Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ajelee keskellä tietä, vetelee mutkat suoraksi ja käännökset leveiksi, ajelehtii pyöräkaistoille, parkkipaikalla käännös meinasi olla mahdoton, kiemurtelee kummallisesti sulkualueen yli toiselle kaistalle risteyksessä, ajaa risteyksen läpi suoraan samalla vilkuttaen vasemmalle risteyksen jälkeen tulevaa kaistanvaihtoa varten...

LIenee "BMW Mode" mukana tuossa betassa siis :rofl:
 
Ajelee keskellä tietä, vetelee mutkat suoraksi ja käännökset leveiksi, ajelehtii pyöräkaistoille, parkkipaikalla käännös meinasi olla mahdoton, kiemurtelee kummallisesti sulkualueen yli toiselle kaistalle risteyksessä, ajaa risteyksen läpi suoraan samalla vilkuttaen vasemmalle risteyksen jälkeen tulevaa kaistanvaihtoa varten...

Huikeaa menoa, totta tosiaan. Miten hitossa tuollaisen saa laillisesti päästää liikenteen sekaan, vaikka kuinka olisi kuskin vastuulla (ihan niin kuin kuski ehtisi mitenkään reagoida yllättäviin ratkaisuihin ajoissa).
Joo sama tulee vähän itselläkin mieleen, mutta aika hyvä parannus edellisiin räpellyksiin... Tästä voi ekaa kertaa sivusta seuranneena sanoa että beta versio toimii kohtuullisen hyvin ja matka on pitkä final releaseä odotellessa.
 
Onneksi tätä sanotaan jo Level 4 tason autonomiseksi vaikka tuo juuri vasta on L3 täyttämässä.
 
Hienosti kyllä toimii, ei taida vaan saada tuota ruksittua mihinkään automerkkiin mukaan varusteeksi?
 
Hienosti kyllä toimii, ei taida vaan saada tuota ruksittua mihinkään automerkkiin mukaan varusteeksi?
Ei varmaan koska se ei ole vielä valmis? Ja toisin kuin Tesla, jotkut valmistajat kokevat betatestien maksattamisen ja teettämisen kuluttaja-asiakkailla moraalittomaksi, eivätkä ainakaan kehtaa mainostaa FULL SELF-DRIVING -ominaisuutta kun sitä ei ole.
 
Pari viikkoa poist tältä kanavalata ja kun tulee kurkkaamaan niin muistuu miksi se kaksi viikkoa olin poissa. Samaa shaibaa edelleen. En tosiaan ymmärrä mikä teitä vetää näiden viestien pariin. Mutta ei mun tarviikkaan ymmärtää. Jatkakaa...
 
Samaa shaibaa edelleen.
Teslan ympärillä pyörivä fanboyismi valitettavasti synnyttää tällaisen loputtoman kierteen. Kun verkkoon kirjoitetaan ja videoidaan kritiikittömiä viestejä/videoita ja Musk itse myöskin ruokkii aijetta, niin lopputulos on tämä. Muskin lausunnot ja fanboy-kulttuurin synnyttäminen Teslan ympärille ovat toki Teslan (Muskin) suunnitelmallista markkinointia.

Hyvä esimerkki fanboyismistä on tuon aiemmin tänne toimitetun Tesla FSD videon ääniraita. Ei vaan pysty kuuntelemaan tuollaista videota loppuun asti.

Toinen puoli on sitten tuon Teslan FSD, jota on myyty vuosi tuhansilla euroilla ja kohta 10000 eurolla. Silti lopputulos ei ole lähellekään sujuvasti toimivaa automaattista ajamista. Silti sitä myydään ja markkinoidaan sellaisena. Ja on epäselvää tuleeko täysautomaattinen ajaminen Teslaan edes onnistumaan noilla sensoreilla mitä autoihin on laitettu.

Kuten Waymo-videosta selviää, ovat muut jo kaukana Teslan edellä, mutta eivät vielä ole tuotteita tuoneet markkinoille, koska tuote ei vielä ole valmis. On varmaa, että kun tuote on valmis niin se myöskin markkinoille tulee, mutta suoraan toimivana oikeat sensorit ja ohjelmiston sisältävänä järjestelmänä eikä puolityhjien lupausten myyntinä.

Pahimmillaan tuolla on tie täynnä erittäin vaarallisia "automaattisesti" ajavia autoja, kun väki niillä ajelee kiinnittämättä liikenteeseen mitään huomiota, koska Twitterissäkin yksi jenkki sellaisella ajoi 5 min kolaroimatta.

Edit: FDS on vähän erilainen toiminnallisuus kuin melkein mikä tahansa muu auton ominaisuus, koska se vaikuttaa merkittävästi ihmishenkiin, erityisesti ulkopuolisiin. Minulle on aikalailla sama jos joku beta-testaaja fanboy teloo itsensä tai menettää henkensä kun ei keskity ajamiseen, mutta se ei ole hyvä juttu jos ja kun ulkopuolisia kuolee ja vammautuu tämän julkisen alpha-testauksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan ympärillä pyörivä fanboyismi valitettavasti synnyttää tällaisen loputtoman kierteen. Kun verkkoon kirjoitetaan ja videoidaan kritiikittömiä viestejä/videoita ja Musk itse myöskin ruokkii aijetta, niin lopputulos on tämä. Muskin lausunnot ja fanboy-kulttuurin synnyttäminen Teslan ympärille ovat toki Teslan (Muskin) suunnitelmallista markkinointia.

Hyvä esimerkki fanboyismistä on tuon aiemmin tänne toimitetun Tesla FSD videon ääniraita. Ei vaan pysty kuuntelemaan tuollaista videota loppuun asti.

Toinen puoli on sitten tuon Teslan FSD, jota on myyty vuosi tuhansilla euroilla ja kohta 10000 eurolla. Silti lopputulos ei ole lähellekään sujuvasti toimivaa automaattista ajamista. Silti sitä myydään ja markkinoidaan sellaisena. Ja on epäselvää tuleeko täysautomaattinen ajaminen Teslaan edes onnistumaan noilla sensoreilla mitä autoihin on laitettu.

Kuten Waymo-videosta selviää, ovat muut jo kaukana Teslan edellä, mutta eivät vielä ole tuotteita tuoneet markkinoille, koska tuote ei vielä ole valmis. On varmaa, että kun tuote on valmis niin se myöskin markkinoille tulee, mutta suoraan toimivana oikeat sensorit ja ohjelmiston sisältävänä järjestelmänä eikä puolityhjien lupausten myyntinä.

Pahimmillaan tuolla on tie täynnä erittäin vaarallisia "automaattisesti" ajavia autoja, kun väki niillä ajelee kiinnittämättä liikenteeseen mitään huomiota, koska Twitterissäkin yksi jenkki sellaisella ajoi 5 min kolaroimatta.

Edit: FDS on vähän erilainen toiminnallisuus kuin melkein mikä tahansa muu auton ominaisuus, koska se vaikuttaa merkittävästi ihmishenkiin, erityisesti ulkopuolisiin. Minulle on aikalailla sama jos joku beta-testaaja fanboy teloo itsensä tai menettää henkensä kun ei keskity ajamiseen, mutta se ei ole hyvä juttu jos ja kun ulkopuolisia kuolee ja vammautuu tämän julkisen alpha-testauksen vuoksi.

Voihan maailmaa näinkin katsoa. Itse ainakin koen sen hienona että tällaista tekniikkaa on jo nyt kenen tahansa saatavilla ja Teslassa on paljon muita asioita mitkä aiheuttavat disruptiota markkinaan. Kannattaa ottaa videoista äänet pois jos ei jaksa kuunnella hehkutusta tai jättää kokonaan katsomatta jos aihe ei kiinnosta. Luulisi tällaisella foorumilla tosin aiheuttavan kiinnostusta koska auto on teknisesti erittäin hieno ja muista eroava eikä mikään konsepti tai yliopiston testilaite.

Tuo FSD on valinnainen ominaisuus, sen voi jättää ostamatta tai ostaa myöhemmin. Ensi vuonna se tulee jopa kuukausimaksuisena mallina. Miten tuota voisi paremmin kuluttajalle tarjota? Sovelluksen kautta ominaisuuden voi aktivoida kotisohvalta.

Suomessa jäi viime vuonna melkein 20000 rattijuoppoa kiinni. Siitä voi jokainen miettiä kuinka moni ei jäänyt. Kuski tulee varmasti olemaan aina vastuussa liikenteessä vaikka autossa olisi mitä tahansa nippeleitä.

Edit: Ja noista Muskin jutuista; onhan ne lennokkaita välillä mutta kaveri on rakentanut Paypalin, maailman arvokkaimman "autoja" valmistavan yrityksen ja lähettänyt ihmisiä avaruuteen. Onko tuollaista sitten väärin fanittaa :cool: Jotainhan kaveri tekee oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Kuski tulee varmasti olemaan aina vastuussa liikenteessä vaikka autossa olisi mitä tahansa nippeleitä.
Rohkenen epäillä tätä. Tai tappaisi kokonaan tulevaisuuden itsestään ajavat taksit tms. Kuka menee toisen omistamaan satunnaiseen autoon kyytiin takapenkille jos ei osaa ajaa eikä mitään eikä tietoa auton kunnosta. Murhasyytteitä satelee kun auto ajeleekin ihmisjoukkoon? Ja oma vaikutus mahdollisuus pyöreä nolla.(no voi olla mememättä kyytiin).

Ja toisaalta jos tällainen palvelu tulee niin liikenne on täynnä tyhjänä ajavia autoja jotka hakevat asiakkaita. Kenen vika jos autossa ei ole ketään kyydissä?

Toki jos sitten puhutaan autoista joissa pitää jonkun olla kuskin paikalla niin sitten toki kuskin vika jos auto töpeksii kun kuskin pitäisi valvoa auton toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Rohkenen epäillä tätä. Tai tappaisi kokonaan tulevaisuuden itsestään ajavat taksit tms. Kuka menee toisen omistamaan satunnaiseen autoon kyytiin takapenkille jos ei osaa ajaa eikä mitään eikä tietoa auton kunnosta. Murhasyytteitä satelee kun auto ajeleekin ihmisjoukkoon?

Juu silloinhan autossa ei ole kuskia ja tuo on laissa säädeltyä kuten nytkin :thumbsup: Samainen herra on aika pitkällä Vegasissa tuollaisen hankkeen kanssa: Elon Musk’s Tunnel Under Las Vegas for Self-Driving Cars Is Almost Complete Ei tosin liikenteen seassa mutta jokainen Vegasissa messuilla käynyt varmaan osaa arvostaa tuollaista vaihtoehtoa liikkua hotellien välillä.
 
Mitenköhän tuo tunneli toimii kun sinne lyödään sama määrä autoja kun tuossa kommettina olevassa Twitter-videoviestissä.

Edit. tuollaiseen luuppiin paras ratkaisu ihmisten kuljetukseen olisi ihan perinteinen metro.
 
Viimeksi muokattu:
Juu silloinhan autossa ei ole kuskia ja tuo on laissa säädeltyä kuten nytkin :thumbsup: Samainen herra on aika pitkällä Vegasissa tuollaisen hankkeen kanssa: Elon Musk’s Tunnel Under Las Vegas for Self-Driving Cars Is Almost Complete Ei tosin liikenteen seassa mutta jokainen Vegasissa messuilla käynyt varmaan osaa arvostaa tuollaista vaihtoehtoa liikkua hotellien välillä.

Tuo Las Vegasin tunnelihan on tällä hetkellä ongelmissa, koska se ei kykene kuljettamaan läheskään sovittua määrää asiakkaita. Olisi varmaan suoraan ajavien autojen sijaan kannattanut rakentaa vain pieni metro sinne alas.
 
Teslan ympärillä pyörivä fanboyismi valitettavasti synnyttää tällaisen loputtoman kierteen. Kun verkkoon kirjoitetaan ja videoidaan kritiikittömiä viestejä/videoita ja Musk itse myöskin ruokkii aijetta, niin lopputulos on tämä. Muskin lausunnot ja fanboy-kulttuurin synnyttäminen Teslan ympärille ovat toki Teslan (Muskin) suunnitelmallista markkinointia.
Allekirjoitan. Siksi on jäänyt tämänkin ketjun seuraaminen. Enkä jaksanut edes lukea tämän viestin jälkeen alkanutta keskustelua, oletan että sitä samaa vääntämistä.
Yleisesti jos minkä tahansa asian kannattaminen/puolustaminen on fanaattista siinä muodostuu sellanen bias jossa sokeasti näkee vain sen oman näkökantansa. Tämä sitten synnyttää yhtä suuren vastareaktion ääripäähän, tässä yhteydessa Teslaviha. Teslaviha ei edes varmaan olisi Teslavihaa ilman superfaneja, vaan asiallista kriittistä tarkastelua. Sanoin tän nyt tälläi yleisesti koska tää on vuosikaudet jo ollu syöpä joka ikisessä aiheessa internetin syövereissä ja leviää jo sen ulkopuolellekin. Pyrin poistamaan elämästäni kaikki tälläset typerät ääripäiden väittelyt. Totuus on lähes poikkeuksetta aina siellä jossain keskellä.
 
Ihan asiallista keskustelua täällä on ollut vaikka ihmiset kirjoittelee nimimerkkien takaa. Esim. tuolla facen puolella ihmettelen välillä mitä kaikkea ihmiset kirjoittaa omalla nimellään..

Täällä on huomattavasti järkevämpiä ja perusteltuja mielipiteitä vaikka niistä olisi eri mieltä itse.

Eipä se keltään muulta pois ole jos joku tulee asiasta X onnelliseksi ja toinen kokee siitä ankaraa vitutusta. Elämä on kyllä lähtökohtaisesti enemmän perseestä jos muiden ja varsinkin tuntemattomien tekemiset aiheuttaa vitutusta :)
 
Rohkenen epäillä tätä. Tai tappaisi kokonaan tulevaisuuden itsestään ajavat taksit tms. Kuka menee toisen omistamaan satunnaiseen autoon kyytiin takapenkille jos ei osaa ajaa eikä mitään eikä tietoa auton kunnosta. Murhasyytteitä satelee kun auto ajeleekin ihmisjoukkoon? Ja oma vaikutus mahdollisuus pyöreä nolla.(no voi olla mememättä kyytiin).

Ja toisaalta jos tällainen palvelu tulee niin liikenne on täynnä tyhjänä ajavia autoja jotka hakevat asiakkaita. Kenen vika jos autossa ei ole ketään kyydissä?

Toki jos sitten puhutaan autoista joissa pitää jonkun olla kuskin paikalla niin sitten toki kuskin vika jos auto töpeksii kun kuskin pitäisi valvoa auton toimintaa.
Riippuu ihan siitä mikä taso autossa on FSD osalta. Nyt se on vasta L3. Kun silloin töpeksii niin kuski vastuussa.
 
Riippuu ihan siitä mikä taso autossa on FSD osalta. Nyt se on vasta L3. Kun silloin töpeksii niin kuski vastuussa.
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.

Ehkä selkein FSD video joka on tullut vastaan:


Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.
 
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.



Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.

Ei tuossa vielä voi huomiota pois viedä mutta aika hyvinhän tuo näyttää esim. risteyksistä suoriutuvan. Välillä tosin aika vaarallisesti ryhmittyy käännöksen jälkeen nopealla käännöksellä.

Motari ja maantieosuudet sekä liittymiset menevät hienosti kyllä.
 
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.



Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.
Juu ei ihan vielä taso 3 ole mutta hain enemmän sitä, että kuski on vastuullisessa asemassa jos jotain käy.
 
Miten nuo tasojen määrittelyt siis toimii? Jos jossain maassa kuski ei ole vastuussa niin sama auto on siellä eri tasoa kuin toisessa maassa?
 
Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.

No minulle kävisi tuollainenkin ”suorituskyky” vallan hyvin omissa ajoissa.

Olen viime vuosina ajellut paljon erilaisia autoja, jossa kaistallapitoavustin. Ne pitävät auton muutaman sekunnin tiellä ja ajatuvat joko keskiviivan tai pientareen puolelle hyvin helposti. Käytännössä ajoneuvon avustimen varaan ei voi luottaa edes autiolla suoralla maantiellä. Jos täytyisi esim kaivaa apparin penkillä olevasta kassista jotain tms.

Tuon tasoinen avustin, joka tuossa esimerkki videossa on, pitäisi auton todennäköisesti tiellä ainakin suoralla ja autiolla maantiellä. Se pieni hetki, että voi jonkun asian kaivaa tai katsoa puhelimesta jotain nopeasti jne. En todellakaan haaveile mistään elokuvien katselemisista ”ajon” aikana.

Autojen kaistallapitoavustimien toiminnoissa ja toteutuksissa on paljon eroja. Teslaa en ole ajanut niin, että olisin kokeillut autopilotia tms. Mutta videoiden perusteella se ei ainakaan huonommin toimi, kuin ajamani autot.

Toisaalta FSD maksaa todella paljon vs perinteisten autonvalmistajien kaistallapitoavustimeen nähden.

Mielestäni Teslan autopilot, FSD jne voisi suhtautua kaistallapitoavustimena?! Kyllä kuljettaja on vastuussa vielä pitkään. Lentokoneet ja laivat jne joissa pitkät historiat autopiloteista ja kyllä niissäkin vastuun kantaa aina ihminen.
 
Ja eikö nyt kyseessä ole tuon koko FSDn uudelleenkirjoituksen beetaversio? Sitten kuin tuo saadaan laajemmin julkaistua ja 1-200k (FSDn tainnut valita ~20% omistajista) autoa alkaa lähettämään päivittäin dataa, niin luulisi että sillä datamäärällä tota saadaan hiottua sulavammaksi.

En tiedä perustuuko MobileEyen ja Waimon LIDAR-ratkaisu yhä siihen, että ajettava alue on ennalta millilleen geomapattu, joku tietävämpi voi korjata. Jos yhä perustuu, niin kuinka helposti tuo on sitten laajennettavissa esim. Yhdysvaltojen laajuiseksi? Mielestäni hienoa yritystä Teslalta ja mielenkiintoista verrata vaikka vuoden päästä silloista FSD-softaa ja nykyisiä videoita.
 
Tuon tasoinen avustin, joka tuossa esimerkki videossa on, pitäisi auton todennäköisesti tiellä ainakin suoralla ja autiolla maantiellä. Se pieni hetki, että voi jonkun asian kaivaa tai katsoa puhelimesta jotain nopeasti jne.
Tuohon ei tarvita edes Teslan FSD:tä, Model 3:n standardi AP hoitaa homman. Myös uuden Leafin kaistallapito + adaptive cruise toimi ainakin kesäolosuhteissa riittävän hyvin, että kädet uskalsi ottaa ratilta.
 
Tuohon ei tarvita edes Teslan FSD:tä, Model 3:n standardi AP hoitaa homman. Myös uuden Leafin kaistallapito + adaptive cruise toimi ainakin kesäolosuhteissa riittävän hyvin, että kädet uskalsi ottaa ratilta.

Nissania ei ole tullut kokeiltua, kuin muutaman kymmenen kilometriä. Mutta Volvon ja VAG-konsernin autoja olen mm. ajellut enemmänkin ja ei niiden kaistallapitoavustimet kovin kummoisia ole.
 
En tiedä perustuuko MobileEyen ja Waimon LIDAR-ratkaisu yhä siihen, että ajettava alue on ennalta millilleen geomapattu, joku tietävämpi voi korjata. Jos yhä perustuu, niin kuinka helposti tuo on sitten laajennettavissa esim. Yhdysvaltojen laajuiseksi? Mielestäni hienoa yritystä Teslalta ja mielenkiintoista verrata vaikka vuoden päästä silloista FSD-softaa ja nykyisiä videoita.

Tuskin Waymo sen enempää perustuu geomappaukseen kuin Teslankaan tapaus? Onko yhtään ei-Kalifornia FSD-betaa vielä tullut esille?
 
Miten nuo tasojen määrittelyt siis toimii? Jos jossain maassa kuski ei ole vastuussa niin sama auto on siellä eri tasoa kuin toisessa maassa?

Tuossa ne eri tasot listattuna.

Teslan AP ei ole avustin kuten muilla valmistajilla on. Teslalla se ei avusta vaan ohjaa.
 
Tuskin Waymo sen enempää perustuu geomappaukseen kuin Teslankaan tapaus? Onko yhtään ei-Kalifornia FSD-betaa vielä tullut esille?

Ainakin Phoenixissä niillä tarkoin rajattu alue jota noi robotaxit ajaa. Oman käsitykseni mukaan niiden softa vaatii, että ajettava alue on ensin tarkoin kartoitettu ja sen jälkeen vasta niiden auto voi ajaa siellä. Eli ei ainakaan tällä hetkellä niin helposti laajennettavissa isommalle alueelle, vaan vaatii paljon esikäsittelyä ensin.

Tällä hetkellä Teslan ratkaisu vaikuttaa helpommin laajennettavalta. En usko että nykyautojen varustuksella kuitenkaan todellista L4-L5-tasoa saavutetaan. Omassa autossa esim. suora auringonpaiste häikäisee kameran täysin.

Autopilot on kyllä hankintahetkestä parantunut huomattavasti. Tulee melko usein ajettua 2 tietä Pori-Helsinki-väliä. Alkuun vaati aika paljonkin nopeuksiin ja ohjaukseen puuttumista. Tällä hetkellä päästään jo Porista E18 alkuun vain 1-2 puuttumisella. Moottoritielle taitaisi vaatia jo FSD-paketin.
 
Omassa AP1 , toissapäivänä Jyväskylä - Oulu meni autopilotin ajamana mukavasti.

Tulee kaikki pidemmät matkat tuolla ajettua. Ollu ihan ehdoton itelle, muutenkin aina tottunu vakkarilla ajaa. Nyt sit ei tarvi edes ohjata mikä on kivaa. Valvoo vaan menoa, paljo virkeämpi fiilis ajon jälkeen ja paremmin ehtii rouvan juttuja kuunnella.

:)
 
Jotenkin on taas sellainen kutina, että Tesla pisti kaikki paukut tuossa rewritessä FSD ja eivätkä tehneet mitään niihin perusominaisuuksiin kuten summon, ohitus, autoparkkeeraus.
 
Tällä hetkellä Teslan ratkaisu vaikuttaa helpommin laajennettavalta.
Luulisin että kyllä jollain Waymonkin autolla mentäisiin vähintään Teslan tasolla ilman mappaustakin.
Mutta jos halutaan että auto ajaa ilman kuskia, niin veikkaan että mappaus vaaditaan että se toimii tarpeeksi luotettavasti.
 
Yleltä tuli pari päivää sitten hyvä dokkari itseajavien autojen kehityksestä ja kehittämisestä. Avaa hyvin taustoja miksi itseajaminen ei ole lainkaan helppo ongelma ratkaistavaksi, varsinkaan pelkkään kameradataan perustuen. Oli myös juttua edellä linkattuun Waymo-videoon liittyen ja miksi sen autot ajavat paljon paremmin kuin Teslan FSD rewrite.

 
Viimeksi muokattu:
Yksi moottorista malleista tullut ilmoitusta, että regen ei toimi talvirenkailla. Syytä ei tiedossa mutta nyt tämä ominaisuuden vaihto on poistettu valikosta.


Eli low asento jätetty pois.

edelleen virrantalteen otto pelaa. Talvella toki kylmällä akulla ei juuri käytössä.
 
Eli low asento jätetty pois.

edelleen virrantalteen otto pelaa. Talvella toki kylmällä akulla ei juuri käytössä.
Juu kyllä regen pelaa. Mutta en löytänyt sitä uutista että jotenkin single moottoreiden kanssa ei toimi oikein eri renkailla kuin vakiolla.
 
Mun on noiden muutaman videon perusteella pakko kyllä edelleen kyseenalaistaa edes tuon L3 täyttyminen, vähän tietysti kriteereistä riippuen, mutta jos esim wikipediaan kirjatulla listauksella mennään:
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie.



Esim tässä ihan ensimmäisten 2-3 minuutin ajon perusteella en vielä leffaa uskaltaisi katsoa.

No ei varmaan kannatakaan, kun kyseessä on maailmaa mullistavan teknologian betaversio? :D
 
Osui Youtubesta eteen autoa itsekseen seuraavalla dronella kuvattu FSD-video.


Näkyy hyvin miten auto ryhmittyy miten sattuu, ajelee risteyksissä viivojen yli, kääntyy leveästi pientareille, vastaantulijoiden kaistoille ja heti aluksi kohti pysäköityä autoa. Jostain syystä useissa stop-merkillisissä risteyksissä auto ei pysähdy kokonaan, vaan liruttelee hissukseen eteenpäin ja sitten jatkaa, mitä olen ollut näkevinäni muissakin videoissa, mutta nyt ulkoa kuvattuna näki renkaiden liikkeen aivan selvästi.
 
M3 LR ja varmaankin myös perffi alkaa tulemaan 82 kWh akulla.

Käyttää vielä 2170 kennoja mitkä on hiukan parannettuja. Kovasti luotiin mielikuva, että softalla ja ilplla saatiin nostettua rangea mutta taustalla näyttääkin olevan uusi akku.
 
M3 LR ja varmaankin myös perffi alkaa tulemaan 82 kWh akulla.

Käyttää vielä 2170 kennoja mitkä on hiukan parannettuja. Kovasti luotiin mielikuva, että softalla ja ilplla saatiin nostettua rangea mutta taustalla näyttääkin olevan uusi akku.
Varmaan haluttiin saada eka vanhan mallin autot myytyä ja nyt oli jo hyvä paljastaa uusi vähän isompi akku.
 
M3 LR ja varmaankin myös perffi alkaa tulemaan 82 kWh akulla.

Käyttää vielä 2170 kennoja mitkä on hiukan parannettuja. Kovasti luotiin mielikuva, että softalla ja ilplla saatiin nostettua rangea mutta taustalla näyttääkin olevan uusi akku.
Saihan ne sillä vanhalla akkumallilla softalla nostettua rangea, tuo uus akkuhan on saman painoinen ku edellinen, mutta energiatiheydeltään nousee 82 kWh ja luulenpa että nähdään 550+ km todellisia rangeja näissä 2021 malleissa...
 
Saihan ne sillä vanhalla akkumallilla softalla nostettua rangea, tuo uus akkuhan on saman painoinen ku edellinen, mutta energiatiheydeltään nousee 82 kWh ja luulenpa että nähdään 550+ km todellisia rangeja näissä 2021 malleissa...
Tarkoitat niitä edellisiä päivityksiä mitkä tehtiin ennen akun vaihtoa?

Refresh tuli ulos noin kk sitten. Silloin päivitty tiedot uusista rangeista sivuille. Porukka veikkaili silloin, etta kyseessa on ilp ja softaoptimoinnit.
 
Tarkoitat niitä edellisiä päivityksiä mitkä tehtiin ennen akun vaihtoa?

Refresh tuli ulos noin kk sitten. Silloin päivitty tiedot uusista rangeista sivuille. Porukka veikkaili silloin, etta kyseessa on ilp ja softaoptimoinnit.
Juu tarkoitan. Ei tuo ilp pidennä wltp mittaustapaa kun ne mitataan ilman mitään härpäkettä päällä, mutta kiva lisä nyt viileämmillä keleillä kun akkua syö vähemmän lämmitys. Tuolla tmc foorumilla epäilevät että tuosta akusta oli se sit vanhalla tai uudella akkusolulla sais irti vielä softalla enempi rangea. Tulevaisuus näyttää miten on.
 
M3 LR ja varmaankin myös perffi alkaa tulemaan 82 kWh akulla.
Kas. Mielenkiinnolla odotan, että millainen laite sieltä parin viikon päästä luovutetaan.

Vaihdoin SR+ tilauksen Performanceen koska en jaksanut odotella uutta versiota helmi-maaliskuulle enkä halunnut ottaa enää vanhaa SR+:aa. Mutta on aika epäselvää, mitä tässä Performancesa mahtaa nyt olla.
- uusi sisusta ja ulkoiset muutokset ainakin kuvan mukaan on
- sähköinen takaluukku ilmeisesti on
- range ja kiihtyvyys oli päivitetty ainakin sen mukaan mitä tilaukseen meni
- ilpistä ei mitään varmaa tietoa suuntaan tai toiseen
- akkujen tyypistä tai kapasiteetista ei mitään tietoa
 
Henkilökohtaisesti vähän ihmetyttää performance-mallin suosio, kun jo LR on aivan tarpeeksi nopea päivittäiseen ajoo, mutta mikäs siinä.
 
Henkilökohtaisesti vähän ihmetyttää performance-mallin suosio, kun jo LR on aivan tarpeeksi nopea päivittäiseen ajoo, mutta mikäs siinä.
Itse taas olen ihmetellyt päinvastaista. Miksi ostaa LR kun 5k€ lisähinnalla saa auton, joka on yhtä nopea kuin superautoluokan polttikset.

MS LR vs. MS P hintaeroa on 16k€, joten siinä saattaisin tyytyä halvempaan. Tosin 2.5s kiihtyvyys olisi tietysti melko ainutlaatuista...
 
Itse taas olen ihmetellyt päinvastaista. Miksi ostaa LR kun 5k€ lisähinnalla saa auton, joka on yhtä nopea kuin superautoluokan polttikset.

MS LR vs. MS P hintaeroa on 16k€, joten siinä saattaisin tyytyä halvempaan. Tosin 2.5s kiihtyvyys olisi tietysti melko ainutlaatuista...
Hintaero on 6000e ja vastineeksi ei minusta saa mitään muuta kuin huononnuksia autoon (hyötysuhde tippuu, isompi vannekoko).

Jos joku kokee saavansa vastinetta rahalle, niin hyvä heille.
 
Hintaero on 6000e ja vastineeksi ei minusta saa mitään muuta kuin huononnuksia autoon (hyötysuhde tippuu, isompi vannekoko).

Jos joku kokee saavansa vastinetta rahalle, niin hyvä heille.
Sweet spot ois se stealth LR. Ei vaan saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 987
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom