Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kai se akkupaketti on vain akkupaketti.

Onhan Teslan Kiinan perffeissä myös vikaa että autot mitkä on Kiinassa koottu Panan 82kwh akuilla, niin akku heikkenee nopeasti tai hajoaa. Koskee q3/21-q1/22 autoja muistaakseni.

Nyt Tesla tarjoaa 10 000km edestä SCta jos otat auton kesäkuussa, koskee ainakin Model 3 LR ja Performancea.
Eikös kiina kolmoset, perffit ja long ranget ole aina LG Chemin akuilla...?
 
Eikö ole hieman koomista että tuulilasinpyyhkijöitä pitää tällä lailla mainostaa ?
Keskittyisivät nyt vaan oleelliseen.

Menee off topiciksi, mutta kuuntelin tuossa ajomatkoilla tuon Elonista kertovan kirjan. ( vihdoin sain tämän aikaiseksi ) Päälimmäinen fiilis oli se että kyseessä on aikalailla kusipää visionääri. Sääliksi käy häntä ja hänen kanssaan työskenteleviä. Ihmettelen suuresti miten häntä ihannoidaan. Toki ukko on saanut aikaiseksi paljon, sitä en kiistä, mutta silti.....hinta on olut kova. Elonin osakkeet kyllä omissa silmissä laski luettuani tuon kirjan. Kirjassahan Eloni nostetaan aika lailla jalustalle, mutta sitä en ymmärrä. Saavutuksien takia varmaan tekivät sen, mutta henkilönä hän on äärimmäisen hankala ja kusipää.
 
Eikö ole hieman koomista että tuulilasinpyyhkijöitä pitää tällä lailla mainostaa ?
Pyyhkimissä on ihan selkeä ongelma tietyissä tilanteissa, joka aiheuttaa keskustelua ja väki odottaa niihin softapäivitystä mikä parantaisi asiaa. Mutta ei kai kukaan niitä "mainosta". Mitä ihmeellistä siinä on, Teslassa nyt vaan on poikkeava tapa hoitaa sadetunnistus ja se aiheuttaa keskustelua.
 
Eikö ole hieman koomista että tuulilasinpyyhkijöitä pitää tällä lailla mainostaa ?
Keskittyisivät nyt vaan oleelliseen.

Menee off topiciksi, mutta kuuntelin tuossa ajomatkoilla tuon Elonista kertovan kirjan. ( vihdoin sain tämän aikaiseksi ) Päälimmäinen fiilis oli se että kyseessä on aikalailla kusipää visionääri. Sääliksi käy häntä ja hänen kanssaan työskenteleviä. Ihmettelen suuresti miten häntä ihannoidaan. Toki ukko on saanut aikaiseksi paljon, sitä en kiistä, mutta silti.....hinta on olut kova. Elonin osakkeet kyllä omissa silmissä laski luettuani tuon kirjan. Kirjassahan Eloni nostetaan aika lailla jalustalle, mutta sitä en ymmärrä. Saavutuksien takia varmaan tekivät sen, mutta henkilönä hän on äärimmäisen hankala ja kusipää.
Moni odottaa tuota uutta softaa. Toivottavasti korjaa ongelman. Itselläni tuota ongelmaa ei ole, joten täytyy toivoa että uusi päivitys ei vie huonompaan suuntaan pyyhkijöitä.

Veikkaan että olemalla kiltti, mukava ja kaikkien kaveri ei saa mitään isoa aikaan, koska kaikkia ei voi kuitenkaan aina miellyttää. Eli pitänee olla hieman hullu, hankala ja ikävä ihminen jotta voi muuttaa maailmaa.
 
Veikkaan että olemalla kiltti, mukava ja kaikkien kaveri ei saa mitään isoa aikaan, koska kaikkia ei voi kuitenkaan aina miellyttää. Eli pitänee olla hieman hullu, hankala ja ikävä ihminen jotta voi muuttaa maailmaa.

Tämä lienee historian valossa aika lailla totta. Kai ne siten näiden kanssa työskentelevät tyypit ovat myös osaltaan yhtä omituisia. Ei tuota menoa muuten kestäsi, normijamppa jaksaisi katsella tuota päivän pari.
 
Tämä lienee historian valossa aika lailla totta. Kai ne siten näiden kanssa työskentelevät tyypit ovat myös osaltaan yhtä omituisia. Ei tuota menoa muuten kestäsi, normijamppa jaksaisi katsella tuota päivän pari.
Aika hurjaa steve jobsin kyydissäkin oleminen on ollut. Kivat kaverit ei voita näissä karkeloissa? Varmaan joku mukava kaverikin on onnistunut ison bisneksen luomaan, toisaalta steve ja elon onnistuneet useamman eri tuotteen kanssa ja myös pitkällä aikavälillä. Ehkä ihan samaa huttua löytyy myös kiinan suunnasta(kiinalaiset ev:t), mutta sieltä ei huudella samalla tavalla nettiin ikävistä esimiehistä/firmojen politiikasta.
 
Tesla AI account teases start of Dojo production next month
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Taas hyvä esimerkki mitä mainostetaan, mutta toteutus muutaman vuoden päästä julkaisusta. No joka tapauksessa todella mielenkiintoinen nähdä mikä dojon merkitys tulevina vuosina.
Hurjia lukuja noi a100 vastaavuudet. 2024 alussa dojo kapasiteetti vastaa 100000 kappaletta nvidian a100:sta. H100 ehkä 3x nopeampi kuin a100 niin vastannee jotain 30000 kipaletta h100:ia. Jos nvidia toimittaa h100:en seuraajan 2024 niin kuin on luvattu ja wanhat merkit pitää paikkansa niin tuo 100k dojoa vastannee noin 10000 h100 next piiriä. Voi olla myös joku erikoisempi dataformaatti missä tapauksessa h100 voi skaalautua paremmin kuin a100.

Taitaa dojon erikoisuus tosin olla jonkinsortin videokiihdytys ai:n kylkeen. Tiedä sitten onko nvidian h100 tai h100 next:ssa jotain vastaavaa. Jos on jotain vastaavaa niin a100 vs. h100 teslan skenaariossa voi skaalautua paremmin kuin 3x.

Jos dojo toimittaa niin tesla saa todella paljon etua konealgoritmien opetusnopeudessa ja siitä seuraten varmaankin r&d ja tutkimus nopeuksissa myös. Työntekijät odottelee vähemmän aikaa, kun konesali murskaa nopeammin
 
Viimeksi muokattu:
Pyyhkimissä on ihan selkeä ongelma tietyissä tilanteissa, joka aiheuttaa keskustelua ja väki odottaa niihin softapäivitystä mikä parantaisi asiaa. Mutta ei kai kukaan niitä "mainosta". Mitä ihmeellistä siinä on, Teslassa nyt vaan on poikkeava tapa hoitaa sadetunnistus ja se aiheuttaa keskustelua.
Eilen ajelin taas pohjoiseen ja vakkaria ei tarvinnut viimeiseen 100km käyttää. Itikoita kun kertyy riittävästi lasiin, niin Teslalla on jatkuva sade päällä.

Mulle on sinänsä aivan sama miten toi toimii, mutta haluan että sen saa kytkettyä pois päältä.
 
Mulle on sinänsä aivan sama miten toi toimii, mutta haluan että sen saa kytkettyä pois päältä.
Toi yksinkertainen asia korjaisi jo tän hetken pahimman ongelman, eli turhaan pyyhkimisen.

Varmaan "actually smart wipers" pitäisi olla sellainen, että se tunnistaa kiinteän lian (ötökät) muuttuvasta liasta (sateesta). Ötökät kun ei lähde lasista vaikka kuinka pyyhkisi, vaan lika pysyy paikallaan. Toivottavasti ovat saaneet jotain oikeasti järkevää aikaan, eikä vain puhetta.

Itellä hyvin harvoin tuota väkisinpyyhkimistä tullut, mutta onhan se hyvin ärsyttävä sitten kun tulee, koska joutuu ottamaan vakkarin pois päältä.
 
Itellä hyvin harvoin tuota väkisinpyyhkimistä tullut, mutta onhan se hyvin ärsyttävä sitten kun tulee, koska joutuu ottamaan vakkarin pois päältä.
Onko pyyhinten toiminta siis sidoksissa jotenkin vakkarin käytöön ?
Kai nyt sentään pyyhkimet toimii kun ei käytä vakkaria :)
 
Onko pyyhinten toiminta siis sidoksissa jotenkin vakkarin käytöön ?
Kai nyt sentään pyyhkimet toimii kun ei käytä vakkaria :)
Tämä on se erikoisuus miksi asiasta niin paljon puhutaan. Eli kun vakkari tai autopilot on päällä, niin automaattipyyhkimet (tai tihku) on pakotettuna. Johtuu siis siitä, että auton pitää nähdä kun vakkarilla ajataan ja Tesla on päättänyt että siksi pakotetaan automaattipyyhkimet päälle.

No, ongelma tulee siinä kohdassa kun kamerat on sitä mieltä että tuulilasissa on likaa mikä pitää pyyhkiä pois, vaikka sellaista likaa ei lasissa ole. Eli pyyhkimet pyyhkii kuivaa lasia eikä sitä pysty pysäyttämään kuin ottamalla vakkarin pois päältä tai pysähtymällä siivoomaan ikkunan käsin kameran kohdalta.
 
Onko pyyhinten toiminta siis sidoksissa jotenkin vakkarin käytöön ?
Kai nyt sentään pyyhkimet toimii kun ei käytä vakkaria :)
No juuri noin (kuten alla).

Vakkari päällä, kun pyyhkimet pyyhkii turhaan ja se on erittäin ilkeä ominaisuus. Ainakin mielestäni.

Vaikkapa hyttynen kameran "linssissä", niin pyyhkimet huitoo menemään, jos vakkari on päällä.
 
pyyhkimet pyyhkii kuivaa lasia eikä sitä pysty pysäyttämään kuin ottamalla vakkarin pois päältä tai pysähtymällä siivoomaan ikkunan käsin kameran kohdalta.
Juuri tuo sama oli mielessä, että Tesla parkkiin/pysäkille ja pyyhkimällä jollain pesuaineella tuulilasi kameran kohdalta.

Talvella saattoi olla sitten ongelmana, jos kamerakotelon sisältä oli mennyt tuulilasi huuruun.
 
Kaikkea sitä oppii. Eli teslalla ei siis ole perinteristä tutkaa vaan hommaa ( vakkaria ) yritetään ohjata kameroilla ?

Tavisautoissa kun kun kameraan tulee ötökkä, niin se kytkee sitä käyttävän toiminnon pois päältä. Joutuu sitten manuaalisesti laittamaan pyyhkimet surraamaan ja yrittää saada sitä puhtaaksi.
Samasta asiasta siis kyse, mutta hieman erinlainen lähestyminen.
 
Paikkauksena ongelmalle voisi olla valinta, että pyyhkijät pois ja sitten jos auto ei mielestään näe riittävästi niin vakkari/autopilot menisi pois päältä ja tulisi teksti jonka sisältö olisi suunnilleen "vakkari pois koska lasi on likainen ja kuski ottanut pyyhkijät pois käytöstä". S3xy buttoneillahan tuo onnistuu jo nyt. Tietysti oikea korjaus olisi saada softa ymmärtämään oikeasti koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta voi olla aika hankalaa jos juuri kameroiden eteen lävähtää joku valtava ötökkä tms.

Tutkaa kun ei ole niin käy näin. Tosin en tutkistakaan tiedä juuri mitään, toimiiko nekään jos tutka alueen pinta on täynnä ötököitä/lunta/jäätä tms.?
 
Tavisautoissa kun kun kameraan tulee ötökkä, niin se kytkee sitä käyttävän toiminnon pois päältä. Joutuu sitten manuaalisesti laittamaan pyyhkimet surraamaan ja yrittää saada sitä puhtaaksi.
Samasta asiasta siis kyse, mutta hieman erinlainen lähestyminen.
Joo. Tää on klassinen esimerkki ominaisuudesta, jonka ajatellaan parantavan käyttömukavuutta, kun tekee päätökset käyttäjän puolesta, mutta todellisuudessa aiheuttaa halun heittää koko vekotin seinään. Vähän kun Microsoftin Word, tai älypuhelinten autocorrect tai virransäästötoiminnot.
 
Paikkauksena ongelmalle voisi olla valinta, että pyyhkijät pois ja sitten jos auto ei mielestään näe riittävästi niin vakkari/autopilot menisi pois päältä ja tulisi teksti jonka sisältö olisi suunnilleen "vakkari pois koska lasi on likainen ja kuski ottanut pyyhkijät pois käytöstä". S3xy buttoneillahan tuo onnistuu jo nyt. Tietysti oikea korjaus olisi saada softa ymmärtämään oikeasti koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta voi olla aika hankalaa jos juuri kameroiden eteen lävähtää joku valtava ötökkä tms.

Tutkaa kun ei ole niin käy näin. Tosin en tutkistakaan tiedä juuri mitään, toimiiko nekään jos tutka alueen pinta on täynnä ötököitä/lunta/jäätä tms.?
Autopilot joo, mutta vakkari ei. Jos vakkari luulee ettei näe tarpeeksi adaptiivisen toiminnon ylläpitoa varten, niin siinä pitäisi olla tila jossa sitten droppaa sen ns. manuaalitilaan jossa kuljettaja huolehtii itse niistä etäisyyksistä. Sadetutka oli jossain tilanteissa ihan hanurista myös, mutta nämä on kaikissa autoissa saanut kytkettyä pois päältä. Tässäkään ei olisi mitään ongelmaa, jos tuon saisi offille vakkarilla.
 
Kaikkea sitä oppii. Eli teslalla ei siis ole perinteristä tutkaa vaan hommaa ( vakkaria ) yritetään ohjata kameroilla ?

Tavisautoissa kun kun kameraan tulee ötökkä, niin se kytkee sitä käyttävän toiminnon pois päältä. Joutuu sitten manuaalisesti laittamaan pyyhkimet surraamaan ja yrittää saada sitä puhtaaksi.
Samasta asiasta siis kyse, mutta hieman erinlainen lähestyminen.
Tesla myös droppaa tutkallisessa autossa vakkarin pois jos kamera ei näe, älä kysy miksi mutta aivan älytöntä, lieneekö ”yhtenäisen” softan hienouksia vaikka onkin aivan erillainen softa.
 
Hurjia lukuja noi a100 vastaavuudet. 2024 alussa dojo kapasiteetti vastaa 100000 kappaletta nvidian a100:sta. H100 ehkä 3x nopeampi kuin a100 niin vastannee jotain 30000 kipaletta h100:ia. Jos nvidia toimittaa h100:en seuraajan 2024 niin kuin on luvattu ja wanhat merkit pitää paikkansa niin tuo 100k dojoa vastannee noin 10000 h100 next piiriä. Voi olla myös joku erikoisempi dataformaatti missä tapauksessa h100 voi skaalautua paremmin kuin a100.

Niin siis, hurjia lukuja ovat kehutut numerot. Kuten huomaat, edes piirien tuotanto ei vielä ole alkanut (vaikka sen piti olla online 2021 muistaakseni jo alunperin). Nyt on mennyt kohta 8 vuotta sen projektin aloituksesta. Itse piirihän tunnetaan aika hyvin, koska Tesla siitä Hot Chips 34:ssa kertoivat. Mitään videokiihdytystä eivät kyllä maininneet.


Loppujen lopuksi, tällaisissa vekottimissa tulee vielä ongelmaksi muutkin kuin itse piiri. Eli tietoa on myös pystyttävä jakamaan piirien välillä ja sitä on saatava sinne sisään. Teoreettinen numero ei välttämättä ole se, mihin itse laitos oikeasti ikinä kykenee (tai että kykenevät alkuunkaan numeroihin joita Tesla mainostaa - senhän näkevät vasta sitten kun ovat itse vekottimen edes rakentaneet). Eli vaikka teoriassa piiristä voisi laskea sen 100 Petafloppia (jos TSMC pystyy toimittamaan), niin yksittäinen workload ei välttämättä kykene skaalautumaan tuossa arkkitehtuurissa lähellekään sitä.

Mitä tulee lukuihin, niin ainakin Google on tilannut NVIDIAlta 26000 Grace Hopperia yhteen koneeseensa. Mutta ovathan nuo tietysti general purpose vekottimia, toisaalta NVIDIA väittää että tietyissä workloadeissa ovat 3,9x nopeampia yksittäinen kuin H100. Tiedäpä noista, kaikki aina valitsevat sopivat benchmarkit.

Jos dojo toimittaa niin tesla saa todella paljon etua konealgoritmien opetusnopeudessa ja siitä seuraten varmaankin r&d ja tutkimus nopeuksissa myös. Työntekijät odottelee vähemmän aikaa, kun konesali murskaa nopeammin

Kyseisen vekottimen ohjelmointi on hieman ikävämpää tosin, kun laitteesta puuttuu aikalailla kaikki perus-CPU:n vaatimukset. Eli softapuoli on tehtävä alusta asti uudestaan. Se kyllä hidastaa menoa.
 
Tuo on kyllä hauska tuo pyyhinjuttu. Miten se on niin vaikeata lisätä siihen näyttöön että - älä nyt vittu käytä niitä pyyhkimiä- nappia. Mutta ilmeisesti se johtuu noista kameroista niinkuin yllä kerrottiin. Tosin ihmettelen että mitä se auto kuvittelee puhdistavansa pyyhkimällä kuivia hyttysiä, lähinnä levittää sitä paskaa.
 
Oisko eka perusjutun parannus vuosiin sitten tulossa.
Muutakin pientä olisi vielä toivottavasti tulossa.
 
Tuo on kyllä hauska tuo pyyhinjuttu. Miten se on niin vaikeata lisätä siihen näyttöön että - älä nyt vittu käytä niitä pyyhkimiä- nappia. Mutta ilmeisesti se johtuu noista kameroista niinkuin yllä kerrottiin. Tosin ihmettelen että mitä se auto kuvittelee puhdistavansa pyyhkimällä kuivia hyttysiä, lähinnä levittää sitä paskaa.
Itikka lasolilla lähtee hyvin hyttyset.
 
Oisko eka perusjutun parannus vuosiin sitten tulossa.
Muutakin pientä olisi vielä toivottavasti tulossa.
Namiskuukkeli, jolla kuski saisi valita on/off nopeuden muuttamisen Teslan datan perusteella vakionopeudensäätimellä tai AP:lla ajaessa. Tämä kiitos.
 
Itse kaipaisin taaksekin automaattisia penkinlämmittimiä. Edessä ne toimivat loistavasti viime talvena.
 
Saksassa näyttää olevan ihan hyvää alea tarjolla...
 

Liitteet

  • FzPcAxhXwAQIyY8.jpeg
    FzPcAxhXwAQIyY8.jpeg
    29,3 KB · Luettu: 366
Eilen ajelin taas pohjoiseen ja vakkaria ei tarvinnut viimeiseen 100km käyttää. Itikoita kun kertyy riittävästi lasiin, niin Teslalla on jatkuva sade päällä.

Mulle on sinänsä aivan sama miten toi toimii, mutta haluan että sen saa kytkettyä pois päältä.
Tää on kyllä erikoinen juttu, Just ajoin noin 1000km oulun korkeudella ja ei kertaakaan tullut turhaa pyyhintää. Ja pelkkää ap ajoa käytännössä. Lasikin on kuin pommin jäljiltä, ötökkää täynnä.
 
Tää on kyllä erikoinen juttu, Just ajoin noin 1000km oulun korkeudella ja ei kertaakaan tullut turhaa pyyhintää. Ja pelkkää ap ajoa käytännössä. Lasikin on kuin pommin jäljiltä, ötökkää täynnä.
Jes. Mäkään en osaa sanoa mikä ton triggeröi, mutta sitten kun lähtee niin mikään ei kesäkeleillä auta.
 

Steer by wire, Matrix ledit, etukamera puskuriin yms Highlandiin. Taitaa siirtyä tuotanto jopa q1 2024. Mutta ilmeisesti lähiaikoina pieni refresh s/x
 
Nykyään on jo matrix mutta ei softaa. S ja X saivat myös jo uudet etuvalot mutta ei softaa.
 
Aika paljon jännää tulossa:
Olemme innoissamme voidessamme esitellä tiedotusketjun tulevasta Tesla Highlandista (Model 3 Redesign)!
Highland edustaa Teslan jatkuvaa innovaatiota ja kekseliäisyyttä viimeisten kuudentoista vuoden aikana, ja nykyisen mallin merkittävin päivitys. Kiinni!

Highland on
@Tesla
Model 3:n täydellinen uudistus, joka sisältää perusteellisen ulkopinnan päivityksen, mutta myös merkittäviä sisätilojen päivityksiä. Prototyypit, joita olemme nähneet liikenteessä viime kuukausina, ovat vain kiusanteko tulevasta.

Tesla sisältää kymmeniä teknisiä edistysaskeleita Highlandissa, mukaan lukien ensimmäistä kertaa steer-by-wire Yoke ja ohjauspyörät. Muita lisäyksiä ovat matriisi-LEDit kaikissa verhoissa ja uudelleen suunnitellut RGB-ympäristövalot, jotka tarjoavat nykyaikaisemman tunnelman kaikille matkustajille.

Ja samalla kun puhumme uusista valoista, Teslalla on myös salainen pieni päivitys S/X:stä, joka tapahtuu alustavasti seuraavien kahden kuukauden aikana tai aikaisemmin. Toisin kuin muualla tässä ketjussa, meille ei ole annettu lupaa jakaa tietoja RGB-ympäristövalojen vastaanottamisen lisäksi.

Keskustelujen perusteella, joita olemme nyt käyneet vähintään tusinan työntekijän kanssa yrityksen eri rooleissa, Highlandin sisustus tuntuu raikkaammalta, nykyaikaisemmalta ja paljon lähempänä viimeaikaisen Model S- ja X-uudistuksen ulkoasua ja tuntumaa. Takanäytöstä on kokeiltu.

Toinen Highlandin ydin, joka saattaa yllättää monia, on keskittyminen kierrätysmateriaaleihin. Kuten Model Y:n käyttöyksiköiden äskettäisen iteroinnin yhteydessä, monet komponentit täyttävät Teslan ympäristönsuojelutavoitteet ja tekevät pienistä osista/korjauksista edullisempia.

Highland edustaa myös vuosien asiakaspalautetta tarjotakseen virtaviivaisemman kokemuksen mallien välillä vaihdettaessa, erityisesti Tesla Profile -toimintojen laajentamisen myötä.

Yksi pieni muutos, josta meille on kerrottu, on "R", joka näkyy peileissä peruutettaessa.

Kun Highland on täydessä tuotannossa, kaikissa toimitetuissa ajoneuvoissa on
@Tesla
/
@Tesla_AI
uusin ja paras autopilottitietokone, HW4.

Model 3 on ainoa ajoneuvo, jota ei toimiteta HW4:llä; Odotamme kuitenkin, että Tesla aloittaa tämän siirtymän ennen Highlandia.

Highland-projektin parissa tiiviisti työskentelevien henkilöiden perusteella meille on kerrottu, että Highland ei sisällä vain päivitettyjä kameroita, joita olemme nähneet HW4-varustetuissa ajoneuvoissa, vaan se on yksi ensimmäisistä malleista, joissa on uusi etupaneeli. Kyllä, se sisältää uuden puskurikameran.

Uusi päivitys sisältää myös päivitetyn kaiutinjärjestelmän (meille on kerrottu odottavan pieniä parannuksia), joka lainataan käsitteellisesti uusimmasta Model S/X:stä
Highland saa hieman tehokkuutta parannuksia poistamalla erilaisia antureita sen sijaan, että se hyödyntää GPS-pohjaista dataa.

Varhaisiin prototyyppeihin sisältyi Model Y HEPA -suodattimen ohuempi iteraatio, mutta sitä ei ole vielä esiintynyt viimeaikaisissa iteraatioissa. Näin ollen sitä ei välttämättä ole julkaisuehdokkaassa. Joidenkin muutosten, erityisesti ulkovalojen, ei odoteta tapahtuvan merkittäviä muutoksia.

Lopuksi on odotettavissa istuinmuutoksia, joiden tarkoituksena on parantaa ajomukavuutta ja testauksessa vähentää aikaisempien sukupolvien koettua tärinää. Muita muutoksia on tehty mukavamman kokemuksen tarjoamiseksi. Tämä on ensiarvoisen tärkeää sekä kyydissä että robo-taksilla tulevina vuosina.

Joten, norsu huoneessa! Kaikilla näillä päivityksillä voit odottaa, että Tesla nostaa Model 3:n (Highland) hintaa? Vaikka emme ole saaneet mitään konkreettista tämän vahvistamiseksi tai kieltämiseksi, olemme varmoja, että Highlandin hinnoittelu on samanlainen kuin nykyinen sukupolvi.

Koko valmistusprosessin aikana tehtyjen parannusten ansiosta Highland tarjoaa aivan uudenlaisen kokemuksen, samalla kun se saavuttaa järjettömiä kustannussäästöjä yritykselle ja asiakkaille. Se tulee olemaan jälleen yksi "vakavimmista iskuista" kaasukäyttöisille autoille, kuten
@elonmusk
usein sanoo

Ollaan nyt tosissaan. Milloin Highland käynnistyy? Valitettavasti se on hämmentävä aihe.
Koska viiveitä on jo tapahtunut useaan otteeseen, olemme saaneet ristiriitaisia mielipiteitä työntekijöiltä, joiden kanssa olemme puhuneet. Jotkut sanovat 1-3 kuukauden kuluttua, jotkut myöhemmin tänä vuonna. Toiset ovat sanoneet Q1 2024.

Olemme saaneet sen vaikutelman, että Tesla käyttää aikaa saadakseen tämän oikein, sillä prototyyppien valmistusprosessi on hidas mutta tasainen ja että tarvittavien osien toimitusketjut saadaan purettua. Yrityksen johtajat ovat viiveistä huolimatta erittäin ylpeitä tähän mennessä tehdystä työstä.
 
Nykyään on jo matrix mutta ei softaa. S ja X saivat myös jo uudet etuvalot mutta ei softaa.
Jep vähän niin kuin tuo köyhän miehen yoke ässässä. Jos tosiaan oikeasti tulee Highlandiin steer by wire yoke optio sekä perinteinen ratti tuolla ominaisuudella + toimivat matrixit niin alkaa jo ominaisuudet paranemaan. Olihan tuossa juttua HEPA suodattimesta, taka screenistä ja ässän soundsystem upgradesta, mutta joo uskon kun näen.
 
Myyhyn tuli 2023.20.4 softa ja aivan kuin automaattipyykijät toimisivat paremmin? Muuten, pyyhkikö muilla automaattipyyhkijät aina kaksi kertaa peräjälkeen?
 
Nesteiden vaihto on aikalailla perus asia mitä jarruihin tulee. Mutta olikos niin että Tesla ei tuotakaan varsinaisesti vaadi, vaikka tuo kosteuden kertyminen jarrunesteeseen on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.
Myyhyn tuli 2023.20.4 softa ja aivan kuin automaattipyykijät toimisivat paremmin? Muuten, pyyhkikö muilla automaattipyyhkijät aina kaksi kertaa peräjälkeen?

Mun mielestä aina on tehnyt pienen ajan päästä pari lisäpyyhkäisyä.
 
Pyyhii tuplilla. Usein laitan sateella automatiikalta pois tohkulle vakkarilla ajaessa, saisivat siihen vielä pyyhintävälin tauon tuplata.
 
Ihan mielenkiintoinen visualisointi Supercharger-hinnoista euroopassa. Sama pelkästään suomen osalta, niin näkyy hinnatkin.

dqxi9vperm7b1.jpg

dqxi9vperm7b1 (1).jpg

Aika jännä että pohjois-ruotsissa on kalliimpi lataus, vaikka sielä on aina halvempi sähkö kuin etelä-ruotsissa. Ruotsi on sähköpörssissä useaa aluetta kun suomi on yksi.
 
Aika jännä että pohjois-ruotsissa on kalliimpi lataus, vaikka sielä on aina halvempi sähkö kuin etelä-ruotsissa. Ruotsi on sähköpörssissä useaa aluetta kun suomi on yksi.

Eivät nuo hinnat sähkön hintaan perustu pelkästään, vaan myös käyttöasteeseen ja muihin toimijoihin. Pohjoisessa on vähemmän käyttäjiä ja kilpailijoita, joten tulot on revittävä pienemmältä käyttöryhmältä. Samoin käyttö on luultavasti hyvin kausiluonteista. Ruotsissakin halvinta on alueilla, joissa sähkön on keskimäärin kalleinta, mutta myös muita verkkoja löytyy.
 
Hurjia lukuja noi a100 vastaavuudet. 2024 alussa dojo kapasiteetti vastaa 100000 kappaletta nvidian a100:sta. H100 ehkä 3x nopeampi kuin a100 niin vastannee jotain 30000 kipaletta h100:ia. Jos nvidia toimittaa h100:en seuraajan 2024 niin kuin on luvattu ja wanhat merkit pitää paikkansa niin tuo 100k dojoa vastannee noin 10000 h100 next piiriä. Voi olla myös joku erikoisempi dataformaatti missä tapauksessa h100 voi skaalautua paremmin kuin a100.

Taitaa dojon erikoisuus tosin olla jonkinsortin videokiihdytys ai:n kylkeen. Tiedä sitten onko nvidian h100 tai h100 next:ssa jotain vastaavaa. Jos on jotain vastaavaa niin a100 vs. h100 teslan skenaariossa voi skaalautua paremmin kuin 3x.

Jos dojo toimittaa niin tesla saa todella paljon etua konealgoritmien opetusnopeudessa ja siitä seuraten varmaankin r&d ja tutkimus nopeuksissa myös. Työntekijät odottelee vähemmän aikaa, kun konesali murskaa nopeammin

Kyllä dojo2 ilmeisesti vuoden päästä ylhäällä tai joku piikki tehojen hyppäyksessä tulee. Onhan tuota mukava ihmetellä jos saavat halvalla huikeat laskentatehot niin voi jotain käsittämätöntä tapahtua.
 

Kyllä dojo2 ilmeisesti vuoden päästä ylhäällä tai joku piikki tehojen hyppäyksessä tulee. Onhan tuota mukava ihmetellä jos saavat halvalla huikeat laskentatehot niin voi jotain käsittämätöntä tapahtua.

Joo kuten Dojo saatiin vuodessa?
 
Joo kuten Dojo saatiin vuodessa?
Juu elonin ajat kun lisää 3-4 vuotta niin jotain konkreettista voi alkaa tapahtumaan. Eipä siinä että jos ens vuoden lopulla nuo laskentatehot toteutuu niin alkaako sitten 2025/2026 jotain merkityksellistä näkymään? Ehkä tuo dojo lyhyellä tähtäimellä kuluttajalle hyödyttää OTA päivityksen nopeutta tuskin se paljon puhuttu fsd heti putkahtaa toimivaksi vielä 2024.
 
Pikainen kysymys, voiko Teslan Wall Connectorin ostaa auton luovutuksen yhteydessä Lempäälästä, vai onko pakko tilata verkosta?
 
Pikainen kysymys, voiko Teslan Wall Connectorin ostaa auton luovutuksen yhteydessä Lempäälästä, vai onko pakko tilata verkosta?
Legenda kertoo että vetokujalla eli vantaan teslapuodissa myyvät tiskin alta twc:tä kun tarpeeksi kimputtaa henkilökunnan kanssa. Mutta tosiaa alle viikossa tuli itelle twc kotiin kannettuna kun sen tesla apin kautta tilasin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom