Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei toki, vain vuoteen 1996. Eli melkein kolmekymmentä vuotta taaksepäin (W210 eli Väyrysmersu). Oikeasti? Tesla on voinut ostaa vaikka vuoden -99 maalaamon ja siinäkin pitäisi olla kaikki kunnossa.
Hienosti sivuutit sprintterit. Noh, vaikka Fremontissa oli Model 3 alkutuotannossa haasteita maalaamon kanssa, niin miksi mersulla oli väyrysten kanssa? Autoja oli ennen sitä maalattu menestyksekkäästi vuoskymmeniä? Oikeesti?
 
Ei toki, vain vuoteen 1996. Eli melkein kolmekymmentä vuotta taaksepäin (W210 eli Väyrysmersu). Oikeasti? Tesla on voinut ostaa vaikka vuoden -99 maalaamon ja siinäkin pitäisi olla kaikki kunnossa.
Mondeot ja Mazda 6:t ruostuivat puhki hyvän matkaa 2000 luvun puolella ja ne Sprinterit taitaa tehdä sitä vieläkin. Kämmejä sattuu.
 
Hienosti sivuutit sprintterit. Noh, vaikka Fremontissa oli Model 3 alkutuotannossa haasteita maalaamon kanssa, niin miksi mersulla oli väyrysten kanssa? Autoja oli ennen sitä maalattu menestyksekkäästi vuoskymmeniä? Oikeesti?

Koska W210:n aikoina ympäristösyistä siirryttiin vesipohjaisiin maaleihin, jotka eivät toimineet kuten ennen. Sen takia vanhempi maalaustekniikka, joka oli toiminut menestyksekkäästi ennen, ei enää toiminutkaan kuten toivottiin.

Teslan ei tarvinnut tehdä tällaistakaan muutosta, mutta ethän sinä tiennyt. Haluatko edelleen ylpeillä että Tesla on päässyt jopa 30 vuoden takaiseen teknologiaan käsiksi uusissa autoissaan?
 
Koska W210:n aikoina ympäristösyistä siirryttiin vesipohjaisiin maaleihin, jotka eivät toimineet kuten ennen. Sen takia vanhempi maalaustekniikka, joka oli toiminut menestyksekkäästi ennen, ei enää toiminutkaan kuten toivottiin.

Teslan ei tarvinnut tehdä tällaistakaan muutosta, mutta ethän sinä tiennyt. Haluatko edelleen ylpeillä että Tesla on päässyt jopa 30 vuoden takaiseen teknologiaan käsiksi uusissa autoissaan?
Oliko muilla valmistajilla ongelmia siirtyä vesipohjaisiin maaleihin? Miksi sprintterit ruostuu edelleen? Tiesitkö muuten että mersukin on ollut raastuvassa heikkolaatuisen maalin takia? Ainiin, ethän sinä voinut tätä tietää koska tätä ei olla rummutettu samalla tavalla iltalehtien palstoilla: Mercedes-Benz Settles Code 590 Mars Red Paint Issues Lawsuit
 
Oliko muilla valmistajilla ongelmia siirtyä vesipohjaisiin maaleihin? Miksi sprintterit ruostuu edelleen? Tiesitkö muuten että mersukin on ollut raastuvassa heikkolaatuisen maalin takia? Ainiin, ethän sinä voinut tätä tietää koska tätä ei olla rummutettu samalla tavalla iltalehtien palstoilla: Mercedes-Benz Settles Code 590 Mars Red Paint Issues Lawsuit
No kyllä nyt ottaa taas koville kun omalle kaaralle tulee kritiikkiä, aiheesta. :rolleyes: Ei se ole kritiikki siun henkilöä kohtaan. Se on vaan auto.
 
No kyllä nyt ottaa taas koville kun omalle kaaralle tulee kritiikkiä, aiheesta. :rolleyes: Ei se ole kritiikki siun henkilöä kohtaan. Se on vaan auto.
Miulla on shanghain tehtaalla valmistettu kolmonen, ei ole pahaa sanottavaa maalipinnasta, joten ei kyllä omaa kaaraa koske maalipinnan ongelmat. :rolleyes: Olen tainnut sanoa täällä jo ainakin kerran että muutamalla on jäänyt hiukan levypäälle soimaan näissä teslan "ongelmista" Maalipinta-automaattipyyhkijät-FSDmyöhästyminen on kyllä tämän palstan pyhäkolminaisuus. :D
 
Kyllä ne parkkitutkat ovat mielestäni hyvin liittyneet seuraan (ja yleisesti luokattoman huono automaattiparkkeeraus, joka vanhemmissa S -malleissa vielä toimikin ok).
 
Minusta kritiikkiä voi antaa, kun on aihetta. Sellaisen kritiikin antaminen, joka ei suhteudu reaalimaailmaan on taas turhaa ja ei anna kritiikin antajasta kovin fiksua kuvaa.

Esimerkiksi Teslan myyntimääristä kritisoiminen on minusta kummallista, kun model Y myy eniten koko maailmassa ja ovat sen saaneet aikaan ennakoivilla investoinneilla. Samoin on maalipinta, koska ongelmia sen suhteen ei ole tainnut olla muutamaan miljoonaan autoon. Toisaalta kritiikki on aiheellista esim. Visionista, joka ei edelleenkään pelaa luotettavasti. Haamujarrutuksia esiintyy edelleen. Hud ja tutkat puuttuu eli minimalistisuus on viety liian pitkälle. Huollon osalta kritisointi on kaksijakoista, kun nosturilla tehtävät hommat sakkaavat Vetokujalla, mutta toisaalta ranger-palvelu on erinomainen muutos perinteiseen autohuoltobisnekseen.

Oma tarinansa on julkaisuaikataulut. Niiden osalta saa tökkiä joka valmistajaa tikulla silmään enkä siksi siitä myöskään erityisemmin mitään tiettyä valmistajaa kritisoi, en Teslaakaan CT:n tai 2:n osalta. Kovin on tiukkaa saada pikkusähkäreitä myyntiin. Volvo julkaisi EX30:n, mutta esittelyautoja saadaan odotella lumille asti. ID2all menee vuoteen 2025 jne.

Isossa kuvassa pistää miettimään, voiko muutama miljoona kärpästä olla väärässä vs. tämän foorumin jutut. Ei kaiken keskustelun tarvitse olla pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta aina parin viikoin välein alkaa suhteeton tylytys ja vääntö.
 
Se mitä täällä jutellaan on äärilaita. Suurempaa osaa ei kiinnosta tai eivät vaivaudu tai antavat palautteen suoraan Teslalle. Vetokujalla kun toisinaan on odotellut niin kyllä siellä samaa mantraa soi kuin täällä kuinka maalit irtoo, withing specs jne.
 
Se mitä täällä jutellaan on äärilaita. Suurempaa osaa ei kiinnosta tai eivät vaivaudu tai antavat palautteen suoraan Teslalle. Vetokujalla kun toisinaan on odotellut niin kyllä siellä samaa mantraa soi kuin täällä kuinka maalit irtoo, withing specs jne.
Näin se taitaa olla. Myös Vetokuja on äärilaitaa. Samoin on Laakkonen, Veho, Autokeskus jne. Vieläkin hymyilyttää, kun kerran Veholla ihmetellessä taksikuski huusi niin, että koko halli raikui: "Jos auto maksaa kaheksakymmentätonnia, sen on saatana pelattava!" Tai kun motkotin Autokeskuksen bemaripuolen huoltovastaavalle, että milloin autoja polttava egr laitetaan kuntoon. Väitti, että ei ole mitään ongelmia koskaan ollutkaan. Pari kamppista oli sen jälkeen ja Etelä-Koreassa iso pamppu pyysi anteeksi syvään kumartamalla, mutta vasta kun paikallinen viranomainen pisti sakon pöytään. Paremmissakin piireissä within specs. No, lopetetaan whataboutismi.
 
Oliko muilla valmistajilla ongelmia siirtyä vesipohjaisiin maaleihin?

On (eikä vain autoalalla). Pakettiautoista voidaan jutella kun Teslalta löytyy sellainen, aivan kuten rekkojen ruosteesta. Muuten en jaksa hyötyajoneuvoista ja niihin kohdistuvasta käytöstä alkaa miettimään, oman kokemuksen mukaan ne saavat aivan eri käsittelyä kuin henkilöautot. Mutta voithan sä kysellä seuraavaksi Volvon ilmajarruista miten Tesla ei joudu sellaisia käyttämään.
 
Veikkaan että parin viikon päästä saadaan taas makeasti nauraa näille jutuille Teslan "sakkaavasta myynnistä"! Luulen että sieltä lyödään pöytään taas veret seisauttavat myyntiluvut vuoden toiselle neljännekselle.
 
Veikkaan että parin viikon päästä saadaan taas makeasti nauraa näille jutuille Teslan "sakkaavasta myynnistä"! Luulen että sieltä lyödään pöytään taas veret seisauttavat myyntiluvut vuoden toiselle neljännekselle.
Myyntiä on mutta onko enää katetta?
Myyntiä on koska lasketaan hintaa ja tarjotaan hyvää rahoitusta. En tiedä ketä myynti enää yllättää kun Elon sanonut että 2 miljoonaa autoa myytävä 2023.
 
Taitaa olla väärä lanka tänne kirjoittaa kun aika paljon on Tesla hatereita joiden mielestä Tesla myy tappiolla ja varastot paisuu ja toinen ääripää ajelee jo Cybertruckilla, mutta yritetään nyt;

Oma käsitykseni (esim Munroon ja muihin vastaaviin viitaten) on se, että tommonen 80kWh akkupaketti maksaa sen 15-20 tonnia. Siihen päälle sitten sähkömoottorit, invertterit ja lämpöpumput toisen mokoman. Ei siinä montaa euroa jää muuhun autoon jos siitä aikoo katetta saada. Ja Tesla on tämän vienyt aivan äärimmilleen, jonka takia heillä on tasan 4 mallia ja jokaisessa tyyliin 2 varustetasoa ja loput softalla, jotta valmistus kustannukset on minimaalisia.

Sitten taas joku tollanen 1.6TSI pata kaikkineen maksaa sen 15-20k, niin siinä on Passatilla periaatteessa tupla hinta vrt Model 3 jos tekniikka riisutaan. Ei ihme, että on 7 eri asentoa käsinojassa, nappeja ja hilavitkuttimia enemmän kuin lintsillä jne. Mutta kun muut yrittää tehdä sähköautoja (ID5, EV6, jne) samalla kaavalla niin katetta on väistämättä oltava vähemmän kuin Teslalla, ja sitten vielä tarjotaan 5 eri vastuetasoa ja erityisavarusteita kuin elloksen luettelossa.

Jos tätä yhtään laskee omalla matematiikalla niin kate on pakko olla aika saatanasti parempi Teslassa, ainakin ennen alennusmyyntejä.

Sitten vielä laskee sen pari tonttua niistä SFD piireistä ja kunnon info zydeemistä niin se tietysti syö vähän katetta.


No, niin taikka näin, hain oman Model kolmosen lauantaina;

Muutama observation;
1. Auton viimeistely on tyydyttävä, omassa kappaleessa taka- ja etukontti kaipaisi pientä hienosäätöä mutta kaikki muut on aikalailla kiitettävää. Tosin kuuden kympin autossa vois olla paremmin.
2. Maalissa ei ole mitään moitittavaa.
3. Softat ja zydeemit on kyllä komeat. Onhan ne monella muullakin nykyään hyvät mutta kyllä tämä moneen 2-3 vuotta vanhaan "perinteiseen" verrattuna esim seuraa liikennettä exponentiaalisen eri tasolla.
4. Ajattelin ensin vihaavani keskinäyttöä mutta nyt olen sitä mieltä, että en kaipaisi edes ikinä mitään muuta.
5. Tilaa on joka paikassa paljon. Vertaa saman kokoiseen Optimaan niin mulla mahtuu kaksi kertaa enemmän kamaa ja joku mahtuu vielä istumaan mun taakse.
6. Miksi vitussa tää penkki on näin lyhyt? Kun ajelen tän Lappiin niin perse tulee oleen puuduksissa.
7. Missä vitussa on mun parkkiavustin? Ei silleen, että kaipaisin sitä oikeasti mutta maksoin siitä 3.5 tonnia.
8. Materiaalit sisällä... Juuh, 30k autoon ihan jees, 60k autoon aika järkyttävät.
9. Mutta, tykkään minimalistisesta suunnitellusta, monta autoa ollut joissa on kaikkia 7 - asentoisia käsinojia ja salalokeroita ja sisävaloja ja muuta mutta ketä ne oikeasti 3 viikon jälkeen enää kiinnostaa?
10. Vittu että kiihtyy. Ei tässä elämässä mitään super autoja ole ollut mutta ihan poliisinkin puolesta liian nopeita, tällä pitää ollaan vähän varovainen.


EDIT:

Unohtui se suurin järkytys!!!!

On tullut viime vuosina Suomessa ajettua Optima Plugarilla ja ennen sitä GTD Golfilla ja Jenkeissä ajoin Lexuksella ja Genesiksellä;

11. Mitä vittua? Tän auton alusta ja ajettavuus???? Träkkää tietä niin, että epäilen koko ajan olevan jonkun kaistavahdin päällä! Tästä ei puhuta riittävästi, toki on 5 link suspension niin pitäähän sen mennä mallikkaasti mutta tää on aivan saatanan hyvä. Tätä en osannut odottaa, menee kuin saatanan juna ja ei ole silti överi kova (vrt GTD Golf). Ja tasan sama alusta on siinä 40k alkaen mallissa.
 
Viimeksi muokattu:
Myyntiä on mutta onko enää katetta?
Myyntiä on koska lasketaan hintaa ja tarjotaan hyvää rahoitusta. En tiedä ketä myynti enää yllättää kun Elon sanonut että 2 miljoonaa autoa myytävä 2023.
Elon Musk’s Complete Master Plan
Nii ei kai tuolla merkitystä onko katteet tonnin vai kymppitonnin kunhan toteutuu suunnitelmat. Aika väistämätöntä on että ne tippuu ajan saatossa, mutta tärkeintä kasvattaa myyntiä saadulla varallisuudella ja tehdä maailman eniten sähköautoja tällä vuosikymmenellä. Ei minulta ole kyllä jäänyt yllätykseksi nämä visiot vuosiin. Joskus muinoin seurasin roadster julkaisua ja oli kuin ihme että saivat ässän pihalle, mutta sen jälkeen aika väistämätöntä ollut aina halvempaan segmenttiin siirtyminen. Tuskin tuo model2 yhtään huonommin myy kuin nämä kalliimmat mallit ensimmäiset 5v ja alkaa hiipumaan kunnes taas jotain mullistavaa tulee (tiedä sitten keneltä). Kehitys kehittyy. Tokihan tässä saa odotella muita valmistajia että skaalaavat täysin sähköiseen myyntiin ja eipä tuolla huipulla ole kuin kourallinen valmistajia mitkä myy sitten 5-10milj vuositasolla autoja ja sinne Tesla muutamassa vuodessa tähyää. Kohtuu tylsää seurata muiden tuloa kun panostavat välivaiheiden myötä täyssähköön, mutta onhan tuolla ilahduttaviakin merkkejä mm. Volvo siirtyy etunenässä polttiksista ensimmäisinä perinteisinä merkkeinä sähköön pelkästään mutta eipä tuo vuositasolla paljoa valmistakaan. BMW ja mersut jää jalkoihin kun eivät ikinä olekaan halunneet myydä massoittain/eniten eli erilaisia strategioita löytyy ja jokaiselle paikka on ollut. Nyt vaan näyttää autoala olevan isossa myllerryksessä pitkään aikaan ja monet pienemmät valmistajat menneet yhteen esim. Stellantis. Jotenkin vaan ihmetyttää nämä kommentit Teslan myynnit droppaa ja katteet nollissa sekä kohta muut tekee miljoonia trollaukset. Niin pitkään kun kasvua on ja voittoa tulee sekä muilla ei oo niitä miljoonan kapasiteetintehtaita ampumassa sähköautoja pihalle nii se on vain kättä housuun ja itkuvirret soimaan.
 
Esimerkiksi Teslan myyntimääristä kritisoiminen on minusta kummallista, kun model Y myy eniten koko maailmassa ja ovat sen saaneet aikaan ennakoivilla investoinneilla.
Mitä kummallista siinä on, kun kritisoi yritystä, jonka viestintä/pomo puhuu paskaa? Esim. kaikki autot viedään käsistä (Musk, 2023), samanaikaisesti varastot kasvaa. Seuraavassa osarissa sitten selitelläänkin, että tää olikin ihan plääni, että katteet tiputetaan. Pulkkamäki katteissa (yli?)investointien takia jatkunut siinä kohtaa jo useamman kvartaalin. Aina voi rinkirunkata pelkälle myyntimäärälle, mutta sijoittajan näkövinkkelelistä Teslalla on riskit reilusti koholla. Elonilla on putkinäkö tuotantomäärän ampumiseen ylös, mutta onnistuuko se todella? Tappiolla väkisin ulos 2 miljoona autoa ja kaikki on ihan ok? Elonhan kuvittelee saavansa rahat takaisin myymällä FSD-paketteja. Mitäköhän lienee poltellut?
 
Mitä kummallista siinä on, kun kritisoi yritystä, jonka viestintä/pomo puhuu paskaa? Esim. kaikki autot viedään käsistä (Musk, 2023), samanaikaisesti varastot kasvaa. Seuraavassa osarissa sitten selitelläänkin, että tää olikin ihan plääni, että katteet tiputetaan. Pulkkamäki katteissa (yli?)investointien takia jatkunut siinä kohtaa jo useamman kvartaalin. Aina voi rinkirunkata pelkälle myyntimäärälle, mutta sijoittajan näkövinkkelelistä Teslalla on riskit reilusti koholla. Elonilla on putkinäkö määrän tuotantoampumiseen ylös, mutta onnistuuko se todella? Tappiolla väkisin ulos 2 miljoona autoa ja kaikki on ihan ok? Elonhan kuvittelee saavansa rahat takaisin myymällä FSD-paketteja. Mitäköhän lienee poltellut?


En oikeastaan ole jaksanut sun itkuja lukea kauhean tarkkaan moneen sivuun mutta kommentoin nyt tähän;

Riskit kasvaa: katsoppa jostain huvikseen mikä on Teslan velka-aste verrattuna mihinkään perinteiseen autonvalmistajaan.


Ja toisaalta, ethän sä sitä katso, olet jo mielipiteesi päättänyt kauan aikaa sitten niin ei kukaan siihen voi vaikuttaa ja oletat olevasi oikeassa.

Kuitenkin, itse olen yrittänyt tätä lankaa lukea ja hakea informaatiota autosta jota olin ostamassa mutta taas pari päivää ollut pelkästään sun itkua siitä kuinka paska Tesla on, Elon on sekopää ja Tesla menee konkkaan. Hyvä on, näin on ja näin tapahtuu, viositko kuitenkin ehkä perustaa vaikka uuden langan tälle maailmanlopun teorialla, että se esim tämä lanka, jossa auton omistajat tai potentiaaliset omistajat voisivat puhua rehellisesti autoista pysyisi vähän enemmän asiassa.

Esim sijoitus mielessä voisi olla toinen lanka.

PS. Jos joku kusee sun muroihin, ei niitä ole pakko syödä.
 
Riskit kasvaa: katsoppa jostain huvikseen mikä on Teslan velka-aste verrattuna mihinkään perinteiseen autonvalmistajaan.
Selvitä huviksesi mistä se niiden velka isosti koostuu ja paljonko ne läpirahoitukset tuo rahaa. Tesla on vasta saamassa saman ladun auki.
 
Selvitä huviksesi mistä se niiden velka isosti koostuu ja paljonko ne läpirahoitukset tuo rahaa. Tesla on vasta saamassa saman ladun auki.
Juu, voidaanko jatkaa tätä jossain 'Tesla sijoituskohteena' tai 'Teslan osakkeenomistajat' langassa?

Se ei kuitenkaan vittuakaan liity päivittäiseen ajoon näillä vehkeillä?
 
Juu, voidaanko jatkaa tätä jossain 'Tesla sijoituskohteena' tai 'Teslan osakkeenomistajat' langassa?

Se ei kuitenkaan vittuakaan liity päivittäiseen ajoon näillä vehkeillä?
Ketjun nimi on yleistä, joten hus siitä itkemästä. Tässähän puhuttiin yleisesti siitä miten Tesla on puhunut viime aikoina paskaa kaikilla osa-alueilla. Ei tule luvattuja malleja, ei akkuja, vision on vitsi ja hui kauhistus, bisneskin pulkkaa voittomarginaalien osalta. Katteettomia lupauksia ja koottuja selityksiä. Silti ketjussa kumarretaan varauksetta Elonin vision suuntaan. Noh, kohtahan ne luvut taas nähdään. Seuraava kikka tehdä joku ultrariisuttu model 3 pikkumallia odotellessa?
 
Ketjun nimi on yleistä, joten hus siitä itkemästä. Tässähän puhuttiin yleisesti siitä miten Tesla on puhunut viime aikoina paskaa kaikilla osa-alueilla. Ei tule luvattuja malleja, ei akkuja, vision on vitsi ja hui kauhistus, bisneskin pulkkaa voittomarginaalien osalta. Katteettomia lupauksia ja koottuja selityksiä. Silti ketjussa kumarretaan varauksetta Elonin vision suuntaan. Noh, kohtahan ne luvut taas nähdään. Seuraava kikka tehdä joku ultrariisuttu model 3 pikkumallia odotellessa?

Tosta visiosta;

Tässä pari päivää tolla Kolmosella pyöritelleenä niin ei ole mitään pahaa sanottavaa. Varoittaa toki tosi aikaisin mutta siellä on sen jälkeen vielä kova piippaus ja vielä sen jälkee kova jarrutus. Toimii about samalla logiikalla kuin perus USS mikä alkaa piipata ensin, sitten tulee suora piippaus ja sen jälkeen jarruttaa.

Pelkäsin sitä kanssa aika paljon ennen ostoa mutta ei siinä ole muut vikaa kuin että liikennevaloista lähtiessä lagaa ja näkee auton mikä on mennyt jo menojaan, eiköhän ne senkin päivitä.

Muuten puhut taas katteettomista lupauksista, marginaalista jne, mitkä kaikki on enemmän sijoitus juttuja kuin näiden mallien lankaan kuuluvaa tarinaa :)
 
Mitä kummallista siinä on, kun kritisoi yritystä, jonka viestintä/pomo puhuu paskaa? Esim. kaikki autot viedään käsistä (Musk, 2023), samanaikaisesti varastot kasvaa. Seuraavassa osarissa sitten selitelläänkin, että tää olikin ihan plääni, että katteet tiputetaan. Pulkkamäki katteissa (yli?)investointien takia jatkunut siinä kohtaa jo useamman kvartaalin. Aina voi rinkirunkata pelkälle myyntimäärälle, mutta sijoittajan näkövinkkelelistä Teslalla on riskit reilusti koholla. Elonilla on putkinäkö tuotantomäärän ampumiseen ylös, mutta onnistuuko se todella? Tappiolla väkisin ulos 2 miljoona autoa ja kaikki on ihan ok? Elonhan kuvittelee saavansa rahat takaisin myymällä FSD-paketteja. Mitäköhän lienee poltellut?
Vielä vähän sijoittamisesta. Kyllä tuolla vuodatuksella kannattaa laittaa shortaten. Anna mennä.
Tesla.jpg


Huomaatko, että kirjoitat "rinkirunkkaamisesta", "itkemisestä" ja "kumartamisesta varauksetta"? Ollaankohan me muut keskustelijat juuri sinua vastaan ja vielä päälle teslauskovaisia. Mitä luulet?
 
Tosta visiosta;

Tässä pari päivää tolla Kolmosella pyöritelleenä niin ei ole mitään pahaa sanottavaa. Varoittaa toki tosi aikaisin mutta siellä on sen jälkeen vielä kova piippaus ja vielä sen jälkee kova jarrutus. Toimii about samalla logiikalla kuin perus USS mikä alkaa piipata ensin, sitten tulee suora piippaus ja sen jälkeen jarruttaa.

Pelkäsin sitä kanssa aika paljon ennen ostoa mutta ei siinä ole muut vikaa kuin että liikennevaloista lähtiessä lagaa ja näkee auton mikä on mennyt jo menojaan, eiköhän ne senkin päivitä.

Muuten puhut taas katteettomista lupauksista, marginaalista jne, mitkä kaikki on enemmän sijoitus juttuja kuin näiden mallien lankaan kuuluvaa tarinaa :)
Älä sekoita nyt tutkaa ja parkkisensoreita keskenään. USS ei todellakaan jarruta yhtään mitään.
 
Elon Musk’s Complete Master Plan
Nii ei kai tuolla merkitystä onko katteet tonnin vai kymppitonnin kunhan toteutuu suunnitelmat. Aika väistämätöntä on että ne tippuu ajan saatossa, mutta tärkeintä kasvattaa myyntiä saadulla varallisuudella ja tehdä maailman eniten sähköautoja tällä vuosikymmenellä. Ei minulta ole kyllä jäänyt yllätykseksi nämä visiot vuosiin. Joskus muinoin seurasin roadster julkaisua ja oli kuin ihme että saivat ässän pihalle, mutta sen jälkeen aika väistämätöntä ollut aina halvempaan segmenttiin siirtyminen. Tuskin tuo model2 yhtään huonommin myy kuin nämä kalliimmat mallit ensimmäiset 5v ja alkaa hiipumaan kunnes taas jotain mullistavaa tulee (tiedä sitten keneltä). Kehitys kehittyy. Tokihan tässä saa odotella muita valmistajia että skaalaavat täysin sähköiseen myyntiin ja eipä tuolla huipulla ole kuin kourallinen valmistajia mitkä myy sitten 5-10milj vuositasolla autoja ja sinne Tesla muutamassa vuodessa tähyää. Kohtuu tylsää seurata muiden tuloa kun panostavat välivaiheiden myötä täyssähköön, mutta onhan tuolla ilahduttaviakin merkkejä mm. Volvo siirtyy etunenässä polttiksista ensimmäisinä perinteisinä merkkeinä sähköön pelkästään mutta eipä tuo vuositasolla paljoa valmistakaan. BMW ja mersut jää jalkoihin kun eivät ikinä olekaan halunneet myydä massoittain/eniten eli erilaisia strategioita löytyy ja jokaiselle paikka on ollut. Nyt vaan näyttää autoala olevan isossa myllerryksessä pitkään aikaan ja monet pienemmät valmistajat menneet yhteen esim. Stellantis. Jotenkin vaan ihmetyttää nämä kommentit Teslan myynnit droppaa ja katteet nollissa sekä kohta muut tekee miljoonia trollaukset. Niin pitkään kun kasvua on ja voittoa tulee sekä muilla ei oo niitä miljoonan kapasiteetintehtaita ampumassa sähköautoja pihalle nii se on vain kättä housuun ja itkuvirret soimaan.
Tottakai katteet tippuu ajan saatossa mutta se on outoa että ne tippuu sen takia kun pakko myydä. Nythän nuo alet ovat syöneet ne katteet ja tuotantoa ei ole saatu skaalattua halvemmaksi.

Teslan pitäisi tehdä rahaa sijoittajille ja myös itselleen. Nythän NACS lisensointi tuo ehkä jotain. Muuten alkanut rahan saaminen sisään hidastumaan. Seuraava katsaus paljastaa missä mennään.
 
5. Tilaa on joka paikassa paljon. Vertaa saman kokoiseen Optimaan niin mulla mahtuu kaksi kertaa enemmän kamaa ja joku mahtuu vielä istumaan mun taakse.
Muuten kirjoitus oli hyvä, mutta onko tässä kohtaa virhe. En ole kummallakaan autolla ajanut, mutta Optiman takapenkillä olen istunut, eikä heti tule mieleen miten siellä ei mahtuisi istumaan. Onko 3:sen takapenkki todella noin suuri?
 
Muuten kirjoitus oli hyvä, mutta onko tässä kohtaa virhe. En ole kummallakaan autolla ajanut, mutta Optiman takapenkillä olen istunut, eikä heti tule mieleen miten siellä ei mahtuisi istumaan. Onko 3:sen takapenkki todella noin suuri?
Ei todellakaan ole kolmosen takapenkki tilava, ainakaan itselläni ei edes mahtuisi omalla ajoasennolla (olen lyhytjalkainen alle 180cm) turvaistuinta kuskin taakse.

Ja en tiedä mitkä muski lasit pitää olla päässä että kehuu model 3:sen ajettavuutta (ainakaan vakiona/ensiasennus kumeilla). Tuohan vetelee ihan hirveänä uriin ja ohjaustuntuma on sanallasanoen karmea. Kun fordia haukutte niin jo 90 luvun lopun Focus Mk1: PROGRESSIIVINEN ohjaus ja ohjaustuntuma oli sellaista jotain exponentaalista cybertrack exkluusivistä verrattuna tähän tunnottomaan sähkövasteeseen.

Ja maalipinta on kyllä edelleen aika kamala, autolla nyt alla 30tkm ja alkaa jo kaaret näyttämään pahalta pesun jälkeen, 180tkm bmw näytti paremmalta kun sen eteenpäin laitoin.
 
En tiedä muista mutta äkkiseltään ei tuo Model 3 näytä kovinkaan paljon tilavammalta takatiloiltaan. Minkä vuoden Optimasta olikaan kyse?
 

Liitteet

  • 2016-kia-optima-sx-turbo-rear-seats.jpg
    2016-kia-optima-sx-turbo-rear-seats.jpg
    410,5 KB · Luettu: 110
  • 2023-tesla-model-3-rear-passenger-seats-carbuzz-439894-1600.jpg
    2023-tesla-model-3-rear-passenger-seats-carbuzz-439894-1600.jpg
    174 KB · Luettu: 109
Tuohan vetelee ihan hirveänä uriin ja ohjaustuntuma on sanallasanoen karmea. Kun fordia haukutte niin jo 90 luvun lopun Focus Mk1: PROGRESSIIVINEN ohjaus ja ohjaustuntuma oli sellaista jotain exponentaalista cybertrack exkluusivistä verrattuna tähän tunnottomaan sähkövasteeseen.

Ja maalipinta on kyllä edelleen aika kamala, autolla nyt alla 30tkm ja alkaa jo kaaret näyttämään pahalta pesun jälkeen, 180tkm bmw näytti paremmalta kun sen eteenpäin laitoin.
Mk1 Focuksen ohjaus oli todella hyvä. Aika paljon sellaisella ehdin ajelemaan ja vielä fl myöhemmin.

Laita kuvia maalipinnasta. Kiinnostaa ja tietää sitten seurata, mitä voi olla tiedossa.
Omistamistani +10 autosta maaliltaan huonoimpaan kuntoon on minulla mennyt bemarin mustan F-sarjalaisen etupuskuri.
 
Muuten kirjoitus oli hyvä, mutta onko tässä kohtaa virhe. En ole kummallakaan autolla ajanut, mutta Optiman takapenkillä olen istunut, eikä heti tule mieleen miten siellä ei mahtuisi istumaan. Onko 3:sen takapenkki todella noin suuri?

2019 Optimalla olen körötellyt ja olen itse pitkillä jaloilla varustettu ja aikuisen miehen kengät ei mahdu mun taakse mitenkään jos en ota penkkiä eteen ja aja NS. polvet suussa.

Model 3:ssa taas mahtuu, ei mitenkään luksuksena mutta mahtuu.

Toki Optiman penkki on aika paljon järeämpi kuin Teslan niin siinä on osa erosta.

Ja Optima millä ajelen on faijan ja se on tasan 2.00m ja sinne taakse ei tosiaankaan mahdu kuin lapsi joka ei tarvii jalkatilaa, mutta kun hän kokeili Model kolmosta ja oli muutama muukin kyydissä niin hänenkin taakse mahtui just ja just.

Myös tuon vuoden Optimassa ei kaadu penkit ja plugarin akut on kontissa niin se kanssa vie vaikuttaa kun vertaa Teslan tiloihin, toki sitten frunkit ja muut lisäksi.
 
Älä sekoita nyt tutkaa ja parkkisensoreita keskenään. USS ei todellakaan jarruta yhtään mitään.


Ei tässä ole USS kun vision ja oon kyllä semi varma että eilen esti rotvalin päälle peruuttamisen... Toki voi olla, että kuvittelin. Ensin kyllä tuuttasi, sitten piippasi ja lopulta oon semi varma että esti sen yli peruuttamisen, se kun on tollanen 5cm korkea niin yritin ihan tahallani, tosin voi olla, että se tapahtui korvien välissä kun piippasi ja vilkutti sen verta paljon xD
 
Laita kuvia maalipinnasta. Kiinnostaa ja tietää sitten seurata, mitä voi olla tiedossa.
Omistamistani +10 autosta maaliltaan huonoimpaan kuntoon on minulla mennyt bemarin mustan F-sarjalaisen etupuskuri.

Täytyypä ottaa kun laittaa tuon viikonloppuna pesten. Maalipinnassa on ainakin sinkityksen osalta aika iso ero. F-sarjan valkoiseen kun tuli kiveniskua niin alla oli vahva sinkkikerros, kolmosessa taas tuntuu menevän tuosta sinkityksestä kaikki kiveniskut lävitse pellille asti ja kaarissa on jo alkavaa pullistumaa, yllättävää kyllä kun ikää on kuitenkin vain alle 2 vuotta eikä hiekkateitä ole ajeltu, vain moottoritietä.
 
Ymmärsin kyllä, että nimenomaa tätä "ajettavuudella" tarkoitettiin, sekin riippuu vähän mistä kukin tykkää:

Normaalisti kyllä uravetely ei ole hyvä asia ja päinvastoin tekee autosta karmean ajettavan. Ilmeisesti Teslalla ajaessa tämä on hyvä asia? Optimassa ei myöskään tuo takana istuvien rengasmelu nouse mihinkään "lentokone kiitoradalla" -sfääreihin.
 
Ei todellakaan ole kolmosen takapenkki tilava, ainakaan itselläni ei edes mahtuisi omalla ajoasennolla (olen lyhytjalkainen alle 180cm) turvaistuinta kuskin taakse.

Ai? Kyllähän Model 3:n takatilat ovat valtavat suhteessa auton kokoon. Optimalla ajelusta joskus jenkeissä on sen verran aikaa, etten osaa tuohon verrata, mutta esim. entiseen Evoqueen nähden tilaa on huomattavasti enemmän. Vaikka auto ei kyllä isompi ole. En nyt toki tiedä millainen lastenistuin on kyseessä taas vaihteeksi (meillä ei kolmosessa enää lapset niin pieniä olleet), mutta ihmettelen jos ei mahtuisi. Toki, osa lastenistuimista vie sen +20cm enemmän kuin toiset, valintoja.

Sitä vaivaa ainoastaan sama kuin monia muita sähköautoja, eli takapenkeistä puuttuu reisituki, koska polvet ovat niin ilmassa. Toki, kuten AION sanoi, onhan ne etupenkit aika laaduttomat, vaikka Munron mielestä (tm) maailman parhaat penkit mitä mistään autosta löytyy. Itse kaipaisin sivuttaistukea ja ei se jalkatuki pidemmälle haittaisi yhtään (Audin sporttipenkkien tyylinen säädettävä reisituki on aika mainio). Puhumattakaan tuosta muovipinnoitteesta joka ei kyllä nahkalta edes tunnu (olisipa edes kangasta).

Ja en tiedä mitkä muski lasit pitää olla päässä että kehuu model 3:sen ajettavuutta (ainakaan vakiona/ensiasennus kumeilla).

Vakiokumithan ovat ihan mainiot (Pilot Sport 4:t)? Ei se vetely niistä johdu.

Ei tässä ole USS kun vision ja oon kyllä semi varma että eilen esti rotvalin päälle peruuttamisen... Toki voi olla, että kuvittelin. Ensin kyllä tuuttasi, sitten piippasi ja lopulta oon semi varma että esti sen yli peruuttamisen, se kun on tollanen 5cm korkea niin yritin ihan tahallani, tosin voi olla, että se tapahtui korvien välissä kun piippasi ja vilkutti sen verta paljon xD

Kyllä Tesla antaa päälle ajaa, eiköhän se ollut oma jalkasi / nostit kaasupolkimen (ja tunnet sen kun se iskee jarrut päälle ja auto hieman nytkähtää).
 
Ei tässä ole USS kun vision ja oon kyllä semi varma että eilen esti rotvalin päälle peruuttamisen... Toki voi olla, että kuvittelin. Ensin kyllä tuuttasi, sitten piippasi ja lopulta oon semi varma että esti sen yli peruuttamisen, se kun on tollanen 5cm korkea niin yritin ihan tahallani, tosin voi olla, että se tapahtui korvien välissä kun piippasi ja vilkutti sen verta paljon xD
Ei ole tuollaista toimintoa. Eli itse teit.
 
Normaalisti kyllä uravetely ei ole hyvä asia ja päinvastoin tekee autosta karmean ajettavan. Ilmeisesti Teslalla ajaessa tämä on hyvä asia? Optimassa ei myöskään tuo takana istuvien rengasmelu nouse mihinkään "lentokone kiitoradalla" -sfääreihin.
Sanon, jotta sinun ei tarvitse jatkossa yleistää: Teslankaan kanssa vetely ei ole hyvä asia. (Ja alkuperäinen kirjoittaja ei kirjoittanut vetelystä mitään)

Sitä vaivaa ainoastaan sama kuin monia muita sähköautoja, eli takapenkeistä puuttuu reisituki, koska polvet ovat niin ilmassa. Toki, kuten AION sanoi, onhan ne etupenkit aika laaduttomat, vaikka Munron mielestä (tm) maailman parhaat penkit mitä mistään autosta löytyy. Itse kaipaisin sivuttaistukea ja ei se jalkatuki pidemmälle haittaisi yhtään (Audin sporttipenkkien tyylinen säädettävä reisituki on aika mainio). Puhumattakaan tuosta muovipinnoitteesta joka ei kyllä nahkalta edes tunnu (olisipa edes kangasta).
Opel Corsa-e penkkien (ja varmaan muut vastaavat Stellanniksen vehkeet) tilanne on toisin. Corsassa akkupaketit ovat penkkien alla ja nostavat penkkejä sen verran, että reisitukea syntyy sitä kautta hieman lisää. Minusta hyvä ratkaisu.

Muuten samaa mieltä Teslan penkeistä. Penkki on liian lyhyt, vaikkakin laittamalla keinun maksimiin saa jonkinlaisen tuen. Samoin keinonahka on hiostavaa. Ihan pikkaisen eroa bemarin comfortteihin.
 
Tosiaan joissakin sähkiksissä akkua on jaettu vähän kahteen osaan (tai osa akustosta on useammassa kerroksessa), eli tuolla tosiaan saadaan takapenkkiä nostettua ylemmäs ja jalat jäävät vähemmän roikkumaan.
 
Nyt kun noita lfp akullisia mennyt useampi takuuvaihtoon ainakin Saksassa maksanut noin 10.5k eli ei juurikaan poikkea halvempaan suuntaan verrattuna noihin longrange akkuihin.
Tuli huomattua Tesla 3 awd 2023 autopilotilla ajaessa että takapenkillä istuessa kuumottaa auringonporotus hattuhyllyltä/panoraamakatosta ja hieman hiostava istua, mutta kuskin penkillä ei niin hiostanut johtuen tod näk ilmastoinnin paremmasta toiminnosta verrattuna takapenkkiläiseen. Tykkäsin kyllä alustasta verrattuna y awd 2022 ei nypyttänyt ja kaivonkannet yms montut oli kohtuu mukavia. Melu Michelinin pilot sportilla siedettävä 140kmh ajettaessa mutta kaipaa pitkillä matkoilla äänieristyksen. Yritti tuo autopilot edelleen vetää oilealle motarinrampille vaikka suoraan ajeli moottoritietä, jospa ens vuonna poistuisi tuo ongelma Highlandissa.
 

Liitteet

  • invoice_tff.png
    invoice_tff.png
    136,9 KB · Luettu: 105
Mikä idea näillä jatkuvilla yhden lauseen heitoilla on? Menee vähäinenkin järkevä keskustelu solmuun.
Liittyi tuohon ylläolevaan kun mainittiin että LFP piti olla joka suhteen varmempi NMC verrattuna. Nyt niitä sitten poksuu.
 
Liittyi tuohon ylläolevaan kun mainittiin että LFP piti olla joka suhteen varmempi NMC verrattuna. Nyt niitä sitten poksuu.
Joo aika mielenkiintoisia ongelmia ollut noissa lfp akuissa. Yhtäkkiä saattanut ranget tippua ja käyny tarkastamassa huollossa ja ei mitään löytäneet ja sitten poxpox ja leikki lyhyeen loppunut. Ei ainakaan voi sanoa että kilsoja olis ollut liikaa kun 43k ajettu parissa vuodessa.
 
Joku lähde ois kiva. Kempparin liitteessä teksti AWD, onko nelivedoissa jo lfp akkuja?
Tuo koeajo oli vertaus vain mitä ajellut testimielessä y mallin awd 2021 ja 2022 nyt korkkasin tuon 2023 awd kolmosen. Seuraavana odottelen Highland koeajoa tai sitten tuo rwd y malli rakenteellisella akulla.
 
Täällä nyt puhutaan useista hajonneista LFP-akuista, mutta tuon linkin takana puhutaan että kyseessä on ensimmäinen havaittu tapaus.
 
Täällä nyt puhutaan useista hajonneista LFP-akuista, mutta tuon linkin takana puhutaan että kyseessä on ensimmäinen havaittu tapaus.
Löytyy sieltä samalta foorumilta esim viime marraskuussa hajonnut. Vaihtohinta kuitissa oli sama kuin eilisessä tapauksessa.
 

Liitteet

  • A0C2FFE2-F47A-4524-9E68-79E3C51C3EB7.jpeg
    A0C2FFE2-F47A-4524-9E68-79E3C51C3EB7.jpeg
    142,4 KB · Luettu: 64
Kai siella paketissa on muutakin kuin vain se LFP?
Kai se akkupaketti on vain akkupaketti.

Onhan Teslan Kiinan perffeissä myös vikaa että autot mitkä on Kiinassa koottu Panan 82kwh akuilla, niin akku heikkenee nopeasti tai hajoaa. Koskee q3/21-q1/22 autoja muistaakseni.

Nyt Tesla tarjoaa 10 000km edestä SCta jos otat auton kesäkuussa, koskee ainakin Model 3 LR ja Performancea.
 
Kai se akkupaketti on vain akkupaketti.
On siella johtoa, liittimia, elektroniikkaa, jaahdytysta ja kontaktoreita. Oliko se nyt Teslan 85kwh akku joka hajosi siihen etta se sa vetta ja en jaksa uskoa etta se oli litiumi joka siita vedesta hajosi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom