Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Taitaa tämänkin tuotteen kohdalla toimia ns. vanha, eli se 6kk ja 6tkm. En tiedä.
 
Tässä vielä Model 3 kaikki uudistukset:


Näitä uudstuslistoja tuntuu tulevan joka suunnalta, hieman eri sisällöllä.
SR+ kai on vielä epäselvä tuon octovalven suhteen? EMEA headlights hieman kiinnostaisi tietää että mitä siinä nyt uudistuu. Ikkunoiden uusi äänieristys, himmenevät peilit ja ratin sekä latauspistokkeen lämmitys mainittu monessa paikkaa myös osana uudistusta, mitkä tuolta listalta taas puuttuu.
 
Eiköhän ne uudistukset selviä vasta kun ekat autot on saatu ostajille. Nyt kaikki on vähän arvailua mitä oikeasti muuttunut. Näkyvät on helppo pistää listalle mutta voi silti olla paljon piilossa olevaa mikä tulee tässä kk sisään selville.
 
Eikös toi lämpöpumppu ole aika kova juttu pohjolaan? Tesloist sen enempää tietämättä (muuta kuin että kyllä oma Tesla S/X tai Y houkuttaa 10v sisällä :)..)
 
Ilppi on melkeinpä sähköautossa yhtä tärkeä ominaisuus kuin nestejäähdytetty akku. (yleistys)
 
Ilppi on melkeinpä sähköautossa yhtä tärkeä ominaisuus kuin nestejäähdytetty akku. (yleistys)
Toisaalta mm. Teslabjorn puhui yhdessä videossaan ettei ilppi autossa käytännössä näy sen käytössä eli suurta ja ihmeellistä hyötyä sillä ei saavuteta pohjoisissa oloissakaan. Mitään suuria energiatehokkuushyötyjä kuski ilmeisesti tule saamaan vaan ollaan siellä luokassa, ettei käytännön range ei muutu näkyvästi.
 
Lämmitys on suurimpia kulutuksia ja kun pysytään alle -20° lämpötiloissa niin muistelen Teslankin arvioineen noin +10% säästöstä virran kulutuksessa, kolmosessakin huomaa vertailuissa sen pumputtomuuden vaikutuksen hyvin selkeästi.

"Kehitys kehittyy," which is nice.
 
Lämmitys on suurimpia kulutuksia ja kun pysytään alle -20° lämpötiloissa niin muistelen Teslankin arvioineen noin +10% säästöstä virran kulutuksessa, kolmosessakin huomaa vertailuissa sen pumputtomuuden vaikutuksen hyvin selkeästi.

"Kehitys kehittyy," which is nice.

Paitsi että ilmalämpöpumpun hyötysuhde romahtaa nopeasti kun lähdetään pakkasen puolelle sieltä nollasta. Eniten tuo pumppu auttaa siinä, että rangen tiputus 20 -> 0 celcius välillä on mieto.
 
Eli auttaa suurinta osaa maailman autoilijoista. Ja tuskin se ILP sen huonompi on kuin normi talon seinässä, sinne pariinkymmeneen ne kuitenkin kirnuaa aina enemmän hyötysuhdetta kuin suora sähkövastus ja sehän tässä onkin pääasia.

Lämpöä tulee kummallakin, mutta pumpulla "enemmän vähemmällä." Jostain syystä ne pumput kuitenkin on kaikilla muillakin, isoissa Tesloissahan ne on ollu (aina?) mutta budjettimallista jätettiin pois aikoinaan.
 
Eli auttaa suurinta osaa maailman autoilijoista. Ja tuskin se ILP sen huonompi on kuin normi talon seinässä, sinne pariinkymmeneen ne kuitenkin kirnuaa aina enemmän hyötysuhdetta kuin suora sähkövastus ja sehän tässä onkin pääasia.

Lämpöä tulee kummallakin, mutta pumpulla "enemmän vähemmällä." Jostain syystä ne pumput kuitenkin on kaikilla muillakin, isoissa Tesloissahan ne on ollu (aina?) mutta budjettimallista jätettiin pois aikoinaan.
Eikös ILP ole puuttunut kaikista Tesloista?
 
44816,32€ voisi olla uusi kiina model 3 karvalakki hinta Suomessa tämän jutun perusteella: Chinese Tesla Model 3 With LFP Batteries Is Now Heading to European Customers
Ja range 440km.

Oliko niin että nuo catl akut oli niitä joiden pitäisi kestää miljoona kilometriä?
Milläs tähän tulokseen pääsit? Otit Kiinan hinnoista prosentuaalisen hinnanlaskun ja sovelsit sitä suoraan Teslan sivuilta löytyvään Suomi-hintaan 48 690e? Koska siihen hintaanhan M3a ei tälläkään hetkellä saa, vaan käteishinta on 50 560e
 
Milläs tähän tulokseen pääsit? Otit Kiinan hinnoista prosentuaalisen hinnanlaskun ja sovelsit sitä suoraan Teslan sivuilta löytyvään Suomi-hintaan 48 690e? Koska siihen hintaanhan M3a ei tälläkään hetkellä saa, vaan käteishinta on 50 560e
Juuri noin suoritin kun en paremmastakaan tavasta tiedä kääntää tuota hinnantiputusta Suomeksi. Jos siis sama hinnoittelulogiikka säilyy tässä tapauksessa.
 
Eikö vaikutus ole isompi kun käteishinta tippuu alle 50k:n ja hankintatuki naksahtaa käyttöön?
 
Eikö vaikutus ole isompi kun käteishinta tippuu alle 50k:n ja hankintatuki naksahtaa käyttöön?
Kyllä sen perusmallin tälläkin hetkellä saa tuen piiriin, Tesla on kikkaillut niin että tuo käteishinta sisältää 600e käsittelykuluja, jolloin auto on alle 50keur. Trafin tilastoissa vajaa 200 tuettua m3:a
 
Kiina model 3 ei kaipaa vajaalatauksia. Akun voi iskeä huoletta täyteen. Eli käytännössä range entistä pidempi :)


«The new improved Model 3 SR equipped with lithium iron phosphate battery can be charged regardless of the charge limit, and it can be fully charged!!
The new version of the Model 3 cancels the daily use / long distance travel suggestion on the charging settings page, i.e. car owners don't have to worry about whether they can be completely charged during daily charging.e.
We recommend that you charge the vehicle to 100 at least once a week. This helps balance the voltage between the battery packs and, over time, can also maintain accurate vehicle ratings and display the remaining power. »
 
Ei ole nykyisissä.
Kabiini lämpiää S mallissa 6kw sähkölämppärillä.
Luepa tarkemmin mitä siinä @zepi n viestissä lukee :kahvi:

Mutta joo, eikös sähkiksissä tuon kaksitoimisen lämpöpumpun suurin etu ole, että saadaan akun hukkalämpöä käytettyä sisätilojen lämmitykseen. Tosin tästäkin lienee hyötyä lähinnä 0-15 asteen keleillä - pakkasilla akusta ei kai pahemmin hukkalämpöä irtoa.
 
Luepa tarkemmin mitä siinä @zepi n viestissä lukee :kahvi:

Mutta joo, eikös sähkiksissä tuon kaksitoimisen lämpöpumpun suurin etu ole, että saadaan akun hukkalämpöä käytettyä sisätilojen lämmitykseen. Tosin tästäkin lienee hyötyä lähinnä 0-15 asteen keleillä - pakkasilla akusta ei kai pahemmin hukkalämpöä irtoa.
Mutta mitään ILP pumppua ei teslassa ole missään kohtaa autoa fyysisesti.

Ilmastointi kyllä on sitten normaalisti ja toki ilpiksi voi sen sit määritellä jos haluaa, mutta ei ole akun lämpöihin yhteydessä mitenkään.

Uudet model 3 ja y mallit on asia erikseen.
 
Mutta mitään ILP pumppua ei teslassa ole missään kohtaa autoa fyysisesti. Sanamuodoista välittämättä. Mitään ILPPIÄ ei ole. ei akkua tai muutakaan varten.
No onhan se ilmastointilaitekin ilmalämpöpumppu.

Mutta ei tästä nyt enempää kun kyseessä oli vain sarkastinen, ehkä hieman näsäviisas, heitto.
 
No onhan se ilmastointilaitekin ilmalämpöpumppu.

Mutta ei tästä nyt enempää kun kyseessä oli vain sarkastinen, ehkä hieman näsäviisas, heitto.
Jos oikein haluat viisastella, niin Teslassa on IVLP, eli väliaineena toimii vesi, eikä energiaa siirretä primääripiirissä kylmäaineella.
 
Itse tilasin ID.3:n, lähinnä siitä syystä että M3 on liian kallis. Nyt kuumottelen että Tesla laskee hintoja Suomessakin. :geek: Eipä sillä, ID.3 on koeajon ja nettijuttujen perusteella hieno auto. M3 on vaan pikkaisen parempi, softapuolella ero on vielä suurempi.
 
FSD beta on aika makee. Netissä videoita , ekat beta version testiin saaneet ehtineet jo kuvata :O
 
Yksi vuoden hienoimpia kuvia:
tesla-full-self-driving-neural-network.jpg
 
Onhan tuo melkoista insinööripornoa ja hattu päästä jos saavat tuon toimimaan. Mutta jotenkin vain olen yhä hyvin skeptinen sen suhteen, että pelkillä kameroilla voisi kovin luotettavaan FSD:hen päästä.
 
On kyllä hieno. Väritkin kuin tulevasta Cyberpunk 2077 pelistä. Vertailun vuoksi, ID.3 osaa ajella jonossa, pysyy kaistalla ja jopa kaistanvaihto onnistuu. Jos autossa sattuu olemaan Travel assist -paketti, mitä omaani ei tule...
 
Tätä voi vielä joutua odottamaan pitkään EU:ssa. Enemmän odotan miten tämä rewrite korjaa näitä nyt kaikilla olevia fsd ongelmia. Poistuuko haamut vai ei.
 
Uutta tutkaa tulossa myös. Kiinnostaisi tietää mitä vielä tarvitaan että tesla pääsisi vaikka omalle mökille, kapeaa hiekkatietä jossa vastaantulijoiden kanssa tarvitsee ajaa renkaat melkein ojassa. Tai kai se saattaisi nytkin jo osata, ei vaan kukaan ole vielä testannut ;)
 
Uutta tutkaa tulossa myös. Kiinnostaisi tietää mitä vielä tarvitaan että tesla pääsisi vaikka omalle mökille, kapeaa hiekkatietä jossa vastaantulijoiden kanssa tarvitsee ajaa renkaat melkein ojassa. Tai kai se saattaisi nytkin jo osata, ei vaan kukaan ole vielä testannut ;)
Jep hyvä esimerkki miksi ei moneen vuoteen ole tulossa fsd kun nykyiset raudat piti jo olla riittävät, mutta uutta parempaa pukkaa...
 
Jep hyvä esimerkki miksi ei moneen vuoteen ole tulossa fsd kun nykyiset raudat piti jo olla riittävät, mutta uutta parempaa pukkaa...
Vähän niinkuin autojakaan ei pystynyt ajamaan ollenkaan ennenkuin tehtiin ensimmäinen auto jossa oli yli 500hv? Ymmärrän pointtisi mutta perustelu menee kyllä aika metsään :)
 
Vähän niinkuin autojakaan ei pystynyt ajamaan ollenkaan ennenkuin tehtiin ensimmäinen auto jossa oli yli 500hv? Ymmärrän pointtisi mutta perustelu menee kyllä aika metsään :)

Jos tässä joku menee metsään, niin kyllä se on sinun vertailusi. Tason 4 autonomia ei vaan onnistu millä tahansa raudalla. Joko se on täysin kykenevä itsenäiseen ajoon, tai se ei ole. Ja nyt Teslalta puskee jo 4. generaation rautaa koska ne 3 ekaa ei riittänyt, eikä vieläkään ole mitään taetta siitä, että edes tuo 4. sukupolvi riittää.
 
Jos tässä joku menee metsään, niin kyllä se on sinun vertailusi. Tason 4 autonomia ei vaan onnistu millä tahansa raudalla. Joko se on täysin kykenevä itsenäiseen ajoon, tai se ei ole. Ja nyt Teslalta puskee jo 4. generaation rautaa koska ne 3 ekaa ei riittänyt, eikä vieläkään ole mitään taetta siitä, että edes tuo 4. sukupolvi riittää.
Itse lähtisin ajatuksesta että jo aika huonolaatuinenkin yksittäinen kamera kuskin pään kohdalla riittäisi ihmiselle auton etäohjaukseen. Teslassa noita parempilaatuisia on joka suuntaan. En keksi mikä tekee tässä yhtälössä raudasta sen seinän etenemiselle, kun softapuoli on se joka näitä tulkitsee ja varmaan pystyy jatkossa tulkitsemaan vielä paremmin vaikka kamerat muuttuisi huonommiksi. Mutta kai noita nyt parannetaan niinkuin asioita yleensä, tai muuten ajettaisiin kaikki vielä t-fordilla.

muoks: hetken aikaa kun mennään eteenpäin niin joku DLSS algoritmi taikoo esiin niiden kameroiden kuvasta kaikki merkittävät yksityiskohdat skaalaamalla resoluutiota ylös ja neuroverkko päättelee ihmisten ilmeistä mitä muut kuskit ajattelee.

En itse tunnista missään kohtaa mitään teknistä ylitsepääsemätöntä estettä sille että ihmiskuskeja ei kohta enää tarvita mihinkään.
 
En keksi mikä tekee tässä yhtälössä raudasta sen seinän etenemiselle, kun softapuoli on se joka näitä tulkitsee ja varmaan pystyy jatkossa tulkitsemaan vielä paremmin vaikka kamerat muuttuisi huonommiksi. Mutta kai noita nyt parannetaan niinkuin asioita yleensä, tai muuten ajettaisiin kaikki vielä t-fordilla.

muoks: hetken aikaa kun mennään eteenpäin niin joku DLSS algoritmi taikoo esiin niiden kameroiden kuvasta kaikki merkittävät yksityiskohdat skaalaamalla resoluutiota ylös ja neuroverkko päättelee ihmisten ilmeistä mitä muut kuskit ajattelee.

En itse tunnista missään kohtaa mitään teknistä ylitsepääsemätöntä estettä sille että ihmiskuskeja ei kohta enää tarvita mihinkään.
Turha jankata tämän enempää jos ymmärrys tekoälystä ja kuvantunnistuksesta on tuota tasoa.
 
Onhan tuolla aika huikeita juttuja. Hieno saavutus kyllä.
Ajelee keskellä tietä, vetelee mutkat suoraksi ja käännökset leveiksi, ajelehtii pyöräkaistoille, parkkipaikalla käännös meinasi olla mahdoton, kiemurtelee kummallisesti sulkualueen yli toiselle kaistalle risteyksessä, ajaa risteyksen läpi suoraan samalla vilkuttaen vasemmalle risteyksen jälkeen tulevaa kaistanvaihtoa varten...

Huikeaa menoa, totta tosiaan. Miten hitossa tuollaisen saa laillisesti päästää liikenteen sekaan, vaikka kuinka olisi kuskin vastuulla (ihan niin kuin kuski ehtisi mitenkään reagoida yllättäviin ratkaisuihin ajoissa).
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 065
Viestejä
4 418 370
Jäsenet
73 286
Uusin jäsen
jmoz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom