Akkutakuu on varmasti olennainen seikka autojen haluttavuudessa, mutta jos auton X akuissa ei ilmene mitään massiivista luotettavuusongelmaa niin tuskin kysyntä akkutakuun loppumiseen romahtaa. Luotettavuusongelmiin taas löytyy helpommin nyrkkipajojen korjauksia, jolloin akkuvian hintariski laskee. Sen sijaan merkitystään tulevat varmaan nostamaan kaikki 3. osapuolen akunkuntotestit, joilla saadaan riippumaton arvio akun jäljellä olevasta kapasiteetista.
Oman Model 3 kapasiteetin kehitys näyttää tältä. Kapasiteetti tässä pitäisi kai olla uutena 74,5 kWh, eli nyt 65 tkm kohdalla degradaatio olisi noin 4%. Jos jatkan Excelissä tuota power-trendiviivaa 300 tkm asti, niin se ennakoi kapasiteetin olevan tuolloin 69 kWh, eli 7% degradaatio. Lineaarisella trendiviivalla ennuste on 62 kWh eli 16% degradaatio. Tarkoitukseni on pitää autoa pitkään, joten on mielenkiintoista nähdä mihin tuo kehittyy kun mittarissa on vaikka tuplamäärä kilometrejä.