Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

50% alemmat kuin millä? Ei ainakaan mitenkään mahdollista että esim 50% alemmat kuin Model 3:lla jonka tuotanto on jo optimoitu aika rajoille.
Nimenomaan Tesla 3 on niistä 500 peltiläpyskästä pistehitsattu prototyyppi kallis valmistaa kun muuttuu singlecastingiksi ja kaikki loput kilkkeet poistuu esim vaihteenvalitsijat, puskureiden tyhjänpäiväiset parkkitutka reiät/johtosarjojen kiinnikkeet jne. Ilmeisesti se 48v järjestelmä jota myöten kuparijohdot menee 75% pienemmiksi ja halpenee valmistaminen? Enemmän kai nuo sisuskalut uusiutuu mistä Matti Meikäläisillä ole hajuakaan miten hintakehitys muodostuu. Jossain oli mainintaa noista robottien määrästä että pienenee lukumäärä valmistattaessa kun yksinkertaistuu tuotantolinjat. Onhan näitä keinoja myös akkupuolella halventaa kuluja sekä se sähkömoottori mistä oli aiemmin puhetta ainakin pienempään Tesla 2 tulossa tonnin halvempi moottori niin voi olla tässä Highlandissa myös vastaavanlaisia ideoita säästää.
 
Nimenomaan Tesla 3 on niistä 500 peltiläpyskästä pistehitsattu prototyyppi kallis valmistaa kun muuttuu singlecastingiksi ja kaikki loput kilkkeet poistuu esim vaihteenvalitsijat, puskureiden tyhjänpäiväiset parkkitutka reiät/johtosarjojen kiinnikkeet jne. Ilmeisesti se 48v järjestelmä jota myöten kuparijohdot menee 75% pienemmiksi ja halpenee valmistaminen? Enemmän kai nuo sisuskalut uusiutuu mistä Matti Meikäläisillä ole hajuakaan miten hintakehitys muodostuu. Jossain oli mainintaa noista robottien määrästä että pienenee lukumäärä valmistattaessa kun yksinkertaistuu tuotantolinjat. Onhan näitä keinoja myös akkupuolella halventaa kuluja sekä se sähkömoottori mistä oli aiemmin puhetta ainakin pienempään Tesla 2 tulossa tonnin halvempi moottori niin voi olla tässä Highlandissa myös vastaavanlaisia ideoita säästää.
CT on eka 48V auto. Muut pysyy nykyisessä.
 
Onhan näitä keinoja myös akkupuolella halventaa kuluja

Taitaa halvimmat Model 3:n akut olla kyllä suoraan paketista, eli ellei Tesla ole saanut jotenkin yhtäkkiä parempaa diiliä BYDiltä / CATLilta, niin heikosti on mahdollisuuksia siellä säästää. Varsinkin kun käsittääkseni kiinalaiset tarjoavat niitä parempia diilejä enemmänkin kiinalaisille valmistajille, kuin Teslalle (näin oli ainakin viimeksi huhut hinnoittelusta).

Onhan se toki mahdollista että Elon on luvannut kiinalaisille että kaikki seurantadata ulkomaalailla asuvista kiinalaisista kuskeista lähetetään Pekingiin. "Freedom of speech" dude kuitenkin, auttaa kansalaisia hädässä.
 
特斯拉新Model 3路试实车!确认9月上海投产,内饰全面翻新_懂车帝
Tuo artikkelin mukaan Highlandin valmistus alkaisi syyskuussa ja q4 voi alkaa vasta tilaamaan. Valmistuskustannukset 50% alemmat, joten hintoja voidaan säätää alemmaksi.

Nyt jotain lähdekritiikkiä kiitos, syön hatullisen paskaa jos ollaan edes lähimaillakaan tuollaisia lukuja. Akut edelleen suurin yksittäinen kustannus, ne tulee kiinalaisilta pitkälti ja niiden hintoja ei varmasti ole saaneet 50% alemmaksi.
 
Joo ja Highland ymmärtääkseni lopettaa nälänhädän ja sodat kaikkialta maailmasta valmistuessaan. Jonkunlainen realismi ois hyvä olla noita myyntipuheita arvioidessa.
No lähtisin hyvin maltillisesti itse arvioimaan näitä spekulaatioita ja lähestyisin esim. millä aikajanalla valmistuskustannukset tippuu jne. Tuntuu jokaisessa Teslan visiossa olevan pitkä siirtymä 5-10v. Tuskin kukaan uskoo että tänä kesänä valmistettu 3 ja puolen vuoden päästä valmistettu Highland on 50% halvempi valmistaa.
Jokatapauksessa mielenkiintoisin seikka tässä on mahdollinen hintojen aleneminen toisin kuin perinteisillä merkeillä tuppaa uudet mallit vain nousevan hinnaltaan.
 
CT on eka 48V auto. Muut pysyy nykyisessä.
Varmasti totta. Mitenkä pitkään sitten menee että tulee muissa malleissa? Varmastikin pikku teslassa lähtee heti tuotannon alussa, mutta 3/y siirtyy jollain aikavälillä myös. Olisiko juniper alusta alkaen ja Highlandissa vuoden parin päästä sen jälkeen.
 
Taitaa halvimmat Model 3:n akut olla kyllä suoraan paketista, eli ellei Tesla ole saanut jotenkin yhtäkkiä parempaa diiliä BYDiltä / CATLilta, niin heikosti on mahdollisuuksia siellä säästää. Varsinkin kun käsittääkseni kiinalaiset tarjoavat niitä parempia diilejä enemmänkin kiinalaisille valmistajille, kuin Teslalle (näin oli ainakin viimeksi huhut hinnoittelusta).

Onhan se toki mahdollista että Elon on luvannut kiinalaisille että kaikki seurantadata ulkomaalailla asuvista kiinalaisista kuskeista lähetetään Pekingiin. "Freedom of speech" dude kuitenkin, auttaa kansalaisia hädässä.
Niin eiköhän ne jatkossakin suosi omiansa. M3p akkuhan ilmeisesti onkin juuri halvempi normaaliin lfp nähden ja toinen evoluutio missä kustannuksia säästetään on rakenteellinen akku. Sama oli aikoinaan kun akut integroitiin polttiksiin kunnes teslalta tuli skateboard idea johon lähes kaikki siirtyi. Nyt tulee rakenteellisenakun myötä tapahtumaan sama homma.
 
M3p akkuhan ilmeisesti onkin juuri halvempi normaaliin lfp nähden

Hetkonen, miksi olisi halvempi ja jos olisi niin miksi ihmeessä Tesla käyttäisi jotain muita akkuja??

toinen evoluutio missä kustannuksia säästetään on rakenteellinen akku

Näissä kannattaa olla äärimmäisen skeptinen, en luota yhtään siihen mitä Elon heittelee koska niin suuri osa sen sanomisista on puhdasta kakkaa.

Sama oli aikoinaan kun akut integroitiin polttiksiin kunnes teslalta tuli skateboard idea johon lähes kaikki siirtyi.

Ei ollut skateboard todellakaan Teslan idea, taisi olla GM joka ensimmäisen BEV skateboard konseptin esitteli joskus ihan 2000-luvun alussa
 
Varmasti totta. Mitenkä pitkään sitten menee että tulee muissa malleissa? Varmastikin pikku teslassa lähtee heti tuotannon alussa, mutta 3/y siirtyy jollain aikavälillä myös. Olisiko juniper alusta alkaen ja Highlandissa vuoden parin päästä sen jälkeen.
En usko että siirtyvät. Ei ainakaan ollut Teslan visioissa sellaista tulossa.
 
Jos tuo pitää paikkansa muut sähköautovalmistajat voivat laittaa tehtaat pakettiin. Game over ja Teslalle monopoli.
Ai samalla tavalla kuin kaikki polttiksien tekijät laittoi tehtaat pakettiin ja Dacia on ainot mitä kaupasta saa uutena?
 
Hetkonen, miksi olisi halvempi ja jos olisi niin miksi ihmeessä Tesla käyttäisi jotain muita akkuja??



Näissä kannattaa olla äärimmäisen skeptinen, en luota yhtään siihen mitä Elon heittelee koska niin suuri osa sen sanomisista on puhdasta kakkaa.



Ei ollut skateboard todellakaan Teslan idea, taisi olla GM joka ensimmäisen BEV skateboard konseptin esitteli joskus ihan 2000-luvun alussa
https://technode.com/2022/08/11/byd-supplies-ev-batteries-to-tesla-in-germany-report/
Alkaa olemaan antiikkia perus lfp akut verrattuna tuleviin m3p akkuihin eli kehitys kehittyy.

No sanotaanko näin että ei niin merkitystä kuka skateboardin keksi vaan kuka sitä alkoi massoittain käyttämään. Vähän sama kuin älykännykkä keksittiin vuosikymmeniä aikaisemmin kunnes Apple räjäytti potin.

Kolmantena pointtina tuohon valmistus kulujen halpuuttamiseen Wrightin laki kun tuplaa tuotannon niin -15% valmistuskulut ei lienee kovin vaikea päästä Teslan jossain vaiheessa Highlandillä siihen -50% tavoitteeseen.
 
Alkaa olemaan antiikkia perus lfp akut verrattuna tuleviin m3p akkuihin eli kehitys kehittyy.

Ok eli vertaat perus lfp akkuja BYDin lfp blade akkuihin vai ymmärsinkö väärin?

No sanotaanko näin että ei niin merkitystä kuka skateboardin keksi vaan kuka sitä alkoi massoittain käyttämään.

Skateboardia käyttää massoittain about jokainen BEV valmistaja.

Kolmantena pointtina tuohon valmistus kulujen halpuuttamiseen Wrightin laki kun tuplaa tuotannon niin -15% valmistuskulut ei lienee kovin vaikea päästä Teslan jossain vaiheessa Highlandillä siihen -50% tavoitteeseen.

Aika raju yksinkertaistus ja kuten totesin, akkujen hintakehitys ratkaisee paljon.
 
Ok eli vertaat perus lfp akkuja BYDin lfp blade akkuihin vai ymmärsinkö väärin?



Skateboardia käyttää massoittain about jokainen BEV valmistaja.



Aika raju yksinkertaistus ja kuten totesin, akkujen hintakehitys ratkaisee paljon.
Catl teki giga Shanghain viereen tuommoisen lfmp/m3p akku tehtaan. Noita wanhoja lfp akkuja kehitetty aikalailla loppuunsa viimeisen 10v aikana tuplaten energiatiheyden yms ja nyt uusi aikakausi mangaanirikastetulle lfmp. Kyllähän noille lfp käyttöä aina riittää alemmissa/halvemmissa segmenteissä eikä ne häviä 10v mihinkään kun ovat mainioita esim kaupunkikärryihin ja Tesla 2.
Onhan bydilläkin tavoitteena saada 55 dollariin kWh lfp ja samoin Teslan 4680 ncm 70 dollariin kwh ettei nuo akkujen hintaromahdukset mitenkään yllätyksenä tule lähivuosina.
 
Onhan bydilläkin tavoitteena saada 55 dollariin kWh lfp ja samoin Teslan 4680 ncm 70 dollariin kwh ettei nuo akkujen hintaromahdukset mitenkään yllätyksenä tule lähivuosina.

Nuo hinnat eivät varmasti toteudu lähivuosina. Tai no, mitä ikinä sillä tarkoittaan. 4-5v sisällä en usko että päästään lähellkkään jos nyt ollaan jossain 130 taalan kwh hinnoissa BYDin osalta
 
Nuo hinnat eivät varmasti toteudu lähivuosina. Tai no, mitä ikinä sillä tarkoittaan. 4-5v sisällä en usko että päästään lähellkkään jos nyt ollaan jossain 130 taalan kwh hinnoissa BYDin osalta

Sanoisin että akkujen hinnanlasku yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä mutta aliarvioidaan pitkällä tähtäimellä. Uusia materiaaleja kehitetään kovaa tahtia.
 
Autopilotin testaajalle paikka auki:
Kyllä niin turhaa touhua. Näköjään Waymo ja mikä tää toinen firma oli San Franciskossa, ei saa automaattista ajoa toimimaan kaikkine lidareineen ja tutkineen tutussa ympäristössä. Niin Tesla sitten saa tyyliin kuudella kameralla. Aivan naurettavaa.
 
Autopilotin testaajalle paikka auki:
Taisi olla viimeksi sama positio haussa puolisen vuotta sitten. Ehkä siihen rekrytyllä oli 6kk koeaika..

Työn sisältö kiinnostaisi ja osuisi omaan osaamiseen, mutta Helsinkiin en muuta ja työkulttuuri on ilmeisesti teslalla aika heikko. Omakin työpaikka osaa jo julkaista palkkahaitarin kun haetaan tekijöitä, niin turhaa sitten lähteä huvikseen tuollaiseen hakemaan, missä ei edes tuota perustietoa anneta.
 
Kyllä niin turhaa touhua. Näköjään Waymo ja mikä tää toinen firma oli San Franciskossa, ei saa automaattista ajoa toimimaan kaikkine lidareineen ja tutkineen tutussa ympäristössä. Niin Tesla sitten saa tyyliin kuudella kameralla. Aivan naurettavaa.
Eikös ne toimi ihan hyvin? Teslan systeemi on aivan samanlainen. Siellä ne käy ajamassa ongelmakohtia jotta se toimii. Sitten seuraava päivitys rikkoo.
 
Mitäpä sitä tosiaan yrittämään kun vois vaan luovuttaa. Sillähän ne asiat menee eteenpäin.
 
Nuo hinnat eivät varmasti toteudu lähivuosina. Tai no, mitä ikinä sillä tarkoittaan. 4-5v sisällä en usko että päästään lähellkkään jos nyt ollaan jossain 130 taalan kwh hinnoissa BYDin osalta
Täytyy ottaa huomioon että litiumin hinnat on tässä vuoden ajan ollut pilvissä, jopa 10* ja nyt loppuvuonna normalisoituu. Kävi jo huhtikuussa enää 2-3 kertaisissa hinnoissa eli akkujen hinnat normalisoituu. Olihan tässä pari vuotta sitten spekulaatiota että teslalla maksoi tuo longrange akku noin 100 dollaria kWh.
 
Täytyy ottaa huomioon että litiumin hinnat on tässä vuoden ajan ollut pilvissä, jopa 10* ja nyt loppuvuonna normalisoituu. Kävi jo huhtikuussa enää 2-3 kertaisissa hinnoissa eli akkujen hinnat normalisoituu. Olihan tässä pari vuotta sitten spekulaatiota että teslalla maksoi tuo longrange akku noin 100 dollaria kWh.

Pitää huomioida että hintoja ilmoitetaan kenno- ja pakettitasolla, tällä hetkellä kiinalaiset on hintajohtajia eli pystyy tekemään halvimmalla akut. 130 taalaa per kwh on aika usein näkynyt luku LFP hinnalle pakettitasolla.
 
A Closer Look At Tesla's Battery Costs | Trefis
Tuon mukaan akkupakettina Teslan hinta per kWh muutama vuosi takaperin noin satku

Valitettavasti tuo ei perustu mihinkään faktoihin, vaan jonkun päästään heittämiin arvioihin että Tesla tekee puolella hintaa kuin kilpailijat akkupaketteja. Silti Tesla hankkii halvimpiin malleihinsa akkupaketit ulkopuolelta, koska haluaa niihin kalleimmat akut?
 
Ja tuokin arvailu päättyy 2020 dataan, jonka jälkeen on tapahtunut kaikennäköistä...
 
Valitettavasti tuo ei perustu mihinkään faktoihin, vaan jonkun päästään heittämiin arvioihin että Tesla tekee puolella hintaa kuin kilpailijat akkupaketteja. Silti Tesla hankkii halvimpiin malleihinsa akkupaketit ulkopuolelta, koska haluaa niihin kalleimmat akut?

Tämä. Pitäisi varmaan aika monella lamppu syttyä miksi Musk joka haluaa kaiken mahdollisimman halvalla ostaa kiinasta kasapäin akkuja omien sijaan.
 
Valitettavasti tuo ei perustu mihinkään faktoihin, vaan jonkun päästään heittämiin arvioihin että Tesla tekee puolella hintaa kuin kilpailijat akkupaketteja. Silti Tesla hankkii halvimpiin malleihinsa akkupaketit ulkopuolelta, koska haluaa niihin kalleimmat akut?
No eipä se thermal management system solujen ympärillä juurikaan maksa eli akkusolu se kallein hinta. Ja puolet halvemmalla Tesla ei saa muihin nähden akkujansa jos niin väität. Lähempänä totuutta on 20% halvempi tai muuta vastaava. Se vaan on tosi että akkujen hinnat tippui 2020 asti kunnes korona, materiaalien hinnat ja nyt inflaatio on nostanut hinnat korkeammalle.
 
Perustuuko tämä yhtään mihinkään muuhun kuin toiveajatteluun? Ihan yhtä hyvin voi olla 50% kalliimpaa, kun ovat menneet oman tuotantonsa 4680:n kanssa ryssimään.
Mitä nyt lukenut vuosia sitten juurikin Teslan akkupaketeista artikkeleita ja vertasivat keskimääräisiin hintoihin. Tesla ja kinukit on alle keskihintojen. Tuossa ylempänä arvio että 2026 keskimäärin akkupaketin kWh olisi sen maagisen alle sata dollaria. Teslalla ja kiinalaisilla jo varmastikin siinä vaiheessa kasilla alkava hinta.
 
Mitä nyt lukenut vuosia sitten juurikin Teslan akkupaketeista artikkeleita ja vertasivat keskimääräisiin hintoihin. Tesla ja kinukit on alle keskihintojen. Tuossa ylempänä arvio että 2026 keskimäärin akkupaketin kWh olisi sen maagisen alle sata dollaria. Teslalla ja kiinalaisilla jo varmastikin siinä vaiheessa kasilla alkava hinta.
Eihän tuollaisella vuosia sitten esitettyihin arvailuihin perustuneella "infolla" ole mitään totuusarvoa nykyhetkessä. Varsinkin, kun Kiina on sinä aikana vetänyt vasemmalta ohi ja Tesla keula edellä 4680:n tolppaan. Lainaamasi artikkelikin totesi, että kiinalaisilla on jo skaalaetua vs. muut. Sitä se Teslakin varmaan hyödyntää, kun sieltä ostaa akkujaan.
 
Eihän tuollaisella vuosia sitten esitettyihin arvailuihin perustuneella "infolla" ole mitään totuusarvoa nykyhetkessä. Varsinkin, kun Kiina on sinä aikana vetänyt vasemmalta ohi ja Tesla keula edellä 4680:n tolppaan. Lainaamasi artikkelikin totesi, että kiinalaisilla on jo skaalaetua vs. muut. Sitä se Teslakin varmaan hyödyntää, kun sieltä ostaa akkujaan.
En ymmärrä mitä totuusarvoa etsit, mutta eri akkukemiat eri hintaisia ja energiatiheys aivan toista. Tuon tarkoituksena oli lähinnä näyttää hintahaitaria mitä keskimäärin autonvalmistajat ovat maksaneet. Tuon 2020 jälkeen tesloissa on enenevissä määrin alettu käyttämään lfp akkuja, mikä entisestään sataa Teslan laariin verrattuna esim stellantikseen ja muihin länsimaalaisiin autonvalmistajiin.
Todennäköisesti muutaman vuoden sisällä 3/y käyttää lmfp/lfp akkuja 7-80% autoissaan nykyisen puolen sijaan ja jos tavoite bydillä/catlilla painaa hinnat alas niin tuskin se Tesla niistä akuista maksaa 90 dollaria kWh vuonna 2026.
 
En ymmärrä mitä totuusarvoa etsit, mutta eri akkukemiat eri hintaisia ja energiatiheys aivan toista. Tuon tarkoituksena oli lähinnä näyttää hintahaitaria mitä keskimäärin autonvalmistajat ovat maksaneet. Tuon 2020 jälkeen tesloissa on enenevissä määrin alettu käyttämään lfp akkuja, mikä entisestään sataa Teslan laariin verrattuna esim stellantikseen ja muihin länsimaalaisiin autonvalmistajiin.
Todennäköisesti muutaman vuoden sisällä 3/y käyttää lmfp/lfp akkuja 7-80% autoissaan nykyisen puolen sijaan ja jos tavoite bydillä/catlilla painaa hinnat alas niin tuskin se Tesla niistä akuista maksaa 90 dollaria kWh vuonna 2026.

LFP akkujen yleistyminen tarkoittaa että Tesla maksaa enemmän akuistaan kuin kilpailijat. LFP/LFMP/vastaavat tulevat nimittäin myös kaikissa kiinalaisissa autoissa, eli BYDeissä, NIOssa, etc. Ja niille se akkupaketin hinta on alle Teslan hinnan. Teslan akkukapasiteetista erittäin suuri osa on ulkopuoliselta toimittajalta ostettua, jos ei BYD/CATL, niin sitten Panasonic/LG. Samalla tavalla muutkin valmistajat niitä ostavat, joten ei tässä kohdin kyllä ihan älyttömiä hintaetuja tule.

Tuo taulukko jonka esitit ei vain taida perustua mihinkään todelliseen hintatasoon, vaan ainoastaan kaverin arvailuun. Kannattaa nyt myös huomioida, että kyseinen lafka on TSLA suosittelija (omilla tavoitehinnoillaan, vaikka eivät ehkä ihan Cathy tasolle pääse - vaikea sanoa kun ovat tuhonneet vanhat postaukset), joten jollakin sitä sijoitusneuvontaa pitää perustella.
 
En ymmärrä mitä totuusarvoa etsit, mutta eri akkukemiat eri hintaisia ja energiatiheys aivan toista. Tuon tarkoituksena oli lähinnä näyttää hintahaitaria mitä keskimäärin autonvalmistajat ovat maksaneet. Tuon 2020 jälkeen tesloissa on enenevissä määrin alettu käyttämään lfp akkuja, mikä entisestään sataa Teslan laariin verrattuna esim stellantikseen ja muihin länsimaalaisiin autonvalmistajiin.
Todennäköisesti muutaman vuoden sisällä 3/y käyttää lmfp/lfp akkuja 7-80% autoissaan nykyisen puolen sijaan ja jos tavoite bydillä/catlilla painaa hinnat alas niin tuskin se Tesla niistä akuista maksaa 90 dollaria kWh vuonna 2026.
Ilmeisesti sinulla on joku pakonomainen tarve uskotella itsellesi, että Tesla on jotenkin pelissä edellä, kun jossain 2016 tienoilla siltä vielä näytti? Miten joku LFP akun käyttö muka Teslan laariin sataisi, kun muutkin voivat niihin siirtyä tai ovat jo siirtyneet. Jopa Teslaa helpompi temppu, kun ei tarvitse märehtiä mitä helvettiä sille meidän akkutehtaalle tehtäisiin.
 
Joo ei kyllä kempparin tarkoitusperät oikeen aukea. Mitään ei löydy oikeista lähteistä ja kaikki on vaan mutuilua. Vähä turhaan dereilaa keskustelua
 
LFP akkujen yleistyminen tarkoittaa että Tesla maksaa enemmän akuistaan kuin kilpailijat. LFP/LFMP/vastaavat tulevat nimittäin myös kaikissa kiinalaisissa autoissa, eli BYDeissä, NIOssa, etc. Ja niille se akkupaketin hinta on alle Teslan hinnan. Teslan akkukapasiteetista erittäin suuri osa on ulkopuoliselta toimittajalta ostettua, jos ei BYD/CATL, niin sitten Panasonic/LG. Samalla tavalla muutkin valmistajat niitä ostavat, joten ei tässä kohdin kyllä ihan älyttömiä hintaetuja tule.

Tuo taulukko jonka esitit ei vain taida perustua mihinkään todelliseen hintatasoon, vaan ainoastaan kaverin arvailuun. Kannattaa nyt myös huomioida, että kyseinen lafka on TSLA suosittelija (omilla tavoitehinnoillaan, vaikka eivät ehkä ihan Cathy tasolle pääse - vaikea sanoa kun ovat tuhonneet vanhat postaukset), joten jollakin sitä sijoitusneuvontaa pitää perustella.
En ole väittänytkään että Tesla saisi lfp akkuja kiinalaisia halvemmalla lähinnä eurooppalaisia/jenkkivalmistajia. Tässähän oli kyse kokoajan että saa sovittua autoteollisuutta keskimäärin halvempia akkuhintoja. Jos esim Ford maksaisi sen lfp akusta 130 dollaria kWh niin Tesla 105 dollaria. Tämähän pohjautuu pitkälti monin kertaisiin määriin mitä tietty valmistaja ostaa kyseisiä akkuja.
 
Ilmeisesti sinulla on joku pakonomainen tarve uskotella itsellesi, että Tesla on jotenkin pelissä edellä, kun jossain 2016 tienoilla siltä vielä näytti? Miten joku LFP akun käyttö muka Teslan laariin sataisi, kun muutkin voivat niihin siirtyä tai ovat jo siirtyneet. Jopa Teslaa helpompi temppu, kun ei tarvitse märehtiä mitä helvettiä sille meidän akkutehtaalle tehtäisiin.
Niinhän ne muut valmistajat siirtyvätkin. Hyvänä esimerkkinä uudet sähkö mustangit ja tämä ex30 volvolta jne. Ei ole mitään pakkomiellettä mitään tiettyä autonvalmistajaa uskotella mihinkään, taitaa sinulla lähinnä olla jotain patoumia Teslaa kohtaan ja et ole sellaista koskaan ostamassa?
Kyllähän se Teslan laariin on jo vuosia satanut kun muut ostaa vanhempaa ncm generaatiota kalliimmalla kuin Teslalla kohtuu priimaa ncm energiatiheydeltään halvemmalla, jonka lisäksi lfp nykyisin noin puolet akuista kun toisilla valmistajilla alkaa vasta tulemaan, pois lukien kiinalaiset valmistajat (ei niitä vielä Suomessa juuri myydäkään). Kiinalaiset tuo kilpailua kunhan alkavat Eurooppaan tulemaan, nythän ne lähinnä myyvät kotimaassaan.
 
Kyllähän se Teslan laariin on jo vuosia satanut kun muut ostaa vanhempaa ncm generaatiota kalliimmalla kuin Teslalla kohtuu priimaa ncm energiatiheydeltään halvemmalla, jonka lisäksi lfp nykyisin noin puolet akuista kun toisilla valmistajilla alkaa vasta tulemaan, pois lukien kiinalaiset valmistajat (ei niitä vielä Suomessa juuri myydäkään). Kiinalaiset tuo kilpailua kunhan alkavat Eurooppaan tulemaan, nythän ne lähinnä myyvät kotimaassaan.

Onko sinulla jotain lähdettä näille väitteille? Nyt kyllä tulee sellainen kutina että mutua tulee sinulta jatkuvalla syötöllä ilman sen suurempia perusteluita.
 
Teslan akuista annettiin päivitys sijoittajille viime kvartaaliraportissa. Linkin päässä enempikin asiaa mukaanlukien kommentti saannoista.

Kovastihan tesla yrittää akkutuotannon kapasiteetin ja hinnan kanssa päästä eteenpäin. Mukaanlukien litiumin jalostusoperaatio teksasissa. Aika näyttää mikä onnistuu, mikä ei.

“For the Cell Factory, for the Texas 4680 factory, we are part way through building and commissioning and installing and operating, will be 70% lower capex per gigawatt hour than typical cell factories when fully ramped in line with what we described on Battery Day. And we’re continuing to further pursue densification and investment reduction opportunities in future factory buildouts like in Nevada.”

“On the cell design, we’re in production with not only the first generation tabless cell we unveiled on Battery Day, but a second more manufacturable version in Texas today. On the cathode material side, we have a number of activities underway per the Battery Day roadmap. For lithium, our Corpus Christi Lithium Refinery breaks ground this May. Our goal is to start commissioning portions of the facility for the end of the year. The refinery uses the sulfate-free refining process with reduced process costs, no acid or caustic reagents, and lower embodied energy. It actually produces a beneficial byproduct that can be re-purposed in construction materials.”

 

Aikamoinen kuppipenkki tulossa highlandiin jos pitää paikkansa myös tuuletettuna. Nuo tunnelmavalaistukset kyllä turhaa potaskaa, mutta parempi äänentoisto hyvä juttu.
 
Joutuuko Tesla paineen alla tekemään mitä muutkin eli tuomaan ominaisuuksia?
 
Teslan akuista annettiin päivitys sijoittajille viime kvartaaliraportissa. Linkin päässä enempikin asiaa mukaanlukien kommentti saannoista.
Jännästi puhutaan 70% kuluista, kun ollaan täydessä tuotannossa, mutta mikäs se "typical" verrokki sitten on. Samaa NCM patterikemiaa varmaan, jolloin se todellinen kilpailukyky voi olla heikohko riippuen milloin edes saavat rampattua tuotannon ylös.

e: Ja ei tarvitse kommentoida, että tässä on virhe. Uutisessa on Capex. Alla korjattu jo kahteen kertaan.

Niinhän ne muut valmistajat siirtyvätkin. Hyvänä esimerkkinä uudet sähkö mustangit ja tämä ex30 volvolta jne. Ei ole mitään pakkomiellettä mitään tiettyä autonvalmistajaa uskotella mihinkään, taitaa sinulla lähinnä olla jotain patoumia Teslaa kohtaan ja et ole sellaista koskaan ostamassa?
Tässä on kuule useamman toimesta yritetty vääntää sinulle ratakiskosta väitteitesi virheet ja silti hirtät kiinni samoihin useita vuosia vanhoihin arvauksiin. Ei mitään tolkkua toiminnassa ellei ole T-lasit haittaamassa tilannearviota.
 
Viimeksi muokattu:
Jännästi puhutaan 70% kuluista, kun ollaan täydessä tuotannossa, mutta mikäs se "typical" verrokki sitten on. Samaa NCM patterikemiaa varmaan, jolloin se todellinen kilpailukyky voi olla heikohko riippuen milloin edes saavat rampattua tuotannon ylös.

Huomaa että tuossa puhutaan capexeista eli tehtaan ylösajo yms ovat väitetysti 70% halvempaa, ei itse akkujen tuottaminen. Ja vain luoja tietää mikä tuo verrokki edes on mitä Tesla käyttää.
 
En ole väittänytkään että Tesla saisi lfp akkuja kiinalaisia halvemmalla lähinnä eurooppalaisia/jenkkivalmistajia. Tässähän oli kyse kokoajan että saa sovittua autoteollisuutta keskimäärin halvempia akkuhintoja. Jos esim Ford maksaisi sen lfp akusta 130 dollaria kWh niin Tesla 105 dollaria. Tämähän pohjautuu pitkälti monin kertaisiin määriin mitä tietty valmistaja ostaa kyseisiä akkuja.
Onko tällaisesta edes yhden linkin verran viitettä jossain? Bulkkikamassa reilu 20% ero on posketon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom