Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos auton hankinnassa raha ihmetyttää niin jätä hankinta tekemättä kun ei se sitä sinulle ainakaan lisää tee...
Ehkä on luonnollista miettiä Teslan kohdalla hinnan putoamista, kun muistellaan tämän vuoden tammikuun tapahtumia.

43k€ on jo sellainen hinta, että vaikea kuvitella isoja hinnanalennuksia siitä tulevan.
 
Jos auton hankinnassa raha ihmetyttää niin jätä hankinta tekemättä kun ei se sitä sinulle ainakaan lisää tee...
Tuohan on totta tiettyyn pisteeseen asti. Teslalla tuo on vain vähän ehkä eri juttu jos syödään auton arvosta vaikka juuri se 15-20 tonnia niin on se varmasti kolaus ja rahan menetys kelle tahansa. Tässä laskeskellut, että nykyinen 2010 bensa maksaa kuukausikustannuksissa mulle saman verran kuin tuo Tesla :lol: . Mielummin ajelisin 13 vuotta uudemmalla ja "ehkä" turvallisemmalla. Lisäksi tarve on varsin suuri, kun se nykyinen alkaa pieneksi käydä.
 
Harmillisen vähän on näkynyt Model Y LR noissa varastoautoissa, muutama kappale tuli ja meni mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Mutta onneksi tarjous jatkui niin on aikaa katsella jos sieltä sopivilla spekseillä oleva tipahtaisi.
Kävin itse koeajamassa molemmat ja yllättäen tykkäsin todella paljon enemmän tuosta RWD ajettavuudesta. Toki pitäs ne talvikelit kokeilla niillä. Mutta moni vannonut, että sähköautoilla tuo takatuuppari on ihan eri juttu kuin polttiksissa, kun massaa on enemmän. Model Y RWD on kanssa ne samat hifit mitä on LR niin vaikea perustella ainakaan itselleni maksaa 7-10k enemmän.
 
Kävin itse koeajamassa molemmat ja yllättäen tykkäsin todella paljon enemmän tuosta RWD ajettavuudesta. Toki pitäs ne talvikelit kokeilla niillä. Mutta moni vannonut, että sähköautoilla tuo takatuuppari on ihan eri juttu kuin polttiksissa, kun massaa on enemmän. Model Y RWD on kanssa ne samat hifit mitä on LR niin vaikea perustella ainakaan itselleni maksaa 7-10k enemmän.

Kyllähän sillä varmaan pärjäisi, mutta itse olen tykännyt ajaa nelikoilla ja ei oikein kehtaisi uudella autolla hitaampaan vehkeeseen siirtyä. Ja ei siitä nyt haittaa ole, että talvella on enemmän rangea, kun ei se ole tuossa LR mallissakaan mikään kovin kummoinen. 300km talvikelissä on silläkin siinä ja tässä, RWD ehkä joku max 250km jos ajellaan reipasta 100km/h
 
Harmillisen vähän on näkynyt Model Y LR noissa varastoautoissa, muutama kappale tuli ja meni mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa.
Nuo ”varastoautot” ovat laivassa tulossa tännepäin, joten eipä niitä sinne mistään enää lisäänny. Ilmeisesti ne yksittäiset joita ilmestynyt myyntiin, ovat vain toisten perumia tilauksia.
 
Nuo ”varastoautot” ovat laivassa tulossa tännepäin, joten eipä niitä sinne mistään enää lisäänny. Ilmeisesti ne yksittäiset joita ilmestynyt myyntiin, ovat vain toisten perumia tilauksia.

Niin takatuupparien osalta näyttivät olevan kiinassa tehtyjä eikä seassa ollutkaan erikoisempia värejä mitä saksasta saisi. Mutta tosiaan juuri noita peruutukseen meneviä LR:ä tässä kyttäillään, toivotaan että joku muukin toteaa että ei ole melkein 10k lisähinnan väärti ja vaihtaa autoa.
 
Kertokaas miten tuo lataus nyt toimii Teslalla, kun en sähkistä ole omistanut. Tuleeko tuon mukana vain jokin kotilaturi? Pääsääntöinen lataus tapahtuisi työpaikalla ja siellä on ihan sellainen latauspömpeli mitä näkee kauppakeskuksissakin. Minkäs laturin siihen tarvii ja tuleeko se auton mukana :lol: ?
 
Kertokaas miten tuo lataus nyt toimii Teslalla, kun en sähkistä ole omistanut. Tuleeko tuon mukana vain jokin kotilaturi? Pääsääntöinen lataus tapahtuisi työpaikalla ja siellä on ihan sellainen latauspömpeli mitä näkee kauppakeskuksissakin. Minkäs laturin siihen tarvii ja tuleeko se auton mukana :lol: ?
Mukana tulee tuo matkalaturi (eli ns suko-laturi) sekä Type2 päillä varustettu latauskaapeli jota käytetään näissä asiointilatauspisteissä. Teholatureissa on aina kiinteät latauskaapelit.
 
Tulee varmaan laitettua MY RWD tilaukseen, kun pidensivät tuota korkotarjoustakin sopivasti. Talvirenkaat ei ilmeisesti kuulu pakettiin. Kannattaako laittaa samalla Teslan kautta, vai hankkia jostain muualta edullisemmin?
 
Tulee varmaan laitettua MY RWD tilaukseen, kun pidensivät tuota korkotarjoustakin sopivasti. Talvirenkaat ei ilmeisesti kuulu pakettiin. Kannattaako laittaa samalla Teslan kautta, vai hankkia jostain muualta edullisemmin?
Vaikka Reffiltä sopivat vanteet, renkaat ja anturit. SäPollä sujuu.
 
Huomautus - jätä tällaiset turhat provoamiset pois, kiitos
Tulee varmaan laitettua MY RWD tilaukseen, kun pidensivät tuota korkotarjoustakin sopivasti. Talvirenkaat ei ilmeisesti kuulu pakettiin. Kannattaako laittaa samalla Teslan kautta, vai hankkia jostain muualta edullisemmin?

Kuten tuntuu olevan tapana Tesla-kuskeilla niin autojerryyn tarjouspyyntö talvirenkaista saatesanoilla "Hinta ratkaisee".
 
Tulee varmaan laitettua MY RWD tilaukseen, kun pidensivät tuota korkotarjoustakin sopivasti. Talvirenkaat ei ilmeisesti kuulu pakettiin. Kannattaako laittaa samalla Teslan kautta, vai hankkia jostain muualta edullisemmin?
Myös Tori.fi löytyy uusia 19” Gemini vanteita uusilla kitkoilla tai nastoilla 2190€ nurkilla, joten vähintään 800€ säästää kun ei ota Teslan kautta.
 
Onko lämpöpumppuongelmien juurisyy selvinnyt / korjattu? En oikein itse ymmärrä pakkasessa höyrystymiskyvyttömän kylmäaineen käyttöä näissä, ja jotenkin tuntuu että se näyttelee jonkinlaista roolia ongelmissa täällä pohjoisemmassa.
 
Aika vähän enää tuntuu olevan palstoilla juttua. En tiedä spekseistä, mutta eipä autonvalmistajilla taida juuri muutakaan olla käytettävissä kuin se y-1234 ja sekin on ihan mukavan hintaista jo täytellä takuiden jälkeen.

Merssu yritti kokeilla CO² muutamissa hybrideissä, mutta lopetti(?) kalliiden ongelmien vuoksi.
 
Aika vähän enää tuntuu olevan palstoilla juttua. En tiedä spekseistä, mutta eipä autonvalmistajilla taida juuri muutakaan olla käytettävissä kuin se y-1234 ja sekin on ihan mukavan hintaista jo täytellä takuiden jälkeen.

Merssu yritti kokeilla CO² muutamissa hybrideissä, mutta lopetti(?) kalliiden ongelmien vuoksi.

Eikös volkkarin ID-sarja vieläkin toimi hiilidioksidilla.
 
Onko lämpöpumppuongelmien juurisyy selvinnyt / korjattu? En oikein itse ymmärrä pakkasessa höyrystymiskyvyttömän kylmäaineen käyttöä näissä, ja jotenkin tuntuu että se näyttelee jonkinlaista roolia ongelmissa täällä pohjoisemmassa.
Paljon noihin on tehty muokkauksia, ja aika vähän tuli enää viime talvena esim. FB keskusteluissa juttua.
Suosittelen tutustumaan tuohon lämpöpumppujärjestelmään, niin ei tarvitse ihmetellä kylmäainevalintaa. Sillä ulkolämpötilalla ja kylmäaineen höyrystymiskyvyllä em. lämpötilassa ei ole mitään väliä, kun lämpö otetaan lähtökohtaisesti ulkolämpötilaa lämpimämmistä komponenteista.

Vaikka alla olevasta videosta:
37:11 Operation below 10 degrees C (50 F) with 6 additional heat sources
37:30 Additional Heat Source 1. The Air-Conditioning Compressor operating in Lossy Mode
39:00 Additional Heat Source 2. The Blower Motor operating in Lossy Mode
39:27 Additional Heat Sources 3 and 4. The Front and Rear Drive Unit Inverters operating in Lossy Mode
39:58 Heat Sources 5 and 6. The Front and Rear Drive Unit Stators operating in Lossy Mode
43:22 Understanding the coolant side and refrigerant side of the supermanifold.

 
Paljon noihin on tehty muokkauksia, ja aika vähän tuli enää viime talvena esim. FB keskusteluissa juttua.
Suosittelen tutustumaan tuohon lämpöpumppujärjestelmään, niin ei tarvitse ihmetellä kylmäainevalintaa. Sillä ulkolämpötilalla ja kylmäaineen höyrystymiskyvyllä em. lämpötilassa ei ole mitään väliä, kun lämpö otetaan lähtökohtaisesti ulkolämpötilaa lämpimämmistä komponenteista.

Vaikka alla olevasta videosta:
37:11 Operation below 10 degrees C (50 F) with 6 additional heat sources
37:30 Additional Heat Source 1. The Air-Conditioning Compressor operating in Lossy Mode
39:00 Additional Heat Source 2. The Blower Motor operating in Lossy Mode
39:27 Additional Heat Sources 3 and 4. The Front and Rear Drive Unit Inverters operating in Lossy Mode
39:58 Heat Sources 5 and 6. The Front and Rear Drive Unit Stators operating in Lossy Mode
43:22 Understanding the coolant side and refrigerant side of the supermanifold.


Aivan, ja sitten jos ne jostain syystä alkavat käydä vähiin pitäisi auton luoda lämpöä moottoreilla mutta näinkään ei ilmeisesti sitten jostain syystä ongelmatapauksissa käynyt. Tuntuu vaan erikoiselta, että nimenomaa ulkoilmaa ei lämmönlähteenä hyödynnetä perinteisen ilmalämpöpumpun tavoin, kun järjestelmä siihen kuitenkin kykenee. Prioriteetti lämpimämmillä markkinoilla.
 
Tavallaan ois jo vähän ostohousut jalassa mY LR:ään, mutta kun korkotarjous on voimassa vain syyskuun loppuun ja tällä hetkellä toimituksesta luvataan "elo-syys" niin riski on aika kova että joutuukin makselemaan kovempaa korkoa jos toimitus jostain syystä viivästyy. Aika typerä systeemi ja olisi aika paljon fiksumpaa, että tilauspäivä merkkaisi, eikä se toimituspäivä.
 
En ole huoltohenkilöstöä Teslalla, joten en pääse vertailemaan mitä eroa rakenteellisesti mahdollisesti lämpöpumpussa nyt vs kaksi vuotta sitten.
 
Mikä on oma epäilyksesi siitä, miksi autoja on nyt kahtena talvena ollut Vetokujan ja Lempäälän pihat täynnä lämmityksen lakattua toimimasta?
Tähän voi hakea osviittaa Teslan 3/Y Eurooppaan kohdistetuista service bulletineista:

Replace A/C Components and Flush HVAC Case due to Contamination
Certain Model Y vehicles built in Giga Berlin between September and December 2022 may suffer from contamination
in the Supermanifold to Compressor A/C line, resulting in a potential premature failure of the A/C compressor.

Update Vehicle Firmware to Correct EXV Operation
Due to an unintended opening of the expansion valve (EXV), certain vehicles equipped with heat pump and operating
firmware release 2021.44 through 2021.44.30.6 may, in certain conditions, experience limited or unavailable defrost
performance as part of cabin heating loss.

Insulate A/C Low Pressure Pipe and Install Harness Connector Cover
Certain Giga Shanghai built Model 3 and Model Y vehicles might experience water condensation dripping from the
A/C low pressure pipe onto the A/C compressor HV harness connector.

Replace Refrigerant Pressure/Temperature Sensors
Certain Model 3 and Model Y vehicles may be equipped with refrigerant pressure/temperature (P/T) sensors in the
heat pump that can fault over time.
 
Tähän voi hakea osviittaa Teslan 3/Y Eurooppaan kohdistetuista service bulletineista:

Replace A/C Components and Flush HVAC Case due to Contamination
Certain Model Y vehicles built in Giga Berlin between September and December 2022 may suffer from contamination
in the Supermanifold to Compressor A/C line, resulting in a potential premature failure of the A/C compressor.

Update Vehicle Firmware to Correct EXV Operation
Due to an unintended opening of the expansion valve (EXV), certain vehicles equipped with heat pump and operating
firmware release 2021.44 through 2021.44.30.6 may, in certain conditions, experience limited or unavailable defrost
performance as part of cabin heating loss.

Insulate A/C Low Pressure Pipe and Install Harness Connector Cover
Certain Giga Shanghai built Model 3 and Model Y vehicles might experience water condensation dripping from the
A/C low pressure pipe onto the A/C compressor HV harness connector.

Replace Refrigerant Pressure/Temperature Sensors
Certain Model 3 and Model Y vehicles may be equipped with refrigerant pressure/temperature (P/T) sensors in the
heat pump that can fault over time.
Siinähän niitä. Toivotaan että apu on löytynyt, tulevana talvena Suomessa on aika paljon enemmän kalustoa liikkeellä.
 
Tavallaan ois jo vähän ostohousut jalassa mY LR:ään, mutta kun korkotarjous on voimassa vain syyskuun loppuun ja tällä hetkellä toimituksesta luvataan "elo-syys" niin riski on aika kova että joutuukin makselemaan kovempaa korkoa jos toimitus jostain syystä viivästyy. Aika typerä systeemi ja olisi aika paljon fiksumpaa, että tilauspäivä merkkaisi, eikä se toimituspäivä.
Ei muuta kun tilaus sisään (suosittelulinkkiä käyttäen toki, niin saat 500€ alennusta) jos ei tule ajoissa niin perut vaan tilauksen ja saat 250€ varausmaksun takaisin.
 
Ehkä on luonnollista miettiä Teslan kohdalla hinnan putoamista, kun muistellaan tämän vuoden tammikuun tapahtumia.

43k€ on jo sellainen hinta, että vaikea kuvitella isoja hinnanalennuksia siitä tulevan.
Mä en tippakaan ole ennen helmikuuta seurannut noita hintoja, niin millaisia pudotuksia siellä oli tullut. Ostin omani, 11kk vanhan, 3LR:n 10k ajettuna ja maksoin siitä silloin ihan tyytyväisenä 50k mustana ja kaksilla renkailla. Käytännössä täydellinen heräteostos, joka lähti siitä kun totesin aiemmin koeajamani Passat hybridin ylihintaiseksi pettymykseksi ja omasta romusta piti päästä eroon mielummin eilen kuin huomenna. En tiennyt vehkeestä, tai sähköautoista, yhtään mitään ennen koeajoa. Paitsi sen, että suurin osa niistä näyttää tylsemmiltä ja rumemmilta kun se Passat. Ostopäätös syntyi kun painoin ekaa kertaa kaasun pohjaan Kehä 1:n rampilla.

Uusi vastaava olisi samoilla seteillä ollut muistaakseni tuolloin joku 55k ja lisäksi olisin joutunut myymään vaihdossa menneen mersuni itse, ja sitä rahareikää ei olisi hyvällä omallatunnolla voinut myydä mihinkään muualle kuin liikkeeseen. En ole edelleenkään osannut tuota mistään näkökulmasta katua / kokenut että arvo olisi sulanut jotenkin poikkeuksellisesti.

Mielestäni nuo hinnat eivät ole mitenkään radikaalisti ainakaan tuon jälkeen muuttuneet. Muista kun valkoisesta joutuu käsittääkseni edelleen normaaliolosuhteissa maksamaan sen + 50 ja siihen sitten renkaat ja venaamiset päälle.

Ovatko nämä esim. vuosi sitten olleet ihan huomattavan paljon kalliimpia, vai onko mielikuva syntynyt siitä, että markkinalla oli jonkin aikaa saatavuusongelmien takia tilanne, jossa porukka myi käytettyjä autojaan tonnien voitolla, koska uusia ei saanut mistään.
 
Itse tilasin karvareuhka model 3 tammikuussa 2022, hinta oli 48k ja joitain satasia päälle. Silloin sai vielä hankintatuen 2k€. Eli 46k ja rapiat maksoin. Silloin ei vielä korot olleet pompannu niin DNB:ltä 1,5% todellisella rahotus. Ainut mikä ärsytti että shanghain korona sulkujen takia autoa sai odotella aina marraskuulle asti (11kk)
 
Ovatko nämä esim. vuosi sitten olleet ihan huomattavan paljon kalliimpia, vai onko mielikuva syntynyt siitä, että markkinalla oli jonkin aikaa saatavuusongelmien takia tilanne, jossa porukka myi käytettyjä autojaan tonnien voitolla, koska uusia ei saanut mistään.


Vaikkei olekaan Suomen hintoja, niin kertoo hyvin Teslojen hintakehityksestä... Laita tuohon charttiin vaikka 1/1/2018 aloitusajankohdaksi, niin näet hyvin miten hinta on tässä viime vuosina käyttäytynyt. Hinta on siis ollut huhtikuun 2021 ja 2023 välillä käytännössä korkeampi kuin nyt... jos siis ostit auton vaikka juuri tuolloin 2021 alussa, niin vuoden myöhemmin sinulla on oikeasti ollut mahdollisuus myydä se huomattavallakin voitolla.
 
Tuli tässä muuten mieleen tämmöinen aika random-juttu nyt kun Tesla on vakavasti harkinnassa perheen uudeksi autoksi: kuinka helposti Teslassa saa ajoneuvon reaaliaikaisen karttajäljityksen pois päältä ja kuinka paljon auton ominaisuudet kärsivät jos sen laittaa pois? Syynä se, että vaimo joka meillä varmaan eniten päivittäin ajaa, tekee liikkuvaa keikkatyötä ja osoitteet/paikat, joissa hän työpäivän aikana käy ovat kaikki periaatteessa luottamuksellisia. Siksi hänen pitäisi pystyä (ainakin teoriassa) estämään jopa minuakin seuraamasta missä hän työpäivän aikana käy. Toki noin käytännössä voidaan vaan sopia, että en vilkuile missä auto päivän mittaan liikuskelee (mikä on helppoa koska ei kiinnosta muutenkaan), mutta ihan tälleen mielenkiinnosta kyselen että onko teknisesti kuinka mahdollista/helppoa, kun vaimoa kuitenkin varmaan kiinnostaa tietää.
 
Tuli tässä muuten mieleen tämmöinen aika random-juttu nyt kun Tesla on vakavasti harkinnassa perheen uudeksi autoksi: kuinka helposti Teslassa saa ajoneuvon reaaliaikaisen karttajäljityksen pois päältä ja kuinka paljon auton ominaisuudet kärsivät jos sen laittaa pois? Syynä se, että vaimo joka meillä varmaan eniten päivittäin ajaa, tekee liikkuvaa keikkatyötä ja osoitteet/paikat, joissa hän työpäivän aikana käy ovat kaikki periaatteessa luottamuksellisia. Siksi hänen pitäisi pystyä (ainakin teoriassa) estämään jopa minuakin seuraamasta missä hän työpäivän aikana käy. Toki noin käytännössä voidaan vaan sopia, että en vilkuile missä auto päivän mittaan liikuskelee (mikä on helppoa koska ei kiinnosta muutenkaan), mutta ihan tälleen mielenkiinnosta kyselen että onko teknisesti kuinka mahdollista/helppoa, kun vaimoa kuitenkin varmaan kiinnostaa tietää.

En ole ainakaan keksinyt miten voi käydä päiväkahveilla Teslan kanssa.
 
Tuli tässä muuten mieleen tämmöinen aika random-juttu nyt kun Tesla on vakavasti harkinnassa perheen uudeksi autoksi: kuinka helposti Teslassa saa ajoneuvon reaaliaikaisen karttajäljityksen pois päältä ja kuinka paljon auton ominaisuudet kärsivät jos sen laittaa pois? Syynä se, että vaimo joka meillä varmaan eniten päivittäin ajaa, tekee liikkuvaa keikkatyötä ja osoitteet/paikat, joissa hän työpäivän aikana käy ovat kaikki periaatteessa luottamuksellisia. Siksi hänen pitäisi pystyä (ainakin teoriassa) estämään jopa minuakin seuraamasta missä hän työpäivän aikana käy. Toki noin käytännössä voidaan vaan sopia, että en vilkuile missä auto päivän mittaan liikuskelee (mikä on helppoa koska ei kiinnosta muutenkaan), mutta ihan tälleen mielenkiinnosta kyselen että onko teknisesti kuinka mahdollista/helppoa, kun vaimoa kuitenkin varmaan kiinnostaa tietää.
Ei kai mitenkään voi estää? Sinänsä kyllä vähän tyhmää, että pääkäyttäjä ei voi laittaa mitään estoja. Eli toinen voi vaikka vaihtaa radiokanavaakin kesken toisen ajon ja katsella missä menee jne.

Pääkäyttäjä voi toki poistaa toisilta oikeuden, mutta sitten sitä pitää laittaa takaisin aina jne.

Jos ei halua että seurataan niin toisella puhelinavain ja toisella pelkästään avainkortti?
 
Ei sitä sijaintia sivullinen kyllä saa ulos kuin viranomainen tarvittaessa ja siitä ei eroon pääse. Ecall on ollut jo viitisen vuotta pakollinen järjestelmä.
 
Tuli tässä muuten mieleen tämmöinen aika random-juttu nyt kun Tesla on vakavasti harkinnassa perheen uudeksi autoksi: kuinka helposti Teslassa saa ajoneuvon reaaliaikaisen karttajäljityksen pois päältä ja kuinka paljon auton ominaisuudet kärsivät jos sen laittaa pois? Syynä se, että vaimo joka meillä varmaan eniten päivittäin ajaa, tekee liikkuvaa keikkatyötä ja osoitteet/paikat, joissa hän työpäivän aikana käy ovat kaikki periaatteessa luottamuksellisia. Siksi hänen pitäisi pystyä (ainakin teoriassa) estämään jopa minuakin seuraamasta missä hän työpäivän aikana käy. Toki noin käytännössä voidaan vaan sopia, että en vilkuile missä auto päivän mittaan liikuskelee (mikä on helppoa koska ei kiinnosta muutenkaan), mutta ihan tälleen mielenkiinnosta kyselen että onko teknisesti kuinka mahdollista/helppoa, kun vaimoa kuitenkin varmaan kiinnostaa tietää.
Pelkästään vaimolle puhelinhallinta ja itse ajat avainkortilla tai keyfobilla. Muuten ei taida onnistua.
 
Model Y tarkoitus laittaa karvalakkina tilaukseen. Mietin, että otan siis valkoisen ilman talvinakkeja ja ilman vetokoukkua. Näitä on varastoautoissa nyt.

Mitä mieltä, onko koukun puuttuminen iso asia jälleenmyyntiarvon kannalta?

44 tonnilla sai eilen valkoista, mutta oli jo mennyt. Nyt mustaa ja sinistä. Tuleekohan noita varastoautoja aktiivisesti tuonne lisää? Vasta nyt aloin seuraamaan tarkemmin eli onko Y:n varasto ollut kokoajan elävä vai enemmänkin onko siellä nyt tyhjennysmyynnit käynnissä. Voi olla mahdoton tähän kenenkään tietää, mutta mietin jäänkö odottelemaan valkoista vai laitanko mustan mitä en niin paljon haluaisi tilaukseen nyt.
 
Model Y tarkoitus laittaa karvalakkina tilaukseen. Mietin, että otan siis valkoisen ilman talvinakkeja ja ilman vetokoukkua. Näitä on varastoautoissa nyt.

Mitä mieltä, onko koukun puuttuminen iso asia jälleenmyyntiarvon kannalta?

44 tonnilla sai eilen valkoista, mutta oli jo mennyt. Nyt mustaa ja sinistä. Tuleekohan noita varastoautoja aktiivisesti tuonne lisää? Vasta nyt aloin seuraamaan tarkemmin eli onko Y:n varasto ollut kokoajan elävä vai enemmänkin onko siellä nyt tyhjennysmyynnit käynnissä. Voi olla mahdoton tähän kenenkään tietää, mutta mietin jäänkö odottelemaan valkoista vai laitanko mustan mitä en niin paljon haluaisi tilaukseen nyt.
Vetokoukun saa asennettua jälkikäteen jokatapauksessa (1500e) eli ei sillä hirveästi ole jälleenmyyntihinnan puolesta väliä.

Autoja tulee sitä mukaan lisää kun edellisiä myydään ja seuraavia eriä alkaa valmistua. Suurin "ryntäys" yleensä tosin tapahtuu sitten aina kvartaalin loppuakohden.
 
Vetokoukun saa asennettua jälkikäteen jokatapauksessa (1500e) eli ei sillä hirveästi ole jälleenmyyntihinnan puolesta väliä.

Autoja tulee sitä mukaan lisää kun edellisiä myydään ja seuraavia eriä alkaa valmistua. Suurin "ryntäys" yleensä tosin tapahtuu sitten aina kvartaalin loppuakohden.

Hyvä tieto tämä vetokoukku. Nyt siis vain odottelemaan valkoista, harmi kun aikailin eilen tilauksen kanssa. Täytyy päivitellä ahkerasti tuota sivua, kai siellä saattaa jotain valkoisia tulla ja mennä hetikin (?).
 
Pistä tilaukseen vaan ja ota tuolta toisesta ketjusta promokoodi ennenkuin paukautat.
 
Model Y tarkoitus laittaa karvalakkina tilaukseen. Mietin, että otan siis valkoisen ilman talvinakkeja ja ilman vetokoukkua. Näitä on varastoautoissa nyt.

Mitä mieltä, onko koukun puuttuminen iso asia jälleenmyyntiarvon kannalta?

44 tonnilla sai eilen valkoista, mutta oli jo mennyt. Nyt mustaa ja sinistä. Tuleekohan noita varastoautoja aktiivisesti tuonne lisää? Vasta nyt aloin seuraamaan tarkemmin eli onko Y:n varasto ollut kokoajan elävä vai enemmänkin onko siellä nyt tyhjennysmyynnit käynnissä. Voi olla mahdoton tähän kenenkään tietää, mutta mietin jäänkö odottelemaan valkoista vai laitanko mustan mitä en niin paljon haluaisi tilaukseen nyt.
Itse jostain syystä välttäisin tuota perus mustaa. Eli sininen?

Edit:
Model Y saa tosiaan asennettua koukun jälkikäteen. Model 3 se ei onnistu sitten enää.
 
Model Y tarkoitus laittaa karvalakkina tilaukseen. Mietin, että otan siis valkoisen ilman talvinakkeja ja ilman vetokoukkua. Näitä on varastoautoissa nyt.

Mitä mieltä, onko koukun puuttuminen iso asia jälleenmyyntiarvon kannalta?

44 tonnilla sai eilen valkoista, mutta oli jo mennyt. Nyt mustaa ja sinistä. Tuleekohan noita varastoautoja aktiivisesti tuonne lisää? Vasta nyt aloin seuraamaan tarkemmin eli onko Y:n varasto ollut kokoajan elävä vai enemmänkin onko siellä nyt tyhjennysmyynnit käynnissä. Voi olla mahdoton tähän kenenkään tietää, mutta mietin jäänkö odottelemaan valkoista vai laitanko mustan mitä en niin paljon haluaisi tilaukseen nyt.

Tuo valkoinen oli vielä aamulla about puoleenpäivään ja nyt vaikuttaisi viimein menneen. Tuo on ilmeisesti joku erä joka tulossa jo laivalla kiinasta. Noita tulee ja menee peruutusten perusteella. Kantsii seurata vaikka 30min välein.

Vaikka musta on hieno niin mitä ymmärtänyt niin pohjaväri olisi valkoinen. Sitten kun lohkeaa vaikka nastan tai kiven napsusta niin aika rumia läiskiä tulee. Turvallisin väri ymmärtääkseni valkoinen, joka antaa eniten anteeksi kosmeettisesti.
 
Tuo on ollut jo pitkään ja vain kaksikaistaisilla teillä.
Osaa esim. 80 alueelta 60 mennessä tiputtaa 60 ja nostaa takaisin 80 mutta ei ylitse. Tuo ollut ns. aina Autopilotissa. Uusi tunnistus osaa lukea jopa motarilla ne merkit ja osittain jopa ledejä mutta ei oikein. Osaa sitten suhteuttaa nopeuttaa luettuun.
Autas ny @Tege. Miten siis v2023 3/Y autopilot asettaa nopeuden eli mitä tietoa se hyödyntää ja lukeeko kamera tienvarsimerkkejä? Mitä uusi tunnistus tuo konkreettisesti tullessaan? Rautalangasta vääntäen toimii minulle.
 
Autas ny @Tege. Miten siis v2023 3/Y autopilot asettaa nopeuden eli mitä tietoa se hyödyntää ja lukeeko kamera tienvarsimerkkejä? Mitä uusi tunnistus tuo konkreettisesti tullessaan? Rautalangasta vääntäen toimii minulle.
Normaali Autopilot kun se toimii kaksikaistaisella tiellä toimii siten.
Ajat 80 alueella ja aktivoit AP:n, tällöin se ajaa 80. Kun tulee esim. 60 alue, se tiputtaa nopeuden 60 ja jos tulee 80 alue se nostaa siihen mutta, jos tuleekin 100 alue, tähän se ei nosta, koska olet aktivoinut 80 nopeudessa AP:n.
Jos taas aktivoit 60 alueella AP:n ja tulee 80 alue, se ei nosta 80 ellet täppää nopeutta tai pidä hetken viikseä kevyesti alhaalla.

Pääosin data tulee karttadatasta, liikennemerkit ovat pääosin vain "informaatiota" näytöllä.

Monikaistaisella AP noudattaa sitä lukemaa mitä olet laittanut, se ei laske tai nosta sitä. Esim. Kehät.

Uusi tuleva tekniikka osaa lukea nämä merkit oli sitten perus tai kehä jne. niin lukee tiedon ja sen mukaan säätää nopeutta.
 
Autas ny @Tege. Miten siis v2023 3/Y autopilot asettaa nopeuden eli mitä tietoa se hyödyntää ja lukeeko kamera tienvarsimerkkejä? Mitä uusi tunnistus tuo konkreettisesti tullessaan? Rautalangasta vääntäen toimii minulle.
Merkeistähän se maantiellä sen lukee ja lisää sitten rajoitusnopeuteen käyttäjän asettaman ylinopeuden (prosentuaalinen tai faktuaalinen). Tietyöalueilla tuon voi todeta helposti. Se olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi tuo sitten nelikaistaisilla käyttää karttadataa, joka ei ole ikinä ajantasaista ja usein ihan täyttä paskaa.
 
Normaali Autopilot kun se toimii kaksikaistaisella tiellä toimii siten.
Ajat 80 alueella ja aktivoit AP:n, tällöin se ajaa 80. Kun tulee esim. 60 alue, se tiputtaa nopeuden 60 ja jos tulee 80 alue se nostaa siihen mutta, jos tuleekin 100 alue, tähän se ei nosta, koska olet aktivoinut 80 nopeudessa AP:n.

Rullalla voi asettaa tuon suoraan siten, että nostaa nopeuden vaikka olisi laitettu 30 alueellla. Sen maksiminopeudenhan voi pyöritellä kuinka ylös vaan ja autopilot noudattaa rajoitus + asetettu. Vakkari toki sitten ampuu maksimeihin asti, jos autopilotin pudottaa päältä.
 
Ei muuta kun tilaus sisään (suosittelulinkkiä käyttäen toki, niin saat 500€ alennusta) jos ei tule ajoissa niin perut vaan tilauksen ja saat 250€ varausmaksun takaisin.
Joo just näin. Turha se on hinnasta stressata. Itse ostin ajatuksella, että ajan akkutakuun loppuun saakka ja ihmettelen sitten, että mitä autosta saa.
 
Normaali Autopilot kun se toimii kaksikaistaisella tiellä toimii siten.
Ajat 80 alueella ja aktivoit AP:n, tällöin se ajaa 80. Kun tulee esim. 60 alue, se tiputtaa nopeuden 60 ja jos tulee 80 alue se nostaa siihen mutta, jos tuleekin 100 alue, tähän se ei nosta, koska olet aktivoinut 80 nopeudessa AP:n.
Jos taas aktivoit 60 alueella AP:n ja tulee 80 alue, se ei nosta 80 ellet täppää nopeutta tai pidä hetken viikseä kevyesti alhaalla.

Pääosin data tulee karttadatasta, liikennemerkit ovat pääosin vain "informaatiota" näytöllä.

Monikaistaisella AP noudattaa sitä lukemaa mitä olet laittanut, se ei laske tai nosta sitä. Esim. Kehät.

Uusi tuleva tekniikka osaa lukea nämä merkit oli sitten perus tai kehä jne. niin lukee tiedon ja sen mukaan säätää nopeutta.
Tuossa nopeuden automaattisessa tiputtamisessa on typerää, että se toimii ainoastaan autopilot päällä. Jos ajaa pelkällä vakkarilla niin pitää muistaa vaihtaa nopeutta itse, kun olisi huomattavasti parempi jos vakkarikin tiputtaisi nopeutta automaattisesti.

Merkeistähän se maantiellä sen lukee ja lisää sitten rajoitusnopeuteen käyttäjän asettaman ylinopeuden (prosentuaalinen tai faktuaalinen). Tietyöalueilla tuon voi todeta helposti. Se olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi tuo sitten nelikaistaisilla käyttää karttadataa, joka ei ole ikinä ajantasaista ja usein ihan täyttä paskaa.
Ei kyllä minulla lue merkeistä vaan tulee karttadatasta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 198
Viestejä
4 423 294
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom