tosin tuossa minun kymmenenvuotiaassa ranskalaisessa sen saa yhden napin painalluksella auki tai kiinni, jolloin kuumuus tai kylmyys ei ole ikinä ongelma (ainakaan sen lasikaton takia).
 
Turhana sitä pidin itsekin kunnes ensimmäinen tuli väkipakolla varustetason mukaan. Valo ja avaruus olikin ihan kivaa. Tiivistämättömät lasikaton saumat kuulostaa kyllä vähän jännältä.
 


Tässä Teslan oma pomo kattolasista kuinka edistyksellinen se on kuten myös tuplalasit sivuikkunoissa.
 
Meillä noi lapset ovat kärsineet kuumuudesta edellisellä autolla laattaamiseen asti ja auringonpaiste pahentaa tuota selvästi. Vaihdettiin vähän istumapuoltakin heillä auringon mukaan kun toinen oli vielä herkempi. Nykyisessä tummennetut takalasit selvästi auttavat ja tietty myös tuo keskikonsolista tuleva ilmavirta.

Tietty varmaan riippuu lasikaton tummuudestakin tuo auringon lämmittävä vaikutus, mutta en ilman suojaa lähtisi autoa ostamaan. Kaupunkipyörittelyssä aika se ja sama, mutta pidemmät matkat saattaisivat olla myrkkyä.
 
Meillä noi lapset ovat kärsineet kuumuudesta edellisellä autolla laattaamiseen asti ja auringonpaiste pahentaa tuota selvästi. Vaihdettiin vähän istumapuoltakin heillä auringon mukaan kun toinen oli vielä herkempi. Nykyisessä tummennetut takalasit selvästi auttavat ja tietty myös tuo keskikonsolista tuleva ilmavirta.

Tietty varmaan riippuu lasikaton tummuudestakin tuo auringon lämmittävä vaikutus, mutta en ilman suojaa lähtisi autoa ostamaan. Kaupunkipyörittelyssä aika se ja sama, mutta pidemmät matkat saattaisivat olla myrkkyä.

Eikö siellä autossa ole ilmastointia vai miksi siellä on niin kuuma että ihmiset oksentelee!? :zoom:
 
Eikö siellä autossa ole ilmastointia vai miksi siellä on niin kuuma että ihmiset oksentelee!? :zoom:

Auringon hohkaava lämpö tekee tuon, vaikka olisi ilmastointi hyvin toimiva ja asetettu kuinka alas. Hyvin yksilökohtaista tuo pahoinvointi. Ikää kun tulee lisää niin tuntuu vähän helpottavan. Toki edelleen mutkaisemmilla pikkuteillä on laitteiden käyttö kielletty tuosta syystä.
 
En kyllä huomannut tänä kesänä mitään negatiivista Model Y lasikatossa. Niin tumma ettei auringon paiste haittaa. Ja nopeasti auto jäähtyy ilmastoinnilla.

Kovista pakkasista ei vielä kokemuksia kun vasta maaliskuussa auton sain.

Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen lasikattoon. Tuo kivasti avaruuden tuntua ja takapenkilläkin tykätään katsella taivaalle ja ihmetellä sadetta jne. Kun turvaistuimesta näkee vähän heikosti ulos sivuikkunoista.
 
Auringon hohkaava lämpö tekee tuon, vaikka olisi ilmastointi hyvin toimiva ja asetettu kuinka alas. Hyvin yksilökohtaista tuo pahoinvointi. Ikää kun tulee lisää niin tuntuu vähän helpottavan. Toki edelleen mutkaisemmilla pikkuteillä on laitteiden käyttö kielletty tuosta syystä.
Teslassako?
Tänä kesänä 4000+ km ajelua Euroopan helteistä x:llä eikä kyllä tuosta tullut valitusta koko lomalla takapenkeiltä
 
Onko se sitten niin paska että ihmiset oksentelee takapenkillä kuumuuden takia?
Ei se nyt huono ole mutta aika outo.
Automaattisen tulisi osata pitää lämpötila halutussa arvossa mutta ongelma lienee siinä että autossa on vain yksi sensori. Tämäkin on keskinäytön alaosan rungossa. Se ei anna täysin kokonaiskuvaa auton sisätilasta.

Tämän takia sitä saa olla aina säätämässä ja tähän vielä vaikuttaa myös akkupaketin lämpötila. Kun akku tarvitsee lämpöä niin sitä ei saa kabiiniin tarpeeksi tai kesällä viileää.

Ennen automaatissa kun sääsi tuulettimen nopeutta se poisti automaatin. Nykyään saa säätää automaatin osalta low, medium ja high tasoja. Mutta itse automaatti ei suoraan näitä osaa säätää kohdalleen kun haluaisi pitää tiettyä lämpötilaa yllä.
 
Kun akku tarvitsee lämpöä niin sitä ei saa kabiiniin tarpeeksi tai kesällä viileää.
Eikös vastaava "ominaisuus" ole ihan normi ILP:eissäkin, missä on yksi ulkoyksikkö ja kaksi sisäyksikköä. Sisäyksiköillä voi tehdä molemmilla yhtäaikaa joko lämmintä tai kylmää, mutta ei niin, että toisella tehdään kylmää ja toisella lämmintä.
 
Eikös vastaava "ominaisuus" ole ihan normi ILP:eissäkin, missä on yksi ulkoyksikkö ja kaksi sisäyksikköä. Sisäyksiköillä voi tehdä molemmilla yhtäaikaa joko lämmintä tai kylmää, mutta ei niin, että toisella tehdään kylmää ja toisella lämmintä.
Teslassa on tämä Octovalve minkä tulisi osata siirtää haluttua pyyntiä sinne missä halutaan. Sen se varmaan tekeekin mutta siinä ei vaan riitä potku. Sen takia muut jättivät vielä vastuksen kuitenkin varuille vaikka ”ILP” onkin mukana.
 
Olikos Teslan laturissa ohjelmallisesti määrittää vaihemäärä eli että pystyisi suoraan sieltä hallintapaneelista tiputtaa esim kaksi vaihetta pois? Vai vaatiiko sähkörin ja laitteen avauksen ja kytkennät? Ampeerit pystyy hallinnasta muuttaa?

Lähinnä jos tilanne että saisi ottaa aluksi vain yhdestä vaiheesta, mutta saisi sitten myöhemmin nostettua suoraan kolmivaiheiseksi kun lupa tulee? Oletan että vaatii sähkärin avaamaan ja kytkemään ne kaksi muuta vaihetta?
 
Auringon hohkaava lämpö tekee tuon, vaikka olisi ilmastointi hyvin toimiva ja asetettu kuinka alas. Hyvin yksilökohtaista tuo pahoinvointi. Ikää kun tulee lisää niin tuntuu vähän helpottavan. Toki edelleen mutkaisemmilla pikkuteillä on laitteiden käyttö kielletty tuosta syystä.
Niin eli heillä on matkapahoinvointia tai taittovika silmissä ja kun katsotaan muualle kuin horisonttiin (eli eteenpäin) tulee paha olo.

Itsellä ihan sama vika ja ikää 42v, max 30s pystyn katsomaan muualle kunnes alkaa tulemaan paha olo, hauska asiassa on että missään veneessä ei tule paha olo?
 
Teslassa on tämä Octovalve minkä tulisi osata siirtää haluttua pyyntiä sinne missä halutaan. Sen se varmaan tekeekin mutta siinä ei vaan riitä potku. Sen takia muut jättivät vielä vastuksen kuitenkin varuille vaikka ”ILP” onkin mukana.
Tarkoitin tosiaan siis, että se pelkkä ILP ei Teslassakaan pysty tehdä yhtä aikaa sekä lämmintä, että kylmää, vaan vuorottelee. Ts. tekee vuorotellen kabiiniin viileää ja akkuun lämmintä ja oktovalve ohjaa sitten kulloisenkin tuoton sinne mihin pitää. Ja tietysti kun akkuun tehdään lämmintä, niin kabiini jää tällöin ilman viileää. Toki lämpöä saadaan myös moottoreillta, mutta jos vain pelkkää ILPin toimintaa tarkastellaan.
 
Teslassa on tämä Octovalve minkä tulisi osata siirtää haluttua pyyntiä sinne missä halutaan. Sen se varmaan tekeekin mutta siinä ei vaan riitä potku. Sen takia muut jättivät vielä vastuksen kuitenkin varuille vaikka ”ILP” onkin mukana.

Eikö vain Y:ssä ole vain Octovalve?
 
Olikos Teslan laturissa ohjelmallisesti määrittää vaihemäärä eli että pystyisi suoraan sieltä hallintapaneelista tiputtaa esim kaksi vaihetta pois? Vai vaatiiko sähkörin ja laitteen avauksen ja kytkennät? Ampeerit pystyy hallinnasta muuttaa?

Lähinnä jos tilanne että saisi ottaa aluksi vain yhdestä vaiheesta, mutta saisi sitten myöhemmin nostettua suoraan kolmivaiheiseksi kun lupa tulee? Oletan että vaatii sähkärin avaamaan ja kytkemään ne kaksi muuta vaihetta?
Vaatii sähkärit. Voit vaan säätää ampeereja.
Tarkoitin tosiaan siis, että se pelkkä ILP ei Teslassakaan pysty tehdä yhtä aikaa sekä lämmintä, että kylmää, vaan vuorottelee. Ts. tekee vuorotellen kabiiniin viileää ja akkuun lämmintä ja oktovalve ohjaa sitten kulloisenkin tuoton sinne mihin pitää. Ja tietysti kun akkuun tehdään lämmintä, niin kabiini jää tällöin ilman viileää. Toki lämpöä saadaan myös moottoreillta, mutta jos vain pelkkää ILPin toimintaa tarkastellaan.
ILP eli Teslan tapauksessa lämpöpumppu on yksi osa tuota Octovalvea. Sieltä myös otetaan lämpöä akusta jos voidaan, moottoreista jne. Eli kyllä lämpöä riittää. Se vain priorisoidaan toisinaan väärin mitä itse haluaisi. Tekniikka ensin, matkustajat vasta sitten. Sen takia joutuu useasti vaihtelemaan lämpötilaa hytissä että saa sen haluamakseen.

Esm. Nyt motarilla ajaessa pitää tiputtaa 20 kun taas kaupungissa 22 riittää. Talvella saa nostaa todella paljon jonnekin 26 että ei jäädy kun taas matalemmissa nopeuksissa esim. 22 riittää.
Eikö vain Y:ssä ole vain Octovalve?
Kaikissa on nykyään jo. Eka tuli Y, sitten 3 ja sen jälkeen S ja X.
 
Vaatii sähkärit. Voit vaan säätää ampeereja.

ILP eli Teslan tapauksessa lämpöpumppu on yksi osa tuota Octovalvea. Sieltä myös otetaan lämpöä akusta jos voidaan, moottoreista jne. Eli kyllä lämpöä riittää. Se vain priorisoidaan toisinaan väärin mitä itse haluaisi. Tekniikka ensin, matkustajat vasta sitten. Sen takia joutuu useasti vaihtelemaan lämpötilaa hytissä että saa sen haluamakseen.

Esm. Nyt motarilla ajaessa pitää tiputtaa 20 kun taas kaupungissa 22 riittää. Talvella saa nostaa todella paljon jonnekin 26 että ei jäädy kun taas matalemmissa nopeuksissa esim. 22 riittää.

Kaikissa on nykyään jo. Eka tuli Y, sitten 3 ja sen jälkeen S ja X.
Kokeilitko Chill modella miten käyttäytyy?
 
En. Tulisiko kokeilla? Vai miksi rajoittaisin autoa?


  • Jos ajoneuvossasi on lämpöpumppu (saat asian selville valitsemalla Hallintalaitteet > Ohjelmisto > Auton lisätiedot), voit tehostaa ohjaamon lämmitystä valitsemalla rauhallisemman kiihtyvyystilan (katso Kiihtyvyystilat). Tällöin lämpöpumppujärjestelmä pystyy hyödyntämään akusta saatavaa energiaa ohjaamon tehokkaaseen lämmitykseen sen sijaan, että akusta saatava energia käytettäisiin ensisijaisesti kiihdytystehon tuottamiseen. Näin pystytään varmistamaan taloudellinen ajotapa kylmällä säällä. Kun myöhemmin valitaan tehokkaampi kiihtyvyystila, akun lämmitystarpeen vuoksi kestää jonkin aikaa ennen kuin tehokkaampi kiihtyvyystila on käytettävissä.
 
:confused:Ei kai normaali ihmiset mieti teslankaan kohdalla
Mä itseasiassa olen helvetin yllättynyt, että ihmiset ylipäänsä tietävät missä näitä autotehtaita on. Uusikaupunki on ainoa itselle tuttu. En kyllä tiedä onko siellä toimintaa ollut enää Saabien jälkeen.
 


  • Jos ajoneuvossasi on lämpöpumppu (saat asian selville valitsemalla Hallintalaitteet > Ohjelmisto > Auton lisätiedot), voit tehostaa ohjaamon lämmitystä valitsemalla rauhallisemman kiihtyvyystilan (katso Kiihtyvyystilat). Tällöin lämpöpumppujärjestelmä pystyy hyödyntämään akusta saatavaa energiaa ohjaamon tehokkaaseen lämmitykseen sen sijaan, että akusta saatava energia käytettäisiin ensisijaisesti kiihdytystehon tuottamiseen. Näin pystytään varmistamaan taloudellinen ajotapa kylmällä säällä. Kun myöhemmin valitaan tehokkaampi kiihtyvyystila, akun lämmitystarpeen vuoksi kestää jonkin aikaa ennen kuin tehokkaampi kiihtyvyystila on käytettävissä.
Eli eivät korjaa ongelmaa vaan pitää rajoittaa auton käyttöä jotta se toimii oikein. Ei siis yllätä että mennään taas siitä mistä aita matalin.

Sama kuten auto voidaan kaappaa BTn yli ja siihen tehtiin PIN to drive. Ei korjattu vikaa vaan tehtiin purkka.
 
Mä itseasiassa olen helvetin yllättynyt, että ihmiset ylipäänsä tietävät missä näitä autotehtaita on. Uusikaupunki on ainoa itselle tuttu. En kyllä tiedä onko siellä toimintaa ollut enää Saabien jälkeen.
Sama, ennen Teslaa en tiennyt yhtään autotehdasta(paitsi Valmet). Nyt tiedän vain Teslan tehtaiden sijainnit eikä kyllä muut merkit juuri kiinnostakaan, eikä mitään käsitystä missä niitä tehdään.
 
Auton vaihto olisi ajankohtainen. Nykyinen bensiini, nelikko ja reilut 350hp tehoa, että pitäisi jatkossakin johonki liikkua. Töissä olisi mahdollista ladata vähintään lämpötolpasta missä jatkuvavirta laitettu juurikin sähkö/hybridi autoille. Mahdollisesti vois saada myös 3x16A voimavirtapaikan. Päivittäiset ajot max 50km yhteensä, eli järkevin olisi siirtyä sähköön ja Tesla olisi omassa hintaluokassa järkevin vaihtoehto jos tahtoo nelikkoa ja suorituskykyä.

Tesla 3 performancea kävin koajamassa ja kyllähän se miten se lähtee puhuttelee, mutta sitten alkoin vielä tuota Model S miettimään, että oisko se parempi vaihtoehto? Yhtä ripeähän se ei tuossa samassa hinta luokassa ole, mutta onko laadullisesti ja hiljaisempi ajettava muuten?


Tämmöinen esim miellyttäisi ehottomasti silmää, toisella puolela suomea vaan niin ei voi käydä koeajamassa. Mitä negatiivistä esim tuosta linkin autosta keksii?

Varusteiden vertaaminenkin on vähä vaikea, kun ei näihin niin ole tutustunut. Esim miten tuo ilma-alusta noissa, pelkoa kestävyydestä kuten muilla merkeillä, enemmän vai vähemmän vai samanlailla?

Automaattiohjaus, autopilot-navigointi ja Summon lukee beeta, mitä meinaa käytössä, paljon häviää vakaalle versiolle?

Latausnopeudessa pikalaturissa tuo taitaa Model 3 hävitä, mutta en tiedä onko se omassa tapauksessa ongelma, pidemmät reissut mitä on niin vuodessa alle yhellä kädellä laskettavissa.

Mielipiteitä suuntaan ja toiseen tervetulleita!
 
Auringon hohkaava lämpö tekee tuon, vaikka olisi ilmastointi hyvin toimiva ja asetettu kuinka alas. Hyvin yksilökohtaista tuo pahoinvointi. Ikää kun tulee lisää niin tuntuu vähän helpottavan. Toki edelleen mutkaisemmilla pikkuteillä on laitteiden käyttö kielletty tuosta syystä.
Toi on kyllä niin tumma, etten ole sen huomannut vaikuttavan mihinkään mitenkään. Edellisessä autossa oli myös musta sisusta ja ihan samanlainen pätsi sekin oli parkkipaikalla auringonpaisteessa ilman lasikattoa. Erona se, että ton Teslan saa viileäksi ennen lähtöä jos muistaa puhelimesta laittaa. Eli ei oikeastaan koskaan.
 
Toi on kyllä niin tumma, etten ole sen huomannut vaikuttavan mihinkään mitenkään. Edellisessä autossa oli myös musta sisusta ja ihan samanlainen pätsi sekin oli parkkipaikalla auringonpaisteessa ilman lasikattoa. Erona se, että ton Teslan saa viileäksi ennen lähtöä jos muistaa puhelimesta laittaa. Eli ei oikeastaan koskaan.
On kyllä itseasiassa tullut käytettyä pysäköinnin aikaista jäähdytystä kymmeniä kertoja tänä kesänä. Tuossa lähikaupassa Prisma/Citymarket käy niin auto jää suoraan paisteeseen. On se vaan mukava mennä viileään autoon 20min kauppareissun jälkeen.

Varmasti tulee talvella käytettyä lammityksen puolesta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kymmeniä vuosia on ollut lasikattoja ja itsellänikin Fiatista Teslaan ja ties mihin muuhun malliin. Teslassa se natisee ja nitisee talvella, mutta ei se sen huonompi ole kuin peltikatto. Hyvä lisävaruste, jos siitä ei tarvitse senttiäkään maksaa ekstraa. Vähän kuin kattoluukku.
Öö siis häh? Nitisee ja natisee mutta ei se sen huonompi ole ku peltikatto mikä ei nitise ja natise?
Omaan makuun mikään ei ole autossa ärsyttävämpää ku nitinä, natina saati sitten resonointiäänet mitä ei pysty paikantamaan.
 
On kyllä itseasiassa tullut käytettyä pysäköinnin aikaista jäähdytystä kymmeniä kertoja tänä kesänä. Tuossa lähikaupassa Prisma/Citymarket käy niin auto jää suoraan paisteeseen. On se vaan mukava mennä viileään autoon 20min kauppareissun jälkeen.

Varmasti tulee talvella käytettyä lammityksen puolesta.
Joo. Hyvähän se on, mutta jostain syystä ihan todella harvoin muistaa laittaa päälle, vaikka mulla on koira jonka kannalta toi muistaminen olisi vielä kivempaa kuin itseni. Onneksi toi nyt ei montaa minuuttia jäähdy ajossakaan.

Talvella tuo ei yllättäen unohdu koskaan. Skraban pelko on ilmeisesti vahvempana takaraivossa kun kuumuus.
 
Öö siis häh? Nitisee ja natisee mutta ei se sen huonompi ole ku peltikatto mikä ei nitise ja natise?
Omaan makuun mikään ei ole autossa ärsyttävämpää ku nitinä, natina saati sitten resonointiäänet mitä ei pysty paikantamaan.

Tällä tarkoitin, että ei se valoa päästä liikaa tai vaikuta mitenkään auton sisätilaan peltikattoa huonommin. Kitinä on nyt perusteslan paskalaatua, mitä Model 3 ja Y tarjoaa. Sen kanssa täytyy vaan elää. Jos olisi ollut valinta et peltiä vai lasia, niin ennemmin sen peltikaton vaikka mustalla sisäverhoilulla ottaisin.
 
Xssä kiertää huhu että huomenna voisi mahdollisesti olla Model 3 Highlandin julkaisupäivä.







Koska minulla ei ole X tiliä, en voinut varmistaa kuinka luotettavia em. tilit ovat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos toi kuva on itse autosta, niin on hienompi kuin nykyiset päällepäin. Tietenkin viiksettömyys yms. huhutut epäautomaiset seikat huomioiden tullee olemaan joka tapauksessa paskempi. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon paskempi ja mikä on hinta.
 
viikon verran kesti, että ensimmäinen kiveiskemä paljastaa kuinka surkea tuo maalipinta on. Hyvin näkee kuinka ohut kerros on levitetty kun menee hitusen rullallekin. Oliskos ehdotuksia järkevänhintaiselle päällystykselle, eihän tuo kestä Suomen soraa ja nastasadetta talvella ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 561
Viestejä
4 508 759
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom