Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Toisaalta varaukset avattiin ihan äsken uudestaan:


Jos Cybertruck tuodaan markkinoille tänä vuonna, niin hyvinkin yksi uusi malli mahtuisi ensi vuonna tuotantoon tulevaksi. Ja pienenä sarjana noita joka tapauksessa valmistettaisiin, Fremontissa ehkä.

Uusi malli jolla on prioriteetti 2024 lienee meksikon tehtaalta ulostuleva "next gen vehicle platform". Mut toki jollekin muulle tehtaalle vois mahtua roadster linjaston ylösajo. Ehkä on eri tyypit jotka puuhaa roadsterin kanssa ja jotka puuhaa next gen vehicle platformin kanssa tai ehkä tulee ongelmia ja kaikki duunaa vain priorieetti #1 asian kanssa. Jos pitäs laittaa rahaa tiskiin niin veikkaisin että roadster on oikeasti 2025 juttuja ja optimistisesti 2024 lopussa next gen vehicle platform ainakin lähellä massavalmistusta. Jos tulee meksikon tehtaan kanssa ongelmia tai uusien linjastojen toimivuuden kanssa ongelmia niin voi mennä next gen vehiclekin 2025:en puolelle.

Tesla has officially announced “Gigafactory Mexico” to build its next-gen vehicle platform to support new models.

 
Tesla avasi pohjoiseen täyden palvelun toimipisteen, toinenkin tulossa

5895a6c4-de0b-5598-bfd2-e05cf44a75f0

Suomen kolmas. Tesla Center Oulu on avattu.

Oulun Tesla Center on avannut ovensa. Seuraavaksi vuorossa on Turku.

Sähköautovalmistaja Tesla on avannut kokonaisvaltaisen keskuksen Pohjois-Pohjanmaalle. Oulun noin 2 200 neliön toimipiste sisältää näyttely- ja myyntitilan, koeajokaluston, ison huoltotilan ja pian myös autojen toimitukset alueen asiakkaille.
Toinen uusi Tesla Center aukeaa yhtiön mukaan lähiaikoina Turkuun. Suomen aiemmat Tesla Centerit sijaitsevat Vantaalla ja Lempäälässä.
Myös Supercharger-latausasemia laajennetaan pohjoisessa. Tesla mainitsee ainakin Kajaanin ja Inarin pisteiden olevan mukana vuoden 2023 laajennussuunnitelmassa olevista seitsemästä uudesta asemasta. Kempeleen kahdeksan laturin asemaa laajennetaan parhaillaan 16 laturiin.

Suomessa on noin 14 500 Model Y -mallia, mikä tekee autosta maamme suosituimpien kärkeen kuuluvan sähköauton. Yhtiö tiedottaa lisäävänsä Suomeen huoltoteknikkoja ja myyntihenkilöstöä, vastatakseen kasvavaan autokantaan ja lisääntyvään perhe- ja yritysautojen kysyntään. Merkin huoltokapasiteetti on kerrottujen tietojen perusteella kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana.
 
Oulussa sentään hyvät tilat ja etenkin huollon osalta.

Vetokujan piste tarttis kyllä saada paremmat tilat, etenkin huollon osalta.
 
Onkos Tesla nyt kumminkin pikku hiljaa ajautumassa tilanteeseen jossa sillä on niitä kuuluisia marmoritiskejä sielä sun täällä ?
Mitä enemmän autoja , sitä enemmän huollettavaa. Kyllä olis jännäkakka housussa jos huolto olisi jossain satojen kilometrin päässä. Olisihan sen vahingon sattuessa hiton hankalaa junailla auto sinne. Vai onko Tesla ratkaisuut tämän jotenkin jollain kuljetussysteemillä ?

Hyvä juttuhan tämä tietysti on auton omistajille.
 
Minusta erinomaisesti kirjoitettu juttu, jossa tuotu esiin niin Teslan vahvuuksia kuin heikkouksia. Voisin hyvinkin linkata tämän jutun Teslasta kiinnostuneelle. Parkkiavustimen toimintaa olisi voinut ruotia hieman lisää ja samoin myös tehoa/energiatehokkuutta. Tekstin perusteella toimittajalle ei ole haamujarrutuksia osunut kohdalle.
 
Ainoa mikä tuossa pisti silmään on toi "peruutuskameran" puutoksen valittaminen, mutta ilmeisesti olisi kaivattu peruutuspeiliin mielummin kameraa kuin normaalia. Sinällään kuulostaa hieman oudolta kun on kuitenkin se iso peruutuskamera siinä näytössä.
 
Ainoa mikä tuossa pisti silmään on toi "peruutuskameran" puutoksen valittaminen, mutta ilmeisesti olisi kaivattu peruutuspeiliin mielummin kameraa kuin normaalia. Sinällään kuulostaa hieman oudolta kun on kuitenkin se iso peruutuskamera siinä näytössä.
Varmaan ajateltu kameralla toimivaa peruutuspeiliä jatkuvaan käyttöön. Jos nykyinen peruutuskamera olisi normaalissa ajossa jatkuvasti käytössä, veisi se näyttötilan navigaattorilta jne.
 
Teslan roadside tilaa lavetin jos sattuu matkalla jotain fataalia. Kuljettavat sitten lähimmälle service centerille.
Näin tietysti jos matkan päällä auto sattuu laukeamaan. Näin varman kaikilla merkeillä ?

Mutta jos auto vielä ajokuntoinen, vaikka jokin peltikolhu, joshon liitty vaika teslakameroiden hajoaminen. Jos asut vaikka joensuussa, niin ittekköauto pitää kiikutta Lempäälään ? Vai fiksaako Tesloja jo jotkut monimerkkikorjaamot?

Ja ei, tämä ei le trollausta...autonvaihto edessä loppuvuonna, Ja kai sitä voisi avoimin silmin vaihtoehtoja katsella.
 
Näin tietysti jos matkan päällä auto sattuu laukeamaan. Näin varman kaikilla merkeillä ?

Mutta jos auto vielä ajokuntoinen, vaikka jokin peltikolhu, joshon liitty vaika teslakameroiden hajoaminen. Jos asut vaikka joensuussa, niin ittekköauto pitää kiikutta Lempäälään ? Vai fiksaako Tesloja jo jotkut monimerkkikorjaamot?

Ja ei, tämä ei le trollausta...autonvaihto edessä loppuvuonna, Ja kai sitä voisi avoimin silmin vaihtoehtoja katsella.
Vaihtoehtoja on pari erilaista.

Jos vika on sellainen ettei tartte lähteä huoltoon ajamaan niin myös teslan mobiilihuolto (aka ranger) voi tulla kotipihaan korjauksen / vaihdon tekemään. Aika paljon pystyvät tekemään jo näin, suuremmat työt sitten pitää kiikuttaa huoltoon eli jos autolla voi ajaa niin silloin viedään ns itse. Peltikolhuja ei tesla korjaa vaan ohjaa yleisesti ottaen vakuutusyhtiöön (yleensä sitten Autoklinikka tai vastaava).

Mutta riippuu tietysti että pystyykö rangeri homman hoitamaan jolloin ei tarvitse itse oikeastaan tehdä mitään, isommat duunit sitten joutuu viemään Teslalle.

Ja onhan noita kolmansien osapuolien huoltoja jo. Atoy pystyy tekemään monia juttuja, tampereella on ET Autotech tms ja muutamia pienempiä paikkoja myös. Tosin takuuhuollot tietysti aina Teslan kautta.
 
Model y lr käyty koeajamassa. Auto oli odotusten mukainen ja jopa ylitti ne. Ripeä, tilava ja helppo ajaa. Mittariston puuttuminen ei haitannut yhtään. Nopeasti tottui katsomaan sivusilmällä nopeuden isolta näytöltä. Alusta aika jäykän tuntuinen mutta ei nyt koeajon aikana erityisemmin häirinnyt. Näyttö vaatii paljon opettelua ja totuttelemista, se nyt ainut ”miinus”.

Auto siis hyvä mutta lähes kaikki muu show myymälässä olikin sitten aika epämiellyttävää. Liikkeen sisällä oli kourallinen ihmisiä odottamassa avaimia koeajoja varten, jotkut olivat noutamassa autoja ja muutama porukka etsi huollon asiakasneuvojaa. Asiakaspalvelijoita paikalla pari kappaletta jotka säntäilivät liikkeen sisällä sinne sun tänne. Yksi muikkeli tuli sitten siihen pöydän viereen ja alkoi hoitelemaan asiakkaita yksi kerrallaan. Muut oltiin siinä häröpallona ympärillä kun jokainen vuorollaan esitti asiansa. Siinä kaikkien kuullen keskusteltiin asiakastiedoista sun muista tiedoista jotka olisi varmaan isolle osalle mieluisampaa hoitaa kaksin jossain sivummalla.

Noh ei siinä, muikkeli antoi oikein hyvän briiffin autoon ja katsoi että pääsin turvallisesti liikkelle. Takaisin kun tulin niin sama homma. Hiton vaikea päästä palauttamaan avainta, asiakkaita liike täynnä eikä minkäänlaista asiakasjonoa/vuoronumeroa. Se kuka koviten huuti niin sai seuraavaksi palvelua. Sitten kun sain jonkun kiinni kenelle palauttaa avaimen niin hän ei sitten ollutkaan myyjä jonka kanssa olisi voinut jatkaa keskustelua autosta vaan hän oli joku muu asiakasneuvoja.

Saatiin kuin saatiinkin myyjä sitten kiinni ja alettiin
juttelemaan rahoituksesta. Myyjä teki heti selväksi että kesäkuun korkotarjous koskee ainoastaan kesäkuun aikana toimitettavia autoja ja jos auton toimitus myöhästyy edes päivällä ja siirtyy heinäkuulle niin kyseinen korkotarjous ei enää päde. Pisteet siitä myyjälle että teki asian heti selväksi. Muutenkin osasi vastata kaikkiin kysymyksiin mitä vain tuli mieleen. DNB todellinen vuosikorko 5,5% ja Santander 5,15%. Jos nyt oikein muistan mutta siinä 5-6% välissä olivat molempien todelliset vuosikorot. Tilausnappi jää toistaiseksi painamatta.
 
Auto oli odotusten mukainen ja jopa ylitti ne. Ripeä, tilava ja helppo ajaa. Mittariston puuttuminen ei haitannut yhtään. Nopeasti tottui katsomaan sivusilmällä nopeuden isolta näytöltä.
Ite oon varmaan sen verran fossiili ( polttoaine ja ilmeisesti myös mies ) että miitariston ja kaikenmaailman nappuloiden puuttuminen näissä Teslan kansanmalleissa tuo fiilikset jostain linnanmäen törmäilyautosta jossa on vain polkimet ja ratti. Ulkomuotokin niissä on teslamainen :) Mutta yritän tosissaan päästä eroon tästä fossiilitaakasta jotenkin.... Saa nähdä taipuuko mies....vai onko auton sittenkin taivuttava. Aika näyttää.
 
Minusta erinomaisesti kirjoitettu juttu, jossa tuotu esiin niin Teslan vahvuuksia kuin heikkouksia.
Luin myös tuon päivällä ja ihan sama tuli mieleen. Harvinaisen hyvä, asiantenteva ja tasapainoinen juttu ilman kiihkoilua tai perusteetonta lyttäämistä.
 
Elonilta Twitterissä "lupauksia" tuulilasin pyyhkimien suhteen. Jää nähtäväksi, että milloin parannuksia tulee ja millaisia.

 
Minusta erinomaisesti kirjoitettu juttu, jossa tuotu esiin niin Teslan vahvuuksia kuin heikkouksia. Voisin hyvinkin linkata tämän jutun Teslasta kiinnostuneelle. Parkkiavustimen toimintaa olisi voinut ruotia hieman lisää ja samoin myös tehoa/energiatehokkuutta. Tekstin perusteella toimittajalle ei ole haamujarrutuksia osunut kohdalle.


En myöskään tajunnut tuota: " Pelkkiin kameroihin perustuva ympäristön havainnointi oli myös erikoinen, sillä toisinaan auto ei näyttänyt lähintä kiinteää estettä vaan tunnisti esimerkiksi nurmikon ja asfaltin välisen rajan parkkipaikalla. "

Jos kiinteä este oli ennen tuota rajaa, niin silloin siinä on tietysti ongelma. Jos tuo raja lähin poikkeama, niin toiminta kuulostaa fiksulta (asfaltti loppuu -> parkkipaikan raja). En ole kolmosessa huomannut etteikö peileistä näkisi taakse. Mun mielestä paskin ratkaisu ikinä olisi läntätä peilien tilalle kamerat. En oo toki Y:tä ajanut, mutta jotenkin vaikea uskoa etteikö siitä taustapeilistä näkisi ulos?

Model 3 omistajana eri mieltä toimittajan kanssa kahdesta asiasta. Mä pidän tuota kolmosta mukavana autona ja tuota pintakovuutta ei ole tullut oikeastaan koeajon jälkeen ihmeteltyä yhtään (verrokkina silloin oma Eemeli, joka oli pehmeämpi kaupungissa, muttei vastaavasti yhtä jämäkkä sitten kovemmissa nopeuksissakaan). Jos verrokkina samoilla tehoilla varustetut sportit, niin kolmonen on linjassa ellei jopa suorastaan pehmeä ja hiekkateitäkin on tullut jo jokunen sata km rullailtua. Mulla tosin 18" vanne, joka voi vaikuttaa asiaan vs. koeajoauto. Vastaavasti älykäs vilkku, jota toimittaja tuntui arvostavan, on ihan hirveää paskaa. Ainakin omilla kotikonnuilla tuota vilkkua saa olla sammuttelemassa alvariinsa käsineen, jos ei halua näyttää idiootilta, kun auto ei vaan osaa. Onneksi sen saa asetuksista painettua unholaan. Toisin kuin autopyyhkimet cruisella, joista ansaitusti mainitsi.
 
Eiköhän toimittaja tarkoittanut, että kameroilla oleva pysäköintiavustin ei tunnista kaikkia kiinteitä esineitä, vaikka esim. rotvallin reuna bongataan. Omasta mielestäni suuntaa-antava avustin, jota vilkaisen esim. pystysuoran seinän tai muiden autojen läheisyydessä (tällöin tarkkuus ok). En siihen kuitenkaan luota.

MY:n taustapeili on melko turha (ja täysin turha peruutuksessa), koska takalasista ei paljon näe.

MY:n ajomukavuuteen liittyvä probleema on minusta pintakovuus. Jousitus on muuten miellyttävän jämäkkä, mutta poikkisaumat ja vastaavat tuntuvat liikaa läpi.

Kokonaisuus kuitenkin isosti plussalla hinta huomioiden, kuten taisi toimittajakin todeta.
 
Muutama tuttu kysellyt Model Y:stä ostohousut jalassa ja olen heitä vinkannut tilailemaan varastoauton kesäkuussa ennen kvartaalin vaihtumista. Ei tainnut neuvo kantaa hyvin, kun kovin huonosti on varastoautoja tarjolla. Varsinkin halpa 19" kiekoilla oleva valkoinen/musta kombo tuntuu loistavan poissaolollaan. Vedän siis sanani takaisin, enkä usko merkittäviin tarjouksiin varastoautojen osalta ennen kvartaalin vaihtumista. Model 3 takavetojen hinnatkin pysyttelevät 43k€:ssa. Taisi rahoitustarjous tehdä tehtävänsä.

Olen muutaman kerran vetänyt Y:llä kärryä ja on mukava fiilis, kun ei tiedosta koko painavan kärryn mukana olemista. Vähän sama fiilis tuli aikanaan bemarin (+700Nm) kanssa, mutta siinä näki kierroslukumittarista, että painoa oli koukussa kiinni.

Toivottavasti Volvon EX30 on vain esimakua kilpailijoiden halusta kisata myös hinnalla. Nyt vain lisää tarjontaa pöytään, niin saadaan hintasota liekkeihin. Teslan on pakko vastata erityisesti model 3:n osalta, mutta myös tulevan m2-mallin kanssa. Voipi olla mukavaa silitellä ostohousuja joskus vuosina 2025-2026, kun tarjontaa on paremmin joka hinta- ja kokoluokassa.
 
Omassa käytössä LR menee toimintamatkoissa yllättävän usein tiukille.

Joo. Mulla ei kovin usein mene arkiajoissa tiukille, mutta ei toi lataaminen niin kivaa ole, että haluaisin tehdä sitä yhtään enempää kuin nykyään tarvitsee. Imo SR ja LR ovat ihan eri autoja ja pidän tuota toimintamatkaa jopa isompana syynä valita LR kuin nelivetoa ja kovempia tehoja. Kesällä mökkipätkät 600km. LR:llä pärjään yhdellä 10min stopilla. SR:llä en pärjäisi. Arkiajossa menen kerran viikossa metrolla duuniin, lataan LR:n päivän aikana liityntäparkissa täyteen ja se +500km riittää usein taas viikoksi. SR:ää joutuisin tunkemaan töpseliin tuon lisäksi myös kauppareissuilla. Toki jos voi ladata kotona, niin silloin tuo range on ongelma ainoastaan pidemmillä matkoilla.
 
Mulla ei kovin usein mene arkiajoissa tiukille, mutta ei toi lataaminen niin kivaa ole, että haluaisin tehdä sitä yhtään enempää kuin nykyään tarvitsee. Imo SR ja LR ovat ihan eri autoja ja pidän tuota toimintamatkaa jopa isompana syynä valita LR kuin nelivetoa ja kovempia tehoja. Kesällä mökkipätkät 600km. LR:llä pärjään yhdellä 10min stopilla. SR:llä en pärjäisi.

Miksi et pärjäisi SR:llä yhdellä 10 min stopilla? Vai olisiko se peräti 15 min tuossa 7h rutistuksessa, joten 5 min takia se on käyttökelvoton? Ja varsinkaan Y:llä en suosittele että ajelet, sen LR:n kanssahan voisi joutua tinkimään rangesta vs. 3 SR.
 
Miksi et pärjäisi SR:llä yhdellä 10 min stopilla? Vai olisiko se peräti 15 min tuossa 7h rutistuksessa, joten 5 min takia se on käyttökelvoton? Ja varsinkaan Y:llä en suosittele että ajelet, sen LR:n kanssahan voisi joutua tinkimään rangesta vs. 3 SR.
No mitä olen kuullut, niin SR:llä ei ajeta reipasta 300km moottoritietä himmailematta ja jos ajetaankin, niin toista mokomaa varten sitten ladataan se 100% täyteen ja arvaan että se ei onnistu 15-minuutissa ja taas on perillä akku tyhjä. Y:tä en itsekään suosittele itselleni, vaikken sen rangesta mitään tiedäkään.
 
No mitä olen kuullut, niin SR:llä ei ajeta reipasta 300km moottoritietä himmailematta ja jos ajetaankin, niin toista mokomaa varten sitten ladataan se 100% täyteen ja arvaan että se ei onnistu 15-minuutissa ja taas on perillä akku tyhjä.

LR:n ja SR:n ero on ~20% rangessa. Se ei ole kovinkaan merkittävää oikein missään tilanteessa, jos et keksi jotain aivan ihmeellistä yksittäistä tapausta että just pääsen sillä toisella perille niin että mummon tarvii työntää vain 100m. Siitä vielä päivittäisen 100% vs. 80% ero, niin todellisuudessa ero on mitätön.

En tiedä missä Suomessa on 300km moottoritiesiirtymä, en ole sellaiseen törmännyt valitettavasti. Kirkkonummi - Juva on näköjään 307km (mutta Lahden moottoritie, tai Mikkelin ei ole se 300km) sitä pätkää itse ajelen vanhemmalla SR:llä jossa siis pienempi akku. Tuolla suunnilla siis lataan ensimmäisen (ja viimeisen kerran) matkallani eteenpäin. Eli tuolla uudemmalla varmaan pääsisi vielä pidemmälle.

LR+ ei mene myöskään 600km moottoritietä 120km/h vauhdilla 10 min latauksella tosin. LR+:n hieman isompi kulutus huomioiden tuskin pääsee edes 400km moottoritietä. Ja jos sen lataa kerralla, niin luultavasti menisi 600km moottoritiesiirtymään enemmän aikaa kuin SR:llä kaksi lyhyttä pysähdystä, näin jos optimoidaan sitä inhoa.
 
LR+ ei mene myöskään 600km moottoritietä 120km/h vauhdilla 10 min latauksella tosin. LR+:n hieman isompi kulutus huomioiden tuskin pääsee edes 400km moottoritietä. Ja jos sen lataa kerralla, niin luultavasti menisi 600km moottoritiesiirtymään enemmän aikaa kuin SR:llä kaksi lyhyttä pysähdystä, näin jos optimoidaan sitä inhoa.

Mä ajoin kaksi viikkoa sitten Herttoniemi-Kuopio pätkän yli 110km/h. Toki siinä on pari hitaampaa 100km/h pätkä välissä, mutta vastaavasti 130-140km/h pätkää yhtälailla. 17% oli rangea kuopiossa. 10min ja perillä jäi vielä mehua varastoonkin. Ei tää varmaan kaikille olekaan mikään juttu, mutta kuten sanottua niin itselleni tuo on. Jos saisi 1000km rangen, niin ottaisin.
 
Muutama tuttu kysellyt Model Y:stä ostohousut jalassa ja olen heitä vinkannut tilailemaan varastoauton kesäkuussa ennen kvartaalin vaihtumista. Ei tainnut neuvo kantaa hyvin, kun kovin huonosti on varastoautoja tarjolla. Varsinkin halpa 19" kiekoilla oleva valkoinen/musta kombo tuntuu loistavan poissaolollaan. Vedän siis sanani takaisin, enkä usko merkittäviin tarjouksiin varastoautojen osalta ennen kvartaalin vaihtumista. Model 3 takavetojen hinnatkin pysyttelevät 43k€:ssa. Taisi rahoitustarjous tehdä tehtävänsä.

Olen muutaman kerran vetänyt Y:llä kärryä ja on mukava fiilis, kun ei tiedosta koko painavan kärryn mukana olemista. Vähän sama fiilis tuli aikanaan bemarin (+700Nm) kanssa, mutta siinä näki kierroslukumittarista, että painoa oli koukussa kiinni.

Toivottavasti Volvon EX30 on vain esimakua kilpailijoiden halusta kisata myös hinnalla. Nyt vain lisää tarjontaa pöytään, niin saadaan hintasota liekkeihin. Teslan on pakko vastata erityisesti model 3:n osalta, mutta myös tulevan m2-mallin kanssa. Voipi olla mukavaa silitellä ostohousuja joskus vuosina 2025-2026, kun tarjontaa on paremmin joka hinta- ja kokoluokassa.
Monessa maassa hyviä korkotarjouksia nyt niin ei jää y mallit varastoon pölyttymään, lähinnä nuo s/x ja 3 kun odottavat Highlandia.

Tesla is rumored to be planning a 'more than $4.5 billion factory' in Spain
Jos pääsevät tuonne Espanjaan pykältämään model 2 tehtaan niin tulee hyvä kilpakumppani id2 yms.
Tuo Volvon ex30 on liian hinnakas jos vertaa y mallin karvalakkia ja ex30 longrangea keskenään. Toki menee puurot ja vellit sekaisin kun koirankoppia vertaa laivaan, mutta jos nihilisti ostaa karvalakki ex30 ilman mitään varusteita kaupunkikärryksi niin ihan jees hintainen tuo 37k volvo ATM. Taitaa olla bang of The bucket id2/Tesla 2 ja isommalla volyymilla kuin yksikään tuleva Volvo.
 
Mika juttu se nyt on ollut etta Teslalla on ylituatonta ja autot makaavat varastoissa jos nyt ekaa kertaa ei tullutkaan hyvia neljannesvuosi tarjouksia.
 
Mika juttu se nyt on ollut etta Teslalla on ylituatonta ja autot makaavat varastoissa jos nyt ekaa kertaa ei tullutkaan hyvia neljannesvuosi tarjouksia.
Onhan tässä kuukautta vielä paljon jäljellä. Onhan tuo korkotarjouskin jo vienyt varastosta MY:t.

Eiköhän niitä loppukuusta ala tulemaan jos varastoautoja vaan sattuu olemaan jäljellä (varmasti on). Kolmostahan tuolla on vaikka kuinka paljon.
 
Tuo kolmen prosentin todellinen tyhjäs 3/Y varaston Euroopassa nopeasti.
 
M3:sta löytyy kymmenkunta (LR mallia siis) tälläkin hetkellä, ettei ne nyt ihan niin hyvin ole kolmoseen pureneet. Y LR:t kyllä meni sitten suht hetkessä.
Totta. Model 3 perffin saisi 51k€ hinnalla ja sehän on jo samoilla hehtaareilla Volvon EX30:n twin motorin kanssa.
 
Muutama tuttu kysellyt Model Y:stä ostohousut jalassa ja olen heitä vinkannut tilailemaan varastoauton kesäkuussa ennen kvartaalin vaihtumista. Ei tainnut neuvo kantaa hyvin, kun kovin huonosti on varastoautoja tarjolla. Varsinkin halpa 19" kiekoilla oleva valkoinen/musta kombo tuntuu loistavan poissaolollaan. Vedän siis sanani takaisin, enkä usko merkittäviin tarjouksiin varastoautojen osalta ennen kvartaalin vaihtumista. Model 3 takavetojen hinnatkin pysyttelevät 43k€:ssa. Taisi rahoitustarjous tehdä tehtävänsä.
Nythän varastoperf 3 saa noin 5600€ alella.
 
Varastoperffi houkuttaisi. Taidan nukkua yön yli ja katsoa josko laittaisi auton tulemaan.
 
Paitsi Y, koska kaikki menee mitä ehditään saamaan. Y:n hinnoittelu on jo rasite erityisesti model 3:lle, mutta varmaan jossain määrin myös X:lle.
LR on korkoale ja niitä oli viikko vai kaksi takaperin 2k alella. Kun tulee varastoon eiköhän ne alea pistä.

Houkuttelee mutta nämä riisutut ominaisuudet estää vaihtoa.
 
Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?:smoke:

Väkisin keksin muutaman syyn:

Autoliikkeet ovat kusessa ja syksyllä tulee varmasti hyviä alennuksia (yleensä jengi haluaa uuden auton kesäksi). Uusia mahdollisesti edullisiakin sähköautomalleja on tulossa (MG:t ym.). Tesla jatkanee agressiivisia hinnanlaskuja. Korot todennäköisesti laskevat vuodenvaihteessa.

Toki jos autoa tarvii niin go for it!
 
Jos jotain Teslailijaa kiinnostaa niin mulla olisi ylimääräisenä 4kpl Model 3/Y nostopädejä, ainakin faceliftattuun M3:een sopiva keskikonsolin lokeron organisaattori sekä M3:n alkuperäiset kuraläpät eteen sekä myös niiden pidennysosat. Nämä löytyy Valkeakoskelta (kulkee tarvittaessa Tampereen ja Ylöjärven suuntaan) ja koko kasa vaihtuu pakettiin tummapaahtoista Löfbergsin kahvia.
20230609_085658.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku vinkata, mistä saisi parhaiten sopivan adapterin 7-napaista peräkärryn pistoketta varten? Autona Model Y ja olen ymmärtänyt, ettei kaikki adapterit mahdu ongelmitta tuonne "koloon".
 
Osaako joku vinkata, mistä saisi parhaiten sopivan adapterin 7-napaista peräkärryn pistoketta varten? Autona Model Y ja olen ymmärtänyt, ettei kaikki adapterit mahdu ongelmitta tuonne "koloon".

Tuon pitäisi sopia nettikeskustelujen perusteella. Kuulemma hieman tiukka kääntää paikalleen mutta pitäisi mennä ilman erillisiä veistelyjä.
 
Päivitystä .. aiemmin valittelin, kun 3000 km ajetusta Y:stä hajosi ABS:t jne. Auto saatiin suht. lyhyessä ajassa kuntoon - huoltoon siis pääsi nopeammin kun oli "ajokelvoton" auto. On toistaiseksi toiminut ok korjauksen jälkeen. ABS-anturi meni edestä vaihtoon, mutta ei ole minulla tarkempaa tietoa, mikä siinä oli hajonnut. Yksi mahdollisuus on, että piuha oli asennettu väärin tai oli irti kiinnikkeestä ja hinkkasi itsensä poikki rengasta vasten tms. Tai ehkä se itse anturikin voi hajota noin pian.
 
Onko tämä joku ref-linkki, josta hyödyt?
Noup, ei käyttäjäsidonnainen.

Tuo ?-merkin jälkeinen osa on facebookin tunniste-id facesta saaduista linkeistä, sen voi poistaa ja linkki toimii aivan normaalisti sen jälkeen.

Koodi:
https://www.tesla.com/fi_FI/event/bring-home-a-tesla?fbclid=IwAR01qcScaEQcUzVUNwH1N1Bl0qyY8LDKXaoReKZisKYWlwChYO6R1PNq-2g
vs.
Koodi:
https://www.tesla.com/fi_FI/event/bring-home-a-tesla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom