Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eihän tuollaisella randomi nettivideolla randomi kuljettajan käsissä ole mitään todistusarvoa suuntaan tai toiseen, jos testitilannetta ei ole kontrolloitu mitenkään.

Esim. Tekniikan maailmaa jaksetaan paskoa täällä urakalla ties kenen suosimisesta mutta ainakin TM on tarkka tasapuolisesta testiasetelmasta. Esim. Testirata kunnostetaan joka auton jälkeen ja tasaisin väliajoin ajetaan "kalibrointi" autolla/renkaalla x.

Tuossa esimerkissä niinkin yksinkertainen asia kuin 10cm eri ajolinja voi pilata toisen auton tuloksen jos osuukin lumipöperöön eikä puhtaalle lumelle
 
Jos alkaa uikuttamaan vilunkipeliä, niin sitten pitäisi vertailla nopeutta ennen mutkaa, eli Ioniqilla 2:01 ja Teslalla 3:04. Se mitä tapahtuu tämän jälkeen voi olla paljolti myös systeemien hyvyyttä tai huonoutta asetetussa testiskenaariossa (kuski nostaa jalan kaasulta eikä jarruta itse aktiivisesti). Tien vasemmassa laidassa on kaksi risua, joista toinen hieman ennen mutkan alkua. Näistä pystyy jotenkin arvioimaan nopeutta mutkan alussa.

Tesla näyttää kyllä omaan silmään juuri siltä mitä itsekin on kokenut, kun auto lähtee sivuluisuun. Eli voimakasta hieman yliohjaavaa jarruttamista. Ioniqilla en ole ajanut, mutta se näyttää paljon enemmän menevän "vapaalla rullaten" aliohjaavasti. Ja videon kommentista löytyykin tekijältä vastaus:

Var det full regen eller snow-mode på Ioniq 5 i 80?
- Hei! Det var Snow Mode.

Eli kyseessä on "nollaregen" moodi, eli auto ei jarruta juuri lainkaan käännöksen aikana ja lanaa siksi mutkasta läpi. Tämä selittäisi pitkälti sen miten auto käyttäytyy videolla. Kuskin pitäisi käyttää aktiivisesti jarrua, jotta olisi mitään toivoa pysyä tiellä. Testi siis on tavallaan epäreilu, mutta ihan muista syistä mitä yrität kommenttiosion kanssa väkisin kuvitella. Videon tekijä olisi saanut tästä mainita ennen testiä tosin ja testata saman myös max regen moodilla. Se olisi varmasti ollut tasaväkisempi rusikoidusta puskurista huolimatta :rofl:.

Kun kuvitellaan oikean elämän yhtäkkisiä vaaratilanteita, niin jokainen voi miettiä että kumpi toteutus tukee paremmin omaa selkärangasta tulevaa reaktiota.

Esp:n pitäisi kyllä yrittää tehdä kaikkensa ja jarruttaa isostikin jos auto rupeaa puskemaan oli regeniä tai ei. Tuossa hynyssä se nyt ei nähtävästi vaan toiminut toivotulla tavalla.
 
Outo juttu. Minulla kaikilla herkuilla Lähitapiolassa model 3 750e ja model x 950e. Paikkakunta toki varmasti vaikuttaa, mutta LähiTapiola oli selvästi halvin omassa kilpailutuksessa.
Teslojen vakuuttaminen on kyllä aivan oma tarinansa. Kyselin vakuutuksia omaan mY perffiin, josta lähitapiola 2400€ tarjouksellaan hinnoitteli itsensä selvästi ulos. Toisen yhtiön kanssa päädyttiin tarjouspyynnössä johonkin laajennettuun turvallisuusselvitykseen tehojen takia joka muistutti lähinnä kuulustelua :D Vakuutus meni itsellä sitten pohjantähteen jossa täyskasko lasivakuutuksella vajaa 1100€.
 
Esp:n pitäisi kyllä yrittää tehdä kaikkensa ja jarruttaa isostikin jos auto rupeaa puskemaan oli regeniä tai ei. Tuossa hynyssä se nyt ei nähtävästi vaan toiminut toivotulla tavalla.

No tämäpä juuri itseäkin mietityttää. Mutta kun tuota katsoo, niin Teslan vauhti vaan hidastuu jo alussa niin selkeästi, että siksi mutkassa se menee jo aika kohtuullista vauhtia. Hyny tuntuu painavan aika tasaista vauhtia koko mutkan.
 
Teslojen vakuuttaminen on kyllä aivan oma tarinansa. Kyselin vakuutuksia omaan mY perffiin, josta lähitapiola 2400€ tarjouksellaan hinnoitteli itsensä selvästi ulos. Toisen yhtiön kanssa päädyttiin tarjouspyynnössä johonkin laajennettuun turvallisuusselvitykseen tehojen takia joka muistutti lähinnä kuulustelua :D Vakuutus meni itsellä sitten pohjantähteen jossa täyskasko lasivakuutuksella vajaa 1100€.
Ei pelkästään teslojen. Oli merkki mikä hyvänsä niin kun kyseessä sähköauto ja tehot alkaa olemaan jotain 400kw+ niin jää vain pari yhtiötä jäljelle jotka antavat edes mitenkään kohtuullisen tarjouksen.
Tuntuu että osa yhtiöistä hinnoittelee itsensä tarkoituksella ulos.
 
Taitaa olla pojilla nyt väärä topick keskustella vakuutuksista, jatkot tänne:

Minun mielestä jos puhutaan ainoastaan Teslojen vakuutuksista ja vertaillaan täällä Teslojen vakuutuksia, sisältöjä ja hintoja niin se kuuluu Tesla keskusteluun. Tai tänne minä ainakin suunnistaisin, tai sitten Tesla reddittiin jos etsisin keskustelua Teslojen vakuutuksista. Eniten tästä keskustelusta saa Teslojen omistajia kiinni vastaamaan kysymykseen Teslan vakuuttamisesta, kuin tuosta yleisestä vakuutuskeskustelusta.

Kirjoitin aiemmin viestin kilpailutettuani jokaisen vakuutusyhtiön Model S:ään ja mulle halvimman tarjouksen antoi LähiTapiola(ei muita vakuutuksia siellä), 1250e sisältäen kaiken paitsi sijaisauton, 200e omavastuilla. Sijainti pk-seutu ja jokainen oli Facebook ryhmän edustajia tai tuttava vakuutusmyyjä.

Kuulemma vuodenvaihteessa sähköautojen vakuutukset nousivat jopa 50%, vakuutusyhtiöt edelleen etsii hintoja ja suosittelivat kilpailuttamaan 6kk tai 12kk päästä hintoja uudestaan. Joku edustaja sanoi, että Teslojen vakuutuksissa maksaa kalliit lasikatot. Toinen edustaja sanoi, että Teslat viedään Ruotsiin asti korjaukseen ja se maksaa (jonka en nyt uskoisi pitävän paikkaansa).
 
No tämäpä juuri itseäkin mietityttää. Mutta kun tuota katsoo, niin Teslan vauhti vaan hidastuu jo alussa niin selkeästi, että siksi mutkassa se menee jo aika kohtuullista vauhtia. Hyny tuntuu painavan aika tasaista vauhtia koko mutkan.

Eihän sen ESP:n kuulu hidastaa ennen kuin se pitoo alkaa lähteä. Eikö tässä pitäisi sitä juuri testata, ajetaan 80km/h mutkaan ja käännetään? Eikä sitä että toisesta vedetään ensin suoralla täysjarrutuksella vauhdit pois ja sitten vasta käännetään mutkaan. Eihän siinä ole mitään tolkkua testitapauksena. Ei varmasti mikään mene punkkaan jos vauhti onkin 0km/h eikä se mainostettu 80km/h mikä toisella on vedetty.

Kuten videossa jo kohdassa 00:33 huomaa, niin Teslassa syttyy jarruvalot ennen kuin koko mutkaan on edes käännetty. Se ei siis tule sinne 80km/h vauhtia, vaan vaikkapa 60km/h. Eli kyllä se testi on päin helvettiä juuri niin kuin sanottiin. Kuten sanottua, haluttiin tulos ja sitten varmistettiin että se jollakin menetelmällä saadaan.

Eikö ensi kerralla voisi testata vaikka kesärenkailla ja toisen lumiketjuilla ja ihmetellä kuinka toisen ESP ei riitä?
 
Eihän sen ESP:n kuulu hidastaa ennen kuin se pitoo alkaa lähteä. Eikö tässä pitäisi sitä juuri testata, ajetaan 80km/h mutkaan ja käännetään? Eikä sitä että toisesta vedetään ensin suoralla täysjarrutuksella vauhdit pois ja sitten vasta käännetään mutkaan. Eihän siinä ole mitään tolkkua testitapauksena. Ei varmasti mikään mene punkkaan jos vauhti onkin 0km/h eikä se mainostettu 80km/h mikä toisella on vedetty.

Kuten videossa jo kohdassa 00:33 huomaa, niin Teslassa syttyy jarruvalot ennen kuin koko mutkaan on edes käännetty. Se ei siis tule sinne 80km/h vauhtia, vaan vaikkapa 60km/h. Eli kyllä se testi on päin helvettiä juuri niin kuin sanottiin. Kuten sanottua, haluttiin tulos ja sitten varmistettiin että se jollakin menetelmällä saadaan.

Eikö ensi kerralla voisi testata vaikka kesärenkailla ja toisen lumiketjuilla ja ihmetellä kuinka toisen ESP ei riitä?
Tekniikan maailma onneksi talvitesteissään dokumentoi aika tosi hyvin tällaiset ettei mitään tuon tapaista spedeilyä pääse tapahtumaan ja vääristämään.
 
Ensimmäinen tapaus jossa Model Yn etuosan megacasting halkeaa. Vielä ei ole tiedossa miten Tesla reakoi. Autolla omistajan mukaan ikää 5kk. Tehty Teksasissa.



Edit. Omistajan mukaan Tesla on kertonut tämän olevan normien sisällä.
 
Ensimmäinen tapaus jossa Model Yn etuosan megacasting halkeaa. Vielä ei ole tiedossa miten Tesla reakoi. Autolla omistajan mukaan ikää 5kk. Tehty Teksasissa.



Edit. Omistajan mukaan Tesla on kertonut tämän olevan normien sisällä.
Miten haljennut runko voi olla normien sisällä? Koitapa katsastaa ihan mitä hyvänsä autoa mistä katsuri bongaa kantavasta rakenteesta halkeaman :lol:
 
Edullisinta odotellessa kannattaa ottaa kalliihko POPvakuutus, sieltä saa ekat 3kk kaskoa ilmaiseksi. Tosin pätee vain soppareihin mitkä solmitaan 5.9 tms mennessä.

Tosiaan jos ottaa 3kk laskutusvälin niin ensimmäinen lasku on pelkkä liikennevakuutus eli täysien bonarien kanssa joku 20-30e. Sikäli oiva tarjous, kun ei tarvii sitoutua mihinkään ja saa edun heti täysmääräisenä.
 
Eihän sen ESP:n kuulu hidastaa ennen kuin se pitoo alkaa lähteä. Eikö tässä pitäisi sitä juuri testata, ajetaan 80km/h mutkaan ja käännetään? Eikä sitä että toisesta vedetään ensin suoralla täysjarrutuksella vauhdit pois ja sitten vasta käännetään mutkaan. Eihän siinä ole mitään tolkkua testitapauksena. Ei varmasti mikään mene punkkaan jos vauhti onkin 0km/h eikä se mainostettu 80km/h mikä toisella on vedetty.

Kuten videossa jo kohdassa 00:33 huomaa, niin Teslassa syttyy jarruvalot ennen kuin koko mutkaan on edes käännetty. Se ei siis tule sinne 80km/h vauhtia, vaan vaikkapa 60km/h. Eli kyllä se testi on päin helvettiä juuri niin kuin sanottiin. Kuten sanottua, haluttiin tulos ja sitten varmistettiin että se jollakin menetelmällä saadaan.

Eikö ensi kerralla voisi testata vaikka kesärenkailla ja toisen lumiketjuilla ja ihmetellä kuinka toisen ESP ei riitä?
Eikös tuossa testin tarkoituksena ollut testata miten autot selviytyvät jos joutuu regeneroimaan mutkassa? Teslassa kun ei ole regeniin vaihtoehtoja ja siitä on sitä kritisoitu että aiheuttaa vaaraa + TM testien "vaarallinen käytös". Mentiin siis mutkaan ja juuri ennen kun aletaan kääntää nostetaan kaasu ja katsotaan mitä tapahtuu. Vauhti hidastui koska teslassa regen on voimakkaampi ja testistä tesla selvityi hyvin.

Tää on jännä topic kun jompikumpi fanikunta pahoittaa mielensä riippuen mikä on lopputulos ja aina väärin testattu. :D
 
Eikös tuossa testin tarkoituksena ollut testata miten autot selviytyvät jos joutuu regeneroimaan mutkassa? Teslassa kun ei ole regeniin vaihtoehtoja ja siitä on sitä kritisoitu että aiheuttaa vaaraa + TM testien "vaarallinen käytös". Mentiin siis mutkaan ja juuri ennen kun aletaan kääntää nostetaan kaasu ja katsotaan mitä tapahtuu. Vauhti hidastui koska teslassa regen on voimakkaampi ja testistä tesla selvityi hyvin.

Tää on jännä topic kun jompikumpi fanikunta pahoittaa mielensä riippuen mikä on lopputulos ja aina väärin testattu. :D

Olisi saanut tyyppi testata pelkästään Ioniqin mutkakäyttäytymistä eri moodeilla. Koska selkeästi noissa on eroja ja snow mode näyttää vaativan kuskin aktiivista jarruttamista eikä ESP:n väliintuloon voi oikein luottaa, jos vaan nostaa jalan kaasulta ja kääntää. Tätä snow modeahan mainostetaan "maximum security"-asetukseksi liukkaalla kelillä. Mutta nyt verrattiin Teslaan ja se "voitti", niin aiheuttaa se vahvan triggeröitymisen ja skenaarioita aletaan keksimään vimmatusti samalla kääntäen huomion muualle. Edelleen, testinähän tuo on aika keskinkertainen, koska tietoja kerrotaan aika suppeasti ja kamera ei kuvaa auton nopeusmittaria, sekä tarkka kohta tiessä pitäisi tietää, missä aloitetaan rullaus.
 
FSD v12 live streamin tallenne.

Höpöttelee ja kuvanlaatu ihan hirveä.
Ehkä mielenkiintoisimmat pointit: ilman nettiä ja karttaa GPS koordinaateilla ohjautuva pathfind jota videoita syöttämällä saadaan tekoälyn myötä paremmin itsestään ajavaksi ilman että panostettaisiin siihen koodinpätkään. Nähtäväksi jää mihin tämä etenee dojon myötä.
 

Tarkkaan on varjeltu Highland kun renkaatkin peitetty siirrossa showroomeihin. Hype senkun nousee!
 
Ehkä mielenkiintoisimmat pointit: ilman nettiä ja karttaa GPS koordinaateilla ohjautuva pathfind jota videoita syöttämällä saadaan tekoälyn myötä paremmin itsestään ajavaksi ilman että panostettaisiin siihen koodinpätkään. Nähtäväksi jää mihin tämä etenee dojon myötä.
Niin siis jos haluavat. Toistaiseksi se oli vain utopiaa eli luottaa myös karttadataan.

Dojosta ei ole kuulunut mitään toviin ja ollaan ostamassa 10 000 kpl erä Nvidian kortteja.
 
Niin siis jos haluavat. Toistaiseksi se oli vain utopiaa eli luottaa myös karttadataan.

Dojosta ei ole kuulunut mitään toviin ja ollaan ostamassa 10 000 kpl erä Nvidian kortteja.
Pitkässä juoksussa nämä Teslan hommat on. Ei kyllä luottoa ole että saavat lvl4 vielä ennen 2027.
 
Sininen Y RWD näytti tulleen varastoautoksi.

Sen saa nopeammin joten peruutan mustan ja Sininen tilalle.

Mielestäni sininen sopii paljon paremmin Y:hyn kuin musta.

DNB rahoitustarjous on voimassa vain jos auto on rekisteröity Suomeen ennen 30.09.

Sinisellä näytti olevan 2vko nopeampi toimitus kuin mustalla jonka tilasin.
 
Sitä tarjousta on nyt jatkettu jo kertaalleen vai jopa kahdesti, että en olisi ihan vallan huolissani. Mutta peliliikkeet sallitaan.
 
Sininen Y RWD näytti tulleen varastoautoksi.

Sen saa nopeammin joten peruutan mustan ja Sininen tilalle.

Mielestäni sininen sopii paljon paremmin Y:hyn kuin musta.

DNB rahoitustarjous on voimassa vain jos auto on rekisteröity Suomeen ennen 30.09.

Sinisellä näytti olevan 2vko nopeampi toimitus kuin mustalla jonka tilasin.
Kyllä Y:hyn käy kaikki muut paitsi valkoinen. Valkoinen tuo mieleen muumimamman.
 
Eikös tuossa testin tarkoituksena ollut testata miten autot selviytyvät jos joutuu regeneroimaan mutkassa?

Minkä takia sitä ei sitten tehty mutkassa? Nythän regen aloitettiin ennen mutkaa, eikä kukaan tiedä missä vauhdissa itse mutkaan tultiin. Kyllähän se varmasti menee mutkasta läpi talvirenkailla, jos vauhti on 30km/h. Mitä vastaan tässä nyt sitten siis vetailtiin?

Sen lisäksi, jos tarkoitus oli testata mitä tapahtuu mutkassa, niin sittenhän tämä ei sitäkään testannut. Eihän Ioniq siinä epäonnistunut myöskään (autohan ei menettänyt hallintaa), mutta vauhti oli liikaa renkaiden pidolle. Eli kumpi oli sitten voittaja? Vai eikö tässä nyt sittenkään testattu sitäkään?

Kerro nyt Ashrakki, mitä tässä testattiin. Jos regeniä mutkassa, niin kumpikin suorittivat täydellisesti (mikä tahansa auto ilman regeniä onnistuu samalla tavalla)? Jos ESP:tä mutkassa, niin sitten pitää tulla samalla vauhdilla mutkaan (ja samoilla renkailla). Jos jotain muuta, niin mitä?

ESP:hän ei käytä regeniä, joten ei tämä sitäkään näytä.

Tää on jännä topic kun jompikumpi fanikunta pahoittaa mielensä riippuen mikä on lopputulos ja aina väärin testattu. :D

Olisi helpompaa jos osattaisiin tehdä testi. Nyt mentiin Youtubeen viemään videota, jossa ei osattu mitään alkeitakaan. Mitä iloa siitä on kenellekään? Itse testitapahtumaa tässä on kritisoitu, lopputuloksiahan itse testistä ei näytä olevan olemassakaan kun ei tiedetä mitä siinä on edes yritetty testata - kun ei osattu testata.
 
Hello,
Paljon on tullut kilometriä kesällä Yhyn. Karkeasti laskettuna viim 4 kk:n ajoissa edelliseen hybridiin verrattuna säästö energiassa 1400 e.
Jotain sentään kotiapäin. Toki näyttää regen syövän takarenkaita, pitää muistaa vaihtaa ristiin - taitaa tuo autokin jossain kohtaa valittaa jos ovatkin kovasti eriparia.
 
Hello,
Paljon on tullut kilometriä kesällä Yhyn. Karkeasti laskettuna viim 4 kk:n ajoissa edelliseen hybridiin verrattuna säästö energiassa 1400 e.
Jotain sentään kotiapäin. Toki näyttää regen syövän takarenkaita, pitää muistaa vaihtaa ristiin - taitaa tuo autokin jossain kohtaa valittaa jos ovatkin kovasti eriparia.
Se ”valitus” perustuu vain dataan eikä todellisuuteen.
 
Toki näyttää regen syövän takarenkaita, pitää muistaa vaihtaa ristiin - taitaa tuo autokin jossain kohtaa valittaa jos ovatkin kovasti eriparia.

Renkaiden kierrätys akselilta toiselle ei ole huono ajatus ihan missä tahansa autossa, oli se sitten painava suv tai kauppakassi.

Ja ristiin vaihtamista ei kannata enää nykyrenkailla tehdä, jos sillä tarkoitetaan puolen vaihtoa/pyörimissuunnan vaihtoa.
 
Renkaiden kierrätys akselilta toiselle ei ole huono ajatus ihan missä tahansa autossa, oli se sitten painava suv tai kauppakassi.

Ja ristiin vaihtamista ei kannata enää nykyrenkailla tehdä, jos sillä tarkoitetaan puolen vaihtoa/pyörimissuunnan vaihtoa.
Aika monessa vehkeessä vaan nykyisin on takana leveämmät renkaat mikä tekee tuon homman mahdottomaksi.
 
Minkä takia sitä ei sitten tehty mutkassa? Nythän regen aloitettiin ennen mutkaa, eikä kukaan tiedä missä vauhdissa itse mutkaan tultiin. Kyllähän se varmasti menee mutkasta läpi talvirenkailla, jos vauhti on 30km/h. Mitä vastaan tässä nyt sitten siis vetailtiin?

Sen lisäksi, jos tarkoitus oli testata mitä tapahtuu mutkassa, niin sittenhän tämä ei sitäkään testannut. Eihän Ioniq siinä epäonnistunut myöskään (autohan ei menettänyt hallintaa), mutta vauhti oli liikaa renkaiden pidolle. Eli kumpi oli sitten voittaja? Vai eikö tässä nyt sittenkään testattu sitäkään?

Kerro nyt Ashrakki, mitä tässä testattiin. Jos regeniä mutkassa, niin kumpikin suorittivat täydellisesti (mikä tahansa auto ilman regeniä onnistuu samalla tavalla)? Jos ESP:tä mutkassa, niin sitten pitää tulla samalla vauhdilla mutkaan (ja samoilla renkailla). Jos jotain muuta, niin mitä?

ESP:hän ei käytä regeniä, joten ei tämä sitäkään näytä.



Olisi helpompaa jos osattaisiin tehdä testi. Nyt mentiin Youtubeen viemään videota, jossa ei osattu mitään alkeitakaan. Mitä iloa siitä on kenellekään? Itse testitapahtumaa tässä on kritisoitu, lopputuloksiahan itse testistä ei näytä olevan olemassakaan kun ei tiedetä mitä siinä on edes yritetty testata - kun ei osattu testata.
Näin.

Paras testihän olisi juuri se yhden polkimen ajolle pahin mahdollinen, eli vakionopeussäätö pois mutkassa. Vakionopeussäädin pudonnee pois Teslassakin jos ajonvakautus puuttuu peliin? Tällöin tulee maksimiregen kesken mahdollisesti valmiiksi luistavan tilanteen ja mitataan auton järjestelmien toiminta kyllä silloin tärkeässä paikassa.
 
Omalla takavetoisella kolmosella yritin viime talvena moneen kertaan tahallaan irrottaa perää irti regenillä ihan testimielessä. En itse saanut perää irtoamaan kertaakaan vaikka missä kelissä ja kurvissa yritin. Ainakaan kovin helposti perää ei kolmosella saa irtoamaan sillä, että regen ottaisi liian kovaa ja perä sen takia lähtee alta.

Model Y:n kanssa saattaa olla eri homma, siinä taisi olla tuolta osin softa hieman erilainen ainakin jossain vaiheessa.
 
Hello,
Paljon on tullut kilometriä kesällä Yhyn. Karkeasti laskettuna viim 4 kk:n ajoissa edelliseen hybridiin verrattuna säästö energiassa 1400 e.
Jotain sentään kotiapäin. Toki näyttää regen syövän takarenkaita, pitää muistaa vaihtaa ristiin - taitaa tuo autokin jossain kohtaa valittaa jos ovatkin kovasti eriparia.
20tkm ajettu 5kk aikana MY LR ja katselin tarkemmin renkaita kun niistä aika paljon kirjoituksia että kuluu takaa tai epätasaisesti tms niin ei ole minulla nuo esiasennus hankookit kuluneet juuri ollenkaan ja kaikki ovat kuluneet tasaisesti sen mitä ovat.

En nyt mitään kiihdytysajoja harrasta, mutta toki tulee reippaita kiihdytyksiä kun se on hauskaa. Krediiteillä otin myös acceleration boostin.

20 000 km dieselit olisivat maksaneet noin 2400€, sähköä olen ladannut noin 200€ (saan ladattua ison osan ilmaiseksi), eli 2200€ säästöä/5kk. Eli 440€/kk. Tällä menolla säästöä kertyy dieselveron ja huoltojen mukaan ottamisen jälkeen reilu 6000€/vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
FSD:n osalta HW3:lla ja laajemmalla kansainvälisellä jakelulla on edelleen ykkösprioriteetti. HW4 tulee myöhemmin perässä.


Hmm eli jos laittaa sen 4x turvakertoimen Elonin aikataululupauksiin, niin joskus 2v päästä on HW4 softa samassa tilanteessa kun HW3 tänään?
 
Hmm eli jos laittaa sen 4x turvakertoimen Elonin aikataululupauksiin, niin joskus 2v päästä on HW4 softa samassa tilanteessa kun HW3 tänään?
Todellisuudessa varmaan parempi unohtaa koko homma ja katsella 10v päästä uudestaan mikä on tilanne silloin. Veikkaisin jollain tasolla toimivaa itsestään ajavaa Teslaa johonkin 2030 luvun loppuun tai 2040 luvulle.

Olisi kyllä kiva sellainen auto jonka voisi kutsua puhelimella luokseen mistä vain eikä tarvitsisi itse ajaa ollenkaan. Ei tarvitsisi maksaa parkkimaksujakaan koskaan kun auto vaan heittäisi minut sinne minne nyt menenkin ja lähtisi kotiin/johonkin lähistön ilmaiselle parkkikselle odottelemaan.
 
Kesäkuun puolivälissä uusi versio tuulilasinpyyhkimien softasta oli Elonin mukaan tulossa kolmen viikon päästä. Nyt siitä ilmoituksesta on jo yli kaksi kuukautta ja softasta ei ole sen jälkeen kuukunut yhtään mitään.

Kolmannen osapuolen laturitkin piti euroopassa ilmestyä karttaan automaattisesti ihan Teslan virallisen tiedotteen mukaankin vuodenvaihteesta alkaen. Eipä ole tähän päivään mennessä näkynyt.
 
Kesäkuun puolivälissä uusi versio tuulilasinpyyhkimien softasta oli Elonin mukaan tulossa kolmen viikon päästä. Nyt siitä ilmoituksesta on jo yli kaksi kuukautta ja softasta ei ole sen jälkeen kuukunut yhtään mitään.

Kolmannen osapuolen laturitkin piti euroopassa ilmestyä karttaan automaattisesti ihan Teslan virallisen tiedotteen mukaankin vuodenvaihteesta alkaen. Eipä ole tähän päivään mennessä näkynyt.
Eihän tässä sinänsä mitään, mutta jotenkin hölmöä antaa jotain hatusta heitettyjä optimistisia aika arvioita jotka ei päde. Voisi vaan sanoa että uusi pyyhkijäsofta on tekeillä, tulee kun on valmis. Eikä sanoa että parin viikon päästä tulee.

No onneksi itselläni ei ole noita pyyhin ongelmia ollut niin ei haittaa vaikka tulisi vasta vuoden päästä tai ei koskaan kun nykyinenkin toimii.
 
Mikäs on paras kansainvälinen (tai suomalainen) foorumi huhujen seuraamiseen? Kiinnostaa itseä tuo Highland, kun näköjään nyt mennyt korjauksiin tuossa velattomassa "kakkosautossa" nopeasti laskettuna 2500e vuoden sisään. Sehän alkaa olla 200e/kk:ssa ja ajot päälle.. Siinä alkaa sähköauto äkkiä kiinnostaa, jos huoltokulut ois nolla ja rahoituskuluja sais ajamalla "kiinni".
 
Mikäs on paras kansainvälinen (tai suomalainen) foorumi huhujen seuraamiseen? Kiinnostaa itseä tuo Highland, kun näköjään nyt mennyt korjauksiin tuossa velattomassa "kakkosautossa" nopeasti laskettuna 2500e vuoden sisään. Sehän alkaa olla 200e/kk:ssa ja ajot päälle.. Siinä alkaa sähköauto äkkiä kiinnostaa, jos huoltokulut ois nolla ja rahoituskuluja sais ajamalla "kiinni".
TMC ja ttf-forum.de.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin oman Model 3 tammikuussa, ja silloin alussa ärsytti kovasti pyyhkijöiden ja automaattivalojen toimimattomuus. Nykyään vähemmän, valot toimivat melko hyvin ja pyyhkijät yleensä ok. Lähinnä jos koittaa hyönteisiä poistaa lasista, niin saattaa jäädä automaatti päälle ja tarvita pari lisäruiskautusta.

Tosin voi olla että kesällä on osuutta asiaan ja talvella kaikki hajoaa taas käsiin.

Hyvin ne vetää. Vieläkin puuttuu summonit ja muut. Tesla joka oli edelläkävijä jäi pohjamutiin.

Tarjoavatko muutkaan noita tai parempaa?
 
FSD:n osalta HW3:lla ja laajemmalla kansainvälisellä jakelulla on edelleen ykkösprioriteetti. HW4 tulee myöhemmin perässä.


Kyllähän se prioriteetti on hw3 pitemmän aikaa kun suurin osa autoista niitä. Tuntuu vain että joku komponentti pula 4d tutkassa tms kun alkavat riisuttuja hw4 tekemään Highlandiin. Musk itsekin ajaa hw3 vaikka hw4 ollut puoli vuotta s/x niin tuskin se hw4 softa tänä vuonna prioriteetti on kun kourallinen autoja valmistuu niillä. Suomessa asuville se ja sama kun ei tuosta hyödy vuosiin juurikaan, mutta jos sen 5v autoa pitää niin sitten enemmän iloa hw4 tai siitä riisutusta hw3.5.
 
Mikäs on paras kansainvälinen (tai suomalainen) foorumi huhujen seuraamiseen? Kiinnostaa itseä tuo Highland, kun näköjään nyt mennyt korjauksiin tuossa velattomassa "kakkosautossa" nopeasti laskettuna 2500e vuoden sisään. Sehän alkaa olla 200e/kk:ssa ja ajot päälle.. Siinä alkaa sähköauto äkkiä kiinnostaa, jos huoltokulut ois nolla ja rahoituskuluja sais ajamalla "kiinni".
Tuolla kohtuu paljon hyviä vinkkejä, osa kyllä täyttä spekulaatiota, mutta hyvänä puolena ei tarvitse kyttäillä entistä Twitteriä ja koskee lähinnä suomalaisia toisin kuin tmc.
 
Tarjoavatko muutkaan noita tai parempaa?
Nissanilla, VW, Mersullla ja BMWlla voi tallentaa oman parkkipaikan ja auton ajaa siihen automaattisesti.

BMWlla myös että kun ajat parkkiin niin se ajaa sieltä itsekin pois.




Ei nämä kovin uusia ole ja Teslan osalta nyt kaikki on rampautettu tai coming soon.
 
Nissanilla, VW, Mersullla ja BMWlla voi tallentaa oman parkkipaikan ja auton ajaa siihen automaattisesti.

BMWlla myös että kun ajat parkkiin niin se ajaa sieltä itsekin pois.




Ei nämä kovin uusia ole ja Teslan osalta nyt kaikki on rampautettu tai coming soon.

Eikös nämä ole käytännöllisiä pelkästään tuttuihin ruutuihin eli oma parkkipaikka tai ehkä duunin parkkis mutta olisi se mukava saada se oikea summon joka tilanteeseen?
 
Hyvin ne vetää. Vieläkin puuttuu summonit ja muut. Tesla joka oli edelläkävijä jäi pohjamutiin.
Tesla skaalaa, joka tarkoittaa, että kehitys laahaa. Aika monessa muussakin bisneksessä sama homma. Kun tuotantokoneisto alkaa kunnolla rullaamaan, ei kehitysaskelia enää niin vain oteta. Fleet isompi, asiakkailla tarpeita enemmän jne.
 
Tesla skaalaa, joka tarkoittaa, että kehitys laahaa. Aika monessa muussakin bisneksessä sama homma. Kun tuotantokoneisto alkaa kunnolla rullaamaan, ei kehitysaskelia enää niin vain oteta. Fleet isompi, asiakkailla tarpeita enemmän jne.
Kyllä noissa perinteisissä autonvalmistajissa se hyvä puoli että ne kun tuo jotain se suht hyvin toimii vaikkakin rampautettuna. Toki nyt kun Tesla ei enää konkurssin partaalla enää ole niin voisi alkaa kehittämään noita tyhjiä lupauksia mitä jo vuosia odoteltu. Ei ainakaan itsellä napostele juurikaan nuo puolivalmiit summonit perinteisiltä merkeiltä ja sama pätee Teslan puoliksi kehitettyä autopilottia. Se joka toimii tai sitten ei eli lvl 2-3 ei mitään merkitystä itselle kun odotan sitä joka säässä toimivaa lvl4 tai lvl5. Hyvä näistä aina väitellä kuka on kärjessä kun yhtä kaukana kaikki ovat ennenkuin se on markkinoilla.
 
Nissanilla, VW, Mersullla ja BMWlla voi tallentaa oman parkkipaikan ja auton ajaa siihen automaattisesti.

BMWlla myös että kun ajat parkkiin niin se ajaa sieltä itsekin pois.




Ei nämä kovin uusia ole ja Teslan osalta nyt kaikki on rampautettu tai coming soon.




Tesla ei ihan vakuuttanut tässä, vaikka tosiaan piti olla jotain teknologian/softan edellekävijöitä. :lol:

Kyseisellä kanavalla muuten erittäin hyviä Tesla aiheisia videoita paljon. Tosi paljon tietämystä sähköautoista ja erityisesti vielä Tesloista. "R Symons LTD is one of the original independent retail specialists in this ever expanding segment. Originally established in 2010 and then evolving to specialising in electric cars and becoming a Tesla owner in 2015, we are genuine EV enthusiasts, highly experienced with a long established reputation within the EV and Tesla community. "
 
Eikös nämä ole käytännöllisiä pelkästään tuttuihin ruutuihin eli oma parkkipaikka tai ehkä duunin parkkis mutta olisi se mukava saada se oikea summon joka tilanteeseen?
Jos siis käyttää tallennettua parkkia niin tällöin se on tuttu ruutu. Mutta ihan vastaavat olleet useammassa autossa ennen Teslaa että se huomaa parkkipaikan ja ajaa siihen.

Mersullakin ollut jo polttisaikaan eteen ja taaksepäin Summon.



Monessa autossa on esim. pakittaessa varoitin jos ihminen tai ajoneuvo ilmestyy, niin auto osaa pysähtyä. Teslassa ei ole tätä ja onko edes tulossakaan.

Tiedä sitten koska tapahtuu ryhtiliike ja asioita aletaan tekemään. Nyt kaikki pulut menee selkeästi FSDn tekemiseen ja muuta tapahtuu jos tapahtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom