Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Huhu kertoo että Saksan tehtaalla tuotantoa on tiputettu. Lisäksi nimetön henkilö sanoo että 5000 autoa per viikko oli vain hetkellinen toimenpide ja sen jälkeen ollut laskussa.

Tuossa ei juurikaan mainita työvoimapulasta. Toisessa artikkelissa mainittiin loppuun palaneista työntekijöistä kun ei vuokrafirmalaisia ole riittävästi. Olihan se liian hyvä tavoite nostaa nopeasti tuotantoa, mutta vuosi sitten alkoi tökkiä ettei saa työvoimaa Saksasta ja alkoivat kouluttamaan melkeinpä Sudanista asti porukkaa tehtaalle. No ei tämä taloustilanne nyt jousta niin tuskin siihen 10k viikkotahtiin tänä vuonna päästään.
 
Käytetty model 3 perfomance vuosimalli 2019 ajettu 130km onko järkevää ostaa nyt vai pitäisikö vaan odottaa että uusi malli julkaistaan ja hinnat putoo sit varmaan rajusti?
Riippunee hinnasta mitä tuosta pyydetään. Ja käy ihmeessä kokeilemassa uusi 22/23 malli ja tuo. Käsittääkseni aika isot erot yleisessä laadussa ym. Eli uudemmat aika paljon parempia.
 
Käytetty model 3 perfomance vuosimalli 2019 ajettu 130km onko järkevää ostaa nyt vai pitäisikö vaan odottaa että uusi malli julkaistaan ja hinnat putoo sit varmaan rajusti?
Odottaisin jos ei ole pakko nyt ostaa. 2019 kaikki tehty Jenkeissä ja laatu aivan ns. kuraa. Tai siis aika isot toleranssit.
Tuossa ei juurikaan mainita työvoimapulasta. Toisessa artikkelissa mainittiin loppuun palaneista työntekijöistä kun ei vuokrafirmalaisia ole riittävästi. Olihan se liian hyvä tavoite nostaa nopeasti tuotantoa, mutta vuosi sitten alkoi tökkiä ettei saa työvoimaa Saksasta ja alkoivat kouluttamaan melkeinpä Sudanista asti porukkaa tehtaalle. No ei tämä taloustilanne nyt jousta niin tuskin siihen 10k viikkotahtiin tänä vuonna päästään.
Enemmänkin tässä hämää se että jos kertaalleen saatu sinne 5k ja nyt laskenut/laskee yhä. Sehän kertoo että Tesla on ohjannut sijoittajia harhaan kun tuotanto ei olekaan sitä mitä pitäisi olla.
 
Hinta vähän alta 36000e täysi fsd
Mitä tarkoittaa huono laatu tässä korin osat hyvin paikallaan yms onko muita ongelmia?
 
Hinta vähän alta 36000e täysi fsd
Mitä tarkoittaa huono laatu tässä korin osat hyvin paikallaan yms onko muita ongelmia?

Paria käytettyä made in usa mallia oon ajanut, enkä keksinyt niistä mitään valitettavaa. Lieköhän sitten ensimmäiset omistajat tuskailleet takuun piikkiin kaikenlaista.
 
Mitä tarkoittaa huono laatu tässä korin osat hyvin paikallaan yms onko muita ongelmia?
2020Q3 Model 3 LR:n perusteella, joka pitäisi olla jo vähän parempi kuin 2019:
- Nitinää, natinaa ja räminää vähän joka puolella. Musat päällä ei haittaa, mutta jossain huonolla asfaltilla ilman musaa ajaessa ihan naurattaa kun vähän joka suunnalta tulee ylimääräisiä ääniä
- Perus tyyppiviat: Etupään pallonivelet vaihdettu, takaumpiot vaihdettu kerran kosteuden takia, nyt narisee takana joku, löytynyt ihan tehtaan kokoonpanovirheitä autosta. Onneksi vielä hetki takuuta jäljellä, niin saanee kaiken korjattua.
- Luukkujen/takavalojen sovitus vähän mitä sattuu, mutta tällaisia nämä ovat.
- Harmaaseen maalipintaan palaa helposti kaikki kiinni hyttysistä lähtien.
 
Perusteluna se, että noin 40-50k polttis autoilla olen ajanut sen 5-6 vuotta ja 200-300 ja niistä saa 5-15 siinä vaiheessa. Eli ei kannata laskea sen varaan mitä siitä saa.

Sähköautolla vielä enemmän, tekniikka menee eteenpäin koko ajan ja voi tulla jotain mullistavaa mikä tekee kaikista nykyisistä irrelevantteja yhdessä yössä.

Ja kaiken tämän lisäksi, jos joutuu funtsimaan uuden auton jälleenmyyntiarvoa viiden vuoden päästä, kannattaisi ehkä hommata se käytetty.
Tuosta puuttuu yksikkö, mutta oletan että tarkoitit ajavasi 5-6 vuodessa 200-300tkm. Tämä on todella paljon kun keskimääräinen ajosuorite Suomessa on 15tkm vuodessa, eli keskimääräisellä 5 vuotta vanhalla autolla on mittarissa vasta 75tkm.

Mitään sellaista ihmetekniikkaa yhdessä yössä tuskin on tulossa etteikö normaalilla ajomäärällä voi laskea auton arvon olevan 5 vuoden päästä vähintään 30% alkuperäisestä.
 
Mitään sellaista ihmetekniikkaa yhdessä yössä tuskin on tulossa etteikö normaalilla ajomäärällä voi laskea auton arvon olevan 5 vuoden päästä vähintään 30% alkuperäisestä.

Ei ehkä tekniikkaa, mutta yleinen sähkäreiden hintojen lasku + ehtoopuolella olevat akkutakuut voivat hyvinkin laittaa tuollaiset laskutoimitukset uusiksi. En odota saavani vuonna 2027 Model 3:sta 15k€ (2022). Positiivinen yllätys jos saan, mutta uskon näitä myytävän tuohon aikaan 5-10k väliin ostajien mielenkiinnon painottuessa sinne uudempaan päähän jossa akkutakuut vielä pitkään voimissaan => Ts. varaudun vaihtamaan autoa aiemmin, tai vaihtoehtoisesti ajamaan itse kunnes se akku on kaput.
 
Tuosta puuttuu yksikkö, mutta oletan että tarkoitit ajavasi 5-6 vuodessa 200-300tkm. Tämä on todella paljon kun keskimääräinen ajosuorite Suomessa on 15tkm vuodessa, eli keskimääräisellä 5 vuotta vanhalla autolla on mittarissa vasta 75tkm.

Mitään sellaista ihmetekniikkaa yhdessä yössä tuskin on tulossa etteikö normaalilla ajomäärällä voi laskea auton arvon olevan 5 vuoden päästä vähintään 30% alkuperäisestä.

Kun vuonna 2019 meni -13 Golffi vaihtoon oli siinä 250,000Km mittarissa ja siitä sai 7500€ vaihdossa, siinä oli kaikki herkut, tosin oli diesel-gate autoja niin saattoi näkyä tuossa hyvityksessä.

Jotkut ajaa vähän enemmän, tosin nykyään ei varmaa ihan noin paljoa tuu.

Toki Teslaankin on painettu jo 4000 kahdessa kuukaudessa ja siitä suurimman osan oon lomaillut.

Ja ei se välttämättä tarvii olla mitään ihme tekniikkaa sinällään, vaan ihan normaalia kehitystä. Hinnat tippuu uusissa kohtuullisen nopeasti, ranget pitenee ja varusteet paranee aika viuhuen niin sekin itsessään syö jälkeenmyynti hintaa nopeasti, puhumattakaan siitä, että viiden vuoden kohdalla alkaa takuut olemaan ummessa.

Mutta on myös ihan realistinen mahdollisuus jollekin tekniikan läpinurrolle seuraavan viiden vuoden aikana, lähinnä siis solid-state patterit voisi realisoitua.
 
Tuosta puuttuu yksikkö, mutta oletan että tarkoitit ajavasi 5-6 vuodessa 200-300tkm. Tämä on todella paljon kun keskimääräinen ajosuorite Suomessa on 15tkm vuodessa, eli keskimääräisellä 5 vuotta vanhalla autolla on mittarissa vasta 75tkm.

Mitään sellaista ihmetekniikkaa yhdessä yössä tuskin on tulossa etteikö normaalilla ajomäärällä voi laskea auton arvon olevan 5 vuoden päästä vähintään 30% alkuperäisestä.

Kun vuonna 2019 meni -13 Golffi vaihtoon oli siinä 250,000Km mittarissa ja siitä sai 7500€ vaihdossa, siinä oli kaikki herkut, tosin oli diesel-gate autoja niin saattoi näkyä tuossa hyvityksessä.

Jotkut ajaa vähän enemmän, tosin nykyään ei varmaa ihan noin paljoa tuu.

Toki Teslaankin on painettu jo 4000 kahdessa kuukaudessa ja siitä suurimman osan oon lomaillut.

Ja ei se välttämättä tarvii olla mitään ihme tekniikkaa sinällään, vaan ihan normaalia kehitystä. Hinnat tippuu uusissa kohtuullisen nopeasti, ranget pitenee ja varusteet paranee aika viuhuen niin sekin itsessään syö jälkeenmyynti hintaa nopeasti, puhumattakaan siitä, että viiden vuoden kohdalla alkaa takuut olemaan ummessa.

Mutta on myös ihan realistinen mahdollisuus jollekin tekniikan läpinurrolle seuraavan viiden vuoden aikana, lähinnä siis solid-state patterit voisi realisoitua.
 
Tuosta puuttuu yksikkö, mutta oletan että tarkoitit ajavasi 5-6 vuodessa 200-300tkm. Tämä on todella paljon kun keskimääräinen ajosuorite Suomessa on 15tkm vuodessa, eli keskimääräisellä 5 vuotta vanhalla autolla on mittarissa vasta 75tkm.
Huru mycket suomessa ihmisiä jotka käyvät sadan kilometrin päässä töissä. Esim Lahdesta Stadiin. Oma keskimääräinen ajosuorite vuodessa on ollut viimeisenä 6 vuotena luokkaa 2 tkm.
 
jossa akkutakuut vielä pitkään voimissaan
Akkutakuu on varmasti olennainen seikka autojen haluttavuudessa, mutta jos auton X akuissa ei ilmene mitään massiivista luotettavuusongelmaa niin tuskin kysyntä akkutakuun loppumiseen romahtaa. Luotettavuusongelmiin taas löytyy helpommin nyrkkipajojen korjauksia, jolloin akkuvian hintariski laskee. Sen sijaan merkitystään tulevat varmaan nostamaan kaikki 3. osapuolen akunkuntotestit, joilla saadaan riippumaton arvio akun jäljellä olevasta kapasiteetista.

Oman Model 3 kapasiteetin kehitys näyttää tältä. Kapasiteetti tässä pitäisi kai olla uutena 74,5 kWh, eli nyt 65 tkm kohdalla degradaatio olisi noin 4%. Jos jatkan Excelissä tuota power-trendiviivaa 300 tkm asti, niin se ennakoi kapasiteetin olevan tuolloin 69 kWh, eli 7% degradaatio. Lineaarisella trendiviivalla ennuste on 62 kWh eli 16% degradaatio. Tarkoitukseni on pitää autoa pitkään, joten on mielenkiintoista nähdä mihin tuo kehittyy kun mittarissa on vaikka tuplamäärä kilometrejä.

1692870074432.png
 
Miten mittaat tuon kapasiteetin? Lähestymiskulma asiaan kyllä miellyttää tiedenörttiä :D
 
Itse mittailin 19LR:stä noin 7% degraation. 60t km ajettu. Pidetty aina piuhassa ja 75% varauksessa. 100% vain muutaman kerran matkalle lähtiessä. Pikalatausta noin 1/5 kaikesta kulutuksesta. Mitattu ajamalla 90-> 5% ja siitä laskemalla.
 
Miten mittaat tuon kapasiteetin? Lähestymiskulma asiaan kyllä miellyttää tiedenörttiä :D
Auton ilmoittamista "kWh ladattu" lukemista per lataus. Näitä kun kirjailee talteen aina kun lataa vähän enemmän akkuun, niin tulee ihan hyvä estimaatti miten akun kunto kehittyy. Itse pitänyt alarajana noin 50 %-yksikköä latausta näiden kirjaamiselle, koska prosentit ja ladattu kWh saa kohtuudella pihalle vain kokonaislukuina.

Aloitusprosentti 7%
Lopetusprosentti 75%
Auton ilmoittama ladattu määrä 48 kWh

0-100% kapasiteetti: 48 kWh / (75%-7%) = 70,6 kWh.
 
Model 3 harkinnassa, mutta koko mietityttää. Pituutta ~2m ja takana kuskin takana pitäisi olla tilaa turvaistuimelle. Mahtuuko?
 
Model 3 harkinnassa, mutta koko mietityttää. Pituutta ~2m ja takana kuskin takana pitäisi olla tilaa turvaistuimelle. Mahtuuko?

