Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kun nykyisen auton ostin, kytkin siihen hyvin piilotettuun usb-töpseliin piuhan enkä ole irrottanut sitä kertaakaan n. 3v aikana. Olkoon tuolla kunnes luovun autosta. Vaikea keksiä miksi repisin piuhan irti ennen auton myyntiä.

Itsekin maksaisin rahaa jos saisin langattoman latauksen pois. Mielummin lataan piuhalla kuin akkua paistavalla langattomalla.
Jotain jujutsuu ollu että tulisi on-off nappi langattomalle lataukselle: Tesla to add option to turn off your wireless charger

Ite pidän aina tuossa langattomalla laturilla puhelinta kun autossa olen. Tosin itseäni ei juurikaan kiinnosta lyheneekö kännykän akun elinikä kun puhelin menee muutenki siinä 2v paikkeilla vaihtoon. iPhoneissa se akku on siinä vaiheessa muutenkin jo parhaat päivät nähny.
 
Teslalla jotkut alepäivät menossa. Model 3 ja Y varastossa olevat tiputettu 2000-6000e. Nythän noissa vielä korkokamppis 2.99% vielä. Aiemmin taisi olla 5.5-6%?
En tosin tiedä kannattaako vielä tähän tarttua. Jotenkin haluaisi uskoa että vielä tässä kuussa tulisi parempiakin jos highlander julkaistaan?

edit. kemppari ehti ensin kertoa tarjouksesta
 
Viimeksi muokattu:
Eikös kolmoseen ainakin ole tulossa piakkoin facelift? Eli ei ihme jos haluavat vanhasta eroon.
 
Onkos joku ajanut kolmosella/yllä ja pre raven ässällä, onko melutasossa, jousituksessa tai muualla merkittäviä eroja.

Vai jääkö isoin ero kokoon?
 
Onkos joku ajanut kolmosella/yllä ja pre raven ässällä, onko melutasossa, jousituksessa tai muualla merkittäviä eroja.

Vai jääkö isoin ero kokoon?
Kaikilla on tullut ajeltua noista. On se ilmajousitus mukavampi ja äänitaso hiljaisempi ässässä myös siis pre raven. Jos paalu riittää niin suoraan 2019 toukokuun jälkeen valmistettu ässä niin on parempi latausnopeus ja one pedal toiminto kun noissa vanhemmissa Ässissä ei vielä permanent magnent moottoria ole. Jos etsii perinteisempää autoa niin ässä, muuten menisin sitten uusimmalla 3/y kun samoja hintoja maksaa. Noista 2016 loka- 2019 huhtikuuta valmistetuista Ässistä vielä sen verran että ei kovin mukava ole vielä se ilmajousitus kuitenkaan verrattuna esim saksalaisten ilmajousitukseen.
 
Mä en oo huomannu noita resonointiääniä omassani ainakaan vielä.Tutulla oli pari vuotta vanhempi ja sanoi että rämisee sieltä sun täältä.
Sillä oli kyllä vähän erilainen ainakin toi keskikonsoli ja mahdollisesti jotkut muutkin peitemuovit.

Toi keskikonsoli on kyllä ainakin tässä uudemmassa päin helvettiä suunniteltu. Langaton lataus on hidas ja turha ominaisuus, usb-liittimet ja 12v liitin piilotettu sinne lokeroihin ja sitten molemmat usbit ovat vielä mallia c, kun laitteiden johdoista noin murto-osa on vasta sitä tyyppiä toisesta päästään. Normiusbille olisi jatkuvasti tarvetta ja se on vielä vammaisemmassa paikassa.

Sen tabletin voisi helposti jakaa kahdeksi puolet pienemmäksi upotetuksi ruuduksi, jos se langaton viritys ois pois siitä viemästä tilaa. Alanäytössä viihde yms.ei ajon aikana tarvittavat jutut ja ylhäällä nopeus + navi.
Kyllä itellä ainakin kaikissa laitteissa on usb-c kaapeli mitä olen parin viime vuoden aikana ostanut. Läppärissä, tabletissa, puhelimessa jne. Tuntuisi todella hölmöltä jos tesla ei myöskin käyttäisi tätä uusinta versiota.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Nyt on inventoryn alet kun karvalakki 3 lähtee alle 39k referralilla. Y mallit pikku alella toistaiseksi, mutta s/x ei alennuksilla enään ole.
Screenshot_2023-07-08-07-28-44-468_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg

Aika jännän kovat alet heti kvartaalin alkuun, etenkin kun varasto ei näyttäisi olevan edes niin täynnä. Olisiko nyt se highlandin julkistus tulossa lähiaikoina ja vanhat ensin halvalla pois, kaikki muut varaston isommat tarjouskamppikset on sijoittunut kvartaalin loppupuolelle.
 
Aika jännän kovat alet heti kvartaalin alkuun, etenkin kun varasto ei näyttäisi olevan edes niin täynnä. Olisiko nyt se highlandin julkistus tulossa lähiaikoina ja vanhat ensin halvalla pois, kaikki muut varaston isommat tarjouskamppikset on sijoittunut kvartaalin loppupuolelle.
Hankala tietää miten nuo 3/y myynnit jakaantuu kun Tesla ilmoittaa ne yhdessä. Kyllähän se 3 myynti on alkanut sakkaamaan kun y malli tuli myyntiin ja se on saanut noita parannuksia ensi kädessä. Nyt Highland on tervetullut päivitys ja kiinnostus herää tai jopa nousee y mallia isommaksi varmaankin kunnes juniperiin tulee samat uudistukset Highlandista.

Kolmosessa korkotarjous elokuun 20 asti, joten ei tässä quarterissa ainakaan Suomessa saa Highlandia, mutta eiköhän tuota jo valmisteta syyskuussa. Jännä nähdä tuleeko karvalakki Highlandiin mm. samat parannellut kajarit mitä long rangeen. Toivottavasti saavat heti alusta alkaen structural batteryllä ja etu sekä takavalulla niin resonointi tod näk poistuu kun esim. viime kuussa ajelin awd 3 ja jännästi se etu penkki pientä tärinää teki kun välillä istuin takana kuuntelemassa meluja.
 
Minkä auton peruisit ja mikä tilalle?

"SR+" ja Performance sieltä löytyisi.
Perffiin tietty ;), en taida viitsiä kun nykyinen LR3 oli myös varastopoistossa ~50k€. Ompahan vähän halvemmat rengaskulut. Ja värikään ei ollut valkoinen :D
 
Kaikilla on tullut ajeltua noista. On se ilmajousitus mukavampi ja äänitaso hiljaisempi ässässä myös siis pre raven. Jos paalu riittää niin suoraan 2019 toukokuun jälkeen valmistettu ässä niin on parempi latausnopeus ja one pedal toiminto kun noissa vanhemmissa Ässissä ei vielä permanent magnent moottoria ole. Jos etsii perinteisempää autoa niin ässä, muuten menisin sitten uusimmalla 3/y kun samoja hintoja maksaa. Noista 2016 loka- 2019 huhtikuuta valmistetuista Ässistä vielä sen verran että ei kovin mukava ole vielä se ilmajousitus kuitenkaan verrattuna esim saksalaisten ilmajousitukseen.
Itellä on 2017 ässä mutta noita muita en oo ajanu, ni mielenkiinnosta pohdin.

Saksalainenhan se ilmajousitus on, samoja tolppia mersukin käyttää. Ero on vain se että vasta raven versiossa niihin tuli magneettiohjattu adaptiivinen iskunvaimennus, joka esim GLKssa on.

2017 tuli valittua sen vuoksi että oli vielä ilmaiset superit faceliftillä. Ainoa miinus on että kattoluukkua en olis halunnut, mutta ei tainnut peltikatto faceliftejä edes olla ja lasikattoisiin ei enää ilmaisia supereita saanut.

Sinällään nyansseja säästönä tuo ilmainen superius mutta ei se nyt haittaakaan.
 
Tietääkö kukaan mitä Jyväskylän Superchargereilla on käynyt? Kaikki on suljettu ja pelastuslaitoksen sulkunauha vedetty ympärille
 
Ehkä on hyvä huomata, että myyvät varastossa olevat autot faceliftin tieltä pois ja hinta tilatulle yksilölle on edelleen 42990. Y:lle ei ole faceliftiä tulossa, joten tuskin on tarvetta hintojakaan alentaa.
Toki tämän tiesin, että highland on tulossa ja kyseessä varastoautot. Lisäksi model 3 hintaa painaa Y:n kova menekki.

Silti voi spekuloida, koska kyllähän suomimarkkinat on kohtuu kyllästetty (santanderinvärisillä) model Y:llä. Hinnanlasku ainakin varastoautojen osalta petraisi myyntiä, koska model 3 saattaa taas kohta olla kiinnostavampi fl myötä. Ymmärtääkseni Vetokuja ei myöskään ylimääräisiä autoja mielellään säilö.
 

Aika kovia lupauksia. Toki level 3 ois jo aika kova juttu.

No, itse olen epäillyt että tänä tai viimeistään ensi vuonna tämä tapahtuu.

Tällä hetkellä Teslan FSD autot ajavat miljoona mailia alle vuorokaudessa. Oliko se miljoona mailia 14 tunnissa? Tesla kerää dataa ja rouskuttaa sitä tekoälyn kouluttamisessa sellaista kiihtyvää tahtia, että ei tässä enää kauaa mene siihen kun järjestelmä on teknisesti riittävän kyvykäs ja turvallinen.

Musk sanoi että FSD:n seuraavassa major-versiossa, eli versiossa 12, pudotetaan "Beta" nimestä pois.
 
No, itse olen epäillyt että tänä tai viimeistään ensi vuonna tämä tapahtuu.

Tällä hetkellä Teslan FSD autot ajavat miljoona mailia alle vuorokaudessa. Oliko se miljoona mailia 14 tunnissa? Tesla kerää dataa ja rouskuttaa sitä tekoälyn kouluttamisessa sellaista kiihtyvää tahtia, että ei tässä enää kauaa mene siihen kun järjestelmä on teknisesti riittävän kyvykäs ja turvallinen.

Musk sanoi että FSD:n seuraavassa major-versiossa, eli versiossa 12, pudotetaan "Beta" nimestä pois.
Uskoo ken tahtoo. Rupeaa vähän kuulostaa Star Citizen langalta tämä.
 
No, itse olen epäillyt että tänä tai viimeistään ensi vuonna tämä tapahtuu.

Tällä hetkellä Teslan FSD autot ajavat miljoona mailia alle vuorokaudessa. Oliko se miljoona mailia 14 tunnissa? Tesla kerää dataa ja rouskuttaa sitä tekoälyn kouluttamisessa sellaista kiihtyvää tahtia, että ei tässä enää kauaa mene siihen kun järjestelmä on teknisesti riittävän kyvykäs ja turvallinen.

Musk sanoi että FSD:n seuraavassa major-versiossa, eli versiossa 12, pudotetaan "Beta" nimestä pois.

Jep. En mikään Tesla/Elon fanipoika olekaan, niin kyllähän tuo dataetumatka Teslalla on ihan järjetön ja sinänsä tuo ei ole mikään teknisesti loppupeleissä "kovinkaan vaikea" ongelma. Kyse ei mielestäni ole niinkään siitä, saako Tesla FSD:n toimimaan, vaan lähinnä koska on tarpeeksi turvallinen viranomaisten mielestä.

Siinä kun ei riitä se, että itseajava auto on ihmistä turvallisempi tilastollisesti. Itseasiassa uskoisin että tämä on saavutettu jo aikaa sitten, vaan käytännössä sen pitää olla useampaa kertaluokkaa ihmiskuskia turvallisempi ihan pelkästään jo siksi, että jokainen Fsd-onnettomuus saa useampaa kertaluokkaa enemmän viranomais- ja mediahuomiota, kuin keskimääräisen kännykkäänsä ajaessa räpläävän Teuvon toilailut.
 
Mikään määrä dataa ja koulutuksen määrää ei tule korjaamaan tätä ongelmaa - ongelma on koulutuksen lopputuloksena tulevan mallin koossa ja syvyydessä jota rajoittaa se rauta millä sitä mallia pyöritetään. Voit kerätä vaikka loputtomasti dataa, mutta jos se datasta ruhjottu malli on juuri ja juuri hiiren aivojen monimutkaisuuteen pystyvä, niin ei mikään määrä opetusdataa riitä siihen, että hiirestä saataisiin kelvollinen kuski.

Tai ainakaan kukaan ei ole vielä todistanut, että kelvollinen automaattinen ajo olisi mahdollista toteuttaa sillä laskentateholla + muistimäärällä mikä Esim. nykyisissä Model Y:ssä on tarjolla. Puhumattakaan jostain 2017 Tesloista joille FSD:tä taidettiin alkujaan ensimmäisenä myydä.

Dojo mahdollistaa koulutusdatan paremman hyödyntämisen, mutta niin kauan kuin emme tiedä, että kuinka iso malli tarvitaan automaattiajoon joka ei haamujarruta tai koukkaa bussipysäkille, on (ainakin minusta) turha hehkutella että kyllä se 2019 Model 3:sen FSD kouluttamalla paranee...
 
Mikään valmistaja ei edes etäisesti ole pystynyt ratkomaan talven haasteita.

Eli voi puhua "neuroverkoista" jne. Siinä vaiheessa kun lumimyrskyssä auto ajelee itsekseen niin ostan tarinan :)
 
Mikään määrä dataa ja koulutuksen määrää ei tule korjaamaan tätä ongelmaa - ongelma on koulutuksen lopputuloksena tulevan mallin koossa ja syvyydessä jota rajoittaa se rauta millä sitä mallia pyöritetään. Voit kerätä vaikka loputtomasti dataa, mutta jos se datasta ruhjottu malli on juuri ja juuri hiiren aivojen monimutkaisuuteen pystyvä, niin ei mikään määrä opetusdataa riitä siihen, että hiirestä saataisiin kelvollinen kuski.

Tai ainakaan kukaan ei ole vielä todistanut, että kelvollinen automaattinen ajo olisi mahdollista toteuttaa sillä laskentateholla + muistimäärällä mikä Esim. nykyisissä Model Y:ssä on tarjolla. Puhumattakaan jostain 2017 Tesloista joille FSD:tä taidettiin alkujaan ensimmäisenä myydä.

Dojo mahdollistaa koulutusdatan paremman hyödyntämisen, mutta niin kauan kuin emme tiedä, että kuinka iso malli tarvitaan automaattiajoon joka ei haamujarruta tai koukkaa bussipysäkille, on (ainakin minusta) turha hehkutella että kyllä se 2019 Model 3:sen FSD kouluttamalla paranee...

No juurikin tämä. Ainakin tuo "or higher" -osa (eli level 5 -autonomia) tuosta ylläolevan uutisen otsikosta / Muskin väitteestä voidaan vetää suoraan viemäristä alas. Saattaisin juuri ja juuri uskoa, jos Musk sanoisi että level 5 on saavutettavissa vuosikymmenen vaihteessa. Mutta että jo ensi vuonna Teslat voisivat kuljettaa ajokortittomia ihmisiä, kaikissa olosuhteissa, kaikkialle minne ihminenkin kykenee ajamaan? Ei tule onnistumaan, paitsi jos teknologinen singulariteetti saavutetaan tässä joskus vuoden sisään. :rofl2:
 
Mikään valmistaja ei edes etäisesti ole pystynyt ratkomaan talven haasteita.

Eli voi puhua "neuroverkoista" jne. Siinä vaiheessa kun lumimyrskyssä auto ajelee itsekseen niin ostan tarinan :)
Aika kova juttu tuo itseajo on vaikka lumimyräkässä ei ajaiskaan. Eli Level 4.
 
Mikään valmistaja ei edes etäisesti ole pystynyt ratkomaan talven haasteita.

Eli voi puhua "neuroverkoista" jne. Siinä vaiheessa kun lumimyrskyssä auto ajelee itsekseen niin ostan tarinan :)

Jep. Äkkiseltään tulee mieleen vaikka tilanne, jossa mennään lumimyräkässä maaseudulla "1,5-kaistaista" tietä, jonka ajokelpoisen leveyden arvioiminen on lumen takia ihmisellekin vaikeaa. Ja sitten vastaan tulee tukkirekka täydessä lastissa. Voiko yrittää varovasti ohi, vai tajuaako FSD, että parempi ratkaisu on peruuttaa 100 metriä kohtaan, jossa tie on vähän leveämpi (osaako FSD muuten peruuttaa)?

Jos vielä halutaan vähän lisähaastetta tähän tilanteeseen, niin sanotaan vaikka, että naapurin isäntä on tehnyt tiehen levikkeen vasta äskettäin. Ihmiskuljettaja kyllä tajuaa ja tietää, että levike on siellä 100 metriä takanapäin, mutta myös auton pitäisi oma-aloitteisesti kyetä ymmärtämään, että uusi levike on käytettävissä.

Tai vaikka kesällä kovien sateiden jälkeen, kun jyrkässä rinteessä soratiellä juossut vesi on syönyt tien reunan pilalle, eikä se enää kestä ohitustilanteessa auton painoa. FSD:n pitäisi kyetä itsenäisesti tarkastelemaan tien pintaa, ja tajuta, että nyt täytyy edetä pirun tarkasti ja hiljaa, jotta auto ei luiskahda ojaan.
 
Level3:n automaatio muuten mainittiin Björnin videolla liittyen Lotukseen. Ei käsittääkseni ollut vielä käytössä, mutta kyllähän automaatio vähitellen hiipii eteenpäin. Teslan osalta ei oikeastaan luottamusta ole ollut enää tuon osalta vuosiin kun höpinää maailmaan mahtuu kyllä. Ei se tarkoita toki, etteikö Tesla ensimmäisten joukossa voisi olla mutta euroakaan ko. ominaisuuksista ei kannata kyllä maksaa tai niitä odottaa. Katsotaan sitten uudestaan kun ne oikeasti rupeavat (jos rupeavat) toimimaan.
 
Teslan Dojo supertietokone on nyt tuotannossa, eli siis käynnissä ja ajamassa tuotantotehtäviä:



Elon tykännyt tuota twiittiä, eli vahvistus sille että ko. uutinen on totta.
 
Onko tällä jotain nimettyä tehtävää vai yleismaailmallisia tuotantoprosesseja/tuotekehitystä? :hmm:
 
Onko tällä jotain nimettyä tehtävää vai yleismaailmallisia tuotantoprosesseja/tuotekehitystä? :hmm:
"Tesla Dojo on supertietokone , jonka Tesla, Inc. on suunnitellut alusta alkaen tietokonenäkövideon käsittelyyn ja tunnistamiseen. Sitä käytetään Teslan koneoppimismallien koulutukseen parantamaan sen Full Self-Driving (FSD) edistyksellistä kuljettajaa avustavaa järjestelmää . Tesla sanoo, että sitä aletaan käyttää tuotannossa heinäkuussa 2023.

Dojon tavoitteena on käsitellä tehokkaasti miljoonia teratavuja videodataa, joka on kaapattu tosielämän ajotilanteissa Teslan yli 3 miljoonasta autosta. Tämä tavoite johti huomattavasti erilaiseen arkkitehtuuriin kuin perinteiset supertietokonemallit."

 
Saikohan ne tämän jo oikeaan datakeskukseen? Kun tekivät testejä, niin vei niin paljon tehoa, että Palo Alton verkko meni alas.
 
Tätä on vaikea tulkita muuten kuin että ottaa ilmeisesti koville Teslan teknologinen edistyneisyys vs. legacy-autonvalmistajat?
No en tiedä onko se ainakaan tällä hetkellä niin kovinkaan edistyksellinen mutta kieltämättä lupaavaltahan tuo vaikuttaa. Jos saavat oikeasti itsestään ajavan vehkeen markkinoille mitä ei tarvitse kokoajan vahtia niin kyllä siinä vaiheessa seuraava auto itselläkin on tesla kunhan saisivat siitä itse autostakin hyvän, omaan makuun 3/y ei sitä ole.
 
Teslalla on energiatehokkaat moottorit, hyvä latausverkosto, nopea softa autossa (ja muutamia ihan jees ominaisuuksia ko. softassa), hyvä lämmönhallinta ja virtaviivainen joten vähän kuluttava auto. Noin muuten teknologinen edistyneisyys on vähän niin ja näin. Lataa hitaammin kuin korealaiset ja puuttuu ominaisuuksia mitä muista löytyy (V2L yhtenä). Toki kaikki mahdollinen kontrolli yritetään poistaa (ja hoitaa automaatilla) kuten kiinalaisissa autoissa, mutta en tuota edistyneisyydeksi laske. Parkkeeraus ja tutkat ovat alempaa keskitasoa eikä ole hudiakaan.

Hyviä autoja omine vahvuuksineen ja heikkouksineen, mutta en nykypäivänä kutsuisi sen edistyneemmäksi kuin kilpailijoillakaan. Muistakin autoista löytyy niitä hyviä puolia ja menee enemmän mieltymyksien puolelle nykyään ja riippuu mitä ominaisuuksia arvostaa eniten.
 
Teslalla on energiatehokkaat moottorit, hyvä latausverkosto, nopea softa autossa (ja muutamia ihan jees ominaisuuksia ko. softassa), hyvä lämmönhallinta ja virtaviivainen joten vähän kuluttava auto. Noin muuten teknologinen edistyneisyys on vähän niin ja näin. Lataa hitaammin kuin korealaiset ja puuttuu ominaisuuksia mitä muista löytyy (V2L yhtenä). Toki kaikki mahdollinen kontrolli yritetään poistaa (ja hoitaa automaatilla) kuten kiinalaisissa autoissa, mutta en tuota edistyneisyydeksi laske. Parkkeeraus ja tutkat ovat alempaa keskitasoa eikä ole hudiakaan.

Hyviä autoja omine vahvuuksineen ja heikkouksineen, mutta en nykypäivänä kutsuisi sen edistyneemmäksi kuin kilpailijoillakaan. Muistakin autoista löytyy niitä hyviä puolia ja menee enemmän mieltymyksien puolelle nykyään ja riippuu mitä ominaisuuksia arvostaa eniten.

Hinnaltaan kyllä aivan ylivertaisia omasta mielestä. Jos haussa on iso perheauto niin onhan y aika kova luu ihan mihin hyvänsä verrattuna. Saksalaisen vastaavan jos haluaa niin saa laittaa kättä aika tosi paljon syvemmälle taskuun. Tosin saa paremman autonkin mutta hintaluokassaan tesla aika ylivertainen.
Model S/X huonohkot myynnit selittyy varmaan sillä kun siinä hintaluokassa taas kilpailijat on selkeästi parempia oikeastaan kaikessa paitsi ehkä kiihtyvyydessä.
 
Teslalla on energiatehokkaat moottorit, hyvä latausverkosto, nopea softa autossa (ja muutamia ihan jees ominaisuuksia ko. softassa), hyvä lämmönhallinta ja virtaviivainen joten vähän kuluttava auto. Noin muuten teknologinen edistyneisyys on vähän niin ja näin. Lataa hitaammin kuin korealaiset ja puuttuu ominaisuuksia mitä muista löytyy (V2L yhtenä). Toki kaikki mahdollinen kontrolli yritetään poistaa (ja hoitaa automaatilla) kuten kiinalaisissa autoissa, mutta en tuota edistyneisyydeksi laske. Parkkeeraus ja tutkat ovat alempaa keskitasoa eikä ole hudiakaan.

Hyviä autoja omine vahvuuksineen ja heikkouksineen, mutta en nykypäivänä kutsuisi sen edistyneemmäksi kuin kilpailijoillakaan. Muistakin autoista löytyy niitä hyviä puolia ja menee enemmän mieltymyksien puolelle nykyään ja riippuu mitä ominaisuuksia arvostaa eniten.

Mutta ilmeisen hyviä autoja ainakin niille, jotka saivat alle 40ke ja sillä about 3% korolla. Saas nähdä onko vielä tulossa uusia tarjouksia. Kohta alkaa tätä menoa olla tilanne, että jopa minä voisin painaa osta nappia :D
 
Hello,
päivitystä y-long-range-hommiin. Kesällä tullut ajeltua tahtiin 3000km/kk, kun on halpaa ja muutenkin tarvetta käydä siellä täällä.. Pelkkä energia todella halpaa siis, kun on kotona vielä vanha kiinteä 5cnt sähkösopimus ja muut lataukset työetuna (ainiin, ja katolla aurinkopaneelit kotona). Laskeskelin huvikseni, että voi renkaiden kuluminen maksaa about saman verran kuin sähkö tällä hetkellä per km - ellei enemmän.

Kuomukärryllä (jarruton 750 kg kärry, Muuli LH1400 pyöristetyllä korkealla kuomulla) tuli testattua 700 km kieppi. Kuorma ei vaikuttanut kulutukseen oikeastaan mitään tyhjä vs. täysi 600 kg (yli)kuorma. Kuorma päällä ei pomputtanut ärsyttävästi - tyhjä kärry satasen vauhdissa piti ylimääräistä liikettä ja sitä kautta ääntä.
Matkaan osui Tampereen kaatosateet moottoritiellä, niin tyhjällä kärryllä kulutus huiteli jossain 30 kWh/100km nopeudella 108. Sitten satoi jo niin paljon, että piti hidastaa reilusti. Yllättävän kova vaikutus sillä, että tiellä on pirusti vettä ja että tuulee + että on kuomukärry perässä.
Sitten taas takaisinpäin kuivalla kelillä matkanopeutta 80 kmh (pienempi tie, kymmeniä matkailuautoja jne edessä niin ohittaminen turhaa - vaikka sinänsä kärry ei kuormankaan kanssa hirveästi tunnu perusohituksessa) kulutus täydellä kuormalla 21 kWh/100km. Toijalan (voisivat päivittää tehot) laturilta kotiin sitten loppumatka sen verran reippaasti kun kehtasi - sama mitä kulutti.

LR:ssä on nuo 19" Gemini-vanteet - lähtivät vaihtoon (näemmä made in Morocco. Ei siinä mitään, ovat ihan ok, painavat vaan lähes 14 kg kapseleineen). Vaihtuivat ~10 kg painoisiin vanteisiin (joo, Zax (kiinalaiset siis), ulkomailta tarjouksesta). Selkeä ero ainakin pienissä nopeuksissa "kaasun" vasteeseen. Kyydissä olleet vanteet jne tavarat lensivät 1. kiihdytyksesä pitkin tavaratilaa, niin on vielä tarkemmin testaamatta. 15 kg lähti pois pyörivää massaa, mikä teoriassa on sama kuin kuskin 90 kg jättäisi kyydistä(?). Alkaa olla näitä Y:tä gemini-kapseleilla sen verran paljon täällä etelässä, että jotain täytyy tuunata :) . Talvipyöriin sitten nuo geminit ja niihin tuli tilattua jotkin kiinalaiset kapselit --

Ainiin, jotain sekoilua teki toissapäivänä lämmityslaite. Pyynti 21 - hemmetin kylmä (parkissa, mutta moottoritieajosta) - pakko laittaa 24, että tarkeni. Sitten kun lähti ajoon, niin tuli aivan hemmetin kuuma, pakko laittaa 20. Olisikohan jotain sekoilua lämmönjaon kanssa. Noh - sekoili se bemarikin välillä samaan tapaan kun oli ajoa tunti pari.

Ihmettely jatkuu .. Alkaa tottua Teslaan pikkuhiljaa. Kakkosautoa tulee ajettua nykyään harvoin, niin menee sekaisin kaikki vivut.

Ja se melu on rauhoittunut (päässä tai muuten), kun tiet eivät ole niin karkeita - ehkä renkaan kulumakin tekee jotain vaikutusta. Ja paksu kumimatto takaluukussa. Täytyy katsoa jos joskus ottaisi takapoksin verhoiluja auki ja katsoisi onko siellä paljasta peltiä vielä näissä saksa-malleissa kuinka paljon.

Toisella palstalla joku kertoi voineensa pahoin / saaneensa päänsäryn, kun ajoi auton liikkeestä kotiin. Jännä - itsellä tuli huono olo / päänsärky myös. Saattoi johtua siitä, että bassot oli säädetty täysille (maahantuonti-fiksaamossa tms?) ja fiilistelin musiikkia tai että auton ominaistaajuus on erilainen tai että yritti tulla flunssa. Kaikenlaista homepatiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä on vaikea tulkita muuten kuin että ottaa ilmeisesti koville Teslan teknologinen edistyneisyys vs. legacy-autonvalmistajat?

Jokainen legacy autovalmistaja voi soittaa NVIDIA:lle ja tilata sieltä tavaraa. Tai nykyisen Dojon verran saanee vaan soittamalla mille tahansa cloud-ISP:lle ja pyytämällä pari GPU:ta. Mutta ei, et ymmärrä (mutta onko sulla edes ajokorttia?). Dojossa ei ole mitään erikoista, yksinkertaisia piirejä joille ei ole kysyntää, kun parempaa saa hyllytavarana.
 
Toisella palstalla joku kertoi voineensa pahoin / saaneensa päänsäryn, kun ajoi auton liikkeestä kotiin. Jännä - itsellä tuli huono olo / päänsärky myös. Saattoi johtua siitä, että bassot oli säädetty täysille (maahantuonti-fiksaamossa tms?) ja fiilistelin musiikkia tai että auton ominaistaajuus on erilainen tai että yritti tulla flunssa. Kaikenlaista homepatiaa.
Ostitko siis uuden, ajamattoman yyn suoraan teslalta? Kyllä ne bassot ja diskantit yms. säädöt on uutena kaikki siististi keskivaiheilla eli nollassa.
 
Jokainen legacy autovalmistaja voi soittaa NVIDIA:lle ja tilata sieltä tavaraa. Tai nykyisen Dojon verran saanee vaan soittamalla mille tahansa cloud-ISP:lle ja pyytämällä pari GPU:ta. Mutta ei, et ymmärrä (mutta onko sulla edes ajokorttia?). Dojossa ei ole mitään erikoista, yksinkertaisia piirejä joille ei ole kysyntää, kun parempaa saa hyllytavarana.

Et taida oikeasti ymmärtää yhtään mitään mistä puhut?

NVIDIA ei käsittääkseni ole tehnyt videon prosessointiin optimoituja piirejä.

Miltään Cloud-ISP:ltä et saa exaflopsia tehoa soittamalla. Hyvä jos saat edes yhden tuon luokan piirin soittamatta (50B transistoria). Voivat mainostaa mutta lead timeä tulee, varsinkin jos haluat useamman.

Dojon piiri on tosiaan 50B transistorin videoprosessointiin suunniteltu prossu. Näytäpä yksi edes vastaava ja sitten vielä parempi, varsinkin jostain hyllystä (tai pilvestä) exaflopsi luokan saatavuudella.


Saat vihata Teslaa ihan siinä missä saat vihata tai rakastaa ihan mitä sua huvittaa mutta avaa edes Wikipedia ennenkuin alat jauhamaan ihan hirveää paskaa mutu-tuntumalta.
 
Toisella palstalla joku kertoi voineensa pahoin / saaneensa päänsäryn, kun ajoi auton liikkeestä kotiin. Jännä - itsellä tuli huono olo / päänsärky myös. Saattoi johtua siitä, että bassot oli säädetty täysille (maahantuonti-fiksaamossa tms?) ja fiilistelin musiikkia tai että auton ominaistaajuus on erilainen tai että yritti tulla flunssa. Kaikenlaista homepatiaa.

Ettei tulisi kemikaaleista? Perinteinen uuden auton tuoksu…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 722
Viestejä
4 555 450
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom