Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Legenda kertoo että vetokujalla eli vantaan teslapuodissa myyvät tiskin alta twc:tä kun tarpeeksi kimputtaa henkilökunnan kanssa. Mutta tosiaa alle viikossa tuli itelle twc kotiin kannettuna kun sen tesla apin kautta tilasin.

Kiitos, samapa tuo on laittaa verkosta tilaukseen jos noinkin vikkelästi tulee.
 
Totta vai tarua? Mä olen ollut oletuksessa ’kokeilematta paskaa’
Niin on siis olemassa kesä-lasol ja talvi-lasol.
Ihan tavallisia varsin hyviä lasinpesuaineita ne on.
Lasol oli erittäin tunnettu tuotemerkki siihen aikaan kun autoissa oli kaasuttimet ja ne teki kaasutinspriitä eli jäänestoa bensan sekaan laitettavaksi.
 
Niin on siis olemassa kesä-lasol ja talvi-lasol.

La Sol, kevyttä ja aurinkoista, tulee käytettyä sekä kesä- että talvilaatuisina. Pakko sanoa, että ID.3 pyyhkijät eivät saa lasia kunnolla puhtaaksi vaan joutuu käyttämään lasinpesuharjaa koti-huoltoasemalla. Käytetyllä lasipinnoitteella voi olla osuutta asiaan.
 
Huhuja liikkuu että Model 2 julkaisu siirtyy vuoteen 2025. Katsotaan että tuleeko mistään vahvistusta.
 
hyvä tuote se on.
No perkeles. Täytyypä ostaa. Mulla on perus Lasolit säiliössä ja juhannusreissulla pohjoisessa alkoi olemaan sen verran raatoa kiinni lasissa, että alkoi jo häiritsemään muidenkin kun kameran näkyvyyttä. Normilitkusta ei mitään apua.
 
Onko mitään indikaatiota, että ensi kuussa tulisi jotkut mega-alet taas Teslalla Model 3 osalta? Eikös kohta tule uusi malli ja Q3 alkaa. Ainakin nyt tarjoaa noita 10k supercharger kilsoja ja eikös viime kerralla sama juttu johtanut seuraavassa kuussa alennuksiin? Kyselen, koska vieläkään en ole saanut itseäni painamaan ostonappia hinnanalennuksien takia :D
 
Onko mitään indikaatiota, että ensi kuussa tulisi jotkut mega-alet taas Teslalla Model 3 osalta? Eikös kohta tule uusi malli ja Q3 alkaa. Ainakin nyt tarjoaa noita 10k supercharger kilsoja ja eikös viime kerralla sama juttu johtanut seuraavassa kuussa alennuksiin? Kyselen, koska vieläkään en ole saanut itseäni painamaan ostonappia hinnanalennuksien takia :D

Taitaapi olla karkeasti 2vkoa kvarterin päättymisen jälkeen, tällöin ne jotka ostivat "loppuryysiksessä" eivät enään saa peruutettua ja otettua halvemmalla. Toki vaihtelee maittain, mietin juuri että oliko Suomessa (EU:ssa?`) 30pv kun netistä tilattu?
 
Taitaapi olla karkeasti 2vkoa kvarterin päättymisen jälkeen, tällöin ne jotka ostivat "loppuryysiksessä" eivät enään saa peruutettua ja otettua halvemmalla. Toki vaihtelee maittain, mietin juuri että oliko Suomessa (EU:ssa?`) 30pv kun netistä tilattu?
Eikös noissa päde normaali 14päivää kun on ns nettitilaus.
 
Veikkaan, ettei nyt tule mitään aleja. Inventoryt lähes tyhjät ja kesällä varmaan kauppa käy paremmin. Itsekin odotin, jos Y:stä olisi tullut vielä joku paukku, mutta jäädään nyt odottamaan ainakin ID.7 hintoja.
 
Eikös noissa päde normaali 14päivää kun on ns nettitilaus.

Kiitos, näinhän se varmana onkin.

Veikkaan, ettei nyt tule mitään aleja. Inventoryt lähes tyhjät ja kesällä varmaan kauppa käy paremmin. Itsekin odotin, jos Y:stä olisi tullut vielä joku paukku, mutta jäädään nyt odottamaan ainakin ID.7 hintoja.

Ei ne inventoryt tyhjiä ole ainakaan Model3:n osalta. Y voi olla eri asia.
 
Ei ne inventoryt tyhjiä ole ainakaan Model3:n osalta. Y voi olla eri asia.
No ainakin suomen osalta sivut näyttää aika pitkälti tyhjää, pari kolmosta näyttää olevan suoraan tilattavissa. Soittamalla varmasti löytyy auto jostain jos niin haluaa mutta harvempi niitä alkaa soittelemaan kun kattovat ettei sivuilla ole mitään näkyvissä.
 
Onhan ne nyt melko tyhjiä, kun virallisilla sivuilla yksittäisiä autoja ja nämäkin käppyrät lähestyy nollaa:

No ainakin suomen osalta sivut näyttää aika pitkälti tyhjää, pari kolmosta näyttää olevan suoraan tilattavissa. Soittamalla varmasti löytyy auto jostain jos niin haluaa mutta harvempi niitä alkaa soittelemaan kun kattovat ettei sivuilla ole mitään näkyvissä.

Inventorytasot ovat nyt samalla tasolla Y:n ja 3:n osalta kun oli Q1:n lopussa ja huhtikuussa tuli lisäalennuksia. Ja verrattuna Q1:n loppuun niin backlogia on nyt vähemmän.

Eli en ihmettelisi jos aleja tulisi taas.
 
Tuskin Q3 alkuun tulee kamppiksia, syyskuusssa sitten taas.

Varastot on pitkälti myyty ja tuotantoa ajettu alas (tuotantolinjojen päivitystä uusille malleille).
 
Teslan inventoryssä oli Y LR 2/23 18k ajettu 45.5k€ (10k alennus) esittelyauto. Miten näiden kanssa meni prosessi eli autosta ei tietenkään ole kuin uuden mainoskuvat ja osto tapahtuu netistä näkemättä. Jos sitten auto paljastuu ei mieluisaksi, niin pääseekö tästä eroon ilman säätöä, mutta 250€ varausmaksu jää Teslalle?
 
Onhan ne nyt melko tyhjiä, kun virallisilla sivuilla yksittäisiä autoja ja nämäkin käppyrät lähestyy nollaa:


Tässä pitää huomioida, että nämä tilastot vääristyivät 19/20. kesäkuuta, kun tesla muutti tapaa raportoida varastoautoja sen APIn kautta josta data luetaan (kuten tuolla sivullakin sanotaan).
 
Teslan inventoryssä oli Y LR 2/23 18k ajettu 45.5k€ (10k alennus) esittelyauto. Miten näiden kanssa meni prosessi eli autosta ei tietenkään ole kuin uuden mainoskuvat ja osto tapahtuu netistä näkemättä. Jos sitten auto paljastuu ei mieluisaksi, niin pääseekö tästä eroon ilman säätöä, mutta 250€ varausmaksu jää Teslalle?
Ei jää. Normaali nettitilaus/etäosto ja kaikki rahat palautetaan jos haluaa peruuttaa. Olisi lainvastaista olla palauttamatta rahoja.
 
Noita kuvaajia kun tihrustelin, niin yhteenlaskettuna autoja taitaa olla edellisen kvartaalin loppuun nähden enemmän jemmassa?

e: X näyttää jäävän erityisesti käsiin.
 

Jos vertaa nykyiseen EPA rangeen niin Highland 3 tulossa 42km lisää rangea.

Mihin toi vertaa/mistä EPA range lasketaan. Toi akkuhan on paljon pienempi kuin nykyisissä.

katsoin, että omassa 22 LR vastaava luku 576. Raju pudotus.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olemaan todella hyvä toi takavetoisen range kun voi vielä aina ladata täyteenkin. Jo tuossa nykyisessä takavedossa on todella hyvä toimintamatka ja nyt tulee vielä jonkin verran lisää.
 
Mihin toi vertaa/mistä EPA range lasketaan. Toi akkuhan on paljon pienempi kuin nykyisissä.

katsoin, että omassa 22 LR vastaava luku 576. Raju pudotus.
Kandassa käsittääkseni sama EPA standardi kuin USAssa. Kyseessä siis karvalakki 3 vertailu kun nykyisessä kolmosessa 60 kWh lfp range 438 km ja uusi tuleva karvalakki 3 Highland 66 kWh lfmp range 480km. Oisko siis tämä nykyinen 510 wltp jotain 550+ kilometriä uudistetussa Highlandissä.
 
Nettihautomossa on uusia model ässiä useampia. Paljonko niistä silloin tilattaessa maksettu?
 
Nettihautomossa on uusia model ässiä useampia. Paljonko niistä silloin tilattaessa maksettu?
Vaikee sanoa, kun osa tilannut 2v sitten eri hinnoilla ja nytkin nuo hinnat tainnu tässä 6kk sisää elää suuntaan ja toiseen. Uusia saa teslalta nyt tilaten hintaan Model S LR 111 490e ja Model S Plaid 136 490e. Tähän päälle 3vuoden ajan ilmaiset superit, ilman rajaa.
 
Teslan virallisilla sivuilla ei vielä mainintaa ole, mutta jos custom orderin tekee ja katsoo rahoituskohdasta niin dnb tarjoaa elokuun 20. päivään asti kaikkiin Tesla 3 malleihin 2.99% korkoa.

Eli varmaan se Highland putkahtaa sitten syyskuussa. Nyt alkanut alennukset mm. Australiassa 3/y muutama tonni alas ja Kiinassa s/x niin vois näiden hinnat tippua tällä quarterilla Suomessakin.
 
Hyvä jos ens vuonna. Ei ne linjojen päivitys viikon juttu ole, nytkin ilmeisesti Teksasin Y linja seisoo ja työväki on siirretty CT tuotantoa käynnistelemään.
 
Hyvä jos ens vuonna. Ei ne linjojen päivitys viikon juttu ole, nytkin ilmeisesti Teksasin Y linja seisoo ja työväki on siirretty CT tuotantoa käynnistelemään.
Tesla Giga Shanghai Is Upgrading Production Line for Later Production of Updated Model 3: Report
Niin kyllähän noita eri linjastoja päivitellään joka paikassa mutta esim. Kiinan linjastolta voi odottaa ensimmäisenä Highlandiä ja sitä on päivitetty puoli vuotta. Eli ei mikään varma oletus, mutta jos syyskuun 13. päivä vaikka alkavat tekemään tuota uutta kolmosta niin luovutukset kiinalaisille lokakuussa ja q4 lopulla Suomessa?
 
Tesla Giga Shanghai Is Upgrading Production Line for Later Production of Updated Model 3: Report
Niin kyllähän noita eri linjastoja päivitellään joka paikassa mutta esim. Kiinan linjastolta voi odottaa ensimmäisenä Highlandiä ja sitä on päivitetty puoli vuotta. Eli ei mikään varma oletus, mutta jos syyskuun 13. päivä vaikka alkavat tekemään tuota uutta kolmosta niin luovutukset kiinalaisille lokakuussa ja q4 lopulla Suomessa?

Ei linjastoja päivitellä 6-12kk päästä tulevaan uuteen malliin, tässä taisi olla kyse kysynnän sakkaamisesta jonka takia pistettiin Shanghai kiinni vähäksi aikaa.
 
Ei linjastoja päivitellä 6-12kk päästä tulevaan uuteen malliin, tässä taisi olla kyse kysynnän sakkaamisesta jonka takia pistettiin Shanghai kiinni vähäksi aikaa.
Meinaatko että juuri ennen uutta mallia on linjastot kiinni pari kolme viikkoa sitten alkaa puskea taas täyttä höyryä uutta? Itse luulen kyllä että jatkuvat pienet säädöt ja sitä myöten uudet osat liitetään autoon niin kuin nyt on nähty. Aina pieniä muutoksia on se Teslan lähestymistapa saada Highland malli ulos esim. Hw4 sisällä, nuo kamerat päivitetty ja seuraavaksi tulee vaikka penkit ja puskurit...
 
Meinaatko että juuri ennen uutta mallia on linjastot kiinni pari kolme viikkoa sitten alkaa puskea taas täyttä höyryä uutta? Itse luulen kyllä että jatkuvat pienet säädöt ja sitä myöten uudet osat liitetään autoon niin kuin nyt on nähty. Aina pieniä muutoksia on se Teslan lähestymistapa saada Highland malli ulos esim. Hw4 sisällä, nuo kamerat päivitetty ja seuraavaksi tulee vaikka penkit ja puskurit...
Ongelma on että Model 3 on palasista koottu vs Y. Eli kyllä linjastoa pitää muuttaa radikaalisesti.
 
Itse luulen kyllä että jatkuvat pienet säädöt ja sitä myöten uudet osat liitetään autoon niin kuin nyt on nähty. Aina pieniä muutoksia on se Teslan lähestymistapa saada Highland malli ulos esim. Hw4 sisällä, nuo kamerat päivitetty ja seuraavaksi tulee vaikka penkit ja puskurit...
Ainakin itse pitäisin tuota äärimmäisen paskana ideana toteuttaa uusi malli. veikkaisin että joku 99% nykyisistä omistajista jäisi odottamaan että kaikki suunnitellut muutokset on jo autossa. Jos taas tulisi täysi facelift kerralla missä jotain oikeasti uutta niin nykyisille omistajillekin tulisi mielenkiintoa vaihtaa uuteen. (tämä on jo vuosikymmeniä ollut autotehtailla meininki että auto uudistuu isohkosti noin leasing aikavälein ettei porukka vaihtaisi merkkiä kun ei halua uutta missä ei kuitenkaan mitään uutta).
 
Ongelma on että Model 3 on palasista koottu vs Y. Eli kyllä linjastoa pitää muuttaa radikaalisesti.
Totta. Tulee varmasti se isokin linjastonpäivitys missä kokonaisuus lopullinen. Ei varmaan kykene ennen sitä laittamaan esim. HEPA suodatinta ja uupuu se etuvalu yms, mutta meinasin että noita helppoja päivityksiä satelee. Luulenpa että y malliin tulee mm. samat penkit ja kamerat Highlandista ennen kuin se lopullinen juniper päivitys tulee sitten aikanaan.
 
Totta. Tulee varmasti se isokin linjastonpäivitys missä kokonaisuus lopullinen. Ei varmaan kykene ennen sitä laittamaan esim. HEPA suodatinta ja uupuu se etuvalu yms, mutta meinasin että noita helppoja päivityksiä satelee. Luulenpa että y malliin tulee mm. samat penkit ja kamerat Highlandista ennen kuin se lopullinen juniper päivitys tulee sitten aikanaan.
Ehkä. Kuulostaa silti oudolta.
 
Ainakin itse pitäisin tuota äärimmäisen paskana ideana toteuttaa uusi malli. veikkaisin että joku 99% nykyisistä omistajista jäisi odottamaan että kaikki suunnitellut muutokset on jo autossa. Jos taas tulisi täysi facelift kerralla missä jotain oikeasti uutta niin nykyisille omistajillekin tulisi mielenkiintoa vaihtaa uuteen. (tämä on jo vuosikymmeniä ollut autotehtailla meininki että auto uudistuu isohkosti noin leasing aikavälein ettei porukka vaihtaisi merkkiä kun ei halua uutta missä ei kuitenkaan mitään uutta).
Niin Teslan kanssa ollut iät ja ajat milloin painaa order nappulaa kun osat vaihtuu kuukausittain, mutta kyllä iso osa varmaan odottaa että kaikki hilppeet ja kilkkeet tulee ennen kuin tilaa Highlandin. Sama oli 2016 lokakuun ässässä kun ulkonäkö muuttui kukapa enää olisi halunnut wanhaa puskuria yms.
 
Ehkä. Kuulostaa silti oudolta.
No mietippä nyt on jo hw4 ja osittain nuo uudet kamerat eikä Highland vielä ulkona. Sama ollut s/x ja ilmeisesti se refresh palladiumiin tulee juurikin siksi lähiaikoina kun puuttuu steer by wire, etupuskurin kamera jne. Kohtapa tuo selviää.
 
Olen tässä katsellut nyt itselleni M3 RWD tai LR mallia. Ajattelin noin 40k€ luokan autoa max. Tuo sitten tarkottaisi että joko päivitetty 2021-> RWD tai vanhempi 2019-2020 LR.
Onko tuo perustakuun loppuminen tai jokin noissa vanhemmissa malleissa vahva syy kääntyä mahdollisimman uuteen RWD malliin?
Jenkki foorumit tietty heti sanoo että uusi verohyötyjen takia, mutta Suomessa tilanne ei sama.
2021 taitteessa isompia juttuja taisi olla ILP ja akkutyypin päivitys. Mutta ilmeisesti alkupään LFP akuissa oli joitain ongelmia ja ILP:n on kerrottu olevan ei ihan niin kriittinen varuste pohjolassa. Vastuksillakin pärjää erittäin hyvin.
 
Itsellä ei kokemusta noista vanhemmista, mutta väittävät myös äänieristyksen parantuneen huomattavasti tuossa ILP, Ryzen yms. faceliftissä. Lisäksi taisi olla jotain takakontin automaattisia sulkuja yms. isossa kuvassa kohtalaisen jonninjoutavia parannuksia.
 
Ei paha 466k toimitettua ja 480k valmistettua Teslaa q2. Vielä menee mitä valmistetaan.
Onhan tuossa inventaario / kuljetuksessa olleiden autojen määrä kasvanut 88000 autoa vuoden aikana. Tosin kun myynti kasvaa, niin kaipa kanavassakin saa olla enemmän autoja.

Kvartaalivalmistettutoimitettu
Q3 22365923343830
Q4 22439701405278
Q1 23440808422875
Q2 23479700466140
yht17261321638123
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa inventaario / kuljetuksessa olleiden autojen määrä kasvanut 88000 autoa vuoden aikana. Tosin kun myynti kasvaa, niin kaipa kanavassakin saa olla enemmän autoja.

Kvartaalivalmistettutoimitettu
Q3 22365923343,830
Q4 22439701405278
Q1 23440808422875
Q2 23479700466140
yht17261321638123
Kaikkea voi tarkastella monesta suhteesta toki. Tuossahan yli puolet toimittamattomista 88k on viime vuoden puolelta ennen alennuksia. Näkisin enemmänkin ongelmana ettei tässä inflaatiossa mene tavara jos alkaa yhdessä quarterissa näkymään inventoryssä myymättä 150-200k kun ottaa huomioon että valmistetaan puoli miljoonaa kärryä 3 kuukaudessa. Siihenhän Tesla juurikin reagoi ettei näin päässyt käymään ja alko tänä vuonna alet ja tarvittaessa päivittää hintoja kysynnän myötä. Vuoden päästä toinen ääni kellossa kun korot laskee ja ostovoima paranee, mutta nyt on ostajan markkinat kun ruokitaan rahoitustarjouksilla ja intensiiveillä. Ehkä tuo q1 2024 voisi näin lyhyellä tähtäimellä olla teslalle vaarallisin.
 
Kaikkea voi tarkastella monesta suhteesta toki. Tuossahan yli puolet toimittamattomista 88k on viime vuoden puolelta ennen alennuksia. Näkisin enemmänkin ongelmana ettei tässä inflaatiossa mene tavara jos alkaa yhdessä quarterissa näkymään inventoryssä myymättä 150-200k kun ottaa huomioon että valmistetaan puoli miljoonaa kärryä 3 kuukaudessa. Siihenhän Tesla juurikin reagoi ettei näin päässyt käymään ja alko tänä vuonna alet ja tarvittaessa päivittää hintoja kysynnän myötä. Vuoden päästä toinen ääni kellossa kun korot laskee ja ostovoima paranee, mutta nyt on ostajan markkinat kun ruokitaan rahoitustarjouksilla ja intensiiveillä. Ehkä tuo q1 2024 voisi näin lyhyellä tähtäimellä olla teslalle vaarallisin.

Kyllä tarvii olla jo aika huonoa johtamista Teslan puolelta jos päästettäisiin 150-200k autoa kvartaalissa vaan lojumaan inventoryyn jos myynti ei vetäisi; ihan varmasti tuossa vedettäisiin tuotantokatkot peliin ennen tuota. Luvut oli kyllä Q2:lta hyvät, eikä toi inventoryn kasvu ole tässä kvartaalissa mitenkään huolestuttava.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom