- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 287
Tapahtumat | Tesla Suomessa
Löydä paikallisia tapahtumia, virtuaaliseminaareja, koeajoja ja paljon muuta.
www.tesla.com
Tapahtumia kesässä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Huoltoon vastaamisessa on jonoa kuulemma 3 viikkoa.Tuntuu olevan pitkät jonot asiakaspalvelussa, ei saa oikein millään yhteyttä myyntiin. Jotenkin tässä alkaa arvostamaan "perinteistä autokauppiasta".
Varmaan 7-8 mm välissä uutena, Misukoissa tuppaa kai olemaan vähän vähemmän kuin jossain toisissa. Paljon jos isoja teitä ajaa, niin renkaat kuluu todella vähän. Taksiajoa kaupungissa, niin tilanne vois olla toinen. Oliko tuo 41 tkm siis kokonaismäärä eli kesänakit ovat olleet sen reilun ~1/2 tuosta alla?Kattelin vähän Model 3:n renkaiden kulumaa näin reilun vuoden ja 41tkm ajeluiden jälkeen. Kesärenkaissa oli urasyvyys vielä renkaasta riippuen 5.5 - 6mm. Ei nyt mitenkään erityisen kuluneet tunnu olevan vaikka jotkut sanookin sähköautojen kuluttavan enemmän. Mitähän noissa ensiasennus Michelin Pilot Sporteissa on uutena urasyvyys, ei tullut itse aikanaan katottua.
Kokonaismäärä joo. Arvioisin, että noilla kesärenkailla ajettu noin 23-25tkm.Oliko tuo 41 tkm siis kokonaismäärä eli kesänakit ovat olleet sen reilun ~1/2 tuosta alla?
Huoltoon vastaamisessa on jonoa kuulemma 3 viikkoa.
Soita sinne Roadsideen.Tämähän kuulostaa hienolta. Perjantaina Y ilmoitti takamoottorin olevan pois käytöstä ja pakotti auton pysähtymään. Pystyi kuitenkin uudelleenkäynnistyksen jälkeen ajamaan, vika ilmenee ajossa kuitenkin uudelleen. Laitoin heti perjantaina huoltopyynnön Lempäälään, ei ole edennyt vielä mitenkään. Tänään yritin tunnin ajan saada huoltoa kiinni puhelimella, ei vastausta. Olisi kiva saada asiaa eteenpäin, autolla kun ei voi oikein nyt ajaa.
Kyseessä n. 4kk vanha auto.
Itselläni kanssa noi michelinit Y:n alla ja muistelisin, että facebookissa oli joskus keskustelua kyseisen renkaan pienestä urasyvyydestä. Taisi olla uutena vain 6,6mm.Mitähän noissa ensiasennus Michelin Pilot Sporteissa on uutena urasyvyys, ei tullut itse aikanaan katottua.
Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Ensimmäisen kesän jälkeen vaihtoon?
Kuulostaa kyllä tuo 6,6 mm virheelliseltä. Pikaisella googlella nettivideo sanoo PS5:lle 7,1 mm. Joka sekin on vähän, mutta vastaa ainakin mun mielikuvaa Michelinin 7,x mm tyypillisistä syvyyksistä. Vrt. Nokilaisissa monesti päälle 8 mm.Itselläni kanssa noi michelinit Y:n alla ja muistelisin, että facebookissa oli joskus keskustelua kyseisen renkaan pienestä urasyvyydestä. Taisi olla uutena vain 6,6mm.
Mutua vai faktaa? Olen uutisoinnin perusteella ollut siinä uskossa, että marginaalissa on edelleen sähköauton ostajat, toki kasvavassa marginaalissa.Tuskin noilla kielloilla on kauheasti vaikutusta - ongelma on isolta osin se, että valtava osuus uusien autojen ostajista ei halua ostaa polttomoottoriautoa.
Jos täyssähköjen osuus uusista on monessa maassa ollut yli 30% ja ohittanut dieselin suosiossa, niin on aika vaikea puhua ”marginaalista”.Mutua vai faktaa? Olen uutisoinnin perusteella ollut siinä uskossa, että marginaalissa on edelleen sähköauton ostajat, toki kasvavassa marginaalissa.
Ehkä lvl4 autonomy. Kyllä se alkuun kelpaisi. Nämä lvl2-3 räpellykset sais heittää ketoon.Jokohan noiden laskentateholla, sensoreilla ja siihen asti kerätyllä datalla nähdään se FSD?
Aika näyttää....
Tulin just Norjasta ja se tiestö oli aika hyvä reality check noiden FSD -larppausten osalta. Ei tule toimimaan ikinä. Ei yhdessäkään autossa.Jokohan noiden laskentateholla, sensoreilla ja siihen asti kerätyllä datalla nähdään se FSD?
Aika näyttää....
Ehkä lvl4 autonomy. Kyllä se alkuun kelpaisi. Nämä lvl2-3 räpellykset sais heittää ketoon.
Tarviiko ihminen sensoreita ajamiseen vai riittääkö näkökyky?Ei se ole auton tietokoneesta kiinni. Kyse on sensoreista tai tarkemmin niiden puutteesta.
Mikä tietokone toimii yhtä nopeasti kuin ihminen ja päättelee?Tarviiko ihminen sensoreita ajamiseen vai riittääkö näkökyky?
Sensoritko tuo ihmismäistä päättelykykyä?Mikä tietokone toimii yhtä nopeasti kuin ihminen ja päättelee?
Auton kohdalla kyllä koska ne ovat kuten ihmiset silmät, kädet jne. Lisäksi ihmisellä on aika nopea tietokone päässä mikä tekee päätökset nopeasti.Sensoritko tuo ihmismäistä päättelykykyä?
Jos verrataan sitä ihmissensoria joka havaitsee sateen tuulilasilla ja verrataan suorituskykyä teslan vastaaviin sensoreihin, niin jotain pientä eroa ehkä on - mitä nyt peilaa esim. tämän kevään keskusteluihin asiasta tässä ketjussa.Tarviiko ihminen sensoreita ajamiseen vai riittääkö näkökyky?
Tarviiko ihminen sensoreita ajamiseen vai riittääkö näkökyky?
Nää on kyllä uskomattomia välillä näiden ns. "Tesla-fanboyden" kommentit täällä ja FB:ssä. Kyllä auton maalipinnan pitäisi kestää huomattavasti enemmän, kuin mitä Teslan maalit kestää.
Hw5 samsungilta vuonna 2027.Samsung to make Tesla’s fifth-generation HW 5.0 auto chip - KED Global
Samsung Electronics Co., the world’s largest memory chipmaker, will make Tesla Inc.’s next-generation Full Self-Driving (FSD) chips to be used in twww.kedglobal.com
Ei se ole auton tietokoneesta kiinni. Kyse on sensoreista tai tarkemmin niiden puutteesta.
Ihmisellä on useita sensoreita näkökyvyn lisäksi mutta se isoin etu tulee siitä että ihmisen oma tietokone osaa soveltaa ihan eri tavalla kuin mikään tietokone.
Autonominen ajo on sinänsä jo pitkälti ratkaistu teknisesti, maailmassa on useita lv4 tason toimijoita. Kaikkia yhdistää se että autossa on useita eri sensoreita.
Aika sekaisin saa olla, jos kuvittelee, että joku 40k rellu tai forddi ei ala kukkia jos sitä rankaisee 20Km hiekkatiellä päivittäin.No eipä ne kyllä kestä kaikilla perinne merkeilläkään. Eikä myöskään tule korjausta, kun on ajeltu hiekkatiellä tms.
En tiedä. Varmasti tietokone osaa laskea matemaattisia laskuja ainakin huikeesti nopeammin kuin ihminen. Myös uskaltaisin sanoa että jo nykyisten ussittomien teslojen kameroilla + kompuutterilla saadaan etäisyyttä esteeseen mitattua tarkemmin kuin ihminen osaa arvioida omilla silmillään.Mikä tietokone toimii yhtä nopeasti kuin ihminen ja päättelee?
Jotain päivitystä Musk lupasi keväällä.Jos verrataan sitä ihmissensoria joka havaitsee sateen tuulilasilla ja verrataan suorituskykyä teslan vastaaviin sensoreihin, niin jotain pientä eroa ehkä on - mitä nyt peilaa esim. tämän kevään keskusteluihin asiasta tässä ketjussa.
En tiedä onko vika teslan sensorissa vai siitä saatavan syötteen tulkinnassa, mutta pientä valitusta on kyllä välillä kuulunut turhasta kuivan lasin pyyhinnästä.
Tulin just Norjasta ja se tiestö oli aika hyvä reality check noiden FSD -larppausten osalta. Ei tule toimimaan ikinä. Ei yhdessäkään autossa.
Jos kerran osaa laskea paremmin niin ainakaan sitä kerro ruudulla tai muuallakaan. Mitä nyt näitä on kokeillut ja kuvia nähnyt.En tiedä. Varmasti tietokone osaa laskea matemaattisia laskuja ainakin huikeesti nopeammin kuin ihminen. Myös uskaltaisin sanoa että jo nykyisten ussittomien teslojen kameroilla + kompuutterilla saadaan etäisyyttä esteeseen mitattua tarkemmin kuin ihminen osaa arvioida omilla silmillään.
Jotain päivitystä Musk lupasi keväällä.
Mitä nyt olen katsellut youtube videoista kun ussitonta toteutusta testaillaan, niin kyllähän se yllättävän hyvin osaa näyttää etäisyyden centtimetreinä siinä näytöllä. Toki kameroidan pitää olla puhtaita, ja etukameran täytyy olla nähnyt se este. Omassa Model 3:ssa on ussit, joten omaa kokemusta ussittomasta ei ole.Jos kerran osaa laskea paremmin niin ainakaan sitä kerro ruudulla tai muuallakaan. Mitä nyt näitä on kokeillut ja kuvia nähnyt.
Saman ikäisenä, mä en oo tullu varovaiseksi tässä asiassa. Sensoreita ja tutkia voi olla vaikka kuori täynnä, mutta mikään tekoäly ei tule meidän aikanamme kehittymään sellaiseksi, että se osaa huomioida kaikki ympärillä olevat muuttujat ajaakseen autoa turvallisesti silloin kun olosuhteet ovat jotain merkittävästi tavanomaisesta poikkeavaa.Mitä luulet jos kuuskytluvun kuuohjelman insseiltä olis kysytty mielipiteitä tietokoneista ja Apollon laskeutuessa Lunaan joku olis vetäny esiin 2023 normi Samsungin ja luetellu sille speksit?
Olen itse tullut jo keski-ikäisenä elämää nähneenä varovaiseksi näissä "ei koskaan, ikinä' lausunnoissa. Siitä ei kuitenkaan ole kuin neljännesvuosisata kun yleisöpuhelimet oli vielä normi... Ja tuo sota potkaisi sähköautot todella kehitykseen.
Sen pitää toimia silloin kun tarvitaan. Ei silloin kun se haluaa. Toistaiseksi kun on ”tutkaa” tarvinnut ei se ole toiminut.Mitä nyt olen katsellut youtube videoista kun ussitonta toteutusta testaillaan, niin kyllähän se yllättävän hyvin osaa näyttää etäisyyden centtimetreinä siinä näytöllä. Toki kameroidan pitää olla puhtaita, ja etukameran täytyy olla nähnyt se este. Omassa Model 3:ssa on ussit, joten omaa kokemusta ussittomasta ei ole.
Tuosta kun opiskelet niin alkaa valjeta hieman.4D LiDARs vs 4D RADARs — Why the LiDAR vs RADAR comparison is more relevant today than ever
A few years ago, LiDAR and RADAR sensors were complementary, it didn't make any sense to do a LiDAR vs RADAR comparison. But today? With 4D LiDARs and RADARs? It does!www.thinkautonomous.ai
Nykyisissä hw3 ei ole 4d radaria, joten mahdotonta toimia lvl4 tasolla ellei dojo V2 tuo jotain ihmeellistä 2025 kesän jälkeen. Kohta jokaisessa teslassa hw4 joihin tulee 4d radar kamera yhdistelmällä voisi olla jo edistys. Tiedä mitä parannuksia hw5 tuo tullessaan muuta kuin nopeammin/sujuvammin tilannelukua. Mutta voisin kuvitella että tuo muutakin kuin pelkän 3x tehon verrattuna hw4.
Tässä vaan se kysymys on, että riittääkö pelkkä kamera? Kun katsoo FSD videoita niin aika hyvin se tuntuu riittävän, en ole muita vastaavia edes oikeastaan nähnyt.
Toki vaan LVL4, ei sillä lumipyryssä ajeta.
Seuraava kysymys sitten lidareiden ja radareiden kanssa on hinta. Jos laittaa 20k sensorit autoon niin on aika nopeasti joko tappiollinen tuote tai normaali kuluttajan saavuttamattomissa. Kuitenkin suuren luokan automaatio on se mikä säästää ihmishenkiä, ei se, että harvalla ja valitulla on LVL5.
En usko että pelkät kamerat riittää. Eikä usko yksikään autonomisen ajon johtavista tahoista, kaikilla on lidar+radar+kamerat.
Onko jotain käyttäjä videota / kokemusta näistä johtavista tahoista? En siis yritä vittuilla mutta noita FSD Beta videoita on YouTube täynnä mutta en ole itse, omin silmin, nähnyt mitään vastaavaa.
Eikös nämä waymot, googlet yms. ole periaattessa teslaa jäljessä kun heidän autonominen ajaminen vaatii vielä läjän lidareita ja radareita? Teslan autonominen ajaminen onnistuu muutamalla kameralla?Googlella löytää. Waymo, Cruise, Mobileye, sitten näitä kiinalaisia yms.
Ja sitten googlella löytää virallisia tilastoja Kaliforniasta jossa kaikki autonomisen ajon toimijat joutuvat raportoimaan onnettomuuksista, miles per intervention jne. Niitä voi sitten vertailla Teslan youtube videoihin ja arvioida missä Tesla menee.
Ahdasta ainakin tulee olemaan, mutta on noita jotkut saaneet tehtyä.Onkos Y tai 3 omistavilla kokemuksia istuttaa kolmea lasta takapenkille istuimineen(1 selkä menosuuntan, 1 naama menosuuntan ja yksi korokkeella)? Olisi kiva kuulla kokemuksia kyseisestä kombinaatiosta ja mahdollisista haasteista.
Eikös nämä waymot, googlet yms. ole periaattessa teslaa jäljessä kun heidän autonominen ajaminen vaatii vielä läjän lidareita ja radareita? Teslan autonominen ajaminen onnistuu muutamalla kameralla?
Tesla FSD beta on vielä paperilla joo level2 mutta kyllähän tuo ajaa jo huomattavasti edistyneemmin kuin mitä level 2:seen vaaditaan. Kai ymmärrät että on hiukan eri homma tuoda virallinen level4 luokitus teslan fsd:hen ja olla siten jonkinlaisessa vastuussa aikamonesta autosta? Waymot ja googlet taitaa itse operoida muutamaa autoa ja vastata niistä? Vai saako tuota level4 tason waymon ja googlen autonomista autoa ostettua itselleen?Siis Tesla on level 2, se ei ole lähelläkään autonomiaa. Johtavat tahot menevät level 4:lla.
Jos joku haluaa jotain vertailupintaa niin vuonna 2022 Cruisella oli noin 150.000km per disengament. Teslan videoista voi sitten jokainen arvioida kuinka monta kilsaa keskimäärin pääsee ennenkuin kuskin piääi ottaa ohjat tai FSD tippuu itsestään pois päältä.
Ahdasta ainakin tulee olemaan, mutta on noita jotkut saaneet tehtyä.
Tesla FSD beta on vielä paperilla joo level2 mutta kyllähän tuo ajaa jo huomattavasti edistyneemmin kuin mitä level 2:seen vaaditaan. Kai ymmärrät että on hiukan eri homma tuoda virallinen level4 luokitus teslan fsd:hen ja olla siten jonkinlaisessa vastuussa aikamonesta autosta? Waymot ja googlet taitaa itse operoida muutamaa autoa ja vastata niistä? Vai saako tuota level4 tason waymon ja googlen autonomista autoa ostettua itselleen?