Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

hyötysuhde tippuu
isompi vannekoko
Hyötysuhteella ei ole mitään väliä. Siinä on rangea ihan tarpeeksi ja nopea lataus. Vähempikin olisi riittänyt, esim. se mitä Taycan tarjoaa.

Vannekoon suhteen olet kyllä oikeassa, olisin ottanut mieluiten 19" kesävanteet ja 18" talvelle. Nyt tulee 20" kesä ja 19" talvi. Teslalta löytyy vain 20", joten noikin piti hommata muualta.
 
Hyötysuhteella ei ole mitään väliä. Siinä on rangea ihan tarpeeksi ja nopea lataus. Vähempikin olisi riittänyt, esim. se mitä Taycan tarjoaa.

Vannekoon suhteen olet kyllä oikeassa, olisin ottanut mieluiten 19" kesävanteet ja 18" talvelle. Nyt tulee 20" kesä ja 19" talvi. Teslalta löytyy vain 20", joten noikin piti hommata muualta.
Itelle hyötysuhde on kaikki kaikessa, rangea ja latausnopeutta ei oo koskaan liikaa. Voisin nykyisestä LR mallista antaa tehoa pois jos sillä sais lisää rangea tai jotain muuta hyödyllistä kuten vaikkapa äänieristystä. Ja vetokoukku myös ehdoton. Siinäpä niitä syitä miks perffi ois pelkästään huononnus ekstrahinnalla, aika helppo valinta siis.
 

Tesla lähetellyt MY omistajille kutsun, että pitäisi ohjaustangon mutteria kiristää. Osalla se onkin irronnut. Tapauksia ollut myös M3 omistajilla mutta niistä ei mainita onko kutsua tullut huoltoon.

Virallisesti tätä ei ole vielä myönnetty.
 

Tesla lähetellyt MY omistajille kutsun, että pitäisi ohjaustangon mutteria kiristää. Osalla se onkin irronnut. Tapauksia ollut myös M3 omistajilla mutta niistä ei mainita onko kutsua tullut huoltoon.

Virallisesti tätä ei ole vielä myönnetty.

Turvallista matkaa laatuautojen omistajille:thumbsup:

Onhan noista M3 ongelmista ennenkin juttua ollut.

tesla-model-3-steering-wheel-off.jpg


tesla.jpg


Noissahan voisi olla tai lisätä sellaisen ominaisuuden että kottero lähtisi itse matkaan autonomisesti kohti lähintä huoltoa. Suomessa voi vaan toivoa että akussa on virtaa, tai auto osaisi itse kurvata sähkön loppuessa lähimpään lataamoon, ja kutsua jonkun pistämään töpselin kiinni.
 
Onhan noita juu tapahtunut. Onneksi edes reakoivat jollakin tapaa näihin. Tuntuu, että monelta menee ohitse se, että kun kaikki muu on mekaanista se vaatii huoltoa ihan normaalisti. Ihan ymmärrettävää, että perinne valmistajat suosivat huoltoja.
 
On vain ajan kysymys koska homma on hiottu kaikin puolin riittävän hyväksi jotta ajoneuvot ajavat keskimäärin selkeästi paremmin kuin keskiverto ihminen. Ensin ihanne olosuhteissa ja sitten pikkuhiljaa selätetään vaikeampien olosuhteiden ongelmat yksi kerrallaan. Se on väistämätöntä. Aikaa on vaikea arvioida, mutta väittäsin että nopeammin kuin suurin osa uskoo.
 
Mitä itse katellut noita FSD-videoita, niin onhan tämä beta-versio parempi kuin ennen. Tosin kaukana vielä level 4-5 tasosta ja tekee vielä paljon virheitä ja käyttäytyy omituisesti ihan normaalitilanteissakin. Iso kysymys tuleeko se tuosta paljonkin paremmaksi ja kuinka nopeasti. Nykyisellään tuo on lähinnä liikennettä sekoittava early beta tasoinen viritys. Katsotaan miten tämä tästä kehittyy.
 
Haluaisin nähdä miten tämä "äly" parantaa niitä perusominaisuuksia mitkä on vakiona ilman FSD:ta.
 
Nykyisellään tuo on lähinnä liikennettä sekoittava early beta tasoinen viritys.

Katsoin tuota @Tommy Goldfish jakamaa videota nopeasti sieltä täältä, enkä ymmärrä miten fsd:n käyttö esim noilla teillä sekoittaa liikennettä? Vai mitä mahdoit tarkoittaa?

Oletko monta kertaa ajanut Teslalla autopilotilla? Kun monet foran yms Teslailijat ajelevat Suomessa tyytyväisinä pitkiä matkoja pilotin ohjaillessa.

”Ajajien” ja ”puhujien” kokemukset samasta asiasta ovat kovin erilaisia.
 
En ole Teslaa ajanut metriäkään, juu, mutta millä ajetaan "pitkiä matkoja autopilotin ohjaillessa" kun sillä ei edes pysty(?) antamaan vaan mennä kun auton pitäisi hetken kuluttua otteen irrottamisesta ratista vaatia ottamaan ohjat tai se irtikytkeytyy?

Eurooppa on eri säännöillä kuin Yhdysvallat, vaikka sitä sielläkään ei taideta vastuurajoituslausekkeissa sallia, vaikka jotkut ajelee unessa työmaalta kotia.
 
En ole Teslaa ajanut metriäkään, juu, mutta millä ajetaan "pitkiä matkoja autopilotin ohjaillessa" kun sillä ei edes pysty(?) antamaan vaan mennä kun auton pitäisi hetken kuluttua otteen irrottamisesta ratista vaatia ottamaan ohjat tai se irtikytkeytyy?

Eurooppa on eri säännöillä kuin Yhdysvallat, vaikka sitä sielläkään ei taideta vastuurajoituslausekkeissa sallia, vaikka jotkut ajelee unessa työmaalta kotia.

No niin no. Tässä tapauksessa kuuntelen mieluummin niitä, joilla on omia kokemuksia asiasta.

Omassa AP1 , toissapäivänä Jyväskylä - Oulu meni autopilotin ajamana mukavasti.

Tulee kaikki pidemmät matkat tuolla ajettua. Ollu ihan ehdoton itelle, muutenkin aina tottunu vakkarilla ajaa. Nyt sit ei tarvi edes ohjata mikä on kivaa. Valvoo vaan menoa, paljo virkeämpi fiilis ajon jälkeen ja paremmin ehtii rouvan juttuja kuunnella.

Minulle tämä taso autopilotista sopisi tässä kohtaa ihan hyvin.:):thumbsup:
 
En ole Teslaa ajanut metriäkään, juu, mutta millä ajetaan "pitkiä matkoja autopilotin ohjaillessa" kun sillä ei edes pysty(?) antamaan vaan mennä kun auton pitäisi hetken kuluttua otteen irrottamisesta ratista vaatia ottamaan ohjat tai se irtikytkeytyy?

Eurooppa on eri säännöillä kuin Yhdysvallat, vaikka sitä sielläkään ei taideta vastuurajoituslausekkeissa sallia, vaikka jotkut ajelee unessa työmaalta kotia.

Selvästi huomaa että et ole kovin perehtynyt. Auto siis tarkkailee ratin momenttia eli riittää että kättä lepuuttaa ratilla. Tällöin AP pysyy päällä ja voi motaria huristella satoja kilometrejä yhteen soittoon. Suomessa / euroopassa FSD betaa (kaupunkiajaminen) tuskin nähdään ennenkuin EU lainsäädäntö muuttuu. Jos olette tiiviimmin seurannut niin tuo beta FSD on kehittynyt jo nyt aika hurjasti, pari viikkoa betan julkaisusta. Kehitys tulee vielä kiihtymään eksponentaalisesti kun esim koko jenkkien fsd fleet saa päivityksen ja data alkaa virtaamaan.
 
No niin no. Tässä tapauksessa kuuntelen mieluummin niitä, joilla on omia kokemuksia asiasta.



Minulle tämä taso autopilotista sopisi tässä kohtaa ihan hyvin.:):thumbsup:
Ap1 on hyvä. Sitten taso onkin laskenut ja paljon.

AP mikä nykyään on niin ei hirveästi paremmin toimi kuin muidenkaan vastaavat. Odotan sitä, että tuo mikä panostus fsd on laitettu näkyisi edes jollain tapaa AP:ssa.
 
Ap1 on hyvä. Sitten taso onkin laskenut ja paljon.

AP mikä nykyään on niin ei hirveästi paremmin toimi kuin muidenkaan vastaavat. Odotan sitä, että tuo mikä panostus fsd on laitettu näkyisi edes jollain tapaa AP:ssa.

Tuleeko kaikki uudet kolmoset tuolla AP1, mikäli siitä on maksanut? Vai voiko olla myös pelkällä AP:lla?
 
Tuleeko kaikki uudet kolmoset tuolla AP1, mikäli siitä on maksanut? Vai voiko olla myös pelkällä AP:lla?
Ap1 on se ensimmäinen autopilot versio, joka tuli S malliin. Lisenssiasioista johtuen tuli muutoksia ja uusi ap2 versio jossain vaiheessa. Nyt on ap3 versio menossa mikä M3 mallissakin on. Ap1 käytännössä se tähän mennessä parhaiten toimiva.
 
Ap1 on se ensimmäinen autopilot versio, joka tuli S malliin. Lisenssiasioista johtuen tuli muutoksia ja uusi ap2 versio jossain vaiheessa. Nyt on ap3 versio menossa mikä M3 mallissakin on. Ap1 käytännössä se tähän mennessä parhaiten toimiva.

No onpa hassua, että uudemmat versiot ovat huonommin toimivia. Eli uudet M3 tulevat Ap3 versiolla, joka ei ole se toimivin? :hmm:
 
Eikös se ero tule siitä että AP1 oli vielä eri rauta&softalla joka sitten lisenssiriitojen takia muutettiin myöhemmissä versioissa?
 
Eikös se ero tule siitä että AP1 oli vielä eri rauta&softalla joka sitten lisenssiriitojen takia muutettiin myöhemmissä versioissa?

AP1 on Israel firman nimeltä mobileeye tekniikkaa. Joku riita tms tuli ni alkoi tesla tehdä omaa. AP1 saa yhä päivityksiä silti, nykyään ajaa ku juna vakaasti. Ja tämä täällä pohjoisen teillä. En vaihtais pois :)
 
No onpa hassua, että uudemmat versiot ovat huonommin toimivia. Eli uudet M3 tulevat Ap3 versiolla, joka ei ole se toimivin? :hmm:

AP1 on näistä yksinkertaisin. Pitää auton kaistaviivojen välissä ja ei turhista välitä. Ikäänkuin kaistalla pito ja sitten adaptiivinen vakkari. AP3 seuraa kaikkea liikennettä ympärillä ja väistää esim sivulta tulevat autot, jarruttaa esim tienlaidassa oleviin poukkoileviin ihmisiin, väistää työmaakartiot, pysyy tiellä ilman kaistaviivoja yms. Selvästi kehittyneempi ja paranee kokoajan. Kaikki tämä tarkkaavaisuus näkyy myös siinä että välillä jarruttelee "haamuja" kun olevinaan huomaa jotain vaikka ihminen ei. Joskus voi olla ihan huuhaata tai joskus voi olla jotain mitä ihminen ei vaan huomannut tapahtuvan.

AP1 = juna joka ei paljoa mieti
AP2 = raudaltaan vanhahko, mutta kehittyy kokoajan. Tällä hetkellä lähellä AP3, mutta jäänee taakse lähitulevaisuudessa.
AP3 = Paras ja uusin rauta jolla mahdollisuudet täysin itsestään ajamiseen (teslan mukaan).

Näin yksinkertaistaen. Noista on sitten väliversiota jonkun verran...
AP1 on ihan ok ja selvästi parempi kun ei mitään, mutta kyllä ne uudemmat on nykyisin jo parempia.
 
Viimeksi muokattu:
No onpa hassua, että uudemmat versiot ovat huonommin toimivia. Eli uudet M3 tulevat Ap3 versiolla, joka ei ole se toimivin? :hmm:
Tuossa tulikin jo myöhemmin maininta tuosta syystä vähän tarkemmin. Googlaamalla tuo ap1 ja mobileye voi saada paremman kuvan asiasta. Full reworkki tuosta autopilotista on teslalla betassa. Siinä on jo lisää autonomisuutta tuotu. Sen toimivuudesta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta tässä ketjussa on linkattu aiemmin videoita kun tubettajat testaa jenkeissä.
 
Tällä hetkellä ap 2ja 3 tekee sekona haamujarrutuksia. Kantsii katsoa tesla Björkin video aiheesta, ajanut aika paljo kilsoja ni tietää mistä puhuu.

Myös facen tesla ryhmässä aika moni kypsä jo haamujarrutuksiin , vain kovimmat fanit jaksaa inttää vastaan.

Uusi softa voi tuoda valoa tunneliin.
 
Tällä hetkellä ap 2ja 3 tekee sekona haamujarrutuksia. Kantsii katsoa tesla Björkin video aiheesta, ajanut aika paljo kilsoja ni tietää mistä puhuu.

Myös facen tesla ryhmässä aika moni kypsä jo haamujarrutuksiin , vain kovimmat fanit jaksaa inttää vastaan.

Uusi softa voi tuoda valoa tunneliin.
Itsekin tuota odottelen, että saavat ulos ennen vuoden vaihdetta APlle helpotusta.
 
Katsoin tuota @Tommy Goldfish jakamaa videota nopeasti sieltä täältä, enkä ymmärrä miten fsd:n käyttö esim noilla teillä sekoittaa liikennettä? Vai mitä mahdoit tarkoittaa?
Omaan silmään osui ainakin:
- 7:05 jarruttaa viime hetkellä voimakkaasti stop-merkin vuoksi ja jää siihen seisomaan, kunnes kuljettaja käskee autoa jatkamaan, minkä jälkeen kiihdyttää tooooodella hitaasti
- 8:52 ajaa suoralla tiellä sulkuviivan yli kohti vastaantulevaa liikennettä
- 9:10 lipuu toooodella hitaasti stop-merkille, vasemmalta tulijaa harmittaa
- 10:00 yrittää vaihtaa vasemmalle kääntyvien kaistalle jo edellisessä risteyksessä
- 10:35 jää kolmen auton mitan päähän edellisestä liikennevaloissa, ei meinaa lähteä vaikka valo on vihreä
- 12:40 jälleen etenee toooodella hitaasti valo-ohjatussa risteyksessä ilman yhtään väistettävää
- 13:55 meinaa ajaa suoraan keskisaarekkeelle liikenneympyrässä
- 14:05 poistuu liikenneympyrästä vilkuttamatta
- 14:18 kiemurtelee pitkin kaistaa
- 14:30 jälleen todella hidas käännös, kuski kiihdyttää
- 16:25 ei osaa päättää, mille kaistalle ryhmittyisi
- 18:00 kuski joutuu kiihdyttämään valoista
- 18:10 käännös leveäksi
- 18:30 vilkuttaa oikealle, kääntyy vasemmalle
- 18:50 jälleen kuski käskee autoa menemään
- 21:48 hidastaa 60 mph -alueella ja vaihtaa kaistaa ilman vilkkua
- 22:05 töksähtävä pysähdys kaukana stop-merkistä ja auto ei edes yritä jatkaa, vaan pyytää kuskia kertomaan milloin voi mennä
- 22:40 hidastaa jälleen 60 mph -alueella ilman vilkkua satoja metrejä ennen käännöstä

Lisäksi kuski kommentoi monessa kohdassa jotakin, mutta en nähnyt videolta mistä on kyse. Ehkä yllättäviä jarrutuksia.
 
Itsekin tuota odottelen, että saavat ulos ennen vuoden vaihdetta APlle helpotusta.

Juu, meillä vielä ens vuosi tarkoitus tällä 12/2015 S mallilla ajella. Sit uudempi X tai S alle, jospa siihen mennessä softa toimii paremmin.

Kolmonen ei ole vaihtoehto ja Y on ruma ni S ja X on ne mihin ipanoiden kans ahtaudutaan jatkossakin :D
 
Omaan silmään osui ainakin:
- 7:05 jarruttaa viime hetkellä voimakkaasti stop-merkin vuoksi ja jää siihen seisomaan, kunnes kuljettaja käskee autoa jatkamaan, minkä jälkeen kiihdyttää tooooodella hitaasti
- 8:52 ajaa suoralla tiellä sulkuviivan yli kohti vastaantulevaa liikennettä
- 9:10 lipuu toooodella hitaasti stop-merkille, vasemmalta tulijaa harmittaa
- 10:00 yrittää vaihtaa vasemmalle kääntyvien kaistalle jo edellisessä risteyksessä
- 10:35 jää kolmen auton mitan päähän edellisestä liikennevaloissa, ei meinaa lähteä vaikka valo on vihreä
- 12:40 jälleen etenee toooodella hitaasti valo-ohjatussa risteyksessä ilman yhtään väistettävää
- 13:55 meinaa ajaa suoraan keskisaarekkeelle liikenneympyrässä
- 14:05 poistuu liikenneympyrästä vilkuttamatta
- 14:18 kiemurtelee pitkin kaistaa
- 14:30 jälleen todella hidas käännös, kuski kiihdyttää
- 16:25 ei osaa päättää, mille kaistalle ryhmittyisi
- 18:00 kuski joutuu kiihdyttämään valoista
- 18:10 käännös leveäksi
- 18:30 vilkuttaa oikealle, kääntyy vasemmalle
- 18:50 jälleen kuski käskee autoa menemään
- 21:48 hidastaa 60 mph -alueella ja vaihtaa kaistaa ilman vilkkua
- 22:05 töksähtävä pysähdys kaukana stop-merkistä ja auto ei edes yritä jatkaa, vaan pyytää kuskia kertomaan milloin voi mennä
- 22:40 hidastaa jälleen 60 mph -alueella ilman vilkkua satoja metrejä ennen käännöstä

Lisäksi kuski kommentoi monessa kohdassa jotakin, mutta en nähnyt videolta mistä on kyse. Ehkä yllättäviä jarrutuksia.

Kuulostaa perus suomalaiselta autoilijalta, ainoastaan alinopeus vasemmalla kaistalla motarilla puuttuu
 
Omaan silmään osui ainakin:
- 7:05 jarruttaa viime hetkellä voimakkaasti stop-merkin vuoksi ja jää siihen seisomaan, kunnes kuljettaja käskee autoa jatkamaan, minkä jälkeen kiihdyttää tooooodella hitaasti
- 8:52 ajaa suoralla tiellä sulkuviivan yli kohti vastaantulevaa liikennettä
- 9:10 lipuu toooodella hitaasti stop-merkille, vasemmalta tulijaa harmittaa
- 10:00 yrittää vaihtaa vasemmalle kääntyvien kaistalle jo edellisessä risteyksessä
- 10:35 jää kolmen auton mitan päähän edellisestä liikennevaloissa, ei meinaa lähteä vaikka valo on vihreä
- 12:40 jälleen etenee toooodella hitaasti valo-ohjatussa risteyksessä ilman yhtään väistettävää
- 13:55 meinaa ajaa suoraan keskisaarekkeelle liikenneympyrässä
- 14:05 poistuu liikenneympyrästä vilkuttamatta
- 14:18 kiemurtelee pitkin kaistaa
- 14:30 jälleen todella hidas käännös, kuski kiihdyttää
- 16:25 ei osaa päättää, mille kaistalle ryhmittyisi
- 18:00 kuski joutuu kiihdyttämään valoista
- 18:10 käännös leveäksi
- 18:30 vilkuttaa oikealle, kääntyy vasemmalle
- 18:50 jälleen kuski käskee autoa menemään
- 21:48 hidastaa 60 mph -alueella ja vaihtaa kaistaa ilman vilkkua
- 22:05 töksähtävä pysähdys kaukana stop-merkistä ja auto ei edes yritä jatkaa, vaan pyytää kuskia kertomaan milloin voi mennä
- 22:40 hidastaa jälleen 60 mph -alueella ilman vilkkua satoja metrejä ennen käännöstä

Lisäksi kuski kommentoi monessa kohdassa jotakin, mutta en nähnyt videolta mistä on kyse. Ehkä yllättäviä jarrutuksia.

No löysit sieltä paljon virheitä ja katsoin nyt koko pätkän paremmin läpi. Mainitsemasi virheet ihmisen lähes virheettömään ajosuoritukseen verrattuna löytyi. Monilta osin nuo hidastelut (joita en pidä pahana) ovat myös arkipäivää ihmisen kuljettamaan autoon verrattuna. Mieleeni tuli paikoitellen autokoulun auton varovainen meno.

MUTTA, mitä tulee noihin hitaisiin lähtöihin, hitaisiin käännöksiin tai ylimääräiseen varovaisuuteen ylipäätään, niin en olisi noista kauhean harmissani ainakaan itse. Helppo on välillä painaa kaasua ja saada auto ripeämmin liikkeelle esim tyhjässä risteyksessä jne.

Harmillisina pidän tuota keskiviivan päälle menoa, kiertoliittymässä oikaisua, virheellistä vilkun käyttöä jne. Nuo virheet korjaamattomina voi aiheuttaa kolarin tms.

Mutta kun taas otetaan huomioon, että auto ajoi tallenteesta suurimman osan ajasta ja noita ikäviä virheitä sattui muutamia (kaikki virheet mahtuvat ajallisesti alle minuutin kokonaisaikaan yhteenlaskettuna?!), niin kyllä minä ottaisin autooni mielelläni jo tuon tasoisen softan. Tallenteessa auton suoritustaso olisi minun näkökulmasta todella mainio lisä autoiluun.

Toki kuljettaja on vastuussa koko ajan ja on velvollinen puuttumaan ajamiseen, mutta minulle tuo ei olisi ongelma. Ymmärrän toki henkilöitä, jotka odottavat täysin itse ajavaa autoa. Täälläkin on moni haaveillut autosta, joka ajaa kuskin voidessa keskittyä Netflixin katseluun.
 
Jos autoon ei voi luottaa, niin silloin automaattiajamisesta ei ole ainakaan itselleni mitään iloa. Moottoritiellä tms. jossa riittää normi ajaminen (kaistanvaihtoineen), ei ylimääräisiä jarrutuksia ja automaattisesti oikealle rampille olisi itselleni oikein riittävä ja Tesla näistä käsittääkseni suoriutuu ihan jees. En tiedä kuinka näppärästi saa reitittämään uudestaan jos liittymä on suljettu ja sen voisi merkitä että ei mennä tuosta (jota ominaisuutta joskus vuosia sitten olisi Ranskassa kaivannut kun kyllä se navigaattori jossain vaiheessa uskoo mutta pitää ymmärtää milloin se uskoo).

Tuollainen huono kuski -taso ei tavallisessa liikenteessä ole oikein järkevä vaihtoehto.
 
Katsoin tuota @Tommy Goldfish jakamaa videota nopeasti sieltä täältä, enkä ymmärrä miten fsd:n käyttö esim noilla teillä sekoittaa liikennettä?
Lähes jokaisessa FSD-videossa on jatkuvasti ongelmia ryhmittymisessä (jää liian kauas), sulkuviivojen noudattamisessa, vilkuttamisessa, todella varovaiset lähdöt ja liikkeet, lisäksi käännöksissä mennään välillä vähän miten sattuu leveänä tai kanttareiden päältä. On niitä hyviäkin hetkiä, mutta vielä tekemistä riittää ja varmaan olisi hyvä olla autossa jotkut tarrat tai kolmio perässä, että beta-testataan. Suomessa FSD on käytännössä sama kuin AP, joka ihan näppärä pitkillä matkoilla.
 


Spekulaatio käynnissä että onko 2021 M3 valopäivitys "matrix ledeillä". Toivottavasti!
Se kuitenkin on varmaa että valot on uuden malliset "2021" mallissa.
 
No niin no. Tässä tapauksessa kuuntelen mieluummin niitä, joilla on omia kokemuksia asiasta.



Minulle tämä taso autopilotista sopisi tässä kohtaa ihan hyvin.:):thumbsup:

Teslan kohdalla ongelma vain on se että havaintojeni perusteella nämä "omat kokemukset" eivät aina ole Teslailijoilta ihan täysin rehellisiä, tai sitten ostajakunta on niin täysin eri kaliiberia kuin perinteisten polttomoottoriautojen ostajat että vaatimustaso on aivan jotain muuta koska näkemykset monista asioista ovat lähestulkoon päinvastaiset. Olen S ja X -versioita jonkun verran ajellut, mm. yhden hain Hollannista ajamalla Travemünden satamaan eli pidempiäkin roadtrippejä on muutama takana. Voisin sanoa jotain mitä moni muukin on sanonut, mutta nämä on torpattu aina "vääräuskoisten" panetteluna tai vastaavasti katsottu sormien läpi koska Tesla nyt vaan on uus ja kokematon autovalmistaja. Tällaisen väittelyn käyminen on aivan turhaa ja toivotonta jos mitään negatiivista ei haluta / suostuta näkemään.

Henkilökohtainen mielipide on että haluaisin teslan tarjoavan voimalinjaa jollekin oikealle autovalmistajalle joka voisi perinteisen konservatiiviseen tapaan rakentaa ympärille laadukkaan ja viimeistellyn kokonaisuuden ilman järjetöntä hypettämistä ja kulttimaisen kokonaisuuden luomista. Edullinen konsti tällaiseen voisi olla hyödyntää jotakin aiemmin olemassa olevaa automallia vaikka tehtaan tekemänä "conversion kittinä".
 
Tällä hetkellä ap 2ja 3 tekee sekona haamujarrutuksia. Kantsii katsoa tesla Björkin video aiheesta, ajanut aika paljo kilsoja ni tietää mistä puhuu.

Myös facen tesla ryhmässä aika moni kypsä jo haamujarrutuksiin , vain kovimmat fanit jaksaa inttää vastaan.

Uusi softa voi tuoda valoa tunneliin.
FSD betan perusteella voisi kuvitella, että perus-AP olisi aika helppo saada jatkossa virheettömäksi. Toisaalta nyt ei ole selvää, onko HW3:n kehityksestä hyötyä esim. HW2.5-autoille. Ainakaan liikennemerkkien lukemista ei ole backportattu, ja vähän sellainen ilkeä aavistus on, että 2.x jää väliinputoajaksi.
 
FSD betan perusteella voisi kuvitella, että perus-AP olisi aika helppo saada jatkossa virheettömäksi. Toisaalta nyt ei ole selvää, onko HW3:n kehityksestä hyötyä esim. HW2.5-autoille. Ainakaan liikennemerkkien lukemista ei ole backportattu, ja vähän sellainen ilkeä aavistus on, että 2.x jää väliinputoajaksi.
2,5 autot pätsätään 3.0 raudalle. Ainakin jos FSD on ostettuna saa ilmaiseksi rautapäivityksen.
 
Teslan kohdalla ongelma vain on se että havaintojeni perusteella nämä "omat kokemukset" eivät aina ole Teslailijoilta ihan täysin rehellisiä, tai sitten ostajakunta on niin täysin eri kaliiberia kuin perinteisten polttomoottoriautojen ostajat että vaatimustaso on aivan jotain muuta koska näkemykset monista asioista ovat lähestulkoon päinvastaiset. Olen S ja X -versioita jonkun verran ajellut, mm. yhden hain Hollannista ajamalla Travemünden satamaan eli pidempiäkin roadtrippejä on muutama takana. Voisin sanoa jotain mitä moni muukin on sanonut, mutta nämä on torpattu aina "vääräuskoisten" panetteluna tai vastaavasti katsottu sormien läpi koska Tesla nyt vaan on uus ja kokematon autovalmistaja. Tällaisen väittelyn käyminen on aivan turhaa ja toivotonta jos mitään negatiivista ei haluta / suostuta näkemään.

Henkilökohtainen mielipide on että haluaisin teslan tarjoavan voimalinjaa jollekin oikealle autovalmistajalle joka voisi perinteisen konservatiiviseen tapaan rakentaa ympärille laadukkaan ja viimeistellyn kokonaisuuden ilman järjetöntä hypettämistä ja kulttimaisen kokonaisuuden luomista. Edullinen konsti tällaiseen voisi olla hyödyntää jotakin aiemmin olemassa olevaa automallia vaikka tehtaan tekemänä "conversion kittinä".

Varmasti näitäkin on jotka vääristelee.

Mutta ihan rehellisesti pyrin ainakin itse meidän 85D mallista kertomaan kokemuksia.

Nyt jo 45 tuhatta ajettu itse ja mittarissa 245+ tuhatta menossa. Edellisiä autoja ollut skoda octavia, toytota prius plus, bmw 520D F10. Tuossa järjestyksessä.

Laatu on mielestämme hyvä, paneelit istuu nätisti sisutan laatu ei ihan hirveästi bemarille häviä. Toki ihan samaan ei päästä mutta ero on meidän mielestä suht pieni, muovit ehkä bemmissä selkeästi ne laadukkaammat.

Melun suhteen S on ihan yhtä hiljainen.

Ajettavuus on todella hyvä, ilma alusta ja paino sekä pitkät akselivälit tekee menosta vakaata ja rauhallista.


En keksi mitään ärsyttävyyksiä, kuitenkin perheen ainut auto niin voin vain todeta että arki sujuu ja vaivatonta on ollut meno.

-Edit- softa toimii nykyään hyvin, ei ole aikohin ollut bootin tarvetta tai muuta hämärää.
AP1 ajaelee hienosti ja myös vakkari pelaa ku junan vessa -> itselle tärkeitä koska oikean jalan vamma tekee ilman apua ajamisesta tuskaa pidemmällä matkalla.
 
Taitaa vaan kestää pätsäyksessä sen verran että kerkeää auto vaihtua ennen kuin raudan saa :rolleyes: No seuraava omistaja kiittää (aikanaan)
Elon twiittaili pari kuukautta sitten, että USA:n ulkopuoliset pätsäykset aloitetaan "soon". Tiedä mitä seki sitten tarkoittaa... Tosin ei sitä tiedä myöskään koska toi nykyinen FSD-ohjelmistokin tulee EU-alueelle, lait ja regulaatiot kun ovat niin erilaisia. Ehkä joskus 2025 täälläkin suhaa jotain level 4 autonomian autoja. Itselle lähinnä riittää, että auto on kiva ajaa, sähkö tulee töpselistä ja auto ei leviä alle. Kaikki muu hömpötys on bonusta. :)
 


Eka lähti lasikatto lentoon ja nyt nollapelti. Toki syynä lienee kiinalainen kuski kuten näissä tapauksissa kun vetarit alkaa inisemään.

Edit. Taitaa olla joku katto tjsp.
Edit2. Model S ja katto.


Hienoja autoja ja laatu hyvä. Kuinkahan monta tapausta on jäänyt dokumentoimatta julkisesti, kun osia irtoilee ajaessa kuten tuossa, ja M3 takapuskurit sateessa. Onneksi asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Sitten tuli mieleen, miten CT:n ennakkotilaajat ovat saaneet rahoja takaisin. Vai tuleeko koko vehjettä ikinä edes markkinoille. Intiassahan oli ongelmia M3 kanssa kun syystä tai toisesta sinne ei kait tuota premiumia toimitettu.
 
Hyvähän se teslan on 3rd party shoppeja syyttää, kun viralliseen huoltoon ei saa aikoja, kun ovat ihan tukossa...
 
Hyvähän se teslan on 3rd party shoppeja syyttää, kun viralliseen huoltoon ei saa aikoja, kun ovat ihan tukossa...

Mihin nyt viittasitkaan, mutta virallisia huoltoja ei esim. suomessa ole kuin 2 kpl? Sitten autot pitkin pitäjiä, niin melkoista reissaamista. Jos mulla olisi tuollainen romu, niin lähimmät huollot löytyisi 200-300km päästä ja sekin olisi jonkunlaisen ideologian tai fanituksen takia aivan liikaa, jo ihan logistisista syistä.

Ferrarin tai Lamborghinin saisi kai huollettua samoilla kilsoilla, mutta harraste ja käyttöauto onkin sitten eri juttu. Enkä omista fefeä tai lamboa.
 
Hienoja autoja ja laatu hyvä. Kuinkahan monta tapausta on jäänyt dokumentoimatta julkisesti, kun osia irtoilee ajaessa kuten tuossa, ja M3 takapuskurit sateessa. Onneksi asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Sitten tuli mieleen, miten CT:n ennakkotilaajat ovat saaneet rahoja takaisin. Vai tuleeko koko vehjettä ikinä edes markkinoille. Intiassahan oli ongelmia M3 kanssa kun syystä tai toisesta sinne ei kait tuota premiumia toimitettu.
CT osalta muutos tulee EU malliin ainakin. Porukka ei suurimmaksi osaksi Peru vaan haluavat CT tapaista autoa vaikka se muuttuukin mutta eivät tiedä millaiseksi. Usassa ehkä jotain muutosta tulossa.

Ja kohta pitäisi ekat uudet refresh mallit olla asiakkailla. Odotan uutisia mikä on laatu.
 
Jenkeissä takaisinkutsu Model X koska saattaa lähteä kattilasta irti ja onkin lähtenyt.

Model Y ohjaustanko irtoaa ja se myös.

Sama vika myös M3 ja MS mutta niitä ei takaisinkutsuta. Epäilen että tulee Suomessakaan.

Tesla ei tietenkään myönnä vikaa olevan.

 
Jenkeissä takaisinkutsu Model X koska saattaa lähteä kattilasta irti ja onkin lähtenyt.

Model Y ohjaustanko irtoaa ja se myös.

Sama vika myös M3 ja MS mutta niitä ei takaisinkutsuta. Epäilen että tulee Suomessakaan.

Tesla ei tietenkään myönnä vikaa olevan.


Toiset merkit lähettää takaisinkutsun 12v vanhoihin autoihin, korjaa ne ja saat sijaisauton käyttöön ja auto palautetaan vielä pestynä ja pahoitellaan perään että tuli tehtyä tälläinen moka ja että siitä aiheutuu vaivaa asiakkaalle.
 
Model S:n ja X:n hinnat nousevat hivenen EU:ssa:

Electrek: Tesla increases prices on next EU batch of Model S and Model X —sparking refresh rumors

Tesla owners across Europe are reporting that the automaker updated its online configurator with an important price increase across the board.

Model 3 is seeing a smaller price increase between €500 to €1,000, but Model S and Model X are seeing much larger price increases.

Prices vary in different markets, but the price of both vehicles is roughly €5,000 ($6,000 USD) more expensive after the update.

In Germany, the Model S now starts about €82,000 or the equivalent of $98,000 USD:
 
Pieni talvinen "yön yli lataamatta" video Kanadasta. Lähinnä tuo 'valvonta' vei virtaa, jos olis jättäny sen pois niin eipä olis juurikaan vaikuttanut. Eli EV toimii/pärjää talvella, tässä tapauksessa m3.

 
Kaiketi lähinnä esimerkin oloisesti, että paljonko pakkasella häviää latausta ihmisellä, joka ei voi ladata esim mökillä autoaan päivään, kahteen, mutta voihan sitä muromaljansa kääntää ympäri tuostakin jos haluaa.

Kun tulee jostain vastaan muista tuotteista niin koitan muistaa liitellä tuonne yleisketjuun, koska Teslalla oli oma ketjunsa niin siksi tämä tänne.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 995
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom