Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kauppa käy kuin siimaa, rehellinen kysymys miksi hintoja pitäisi alentaa? Kilpailijat ei pysty vastaamaan nykyisiinkään hintoihin. Osakkeenomistajana haluaisin maksimaalista tuottoa.
Jos kauppa käy kun siimaa 2 miljoonan edestä ja tehtaat ja sitä myöten kulut on rakennettu 4 miljoonaa varten, niin haluatko myydä pienellä katteella enemmän autoja vai isommalla katteella vähemmän ja maksat tyhjistä tehtaista? Elon ja Tesla valitsivat selkeästi ekan vaihtoehdon. Mikä on ihan looginen ratkaisu, kun osakkeenomistajille on myyty visio räjähtävästä myyntimäärien kasvusta. Harvempi maksimaalista tuottoa haluava sijoittaja tuskin muuten hyväksyisi uusien tehtaiden rakentamisen, kun vanhatkin käyvät vajaalla teholla ja marginaalit valuu neljännes neljäksenneltä vessanpöntöstä alas. Tälle uusimmalle olivat ilmeisesti saaneet vähän tulpattua vuotoa tai saivat tuottoja enemmän muualta (en ole katsonut kuin pääluvut uutisista).
 
Jos kauppa käy kun siimaa 2 miljoonan edestä ja tehtaat ja sitä myöten kulut on rakennettu 4 miljoonaa varten, niin haluatko myydä pienellä katteella enemmän autoja vai isommalla katteella vähemmän ja maksat tyhjistä tehtaista? Elon ja Tesla valitsivat selkeästi ekan vaihtoehdon. Mikä on ihan looginen ratkaisu, kun osakkeenomistajille on myyty visio räjähtävästä myyntimäärien kasvusta. Harvempi maksimaalista tuottoa haluava sijoittaja tuskin muuten hyväksyisi uusien tehtaiden rakentamisen, kun vanhatkin käyvät vajaalla teholla ja marginaalit valuu neljännes neljäksenneltä vessanpöntöstä alas. Tälle uusimmalle olivat ilmeisesti saaneet vähän tulpattua vuotoa tai saivat tuottoja enemmän muualta (en ole katsonut kuin pääluvut uutisista).
Taitaa teslan tehtaiden tämänhetkinenkapasiteetti olla suunniteltu aikalailla 2-2.2miljoonan autoa vuositahdille(optimitilanne). Giga berliiniin hakevat lupaa kapasiteetin tuplaamiseen, mutta se on prosessi missä tarvii saada ensin luvat, sitten laajennetaan tehdasta ja toteutetaan muun muassa paremmat prosessit veden käsittelyyn, kun lisävettä ei ole tarjoa.

Teslan sijoittajamateriaali tarjoaa tehtaiden kapasiteetiksi allaolevan kuvan luvut. Kuvasta laskee yhteen niin lopputulema 2.055miljoonaa autoa per vuosi kapasiteetti tällä hetkellä. Berliinissä tän hetkinen lupa sallii 500k autoa vuodessa valmistustahdin, todellinen kapasiteetti 375k ja juuri aloitettu prosessi, että saataisiin luvat 500k/autoa lisää per vuosi valmistaa. Kaliforniassa ei taida olla oikein tilaa valmistaa enempää autoja. Kiinassa pitäisi kai hakea lupia ja laajentaa tehdasta, jos haluaisi valmistaa enemmän autoja.

Summa summarum, tesla ei ole kaukana kapasiteetista mikä on nykyisille tehtaille nykyisillä luvilla sallittu. Valmistusmäärän nostaminen vaikka neljään miljoonaan vaatii uusia lupia + tehtaiden laajennusta, uusia tehtaita tms.

1689857702081.png
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka vähän kysyntä notkahtaisi korkojen tms takia niin isossa kuvassa koko homma on vasta alussa ja sähköautoja tullaan myymään satoja miljoonia, joten hyvä olla valmiina valtavien tehtaiden kanssa ja puskea markkinat täyteen edullista tavaraa.
 
Tälle uusimmalle olivat ilmeisesti saaneet vähän tulpattua vuotoa tai saivat tuottoja enemmän muualta (en ole katsonut kuin pääluvut uutisista).

Tuloksessa painoi jonkin verran myös 328 miljoonan kertaerä joka muodostui "Other income (below operating income line) was positively impacted by FX movements on certain intercompany balances. " Eli toisin sanoen valuuttojen kurssimuutokset. Eihän tuo itse tuotantokoneisto mitenkään hyvin pärjännyt; income from operations oli heikoin sitten Q3/21.
 
Tuloksessa painoi jonkin verran myös 328 miljoonan kertaerä joka muodostui "Other income (below operating income line) was positively impacted by FX movements on certain intercompany balances. " Eli toisin sanoen valuuttojen kurssimuutokset. Eihän tuo itse tuotantokoneisto mitenkään hyvin pärjännyt; income from operations oli heikoin sitten Q3/21.
Huonommassa liikevoitossa ei ollut mitään yllättävää. Oli jo etukäteen tiedossa, että alennuksella myydyt autot, CT valmistuksen ylösajo, meksikon tehtaan rakentaminen, 4680 akkukehitys+tuotantolinjastot jne. tulevat viemään rahaa.

Ei teslan tilanne kuitenkaan niin huono ollut kuin mitä osa ketjuun kirjoittajista ennusti.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa teslan tehtaiden tämänhetkinenkapasiteetti olla suunniteltu aikalailla 2-2.2miljoonan autoa vuositahdille(optimitilanne). Giga berliiniin hakevat lupaa kapasiteetin tuplaamiseen, mutta se on prosessi missä tarvii saada ensin luvat, sitten laajennetaan tehdasta ja toteutetaan muun muassa paremmat prosessit veden käsittelyyn, kun lisävettä ei ole tarjoa.

Teslan sijoittajamateriaali tarjoaa tehtaiden kapasiteetiksi allaolevan kuvan luvut. Kuvasta laskee yhteen niin lopputulema 2.055miljoonaa autoa per vuosi kapasiteetti tällä hetkellä. Berliinissä tän hetkinen lupa sallii 500k autoa vuodessa valmistustahdin, todellinen kapasiteetti 375k ja juuri aloitettu prosessi, että saataisiin luvat 500k/autoa lisää per vuosi valmistaa. Kaliforniassa ei taida olla oikein tilaa valmistaa enempää autoja. Kiinassa pitäisi kai hakea lupia ja laajentaa tehdasta, jos haluaisi valmistaa enemmän autoja.

Summa summarum, tesla ei ole kaukana kapasiteetista mikä on nykyisille tehtaille nykyisillä luvilla sallittu. Valmistusmäärän nostaminen vaikka neljään miljoonaan vaatii uusia lupia + tehtaiden laajennusta, uusia tehtaita tms.

1689857702081.png
Niin, investoinnit käynnissä Meksikoon ja muihin tehtaisiin laajennusten saamiseksi. Mitä tapahtuu, jos se kysyntä ei olekaan parin vuoden päästä siellä missä Elon haluaa? Tai kysyntä on, mutta hintapisteen pitää olla ihan jotain muuta kuin plus-merkkisen myynnin tuottavassa hinnassa? Uusia mallejakin pitäisi tuoda esille ja omat akut ajaa ylös, Teslan track record näissä umpisurkea varsinkin lähiaikoina. Nykyisellään eivät saa edes jo asennettua kapasiteettia kaupaksi ilman isoja alennuksia ja silti projektoivat myyntiä voimakkaasti ylös investointien perusteella. Paljos se nykyarvaus on 2024 kokonaistuotannolle? Rohkeaa ja kunnianhimoista, mutta riskejä piisaa.
 
Paljonkohan muiden automerkkien hinnat nousee ja laskee vuodessa mutta se kaikki jää meillä kuluttajilla näkymättömiin kun välissä on niin jälleenmyyjää, maahantuojaa yms.? On ymmärrettävää että Teslojen kohdalla hintojen laskut ja nousut synnyttää spekulaatiota kun ei me vaan olla totuttu siihen että autovalmistaja myy tuotteen suoraan kuluttajalle.
 
Paljonkohan muiden automerkkien hinnat nousee ja laskee vuodessa mutta se kaikki jää meillä kuluttajilla näkymättömiin kun välissä on niin jälleenmyyjää, maahantuojaa yms.? On ymmärrettävää että Teslojen kohdalla hintojen laskut ja nousut synnyttää spekulaatiota kun ei me vaan olla totuttu siihen että autovalmistaja myy tuotteen suoraan kuluttajalle.
Vaikka noissa Volvoissa, mikä itsellä on, on jälleenmyyntiverkosto niin se tarkoittaa että on myös huolto. Se on ihan mukava olla uudessa autossa.
Ei minua nyt sen suuremmin innosta että joku Rane-Ranger tulee vaihtelee auton valoja tuohon kerrostalon pihaan. Mutta jokainen tavallaan.

edit. Ja ennenkuin joku sanoo että mihin sitä huoltoa tarvii, niin eikö siellä "vetokujalla" ole paikat täynnä kun koko etelä-Suomi raahaa Teslansa sinne. Joita ei siinä talon pihassa voi huoltaa.

edit2. Eli siis Tesla vois käyttää niitä voittojansa vaikkapa sen huoltoverkoston rakentamiseen?
 
Viimeksi muokattu:
Me ruvettiin nyt vähän jo heti puhumaan eri asiasta. Toki itsekin tulin vähän myöhäisherännäisenä mukaan keskusteluun. Tarkoitukseni oli ennenkaikkea vain muistuttaa että Teslan hintojen nousut- ja laskut eivät välttämättä ole mitenkään poikkeuksellisia automarkkinaan nähden. Sellaista tapahtuu varmaan muillakin valmistajilla mutta se jää meiltä kuluttajilta täysin näkymättömiin.
 
Ei minua nyt sen suuremmin innosta että joku Rane-Ranger tulee vaihtelee auton valoja tuohon kerrostalon pihaan. Mutta jokainen tavallaan.
Olihan tuo tosi näppärää, kun tunnin työ ei vienyt omaa-aikaa yhtään. Ei ollut siis väliä oliko auto omassa vai työpaikan pihassa. Koko Ranea ei tavinnut nähdä, kun mitään avaimia ei tarvinnut hänelle antaa.

Menin sitten itse vielä tarkastamaan, kun ehdin, mutta Rane oli jo lähtenyt seuraavaan tehtävään.

Etuvalot kai periaatteessa vaati huoltamon, mutta hyvät niistä tuli Ranen asentaminakin.

Toki niitä huoltamoita saisi tulla enemmän. Nyt olisi kumminkin pitkä matka ajella huoltoon. Esim se Volvo olisi helppo viedä naapuriin korjattavaksi ja vaikka kävellä kotiin.
 
Vaikka noissa Volvoissa, mikä itsellä on, on jälleenmyyntiverkosto niin se tarkoittaa että on myös huolto. Se on ihan mukava olla uudessa autossa.
Ei minua nyt sen suuremmin innosta että joku Rane-Ranger tulee vaihtelee auton valoja tuohon kerrostalon pihaan. Mutta jokainen tavallaan.

edit. Ja ennenkuin joku sanoo että mihin sitä huoltoa tarvii, niin eikö siellä "vetokujalla" ole paikat täynnä kun koko etelä-Suomi raahaa Teslansa sinne. Joita ei siinä talon pihassa voi huoltaa.

edit2. Eli siis Tesla vois käyttää niitä voittojansa vaikkapa sen huoltoverkoston rakentamiseen?
Eiköhän sitä huoltoverkostoa koko ajan laajenneta, en ihan usko että kiusallaan pitävät aliresursoituna huoltoa. Voisko Teslan huoltoverkoston niukkuus vs. Legacy valmistajat johtua siitä että Tesla on tehnyt autoja joku 10v, ja kansanmallia (model 3) 4v? Mukavastihan noita huoltopisteitä on muissa pohjoismaissa jo.
 
Sen takia Tesla avasi Euroopassakin laturit että sai valtioilta rahaa. Ei sen takia että se oli hieno ele.

Valtiolta, tai sitten latauksesta kalliin hinnan maksavilta asiakkailta. Mutta rahan takia toki, ei kai kukaan yritys nyt niin hölmö ole että hienoja eleitä tekisi. Rahaa ne tekevät.
 
Niin, investoinnit käynnissä Meksikoon ja muihin tehtaisiin laajennusten saamiseksi. Mitä tapahtuu, jos se kysyntä ei olekaan parin vuoden päästä siellä missä Elon haluaa? Tai kysyntä on, mutta hintapisteen pitää olla ihan jotain muuta kuin plus-merkkisen myynnin tuottavassa hinnassa? Uusia mallejakin pitäisi tuoda esille ja omat akut ajaa ylös, Teslan track record näissä umpisurkea varsinkin lähiaikoina. Nykyisellään eivät saa edes jo asennettua kapasiteettia kaupaksi ilman isoja alennuksia ja silti projektoivat myyntiä voimakkaasti ylös investointien perusteella. Paljos se nykyarvaus on 2024 kokonaistuotannolle? Rohkeaa ja kunnianhimoista, mutta riskejä piisaa.
Onhan se rohkeaa ja kunnianhimoista, mutta näin kasvuyhtiö toimii. Meksikon tehdas taitaa olla sitä uutta mallia varten, onko se sitten M2, "robotaksi" vai mikälie. Mutta jos julkaisevat halvemman mallin, ei myyntimäärien reilu kasvu ole mitenkään utopiaa.
 
Next gen vehicle platformista sanottiin aikaisemmassa teslan tilaisuudessa, että tavoite sille on 50% pienempi valmistuskustannus. Tuosta voi arvella mihin hinta teoriassa vois asettua, JOS tavoite valmistuskustannustavoite täyttyy ja on painetta laittaa hinta minimiin.

Meksikon tehtaalta tulee useampi eri auto jotka perustuvat next gen vehicle platformiin. Jos pitäisi arvata niin meksikkosta tulee model 2 tai mikä halpismallin nimi sitten onkaan ja robotaxi.
 
Itse olen käsittänyt, että robotakseja pitäisi olla kaikki Teslan autot 2019 vuodesta eteenpäin joten mihin ihmeeseen sitä rokotaksiksi nimettyä mallia tarvitaan?
 
Onhan se rohkeaa ja kunnianhimoista, mutta näin kasvuyhtiö toimii. Meksikon tehdas taitaa olla sitä uutta mallia varten, onko se sitten M2, "robotaksi" vai mikälie. Mutta jos julkaisevat halvemman mallin, ei myyntimäärien reilu kasvu ole mitenkään utopiaa.
No niin JOS julkaisevat. Ja sitten pitäisi saada vielä tuotanto ylös jne. Kuitenkin vähintään koko 2024 pitäisi saada nykyinen mallisto uppoamaan huomattavasti isommissa määrin markkinaan, joka kokonaisuudessaan tuntuu pehmenevän pahasti ja tulee entistä enemmän kovaa kilpailua. Nykyisen kehityksen track recordilla on hyvin, jos mexicon tehdas saa 2025 ulos ekat next gen autot.
 
No niin JOS julkaisevat. Ja sitten pitäisi saada vielä tuotanto ylös jne. Kuitenkin vähintään koko 2024 pitäisi saada nykyinen mallisto uppoamaan huomattavasti isommissa määrin markkinaan, joka kokonaisuudessaan tuntuu pehmenevän pahasti ja tulee entistä enemmän kovaa kilpailua. Nykyisen kehityksen track recordilla on hyvin, jos mexicon tehdas saa 2025 ulos ekat next gen autot.
Mitään virallista aikataulua ei ole annettu meksikon tehtaalle. Indikaatioita siitä on, että ei ainakaan ennen q1 2025 kannata pidätellä hengitystä. Ei ehkä ihan vielä silloinkaan

A recent report from China has suggested that Tesla Gigafactory Mexico is now expected to start vehicle production around Q1 2025. The electric vehicle maker reportedly shared the updated target timeframe to component suppliers in China.
 
Teslassa on se kiva, että kuluttaja ja maapallokin ehkä voittaa pitkässä juoksussa tuon kirittämisen takia.
Kyllä itelläki Tesla on ainoana mielessä sähköautoista, kun muut on niin kalliita.

Nettiautoonkin kun yrittää jotain "hinta/laatusuhde-halpaa" neliveto sähköautoa riittävillä tiloilla, niin esim. halvin Enyaq on 46 800e (107tuhatt km). Kyllähän tuo Model Y on se "corolla" sillä poikkeuksella, että siinä oikeasti on kivoja ominaisuuksia - kuten 5.0s 0-100km/h ja adaptiivista vakkaria ja valoa yms.. ja hyvät tilat.


Jos olisin rahamies, ja onhan niitäkin Suomessa, niin kyllähän just jotkun i4 50m bmw tms. EQE-Suvit on kovia pelejä, mutta nk. tavalliselle ihmiselle Tesla on "saavutettavissa oleva unelma". Toki omakin auto maksaa tuosta sen 30k vähemmän, kuin Tesla Y, että ihan vielä en kykene perustelemaan sähköautoa, kun oletettavasti arvonalenema on Teslassa vielä polttoainekuluja suurempaa ja esim. 4v. päästä saattaa oikeinkin olla saatavilla järkisähköautoa markinoilla..

Innolla odotan Highlander-Model 3:sta, koska teoriassa Teslalla on nyt ollut aikaa hioa prosessaja yms. eli voisi kuvitella että linjastolta saadaan sellainen auto ulos, joka haluttiin.
Itse toivoisin Teslalle myös sitä nk. "kakkosauto-akkua", eli perheen ykkösautoon iso akku, mutta että olisi saatavilla vielä merkittävästi edullisempi Tesla esimerkiksi 350km ts. noin 250km talvirangella..


1689882942501.png


1689882830639.png
 
Teslassa on se kiva, että kuluttaja ja maapallokin ehkä voittaa pitkässä juoksussa tuon kirittämisen takia.
Kyllä itelläki Tesla on ainoana mielessä sähköautoista, kun muut on niin kalliita.

Nettiautoonkin kun yrittää jotain "hinta/laatusuhde-halpaa" neliveto sähköautoa riittävillä tiloilla, niin esim. halvin Enyaq on 46 800e (107tuhatt km). Kyllähän tuo Model Y on se "corolla" sillä poikkeuksella, että siinä oikeasti on kivoja ominaisuuksia - kuten 5.0s 0-100km/h ja adaptiivista vakkaria ja valoa yms.. ja hyvät tilat.


Jos olisin rahamies, ja onhan niitäkin Suomessa, niin kyllähän just jotkun i4 50m bmw tms. EQE-Suvit on kovia pelejä, mutta nk. tavalliselle ihmiselle Tesla on "saavutettavissa oleva unelma". Toki omakin auto maksaa tuosta sen 30k vähemmän, kuin Tesla Y, että ihan vielä en kykene perustelemaan sähköautoa, kun oletettavasti arvonalenema on Teslassa vielä polttoainekuluja suurempaa ja esim. 4v. päästä saattaa oikeinkin olla saatavilla järkisähköautoa markinoilla..

Innolla odotan Highlander-Model 3:sta, koska teoriassa Teslalla on nyt ollut aikaa hioa prosessaja yms. eli voisi kuvitella että linjastolta saadaan sellainen auto ulos, joka haluttiin.
Itse toivoisin Teslalle myös sitä nk. "kakkosauto-akkua", eli perheen ykkösautoon iso akku, mutta että olisi saatavilla vielä merkittävästi edullisempi Tesla esimerkiksi 350km ts. noin 250km talvirangella..
1689920386746.png


Tai volkkarilta:
1689920810818.png

Vaikka olenkin samaa mieltä, että Teslan hinnoittelu on nyt hyvä kilpailijoihin verrattuna, niin se että ottaa jonkun kuvakaappauksen nettiautosta vs uuden hinta, on aika hölmöä. Ja kun tiedetään että sähkäreiden myynti on hidastunut niin Enyaqin hinnassa on pikkuhiljaa taas neuvotteluvaraakin ja/tai nykyautostaan saa paremman hyvityksen kuin teslalta.
 
^Onko tuohon hintaan noin samat varusteet kuin MYLR?

Ottiko alkuperäinen postaaja listaukseensa autoja joissa oli samat varusteet? Miksi siis minun pitäisi tätä ruveta miettimään?

Tosin, se tärkein noita alkuperäisen postaajan listaamista, adaptiivinen vakkari, löytyy kaikista. Valo (ts. lasikatto) on makuasia ja monet Teslaomistajatkin virittelee lasikattojensa peitoksi erinäisiä kankaita kun se ei vaan ole kovin käytännöllinen talvella, eikä keskikesällä. Ja tiloistakin voi olla montaa mieltä; olin yllättynyt kuinka kapea model y:n kontti on ja luiska katto ei tee takakontista koiraperheelle mitenkään hyvää. Matkustajille tilat toki luokassaan erinomaiset.

Ja sitten niitä varusteita, mitä Teslaan ei saa edes rahalla, löytyy myös noista volkkarin hinnat alkaen malleista; tutkat, lämmitetty tuulilasi, mittaristo, AA/CarPlay, sisätilojen tunnelmavalaistus, jne.
 
Viimeksi muokattu:
^Ja milläs rahalla saa volkkariin tai skeidaan Teslan suorituskyvyn?
Lähinnä otin kantaa sen takia, kun Tesloissa on käytännössä aina kaikki varusteet. Toki et kaikkea saa mitä johonkin muuhun, mutta on esim sähköpenkit muistilla ja ratti liikkuu myös sähköllä. Sekä audiojärjestelmä on varsin hyvä.
Ei ole reilua ottaa muilta merkeiltä karvahattuja vertailuun, siksi kysyin. Toki jokainen arvostaa eri asioita. Jotkut haluaisivat varmasti sähköautoon veivi-ikkunat ja käsiryypyn. (tosikoille tiedoksi että tuo oli sarkasmia)
Mutta jokainen valitsee minkä haluaa.
 
Lähinnä otin kantaa sen takia, kun Tesloissa on käytännössä aina kaikki varusteet. Toki et kaikkea saa mitä johonkin muuhun, mutta on esim sähköpenkit muistilla ja ratti liikkuu myös sähköllä. Sekä audiojärjestelmä on varsin hyvä.
Ei ole reilua ottaa muilta merkeiltä karvahattuja vertailuun, siksi kysyin. Toki jokainen arvostaa eri asioita. Jotkut haluaisivat varmasti sähköautoon veivi-ikkunat ja käsiryypyn. (tosikoille tiedoksi että tuo oli sarkasmia)
Mutta jokainen valitsee minkä haluaa.

Lähinnä otit kantaa nyt siitä näkökulmasta, että mielestäsi kaikkien muiden valmistajien pitäisi täyttää Teslan varusteluettelo, mutta Teslan ei tarvitse täyttää muiden. Eli kun muut tarjoavat ominaisuuksia, jotka Teslasta puuttuvat, ne ovat mielestäsi turhia ja kun taas toistepäin, niin ne ovat pakollisia eikä muuta voi hyväksyä.

Teslat ovat kaikki kulimalleja. Silloin sitä voi hyvin verrata muiden kulimalleihin. Varsinkin kun kummastakin silloin puuttuu varusteita joita toinen kaipaisi.
 
Teslat ovat kaikki kulimalleja. Silloin sitä voi hyvin verrata muiden kulimalleihin. Varsinkin kun kummastakin silloin puuttuu varusteita joita toinen kaipaisi.
Ei poista kuitenkaan sitä faktaa, että volkkarit, skeidat jne ovat kalliimpia kuin teslat (lähes samoilla varusteilla). Teslassa on omat puutteensa ja itseänikin ärsyttää siinä autossa monet asiat. Eikä vähiten ehkä historian huonoin jälkimarkkinointi ja huolto.

Ei siltikään ollut käytännössä edes verrokkia nykyhinnoilla, minkä olisi teslan sijasta voinut tilata. Ja melkein kaikki isoakkuiset on tullut koeajettua ja iso osa myös moneen kertaan.
 
Lähinnä otit kantaa nyt siitä näkökulmasta, että mielestäsi kaikkien muiden valmistajien pitäisi täyttää Teslan varusteluettelo, mutta Teslan ei tarvitse täyttää muiden. Eli kun muut tarjoavat ominaisuuksia, jotka Teslasta puuttuvat, ne ovat mielestäsi turhia ja kun taas toistepäin, niin ne ovat pakollisia eikä muuta voi hyväksyä.

Teslat ovat kaikki kulimalleja. Silloin sitä voi hyvin verrata muiden kulimalleihin. Varsinkin kun kummastakin silloin puuttuu varusteita joita toinen kaipaisi.
Juurikin näin. Ja sinä katselet toisesta suunnasta ja et voi käsittää toista katsontatapaa.
Sanoisin että Tesla on kuitenkin enemmin puolessavälissä varusteissa, koska ei ole karvalakki. Siksi perustan että ei ole reilua. Mutta kunnioitan toki näkemystäsi, se on sinun maailmassasi se ainut oikea. Makuja on monia.

Sellainen asia on tullut itselle monasti mieleen. Kun esim vag kulkineiden lisävarusteita katsoo. Niin auton hintahaarukka voi olla vaikka 50-70ke. Tämä siis ihan hatusta, mutta suuruusluokka on mielestäni tuossapaikkella. Väitän että täysin ladatun auton hinta voisi olla silloin 55-60ke jos kaikkiin laitettaisiin kaikki.
Olisiko se muiden mielestä hyvä vai huono juttu?
 
Ottiko alkuperäinen postaaja listaukseensa autoja joissa oli samat varusteet? Miksi siis minun pitäisi tätä ruveta miettimään?

Tosin, se tärkein noita alkuperäisen postaajan listaamista, adaptiivinen vakkari, löytyy kaikista. Valo (ts. lasikatto) on makuasia ja monet Teslaomistajatkin virittelee lasikattojensa peitoksi erinäisiä kankaita kun se ei vaan ole kovin käytännöllinen talvella, eikä keskikesällä. Ja tiloistakin voi olla montaa mieltä; olin yllättynyt kuinka kapea model y:n kontti on ja luiska katto ei tee takakontista koiraperheelle mitenkään hyvää. Matkustajille tilat toki luokassaan erinomaiset.

Ja sitten niitä varusteita, mitä Teslaan ei saa edes rahalla, löytyy myös noista volkkarin hinnat alkaen malleista; tutkat, lämmitetty tuulilasi, mittaristo, AA/CarPlay, sisätilojen tunnelmavalaistus, jne.
Mittaristoja itse asiassa saa kolmannelta osapuolelta, esimerkiksi:
Mutta tosiaan ei saa tehdasasennuksena.
 
Juurikin näin. Ja sinä katselet toisesta suunnasta ja et voi käsittää toista katsontatapaa.

En voi en. Mielestäni Teslastani puuttuu niin oleellisia varusteita, ettei sitä voi kutsua miksikään kovin hyvin varustelluksi. Ei pahalla. Olisin maksanut niistä mielelläni itse lisää, jäin kaipaamaan montaa ihanaa asiaa edellisestä autostani. Toki se ehkä oli lähemmäksi sitä "melkein täysin varusteltua" sitten.

Kun tottuu parempaan, niin heikompaan on aina vaikea siirtyä. Jos on tullut toisesta suunnasta, niin varmasti näkökanta on eri.

Sellainen asia on tullut itselle monasti mieleen. Kun esim vag kulkineiden lisävarusteita katsoo. Niin auton hintahaarukka voi olla vaikka 50-70ke. Tämä siis ihan hatusta, mutta suuruusluokka on mielestäni tuossapaikkella. Väitän että täysin ladatun auton hinta voisi olla silloin 55-60ke jos kaikkiin laitettaisiin kaikki.
Olisiko se muiden mielestä hyvä vai huono juttu?

Eihän se hinta luultavasti noin alhaiseksi jäisi. Pelkästään kunnolliset nappanahkaiset urheilupenkit ovat useamman tuhannen euroa. Kääntyvät matriisivalot (jotka pitäisi olla jokaisessa autossa vakiovarusteena nykypäivänä) ovat nekin jonkun hintaisia, HUDit nyt lienee melkein ilmaisia. Perinteisesti kun saa kaikkea mahdollista, niin silloin hintakin nousee. Joka tapauksessa, Volkswagenitkaan ei yleensä myydä "ilman varusteita", vaan asiakkaita ohjataan näihin Business/Business Pro/mitälienimiä varustemalleihin, joissa on jo kaikenlaista. Eikä niiden preemio taas ole niin suuri kuin yksittäin valittujen varusteiden.

Aina maailmassa tuote, jota on saanut muokata mieleisekseen on maksanut enemmän kuin hyllyltä ostettu kapistus. Tämä ei siis koske autoja pelkästään, vaan ihan jokaista tuotetta. Taloista siihen kahvipakettiin. Toisen mielestä Juhla Mokka on täysin varusteltu tuote ja 4 pakettia eurolla, toisen mielestä on kiva kun saa ostaa kahvia eri makuisena ja se onkin 40€ paketilta.
 
Lähinnä otit kantaa nyt siitä näkökulmasta, että mielestäsi kaikkien muiden valmistajien pitäisi täyttää Teslan varusteluettelo, mutta Teslan ei tarvitse täyttää muiden. Eli kun muut tarjoavat ominaisuuksia, jotka Teslasta puuttuvat, ne ovat mielestäsi turhia ja kun taas toistepäin, niin ne ovat pakollisia eikä muuta voi hyväksyä.

Teslat ovat kaikki kulimalleja. Silloin sitä voi hyvin verrata muiden kulimalleihin. Varsinkin kun kummastakin silloin puuttuu varusteita joita toinen kaipaisi.

Mitä sellaisia ominaisuuksia Tesloista puuttuu, joita muut tarjoavat ja edullisemmin? Aika vaikea keksiä mitään ja itselle oli oikeasti suorastaan järkytys kun ajoin ekaa kertaa isäukon > 60 k€ Id4 GTX:ää, jossa on ihan samanlaiset paskat manuaalipenkit kuin vuoden -88 Opel Kadetissa joka oli ensimmäinen autoni ikinä ja maksoi 3000 mk.

Kiinnostaisi aidosti tietää, koska tyyliin HUDin lisäksi ei kyllä äkkiseltään tule muilta merkeiltä mieleen oikeastaan yhtäkään lisävarustetta jota saisi edes rahalla, mutta joka ei olisi Teslassa vakiona.

En siis itse omista vielä mitään sähköautoa, lähinnä olen tässä harkinnut sellaisen hankkimista ja aika vaikea kyllä keksiä yhtäkään autoa joka tarjoaisi tavalliselle lapsiperheelle parempaa bang/buckkia kuin Teslan mY.
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin näin. Ja sinä katselet toisesta suunnasta ja et voi käsittää toista katsontatapaa.
Sanoisin että Tesla on kuitenkin enemmin puolessavälissä varusteissa, koska ei ole karvalakki. Siksi perustan että ei ole reilua. Mutta kunnioitan toki näkemystäsi, se on sinun maailmassasi se ainut oikea. Makuja on monia.

Sellainen asia on tullut itselle monasti mieleen. Kun esim vag kulkineiden lisävarusteita katsoo. Niin auton hintahaarukka voi olla vaikka 50-70ke. Tämä siis ihan hatusta, mutta suuruusluokka on mielestäni tuossapaikkella. Väitän että täysin ladatun auton hinta voisi olla silloin 55-60ke jos kaikkiin laitettaisiin kaikki.
Olisiko se muiden mielestä hyvä vai huono juttu?

Jos luet esimerkiksi omat viestini, kyllä, arvostan eri asioita. Mutta en ottanut kantaa niihin, joista olen samaa mieltä. LR Teslan suorituskyky on erittäin hyvä, mutta sen lisäksi nuo muut mainitsemasi eivät ole niin merkittäviä itselleni; yhdessä autossani sähkösäädöt oli ja en jäänyt kaipaamaan; kun kuski ei vaihdu kovin usein niin hyöty on hyvin pieni. Äänentoistosta pääsee autossa valitettavasti nauttimaan kunnolla vain paikallaan ollessa, joten mieluummin panostan siihen kotona; ja kaikissa yli 25t€ vagineissa olleiden vakiokaiuttimien laatu on ollut ajomatkakuunteluun riittävät. Ehkä jossain laadukkaassa autossa, jossa rengasmelu on maltillisempi, tähän voisi panostaa.
 
Mitä sellaisia ominaisuuksia Tesloista puuttuu, joita muut tarjoavat ja edullisemmin? Aika vaikea keksiä mitään ja itselle oli oikeasti suorastaan järkytys kun ajoin ekaa kertaa isäukon > 60 k€ Id4 GTX:ää, jossa on ihan samanlaiset paskat manuaalipenkit kuin vuoden -88 Opel Kadetissa joka oli ensimmäinen autoni

Kiinnostaisi aidosti tietää, koska tyyliin HUDin lisäksi ei kyllä äkkiseltään tule muilta merkeiltä mieleen oikeastaan yhtäkään lisävarusteita jota saisi edes rahalla, mutta joka ei olisi Teslassa vakiona.
No vaikkapa ilmastoidut penkit. Tai esim. invertteri + suko-töpseli.
 
No vaikkapa ilmastoidut penkit. Tai esim. invertteri + suko-töpseli.
Katsotaan ne ilmastoidut penkit sitten näihin vaggilaisiin, kun saataisiin ne edes sähköisesti säädettäväksi, ilman että tarvii ottaa jotain toisiksi parasta lisävarustepakettia.
 
No vaikkapa ilmastoidut penkit. Tai esim. invertteri + suko-töpseli.
Heetkonen, eikö Teslassa ole kontissa 230V töpseliä?? Jossain näin että oli kehuttu jotain camping-moodiakin. Itse ajattelin sähkiksellä saavan täällä landella sähkökatkon ajaksi siniaaltoista sähköä kiertovesilumpuille ettei aggregaattia tarvitsisi. Ja tietty nuo leirintäsähköt.
 
Kyllä on vähissä Teslan varusteet kun tarvii perustella hyvää varustelua sähköpenkeillä. Vaikka epäilenkin etten saa rehellistä vastausta kun näin kysyn, niin kuinka monta kertaa esim. @Smugu tai @BongisKhan olette koskeneet (tai olisi ollut tarve koskea, jos Tesla jo löytyy) oman autonne penkin säätöihin viimeisen kuukauden aikana?
 
Kun tottuu parempaan, niin heikompaan on aina vaikea siirtyä. Jos on tullut toisesta suunnasta, niin varmasti näkökanta on eri.

Eihän se hinta luultavasti noin alhaiseksi jäisi. Pelkästään kunnolliset nappanahkaiset urheilupenkit ovat useamman tuhannen euroa. Kääntyvät matriisivalot (jotka pitäisi olla jokaisessa autossa vakiovarusteena nykypäivänä) ovat nekin jonkun hintaisia, HUDit nyt lienee melkein ilmaisia. Perinteisesti kun saa kaikkea mahdollista, niin silloin hintakin nousee. Joka tapauksessa, Volkswagenitkaan ei yleensä myydä "ilman varusteita", vaan asiakkaita ohjataan näihin Business/Business Pro/mitälienimiä varustemalleihin, joissa on jo kaikenlaista. Eikä niiden preemio taas ole niin suuri kuin yksittäin valittujen varusteiden.

Aina maailmassa tuote, jota on saanut muokata mieleisekseen on maksanut enemmän kuin hyllyltä ostettu kapistus. Tämä ei siis koske autoja pelkästään, vaan ihan jokaista tuotetta. Taloista siihen kahvipakettiin. Toisen mielestä Juhla Mokka on täysin varusteltu tuote ja 4 pakettia eurolla, toisen mielestä on kiva kun saa ostaa kahvia eri makuisena ja se onkin 40€ paketilta.
Minäpä olen tullut sieltä äärimmäisen varusteltujen autojen suunnasta model Y:n käyttäjäksi ja pidän varustekokonaisuutta silti hyvänä. Toisaalta listaamasi puutteet ovat juuri niitä, mitä itsekin kaipaisin eli HUD, penkit reisituella ja ilmastoinnilla sekä matriisivalot. Listaan kuuluu minusta vielä 360 näkymä, jalalla aukaistava kontti ja säädettävä alusta. Ehkä myös AA/CP. Kaikenmaailman imuovia, penkkien sivutukien automaattisäätymistä, porttikonkikameroita jne. en ole jäänyt kaipaamaan. Tesla tarjoaa hintaansa nähden kiistatta hyvän paketin sähköautoa ja varusteita.

Voisi sanoa: Y/3 = aina kulimalli ja Y/3 kulimalli ≠ muiden valmistajien kulimalli.

Täysi typeryys Teslan touhussa on, että kolmosesta ja Y:stä puuttuu tarpeellisia ja turvallisuutta edistäviä varusteita, ei vain jotain ylellisyysvitkuttimia. Esimerkiksi HUD, matriisivalot ja 360 näkymä ovat minusta sellaisia.

Kyllä on vähissä Teslan varusteet kun tarvii perustella hyvää varustelua sähköpenkeillä. Vaikka epäilenkin etten saa rehellistä vastausta kun näin kysyn, niin kuinka monta kertaa esim. @Smugu tai @BongisKhan olette koskeneet (tai olisi ollut tarve koskea, jos Tesla jo löytyy) oman autonne penkin säätöihin viimeisen kuukauden aikana?
Jos autolla onkin toinen erimittainen ja säännöllisesti ajava kuljettaja, niin automaattisesti säätyvä sähköpenkki on tarpeellinen. Esimerkiksi perheissä tämä on kovin yleistä. Vai miten oikein asiaa ajattelit?
 
Jos autolla onkin toinen erimittainen ja säännöllisesti ajava kuljettaja, niin automaattisesti säätyvä sähköpenkki on tarpeellinen. Esimerkiksi perheissä tämä on kovin yleistä. Vai miten oikein asiaa ajattelit?

Kyllä, ymmärrän perustelut, mutta ainakin omassa parisuhteessa pääsääntöisesti ajellaan eri autoilla ja silloin kun ajetaan samalla autolla niin sitä tapahtuu sen verran harvoin, että noita säätöjä joutuu rukkaamaan vain pari kertaa vuodessa. Kyseenalaistankin tässä nyt juuri sitä, että kuinka usein nämä sähköpenkkejä hehkuttavat oikeasti niistä hyötyvät. Ja monet muut varusteet, kuten tutkat on huomattavasti useammin hyödyllisiä.
 
Heetkonen, eikö Teslassa ole kontissa 230V töpseliä?? Jossain näin että oli kehuttu jotain camping-moodiakin. Itse ajattelin sähkiksellä saavan täällä landella sähkökatkon ajaksi siniaaltoista sähköä kiertovesilumpuille ettei aggregaattia tarvitsisi. Ja tietty nuo leirintäsähköt.
Ei ole ja ei kai sellaisia autoja ole kuin muutama korealainen? Ja kiinalaisilla taisi olla myös.
 
Kyllä on vähissä Teslan varusteet kun tarvii perustella hyvää varustelua sähköpenkeillä. Vaikka epäilenkin etten saa rehellistä vastausta kun näin kysyn, niin kuinka monta kertaa esim. @Smugu tai @BongisKhan olette koskeneet (tai olisi ollut tarve koskea, jos Tesla jo löytyy) oman autonne penkin säätöihin viimeisen kuukauden aikana?

Perheessä on yksi auto ja kaksi kuskia, joten nykyisen menopelin muistillisia sähköpenkkejä tulee käytettyä lähes päivittäin ja vittuttaa suunnattomasti pelkkä ajatuskin siitä, että pitäisi joka kerta autoon hypätessä ruveta käsin runkkaamaan penkkejä.
 
Kyllä on vähissä Teslan varusteet kun tarvii perustella hyvää varustelua sähköpenkeillä. Vaikka epäilenkin etten saa rehellistä vastausta kun näin kysyn, niin kuinka monta kertaa esim. @Smugu tai @BongisKhan olette koskeneet (tai olisi ollut tarve koskea, jos Tesla jo löytyy) oman autonne penkin säätöihin viimeisen kuukauden aikana?
En kertaakaan, mutta joka kerta kun nousen autosta, penkki siirtyy automaattisesti taakse ja ratti eteen (helpottaa sisääntuloa ja autosta poistumista). Samoin kun puoliso lähtee ajamaan autolla ja tunnistaa hänet kuskiksi, siirtää automaattisesti penkin, ratin ja sivupeilit hänen asetuksiinsa. Eli olisiko vastaus sitten vaikkapa, että n. 3-10 kertaa päivässä tulee ”koskettua” säätöihin.
 
Mitä sellaisia ominaisuuksia Tesloista puuttuu, joita muut tarjoavat ja edullisemmin? Aika vaikea keksiä mitään ja itselle oli oikeasti suorastaan järkytys kun ajoin ekaa kertaa isäukon > 60 k€ Id4 GTX:ää, jossa on ihan samanlaiset paskat manuaalipenkit kuin vuoden -88 Opel Kadetissa joka oli ensimmäinen autoni ikinä ja maksoi 3000 mk.

Urheilupenkit, kun nyt niistä puhut. Mielellään materiaalilla, joka olisi mukava ja hengittävä. Teslan penkit tuntuu olleen suunniteltu möhömahoille, joiden perse hikoilee joka tapauksessa ja joilla on lyhyet jalat. Siltä se ainakin tuntuu, materiaali on epämukava, reisitukea ei voi säätää ja sivuilla ei ole mukavasti tukea. Kaiken kaikkiaan, Opel Kadetissa oli luultavasti mukavampi materiaali (eikös siinä vanhat kunnon kangaspenkit aikoinaan ollut?) kuin nykyisissä 120k€ Tesloissakaan.

Toinen ehdoton puute on kunnolliset kääntyvät valot. Suomessa kun on puolet vuodesta todella pimeää, niin se kelpaisi. Ja koska Suomessa on myös joskus kuulemma kylmä, niin edellisessä autossa ollut lämmitettävä tuulilasi oli mitä mahtavin ominaisuus. HUDin mainitsitkin jo itse, mutta sekin olisi mukava, koska edessä ei ole mittaristoa (lähinnä navia varten, joka on nyt todella epämukava käyttää jos on paljon pieniä käännöksiä lyhyessä ajassa).

Eikä se Google Carplay haittaisi myöskään, tosin tämä menee samalle akselille kuin muut puuttuvat asiat itse käyttöliittymästä lähtien fyysisistä napeista joten jätetään se nyt "älytön suunnittelu" osastolle eikä niinkään ominaisuuksiin. Ihan kuten sadetunnistin.

230V olisi ollut myös aika tarpeellinen, kun autossa on kuitenkin iso akku. En ymmärrä.

En siis itse omista vielä mitään sähköautoa, lähinnä olen tässä harkinnut sellaisen hankkimista ja aika vaikea kyllä keksiä yhtäkään autoa joka tarjoaisi tavalliselle lapsiperheelle parempaa bang/buckkia kuin Teslan mY.

Ei varmasti bang-for-buck, aivan kuten kulimallin Skoda Octavia ennen sitä. Mutta auto on muutakin kuin se halvin kapistus jolla siirtyä paikasta A paikkaan B. En sitten osaa sanoa oisiko lapsiperheelle kuitenkin joku isompi vekotin vielä parempi "bang for buck", koska taaksepäin avautuvat sivuovet olivat aika näppäriä niissä isoissa möhköissä mitä joskus käytellyt. Ja lapsille oli pienempänä (omani eivät ole enää niin nuoria että tarvitsisi niin välittää) todella helppoa sellaisiin kavuta ja mennä jokaiselle penkkiriville (eikä nyrkistä tule niin helposti kun ei istuta kiinni toisissaan).
 
Ei ole ja ei kai sellaisia autoja ole kuin muutama korealainen? Ja kiinalaisilla taisi olla myös.
Onhan siinä jo monta. Jotain kehuttiin jossain koeajossa lähiaikoina että "tällä sähköistäisi vaikka puutarhajuhlat".
Ajatus lähti mulla kai siitä että F150 Lightning kehuttiin aika paljon kyseistä ominaisuutta. Mm. Texasin taannoisten sähkökatkojen aikaan. Ja ylipäänsä artikeleissa spekuloitu asialla. Se olis mulle yksi merkittävä tekijä. Oikeastaan enemmän kuin polttoainekulut koska viiden tonnin kilsoilla ei valtavaa säästöä tule. Toinen asia on sitten onko niissä kaikissa "aitoa" vaihtovirtaa tuottavat invertterit. Sen kun herkkä elektroniikka vaatii mm. ne juuri mainitsemani kiertovesipumput.
 
Olisikos nyt hyvä muistaa että tesla 3/y on tällähetkellä se "corolla" eli kansan perusauto. Miksi nyt puhutaan ilmastoiduista penkeistä? Silloin parempi katsella mersua ja bemaria kuin volkkaria tai skodaa, siis tuolla vaatimustasolla.

Mun mielestä MYLR on varusteiltaan ja hinnaltana ylivoimainen ykkönen. Jos halutaan noita norpannahkapenkkejä ilmastoituna niin silloin pitää katsoa muita autoja. Ei Tesla Y ole mikään premium auto. Kaukana mistään täydellisestä.
Jos siihen saisi alustan ja ohjauksen mukavuuden sekä sporttipenkit vaikka Enyakista niin sitten voisi olla omaan mieleen lähellä täydellistä, siis tuossa hintaluokassa. Mutta taas skeida mikä sisältää nuo puutteet, on taas voimalinjaltaan ja sisätiloiltaan paaaaaaljon huonompi.
 
Kyseenalaistankin tässä nyt juuri sitä, että kuinka usein nämä sähköpenkkejä hehkuttavat oikeasti niistä hyötyvät. ¨
Joka ikinen kerta siitä hyötyy merkittävästi jos autolla on viimeksi ajanut vaimo.

Meillä Tesla toimii molempien ykkösautona ja kuski vaihtuu koko ajan. Kakkosautossa on manuaalipenkki ja itse en pääse autoon kunnolla edes sisään kun se on vaimon asennossa. Ja joudun säätämään joka kerta penkin korkeutta, etäisyyttä ja selkänojan kulmaa. Käytännössä sen säätämisen jälkeenkin penkki on päin persettä kun en jaksa hioa ajoasentoa niiden manuaalisäätöjen vuoksi kohdilleen, vaan riittää että ajaminen onnistuu (koska taas seuraavalla ajokerralla sama rumba edessä).

Teslan kuskin tunnistavalla sähkösäädöllä asiaa ei tarvia miettiä ollenkaan, vaan penkki on aina siellä mihin sen on säätänyt ja edes muistipainikkeita ei tarvi painaa.
 
Ei saa Teslaan kaikkea sitä mitä Rols Royceen, mutta vakiona on kaikki tarpeellinen todella hyvään hintaan.

Tämän on aika moni huomannut kun Model Y on myydyin auto, enkä ihmettele yhtään.
 
^Ja milläs rahalla saa volkkariin tai skeidaan Teslan suorituskyvyn?
Lähinnä otin kantaa sen takia, kun Tesloissa on käytännössä aina kaikki varusteet. Toki et kaikkea saa mitä johonkin muuhun, mutta on esim sähköpenkit muistilla ja ratti liikkuu myös sähköllä. Sekä audiojärjestelmä on varsin hyvä.
Ei ole reilua ottaa muilta merkeiltä karvahattuja vertailuun, siksi kysyin. Toki jokainen arvostaa eri asioita. Jotkut haluaisivat varmasti sähköautoon veivi-ikkunat ja käsiryypyn. (tosikoille tiedoksi että tuo oli sarkasmia)
Mutta jokainen valitsee minkä haluaa.

Itselläni ei ainakaan ole suorituskyvyllä mitään väliä, jos siitä löytyy se n. 8sek sataseen ja riittävästi puhtia ettei ylämäessä hiipu vauhti. Myöskin sähköllä säädöt saa jättää oman onnensa nojaan, kunhan ei muovilla joudu istumaan. Teslassa on paljon hyvää, mutta nuo muovipenkit on kyllä sellaista paskaa et oksat pois.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä, ymmärrän perustelut, mutta ainakin omassa parisuhteessa pääsääntöisesti ajellaan eri autoilla ja silloin kun ajetaan samalla autolla niin sitä tapahtuu sen verran harvoin, että noita säätöjä joutuu rukkaamaan vain pari kertaa vuodessa. Kyseenalaistankin tässä nyt juuri sitä, että kuinka usein nämä sähköpenkkejä hehkuttavat oikeasti niistä hyötyvät. Ja monet muut varusteet, kuten tutkat on huomattavasti useammin hyödyllisiä.
Käyttötapauksia riittää ja kuskin mukaan säätyvät sähköpenkit ovat käyttökelpoinen ominaisuus monelle, varsinkin jos autoja on vain yksi tai ne ovat ominaisuuksiltaan hyvin erilaisia. Kun perheen aikuisten pituusero on +20cm niin, sitä penkin nitkuttamista ei vain jaksa. Kyseenalaistaa voi, kannattaa kuitenkin asemoitua erilaisten käyttäjien asemaan ensin.

Penkkien kritisoinnin ymmärrän hyvin. Autobisnes menee näiden vegenahkapenkkien kanssa huonoon suuntaan, ne hiostavat kunnolla. Mieluummin alcantaraa tai kunnon tummat kangaspenkit. Toisaalta keinonahkapenkit on kangaspenkkejä helpommat pitää puhtaana (ainakin mustat). Ymmärrän myös, miksi nahkapenkit eivät ole in. Kauhea haloo tulisi tietyissä piireissä.

Itse voisin hyvinkin olla kiinnostunut esimerkiksi hyvin varustellusta Enyaqista, joka on model Y:tä paljon hienomman näköinen, penkit paremmat ja omaa käyttökelpoisen muotoisen kontin. Moni muukin ominaisuus on Teslaa paremmin. Kuitenkin henkilökohtaisesti vieroksuttaa hidas softa, akun lämmityksen puute ja huonompi energiataloudellisuus/teho. Jos akunlämmitys saadaan toimimaan ja softa viilatuksi, voi merkki hyvinkin vaihtua muutaman vuoden päästä.
 
Ei saa Teslaan kaikkea sitä mitä Rols Royceen, mutta vakiona on kaikki tarpeellinen todella hyvään hintaan.

Tämän on aika moni huomannut kun Model Y on myydyin auto, enkä ihmettele yhtään.
Ei se nyt ihme ole, että sähköautojen Dacia myy hyvin, mutta "kaikki tarpeellinen" on niin käyttäjäspesifinen asia, että ei tuollaista kommenttia voi yksinkertaisesti antaa. Pelkkä kunnon huolto on asia, jota Teslaan et tällä hetkellä saa. Pitkä km-rajaton takuu toinen. Toimivat lasipyyhkimet ja pysäköintiavustus kolmas. Ö-luokan arvon säilyminen neljäs (ongelmana). Hinta on hyvä, mutta aika paljon paskaa sen myötä saa niellä (hyvän lisäksi).

e: Ja ei tarvitse alkaa hiuksia halkoa noista esimerkeistä. Pointti oli se, että löytyy hyvin paljon asioita, joita jokainen painottaa tietyllä (raha)arvolla hankintahetkellä. Kulimallin Tesla 25 k€ ei olisi kovinkaan kummoinen hankintapäätös itselle kauppakassiksi, ei paljoa yllä olevat kiinnostaisi. 50-60 k€ pitkän matkan autossa taas...
 
Viimeksi muokattu:
Käyttötapauksia riittää ja kuskin mukaan säätyvät sähköpenkit ovat käyttökelpoinen ominaisuus monelle, varsinkin jos autoja on vain yksi tai ne ovat ominaisuuksiltaan hyvin erilaisia. Kun perheen aikuisten pituusero on +20cm niin, sitä penkin nitkuttamista ei vain jaksa. Kyseenalaistaa voi, kannattaa kuitenkin asemoitua erilaisten käyttäjien asemaan ensin.

Kyllä, voin myöntää, että kapeasta katsantakulmasta tuli haastettua; ehkä olisi voinut nähdä aika helpostikin, että niitä varmasti hehkuttaa myös juuri ne, joille niistä on eniten hyötyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom