Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
特斯拉新Model 3路试实车!确认9月上海投产,内饰全面翻新_懂车帝
Tuo artikkelin mukaan Highlandin valmistus alkaisi syyskuussa ja q4 voi alkaa vasta tilaamaan. Valmistuskustannukset 50% alemmat, joten hintoja voidaan säätää alemmaksi.
Nimenomaan Tesla 3 on niistä 500 peltiläpyskästä pistehitsattu prototyyppi kallis valmistaa kun muuttuu singlecastingiksi ja kaikki loput kilkkeet poistuu esim vaihteenvalitsijat, puskureiden tyhjänpäiväiset parkkitutka reiät/johtosarjojen kiinnikkeet jne. Ilmeisesti se 48v järjestelmä jota myöten kuparijohdot menee 75% pienemmiksi ja halpenee valmistaminen? Enemmän kai nuo sisuskalut uusiutuu mistä Matti Meikäläisillä ole hajuakaan miten hintakehitys muodostuu. Jossain oli mainintaa noista robottien määrästä että pienenee lukumäärä valmistattaessa kun yksinkertaistuu tuotantolinjat. Onhan näitä keinoja myös akkupuolella halventaa kuluja sekä se sähkömoottori mistä oli aiemmin puhetta ainakin pienempään Tesla 2 tulossa tonnin halvempi moottori niin voi olla tässä Highlandissa myös vastaavanlaisia ideoita säästää.50% alemmat kuin millä? Ei ainakaan mitenkään mahdollista että esim 50% alemmat kuin Model 3:lla jonka tuotanto on jo optimoitu aika rajoille.
CT on eka 48V auto. Muut pysyy nykyisessä.Nimenomaan Tesla 3 on niistä 500 peltiläpyskästä pistehitsattu prototyyppi kallis valmistaa kun muuttuu singlecastingiksi ja kaikki loput kilkkeet poistuu esim vaihteenvalitsijat, puskureiden tyhjänpäiväiset parkkitutka reiät/johtosarjojen kiinnikkeet jne. Ilmeisesti se 48v järjestelmä jota myöten kuparijohdot menee 75% pienemmiksi ja halpenee valmistaminen? Enemmän kai nuo sisuskalut uusiutuu mistä Matti Meikäläisillä ole hajuakaan miten hintakehitys muodostuu. Jossain oli mainintaa noista robottien määrästä että pienenee lukumäärä valmistattaessa kun yksinkertaistuu tuotantolinjat. Onhan näitä keinoja myös akkupuolella halventaa kuluja sekä se sähkömoottori mistä oli aiemmin puhetta ainakin pienempään Tesla 2 tulossa tonnin halvempi moottori niin voi olla tässä Highlandissa myös vastaavanlaisia ideoita säästää.
Onhan näitä keinoja myös akkupuolella halventaa kuluja
特斯拉新Model 3路试实车!确认9月上海投产,内饰全面翻新_懂车帝
Tuo artikkelin mukaan Highlandin valmistus alkaisi syyskuussa ja q4 voi alkaa vasta tilaamaan. Valmistuskustannukset 50% alemmat, joten hintoja voidaan säätää alemmaksi.
No lähtisin hyvin maltillisesti itse arvioimaan näitä spekulaatioita ja lähestyisin esim. millä aikajanalla valmistuskustannukset tippuu jne. Tuntuu jokaisessa Teslan visiossa olevan pitkä siirtymä 5-10v. Tuskin kukaan uskoo että tänä kesänä valmistettu 3 ja puolen vuoden päästä valmistettu Highland on 50% halvempi valmistaa.Joo ja Highland ymmärtääkseni lopettaa nälänhädän ja sodat kaikkialta maailmasta valmistuessaan. Jonkunlainen realismi ois hyvä olla noita myyntipuheita arvioidessa.
Varmasti totta. Mitenkä pitkään sitten menee että tulee muissa malleissa? Varmastikin pikku teslassa lähtee heti tuotannon alussa, mutta 3/y siirtyy jollain aikavälillä myös. Olisiko juniper alusta alkaen ja Highlandissa vuoden parin päästä sen jälkeen.CT on eka 48V auto. Muut pysyy nykyisessä.
Niin eiköhän ne jatkossakin suosi omiansa. M3p akkuhan ilmeisesti onkin juuri halvempi normaaliin lfp nähden ja toinen evoluutio missä kustannuksia säästetään on rakenteellinen akku. Sama oli aikoinaan kun akut integroitiin polttiksiin kunnes teslalta tuli skateboard idea johon lähes kaikki siirtyi. Nyt tulee rakenteellisenakun myötä tapahtumaan sama homma.Taitaa halvimmat Model 3:n akut olla kyllä suoraan paketista, eli ellei Tesla ole saanut jotenkin yhtäkkiä parempaa diiliä BYDiltä / CATLilta, niin heikosti on mahdollisuuksia siellä säästää. Varsinkin kun käsittääkseni kiinalaiset tarjoavat niitä parempia diilejä enemmänkin kiinalaisille valmistajille, kuin Teslalle (näin oli ainakin viimeksi huhut hinnoittelusta).
Onhan se toki mahdollista että Elon on luvannut kiinalaisille että kaikki seurantadata ulkomaalailla asuvista kiinalaisista kuskeista lähetetään Pekingiin. "Freedom of speech" dude kuitenkin, auttaa kansalaisia hädässä.
M3p akkuhan ilmeisesti onkin juuri halvempi normaaliin lfp nähden
toinen evoluutio missä kustannuksia säästetään on rakenteellinen akku
Sama oli aikoinaan kun akut integroitiin polttiksiin kunnes teslalta tuli skateboard idea johon lähes kaikki siirtyi.
En usko että siirtyvät. Ei ainakaan ollut Teslan visioissa sellaista tulossa.Varmasti totta. Mitenkä pitkään sitten menee että tulee muissa malleissa? Varmastikin pikku teslassa lähtee heti tuotannon alussa, mutta 3/y siirtyy jollain aikavälillä myös. Olisiko juniper alusta alkaen ja Highlandissa vuoden parin päästä sen jälkeen.
特斯拉新Model 3路试实车!确认9月上海投产,内饰全面翻新_懂车帝
Tuo artikkelin mukaan Highlandin valmistus alkaisi syyskuussa ja q4 voi alkaa vasta tilaamaan. Valmistuskustannukset 50% alemmat, joten hintoja voidaan säätää alemmaksi.
Ai samalla tavalla kuin kaikki polttiksien tekijät laittoi tehtaat pakettiin ja Dacia on ainot mitä kaupasta saa uutena?Jos tuo pitää paikkansa muut sähköautovalmistajat voivat laittaa tehtaat pakettiin. Game over ja Teslalle monopoli.
https://technode.com/2022/08/11/byd-supplies-ev-batteries-to-tesla-in-germany-report/Hetkonen, miksi olisi halvempi ja jos olisi niin miksi ihmeessä Tesla käyttäisi jotain muita akkuja??
Näissä kannattaa olla äärimmäisen skeptinen, en luota yhtään siihen mitä Elon heittelee koska niin suuri osa sen sanomisista on puhdasta kakkaa.
Ei ollut skateboard todellakaan Teslan idea, taisi olla GM joka ensimmäisen BEV skateboard konseptin esitteli joskus ihan 2000-luvun alussa
Alkaa olemaan antiikkia perus lfp akut verrattuna tuleviin m3p akkuihin eli kehitys kehittyy.
No sanotaanko näin että ei niin merkitystä kuka skateboardin keksi vaan kuka sitä alkoi massoittain käyttämään.
Kolmantena pointtina tuohon valmistus kulujen halpuuttamiseen Wrightin laki kun tuplaa tuotannon niin -15% valmistuskulut ei lienee kovin vaikea päästä Teslan jossain vaiheessa Highlandillä siihen -50% tavoitteeseen.
Ok eli vertaat perus lfp akkuja BYDin lfp blade akkuihin vai ymmärsinkö väärin?
Skateboardia käyttää massoittain about jokainen BEV valmistaja.
Aika raju yksinkertaistus ja kuten totesin, akkujen hintakehitys ratkaisee paljon.
Onhan bydilläkin tavoitteena saada 55 dollariin kWh lfp ja samoin Teslan 4680 ncm 70 dollariin kwh ettei nuo akkujen hintaromahdukset mitenkään yllätyksenä tule lähivuosina.
Nuo hinnat eivät varmasti toteudu lähivuosina. Tai no, mitä ikinä sillä tarkoittaan. 4-5v sisällä en usko että päästään lähellkkään jos nyt ollaan jossain 130 taalan kwh hinnoissa BYDin osalta
Kyllä niin turhaa touhua. Näköjään Waymo ja mikä tää toinen firma oli San Franciskossa, ei saa automaattista ajoa toimimaan kaikkine lidareineen ja tutkineen tutussa ympäristössä. Niin Tesla sitten saa tyyliin kuudella kameralla. Aivan naurettavaa.Autopilotin testaajalle paikka auki:
ADAS Test Operator(m/f/d) Helsinki, Finland | Työpaikat Teslalla
Hae tehtävää ADAS Test Operator(m/f/d) Helsinki, Finland sijainnissa Vantaa, Uusimaa.www.tesla.com
Taisi olla viimeksi sama positio haussa puolisen vuotta sitten. Ehkä siihen rekrytyllä oli 6kk koeaika..Autopilotin testaajalle paikka auki:
ADAS Test Operator(m/f/d) Helsinki, Finland | Työpaikat Teslalla
Hae tehtävää ADAS Test Operator(m/f/d) Helsinki, Finland sijainnissa Vantaa, Uusimaa.www.tesla.com
Eikös ne toimi ihan hyvin? Teslan systeemi on aivan samanlainen. Siellä ne käy ajamassa ongelmakohtia jotta se toimii. Sitten seuraava päivitys rikkoo.Kyllä niin turhaa touhua. Näköjään Waymo ja mikä tää toinen firma oli San Franciskossa, ei saa automaattista ajoa toimimaan kaikkine lidareineen ja tutkineen tutussa ympäristössä. Niin Tesla sitten saa tyyliin kuudella kameralla. Aivan naurettavaa.
Täytyy ottaa huomioon että litiumin hinnat on tässä vuoden ajan ollut pilvissä, jopa 10* ja nyt loppuvuonna normalisoituu. Kävi jo huhtikuussa enää 2-3 kertaisissa hinnoissa eli akkujen hinnat normalisoituu. Olihan tässä pari vuotta sitten spekulaatiota että teslalla maksoi tuo longrange akku noin 100 dollaria kWh.Nuo hinnat eivät varmasti toteudu lähivuosina. Tai no, mitä ikinä sillä tarkoittaan. 4-5v sisällä en usko että päästään lähellkkään jos nyt ollaan jossain 130 taalan kwh hinnoissa BYDin osalta
Täytyy ottaa huomioon että litiumin hinnat on tässä vuoden ajan ollut pilvissä, jopa 10* ja nyt loppuvuonna normalisoituu. Kävi jo huhtikuussa enää 2-3 kertaisissa hinnoissa eli akkujen hinnat normalisoituu. Olihan tässä pari vuotta sitten spekulaatiota että teslalla maksoi tuo longrange akku noin 100 dollaria kWh.
A Closer Look At Tesla's Battery Costs | TrefisPitää huomioida että hintoja ilmoitetaan kenno- ja pakettitasolla, tällä hetkellä kiinalaiset on hintajohtajia eli pystyy tekemään halvimmalla akut. 130 taalaa per kwh on aika usein näkynyt luku LFP hinnalle pakettitasolla.
A Closer Look At Tesla's Battery Costs | Trefis
Tuon mukaan akkupakettina Teslan hinta per kWh muutama vuosi takaperin noin satku
Valitettavasti tuo ei perustu mihinkään faktoihin, vaan jonkun päästään heittämiin arvioihin että Tesla tekee puolella hintaa kuin kilpailijat akkupaketteja. Silti Tesla hankkii halvimpiin malleihinsa akkupaketit ulkopuolelta, koska haluaa niihin kalleimmat akut?
Yksi on se, että eivät saa valmistettua itse tarpeeksi ja toinen syy on 4680 floppi.Tämä. Pitäisi varmaan aika monella lamppu syttyä miksi Musk joka haluaa kaiken mahdollisimman halvalla ostaa kiinasta kasapäin akkuja omien sijaan.
Valitettavasti tuo ei perustu mihinkään faktoihin, vaan jonkun päästään heittämiin arvioihin että Tesla tekee puolella hintaa kuin kilpailijat akkupaketteja. Silti Tesla hankkii halvimpiin malleihinsa akkupaketit ulkopuolelta, koska haluaa niihin kalleimmat akut?
Perustuuko tämä yhtään mihinkään muuhun kuin toiveajatteluun? Ihan yhtä hyvin voi olla 50% kalliimpaa, kun ovat menneet oman tuotantonsa 4680:n kanssa ryssimään.Lähempänä totuutta on 20% halvempi tai muuta vastaava.
Mitä nyt lukenut vuosia sitten juurikin Teslan akkupaketeista artikkeleita ja vertasivat keskimääräisiin hintoihin. Tesla ja kinukit on alle keskihintojen. Tuossa ylempänä arvio että 2026 keskimäärin akkupaketin kWh olisi sen maagisen alle sata dollaria. Teslalla ja kiinalaisilla jo varmastikin siinä vaiheessa kasilla alkava hinta.Perustuuko tämä yhtään mihinkään muuhun kuin toiveajatteluun? Ihan yhtä hyvin voi olla 50% kalliimpaa, kun ovat menneet oman tuotantonsa 4680:n kanssa ryssimään.
Eihän tuollaisella vuosia sitten esitettyihin arvailuihin perustuneella "infolla" ole mitään totuusarvoa nykyhetkessä. Varsinkin, kun Kiina on sinä aikana vetänyt vasemmalta ohi ja Tesla keula edellä 4680:n tolppaan. Lainaamasi artikkelikin totesi, että kiinalaisilla on jo skaalaetua vs. muut. Sitä se Teslakin varmaan hyödyntää, kun sieltä ostaa akkujaan.Mitä nyt lukenut vuosia sitten juurikin Teslan akkupaketeista artikkeleita ja vertasivat keskimääräisiin hintoihin. Tesla ja kinukit on alle keskihintojen. Tuossa ylempänä arvio että 2026 keskimäärin akkupaketin kWh olisi sen maagisen alle sata dollaria. Teslalla ja kiinalaisilla jo varmastikin siinä vaiheessa kasilla alkava hinta.
En ymmärrä mitä totuusarvoa etsit, mutta eri akkukemiat eri hintaisia ja energiatiheys aivan toista. Tuon tarkoituksena oli lähinnä näyttää hintahaitaria mitä keskimäärin autonvalmistajat ovat maksaneet. Tuon 2020 jälkeen tesloissa on enenevissä määrin alettu käyttämään lfp akkuja, mikä entisestään sataa Teslan laariin verrattuna esim stellantikseen ja muihin länsimaalaisiin autonvalmistajiin.Eihän tuollaisella vuosia sitten esitettyihin arvailuihin perustuneella "infolla" ole mitään totuusarvoa nykyhetkessä. Varsinkin, kun Kiina on sinä aikana vetänyt vasemmalta ohi ja Tesla keula edellä 4680:n tolppaan. Lainaamasi artikkelikin totesi, että kiinalaisilla on jo skaalaetua vs. muut. Sitä se Teslakin varmaan hyödyntää, kun sieltä ostaa akkujaan.
En ymmärrä mitä totuusarvoa etsit, mutta eri akkukemiat eri hintaisia ja energiatiheys aivan toista. Tuon tarkoituksena oli lähinnä näyttää hintahaitaria mitä keskimäärin autonvalmistajat ovat maksaneet. Tuon 2020 jälkeen tesloissa on enenevissä määrin alettu käyttämään lfp akkuja, mikä entisestään sataa Teslan laariin verrattuna esim stellantikseen ja muihin länsimaalaisiin autonvalmistajiin.
Todennäköisesti muutaman vuoden sisällä 3/y käyttää lmfp/lfp akkuja 7-80% autoissaan nykyisen puolen sijaan ja jos tavoite bydillä/catlilla painaa hinnat alas niin tuskin se Tesla niistä akuista maksaa 90 dollaria kWh vuonna 2026.
Ilmeisesti sinulla on joku pakonomainen tarve uskotella itsellesi, että Tesla on jotenkin pelissä edellä, kun jossain 2016 tienoilla siltä vielä näytti? Miten joku LFP akun käyttö muka Teslan laariin sataisi, kun muutkin voivat niihin siirtyä tai ovat jo siirtyneet. Jopa Teslaa helpompi temppu, kun ei tarvitse märehtiä mitä helvettiä sille meidän akkutehtaalle tehtäisiin.En ymmärrä mitä totuusarvoa etsit, mutta eri akkukemiat eri hintaisia ja energiatiheys aivan toista. Tuon tarkoituksena oli lähinnä näyttää hintahaitaria mitä keskimäärin autonvalmistajat ovat maksaneet. Tuon 2020 jälkeen tesloissa on enenevissä määrin alettu käyttämään lfp akkuja, mikä entisestään sataa Teslan laariin verrattuna esim stellantikseen ja muihin länsimaalaisiin autonvalmistajiin.
Todennäköisesti muutaman vuoden sisällä 3/y käyttää lmfp/lfp akkuja 7-80% autoissaan nykyisen puolen sijaan ja jos tavoite bydillä/catlilla painaa hinnat alas niin tuskin se Tesla niistä akuista maksaa 90 dollaria kWh vuonna 2026.
En ole väittänytkään että Tesla saisi lfp akkuja kiinalaisia halvemmalla lähinnä eurooppalaisia/jenkkivalmistajia. Tässähän oli kyse kokoajan että saa sovittua autoteollisuutta keskimäärin halvempia akkuhintoja. Jos esim Ford maksaisi sen lfp akusta 130 dollaria kWh niin Tesla 105 dollaria. Tämähän pohjautuu pitkälti monin kertaisiin määriin mitä tietty valmistaja ostaa kyseisiä akkuja.LFP akkujen yleistyminen tarkoittaa että Tesla maksaa enemmän akuistaan kuin kilpailijat. LFP/LFMP/vastaavat tulevat nimittäin myös kaikissa kiinalaisissa autoissa, eli BYDeissä, NIOssa, etc. Ja niille se akkupaketin hinta on alle Teslan hinnan. Teslan akkukapasiteetista erittäin suuri osa on ulkopuoliselta toimittajalta ostettua, jos ei BYD/CATL, niin sitten Panasonic/LG. Samalla tavalla muutkin valmistajat niitä ostavat, joten ei tässä kohdin kyllä ihan älyttömiä hintaetuja tule.
Tuo taulukko jonka esitit ei vain taida perustua mihinkään todelliseen hintatasoon, vaan ainoastaan kaverin arvailuun. Kannattaa nyt myös huomioida, että kyseinen lafka on TSLA suosittelija (omilla tavoitehinnoillaan, vaikka eivät ehkä ihan Cathy tasolle pääse - vaikea sanoa kun ovat tuhonneet vanhat postaukset), joten jollakin sitä sijoitusneuvontaa pitää perustella.
Niinhän ne muut valmistajat siirtyvätkin. Hyvänä esimerkkinä uudet sähkö mustangit ja tämä ex30 volvolta jne. Ei ole mitään pakkomiellettä mitään tiettyä autonvalmistajaa uskotella mihinkään, taitaa sinulla lähinnä olla jotain patoumia Teslaa kohtaan ja et ole sellaista koskaan ostamassa?Ilmeisesti sinulla on joku pakonomainen tarve uskotella itsellesi, että Tesla on jotenkin pelissä edellä, kun jossain 2016 tienoilla siltä vielä näytti? Miten joku LFP akun käyttö muka Teslan laariin sataisi, kun muutkin voivat niihin siirtyä tai ovat jo siirtyneet. Jopa Teslaa helpompi temppu, kun ei tarvitse märehtiä mitä helvettiä sille meidän akkutehtaalle tehtäisiin.
Kyllähän se Teslan laariin on jo vuosia satanut kun muut ostaa vanhempaa ncm generaatiota kalliimmalla kuin Teslalla kohtuu priimaa ncm energiatiheydeltään halvemmalla, jonka lisäksi lfp nykyisin noin puolet akuista kun toisilla valmistajilla alkaa vasta tulemaan, pois lukien kiinalaiset valmistajat (ei niitä vielä Suomessa juuri myydäkään). Kiinalaiset tuo kilpailua kunhan alkavat Eurooppaan tulemaan, nythän ne lähinnä myyvät kotimaassaan.
“For the Cell Factory, for the Texas 4680 factory, we are part way through building and commissioning and installing and operating, will be 70% lower capex per gigawatt hour than typical cell factories when fully ramped in line with what we described on Battery Day. And we’re continuing to further pursue densification and investment reduction opportunities in future factory buildouts like in Nevada.”
“On the cell design, we’re in production with not only the first generation tabless cell we unveiled on Battery Day, but a second more manufacturable version in Texas today. On the cathode material side, we have a number of activities underway per the Battery Day roadmap. For lithium, our Corpus Christi Lithium Refinery breaks ground this May. Our goal is to start commissioning portions of the facility for the end of the year. The refinery uses the sulfate-free refining process with reduced process costs, no acid or caustic reagents, and lower embodied energy. It actually produces a beneficial byproduct that can be re-purposed in construction materials.”
Jännästi puhutaan 70% kuluista, kun ollaan täydessä tuotannossa, mutta mikäs se "typical" verrokki sitten on. Samaa NCM patterikemiaa varmaan, jolloin se todellinen kilpailukyky voi olla heikohko riippuen milloin edes saavat rampattua tuotannon ylös.Teslan akuista annettiin päivitys sijoittajille viime kvartaaliraportissa. Linkin päässä enempikin asiaa mukaanlukien kommentti saannoista.
Tässä on kuule useamman toimesta yritetty vääntää sinulle ratakiskosta väitteitesi virheet ja silti hirtät kiinni samoihin useita vuosia vanhoihin arvauksiin. Ei mitään tolkkua toiminnassa ellei ole T-lasit haittaamassa tilannearviota.Niinhän ne muut valmistajat siirtyvätkin. Hyvänä esimerkkinä uudet sähkö mustangit ja tämä ex30 volvolta jne. Ei ole mitään pakkomiellettä mitään tiettyä autonvalmistajaa uskotella mihinkään, taitaa sinulla lähinnä olla jotain patoumia Teslaa kohtaan ja et ole sellaista koskaan ostamassa?
Jännästi puhutaan 70% kuluista, kun ollaan täydessä tuotannossa, mutta mikäs se "typical" verrokki sitten on. Samaa NCM patterikemiaa varmaan, jolloin se todellinen kilpailukyky voi olla heikohko riippuen milloin edes saavat rampattua tuotannon ylös.
Aaa, totta. Taisin tätä itsekin naureskella ketjussa jo aiemmin...Huomaa että tuossa puhutaan capexeista eli tehtaan ylösajo yms ovat väitetysti 70% halvempaa, ei itse akkujen tuottaminen. Ja vain luoja tietää mikä tuo verrokki edes on mitä Tesla käyttää.
Onko tällaisesta edes yhden linkin verran viitettä jossain? Bulkkikamassa reilu 20% ero on posketon.En ole väittänytkään että Tesla saisi lfp akkuja kiinalaisia halvemmalla lähinnä eurooppalaisia/jenkkivalmistajia. Tässähän oli kyse kokoajan että saa sovittua autoteollisuutta keskimäärin halvempia akkuhintoja. Jos esim Ford maksaisi sen lfp akusta 130 dollaria kWh niin Tesla 105 dollaria. Tämähän pohjautuu pitkälti monin kertaisiin määriin mitä tietty valmistaja ostaa kyseisiä akkuja.