Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

viikon verran kesti, että ensimmäinen kiveiskemä paljastaa kuinka surkea tuo maalipinta on. Hyvin näkee kuinka ohut kerros on levitetty kun menee hitusen rullallekin. Oliskos ehdotuksia järkevänhintaiselle päällystykselle, eihän tuo kestä Suomen soraa ja nastasadetta talvella ollenkaan.
Kalvotus estää. Muut ei.
Pinnoitus helpottaa vain pesua.
 
Aivan, kalvoitusta tarkoitinkin. En pistäisi pahakseni vaikka ihan värilläkin kalvottaisi, vai pitääkö siihenkin sit laittaa vielä kalvo päälle? Onko hyväksi todettuja mestoja tähän?
Perus kalvo on aika ohut että jos haluaa suojan niin PPF päälle. Riippuen firmasta 3-5k saa kättä laittaa taskuun ja toki sen mukaan laittaako koko auton vai vain jotain pieniä osia.

Firmoja en osaa suoraan suositella. Kannattaa kysellä oman paikkakunnan alueelta.
 
Kun tehdään halvalla ja kustannuksia säästämällä.

Kyllähän Vagit oli 2010-luvulla tunnettuja siitä että lakka ei pysynyt yllä.

Ostakaa Kia jos haluatte paremman maalipinnan mutta enemmän nappuloita.
 
viikon verran kesti, että ensimmäinen kiveiskemä paljastaa kuinka surkea tuo maalipinta on. Hyvin näkee kuinka ohut kerros on levitetty kun menee hitusen rullallekin.

Nettitiedon mukaan Teslan maalin paksuus on keskimäärin 100 mikronia (=0.1 mm). Nykyautoissa taitaa yleensä olla 150 luokkaa. Vanhempia autoja kun olen mitannut (kalibroidulla halpismittarilla) on ollut jopa yli 200 mikronia. Toki tuo luku ei kerro paljonko siinä on suhteessa pohjamaalia, maalia ja (mahdollisesti) lakkaa. Robotit kehittyneet niin ei tarvitse suihkia niin monia kerroksia.

Ekalle omistajalle tuskin merkitystä jos ei mene joka kuukausi myllyttämään.
 
Kun tehdään halvalla ja kustannuksia säästämällä.

Kyllähän Vagit oli 2010-luvulla tunnettuja siitä että lakka ei pysynyt yllä.

Ostakaa Kia jos haluatte paremman maalipinnan mutta enemmän nappuloita.



Kyllä tuossa ev6:ssa on selvästi vähemmän mitä Tesloissa maalia ja vielä vaihtelu suurta siten että keulassa ohuin. Ei ole hääviä Kialla.

Quick conversion chart of mil to um
1 mil to um = 25.4 um

2 mil to um = 50.8 um

3 mil to um = 76.2 um

4 mil to um = 101.6 um

5 mil to um = 127 um

6 mil to um = 152.4 um

7 mil to um = 177.8 um


Tuli muuten tänään ja eilen ajeltua itärajaa pitkin ja kainuussa 800km lenkki kolmosella. Edelleen jaksaa kyllä nostaa hymyn huulille vaikka onkin jo vanhahko 2019 mallin Lonkkari. Apkin pelas hienosti kuten aina ja matkanteko on helppoa. :)
 
Viimeksi muokattu:
viikon verran kesti, että ensimmäinen kiveiskemä paljastaa kuinka surkea tuo maalipinta on. Hyvin näkee kuinka ohut kerros on levitetty kun menee hitusen rullallekin. Oliskos ehdotuksia järkevänhintaiselle päällystykselle, eihän tuo kestä Suomen soraa ja nastasadetta talvella ollenkaan.

Helpoimmalla pääsee kun unohtaa sen. Autot on tehty käytettäviksi, kuluu ne joka tapauksessa joka paikasta. Jos sitä pidät kuin kukkaa kämmenellä ja kalvotat sen, niin joku tulee ja paiskoo ovensa siihen kun tulee parkkipaikalla ulos vaikka olisit jättänyt sen kauimpaiseen nurkkaan koko maassa.

Eikä jälleenmyydessä sillä ole mitään merkitystä kiiltääkö se vai ei.
 
Helpoimmalla pääsee kun unohtaa sen. Autot on tehty käytettäviksi, kuluu ne joka tapauksessa joka paikasta. Jos sitä pidät kuin kukkaa kämmenellä ja kalvotat sen, niin joku tulee ja paiskoo ovensa siihen kun tulee parkkipaikalla ulos vaikka olisit jättänyt sen kauimpaiseen nurkkaan koko maassa.

Eikä jälleenmyydessä sillä ole mitään merkitystä kiiltääkö se vai ei.
Niin vahva tää. Itekki jaksoin eka hyperventiloida näistä, nyt en enää kun ei niille kiveniskuille voi oikeen mitään. Positiivista että ei ne kiveniskut vaikuta jälleenmyyntiarvoon milläänlailla.
 
Uusi Model 3 julkistettu:
IMG_3596.pngIMG_3595.pngIMG_3598.png
 

Liitteet

  • IMG_3597.jpeg
    IMG_3597.jpeg
    264,2 KB · Luettu: 382
Viimeksi muokattu:
Carwow esittelyvideo uudesta kolmosesta:




Näyttäisi olevan hyviä uudistuksia monilla osa-alueilla, joihin itsekin olisi uudistuksia toivonut, kuten melutason alentaminen, parempi jousitus, ilmastoidut penkit ja laatutason parantaminen. Lisäksi kivoja bonuksia, kuten takanäyttö ja ambient-valaistus, pari uutta väriä. Puskurikamerakin löytyy.

Konfiguraattorin kuvien perusteella näyttäisi long rangessa olevan ainakin eri materiaali ovissa (kangas vs alcantara?) ja paremmat stereot.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuo sitten hieman isompi facelift?


Täytyy siis katsella video. Joka tapauksessa Model Y olisi nyt ehkä hieman vanhahko, kun 3 uudistettiin.
 
Uusi nokka olisi kyllä vähän paremman näköinen, jos olisi renkaiden edessä vielä ilmanohjausaukot. Nyt on hieman liiankin pelkistetty.

No, tuossa olisi periaatteessa mahdollisuus toistaiseksi puuttuvaan performanceen lisätä vähän lisää näköä mikä erottaisi muista malleista (tosin jää nähtäväksi hyödynnetäänkö tätä mahdollisuutta).
 
Kyllä ne viikset sitten näemmä lähtivät. :btooth: Muuten ulkonäöltään hyvä.
 
Welp, facelift-mallissa on ilmeisesti (?) kamera etupuskurissa. Ei herätä luottamusta, että kamerapohjaisen pysäköintiavustimen toiminta paranisi pre-facelift-malleissa.
 
Mitä noituutta tämä on? Tietäjäthän tiesi ettei tesla voi saada faceliftattua model3:sta valmistettua kun tehtaiden muutokset yms. on niin vaikeita ja työläitä?

Ilmastoidut etupenkit, yks narinan aihe vähemmän listalla?

The new Model 3’s interior has received a complete makeover. As observed in Model 3 Project Highland test units, the all-electric sedan features a new steering wheel and a new center console. An LED strip is also present in the dashboard and in the door panels for ambient lightning. The front seats are ventilated, so they can now cool and heat passengers as needed.

 
Ilmastoidut etuistuimet on pakollinen päivitys, toivottavasti istuinten muovimateriaali kuin myös todella kelvoton ergonomia olisi kokenut edes pienen uudistuksen. Hienoa että kuulemma täysin tarpeettomat tunnelmavalaistukset nyt löytyvät.
 
Kuten todettua niin ulkoapäin ihan hyviä parannuksia ja ilmastoidut jakkarat, muutoin aika kädenlämpöistä. Kaikkinensa menee kyllä hyvin kevyiden faceliftien kategoriaan.

Samalla myös laittaa tätä Tesla-keskustelua perspektiiviin, kun jotkut ovat huolissaan että onko autossa HW5 vai HW14, kun tavan kansalainen tuskin edes huomaa eroa onko -23 pre-highland vai highland. Eli ne jotka osti M3 poistomyyntidumppauksista taisivat tehdä ihan hyvän valinnan. Uudistettu LR 52k suomessa.
 
Kiva pieni rangelisä takavetoon. Hinta ei sitten tippunut kuitenkaan. VIlkkuvivun puute sen verran typerä juttu että jää tilaamatta. :P

18’’ Photon-vanteet
Sisältyy
Arvioitu toimintasäde määritetyn mukaisesti: 554 km
 
Lieköhän teslan jenkkisivuilla käynyt käpy hintojen kanssa vai hintoja pudotettu todella rankasti? Plaid 20k halvempi kuin eilen. Ei normi s:kaan vaikuta kauas jääneen hinnanpudotuksen kanssa

1693545429738.png
 
Eikös tuo nyt aikalailla ole odotettu ja perinteinen Facelift eli ulkonäköön pieni viilaus, parannuksia ja uudistuksia siellä täällä.

Enemmän rangea, ilmastoidut penkit, äänenvaimennus ja jousituksen optimointi noista jäi päällimisenä mieleen, viiksien puute menee miinuksien listalle.

Hinnoitteluun ei isoa pudotusta niin ei tullut katumapäälle Model Y:n hankinnan suhteen. Facelift Model 3 Long Range olisi ollut samanhintainen, mutta 5,41% korolla reilu 5000€ kalliimpi ja kk-erä 90€ korkeampi. Koskas siihen Y vastaavaa päivitystä odotellaan? Ensi vuonna jo?
 
Viimeksi muokattu:
Itellä tosiaan tommonen varastoale Y tilauksessa ja mietin, että pitäskö vaihtaa tähän uuteen 3. Mutta ilmeisesti vieläkään ei voi kaataa keskitakapenkkiä, eli ei tuosta oikein perheautoksi ole jos pitää suksia viedä talvella joka päivä jonnekki. Ja muutenki jotain pitkää joskus. Ellei suksiboksia osta. Ja tuossa Model 3 ei ole edes korkotarjousta, eli hintaero Y:hyn ei oikein tällä hetkellä ole järkevä.
 
Kalleimpiin (S ja X) tuli se standard range -optio takaisin, jollaisia ei 2021 jälkeen ole saanut. Toki niiden kalliimpienkin hinnat jonkun verran laskivat, mutta eiköhän tuo lisämalli sinne väliin ole se suurin syy että hinnat näyttävät edullisemmilta. Sinänsä tuo leikkasi mielestäni enemmänkin käytettyjen hintoja, kun taas saa Teslalta edullisemmin uutta kuin hetkeen.
 
Kalleimpiin (S ja X) tuli se standard range -optio takaisin, jollaisia ei 2021 jälkeen ole saanut. Toki niiden kalliimpienkin hinnat jonkun verran laskivat, mutta eiköhän tuo lisämalli sinne väliin ole se suurin syy että hinnat näyttävät edullisemmilta. Sinänsä tuo leikkasi mielestäni enemmänkin käytettyjen hintoja, kun taas saa Teslalta edullisemmin uutta kuin hetkeen.
Kyllä tuossa mun kuvassa ja teslan jenkkisivuilla on vanha model s(ei standard range) ja plaid uusilla hinnoilla. Standard rangea ei näy sivuilla enää. Epäilen, että käpy teslan webbisivuilla. Plaid maksoi eilen yli 100k$, tuossa mun juuri nyt ottamassa screen shot:ssa plaid 86k$.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin juuri tuota uuden kolmosen eroa suhteessa vanhaan varastoauto Y:hyn.

Valkoinen 3 sandanterin valkoisena 44 590€
Meidän Y sinisenä 46 380€

Toi hintaero on häviänpieni ja uskon, että vanha Y:lle on kysyntää vielä jatkossa paljon kun hinnat laskevat lähes 30 000€ käytettynä.
 
Täytyy siis katsella video. Joka tapauksessa Model Y olisi nyt ehkä hieman vanhahko, kun 3 uudistettiin.

Joo, kieltämättä ensimmäinen ajatus itselläkin oli, että (typerää vilkkuviiksen poistoa lukuunottamatta) noi on kaikki juttuja jotka kyllä haluaisin Y:hynkin, mikä tekee nyky-Y:stä huomattavasti vähemmän houkuttelevan ostaa. Noh, toisaalta Y on vain turvotettu kolmonen, joten eiköhnä nuo kaikki setit n. vuoden sisällä sinnekin replikoidu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon rangelisäykseen suhtautuisin pienellä varauksella. Perustuu pelkästään pieniin aerodynaamisiin parannuksiin, joten arvelen todellisuuden vastaavan jotakuinkin samaa kuin nykyisessä kulutuseron kapseleiden kanssa tai ilman niitä (-> ei käytännössä mitään merkitystä).
 
Uusi nokka olisi kyllä vähän paremman näköinen, jos olisi renkaiden edessä vielä ilmanohjausaukot. Nyt on hieman liiankin pelkistetty.

Ylimääräisistä rei’istä tulee vain ongelmia. Olisivat vielä hieman enemmän pyöristäneet keulaa niin olisi jo trendikästä ysäriä (4th gen Camarot etc.) ja pienempi ilmanvastus.
 
Tuohon rangelisäykseen suhtautuisin pienellä varauksella. Perustuu pelkästään pieniin aerodynaamisiin parannuksiin, joten arvelen todellisuuden vastaavan jotakuinkin samaa kuin nykyisessä kulutuseron kapseleiden kanssa tai ilman niitä (-> ei käytännössä mitään merkitystä).
EIkös tuohon tullut uusi m3p LFP akku, joka tuon rangen lisäsi?
 
Taas varastossa ilmeisesti muutamia Y LR malleja, mutta nopeesti menee; tämä tilanne 30min sitten.
 
Taas varastossa ilmeisesti muutamia Y LR malleja, mutta nopeesti menee; tämä tilanne 30min sitten.

Pelkästään eilen tuli 10 erilaista LR kombinaatiota myyntiin, jokaisen kombinaation takana 1-n kpl autoja. Discord tai telegram botti vaan päälle niin saa notifikaatit, koska on taas tilattavissa
 
Welp, facelift-mallissa on ilmeisesti (?) kamera etupuskurissa. Ei herätä luottamusta, että kamerapohjaisen pysäköintiavustimen toiminta paranisi pre-facelift-malleissa.
Voi aika selkeästi taputella jo tämän osalta että ne autoit joista USS poistettiin oli vain komponenttipulan takia, ei edistyneen Visionin takia. Toki katsotaan pelastaako tämä kamera toiminnallisuuden vai jääkö asia vielä kesken. Jos tälle tulee Summon ja muut niin voi taputella muiden osalta senkin pois.
 
Voi aika selkeästi taputella jo tämän osalta että ne autoit joista USS poistettiin oli vain komponenttipulan takia, ei edistyneen Visionin takia. Toki katsotaan pelastaako tämä kamera toiminnallisuuden vai jääkö asia vielä kesken. Jos tälle tulee Summon ja muut niin voi taputella muiden osalta senkin pois.

Ainakaan itse en peruutuskamerallisissa autoissa koe tarvitsevani parkkitutkia oikeastaan ollenkaan peruuttaessa, joten siinä mielessä tuo keulakamera potentiaalisesti parantaa parkkeerauskokemusta merkittävästi, koska silloin voit käyttää vain silmiäsi parkkeeratessasi, etkä ole riippuvainen Teslan paskasta koneälykikkareesta. Toki varsinkin Suomen oloissa tuo puskurikamera tulee olemaan ison osan vuodesta jonkun skeidan peitossa, mikä ei ole parkkitutkien kanssa juurikaan ongelma.

Edelleen ei voi kuin pudistella päätään näille Teslan idioottimaisuuksille. Ei siinä mitään, jos tuntuu että on pakko keksiä pyörä uudestaan ja korjata asioita, jotka eivät varsinaisesti kaivanneet korjaamista, niin silloin kannattaisi kuitenkin yrittää päästää edes tasoihin sen edeltäjän kanssa, eikä keksiä pyörän tilalle kuutioita ja kutsua sitä edistykseksi. Nämä nappulavilkut menee samaan kategoriaan.
 
Ainakaan itse en peruutuskamerallisissa autoissa koe tarvitsevani parkkitutkia oikeastaan ollenkaan peruuttaessa, joten siinä mielessä tuo keulakamera potentiaalisesti parantaa parkkeerauskokemusta merkittävästi, koska silloin voit käyttää vain silmiäsi parkkeeratessasi, etkä ole riippuvainen Teslan paskasta koneälykikkareesta. Toki varsinkin Suomen oloissa tuo puskurikamera tulee olemaan ison osan vuodesta jonkun skeidan peitossa, mikä ei ole parkkitutkien kanssa juurikaan ongelma.

Edelleen ei voi kuin pudistella päätään näille Teslan idioottimaisuuksille. Ei siinä mitään, jos tuntuu että on pakko keksiä pyörä uudestaan ja korjata asioita, jotka eivät varsinaisesti kaivanneet korjaamista, niin silloin kannattaisi kuitenkin yrittää päästää edes tasoihin sen edeltäjän kanssa, eikä keksiä pyörän tilalle kuutioita ja kutsua sitä edistykseksi. Nämä nappulavilkut menee samaan kategoriaan.
Tesla haluaa tehdä halpaa ja sitä sieltä tulee. Myös sumuvalot poistettiin edestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom