Hello,
päivitystä y-long-range-hommiin. Kesällä tullut ajeltua tahtiin 3000km/kk, kun on halpaa ja muutenkin tarvetta käydä siellä täällä.. Pelkkä energia todella halpaa siis, kun on kotona vielä vanha kiinteä 5cnt sähkösopimus ja muut lataukset työetuna (ainiin, ja katolla aurinkopaneelit kotona). Laskeskelin huvikseni, että voi renkaiden kuluminen maksaa about saman verran kuin sähkö tällä hetkellä per km - ellei enemmän.
Kuomukärryllä (jarruton 750 kg kärry, Muuli LH1400 pyöristetyllä korkealla kuomulla) tuli testattua 700 km kieppi. Kuorma ei vaikuttanut kulutukseen oikeastaan mitään tyhjä vs. täysi 600 kg (yli)kuorma. Kuorma päällä ei pomputtanut ärsyttävästi - tyhjä kärry satasen vauhdissa piti ylimääräistä liikettä ja sitä kautta ääntä.
Matkaan osui Tampereen kaatosateet moottoritiellä, niin tyhjällä kärryllä kulutus huiteli jossain 30 kWh/100km nopeudella 108. Sitten satoi jo niin paljon, että piti hidastaa reilusti. Yllättävän kova vaikutus sillä, että tiellä on pirusti vettä ja että tuulee + että on kuomukärry perässä.
Sitten taas takaisinpäin kuivalla kelillä matkanopeutta 80 kmh (pienempi tie, kymmeniä matkailuautoja jne edessä niin ohittaminen turhaa - vaikka sinänsä kärry ei kuormankaan kanssa hirveästi tunnu perusohituksessa) kulutus täydellä kuormalla 21 kWh/100km. Toijalan (voisivat päivittää tehot) laturilta kotiin sitten loppumatka sen verran reippaasti kun kehtasi - sama mitä kulutti.
LR:ssä on nuo 19" Gemini-vanteet - lähtivät vaihtoon (näemmä made in Morocco. Ei siinä mitään, ovat ihan ok, painavat vaan lähes 14 kg kapseleineen). Vaihtuivat ~10 kg painoisiin vanteisiin (joo, Zax (kiinalaiset siis), ulkomailta tarjouksesta). Selkeä ero ainakin pienissä nopeuksissa "kaasun" vasteeseen. Kyydissä olleet vanteet jne tavarat lensivät 1. kiihdytyksesä pitkin tavaratilaa, niin on vielä tarkemmin testaamatta. 15 kg lähti pois pyörivää massaa, mikä teoriassa on sama kuin kuskin 90 kg jättäisi kyydistä(?). Alkaa olla näitä Y:tä gemini-kapseleilla sen verran paljon täällä etelässä, että jotain täytyy tuunata
. Talvipyöriin sitten nuo geminit ja niihin tuli tilattua jotkin kiinalaiset kapselit --
Ainiin, jotain sekoilua teki toissapäivänä lämmityslaite. Pyynti 21 - hemmetin kylmä (parkissa, mutta moottoritieajosta) - pakko laittaa 24, että tarkeni. Sitten kun lähti ajoon, niin tuli aivan hemmetin kuuma, pakko laittaa 20. Olisikohan jotain sekoilua lämmönjaon kanssa. Noh - sekoili se bemarikin välillä samaan tapaan kun oli ajoa tunti pari.
Ihmettely jatkuu .. Alkaa tottua Teslaan pikkuhiljaa. Kakkosautoa tulee ajettua nykyään harvoin, niin menee sekaisin kaikki vivut.
Ja se melu on rauhoittunut (päässä tai muuten), kun tiet eivät ole niin karkeita - ehkä renkaan kulumakin tekee jotain vaikutusta. Ja paksu kumimatto takaluukussa. Täytyy katsoa jos joskus ottaisi takapoksin verhoiluja auki ja katsoisi onko siellä paljasta peltiä vielä näissä saksa-malleissa kuinka paljon.
Toisella palstalla joku kertoi voineensa pahoin / saaneensa päänsäryn, kun ajoi auton liikkeestä kotiin. Jännä - itsellä tuli huono olo / päänsärky myös. Saattoi johtua siitä, että bassot oli säädetty täysille (maahantuonti-fiksaamossa tms?) ja fiilistelin musiikkia tai että auton ominaistaajuus on erilainen tai että yritti tulla flunssa. Kaikenlaista homepatiaa.