Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mites se meni, tehdään kaikki itse, niin homma toimii parhaiten ja halvimmalla? Tesla tuhlaa ihan järjettömiä määriä rahaa pyörän keksimiseen uusiksi.

Jos ei innovoi niin ei synny kustannuksia muttei myöskään markkinaetua.

Liiketoimintamalli voi perustua muiden kopiointiin mutta Teslan tapauksessa se ei selkeästikään ei ensimmäisenä ole listalla.

Tesla on kyllä osoittanut kyvykkyyttä ostaa ratkaisuja ulkoakin kunhan ne tukevat lähtökohtia ja tuottavat arvoa, joten mitään periaattellista "not invented here" -ongelmaa ei ole.

Ongelma enemmänkin olla se insinöörifirman yleinen ongelma, eli hyväuskoisuus teknologisiin ratkaisuihin loppukäyttäjää huomioimatta.

Raflaavat lausunnot ja ylimielisyys on taas normaalia Silicon Valley settiä.
 
Oli asiaa Kempeleen suuntaan niin pitihän sitä käydä ilmasta juissia ottamassa. Ikävästi oli vain 54% akkua tullessa eikä viitsinyt täyteen lirutella, mutta sopivasti kauppareissulla sain 85% asti ladattua. Ei tarvi töissäkään säätää autoa laturiin loppupäivän ajaksi.
Edit: ei mikään ryysis ollut hieman klo 14 jälkeen ainakaan, muutama Tesla ja pari muunsähköistä oli laturissa.
 
Jos ei innovoi niin ei synny kustannuksia muttei myöskään markkinaetua.

Liiketoimintamalli voi perustua muiden kopiointiin mutta Teslan tapauksessa se ei selkeästikään ei ensimmäisenä ole listalla.

Tesla on kyllä osoittanut kyvykkyyttä ostaa ratkaisuja ulkoakin kunhan ne tukevat lähtökohtia ja tuottavat arvoa, joten mitään periaattellista "not invented here" -ongelmaa ei ole.

Ongelma enemmänkin olla se insinöörifirman yleinen ongelma, eli hyväuskoisuus teknologisiin ratkaisuihin loppukäyttäjää huomioimatta.

Raflaavat lausunnot ja ylimielisyys on taas normaalia Silicon Valley settiä.
Lähinnä hain tässä takaa sitä, että kun Teslalta ovat vuosikausia toitottaneet, että vanhat toimijat alihankkijoineen ovat kustannuksissa altavastaajia vertikaaliseen integraatioon nähden, niin viime vuosina Teslan tarinassa on alkanut rengas toisensa perään puhjeta. Tesla pelleilee piirien, akkujen ja akkumateriaalien kanssa, kun pitäisi keskittyä itse asiaan. Sanot, että ei ole periaatteellista ongelmaa, mutta kyllähän firmasta ulospäin välittyy se, että ensin tehdään itse ja vasta sitten mietitään muita vaihtoehtoja, jos meni vituksi. Toki se spinnataan sitten muuhun formaattiin. Siinä kohtaa, kun Teslalla on miljardeja kiinni gigtehtaissa akkuja ja akkumateriaaleja varten ja markkinoilta saa ostettua parempaa tavaraa halvemmalla, niin Tesla on kaikkea muuta kuin ketterä toimija.
 
Peruskauraa tuntu olevan Teslan touhu. Noususuhdanteessa(päissään) laajentavat ja alkavat tekemään kaikkea itse. Vaikuttaa hyvältä idealta kun kauppa käy ja nousuhumala on päällä. Mites sitten kun myynti sakkaa ? Varastot täynnä litiumia, autonoasia, akkuja , piirilevyjä, Yokeja jotka ei kelpaa mihinkään muuhun. Saati sitten joutokäynnillä toimivat tehtaat. Ja ihmiset.

Jos tavarat hommattu alihankintana, niin sen kun lopettaa vaan ostamisen. Ei jää tyhjiä tehtaita omiin käsiin. Eikä varastoja.

Aika näyttää kuinka käy. Kyllä tuo autotellisuuden (kestävä) uudelleenkeksiminen on kova haaste. Varmaan helpompi mennä Marssiin. Siinä voi sentään hakea uusia ratkaisuja kenenkään tuomitsematta....
 
Lähinnä hain tässä takaa sitä, että kun Teslalta ovat vuosikausia toitottaneet, että vanhat toimijat alihankkijoineen ovat kustannuksissa altavastaajia vertikaaliseen integraatioon nähden, niin viime vuosina Teslan tarinassa on alkanut rengas toisensa perään puhjeta. Tesla pelleilee piirien, akkujen ja akkumateriaalien kanssa, kun pitäisi keskittyä itse asiaan. Sanot, että ei ole periaatteellista ongelmaa, mutta kyllähän firmasta ulospäin välittyy se, että ensin tehdään itse ja vasta sitten mietitään muita vaihtoehtoja, jos meni vituksi. Toki se spinnataan sitten muuhun formaattiin. Siinä kohtaa, kun Teslalla on miljardeja kiinni gigtehtaissa akkuja ja akkumateriaaleja varten ja markkinoilta saa ostettua parempaa tavaraa halvemmalla, niin Tesla on kaikkea muuta kuin ketterä toimija.
Onhan se jo akkujen osalta sitä että ostetaan CATL kun saavat parempaa kamaa kuin Tesla itse. Onhan tuo nyt S ja X osalta jälkeenjäånyttä ajaa sitä 18640 akulla.
 
Onhan se jo akkujen osalta sitä että ostetaan CATL kun saavat parempaa kamaa kuin Tesla itse. Onhan tuo nyt S ja X osalta jälkeenjäånyttä ajaa sitä 18640 akulla.
Valmistaako Tesla jo itse akkuja? Eikös kaikki akut oo Panasonic/LG/CATL/Byd kamaa?
Vai olikos se niin että teksasissa valmistetut awd model y:t oli 4680 akulla ja teslan itse valmistamia?
 
Valmistaako Tesla jo itse akkuja? Eikös kaikki akut oo Panasonic/LG/CATL/Byd kamaa?
Vai olikos se niin että teksasissa valmistetut awd model y:t oli 4680 akulla ja teslan itse valmistamia?
Onhan Tesla aina tehnyt omia mutta myös muutkin tekevät näitä. Standardi kamaahan nämä akut ovat mutta iältään aika vanhentuneita ainakin S/X osalta vaikka versiot ovat päivittyneet.
 
Mites se meni, tehdään kaikki itse, niin homma toimii parhaiten ja halvimmalla? Tesla tuhlaa ihan järjettömiä määriä rahaa pyörän keksimiseen uusiksi.
Riippuu hommasta. Kymmeniä tuhansia kappaleita ostettu AI konesalipiiri lienee ihan mahdoton tehdä itse voitolla tällä hetkellä. Miljardien kustannus suunnitella ja valmistuttaa itse konesalipiiri, satojen miljoonien ostos. Tosin elonin pointtihan itse tekemiseen uusimmissa lausunnoissa on nvidian kyvyttömyys toimittaa teslalle tarpeeksi rautaa. Nvidia on myynyt kai lähes vuoden tuotannon jo ennakkoon eikä priorisoi teslaa muiden asiakkaiden edelle. Tosin nvidia argumentti ei pidä vettä kun kysyntä ei todellakaan ole ollut nykyisenlainen kuin muutamia kuukausia.

Toisaalta jos puhutaan autojen FSD piiristä niin se on loppupelissä kymmenien miljoonien kappaleiden ostos ja siellä joku 50$+ lisenssimaksu per piiri nvidialle saa itse tehdyn näyttämään halvalta etenkin kun sen piirin saa optimoitua juuri omaan käyttöön sopivaksi versus geneerinen rauta. FSD autopiiri myös kertaluokkaa suunnitella ja valmistaa kuin konesalipiiri(piirien koko ja monimutkaisuus). Konesalipiirien päivitysväli about 2v(nvidian sykli) versus hw3-hw4 päivitysväli 4v.
 
Riippuu hommasta. Kymmeniä tuhansia kappaleita ostettu AI konesalipiiri lienee ihan mahdoton tehdä itse voitolla tällä hetkellä. Miljardien kustannus suunnitella ja valmistuttaa itse konesalipiiri, satojen miljoonien ostos. Tosin elonin pointtihan itse tekemiseen uusimmissa lausunnoissa on nvidian kyvyttömyys toimittaa teslalle tarpeeksi rautaa. Nvidia on myynyt kai lähes vuoden tuotannon jo ennakkoon eikä priorisoi teslaa muiden asiakkaiden edelle. Tosin nvidia argumentti ei pidä vettä kun kysyntä ei todellakaan ole ollut nykyisenlainen kuin muutamia kuukausia.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos miettii Dojoon kaadettua rahaa ja sitä, että se olisi kanavoitu uudelleen vaikka nvidia-yhteistyöhön, niin saattaisi olla rahoille tullut vastinetta nopeammin ja paremmin.
Toisaalta jos puhutaan autojen FSD piiristä niin se on loppupelissä kymmenien miljoonien kappaleiden ostos ja siellä joku 50$+ lisenssimaksu per piiri nvidialle saa itse tehdyn näyttämään halvalta etenkin kun sen piirin saa optimoitua juuri omaan käyttöön sopivaksi versus geneerinen rauta. FSD autopiiri myös kertaluokkaa suunnitella ja valmistaa kuin konesalipiiri(piirien koko ja monimutkaisuus). Konesalipiirien päivitysväli about 2v(nvidian sykli) versus hw3-hw4 päivitysväli 4v.
No kun ei puhuttu autojen FSD piiristä ;) Tuollaisia ratkaisuja nyt tietysti on järkevää jossain määrin tehdä, jos tarve on hyvin spesifinen. Siltikin voi olla perse edellä puuhun menemistä, jos syvällä yhteistyöllä jonkun valmistajan kanssa saa tarvittavan piirin aikaiseksi. Ja Teslahan kehuskeli pula-aikana koodanneensa softaa uusiksi eri piirien käyttämiseksi eli todennäköisesti joku geneerinen piiri olisi ihan ok. Vähän epäilen, että kymmeniä miljooonia kappaleita ostava ei maksa mitään kymppien lisenssimaksuja. Mistä ja miksi se edes perittäisiin? Valmistetuista piireistähän se raha otetaan. Piirien gigafactorya Tesla ei sentään ole tainnut pieraista ulos.
 
Kiikarissa olisi ensimmäinen sähköhimmeli itsellä ja Teslan model 3 katellut. Mitä ihmiset ovat käyttäneet kotilatureina näissä? Pitääkö juuri olla tuo Teslan oma wall connector 500e vai riittääkö jokin muu lataus? Yö lataukseen tulisi eli ei sinänsä pikalatauksia tarvisi. Ja tarviiko noihin jotain välikappaleita perus katoksen pistorasiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Mobiililaturi tulee auton mukana, jolla voi schukosta latailla, mutta kannattaa tarkistuttaa se pistorasia ennekun rallattaa 13A yön yli tms. Meillä taloyhtiössä onkin että jos meinaa ladata niin tuo sähkärin tarkistus vaaditaan. Lataustehoa voi kyllä säätää, esmes 8A on mulla kotona ja töissä määritetty rajaksi.
Ei tarvi olla Teslan oma laturi, kaikki Type 2 laturit pitäisi toimia. Ominaisuuksia noissa on sitten vaihtelevasti, wall connectorissa kait joku wifi yhteys eli hallintaa tms?
 
Kiikarissa olisi ensimmäinen sähköhimmeki itsellä ja Teslan model 3 katellut. Mitä ihmiset ovat käyttäneet kotilatureina näissä? Pitääkö juuri olla tuo Teslan oma wall connector 500e vai riittääkö jokin muu lataus? Yö lataukseen tulisi eli ei sinänsä pikalatauksia tarvisi. Ja tarviiko noihin jotain välikappaleita perus katoksen pistorasiaan?
Laturiksi sopii mikä vain Type2 laturi. Teslan oman osalta etuna on toki Tesla-nappi mikä vapauttaa latauksen lukituksen.

Myös shucokin kelpaa. Jos hidas riittää.
 
Long Range Model Y meni lopulta tilaukseen 2,99% korolla. Sininen väri, musta sisusta, vetokoukku, 19" Gemini-vanteet ja talveksi otin nastat.

XP7 eli Berliinin tuotantoa ja toimitusaika 3. - 15. syyskuuta.

Listahinnasta alennus oli 3960€ ja käytin tässä ketjussa aktiivisen keskustelijan suosittelukoodia, joten sillä vielä -500€ eli yhteensä -4460€.

Viikko tilauksesta ja tänään sai valita toimitusajan. Ensimmäinen vaihtoehto noudolle oli 15. syyskuuta eli parin viikon päästä hakemaan autoa.

Vakuutuksen otin If:stä liikenne + täyskasko + lunastusturva 970€ / vuosi.
 
Kirjoitin jo aikaisemminkin mutta kannattaa tosiaan reklamoida ohjauskulmat heti noudettaessa. Moni pidemmän matkan päästä hakemaan tullut on saanut autonsa heti suuntaukseen ja kun se 99% todennäköisyydellä pitää kuitenkin tehdä niin tuossa säästää aikaa ja rahaa. Tesla ei hyväksy tuota takuuseen välttämättä enää seuraavana päivänäkään jos on useamman sata km ajettu
 
Viikko tilauksesta ja tänään sai valita toimitusajan. Ensimmäinen vaihtoehto noudolle oli 15. syyskuuta eli parin viikon päästä hakemaan autoa.

Vakuutuksen otin If:stä liikenne + täyskasko + lunastusturva 970€ / vuosi.

Joudun odottamaan vielä omaani. Rekisterinumero oli nyt ilmestynyt ja toimituspäivä 28.09.
Tosin en tiedä voiko siihe luottaa.

Sama hinta luokkaa vakuutustarjous kuin meillä. Et ottanut pysäköintiturvaa tai sijaria?
 
Kiikarissa olisi ensimmäinen sähköhimmeli itsellä ja Teslan model 3 katellut. Mitä ihmiset ovat käyttäneet kotilatureina näissä? Pitääkö juuri olla tuo Teslan oma wall connector 500e vai riittääkö jokin muu lataus? Yö lataukseen tulisi eli ei sinänsä pikalatauksia tarvisi. Ja tarviiko noihin jotain välikappaleita perus katoksen pistorasiaan?
Ihan voit ottaa minkä tahansa, mutta Teslan oma on ylivoimainen hinnaltaan.

Kunhan otat sellaisen, jossa on "Teslanappi." Muuten saattaa alkaa ärsyttämään, sinänsä pieni asia. Jos haluat mobiililaturin niin esim E-tappi hoitaa homman 11kW pistorasiasta ladaten.
 
Joudun odottamaan vielä omaani. Rekisterinumero oli nyt ilmestynyt ja toimituspäivä 28.09.
Tosin en tiedä voiko siihe luottaa.

Sama hinta luokkaa vakuutustarjous kuin meillä. Et ottanut pysäköintiturvaa tai sijaria?

Kyllä tossa pysälöintiturva oli mukana, sijaisauton otan sitten erikseen jos siltä tuntuu että tarvitsee, meillä kuitnekin kakkosautokin käytössä. Takuuhuoltoihin käsittääkseni saa laina-auton huollon ajaksi(?).
 
Kirjoitin jo aikaisemminkin mutta kannattaa tosiaan reklamoida ohjauskulmat heti noudettaessa. Moni pidemmän matkan päästä hakemaan tullut on saanut autonsa heti suuntaukseen ja kun se 99% todennäköisyydellä pitää kuitenkin tehdä niin tuossa säästää aikaa ja rahaa. Tesla ei hyväksy tuota takuuseen välttämättä enää seuraavana päivänäkään jos on useamman sata km ajettu

Tämä oli hyvä pointti. Voisin kokeilla, kun käyn autoa noutamassa. Meneekö ihan vaan sanomalla, että tarkastaisitteko ohjauskulmat ennen lähtöäni? Vai pitääkö ratin esimerkiksi olla vähän vinossa tai jotain vastaavaa?
 
Olisi ilmeisesti ajamatta pitänyt noudettaessa pyytää tarkistamaan ohjauskulmat? Hankalahan niistä on muutaman kilsan ajolla välttämättä sanoa. Itselläkin tuntui niiden olevan pielessä, mutta kaverin kokeillessa autoa oli eri mieltä. Lienee ajettavuudessa vaan eroa edelliseen autoon. Pitää seurata kuluuko renkaat epätasaisesti. :coffee:

E: 923€ Itä-Suomessa liikennevakuutus+superkasko+rahoitusvakuutus takaveto kolmosessa, Pohjolasta (500€/200€ vastuut). Ioniq 5: ssa oli 780€ sijaisauton kanssa sama setti, joten aika iso ero maksuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli hyvä pointti. Voisin kokeilla, kun käyn autoa noutamassa. Meneekö ihan vaan sanomalla, että tarkastaisitteko ohjauskulmat ennen lähtöäni? Vai pitääkö ratin esimerkiksi olla vähän vinossa tai jotain vastaavaa?

Käy ajamassa näön vuoksi pieni lenkki ja sitten tiskille että onnistuuko säätö heti kun tulin kaukaa tms ja ratti vähän vinossa, eiköhän se vähän olekin :) Jos ei heti onnistu niin tiketti sitten
 
Teslan (ja toki muidenkin firmojen) AI kouluttamista rajoittaa laskentateho, ja siksi se hankkii Nvidialta sen mitä Nvidia pystyy toimittamaan, ja sen lisäksi rakentaa omaa Dojoa. Lähitulevaisuudessa ei ole näkyvillä tilannetta jossa laskentatehosta olisi ylikapasiteettia, mutta siihenkin Tesla pyrkii tulevaisuudessa, eli myymään laskentatehoa (tai AI kouluttamista) myös firman ulkopuolisille asiakkaille.
 
Model 3 Highland nähty euroopassa:



On kyllä todella mielenkiintoista nähdä alkuvaiheen hinnoittelu. Mitkähän tälle ois sellanen solidi verrokki suunnilleen samoilla rangeilla ja tiloilla? Onko MG4 ja MG5? Taitaa niissäkin olla pienempi range?

Toivottavasti on suksiluukku tai sitten keskipenkki kaatuu (ei tosin taida tehdä niin Model S mallissakaan). Ei varmaan voi millään toivoa hatcback octavia tyylistä peräkontin avausta - lienee liikaa toivottu.

Onko Tesla jo siis lähetellyt jotakin kutsuja johonkin pressi-tilaukseen tms.? Vai tekeekö se niin ollenkaan?
 
On kyllä todella mielenkiintoista nähdä alkuvaiheen hinnoittelu. Mitkähän tälle ois sellanen solidi verrokki suunnilleen samoilla rangeilla ja tiloilla? Onko MG4 ja MG5? Taitaa niissäkin olla pienempi range?

Toivottavasti on suksiluukku tai sitten keskipenkki kaatuu (ei tosin taida tehdä niin Model S mallissakaan). Ei varmaan voi millään toivoa hatcback octavia tyylistä peräkontin avausta - lienee liikaa toivottu.

Onko Tesla jo siis lähetellyt jotakin kutsuja johonkin pressi-tilaukseen tms.? Vai tekeekö se niin ollenkaan?

Kaatuuhan se keskipenkki. Eihän tollasella korimallilla tee muuten mitään, jos se ei kaadu…
 
Kaatuuhan se keskipenkki. Eihän tollasella korimallilla tee muuten mitään, jos se ei kaadu…
Tarkoitin siis sitä, että kun penkit kaatuu, niin kaatuu myös se keskimmäinen erikseen kuten Model Y, BMW 5 sarja, Mercedes e-farkut jne. Ts. suksiluukun tilalla joko kaatuva keskipenkki tai sitten suksiluukku; etä voi kaksi olla reunoilla ja keskellä vaikka sukset, tai jokin pitkä esine.
 
Teslan (ja toki muidenkin firmojen) AI kouluttamista rajoittaa laskentateho, ja siksi se hankkii Nvidialta sen mitä Nvidia pystyy toimittamaan, ja sen lisäksi rakentaa omaa Dojoa. Lähitulevaisuudessa ei ole näkyvillä tilannetta jossa laskentatehosta olisi ylikapasiteettia, mutta siihenkin Tesla pyrkii tulevaisuudessa, eli myymään laskentatehoa (tai AI kouluttamista) myös firman ulkopuolisille asiakkaille.

Tarkoittanet mallien ajamista, ei varsinaisesti paraneeko AI sillä lisäteholla mihinkään. Ja tässäkin tullaan edelleen ongelmiin, ettei Dojoa voi ajaa samalla softalla kuin millä NVIDIA:n vehkeillä koulutetaan, joten laskentateho samalla operaatiolle ei kasva mihinkään. Pitää kouluttaa eri malleja, eri teknologialla, eri algoritmeilla ja eri toteutuksella kun käytetään eri rautaa. Se ei ole mikään pieni temppu ja aiheuttaa sen, että tulokset voivat olla aivan erilaisia. Toisin sanoen, yksi iso "FSD ymmärrys" (ha ha) tullaan ajanemaan vain toisessa näistä ympäristöistä - mikä lienee se NVIDIA:n vekotin.

Toisekseen, tätähän ei pitänyt muilla valmistajilla olla mahdollisuutena edes tehdä, kuten totesit. Vain Teslalla. NVIDIA ei tosin muistaakseni ole kieltäytynyt myymästä muille kuin Teslalle, joten tässäkin on ongelma.

Väitteet, että lähitulevaisuudessa ei ole näkyvissä ylikapasiteettia ovat aika vahvasti värittyneitä. Yleisimmin näissä tällaisissa tapahtumissa nimittäin käy juuri näin, rautaa hankitaan ja kaikkea ajetaan tässä hype-vaiheessa, kunnes todetaan ettei sille oikeasti ollut mitään liiketoiminnallista hyötyä. Sen jälkeen alalla on hurja määrä ylimääräistä kapasiteettia. Näin tullee käymään tässäkin tapauksessa, varsinkin jos taloustilanne ei reippaasti parane yhtäkkiä. Muistat varmaan mitä kävi kryptollekin? Ei tämä eroa varsinaisesti siitä, LLM:stä ja vastaavista on todella vaikea saada liiketoimintaa vaikka ne olisivat miten kauniita ja näppäriä techdemoissa.
 
Kaatuuhan se keskipenkki. Eihän tollasella korimallilla tee muuten mitään, jos se ei kaadu…
Ei esimerkiksi E-mersun sedaneissa käänny jollei ole ruksinut sitä erikseen lisävarusteeksi. Kaikkia autoja ei ole suunniteltu huonekalujen kuskaamiseen.
 
Eikös täällä ollut jokunen viikko sitten keskustelua Kiinan ja Saksan autojen erosta. Osui vain silmään video, missä tehty vastaavaa tuoretta vertailua Y-sarjalaisesta.

 
Eikös täällä ollut jokunen viikko sitten keskustelua Kiinan ja Saksan autojen erosta. Osui vain silmään video, missä tehty vastaavaa tuoretta vertailua Y-sarjalaisesta.



Jos on sama kun minkä katsoin vähän aikaa sitten niin ilmeisesti panel gapit ovat pienemmät Kiinassa mutta Saksassa on paremmat penkit ja yleinen melutaso. Jousituksessa saattoi kanssa olla jotain eroa mutta saattaa olla fiiliksestä kiinni.
 
Jos on sama kun minkä katsoin vähän aikaa sitten niin ilmeisesti panel gapit ovat pienemmät Kiinassa mutta Saksassa on paremmat penkit ja yleinen melutaso. Jousituksessa saattoi kanssa olla jotain eroa mutta saattaa olla fiiliksestä kiinni.
Tämä on jotenkin niin omituista että pitää kyylätä tehtaita mistä saisi parhaan laadun?? En tiijä, ei oo kyllä miu merkki.
 
Niin sulla ei edes ole Teslaa ja silti sun nimimerkki tulee lähes joka sivulla vastaan ja ihan jatkuvaa valittamista kaikesta? On helppo valinta laittaa sinut estoon jatkossa.
Onhan tuo outoa näin edistyneestä autofirmasta että paikan mukaan heittelee laatu. Automaattiset laadunseurannat ja 10micron tarkkuudella tehtävät mitat.
 
Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
Onhan tuo outoa näin edistyneestä autofirmasta että paikan mukaan heittelee laatu. Automaattiset laadunseurannat ja 10micron tarkkuudella tehtävät mitat.

Ja sieltäpä iskee heti Tege, kuten joka sivulla negatiivisena, 10micron tarkkuudella. Sieki pääset estoon ja suosittelen myös kaikille muille, jos haluaa lukea tätä ketjua normaalina keskusteluna.
 
Ja sieltäpä iskee heti Tege, kuten joka sivulla negatiivisena, 10micron tarkkuudella. Sieki pääset estoon ja suosittelen myös kaikille muille, jos haluaa lukea tätä ketjua normaalina keskusteluna.
Pari vakionimeä vielä odotellaan paikalle. Montaa ei tarvi enää estää niin alkaa tämäkin palsta olla luettavassa kunnossa :D
 
No onhan tämä nyt vähän omituista että pitäisi tietää miltä tehtaalta tulee mitäkin laatua? En minä nyt sen suuremmin vittuile, pistäkää estoon. Itse ajan C40 Volvolla. Ei tuon kanssa tarvinnut miettiä mistä se tuli. Kait Kiinasta?
 
No onhan tämä nyt vähän omituista että pitäisi tietää miltä tehtaalta tulee mitäkin laatua? En minä nyt sen suuremmin vittuile, pistäkää estoon. Itse ajan C40 Volvolla. Ei tuon kanssa tarvinnut miettiä mistä se tuli. Kait Kiinasta?
Jopa usa malli on minusta ihan hyvä. Talvella lasikatto hieman nitisi, jos katon päälle oli kertynyt jäätä, mutta tuo nyt ei varmaankaan johdu valmistusmaasta?

Saksa ja kiina mallit pitäisi molemmat olla laadukkaampia, kuin usa. En nyt oikein usko, että valmistusmaalla olisi juurikaan väliä. Mutta varmaan kannattaa katsoa auto ennen luovutusta aika tarkasti läpi, jos on jo valmiiksi jotain korjattavaa?

Lisäksi kuinka moni tietää missä maassa auto on tehty? Ehkä jopa aika harva?

Sivuhuomiona, kyllähän täälläkin kysellään koko ajan että mistä tehtaasta kannattaa ottaa, millä värillä saa Saksan tehtaalta jne.

Ehkä he eivät sitten olen normaaleja ihmisiä?
Ilmeisesti saksasta saa niitä kahta erikoisväriä, eli hopea ja punainen. Niitä kun ei kiinassa maalata kai ollenkaan.

Eli saksalaista saa, mutta maalin hintakin on aika kova.
 
Itseäkin kyllä vähän hirvittää tuo lasikatto. Noh saa nähdä miten se talvesta selviää. Auto siis taivasalla aina.
 
Onhan lasikattoja ollu jo pitkään, ei niissä pitäisi ihmeitä olla.

Joo voihan se varmaan hajota jos jotain erikoisempaa käy mutta lumi/pakkanen ruskin sille saa mitään aikaseks.
 
Itseäkin kyllä vähän hirvittää tuo lasikatto. Noh saa nähdä miten se talvesta selviää. Auto siis taivasalla aina.
Jos esilämmittää auton lumisateen aikana, niin se satava lumi sulaa ja sitten helposti myös jäätyy. Saattaa nitistä, tai sitten ei?

Eli oma veikkaus, että ei kannata esilämmittää, vaan lähteä ajelemaan, niin lumet lentää auton päältä pois. Eikä vesi pääse jäätymään kattoon kiinni.

Onhan lasikattoja ollu jo pitkään, ei niissä pitäisi ihmeitä olla.

Joo voihan se varmaan hajota jos jotain erikoisempaa käy mutta lumi/pakkanen ruskin sille saa mitään aikaseks.
Niin on. Ei sitä kyllä onneksi rikki saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom