Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jokainen legacy autovalmistaja voi soittaa NVIDIA:lle ja tilata sieltä tavaraa. Tai nykyisen Dojon verran saanee vaan soittamalla mille tahansa cloud-ISP:lle ja pyytämällä pari GPU:ta. Mutta ei, et ymmärrä (mutta onko sulla edes ajokorttia?). Dojossa ei ole mitään erikoista, yksinkertaisia piirejä joille ei ole kysyntää, kun parempaa saa hyllytavarana.
Puhuitko siitä ATK-ajokortista mikä suoritettiin ala-asteella? Muuten en keksi miten tuon toisen keskustelijan ajokortin olevuus/olemattomuus liittyy teslan uudesta supertietokoneesta keskustelemiseen?
 
Toisella palstalla joku kertoi voineensa pahoin / saaneensa päänsäryn, kun ajoi auton liikkeestä kotiin. Jännä - itsellä tuli huono olo / päänsärky myös. Saattoi johtua siitä, että bassot oli säädetty täysille (maahantuonti-fiksaamossa tms?) ja fiilistelin musiikkia tai että auton ominaistaajuus on erilainen tai että yritti tulla flunssa. Kaikenlaista homepatiaa.
Yleensä mikä näissä saa aluksi päänsärkyä (ynnä muuta mielipahaa) aikaiseksi on kuskin tottumattomuus yhden pedaalin ajoon. ->Auto nykii ja keinuu vähäsen koska nopeus vaihtelee. Vähenee kun kuski oppii ajamisen metkut.

edit: tai laittaa pedaalivasteen chill-moodiin.
 
Kuinka pitkiä Model 3 toimitusajat tällä ovat? Hiukan tekisi mieli päivittää nykyinen sähkis pidemmällä rangella olevaan peliin ja kävin autokaupassa katsomassa vaihtoehtoja. Meinasin jo tehdä kaupat -22vm LR:stä, kunnes kävin katsomassa uusien hintoja. Vähän hankala perustella noin pieni hintaero, jos vaihtoehtona on täysin pakasta vedetty auto. Onko muuten helmoissa olevat kiveniskut (tyyliä hiekkapuhallus) tyyppivika, vai onko auton aikaisempi omistaja ajanut pelkkää hiekkatietä tms.?
 
Toisella palstalla joku kertoi voineensa pahoin / saaneensa päänsäryn, kun ajoi auton liikkeestä kotiin. Jännä - itsellä tuli huono olo / päänsärky myös. Saattoi johtua siitä, että bassot oli säädetty täysille (maahantuonti-fiksaamossa tms?) ja fiilistelin musiikkia tai että auton ominaistaajuus on erilainen tai että yritti tulla flunssa. Kaikenlaista homepatiaa.
Ilmastointi puhalsi sopivasti niin, että niskat/hartiat meni juntturaan?
 
Kuinka pitkiä Model 3 toimitusajat tällä ovat? Hiukan tekisi mieli päivittää nykyinen sähkis pidemmällä rangella olevaan peliin ja kävin autokaupassa katsomassa vaihtoehtoja. Meinasin jo tehdä kaupat -22vm LR:stä, kunnes kävin katsomassa uusien hintoja. Vähän hankala perustella noin pieni hintaero, jos vaihtoehtona on täysin pakasta vedetty auto. Onko muuten helmoissa olevat kiveniskut (tyyliä hiekkapuhallus) tyyppivika, vai onko auton aikaisempi omistaja ajanut pelkkää hiekkatietä tms.?

Tällä hetkellä ei kai pitäisi olla ihan valtavat toimitusajat mutta tämä saattaa muuttua hetkenä minä hyvänsä kun aletaan valmistaa facelift versiota, mutta toisaalta voi mennä Q4 ennen toimituksia myös. Kesäkuussa kun tilasin omaa niin sanoi ~1kk, mutta otin sitten varastoauton niin en tiedä kuinka kauan siinä olisi oikeasti mennyt.

Teslassa ei tunnetusti ole paras maalipinta, että jos aikoo hiekkatietä ajaa niin ehkä joku suojapinnoite tai kalvo voi olla suositeltava, ainakin tuolta niiden omasta storesta saa lokarin kaariin suoja kelmut.

PS. Jos tarvitset referral koodia niin täällä varmasti joku haluaa auttaa, esim minä :)
 
Teslassa ei tunnetusti ole paras maalipinta, että jos aikoo hiekkatietä ajaa niin ehkä joku suojapinnoite tai kalvo voi olla suositeltava, ainakin tuolta niiden omasta storesta saa lokarin kaariin suoja kelmut.
Mikään pinnoite ei suojaa tuollaisissa kiveniskuissa tai hiekkasateessa. Siihen vaaditaan joko ppf kalvotus tai yliteippaus+ppf kalvot.

Y:ssä ongelma on pienempi kun ovien alapuolessa on muovillstoitus, ja takarenkaisen etukaaressa myös pieni ppf kalvo. Tosin suosittelen kyllä käydä asentamassa kunnon isommat kaistaleet
 
Model 3 tuli tilattua varastosta lauantaina. Rahoituksen kerkesin eilen hyväksyä, muutama tunti sen jälkeen ei tilausta enää näy omalla tili sivuilla lainkaan. Aspaan soitin ja selvittelevät asiaa, ei osannut heti sanoa mitään. Aika outoa tälläinen tilauksen kokonaan häviäminen
 
Tänään kävi tuntihintanen sähkäri asentelemassa, reilu 1,5h meni. Oli näitä vinon pinon asennellu ja totes, että on hyvä ja varsin asentajaystävällinen laitos.
Paljonko tuli lopulliseksi hinnaksi työ+materiaali? Vai oliko sulla jo piuhavedot valmiina ja tarpeeks isot?

Itse saanut asennustaejouksia nyt noin 600-800€ välillä kun joutuu moduulikotelon ja piuhat ja läpiporaukset tekemään
 
Mikään pinnoite ei suojaa tuollaisissa kiveniskuissa tai hiekkasateessa. Siihen vaaditaan joko ppf kalvotus tai yliteippaus+ppf kalvot.

On maaleissa hirmusti eroa .. Laitoin 200 tkm ajetun bemarin vaihtoon myllytyksen kautta (vm 2012) .. Ajettu hiekkatietä pirusti. Lakka oli niin paksu että kiillotuksen jälkeen kuin uusi.
Teslasta (musta) jo keulasta parista kohtaa maali lohjennut kiveniskemästä.
(lainaus meni pieleen)
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko tuli lopulliseksi hinnaksi työ+materiaali? Vai oliko sulla jo piuhavedot valmiina ja tarpeeks isot?

Itse saanut asennustaejouksia nyt noin 600-800€ välillä kun joutuu moduulikotelon ja piuhat ja läpiporaukset tekemään

Ootellaan laskua ja ihmetellään sitten. Ei ollu valmiita vetoja. Yks läpivienti puuseinästä ja oisko piuhaa menny 5 metriä keskukselle. Keskuksella oli valmiina melkein ylimääränen vikavirtasuoja, jonka taakse tää kytkettiin. Villi veikkaus että matkakuluineen ja tarpeineen ehkä 250 euroa.

Edit: loppulasku venähti vähän hiha-arviosta ollen 338e tarvikkeineen ja matkoineen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään pinnoite ei suojaa tuollaisissa kiveniskuissa tai hiekkasateessa. Siihen vaaditaan joko ppf kalvotus tai yliteippaus+ppf kalvot.

On maaleissa hirmusti eroa .. Laitoin 200 tkm ajetun bemarin vaihtoon myllytyksen kautta (vm 2012) .. Ajettu hiekkatietä pirusti. Lakka oli niin paksu että kiillotuksen jälkeen kuin uusi.
Teslasta (musta) jo keulasta parista kohtaa maali lohjennut kiveniskemästä.
(lainaus meni pieleen)

Ei tietenkään pitkässä juoksussa pinnoite suojaa, pitää olla toki kalvoa, mutta ei se pinnoite ole ylipäänsä huono idea ja jos kerran vuodessa käy mökillä, niin se voi jeesata vähän.

Ehkä vähän huonosti muotoilin ekan vastauksen.
 
On maaleissa hirmusti eroa .. Laitoin 200 tkm ajetun bemarin vaihtoon myllytyksen kautta (vm 2012) .. Ajettu hiekkatietä pirusti. Lakka oli niin paksu että kiillotuksen jälkeen kuin uusi.
Teslasta (musta) jo keulasta parista kohtaa maali lohjennut kiveniskemästä.
(lainaus meni pieleen)
Lähinnä tarkoitin näitä keraamisia pinnoitteita. Maaleissa on kyllä eroja ja niiden paksuudessa ja se tietysti vaikuttaa.

Monesti vaan lukee kun hankittu joku superhyper keraaminen pinnoite ja sitten ihmetellään kun ei se sitren suojelekaan.

Tietysti jos ajaa vaan asfalttia jne niin varmaan riittää. Pinnoitteethan yleisesti laitellaan auton puhtaanapitoa helpottamaan.

Tietysti mitä paksumpi maali ja mitä paksumpi keraaminen pinnoite niin auttaa tietysti.
 
Puhuitko siitä ATK-ajokortista mikä suoritettiin ala-asteella? Muuten en keksi miten tuon toisen keskustelijan ajokortin olevuus/olemattomuus liittyy teslan uudesta supertietokoneesta keskustelemiseen?

Varmaan se ATK-ajokortti olisi jo hyvä lähtökohta. Teknologista ymmärtämistä ei ole, ei myöskään Teslaa omista. Silti se on täällä jostain syystä maailman paras auto, mikä pistää ihmettelemään, onko edes ajokorttia jotta voisi ymmärtää miten FSD:n yltiöpäinen kehuminen on niin hieno asia. Jos edes ajokorttia ei ole, tai ikinä autolla ajanut, niin millaiseen kontekstiin laittaisit kommentit joissa pidät jonkin olemista luontevana ajamisena?

Monet asiat kun tuntuvat ihmeellisiltä, jos ei niistä mitään ymmärrä. Sitä kutsuttiin aikoinaan noituudeksikin. Ehkä Musk on sitten noita hänelle, tai velho vähintään?
 
Et taida oikeasti ymmärtää yhtään mitään mistä puhut?

Väitän, että tunnen tässä tilanteessa asian paljon paremmin kuin sinä.

NVIDIA ei käsittääkseni ole tehnyt videon prosessointiin optimoituja piirejä.

Vinkkinä, ei Teslakaan. Kai tiedät mitä Dojo tekee?

Miltään Cloud-ISP:ltä et saa exaflopsia tehoa soittamalla. Hyvä jos saat edes yhden tuon luokan piirin soittamatta (50B transistoria). Voivat mainostaa mutta lead timeä tulee, varsinkin jos haluat useamman.

Eikä Teslalla myöskään ole sellaista exaflopsia. Tesla olisi kyllä sen virallisesti jo benchmarkannut jotta saisi näytettyä olevansa jotain, mutta heillä ei sellaista ole.

Dojon piiri on tosiaan 50B transistorin videoprosessointiin suunniteltu prossu. Näytäpä yksi edes vastaava ja sitten vielä parempi, varsinkin jostain hyllystä (tai pilvestä) exaflopsi luokan saatavuudella.

Dojo ei ole videoprosessointiin tehty piiri. Tarviiko tässä taas käydä läpi ihan Teslan omien insinöörien puheita uudestaan, kun ei se tunnu menevän jakeluun sitten mitenkään? Tässä vaihteeksi lyhennelmä sinulle, jos edes ekan kerran lukisit etkä uskoisi Twitteriä:


Nämä tiedot ovat siis Teslan Hot Chips 34 konferenssista. Näetkö mitä se piiri tekee? Se ei todellakaan ole mihinkään videon prosessointiin rakennettu (se ei edes kykenisi purkamaan videota samalla tavalla kuin sinun koneessasi oleva CPU), vaan se on tarkoitettu hyvin yksinkertaisiin operaatioihin, laskemaan mm. matriisilaskuja. Se ei kykene moniinkaan asioihin joiden kuvittelisit olevan peruskauraa kuten miten omassa koneessasi oleva piiri tekee. Se ei ymmärrä mitään videon purkamisesta eikä siinä ole kiihdytintä siihen, vaan siinä on perus laskentaoperaatioihin tehtyjä palasia ainoastaan.

Älä turhaan vastaa, en enää näe sitä.
 
Väitän, että tunnen tässä tilanteessa asian paljon paremmin kuin sinä.



Vinkkinä, ei Teslakaan. Kai tiedät mitä Dojo tekee?



Eikä Teslalla myöskään ole sellaista exaflopsia. Tesla olisi kyllä sen virallisesti jo benchmarkannut jotta saisi näytettyä olevansa jotain, mutta heillä ei sellaista ole.



Dojo ei ole videoprosessointiin tehty piiri. Tarviiko tässä taas käydä läpi ihan Teslan omien insinöörien puheita uudestaan, kun ei se tunnu menevän jakeluun sitten mitenkään? Tässä vaihteeksi lyhennelmä sinulle, jos edes ekan kerran lukisit etkä uskoisi Twitteriä:


Nämä tiedot ovat siis Teslan Hot Chips 34 konferenssista. Näetkö mitä se piiri tekee? Se ei todellakaan ole mihinkään videon prosessointiin rakennettu (se ei edes kykenisi purkamaan videota samalla tavalla kuin sinun koneessasi oleva CPU), vaan se on tarkoitettu hyvin yksinkertaisiin operaatioihin, laskemaan mm. matriisilaskuja. Se ei kykene moniinkaan asioihin joiden kuvittelisit olevan peruskauraa kuten miten omassa koneessasi oleva piiri tekee. Se ei ymmärrä mitään videon purkamisesta eikä siinä ole kiihdytintä siihen, vaan siinä on perus laskentaoperaatioihin tehtyjä palasia ainoastaan.

Älä turhaan vastaa, en enää näe sitä.

Heh, älykästä blokata toinen kun kertoo sulle jotain mitä sä et tiedä ;)

Ja joo, ei kai kukaan tässä meinannutkaan, että siölentyönnetään .avi filejä ja se paskoo kultamunia.
Olen lukenut ton jutun ja kaikki mitä se kertoo minulle on, että prosessori on hyvin optimoitu siihen mitä Tesla sillä tekee -> opettaa mallia videon perusteella, joka toki on prosessoitu jo jonkun sortin dataksi ennen kuin se tolle syötetään.

Jos sä oisit lukenut ton ja ymmärtäisit siitä mitään, niin varmaan ymmärtäisit, että et saa "parempaa kamaa miltä tahansa Cloud-ISP:ltä soittamalla" kun ei varmaan kenelläkään ole "parempaa" siihen mihin toi on suunniteltu. Pystyykö joku NVIDIA tekemään saman? Totta vitussa, mutta se on hyvin paljon geenerisempään jolloin sen energia tehokkuus ja tiheys on huomattavasti huonompi tähän tarkoitukseen.

Sitten edelleenkään et todistanut, että jollain olisi hyllyssä parempaa, tai edes vastaavaa kamaa, ja jos olisit lukenut oman linkkaamasi artikkelin, niin siinä se lukee myös.

Ja viimeksi, mitä data keskusken kokoon tulee, toki mulla ei ole mitään todisteita mutta erinäiset lähteet sanoo "exaflops by the end of 2022" mutta oletin, että ollaan nyt vasta siellä koska Elon-aika jne.



Tesla omissa twiiteissä vähän hurjemmat lukemat.


Ja sitten vielä koko idea, että tuon koko luokan supertietokoneeksi laskettavan DC:n saa jostain soittamalla jollekin on aika naurettava, ootko ikinä yrittänyt saada tollasta A100:sta pilvestä, tai 20:tä semmosta? Ja kuitenkin nyt puhutaan tuhansista.
 
Ja sitten vielä koko idea, että tuon koko luokan supertietokoneeksi laskettavan DC:n saa jostain soittamalla jollekin on aika naurettava, ootko ikinä yrittänyt saada tollasta A100:sta pilvestä, tai 20:tä semmosta? Ja kuitenkin nyt puhutaan tuhansista.

Voi olla vaikea ostaa, kun huhujen mukaan nvidia myynyt melkein vuoden tuotannon ennakkoon. AI startupitkin ostelee isoja määriä, esim. linkattu pulju osti 22000 kipaletta h100:sta mikä on a100:en seuraaja: Bill Gates, along with Eric Schmidt and Nvidia, just minted another A.I. unicorn in a massive $1.3 billion funding round

Elon osti oraclen pilvestä kaiken nvidia kapasiteetin omalle ai startupilleen. Elon Musk Acquires Major Share on Oracle’s Spare Servers - Tekedia

Nvidialta julkaisee h100:en seuraajan 2024 alkupuolella, samplaus 2024 ja oletettavasti tuotannossa h1 2025. 2v sykli pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Ja viimeksi, mitä data keskusken kokoon tulee, toki mulla ei ole mitään todisteita mutta erinäiset lähteet sanoo "exaflops by the end of 2022" mutta oletin, että ollaan nyt vasta siellä koska Elon-aika jne.

Jos vertaa FSD ja CT aikatauluihin niin tämä exaflops voi hyvin toteutua 2030 tms. Minä en luota sekuntiakaan Muskin sanomisiin ja tämä Dojo haisee taas kauas tyypilliseltä Elonin techno-babblelta jolla saadaan jengi kuolaamaan mutta todellisuus on sitten ihan jotain muuta.

Jos mietitte FSD kehitystä niin aina on odotettu jotain katalystiä joka "ratkaisee kaiken". HW3, single-stack, dojo jne.
 
Heh, älykästä blokata toinen kun kertoo sulle jotain mitä sä et tiedä ;)

Ja joo, ei kai kukaan tässä meinannutkaan, että siölentyönnetään .avi filejä ja se paskoo kultamunia.
Olen lukenut ton jutun ja kaikki mitä se kertoo minulle on, että prosessori on hyvin optimoitu siihen mitä Tesla sillä tekee -> opettaa mallia videon perusteella, joka toki on prosessoitu jo jonkun sortin dataksi ennen kuin se tolle syötetään.

Jos sä oisit lukenut ton ja ymmärtäisit siitä mitään, niin varmaan ymmärtäisit, että et saa "parempaa kamaa miltä tahansa Cloud-ISP:ltä soittamalla" kun ei varmaan kenelläkään ole "parempaa" siihen mihin toi on suunniteltu. Pystyykö joku NVIDIA tekemään saman? Totta vitussa, mutta se on hyvin paljon geenerisempään jolloin sen energia tehokkuus ja tiheys on huomattavasti huonompi tähän tarkoitukseen.

Sitten edelleenkään et todistanut, että jollain olisi hyllyssä parempaa, tai edes vastaavaa kamaa, ja jos olisit lukenut oman linkkaamasi artikkelin, niin siinä se lukee myös.

Ja viimeksi, mitä data keskusken kokoon tulee, toki mulla ei ole mitään todisteita mutta erinäiset lähteet sanoo "exaflops by the end of 2022" mutta oletin, että ollaan nyt vasta siellä koska Elon-aika jne.



Tesla omissa twiiteissä vähän hurjemmat lukemat.


Ja sitten vielä koko idea, että tuon koko luokan supertietokoneeksi laskettavan DC:n saa jostain soittamalla jollekin on aika naurettava, ootko ikinä yrittänyt saada tollasta A100:sta pilvestä, tai 20:tä semmosta? Ja kuitenkin nyt puhutaan tuhansista.

Ei ollu sattunut yhtään lumista tietä (tai kaistaviivatonta) jostain syystä noihin kuviin?
Eihän se näkemäänsä ymmärrä jos seuraa viivoja eikä tietä?
 
Ei ollu sattunut yhtään lumista tietä (tai kaistaviivatonta) jostain syystä noihin kuviin?
Eihän se näkemäänsä ymmärrä jos seuraa viivoja eikä tietä?

Juu, siis sinällään en usko level 5 self driving:in tapahtuvan käytännössä ikinä. Level 4 (rajoitetutuissa oloissa) täysi autonomisuus toki on saavutettavissa, se toki jää nähtäväksi kuka sinne pääsee ekana.

Noita FSD videoita kun katsoo YouTubesta, niin onhan se jo aika pitkällä, varsinkin kun on Amerikka missä kortin saa käytännössä kuka vaan ja liikennejärjestelyt on paikka paikoin todella monimutkaisia, ihan ihmisille, ja siellä kuolee se 40k ihmistä vuodessa liikenteessä kun ajetaan aivan miten sattuu.

Mutta sitten tosiaan tulee keli olosuhteet, joissa kamera ei nää paskaakaan niin mennäänkö silloin kävelyvauhtia vai miten tässä tapauksessa toimitaan? Tämän takia en uskokaan tasoon 5 (autonomia kaikissa tilanteissa) vaan pelkästään tasoon 4, eli autonomia rajoitetussa tilanteissa.
 
Jos vertaa FSD ja CT aikatauluihin niin tämä exaflops voi hyvin toteutua 2030 tms. Minä en luota sekuntiakaan Muskin sanomisiin ja tämä Dojo haisee taas kauas tyypilliseltä Elonin techno-babblelta jolla saadaan jengi kuolaamaan mutta todellisuus on sitten ihan jotain muuta.

Jos mietitte FSD kehitystä niin aina on odotettu jotain katalystiä joka "ratkaisee kaiken". HW3, single-stack, dojo jne.


Sinänsä mielenkiintoinen tämä yhtälö, että jos Elonin mukaan taso 4 (tai jopa 5) saavutetaan tänä vuonna (taas, 7. vuosi peräkkäin?) niin siihen pitäisi siis päästä tuolla yhdellä exaflopsilla, niin mitä helvettiä se tekee sadalla?
 
Sinänsä mielenkiintoinen tämä yhtälö, että jos Elonin mukaan taso 4 (tai jopa 5) saavutetaan tänä vuonna (taas, 7. vuosi peräkkäin?) niin siihen pitäisi siis päästä tuolla yhdellä exaflopsilla, niin mitä helvettiä se tekee sadalla?

No kukaan ei usko Elonin puheisiin ensinnäkään ja sen takia nuo hänen höpötykset sadan exaflopin laskentatehoista on lähinnä huumoriosastoa.
 
Siis tämähän on jo pitkälti saavutettu, Waymo, Cruise, Mobileye, kiinalaiset jne.

No joku voisi väittää, että ihan AP on tässä mutta ei kai se nyt kuitenkaan ole täysin autonominen. Hitto, 2013 Golffi seurasi viivoja ja piti etäisyyden.

Mutta tää kai meinaa siis sitä, että navigoi johonkin kohteeseen autonomisesti.
 
No joku voisi väittää, että ihan AP on tässä mutta ei kai se nyt kuitenkaan ole täysin autonominen. Hitto, 2013 Golffi seurasi viivoja ja piti etäisyyden.

Mutta tää kai meinaa siis sitä, että navigoi johonkin kohteeseen autonomisesti.

Level 4 tarkoittaa rajoitetun alueen autonomista ajoa ja hyvissä olosuhteissa. Tämä on siis jo käytännössä todistetusti onnistunut em. toimijoilta. Tesla on vieläkin level 2 koska se ei ota mitään vastuuta auton tekemisistä (level 3:sta lähtien vaatimus) eikä Teslan FSD vielä youtube videoiden perusteella ole lähelläkään niin luotettavaa ajoa että se voisi toimia level 4.

Moni sanoo että ilman lidaria ja tutkia kukaan ei saavuta lv4 tasoa, jää nähtäväksi
 
No kukaan ei usko Elonin puheisiin ensinnäkään ja sen takia nuo hänen höpötykset sadan exaflopin laskentatehoista on lähinnä huumoriosastoa.

Juu, se kuulostaa kyllä aika jäätävältä määrältä, exaflopsi on tehtävissä kyllä, mutta 100 ois jo aika iso osa koko maailman compute kapasiteetista.

Toki, tässä nyt varmaan mennään jollain Elon matematiikalla, että hänen spesifinen piiri vastaa jotain määrää geneerisiä hänen workloadissaan ja siitä johdetaan joku flopsi arvo.

Tällä matematiikalla toki päästään aika isoihin lukuihin koska, niinkuin yllä jo sanottu, spesifinen piiri tiettyyn duuniin on aina se kaikista nopein, energiatehokkain ja tihein ratkaisu.

Toki kun se tajuaa, että algoritmi on vituillaa parin vuoden päästä ja rauta on kertaluokkaa hitaampi seuraavalla algoritmilla niin voi vähän vituttaa.
 
Noita FSD videoita kun katsoo YouTubesta, niin onhan se jo aika pitkällä, varsinkin kun on Amerikka missä kortin saa käytännössä kuka vaan ja liikennejärjestelyt on paikka paikoin todella monimutkaisia, ihan ihmisille, ja siellä kuolee se 40k ihmistä vuodessa liikenteessä kun ajetaan aivan miten sattuu.
Amerikassa autolla ajaminen on keskimäärin huomattavasti helpompaa kuin täällä, sillä käytännössä liikkuminen on suunniteltu autoilu edellä. Tämän vuoksi kortin saa "kuka vaan". Poikkeuksia toki löytyy suurista kaupungeista ja Youtubesta tuttuihin tilanteisiin törmää harvoin (perustan tämän omaan kokemukseen noin kuukauden matkalta, joten en väitä etteikö siellä voisi tapahtua mitään).
Automaattiselle ajamiselle tuo ympäristö on luultavasti helpompi ympäristö kuin Euroopan kapeat ja mutkaiset tiet.
 
Amerikassa autolla ajaminen on keskimäärin huomattavasti helpompaa kuin täällä, sillä käytännössä liikkuminen on suunniteltu autoilu edellä. Tämän vuoksi kortin saa "kuka vaan". Poikkeuksia toki löytyy suurista kaupungeista ja Youtubesta tuttuihin tilanteisiin törmää harvoin (perustan tämän omaan kokemukseen noin kuukauden matkalta, joten en väitä etteikö siellä voisi tapahtua mitään).
Automaattiselle ajamiselle tuo ympäristö on luultavasti helpompi ympäristö kuin Euroopan kapeat ja mutkaiset tiet.

Satuin asumaan siellä tollasen 3.5 vuotta, tosin syvässä etelässä missä oli välillä todella fucked up liikenne.

Ja siis toki liikenne järjestelyt oli pitkälle tehty autojen mukaan, mistään ratikoista tai muusta tietoakaan mutta kuskit oli niin vitun vaarallisia. Miltä tahansa kaistalta käännyttiin mihin tahansa suuntaan joka toisessa liikennevaloissa jne.
 
Europe passes two big laws to make EV charging a whole lot better
Kävipä sopivasti v4 superchargerin piikkiteho 615kw. Saa nähdä mikä semin latausnopeus on kun vaade EU tasolta 1.4-2.8mw vuoteen 2028 ja musk puhui vaan 1+ megawattia.
Ei toi latausverkkovaatimus kovin kummoinen ole. Eli vuonna 2028 pitää 60km välein olla tietyillä pääteillä latauskenttiä, joiden kokonaisteho on 600kW. Ei puhuta yksittäisestä 600kW lataustolpasta, vaan kentän tehosta ja yksittäisen tolpan teho voi olla selvästi pienempi. Direktiivi ei vaikuta mitenkään Teslan latureiden tai semin lataustehoihin.

Tässä koko teksti suomeksi noista lataustehoista:

Screenshot 2023-07-12 at 11.37.54.png
 
Viimeksi muokattu:
Juu, se kuulostaa kyllä aika jäätävältä määrältä, exaflopsi on tehtävissä kyllä, mutta 100 ois jo aika iso osa koko maailman compute kapasiteetista.

Toki, tässä nyt varmaan mennään jollain Elon matematiikalla, että hänen spesifinen piiri vastaa jotain määrää geneerisiä hänen workloadissaan ja siitä johdetaan joku flopsi arvo.

Tällä matematiikalla toki päästään aika isoihin lukuihin koska, niinkuin yllä jo sanottu, spesifinen piiri tiettyyn duuniin on aina se kaikista nopein, energiatehokkain ja tihein ratkaisu.

Toki kun se tajuaa, että algoritmi on vituillaa parin vuoden päästä ja rauta on kertaluokkaa hitaampi seuraavalla algoritmilla niin voi vähän vituttaa.
Mun ketjuun linkkaaman startupin h100 klusteri on 22 exaflopsia 16bit AI kuormalla. 44exaflopsia 8bit.
 
Ei toi latausverkkovaatimus kovin kummoinen ole. Eli vuonna 2028 pitää 60km välein olla tietyillä pääteillä latauskenttiä, joiden kokonaisteho on 600kW. Ei puhuta yksittäisestä 600kW lataustolpasta, vaan kentän tehosta ja yksittäisen tolpan teho voi olla selvästi pienempi. Direktiivi ei vaikuta mitenkään Teslan latureiden tai semin lataustehoihin.

Tässä koko teksti suomeksi noista lataustehoista:

Screenshot 2023-07-12 at 11.37.54.png
Onkos tuo vanhentunutta tietoa? Kun artikkelissa puhuttiin 2028 vuodesta ja kuvassa 2030. Joka tapauksessa tuo 60km välein laturi tulossa Helsinki-tornio sekä Helsinki-Kokkola-oulu välille. Ei kyllä kovin tilannetta muuta jos vaade 150kw laturit minimissään, mutta markkinaehtoisestihan nuo päivittyy jo nopeampiin. CCS3 odotellessa, mikähän lie siinä Max output sitten tulee olemaan...
 
Mun ketjuun linkkaaman startupin h100 klusteri on 22 exaflopsia 16bit AI kuormalla. 44exaflopsia 8bit.

Juu toki juurikin riippuu miten sitä lukee, tosta tweetistä missä mainostetaan 100 exaflopsia by 2030 ja lähteet joissa sanotaan 1 exaflopsi by end of 22 ei sitä speksaa.

Kun taas TOP500 listaa 64bit, ja siellä on yksi exaflopsi parhaalla.
 
Asiaton käytös
Väitän, että tunnen tässä tilanteessa asian paljon paremmin kuin sinä.
...
Vinkkinä, ei Teslakaan. Kai tiedät mitä Dojo tekee?
...
Dojo ei ole videoprosessointiin tehty piiri. Tarviiko tässä taas käydä läpi ihan Teslan omien insinöörien puheita uudestaan, kun ei se tunnu menevän jakeluun sitten mitenkään? Tässä vaihteeksi lyhennelmä sinulle, jos edes ekan kerran lukisit etkä uskoisi Twitteriä:
...
Nämä tiedot ovat siis Teslan Hot Chips 34 konferenssista. Näetkö mitä se piiri tekee? Se ei todellakaan ole mihinkään videon prosessointiin rakennettu (se ei edes kykenisi purkamaan videota samalla tavalla kuin sinun koneessasi oleva CPU), vaan se on tarkoitettu hyvin yksinkertaisiin operaatioihin, laskemaan mm. matriisilaskuja. Se ei kykene moniinkaan asioihin joiden kuvittelisit olevan peruskauraa kuten miten omassa koneessasi oleva piiri tekee. Se ei ymmärrä mitään videon purkamisesta eikä siinä ole kiihdytintä siihen, vaan siinä on perus laskentaoperaatioihin tehtyjä palasia ainoastaan.

Älä turhaan vastaa, en enää näe sitä.

Voi luoja mikä urpo!

Koko yllä oleva pätkä kertoo kyllä ettet tiedä hevonvittua asiasta missä yrität päteä.

Ja, BTW, ihan infona. Yhteen Dojo System Tray pakettiin kuuluu kuuden Dojo Training Tilen lisäksi niitä ruokkivat 20 Dojo Interface Processor korttia, joihin taas kytkeytyy Dojo Host Interface, jossa on:

tesla-ai-day-dojo-host-interface-computer.png


Tässä vielä aikalemattuna kohta missä kerrotaan kuinka tätä voidaan käyttää video-pohjaiseen tekoälyn kouluttamiseen,

 
Viimeksi muokattu:
Voi luoja mikä urpo!

Koko yllä oleva pätkä kertoo kyllä ettet tiedä hevonvittua asiasta missä yrität päteä.

Ja, BTW, ihan infona. Yhteen Dojo System Tray pakettiin kuuluu kuuden Dojo Training Tilen lisäksi niitä ruokkivat 20 Dojo Interface Processor korttia, joihin taas kytkeytyy Dojo Host Interface, jossa on:

tesla-ai-day-dojo-host-interface-computer.png


Tässä vielä aikalemattuna kohta missä kerrotaan kuinka tätä voidaan käyttää video-pohjaiseen tekoälyn kouluttamiseen,


Teille menee sekaisin Dojo piiri ja Dojo. Dojo piiri itsessään on se piiri mikä laskee ja sen ympärille on rakennettu muuta että se videoprosessointi onnistuu.
 
Teille menee sekaisin Dojo piiri ja Dojo. Dojo piiri itsessään on se piiri mikä laskee ja sen ympärille on rakennettu muuta että se videoprosessointi onnistuu.

Joo, ja ei.

Se dojo piiri on toki myös optimoitu siihen videon prosessointiin, siis sen jälkeen kun se on dekoodattu jne.
 
Koko yllä oleva pätkä kertoo kyllä ettet tiedä hevonvittua asiasta missä yrität päteä.
Tässä vielä aikalemattuna kohta missä kerrotaan kuinka tätä voidaan käyttää video-pohjaiseen tekoälyn kouluttamiseen,

Todistat joka kerta ettet ymmärrä yhtään mitään mistä puhut. Mitä tahansa prosessoria voidaan käytätä videopohjaisen tekoälyn kouluttamiseen. Kai ymmärrät edes ne perusteet noista malleista joista nyt puhut, tai mennään yksinkertaisempaan, kai olet edes perusteet tehnyt kuvien prosessoinnista?

Riittää siis aivan yksinkertaiset prosessit jotka teet Matlab/Mathematica/vastaavalla. Muistatko, ne jotka ovat kuuluneet jo varmaan pari vuosikymmentä perusmatematiikkaan TKK:llakin (ja varmasti muissa vastaavissa oppilaitoksissa), ainakin CS-tutkinnon osalta.

Sanoit, ettei muilla ole vastaavaa, joten kerro nyt minulle se prosessi ja laskentamalli, jonka Dojo pystyy (oli niitä 1 tai miljardi), jota muut eivät pystyisi tekemään? Odotan aivan innolla, koska Tesla ei sellaisesta ole vielä tiennyt, niin pääsemme opettamaan yhdessä heidän piirisuunnittelijaa sitten kuinka he ovat kehittäneet jotain uskomatonta jota eivät tienneet kehittäneensä.

Muussa tapauksessa, voisitko edes perusteet käydä läpi miten Dojo piirinä on suunniteltu? Vai oletko sinä vielä oikeasti sillä tasolla näissä asioissa, että täysin maallikon silmin et ymmärrä lukemaasi, mutta toistat sitä kuin Jeesuksen toista tulemista, koska se meni niin pahasti yli ymmärryksen? Minä odotan mieluusti selitystä, koska olen itse erikoistunut lähinnä algoritmeihin ja tietorakenteisiin.

Jos kuvittelet oikean tiedon löytyvän mainosesitteistä, niin hiirikin osaa sellaisia kopioida ymmärtämättä mitä tuli juuri laitettua. Minä odotan nyt, koska jos tiedät mistä puhut niin pystyt sen selvästi artikuloimaan minulle mikä se erikoisuus on tässä piirissä jota mistään muualta ei voi muut saada. Minä olen vain nähnyt piirin, josta on revitty monta yleiskäyttöistä asiaa pois jotta saadaan halvemmalla suunniteltua piiri laskemaan tiettyjä yksinkertaisia laskutoimituksia, mutta sinulla näyttää olevan se suuri ymmärrys.

Koska jos olisit oikeassa, niin suosittelen ostamaan sen ekan Teslasi. Ja samalla koko elämäsi säästöillä niitä osakkeita, koska tuolla tavallahan NVIDIAn ja muiden taru on loppu. Jostain syystä NVIDIA:n market-cap on tosin isompi kuin Teslan, mutta sinun puheidesi mukaan he tuottavat vain sekundaa.
 
Tesla meinaa laajentaa Saksan tehdastaan ja tuplata vuosittaisen tuotannon 500k -> 1milj.
 
Tesla meinaa laajentaa Saksan tehdastaan ja tuplata vuosittaisen tuotannon 500k -> 1milj.
Itse pidän erittäin kiehtovana tuota logistiikkaa tuon koko homman ympärillä. Siis lähes 3000 autoa päivässä saa jotain reittiä osat tuonne saati sitten että ne autot jollain raahataan maailmallekin sieltä.
Siinä ei isoa kuprua sallita ilman että hommat kusee aivan täysin.
 
Tesla meinaa laajentaa Saksan tehdastaan ja tuplata vuosittaisen tuotannon 500k -> 1milj.
Jokohan ne oppi saksalaisen marssijärjestyksen luparumbassa?
 
Moi, olisko täällä kokeneita joilta saisi dataa? Auton vaihto dieselistä sähköön ajankohtainen, kun kilometrejä tulee n. 3tkm/kk ja tesloja olen nyt katsellut sillä silmällä, kun Norjasta/Ruotsista näyttää autoja lähtevän jo reilusti alle 30k€ sis. kaikki kulut Suomeen. Kiinnostaa siis vanhempien (16-18vm) model ässien ja halvempien (19-20vm) Model 3 mahdolliset erot ja yleisesti kokemuksia näistä kulkineista. Yhtä 35k€ 15vm S85 kävin tsekkaamassa, mutta sitä ei ajoon saanut simahtaneen näytön takia :D Muoviseltahan tuo sisusta Lexuksen jälkeen tuntui, mutta ajettavuus jäi kokematta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 722
Viestejä
4 555 450
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom