Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mihin menee euribor? Tässä analyytikon ennuste
Jos Euroopan keskuspankin tavoitetta vähänkään seurannut niin euribor 12kk tavoite laskea 2% parissa vuodessa. En voi antaa sijoitusvinkkejä kellekään, joten jokainen käyttäköön rahansa miten lystää.
Niin väärässä koko ennuste. 4% meni rikki vaikka ei pitänyt.
Kyllä tässä vielä tovin saa odotella, että hinnat alkavat nousemaan Teslalla kun korot vain kasvaa.
 
Kyllä tarvii olla jo aika huonoa johtamista Teslan puolelta jos päästettäisiin 150-200k autoa kvartaalissa vaan lojumaan inventoryyn jos myynti ei vetäisi; ihan varmasti tuossa vedettäisiin tuotantokatkot peliin ennen tuota. Luvut oli kyllä Q2:lta hyvät, eikä toi inventoryn kasvu ole tässä kvartaalissa mitenkään huolestuttava.
Jep ei taida rahtialuksiin ja tesla storeihin mahtua paljoakaan yli 150k autoa niin pitäisi alkaa jo vuokraamaan säilytystiloja. Sitten tulisi ongelmaksi kun on lojunut auto puoli vuotta jossain säilössä että on rauta vanhaa. Perinteisillä merkeillä tämä ei niinkään ole ongelma kun voivat myydä vuosi sitten valmistettua autoa uutena.
 
Niin väärässä koko ennuste. 4% meni rikki vaikka ei pitänyt.
Kyllä tässä vielä tovin saa odotella, että hinnat alkavat nousemaan Teslalla kun korot vain kasvaa.
Kukaan ei voi tietää vaikka euribor nousisi vaikka 7%, mutta pääpointti että tarpeen mukaan säädellään ja painetaan alas korko oli se sitten 2025 se 2% tai vaikka 3.4% pienempi se on mitä nyt.
Ei taida pelkoa olla että nuo Teslan hankinta hinnat nousee 10k ylöspäin joka tapauksessa. Ehkä kyse on enää joutuuko inflaation myötä normaalia alemmalla hinnalla kaupittelemaan ja asiakkaita kosiskelemaan ja mitenkä pitkään. Jos ajatellaan että inflaatio saataisiin kuriin ja palauduttaisiin ns. normaaliin tilaan vaikka 3v päästä niin ei se karvalakki 3 maksa 40k enempää.
 
Kyllä tarvii olla jo aika huonoa johtamista Teslan puolelta jos päästettäisiin 150-200k autoa kvartaalissa vaan lojumaan inventoryyn jos myynti ei vetäisi; ihan varmasti tuossa vedettäisiin tuotantokatkot peliin ennen tuota. Luvut oli kyllä Q2:lta hyvät, eikä toi inventoryn kasvu ole tässä kvartaalissa mitenkään huolestuttava.
Siellä on johdossa kaveri, jolle tuotantomäärät ovat tärkeitä... Nyt ovat vielä saaneet uppoamaan hinnanalennuksin ja muilla kannustimilla.
 
Aika kovia lukuja, hyvin käy Teslat kaupaksi. Ei taida VW grouppi vielä hetkeen nousta täyssähköissä Teslan edelle?
 
Toivottavasti tulee Q2 raportin yhteydessä konkreettinen päivitys CT toimitusten alkamiseen. Olisi kiva kuulla myös mitä meksikon tehtaalle kuuluu. Ilmeisesti menee meksikon tehtaan voluumituotannon alkaminen 2025 alkupuolelle. Meksikosta alkaa pukkaamaan isolla voluumilla halvempaa teslaa.

 
Aika kovia lukuja, hyvin käy Teslat kaupaksi. Ei taida VW grouppi vielä hetkeen nousta täyssähköissä Teslan edelle?
Olin muutama päivä sitten lukevinani jostain, että VW oli supistanut sähköautojen tuotantoaan, koska tavara ei käy kaupaksi. Oletin tuossa valossa vähän hiipumista Teslallekin, mutta eipä näy yleinen kysynnän laskeminen ainakaan vielä luvuissa.
 
Olin muutama päivä sitten lukevinani jostain, että VW oli supistanut sähköautojen tuotantoaan, koska tavara ei käy kaupaksi. Oletin tuossa valossa vähän hiipumista Teslallekin, mutta eipä näy yleinen kysynnän laskeminen ainakaan vielä luvuissa.
Tesla voi laskea enemmän hintaa niin käy kaupaksi.
Ei kukaan näitä ostaisi oikeaan hintaa tällä hetkellä. Y LR huitoisi siellä 70k + korot.
 
About 3vk niin nähdään teslan Q2 tulos. Q1:lla oli netto liikevoitto 2.5 miljardia ja 440000 valmistettua autoa. laskee tuosta niin tulee liikevoittoa per auto reilun 5600$. Jännä nähdä miten liikevoitto kokonaisuutena ja per auto kehittyy. Autoja myyty ja valmistettu q2:lla enemmän kuin Q1, marginaali per auto kuitenkin pienempi? Tappiolle tesla tuskin menee.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla voi laskea enemmän hintaa niin käy kaupaksi.
Ei kukaan näitä ostaisi oikeaan hintaa tällä hetkellä. Y LR huitoisi siellä 70k + korot.
En usko, että tulee koskaan missään markkinatilanteessa maksamaan tuota. Sen auton oikea hinta on 50-60k. Muutaman vuoden päästä ehkä pienempikin.
 
Tuo 70k oli ennen alennuksia. Jos eivät olisi laskeneet hintoja, niin olisiko ketään ostanut?

Mikä on oikea hinta, on aina mielenkiintoinen kysymys.

Volkkarille selkeästi tämänhetkiset hinnat eivät olleet oikea hinta kun tuotantoa pitää leikata.

Teslan tapauksessa katteet vielä kestävät halvemmallakin hinnalla myynnin ja sähköistymisen visiota toteuttaessaan saattavat tarvitaessa jopa ottaa takkiin myyntihinnassa ja tienata jatkuvilla palveluilla tai syödä kassaa.

Muilla valmistajilla on vielä mahdollisuus turvautua perinteiseen tuotantoon mutta se ei kyllä kanna kovin pitkään.
 
Tuo 70k oli ennen alennuksia. Jos eivät olisi laskeneet hintoja, niin olisiko ketään ostanut?
65k ennakkotilaamalla hinta ilman koukkua vuonna 2020. Sitten myöhemmin oli koukun kanssa 67k, toki jos sähköauto kiima olisi iskenyt niin Tesla olisi tuotannon alussa voinut nostaa hintoja ylemmäs. Nyt kun tuotanto ensi vuonna Berliinin tehtaalla nousee 500k vuodessa tuskin ne hinnat nousee awd osalta 60k varsinkin kun se juniper halvempi tuottaa nii kyllä karvalakkia saa 45k ja awd 52k tms.
 
Tuo 70k oli ennen alennuksia. Jos eivät olisi laskeneet hintoja, niin olisiko ketään ostanut?
Ensin kuorittiin kerma ja kun tuotantolinja alkoi pukkamaaan tavaraa pihalle kunnolla, niin hinta on asettunut järkevälle tasolle. 70k on jo premium-auton hinta. Y on ihan normaali perheauto.
 
Ensin kuorittiin kerma ja kun tuotantolinja alkoi pukkamaaan tavaraa pihalle kunnolla, niin hinta on asettunut järkevälle tasolle. 70k on jo premium-auton hinta. Y on ihan normaali perheauto.
Ei vaan kun jatkuvasti kasvatettua tuotantoa ei saatu uppoamaa markkinoille, marginaalit vedettiin pöntöstä alas. Näinhän itsekin totesivat. Kyllä Tesla varmasti olisi marginaalinsa pitänyt, jos siihen olisi ollut mahdollisuus.
 
Mikä on oikea hinta, on aina mielenkiintoinen kysymys.

Volkkarille selkeästi tämänhetkiset hinnat eivät olleet oikea hinta kun tuotantoa pitää leikata.

Teslan tapauksessa katteet vielä kestävät halvemmallakin hinnalla myynnin ja sähköistymisen visiota toteuttaessaan saattavat tarvitaessa jopa ottaa takkiin myyntihinnassa ja tienata jatkuvilla palveluilla tai syödä kassaa.

Muilla valmistajilla on vielä mahdollisuus turvautua perinteiseen tuotantoon mutta se ei kyllä kanna kovin pitkään.
Marginaalia voidaan vain arvailla. Aika ohut siivu se lienee nykyään. Raportista se sitten nähdään.
 
imho. teslan on parempi ottaa hittiä marginaaliin ja myydä voluumia versus yrittää kermankuorintaa pienellä voluumilla. Tuskin tesla tappiolle painuu vai epäileekö joku teslan tekevän tappiota q2:lla? Iso voluumi auttaa tuomaan skaalaetua kun mietitään fsd softan myyntiä asiakkaille, datankeräys autoista, piirien ostaminen tsmc:lta, litiumin jalostaminen, uusien akkujen kehittäminen jne.
 
Eikai Tesla autojen dataa myy? Se on vain etu heille opettaa ”älyä”. Tesla ei ole sitten Model 3:n jälkeen saanut mitään parempaa akkurintamalle.

Eikö FSDn myynti ole aika heikohkoa ollut?
 
Eikai Tesla autojen dataa myy? Se on vain etu heille opettaa ”älyä”. Tesla ei ole sitten Model 3:n jälkeen saanut mitään parempaa akkurintamalle.

Eikö FSDn myynti ole aika heikohkoa ollut?
Tesla tarvii dataa maailman ympäri valtavan määrän, jos aikoo saada neuroverkot itseajavaan kuntoon. Kaikki autot kerää dataa teslalle fsd:n kehittämistä varten.

Katsotaan minkä osan teslan voitosta fsd ja muu softa tekee 5v-10v päästä.
 
Ei vaan kun jatkuvasti kasvatettua tuotantoa ei saatu uppoamaa markkinoille, marginaalit vedettiin pöntöstä alas. Näinhän itsekin totesivat. Kyllä Tesla varmasti olisi marginaalinsa pitänyt, jos siihen olisi ollut mahdollisuus.
No kai Ladakin myisi autojaan 100k:lla jos joku maksaisi. Markkina alkaa olemaan sikäli normalisoitunut, että hinnat asettuvat nyt uomiinsa. 70k auton pitää ja kuuluu olla spesiaali kuten polttiksissakin. Ei Teslalla ole kuin S ja X, jossa voi pitää sellaista hintaa. Y-kilpailee Volkkareiden ja korealaisten kanssa spurgusegmentissä.
 
Volkkarille selkeästi tämänhetkiset hinnat eivät olleet oikea hinta kun tuotantoa pitää leikata.

Ne eivät tarjoa mitään vastinetta nykyrahoissa. Tässä on käynyt vähän niin, että ehkä se potentiaalinen 50k+ autojen ostajakunta on kuitenkin loppupeleissä aika pieni ja valtaosa myydään karvalakkina paljon halvemmalla. Tesla on tämän ymmärtänyt ja myy paljon autoa huokeaan hintaan. Onhan se kiistatonta, että jos unohdetaan USS ja muut pikkujutut, onhan Model Y varmaan fiksuin ja paras valinta hintaluokassaan. Plus se softa oikeasti toimii, eikä ole sysipaska kuten VW-konsernilla. Se sähkökiimaisten määrä kun ei oikeasti ole ihan mikään hurjan iso, muutenhan polttikset eivät myisi enää kuin murusia.
 
Ne eivät tarjoa mitään vastinetta nykyrahoissa. Tässä on käynyt vähän niin, että ehkä se potentiaalinen 50k+ autojen ostajakunta on kuitenkin loppupeleissä aika pieni ja valtaosa myydään karvalakkina paljon halvemmalla. Tesla on tämän ymmärtänyt ja myy paljon autoa huokeaan hintaan. Onhan se kiistatonta, että jos unohdetaan USS ja muut pikkujutut, onhan Model Y varmaan fiksuin ja paras valinta hintaluokassaan. Plus se softa oikeasti toimii, eikä ole sysipaska kuten VW-konsernilla. Se sähkökiimaisten määrä kun ei oikeasti ole ihan mikään hurjan iso, muutenhan polttikset eivät myisi enää kuin murusia.

Jep. Tuli tuossa oma sähköautoneitsyys korkattua kun kävin vähän koeajamassa isäukon juuri lunastamaa ID4 GTX:ää. Sähköauton välitön kiihtyvyys ja vääntö oli toki hauskaa, mutta noin muuten ajettavuus tai ajomukavuus eivät olleet kummoisia ja tuntuu jotenkin absurdilta, että yli kuudenkymmenen tonnin autossa ei ole edes sähköpenkkejä, vaan kampia runkataan kuin missä tahansa vanhassa häkäpöntössä. Myös rengasmelua oli huomattavan paljon motarinopeuksissa, mutta se johtui varmaan pitkälti varastoauton (muuten olisi pitänyt odottaa joku vähintään puoli vuotta) mukana tulleista typeristä 21" nakeista... Kyllähän tuolla nyt ajoi ja sähköautossa toki se tekniikka maksaa, mutta yllätyin silti kuinka vähän tuolla rahalla sai "autoa".

Yhtään liioittelematta itsellä tällä hetkellä ajossa oleva vm 2013 Citroen C5 on paljon ylellisempi ja mukavampi ajokokemus, kuten aikoinaan uutena 50 kiloeuron (nykyrahassa melkein 60k€) autolta saattaakin odottaa.
 
Yhtään liioittelematta itsellä tällä hetkellä ajossa oleva vm 2013 Citroen C5 on paljon ylellisempi ja mukavampi ajokokemus, kuten aikoinaan uutena 50 kiloeuron (nykyrahassa melkein 60k€) autolta saattaakin odottaa.
Tästä on pakko olla samaa mieltä. Appivanhemmilla on toisena autona diesel-C5 jossa on sisäänajon jälkeen hippasen yli 420000km mittarissa ja se on silti ID.3, ID.4 parempi kokonaisuus. Hiljainen, laadukas, mukava ajettava jne. vaikka on nähnyt tietä sen verran mitä tuskin keskiverto iidu tulee ikinä näkemään.
 
Kyllä omastakin mielestä teslalla sähköautoista eniten autoa per euro.
Siinä 40-50k hintaluokassa mielestäni täysin lyömätön ja superiverkosto vielä korostaa tätä.
Onhan siinä puutteensa ja itse en sellaista ostaisi ennenku siinä on mittaristo tai hudi ja kunnon penkit mutta ymmärrän täysin miksi se on niin suosittu.

Kalliimmassa hintaluokassa sitten sakemannit jyrää vaikka osittain ovatkin tietokonepuolelta alkeellisempia ku halvin tesla.
Tosin niissä sitten saa autoveron puuttumisen takia sellasta vehjettä alle mitä ei ole ikinä suomesta tottunut saamaan siihen rahaan (esim i4M50, AMG meset jne).
 
Kyllä omastakin mielestä teslalla sähköautoista eniten autoa per euro.
Siinä 40-50k hintaluokassa mielestäni täysin lyömätön ja superiverkosto vielä korostaa tätä.
Foorumin tietäjät sano että supereilla ei tee mitään Suomessa. Ulkomailla pieni etu.
 
Foorumin tietäjät sano että supereilla ei tee mitään Suomessa. Ulkomailla pieni etu.

No onhan se Suomessa yksi pienimmistä latausverkostoista. Kai sillä jotain tekee (vaikka en itse käytäkään, koska aina on parempaakin tarjolla), vähän kuin Ionityllä.
 
No onhan se Suomessa yksi pienimmistä latausverkostoista. Kai sillä jotain tekee (vaikka en itse käytäkään, koska aina on parempaakin tarjolla), vähän kuin Ionityllä.
Onhan se pienehkö verkosto mutta ei se siitä huonoa tee. Yksi ainoakin asema olisi parempi ku nolla asemaa.
Itse käytän aina jos mahdollista tai tarve ionityä koska on nopea ja nopeasti lataavalle autolle myös edullinen.
 
Onhan se pienehkö verkosto mutta ei se siitä huonoa tee. Yksi ainoakin asema olisi parempi ku nolla asemaa.
Itse käytän aina jos mahdollista tai tarve ionityä koska on nopea ja nopeasti lataavalle autolle myös edullinen.

Ei välttämättä huonoa, mutta ei myöskään tuo etua muihin merkkeihin nähden. Siinä missä jenkeissä sillä SC-verkostolla voi sanoa olevan Teslan oston kannalta jotain suurta hyötyä, niin täällä se on lähinnä imago kopioituna ulkomailta ilman todellista etua.

Vaan, eiköhän nämä hinnat elä näissäkin verkostoissa sen verran vielä, ettei kukaan voittajia ole tässäkään maassa vielä päättänyt. ABC nyt varmaan on vahvimpia, mutta eivät ne ainoa vaihtoehto tule olemaan. En ainakaan usko että nykyinen määrä toimijoita tulee olemaan se lopullinen, eiköhän näissä nähdä verkkojen yhdistymisiä.
 
No kai Ladakin myisi autojaan 100k:lla jos joku maksaisi. Markkina alkaa olemaan sikäli normalisoitunut, että hinnat asettuvat nyt uomiinsa. 70k auton pitää ja kuuluu olla spesiaali kuten polttiksissakin. Ei Teslalla ole kuin S ja X, jossa voi pitää sellaista hintaa. Y-kilpailee Volkkareiden ja korealaisten kanssa spurgusegmentissä.
Ei se markkina mihinkään normalisoitunut vaan katos alta, kun tuli korot ja kilpailua. Sen takia menivät marginaalin pohjasta läpi ja Elon alkoi selittämään, että softalla sitten myöhemmin rahastetaan. Plus että se todellisen voluumihyppäyksen tuova pikkukoppi puuttuu. ex30 on paikallisen myymälän mukaan myynyt hulluna vaikkei edes vielä ole perinteisesti halpa. Siinä olet oikeassa, että tuskin kukaan enää y:stä nykyistä enempää haluaa maksaa, kun tuntuu aina seuraavassa kvartaalissa saavan halvemmalla.
 
Itse en arvosta supereita ja se johtuu parista jutusta: 1) Eivät sijoitu hyvin normaalien ajoreittien varrelle, 2) hinta kovahko ja 3) palvelut vaihtelevat sijainnista riippuen. Vaikka se onkin tylsä sanoa, niin ABC:n osalta tietää aina mitä saa eli fiksun hinnan ja ok palvelut.

Sitten ruodintaa kesäkuun myydyimmän auton osalta eli model Y ja kokemukset vajaan kymppitonnin aikana. Aluksi muistelua alkuvaiheen toiveiden tynnyristä:
Kerran Tesla-ketjussa ollaan, niin oma OTA-toiveiden tynnyrini prioriteettijärjestyksessä. Toki osassa niin, että ei ole pakko hyödyntää ko. ominaisuutta.

1. Mahdollisimman toimiva Vision parkkitutka + 360
2. Regeneroinnin voimakkuuden säätö
3. Puheohjaus suomenkielellä ja/tai AA/CP
4. Matriisivalot käyttöön
5. Pyyhkijöiden autoasetuksen toiminta kuntoon
6. Lataus pörssihinnan mukaan
7. Suomi- valoasetukset (takavalot aina päällä)
8. Fonttien suurennus tärkeimmille tiedoille
9. Kontin aukaisu, jos olet aivan sen takana kännykän kanssa 5-10s
10. Puhelun katkaisu ratista
Kohdat 7, 8 ja 10 ovat tulleet kuntoon. Kohtaan 2 en enää halua muutosta vaan nykyinen on sittenkin hyvä (ainakin kesällä). Kohdan 5 osalta ei kuivan lasin raapimisia ole ollut paria kertaa enempää, mutta sateella voisi välillä toimia paremmin. Kohta 6 hoituu latausasemalla.

Kohdat 1, 4 ja 9 eivät taida koskaan tulla kuntoon ja kohdan 3 osalta saattaa suomenkieli joskus tulla, AA/CP ei varmaakaan.

Voisin maksaa 5k€ enemmän, jos Y:ssä olisi uss, sadetunnistin, hud, paremmat penkit ja karmilliset ovet. Lisäksi muutama softajuttu, kuten mahdollisuus säätää regenerointia. 10k€ tuntuisi jo paljolta.
Edelleen maksaisin lisää rahaa, jos saisin paremmat penkit, hudin ja hyvät parkkitutkat. Karmilliset ovet toisivat laatufiilistä mahdollisesti enemmän kuin mikään muu. Nahkaratti tulisi hyvänä kakkosena. Sen jälkeen voisi sisätilojen sijaan keskittyä ajettavuuden parantamiseen ja kääntösäteen pienentämiseen. Noh, ehkä hattuhyllylle voisi tehdä jotain.

Muuten olen ollut tyytyväinen, kun ei ole korjattavaa ollut. Voimalinja, energiataloudellisuus, sovelluksen monipuolisuus ja käytön kokonaisvaltainen helppous ovat hieno kombo sähköautossa. Silti seuraava auto ei välttämättä ole Tesla, vaikka moneen Teslan ominaisuuteen olen tykästynyt. Jos joku valmistaja pääsee hinnan ja softan osalta lähelle sekä auto omaa paremman ajettavuuden ja paremmat penkit, voipi merkki vaihtua.
 
Karmilliset ovet toisivat laatufiilistä mahdollisesti enemmän kuin mikään muu.

Eikö karmittomat ole nimenomaan aina ollut vähän premiumimpien autojen juttu ja karmit vaan laskisi sitä fiilistä?
Tosin huonosti toteutetut karmittomat on kyllä karseat räpsäyttimet, en tiedä onko teslassa hyvät vai huonot mutta ei ainakaan koeajolla mitenkään erityisesti kiinnittänyt huomiota.
 
Ei se markkina mihinkään normalisoitunut vaan katos alta, kun tuli korot ja kilpailua.

No onhan se normalisoitunut. Vuosi sitten käytetyistä sai maksaa tonnikaupalla enemmän kun uusista, koska niitä uusia ei ollut missään muualla kuin tehtaan jonoissa ja aika moni kutvonen osti, koska sähkökiima. Y:tä tai mitä tahansa jota oli, ois samoille urpoille voinut luuluttaa vaikka sadalla tonnilla, koska vaihtoehtoja ei ollut.
Nyt on saatavuutta ja on myös kilpailua tuossa perheautoluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en arvosta supereita ja se johtuu parista jutusta: 1) Eivät sijoitu hyvin normaalien ajoreittien varrelle, 2) hinta kovahko ja 3) palvelut vaihtelevat sijainnista riippuen. Vaikka se onkin tylsä sanoa, niin ABC:n osalta tietää aina mitä saa eli fiksun hinnan ja ok palvelut.

Sitten ruodintaa kesäkuun myydyimmän auton osalta eli model Y ja kokemukset vajaan kymppitonnin aikana. Aluksi muistelua alkuvaiheen toiveiden tynnyristä:

Kohdat 7, 8 ja 10 ovat tulleet kuntoon. Kohtaan 2 en enää halua muutosta vaan nykyinen on sittenkin hyvä (ainakin kesällä). Kohdan 5 osalta ei kuivan lasin raapimisia ole ollut paria kertaa enempää, mutta sateella voisi välillä toimia paremmin. Kohta 6 hoituu latausasemalla.

Kohdat 1, 4 ja 9 eivät taida koskaan tulla kuntoon ja kohdan 3 osalta saattaa suomenkieli joskus tulla, AA/CP ei varmaakaan.


Edelleen maksaisin lisää rahaa, jos saisin paremmat penkit, hudin ja hyvät parkkitutkat. Karmilliset ovet toisivat laatufiilistä mahdollisesti enemmän kuin mikään muu. Nahkaratti tulisi hyvänä kakkosena. Sen jälkeen voisi sisätilojen sijaan keskittyä ajettavuuden parantamiseen ja kääntösäteen pienentämiseen. Noh, ehkä hattuhyllylle voisi tehdä jotain.

Muuten olen ollut tyytyväinen, kun ei ole korjattavaa ollut. Voimalinja, energiataloudellisuus, sovelluksen monipuolisuus ja käytön kokonaisvaltainen helppous ovat hieno kombo sähköautossa. Silti seuraava auto ei välttämättä ole Tesla, vaikka moneen Teslan ominaisuuteen olen tykästynyt. Jos joku valmistaja pääsee hinnan ja softan osalta lähelle sekä auto omaa paremman ajettavuuden ja paremmat penkit, voipi merkki vaihtua.
Btw, onko tuo parkkitutkaton toteutus parantunut yhtään?
 
No onhan se normalisoitunut. Vuosi sitten käytetyistä sai maksaa tonnikaupalla enemmän kun uusista, koska niitä uusia ei ollut missään muualla kuin tehtaan jonoissa ja aika moni kutvonen osti, koska sähkökiima. Y:tä tai mitä tahansa jota oli, ois samoille urpoille voinut luuluttaa vaikka sadalla tonnilla, koska vaihtoehtoja ei ollut.
Nyt on saatavuutta ja on myös kilpailua tuossa perheautoluokassa.
Eli kun viime vuonna oli kupla ylöspäin, niin tänä vuonna ei voi olla vastaava kuplautumista alaspäin. Ihan huvikseen Tesla tuhonnut marginaalinsa. Ok… Ilmiselvästihän tälllä hetkellä tarjonta ylittää kysynnän (tarjolla olevissa hintaluokissa) ja Tesla kärsii eniten, kun sitä myytävääkin löytyy ja kasvutavoitteet on mitä on.
 
Eli kun viime vuonna oli kupla ylöspäin, niin tänä vuonna ei voi olla vastaava kuplautumista alaspäin. Ihan huvikseen Tesla tuhonnut marginaalinsa. Ok… Ilmiselvästihän tälllä hetkellä tarjonta ylittää kysynnän (tarjolla olevissa hintaluokissa) ja Tesla kärsii eniten, kun sitä myytävääkin löytyy ja kasvutavoitteet on mitä on.
No kunhan nähdään se Teslan tulos, niin nähdään kuka on kärsinyt ja miten paljon. Volkkari ei ainakaan näy liikkuvan sen enempää uutena kuin käytettynäkään. Teslat liikkuvat, mutta jää nähtäväksi onko plusmerkkistä liikkumista. Jos ei, niin helppo sanoa että koko sähkismarkkina on kupla. Jos perusautoista täytyy saada +50k, jotta jäisi jotain käteenkin, niin kannattaa suosiolla keskittyä vääntämään oiketa moottoreita ja unohtaa tää ilmastolarppailu.
 
Eli kun viime vuonna oli kupla ylöspäin, niin tänä vuonna ei voi olla vastaava kuplautumista alaspäin. Ihan huvikseen Tesla tuhonnut marginaalinsa. Ok… Ilmiselvästihän tälllä hetkellä tarjonta ylittää kysynnän (tarjolla olevissa hintaluokissa) ja Tesla kärsii eniten, kun sitä myytävääkin löytyy ja kasvutavoitteet on mitä on.

Juu, Tesla suorastaan kituu...

tesla-2023q2-ev-production-deliveries-b.png
 
Sijoittajat eivät tunnu olevan huolissaan tuhotusta marginaalista. Lieköhän marginaali oikeasti tuhottu vaiko vain pienempi kuin ennen,... Toki osansa marginaalista katoaa meksikon tehtaan rakentamiseen, texasissa aloitettuun litiumin jalostamoon, CT:n valmistuksen ylösajoon jne.

Jos tesla haluaisi maksimoida lyhyen tähtäimen voiton niin sehän kyllä onnistuisi myymällä vähemmän autoja kalliilla, ei uusia tehtaita, ei sijoituksia tulevaisuuteen kuten litiumin jalostamiseen ja meksikon tehdas. Onneksi musk tuntuu pelaavan pitkää peliä eikä yhden kvartaalin voiton maksimointia.

1688391569295.png
 
Sijoittajat eivät tunnu olevan huolissaan tuhotusta marginaalista. Lieköhän marginaali oikeasti tuhottu vaiko vain pienempi kuin ennen,... Toki osansa marginaalista katoaa meksikon tehtaan rakentamiseen, texasissa aloitettuun litiumin jalostamoon, CT:n valmistuksen ylösajoon jne.
Tässähän sijoittajat lyö vetoa ”kaikki itse” vs. alihankinta. Tuotantoa ovat saaneet ylös käsittääkseni lähes suunnitellusti, mutta muu (kehitys)toiminta on ollut kankeaa. Aika monta vetoa saa osua kohdalleen nykykurssilla.
 
Ne selviää kun saavat 2vk päästä tiedot ulos.

Aha, eli siis alla oleva lause ei pohjaudukaan realiteetteihin ja todennettavaan tietoon?

Ihan huvikseen Tesla tuhonnut marginaalinsa. Ok… Ilmiselvästihän tälllä hetkellä tarjonta ylittää kysynnän (tarjolla olevissa hintaluokissa) ja Tesla kärsii eniten, kun sitä myytävääkin löytyy ja kasvutavoitteet on mitä on.
 
Aha, eli siis alla oleva lause ei pohjaudukaan realiteetteihin ja todennettavaan tietoon?
Marginaalit laskivat jo Q1 kohdalla ja nyt ovat laskeneet enemmän kun antoivat lisäalea, koska ei ole ollut muutakaan tapaa saada hintaa alas.

 
No, kertokaapas nyt ne Teslan Q2/2023 marginaalit kun kerran tiedätte?

Veikkaan, että joka tapauksessa ovat helvetin paljon parempia per sähköauto kuin kellään muulla valmistajalla.
Järki sanoo näin, mutta jää nähtäväksi. Ei noita hintoja voi nostaa sen enempää Tesla kuin kukaan muu, tai homma jää marginaalien puuhasteluksi. Ei +50k autot ole massojen hommaa vielä vuosikymmeneen tai pariin.
 
Aha, eli siis alla oleva lause ei pohjaudukaan realiteetteihin ja todennettavaan tietoon?
Mitä jos katsoisit mitä Elon sanoi Q1-infossa? Ei tarvitse turhasta tapella. Marginaalia enemmän olisin huolissani esitetystä kommentista, että ottavat nyt ”menetetyt” rahat sitten myöhemmin olemassa olevasta autokannasta. Voi olla, että oli vaan ”palava lautta” selittelyä, mutta eipä tuo pay-per-drive nyt ihan kaukaa haettu ole Teslan formaattiin. Toki EU:n lainsäädännöllä voi olla sanansa sanottavana mitä saa tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom