- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 595

Bloomberg: Elon Musk aikoo paljastaa uuden Tesla Model 3:n
Luvassa lienee ainakin ulkonäkö-, tekniikka- ja hallintalaitemuutoksia.

Ilmeisesti syksyllä puskee jo uudistettua kolmosta maailmalle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hallintalaitemuutoksena ratti jätetty pois ja autoa ohjataan kosketusnäytöltä.
Milloinka tullee speksit ulos? Ihan kieltämättä kiinnostaa, kun on taas "uusin kansanauto". Vaikkakin olen "tulevia Model Y -ihmisiä" tilan takia. Vielä ei pysty tosin, ei millään..![]()
Bloomberg: Elon Musk aikoo paljastaa uuden Tesla Model 3:n
Luvassa lienee ainakin ulkonäkö-, tekniikka- ja hallintalaitemuutoksia.www.is.fi
Ilmeisesti syksyllä puskee jo uudistettua kolmosta maailmalle.
Ei tuossa ole epäselvää.Lukisin ehdot hyvin tarkkaan; DNB oli just se, joka muutti viime vuonna ehtojaan ja ne prosentin pintaan sovitut korot eivät pitäneetkään niillä, joilla kesti Y:n toimitus pidempään.
Ai pitää vastaanottaa 30.6 mennessä vai? Et ei riitä et tilaa, jos ei kerkeä tulla? Aika erikoinen meno.Ei tuossa ole epäselvää.
Jos ei autoa saa 30.6. mennessä ei halpaa korkoa saa.
Niin tuossa lukee, aika selkeä peli on.Ai pitää vastaanottaa 30.6 mennessä vai? Et ei riitä et tilaa, jos ei kerkeä tulla? Aika erikoinen meno.
Tietty ymmärtää, jos tavoite on että tämä on ns. erillinen kamppis "kvartaalin lopun" allennusmyyntejä tai tulevaa uutta 3-mallia ajatellen.
Eli siis käytännössä varastoautotarjous? Vai meinaako joku, että auton saa ennen 30.6 pihaan jos tänään painaa "osta".
Huhuiltu, että menisi ensi vuoden alkuun. Mutta aikaisemmin on sanottu, että pitää myydä se 2 miljoonaa autoa eli sen takia myös Y alessa.Tesla tyhjentää varastojaan ympäri maailmaa, jenkeissä taisi olla -7% alet kaikista varastoautoista. En tosin tiedä miksi Y:tkin alessa, ei kai siitä ole päivitystä tulosa tänä vuonna?
Taitaa hw4 tulla aika kattavasti kaikkiin autoihin tarjolle pian. Puhdistavat alennuksella hw3 autot hw4 julkaisun tieltä pois? Jos en nyt ihan väärin ole tajunnut niin ainakin osasta tehtaita tulee "jo" model y:ta ulos hw4:lla. Tämä selittäisi miksi inventory autoihin saa amerikassa alen, mutta uusiin "custom" tilauksiin alennusta ei saa.Tesla tyhjentää varastojaan ympäri maailmaa, jenkeissä taisi olla -7% alet kaikista varastoautoista. En tosin tiedä miksi Y:tkin alessa, ei kai siitä ole päivitystä tulosa tänä vuonna?
Huhuiltu, että menisi ensi vuoden alkuun. Mutta aikaisemmin on sanottu, että pitää myydä se 2 miljoonaa autoa eli sen takia myös Y alessa.
En usko mihinkään Hw3 puhdistukseen, kun aika moni peruspulliainen ei noita muutenkaan ymmärrä. Kvartaalivaihde lähestyy, niin pitää olla myynti- ja toimitusluvut kunnossa sekä varastojen arvo pieni, kuten @Tege viittasi. Eikös virallinen tavoite ole 1.8m tai 1.9m autoa?Taitaa hw4 tulla aika kattavasti kaikkiin autoihin tarjolle pian. Puhdistavat alennuksella hw3 autot hw4 julkaisun tieltä pois? Jos en nyt ihan väärin ole tajunnut niin ainakin osasta tehtaita tulee "jo" model y:ta ulos hw4:lla. Tämä selittäisi miksi inventory autoihin saa amerikassa alen, mutta uusiin "custom" tilauksiin alennusta ei saa.
Ai pitää vastaanottaa 30.6 mennessä vai? Et ei riitä et tilaa, jos ei kerkeä tulla? Aika erikoinen meno.
Tietty ymmärtää, jos tavoite on että tämä on ns. erillinen kamppis "kvartaalin lopun" allennusmyyntejä tai tulevaa uutta 3-mallia ajatellen.
Eli siis käytännössä varastoautotarjous? Vai meinaako joku, että auton saa ennen 30.6 pihaan jos tänään painaa "osta".
Uuden Model 3 valmistuskustannusten pitäisi olla alemmat, mutta Tesla hinnoittelee autot ihan kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tämä on täysin mutu veikkaus, mutta voi olla että kokeilevat nostaa hintaa ainakin parilla tonnilla, ja laskevat sitten nopeasti jos myynti ei kasvanutkaan.En usko mihinkään Hw3 puhdistukseen, kun aika moni peruspulliainen ei noita muutenkaan ymmärrä. Kvartaalivaihde lähestyy, niin pitää olla myynti- ja toimitusluvut kunnossa sekä varastojen arvo pieni, kuten @Tege viittasi. Eikös virallinen tavoite ole 1.8m tai 1.9m autoa?
Uuden kolmosen julkaisu voi toki olla yksi syy buustata vanhojen m3 ja my -mallien myyntiä. Voi nimittäin jokunen my:n ostaja muuten päätyäkin ostamaan uuden m3:n.
Mielenkiintoista on, mikä lienee uuden m3:n hinta ja mikä on sen jälkeen my ja vanhan m3 hintalaput? Näkemyksiä? Kummassakaan halpamallissa ei varsinaista faceliftiä ole ollut.
Kannattaako tuollaisessa tilanteessa jättää tuo viimeinen erä noin suureksi? Riippuenntietysti miten pitkään meinasit autoa pitää.Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?![]()
Onko tuo hinta siirtoineen?Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?![]()
Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?![]()
Lr = long range eli neliveto. Niitä ei kai ole saanut alle 53k€. Talvirenkaat päälle, jolloin ollaan +55k€ ja isompaa kiekkoa tai muuta kuin valkoista väriä, niin 60k€ kolkutellaan.Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.
Ei saa nelivetoa tuohon hintaan.Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.
Katoin vasta vaan tuolta teslan sivuilta rahoituslaskuria ja siinä ei sitä viimeistä erää itse pystynyt ruuvaamaan. Mutta toki mietittävä asiaKannattaako tuollaisessa tilanteessa jättää tuo viimeinen erä noin suureksi? Riippuenntietysti miten pitkään meinasit autoa pitää.
Onko tuo hinta siirtoineen?
Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.
Jättää vaan sen nelivedon hommaamatta. Harva sitä mihinkään tarvitsee - varsinkin jos tarkoituksena on "säästää" auton vaihdolla.
Äh… siis joo tuo 13c/kwh on sähkön hinta siirtoineen. Jostain syystä ajattelin että puhut jostain auton siirroista…Teslan laskurissa voi säätää loppuerää sillä kilometreillä mutta sitä ei saa täysin 100% hintaa laskettua kuin soittamalla.
Ei sähkön hintaa voi laskurista katsoa, se on se mitä itse siitä maksaa tai sopimuksessa on määritelty.
Kuinka usein ajat yli 400km yhdessä päivässä? Tuota lyhyemmissä päivämatkoissa SR on käytännössä samoissa, koska sen voi ladata normikäytössä 100%:iin ilman akun turhaa kulumista, siinä missä LR-mallin akkukemia ottaa pitkän päälle hittiä jos sitä pitää yli 90% latingeissa jatkuvasti.Hyviä pointteja. Tällä hetkelläkin 1.5 Tsi etuvetoinen nuhapumppu eikä sinällään kaipaa nelivetoa tai yhtään enempää kiihtyvyyttä. Tuossa long rangessa vain houkuttelee pidempi range.
Kuinka usein ajat yli 400km yhdessä päivässä? Tuota lyhyemmissä päivämatkoissa SR on käytännössä samoissa, koska sen voi ladata normikäytössä 100%:iin ilman akun turhaa kulumista, siinä missä LR-mallin akkukemia ottaa pitkän päälle hittiä jos sitä pitää yli 90% latingeissa jatkuvasti.
-> Jos välität akun hengissä pysymisistä, käytännön ero arkirangessa on pienempi kuin luulisi.
Tesla plaid ratapakettiversio 8s nopeampi kuin ilman ratapakettia nurburgring:lla. Nopea auto, vaikka itse mieluummin ajaisin rataa ympäri ketterämmällä autolla.
8s väittävät nopeammaksi twiitissä. Viime vuonna oli kova säätö aikojen kanssa ennen kuin vahvistivat mikä aika oli virallinen. Osalle autoista ketjussa kaivettiin netistä aikoja eikä ollu virallisia. Tesla taas ajoi monta kierrosta ja oli virallisempaa ja ei niin virallista kierrosaikaa.Eikös tuo oo 10 sek entistä nopeampaa ja porchea sen 8 sek nopeampi. Children's toys anyways, odottelen 2nd gen roadsteria mielenkiinnolla sehän voisi sopia jopa arkiajoon.
Porsche Cayenne Turbo 2022 Lars Kern | Pirelli P Zero Corsa | 7:38.92 minutes |
Tesla S Plaid 2021
| 7:35.57 minutes ( 20,832 km ) 7:30.90 minutes ( 20,6 km ) |
Tesla plaid ratapakettiversio 8s nopeampi kuin ilman ratapakettia nurburgring:lla. Nopea auto, vaikka itse mieluummin ajaisin rataa ympäri ketterämmällä autolla.
Olettaen, että videon 7:25 on virallinen aika niin menee samaan nopeusluokkaan kuin lamborghini aventador ja ferrari enzo. Tän vuoden ajossa ei kyllä himmailtu samalla tapaa kuin viime vuonna. Taitaa paremmat jarrut tehdä paljon nopeamman kierrosajan eteen.
Eikös tuo oo 10 sek entistä nopeampaa ja porchea sen 8 sek nopeampi. Children's toys anyways, odottelen 2nd gen roadsteria mielenkiinnolla sehän voisi sopia jopa arkiajoon.
Package Includes:
Carbon Ceramic Brake Kit:
Wheel/Tire Components:
- 2x 410 x 40mm carbon-silicon carbide front rotors
- 2x 410 x 32mm carbon-silicon carbide rear rotors
- 2x 6-piston one-piece, forged front calipers with high-performance brake pads
- 2x 4-piston one-piece, forged rear calipers with high-performance brake pads
- 2x integrated, caliper-mounted parking brakes
- Track-ready brake fluid
- Updated firmware tuned for peak performance
- 2x 20X10J, Zero-G wheels with 285/35R20 Goodyear Supercar 3R tires (front)
- 2x 20X11J, Zero-G wheels with 305/30R20 Goodyear Supercar 3R tires (rear)
- TPMS, Zero-G center caps, tire nut valves and lug nut covers
Mun käsityksen mukaan pitää olla viralliseen aikaan autossa softa joka menee käyttäjille asti. Tuskin siellä on mitään kepulikonsteja käytössä, jos/kun aika hyväksytään. Plaid:ssahan virallinen track pack käytössä. Renkaat taitaa olla eu:ssa laittomat, jenkeissä katulailliset mitkä plaid track pack versiossa on alla.Jotenkin sellainen kutina, että Porschelta tulee vastaus aika nopeasti tuohon.
Ja yksi mitä tässä ennätyksessä ei tietysti testattu, että miten kauan auto tuota kestää.
Näköjään nuo renkaat on lähes semi-slicksit, Taycanin ennätysauton versio on vähän enemmän kuvioitu. Ja tosiaan jos firmiksestä on puukotettu versio joka on tuunattu peak performance mielessä niin mahtaako montaa kierrosta onnistua ajot. Porsche on ainakin aiemmin ollut kova korostamaan sitä, että Taycanilla voi vetää radalla vaikka koko päivän ilman ylikuumenemisia jne.
Porsche Taycan Turbo S 2022
| 7:33.35 minutes ( 20,832 km ) Onboard video |
Kyllähän se aika painavalta ja kankealta näytti eka ennätys plaidilla oliko vettelin ajamana? Jos tuleva roadster painaa noin tonnin vähemmän ja downforcet eriluokkia niin lähtee kyllä hyvin ajasta pois. Toivottavasti suomihinnat alkaa alle 250k niin vois harkita ostoa.Mun käsityksen mukaan pitää olla viralliseen aikaan autossa softa joka menee käyttäjille asti. Tuskin siellä on mitään kepulikonsteja käytössä, jos/kun aika hyväksytään. Plaid:ssahan virallinen track pack käytössä. Renkaat taitaa olla eu:ssa laittomat, jenkeissä katulailliset mitkä plaid track pack versiossa on alla.
Siihen asti, että aika on virallisesti kirjoissa niin kannattaa toki odotella rauhassa. Taycan näyttää olevan 7:33 virallisen ajan puolesta
Porsche Taycan Turbo S 2022
- Electric car ( EV )
- Driver: Lars Kern
- Tires: Michelin Pilot Sport Cup 2 R
- Electric motor: 625 hp ( 460 kW )
- Layout: Four-wheel drive ( 4WD )
- Kerb Weight: 2295 kg
7:33.35 minutes ( 20,832 km )
Onboard video
Uskoisin, että teslalta roadster tulee laittamaan 6:?? ajan. Olettaen, että roadster joskus tulee myyntiin. Ainakin mun silmään plaid:in menoa rajoittaa auton paino. Tulee vastaan miten massaa saa siirreltyä radalla, kuski ei voi ajaa urku auki. Renkaat ulisee tuskissaan, kun massaa siirrrellään.
Paino jossain määrin, mutta mukavuuspainotteiset jousitus, iskarit ja muu alustan setup lienee se suurempi ongelma.Ainakin mun silmään plaid:in menoa rajoittaa auton paino. Tulee vastaan miten massaa saa siirreltyä radalla, kuski ei voi ajaa urku auki. Renkaat ulisee tuskissaan, kun massaa siirrrellään.
Jos plaid ringillä kiinnostaa, niin Misha Charoudin testasi stock plaidia ja toteaa suoraan, että sitä aikaisempaa aikaa ei ole ajettu stock autolla. Stock jarrut eivät kestä kovaa ajattua kokonaista kierrosta ja alusta ei oikein sovellu rata-ajoon.
Ehkä tuohon tullut taas jotain piilopäivityksiä ja trackpack (Sitten kun sen joskus saa ostettua?) auttaa, mutta radalle kannattaa kyllä hommata jotain muuta. Vaikka sitten se perf 3:nen ja käyttää vähän rahaa aftermarket-päivityksiin.
Taycan painaa saman verran (tai enemmänkin vähän mallista ja varustelusta riippuen?).Edellinen ennätysaika teslalta videon pohjalta oli hissuttelua. Näki, että ei jarrutettu tai kiihdyelty maksimeja. Autoa vietiin kuin laivaa vaivalla ja varoen. Varmaan osansa teki heikot jarrut ja toisen puolen asiaa ei rataoptimoidut vakiorenkaat.
Tosin ei tämä uusinkaan kierros näytä siltä, että kaikkea saatiin mitattua irti. Liian painava auto. Massa vie ja kuski joutuu ajamaan kuin laivaa. Ei voi jättää jarrutuksia viime tinkaan eikä kaikissa paikoissa voi ottaa maksimikiihdytyksiä. Aika erinäköistä menoa löytyy kun katsoo keveämpien ja ketterämpien autojen menoa radalla.
Ei taycankaan mitenkään ketterästi mene radalla. Jos nyt unohtaa miltä meno näyttää ja katsoo vain kelloa niin taycan oli 2s nopeampi kuin wanha plaid ja 8s hitaampi kuin plaid ratapaketilla(jos plaid ratapakettiaika vahvistetaan viralliseksi). Epäilemätä porsche tuo jonkin uuden taycan version radalle ja yrittää rikkoa teslan ajan.Taycan painaa saman verran (tai enemmänkin vähän mallista ja varustelusta riippuen?).
Kyllähän se aika painavalta ja kankealta näytti eka ennätys plaidilla oliko vettelin ajamana? Jos tuleva roadster painaa noin tonnin vähemmän ja downforcet eriluokkia niin lähtee kyllä hyvin ajasta pois. Toivottavasti suomihinnat alkaa alle 250k niin vois harkita ostoa.
Jep voi olla ettei 1.3k pääse vaan esim 1455 kgVoit olla aika varma ettei Roadster2 paina tonnia vähemmän, se tarkottisi jotain 1200kg luokkaa.
Porsche on ainakin aiemmin ollut kova korostamaan sitä, että Taycanilla voi vetää radalla vaikka koko päivän ilman ylikuumenemisia jne.
Niin ja Bugatti veyronillakin 11 min ja tankki tyhjä eli aika sama mikä voimansiirto kyseessä niin mikään ei kestä rata-ajossa montaa kierrosta oli sitten akku pullonkaulana tai polttoainesäiliö. Se ehkä polttomoottorissa etuna että voi maksimoida painon riittävään ajoon kun akku taas miltei painaa saman tyhjänä tai täytenä. Eiköhän tuo Tesla roadsterin akku ole kuitenkin oletettua 200 kWh pienempi kun on viivästynyt vuosilla ja energiatiheydet kasvaa joka vuosi akuissa. Villi veikkaus että siinä 160-170kwh Max.Ei taida akku kestää kuitenkaan puolta tuntia kauempaa, jos kaasu pohjassa vedetään..
Wikisivu väittää 1305kg ensimmäisen generaation roadsterin painoksi. En pidättelis uuden roadsterin painoa odotellessa hengitystä. Elon on lupaillut, että roadsterin "design" olisi valmis 2023 lopussa ja ehkä valmistus alkaa 2024. Alkaako oikeasti 2024 niin en senkään suhteen pidättele hengitystä kun varmaan tärkeämpää on 2024 vuonna meksikon tehtaan rakentaminen+ylösajo ja CT valmistuksen ylösajo. Roadster tuskin on iso prioriteetti teslalle edes 2024 vuonna. Electrek&co saitit ennustavat uuden roadsterin olevan paljon painavampi kuin eka generaation roadster.