Hintaa on täytynyt pudottaa kymmenillä prosenteilla, että minimalistinen saippualaatikko jatkaa uppoamista ostajiin.
e: Rohkenen veikata, että siinä kohtaa kun 2025 on voimalla muilta tullut pikkukoppeja urakalla myyntiin, niin Elon edelleen selittelee Model 2:n 404 tilannetta.
Ja hyvin uppoaakin myyntilukujen perusteella.
Toivottavasti vuonna 2025 tulee voimalla pikkukoppeja myyntiin. Olen kuitenkin sangen epäileväinen, kun nytkin odotellaan korealaisia pari vuotta ja nelikkoeniakkia vuoden päivät. Tai joo, voihan ne myyntiin tulla. Toimitukset erikseen.
Teslan on myös kohta alettava tarjoamaan lisää optioita. Kuten sähkökoukku, toimiva parkkijärjestelmä jne.
Kun VW julkaisi ID7 niin tuntuu, että olisi seuraava auto aikanaan.
Tähän uskon minäkin. Teslan on pakko tarjota uutta kilpailun vuoksi ja, jotta se on vaihtoehto käytetylle.
ID7 vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselle, mutta pelkään hinnan olevan ~70k, joka on iso raha.
...eikä ne kaikki halua koppimopoja niin kuin sinä semmoisella SEAT miillä niin ihannoit ajella...
Moni ostaisi esim. Model 3:a pienemmän auton, jos saatavuus ja hintalaatu olisi yhtä hyvä.
Se kertoo nimenomaan myyntivaikeuksiksi. Tesla tosin on itse aiheuttanut tämän kasvattamalla tuotantoaan jatkuvasti - todennäköisesti liikaa
Myyntivaikeuksia on kyllä mielenkiintoinen määritelmä, kun on maailman myydyimpien autojen joukossa. Tosin 70k autoa on vaikea nähdä top-listoilla, n. 35-50k auton kylläkin ja sitä Tesla on tukimekanismeista riippuen.
Pitäisikö ajatella, että ei 3 ja Y ole tarkoituskaan olla kalliita, vaan myydä pirusti. Ei haittaa, vaikka Ionic 5 myy yli 10k kalliimmalla, kunhan Y vain myy 10x niin paljon? Tilin voi tehdä voluumilla.
Elonin tarkoitus lienee määrittää paikka markkinoilla ja estää muita tulemasta sotkemaan, mutta en jotenkin usko tuon onnistuvan. Loppujen lopuksi, kun mennään tarpeeksi alas, on Teslan mallien hintataso se tiedetty. Jos kilpailijat eivät kaatuneetkaan, niin hintoja ei sitten enää nosteta.
Mutta katsotaan miten miten kykenevät tulevat vuodet. Kyllähän se Teslan imagohaitta on joka tapauksessa, kalliista erikoisuudesta halvaksi kansanautoksi.
Me ei taideta tietää Muskin ajatuksia.
En usko millään, että sähköautojen nykyhinnat ovat se oikeasti kilpailtu tehokkuuden taso, vaan hinnat tulevat alaspäin tai eivät ainakaan nouse. Tesla teki sen jo ja niin tekevät muutkin, jos saavat lisättyä voluumia.
Eiköhän Teslan eksklusiivisuus hävinnyt sen myötä, kun 3 ja Y myy kuin leipää ja joka kadulla on sellainen parkissa.
Johan se Tesla on kompuroinut ihan kunnolla. Cybertruck, roaster 2 ja Model 2 vaporwarea, 4680 akuista lupailtu mitä sattuu ja ostaneiden päälle kustu aliresurssoidulla huollolla ja tuhoamalla jälleenmyyntiarvo. Laatukin on vaihdellut tyyppivikojen kera. Tuntuu, että Tesla tekee kaikkensa ryssiäkseen bisneksensä.
Mielenkiintoinen kommentti. Totta, nuo asiat ovat menneet vihkoon tai ainakin uusien lanseerauksen aikataulu. Toisaalta... Teslan sähköauto-ominaisuudet ovat kiistatta markkinoiden parasta, 3 ja Y myyvät reippaasti ja kiinnostusta tuntuu olevan. Ei ihan tunnu siltä, että ryssivät. Tai jos niin on, niin mitä ihmettä muut voluumivalmistajat sitten tekevät? Silti Teslalle koittaa vaikeat ajat muutamien vuosien sisällä, jos fleet ei laajene ja facelifteillä pidetä mallikohtaista kiinnostusta yllä. Aftersales saisi myös parantua.
X puolestaan on yksi kaikkien aikojen rumimmista autoista. Vaikea uskoa, että joku laittaa 80k autoon, jota ei kehtaa parkkipaikalla omakseen tunnustaa.
,
Sähkö, tilat ja yletön teho. Kyllä porukka ajelee S-maxillakin ja minulla on monta kaveria, jotka eivät voi sietää esim. farkkuautoja. Veikkaan, että aika moni sanoo lokinsiipi X:n mielellään omakseen. Ei se tosin minun valinta olisi. Ja en usko, että kukaan laittaa 80k autoon, jota ei kehtaa tunnustaa omakseen.