Me ei edes harkittu 3:sta koska kaksi turvaistuinta ja se 3:n takaluukku ei vaa innosta sen muotoilun takia.

Käy testaamassa muita merkkejä ja käy testaamassa myös Y vaikka olisikin kalliimpi.
 
Akkutakuu on varmasti olennainen seikka autojen haluttavuudessa, mutta jos auton X akuissa ei ilmene mitään massiivista luotettavuusongelmaa niin tuskin kysyntä akkutakuun loppumiseen romahtaa. Luotettavuusongelmiin taas löytyy helpommin nyrkkipajojen korjauksia, jolloin akkuvian hintariski laskee. Sen sijaan merkitystään tulevat varmaan nostamaan kaikki 3. osapuolen akunkuntotestit, joilla saadaan riippumaton arvio akun jäljellä olevasta kapasiteetista.

Oman Model 3 kapasiteetin kehitys näyttää tältä. Kapasiteetti tässä pitäisi kai olla uutena 74,5 kWh, eli nyt 65 tkm kohdalla degradaatio olisi noin 4%. Jos jatkan Excelissä tuota power-trendiviivaa 300 tkm asti, niin se ennakoi kapasiteetin olevan tuolloin 69 kWh, eli 7% degradaatio. Lineaarisella trendiviivalla ennuste on 62 kWh eli 16% degradaatio. Tarkoitukseni on pitää autoa pitkään, joten on mielenkiintoista nähdä mihin tuo kehittyy kun mittarissa on vaikka tuplamäärä kilometrejä.

1692870074432.png

Joo. Mä en muista vioista ole sen huolestuneempi kuin miissään muissakaan autoissa. Toimintatonneja menee silloin tällöin milloin mihinkin jollei sitten omista Toyotaa. Akkuja pidän isona kysymysmerkkinä, koska niistä on dataa vielä aika vähän. Uskon että kestävät kilsoja ja lataussyklejä, mutta ajallinen vaikutus tulee varmasti olemaan ihan merkityksellinen muuttuja myös. Ennen kun dataa alkaa olemaan ihan merkittävästi saatavilla tai korjaus/jälkimarkkina, jota kautta uusittavissa kohtuuhintaan, niin uskon takuuttoman akun pysyvän pelotevaikuttimena käytettyä sähkäriä harkitsevalle. Akkujen lisäksi tietenkin nuo itse moottorit toinen kysymysmerkki. Mulla ei ole kyllä hajuakaan kuinka kalliista remonteista niiden kohdalla puhutaan ja kuinka paljon niitä yleisesti ottaen hajoilee.

Itse olen suunnitellut ajavani tuon paaliin asti, niin ei tarvii kauheasti stressata hinnanmuutoksista yms. asiaan liittyvästä.
 
Model 3 harkinnassa, mutta koko mietityttää. Pituutta ~2m ja takana kuskin takana pitäisi olla tilaa turvaistuimelle. Mahtuuko?
Itsellä mittaa 181 ja Model 3 takapenkillä turvakaukalo + turvaistuin molemmat kääntyvillä telakoilla. Kuskin takana tilaa ei ole käytännössä yhtään ylimääräistä meikälälisen pituudella, eli sanoisin 2m kaverilla tilanteen kääntyvän niin, että turvaistuimen saa valita äärimmäisen tarkkaan, jotta löytyy kuskin taakse mahtuva malli.
 
Itsellä mittaa 181 ja Model 3 takapenkillä turvakaukalo + turvaistuin molemmat kääntyvillä telakoilla. Kuskin takana tilaa ei ole käytännössä yhtään ylimääräistä meikälälisen pituudella, eli sanoisin 2m kaverilla tilanteen kääntyvän niin, että turvaistuimen saa valita äärimmäisen tarkkaan, jotta löytyy kuskin taakse mahtuva malli.

Eikä niitä vauveleitakaan iha pystysuorassa siellä pitkiä matkoja voi pitää, tai voi, mutta ne ei ehkä arvosta sitä. :D
 
Auton ilmoittamista "kWh ladattu" lukemista per lataus. Näitä kun kirjailee talteen aina kun lataa vähän enemmän akkuun, niin tulee ihan hyvä estimaatti miten akun kunto kehittyy. Itse pitänyt alarajana noin 50 %-yksikköä latausta näiden kirjaamiselle, koska prosentit ja ladattu kWh saa kohtuudella pihalle vain kokonaislukuina.

Aloitusprosentti 7%
Lopetusprosentti 75%
Auton ilmoittama ladattu määrä 48 kWh

0-100% kapasiteetti: 48 kWh / (75%-7%) = 70,6 kWh.
Tuosssa on vaan tietysti se riski, että nuo %-luvut ovat jossain kohtaa ihan irtaantuneet todellisuudesta. Mii ainakin tekee sitä, että tyhjähköllä akulla kun pysäyttää, niin kaupassakäynnin aikana akku pohtii vähän juttujaan uusiksi. Jossain autossa taisi olla jopa suosituksena ladata 0-100% säännöllisesti, että järjestelmä saa itsensä kalibroitua. Jotain dataa tuosta saa varmasti ulos, mutta henk. koht. tekisin kyllä testin ennemmin vain silloin, kun on menty 100% asti.

e: Aloittaen tuo lataus tietysti myös mahd. lähellä 0 %. Björn taitaa tehdä näitä?
 
2020Q3 Model 3 LR:n perusteella, joka pitäisi olla jo vähän parempi kuin 2019:
- Nitinää, natinaa ja räminää vähän joka puolella. Musat päällä ei haittaa, mutta jossain huonolla asfaltilla ilman musaa ajaessa ihan naurattaa kun vähän joka suunnalta tulee ylimääräisiä ääniä
- Perus tyyppiviat: Etupään pallonivelet vaihdettu, takaumpiot vaihdettu kerran kosteuden takia, nyt narisee takana joku, löytynyt ihan tehtaan kokoonpanovirheitä autosta. Onneksi vielä hetki takuuta jäljellä, niin saanee kaiken korjattua.
- Luukkujen/takavalojen sovitus vähän mitä sattuu, mutta tällaisia nämä ovat.
- Harmaaseen maalipintaan palaa helposti kaikki kiinni hyttysistä lähtien.
Tämähän aito jenkkimalli vielä kun q4/2020 alkoi Kiinasta valumaan parempi laatuisia lokakuun viimeisinä päivinä. Tokihan laatu on 2017 malleihin parantunut hieman ja Suomen 2019 tuotuihin malleihin. Tuli ajettua pari kuukautta sitten uusin 3 ja iloisesti se vieläkin resonoi. Oli jokin kiinnike irti koeajoautossa oikealla takana.
 
Tuosssa on vaan tietysti se riski, että nuo %-luvut ovat jossain kohtaa ihan irtaantuneet todellisuudesta. Mii ainakin tekee sitä, että tyhjähköllä akulla kun pysäyttää, niin kaupassakäynnin aikana akku pohtii vähän juttujaan uusiksi. Jossain autossa taisi olla jopa suosituksena ladata 0-100% säännöllisesti, että järjestelmä saa itsensä kalibroitua. Jotain dataa tuosta saa varmasti ulos, mutta henk. koht. tekisin kyllä testin ennemmin vain silloin, kun on menty 100% asti.

e: Aloittaen tuo lataus tietysti myös mahd. lähellä 0 %. Björn taitaa tehdä näitä?
Yksittäistä mittaustulosta en pidäkään kovin luotettavana tietona. Mutta kun noita napsii säännöllisesti elinkaaren ajalta, niin kyllä tuosta trendin saa hyvin muodostettua. Mitään tismalleen 0-100% latausta en ole koskaan tehnyt, mutta on tuossa datasetissäni sekä <5% tasolta aloitettuja että >90% tasolle lopetettuja lataussessioita. Ja kun vähintään parin kk välein tulee tarve ladata akku täyteen, niin eiköhän se BMS ihan hyvin kartalla pysy akun kunnon kehityksestä.
 
No kyllähän ABS/ESP tuollaisen tilanteen ottaa haltuun, mutta on siinäkin eroja:



TLDW: Ioniq on pellolla samassa vauhdissa kun Kalifornian aurinkoon suunniteltu auto menee kuin kiskoilla.

Kyllähän tuossa ei olis tarvinnut olla kuin 5km/h lisää vauhtia teslassa ja penkka olisi kutsunut, mutta paremmin silti...
 
Model 3 harkinnassa, mutta koko mietityttää. Pituutta ~2m ja takana kuskin takana pitäisi olla tilaa turvaistuimelle. Mahtuuko?

Kannattaa käydä koeistumassa ja vaikka vielä koeajolla. Kuljettajalle hyvin rajallisesti tilaa, vaikka taakse ei tulisi istuinta. Istuimen reisituki myös aika onneton, mikä nyt meinaa olla aika monessa halvemman hintapään autossa ongelmana.
 
Maksatko erotuksen?
Eikö hinta ole about sama? Itse katselin ensin kolmosta viime kesänä kun Y oli kalliimpi, mutta ei sillä kontilla tee mitään kun pitää kuskata lastenvaunuja. Sitten tuli hinnan lasku ja laitoin Y:n tilaukseen. Turvaistuin mahtuu helposti taakse ja takakontti on iso ja takaluukku aukeaa ylhäältä niin on helppo lastata tavaraa.
 
Huhuja tuntuu riittävän että highland perusmalli olisi viitisen tonnia halvempi ja 600km rangella m3p akuston avulla.
 
Huhuja tuntuu riittävän että highland perusmalli olisi viitisen tonnia halvempi ja 600km rangella m3p akuston avulla.
Toivottavasti. Itse kyllä luulen että Suomi hinta maltillisesti 38-39k range 540 wltp ja long range awd 49k range 640 wltp. Mitä lie sitten muiden mallien hinnat.
 
Toivottavasti. Itse kyllä luulen että Suomi hinta maltillisesti 38-39k range 540 wltp ja long range awd 49k range 640 wltp. Mitä lie sitten muiden mallien hinnat.
Jos se perusmalli nyt on 42990€ niin -5000€ olisi tuon 37990€. Ja rangehan on jo 510km, voivat toki laittaa tarkoituksella pienemmän akun kuin mitä mahtuisi..
 
Jos se perusmalli nyt on 42990€ niin -5000€ olisi tuon 37990€. Ja rangehan on jo 510km, voivat toki laittaa tarkoituksella pienemmän akun kuin mitä mahtuisi..
Jep nehän lupailee ennakkoon 600 cltc Kiinan standardilla eli ei tule olemaan wltp kyllä karvalakissa 550 enempää. Ehkä se Suomi hinta sen 39990+590 toimitus.
 
2020Q3 Model 3 LR:n perusteella, joka pitäisi olla jo vähän parempi kuin 2019:
- Nitinää, natinaa ja räminää vähän joka puolella. Musat päällä ei haittaa, mutta jossain huonolla asfaltilla ilman musaa ajaessa ihan naurattaa kun vähän joka suunnalta tulee ylimääräisiä ääniä
- Perus tyyppiviat: Etupään pallonivelet vaihdettu, takaumpiot vaihdettu kerran kosteuden takia, nyt narisee takana joku, löytynyt ihan tehtaan kokoonpanovirheitä autosta. Onneksi vielä hetki takuuta jäljellä, niin saanee kaiken korjattua.
- Luukkujen/takavalojen sovitus vähän mitä sattuu, mutta tällaisia nämä ovat.
- Harmaaseen maalipintaan palaa helposti kaikki kiinni hyttysistä lähtien.

Q3/2020 SR+ ja aika samat kokemukset. Erityisesti nitinöiden kanssa. Aina kun saan yhden natinan pois, jossain muualla alkaa uusi pärinä.

Perustakuu umpeutui ihan juuri ja tähän mennessä autossa mennyt vaihtoon omassa omistuksessa:
-takakamera
-latausportti
-apukuskin istuimen säätimet
-ratti
-toinen takaumpio
-pyöräntuenta edestä ja takaa (tukivarret, puslat, ripustukset)

Lista on kohtalainen mutta se sanottakoon, että 80tkm lähestyessä yritinkin kaivamalla kaivaa kaikki mahdolliset laatuvirheet ja korjauttaa ne vielä takuuseen, kun voi. Kaikki on mukisematta korjattu. Auto on menossa vielä myös maalaukseen helmoista takuun piikkiin kunhan ajanvaraus maalamolla etenee. Eli paljon kritisoitu huolto on kyllä omalla kohdalla toiminut erinomaisesti.
 
Huhuja tuntuu riittävän että highland perusmalli olisi viitisen tonnia halvempi ja 600km rangella m3p akuston avulla.

Todellako näin? Meinaako Tesla tosiaan tehdä niin, että ei yritä maksihintaa saada ylös ja laskisi vaikka sen jälkeen? Vai onko tarkoitus tulla GameChangeri, jolla viedään elintila keskinkertaisilta sähköautoilta (tyyliin ID.3, Nissan Leaf).
Uskon, että valmistuskustannukset on pienemmät, mutta onko tosiaan niin että huhutaan myös hintojen tippuvan? (eri asia se, että tippuuko hinnat vaikka valmistus olisikin halvempaa).

Pakko ehkä jäädä kyttäämään.. Model Y-koeajo sovittu parin-kolmen viikon päähän, mutta tietysti vaihtoehtona olisi tehdä ihan niinkin, että jos Highland -3 -malli on niin edullinen, että siitä voi tehdä "kakkosauton" (olkoonkin, että hinta kalliimpi kuin ykkösautossa), niin ostaakin Model 3 Highlandin vaikka tilat ei riitäkään perheen ykköskulkineeksi silloin, kun koko perhe on liikkeellä.

Odotellaanpa innolla mitä Tesla julkaisee!

Model Y olisi tilojen puolesta selviö. Toisaalta eniten kilometrejä (ts. säästöä) syntyy minun työmatkoistani, jonka matkustan yksin pl. päiväkotimatkat. Eli teoriassa sähköauto, tiloiltaan pienikin, sopisi profiiliin..

Pakko se on vaan jäädä odottelemaan :)..

Tosin aina jos odottaa, niin ikinä ei saa mitään.
 
Todellako näin? Meinaako Tesla tosiaan tehdä niin, että ei yritä maksihintaa saada ylös ja laskisi vaikka sen jälkeen? Vai onko tarkoitus tulla GameChangeri, jolla viedään elintila keskinkertaisilta sähköautoilta (tyyliin ID.3, Nissan Leaf).

Tesla 3 alkaa 35t hintalapulla viemään tilaa myös polttiksilta. Jos katselee nettiautosta uusia autoja niin alta 35t alkaa käymään valikoima todella kapeaksi.
 
No kyllähän ABS/ESP tuollaisen tilanteen ottaa haltuun, mutta on siinäkin eroja:



TLDW: Ioniq on pellolla samassa vauhdissa kun Kalifornian aurinkoon suunniteltu auto menee kuin kiskoilla.


En tiedä millainen rattimasa tuo ukko oli, mutta ei omaan silmään kauhea ässä. No oli miten oli, mutta herra ajeli aika eri linjalla 80kmh vedot, eikä tuossa tilanteessa enää kauheasti ole marginaaleja käytettäväksi ajolinjojen suhteen. Mutta tiedä sitten.
 
En tiedä millainen rattimasa tuo ukko oli, mutta ei omaan silmään kauhea ässä. No oli miten oli, mutta herra ajeli aika eri linjalla 80kmh vedot, eikä tuossa tilanteessa enää kauheasti ole marginaaleja käytettäväksi ajolinjojen suhteen. Mutta tiedä sitten.

No siis. Eri linjat, mahdollisesti eri nopeudetkin (jos nyt videoon voi luottaa) ja autoissa oli renkaat myös. Tehtiin testi, jossa päätettiin ensin lopputulos ja sitten miten sen toteuttaminen onnistuisi. Kai se sitten onnistui?
 
Varmaan useampaan otteeseen tässä ketjussa mainittu, mutta mistä yhtiöstä edullisin vakuutus Model Y:hyn? Itselläni ollut autovakuutukset Lähitapiolassa ja sieltä sain tarjouksen reilu 1500€.
 
Varmaan useampaan otteeseen tässä ketjussa mainittu, mutta mistä yhtiöstä edullisin vakuutus Model Y:hyn? Itselläni ollut autovakuutukset Lähitapiolassa ja sieltä sain tarjouksen reilu 1500€.

Edullisinta odotellessa kannattaa ottaa kalliihko POPvakuutus, sieltä saa ekat 3kk kaskoa ilmaiseksi. Tosin pätee vain soppareihin mitkä solmitaan 5.9 tms mennessä.
 
Varmaan useampaan otteeseen tässä ketjussa mainittu, mutta mistä yhtiöstä edullisin vakuutus Model Y:hyn? Itselläni ollut autovakuutukset Lähitapiolassa ja sieltä sain tarjouksen reilu 1500€.
Outo juttu. Minulla kaikilla herkuilla Lähitapiolassa model 3 750e ja model x 950e. Paikkakunta toki varmasti vaikuttaa, mutta LähiTapiola oli selvästi halvin omassa kilpailutuksessa.
 
IF ainakin toistaiseksi tarjonnut ittelle parhaat hinnat. Tosin meillä muutkin vakuutukset IF:llä niin varmaan vähän hintavaikutusta
 
Vakuutuksista on puhuttu moneen kertaan. PK-seudulla uudet Model 3 ja Y vakuutukset ovat ~1500€. Vanhat vakuutukset maaseudulla voivat olla huomattavasti halvempia. Ensi vuonna luultavasti hinnat nousevat edelleen reippaasti.
 
Varmaan useampaan otteeseen tässä ketjussa mainittu, mutta mistä yhtiöstä edullisin vakuutus Model Y:hyn? Itselläni ollut autovakuutukset Lähitapiolassa ja sieltä sain tarjouksen reilu 1500€.
If tai Pohjola ja suoraan edustajalta. Liity sähköautot nyt tai Tesla Model Y Finland ryhmiin facessa, siellä on kärkyllä myyjät.

Kiitti, löytyi nopeasti molempien yhtiöiden edustajien yhteystiedot ja laitoin kyselyä vetämään :tup:
Edullisinta odotellessa kannattaa ottaa kalliihko POPvakuutus, sieltä saa ekat 3kk kaskoa ilmaiseksi. Tosin pätee vain soppareihin mitkä solmitaan 5.9 tms mennessä.
Outo juttu. Minulla kaikilla herkuilla Lähitapiolassa model 3 750e ja model x 950e. Paikkakunta toki varmasti vaikuttaa, mutta LähiTapiola oli selvästi halvin omassa kilpailutuksessa.
IF ainakin toistaiseksi tarjonnut ittelle parhaat hinnat. Tosin meillä muutkin vakuutukset IF:llä niin varmaan vähän hintavaikutusta
Y RWD ja tarjoukset oli

If 1370€
OP 1405€
Lähitapiola 1705€

Laajin kasko, lasiturva, sijaisauto, pysäköintiturva

Täydet bonarit itsellä.
Vakuutuksista on puhuttu moneen kertaan. PK-seudulla uudet Model 3 ja Y vakuutukset ovat ~1500€. Vanhat vakuutukset maaseudulla voivat olla huomattavasti halvempia. Ensi vuonna luultavasti hinnat nousevat edelleen reippaasti.

Taitaa olla pojilla nyt väärä topick keskustella vakuutuksista, jatkot tänne:
 
No siis. Eri linjat, mahdollisesti eri nopeudetkin (jos nyt videoon voi luottaa) ja autoissa oli renkaat myös. Tehtiin testi, jossa päätettiin ensin lopputulos ja sitten miten sen toteuttaminen onnistuisi. Kai se sitten onnistui?

Jos alkaa uikuttamaan vilunkipeliä, niin sitten pitäisi vertailla nopeutta ennen mutkaa, eli Ioniqilla 2:01 ja Teslalla 3:04. Se mitä tapahtuu tämän jälkeen voi olla paljolti myös systeemien hyvyyttä tai huonoutta asetetussa testiskenaariossa (kuski nostaa jalan kaasulta eikä jarruta itse aktiivisesti). Tien vasemmassa laidassa on kaksi risua, joista toinen hieman ennen mutkan alkua. Näistä pystyy jotenkin arvioimaan nopeutta mutkan alussa.

Tesla näyttää kyllä omaan silmään juuri siltä mitä itsekin on kokenut, kun auto lähtee sivuluisuun. Eli voimakasta hieman yliohjaavaa jarruttamista. Ioniqilla en ole ajanut, mutta se näyttää paljon enemmän menevän "vapaalla rullaten" aliohjaavasti. Ja videon kommentista löytyykin tekijältä vastaus:

Var det full regen eller snow-mode på Ioniq 5 i 80?
- Hei! Det var Snow Mode.

Eli kyseessä on "nollaregen" moodi, eli auto ei jarruta juuri lainkaan käännöksen aikana ja lanaa siksi mutkasta läpi. Tämä selittäisi pitkälti sen miten auto käyttäytyy videolla. Kuskin pitäisi käyttää aktiivisesti jarrua, jotta olisi mitään toivoa pysyä tiellä. Testi siis on tavallaan epäreilu, mutta ihan muista syistä mitä yrität kommenttiosion kanssa väkisin kuvitella. Videon tekijä olisi saanut tästä mainita ennen testiä tosin ja testata saman myös max regen moodilla. Se olisi varmasti ollut tasaväkisempi rusikoidusta puskurista huolimatta :rofl:.

Kun kuvitellaan oikean elämän yhtäkkisiä vaaratilanteita, niin jokainen voi miettiä että kumpi toteutus tukee paremmin omaa selkärangasta tulevaa reaktiota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom