Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Teslan tilannetta voisi hypoteettisesti lähestyä niin, että kuinka moni autovalmistaja vaihtaisi sähköautodivisioonansa paikkaa Teslan kanssa? Oma nimi olisi Teslan tilalla, autot olisivat olemattomalla variaatiolla, myynti sähköautoscenen ylivoimaisesti kovinta, softa toimivinta ja arvonluontiketju täysin omissa käsissä? Elon ei tulisi vaihdossa mukana.

Mersu ja bemari varmaan kieltäytyisivät, mutta aika monelle vaihto varmaan kelpaisi?
 
Tässä meni aika tarkasati about jokainen väite faktisesti pieleen.

Teslan tuotanto on ollut suurempi kuin myynnit jo viimeiset 5 kvarteria putkeen, Tesla nosti hintoja melkein koko ajan 2021-2022 ja nytkin on vaikeuksia myydä tuotanto vaikka hintoja leikattu kymmeniä prosentteja.
Niin mikäs tässä nyt oli niin pielessä jos vuoden aika valmistus noin 1.5milj ja myymättä 70k.
Hintoja jos katsoo mitä ässä tuli Suomeen 2014 hinta alkaen 130k ja 2020 lähti 80k. Tesla kolmonen samaan tapaan tais aikanaan lähteä jostain 60k tj ja eipä tuo ole niissä hinnoissa puhumattakaan Highlandissa tod näk tippuu entisestään. Sama käynee juniperissa y mallissa.
Tokihan tässä taloustilanteessa Tesla tarkkailee tilannetta silmä kovana ettei pääse niitä autoja pölyttymään puolta miljoonaa parkkiksille ja hinnat sekä intensiivit vauhdittavat tarpeen mukaan myyntiä. Ei tarvitse olla kovin talousnero että jokaisen autonvalmistajan sähköautot menee kyllä kuumille kiville kun talous lähtee nousemaan kun kysyntää enemmän kuin tällä vuosikymmenellä on tuotantoa, mutta nyt joutuu kärvistelemään jonkun hetken (vuoden).
 
Niin kauan kuin katteet pysyvät hyvinä, niin en katsoisi hinnan alennuksia kuitenkaan myyntivaikeuksiksi. Sitten jos katteet alkavat tippua selvästi, on tilanne eri.
Teslan katteethan ovat vetäneet huomattavan reilua pulkkamäkeä jo useamma kvartaalin ja Elonin oli pakko jo sanoa infossa, että ei mennä katteet edellä. Ihan tavallisten kuolevaisten seuraan ovat liittyneet.

Aikamoiset setit taas sieltä. Mitä esim. BMW:n tehtaat tekee kun polttikset ei vedäkkään ja tehtaat seisoo toimettomana? Vaikeata investoidakkaan kun kassassa käy pyörre ja ollaan takamatkalla pirusti sähköautossa.
Mikä esim. estää teslaa muuttamasta strategiaa ja lisäämään niitä nappuloita jos jostain kummansyystä minimalistisuus joka nyt näyttää ihmisiin uppoovan, käy rasitteeksi myynnille..?
Siinä on pieni ero muuntaako nykyistä tehdasmäärää uuteen käyttöön vai investoiko pää märkänä uusiin tehdaspaikkoihin, joiden käyttöasteen saaminen kuntoon vaatii nykytilanteessa jo utopistiselta vaikuttaa kasvua. Teslaa et saa enää kaupaksi verrokkien hinnalla. Hintaa on täytynyt pudottaa kymmenillä prosenteilla, että minimalistinen saippualaatikko jatkaa uppoamista ostajiin. Ja Testan täytyy vielä oman (Elonin) vision mukaan kasvattaa myyntiä kymmenillä prosenteilla.

e: Rohkenen veikata, että siinä kohtaa kun 2025 on voimalla muilta tullut pikkukoppeja urakalla myyntiin, niin Elon edelleen selittelee Model 2:n 404 tilannetta.
 
Teslan katteethan ovat vetäneet huomattavan reilua pulkkamäkeä jo useamma kvartaalin ja Elonin oli pakko jo sanoa infossa, että ei mennä katteet edellä. Ihan tavallisten kuolevaisten seuraan ovat liittyneet.

Siinä on pieni ero muuntaako nykyistä tehdasmäärää uuteen käyttöön vai investoiko pää märkänä uusiin tehdaspaikkoihin, joiden käyttöasteen saaminen kuntoon vaatii nykytilanteessa jo utopistiselta vaikuttaa kasvua. Teslaa et saa enää kaupaksi verrokkien hinnalla. Hintaa on täytynyt pudottaa kymmenillä prosenteilla, että minimalistinen saippualaatikko jatkaa uppoamista ostajiin. Ja Testan täytyy vielä oman (Elonin) vision mukaan kasvattaa myyntiä kymmenillä prosenteilla.

e: Rohkenen veikata, että siinä kohtaa kun 2025 on voimalla muilta tullut pikkukoppeja urakalla myyntiin, niin Elon edelleen selittelee Model 2:n 404 tilannetta.
Teslan on myös kohta alettava tarjoamaan lisää optioita. Kuten sähkökoukku, toimiva parkkijärjestelmä jne.
Kun VW julkaisi ID7 niin tuntuu, että olisi seuraava auto aikanaan.
 
Teslan katteethan ovat vetäneet huomattavan reilua pulkkamäkeä jo useamma kvartaalin ja Elonin oli pakko jo sanoa infossa, että ei mennä katteet edellä. Ihan tavallisten kuolevaisten seuraan ovat liittyneet.

Siinä on pieni ero muuntaako nykyistä tehdasmäärää uuteen käyttöön vai investoiko pää märkänä uusiin tehdaspaikkoihin, joiden käyttöasteen saaminen kuntoon vaatii nykytilanteessa jo utopistiselta vaikuttaa kasvua. Teslaa et saa enää kaupaksi verrokkien hinnalla. Hintaa on täytynyt pudottaa kymmenillä prosenteilla, että minimalistinen saippualaatikko jatkaa uppoamista ostajiin. Ja Testan täytyy vielä oman (Elonin) vision mukaan kasvattaa myyntiä kymmenillä prosenteilla.

e: Rohkenen veikata, että siinä kohtaa kun 2025 on voimalla muilta tullut pikkukoppeja urakalla myyntiin, niin Elon edelleen selittelee Model 2:n 404 tilannetta.
Suosittelen palaamaan tälle foorumille 10 vuoden päästä noita meemejä heittämään.
Siis oikeasti kuvittelet että parin vuoden päästä tulee noita halpoja sähköautoja myyntiin vuositasolla kymmeniä miljoonia?
Vaikka niitä tulisi 10-30 merkiltä realistisesti ajateltuna edes yhteensä miljoonaa niin eri segmentin autoja että ei noihin Teslan isompiin 3/y malleihin se tilannetta muuta kun ihmisillä tarvetta riittää myös oikeisiin autoihin eikä ne kaikki halua koppimopoja niin kuin sinä semmoisella SEAT miillä niin ihannoit ajella...
 
Niin kauan kuin katteet pysyvät hyvinä, niin en katsoisi hinnan alennuksia kuitenkaan myyntivaikeuksiksi. Sitten jos katteet alkavat tippua selvästi, on tilanne eri.

Hintoja ei lasketa ellei myynti vedä, tämä on peruskivi kaikessa normaalissa kaupankäynnissä. Teslan katteet ovat romahtaneet vuoden takaiseen.

Se kertoo nimenomaan myyntivaikeuksiksi. Tesla tosin on itse aiheuttanut tämän kasvattamalla tuotantoaan jatkuvasti - todennäköisesti liikaa - ja nyt onkin jouduttu jo vetämään käsijarrusta Berliinissä ja Shanghaissa eli siellä tuotantoa on supistettu tai jätetty kasvattamatta (Berliini)
 
Hintoja ei lasketa ellei myynti vedä, tämä on peruskivi kaikessa normaalissa kaupankäynnissä. Teslan katteet ovat romahtaneet vuoden takaiseen.

Paitsi jos tarkoitus on poistaa kilpailijat markkinoilta, keinot ovat sitten tietysti luokkaa "laiton" jos mennään negatiiviseen katteeseen. Elonin tarkoitus lienee määrittää paikka markkinoilla ja estää muita tulemasta sotkemaan, mutta en jotenkin usko tuon onnistuvan. Loppujen lopuksi, kun mennään tarpeeksi alas, on Teslan mallien hintataso se tiedetty. Jos kilpailijat eivät kaatuneetkaan, niin hintoja ei sitten enää nosteta.

Kyllähän se pakosti on fakta, että myyntiä pitää saada enemmän kun autoja tuotetaan enemmän ja nyt sitä saadaan laskemalla hintoja, koska korkeammilla ei kaupaksi menisi. Varsinkin ikuisen kasvun jenkkilässä ei voi jäädä näyttämään ettei myynti vedäkään, koska silloin lähtee osakekurssit laskuun.

Mutta katsotaan miten miten kykenevät tulevat vuodet. Kyllähän se Teslan imagohaitta on joka tapauksessa, kalliista erikoisuudesta halvaksi kansanautoksi.
 
Suosittelen palaamaan tälle foorumille 10 vuoden päästä noita meemejä heittämään.
Siis oikeasti kuvittelet että parin vuoden päästä tulee noita halpoja sähköautoja myyntiin vuositasolla kymmeniä miljoonia?
Vaikka niitä tulisi 10-30 merkiltä realistisesti ajateltuna edes yhteensä miljoonaa niin eri segmentin autoja että ei noihin Teslan isompiin 3/y malleihin se tilannetta muuta kun ihmisillä tarvetta riittää myös oikeisiin autoihin eikä ne kaikki halua koppimopoja niin kuin sinä semmoisella SEAT miillä niin ihannoit ajella...
Mistä sä repäisit kymmeniä miljoonia, loppuko argumentit kesken
:rofl: Ja Elonkin tietää voluumin olevan pikkuautoissa, sinä ilmeisesti et.
 
Mistä sä repäisit kymmeniä miljoonia, loppuko argumentit kesken
:rofl: Ja Elonkin tietää voluumin olevan pikkuautoissa, sinä ilmeisesti et.
Lähinnä ihmettelin mitä hait takaa niin lisämaustoin kymmenillä miljoonilla. Ei tosiaan ollut mitenkään tarkoitus loukata, mutta vähänkään autoteollisuutta seuranneena on hankalaa nähdä bydin/Teslan enää kaatuvan/kompastuvan kun maailman talousmahdit tukevat omiaan.
Byd:
Sekä lisärahoitus menestykseen:

Tesla:

Aika taputeltu tuki 2030 asti teslalta valtiolliselta taholta ja bydille Kiinan valtio pumppaa tarvittavia varmaan tappiin hamaan.
 
Esim. aikaisemmin ihan hyvin myyneet Model S ja Model X ovat nykyisin aika marginaalituotteita ja myyntiä on murto-osa entisestä. Näyttäisi siltä, että Teslalla on tosiaan vaikeuksia myydä noita. Tähän varmaan vaikuttaa se, että kilpailijoilla on mainioita vaihtoehtoja tarjolla.
Joku vaikutus lienee silläkin, että tarjonta halvemmissa matkantekoon kykenevissä autoissa on moninkertastunut. Noi ovat kuitenkin vehkeitä, joita rikaskaan ei osta silmiä räpäyttämättä jos halvempaakin kriteerit täyttävää vaihtoehtoa on tarjolla.
 
Hintalisä S- ja X-malleissa on omasta mielestä aivan liian suuri suhteessa kolmoseen ja Y:hyn. Jos 3 ja Y hintahaarukka on 43-65ke, niin S- ja X hintahaarukka pitäisi olla 80-100ke, eikä 110-145ke kuten nyt on. Auttamatta liian paljon hintaa suhteessa siihen mitä lisärahalla saa. Ilmeisesti Teslalla vaan ei ole motivaatiota tehostaa valmistusta siten, että saisivat tuollaiseen hintaan noita myytyä.
 
Hintalisä S- ja X-malleissa on omasta mielestä aivan liian suuri suhteessa kolmoseen ja Y:hyn. Jos 3 ja Y hintahaarukka on 43-65ke, niin S- ja X hintahaarukka pitäisi olla 80-100ke, eikä 110-145ke kuten nyt on. Auttamatta liian paljon hintaa suhteessa siihen mitä lisärahalla saa. Ilmeisesti Teslalla vaan ei ole motivaatiota tehostaa valmistusta siten, että saisivat tuollaiseen hintaan noita myytyä.
S- ja X joutui vähän pahaan rakoon. Mersu, Bemari, Possu ja Audi tunkee tuonne 80k+ ilmeisen laadukkailla tuotteilla. Vaikka itse tykkään S ulkonäöstä niin ei minun tarvitsisi kahta kertaa miettiä ostaisinko Porschen vai Teslan. Saa nähdä mitä käy näillä alle 60k markkinoilla. Edullinen saippualaatikko valkoisena vai joku toinen kympin kalliimmalla?
 
Lähinnä ihmettelin mitä hait takaa niin lisämaustoin kymmenillä miljoonilla. Ei tosiaan ollut mitenkään tarkoitus loukata, mutta vähänkään autoteollisuutta seuranneena on hankalaa nähdä bydin/Teslan enää kaatuvan/kompastuvan kun maailman talousmahdit tukevat omiaan.
Byd:
Sekä lisärahoitus menestykseen:

Tesla:

Aika taputeltu tuki 2030 asti teslalta valtiolliselta taholta ja bydille Kiinan valtio pumppaa tarvittavia varmaan tappiin hamaan.
Johan se Tesla on kompuroinut ihan kunnolla. Cybertruck, roaster 2 ja Model 2 vaporwarea, 4680 akuista lupailtu mitä sattuu ja ostaneiden päälle kustu aliresurssoidulla huollolla ja tuhoamalla jälleenmyyntiarvo. Laatukin on vaihdellut tyyppivikojen kera. Tuntuu, että Tesla tekee kaikkensa ryssiäkseen bisneksensä. Ei Teslalla mitään erityistä asemaa tuissa ole, siinä se on yritys missä muutkin jos vertaa miten Kiina pystyy tukemaan omiaan. Teslan kerätty kassa kestää sekoilua jonkun aikaa, mutta kyllä ne uudet tuotteet on pakko saada ulos ennen kuin joutuu myydään model 3:sta 2:n hinnalla. Siinä kohtaa varmaan olisi jo saappaan kuva eloninkin perseessä (mikä voisi olla Teslan kannalta hyvä juttu).
 
S- ja X joutui vähän pahaan rakoon. Mersu, Bemari, Possu ja Audi tunkee tuonne 80k+ ilmeisen laadukkailla tuotteilla. Vaikka itse tykkään S ulkonäöstä niin ei minun tarvitsisi kahta kertaa miettiä ostaisinko Porschen vai Teslan.

Näinpä. Jokainen täysjärkinen jolla on varaa Porcheen ostaa mielummin sen Porschen. Ei asiat ole sähkärimaailmassa siinä mielessä muuttuneet mihinkään vrt. polttismaailma (Taycan = 911).

X puolestaan on yksi kaikkien aikojen rumimmista autoista. Vaikea uskoa, että joku laittaa 80k autoon, jota ei kehtaa parkkipaikalla omakseen tunnustaa. S on kyllä vastaavasti hieno, mutta sen tulisi olla tuossa 80k hintaluokassa ollakseen kiinnostava, koska Porschen yms. premium merkin brändiarvoa ja loistoa ei ole.
 
S- ja X joutui vähän pahaan rakoon. Mersu, Bemari, Possu ja Audi tunkee tuonne 80k+ ilmeisen laadukkailla tuotteilla. Vaikka itse tykkään S ulkonäöstä niin ei minun tarvitsisi kahta kertaa miettiä ostaisinko Porschen vai Teslan. Saa nähdä mitä käy näillä alle 60k markkinoilla. Edullinen saippualaatikko valkoisena vai joku toinen kympin kalliimmalla?

Kai te edelleenkin tajuatte että S/X myy yhtä hyvin kuin ennenkin, ja paremmin kuin nuo mainitsemasi "kilpailijat"? Myi myös enemmän kuin Polestar viime vuonna. Tai enemmän kuin Volvo sähkiksiään.

Fremontissa on tietty valmistuskapasiteetti olemassa, lisää sitä ei juurikaan sinne saa, ja siellä valmistetaan neljää mallia. Lisää valmistuskapasitteettiä S:lle tai X:lle tuonne saa vain järjestelemällä tuotantoa uudestaan.
 
Olen huomannut teslassa ( model Y) vittumaisen ominaisuuden. Kun olen laittamassa autoa lataukseen, niin ensimmäisenä avaan näytöltä frunkin, sen jälkeen avaan näytöltä latusportin ja viimeisenä kävelen hakemaan edestä kaapelin ja alan laittamaan autoa lataukseen. Tässä kohtaa ovet menee lukkoon ja latausportti kiinni. Joudun erikseen sovelluksesta avaamaan latausluukun.

Ainoa korjaus mitä itse olen keksinyt, on jättää kuskin ovi vähän raolleen, ettei ovet mene lukkoon. Mielestäni vaan todella hämmentävää ja typerää, että ovet menevät lukkoon jos olen autossa kiinni puhelimeni kanssa koko toimituksen ajan.

Ideoita?
 
Ässä ainakin myi viime vuonna paljon Taycania huonommin, mutta tuo toki vaihtelee vuosittain ja vähän kauden mukaan. Mutta S oli kuitenkin vielä yli pari vuotta sitten segmentin selvästi myydyin, 2021 Taycanin kanssa tasoissa ja nyt selvästi jäljessä. Suunta ollut selkeä vaikka Performance->Plaid brändäämisellä on saatu tiputusta hidastettua.

Oikealla (olevan) ratilla varustetun mallin kuoppaaminen tuskin auttaa tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen huomannut teslassa ( model Y) vittumaisen ominaisuuden. Kun olen laittamassa autoa lataukseen, niin ensimmäisenä avaan näytöltä frunkin, sen jälkeen avaan näytöltä latusportin ja viimeisenä kävelen hakemaan edestä kaapelin ja alan laittamaan autoa lataukseen. Tässä kohtaa ovet menee lukkoon ja latausportti kiinni. Joudun erikseen sovelluksesta avaamaan latausluukun.

Ainoa korjaus mitä itse olen keksinyt, on jättää kuskin ovi vähän raolleen, ettei ovet mene lukkoon. Mielestäni vaan todella hämmentävää ja typerää, että ovet menevät lukkoon jos olen autossa kiinni puhelimeni kanssa koko toimituksen ajan.

Ideoita?
En tiedä tosta, mutta mä oon aina avannut sen latausluukun kädellä enkä ole sen kanssa huomannut vastaavaa. Ovet menevät lukkoon vasta kun olen puhelimeni kanssa jossain +5m päässä autosta.

Sellaisen bugin olen huomannut navigaattorissa, että jos valitsen vaikkapa reitin kohteeseen X ja matkaan sisältyy pysähdys Superille, niin latauksen päätyttyä ja ajon jatkuttua navi jymähtää siihen superille. Pallero liikkuu kyllä kartalla ihan normaalisti, mutta reittiohjeita ei enää kuulu ja sijannissa lukee Supercharger X
 
Ässä ainakin myi viime vuonna paljon Taycania huonommin, mutta tuo toki vaihtelee vuosittain ja vähän kauden mukaan. Mutta S oli kuitenkin vielä yli pari vuotta sitten segmentin selvästi myydyin, 2021 Taycanin kanssa tasoissa ja nyt selvästi jäljessä. Suunta ollut selkeä vaikka Performance->Plaid brändäämisellä on saatu tiputusta hidastettua.

Oikealla ratilla varustetun mallin kuoppaaminen tuskin auttaa tilanteeseen.
Pyöreä ratti nykyään vakiona, Yoke lisävaruste.
 
Kai te edelleenkin tajuatte että S/X myy yhtä hyvin kuin ennenkin, ja paremmin kuin nuo mainitsemasi "kilpailijat"? Myi myös enemmän kuin Polestar viime vuonna. Tai enemmän kuin Volvo sähkiksiään.

Model S/X myi Q1:llä (Teslan mukaan) 10 695 kpl. Jenkeissä saa $8000 alennusta noin vain (+ ilmaiset superchargerit kolmeksi vuodeksi ja mitä muuta) ja autosta ei tehdä RHD mallia koska ilmeisesti myy liian hyvin. Tuo lukema on muuten sitten pienempi kuin Polestarin myymien autojen määrä, jos sillä nyt mitään väliä on.

Yep, kaikki hyvin. Aika paljon Tesla saa loppuvuonna myydä X/S että pääsevät viime vuoden myyntilukemiin.
 
Siinä on pieni ero muuntaako nykyistä tehdasmäärää uuteen käyttöön vai investoiko pää märkänä uusiin tehdaspaikkoihin, joiden käyttöasteen saaminen kuntoon vaatii nykytilanteessa jo utopistiselta vaikuttaa kasvua.

Just. Tesla vs. legacy-merkkien sähköautotuotannon volyymit ja voittomarginaalit eivät oikein tue väitettäsi, jossa legacy-valmistajat vain helposti muuttavat polttistehtaitaan sähkistehtaiksi, ja kaikki sujuu kuin tanssi vaan...

BTW, mitäs nämä legacy-valmistajat tekevät kaikille tuhansille ja tuhansille polttomoottori- ja vaihteistopuolen suunnittelijoilleen ja insinööreilleen? Kilometritehtaalle vaan, vai? Mitenkäs ammattiliitot tuohon mahtavat suhtautua?
 
Model S/X myi Q1:llä (Teslan mukaan) 10 695 kpl. Jenkeissä saa $8000 alennusta noin vain (+ ilmaiset superchargerit kolmeksi vuodeksi ja mitä muuta) ja autosta ei tehdä RHD mallia koska ilmeisesti myy liian hyvin. Tuo lukema on muuten sitten pienempi kuin Polestarin myymien autojen määrä, jos sillä nyt mitään väliä on.

Yep, kaikki hyvin. Aika paljon Tesla saa loppuvuonna myydä X/S että pääsevät viime vuoden myyntilukemiin.

Tesla valmisti 19,437 S/X, mallia Q1. Noista siis suuri osa oli matkalla maailmalle.

We continued to transition towards a more even regional mix of vehicle builds, including Model S/X vehicles in transit to EMEA and APAC.
 
Tesla myi 2017 - 2018 ~25k model S / X:ää kvartaalissa. Nyt menee hyvä jos puolet tuosta. Pitkäänhän myynti oli nollissa kun Plaidia hinkattiin valmiiksi ja nyt sitten toimitetaan niitä myyntejä siltä ajalta.

Vaikea uskoa että myynnit jatkuisivat samalla tasolla mikä liittyy lähinnä parin vuoden aikaisten tilauskirjojen purkamiseen.
 
Just. Tesla vs. legacy-merkkien sähköautotuotannon volyymit ja voittomarginaalit eivät oikein tue väitettäsi, jossa legacy-valmistajat vain helposti muuttavat polttistehtaitaan sähkistehtaiksi, ja kaikki sujuu kuin tanssi vaan...
Taasko viittaat siihen kymmeniä kertoja virheelliseksi todettuun kuvaan Teslan kuvitteellisesta edusta katteessa? Huvittavaa kyllä, nyt kun Teslojen keskihinta on painunut alelaariin, niin se katekin on valunut sinne samaan kastiin muiden keskiarvon kanssa ;) Ainoa ero, että Tesla pukkaa vähemmän autoja kuin perinnetehtaat. Investointina uuden rakentaminen on kalliimpaa ja muut valmistajat ovat aikojen saatossa oppineet, että kysynnän kasvuun suinpäin investoiminen on resepti tuhoon. Teslalla on vielä eka konkka kokematta.
BTW, mitäs nämä legacy-valmistajat tekevät kaikille tuhansille ja tuhansille polttomoottori- ja vaihteistopuolen suunnittelijoilleen ja insinööreilleen? Kilometritehtaalle vaan, vai? Mitenkäs ammattiliitot tuohon mahtavat suhtautua?
Mihin ne nyt muka pitäisi pistää, kun ei ne työt seinään lopu? Osa jää eläkkeelle, osa uudelleenkouluttautuu, osa vaihtaa vaikka agregaatteja suunnittelemaan. Harva noissa firmoissa niin spesifistä perseensuritinta piirtelee, etteikö lisäkoulutuksella soveltuisi muihin tehtäviin.
 
Tesla myi 2017 - 2018 ~25k model S / X:ää kvartaalissa. Nyt menee hyvä jos puolet tuosta. Pitkäänhän myynti oli nollissa kun Plaidia hinkattiin valmiiksi ja nyt sitten toimitetaan niitä myyntejä siltä ajalta.

Vaikea uskoa että myynnit jatkuisivat samalla tasolla mikä liittyy lähinnä parin vuoden aikaisten tilauskirjojen purkamiseen.

No, tuolloin ei ollut muita Tesloja vielä markkinoilla, joten koko kehittyneiden sähkisten kysyntä kohdistui noihin. Viime vuonna S/X kokonaistuotanto oli 80k autoa, n. 20k autoa neljänneksessä. Sama Q1/23.
 
Hintaa on täytynyt pudottaa kymmenillä prosenteilla, että minimalistinen saippualaatikko jatkaa uppoamista ostajiin.

e: Rohkenen veikata, että siinä kohtaa kun 2025 on voimalla muilta tullut pikkukoppeja urakalla myyntiin, niin Elon edelleen selittelee Model 2:n 404 tilannetta.
Ja hyvin uppoaakin myyntilukujen perusteella.

Toivottavasti vuonna 2025 tulee voimalla pikkukoppeja myyntiin. Olen kuitenkin sangen epäileväinen, kun nytkin odotellaan korealaisia pari vuotta ja nelikkoeniakkia vuoden päivät. Tai joo, voihan ne myyntiin tulla. Toimitukset erikseen.

Teslan on myös kohta alettava tarjoamaan lisää optioita. Kuten sähkökoukku, toimiva parkkijärjestelmä jne.
Kun VW julkaisi ID7 niin tuntuu, että olisi seuraava auto aikanaan.
Tähän uskon minäkin. Teslan on pakko tarjota uutta kilpailun vuoksi ja, jotta se on vaihtoehto käytetylle.
ID7 vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselle, mutta pelkään hinnan olevan ~70k, joka on iso raha.

...eikä ne kaikki halua koppimopoja niin kuin sinä semmoisella SEAT miillä niin ihannoit ajella...
Moni ostaisi esim. Model 3:a pienemmän auton, jos saatavuus ja hintalaatu olisi yhtä hyvä.

Se kertoo nimenomaan myyntivaikeuksiksi. Tesla tosin on itse aiheuttanut tämän kasvattamalla tuotantoaan jatkuvasti - todennäköisesti liikaa
Myyntivaikeuksia on kyllä mielenkiintoinen määritelmä, kun on maailman myydyimpien autojen joukossa. Tosin 70k autoa on vaikea nähdä top-listoilla, n. 35-50k auton kylläkin ja sitä Tesla on tukimekanismeista riippuen.

Pitäisikö ajatella, että ei 3 ja Y ole tarkoituskaan olla kalliita, vaan myydä pirusti. Ei haittaa, vaikka Ionic 5 myy yli 10k kalliimmalla, kunhan Y vain myy 10x niin paljon? Tilin voi tehdä voluumilla.
Elonin tarkoitus lienee määrittää paikka markkinoilla ja estää muita tulemasta sotkemaan, mutta en jotenkin usko tuon onnistuvan. Loppujen lopuksi, kun mennään tarpeeksi alas, on Teslan mallien hintataso se tiedetty. Jos kilpailijat eivät kaatuneetkaan, niin hintoja ei sitten enää nosteta.

Mutta katsotaan miten miten kykenevät tulevat vuodet. Kyllähän se Teslan imagohaitta on joka tapauksessa, kalliista erikoisuudesta halvaksi kansanautoksi.
Me ei taideta tietää Muskin ajatuksia.
En usko millään, että sähköautojen nykyhinnat ovat se oikeasti kilpailtu tehokkuuden taso, vaan hinnat tulevat alaspäin tai eivät ainakaan nouse. Tesla teki sen jo ja niin tekevät muutkin, jos saavat lisättyä voluumia.

Eiköhän Teslan eksklusiivisuus hävinnyt sen myötä, kun 3 ja Y myy kuin leipää ja joka kadulla on sellainen parkissa.

Johan se Tesla on kompuroinut ihan kunnolla. Cybertruck, roaster 2 ja Model 2 vaporwarea, 4680 akuista lupailtu mitä sattuu ja ostaneiden päälle kustu aliresurssoidulla huollolla ja tuhoamalla jälleenmyyntiarvo. Laatukin on vaihdellut tyyppivikojen kera. Tuntuu, että Tesla tekee kaikkensa ryssiäkseen bisneksensä.
Mielenkiintoinen kommentti. Totta, nuo asiat ovat menneet vihkoon tai ainakin uusien lanseerauksen aikataulu. Toisaalta... Teslan sähköauto-ominaisuudet ovat kiistatta markkinoiden parasta, 3 ja Y myyvät reippaasti ja kiinnostusta tuntuu olevan. Ei ihan tunnu siltä, että ryssivät. Tai jos niin on, niin mitä ihmettä muut voluumivalmistajat sitten tekevät? Silti Teslalle koittaa vaikeat ajat muutamien vuosien sisällä, jos fleet ei laajene ja facelifteillä pidetä mallikohtaista kiinnostusta yllä. Aftersales saisi myös parantua.

X puolestaan on yksi kaikkien aikojen rumimmista autoista. Vaikea uskoa, että joku laittaa 80k autoon, jota ei kehtaa parkkipaikalla omakseen tunnustaa.
,
Sähkö, tilat ja yletön teho. Kyllä porukka ajelee S-maxillakin ja minulla on monta kaveria, jotka eivät voi sietää esim. farkkuautoja. Veikkaan, että aika moni sanoo lokinsiipi X:n mielellään omakseen. Ei se tosin minun valinta olisi. Ja en usko, että kukaan laittaa 80k autoon, jota ei kehtaa tunnustaa omakseen.
 
Ja hyvin uppoaakin myyntilukujen perusteella.
Tai äärimmäisen paskasti, jos katsoo miten Tesla on ennustanut menekin (ja jonka mukaan rakentaa tuotantokapasiteettia). Ei absoluuttisilla luvuilla ole väliä, jos tuotanto ampuu pahasti yli ja sen takia joko myydään tappiolla tai seisotetaan tehdasta. Tämä kvartaali kertoo taas lisää miten pahasti rahaa vuotaa väärän ennusteen takia.



Mielenkiintoinen kommentti. Totta, nuo asiat ovat menneet vihkoon tai ainakin uusien lanseerauksen aikataulu. Toisaalta... Teslan sähköauto-ominaisuudet ovat kiistatta markkinoiden parasta, 3 ja Y myyvät reippaasti ja kiinnostusta tuntuu olevan. Ei ihan tunnu siltä, että ryssivät. Tai jos niin on, niin mitä ihmettä muut voluumivalmistajat sitten tekevät? Silti Teslalle koittaa vaikeat ajat muutamien vuosien sisällä, jos fleet ei laajene ja facelifteillä pidetä mallikohtaista kiinnostusta yllä. Aftersales saisi myös parantua.
Kyllä se on puhdasta ryssimistä, kun muut ovat ottaneet ison johdon kiinni ja menee kohta ohi. Nyt vielä ”paremmat” palikat ovat hajallaan eri merkeillä/malleissa, mutta kyllä joku muukin ne saa kaikki samaan kasaan lähitulevaisuudessa tuotantokapasiteetin kanssa. Ex30 on hyvää esimakua mitä tuleman pitää, jos Elon jatkaa paskanjauhamista. Tesla on kärjistäen huono kaikessa mitä perusauton tekemiseen tulee, eikä kaikkein vähiten ”luovan johtajan” vision takia. Munron sanoin olis saanut jäädä lisensoimaan tekniikkaansa, niin autot olisi olleet parempia. Delta-auton asiakaspalvelu, Opelin 90-luvun laatu ja ranskalainen arvonsäilyminen Santander-valkoisessa kansanautossa ei vättämättä edistä uusien myyntiä loputtomiin. Varsinkin jos uusista tippuu palikkaa pois ja auto näyttää tavallisen tallaajan silmiin samalta kuin ennen.
 
Mulla on auton osto syksyllä edessä. Ford Broncon haluaisin, mutta niitä ei saa msrp:lla eikä välttämättä edes ylihinnalla. Miettinyt kovasti model 3,y,s välillä, että niistä todennäköisesti löytyy kauppakassi ja myöhemmin rinnalle bronco harrastushommia varten. Sykyllä koeajot, kun on kesähommat hoidettu alta pois. Samaan syssyyn muutama bensis testiin, kun sähköauto ei ole mulle itseisarvo.

Kyllä noista yllämainituista model y on mulle järkevin. S houkuttelis oletettavasti paremman alustan ja rangen vuoksi. Harmi kun nyt ei ollut mestoilla(kesälomareissussa), End of quarter aleissa olis saanut varasto model s:aa sangen kovalla alella.

----

Myyntimääriin niin tesla nimenomaan hakee voluumia. Kai voluumi on elonille tärkeämpää kuin lyhyen ajan voitto. Uskoo varmaankin saavansa isommat voitot softanmyynnistä kuin autojen myynnistä(fsd beta). Muut automerkit tekevät end of year puskua, kun tulee uudet mallit + myyjien bonarit vuosimyynnin mukaan. Tesla puskee 4 kertaa vuodessa varastot tyhjäksi. Toinen juttu, että iso volyymi kuolettaa kalliiden tehtaiden hintoja, kalliin akkukehityksen hintaa, r&d hintaa. Ehkä myös ison volyymin massavalmistus tuo yksikkökuluja alaspäin ajan kanssa versus, että tekisi vain kourallista tuotetta.

Uskon, että ainakin halvempi next gen vehicle platform ja halvempi auto ellei jopa molemmat luvatut uudet autot esitellään 2024. Siinä ja siinä kerkeääkö myyntiin asti 2024. Uusi tehdas, uusi maa, uusi autoalusta. Tuskin menee optimaalisessa aikataulussa meksikon tehtaan rakentaminen ja valmistuksen ylösajaminen. Varmaan se pienempi ja halvempi auto voi myydä ihan giganttisia määriä jopa model y:hyn verrattuna.
 
Tai äärimmäisen paskasti, jos katsoo miten Tesla on ennustanut menekin (ja jonka mukaan rakentaa tuotantokapasiteettia). Ei absoluuttisilla luvuilla ole väliä, jos tuotanto ampuu pahasti yli ja sen takia joko myydään tappiolla tai seisotetaan tehdasta. Tämä kvartaali kertoo taas lisää miten pahasti rahaa vuotaa väärän ennusteen takia.

Kyllä se on puhdasta ryssimistä, kun muut ovat ottaneet ison johdon kiinni ja menee kohta ohi. Nyt vielä ”paremmat” palikat ovat hajallaan eri merkeillä/malleissa, mutta kyllä joku muukin ne saa kaikki samaan kasaan lähitulevaisuudessa tuotantokapasiteetin kanssa. Ex30 on hyvää esimakua mitä tuleman pitää, jos Elon jatkaa paskanjauhamista. Tesla on kärjistäen huono kaikessa mitä perusauton tekemiseen tulee, eikä kaikkein vähiten ”luovan johtajan” vision takia. Munron sanoin olis saanut jäädä lisensoimaan tekniikkaansa, niin autot olisi olleet parempia. Delta-auton asiakaspalvelu, Opelin 90-luvun laatu ja ranskalainen arvonsäilyminen Santander-valkoisessa kansanautossa ei vättämättä edistä uusien myyntiä loputtomiin. Varsinkin jos uusista tippuu palikkaa pois ja auto näyttää tavallisen tallaajan silmiin samalta kuin ennen.
Kohtuu tiukkaa tekstiä ja kärjistäen, kuten itse toteat.

Myynti ei liene äärimmäisen paska, jos valmistamasi auto on ollut jo maailman myydyin. Ymmärtääkseni Teslan tarkoitus on kasvattaa myyntiä eikä yllä isoja autokohtaisia marginaaleja, mutta pientä myyntiä.

Mikä on Teslan iso johto, jonka muut ovat ottaneet kiinni ja menevät ohi? Ei ainakaan tuotantovoluumi. Muussa Teslalla ei selvää kilpailuetua olekaan ehkä softan ja energiatehokkuuden lisäksi ja jälkimmäinen kaiken lisäksi ei ole kovin merkityksellinen.

EX30, ID2all jne. Muut valmistajat ovat siis tulossa ja syövät Teslan elävältä. Silti status on "tulossa" eikä tuotantovoluumeista ole kuin lupauksia. EX30 on ihan ok, mutta pikkusegmentin auto, joka maksaa kalleimmillaan Y:n verran ja mittaristo on siitäkin karsittu. Odotetaan siis rauhassa ja katsotaan miten käy. Silti sitä mieltä, että Teslan pitää mallistoa kasvattaa.

Minusta raju kommentti, että Tesla on huono kaikessa, mitä perusautoon tulee. En kyseistä asiaa pysty alleviivaamaan eikä useat tietämäni Teslan omistajat. Olisiko konkretiaa ja mieluiten vertailua vastaaviin saman hintasegmentin autoihin? Opelin laatuvertaus ei kyllä osu nykytesloilla.

Arvonaleneman osalta halvin käytetty valkoinen Y LR on nettiautossa 91% uuden hinnasta eli nykyiseen hinnastoon pelaten pudotus pientä vaikkakin tammikuun hinnanpudotuksen myötä arvoa suli käytetyissä tonnikaupalla.
 
Arvonaleneman osalta halvin käytetty valkoinen Y LR on nettiautossa 91% uuden hinnasta eli nykyiseen hinnastoon pelaten pudotus pientä vaikkakin tammikuun hinnanpudotuksen myötä arvoa suli käytetyissä tonnikaupalla.

Näyttää olevan pari vuotta vanhoja. Tuosta kun vähentää normi tinkausvaran (7-15%) mennään mielestäni silti vähemmällä pudotuksella kuin normaaleissa (heh) autoissa.
 
Jos hinnanpudotusta tarkastelee auton omistajan puolelta, niin kyllä se oikeampi näkökanta on katsoa mistä summasta on pudottu. Tietyllä tavalla tuota hintariskiä pystyy siirtämään myymällä käytetyn itse joo, mutta ainakin osalle varmasti vaikuttaa että siitä Teslasta pitää sitten jatkossa itse hankkiutua eroon myymällä kun hyvityshinta on autokauppoilta niin onneton.

Tämäkään ei toki ole mikään ongelma kunhan sen ottaa hankinnassa huomioon. Eipä Teslasta uuteen Teslaan päivittäminenkään ole ollut pariin vuoteen enää ominaisuuksiltaan järkevää.
 
Viimeksi muokattu:
Myynti ei liene äärimmäisen paska, jos valmistamasi auto on ollut jo maailman myydyin. Ymmärtääkseni Teslan tarkoitus on kasvattaa myyntiä eikä yllä isoja autokohtaisia marginaaleja, mutta pientä myyntiä.
Näinhän se tarina on muuttunut siinä kohtaa, kun alet oli pakko pistää vauhtiin, että tavaraa saa ulos edes lähes tuotannon verran. Se paskuus tulee siitä, että Teslan on investointiensa takia pakko saada kasvatettua sitä myyntiä, muuten tulee lunta tupaan isosti. Ehkä se pulkkamäki oikenee, ehkå ei, panokset ainakin on isoja (jos ajattelee miten osakkeenomistajien rahoilla lyödään vetoa).

Mikä on Teslan iso johto, jonka muut ovat ottaneet kiinni ja menevät ohi? Ei ainakaan tuotantovoluumi. Muussa Teslalla ei selvää kilpailuetua olekaan ehkä softan ja energiatehokkuuden lisäksi ja jälkimmäinen kaiken lisäksi ei ole kovin merkityksellinen.
Muutkin oppivat rakentamaan sähköautoja ja paketoimaan softan siihen mukaan. Minusta muiden valmistajien mallistot ovat kehittyneet hyvin voimakkaasti ”sieltä täältä” siinä missä Tesla on junnannut aikalailla paikoillaan. Parannukset teslalla ehkä enemmän sillä puolella, että saavat auton edes kunnolla kasaan.

Minusta raju kommentti, että Tesla on huono kaikessa, mitä perusautoon tulee. En kyseistä asiaa pysty alleviivaamaan eikä useat tietämäni Teslan omistajat. Olisiko konkretiaa ja mieluiten vertailua vastaaviin saman hintasegmentin autoihin? Opelin laatuvertaus ei kyllä osu nykytesloilla.
Tarkastele asiaa nyt vähän nykyhetkeä pidemmällä skaalalla. Onhan tuo Teslan toiminta ollut melkoista räpellystä perusauton tekemisen opettelussa. Vieläkään eivät saa tasalaatuista ja hyvin koottua tavaraa kaikista tehtaista. Jos siellä olisi alkupuoliskolla ollut autontekijä, joka on autoja ennenkin tehnyt, niin mokia perusasioissa kuten maalauksessa tuskin olisi päässyt käymään. Myös huoltoverkoston tarve olisi ymmärretty eri tavalla. Tesla keksi pyörän uusiksi soikeana.
Arvonaleneman osalta halvin käytetty valkoinen Y LR on nettiautossa 91% uuden hinnasta eli nykyiseen hinnastoon pelaten pudotus pientä vaikkakin tammikuun hinnanpudotuksen myötä arvoa suli käytetyissä tonnikaupalla.
Entäs vuodentakaiseen ostohintaan? Kyllä osumaa ottaneet kuluttajat ja varsinkin käytettyjen myyjät muistavat pitkään tapahtuneen. Näkyy ihan varmasti siinä, että hyvityshinnat ovat surkeita oman perseen turvaamiseksi.
 
Noista hintojen pudotuksista kun puhutte niin tässä päämarkkinan eli Jenkkien hintojen kehitys, muumaailma seuraa suht samassa suhteessa. Kuten huomaatte niin itseasiassa hinnat eivät varsinaisesti ole pudonneet tai ole matalalla, ollaan vain palattu 2021 tasolle. Muutosta on lähinnä se että performance hinnat ovat laskeneet ja karvalakkien (mitä myydään enemmän) ovat nousseet.

1687243704823.png
 
Oonko elänyt täysin kiven alla, mutta en tiennyt, että model 3 on saatavilla myös Long Range RWD-mallia. Jännä, että tarjoaa tuota varastossa oleviin, mutta ei pysty erikseen tilaamaan suunnittelutyökalun avulla. Onko tämä joku uusi malli vastikään tullut vai onko tuo ollut lähinnä jossain muussa markkinassa ollut malli?
 
Oonko elänyt täysin kiven alla, mutta en tiennyt, että model 3 on saatavilla myös Long Range RWD-mallia. Jännä, että tarjoaa tuota varastossa oleviin, mutta ei pysty erikseen tilaamaan suunnittelutyökalun avulla. Onko tämä joku uusi malli vastikään tullut vai onko tuo ollut lähinnä jossain muussa markkinassa ollut malli?
Noi on yleensä malleja, joita valmistetaan pienempiä rajoitettuja määriä. Niitä ei haluta tilattavan suunnittelutyökalulla ettei kerry liian pitkiä toimitusaikoja. Sama oli alkuun jenkkilässä niiden 4680-akkuisten Y-mallien kanssa, joita valmistettiin pieniä määriä.
 
Noista hintojen pudotuksista kun puhutte niin tässä päämarkkinan eli Jenkkien hintojen kehitys, muumaailma seuraa suht samassa suhteessa. Kuten huomaatte niin itseasiassa hinnat eivät varsinaisesti ole pudonneet tai ole matalalla, ollaan vain palattu 2021 tasolle. Muutosta on lähinnä se että performance hinnat ovat laskeneet ja karvalakkien (mitä myydään enemmän) ovat nousseet.

1687243704823.png
Ongelma tässä on se, että kumulatiivisesti tarkasteltuna huomattava enemmistö Tesloista on myyty tuota verrokiksi valittua 21 alkua myöhemmin. Ja taulukosta puuttuu koko 2022, varmaan siitä syystä että jo 22 alun prosentit näyttää pahalta. Vaikka tätä nyt miten vaan yritätte spinnata, niin Teslojen jojohinnoittelu on ollut täysi verilöyly käytettyjä myyville ja väärään aikaan uuden ostaneille.
 
Tarkastele asiaa nyt vähän nykyhetkeä pidemmällä skaalalla. Onhan tuo Teslan toiminta ollut melkoista räpellystä perusauton tekemisen opettelussa. Vieläkään eivät saa tasalaatuista ja hyvin koottua tavaraa kaikista tehtaista. Jos siellä olisi alkupuoliskolla ollut autontekijä, joka on autoja ennenkin tehnyt, niin mokia perusasioissa kuten maalauksessa tuskin olisi päässyt käymään.

Ai niin kuin Fordilla, Mazdalla ja Mersulla, jotka ovat kaikki tehneet 2000-luvulla kokonaisia mallisarjoja, jotka ruostuivat käyttäjiensä käsiin koska kitti ja maali.
 
Ai niin kuin Fordilla, Mazdalla ja Mersulla, jotka ovat kaikki tehneet 2000-luvulla kokonaisia mallisarjoja, jotka ruostuivat käyttäjiensä käsiin koska kitti ja maali.
Meinaat, että Tesla ei olisi jonkun kanssa yhteistyössä voinut onnistua paremmin, kun joku muukin on joskus epäonnistunut (menemättä noihin säädöstömuutoksiin miksi tuli ruosteongelmia).
 
Ai niin kuin Fordilla, Mazdalla ja Mersulla, jotka ovat kaikki tehneet 2000-luvulla kokonaisia mallisarjoja, jotka ruostuivat käyttäjiensä käsiin koska kitti ja maali.

Teslan maalien kanssa ei ehkä kannata edes noihin verrata.. Vai oletko varma, ettei 2019 valmistettu Model 3, josta puuttuu maali paikoittain, ötököitä maalin sisällä (ja joita on sitten uudelleen maalailtu) tulisi ruostumaan ikinä? Odotammehan samat 10 vuotta vähintään tätä.

Joka tapauksessa alkaa olemaan vähän kulunut parsi "Tesla voi töpätä, koska löysin tämän seitskytluvun esimerkin, jossa yhdestä Kuplasta löytyi ylimääräinen ötökkä linjalta". Ota nyt esimerkki edes vähän lähempää. Tesla kuitenkin ostaa alihankintana myös tuotantolaitteistoaan, joten toivoisi että se olisi voinut jotain kopioida oikein.
 
Teslan maalien kanssa ei ehkä kannata edes noihin verrata.. Vai oletko varma, ettei 2019 valmistettu Model 3, josta puuttuu maali paikoittain, ötököitä maalin sisällä (ja joita on sitten uudelleen maalailtu) tulisi ruostumaan ikinä? Odotammehan samat 10 vuotta vähintään tätä.

Joka tapauksessa alkaa olemaan vähän kulunut parsi "Tesla voi töpätä, koska löysin tämän seitskytluvun esimerkin, jossa yhdestä Kuplasta löytyi ylimääräinen ötökkä linjalta". Ota nyt esimerkki edes vähän lähempää. Tesla kuitenkin ostaa alihankintana myös tuotantolaitteistoaan, joten toivoisi että se olisi voinut jotain kopioida oikein.
Ei tarvitse mennä 70 luvulle, kun katsoo vaikka väyrys mersua ja sprinttereitä. Ruoste kukkii iloisesti. Mersu tehnyt autoja joku 100v ja tesla 10v. Eikös Model 3 ole joltain osin alumiinia niin ei pitäisi heti niiltäkään osin ruostua. ;)
 
Ei tarvitse mennä 70 luvulle, kun katsoo vaikka väyrys mersua ja sprinttereitä. Ruoste kukkii iloisesti. Mersu tehnyt autoja joku 100v ja tesla 10v. Eikös Model 3 ole joltain osin alumiinia niin ei pitäisi heti niiltäkään osin ruostua. ;)

Ei toki, vain vuoteen 1996. Eli melkein kolmekymmentä vuotta taaksepäin (W210 eli Väyrysmersu). Oikeasti? Tesla on voinut ostaa vaikka vuoden -99 maalaamon ja siinäkin pitäisi olla kaikki kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom