Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Screenshot_2023-07-14-09-52-47-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~3.jpg

Screenshot_2023-07-14-09-51-31-64_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Alkaa long rangekin olla jo hinnoissaan..
 
Mites tuon Teslan huollon toimivuus? Esimerkiksi jarru ja alustatöitä voi teettää ilmeisesti muilla kuin Teslalla? Onko näillä pääsy varaosiin? Hoitaako Teslan Mobile Service kuinka isoja remontteja?
 
Kuka se käyttäjä oli, jolla oli se camo-teipattu Tesla? Siinähän oli jotain drivetrain failurea tai muuta kivaa yllärisettiä. Muistaako kukaan miten siinä lopuksi kävi?
 
Kuka se käyttäjä oli, jolla oli se camo-teipattu Tesla? Siinähän oli jotain drivetrain failurea tai muuta kivaa yllärisettiä. Muistaako kukaan miten siinä lopuksi kävi?
Tuli tosiaan faulurea juuri siinä autossa. Oli talvi ja paljon lunta joka paikka täynnä (jos merkitystä).

Failure tuli etumoottorista, kun ajoin hiljaa autokatoksen perälle. 2 kertaa sama juttu. Ei kyllä ajossa huomannut mitään kummempaa vikaa. Vasta mua seuraava omistaja laittoi remonttiin Teslalle, kun takuu oli voimassa normaalisti.

En siis tohtinut pitää autoa kovin pitkään, kun hieman arvellutti auton arvon lasku. Ja nyt taitaakin saada 3 Performancea aika reilusti halvemmalla.


Mun aikana ajovalot vaihdettiin. Ei tarvinnut Teslan huoltoon ajaa. Ja mua edeltävä oli vaihdattanut toisen takavalon. Mobile huolto siis oli noissa asialla. Etumoottorin "bukista" en osaa sanoa, luultavimmin on täytynyt viedä auto Teslalle.

@jm82 taisi olla camoteslan omistaja? Haluatko käydä asiaa läpi?
Juu. Satuikin huomaamaan uusimaan viestin :)
 
Screenshot_2023-07-14-09-52-47-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~3.jpg

Screenshot_2023-07-14-09-51-31-64_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Alkaa long rangekin olla jo hinnoissaan..


Ai että että... Ketun takakontin pienuus ja muut turhuudet! On jotenkin vaikea perheenä perustella tuota itelle millään, kun Model Y on kuitenkin kontti-ja takatiloiltaan iso ja "ykkösauto". Ja oishan se tylyä kakkosautoksi "pikkuauto ostaa". Onko jollain kokemuksia, että miten selkä-menosuuntaan turvaistuimet tähän istuisi?
Eihän tässä oo sattumoisin mahdollisuutta laittaa etupenkille turvaistuinta? Isofixit tai vaikka vöilläkin??
 
Tosin nää on siis LR Rear Wheel drive, kohtalaisen harvinainen malli, jota ei ole Suomessa ikinä (tai ainakaan vuosiin?) myyty kuin yksittäiskappaleina.

Joo ja vetokoukkua ei ole missään, jos sillä on merkitystä.

Olikos se niin, että saiko näihin vetomassallista koukkua edes rahalla jälkikäteen?
 
Ai että että... Ketun takakontin pienuus ja muut turhuudet! On jotenkin vaikea perheenä perustella tuota itelle millään, kun Model Y on kuitenkin kontti-ja takatiloiltaan iso ja "ykkösauto". Ja oishan se tylyä kakkosautoksi "pikkuauto ostaa". Onko jollain kokemuksia, että miten selkä-menosuuntaan turvaistuimet tähän istuisi?
Eihän tässä oo sattumoisin mahdollisuutta laittaa etupenkille turvaistuinta? Isofixit tai vaikka vöilläkin??

Isofixit on takana, edessä en oo ainakaan huomannut. Pitää tarkistaa kun lähden töistä mutta 95% ei ole edessä

Kontti on joo ihan varmasti pienempi kuin Y:ssä mutta verrattuna moneen saman kokoiseen polttomoottori / hybridi vehkeeseen, tilaa on todella paljon. Itsellä meni pari isoa reppua, yksi matkalaukku, muutama case kaljaa ja lattiahiomakone ja oheisvälineet ihan heittämällä.
 
Ai että että... Ketun takakontin pienuus ja muut turhuudet! On jotenkin vaikea perheenä perustella tuota itelle millään, kun Model Y on kuitenkin kontti-ja takatiloiltaan iso ja "ykkösauto". Ja oishan se tylyä kakkosautoksi "pikkuauto ostaa". Onko jollain kokemuksia, että miten selkä-menosuuntaan turvaistuimet tähän istuisi?
Eihän tässä oo sattumoisin mahdollisuutta laittaa etupenkille turvaistuinta? Isofixit tai vaikka vöilläkin??
Mä kävin koeajamassa kahdella turvaistuimella joista toinen selkä menosuuntaan ja tilaa oli yllinkyllin ainakin verrattuna nykyiseen Audi A4. Tosin kahdella turvaistuimella ei keskelle mahtunut kolmatta istumaan. Riippunee varmaan turvaistuimen koosta.
 
Aika hyvältä näyttää hintakehitys. Jotenkin vaan veikkaan että kohta on highland versiot 35k uutena ja jo perusmallilla pidempi range kun huomioidaan 100% latausraja.
Eikös highlanderin idea ole kustannussäästö, joten todennäköisesti uutena tulee olemaan varmaan halvempi kuin nykyinen malli. Tosin tämä kustannussäästö voi meinata sitä, että laadullisesti tai ominaisuuksiltaan huonompi kuin nykyiset?
 
Eikös highlanderin idea ole kustannussäästö, joten todennäköisesti uutena tulee olemaan varmaan halvempi kuin nykyinen malli. Tosin tämä kustannussäästö voi meinata sitä, että laadullisesti tai ominaisuuksiltaan huonompi kuin nykyiset?
Ei kait sieltä nyt huonompaa tule :) Huhuissa ollut mm. ilmastoidut penkit, isompi akku hinnat alkaen mallissa, HW4 (paremmat kamerat) ja suurempi näyttö. Kustannussäästö ei tarkoita että oltais ”säästetty tekemällä huonompi ja heikkolaatuisempi”
 
Voiko joku vääntää rautalangasta mitkä ns. "pakolliset lisävarusteet" tuossa on valmiina

- Adaptiivinen vakkari *ON*
- Adaptiiviset ajovalot pitkien ja lyhyiden vaihdolla ? Onko?
- Peruutuskamera tai tutka ? Onko ?
- Etäwebasto ts. kännykkä softa (ON kaikissa)
- Kaistavahti ts. automaattiajo motarilla (ON)
- Isofixit (2kpl), on?
- Automaattinen tuulilasinpyyhin-kytkin(Onko)
- Avaimeton kulku (ovi aukeaa kun vedät kahvasta) Onko?
- Avaimeton ovien lukkoon laitto jostain kahvasta painamalla kun kävelet pois autolta (Onko?)
- Automaattinen takakontin avaus jostain napista tai kaukosäätimestä onko?
 
Voiko joku vääntää rautalangasta mitkä ns. "pakolliset lisävarusteet" tuossa on valmiina

- Adaptiivinen vakkari *ON*
- Adaptiiviset ajovalot pitkien ja lyhyiden vaihdolla ? Onko? (ON)
- Peruutuskamera tai tutka ? Onko ? (ON kamera ja kameralla toteutettu "tutka".)
- Etäwebasto ts. kännykkä softa (ON kaikissa)
- Kaistavahti ts. automaattiajo motarilla (ON)
- Isofixit (2kpl), on? (ON)
- Automaattinen tuulilasinpyyhin-kytkin(Onko) (näytöltä voi valita automaatin)
- Avaimeton kulku (ovi aukeaa kun vedät kahvasta) Onko? (ON)
- Avaimeton ovien lukkoon laitto jostain kahvasta painamalla kun kävelet pois autolta (Onko?) (ON, riittää kun vaan kävelee puhelimen kanssa pois.)
- Automaattinen takakontin avaus jostain napista tai kaukosäätimestä onko? (Puhelimesta/älykellosta voi avata.)
 
Joskus otin tällaisen listan talteen kun joku oli jonnekin linkittänyt. Allaoleva teksti ei ole siis omaa käsialaani…


Tesla Y - Vakiovarusteet



MODEL Y VAKIOVARUSTELISTA



Moi,



Täällä kun on paljon uusia Tesla Y:tä harkitsevia ja tesla ei selkeästi kommunikoi laajaa varustekattausta.



Päätin naputella eilen iltapuhteiksi mahdollisimman kattavan listauksen vakiovarusteista tähän. Olkaa hyvät!



Nämä varusteet siis sisältyvät kaikkiin Model Y malleihin, mitä nyt on myynnissä uutena . Perusmalli, Long Range tai Performance. Ilman mitään lisävarusteoptioita. (softaahan siellä on vaan myynnissä, valkoisen sisustan lisäksi)



PS: Puuttuuko jotain mainittavaa? Ilmoita, niin korjaan listaan

1f642.png




Avaimet / profiilit:

  • Kuski/avainkohtainen profiili, joka muistaa “kaikki” asetukset, ml. Penkit, ratin, peilit, viihdejärjestelmän tiedot, navigoinnin osoitteet, ym
  • Avaimeton ajo (matkapuhelin avaimena. Puhelin tunnistuu automaattisesti eikä puhelinta tarvitse ottaa esiin avataksesi ovet tai lähteäksesi ajamaan)
    • “Walk away lock”, lukitsee ovet kun poistut autolta automaattisesti
    • "Rajaton määrä" eri profiileja/matkapuhelinavaimia
  • Avaimet 2kpl avainkortti (luottokortin kokoinen)
    • Ei tarvetta käyttää ns. ikinä mutta suositeltava pidettävän mukana. Puhelin toimii myös avainkorttina (ainakin Android) tarvittaessa.
Sisätilat:

  • Sähkösäätöiset etuistuimet muistilla
    • Päätuki ei säädettävissä edessä
    • Kuljettajan penkissä sähkösäätöinen ristiseläntuki
  • Sähkösäätöinen ja lämmitetty ratti, muistilla
    • Vakionopeudensäätimen nopeuden säätö
      • Etäisyydensäätö edelläajavaan
    • Audion säätö (volume & kanavan/biisinvaihto)
  • Vilkku- ja vaihdevipu
    • Vasen: Vilkku + päässä nappi “Kertapyyhkäisy pyyhkimille (avaa myös näytölle pyyhinasetukset)”
    • Oikea: Vaihdevipu & autopilot + vakionopeudensäädin
  • Lämmitetyt penkit, 5 paikkaa
  • Takapenkit:
    • 60/40 tai 40/20/40 kaatuvat (voit kaataa vain keskipaikan halutessasi)
    • Penkkien kallistuksessa 2-3 vaihtoehtoista valintaa, voi myös erikseen säätää vasen/oikea eri kallistuksen
    • Päätuet säädettävissä ylös/alas
    • Keskipaikalla esiinotettava käsinoja/mukiteline. Ei suksiluukkua. (voi kaataa keskipaikan erikseen)
  • Valaistut “lehtitaskut” 4kpl
  • Taustapeili, automaattisesti tummentuva (valittavissa asetuksista)
  • Hanskalokero, lukittava, koodilla tarvittaessa (käyttö kosketusnäytöltä)
    • USB-A portti (kovalevyä varten, kts. Sentry)
  • Sadetunnistin pyyhkimet (sadetunnistin ei parhaasta päästä)
  • Tavaratila:
    • Sähköinen kontti. Säädettävä ylösaukeamiskorkeus.
    • Kontin näkösuojaverho, kova materiaali. Ei erityisen hyvä.
    • 4kpl kiinnityspaikkoja esim. Verkoille
    • Iso säilytystila kontin verhon alapuolella
    • “Sivutaskut”
  • Mukitelineet 2kpl edessä
  • 2kpl ns. Keskikonsolia jossa säilytystilaa rutkasti
    • Toisessa 12v tupakansytytin tulostulo
    • Toisessa 2kpl USB-C portti
  • 2kpl puhelimen langaton lataus, myös iso puhelin mahtuu hyvin
  • 2kpl USB-C takaistuimille
  • Automaattinen ilmastointi, 2 alueinen. Säädettävissä per puoli suuntaus.
    • Takaistuimille ilmastointikanava keskellä, 2kpl säädettävää suutinta
  • Panoraamakatto
  • "Premium hifit", hyvät poppivehkeet suurimmalle osalle ihmisistä. Audiofiilit voi jäädä parempia kaipaamaan.
  • "Premium sisusta", eli vegaanahkasisusta mustana tai valkoisena (valkoinen n.1000e optio)
  • Lisätietoja tarkoista säilytystila yms. mitoista löytyy parhaiten tällä videolla, jossa mitattiin "kaikki" mitattavissa oleva autosta. https://www.youtube.com/watch?v=EFQlXOCo3Fw
  • "Easy entry" / helppo sisääntulo -moodi: Kun laitat auton parkkiin, voit konfiguroida esim ratin menemään täysin sisään&ylös + esim oman penkin taaemmas. Sama toisinpäin kun tulet autoon, niin easy entryn asetukset on päällä ja kun painat jarrua, niin oma profiili aktivoituu ja ratti+penkki menee oikein.
Turvallisuus:

  • Sentry valvontatila
    • Halutessasi auto nauhoittaa parkissa ollessaan viidellä kameralla ympäristöä kun uhka havaitaan (esim. Joku liikkuu lähellä) ja tallentaa tämän erilliselle tallennusmedialle. Vakiona tulee USB-muisti, suositeltava käyttää kuitenkin oikeaa kovalevyä.
    • Sentryn voi konfiguroida: Pois kotona, pois suosikkisijainneissa (navista tulevat), pois työpaikalla.
    • Mahdolliset kolhimiset ym. Jäävät tähän usein kiinni (nimim. Yhden parkkipaikkakolhaisijan napannut)
  • Dashcam “kojelautakamera”
    • Tallentaa viidellä kameralla jatkuvasti kovalevylle (kts. Sentry valvontatila, osta erillinen) viimeiset 60min ajoa
      • Liikenteessä tapahtuu jotain Mielenkiintoista -> Sinulla on tästä materiaalit
    • Painat tööttiä -> Tallentaa erillisen 10min klipin (valittavissa)
    • Turvatyynyt laukeaa/kolari -> Tallentaa erillisen 10min klipin
  • Turvatyynyt edessä
  • Sivuturvatyynyt edessä
  • Keskiturvatyyny edessä
  • Sivuturvatyynyt takana
  • Isofix kiinnikkeet takasivupaikoilla
  • Lapsilukko takaoville.Säädettävissä vain esim. Toiseen oveen asetuksista.
  • Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (ei Autopilot)
  • Aktiivinen kaistavahti (ei Autopilot), säädettävissä vain varoitus tai varoitus+korjaus
  • Katvealueen valvontajärjestelmä, varoittaa kaistanvaihdossa mikäli auto kaistalla johon olet vilkuttamassa
  • Auton huippunopeuden rajoitus 80-130km/h (muistaakseni?) välille
  • Euro NCAP testivoittaja 2022 small off-road sarjassa. Kts. YouTubesta testit: https://www.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ
  • "PIN to Drive", eli auton ajamisen voi rajoittaa toimimaan vain PIN koodilla vaikka olisi avain tunnistettu. Normaalisti voit siis kytkeä vaihteen päälle kun istut autoon ja lähteä. Minulla on PIN to drive päällä lasten takia (ja tuo myös pienen lisäturvan ns. avainkopioijille). Esim Teslan huoltokaan ei voi liikuttaa autoa joka on PIN lukittu
1f603.png


Ulkoiset:

  • Matrix- tai LED ajovalot (Performance aina Matrix, RWD/LR voi tulla ns. perus ledeillä. Ei pitäisi vaikuttaa perusvalotehoon)
    • Kaukovaloavustin (toimii OK/hyvin, parantui -22 syksyllä todella paljon, ei vielä täydellinen)
    • Matrix ominaisuuksia ei vielä käytössä, rautatuki on
  • Lämmitettävät sivupeilit ja sähköisesti säädettävät muistilla
    • Valittavissa “peruutusasento” peiliin (kääntää alas)
    • Valittavissa automaattinen tummennus peileihin pimeällä
  • Tummennetut takaikkunat ja takalasi
  • Lämmitetty takalasi
  • Lämmitetyt pyyhkimet (lämmitys lasin alaosassa, ns. lepuutuspaikalla)
  • Ns. tuplalasit molemmissa sivuikkunoissa
  • Peruutuskamerat 3kpl (1 takana, 2 peilien alla taaksepäin)
  • Koukku nykyään vakiona
    • Manuaalisesti kiinnitettävä, noin 2-3min per kerta kun kerran harjoitellut. Suojamuovi otetaan pois takapuskurista -> Koukku laitetaan kiinni ja lukitaan avaimella.
    • Etutavaratila konepellin alla, kohtuu iso. Sähköisesti "avattava pari senttiä", manuaalisesti kiinnilaitettava. Soveltuu siis pidemmän matkan tavaroiden säilömiseen, mutta arkikäytössä turhan vaivalloinen kauppakassi-operaatiota varten.
Lataaminen:

  • 11kW (3x16A) AC-lataustuki (ns. asiointilataus)
    • “Suko” matkalaturi ja asiointilatauskaapeli (type2-type2) mukana
  • CCS -pikalataus
  • Akuston esilämmitys pikalatausta varten navigaattorin avulla
Ajaminen:

  • Autopilot järjestelmä (ns. Aktiivinen kaistallapito + etäisyyden hallinta)
    • Maantiet/moottoritiet
    • Rahalla saa tähän kaistanvaihdon vilkulla ja moottoritien rampista poistumisen
  • Vakionopeudensäädin, adaptiivinen
  • Nopeusrajoitusmerkkien tunnistus ja nopeuden säätö automaattisesti (toimii 80% OK)
Sähköt:

  • Virran ulosotto “12v tupakansytytin”, 2kpl. Keskikonsoli ja tavaratila.
  • USB-C 4kpl (2 edessä, 2 takana)
Infotainment:

  • Asetusten säätö "kaikkeen"
  • Etäpäivitykset ("OTA", Over The Air). Keskimäärin kerran kuussa auto paranee itsestään. Päivitys kestää 30-45min. Voit valita itse milloin päivityksen teet.
  • Toimiva navigointi
    • Googlen karttadataan pohjautuva, mutta Teslan käyttöliittymällä
    • Reititys pidemmälle matkalle teslan latureita käyttäen, ei 3. Osapuolien latureiden avulla reititystä
    • Luotettava varaustilan arviointi navigoidessa, todella hyvin ennustee montako % on perillä määränpäässä
  • Bluetooth audio/musiikki
  • Radio
  • Äänisovellukset
    • Spotify, Apple Music, TuneIN nettiradiot, Tidal, Caraoke
      • Vaatii Premium subscriptionin (9.90e/kk) tai puhelimesta jaetun wifin
  • Pelejä
  • Videosovellukset parkissa
    • Netflix, Disney+, YouTube, Twitch ainakin
    • Vaatii premium subin tai jaetun netin
  • Nettiselain
    • Toimii ajossa
    • Liikkuvaa kuvaa ei näytetä ajossa (estetty)
  • Lämmityksen säätö moodit:
    • 1. Pistä auto lukkoon, laita hälyt, mutta jätä lämmitys/viilennys päälle
      • Kun autoon ei jää ketään/mitään ja haluat ilmastoinnin jäävän päälle esim kauppareissun ajaksi
    • 2. Dog Mode. Laita ulkoiset hälyt (ei audiohälyjä), pidä sentrymode päällä, jätä lämmitys/viilennys päälle
      • Kun autoon jää karvatassuja tahi lapsia, jotka eivät tarvitse infotainmenttia (esim. Musiikkia päälle tai Netflixiä katsomaan)
    • 3. Camp Mode. Ei hälyjä, jätä lämmitys/viilennys päälle SEKÄ infotainment toimintakuntoiseksi
      • Kun autoon jää ihmisiä jotka käyttävät infotainmenttia esim Netflixiä katsomaan tai musaa kuuntelemaan. Tai jos nukut autossa.
    • Lämmitykset toimivat kun varaus on 20% tai suurempi
  • Valet mode
    • Rajoitetut ominaisuudet auton käyttöön, esim. Huipputehoa laskettu merkittävästi, huippunopeutta, ei mahdollisuutta avata konttia ulkoa tai hanskalokeria, ei pääsyä navigaattorin osoitteisiin
  • Auton huippunopeuden rajoitus 80-140km/h (?) välille
    • Esim pakotettuna lasten profiileille
    • PIN-koodin takana päälle/pois säätö
  • PERFORMANCE MALLIT:
    • Track Mode, ratatila.
      • Säädettävä vetosuhde 0-100% etu/taka, luistoneston taso, ym.
      • Kierrosaikojen mittaus
1f600.png




  • "GPS-Lokaatio kohtaisia asetuksia"
  • Auto muistaa GPS sijainnin perusteella esim. AC-latausvirran määrä (esim. kotona 10A lataus), peilien taittaminen, esilämmityksen ajankohta, pidetäänkö sentry päällä/pois
Mobiili:

  • Erittäin hyvä ja toimintavarma mobiilisovellus
  • Ominaisuuksia äpissä:
    • Pikavalinnat 5kpl valittavissa itse alla olevista ominaisuuksista päänäytölle (itsellä: Lämmitys päälle/pois, takakontin avaus, latausliittimen avaus, lukitus päälle/pois)
    • Hallinta:
      • Ovien avaus. Kontin avaus. Frunkin avaus. Latausliittimen avaus.
      • Valojen väläytys
      • Torven soitto
      • Auton etäkäynnistys (voit avata ovet ja etäkäynnistää auton ihmiselle, jolla ei ole avainta)
      • Ikkunoiden avaus 10cm (tuuletus) tai sulkeminen
    • Lataus:
      • Säädä latausraja mobiiliäpistä 50-100%
      • Säädä latauksen ampeereja 6-16A
      • Pysäytä tai aloita lataus
      • Avaa latausportti fyysisesti
      • Avaa latausportin lukitus
    • Lämmitys:
      • Lämmityksen käynnistys/sulkeminen
      • Ratinlämmitin päälle/pois
      • Istuinlämmityksen säätö per istuin
      • Huurteenpoisto (ns. Täyspuhellus päälle)
      • Lämmityksen säätömoodit (päälle, dog mode, camp mode) ja näiden etävalvonta
      • Sisä- ja ulkolämpötilan valvonta
    • Lokaatio:
      • Katso kartalla missä auto
      • Auton vauhti (jos liikkeellä)
      • Auton navigaattorin päämääräosoite sekä saapumisaika (jos liikkeellä ja navigointi päällä)
    • Ajastus:
      • Ajastettu esilämmitys, 1kpl ajastusprofiili
      • Ajastettu lataus
      • “Off peak charging” kellonaikojen säätö
    • Turvallisuus
      • Sentry mode
        • Päälle/pois
        • Kameran katsominen mobiiliäpistä. Etukamera tai sisäkamera
      • Valet mode päälle/pois
        • Rajoitetut ominaisuudet auton käyttöön, esim. Huipputehoa laskettu merkittävästi, huippunopeutta, ei mahdollisuutta avata konttia ulkoa tai hanskalokeria, ei pääsyä navigaattorin osoitteisiin
      • Tesla käyttäjien hallinta
    • Lataustilastot
      • Kuukausi- ja vuosikohtaiset lataustilastot
        • Automaattisesti koti/työ/supercharger/muut -eroteltuna. Hinnat määritellään itse. Laskee “säästöt” vs bensa.
    • Lisävarustesoftien ostaminen
      • Mahdollinen kiihtyvyys upgrade
      • Paremmat autopilot softat
      • Premium subscription
    • Huoltopyynnöt
      • Huoltojen tekeminen / viestintä / historia
    • Auton tiedot
      • Mallitiedot, VIN, kilometrimäärä, takuutiedot
 
Tulipa eilen aamulla heräostoksena tilattua Model 3 saapuvien varastolistalta "alennushinnalla", kun tarjolla oli 2.99% korko.
Tilauksen jälkeen näkyikin koroksi yli 5%, eikä mitään mainintaa 2.99%: sta. Soittelin sitten Teslan Helsingin myymälään ja kyselin, niin tarjous oli ollut "perjantaihin asti" ja lopulta selvisi loppuneen heti vuorokauden vaihduttua. Tieto ei ollut päivittynyt Teslan kaupan sivuille kuitenkaan.
Meni heillä selvitykseen, että saako tätä korkoa enää minun autolle - myyjä puhelimessa mutuili, että ei onnistuisi. En kuullut koko loppupäivänä mitään, eikä puheluihinkaan enää vastattu. Aamuisen puheluni jälkeen kyllä muutamassa minuutissa hävisi 2.99% korkomaininta nettikaupan puolelta.

Eikös heidän tässä tapauksessa pitäisi antaa kyseinen tilausvaiheessa esillä ollut korkotarjous 2.99%:lla? Yli 5% jättikorolla en olisi edes harkinnut tilausta.
 
Tulipa eilen aamulla heräostoksena tilattua Model 3 saapuvien varastolistalta "alennushinnalla", kun tarjolla oli 2.99% korko.
Tilauksen jälkeen näkyikin koroksi yli 5%, eikä mitään mainintaa 2.99%: sta. Soittelin sitten Teslan Helsingin myymälään ja kyselin, niin tarjous oli ollut "perjantaihin asti" ja lopulta selvisi loppuneen heti vuorokauden vaihduttua. Tieto ei ollut päivittynyt Teslan kaupan sivuille kuitenkaan.
Meni heillä selvitykseen, että saako tätä korkoa enää minun autolle - myyjä puhelimessa mutuili, että ei onnistuisi. En kuullut koko loppupäivänä mitään, eikä puheluihinkaan enää vastattu. Aamuisen puheluni jälkeen kyllä muutamassa minuutissa hävisi 2.99% korkomaininta nettikaupan puolelta.

Eikös heidän tässä tapauksessa pitäisi antaa kyseinen tilausvaiheessa esillä ollut korkotarjous 2.99%:lla? Yli 5% jättikorolla en olisi edes harkinnut tilausta.

Tätä ihmettelin itsekin, vaikken tilausta vielä tehnytkään. En tiedä kuvittelinko lukeneeni (tai luinko/ymmärsinkö väärin), että korkotarjous olisi ollut 20.8.2023 mennessä toimitettavien autoihin voimassa?
 
Adaptiivinen vakkari *ON*
Jep
Adaptiiviset ajovalot pitkien ja lyhyiden vaihdolla ? Onko?
Kyllä
Peruutuskamera tai tutka ? Onko ?
Kamera löytyy, uusissa ei enää parkkitutkia, toteutettu softalla
Isofixit (2kpl), on?
Takapenkillä juu 2x
Automaattinen tuulilasinpyyhin-kytkin(Onko)
Ei ole kytkintä, säädetään näytöltä tai käyttämällä ratin rullaa
Avaimeton kulku (ovi aukeaa kun vedät kahvasta) Onko?
Kyllä
Avaimeton ovien lukkoon laitto jostain kahvasta painamalla kun kävelet pois autolta (Onko?)
Ei ole mitään muuta kuin kävelemällä pois niin aito luktisee itsensä.
Automaattinen takakontin avaus jostain napista tai kaukosäätimestä onko?
Näytöltä aukeaa tai sitren kontin lipan alla olevasta napista
 
Tulipa eilen aamulla heräostoksena tilattua Model 3 saapuvien varastolistalta "alennushinnalla", kun tarjolla oli 2.99% korko.
Tilauksen jälkeen näkyikin koroksi yli 5%, eikä mitään mainintaa 2.99%: sta. Soittelin sitten Teslan Helsingin myymälään ja kyselin, niin tarjous oli ollut "perjantaihin asti" ja lopulta selvisi loppuneen heti vuorokauden vaihduttua. Tieto ei ollut päivittynyt Teslan kaupan sivuille kuitenkaan.
Meni heillä selvitykseen, että saako tätä korkoa enää minun autolle - myyjä puhelimessa mutuili, että ei onnistuisi. En kuullut koko loppupäivänä mitään, eikä puheluihinkaan enää vastattu. Aamuisen puheluni jälkeen kyllä muutamassa minuutissa hävisi 2.99% korkomaininta nettikaupan puolelta.

Eikös heidän tässä tapauksessa pitäisi antaa kyseinen tilausvaiheessa esillä ollut korkotarjous 2.99%:lla? Yli 5% jättikorolla en olisi edes harkinnut tilausta.
Kyllä pitäisi.

Mutta en alkaisi vielä tässä vaiheessa tappelemaan, koska ei ole vielä koko Teslaa alla.

Tesla yrittää tehdä sinulle palvelusta ja tutustuttaa tulevan palvelun tasoon jo ennenkuin ostoon on sitouduttu.
Haista p pökäle :)
 
Tulipa eilen aamulla heräostoksena tilattua Model 3 saapuvien varastolistalta "alennushinnalla", kun tarjolla oli 2.99% korko.
Tilauksen jälkeen näkyikin koroksi yli 5%, eikä mitään mainintaa 2.99%: sta. Soittelin sitten Teslan Helsingin myymälään ja kyselin, niin tarjous oli ollut "perjantaihin asti" ja lopulta selvisi loppuneen heti vuorokauden vaihduttua. Tieto ei ollut päivittynyt Teslan kaupan sivuille kuitenkaan.
Meni heillä selvitykseen, että saako tätä korkoa enää minun autolle - myyjä puhelimessa mutuili, että ei onnistuisi. En kuullut koko loppupäivänä mitään, eikä puheluihinkaan enää vastattu. Aamuisen puheluni jälkeen kyllä muutamassa minuutissa hävisi 2.99% korkomaininta nettikaupan puolelta.

Eikös heidän tässä tapauksessa pitäisi antaa kyseinen tilausvaiheessa esillä ollut korkotarjous 2.99%:lla? Yli 5% jättikorolla en olisi edes harkinnut tilausta.
Model Y korko muuttui samalla ja on nyt tuon 2,99%.

Peru kolmonen ja tilaa Y? Käytithän tilatessasi suosittelulinkkiä jolla saa 500€ alennuksen?
 
Tätä ihmettelin itsekin, vaikken tilausta vielä tehnytkään. En tiedä kuvittelinko lukeneeni (tai luinko/ymmärsinkö väärin), että korkotarjous olisi ollut 20.8.2023 mennessä toimitettavien autoihin voimassa?
Kyllähän tuo nimenomaan 20.8.2023 oli aiemmin voimassa sivujen mukaan. Minulla on tilaus sisällä tuolla korkotarjouksella Midnight Silver SR:stä. Nyt kyllä kiinnostaisi vaihtaa tilaus koskemaan Model Y:tä kun sama tarjous tuli sille. Varastoautotilanne on vaan kohtalaisen heikko Y:n osalta. Y:n osalta paremmat tilat ja Premium Sound kiinnostaisivat.
 
Kyllähän tuo nimenomaan 20.8.2023 oli aiemmin voimassa sivujen mukaan. Minulla on tilaus sisällä tuolla korkotarjouksella Midnight Silver SR:stä. Nyt kyllä kiinnostaisi vaihtaa tilaus koskemaan Model Y:tä kun sama tarjous tuli sille. Varastoautotilanne on vaan kohtalaisen heikko Y:n osalta. Y:n osalta paremmat tilat ja Premium Sound kiinnostaisivat.
Kyllä varmasti kerkiää uusi Y alle vaikka uuden tilaisikin.
 
Kyllähän tuo nimenomaan 20.8.2023 oli aiemmin voimassa sivujen mukaan. Minulla on tilaus sisällä tuolla korkotarjouksella Midnight Silver SR:stä. Nyt kyllä kiinnostaisi vaihtaa tilaus koskemaan Model Y:tä kun sama tarjous tuli sille. Varastoautotilanne on vaan kohtalaisen heikko Y:n osalta. Y:n osalta paremmat tilat ja Premium Sound kiinnostaisivat.
Tarjoushan koski 20.8 mennessä toimitettuja autoja eikä tilattuja eli itse tarjoushan oli voimassa ”rajoitetun määrän”.

Tiedä sitten miten tuo nyt toimii jos auto on tilattu mutta ei vielä toimitettu. Alustava luottari tuosta varmaati tehty jo tilausvaiheessa jossa tuo 2,99% pitöisi nökyä
 
Jos sopparissa tai missään ei näy 2.99% tarjousta et sitä saa. Nythän on uusi neljännes menossa niin voi ehkä alussa saada hyvää palvelua.
 
Model Y korko muuttui samalla ja on nyt tuon 2,99%.

Peru kolmonen ja tilaa Y? Käytithän tilatessasi suosittelulinkkiä jolla saa 500€ alennuksen?
Y:ta en halua. Nyt punainen haluamani väri, koukku ja talvirenkaat 44,4k€, joten mielestäni hinta hyvä. Suosittelulinkeistä en tiennyt, joten tuota en päässyt nauttimaan. Voisihan sen ehkä kysellä jälkikäteen, jos vaan saa koronkin kuntoon.
Kyllähän tuo nimenomaan 20.8.2023 oli aiemmin voimassa sivujen mukaan. Minulla on tilaus sisällä tuolla korkotarjouksella Midnight Silver SR:stä. Nyt kyllä kiinnostaisi vaihtaa tilaus koskemaan Model Y:tä kun sama tarjous tuli sille. Varastoautotilanne on vaan kohtalaisen heikko Y:n osalta. Y:n osalta paremmat tilat ja Premium Sound kiinnostaisivat.
Perjantaina aamusta ei näkynyt mitään päivämäärärajoitusta kuitenkaan, enkä ollut aiemmin sivustoja katsellut. Auton toimitusaika on 29.7 - 10.8, niin ei ainakaan sen puolesta olisi ongelmia.
Jos sopparissa tai missään ei näy 2.99% tarjousta et sitä saa. Nythän on uusi neljännes menossa niin voi ehkä alussa saada hyvää palvelua.
Juu ei näy. Lienee Teslan joutavuus olevan ainoa keino, jolla tuon enää saa. Sinänsä olisi erikoista, jos torstaina olisi ko. hinnalla ja korolla saanut ja nyt sitten väännettäisiin loppuun asti vastaan antaen paska maku. Kuva toki Teslan sivulta eilisaamulta, mutta sillä tuskin pitkälle pötkitä.
Jos ei onnistu, niin menee peruutukseen. Heräteostos oli kuitenkin kahden Ioniq 5:n väliseksi autoksi, kun kilometrejä tulee reilusti.
 
Näyttäisi Teslalla olevan 2,99% korkotarjous elokuun loppuun mennessä toimitettuihin tilauksiin.

Taloudessa kaksi autoa ja toinen tuli vaihdettua sähkövatkaimeen viikko sitten (ei Tesla). Meno on sen verran miellyttävää, että vakavasti harkitsen jäljellä olevan bensiksen vaihtoa Model Y:hyn.
 

Siitä se lähtee. Harmi vaan kun Suomeen noita ei saa vois olla hauska peli mökkiteille ja luonnossa nautiskeluun.
 
Kai CT vois harmaatuontina saada, mutta NACS > CCS2 muutos ja saisko rekisteriin kuin kuorma-autona tuottais ainakin muutamat harmaat ohimolle.

Jos se säädösten mukaan on mahdollista, kyllä niitä täälläkin aletaan myymään suoraan, mutta viisaammat (journalistit) kaiketi kertovat miksi se ei nykyisellään onnistu.
 
Ei oo montaa varastoautoa myynnissä, ei näytä olevan yhtäkään 4WD long rangea tai perffiä. Kaikki loput RWD hyvässä alessa. Haisisko nyt se Highlandin julkasu :hmm:
Epäilemättä tuloillaan Highland on kun korkotarjous piti olla 20. päivä elokuuta asti ja ei enää ole niin luultavasti mitä tulee Suomeen on viimeinen erä ennen Highlandiä.
Jos tuosta rivien välistä lukee niin y malliin tulossa myös uutta akkua niin korkotarjous y malleihin siksi elokuun loppuun tai niin pitkään kuin erä loppuun myyty.
 
Jaksaa vielä vuoden ajeluidenkin jälkeen olla tyytyväinen tuohon Model 3:n kulutukseen. Tänään moottoritieajelua vakkarilla 3-tiellä ja ei lähde kulutus lapasesta motarillakaan, tuuliolosuhteet lievästi vastainen sivutuuli. Kulutus kun on tällainen, niin pikkuakullakin (60kWh) pärjää hienosti.

kulutus.jpg
 
Jaksaa vielä vuoden ajeluidenkin jälkeen olla tyytyväinen tuohon Model 3:n kulutukseen. Tänään moottoritieajelua vakkarilla 3-tiellä ja ei lähde kulutus lapasesta motarillakaan, tuuliolosuhteet lievästi vastainen sivutuuli. Kulutus kun on tällainen, niin pikkuakullakin (60kWh) pärjää hienosti.

kulutus.jpg
140km/h kun ajaa ni pomppaa ikävästi
 
140km/h kun ajaa ni pomppaa ikävästi

Mun mielestä taas yllättävän vähän, kun tulin tuossa Hki->TKU vähän vauhdikkaammin. Yleensä tottunut ajamaan vehkeillä joissa maksimi marssinopeus on n.100km/h, niin tuli yllätyksenä että samat MB ja Audi kuskit joutuu useampaan kertaan ohittamaan saman motarin aikana, kun ajaa 140km/h vakkarissa. Lieköhän heillä joku ”dynaaminen” ajomoodi sitten valittu…
 
Oon nyt itsekkin harkinnut sähköautoiluun siirtymistä omasta Volvon XC90 hybridistä. Vaihtoehdot ovat aikalailla harventuneet Teslan ympärille. Lähinnä mietiskelen vielä uudehkon tai uuden Tesla Y:n ja käytetyn Tesla X:n välillä. Järkivalintana tietysti takuullinen Y olisi menisi edelle, mutta joku tuossa X:ssä myös innostaa. Tekeekö noilla 2018 vuosimallisilla n. 50-90tkm ajetuilla 100D malleilla mitään? Arvonalenema ehkä pienempi kuin uudehkossa alta 10tkm ajetussa Y:ssä, jos hyvin diilin nappaisi. Ja huoltokulut sitten moninkertaiset huonolla tuurilla.
 
Oon nyt itsekkin harkinnut sähköautoiluun siirtymistä omasta Volvon XC90 hybridistä. Vaihtoehdot ovat aikalailla harventuneet Teslan ympärille. Lähinnä mietiskelen vielä uudehkon tai uuden Tesla Y:n ja käytetyn Tesla X:n välillä. Järkivalintana tietysti takuullinen Y olisi menisi edelle, mutta joku tuossa X:ssä myös innostaa. Tekeekö noilla 2018 vuosimallisilla n. 50-90tkm ajetuilla 100D malleilla mitään? Arvonalenema ehkä pienempi kuin uudehkossa alta 10tkm ajetussa Y:ssä, jos hyvin diilin nappaisi. Ja huoltokulut sitten moninkertaiset huonolla tuurilla.
X:ää en ole ajnut, iso auto ja isompi kulutus. Eli tilaa on hyvin ja ainakin jos pitää enemmän porukkaa kuskata niin 6 paikkainen lienee mukavuudessa ylivoimainen Y malliin verrattuna.

Itse kanssa aikanaan pohdin käytetty S/X ja uusi Y välillä ja päädyin Y malliin. Siinä riittää tilat hyvin kun on vain 1 turvaistuin. Mutta suurimpana syynä takuu, tulee äkkiä hyvin kalliiksi jos/kun jotain hajoaa takuuttomasta. Lisäksi X mallissa ilmajouset, jotka varmaan oikein hyvät paitsi lompakolle hajotessaan.

Toki jos löytäisi 2017 mallin ilmaisilla supereilla niin se voisi olla hyvä. Itse siis enimmäkseen etin ensin S 90D 2017 mallia ilmaisilla supereilla. Mutta lopulta sitten tuli tilattua uusi Y.
 
X:ää en ole ajnut, iso auto ja isompi kulutus. Eli tilaa on hyvin ja ainakin jos pitää enemmän porukkaa kuskata niin 6 paikkainen lienee mukavuudessa ylivoimainen Y malliin verrattuna.

Itse kanssa aikanaan pohdin käytetty S/X ja uusi Y välillä ja päädyin Y malliin. Siinä riittää tilat hyvin kun on vain 1 turvaistuin. Mutta suurimpana syynä takuu, tulee äkkiä hyvin kalliiksi jos/kun jotain hajoaa takuuttomasta. Lisäksi X mallissa ilmajouset, jotka varmaan oikein hyvät paitsi lompakolle hajotessaan.

Toki jos löytäisi 2017 mallin ilmaisilla supereilla niin se voisi olla hyvä. Itse siis enimmäkseen etin ensin S 90D 2017 mallia ilmaisilla supereilla. Mutta lopulta sitten tuli tilattua uusi Y.
Onhan siinä Y:n plussana se 4 vuoden ja 80tkm perustakuu tosiaan.

Ulkonäollisesti ei varmaan kovin paljon eroa Y ja X? Molemmat aika isoja möhköjä? Toki X vielä isompi, mutta alkaa olla käytetty hieman vanhaa tekniikkaa ehkäpä.

Oon nyt itsekkin harkinnut sähköautoiluun siirtymistä omasta Volvon XC90 hybridistä. Vaihtoehdot ovat aikalailla harventuneet Teslan ympärille. Lähinnä mietiskelen vielä uudehkon tai uuden Tesla Y:n ja käytetyn Tesla X:n välillä. Järkivalintana tietysti takuullinen Y olisi menisi edelle, mutta joku tuossa X:ssä myös innostaa. Tekeekö noilla 2018 vuosimallisilla n. 50-90tkm ajetuilla 100D malleilla mitään? Arvonalenema ehkä pienempi kuin uudehkossa alta 10tkm ajetussa Y:ssä, jos hyvin diilin nappaisi. Ja huoltokulut sitten moninkertaiset huonolla tuurilla.
Järkivalinta olisi Y LR ja sillä 3% korolla. Toinen vaihtoehto Y P.

Itse mietin että akkutakuuta on täydet 8 vuotta, kun Model X olisi enää 3 vuotta jäljellä. Uusi X on taas niin kallis, että ei ole oikein järkeä siinäkään. Ostohinta ja arvonalenema olisi aika huikeita.
 
Kiitos vastauksista.

Model X tosiaan vaikuttaa hieman riskivalinnalta käytettynä ja lukemani perusteella ainakaan alle 2018 (MCU1) malleja ei kannata katsella, mielellään 2019 Raven malleista alkaen, mutta niissäpä sitten hintakin jo karkaa yli 70k yli 100tkm ajetuissakin. Tuohon hintaluokkaan astuessa saattaisin jo kääntyä nopeasti melkein uuden BMW IX:n puoleen.

Eniten minua kiinnostaa tuo Performance malli mustana (joka nurkalla näkee noita valkoisia), tosin hintaero Long Rangeen on vähän ajetuissakin melko suuri, joten saa ajattelemaan onko tuossa lisäsuorituskyvyssä (+jarrut jne.) oikeasti mitään järkeä. FSD olisi varmaan ihan hauska lelu jos Tesla päivittelee sitä tulevaisuudessa. Noita Model X mallejakin tutkiessa on selvää, että FSD mallit ovat olleet pisimmälle tulevaisuuteen kantavia ja saaneet helpommin ja paremmin päivityksiä. En tiedä tuleeko näissä olemaan sama.

Aika erikoista, että MYP lähtöhinta on uutena 59 990€ Teslalta (mustana +1200e), mutta Nettiauto on pullollaan 57-59k, jopa vajaa 60k maksavia 10-20tkm ajettuja 2022 malleja? Eikö auton hinta pitäisi tippua aika paljon kun sen ajaa liikkeestä ulos ja mittarissa on 20 tuhatta? Näissä näköjään sitä ei ole ainakaan tällä hetkellä. Hinnat näyttäisi menevän todella ristiin kun alta 58k voi saada FSD mallin (uutena +7500e) ja sitten osasta pyydetään samaa ilman FSD:tä. Joissakin 2022 ilmoituksissa korostetaan näitä viimeisinä malleina, joissa oli tutkat ennen Teslan siirtymistä pelkkiin kameroihin. 2023-malleissa tais olla hieman paranneltu alustaa.

Ehkäpä se vois olla ok diili, jos jollain ~57-58k saisi n. 15tkm ajetun FSD mallin ja hyvän vaihtotarjouksen.

Hinta kyllä on häiritsevän lähellä uutta, mutta oon aina ajatellut, etten tule koskaan ostamaan uutta autoa sen suuren arvonaleneman vuoksi. Tosin, näissä se näyttää nyt hieman sekavalta.
 
Kannattaa se fsd unohtaa täällä suomessa. Ja etenkin autokauppojen/nettiauton ilmoituksissa useasti tullut eteen että mainitaan fsd mutta sitä ei oikeasti autossa ole. Autokauppiaat kun luulee että kun asetuksissa mainitaan ”täysin itsestäänajava tietokone” niin se tarkoittaisi FSD:tä kun se vaan tarkoittaa että se rauta on siellä.

Suurin osa nettiauton MY 2022 malleista on uitettu Saksasta / Ruotsista jne.

Ja mitä väriin tulee niin tuo musta on se ehkä surkein väri, ellei sitten aio vetää ppf kalvoja ympäri autoa.
 
Itse en kanssa hyväksyisi mustaa autoa (edellä mainittu).

Samoin fsd on usein virheellisesti. Ei siis ole sitä. Ja jos on, niin siitä kannattaa maksaa vain pyöreät 0€.

IX käytettynä sopivaan hintaan voisi sekin olla ok vaihtoehto tosiaan. Nyt en ole käytettyjen valikoimaa katsonut. Y P ja Y LR kannattaa ehkä hinnan takia ostaa uutena. Jos käytetyt kumminkin on ylihintaisia hieman.
 
Y:n kokoonpano vaikuttais olevan jo "tavallista, ei yllätyksellistä," mutta nuo jenkkimallit menee edelleen hiukan...

"Perinteisemmin."

Toki 6+ hlö kuljettimena se on pienempään sisarukseen verrattuna ultimatum, mutta viispaikkaisena vertailisin tarkkaan ja harkitusti. Vaikka Yy on karu, en ole löytänyt moitittavaa työn laadussa, eikä nitise.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom