Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hyvin ne vetää. Vieläkin puuttuu summonit ja muut. Tesla joka oli edelläkävijä jäi pohjamutiin.

Siis puuttuuko se summon joltain tietyiltä automalleilta, onko se mallikohtainen?

Vai puuttuuko se tietyistä maista? Eli onko Tesla saman tyylinen kuin Apple, että kaikki maat ei saa samoja ominaisuuksia kuin isoimmat maat (esim. Apple, jonka puhelimista puuttuu Suomessa vieläkin 2000-luvun perusominaisuus eli ennakoiva tekstinsyöttö).

On kyllä vähän hasardia tämä Teslasta haaveilu, jos en edes voi tietää mitä ominaisuuksia saan kun ostan auton :(
 
Tuon lisäksi ongelma vähän on, että olemassa olevia ominaisuuksiakin voidaan poistaa kun softa "kehittyy". Toki niitä voi myös tulla lisää, mikä on ihan jees (toki muillakin ominaisuuksia tulee lisää että ei Tesla siinä sentään yksin ole).
 
Siis puuttuuko se summon joltain tietyiltä automalleilta, onko se mallikohtainen?

Vai puuttuuko se tietyistä maista? Eli onko Tesla saman tyylinen kuin Apple, että kaikki maat ei saa samoja ominaisuuksia kuin isoimmat maat (esim. Apple, jonka puhelimista puuttuu Suomessa vieläkin 2000-luvun perusominaisuus eli ennakoiva tekstinsyöttö).

On kyllä vähän hasardia tämä Teslasta haaveilu, jos en edes voi tietää mitä ominaisuuksia saan kun ostan auton :(
Tesloissa joissa ei ole ultrasonic sensoreita eli niitä perinteisiä parkkitutkia etu ja takapuskureissa ei ole vielä tullut kaikki ominaisuudet takas.

 
Siis puuttuuko se summon joltain tietyiltä automalleilta, onko se mallikohtainen?

Vai puuttuuko se tietyistä maista? Eli onko Tesla saman tyylinen kuin Apple, että kaikki maat ei saa samoja ominaisuuksia kuin isoimmat maat (esim. Apple, jonka puhelimista puuttuu Suomessa vieläkin 2000-luvun perusominaisuus eli ennakoiva tekstinsyöttö).

On kyllä vähän hasardia tämä Teslasta haaveilu, jos en edes voi tietää mitä ominaisuuksia saan kun ostan auton :(
Nyt kun poistivat ne parkkisensorit joku aika sitten niin poistuivat tietyt ominaisuudet. Esim. pysäköintiavuatin saatiin vasta maalis-huhtikuussa jolloin Suomessa tätä ominaisuutta ei ollut noin 6kk autoissa. Nykyään on mutta aika raakile kuten muuallakin.

Mutta vielä puuttuu moni asia.

Siirtymän aikana on lyhyt ajanjakso, jolloin ilman ultraääniantureita toimitetuissa Tesla Vision -ajoneuvoissa on toistaiseksi poistettu käytöstä tai rajoitettu joitain ominaisuuksia, kuten seuraavat

Autopark: ohjaa ajoneuvon automaattisesti ajoradan suuntaiselle tai siihen nähden kohtisuorassa olevalle pysäköintipaikalle.

Summon-toiminto: liikuttaa ajoneuvoa manuaalisesti eteen- tai taaksepäin Tesla-sovelluksen kautta.

Smart Summon -toiminto: siirtää ajoneuvon luoksesi tai haluamaasi sijaintiin Tesla-sovelluksen kautta.
Nyt mennyt vuoden päivät ja eikä näitä ole vieläkään.

Ei Tesla suoraan ole Apple kuin FSDn osalta mutta joitakin ominaisuuksia ei ole saatavilla riippuen maasta. Saksassa auto osaa lukea liikennemerkkejä paremmin kun siellä on uusi tapa käytössä. Suomessa ei.

Raudan osalta saat mitä saat. Mitään ei ole lukittu.
 
20tkm ajettu 5kk aikana MY LR ja katselin tarkemmin renkaita kun niistä aika paljon kirjoituksia että kuluu takaa tai epätasaisesti tms niin ei ole minulla nuo esiasennus hankookit kuluneet juuri ollenkaan ja kaikki ovat kuluneet tasaisesti sen mitä ovat.
Kävin työntömitalla yrittämässä mitata urasyvyyksiä. Vakio hankookissa on ilmeisesti noin 7,5mm pintaa uutena. Etupyörät oli 14tkm ajetussa 5,5mm tienoilla ja taka 5 mm. Tosin oikea taka ehkä vähän (0,3 mm) kuluneempi. Eipä noilla siis ihan mahdottoman kauan ajele. Ehkäpä pitää varmuudeksi käyttää kulmat mittauksessa. Jokin lafka PK-seudulla ymmärsi Teslan suuntauksesta jotakin?
 
Nyt kun poistivat ne parkkisensorit joku aika sitten niin poistuivat tietyt ominaisuudet. Esim. pysäköintiavuatin saatiin vasta maalis-huhtikuussa jolloin Suomessa tätä ominaisuutta ei ollut noin 6kk autoissa. Nykyään on mutta aika raakile kuten muuallakin.

Mutta vielä puuttuu moni asia.


Nyt mennyt vuoden päivät ja eikä näitä ole vieläkään.

Ei Tesla suoraan ole Apple kuin FSDn osalta mutta joitakin ominaisuuksia ei ole saatavilla riippuen maasta. Saksassa auto osaa lukea liikennemerkkejä paremmin kun siellä on uusi tapa käytössä. Suomessa ei.

Raudan osalta saat mitä saat. Mitään ei ole lukittu.
Mikähä tuossa Autopark/Summon/Smart Summonissa kestää, eikö nuo sitten ole niin tärkeitä ominaisuuksia kellekkään kun ei isompaa haloota ole noussut? Luulis nyt USA:ssa porukka virittelevän joukkokannetta kun on myyty luvattu ominaisuus eikä ole saatavilla vieläkään?
 
Mikähä tuossa Autopark/Summon/Smart Summonissa kestää, eikö nuo sitten ole niin tärkeitä ominaisuuksia kellekkään kun ei isompaa haloota ole noussut? Luulis nyt USA:ssa porukka virittelevän joukkokannetta kun on myyty luvattu ominaisuus eikä ole saatavilla vieläkään?
Ei porukka sitä softaa ole juuri ostanut vaikka miten Elon sitä unelmoi.
Siinä kestää kun ei ole tapaa toteuttaa kameroilla toimivaa järjestelmää.
 
Mikähä tuossa Autopark/Summon/Smart Summonissa kestää, eikö nuo sitten ole niin tärkeitä ominaisuuksia kellekkään kun ei isompaa haloota ole noussut? Luulis nyt USA:ssa porukka virittelevän joukkokannetta kun on myyty luvattu ominaisuus eikä ole saatavilla vieläkään?
Varmaan harva tuota EAP:tä ainakaan ostaa kun jo valmiiksi siinä kerran lukee että ei toimi ja tulee joskus myöhemmin. Varsinkin kun tuon voi ostaa jälkikäteen samaan hintaan niin miksi tilata auton mukana.
 
Varmaan harva tuota EAP:tä ainakaan ostaa kun jo valmiiksi siinä kerran lukee että ei toimi ja tulee joskus myöhemmin. Varsinkin kun tuon voi ostaa jälkikäteen samaan hintaan niin miksi tilata auton mukana.
Suomessa mutta USAssa ei kerro vaan mainostaa, että saat ominaisuudet.
 
Suomessa mutta USAssa ei kerro vaan mainostaa, että saat ominaisuudet.
No niinpä tosiaan näyttää. Erikoista että ei mainita mitenkään että ei toimi. Luulisi että jo ihan asiakaspalvelun kannalta kannattaisi mainita ettei toimi, koska kaikki ominaisuuden ostaneet varmaan soittelee huoltoon/asiakaspalveluun kun ei toimi niin kauhea homma sielläkin kertoa kaikille erikseen että ei toimi ja sitten koittaa selitellä jotain kun asiakas maksanut 6000$ ja vastineeksi sai ei mitään.
 
No niinpä tosiaan näyttää. Erikoista että ei mainita mitenkään että ei toimi. Luulisi että jo ihan asiakaspalvelun kannalta kannattaisi mainita ettei toimi, koska kaikki ominaisuuden ostaneet varmaan soittelee huoltoon/asiakaspalveluun kun ei toimi niin kauhea homma sielläkin kertoa kaikille erikseen että ei toimi ja sitten koittaa selitellä jotain kun asiakas maksanut 6000$ ja vastineeksi sai ei mitään.
Siksi on olemassa termi Musked näitä tilanteita varten.
 
Kävin työntömitalla yrittämässä mitata urasyvyyksiä. Vakio hankookissa on ilmeisesti noin 7,5mm pintaa uutena. Etupyörät oli 14tkm ajetussa 5,5mm tienoilla ja taka 5 mm. Tosin oikea taka ehkä vähän (0,3 mm) kuluneempi. Eipä noilla siis ihan mahdottoman kauan ajele. Ehkäpä pitää varmuudeksi käyttää kulmat mittauksessa. Jokin lafka PK-seudulla ymmärsi Teslan suuntauksesta jotakin?
Puskan Auto Järvenpäässä.
 
Eipä ees Vianor tee suuntauksia Tesloille kaikissa toimipisteissä. Pk seudullakin vain muutama piste missä onnistuu, herttoniemi näistä se mitä monet suosittelee.
 


Tampereella ET-Autotech / Eero säätää just eikä melkein. En usko että ihan perus Vianor/Euromaster säätäjät jaksavat vihkiytyä samalla tavalla.

Eipä nuo säätöpalikat vaadi kovin kummoista vihkiytymistä ja rituaaleja, ihan tavallisia pultteja ja muttereita epäkesko prikkoineen ovat. Outoa jos joku firma kieltäytyy suuntaamasta nimenomaan tesloja. Taitaa olla vain sähköauton pelkoa tai sitten ei suuntauslaitteiden ohjelmistosta löydy teslan ohjearvoja.

Ellen nyt ihan väärin muista, niin kolmonenhan on niin budjettivehje että mitään muita kulmia et voi säätää, paitsi aurauskulmaa. Että KUN niillä on tärytelty tarpeeksi kuoppiin ja pystykallistustenkin arvot alkavat olemaan vähän sinne päin(on tullut jo vastaan), niin ei muuta kuin kättä housuun ja voi voi. Verrokiksi vaikka että vanhemmista volkkareista ja avensikseistakin jopa löytyy pystykallistuksen säädöt taka-akselilta. Ässämallista sitten löytyykin ihan kaikki säädöt ja keulalta myös casterit. Mutta suurin murheenkryyni noissa, etenkin model S suuntaamisessa on pohjamuovien riisuminen jotta pääsee säätöihin käsiksi.
 
Ässä oli meillä suuntauksessa ja piti laittaa vaan ilmajousituksen takia huoltomoodi.

Suuntauskone kertoi miten tämä tehdään. Suuntausarvot tulee kyllä varmasti joka suuntauslaitteelle.

Jos ei niin Autodatasta ne voipi hakea.

Uskon enemmän sitä ettei kiinnosta säädellä kun ei ole kokemusta.
 
Viimeksi muokattu:
Saksassa auto osaa lukea liikennemerkkejä paremmin kun siellä on uusi tapa käytössä. Suomessa ei.
Mitä tämä tarkoittaa? Y ollut nyt muutaman päivän alla ja olen ihmetellyt, kun auto piirtää nopeusrajoitusliikennemerkit, kun olin käsittänyt, että nuo tulisi karttadatasta.
 
Mitä tämä tarkoittaa? Y ollut nyt muutaman päivän alla ja olen ihmetellyt, kun auto piirtää nopeusrajoitusliikennemerkit, kun olin käsittänyt, että nuo tulisi karttadatasta.
Jokainen auto osaa piirtää nuo merkit mutta se uutukainen osaa myös nostaa nopeutta eikä käyttää sitä maksimiarvoa jolloin AP on aktivoitu.

Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs. This improves the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization.
 
Mikäköhän...

Oon kiinnittäny itte huomiota AP:llä jos tuut vaikka satasen alueelta risteysalueelle jossa ensin 80 > 60km/h. Auto tykkää lähteä ampumaan takaisin sataseen ennenkuin ollaan poistuttu 60km/h alueen vaikutuksesta.
Tekee valkarilla ajon paljon mukavammaksi vaihtoehdoksi kun tuolla pilotilla äkkiä huolettomasti ajellen tekee itsestään kortittoman.
 
Täällä joku aikaisemmin mainitsi tuosta Mikkeli-Juva välistä. Ajelin viime viikolla 300km reissun edestakaisin vitostietä ja auto teki haamujarrutuksen molemmilla matkoilla juuri kyseisellä välillä. Muualla en kokenut vastaavia jarrutuksia.

ps. On IMHO erittäin typerää ottaa nopeusrajoituksia karttadatasta, eikä Tesla ole ainoa joka tätä harrastaa. Varsinkin jos autossa on nopeusrajoituksen mukaan säätyvä vakkari.
 
Mikäköhän...

Oon kiinnittäny itte huomiota AP:llä jos tuut vaikka satasen alueelta risteysalueelle jossa ensin 80 > 60km/h. Auto tykkää lähteä ampumaan takaisin sataseen ennenkuin ollaan poistuttu 60km/h alueen vaikutuksesta.
Tekee valkarilla ajon paljon mukavammaksi vaihtoehdoksi kun tuolla pilotilla äkkiä huolettomasti ajellen tekee itsestään kortittoman.
Varmaan tuon karttadatan takia?

En kyllä jotenkin ymmärrä tätä hommaa ollenkaan. Auto lukee merkit ja näyttää oikein animaatiossa kun ajat merkin ohi, mutta sitten tuota tietoa ei käytetäkkään vaan nopeus tulee karttadatasta joka on vuosikausia vanhaa?

Mikä tässä on pointtina ja miksei tuota vaan laiteta noudattamaan rajoitusta jonka auto on itse lukenut? Ymmärrän että kun lähtee liikkeelle eikä ole mitään merkkiä luettu niin karttadatasta pitää ottaa joku nopeus, mutta miksi merkin lukemisen jälkeen ei mennä sillä merkin kertomalla nopeudella? Softastahan ei edes puutu mitään, tuo lienee joku raksi ruutuun valinta siellä että mitä dataa käytetään. Voisi olla vaikka käyttäjän valittavissa ihan helposti.
 
Omituista on. Ihan ihmisetkin joutuu lukemaan ja noudattamaan niitä tiekylttejä. Auto sitten kuitenkin noudattelee ihan omia sääntöjään, vaikka se on lukenut sen tiekyltin.
 
Liikennemerkkien lukemisessa ja sen mukaan nopeuden säätämisessä on patentti ja kaikki autofirmat eivät siitä halua maksaa rojalteja.
 
Omituista on. Ihan ihmisetkin joutuu lukemaan ja noudattamaan niitä tieviittoja. Auto sitten kuitenkin noudattelee ihan omia sääntöjään, vaikka se on lukenut sen tiekyltin.
Kertoo sen, että ei haluta tai voida luottaa tekniikkaan tuon osalta vaan käytetään sitä dataa mitä ihminen on tarkistanut.
 
Liikennemerkkien lukemisessa ja sen mukaan nopeuden säätämisessä on patentti ja kaikki autofirmat eivät siitä halua maksaa rojalteja.
Kaikki autofirmat? Taitaa olla vain Tesla kuka ei siitä halua maksaa. Muillahan tuo on kyllä olemassa, ainakin yleisimmillä merkeillä kuten VW, MB, BMW.
 
Mikäköhän...

Oon kiinnittäny itte huomiota AP:llä jos tuut vaikka satasen alueelta risteysalueelle jossa ensin 80 > 60km/h. Auto tykkää lähteä ampumaan takaisin sataseen ennenkuin ollaan poistuttu 60km/h alueen vaikutuksesta.
Tekee valkarilla ajon paljon mukavammaksi vaihtoehdoksi kun tuolla pilotilla äkkiä huolettomasti ajellen tekee itsestään kortittoman.

Monasti näissä kohdin on pitkä kääntyvien kaista, ja silloin auto tulkitsee että ollaan motarin tapaisella tiellä (useampi kaista samaan suuntaan), ja tällöin käytetään sitä arvoa jonka käyttäjä on vakkariin määrittänyt. Melkoinen ansa on kyllä...
 
CT:ta valmistettu 100 kipaletta. Myyntiintulo lähestyy. Alkaa näyttämään siltä, että asiakkaat saavat cyber truckia käyttöön ennen vuodenloppua.


1693220541902.png
 
Viimeksi muokattu:
CT:ta valmistettu 100 kipaletta. Myyntiintulo lähestyy. Alkaa näyttämään siltä, että ensimmäiset asiakkaat saavat cyber truckia käyttöön ennnen vuodenloppua.


1693220541902.png
Ei tainnut CT tulla ennen Highlandiä. Tuo cybertruckin tekniikka kyllä kiinnostaa mitä sieltä tulla tupsahtaa.
 
Ei tainnut CT tulla ennen Highlandiä. Tuo cybertruckin tekniikka kyllä kiinnostaa mitä sieltä tulla tupsahtaa.
En uskaltais lyödä vetoa miten päin menee. Voivat toimittaa muutaman CT:n + hw4 esittely vaikka linjaston ylösajo olisi pahastikin vaiheessa.
 
Teslan Texasiin rakenteilla oleva litiumin jalostamo edistyy. Pitkällä aikavälillä vaikuttanee ainakin jollain tapaa akkujen hintakehitykseen tai ainakin volyymin skaalaukseen.

1693281978496.png

“Our goal is to start commissioning portions of the facility before the end of the year. The refinery uses the sulfate-free spodumene refining process with reduced process costs, no acid or caustic reagents, lower embodied energy. It actually produces a beneficial byproduct that can be repurposed in construction materials,” said Andrew Baglino during the Q1 2023 earnings call.
 
10000 Nvidian H100 gpu:ta teslalla hörähtänyt eilen käyntiin. Merkittävästi lisää teslan teslan kykyä opettaa neuroverkkoja. FSD kehitys nopeutuu? Elonin aikaisemman kommentin mukaan pullonkaula on ollut laskentakapasiteetissa eikä laskentakapasiteetissa. HW4 tuki tuplannee laskentakapasiteetin tarpeen, kun hw4 vaatinee omat versionsa neuroverkoista.

 
10000 Nvidian H100 gpu:ta teslalla hörähtänyt eilen käyntiin. Merkittävästi lisää teslan teslan kykyä opettaa neuroverkkoja. FSD kehitys nopeutuu? Elonin aikaisemman kommentin mukaan pullonkaula on ollut laskentakapasiteetissa eikä laskentakapasiteetissa. HW4 tuki tuplannee laskentakapasiteetin tarpeen, kun hw4 vaatinee omat versionsa neuroverkoista.

Missä Dojo?
 
Veikkaisin, että dojo on nöyryytetty. Aikoivat saada dojon nopeammaks/virtatehokkaammaksi kuin a100, tuskin pärjää h100:lle millään mittarilla. Saa nähdä satsaako tesla dojo2:een vai ostavatko tulevaisuudessa nvidian hopper next gen:ia suosiolla.
“If [Nvidia] could deliver us enough GPUs, we might not need Dojo, but they can’t,” Musk said.
 
Veikkaisin, että dojo on nöyryytetty. Aikoivat saada dojon nopeammaks/virtatehokkaammaksi kuin a100, tuskin pärjää h100:lle millään mittarilla. Saa nähdä satsaako tesla dojo2:een vai ostavatko tulevaisuudessa nvidian hopper next gen:ia suosiolla.

Outoa kun aikaisemmin Dojo oli se paras ja nyt onkin jälkeenjäänyt toteutus.
 
Outoa kun aikaisemmin Dojo oli se paras ja nyt onkin jälkeenjäänyt toteutus.
Aika rullaa eteenpäin. Nvidia tuo uuden vehkeen kahden vuoden välein ulos. Vaikea kisata nvidian kanssa, saman on huomanneet amd, intel jne.

Saattaa tesla vielä rakentaa dojoa, kun nvidia ei saa toimitettua gpu:ta. Kysyntä on järjetön nvidian tuotteille.
 
Aika rullaa eteenpäin. Nvidia tuo uuden vehkeen kahden vuoden välein ulos. Vaikea kisata nvidian kanssa, saman on huomanneet amd, intel jne.

Saattaa tesla vielä rakentaa dojoa, kun nvidia ei saa toimitettua gpu:ta. Kysyntä on järjetön nvidian tuotteille.
Mites se meni, tehdään kaikki itse, niin homma toimii parhaiten ja halvimmalla? Tesla tuhlaa ihan järjettömiä määriä rahaa pyörän keksimiseen uusiksi.
 
Veikkaisin, että dojo on nöyryytetty. Aikoivat saada dojon nopeammaks/virtatehokkaammaksi kuin a100, tuskin pärjää h100:lle millään mittarilla. Saa nähdä satsaako tesla dojo2:een vai ostavatko tulevaisuudessa nvidian hopper next gen:ia suosiolla.

Eihän tästä ole kuin kuukausi kun barrelNut/AION ilmoitti Dojon olevan tehokkaampi kuin mikään maailman supertietokone jo nyt, eikä kukaan muu meistä ymmärrä tietokoneista mitään. Nyt kannattaa olla varovainen siis kommenteissa. Muille se toki ollut selvää, ettei asia näin ole, mutta kun Tesla tällaisen Twiitin, anteeksi X:n julkaisi.

Tesla tarvitsee NVIDIA:n piirejä jo senkin takia, että nykyinen toteutus ei luultavasti Dojolla pyöri, koska itse piiri ei sisällä samanlaisia rajapintoja ja ohjelmoitavuutta kuin mitä CUDA:lla ja NVIDIA:n piireillä saa aikaiseksi. Ehkäpä tässä se "ei kannata keksiä pyörää uudestaan" iski silmille.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 232
Viestejä
4 424 420
Jäsenet
73 306
Uusin jäsen
paavo1964

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom