Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jännästi puhutaan 70% kuluista, kun ollaan täydessä tuotannossa, mutta mikäs se "typical" verrokki sitten on. Samaa NCM patterikemiaa varmaan, jolloin se todellinen kilpailukyky voi olla heikohko riippuen milloin edes saavat rampattua tuotannon ylös.
Ei puhuta kuluista yhtään mitään. Puhutaan CAPEX:ista eli tehtaan / koneiden hinnasta. Siitä paljonko yksi kWh maksaa ei mainita mitään...
 
Uusimmassa softaversiossa 2023.20.4.1 voi huolto-valikosta katsella kaikkien kameroiden kuvaa. Jos ei muuta, niin voi ainakin vilkaista näkeekö kamerat edessä jotain likaa tai lasin sisäpuolista harmaata kalvoa, jos viipperät pyyhkii turhaan.

 
Uusimmassa softaversiossa 2023.20.4.1 voi huolto-valikosta katsella kaikkien kameroiden kuvaa. Jos ei muuta, niin voi ainakin vilkaista näkeekö kamerat edessä jotain likaa tai lasin sisäpuolista harmaata kalvoa, jos viipperät pyyhkii turhaan.


Pyyhkijöihin on tulossa parannusta:
 

Näyttäisi olevan pari vuotta vanhaa rautaa nykyisissä hw4 autoissa eli olisko kehitysvaiheessa vielä ja cybertruckiin sitten viimeisin vedos?
 
Mikä korjauskynä sopii valkoiseen Model Y malliin? Konepellissä pari kiveniskemää jotka voisin korjata. Vempeleessä on myynnissä kyllä joku, mutta sen ohjeissa sanotaan että tarvitaan myös lakka metalliväreille, mutta mukana ei ole lakkaa/eikä sitä edes myydä vempeleessä. Mutta onko tuo Teslan väri metalliväri ja tarviiko siis lakkaa?

Motonetistä saisi monenmoista valkoista kanssa halvalla, mutta onko mikään oikea sävy?
 

Näyttäisi olevan pari vuotta vanhaa rautaa nykyisissä hw4 autoissa eli olisko kehitysvaiheessa vielä ja cybertruckiin sitten viimeisin vedos?


En ymmärrä mitä tarkoitat?

Tuo tutka on Teslan kehittämä ja ollut jo jonkin aikaa putkessa.


 
Mikä korjauskynä sopii valkoiseen Model Y malliin? Konepellissä pari kiveniskemää jotka voisin korjata. Vempeleessä on myynnissä kyllä joku, mutta sen ohjeissa sanotaan että tarvitaan myös lakka metalliväreille, mutta mukana ei ole lakkaa/eikä sitä edes myydä vempeleessä. Mutta onko tuo Teslan väri metalliväri ja tarviiko siis lakkaa?

Motonetistä saisi monenmoista valkoista kanssa halvalla, mutta onko mikään oikea sävy?

Googlaa vaikka "Tesla repair pen". Niin yleinen auto että löytyy varmasti oikea sävy ja lakka.
 

Näyttäisi olevan pari vuotta vanhaa rautaa nykyisissä hw4 autoissa eli olisko kehitysvaiheessa vielä ja cybertruckiin sitten viimeisin vedos?


HW4 ei ole niin suuri kehitysharppaus kuin luulet. Esim. CPU:t on samaa arkkitehtuuria kuin HW3:n, lisätty vain muutama core lisää.

Tuo tutka on Teslan kehittämä ja ollut jo jonkin aikaa putkessa.

Eiköhän tutka ole vain Tesla brandatty, ei varsinaisesti Teslan kehittämä.
 
Niin jäänyt unholaan se matkustajaton ilmastointi. Ei tule puhallusta taakse jos vain kuljettaja autossa. (Ei matkustajan ilmanvaihtoa päällä)
 
Niin jäänyt unholaan se matkustajaton ilmastointi. Ei tule puhallusta taakse jos vain kuljettaja autossa. (Ei matkustajan ilmanvaihtoa päällä)
Mielestäni ei tullut taakse automaattisesti kun viimeksi siellä joku istui. Piti erikseen aktivoida.
 
HW4 ei ole niin suuri kehitysharppaus kuin luulet. Esim. CPU:t on samaa arkkitehtuuria kuin HW3:n, lisätty vain muutama core lisää.

CPU:t nyt ei ole tuon homman pihvi, nehän vain orkestroivat koko hommaa. Laskentahommaan on GPU + Neural Processorit + Signaaliprosessori.

Toistaiseksi kukaan Teslan lisäksi ei tiedä yksityiskohtia HW4:stä.

Eiköhän tutka ole vain Tesla brandatty, ei varsinaisesti Teslan kehittämä.

Todisteita tähän?

Piirikortin painatuksista ja viranomaisille lähetetystä dokumentaatiosta päätellen kyseessä on (tietenkin) Teslan oma komponentti softineen.
 
Teslahan nimenomaan harrastaa sitä "vertikaalista integrointia" eikä shoppaile alihankkijoilta?

En silti yhtään tiedä missä määrin, tuskin tukivarsia, jarruosia ym kannattaa itse tehdä vaan ostaa Ali Hankkijalta.
 
Eli siinä saattaa olla vielä erikseen ettei pelkästään riitä etumatkustaja vaan "kolmialueilmastointi" riippuen siitä onko edessä/takana ihmisiä.

"Noice." :joy:
 
  • Tykkää
Reactions: miu
CPU:t nyt ei ole tuon homman pihvi, nehän vain orkestroivat koko hommaa. Laskentahommaan on GPU + Neural Processorit + Signaaliprosessori.

Ei, Teslan kohdalla GPU ei ole siihen laskentaan, vaan ne Exynos piirit nimenomaan. Niissä on mukana "TRIP" osat (varmaankin Elonin keksimä nimi), jotka hoitavat laskennan mitä tulee "neural prosessointiin". AMD:n GPU:t ovat siihen infotainmenttiin HW4:ssa.


Kyseessä ei ole kovinkaan suuri hyppäys vanhaan nähden tehoissa.

Toistaiseksi kukaan Teslan lisäksi ei tiedä yksityiskohtia HW4:stä.

Kun se on täysin purettu jo aukikin (myös kernelimodulit), niin ei ne kovin piilossa ole. Kyseessä on Samsungin kokoama / alihankittu / koottu piiri mitä tulee ARM-osioihin. Kyseessä on samantapainen ratkaisu kuin Googlen Pixeleissä nykyisin.

Piirikortin painatuksista ja viranomaisille lähetetystä dokumentaatiosta päätellen kyseessä on (tietenkin) Teslan oma komponentti softineen.

FCC:n dokumenteista ei käy selville valmistajaa tai suunnittelijaa, nehän eivät ole sitä varten. Noi ovat lähtökohtaisesti FCC:llä testattavana että ne täyttävät sähkömagneettiset hyväksynnät ja niistä vastaavana on jokin osapuoli. Uskotko oikeasti että Volkswagenin leikki RC-autoissa on leluvalmistajan itse suunnittelema piiri? Silti kyseinen 2,4GHz Wifi piiri on merkitty FCC:llä May Cheong Toy Products Fty. Ltd.:lle.

Teslan tiedetään ottaneen tutkaa varten yhteyttä eri valmistajiin, joten eiköhän siellä ole vain jonkun toisen valmistajan "custom-piiri" (custom voi tarkoittaa ihan pelkkää firmwareakin tai mitä tahansa siitä väliltä), jonka Tesla on sitten itselleen FCC:n osalta sertifioinut, koska Tesla on siitä vastuussa kuitenkin.
 
Mikä korjauskynä sopii valkoiseen Model Y malliin? Konepellissä pari kiveniskemää jotka voisin korjata. Vempeleessä on myynnissä kyllä joku, mutta sen ohjeissa sanotaan että tarvitaan myös lakka metalliväreille, mutta mukana ei ole lakkaa/eikä sitä edes myydä vempeleessä. Mutta onko tuo Teslan väri metalliväri ja tarviiko siis lakkaa?

Motonetistä saisi monenmoista valkoista kanssa halvalla, mutta onko mikään oikea sävy?
Tuo teslan valkoinen on kolmikerros maali, joten suurinosa korjauskynistä tulee kolmessa putelissa. Itse juuri painin ko. ongelman kanssa ja ainoa mistä sain yhdessä putelissa oli ameriikasta dr.colourchipin paketti. Toki pieni sävyero on.
 
Siis Teslan hw4 tutkahan on kaikella todennäköisyydellä Arbe Roboticsin valmistama Phoenix, eikai täällä kukaan oikeasti kuvittele että Tesla kehittäisi itse tutkan? Softaa toki mutta itse rauta tulee ulkoa kuten tuli aikaisemminkin (Continental).
 

Aikamoinen kuppipenkki tulossa highlandiin jos pitää paikkansa myös tuuletettuna. Nuo tunnelmavalaistukset kyllä turhaa potaskaa, mutta parempi äänentoisto hyvä juttu.

Imo ihan kiva myös jotain pientä lisävaloa sisuksiin, onhan teslat aika pimeitä autoja yöllä sisältä vrt. mihin tahansa muuhun. Ja jos joku tykkää täydellisestä pimeydestä, niin valot saa varmastikkin pois. Penkkien tuuletus on älyttömän hyvä uudistus, nykyiset penkit ovat todella hiostavia helteellä keinonahkoineen.
 
Siis Teslan hw4 tutkahan on kaikella todennäköisyydellä Arbe Roboticsin valmistama Phoenix, eikai täällä kukaan oikeasti kuvittele että Tesla kehittäisi itse tutkan? Softaa toki mutta itse rauta tulee ulkoa kuten tuli aikaisemminkin (Continental).
En itse ainakaan usko. Osat ne hankkii muualta ja tekee itse softan. Kuten niissä piirien kanssa korona-aikaan. Otettiin toinen valmistaja ja käännettiin oma softa siihen. Ongelma tietenkin näissä on että kun vaihtuu toimittaja ja koko alusta, niin softa pirstaloituu kun sen pitää tukea n+1 toimittajaa/piiriä jne.
 
En ymmärrä mitä tarkoitat?

Tuo tutka on Teslan kehittämä ja ollut jo jonkin aikaa putkessa.


AMD Zynq™ SoC
Ihan bulkki kamaa tuo piiri mitä noissa hw4 Ässissä tällä hetkellä käytössä ja päiväys -21 vuodelta.
Voi korjata jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että tuollaisia piirejä käyttävät monet autonvalmistajat koska tuollaisessa on vapaat kädet ohjelmoida oma softa ja Teslalla intressi juurikin omiin ohjelmistoihin skaalata rauta.
Oli aikaisemmin artikkeleita että Tesla suunnittelee omaa tutkaa ja epäilen tosiaan että se nähdään vasta cybertruckissa just my 50 cents.
 
AMD Zynq™ SoC
Ihan bulkki kamaa tuo piiri mitä noissa hw4 Ässissä tällä hetkellä käytössä ja päiväys -21 vuodelta.
Voi korjata jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että tuollaisia piirejä käyttävät monet autonvalmistajat koska tuollaisessa on vapaat kädet ohjelmoida oma softa ja Teslalla intressi juurikin omiin ohjelmistoihin skaalata rauta.
Oli aikaisemmin artikkeleita että Tesla suunnittelee omaa tutkaa ja epäilen tosiaan että se nähdään vasta cybertruckissa just my 50 cents.
Eiköhän se tämä sama tutka ole. En usko että tulisi muuta.
 
Imo ihan kiva myös jotain pientä lisävaloa sisuksiin, onhan teslat aika pimeitä autoja yöllä sisältä vrt. mihin tahansa muuhun. Ja jos joku tykkää täydellisestä pimeydestä, niin valot saa varmastikkin pois. Penkkien tuuletus on älyttömän hyvä uudistus, nykyiset penkit ovat todella hiostavia helteellä keinonahkoineen.
Jep viilennetyt penkit varmaan monelle passaa. Lähinnä hetken huumaa monelle nuo ambientlightit ja toivottavasti saa ne kukin haluava pois päältä. Ei minulla ole oikein noille käyttöä, mutta epäilen että onko noista jopa haittaa jossain määrin häikäisemään/sokeuttamaan hetkellisesti silmiä tietyissä tilanteissa.
Gerüchte über neues Tesla Model 3: Belüftete Sitze, Ambiente-Licht, Akku mit LMFP-Chemie
Tuon mukaan se halpuutus alkaa ilmeisesti sitten uudella lmfp akulla longrangessa. Liekö sitten karvalakki perus lfp akulla.
 
Jep viilennetyt penkit varmaan monelle passaa. Lähinnä hetken huumaa monelle nuo ambientlightit ja toivottavasti saa ne kukin haluava pois päältä. Ei minulla ole oikein noille käyttöä, mutta epäilen että onko noista jopa haittaa jossain määrin häikäisemään/sokeuttamaan hetkellisesti silmiä tietyissä tilanteissa.
Gerüchte über neues Tesla Model 3: Belüftete Sitze, Ambiente-Licht, Akku mit LMFP-Chemie
Tuon mukaan se halpuutus alkaa ilmeisesti sitten uudella lmfp akulla longrangessa. Liekö sitten karvalakki perus lfp akulla.
Miten muissa on tehty viilennys? Kuvissa näyttää että Teslassa on tuuletin penkissä.
 
Kaikissa se tehdään samalla lailla. Useita pieniä tuulettimia istuin- ja selkänojassa.

e: Empä tiedä onko tuo tuuletin tuossa pätkässä...
 
Miten muissa on tehty viilennys? Kuvissa näyttää että Teslassa on tuuletin penkissä.
Jep ei ne kovin kummoisia viilennyksiä anna. Huomaa edelliset Ässien viilentävät penkit silkkipaperitesteillä. Pääasia varmaan on ettei niin nahkealta tunnu ja jos etänä viilentää kuuman auton voi olla mielekkyys istahtaa parempi kuin tulikuumaan jakkaraan.
 
AMD Zynq™ SoC
Ihan bulkki kamaa tuo piiri mitä noissa hw4 Ässissä tällä hetkellä käytössä ja päiväys -21 vuodelta.
Voi korjata jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että tuollaisia piirejä käyttävät monet autonvalmistajat koska tuollaisessa on vapaat kädet ohjelmoida oma softa ja Teslalla intressi juurikin omiin ohjelmistoihin skaalata rauta.
Oli aikaisemmin artikkeleita että Tesla suunnittelee omaa tutkaa ja epäilen tosiaan että se nähdään vasta cybertruckissa just my 50 cents.

Käsittääkseni on täysin jatkumoa heidän omassa talossa suunnittelemalla HW3 chipille, jota oli eräs Jim Keller suunnittelemassa. Siinäkin oli jo 6B transistoria, ja on kahdennettu.

Käsitykseni mukaan HW4 on jotain 9+B transistoria.

Siellä on AMD:n rauta sitten infotainment systeemissä, se on teholuokkaa PS5.
 
Käsittääkseni on täysin jatkumoa heidän omassa talossa suunnittelemalla HW3 chipille, jota oli eräs Jim Keller suunnittelemassa. Siinäkin oli jo 6B transistoria, ja on kahdennettu.

Käsitykseni mukaan HW4 on jotain 9+B transistoria.

Siellä on AMD:n rauta sitten infotainment systeemissä, se on teholuokkaa PS5.
Ei ole enää HW3 kahdennettu. Loppui teho ja jakoivat kuormaa molemmille. Mistä tuli ongelmaa että kahden piirin välinen kommunikointi ei toiminut riittävän nopeasti ja joutuivat sitä kehittämään eteenpäin.

Toistaiseksi vain S ja X on tuon AMDn kyljessä se näyttis.
 
Käsittääkseni on täysin jatkumoa heidän omassa talossa suunnittelemalla HW3 chipille, jota oli eräs Jim Keller suunnittelemassa. Siinäkin oli jo 6B transistoria, ja on kahdennettu.

Käsitykseni mukaan HW4 on jotain 9+B transistoria.

Siellä on AMD:n rauta sitten infotainment systeemissä, se on teholuokkaa PS5.

Toi Xilinxin FPGA on tutkan sisällä.

Ei siis HW3/4 sisällä.
 
Siis Teslan hw4 tutkahan on kaikella todennäköisyydellä Arbe Roboticsin valmistama Phoenix, eikai täällä kukaan oikeasti kuvittele että Tesla kehittäisi itse tutkan? Softaa toki mutta itse rauta tulee ulkoa kuten tuli aikaisemminkin (Continental).

Edelleenkin, tuskin on. Voisitteko hieman edes tutustua asioihin ennen kuin heittelette näitä juttuja tänne?

Arben tutkassa on paljon eroja Teslan ratkaisuun. Muunmuassa tämä oma piirinsä:

arbe-automotive-radar-imaging-processor.jpg


Tesla tosiaan käyttää sen sijaan Xilinxin FPGA:ta oman ratkaisunsa pohjana.
 
Ei ole enää HW3 kahdennettu. Loppui teho ja jakoivat kuormaa molemmille. Mistä tuli ongelmaa että kahden piirin välinen kommunikointi ei toiminut riittävän nopeasti ja joutuivat sitä kehittämään eteenpäin.

Toistaiseksi vain S ja X on tuon AMDn kyljessä se näyttis.
Mistä luit tuon, että ei ole enää kahdennettu? Muistan kyllä kanssa kuulleeni jotain vastaavaa mutta en mistään nyt heti löytänyt, tosin Google on nykyään sellaista paskaa, että ei mikään ihme.
 
Mistä luit tuon, että ei ole enää kahdennettu? Muistan kyllä kanssa kuulleeni jotain vastaavaa mutta en mistään nyt heti löytänyt, tosin Google on nykyään sellaista paskaa, että ei mikään ihme.
Teslan fsd beta release noteissa on ollut fiitsöreitä siihen suuntaan ettei kaikkea ole enää kahdennettu ajamalla täysin samaa pinoa yhtä aikaa eri piireissä.
 
Mistä luit tuon, että ei ole enää kahdennettu? Muistan kyllä kanssa kuulleeni jotain vastaavaa mutta en mistään nyt heti löytänyt, tosin Google on nykyään sellaista paskaa, että ei mikään ihme.
Greenin Twitterista.
 
Ei, Teslan kohdalla GPU ei ole siihen laskentaan, vaan ne Exynos piirit nimenomaan. Niissä on mukana "TRIP" osat (varmaankin Elonin keksimä nimi), jotka hoitavat laskennan mitä tulee "neural prosessointiin".

Mitä Exynos-piirejä? Ei Teslassa sellaisia ole.

Ja totta hemmetissä tuon FSD tietokoneen sisällä on GPU, jota käytetään kameroista tulevan videokuvan esikäsittelyyn. Eikä CPU:lla mitään neuroverkkolaskentaa tehdä, ei niissä riitä laskentakyky siihen.

Tässä kuva siitä mitä HW3 pitää sisällään.

Yksi NPU (Neural Processing Unit) vie tilaa sirulta enemmän kuin kaikki ARM-ytimet yhteensä... Ja suurin osa pinta-alasta kuluu NPU * 2 + GPU yhistelmään.

800px-tesla_fsd_die_%28annotated%29.png


FSD tietokone on Teslan suunnittelema. HW3 siru on Samsungin (Teksasissa, 14nm) valmistama, mutta HW4:n huhuttiin tulevan TSMC:n tehtaasta.
 
Mitä Exynos-piirejä? Ei Teslassa sellaisia ole.

Ja totta hemmetissä tuon FSD tietokoneen sisällä on GPU, jota käytetään kameroista tulevan videokuvan esikäsittelyyn. Eikä CPU:lla mitään neuroverkkolaskentaa tehdä, ei niissä riitä laskentakyky siihen.

Tässä kuva siitä mitä HW3 pitää sisällään.

Yksi NPU (Neural Processing Unit) vie tilaa sirulta enemmän kuin kaikki ARM-ytimet yhteensä... Ja suurin osa pinta-alasta kuluu NPU * 2 + GPU yhistelmään.

800px-tesla_fsd_die_%28annotated%29.png


FSD tietokone on Teslan suunnittelema. HW3 siru on Samsungin (Teksasissa, 14nm) valmistama, mutta HW4:n huhuttiin tulevan TSMC:n tehtaasta.
Kameroiden kuvat käsitellään tuossa ISP:ssa ja GPU on vasta kaiken jälkeen tekemässä jälkikäsittelyä. HW4 GPU on pienentynyt. GPUlla ei oikeastaan tehdä HW3:ssa juuri mitään.

Edit. HW3 on Cortex ARM ja HW4 perustuu Samsungin Exynosiin.

 
Mitä Exynos-piirejä? Ei Teslassa sellaisia ole.

Eikö? Sittenhän Teslan on turha toki laittaa mitään mainintoja Exynoksesta heidän omaan forkkiinsa..


Kai tiesit ettei tuo GPU:kaan ole Teslan kehittämä, vaan ihan perus Mali? Tuossa piirissä on suurin osa ulkopuolelta ostettuja palasia.

Ja totta hemmetissä tuon FSD tietokoneen sisällä on GPU, jota käytetään kameroista tulevan videokuvan esikäsittelyyn. Eikä CPU:lla mitään neuroverkkolaskentaa tehdä, ei niissä riitä laskentakyky siihen.

Eiköhän ne mene ISP:lle tässä tapauksessa ensin (koska sellainen piiristä löytyy) ja sen jälkeen mahdollisesti CPU/NPU yhdistelmälle. Tuossa piirissä oleva Malin GPU (G71, Mali-G71) ei ole kovinkaan suuritehoinen, joten sillä ei ihmeitä tehdä. Ei kannata nyt peilata miten asiat tehdään oppimispuolella, koska Teslan autothan eivät opi ajaessa mitään (piirissä ei ole muistia tai tehoa sitä varten, se pitää syöttää ensin muualle).

Senhän takia Teslalla on matriisioperaatioihin omat lisäprosessorinsa, ettei tarvitse käyttää yleiskäyttöistä GPU:ta näihin hommiin (kuten joskus niin Teslan materiaaleista halusit todeta, ettei NVIDIA:n yleiskäyttöiset GPU:t kelvanneet - vaikka todellisuus lienee raha).

FSD tietokone on Teslan suunnittelema. HW3 siru on Samsungin (Teksasissa, 14nm) valmistama, mutta HW4:n huhuttiin tulevan TSMC:n tehtaasta.

Sulla on vielä paljon sulateltavaa tässä fanboy-touhussa, kaikki ei aina olekaan miltä ne päällepäin näyttävät. Monimutkaisen piirin suunnittelu, mukaan lukien CPU, muistiohjaimien ja vastaavien kanssa ei ole sellaista mitä aloitetaan tyhjältä pöydältä. Eikä Teslakaan niin tehnyt, vaan osti Samsungilta alihankintana kehitystyötä jotta saivat perusosaset yhdistettyä. NPU voi olla Teslan suunnittelema, mutta toisaalta se on CPU:ta huomattavasti yksinkertaisempi suunnitellakin (ja syyn jätän kyllä nyt ihan sinulle itse selvitettäväksi, koska veikkaan että selitykset menisivät korvasta toiseen).

HW4:ssa jatkavat samaa touhua, itseasiassa kyseinen piiri on pitkälti sama kuin HW3, sitä on ainoastaan kasvatettu leveyssuunnassa ja kellojen osalta. Arkkitehtuuri lienee edelleen A72 jostain käsittämättömästä syystä, mutta ehkä niiden softa ei nyt taivu uudemmalle ihan helposti.
 
Lähinnä hetken huumaa monelle nuo ambientlightit ja toivottavasti saa ne kukin haluava pois päältä. Ei minulla ole oikein noille käyttöä, mutta epäilen että onko noista jopa haittaa jossain määrin häikäisemään/sokeuttamaan hetkellisesti silmiä tietyissä tilanteissa.

Ei kai ne häikäise, jos valon saa oikeasti punaiseksi. Silloin ei pitäisi edes pimeänäköä haitata. Ei ainakaan edellisissä autoissa pieni valaistus siellä täällä ole haitannut (vaikka RGB ominaisuudella mitään tehnytkään, säädin aina punaiseksi), mutta kaikkihan riippuu suunnittelusta missä ne valot ovat.
 
Lähinnä hetken huumaa monelle nuo ambientlightit ja toivottavasti saa ne kukin haluava pois päältä.

Ei kyllä tule heti mieleen, et missä autoisi olisi ikinä häikäissyt nuo ambientit. Plus noita pystyy aina säätämään värin ja kirkkauden puolesta (ja ne osaa säätyä myös normiautoissa itsekseen). Joten turha kai tätä on pelätä.
 
En tiiä mitä tarkoitat tässä yhteydessä karvalakkimallilla. Kyseessähän on facelift joissa yleensä myös tulee joitain parannuksia ja muutoksia myös sisustaan.
 
Itse olen kyllä yhdistänyt (niin nettijuttujen kuin muidenkin) pohjalta tuon Highlandin Model 3:n faceliftiin. Eihän tuosta ole kuin vasta viimeaikoina alkanut tulemaan näitä huhuja että mitä muutoksia siellä mahdollisesti olisi muuta kuin ulkokuoren osalta.
 
Nyt puhutaan Highlightista ja Highlanderista, meneekö sekaisin nämä? Highlander on se facelift versio yleisesti, tämä Highlight on jotain muuta enkä tiedä tarkkaan mikä se on
 
Nyt puhutaan Highlightista ja Highlanderista, meneekö sekaisin nämä? Highlander on se facelift versio yleisesti, tämä Highlight on jotain muuta enkä tiedä tarkkaan mikä se on
Oletin että tuossa oli joku typo, mutta jos se on joku halpamalli niin menny kyllä täysin itseltä ohi :D
 
Joo meni sekaisin, highlandia tarkoitin.

Tämäkin on vaan foorumi lätinää eikä kukaan tiedä oikeasti mitä sieltä on tulossa. Monet vaan puhuu Teslasta negatiivisesti ja olettaa, että kaikessa vain koitetaan säästää jne. No varmaan koittavatkin säästää, kukapa ei, mutta ei tuo Highland facelift nyt sentään millään pahvi korilla ja puutarhatuoleilla tule.
 
Tämäkin on vaan foorumi lätinää eikä kukaan tiedä oikeasti mitä sieltä on tulossa. Monet vaan puhuu Teslasta negatiivisesti ja olettaa, että kaikessa vain koitetaan säästää jne. No varmaan koittavatkin säästää, kukapa ei, mutta ei tuo Highland facelift nyt sentään millään pahvi korilla ja puutarhatuoleilla tule.

Kyllähän tuo teslan tavoite yksinkertaistaa, karsia ja säästää on ihan selvyys, ei mikään foorumilaisten harhaluulo. En silti usko että tuo facelift varsinaisesti tuosta mitenkään karvalakkiintuu, eiköhän ne vaan koita yksinkertaistaa valmistusta yhdistelemällä asioita ja karsimalla komponenttien määrää ja sitä kautta saada tuotetta halvemmaksi.
 
Vaihtaisivat nyt ainakin noi järkyttävän näköiset pölykapselit. Onneksi toki ovat ainoastaan kapselit ja alta löytyy ihan fiksun näköinen vanne.
 
Kyllähän tuo teslan tavoite yksinkertaistaa, karsia ja säästää on ihan selvyys, ei mikään foorumilaisten harhaluulo. En silti usko että tuo facelift varsinaisesti tuosta mitenkään karvalakkiintuu, eiköhän ne vaan koita yksinkertaistaa valmistusta yhdistelemällä asioita ja karsimalla komponenttien määrää ja sitä kautta saada tuotetta halvemmaksi.
Tuossa aiemmin linkatussa oli hyvä lause, joka mielestäni kuvaa hyvin Teslan perusperiaatteen (ihan päivityksen ulkopuolellakin):
In other words, this is an update made for Tesla, not its customers.

Tähän asti Tesla on pärjännyt, kun "ota tai jätä" on ollut kilpailukykyinen kokonaisuus. Nyt ei tahdo enää hintakaan riittää pumppaamaan kysyntää tuotannon tahtia ylös. Veikkaan, että muutamien isojen oppirahojen jälkeen Teslastakin kuoriutuu lopulta ihan perinteinen autoteollisuuden hyväksi todettuja lainalaisuuksia noudattavat autontekijä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom