Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tietääkö joku nyt näistä brembon jarruista jos puhutaan -22 mallin perffeistä.Milloin ne nyt poistuneet ja onko ne nyt sitten edessä ja takana vielä milloin tehdyissä ja onko tällä asialla ylipäätään mitään käytännön merkitystä….
 
Tietääkö joku nyt näistä brembon jarruista jos puhutaan -22 mallin perffeistä.Milloin ne nyt poistuneet ja onko ne nyt sitten edessä ja takana vielä milloin tehdyissä ja onko tällä asialla ylipäätään mitään käytännön merkitystä….
Käytännössä ei jos et radalle mene. Muutenhan se on vain harhaanjohtavaa markkinointia kun autossa ei ole ”sportti”jarruja.
 
Tietääkö joku nyt näistä brembon jarruista jos puhutaan -22 mallin perffeistä.Milloin ne nyt poistuneet ja onko ne nyt sitten edessä ja takana vielä milloin tehdyissä ja onko tällä asialla ylipäätään mitään käytännön merkitystä….

Jenkeissä tehdyissä takajarrut vaihtuivat toisen merkkiseksi. Ei vaikuttanut Euroopan valmisteisiin.
 
Cybertruck havaintoja Palo Alton liepeiltä:

FyiTuI4XwAET7Zy


FyiTuI3XgAEYeT2
 
Tähän asti Tesla on pärjännyt, kun "ota tai jätä" on ollut kilpailukykyinen kokonaisuus. Nyt ei tahdo enää hintakaan riittää pumppaamaan kysyntää tuotannon tahtia ylös. Veikkaan, että muutamien isojen oppirahojen jälkeen Teslastakin kuoriutuu lopulta ihan perinteinen autoteollisuuden hyväksi todettuja lainalaisuuksia noudattavat autontekijä.
Aivan varmasti muodostuu. Kun asiakkaita on monenlaisia, niin jossain vaiheessa on pakko alkaa kohdentaa tarjontaa asiakkaiden, eikä valmistettavuuden ehdoilla jos haluaa kasvattaa markkinaosuutta tietyn pisteen yli.

Samalla on todennäköisesti myös splitattava brändi / alettava badge-engineeraus. Osa ostajista ei vaan siedä teslan brändiä ja kieltäytyy Teslasta vaikka sen saisi ilmaiseksi ja kilpailevasta autosta pitää maksaa kymppitonneja.
 
Aika integroidulta näyttää Cyberin kori. Ei mitään erillisiä takaneljännes paneeleja.
 
Kun voluuminkasvatustie on menty loppuun niin teslalla olisi oiva mahdollisuus tehdä plaid versiot kaikista autoista. Modaa plaid:in käsitteen niin, että se on performance luxury. Oleellisesti kallliimpi ja premium sisustat yms. Nythän plaid on lähinnä performance, ei niinkään ylellinen.

toyota kopioi teslan giga castingin tulevaisuuden autoihinsa. Muut seuraa myös perästä?
 
Kun voluuminkasvatustie on menty loppuun niin teslalla olisi oiva mahdollisuus tehdä plaid versiot kaikista autoista. Modaa plaid:in käsitteen niin, että se on performance luxury. Oleellisesti kallliimpi ja premium sisustat yms. Nythän plaid on lähinnä performance, ei niinkään ylellinen.

toyota kopioi teslan giga castingin tulevaisuuden autoihinsa. Muut seuraa myös perästä?
Perinteiset merkit tulee vähän jälkijunassa mutta kiinalaisilla on monella jo tullut esim todella mielenkiintoinen on tuo xpeng g6 jos vähänkään arvaa hintaa Suomessa/Euroopassa niin 50-70k riippuen mallista. Siinä on jo structural battery etu ja taka valuilla Tesla y Texasin tapaan.
 
Perinteiset merkit tulee vähän jälkijunassa mutta kiinalaisilla on monella jo tullut esim todella mielenkiintoinen on tuo xpeng g6 jos vähänkään arvaa hintaa Suomessa/Euroopassa niin 50-70k riippuen mallista. Siinä on jo structural battery etu ja taka valuilla Tesla y Texasin tapaan.
Musk on tainnut tunnustaa saman. Tai ainakin sijoittajille sanonut kovimman kilpailun tulevan kiinasta.
 
Musk on tainnut tunnustaa saman. Tai ainakin sijoittajille sanonut kovimman kilpailun tulevan kiinasta.
Jokainen voi peittää silmänsä tai ummistaa, mutta lähtökohtaisesti samaa volyymiä mitä Tesla tekee on hankala nähdä muilta merkeiltä vuosiin pois lukien byd. On noita kiinalaisia samalla volyymillä mitä länsimaalaisia valmistajia, mutta melkein ala kuin ala niin muutama merkki vie leijonanosan ja loput markkinoilla ovat 1-10% markkinasta. On vaikeaa saada skaalattua esim markkinaosuuksia sähköautoissa yli 10% eli jos tänä vuonna vaikka valmistetaan 10 milj täyssähköautoa niin ei monet miljoonaa valmista.
Tesla pioneerina pitää kustannukset kurissa näillä innovaatioilla jota esim VAG silmä kovana seuraa ja toteuttaa jälkijunassa. Volkkarihan laskeskeli juurikin kuiva-akkujen valmistukseen käytettävän energian määrässä säästävän 30% ja alkaa samalla/samantyylisellä idealla valmistamaan kuiva-akkuja 2027 alkaen. Nämä gigacastingit myöskin hyvä esimerkki mihin autoala suuntautuu kun volvot ja toyotat ensin takavaluilla ja myöhemmin etu+takavaluilla vyöryvät markkinoille. Tervettä kehitystä tässä kaivataankin näin alkutaipaleella moderneissa sähköautoissa ja tesla varmaan ensi vuosikymmenellä on merkki muiden joukoissa kun nyt sattuu vain olemaan se number 1.
 
Tietääkö joku nyt näistä brembon jarruista jos puhutaan -22 mallin perffeistä.Milloin ne nyt poistuneet ja onko ne nyt sitten edessä ja takana vielä milloin tehdyissä ja onko tällä asialla ylipäätään mitään käytännön merkitystä….
Ameriikan model y perffissä takajarrut on tosiaan samat kuin long rangessa, lätkästy päälle vain punainen kuori joka saa satulan näyttämään suuremmalta. Tälläinen toiminta kyllä sais loppua, ei oikein mieltä ylennä kun vaivihkaa heikennetään tuotetta.
Saksassa valmistetuissa model y perffeissä edelleen takanakin oikeat brembot, eli ei vaikuta euroopan markkinoille tuotetuissa.
 
Oma veikkaus on, että tämä Cybertruck ei tule tuottamaan koskaan Teslalle mitään. No näkyvyyttä ei voi tietysti rahassa mitata.

Eiköhän se tuota, mutta eihän se tule olemaan se tuote jota Musk on mainostanut (jolloin se kykenee kaikkeen F1 autojen kanssa kilpailusta Land Roverin voittamiseen aavikkorallissa, Mount Everestiin sivuttain kiipeämisestä ilman muutoksia kuin myös venäläisestä huvijahdista ja ties mitä muuta). Kyllähän siitä jo erikoinen korirakennekin katosi jo kaikessa hiljaisuudessa, nyt se taitaa tulla vain Model Y:n korilla, mutta erilaisilla paneeleilla. Samoin taisi materiaalit vaihtua jo halvempiin.
 
Eiköhän se tuota, mutta eihän se tule olemaan se tuote jota Musk on mainostanut (jolloin se kykenee kaikkeen F1 autojen kanssa kilpailusta Land Roverin voittamiseen aavikkorallissa, Mount Everestiin sivuttain kiipeämisestä ilman muutoksia kuin myös venäläisestä huvijahdista ja ties mitä muuta). Kyllähän siitä jo erikoinen korirakennekin katosi jo kaikessa hiljaisuudessa, nyt se taitaa tulla vain Model Y:n korilla, mutta erilaisilla paneeleilla. Samoin taisi materiaalit vaihtua jo halvempiin.
Lähteet esimerkiksi materiaalien vaihtumisesta olis kiva juttu jakaa? Megacast runko, 4680 structural battery ja siihen päälle teräslevyistä exoskeleton on mun käsityksen mukaan edelleen suunnitelma.
 
Kun voluuminkasvatustie on menty loppuun niin teslalla olisi oiva mahdollisuus tehdä plaid versiot kaikista autoista. Modaa plaid:in käsitteen niin, että se on performance luxury. Oleellisesti kallliimpi ja premium sisustat yms. Nythän plaid on lähinnä performance, ei niinkään ylellinen.
Mistä ne sen luxuryn repäisis? Kustomoitavuus kuitenkin edelleen 404 ja ei Teslalla ole luxuryn vaatimia härpättimiä, päinvastoin pyrkivät lopuistakin eroon. Käytännössä niiden pitäisi valmistaa täysin uusi malli, joka ei varmasti tule onnistumaan, kun eivät edes CT ja M2 saa ulos. Pelkällä pienellä sisustan päivityksellä auto lähinnä muuttu sellaiseksi, että vastaa sitä mitä sen olisi alun perinkin pitänyt olla. Edellyttäen, että osien sovitus onnistuu. Siitä ei montaa tonnia lisärahaa kuluttajilta irtoa.
 
Mistä ne sen luxuryn repäisis? Kustomoitavuus kuitenkin edelleen 404 ja ei Teslalla ole luxuryn vaatimia härpättimiä, päinvastoin pyrkivät lopuistakin eroon. Käytännössä niiden pitäisi valmistaa täysin uusi malli, joka ei varmasti tule onnistumaan, kun eivät edes CT ja M2 saa ulos. Pelkällä pienellä sisustan päivityksellä auto lähinnä muuttu sellaiseksi, että vastaa sitä mitä sen olisi alun perinkin pitänyt olla. Edellyttäen, että osien sovitus onnistuu. Siitä ei montaa tonnia lisärahaa kuluttajilta irtoa.
Repäisis siitä, että kun ei tarvi enää suunnitella uusia malleja ja isompia voluumeja niin työtä vois suunnata pienempien tuotantomäärien luksusautoihin. Postaus oli mun toiveajattelua, ei mitään sellaista mistä tesla/musk olisi puhunut.
 
Oma veikkaus on, että tämä Cybertruck ei tule tuottamaan koskaan Teslalle mitään. No näkyvyyttä ei voi tietysti rahassa mitata.

Amerikassa Pickupeissa ja isoissa katumaastureissa on ollut mielettömät katteet. Ne on ainoita autoja jolla nuo Big 3 firmat ovat tehneet massia.

En usko että Tesla noita aikoo ilman voittoa tehdä, paitsi tietysti tuotannon alussa ennen kuin volyymi skaalataan riittävän suureksi.
 
Lähteet esimerkiksi materiaalien vaihtumisesta olis kiva juttu jakaa? Megacast runko, 4680 structural battery ja siihen päälle teräslevyistä exoskeleton on mun käsityksen mukaan edelleen suunnitelma.
Munro sanoi että ei olisi. Elon sanoi myöhemmin että on. Tosin nykyiset kuvat puoltavat muutosta runkoon.


4680 on iso ehkä. Sitä ei tullut Plaid+, eikä myöskään Yn kuin pienempään vasta.

Semin piti olla myös 4680 mutta ei olekaan.
 
Munro sanoi että ei olisi. Elon sanoi myöhemmin että on. Tosin nykyiset kuvat puoltavat muutosta runkoon.


4680 on iso ehkä. Sitä ei tullut Plaid+, eikä myöskään Yn kuin pienempään vasta.

Semin piti olla myös 4680 mutta ei olekaan.
Artikkeli perustaa väitteen exoskeleton muutoksesta 2021 pilottilinjastoon mikä voi olla tai olla olematta lopullinen ratkaisu valmistukseen. Sanoisin, että tässä kohtaa kannattaa odottaa eikä kuvitella asioita varmaksi. Artikkelin kirjoittajalla tuntui olevan tarve negailla teslasta, sen verran jännään sävyyn kirjoitettu. Onko tuo oikeasti hyvä objektiivinen lähde vai joku agenda taustalla oleva pöhinäpaja?
 
Artikkeli perustaa väitteen exoskeleton muutoksesta 2021 pilottilinjastoon mikä voi olla tai olla olematta lopullinen ratkaisu valmistukseen. Sanoisin, että tässä kohtaa kannattaa odottaa eikä kuvitella asioita varmaksi. Artikkelin kirjoittajalla tuntui olevan tarve negailla teslasta, sen verran jännään sävyyn kirjoitettu. Onko tuo oikeasti hyvä objektiivinen lähde vai joku agenda taustalla oleva pöhinäpaja?
Taitaa olla katsojan laseissa negailu. Minusta tuo vaikuttaa Elonin paskanpuhumiseen pettyneeltä kaverilta ja käy viittauksin läpi kaiken mikä alkuperäisissä lupauksissa ei pidä paikkaansa. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että ihmiset vittuuntuu, kun lupaillaan mitä sattuu ja petetään lupaukset. Hiukan heikkoahan se on, jos yksinkään mullistavista ominaisuuksista ei toteudu. Jäljelle jää kirveellä veistetty tavallinen auto.
 
Artikkeli perustaa väitteen exoskeleton muutoksesta 2021 pilottilinjastoon mikä voi olla tai olla olematta lopullinen ratkaisu valmistukseen. Sanoisin, että tässä kohtaa kannattaa odottaa eikä kuvitella asioita varmaksi. Artikkelin kirjoittajalla tuntui olevan tarve negailla teslasta, sen verran jännään sävyyn kirjoitettu. Onko tuo oikeasti hyvä objektiivinen lähde vai joku agenda taustalla oleva pöhinäpaja?
Niin no Teslahan itse jakoi nuo kuvat vuonna 2023, eikait ne nyt jakaneet vuoden 2021 kuvia?

Munron arvio perustuu näihin.
 
Niin no Teslahan itse jakoi nuo kuvat vuonna 2023, eikait ne nyt jakaneet vuoden 2021 kuvia?

Munron arvio perustuu näihin.
Jep. Tosin artikkelissa käsiteltiin tämän lainauksen alla 2021 tilannetta, jossa Munro itse vielä puhui rakenteesta eri tavalla.
In its Q1 2023 Update report, Tesla disclosed images of the Tesla Cybertruck pilot production line. They were enough for Cory Steuben, from Munro Live, to clarify that the Cybertruck does not have an exoskeleton. The engineer candidly shared in an interview that we are in front of a unibody structure. In other words, it "will be more like a Honda Ridgeline" or "a big old Model Y." Towing and transporting stuff in the bed will face massive challenges due to the way the truck will be built.
 
Artikkeli perustaa väitteen exoskeleton muutoksesta 2021 pilottilinjastoon mikä voi olla tai olla olematta lopullinen ratkaisu valmistukseen. Sanoisin, että tässä kohtaa kannattaa odottaa eikä kuvitella asioita varmaksi. Artikkelin kirjoittajalla tuntui olevan tarve negailla teslasta, sen verran jännään sävyyn kirjoitettu. Onko tuo oikeasti hyvä objektiivinen lähde vai joku agenda taustalla oleva pöhinäpaja?

Mikä artikkelissa teki siitä negailun? En oikein saa kiinni ajatuksestasi.
 
Vaikuttaa mun tavissilmään siltä, että CT ei koskaan ollut oikeasti exoskeleton tai päinvastoin. Mikään ei varsinaisesti CT:ssa muuttunut, mutta netti kipupisteilee exoskeletonin määritelmästä.
 
Joku voisi vääntää rautalangasta (heh) tämän exoskeleton / stressed skin designin pääpointit? Jos meillä on nykyään ns. itsekantavarunko (kaikki henkilöautot ja pienet pakut/maasturit) ja ns. tikapuurunko jossa erillisen kantavan kehikon päälle on pultattu koripaneelit niin mikä tämä exoskeleton malli on käytännössä? Tehty kehikko johon "venytetään" teräspanelit kiinni? Auttakaa?
 
Näyttää itselleni toi kamotettu cybertruck keulasta ihan korotetulta uudelta priukselta (muuten sama mutta lasi alkaa vähän korkeammalta eli hivenen korkeampi etumaski). Prius on tosin tyylikkäämmän näköinen noin muuten toki.

Pickupeissa CT on toki hyvä mainosauto, mutta tuleehan se suht myöhään kun "vastaavia" on jo ainakin se kolme mallia (Lightning, Hummer ja Rivian).
 
Näyttää itselleni toi kamotettu cybertruck keulasta ihan korotetulta uudelta priukselta (muuten sama mutta lasi alkaa vähän korkeammalta eli hivenen korkeampi etumaski). Prius on tosin tyylikkäämmän näköinen noin muuten toki.

Pickupeissa CT on toki hyvä mainosauto, mutta tuleehan se suht myöhään kun "vastaavia" on jo ainakin se kolme mallia (Lightning, Hummer ja Rivian).

On siellä paljon muitakin tullut/tulossa ennen CT:tä, Silverado, RAM jne.
 
Tuli kivi ikkunaan; Ilmeisesti Teslan (Y) tuulilasin vaihto kannattaa kameroiden kalibroinnin yms takia tehdä Vetokujalla?
 
^Autoklinikalla omaan MYLR 23 vaihdettiin lasi. Joutui käymään uudestaan kun lasi oli muuttunut niin että lasin mukana tuli uusi ”piirilevy” missä on tunnistimia. Ja ne piti jotenkin tunnistuttaa autoon tjsp.
Kuitenkin aluksi katosi ilmastointi ja lämppäri toiminnasta. Mutta toimivat kun tuo homma tehtiin.
Aiemmin kuulemma ne siirrettiin vanhasta lasista.
tuli vain mieleen kun mulla toimii automaattipyyhkimet suht ok, onkohan tuossa jotain eroa?
 
Joku voisi vääntää rautalangasta (heh) tämän exoskeleton / stressed skin designin pääpointit? Jos meillä on nykyään ns. itsekantavarunko (kaikki henkilöautot ja pienet pakut/maasturit) ja ns. tikapuurunko jossa erillisen kantavan kehikon päälle on pultattu koripaneelit niin mikä tämä exoskeleton malli on käytännössä? Tehty kehikko johon "venytetään" teräspanelit kiinni? Auttakaa?
Ei kehikkoa vaan paneelit kantaa kuormat. Ihania olisivat varmasti kolarikorjata. Näitä toki on ollut Suomessakin pitkään jo liikenteessä, jos katsastussetä on missannut kantavien osien puhkiruostumisen :cigarbeye:
 
Eikö nuo punaniskojen suosimat pickupit maksa jenkeissä liikkeessä uutena sen noin n. 20-40 tonnia. Tämä Cybertruck on käsittääkseni hieman eri hintaluokassa.

Pitkään suosituimman Ford F-150 eri varustelutasojen lähtöhinnat bensakoneella ennen lisävarusteita ovat $34k (XL) - $85k (Limited). Ja tuo 34 tonnin XL on se "work truck" perusmalli yhden penkkirivin ohjaamolla, peltivanteilla ja mustalla maskilla ja puskureilla sekä toki vinyylisisustalla. Eli tällainen:

vehicle.png


Limited taas näyttää tältä:

vehicle.png


F-250/350/450 mallien hinnat lähtevät F-250 XL mallin $44k hinnasta ja päättyvät F-450 Limitedin $103k hintaan.

Eli Cybertruckille joku $70k - $100k on ihan linjassa muiden pikkareiden kanssa.
 
Ja yritetään myydä satasella, koska jälleenmyyjät.
 
Myydään kalliilla koska kysyntää on silläkin hinnalla enemmän kuin Ford pystyy valmistamaan.

Jälleenmyyjät eivät pysty hinaamaan hintoja ylöspäin jos Fordilla on tehtaan piha täynnä autoja ja niitä pitäisi saada liikkumaan. Aina kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, on kaikkien väliportaiden helppo hinata hintoja ylös.
 
Cybertruckhan ei tule olemaan mikään marginaalituote. Vuodettujen tietojen mukaan alihankkijoille on ilmoitettu että heidän pitäisi varautua 375000 auton vuosituotantoon.


Eli tuotannon volyymi on varsin korkea.
 
Mitä porukka nyt mieltä että onko kumpi performance y parempi nää muutaman tonnin ajetut -22 Saksasta vai uusi kaupasta nyt tilaten? -22 mallissa parkkitutkat sitten esim vanha auto olis helpompi antaa käytettyyn vaihdossa saatikka teslalle…hintahan käytännössä samat.
 
Mitä porukka nyt mieltä että onko kumpi performance y parempi nää muutaman tonnin ajetut -22 Saksasta vai uusi kaupasta nyt tilaten? -22 mallissa parkkitutkat sitten esim vanha auto olis helpompi antaa käytettyyn vaihdossa saatikka teslalle…hintahan käytännössä samat.
Uusi ja seuraa onko hw4 rauta jo toimituksessa, jos ei niin lykkää hetken luovutusta.
 
Mitä porukka nyt mieltä että onko kumpi performance y parempi nää muutaman tonnin ajetut -22 Saksasta vai uusi kaupasta nyt tilaten? -22 mallissa parkkitutkat sitten esim vanha auto olis helpompi antaa käytettyyn vaihdossa saatikka teslalle…hintahan käytännössä samat.

Uusi tietenkin?
 
Mitä porukka nyt mieltä että onko kumpi performance y parempi nää muutaman tonnin ajetut -22 Saksasta vai uusi kaupasta nyt tilaten? -22 mallissa parkkitutkat sitten esim vanha auto olis helpompi antaa käytettyyn vaihdossa saatikka teslalle…hintahan käytännössä samat.

Uusi ehdottomasti. Hintaero on niin pieni, kuten itsekin totesit.
 
Uusi parin viikon päästä kun Q2 loppuu ja todennäköisesti on alennuksia tiedossa jos vaan varastoa löytyy
 
Lempäälässähän on jo takapihan hiekkakenttäkin täynnä myymättömiä Y, eiköhän sieltä varastoa haluta purkaa, mielestäni nuo eivät ole tuolta sitten kevään juuri liikahtaneet.
 
Lempäälässähän on jo takapihan hiekkakenttäkin täynnä myymättömiä Y, eiköhän sieltä varastoa haluta purkaa, mielestäni nuo eivät ole tuolta sitten kevään juuri liikahtaneet.

Eiköhän sinne tule koko ajan uutta autoa kun vanhaa laitetaan asiakkaalle.
 
Mitä porukka nyt mieltä että onko kumpi performance y parempi nää muutaman tonnin ajetut -22 Saksasta vai uusi kaupasta nyt tilaten? -22 mallissa parkkitutkat sitten esim vanha auto olis helpompi antaa käytettyyn vaihdossa saatikka teslalle…hintahan käytännössä samat.

IMO jo takuun vuoksi uusi.
 
Ei liity teslaan pelkästään, mutta tuleekohan heti highlandiin nuo EU vaatimat uudet pakolliset pimputukset ja mustalaatikko? Ilmeisesti jos ajat yli 1kmh yli rajotuksen niin balalaikka soi eikä näitä taida saada pois muuten kuin repimällä kaiuttimet veke.
 
^eikös tuo riipu vähän tyyppimerkinnästä, eli jos käyttää edelleen Model3 vanhaa niin ei tartte mutta jos täysin uus niin luultavasti pitää pimputella a la ioniq jne
 
Mitä porukka nyt mieltä että onko kumpi performance y parempi nää muutaman tonnin ajetut -22 Saksasta vai uusi kaupasta nyt tilaten? -22 mallissa parkkitutkat sitten esim vanha auto olis helpompi antaa käytettyyn vaihdossa saatikka teslalle…hintahan käytännössä samat.
Uusi kun hinnoissa aika pieni ero ja uudessa on pidempi takuu. Ehkä parin viikon sisällä tulee taas jotain kampanjaa tms kun kvartaali on lopussa?
 
Koskahan tulis propellihattu, joka vois ohjelmoida noita pimputuksia pois, esim reunaviivavaroitukselle muisti, että 'ole pois kunnes sinua kaipaan.' Eli en koskaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom