Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jaha. Katsotaas kannattaako tilata varastoauto vai laitetaanko syksyllä uudistunutta mallia tulemaan.
 
"2,99 % korko saatavilla vain viimeistään 30. kesäkuuta 2023 rekisteröityihin ja toimitettuihin nelivetoisiin Model 3 Long Range malleihin DNB rahoituksella. "
Model 3

Edit: myös Model Y Long Range
 
Lukisin ehdot hyvin tarkkaan; DNB oli just se, joka muutti viime vuonna ehtojaan ja ne prosentin pintaan sovitut korot eivät pitäneetkään niillä, joilla kesti Y:n toimitus pidempään.
 
Lukisin ehdot hyvin tarkkaan; DNB oli just se, joka muutti viime vuonna ehtojaan ja ne prosentin pintaan sovitut korot eivät pitäneetkään niillä, joilla kesti Y:n toimitus pidempään.
Ei tuossa ole epäselvää.
Jos ei autoa saa 30.6. mennessä ei halpaa korkoa saa.
 
Ei tuossa ole epäselvää.
Jos ei autoa saa 30.6. mennessä ei halpaa korkoa saa.
Ai pitää vastaanottaa 30.6 mennessä vai? Et ei riitä et tilaa, jos ei kerkeä tulla? Aika erikoinen meno.
Tietty ymmärtää, jos tavoite on että tämä on ns. erillinen kamppis "kvartaalin lopun" allennusmyyntejä tai tulevaa uutta 3-mallia ajatellen.

Eli siis käytännössä varastoautotarjous? Vai meinaako joku, että auton saa ennen 30.6 pihaan jos tänään painaa "osta".
 
Ai pitää vastaanottaa 30.6 mennessä vai? Et ei riitä et tilaa, jos ei kerkeä tulla? Aika erikoinen meno.
Tietty ymmärtää, jos tavoite on että tämä on ns. erillinen kamppis "kvartaalin lopun" allennusmyyntejä tai tulevaa uutta 3-mallia ajatellen.

Eli siis käytännössä varastoautotarjous? Vai meinaako joku, että auton saa ennen 30.6 pihaan jos tänään painaa "osta".
Niin tuossa lukee, aika selkeä peli on.
 
Tesla tyhjentää varastojaan ympäri maailmaa, jenkeissä taisi olla -7% alet kaikista varastoautoista. En tosin tiedä miksi Y:tkin alessa, ei kai siitä ole päivitystä tulosa tänä vuonna?
 
Tesla tyhjentää varastojaan ympäri maailmaa, jenkeissä taisi olla -7% alet kaikista varastoautoista. En tosin tiedä miksi Y:tkin alessa, ei kai siitä ole päivitystä tulosa tänä vuonna?
Huhuiltu, että menisi ensi vuoden alkuun. Mutta aikaisemmin on sanottu, että pitää myydä se 2 miljoonaa autoa eli sen takia myös Y alessa.
 
Tesla tyhjentää varastojaan ympäri maailmaa, jenkeissä taisi olla -7% alet kaikista varastoautoista. En tosin tiedä miksi Y:tkin alessa, ei kai siitä ole päivitystä tulosa tänä vuonna?
Taitaa hw4 tulla aika kattavasti kaikkiin autoihin tarjolle pian. Puhdistavat alennuksella hw3 autot hw4 julkaisun tieltä pois? Jos en nyt ihan väärin ole tajunnut niin ainakin osasta tehtaita tulee "jo" model y:ta ulos hw4:lla. Tämä selittäisi miksi inventory autoihin saa amerikassa alen, mutta uusiin "custom" tilauksiin alennusta ei saa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä tarjous tosiaan varastoautoihin.

Uusi ei mahda tehtaalta tuohon ehtiä.

2,99 % korko saatavilla vain viimeistään 30. kesäkuuta 2023 rekisteröityihin ja toimitettuihin nelivetoisiin Model 3 Long Range malleihin DNB rahoituksella. Rahoitustarjouksella on rajoitettu saatavuus ja sitä voidaan hyödyntää ainoastaan niin kauan kuin varastoa riittää.
 
Huhuiltu, että menisi ensi vuoden alkuun. Mutta aikaisemmin on sanottu, että pitää myydä se 2 miljoonaa autoa eli sen takia myös Y alessa.
Taitaa hw4 tulla aika kattavasti kaikkiin autoihin tarjolle pian. Puhdistavat alennuksella hw3 autot hw4 julkaisun tieltä pois? Jos en nyt ihan väärin ole tajunnut niin ainakin osasta tehtaita tulee "jo" model y:ta ulos hw4:lla. Tämä selittäisi miksi inventory autoihin saa amerikassa alen, mutta uusiin "custom" tilauksiin alennusta ei saa.
En usko mihinkään Hw3 puhdistukseen, kun aika moni peruspulliainen ei noita muutenkaan ymmärrä. Kvartaalivaihde lähestyy, niin pitää olla myynti- ja toimitusluvut kunnossa sekä varastojen arvo pieni, kuten @Tege viittasi. Eikös virallinen tavoite ole 1.8m tai 1.9m autoa?

Uuden kolmosen julkaisu voi toki olla yksi syy buustata vanhojen m3 ja my -mallien myyntiä. Voi nimittäin jokunen my:n ostaja muuten päätyäkin ostamaan uuden m3:n.

Mielenkiintoista on, mikä lienee uuden m3:n hinta ja mikä on sen jälkeen my ja vanhan m3 hintalaput? Näkemyksiä? Kummassakaan halpamallissa ei varsinaista faceliftiä ole ollut.
 
Ai pitää vastaanottaa 30.6 mennessä vai? Et ei riitä et tilaa, jos ei kerkeä tulla? Aika erikoinen meno.
Tietty ymmärtää, jos tavoite on että tämä on ns. erillinen kamppis "kvartaalin lopun" allennusmyyntejä tai tulevaa uutta 3-mallia ajatellen.

Eli siis käytännössä varastoautotarjous? Vai meinaako joku, että auton saa ennen 30.6 pihaan jos tänään painaa "osta".

Ainahan nämä teslan loppukvartaalin tarjoukset toimii näin. Toimitus pitää olla saman kvartaalin puolella, jotta saadaan osavuosikatsaukseen kivemmat lukemat.

Mutta turha murehtia toimitusajoista, näitä Model 3 Long Rangeja on varastossa välittömästi toimitettavaksi. Siitä vain hakemaan jos kiinnostaa. Niin ja Teslalla tilauksen voi (euroopassa) perua ilman mitään kustannuksia koska vain ennen toimitusta jos vaikka viivästyisikin.
 
En usko mihinkään Hw3 puhdistukseen, kun aika moni peruspulliainen ei noita muutenkaan ymmärrä. Kvartaalivaihde lähestyy, niin pitää olla myynti- ja toimitusluvut kunnossa sekä varastojen arvo pieni, kuten @Tege viittasi. Eikös virallinen tavoite ole 1.8m tai 1.9m autoa?

Uuden kolmosen julkaisu voi toki olla yksi syy buustata vanhojen m3 ja my -mallien myyntiä. Voi nimittäin jokunen my:n ostaja muuten päätyäkin ostamaan uuden m3:n.

Mielenkiintoista on, mikä lienee uuden m3:n hinta ja mikä on sen jälkeen my ja vanhan m3 hintalaput? Näkemyksiä? Kummassakaan halpamallissa ei varsinaista faceliftiä ole ollut.
Uuden Model 3 valmistuskustannusten pitäisi olla alemmat, mutta Tesla hinnoittelee autot ihan kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tämä on täysin mutu veikkaus, mutta voi olla että kokeilevat nostaa hintaa ainakin parilla tonnilla, ja laskevat sitten nopeasti jos myynti ei kasvanutkaan.
 
Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?:smoke:
 
Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?:smoke:
Kannattaako tuollaisessa tilanteessa jättää tuo viimeinen erä noin suureksi? Riippuenntietysti miten pitkään meinasit autoa pitää.
 
Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?:smoke:
Onko tuo hinta siirtoineen?
 
Ensimmäinen sähköauton hankinta mahdollisesti edessä. Kohteena model y lr. Vuodessa tulee kilometrejä 25-30tkm ja bensaan menee rahaa noin ~3500€. Nykyinen auto on velaton ja siitä saisi sen 23t€. Lisäksi voisi vaikka 7t€ laittaa käsirahaa mukaan. Uuden auton hinta olisi siinä 55-60t€, viimeisen erän ruuvaisi siihen reilun parin kympin paikkeille jonka sitten kuittaa kun auton vaihtaa pois. Maksettavaa lainaa olisi siis vajaa kymppi eli reilu parisataa per kuukausi. Sähkö kotona noin 13c/kwh, säästöhän on käsinkosketeltavaa. Miksi en siis laittaisi nyt kesällä sähkövatkainta tulemaan?:smoke:
Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.
 
Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.
Lr = long range eli neliveto. Niitä ei kai ole saanut alle 53k€. Talvirenkaat päälle, jolloin ollaan +55k€ ja isompaa kiekkoa tai muuta kuin valkoista väriä, niin 60k€ kolkutellaan.
 
Jättää vaan sen nelivedon hommaamatta. Harva sitä mihinkään tarvitsee - varsinkin jos tarkoituksena on "säästää" auton vaihdolla.
 
Kannattaako tuollaisessa tilanteessa jättää tuo viimeinen erä noin suureksi? Riippuenntietysti miten pitkään meinasit autoa pitää.
Katoin vasta vaan tuolta teslan sivuilta rahoituslaskuria ja siinä ei sitä viimeistä erää itse pystynyt ruuvaamaan. Mutta toki mietittävä asia

Onko tuo hinta siirtoineen?

Hinta minkä teslan laskuri antoi

Uusi Y irtoaa 48k:lla, miksi maksaisit enemmän? Tässä on vielä varsin mahdollista, että tuonne tulee vielä alennusautoja tarjolle kun kvartaalin loppu lähestyy.
Jättää vaan sen nelivedon hommaamatta. Harva sitä mihinkään tarvitsee - varsinkin jos tarkoituksena on "säästää" auton vaihdolla.

Hyviä pointteja. Tällä hetkelläkin 1.5 Tsi etuvetoinen nuhapumppu eikä sinällään kaipaa nelivetoa tai yhtään enempää kiihtyvyyttä. Tuossa long rangessa vain houkuttelee pidempi range.
 
Teslan laskurissa voi säätää loppuerää sillä kilometreillä mutta sitä ei saa täysin 100% hintaa laskettua kuin soittamalla.
Ei sähkön hintaa voi laskurista katsoa, se on se mitä itse siitä maksaa tai sopimuksessa on määritelty.
 
Teslan laskurissa voi säätää loppuerää sillä kilometreillä mutta sitä ei saa täysin 100% hintaa laskettua kuin soittamalla.
Ei sähkön hintaa voi laskurista katsoa, se on se mitä itse siitä maksaa tai sopimuksessa on määritelty.
Äh… siis joo tuo 13c/kwh on sähkön hinta siirtoineen. Jostain syystä ajattelin että puhut jostain auton siirroista…:srofl:
 
Hyviä pointteja. Tällä hetkelläkin 1.5 Tsi etuvetoinen nuhapumppu eikä sinällään kaipaa nelivetoa tai yhtään enempää kiihtyvyyttä. Tuossa long rangessa vain houkuttelee pidempi range.
Kuinka usein ajat yli 400km yhdessä päivässä? Tuota lyhyemmissä päivämatkoissa SR on käytännössä samoissa, koska sen voi ladata normikäytössä 100%:iin ilman akun turhaa kulumista, siinä missä LR-mallin akkukemia ottaa pitkän päälle hittiä jos sitä pitää yli 90% latingeissa jatkuvasti.

-> Jos välität akun hengissä pysymisistä, käytännön ero arkirangessa on pienempi kuin luulisi.
 
Kuinka usein ajat yli 400km yhdessä päivässä? Tuota lyhyemmissä päivämatkoissa SR on käytännössä samoissa, koska sen voi ladata normikäytössä 100%:iin ilman akun turhaa kulumista, siinä missä LR-mallin akkukemia ottaa pitkän päälle hittiä jos sitä pitää yli 90% latingeissa jatkuvasti.

-> Jos välität akun hengissä pysymisistä, käytännön ero arkirangessa on pienempi kuin luulisi.

Totta totta… Arkisin työmatkat 100km/pv. Viikonloppuisin jos käy sukuloimassa tai isolla kirkolla niin noin 200km. 6 kertaa vuodessa käyn lapissa mökillä minne on sen 950km ja senkin ajomatkan aikana tykkään usein pysähdellä kahvittelemaan, syömään, nauttimaan maisemista ja kusettamaan koiraa eli harvemmin tulee yli 400km legejä.
 
Tesla plaid ratapakettiversio 8s nopeampi kuin ilman ratapakettia nurburgring:lla. Nopea auto, vaikka itse mieluummin ajaisin rataa ympäri ketterämmällä autolla.



Olettaen, että videon 7:25 on virallinen aika niin menee samaan nopeusluokkaan kuin lamborghini aventador ja ferrari enzo. Tän vuoden ajossa ei kyllä himmailtu samalla tapaa kuin viime vuonna. Taitaa paremmat jarrut tehdä paljon nopeamman kierrosajan eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt myy Teslakin sitten autoja korolla. Tuli sähköpostiin viesti että Y:tä ja 3:sta voisi ostaa 2,99% korolla, eli todellinen vuosikorko siellä jossakin 3,3-3,5% kinttaalla…

edit: vain long range mallit, tilattava & noudettava viim. 30.06.23
 
Tesla plaid ratapakettiversio 8s nopeampi kuin ilman ratapakettia nurburgring:lla. Nopea auto, vaikka itse mieluummin ajaisin rataa ympäri ketterämmällä autolla.


Eikös tuo oo 10 sek entistä nopeampaa ja porchea sen 8 sek nopeampi. Children's toys anyways, odottelen 2nd gen roadsteria mielenkiinnolla sehän voisi sopia jopa arkiajoon.
 
Eikös tuo oo 10 sek entistä nopeampaa ja porchea sen 8 sek nopeampi. Children's toys anyways, odottelen 2nd gen roadsteria mielenkiinnolla sehän voisi sopia jopa arkiajoon.
8s väittävät nopeammaksi twiitissä. Viime vuonna oli kova säätö aikojen kanssa ennen kuin vahvistivat mikä aika oli virallinen. Osalle autoista ketjussa kaivettiin netistä aikoja eikä ollu virallisia. Tesla taas ajoi monta kierrosta ja oli virallisempaa ja ei niin virallista kierrosaikaa.


Porsche Cayenne Turbo 2022
Lars Kern | Pirelli P Zero Corsa
7:38.92 minutes


Tesla S Plaid 2021
  • Electric car ( EV )
  • Driver: Andreas Simonsen
  • Electric motor: 3-motor 1020 hp ( 761 kW )
  • Layout: Four-wheel drive ( 4WD )
  • Kerb Weight: 2162 kg
7:35.57 minutes ( 20,832 km )
7:30.90 minutes ( 20,6 km )


Tesla videolla 7:25. Odotellaan tovi onko 7:25 virallinen aika vai tuleeko siihen jotain lisää päälle tai mahdollisesti hylsy. Viime vuonna tovin kesti, että aika vahvistettiin sivuille asti. Jos 7:25 pitää niin 13s ja risat nopeampi kuin cayenne.

 
Tesla plaid ratapakettiversio 8s nopeampi kuin ilman ratapakettia nurburgring:lla. Nopea auto, vaikka itse mieluummin ajaisin rataa ympäri ketterämmällä autolla.



Olettaen, että videon 7:25 on virallinen aika niin menee samaan nopeusluokkaan kuin lamborghini aventador ja ferrari enzo. Tän vuoden ajossa ei kyllä himmailtu samalla tapaa kuin viime vuonna. Taitaa paremmat jarrut tehdä paljon nopeamman kierrosajan eteen.

Eikös tuo oo 10 sek entistä nopeampaa ja porchea sen 8 sek nopeampi. Children's toys anyways, odottelen 2nd gen roadsteria mielenkiinnolla sehän voisi sopia jopa arkiajoon.

Jotenkin sellainen kutina, että Porschelta tulee vastaus aika nopeasti tuohon.
Ja yksi mitä tässä ennätyksessä ei tietysti testattu, että miten kauan auto tuota kestää.

Package Includes:

Carbon Ceramic Brake Kit:
  • 2x 410 x 40mm carbon-silicon carbide front rotors
  • 2x 410 x 32mm carbon-silicon carbide rear rotors
  • 2x 6-piston one-piece, forged front calipers with high-performance brake pads
  • 2x 4-piston one-piece, forged rear calipers with high-performance brake pads
  • 2x integrated, caliper-mounted parking brakes
  • Track-ready brake fluid
  • Updated firmware tuned for peak performance
Wheel/Tire Components:
  • 2x 20X10J, Zero-G wheels with 285/35R20 Goodyear Supercar 3R tires (front)
  • 2x 20X11J, Zero-G wheels with 305/30R20 Goodyear Supercar 3R tires (rear)
  • TPMS, Zero-G center caps, tire nut valves and lug nut covers

Näköjään nuo renkaat on lähes semi-slicksit, Taycanin ennätysauton versio on vähän enemmän kuvioitu. Molemmissa toki varmaan kumiseos joka kestää pari kierrosta.
Ja tosiaan jos firmiksestä on puukotettu versio joka on tuunattu peak performance mielessä niin mahtaako montaa kierrosta onnistua ajot. Porsche on ainakin aiemmin ollut kova korostamaan sitä, että Taycanilla voi vetää radalla vaikka koko päivän ilman ylikuumenemisia jne.
 
Jotenkin sellainen kutina, että Porschelta tulee vastaus aika nopeasti tuohon.
Ja yksi mitä tässä ennätyksessä ei tietysti testattu, että miten kauan auto tuota kestää.



Näköjään nuo renkaat on lähes semi-slicksit, Taycanin ennätysauton versio on vähän enemmän kuvioitu. Ja tosiaan jos firmiksestä on puukotettu versio joka on tuunattu peak performance mielessä niin mahtaako montaa kierrosta onnistua ajot. Porsche on ainakin aiemmin ollut kova korostamaan sitä, että Taycanilla voi vetää radalla vaikka koko päivän ilman ylikuumenemisia jne.
Mun käsityksen mukaan pitää olla viralliseen aikaan autossa softa joka menee käyttäjille asti. Tuskin siellä on mitään kepulikonsteja käytössä, jos/kun aika hyväksytään. Plaid:ssahan virallinen track pack käytössä. Renkaat taitaa olla eu:ssa laittomat, jenkeissä katulailliset mitkä plaid track pack versiossa on alla.

Siihen asti, että aika on virallisesti kirjoissa niin kannattaa toki odotella rauhassa. Taycan näyttää olevan 7:33 virallisen ajan puolesta


Porsche Taycan Turbo S 2022
  • Electric car ( EV )
  • Driver: Lars Kern
  • Tires: Michelin Pilot Sport Cup 2 R
  • Electric motor: 625 hp ( 460 kW )
  • Layout: Four-wheel drive ( 4WD )
  • Kerb Weight: 2295 kg
7:33.35 minutes ( 20,832 km )
Onboard video

Uskoisin, että teslalta roadster tulee laittamaan 6:?? ajan. Olettaen, että roadster joskus tulee myyntiin. Ainakin mun silmään plaid:in menoa rajoittaa auton paino. Tulee vastaan miten massaa saa siirreltyä radalla, kuski ei voi ajaa urku auki. Renkaat ulisee tuskissaan, kun massaa siirrrellään.
 
Mun käsityksen mukaan pitää olla viralliseen aikaan autossa softa joka menee käyttäjille asti. Tuskin siellä on mitään kepulikonsteja käytössä, jos/kun aika hyväksytään. Plaid:ssahan virallinen track pack käytössä. Renkaat taitaa olla eu:ssa laittomat, jenkeissä katulailliset mitkä plaid track pack versiossa on alla.

Siihen asti, että aika on virallisesti kirjoissa niin kannattaa toki odotella rauhassa. Taycan näyttää olevan 7:33 virallisen ajan puolesta


Porsche Taycan Turbo S 2022
  • Electric car ( EV )
  • Driver: Lars Kern
  • Tires: Michelin Pilot Sport Cup 2 R
  • Electric motor: 625 hp ( 460 kW )
  • Layout: Four-wheel drive ( 4WD )
  • Kerb Weight: 2295 kg
7:33.35 minutes ( 20,832 km )
Onboard video

Uskoisin, että teslalta roadster tulee laittamaan 6:?? ajan. Olettaen, että roadster joskus tulee myyntiin. Ainakin mun silmään plaid:in menoa rajoittaa auton paino. Tulee vastaan miten massaa saa siirreltyä radalla, kuski ei voi ajaa urku auki. Renkaat ulisee tuskissaan, kun massaa siirrrellään.
Kyllähän se aika painavalta ja kankealta näytti eka ennätys plaidilla oliko vettelin ajamana? Jos tuleva roadster painaa noin tonnin vähemmän ja downforcet eriluokkia niin lähtee kyllä hyvin ajasta pois. Toivottavasti suomihinnat alkaa alle 250k niin vois harkita ostoa.
 
No eipä nuo Teslan ja Porschen renkaat paljon eroa...

ckvhkipjv075g01mihjb6tlsp-michelin-pilot-sport-cup-2-r.png


vs.

Eagle_F1_SuperCar_3R_13931.png
 
Jos plaid ringillä kiinnostaa, niin Misha Charoudin testasi stock plaidia ja toteaa suoraan, että sitä aikaisempaa aikaa ei ole ajettu stock autolla. Stock jarrut eivät kestä kovaa ajattua kokonaista kierrosta ja alusta ei oikein sovellu rata-ajoon.



Ehkä tuohon tullut taas jotain piilopäivityksiä ja trackpack (Sitten kun sen joskus saa ostettua?) auttaa, mutta radalle ajoon kannattaa kyllä hommata jotain muuta. Vaikka sitten se perf 3:nen ja käyttää vähän rahaa aftermarket-päivityksiin. Tai Taycan.

Ainakin mun silmään plaid:in menoa rajoittaa auton paino. Tulee vastaan miten massaa saa siirreltyä radalla, kuski ei voi ajaa urku auki. Renkaat ulisee tuskissaan, kun massaa siirrrellään.
Paino jossain määrin, mutta mukavuuspainotteiset jousitus, iskarit ja muu alustan setup lienee se suurempi ongelma.

Myös ylikuumeneminen on ongelma, vaikka ei ole edes lämmin päivä.
 
Jos plaid ringillä kiinnostaa, niin Misha Charoudin testasi stock plaidia ja toteaa suoraan, että sitä aikaisempaa aikaa ei ole ajettu stock autolla. Stock jarrut eivät kestä kovaa ajattua kokonaista kierrosta ja alusta ei oikein sovellu rata-ajoon.



Ehkä tuohon tullut taas jotain piilopäivityksiä ja trackpack (Sitten kun sen joskus saa ostettua?) auttaa, mutta radalle kannattaa kyllä hommata jotain muuta. Vaikka sitten se perf 3:nen ja käyttää vähän rahaa aftermarket-päivityksiin.

Edellinen ennätysaika teslalta videon pohjalta oli hissuttelua. Näki, että ei jarrutettu tai kiihdyelty maksimeja. Autoa vietiin kuin laivaa vaivalla ja varoen. Varmaan osansa teki heikot jarrut ja toisen puolen asiaa ei rataoptimoidut vakiorenkaat.

Tosin ei tämä uusinkaan kierros näytä siltä, että kaikkea saatiin mitattua irti. Liian painava auto. Massa vie ja kuski joutuu ajamaan kuin laivaa. Ei voi jättää jarrutuksia viime tinkaan eikä kaikissa paikoissa voi ottaa maksimikiihdytyksiä. Aika erinäköistä menoa löytyy kun katsoo keveämpien ja ketterämpien autojen menoa radalla.
 
Edellinen ennätysaika teslalta videon pohjalta oli hissuttelua. Näki, että ei jarrutettu tai kiihdyelty maksimeja. Autoa vietiin kuin laivaa vaivalla ja varoen. Varmaan osansa teki heikot jarrut ja toisen puolen asiaa ei rataoptimoidut vakiorenkaat.

Tosin ei tämä uusinkaan kierros näytä siltä, että kaikkea saatiin mitattua irti. Liian painava auto. Massa vie ja kuski joutuu ajamaan kuin laivaa. Ei voi jättää jarrutuksia viime tinkaan eikä kaikissa paikoissa voi ottaa maksimikiihdytyksiä. Aika erinäköistä menoa löytyy kun katsoo keveämpien ja ketterämpien autojen menoa radalla.
Taycan painaa saman verran (tai enemmänkin vähän mallista ja varustelusta riippuen?).
 
Taycan painaa saman verran (tai enemmänkin vähän mallista ja varustelusta riippuen?).
Ei taycankaan mitenkään ketterästi mene radalla. Jos nyt unohtaa miltä meno näyttää ja katsoo vain kelloa niin taycan oli 2s nopeampi kuin wanha plaid ja 8s hitaampi kuin plaid ratapaketilla(jos plaid ratapakettiaika vahvistetaan viralliseksi). Epäilemätä porsche tuo jonkin uuden taycan version radalle ja yrittää rikkoa teslan ajan.

Mun kannalta aika se ja sama, kun en kumpaakaan autovalmistajaa fanita. Seuraan tätä ketjua yleisen kiinnostuksen vuoksi. Jos mä ostaisin jotain radalle niin se olisi todennäköisesti ihan vain tylsä mikroauto tai oikeista autoista sopivasti radalle tuunattu mx5.
 
Kyllähän se aika painavalta ja kankealta näytti eka ennätys plaidilla oliko vettelin ajamana? Jos tuleva roadster painaa noin tonnin vähemmän ja downforcet eriluokkia niin lähtee kyllä hyvin ajasta pois. Toivottavasti suomihinnat alkaa alle 250k niin vois harkita ostoa.

Voit olla aika varma ettei Roadster2 paina tonnia vähemmän, se tarkottisi jotain 1200kg luokkaa.
 
Porsche on ainakin aiemmin ollut kova korostamaan sitä, että Taycanilla voi vetää radalla vaikka koko päivän ilman ylikuumenemisia jne.

Ei taida akku kestää kuitenkaan puolta tuntia kauempaa, jos kaasu pohjassa vedetään..
 
Ei taida akku kestää kuitenkaan puolta tuntia kauempaa, jos kaasu pohjassa vedetään..
Niin ja Bugatti veyronillakin 11 min ja tankki tyhjä eli aika sama mikä voimansiirto kyseessä niin mikään ei kestä rata-ajossa montaa kierrosta oli sitten akku pullonkaulana tai polttoainesäiliö. Se ehkä polttomoottorissa etuna että voi maksimoida painon riittävään ajoon kun akku taas miltei painaa saman tyhjänä tai täytenä. Eiköhän tuo Tesla roadsterin akku ole kuitenkin oletettua 200 kWh pienempi kun on viivästynyt vuosilla ja energiatiheydet kasvaa joka vuosi akuissa. Villi veikkaus että siinä 160-170kwh Max.
 
Miata painaa ilman moottoria alle 900kg, joten tiukkaa painokuuria saa roadster pitää jos noihin painoihin pääsee kun 480kg painaa Model3:n akku ja models pääsee +100kg ja Y malli vielä siitä +200kg.
 
Wikisivu väittää 1305kg ensimmäisen generaation roadsterin painoksi. En pidättelis uuden roadsterin painoa odotellessa hengitystä. Elon on lupaillut, että roadsterin "design" olisi valmis 2023 lopussa ja ehkä valmistus alkaa 2024. Alkaako oikeasti 2024 niin en senkään suhteen pidättele hengitystä kun varmaan tärkeämpää on 2024 vuonna meksikon tehtaan rakentaminen+ylösajo ja CT valmistuksen ylösajo. Roadster tuskin on iso prioriteetti teslalle edes 2024 vuonna. Electrek&co saitit ennustavat uuden roadsterin olevan paljon painavampi kuin eka generaation roadster.
 
Wikisivu väittää 1305kg ensimmäisen generaation roadsterin painoksi. En pidättelis uuden roadsterin painoa odotellessa hengitystä. Elon on lupaillut, että roadsterin "design" olisi valmis 2023 lopussa ja ehkä valmistus alkaa 2024. Alkaako oikeasti 2024 niin en senkään suhteen pidättele hengitystä kun varmaan tärkeämpää on 2024 vuonna meksikon tehtaan rakentaminen+ylösajo ja CT valmistuksen ylösajo. Roadster tuskin on iso prioriteetti teslalle edes 2024 vuonna. Electrek&co saitit ennustavat uuden roadsterin olevan paljon painavampi kuin eka generaation roadster.

Toisaalta varaukset avattiin ihan äsken uudestaan:


Jos Cybertruck tuodaan markkinoille tänä vuonna, niin hyvinkin yksi uusi malli mahtuisi ensi vuonna tuotantoon tulevaksi. Ja pienenä sarjana noita joka tapauksessa valmistettaisiin, Fremontissa ehkä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom